Finanční ani
operativní leasing nejsou pro české podnikatele ničím výjimečným, přesto
k nim jejich účetní přistupují zpravidla se zvýšenou opatrností, a to
zejména proto, že v nich jde obvykle o značné částky zavazující
smluvní strany na poměrně dlouhou dobu. Pro leasingy obecně platí, že na jejich
základě uživatel může po určitou dobu využívat cizí majetek dlouhodobé
spotřeby. Nejčastěji jde o automobil nebo o výrobní zařízení
s relativně vysokou pořizovací cenou, resp. u nájmů o stavby,
nebytové prostory a zemědělské pozemky. Díky těmto smlouvám
o přenechání věci k užití jinému tak může kdokoli „cizí“ ihned
využívat – obvykle pro potřeby svého podnikání – dražší věc, aniž by musel
uhradit vysokou částku za její nákup nebo sjednávat úvěr.
2.7 Řádné
ukončení finančního leasingu
Odkoupení užívané
věci
Jak jsme uvedli
v kapitole 2.1, jednou z definičních podmínek „finančního leasingu“
v daních z příjmů a návazně i daňové účinnosti úplaty je,
že po uplynutí sjednané doby následuje převod vlastnického práva na uživatele
věci, a to za kupní cenu nebo bezúplatně. Tato povinnost, případně jen
právo uživatele přitom musí být ujednány již při vzniku leasingové smlouvy.
V případě úplatného převodu (prodeji) tak mohou nastat tři situace:
-
je splněna minimální doba
leasingu a daňová zůstatková cena při rovnoměrném odpisování ještě není
nulová --> pak kupní cena nesmí být vyšší než zůstatková ceně (test
„maximální kupní ceny“),
-
je splněna minimální doba
leasingu a daňová zůstatková cena při rovnoměrném odpisování již je nulová
--> v tom případě na výši kupní ceny nezáleží (neprovádí se test
„maximální kupní ceny“),
-
nejsou splněna minimální
doba leasingu a proto pro účely daní z příjmů nejde o „finanční
leasing“, ale o „nájem“ --> pak se u uživatele daňově uznává
úplata (nájemné) za opačné podmínky tzv. minimální kupní ceny podle § 24
odst. 5 ZDP; upřesníme dále v kapitole 3.5 věnované „nájmům“.
V praxi je
zpravidla sjednána (nenulová) kupní cena, byť je poměrně malá v řádech
stokorun a jednotek tisíců Kč, což souvisí se specifikem finančního
leasingu coby smlouvy o pořízení věci, jejíž hodnota se prakticky celá
promítla již do úplaty hrazené poskytovateli leasingu (vlastníkovi věci) během
období pouhého užívání věci.
Vstupní (pořizovací,
kupní) cena věci rozhoduje dále o tom, jestli odkoupený předmět
leasingu bude:
-
hmotným majetkem dle § 26 odst. 2 ZDP („HM“)
u movitých věcí by musela přesáhnout limit 40 000 Kč), kdy se do
daňových výdajů uživatele – nyní již vlastníka – dostane až prostřednictvím
daňových odpisů,
-
okamžitým daňovým
výdajem nabyvatele, jestliže
u movitého hmotného majetku nepřesáhne 40 000 Kč.
Pokud uživatel
vede účetnictví, musí na podkladě svých interních účetních pravidel –
v souladu s § 7 VÚ, a to zejména u hmotných movitých
věcí – samostatně posoudit, jestli odkoupený hmotný majetek je účetně:
-
dlouhodobým
hmotným majetkem („DHM“), který
podléhá účetnímu odpisování, nebo
-
drobným hmotným
majetkem, o němž účtuje
jako o zásobách a je tak okamžitým nákladem.
Příklad 30
Věc odkoupená
uživatelem po finančním leasingu
ABC, s.r.o. má
v účetní směrnici stanoven hodnotový limit 30 000 Kč pro uznání
hmotných movitých věcí účetně za DHM. Formou finančního leasingu firma pořídila
čtyři věci, jejichž sjednaná kupní cena činí:
1. u osobního
automobilu 10 000 Kč:
-
pro podlimitní ocenění
nejde o daňový HM, ani o účetní DHM,
-
kupní (pořizovací) cena
10 000 Kč proto bude okamžitým účetním i daňovým nákladem.
2.
u nákladního automobilu 35 000 Kč:
-
pro podlimitní daňové
ocenění nejde o HM, ale účetní limit byl překonán a jde tak
o DHM,
-
v souladu
s § 24 odst. 2 písm. v) bodem 1 ZDP budou daňově účinné
účetní odpisy DHM, které si dotyčná účetní jednotka stanoví v odpisovém
plánu podle přepokládané doby použitelnosti.
3. u bagru 50
000 Kč:
-
pro nadlimitní ocenění
se jedná jak o daňový HM, tak i o účetní DHM,
-
daňovým výdajem
(nákladem) budou (přednostně) jen daňové odpisy HM, naproti tomu účetní odpisy
DHM nejsou daňově účinné, protože tak výslovně stanoví § 25 odst. 1
písm. zg) ZDP.
Pro srovnání,
kdyby ABC, s.r.o. měla účetní limit pro DHM alternativně 60 000 Kč,
a opět kupní cena:
1. osobního
automobilu 10 000 Kč:
-
pro podlimitní ocenění
nejde o daňový HM, ani o účetní DHM,
-
kupní (pořizovací) cena
10 000 Kč proto bude okamžitým účetním i daňovým nákladem.
2. nákladního
automobilu 35 000 Kč:
-
pro podlimitní ocenění
nejde o daňový HM, ani o účetní DHM,
-
kupní (pořizovací) cena
35 000 Kč proto bude okamžitým účetním i daňovým nákladem.
3. bagru 50 000
Kč:
-
byl překročen daňový
limit, ale nikoli ten účetní, proto se jedná o HM, ovšem nikoli
o DHM,
-
daňovým výdajem
(nákladem) budou daňové odpisy HM, dle § 25 odst. 1 písm. zg) ZDP není daňově účinný účetní
náklad (MD 501) na pořízení drobného hmotného majetku („zásoby“).
Zejména finančního
leasingu automobilů je v praxi rozšířen tzv. protiúčet neboli
částečná úhrada leasingové úplaty (případně až kupní ceny předmětu leasingu)
hodnotou starého vozidla uživatele (obvykle již odepsaného). Tímto dochází
ke směně starého vozidla za nové s doplatkem ve výši zbývající částky
úplaty. Uživatel musí zahrnout nepeněžní příjem dosažený směnou do zdanitelných
příjmů a správně vyčíslit celkovou úplatu či kupní cenu nového vozu, podle
toho, jaké položky se týká zápočet za smluvenou hodnotu starého auta. Jde
především o marketingový trik prodejce, který ví, že takto opticky nižší
cena spíše zviklá nerozhodnutého zájemce k využití pořízení nového auta,
zvláště pokud s dosluhujícím vozidlem už delší čas není spokojen…
Příklad 31
Finanční
leasing na částečný protiúčet
Živnostník si
v lednu 2019 pořídil nový automobil – Škoda Oktávie – na čtyř
a půlletý finanční leasing končící v červenci 2023 za celkovou úplatu
630 000 Kč bez DPH, kterou si coby plátce nárokoval k odpočtu,
a proto jeho daňové náklady neovlivní. Současně bylo dohodnuto, že naopak
leasingová společnost od něj vykoupí ojetou Škodu Fábii (daňově odepsána) za
cenu 80 000 Kč, která se z poloviny započte na úhradu první zvýšené
leasingové splátky 100 000 Kč a z druhé poloviny na kupní (prodejní)
cenu po skončení leasingu 50 000 Kč.
Živnostník nesmí
zapomenout již v roce prodeje 2019 starého vozidla (Fábie) zahrnout do
zdanitelných příjmů z podnikání nepeněžitý příjem 80 000 Kč – nikoli jen
polovinu a zbytek až při započtení na kupní cenu nové Oktávie
v červenci 2023. Dále si musí coby uživatel leasingu uvědomit, že daňově
bude rozpočítávat na jednotlivé roky celkovou sjednanou úplatu za finanční
leasing 630 000 Kč a nikoli ve smlouvě tučně vytištěnou nižší penězi
placenou cifru 590 000 Kč, která je již po započtení části výkupní ceny jeho
starého auta (Fábie).
A do třetice
nejdůležitější je, aby si živnostník uvědomil, že při ukončení leasingu užívaný
vůz (Oktávii) kupuje za plnou sjednanou kupní cenu 50 000 Kč a ne jen za
částku zbývající po zápočtu poloviny výkupní ceny staré Fábie 10 000 Kč, jak
asi tučněji hlásá leasingová smlouva. Jelikož leasing Oktávie skončí jejím
prodejem uživateli v červenci 2023, nebude v té době u vlastníka
ještě plně daňově odepsána – k tomu by došlo až 31. 12. 2023 – takže je
třeba splnit daňový test „maximální kupní ceny“. Ta nesmí být vyšší, než
„fiktivní“ daňová zůstatková cena vypočtená ze vstupní ceny evidované
u poskytovatele leasingu při rovnoměrné odpisování. Související praktickou
komplikací navíc bývá, že leasingová společnost nerada přizná skutečnou vstupní
cenu předmětu leasingu (Oktávie), zvláště pokud její obchodní přirážka je pro
daný druh zboží poněkud přehnaná.
Bezúplatný převod
užívané věci
Definiční vymezení
finančního leasingu a priori počítá se dvěma možnosti jeho řádného
ukončení:
-
úplatný převod
vlastnických práv k užívané věci na uživatele za sjednanou kupní cenu,
-
bezúplatný převod
vlastnických práv k užívané věci na uživatele.
Po
začlenění předmětu zrušené daně darovací do daní z příjmů od roku 2014 je
poměrně náročné vyznat se v daňovém režimu bezúplatných plnění, zvláště
když daňový ani jiný zvláštní zákon jednoznačně nevymezují, co mezi ně patří
a co už ne. Kupříkladu „smlouva o výpůjčce“ sice z právní
podstaty (§ 2193 NOZ) představuje možnost dočasného využívání cizí věci –
bezúplatně, to ale ještě samo o sobě nemusí automaticky znamenat, že
u vypůjčitele jde o bezúplatný příjem, výpůjčka totiž mohla být
součástí širších smluvních ujednání mezi stranami. Například když si výrobce
automobilů objedná u firmy X plastový výlisek krytů světel, a za
tímto účelem jí – bezúplatně – poskytne svou lisovací formu, tak přece tímto
firmě X reálně nevznikl žádný bezúplatný příjem.
Obdobně
při bezúplatného převodu vlastnictví k předmětu finančního leasingu na
uživatele je jasné, že tímto mu nevznikl žádný „bezúplatný příjem“, který by
případně měl zdanit. Toto ujednání totiž nelze vytrhávat z kontextu
smlouvy o finančním leasingu, která zůstává smlouvou o úplatném
pořízení majetku. Je pouhou formalitou, že úplatnost se zde projeví „jen“
v úplatě za užívání věci a již nikoli při převodu vlastnických práv.
Určité
specifické účetně-daňové důsledky ovšem bezúplatný převod věci pořízené na
leasing má. Jde o to, že i takto bez přímé úplaty do vlastnictví
nabytý hmotný majetek je nutno nějak účetně a daňově ocenit, aby
o něm mohl uživatel, resp. nyní již vlastník účtovat a vykazovat v obchodním
majetku pro účely daní z příjmů. V tomto směru je naopak třeba
odlišit období úplatného užívání věci po dobu finančního leasingu – které se
již účetně a daňově ve výsledovce a základu daně uživatele projevilo
– od „bezúplatného nabytí“ této věci. Výše popsanou „úplatnost“ v obecném
ekonomickém smyslu nelze ztotožňovat s účetním a daňovým pořízením
věci za úplatu.
Na
uživatele leasingu „bezúplatně“ převedenou věc je proto třeba účetně
i daňově ocenit v zásadě obdobně, jako věc nabytou třeba darem. Což
umíme. V souladu s § 25 odst. 1 písm. l)
a § 25 odst. 5 písm. b) ZÚ se ocení reprodukční
pořizovací cenou, tedy cenou, za kterou by byl daný majetek pořízen
v době, kdy se o něm účtuje. Podobně na poli daní z příjmů
se bezúplatně nabytý hmotný majetek ocení dle § 29 odst. 1
písm. d) ZDP reprodukční pořizovací cenou podle zákona č. 151/1997
Sb., o oceňování majetku, ve znění p. p. Tedy při drobném zjednodušení
tzv. aktuální cenou obvyklou, která samozřejmě zohledňuje stav věci po X-letech
užívání.
Protože
se finanční leasing v praxi vždy týká „dražších“ předmětů, tak je
pravidlem, že takto stanovená vstupní cena u movitých věcí přesáhne 40 000
Kč, takže se bude jednat o daňový hmotný majetek. Bylo by ale
předčasné radovat se, že novopečený vlastník může začít tuto hodnotu daňově
odpisovat. Tomu účinně brání § 27 písm. a) ZDP, začleňující mezi hmotný
majetek vyloučený z odpisování – bezúplatně převedený majetek podle
smlouvy o finančním leasingu, pokud výdaje (náklady) související
s jeho pořízením nepřevýší 40 000 Kč.
Příklad 32
Bezúplatný
převod užívané věci
V souladu se smlouvou o finančním leasingu uživatel během
5 let uhradil vlastníkovi na úplatě 500 000 Kč, načež na něj bylo
bezúplatně převedeno vlastnické právo k věci, jejíž aktuální cena obvyklá
je 200 000 Kč.
Uživatel, nyní již coby vlastník, zaeviduje bezúplatně převzatý předmět
leasingu jako hmotný majetek se vstupní cenou 200 000 Kč, který je ale vyloučen
z daňového odpisování. Účetně se DHM podle ČÚS č. 013 (bod 5.1.1.
písm. a) zaúčtuje souvztažně na příslušný účet oprávek, tedy jako již plně
odepsaný: 200 000 Kč, MD 022 / D 082. Čímž je technicky vyloučeno, aby byl
bezúplatně nabytý předmět finančního leasingu odpisován účetně.
Výdaje související
s pořízením
Zejména
u složitějších výrobních zařízení bývá obvyklé, že vedle výše uvedených
plateb poskytovateli leasingu musí uživatel uhradit i některé další výlohy
související s pořízením předmětu leasingu, a to obvykle třetím
osobám podílejícím se na pořízení a zprovoznění daného zařízení. Nejčastěji
jde o náklady na montáž, seřízení a dopravu, dále například náklady
na zkoušky před uvedením do stavu způsobilého k užívání (nejde-li již
o záběh a osvojení), ale obecně může jít o jakékoli náklady,
které se v souladu s § 47 VÚ považují za náklady související
s pořízením dlouhodobého hmotného majetku, pročež se zahrnují do jeho
pořizovací ceny. Pokud by uživatel některé z činností prováděl svépomocí,
posuzovaly by se obdobně také tyto jeho vlastní náklady.
Výdajem
souvisejícím s pořízením
věci je rovněž také poplatek za uzavření smlouvy o finančním
leasingu, který je častější hlavně u velkých leasingových společností.
A to proto, že jak již bylo řečeno, finanční leasing je a priori
smlouvou o pořízení majetku, takže i poplatek obecně souvisí
s tímto pořízením věci. Nicméně „smlouva je pánem“, a tak může být
dohodnuto, že poplatek za uzavření (sepsání, sjednání atp.) smlouvy je
považován za součást úplaty za užívání. V tom případě se spolu
s mimořádnými a řádnými splátkami úplaty zahrne do celkové hodnoty leasingu,
v rámci níž bude v odpovídajícím časovém rozlišení rozpouštěn do
účetních i daňových nákladů (výdajů) rovnoměrně po celou dobu leasingu
a pořizovací cenu předmětné věci neovlivní.
Protože se věcně
jedná o „investiční“ výdaje (náklady) související s pořízení
leasovaného majetku, je třeba s nimi také účetně a daňově tomu
odpovídajícím způsobem nakládat. Není možno je jednoduše zahrnout do celkové
úplaty a takto je ve standardním časovém rozlišení promítnout do účetních
i daňových nákladů rovnoměrně během doby leasingu. Výdaje hrazené
uživatelem, které podle účetních předpisů – případně daňové evidence, kde se
rovněž odkazuje na účetní předpisy – tvoří součást ocenění hmotného majetku
pořizovaného formou finančního leasingu, představují samostatnou účetní
a daňovou položku s vlastním osudem. Jaký bude, to záleží nejen na
výši těchto výdajů, ale rovněž na sjednané kupní ceně, přičemž mohou nastat tři
varianty:
1) Výdaje hrazené uživatelem tvořící součást ocenění hmotného majetku
pořizovaného formou finančního leasingu v úhrnu se sjednanou kupní
cenou převýší u movitého hmotného majetku hodnotu 40 000 Kč:
- pak jde
u uživatele o zvláštní kategorii hmotného majetku – jiný
majetek § 26 odst. 3 písm. c) ZDP,
- tento jiný hmotný
majetek může samostatně odpisovat uživatel (viz § 28
odst. 3 ZDP), a to:
-
na
základě písemné smlouvy s vlastníkem (poskytovatelem finančního leasingu),
-
pokud není vstupní cena
u vlastníka (odpisovatele) hmotného majetku zvýšena o tyto výdaje;
-
přitom jej uživatel
zatřídí do odpisové skupiny, ve které je zatříděn majetek pořizovaný na
leasing,
-
uživatel ale není vázán
odpisovou metodou uplatněnou vlastníkem, zvolí si metodu, jakou chce;
-
odpisování může zahájit
již po uvedení pořizované věci do stavu způsobilého obvyklému užívání,
-
tj. dokončení věci
a splnění technických funkcí a povinností stanovených předpisy pro
užívání,
- po odkoupení
předmětu finančního leasingu uživatel (nyní již vlastník):
-
zvýší
o pořizovací (kupní) cenu odkoupeného předmětu leasingu vstupní (zůstatkovou)
cenu již odpisovaného jiného hmotného majetku v tom zdaňovacím období, kdy
je majetek odkoupen, a
-
pokračuje
v započatém odpisování,
a to při zachování platné odpisové sazby nebo koeficientu (v dalších
letech odpisování), protože nedošlo ke „zvýšení“ vstupní (zůstatkové) ceny (to
se děje jen po technickém zhodnocení), ale ke „změně“ vstupní (zůstatkové) ceny
ve smyslu § 29 odst. 7 ZDP.
(Více se nejen o
tomto tématu dočtete v měsíčníku DÚVaP 3/19, odborných tematických
publikacích 100 otázek účetnictví, Účtování - zákony a předpisy, Daňové a
mzdové zákony 2019 a sborníku Zákony IB/2019)
Vzdělání
a kvalifikace se označují za stejné pojmy, což má vliv na práva
a povinnosti zaměstnavatelů i zaměstnanců. Nejinak je tomu i ve
veřejné správě. Jaké povinnosti mají zaměstnavatelé a zaměstnanci ohledně
kvalifikace?
Vzděláním se
rozumí absolvování kvalifikační přípravy na povolání studiem, kdežto
kvalifikace je schopnost zaměstnance vykonávat určité povolání. Vzdělání je
užší pojem. Kvalifikace znamená způsobilost vykonávat za daných
technických a organizačních podmínek práce určitého stupně složitosti,
přesnosti a namáhavosti, které patří ke konkrétní profesi nebo
specializaci zaměstnance a to s obvyklou intenzitou práce a ve
vyžadované kvalitě.
Kvalifikaci
tvoří nejen teoretické vědomosti, ale i praktické zkušenosti zaměstnance,
spočívající v jeho fyzických nebo jiných způsobilostech
a vědomostech. Způsob jejího získání nemusí spočívat jen ve vyučování,
studiu, účasti v kursech apod. Kvalifikaci je možné získat
i zaučením, zaškolením, třeba i na pracovišti jiného zaměstnavatele,
rekvalifikací apod.
POVINNOSTI
ZAMĚSTNAVATELE V KVALIFIKACI - Z hlediska platné právní
úpravy (především zákoník práce-dále ZP a zákon o zaměstnanosti
č. 435/2004 Sb.) je kvalifikace jedním z nejvýznamnějších
předpokladů zapojení občanů do zaměstnání a péči zaměstnavatele
o zaměstnance. Těžiště povinností zaměstnavatele v kvalifikaci
zaměstnanců je obsaženo v § 228 a násl. ZP. Kvalifikace
zaměstnance se však uplatňuje nebo je důležitou pracovněprávní skutečností
i v řadě dalších ustanovení ZP. Jde zejména o:
-
sjednávání
pracovní smlouvy, převádění na jinou práci včetně převedení po odvolání
z funkce (§ 73 ZP) při pracovním poměru založeném volbou
a jmenováním,
-
skončení
pracovního poměru výpovědí ze strany zaměstnavatele (např. nesplňování
předpokladů pro výkon práce),
-
potvrzení
o zaměstnání (uvedení dosažené kvalifikace),
-
odměňování
zaměstnanců, protože mzdy a platy mají zvyšovat zájem zaměstnanců
o zvyšování jejich kvalifikace,
-
znalost
předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jako
nedílnou a trvalou součást kvalifikačních předpokladů,
-
zaměstnávání osob
zdravotně postižených,
-
zaměstnávání
mladistvého, než bude moci konat práci, pro kterou se mu dostalo výchovy
k povolání.
ÚŘEDNÍCI
ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ musí mít zvláštní odbornou způsobilost.
Je to také pochopitelné, neboť výkon veřejné správy se neobejde bez odborně
vyspělých a kvalifikovaně zdatných úředníků. Proto zákon
č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků,
vyhláška č. 511/2002 Sb., o uznání rovnocennosti vzdělání
úředníků územních samosprávných celků a č. 512/2002 Sb.,
o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků
(dále ÚSC) velmi podrobně upravují komplexní systém vzdělávání úředníků.
Formy vzdělávání
Mezi nejčastější druhy vzdělávání
patří:
-
vstupní
vzdělávání,
které musí absolvovat všichni úředníci a které poskytne širší obecný
přehled o veřejné správě,
-
nezbytné
znalosti věcné problematiky, týkající se agendy, o které
úředník rozhoduje a která je zahrnuta do zvláštní odborné způsobilosti
určená pro úředníky vykonávající vybrané činnosti v přenesené působnosti
(státní správa),
-
průběžné
(prohlubující, aktualizační a specializační) vzdělávání,
-
vzdělávání
vedoucích úředníků, které zahrnuje znalosti a dovednosti
v oblasti řízení.
ÚSC je povinen
úředníkovi zajistit prohlubování kvalifikace podle plánu vzdělávání. Tento
plán obsahuje časový rozvrh prohlubování kvalifikace úředníka v rozsahu
nejvýše 18 pracovních dnů po dobu následujících 3 let. ÚSC je povinen
vypracovat tento plán do 1 roku od vzniku pracovního poměru úředníka, nejméně
jedenkrát za 3 roky plnění plánu hodnotit a podle výsledků hodnocení
provést jeho aktualizaci.
Vstupní vzdělávání
je základem
v systému vzdělávání úředníků. Obsahuje znalosti základů veřejné správy,
zejména obecných zásad organizace a činnosti veřejné správy
a územního samosprávného celku, základy veřejného práva, veřejných
financí, evropského správního práva, práv a povinností etiky úředníka. Součástí
vstupního vzdělávání je i povinnost úředníka osvojit si základní
dovednosti a návyky potřebné pro výkon správních činností,
znalosti základů užívání informačních technologií a základní komunikační,
organizační a další dovednosti vztahující se k jeho pracovnímu
zařazení.
Úředník je povinen ukončit
vstupní vzdělávání do 3 měsíců ode dne vzniku pracovního poměru a prokázat
je osvědčením vydaným vzdělávací institucí, která vstupní vzdělávání pořádala.
Pro lepší znalosti
a dovednosti
Při podstatných
změnách, kterými veřejná správa prochází, je důležité zaručit aktualizaci
znalostí úředníků. Zákon proto vytváří předpoklady pro tzv. průběžné vzdělávání
úředníků. Jeho účelem je aktualizovat, prohlubovat a rozšiřovat znalosti
a dovednosti úředníka podle potřeb úřadu a úředníka samého, včetně
získávání a prohlubování jazykových znalostí. Průběžné vzdělávání se
uskutečňuje formou kurzů a úředník je povinen se jich zúčastnit.
Půjde o prohlubování kvalifikace ve smyslu § 230 ZP.
ÚSC je
v souladu s § 38 ZP povinen vytvářet úředníkům podmínky pro to,
aby mohli své povinnosti v průběžném vzdělávání plnit. Vzdělávání se
považuje za výkon práce a úředník dostane za tuto dobu náhradu platu ve výši
průměrného výdělku. Náklady za vzdělávání nese ÚSC.
ZVLÁŠTNÍ ODBORNÁ
ZPŮSOBILOST
- Ve veřejné správě jsou správní činnosti, které mohou zajišťovat jen úředníci
se zvláštní odbornou způsobilostí. Zahrnuje souhrn znalostí
a dovedností nezbytných pro výkon činností stanovených právním předpisem.
Zvláštní odborná způsobilost má obecnou a zvláštní část. Obecná část
obsahuje znalost základů veřejné správy, její organizaci a činnost,
znalost zákona o obcích, zákona o krajích a o správním
řízení, zvláštní část zahrnuje znalost působnosti orgánů územní samosprávy
a územních samosprávných úřadů vztahující se k těmto činnostem,
a schopnost jejich aplikace. Výčet agendy, při jejímž výkonu se vyžaduje
zvláštní odborná způsobilost úředníka, uvádí vyhláška
č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků
územních samosprávných celků. Jedná se např. o správní rozhodování
a dozorové činnosti v silničním hospodářství, v silniční
dopravě, v územním plánování, při řízení o dávkách a službách
sociální péče, při provádění státní sociální podpory, při správě živnostenského
podnikání, v zemdělství, v ochraně přírody a krajiny apod. ÚSC
je povinen přihlásit úředníka, který vykonává správní činnosti, k nimž se
vyžaduje zvláštní odborná způsobilost, k vykonání zkoušky do 6 měsíců
od vzniku jeho pracovního poměru nebo do 3 měsíců ode dne, kdy úředník
začal tyto činnosti vykonávat. Pro absolvování kurzů a školení
v rámci zvláštní odborné způsobilosti je pro úředníka zákonem stanovena
doba 18 měsíců od vzniku pracovního poměru nebo ode dne, kdy začal vykonávat
správní činnosti, k nimž se vyžaduje zvláštní odborná způsobilost.
Vedoucí úředníci
a vedoucí úřadů
jsou povinni se
zúčastnit zvláštního vzdělávání, které je jim určeno. Zahrnuje obecnou
a zvláštní část a zaměřuje se na znalosti a dovednosti
v oblasti řízení úředníků a na přehled o činnostech vykonávaných
podřízenými úředníky. Toto vzdělávání je vedoucí úředník povinen ukončit do
2 let ode dne, kdy začal vykonávat funkci vedoucího úředníka. Vedoucí
úředník, který se účastní tohoto druhu vzdělávání a jehož náklady nahradil
ÚSC má zvláštní povinnost: musí setrvat po ukončení tohoto vzdělávání
v pracovním poměru k tomuto územnímu celku po dobu 3 let. Pokud by
s územním celkem rozvázal pracovní poměr dříve, než po uplynutí 3 let od
ukončení vzdělávání vedoucích úředníků, je povinen uhradit územnímu celku
náklady s tím spojené. Splní-li úředník tuto povinnost pouze zčásti,
povinnost uhradit náklady se poměrně sníží. Např. náklady na vzdělávání
činily 60 tisíc korun a vedoucí úředník skončil pracovní poměr s územním
celkem 2 roky po ukončení tohoto vzdělávání. Musí vracet poměrnou část nákladů,
tedy třetinu – 20 tisíc korun. Kdyby pracovní poměr ukončil okamžitě po
absolvování vzdělávání, hradil by plnou částku, to je 60 tisíc korun.
Náklady se rozumí např. úhrada odměn a mezd lektorům, vzdělávacímu
zařízení, náklady na studijní pomůcky apod. Povinnost k úhradě nákladů by
nevznikla např. jestliže by vedoucí úředník nemohl vykonávat ze zdravotních
důvodů práci, pro kterou absolvoval vzdělávání nebo jestliže by s ním ÚSC
skončil pracovní poměr výpovědí z určitých důvodů (kromě výpovědi nebo
okamžitého zrušení pro porušení pracovních povinností – pracovní kázně) nebo
pro nevyužívání kvalifikace v posledních 12 měsících po dobu nejméně 6
měsíců. Podmínky na vrácení vynaložených nákladů se řídí ustanovením
§ 235 odstavec 3 ZP. S vedoucím úředníkem, který absolvoval toto
školení, neuzavírá ÚSC dohodu o zvýšení nebo prohloubení kvalifikace podle
§ 234 ZP.
Kvalifikace zaměstnanců
v ÚSC
V ÚSC jsou v pracovněprávním
vztahu vedle úředníků a vedoucích úředníků zaměstnanci, kteří nevykonávají
správní činnosti a neřadíme je proto pod režim zákona
č. 312/2002 Sb. Tento zákon je v § 1 odstavec 3
písm. c) vymezuje jako zaměstnance, kteří vykonávají výhradně pomocné,
servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon takových prací řídí. Na tyto
zaměstnancve se vztahují ustanovení ZP upravující jejich kvalifikaci
a vzdělávání. Znamená to, že když si budou prohlubovat, rozšiřovat nebo
zvyšovat kvalifikaci, případně se podrobí jiné formě vzdělávání, posuzují se
jejich práva a povinnosti podle ZP.
Nejvíce problémů v personální praxi
ÚSC u zaměstnanců, kteří nejsou úředníci,se vyskytuje při odlišování pojmů
„prohlubování“ a „zvyšování“ kvalifikace. Je to také pochopitelné, neboť
právní předpisy, včetně zákona o dani z příjmů, s tím spojují
různé nároky zaměstnavatelů i zaměstnanců.
Při definici
prohlubování kvalifikace je nutno vyjít z § 230 ZP. Rozumí se tím
průběžné doplňování kvalifikace, kterým se nemění její podstata a které
umožňuje zaměstnanci výkon sjednané práce. Za prohlubování kvalifikace se
považuje též její udržování a obnovování. „Neprávnicky“
řečeno o prohloubení, případně udržení nebo obnovování jde tehdy, jestliže
po jehož absolvování zaměstnanec nemá nebo nezískal kvalifikační předpoklady
pro jiný druh práce (profese). Bude – li si zaměstnanec prohlubovat kvalifikaci
a tato činnost je spojena s druhem práce nebo je předpokladem pro
výkon této práce, nejde o prohloubení, ale o zaškolení nebo zaučení.
ZVÝŠENÍ, ZÍSKÁNÍ
NEBO ROZŠÍŘENÍ KVALIFIKACE - Zvýšením kvalifikace se rozumí změna
hodnoty kvalifikace. Je to dosažení takového stupně nové kvalifikace, pokud
zaměstnanec např. studiem získá předpoklady pro výkon kvalifikovanější práce
(pro vyšší funkci), pro kterou dosud kvalifikaci nesplňoval. Zvyšováním
kvalifikace je studium, vzdělávání, školení, nebo jiná forma přípravy
k dosažení vyššího stupně vzdělání, jestliže jsou v souladu
s potřebou zaměstnavatele Zvýšením kvalifikace je též její získání nebo
rozšíření.
Změnou hodnoty
kvalifikace se rozumí získání předpokladů pro výkon
kvalifikovanější práce, pro kterou zaměstnanec dosud kvalifikaci nesplňoval.
(Rozsudek NS SSR ze dne 29. 12. 1988, sp. zn. Cz 24/88 R 7/1990). Změnu
hodnoty kvalifikace nemusí zaměstnanec dosáhnout jen školským studiem, ale
i v jiné formě vzdělávání (např. kursy, semináře apod.) Ke zvýšení
kvalifikace může dojít i podle zvláštních právních předpisů. Jde např.
o pedagogické a zdravotnické profese.
Dohody
o zvýšení kvalifikace
Zaměstnavatel –
ÚSC – může se zaměstnancem uzavřít podle § 234 ZP kvalifikační dohodu.
Sjednává se zejména při zvýšení kvalifikace zaměstnance. Zvýšením kvalifikace
se rozumí dosažení takového stupně nové kvalifikace, pokud zaměstnanec např.
studiem získá předpoklady pro výkon kvalifikovanější práce (pro vyšší funkci),
pro kterou dosud kvalifikaci nesplňoval. V dohodě se zaměstnavatel zaváže
umožnit zaměstnanci zvýšení kvalifikace poskytováním pracovních úlev
a hmotného zabezpečení a zaměstnanec se zaváže setrvat po určitou
dobu v pracovním poměru. Pokud tuto povinnost nesplní, musí zaměstnavateli
uhradit vynaložené náklady. Dohodu lze sjednat i pro případ, že ke
skončení pracovního poměru dojde před zvýšením kvalifikace.
(Více se nejen o
tomto tématu dočtete v měsíčníku PaM 7-8/2019)