|
ÚPRAVY ZÁKLADU DANĚ
Základ
daně je pro účely daně z příjmů FO osob definován v ustanovení
§ 5 ZDP. Základem daně je dle ustanovení§ 5 ZDP částka, o kterou
příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně
vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, pokud dále
u jednotlivých příjmů podle § 6 až 10 není stanoveno jinak. Jak je to
v případě úpravy základu daně FO?
Pro zjištění
základu daně se pak dále použijí ustanovení § 23 až 33 ZDP
V případě fyzických
osob lze od základu daně odečíst nezdanitelné části základu daně uvedené
v ustanovení § 15 ZDP.
Základem daně je ve smyslu
ustanovení § 23 odst. 1ZDP rozdíl, o který příjmy,
s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, a příjmů osvobozených
od daně, převyšují výdaje (náklady), a to při respektování jejich věcné
a časové souvislosti v daném zdaňovacím období.
Ustanovení § 23 odst. 2 ZDP stanoví, že při
zjištění základu daně se u daňových subjektů, kteří vedou účetnictví,
vychází z VH (zisk nebo ztráta), a to vždy bez vlivu MÚS. Výsledek
hospodaření je tedy v případě účetních jednotek výchozím údajem pro
zjištění základu daně. ZDP pak dále upravuje jeho snížení nebo zvýšení podle
ustanovení § 23, 24, popř. 25ZDP. Samotný základ daně se tedy nemusí
shodovat s VH. V případě poplatníků, kteří nevedou účetnictví, se při
zjištění základu daně podle tohoto ustanovení vychází z rozdílu mezi
příjmy a výdaji.
Ustanovení§ 23 odst. 10 ZDP upřesňuje, že se
pro zjištění základu daně vychází z účetnictví vedeného podle zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „ZoÚ“), pokud zvláštní
předpis nebo ZDP nestanoví jinak anebo pokud nedochází ke krácení daňové
povinnosti jiným způsobem.
ZDP v ustanovení § 24
definuje výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
příjmů, které jsou daňově uznatelné. Toto ustanovení uvádí, že výdaje (náklady)
vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů se pro
zjištění základu daně odečtou ve výši prokázané poplatníkem a ve výši
stanovené ZDP, popř. zvláštními předpisy. Ve výdajích na dosažení, zajištění
a udržení příjmů nelze uplatnit výdaje, které již byly v předchozích
zdaňovacích obdobích ve výdajích na dosažení, zajištění a udržení příjmů
uplatněny.
Daňově uznatelné výdaje jsou ty, které byly
vynaloženy k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů
a mají spojitost se zdanitelnými příjmy. Pokud byly výdaje použity na
příjem, který nevstupuje do základu daně, pak ani výdaje vynaložené na
dosažení takového příjmu, nejsou daňově uznatelné. Ustanovení § 25 ZDP
pak vymezuje daňově neuznatelné výdaje, tj. náklady, které jsou vždy daňově
neuznatelné.
|
Daňově uznatelné položky
musí vždy, kromě dalších podmínek, splňovat, že:
-
byly vynaloženy
k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů (§ 24
odst. 1ZDP) nebo jsou uvedeny v § 24 odst. 2 ZDP,
-
nevztahují se
k příjmům, které nejsou předmětem daně, a příjmům osvobozeným jsou
poplatníkem prokázány,
-
věcně a časově
souvisí s daným zdaňovacím obdobím,
-
nedochází ke krácení
daňové povinnosti jiným způsobem.
Ustanovení § 24
odst. 2 písm. zc) ZDP umožňuje zahrnout do daňově uznatelných položek
výdaje (náklady), které nejsou daňově uznatelnými, pokud jsou poplatníkem
zcela nebo zčásti určeny k přeúčtování jiné osobě nebo je tato osoba
povinna je uhradit na základě závazku nebo jiného právního předpisu. Tyto
výdaje lze uznat jen do výše příjmů (výnosů) z tohoto přeúčtování nebo
předpisu úhrady, pokud tyto příjmy (výnosy) ovlivnily výsledek hospodaření ve
stejném zdaňovacím období nebo ve zdaňovacích obdobích předcházejících. Pokud
tyto příjmy (výnosy) plynuly až v dalších obdobích, postupujeme se podle
ustanovení § 23 odst. 4 písm. e) ZDP (obdobně postupují
i fyzické osoby s daňovou evidencí).
Podle ustanovení 23 odst. 4 písm. e)
ZDP se do základu daně
nezahrnují částky zaúčtované do příjmů (výnosů), pokud přímo souvisejí
s výdaji (náklady) neuznanými jako výdaje (náklady) na dosažení, zajištění
a udržení příjmů, a to maximálně do výše těchto neuznaných výdajů
(nákladů) v předchozích zdaňovacích obdobích. Obdobně postupují poplatníci
uvedení v § 2, kteří nevedou účetnictví.
Základ daně z příjmů se stanoví za
zdaňovací období
Podle ustanovení § 16b ZDP je zdaňovacím obdobím
daně z příjmů FO kalendářní rok (popř. hospodářský rok).
Základ daně se ve smyslu ustanovení § 5
odst. 6 ZDP upravuje:
O příjem zahrnutý do základu daně (§ 7
a 9) v předchozích zdaňovacích obdobích, který byl vrácen, za
předpokladu, že pro jeho vrácení existuje právní důvod a vrácení příjmů
není zachyceno v účetnictví nebo v daňové evidenci. Obdobně toto
platí pro uplatněné výdaje (náklady).
·
O výdaje
(náklady) uplatněné jako výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení
příjmů, při nedodržení stanovených podmínek pro jejich uplatnění jako výdajů
(nákladů) na dosažení, zajištění a udržení příjmů.
·
O příjem
ze závislé činnosti zahrnutý v předchozích zdaňovacích obdobích do dílčího
základu daně (základu pro výpočet zálohy na daň), k jehož vrácení existuje
právní důvod, lze snížit u poplatníka příjem ze závislé činnosti
v kalendářním měsíci, popř. v následujících kalendářních měsících ve
zdaňovacím období, ve kterém k jeho vrácení došlo. Příjem za daný
kalendářní měsíc však může být snížen pouze do výše, ve které byl poplatníkovi
zúčtován.
V případě poplatníka s příjmy podle
§ 7 a 9 se základ daně:
·
zvyšuje
při přechodu z vedení účetnictví na daňovou evidenci (nebo na evidenci
příjmů a výdajů podle § 9) ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník
zahájí vedení daňové evidence o hodnotu dluhů souvisejících s daňově
uznatelnými výdaji, o zůstatky účtů časového rozlišení v pasivech rozvahy
a o přijaté zálohy, o zůstatky účtů opravných položek
k pohledávkám, vytvořeným podle zákona o rezervách, o zůstatky
dohadných účtů pasivních;
·
zvyšuje ve zdaňovacím
období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví při přechodu z daňové evidence (nebo
z evidence příjmů a výdajů podle § 9) na vedení účetnictví o
hodnotu zásob a cenin, o hodnotu poskytnutých záloh s výjimkou
záloh na hmotný majetek, o hodnotu pohledávek, které by při úhradě byly
zdanitelným příjmem;
·
zvyšuje o výši
dluhu, kromě prominuté daně, poplatku
nebo jiného obdobného peněžitého plnění, dluhu ze smluvní pokuty, úroku
z prodlení a jiných obdobných sankcí, který zanikl jinak než
-
splněním,
-
započtením,
-
splynutím práva
s povinností u jedné osoby,
-
narovnáním,
-
dohodou, kterou se
dosavadní dluh nahrazuje dluhem novým stejné hodnoty.
Jedná se např. o dluhy promlčené, proti kterým
byly uplatněny výdaje (náklady) jako daňově uznatelné.
Příklad
Fyzická osoba A zapůjčí fyzické
osobě B 100 000 Kč. Pokud fyzická osoba dluh odpustí, vzniká
fyzické osobě B zdanitelný příjem ve výši 100 000 Kč.
Samotné přijetí peněz není ve smyslu
ustanovení § 3
odst. 4 písm. b)ZDP předmětem daně z příjmů a základ daně
z příjmů neovlivní. Ke zvýšení základu daně dojde až ve zdaňovacím období
odpuštění dluhu.
Pokud dojde
k prominutí daně v souladu s daňovým řádem, není povinnost
základ daně zvyšovat. Zvyšuje o hodnotu záloh, které jsou výdajem na
dosažení, zajištění a udržení příjmů, uhrazených poplatníkem s příjmy
podle § 7, který nevede účetnictví a uplatňuje skutečné výdaje,
poplatníkovi, který je spojenou osobou (ekonomicky, personálně či jinak
spojenou, viz. § 23 ZDP), který vede účetnictví (s výjimkou záloh
z titulu úplaty u finančního leasingu), nedošlo-li k vyúčtování
celkového dluhu v tom zdaňovacím období, ve kterém byly zálohy uhrazeny.
Jedná se např. o situaci, kdy fyzická osoba (podnikatel) vedoucí daňovou
evidenci zaplatila zálohu na nákup zboží společnosti s ručením omezeným,
ve které je tato fyzická osoba jediným společníkem. Zvyšuje o příjem
plynoucí poplatníkovi, který vede daňovou evidenci, ze směnky, kterou je
hrazena pohledávka, jedná-li se o příjem, který je předmětem daně. Zvyšuje
o částku ve výši rozdílu mezi dosavadním dluhem a dluhem novým nižší
hodnoty vzniklou na základě dohody, kterou se dosavadní dluh nahrazuje dluhem
novým.
V případě poplatníka s příjmy podle
§ 7 a 9 se základ daně:
·
snižuje o hodnotu
zásob pořízeným v kalendářním roce předcházejícím roku, v němž zahájil činnost
a o jiné nezbytně vynaložené výdaje spojené se zahájením činnosti;
·
snižuje
při přechodu z vedení účetnictví na daňovou evidenci (nebo na evidenci
příjmů a výdajů podle § 9) ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník
zahájí vedení daňové evidence o hodnotu pohledávek souvisejícími se
zdanitelnými příjmy, o stav zásob a cenin, o zůstatky účtů
časového rozlišení v aktivech rozvahy a poskytnuté zálohy
(s výjimkou úplaty u finančního leasingu a s výjimkou záloh na
pořízení hmotného majetku vymezeného v § 26 ZDP), o zůstatky
dohadných účtů aktivních;
·
snižuje ve zdaňovacím
období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví při přechodu z daňové
evidence (nebo
z evidence příjmů a výdajů podle § 9) na vedení účetnictví,
o hodnotu přijatých záloh, o hodnotu dluhů, které by při úhradě byly
výdajem na dosažení, zajištění a udržení příjmů;
·
snižuje o hodnotu
záloh uhrazených poplatníkem s příjmy
podle § 7, který nevede účetnictví a uplatňuje skutečné výdaje,
poplatníkovi, který je spojenou osobou (§ 23), který vede účetnictví (s
výjimkou záloh z titulu úplaty u finančního leasingu), o které
byl zvýšen základ daně podle § 5 odst. 10 ZDP, ve zdaňovacím období,
ve kterém byl vyúčtován celkový dluh.
Časová souvislost
příjmů ze závislé činnosti
Příjmy ze závislé činnosti
vyplacené poplatníkovi nebo obdržené poplatníkem nejdéle do 31 dnů po skončení
zdaňovacího období, za které byly dosaženy, se považují za příjmy vyplacené
nebo obdržené v tomto zdaňovacího období. Příjmy vyplacené nebo obdržené
po 31. dni po skončení zdaňovacího období jsou příjmem zdaňovacího období, ve
kterém byly vyplaceny nebo obdrženy a zálohy sražené z těchto příjmů
plátcem daně se započítají u poplatníka na daňovou povinnost až v tom
zdaňovacím období, ve kterém budou vyplaceny nebo obdrženy. Obdobně se
postupuje při stanovení základu daně a při evidenci příjmů ze závislé
činnosti.
(Více se o tomto
tématu se dočtete v měsíčnících DaÚ 2/19, DÚVaP 1/19, DaÚ 11-12/18 a
odborných tematických publikacích 100 otázek a odpovědí – daň
z příjmů FO a PO, Daňové a mzdové zákony 2019)
TRESTNÍ ZÁKONÍK A TRESTNÍ ŘÁD PO NOVELÁCH
Vzhledem k tomu, že zákonem č. 40/2009 Sb., byl vydán zcela nový
trestní zákoník, který nabyl účinnosti 1. 1. 2010 a nahradil trestní zákon
(zák. č. 140/1961 Sb.), účinný téměř padesát let, bylo nutno, aby také
nakladatelství PORADCE na tuto zásadní změnu v našem trestním právu
reagovalo, a proto v PORADCI 5/2011 (vydáno 9. 12. 2010) byla vydána první
verze trestního zákoníku s komentářem. Od té doby bylo vydáno několik
dalších publikací, které reagovaly na změny v trestní legislativě.
Poslední vydání bylo v PORADCI 4/2017 (vydáno 14. 10. 2016). Zásadní
změnou trestního zákona oproti nyní účinnému trestnímu zákoníku, bylo
opuštění materiálně-formálního pojetí trestného činu a jeho nahrazení formálním
pojetím trestného činu, které mělo vést k přesnějšímu vymezení skutkových
podstat trestných činů, současně však trestní zákoník v ustanovení §
12 odst. 2 deklaroval pojem „společenské škodlivosti“.
Vedle nově existujícího trestního zákoníku však i nadále platí trestní
řád, zákon č. 141/1961 Sb., s celou řadou změn a doplňků, který byl poprvé
vydán s komentářem a judikaturou v PORADCI 4-5/2012 (vydáno 21. 11.
2011), naposledy v PORADCI 5-6/2018 (vydáno 23. 10. 2017).
Z výše uvedené chronologie je nesporné, že uvedené publikace
trestního řádu a trestního zákoníku vycházely ve dvou časově rozdílných
vydáních, každé zvlášť. Vydáním obou zákonů v jedné publikaci, ke
stejné časové rovině, by mělo být dosaženo lepší přehlednosti. Tato
publikace [stejně jako předchozí vydání trestního zákoníku a trestního řádu
v samostatných vydáních] si v žádném případě neklade za cíl
nahrazovat či konkurovat jiným trestním zákoníkům s komentářem, které
slouží mj. také k pedagogické činnosti, a tomu také odpovídá jejich rozsah
(a pořizovací náklady). Pokud v této publikaci je k některým
ustanovením uveden komentář, jedná se pouze o snahu poskytnout základní
informace k některým pojmům, případně změnám, které do zmíněného
ustanovení podstatněji zasáhly [např. zák. č. 58/2017 Sb. komentář k § 56 tr.
zákoníku či zák. č. 55/2017 Sb., komentář k § 77btr. ř. a následujícím;
vycházeno je zejména z důvodových zpráv, kterými předkladatel zákona
odůvodnil jejich existenci (zákonných ustanovení), případně jejich změny].
Prvořadým záměrem této publikace [a její výhodou] je snaha o co
nejrychlejší přiblížení zmíněné problematiky obohacené o aktuální judikaturu
veřejnosti. Tomuto účelu bezpochyby svědčí i to, že publikace neobsahuje
komentář teoretického výkladu různých ustanovení a znaků trestných činů, jako
je tomu běžné u rozsáhlejších komentářů, ale pro běžného čtenáře bezpochyby
bližší aktuálnější judikaturu, která mu může pomoci jednak orientovat se
v uvedené problematice a také mu může ev. pomoci při řešení vlastního
problému. Aktuální judikatura [zahrnuty jsou judikáty vydané naposledy ve
Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek pod č. 1-37/2018] rovněž umožňuje, aby
tato publikace byla využita i právně informovanou částí čtenářů nakladatelství,
neboť díky této aktuální judikatuře [téměř všechny publikace, které reagují na
změny zákonů, vychází bez aktuální judikatury, a větší komentáře pak
s několikaletým zpožděním v oblasti judikatury], se tato publikace
může stát rychlým průvodcem i pomocníkem co nejširšímu okruhu našich čtenářů.
Odkaz na judikaturu umožňuje rovněž vyhledání příslušných rozhodnutí a
seznámení se případně s celou problematikou v judikatuře řešenou.
Jak již bylo shora uvedeno, trestní řád a trestní zákoník řeší velmi
širokou materii, a proto největší pozornost byla věnována těm pasážím trestního
řádu a trestního zákoníku, která jsou pro běžného občana z pohledu
zachování jeho práv [právo na obhajobu, zahájení trestního řízení, ale také
nejfrekventovanější trestnou činnost – krádež, podvod atd.]
nejčastěji ustanoveními zmíněných zákonů dotčena. Ta ustanovení, která
jsou v praxi méně často aplikována, jsou sice zmíněna, ale pokud
k nim neexistuje ani odpovídající judikatura, je zřejmé, že z pohledu
každodenního dosahu běžného občana jsou téměř nepodstatná, tudíž nejsou více
rozváděna.
Komentář k trestnímu zákoníku a trestnímu řádu je zpracován
k právnímu stavu a judikatuře ke dni 30. 11. 2018 (zde lze ještě zmínit
verzi u presidenta).
-
novela
trestního zákoníku č. 287/2018 Sb.
Trestní zákoník, který byl novelizován zákonem č. 287/2018 Sb., přinesl
celou řadu změn. Vzhledem k tomu, že komentářová a judikatorní část byly
uzavřeny již k 30. 11. 2018 a nebylo na později přijatý zákon
v příslušných pasážích na změny reagováno, je v několika
následujících větách poukázáno na nejpodstatnější změny, ke kterým dochází
s účinností přijatého zákona (1. 2. 2019).
Pozornost by měla být věnována změnám v § 70. Dále je nutno upozornit
na zcela nová ustanovení § 135a a § 135b, která vymezují nové termíny.
Přehlédnuty rovněž nemohou být změny, které se dotkly ustanovení § 214 a § 215
stejně jako následujících § 216 a § 217 a nově zavedeného § 216atr. zákoníku.
V souvislosti se změnami zákonných ustanovení uvedenými v předchozí
větě je vhodné uvést, že cílem navržené právní úpravy je odstranit
legislativní nedostatky zjištěné Výborem expertů pro hodnocení opatření proti
praní špinavých peněz a financování terorismu (MONEYVAL) v rámci čtvrtého kola
hodnocení 2 (hodnotící zpráva byla přijata na 35. plenárním zasedání
Moneyvalu konaném ve dnech 11. – 14. dubna 2011), které podle hodnotitelů
ztěžují efektivní postih praní špinavých peněz. Hlavním problémem stávající
trestněprávní úpravy postihu praní špinavých peněz je podle hodnotitelů to, že
jednání, která jsou mezinárodními dokumenty definována jako praní špinavých
peněz, jsou v rámci trestního zákoníku postihována nejen jako trestný čin
legalizace výnosů z trestné činnosti (§ 216 tr. zák.), ale zčásti také jako
trestný čin podílnictví (§ 214 tr. zák.) a trestný čin nadržování (§ 366 tr.
zák.). S ohledem na skutečnost, že stávající skutkové podstaty trestných činů
postihující úmyslné a nedbalostní podílnictví obsahují jednání, která jsou výše
citovanými úmluvami zabývajícími se postihem praní peněz podřazena pod praní
špinavých peněz, bylo navrženo tyto trestné činy zrušit a příslušná jednání
včlenit do skutkových podstat trestných činů postihujících úmyslnou a
nedbalostní legalizaci výnosů z trestné činnosti. Uvedená změna je v
souladu s požadavky hodnotitelů výboru Moneyval, který požaduje, aby všechny
typy jednání podřaditelných podle relevantních úmluv pod praní špinavých peněz
byly uvedeny v rámci jednoho trestného činu postihujícího praní peněz.
V návaznosti na čl. 3 odst. 1 písm. i) a odst. 2 směrnice o boji proti
terorismu byl rozšířen stávající trestný čin teroristického útoku podle §
311 tr. zák. tak, aby postihoval neoprávněné zasahování do informačních systémů
podle článku 421 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/40/EU ze dne 12.
srpna 2013 o útocích na informační systémy.
Z čl. 23 písm. a) Úmluvy Organizace spojených národů proti
nadnárodnímu organizovanému zločinu a z článku 25 a) Úmluvy Organizace
spojených národů proti korupci plyne povinnost postihovat svádění ke
křivé výpovědi, není však odůvodnitelné, proč nepostihovat obdobná jednání,
pokud jsou činěna vůči znalcům, tlumočníkům nebo osobám, které mají někoho
jiného křivě obvinit. Jednání spočívající ve svádění svědka, znalce,
tlumočníka či osoby lživě obviňující dosahuje stejné typové závažnosti.
Výše uvedené skutečnosti vedly k přijetí nového ustanovení - § 347atr.
zákoníku.
-
novela
trestního řádu č. 287/2018 Sb.
Zákonem č. 287/2018 Sb., který byl přijat po zpracování judikatorní a
komentářové části vydání této publikace, došlo mj. také k některým změnám
v trestním řádu, na které je krátce upozorněno v tomto odstavci.
Mezi ustanovení trestního řádu je včleněno nové znění, a to § 7b) –
které směřuje k uchování dat po stanovenou dobu v nezměněné podobě
pro orgány činné v trestním řízení, přičemž mj. lze osobě, která např.
taková data drží nařídit, aby učinila potřebná opatření, aby nedošlo ke
zpřístupnění informace o tom, že bylo nařízeno uchování dat[jedná se o
ustanovení, které má sloužit mj. k boji s počítačovou kriminalitou.
Reaguje na článek 16 Úmluvy Rady Evropy o počítačové kriminalitě. Uchování dat
vyžaduje, aby data, která již existují a jsou uložena, byla chráněna před
zásahy ovlivňujícími jejich kvalitu nebo vedoucími k jejich změně, ztrátě či
zničení. Uchování nezbytně neznamená „zmrazení“ dat (tj. že musí být nezbytně
zcela nepřístupná komukoli a že tato data nebo jejich kopie nemůže být
legitimně užívána). Ten, vůči komu příkaz k uchování dat směřuje, může mít i
nadále přístup k těmto datům, záleží na přesném obsahu příkazu k uchování dat.
Uvedený článek se týká všech typů uložených počítačových dat, data je třeba
specifikovat v příkazu.]. Ustanovení, které se dotkne zejména oblasti advokacie
je ustanovení § 35 tr. ř. Podle dosud platného znění nemohl se v některých
případech obhájce v trestním řízení nechat zastoupit koncipientem [v
řízení před krajským soudem jako soudem prvního stupně, před vrchním soudem a
před Nejvyšším soudem]. Shora uvedenou novelou nebude sice dána možnost obhájci
nechat se zastoupit v trestním řízení také před shora uvedenými soudy
koncipientem, ale bude se moci nechat koncipientem zastoupit v případě
potřeby nahlížení do spisů také před krajským soudem jako soudem prvního
stupně, vrchními soudy a Nejvyšším soudem. Další změnou je např. skutečnost, že
o vyloučení soudce nebo senátu Nejvyššího soudu nebude již rozhodovat tento
soudce nebo senát, ale jiný senát téhož soudu [Nejvyššího soudu].
Bezpochyby změnou, která by měla mj. vést také k rychlosti řízení, jsou
změny provedené v ustanoveních § 265rtr. ř. a § 268 tr. ř., ke způsobům
vyhlášení rozsudku Nejvyšším soudem. Zbývající změny provedené zákonem č.
287/2018 Sb., spíše již jen kosmeticky reagují na změny provedené
v jednotlivých ustanoveních trestního zákoníku týmž zákonem.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčnících Poradce
5-7/2019, Poradce 3/2019 a sborníku Zákony IIB/2019)
|
|
|
Částka 2, rozeslaná dne 10. ledna 2019
3.
Zákon, kterým se mení zákon c. 154/2000 Sb., o šlechtení, plemenitbe a evidenci hospodárských zvírat a o zmene nekterých souvisejících zákonu (plemenárský zákon), ve znení pozdejších predpisu
4.
Zákon, kterým se mení zákon c. 353/2003 Sb., o spotrebních daních, ve znení pozdejších predpisu
5.
Zákon, kterým se mení zákon c. 277/2013 Sb., o smenárenské cinnosti, ve znení zákona c. 183/2017 Sb., a zákon c. 370/2017 Sb., o platebním styku
Částka 1, rozeslaná dne 7. ledna 2019
1.
Narízení vlády o oborech státní služby
2.
Vyhláška o evidenci krytých bloku
Částka 163, rozeslaná dne 31. prosince 2018
336.
Zákon o státním rozpoctu Ceské republiky na rok 2019
Částka 162, rozeslaná dne 31. prosince 2018
335.
Zákon, kterým se mení zákon c. 582/1991 Sb., o organizaci a provádení sociálního zabezpecení, ve znení pozdejších predpisu, a nekteré další zákony
Částka 161, rozeslaná dne 28. prosince 2018
332.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 341/2017 Sb., o platových pomerech zamestnancu ve verejných službách a správe, ve znení narízení vlády c. 263/2018 Sb.
333.
Vyhláška o zmene sazby základní náhrady za používání silnicních motorových vozidel a stravného a o stanovení prumerné ceny pohonných hmot pro úcely poskytování cestovních náhrad
334.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 364/2009 Sb., o seznamu obecních úradu a zastupitelských úradu, které jsou kontaktními místy verejné správy (vyhláška o kontaktních místech verejné správy), ve znení pozdejších predpisu
Částka 160, rozeslaná dne 28. prosince 2018
329.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 323/2002 Sb., o rozpoctové skladbe, ve znení pozdejších predpisu
330.
Sdelení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
331.
Sdelení Energetického regulacního úradu o vydání cenových rozhodnutí
Částka 159, rozeslaná dne 28. prosince 2018
327.
Narízení vlády, kterým se zrušuje narízení vlády c. 143/2012 Sb., o postupu pro urcování znecištení odpadních vod, provádení odectu množství znecištení a merení objemu vypouštených odpadních vod do povrchových vod
328.
Vyhláška o postupu pro urcování znecištení odpadních vod, provádení odectu množství znecištení a merení objemu vypouštených odpadních vod do vod povrchových
Částka 158, rozeslaná dne 28. prosince 2018
326.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 349/2015 Sb., o Pravidlech trhu s plynem, ve znení vyhlášky c. 416/2016 Sb.
Částka 157, rozeslaná dne 20. prosince 2018
320.
Narízení vlády, kterým se pro úcely príspevku na bydlení ze státní sociální podpory pro rok 2019 stanoví výše nákladu srovnatelných s nájemným, cástek, které se zapocítávají za pevná paliva, a cástek normativních nákladu na bydlení
321.
Narízení vlády o úprave náhrady za ztrátu na výdelku po skoncení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a o úprave náhrady nákladu na výživu pozustalých podle pracovneprávních predpisu (narízení o úprave náhrady)
322.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 522/2005 Sb., kterým se stanoví seznam utajovaných informací, ve znení pozdejších predpisu
323.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 244/2016 Sb., k provedení nekterých ustanovení celního zákona v oblasti statistiky
324.
Narízení vlády o výši úhrad za zkoušky lékaru, zubních lékaru a farmaceutu
325.
Narízení vlády o výši úhrad za zkoušky zdravotnických pracovníku a jiných odborných pracovníku podle zákona o nelékarských zdravotnických povoláních
Částka 156, rozeslaná dne 20. prosince 2018
316.
Zákon, kterým se mení zákon c. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce predstavitelu státní moci a nekterých státních orgánu a soudcu a poslancu Evropského parlamentu, ve znení pozdejších predpisu
317.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o vyhlášení výše platové základny pro urcení platu a nekterých náhrad výdaju predstavitelu podle zákona c. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce predstavitelu státní moci a nekterých státních orgánu a soudcu a poslancu Evropského parlamentu, ve znení pozdejších predpisu
318.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o vyhlášení výše platové základny pro urcení platu státních zástupcu podle zákona c. 201/1997 Sb., o platu a nekterých dalších náležitostech státních zástupcu a o zmene a doplnení zákona c. 143/1992 Sb., o platu a odmene za pracovní pohotovost v rozpoctových a v nekterých dalších organizacích a orgánech, ve znení pozdejších predpisu, ve znení pozdejších predpisu
319.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o vyhlášení výše platové základny pro urcení platu a nekterých náhrad výdaju soudcu podle zákona c. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce predstavitelu státní moci a nekterých státních orgánu a soudcu a poslancu Evropského parlamentu, ve znení pozdejších predpisu
Částka 155, rozeslaná dne 20. prosince 2018
314.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon c. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a príjmení a o zmene nekterých souvisejících zákonu, ve znení pozdejších predpisu
315.
Vyhláška o strategickém hlukovém mapování
Částka 154, rozeslaná dne 20. prosince 2018
310.
Vyhláška o krajských normativech
311.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o vyhlášení prumerné mzdy v národním hospodárství za 1. až 3. ctvrtletí 2018 pro úcely zákona o zamestnanosti
312.
Sdelení Ceského statistického úradu o aktualizaci Klasifikace stavebních del CZ-CC
313.
Sdelení Ceského statistického úradu o aktualizaci Císelníku men a fondu (CMF)
Částka 153, rozeslaná dne 20. prosince 2018
306.
Zákon, kterým se mení zákon c. 586/1992 Sb., o daních z príjmu, ve znení pozdejších predpisu
307.
Zákon, kterým se mení zákon c. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znení pozdejších predpisu, a další související zákony
308.
Zákon, kterým se mení zákon c. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku Ceské republiky a o pusobnosti Ministerstva financí pri privatizaci majetku Ceské republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znení pozdejších predpisu, a nekteré další související zákony
309.
Zákon, kterým se mení zákon c. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znení pozdejších predpisu
Částka 152, rozeslaná dne 20. prosince 2018
303.
Narízení vlády o úprave náhrady za ztrátu na výdelku po skoncení pracovní neschopnosti nebo pri invalidite vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáku pri výkonu vojenské základní nebo náhradní služby a výkonu vojenských cvicení, o úprave náhrady za ztrátu na platu po skoncení neschopnosti výkonu služby nebo pri invalidite vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáku z povolání a o úprave náhrady nákladu na výživu pozustalých (narízení o úprave náhrady poskytované vojákum a pozustalým)
304.
Narízení vlády, kterým se stanoví stupnice základních tarifu pro príslušníky bezpecnostních sboru
305.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 59/2015 Sb., o služebních tarifech a o zvláštním príplatku pro vojáky z povolání, ve znení pozdejších predpisu
Částka 151, rozeslaná dne 20. prosince 2018
301.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonu s bodovými hodnotami, ve znení pozdejších predpisu
302.
Sdelení Ministerstva vnitra o vyhlášení opakovaných voleb do zastupitelstva mesta
Částka 150, rozeslaná dne 20. prosince 2018
300.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 3/2015 Sb., o nekterých dokladech o vzdelání, ve znení vyhlášky c. 58/2016 Sb.
Částka 149, rozeslaná dne 20. prosince 2018
298.
Vyhláška o zpracování oblastních plánu rozvoje lesu a o vymezení hospodárských souboru
299.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 129/2012 Sb., o podrobnostech uvádení osiva a sadby pestovaných rostlin do obehu, ve znení pozdejších predpisu
Částka 148, rozeslaná dne 20. prosince 2018
296.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 55/1999 Sb., o zpusobu výpoctu výše újmy nebo škody zpusobené na lesích
297.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 390/2015 Sb., o zpusobu urcení hlavního predmetu cinnosti zemedelská výroba a zpusobu vedení evidence seznamu výrobcu s hlavním predmetem cinnosti zemedelská výroba
Částka 147, rozeslaná dne 20. prosince 2018
294.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška Ministerstva dopravy a spoju c. 315/2000 Sb., o technickém a záchranném vybavení námorní jachty a prokazování zpusobilosti k vedení námorní jachty, ve znení vyhlášky c. 135/2013 Sb.
295.
Sdelení Ministerstva financí o vydání výmeru MF c. 01/2019, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami pro rok 2019
|
|
|
8. ledna
Úterý
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za
prosinec 2018
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
20. ledna
Neděle (!)
|
DPH - uživatel
|
Podání přiznání a zaplacení DPH za 4.
čtvrtletí 2018 u uživatele registrovaného k dani v ČR ve
zvláštním režimu jednoho správního místa („MOSS“) poskytujícího
vybrané služby
(§ 110q, § 110r odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty)
|
21. ledna
Pondělí
(za neděli 20. 1.)
|
Daně z příjmů – plátce
|
Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze
závislé činnosti z mezd za prosinec 2018
(38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Sociální pojištění –
zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za prosinec 2018
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení
|
Předložení měsíčního přehledu pro
účely sociálního pojištění za prosinec 2018
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění –
zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za prosinec 2018
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění
za prosinec 2018
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
25. ledna
Pátek
|
DPH
|
Podání přiznání k DPH a její zaplacení
za prosinec, resp. IV. čtvrtletí 2018 u plátců včetně opravy poměrného
odpočtu, vypořádání kráceného odpočtu a úpravy odpočtu daně
(§ 101 odst. 1 a 3, § 75 odst. 5, § 76 odst. 7 a §
78 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení DPH
plátce za prosinec 2018 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen
pokud mají měsíční zdaňovací období
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty)
|
Podání kontrolního hlášení DPH
plátce za 4. čtvrtletí 2018 - u fyzických osob se čtvrtletním zdaňovacím obdobím pro
účely DPH
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
prosinec
2018, o intrakomunitárních
plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou
třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby
s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za
prosinec 2018, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za prosinec 2018, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9
odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty)
|
Poslední možnost uplatnění nároku na
odpočet daně v částečné výši v řádném daňovém přiznání u přijatých
plnění uskutečněných v kalendářním roce 2018 (omezení se netýká
případů vypořádacích koeficientů 95 % a vyšších, ledaže se jedná o dlouhodobý
majetek)
(§ 73 odst. 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty)
|
31. ledna
Čtvrtek
|
Daně z příjmů - plátce
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v prosinci 2018 a oznámení plátce
daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (kromě příjmů ze závislé
činnosti dle § 6 odst. 4)
(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v prosinci 2018 z určených příjmů
nerezidentů EU nebo EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném
zajištění
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Daně z příjmů -
poplatník
|
Podání žádosti o stanovení daně
paušální částkou na rok 2019 – jen OSVČ s příjmy do 5 mil. bez spolupracujících
osob (kromě manželů), není-li společníkem společnosti (sdružení)
(§ 7a odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
DPH
|
Oznámení finančnímu úřadu
dobrovolné změny zdaňovacího období z měsíčního na čtvrtletní od 1. 1. 2019 u
plátců s obratem do 10 mil. (není-li nespolehlivý ani člen skupiny)
(§ 99a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty)
|
Silniční daň
|
Podání přiznání k dani
silniční za zdaňovací období 2018 a její zaplacení (doplatek daně)
(§ 15 odst. 1 a 2 zákona č. 16/1993 Sb., o dani
silniční)
|
Daň z nemovitých věcí
|
Podání přiznání k dani
z nemovitých věcí na rok 2018, pokud nebylo podáno v minulých letech, nebo nastaly
změny rozhodné pro stanovení daně anebo došlo ke změně poplatníka
(§ 13a odst. 1 zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí)
|
Oznámení o tom, že osoba ztratila
postavení poplatníka daně z nemovitých věcí proto, že se v průběhu
roku 2018 změnila vlastnická či jiná práva, nebo nemovité věci zanikly
(§ 13a odst. 9 zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí)
|
Sociální pojištění - OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ
za leden 2019
Pozor, věcná změna! Zálohy jsou splatné nově již do
konce měsíce, na který se platí, nikoli až 20. dne následujícího měsíce.
Lednová platba proto bude posouzena jako záloha za leden.
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění
OSVČ za leden 2019
Pozor, věcná změna! Pojistné je splatné nově již do
konce měsíce, na který se platí, nikoli až 20. dne následujícího měsíce.
V lednu 2019 proto nelze uhradit pojistné za prosinec 2018.
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Zákonné pojištění úrazu
|
Odvod pojistného zákonného
pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo
nemoci z povolání za I. čtvrtletí 2018
(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník
práce)
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném pojištění
odpovědnosti zaměstnavatele)
|
|
|
|
ALKOHOL NIČÍ ORGANIZMUS ÚSPĚŠNĚ NA VÍCE FRONTÁCH
Ve velkém
vzorku konzumentů alkoholu se prakticky ve všech zemích nacházejí
i podnikatelé, i když vztah alkoholu a jejich činností vyznívá
určitě nepochopitelně až paradoxně. Alkohol totiž ničí nejen zdraví organismu
podnikatele, ale i schopnost správně se rozhodovat, kalkulovat, předvídat,
riskovat, couvat, analyzovat. Působí tedy vytrvale a úspěšně na více
frontách…
Konzumace alkoholu
prudce roste
už ve věkové skupině 15 až 16-letých středoškoláků v mnoha
evropských zemích. Rostou hlavně počty dívek, které alkoholu holdují,
a klesá věková hranice. Signalizuje to mezinárodní srovnávací průzkum
ESPAD, který se dělal ve 30 zemích Evropy mezi středoškoláky. Opakovaně opilí
jsou nejvíc mladí Seveřané – Finové, Dáni, trochu střízlivější jsou Švédové.
Naopak mladí lidé ze zemí jižní Evropy – Itálie, Řecka a Francie – jsou
spíš požitkáři a každodenní opilost u nich není samozřejmostí. Ve
Francii jsou teenageři údajně stále víc zdrženliví: jen 36 procent mladých
Francouzů odpovědělo, že byli za posledních 12 měsíců opilí, zatímco evropský
průměr je 52 procent. Jenže i když mladí Francouzi pijí méně, častěji
umírají při dopravních nehodách způsobených alkoholem. Švédi se opíjejí víc,
ale potom si nesednou do auta. Ve Francii lze sledovat i jiný paradox:
zatímco mladí pijí méně, dospělí jsou „velcí pijani“.
Alkohol je dávkou
kalorií
Někteří manažeři jsou přesvědčeni, že díky sklence tvrdého alkoholu
lépe stráví sytá jídla a budou osvěženi. Alkohol je ale přitom jen
další dávkou kalorií. Jeden gram čistého alkoholu dodává tělu energii,
která se rovná sedmi kaloriím – je to sice méně než při příjmu tuku, ale víc
než při konzumaci cukrů, kromě toho jsou to jen „prázdné kalorie“, tedy nemají
žádnou výživovou hodnotu. Během chemické přeměny se alkohol v organismu
mění na glukózu, která, když ji nevyužijeme, se přemění na tukovou tkáň. Kdo
pije relativně hodně alkoholu, přibírá i proto, že alkohol podávaný
k jídlu, povzbuzuje apetit. Když si chceme zachovat zdraví, neměli
bychom vypít víc než jeden nebo dvě sklenice vína nebo lahev piva denně, ale
i to představuje určité riziko.
Každý desátý až patnáctý člověk prohrává svůj souboj
s rozkošemi alkoholu (podle různých statistik) do té míry, že se musí
podrobit léčbě, a téměř třetina naší populace má vážné problémy
s alkoholismem.
MUŽSKÝCH PIJÁKŮ JE
OPROTI DÁMÁM O POLOVINU VÍC,
ale tento rozdíl se za krátkou dobu může radikálně snížit. Podle
posledních zkoumání v rámci porovnávacího evropského výzkumu se totiž
příslušnice něžného českého a slovenského pohlaví „vyšvihly“ už na třetí
místo v Evropě! A přitom právě ženský organismus je mimořádně
citlivý na pití alkoholu. Bez diskriminačních úvah – když muž a žena
se stejnou hmotností (váhou těla) vypijí totéž množství alkoholu, žena bude mít
pro méně výkonný metabolismus (schopnost látkové přeměny v organismu) až
o třetinu vyšší hladinu alkoholu v krvi! Podle odborníků
pravidelná konzumace alkoholu dva až třikrát týdně zvýší u ženy riziko
výskytu nádoru prsu…
Alkohol ničí
organismus úspěšně na více frontách
Chemická továrna lidského organismu – játra se dlouhodobým pitím
zvětšují a už na dotek přes břišní stěnu mohou být
citlivá. V pozdějším období začne přestavba jejich struktury, původní
jaterní buňky se mění na vazivové, játra tvrdnou. Tím se stlačují cévy
a krevní oběh uvnitř jater se mění, poškozuje. Krev nemůže protékat játry
v dostatečné míře, „neprotlačí“ se přes ně a dochází k dalším
poškozením s možným smrtelným následkem.
Poškozuje se i trávicí trakt – v jícnu vznikají „křečové žíly“ –
varixy a zánět výstelky – sliznice. Nežádoucím způsobem se zvyšuje tvorba
žaludečních šťáv, což poškozuje stěny žaludku s možným zhoubným
následkem.
Narušuje se i činnost pankreasu a může vzniknout cukrovka. Srdce se
taky hlásí s problémy – bodavé bolesti za hrudní kostí, bušení, arytmie.
Objevuje se vysoký krevní tlak. Mozek poškozuje alkohol ještě výrazněji
než játra.
Je destrukčním činitelem – vrahem mozkových buněk, dochází ke ztrátě
psychické svěžesti, demenci, úbytku intelektuálních schopností, periferní nervstvo
je poškozeno hlavně nedostatkem přívodu vitaminů, které alkohol ničí (především
ze skupiny B) a projevy jako mravenčení a trnutí rukou, bolesti
a křeče svalů, třes rukou a nejistá potácivá chůze nenechají na sebe
dlouho čekat. Původní mladistvý vzhled člověka se mění v „trosku“.
Jakou dobu
potřebuje alkohol, než vymizí z krve (v hodinách)
Pivo 10°
|
muž/žena
|
|
Pivo 12°
|
muž/žena
|
0,5 l
|
2,15/3,42
|
0,5 l
|
2,44/4,31
|
1 l
|
4,30/7,24
|
1 l
|
5,28/9,02
|
1,5 l
|
6,45/11,07
|
1,5 l
|
8,12/13,33
|
2 l
|
9,00/14,49
|
2 l
|
10,56/18,04
|
2,5 l
|
11,15/18,31
|
2,5 l
|
13,40/22,35
|
3 l
|
13,30/22,15
|
3 l
|
16,24/27,06
|
3,5 l
|
15,45/25,57
|
3,5 l
|
19,08/31,37
|
4 l
|
18,00/29,38
|
4 l
|
21,52/36,06
|
4,5 l
|
20,15/33,20
|
4,5 l
|
24,36/40,37
|
5 l
|
22,30/37,02
|
5 l
|
27,20/45,08
|
Víno přírodní
|
muž/žena
|
|
Lihovina
|
muž/žena
|
0,2 l
|
2,28/4,04
|
0,5 dcl
|
3,15/3,42
|
0,4 l
|
4,56/8,08
|
1 dcl
|
4,30/7,24
|
0,6 l
|
7,24/12,13
|
1,5 dcl
|
6,45/11,07
|
0,8 l
|
9,52/16,18
|
2 dcl
|
9,00/14,49
|
1 l
|
12,20/20,22
|
2,5 dcl
|
11,15/18,31
|
1,2 l
|
14,48/24,26
|
3 dcl
|
13,30/22,13
|
1,4 l
|
17,16/28,30
|
3,5 dcl
|
15,45/25,57
|
1,6 l
|
19,44/32,34
|
4 dcl
|
18,00/29,38
|
1,8 l
|
22,12/36,38
|
4,5 dcl
|
20,15/33,20
|
2 l
|
24,40/40,42
|
5 dcl
|
22,30/37,02
|
SILNÉ OSOBNOSTI
DOKÁŽOU PROTI KONZUMACI ALKOHOLU BOJOVAT
hlavně svojí schopností najít si alternativu především ve změně pitného
režimu. Někdy totiž jde jen o závislost na chuti alkoholu a ta se dá
upravit například požíváním kvalitního a správně vychlazeného
nealkoholického piva. Pijáci vína přestanou mít chuť na svoji oblíbenou
značku, když začnou ještě předtím, než si dají první dávku, jíst ovoce,
zejména jablka. Alkohol jim k tomu jednoduše přestane „pasovat“. Předtím
ale mohou ještě udělat „nultý“ krok tím, že si začnou ředit víno kvalitní
minerálkou – i ta jim postupně odebere chuť pít čisté víno a sníží
alkoholové riziko.
Závěr
Sportování a udržování dobré kondice ubírá chuť
na pití, hlavně „tvrdého“. Vytrvalostní
aktivity (běh, jízda na kole, kolečkové brusle apod.), které způsobují vylučování
„hormonů štěstí“ – endorfinů, potlačují chuť konzumovat všechny typy tvrdého
alkoholu.
MUDr. Pavel
Malovič
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník
č. 5-7/2019 (XII/2018)
§ Trestní
zákon s komentářem – JUDr. Jan Engelmann
§ Trestní
řád s komentářem – JUDr. Jan Engelmann
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 3/2019 (I/2019)
- Zdaňování příjmů ve vazbě na rezidentství -
Ing. Dalimila Mirčevská
- Nemocenské pojištění v r.
2019 - Ing. Antonín Danek
- Opravné a dodatečné daňové
přiznání - Ing. Martin Děrgel
- Zákon o dani z příjmů po
novele - Ing. Eva Sedláková
- Otazníky kolem pracovní cesty
– JUDr. Eva Dandová
- Několik poznámek
k náhradě za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
– JUDr. Eva Dandová
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 2/2019 (XII/2018)
§ Účetní
závěrka za rok 2018 - Ing. Vladimír Hruška
§ Vybrané
okruhy zdanění FO - Ing. Ivan Macháček
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 3/2019 (I/2019)
§ Právní důsledky vyšší minimální mzdy – JUDr. Ladislav Jouza
§ Vyšší příspěvky zaměstnavatelům - JUDr. Ladislav Jouza
§ Významné hodnoty zdravotního pojištění od 1. 1. 2019
v číslech a datech – Ing. Antonín
Daněk
§ Právní řád poskytuje ochranu nízkokvalifikovaným pracovníkům
– Mgr. Olga Bičáková
§ Vyšší příspěvky za poškozené zdraví – JUDr. Ladislav Jouza
§ Nekolidující zaměstnání v r. 2019 s novými
výdělkovými možnostmi – Richard W. Fetter
§ Daňové odpisy u neziskových organizací – Ing. Zdeněk Morávek
§ Právní postavení starostů – JUDr.
Ladislav Jouza
1000 řešení
– měsíčník č. 2-3/2019 (I/2019)
§ Daňové
přiznání FO – Ing. Eva Sedláková
§ Daňové
přiznání PO – Ing. Martin Děrgel
§ Daň
z příjmů
§ Daň
z přidané hodnoty
§ Účetnictví
§ Odvody
§ Zákoník
práce
ODBORNÉ PUBLIKACE:
§
Daňové a nedaňové výdaje (2018) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových
§
Vzory smluv dle NOZ II. –
(komentované vzory smluv)
§
Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen
podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
§ Podnikáme
bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní
pohled na bezpečnost na pracovišti)
§ Kontrola
podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová
kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele)
§ Pracovněprávní
výkladový slovník (cca 2 000 pojmů
a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími
pracovněprávními předpisy)
§ Stavíme bez
chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky)
§ Výkladový slovník pro veřejný sektor
(cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru)
§ Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Prováděcí vyhláška (úplné znění zákona a vyhlášky ve formátu A6 z edice
Zák§ny do kapsy)
§ Školský zákon a související vyhlášky, Zákon o ochraně zdraví
před škodlivými účinky návykových látek (úplná
znění zákonů po novelách ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
§ 100 otázek a odpovědí – daň z příjmů FO a PO – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů zákona o
daních z příjmů)
§ 100 otázek a odpovědí – účetnictví – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů účetnictví)
§ Účetní závěrka podnikatelů za rok 2018 (postupy při zpracovávání účetní závěrky za rok 2018 a
praktické příklady)
§ Daňová přiznání, roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
za rok 2018 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání
a ročního zúčtování)
§ Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2019 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd
a platů)
§ Povinnosti zaměstnavatele 2019 (práva
a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
PRIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník
č. 8-9/2019 (I/2019)
§ Zákon
o daních z příjmů s komentářem – Ing. Eva Sedláková
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 4-5/2019 (II/2019)
- Zákon
o spotřebních daních – novela – Ing. Jan Šmolík
- Poskytování
digitálních služeb po 1. 1. 2019
- DPH
u přepravy osob v roce 2019 – Ing. Václav Benda
- Paušální
výdaje a základ daně – Ing. Eva Sedláková
- Zvýšení
minimální mzdy k 1. 1. 2019 ve zdravotním pojištění – Ing. Antonín Daněk
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 3/2019 (I/2019)
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 4-5/2019 (II/2019)
§ Srážky ze mzdy - změny v roce 2019 – JUDr. Ladislav Jouza
§ Meze ochrany soukromí zaměstnance – JUDr. Eva Dandová
§ Pracovněprávní souvislosti s insolvenčním zákonem – JUDr. Ladislav Jouza
§ Výpověď pro porušování léčebného režimu zaměstnance – JUDr. Jana Drexlerová
§ Aktuální judikatura k firemním i osobním financím a
peněžitým nárokům – Richard W. Fetter
§ Kombinované úvazky ve školství – JUDr.
Eva Dandová
§ Odpočitatelná položka u veřejně prospěšných poplatníků – JUDr. Zdeněk Morávek
1000 řešení
– měsíčník č. 4-5/2019 (III/2019)
§ Daňové
výdaje – Ing. Eva Sedláková
§ Daň
z příjmů
§ Daň
z přidané hodnoty
§
Účetnictví
§ Odvody
§ Zákoník
práce
|
|
|
Úprava základu daně
Základ daně je pro účely daně z příjmů fyzických osob definován v zákoně o daních z příjmů. Základem daně je částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, pokud dále u jednotlivých příjmů není stanoveno jinak. Jak je to v případě úpravy základu daně FO?
Odpovědi na dotazy ohledně úpravy základu daně najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …
1. DaÚ 2/2019 - Úpravy základu daně - příspěvek - Ing. Dalimila Mirčevská
/A5, str. 80/
2. DÚVaP 1/2019 - Daň z příjmů komplexně pro praxi- příspěvek - Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 160/
3. DaÚ 11-12/2019 - Úprava základu daně při přerušení podnikání a nájmu - příspěvek - Ing. Ivan Macháček
/A4, str. 112/
4. 100 otázek a odpovědí - daň z příjmů FO a PO - praktické příklady
/A5, str. 120/
5. Daňové a mzdové zákony 2019 - úplná znění zákonů - odborná tematická publikace
/A5, str. 576/
Cena balíčku je 1042 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 416 Kč.
Ušetříte 626 Kč.
Trestní zákoník a trestní řád po novelách
Jaká společensky škodlivá jednání jsou trestnými činy? Jaké jsou sankce za jejich spáchání? Jakým způsobem se podle trestního práva spáchání trestných činů zjišťuje? V našich publikacích přinášíme komplexně trestní právo v kostce.
Publikace jsou určeny všem občanům, orgánům činným v trestním řízení, policistům, exekutorům, podnikatelům, auditorům, odsouzeným ...
1. Poradce 5-7/2019 - Trestní zákoník a trestní řád s komentářem - komentář - JUDr. Jan Engelmann
/A5, str. 768/
2. Zákony IIB/2019 - Zákon o policii ČR, Zákon o střelných zbraních a střelivu - úplná znění zákonů
/A5, str. 512/
3. Poradce 3/2019 - Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich s komentářem - komentář - Mgr. Aleš Šustr
/A5, str. 234/
4. Provoz na pozemních komunikacích - Zákon o provozu na pozemních komunikacích; Vyhláška, kterou se provádějí pravidla silničního provozu + vkládačka - akutální znění zákona a vyhlášky
/A6, str. 320/
5. Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
/A5, str. 300/
Cena balíčku je 986 Kč.
Cena balíčku s 40 % slevou je 560 Kč.
Ušetříte 426 Kč.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2018
Jak správně podat daňové přiznání za rok 2018? Nemáte ještě objednané publikace, které by Vám pomohly při sestavování daňových přiznání? Můžete si je nyní objednat, připravili jsme příspěvky i příklady z praxe k této problematice.
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, živnostníkům, daňovým poradcům, zaměstnavatelům, ekonomům, auditorům, zaměstnancům …
1. Daňová přiznání FO a PO a roční zúčtování příjmů za rok 2018 - odborná tematická publikace - Ing. Kateřina Illetško, Ing. Martin Děrgel
/A5, str. 160/
2. 1000 řešení 10-12/2018 - Konec roku v účetnictví - praktické příklady - Ing. Vladimír Hruška
/A5, str. 224/
3. 100 otázek a odpovědí - účetnictví v praxi - praktické příklady
/A5, str. 120/
4. DÚVaP 1/2019 - Daň z příjmů v praxi komplexně - příspěvek - Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 160/
5. DaÚ 2/2019 - Daňová přiznání FO a PO - příspěvky - Ing. Eva Sedláková, Ing. Martin Děrgel
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 812 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 406 Kč.
Ušetříte 406 Kč.
Vyšší platy ve veřejných službách a správě
Novela nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, a některých dalších nařízení vlády nabude účinnosti dne 1. ledna 2019. Přinesla zvýšení platových tarifů zaměstnanců ve veřejných službách a správě a státních zaměstnanců. O jaké zvýšení se konkrétně jedná?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny pracovníkům ve veřejné správě, pracovníkům ve státní správě, obecním úřadům, mzdovým účetním, zdravotnickým zařízením, pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol.
1. PaM 2/2019 - Vyšší platy ve veřejných službách a správě - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 80/
2. Mini PVS 2-3/2019 - Nařízení vlády o katalogu prací ve veřejných službách a správě - úplné znění nařízení
/A5, str. 112/
3. Veřejný sektor bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
/A5, str. 256/
4. Poradce 1/2019 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení s komentářem - komentář - JUDr. Tomáš Hejkal
/A5, str. 272/
5. Poradce 2/2019 - Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění s komentářem - komentář - Ing. Antonín Daněk
/A5, str. 296/
6. Poradce 3/2019 - Zákon o důchodovém pojištění s komentářem - komentář - JUDr. Tomáš Hejkal
/A5, str. 288/
Cena balíčku je 891 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 358 Kč.
Ušetříte 533 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |