|
OPATŘENÍ VLÁDY
ČR v souvislosti s koronavirem
Uvolnění
podnikatelských a dalších činností:
pondělí 11. května
- Všechny
provozovny v nákupních centrech s výjimkou provozoven stravovacích
služeb.
- Provozovny
nad 2 500 m2, v nichž nebyl zakázán provoz.
- Provozovny
stravovacích služeb s prodejem přes výdejní okénko a v rámci venkovních (letních) zahrádek.
- Holičství a
kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solária, kosmetické, masérské,
regenerační nebo rekondiční služby.
- Muzea,
galerie, výstavní síně a další podobná zařízení.
- Zámky,
hrady, skanzeny (venkovní
prostory).
- Venkovní
tréninkové aktivity profesionálních sportovců s vyloučením veřejnosti.
- Divadelní,
hudební, filmová a další umělecká představení, sportovní, kulturní,
náboženské, spolkové, taneční, tradiční a jim podobné akce
a jiná shromáždění, výstavy, slavnosti, poutě, přehlídky, cirkusy,
ochutnávky, trhy a veletrhy, vzdělávací akce, oslavy, a to jak
veřejné, tak soukromé, s účastí nepřesahující ve stejný čas
100 osob.
- Organizovaný
trénink profesionálních i amatérských sportovců na venkovním i vnitřním
sportovišti s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob.
- Hromadné
akce ve venkovních i vnitřních prostorách s účastí nejvýše
ve stejný čas 100 osob.
- Svatby
s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob.
- Bohoslužby
s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob.
- Pro prodej
oděvů a obuvi byla stanovena oproti předchozí vlně uvolňování následující
pravidla:
zkoušení oděvů a obuvi probíhá až po předchozí dezinfekci rukou zkoušející
osobou,
při vrácení oděvů v rámci reklamace apod. se oděvy uloží po dobu 24
hodin odděleně od ostatního zboží a teprve poté je lze znovu nabízet
zákazníkům.
- Příslušná krizová
opatření o
zákazu maloobchodního prodeje a prodeje služeb a o
omezení volného pohybu osob účinná od 11. května 2020.
Ve všech případech při
dodržení přesně definovaných podmínek.
Letáky a doporučení na
stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Doporučení
pro divadla, kina, galerie, muzea a další kulturní subjekty.
pondělí 25. května
- Restaurace,
hospody, bufety, kavárny, vinotéky, pivotéky – vnitřní prostory.
Povolení se vztahuje také na provoz stravovacích zařízení v nákupních
centrech nad 5000 m2.
- Hotely,
venkovní kempy a další ubytovací zařízení (včetně jejich restaurací a kaváren).
- Taxislužby (dosud nepovolené).
- Živnosti,
při kterých je porušována integrita kůže (tetování, piercing).
- Zotavovací
akce apod. pro děti do 15 let věku.
- Další
včetně opatření v cestovním ruchu.
- Zoologické,
botanické a dendrologické zahrady (včetně vnitřních prostor).
- Hrady a
zámky (vnitřní
prostory).
- Přírodní a
umělá koupaliště
(krytá i nekrytá).
- Sauny a
wellness centra.
- Organizovaný
trénink profesionálních i amatérských sportovců na venkovním i vnitřním
sportovišti s účastí nejvýše ve stejný čas 300 osob s možností využití
zázemí.
- Hromadné
akce ve venkovních i vnitřních prostorách s účastí nejvýše ve stejný čas
300 osob.
- Příslušná krizová
opatření účinná od 25. května o omezení konání
hromadných akcí, podmínkách provozu
stravovacích a ubytovacích služeb, o používání
ochranných prostředků dýchacích.
Definované
doporučené podmínky, vztahující se k plánu uvolňování dne 25. května 2020.
Zdroj: https://www.vlada.cz/
ZÁKON O MATURITÁCH VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020
Dne 27. března
2020 byl vydán ve Sbírce zákonů mimo jiné zákon č. 135/2020 Sb.,
o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání
a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020. Tento zákon byl
vydán v návaznosti krizová opatření a schválen Poslaneckou sněmovnou
na jejím mimořádném zasedání 23. března 2020. Zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.
Dne 11. března 2020
rozhodlo Ministerstvo zdravotnictví o zákazu osobní přítomnosti žáků
a studentů na vzdělávání a studiu na českých základních, středních,
vyšších odborných i vysokých školách a školských zařízeních od
11. března 2020 do odvolání za účelem zabránit šíření nemoci COVID-19.
Stalo se tak bezprostředně po jednání Bezpečnostní rady státu na základě mimořádného opatření
Ministerstva zdravotnictví (č. MZDR 10676/2020-1/MIN/KAN) dne 10. března
2020.
Na mateřské školy
a základní umělecké školy se opatření původně nevztahovalo, [2] ale od
12. března 2020 bylo nahrazeno usnesením vlády č. 74/2020 Sb. Kvůli
tomuto opatření nenavštíví školy přibližně 1,7 milionu žáků
a studentů, z toho je nejvíce žáků základních škol, kterých je
přibližně 953 tisíc. Školy mohou zadávat úkoly elektronicky a výuka
tak může v omezeném režimu pokračovat distanční formou, přičemž žáci
a studenti mají povinnost zadané úkoly plnit a vyučující může práci
klasifikovat. Současně bylo vydáno i jiné mimořádné opatření, zakazující
od 10. března 18:00 hodin všechny hromadné akce nad 100 lidí (nevztahuje
se na zasedání zastupitelských sborů, valných hromad atd.) Ministr školství Robert Plaga mateřským
školám doporučil, aby se mimořádným opatřením řídily také, i když se na ně
nevztahuje. Ministerstvo školství
oznámilo, že během dvou týdnů rozhodne, zda se budou konat přijímací zkoušky na střední školy
v původních termínech, nebo zda budou odloženy.
Výsledkem toho je
zákon č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání
k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním
roce 2019/2020 (dále jen
„zákon“), který upravuje
zvláštní postup pro konání přijímacího řízení, maturitní zkoušky nebo závěrečné
zkoušky ve školním roce 2019/2020 a na něj navazující náhradní nebo
opravné zkoušky a otázky související s termínem ukončování
základního, vyššího odborného vzdělání a vzděláváním v konzervatoři.
Důvodem předložení
zákona je řešení mimořádné situace vzniklé v souvislosti s přijímáním
krizových opatření Vládou České republiky, zejména usnesení č. 201 ze dne
12. března 2020, kterým se zakázala osobní přítomnost žáků ve školách, které
navázalo na mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví proti šíření
koronavirové nákazy a následným vyhlášením nouzového stavu. Účinnost
zákona tedy je časově omezena na školní rok 2019/2020.
Zákon je rozčleněn
do osmi částí:
·
Obecná
ustanovení
·
Přijímací
řízení
·
Maturitní
zkouška
·
Vykonání
maturitní zkoušky náhradním způsobem
·
Závěrečná
zkouška
·
Vykonání
závěrečné zkoušky náhradním způsobem
·
Ustanovení
společná a závěrečná
·
Účinnost
a obsahuje 54
ustanovení. V následujících řádcích si jej probereme podrobně.
- Hlavní principy
nové právní úpravy
Ø Přijímací zkoušky ke vzdělávání ve střední škole pro
školní rok 2020/2021 proběhnou nejdříve 14 dnů ode dne obnovení osobní
přítomnosti žáků při vzdělávání ve středních školách. Konkrétní termín stanoví Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy.
Ø Přijímacího řízení se mohou účastnit uchazeči, kteří v termínu stanoveném
školským zákonem podali přihlášku řediteli střední školy. Obsah a forma
přijímací zkoušky se nemění – odpovídají rámcovému programu pro základní
vzdělávání. Kritéria stanovená ředitelem školy se také nemění.
Ø Jednotná zkouška se skládá, stejně jako podle stávající právní úpravy,
z písemného testu ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura
a písemného testu ze vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace.
Každý uchazeč může písemný test z obou vzdělávacích oborů konat pouze
jednou. Jednotnou přijímací zkoušku vyhodnocuje Centrum pro zjišťování výsledků
vzdělávání (dále též „Centrum“).
Ø Pro školní přijímací zkoušku, rozhodl-li ředitel školy
o jejím konání, vyhlásí ředitel školy nové dva termíny. Platí, že termín konání školní přijímací
zkoušky se stanoví nejpozději na den konání jednotné zkoušky.
Ø Termíny pro vyhodnocení přijímacího řízení jsou stanoveny tak, aby se žáci vzhledem
k okolnostem výsledek řízení dozvěděli co nejdříve a aby ředitelé
středních škol znali počty přijatých žáků a mohli plánovat organizaci
dalšího školního roku. Další kola přijímacího řízení lze konat v souladu
se stávající právní úpravou.
Ø Zákon stanoví základní pravidla organizace zkoušek,
bližší podmínky organizace a konání stanoví MŠMT vyhláškou.
Ø Maturitní zkouška a závěrečná zkouška bude zahájena
nejdříve 21 dnů ode dne obnovení osobní přítomnost žáků při vzdělávání
ve středních a vyšších odborných školách, nejpozději však do 30.
června 2020.
Ø Maturitní zkoušku nebo závěrečnou zkoušku může konat
žák, který podal přihlášku k maturitní zkoušce, nebo ten, který koná
náhradní nebo opravnou zkoušku.
Ø Maturitní zkoušku koná žák ze zkušebních předmětů
společné části podle
§ 78 ŠZ a zkoušek profilové části podle § 79 ŠZ. Rozsah
vědomostí a dovedností vyplývá z katalogů vydaných ve smyslu
§ 78a ŠZ. Na rozdíl od modelu maturitní zkoušky podle školského zákona se
v tomto případě ve společné části maturitní zkouška ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura
a cizí jazyk neskládá z dílčí zkoušky konané formou písemné práce.
Ø Společnou i profilovou část maturitní zkoušky nicméně vyhodnocuje škola, ve které se
zkouška koná, s využitím zkušební dokumentace a podkladů pro
vyhodnocení zkoušky předané za tímto účelem Centrem pro zjišťování výsledků
vzdělávání.
Ø V případě, že žák povinnou zkoušku společné části
nebo profilové části maturitní zkoušky vykonal neúspěšně, může konat opravnou zkoušku, a to
nejvýše dvakrát z každé zkoušky v podzimním zkušebním období.
V případě, že žák vykonal neúspěšně nepovinnou zkoušku, opravnou zkoušku
nekoná.
Ø Bližší podmínky organizace maturitní zkoušky
a závěrečné zkoušky se stanoví prováděcím právním předpisem.
-
Důvod nové právní
úpravy
Mimořádným opatřením
Ministerstva zdravotnictví a na to navazujícím krizovým opatřením vlády
byla s účinností od 11. března 2020 zakázána kromě jiného osobní
přítomnost žáků a studentů při vzdělávání v základních, středních
a vyšších odborných školách. Mezi zásadní události jarního pololetí ve
školách patří organizace přijímacího řízení a maturitních
a závěrečných zkoušek.
V souladu se
školským zákonem začíná konání maturitních zkoušek dne 8. 4. 2020
a přijímacích zkoušek dne 14. 4. 2020. Organizace těchto zkoušek je časově
náročná: vlastní konání přijímací i maturitní zkoušky trvá u každé
cca 1 měsíc a časově náročné je také jejich centrální vyhodnocování, které
je nicméně v případě běžného plynutí školního roku rozvrstveno do delšího
časového období.
Z tohoto důvodu
není možné konat jak přijímací, tak maturitní zkoušku v původních
termínech vyplývajících ze stávajícího znění školského zákona. Proto MŠMT
zpracovalo a Parlament schválil na mimořádných schůzích zákon, který
upravuje pravidla přijímacího řízení a ukončování středního vzdělávání
speciálně ve školním roce 2019/2020.
Nová právní úprava
zachovává tam, kde je to možné, stávající systém přijímacího řízení a má
za cíl urychlit proces přijímacího řízení a maturitní zkoušky, a to
zejména tím, že se zkrátí některé lhůty; v případě maturitní zkoušky nadto
odpadne písemná práce v případě maturity z českého a cizího
jazyka v rámci společné části a také centrální hodnocení zkoušek
Centrem. Zákon stanoví základní pravidla organizace zkoušek, bližší podmínky
organizace a konání stanoví MŠMT vyhláškou.
-
Předmět úpravy
Podle ustanovení
§ 1 zákona tento zákon
upravuje zvláštní pravidla pro přijímání ke vzdělávání ve střední škole
a ukončování středního vzdělávání ve školním roce 2019/2020 a na ně
navazující náhradní nebo opravné zkoušky a další související otázky. Ustanovení vymezuje
předmět úpravy na ty právní vztahy v oblasti školství, které jsou dotčeny
mimořádnými opatřeními přijatými v souvislosti s aktuální
epidemiologickou situací. Právní úprava se tak dotýká přijímání ke vzdělávání
ve střední škole a ukončování středního vzdělávání ve školním roce
2019/2020 a dalších souvisejících otázek. Zákon se nicméně netýká těch
aspektů přijímacího řízení, nebo přijímacího řízení, které již proběhly (např.
přijímaní do oborů vzdělávání s talentovou zkouškou).
Ustanovení
§ 2 zákona přejímá
úpravu školského zákona stanovující, že o přijetí uchazeče
ke vzdělávání ve střední škole rozhoduje ředitel školy. Ustanovení dále stanovuje, že jednotná
přijímací zkouška do prvního ročníku oboru středního vzdělání proběhne nejdříve
14 dnů po obnovení možnosti osobní přítomnosti žáků na středních školách. Jednotná
zkouška se koná v případech stanovených školským zákonem. Termín konání
jednotné zkoušky (a to jak pro čtyřleté obory vzdělání, tak i pro víceletá
gymnázia) stanoví a zveřejní na svých internetových stránkách Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“).
Podle ustanovení
§ 3 zákona se přijímacího řízení podle tohoto zákona účastní uchazeč, který v souladu se školským zákonem
podal přihlášku ke vzdělávání na střední škole pro školní rok 2020/2021.
Podle ustanovení
§ 4 zákona zůstávají v platnosti podmínky konání přijímací zkoušky
vyhlášené již dříve ředitelem, a to konkrétně:
·
jednotná kritéria
přijímání do oboru vzdělání a formy vzdělávání a způsob hodnocení
jejich splnění,
·
předpokládaný počet
přijímaných uchazečů do oboru vzdělání a formy vzdělávání,
·
školní přijímací zkouška a
·
jednotná kritéria
a předpokládané počty přijímaných uchazečů pro přijímání ke vzdělávání
v různých zaměřeních školního vzdělávacího programu,
·
stanovené ředitelem podle
§ 60 ŠZ.
Ustanovení § 5 zákona upravuje obsah a formu přijímací zkoušky. Obsah
a forma přijímací zkoušky odpovídají rámcovému vzdělávacímu programu pro
základní vzdělávání. Jednotná přijímací zkouška se skládá z písemného
testu ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura a písemného
testu ze vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace. Konkrétní obsah
a formu školní přijímací zkoušky stanovuje ředitel školy.
Podle ustanovení § 6 zákona jednotnou přijímací
zkoušku koná uchazeč pouze jednou, a to ve škole uvedené na přihlášce
v prvním pořadí. Školní
přijímací zkoušku koná uchazeč na každé škole uvedené v přihlášce, pokud
je součástí přijímacího řízení, pouze jednou. Uchazeč, který se hlásí na obor
vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou, koná jednotnou přijímací zkoušku na
této škole.
Oproti stávajícímu stavu se vzhledem k časové
náročnosti organizace výjimečně pouze pro tento školní rok stanoví, že uchazeč
má na konání přijímací zkoušky jeden pokus s tím, že pokud si škola
stanoví školní přijímací zkoušku, vykoná tuto zkoušku ve všech školách
uvedených v přihlášce.
Podle ustanovení
§ 7 zákona platí, že pokud ředitel školy počítá se školní přijímací
zkouškou, vyhlásí nové dva termíny, které budou časově odpovídat termínu konání
jednotné přijímací zkoušky. Nejzazší
termín pro konání školní přijímací zkoušky je den konání jednotné zkoušky.
Totéž platí pro náhradní termín konání zkoušky. Oproti běžným pravidlům zašle
ředitel školy pozvánku ke školní přijímací zkoušce ve zkráceném termínu 5
pracovních dnů před termínem konání této zkoušky as současně ji zveřejní
ředitel školy na internetových stránkách této školy.
Podle ustanovení
§ 8 zákona platí, že
uchazeč, který se pro
vážné důvody k řádnému termínu přijímací zkoušky nedostavil a svoji
neúčast písemně omluvil
nejpozději do 3 dnů řediteli školy, ve které ji měl konat, koná zkoušku
v náhradním termínu. V tomto náhradním termínu koná zkoušku
i nezletilý uchazeč a uchazeč s nařízenou ústavní výchovou nebo
uloženou ochrannou výchovou, který se pro vážné důvody k řádnému termínu
přijímací zkoušky nedostavil a jeho neúčast omluvil písemně nejpozději do
3 dnů řediteli školy zákonný zástupce tohoto uchazeče, popřípadě ředitel
příslušného školského zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy. Omlouvání uchazečů z účasti na jednotné
přijímací zkoušce je tedy obdobné jako již nyní stanoví úprava školského
zákona.
Podle ustanovení
§ 9 zákona náhradní
termín jednotné přijímací zkoušky stanoví a zveřejní na svých
internetových stránkách ministerstvo. Náhradní termín školní přijímací zkoušky stanoví uchazeči ředitel
školy. Stejný termín pro konání přijímací zkoušky v jiném oboru vzdělání
nebo jiné škole není důvodem stanovení náhradního termínu konání zkoušky. Ustanovení tedy upravuje vyhlášení náhradního
termínu jednotné přijímací zkoušky. I tento musí být transparentně
zveřejněn na internetových stránkách ministerstva. Náhradní termín školní
přijímací zkoušky stanoví uchazeči ředitel školy.
V ustanovení
§ 10 zákona se stanoví, že další kola přijímacího řízení se konají podle školského zákona.
Podle § 20
odst. 4 ŠZ platí, že osobám, které nejsou státními občany České
republiky a získaly
předchozí vzdělání v zahraniční škole, se při přijímacím řízení ke
vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách promíjí na žádost
přijímací zkouška z českého jazyka, pokud je součástí přijímací zkoušky.
Znalost českého jazyka, která je nezbytná pro vzdělávání v daném oboru
vzdělání, škola u těchto osob ověří rozhovorem.
Podle ustanovení § 11 zákona je těmto osobám, které konají přijímací zkoušku,
zachována úprava jejího konání jako je již dnes ve školském zákoně.
Obdobně platí
podle ustanovení § 12 zákona, že pravidla
pro úpravu podmínek přijímání ke vzdělávání uchazečů se speciálními
vzdělávacími potřebami podle
školského zákona se použijí obdobně.
Uchazečům se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří konají přijímací
zkoušku, je tedy zachována úprava jejího konání, jako je již dnes ve školském
zákoně.
Ustanovení
§ 13 zákona stanoví,
že hodnocení výsledků testů jednotné přijímací zkoušky zajišťuje Centrum pro
zjišťování výsledků vzdělávání. Ustanovení upravuje podrobnosti ohledně
zasílání testů ze školy centru, jakož i lhůty, ve kterých se jednotlivé
kroky související s hodnocením provedou. Platí, že škola převede záznamové
archy jednotné přijímací zkoušky do elektronické podoby a odešle je Centru
pro zjišťování výsledků vzdělávání (dále jen „Centrum“) prostřednictvím
informačního systému Centra v den konání jednotné přijímací zkoušky.
Hodnocení výsledků testů jednotné přijímací zkoušky zajišťuje Centrum. Centrum
zpřístupní do 7 kalendářních dní po řádném termínu jednotné přijímací zkoušky
hodnocení uchazeče příslušné střední škole, na níž se uchazeč hlásí
k přijetí do prvního ročníku středního vzdělávání; v případě
náhradního termínu Centrum zpřístupní hodnocení uchazeče do 3 kalendářních dní.
V ustanovení § 14 zákona kritéria hodnocení přijímacího řízení
kopírují stávající právní úpravu. Platí, že ředitel školy hodnotí splnění
kritérií přijímacího řízení uchazečem podle:
·
hodnocení na vysvědčeních
z předchozího vzdělávání,
·
výsledků jednotné
přijímací zkoušky, pokud je součástí přijímacího řízení,
·
výsledků školní přijímací
zkoušky, je-li stanovena,
·
případně dalších
skutečností, které osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti a zájmy
uchazeče.
Ustanovení § 15 zákona upravuje hodnocení
přijímací zkoušky a stanovení výsledného pořadí uchazečů jako stávající
úprava. Platí, že hodnocení
jednotné přijímací zkoušky se na celkovém hodnocení splnění kritérií
přijímacího řízení uchazečem podílí nejméně 60 %; v případě přijímacího
řízení do oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou nejméně 40 %.
Další hodnocení splnění kritérií stanoví ředitel školy. Podle výsledků
dosažených jednotlivými uchazeči při přijímacím řízení stanoví ředitel školy
jejich pořadí. U uchazeče, který nekoná zkoušku z českého jazyka,
vytváří ředitel redukované hodnocení. Pokud splní kritéria přijímacího řízení
více uchazečů, než kolik lze přijmout, rozhoduje jejich pořadí podle výsledků
hodnocení kritérií přijímacího řízení.
Ustanovení § 16 zákona stanoví, že ředitel školy ukončí hodnocení
přijímacího řízení a zveřejní seznam přijatých uchazečů do 8
kalendářních dnů po dni konání řádného termínu jednotné přijímací zkoušky.
Nepřijatým uchazečům nebo zákonným zástupcům nepřijatých nezletilých uchazečů
ředitel školy odešle rozhodnutí o nepřijetí. Ředitel školy dále zveřejní
výsledky hodnocení prvního a posledního přijatého uchazeče
v anonymizované podobě. V případě náhradního termínu se postupuje
obdobně s tím, že ředitel ukončí hodnocení přijímacího řízení
a zveřejní seznam přijatých uchazečů do 4 kalendářních dnů po dni konání
náhradního termínu jednotné přijímací zkoušky. Ustanovení má za cíl urychlit
trvání přijímacího řízení tak, aby uchazeči znali výsledky v co nejkratším
možném termínu. V případě náhradního termínu ředitel ukončí hodnocení
přijímacího řízení do 4 kalendářních dnů.
Podle ustanovení
§ 17 zákona platí, že v oborech vzdělání, ve kterých se podle
školského zákona nekoná jednotná přijímací zkouška a střední škola nekoná
ani školní přijímací zkoušku,
zveřejní ředitel školy seznam přijatých uchazečů a nepřijatým uchazečům
nebo zákonným zástupcům nepřijatých nezletilých uchazečů odešle rozhodnutí do 5
pracovních dnů ode dne ukončení hodnocení, nejpozději však do 8 kalendářních
dnů po dni pro konání řádného termínu jednotné přijímací zkoušky. Stanovuje se
tedy, že pokud se jednotná přijímací zkouška ani školní přijímací zkouška
v prvním kole přijímacího řízení nekoná, to znamená typicky u oborů
středního vzdělání s výučním listem, zveřejní ředitel školy seznam
přijatých uchazečů a nepřijatým uchazečům nebo zákonným zástupcům
nepřijatých nezletilých uchazečů odešle rozhodnutí s tím, že nejpozději
tak musí učinit do 8 kalendářních dnů po dni jednotné přijímací zkoušky, aby
měl možnost vybrat si preferovanou variantu střední školy, i když se hlásí
současně na maturitní a nematuritní obor.
Podle ustanovení
§ 18 zákona platí, že
proti rozhodnutí ředitele školy o žádosti o přijetí ke vzdělávání na
střední školu není odvolání přípustné. Tímto ustanovením se chce urychlit
proces přijímání a zajistit, aby uchazeči měli v co nejkratší době
postaveno na jisto, zda budou žáky konkrétní střední školy, a proto se
stanoví, že proti rozhodnutí ředitele školy není odvolání přípustné. Nicméně i v těchto
případech může ředitel školy vyhovět případným námitkám na průběh
a hodnocení přijímacího řízení tím, že se vydá nové rozhodnutí
o přijetí podle § 101 správního řádu, pokud k tomu budou
naplněny podmínky.
Podle ustanovení
§ 19 zákona se právní
úprava o zápisovém lístku podle § 60g školského zákona použije
obdobně s tím, že uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče svůj
úmysl vzdělávat se v dané střední škole potvrdí odevzdáním nebo odesláním
zápisového lístku řediteli školy, který rozhodl o jeho přijetí ke
vzdělávání, a to nejpozději do 5 pracovních dnů po nejzazším termínu pro
zveřejnění seznamu přijatých uchazečů, a s tím, že uchazeč může
uplatnit zápisový lístek opakovaně i tehdy, pokud je přijat na základě
nového rozhodnutí vydaného podle správního řádu. Úprava pro zápisový lístek je
obdobná jako ve školském zákoně s tím, že lhůta 5 pracovních dnů se počítá
od nejzazšího termínu pro zveřejnění seznamu přijatých uchazečů. Uchazeč může
uplatnit zápisový lístek opakovaně i tehdy, pokud je přijat na základě
nového rozhodnutí vydaného podle správního řádu.
Více již najdete
v měsíčníku odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus.
DAŇOVÝ ŘÁD PO NOVELE S KOMENTÁŘEM
Základní zásady správy
daní představují principy, které platí pro všechny části správy daní. Existují
zásady, které jsou typické pouze pro správu daní, např. zásadu součinnosti,
mlčenlivosti nebo zásadu neveřejnosti. Správa daně je tak zjednodušeně postup,
jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
Co se dále skrývá pod správou daně, blíže objasňuje Daňový řád, který vám
přinášíme i s komentářem.
Zákon
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon“ anebo „DŘ“) tvoří součást daňového práva procesního. Toto právo upravuje
práva a povinnosti správců daně, daňových subjektů a dalších osob
zúčastněných na správě daní v souladu se základním cílem správy daní, kterým
je správné zjištění a stanovení daně, jakož i zajištění její úhrady.
Není žádným tajemstvím, že daňové právo procesní úzce navazuje na daňové právo
hmotné a v konečném důsledku s ním vytváří jednotný celek.
I když byl
původně DŘ přijímán s cílem zavést jednodušší, transparentnější
a jednoznačnější úpravu postupu při správě daní s důrazem na
snížení administrativní zátěže daňových subjektů, ale koneckonců i správců
daně, lze z praxe zaznamenat názory, že tento cíl nebyl zdaleka naplněn.
Ani zákon jako takový nevyniká stálostí, což se projevuje tím, že za dobu své
účinnosti od 1. 1. 2011 doznal řadu změn. Ať již byly tyto změny způsobeny
judikaturním vývojem ze strany Nejvyššího správního soudu anebo např. změnami
v oblasti soukromého nebo veřejného práva, rozhodně nejsou poslední. Jedno
je však pro tento zákon typické – nikde jinde není lépe vyjádřen vrchnostenský
vztah správce daně vůči daňovým subjektům a dalším osobám zúčastněným na
správě daní, který se projevuje viditelnou nerovností zúčastněných subjektů
a posiluje pozici státu a jeho orgánů nikoli jako služebníků, nýbrž
jako nadřízené vrchnosti.
Ačkoli je zákon
v účinnosti teprve necelých sedm let, jeho vývoj i aplikaci doprovází
poměrně hojně zastoupená judikatura správních soudů, včetně Nejvyššího
správního soudu. To samo o sobě svědčí nejlépe o tom, že tento zákon
svým významem mnohdy značně přesahuje charakter a pozici normy daňového
procesního práva.
I přes to, že zcela
nedávno byla Parlamentem ČR projednána další zásadní novela tohoto zákona,
která měla kromě jiného přinést online finanční úřad v rámci celkových
snah o elektronickou komunikaci se správcem daně, zjednodušení kontrolních
postupů, ale také v některých případech prodloužení lhůty pro vracení
daňových odpočtů z 30 na 45 dnů a dalších změn, jak vyplývá ze
sněmovního tisku č. 580, nebyla tato novela nakonec po navržených změnách,
které provedl Senát, Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR znovu v podstatě
jen o „fous“ přijata. Tím také padla možnost, že by některé pozitivní
změny mohly být účinné již během tohoto roku, jak původně předkladatel novely
sliboval. V důsledku toho se daňová veřejnost již v tomto roce
nedočká zjednodušení a elektronizace daňového systému, ač původně na to
byla již od začátku tohoto roku připravována. I když Ministerstvo financí
deklarovalo, že tuto novelu v kompromisní variantě předloží
k projednání Parlamentu ČR znovu bez zbytečného odkladu, je nesporné, že
účinnost takové novely, bude-li nakonec poslanci a senátory přijata,
nastane oproti původním slibům až příští rok.
Poznámka
-
Komentář
je zpracován k právnímu stavu ke dni 1. května 2020.
HLAVA I
PŘEDMĚT A ÚČEL ÚPRAVY
§ 1
(1) Tento zákon
upravuje postup správců daní, práva a povinnosti daňových subjektů
a třetích osob, které jim vznikají při správě daní.
(2) Správa daně je
postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní
a zabezpečení jejich úhrady.
(3) Základem pro
správné zjištění a stanovení daně je daňové přiznání, hlášení nebo
vyúčtování (dále jen „řádné daňové tvrzení“) a dodatečné daňové přiznání,
následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování (dále jen „dodatečné daňové
tvrzení“) podané daňovým subjektem.
Komentář
k § 1
Tento zákon
upravuje postup správců daní, práva a povinnosti daňových subjektů
a třetích osob, které jim vznikají při správě daní. Zákon tedy upravuje
procesní pravidla při správě daní, která zahrnují úpravu postupu správců daně
a úpravu práv a povinností daňových subjektů a třetích osob
vznikajících v souvislosti se správou daní. Zákon dále obsahuje úpravu
práv a povinností, kterou lze provést společně pro daňové zákony tam, kde
se předpokládá minimální počet odůvodněných odchylek v jednotlivých
hmotněprávních daňových zákonech z důvodu odlišností jednotlivých daní.
V praxi půjde zejména o důsledky porušení platební povinnosti.
Zákon v tomto
svém ustanovení též definuje správu daní, když uvádí, že se jedná
o postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní
a zabezpečení jejich úhrady. Z toho lze dovodit, že správa daní je
činností správce daně vůči daňovým subjektům a třetím osobám a je
vymezena ve všech ustanoveních tohoto zákona. Vedle toho v souvislosti
se správou daní vznikají daňovým subjektům a třetím osobám současně též
práva a povinnosti. Jak bude uvedeno dále, je správa daní širší pojem, než
samotné daňové řízení.
Pokud jde
o cíl správy daní, je tímto cílem daň správně zjistit a stanovit, což
je cíl vážící se k rovině nalézací. V rovině platební je poté cílem
správy daní zabezpečit její úhradu. V rámci nalézací roviny to znamená, že daňový
subjekt je povinen podat daňové přiznání a správce daně v kontextu
s tím zjišťuje, resp. prověřuje příslušnými postupy, zda je takto tvrzená
daň správná a pokud tomu tak je, tuto daň vyměřuje. V rámci
kontrolních postupů je správce daně též oprávněn daň doměřit. V rovině
platební zahrnuje správa daní v rámci praktického přístupu jednak
povinnost daňového subjektu tuto daň uhradit a současně s tím je
správce daně taktéž oprávněn provádět příslušné úkony k tomu, aby byly
uhrazeny příp. vzniklé daňové nedoplatky formou daňové exekuce.
Tento zákon
výrazně posouvá odpovědnost správce daně za zjištěný skutkový stav
v souvislosti s vypořádáním vlastní daňové povinnosti. Díky této
koncepci se pak v samotném daňovém řízení uplatňuje zásada materiální
pravdy. To znamená, že správce daně je takto nucen dbát toho, aby daň byla vždy
stanovena po právu, tedy ve správné výši. Současně s tím musí přihlížet ke
všem skutečnostem, které jsou pro správné stanovení daně rozhodné – ať již jsou
anebo nejsou ve prospěch daňového subjektu. Jak ostatně konstatoval ve svém
rozhodnutí sp. zn. 2
Afs 87/2013 Nejvyšší správní soud, základním rysem vybírání daní
a poplatků je skutečnost, že daň je vybírána korektně, s ohledem na
skutečný příjem daňového subjektu za uplynulé zdaňovací období, nikoliv
v maximální možné výši.
Základem pro
správné zjištění a stanovení daně je daňové přiznání, hlášení nebo
vyúčtování a dodatečné daňové přiznání, následné hlášení nebo dodatečné
vyúčtování. Pro daňové
přiznání, hlášení nebo vyúčtování takto zákon používá zkráceného pojmu „řádné
daňové tvrzení“, pro dodatečné daňové přiznání, následné hlášení nebo dodatečné
vyúčtování je pak použit pojem „dodatečné daňové tvrzení“. Takto zavedené
legislativní zkratky mají sloužit k tomu, aby došlo k zvýšení
přehlednosti textu a pochopitelně i k jeho zkrácení.
§
Z judikatury
Zákon
č. 280/2009 Sb., daňový řád, upřednostňuje při stanovení daně
hledisko materiální spravedlnosti, nikoli hledisko fiskální (§ 1
odst. 2 citovaného zákona). Nově vymezený cíl správy daní, možnost správce
daně provádět daňovou kontrolu i ve vyměřovacím řízení a skutečnost,
že daňová ztráta je zcela obvyklou zákonnou odčitatelnou položkou, opravňují
daňový subjekt za splnění zákonem stanovených, zejména hmotněprávních podmínek,
uplatnit ztrátu v rámci probíhajícího nalézacího řízení, a to bez
ohledu na postup zvolený správcem daně.
Z rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 2. 2014, sp. zn. 9 Afs 41/2013
Žalovaný svým
postupem v žádném případě neporušil § 1 odst. 2 daňového řádu,
dle kterého je správa daně postup, jehož cílem je správné zjištění
a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady, neboť jak bylo
zdůrazněno výše, daňové řízení neovládá zásada vyšetřovací, ale na prioritní
povinnosti daňového subjektu dokazovat vše, co sám tvrdí. Jestliže daňový
subjekt neprokáže v daňovém řízení skutečnosti, které tvrdí, nelze
dovozovat, že je to správce daně, kdo byl povinen tyto skutečnosti prokazovat
za daňový subjekt, a neučinil-li tak, dospět k závěru, že rozhodnutí
daňového orgánu bylo vydáno na základě neúplných skutkových zjištění a je
nezákonné. Neunesení důkazního břemene žalobcem neznamená, že správce daně má
povinnost relevantní důkazy sám vyhledávat (srov. rozsudky Nejvyššího správního
soudu ze dne 28. 4. 2005, č.j. 5 Afs 147/2004-89, č. 618/2005 Sb.
NSS, a ze dne 12. 4. 2006, č.j. 5 Afs 40/2005-72).
Z rozsudku Krajského
soudu v Hradci Králové, pobočka Pardubice, ze dne 8. 8. 2019, sp. zn. 52 Af 41/2018
Legitimním cílem
v případě daňové kontroly je veřejný zájem státu na řádném zjištění
a stanovení daní zakotvený v § 1 odst. 2 daňového řádu.
Omezení osobní sféry jednotlivce při realizaci daňové kontroly správcem daně je
nutno posuzovat z hlediska principu přiměřenosti v každém konkrétním
případě tak, aby byl vyloučen svévolný postup správce daně.
Z rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 4. 2020, sp. zn. 1 Afs 340/2019
§ 2
(1) Předmětem správy
daní jsou daně, které jsou příjmem veřejného rozpočtu, nebo snížením příjmu
veřejného rozpočtu (dále jen „vratka“).
(2) Veřejným
rozpočtem se pro účely tohoto zákona rozumí
a) státní
rozpočet, státní finanční aktiva nebo rezervní fond organizační složky státu,
b) rozpočet
územního samosprávného celku,
c) rozpočet
státního fondu nebo Národní fond,
d) rozpočet
Evropské unie, nebo
e) rozpočet,
o němž to stanoví zákon.
(3) Daní se pro účely
tohoto zákona rozumí
a) peněžité
plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek,
b) peněžité
plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto
zákona,
c) peněžité
plnění v rámci dělené správy.
(4) Daň podle
odstavce 3 zahrnuje rovněž daňový odpočet, daňovou ztrátu nebo jiný způsob
zdanění a příslušenství daně.
(5) Příslušenstvím
daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení, jsou-li ukládány
nebo vznikají-li podle daňového zákona. Úroky, penále a pokuta za opožděné
tvrzení daně sledují osud daně.
Komentář
k § 2
Jak vyplývá
z uvedeného ustanovení, předmětem správy daní jsou daně, které jsou
příjmem státního rozpočtu, nebo snížením příjmu veřejného rozpočtu. Tato
koncepce je odvozena od skutečnosti, že daňový řád je nutno považovat za obecný
procesní předpis pro celou řadu hmotněprávních zákonů, které upravují různé
druhy peněžitých plnění. Díky tomu je pak za daň v tradičním slova smyslu
nutno považovat i další peněžitá plnění, která jsou příjmem veřejného
rozpočtu. Vedle toho je nutno pod pojem daň podřadit též daň v tradičním
slova smyslu, např. daň z příjmů, spotřební daň, ale taktéž clo anebo
místní poplatek a další peněžitá plnění, jejichž správa se podle zmocnění
zvláštního zákona řídí obecným daňovým procesem. Je-li výsledkem konkrétního
daňového řízení nárok na výdaj z příjmové části veřejného rozpočtu, půjde
o vratku (např. o daňový bonus). Oproti dřívější koncepci však
již dnes není pod pojem „daň“ již výslovně zahrnuta záloha na daň. Ta by měla
být podřazena pod obecný pojem „jiný způsob zdanění.“
Aby daň byla daní
ve smyslu tohoto zákona, musí se kromě již zmíněného jednat o taková
peněžitá plnění, která jsou zároveň příjmem veřejného rozpočtu, tedy státního
rozpočtu, příp. státních finančních aktiv, rezervního fondu, organizační složky
státu, rozpočtu územního samosprávného celku, státního fondu anebo Národního
fondu.
Pro potřeby
daňového řádu jsou pod pojem „daň“ zařazeny daně ve všech možných formách,
které jsou předvídány konkrétními daňovými zákony, označené jako způsoby zdanění.
Daňový řád pro tyto potřeby definuje, co se rozumí pod pojmem „daň ve svém
§ 2 odst. 3 a 4. Za příslušenství daně pak tento zákon
prohlašuje ve svém § 2 odst. 5 úroky, penále, pokuty a náklady
řízení, jsou-li ukládány nebo vznikají podle daňového zákona. Přitom dále
platí, že úroky, penále a pokuta za opožděné tvrzení daně sledují osud
této daně. Nutno však dodat, že pokuta uložená za přestupek porušení
mlčenlivosti dle § 246 DŘ není příslušenstvím daně.
Vzhledem
k tomu, že daňový řád ve svém § 2 odst. 3 písm. e) odkazuje
též na plnění v rámci dělené správy, třeba poznamenat, že dělenou správou
se pro tyto účely rozumí výběr a vymáhání peněžitých plnění (nejčastěji
odvodů, pokut a penále), která jsou uložena jinými orgány státní správy
než orgány Finanční správy ČR a která jsou příjmem veřejného rozpočtu
a při jejich placení nebo vymáhání se postupuje podle daňového řádu nebo
podle jeho jednotlivých ustanovení. Přitom vybírání a vymáhání těchto
plateb se pak neoficiálně označuje jako tzv. dělená správa mj.
i z toho důvodu, že vlastní řízení o uložení vedou věcně
a místně příslušné státní orgány odlišné od orgánů Finanční správy ČR,
avšak většinou se územním orgánům tyto platby platí. Tato peněžitá plnění
v rámci dělené správy jsou podrobena režimu daňového řádu pouze
v platební rovině. To pochopitelně platí i tehdy, jestliže vznikla
platební povinnost k peněžitému plnění, které má směřovat do veřejného
rozpočtu, přímo ze zákona bez vydání příslušného rozhodnutí, např.
v případě pokuty uložené Českou obchodní inspekcí. Při výkonu pravomoci
v rámci dělené správy má orgán státní moci věcně příslušný ke správě
placení tohoto peněžitého plnění postavení správce daně a osoba povinná
k placení tohoto peněžitého plnění má pak stejná práva a povinnosti
jako daňový subjekt, jak ostatně plyne i z § 161 a násl.
DŘ.
§ 3
Daňová povinnost
vzniká okamžikem, kdy nastaly skutečnosti, které jsou podle zákona předmětem
daně, nebo skutečnosti tuto povinnost zakládající.
Komentář
k § 3
V tomto
ustanovení zákonodárce stanovil, že daňová povinnost vzniká tehdy, nastanou-li
skutečnosti, které jsou předmětem daně, nebo skutečnosti tuto povinnost
zakládající. Zákonodárce se takto pokouší reflektovat fakt, že je nutno
rozlišovat od sebe pojmy „daň“ a „daňová povinnost“. Z toho důvodu je
takto „daňová povinnost“ charakterizována jako specifický druh určité právní
povinnosti, která má svůj základ vždy v konkrétním hmotněprávním předpise
(např. v zákoně o daních z příjmů).
Samotný pojem
„daňová povinnost“ však není v DŘ definován a vychází se z toho,
že obsah tohoto pojmu lze odvodit, jak již zmíněno, z kontextu celé právní
úpravy.
Lze proto
tvrdit, že „daňová povinnost“ obecně vzniká okamžikem, kdy nastaly skutečnosti,
které jsou podle konkrétního daňového zákona předmětem daně, příp. došlo ke
vzniku skutečností, které tuto povinnost zakládají.
K tomu třeba
ještě dodat, že pojem „daňová povinnost“ zahrnuje jako taková práva
a povinnosti tohoto daňového subjektu, které spočívají např. v tom
spočítat si daň a přiznat tuto ve lhůtě stanovené zákonem správci daně,
včetně platební povinnosti, která s touto daní takto souvisí.
§ 4
Tento zákon nebo jeho
jednotlivá ustanovení se použijí, neupravuje-li jiný zákon správu daní jinak.
Komentář
k § 4
Koncepce obsažená
v tomto ustanovení zákona vychází z toho, že daňový řád je obecným
procesním předpisem ve vztahu k ostatním daňovým zákonům, která většinou
obsahují speciální pravidla, je předpisem obecným. To znamená, že přednost má
daňový zákon před daňovým řádem. Tento princip vychází ze vztahu mezi
daňovým řádem a jiným daňovým zákonem (např. zákonem o DPH), kdy
se daňový řád nebo jeho jednotlivá ustanovení použijí, neupravuje-li jiný zákon
správu daní jinak. To ovšem neznamená, že daňový řád je ryze procesním
předpisem, neboť obsahuje i určitá hmotněprávní ustanovení, které definují
pojmy v jiných hmotněprávních předpisech užité. To se může týkat např.
oblasti ručení nebo zástavního práva.
Úplné znění zákona
s komentářem najdete v měsíčníku Poradce 12/2020.
|
|
|
Částka 94, rozeslaná dne 27. května 2020
255.
Zákon o snížení penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 a o změně některých zákonů
256.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 218/2019 Sb., o výčtu metodik zkoušek odlišnosti, uniformity, stálosti a užitné hodnoty odrůd
257.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 218/2019 Sb., o výčtu metodik zkoušek odlišnosti, uniformity, stálosti a užitné hodnoty odrůd
Částka 93, rozeslaná dne 27. května 2020
254.
Nález Ústavního soudu ze dne 7. dubna 2020 sp. zn. Pl. ÚS 30/16 ve věci návrhů na zrušení zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů
|
|
|
Daňový kalendář - DUBEN 2003
Termíny pro
praxi v červnu 2020
Termín zákonné povinnosti
|
Charakteristika zákonné
povinnosti
|
Povinná osoba a zákon
v platném znění
|
Sankce za nesplnění
povinnosti
|
1. červen
Pondělí
(za neděli 31. 5.)
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v dubnu 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce příjmu plynoucího
v dubnu 2020 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň
vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá
zdanění v ČR, kromě příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených nebo
nezdaňovaných do úhrnu 100 000 Kč)
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v dubnu 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném zajištění
daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za květen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za květen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně
činná
§ 14c
odst. 2, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Úhrada daně na rok 2020, pokud
roční daň nepřesáhla 5 000 Kč, anebo sice přesáhla, ale poplatník nevyužije
možnost úhrady daně ve splátkách
|
Poplatník daně z nemovitých
věcí
§ 15 odst. 2 zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Úhrada první ze dvou splátek (á 50
%) daně na rok 2020, pokud daň přesáhla 5 000 Kč, poplatník
neprovozuje zemědělskou výrobu ani chov ryb a nechce daň zaplatit najednou
|
Poplatník daně z nemovitých
věcí
§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
8. červen
Pondělí
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za
květen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
15. červen
Pondělí
|
Odvod 1. pololetní zálohy na daň
z příjmů na rok 2020 (ve výši 40 %), pokud daň za rok 2019 byla mezi 30 000 Kč
a 150 000 Kč; je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod 2. čtvrtletní zálohy na daň
z příjmů na rok 2020 (ve výši 25 %), pokud daň za rok 2019 byla vyšší než 150
000 Kč; je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
22. červen
Pondělí
(za sobotu 20. 6.)
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního
přehledu pro
účely sociálního pojištění za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 2, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení
tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního zabezpečení.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního
pojištění za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení tiskopisu
přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.
|
25. červen
Čtvrtek
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za květen 2020 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
|
Plátce DPH
§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového
odpočtu za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za
květen 2020 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají
měsíční zdaňovací období
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na
druhu, závažnosti a četnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
květen 2020, o intrakomunitárních
plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou
třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby podle
§ 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou
byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za
květen 2020, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba
§ 99, § 101 odst. 1, 2 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového
odpočtu za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za květen 2020, o intrakomunitárních plněních:
poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce, nebo dodání
zboží formou třístranného obchodu (jde-li o prostřední osobu)
|
Identifikovaná osoba
§ 102 odst. 2, 3 a 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou
byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.
|
30. červen
Úterý
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v květnu 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce příjmu plynoucího
v květnu 2020 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň
vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá
zdanění v ČR, kromě příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených nebo
nezdaňovaných do úhrnu 100 000 Kč)
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v květnu 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném
zajištění daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za červen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za červen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně
činná
§ 14c
odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Žádost o vrácení DPH za rok 2019 z přijatých
zdanitelných plnění uskutečněných v ČR (při splnění stanovených
podmínek)
|
Zahraniční osoba povinná k dani
§ 83 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Zánik nároku na vrácení daně
|
* * *
|
|
|
JAK NEZTRATIT SEBEDISCIPLÍNU PŘI PRÁCI Z DOMOVA
Aktuální
situace u nás i ve světě vede k tomu, že stále více firem umožňuje svým
zaměstnancům pracovat z domova. Ale právě doma naši koncentraci ohrožují různá
rozptýlení v podobě televizoru, pohodlí postele či domácích povinností.
Jak tedy pracovat doma a zachovat si produktivitu?
Asi
nenajdete oblast ve svém životě, na jejíž budoucnost má sebedisciplína větší
vliv, než je vaše práce. Vycvičit se k usilovnosti vám umožní vytěžit
z vašeho času větší hodnotu.
PŘEKÁŽKY V PRÁCI - Každý den chceme
realizovat desítky věcí a úkolů - větších či
menších, důležitých nebo méně podstatných. Ráno vstáváme s jasným
plánem, ale z mnoha důvodů se nám plán podaří dodržet jen z části.
Ostatní nevyřízené záležitosti odkládáme. Mnoho z těchto věcí pak
nedokážeme dotáhnout do jejich konce, část z nich dopadne úplně jinak, než
jsme si představovali, a do některých se nakonec vůbec nepustíme.
Někteří
lidé přistupují k plnění plánů zodpovědněji, jiní jsou zvyklí je odkládat
a přesouvat. Riziko nesplnění plánu je ještě větší, když se vaše pracoviště
nachází doma, kde vás mohou rozptylovat rodinní příslušníci, domácí zvířata či
nedokončené domácí práce. Odpoutat se od pracovních povinností v ruchu
domácnosti je velmi jednoduché. Aby se tak nestalo, ve vymezené době
potřebujete zaměřit svoji pozornost výlučně na práci a pomocí sebedisciplíny ji
i úspěšně dokončit.
Sebedisciplína
je zvyk
Klíčem
k dosažení úspěchu v životě není výška IQ či společenského statusu. Je
to právě „sebeřízení“ -
sebedisciplína či sebeovládání -,
které v sobě zahrnuje: cílevědomost, vytrvalost, trpělivost i emocionální
vyrovnanost. Sebedisciplína
nám umožňuje překonat jakýkoliv zlozvyk či tendenci odkládat úkoly na později.
Čím víc ji trénujeme, tím je silnější.
Jde o
schopnost ovládat vlastní emoce, chutě, sklony. Lidé, kterým chybí schopnost
ovládat svoje chutě, slábnou a ztrácejí zábrany. Stávají se nespolehlivými, a
to nejen při práci, ale i v jiných sférách života. Sebedisciplínu je možné
také definovat jako sebekontrolu - schopnost
ovládat sebe sama, tedy to, co děláte a co říkáte, jakož i schopnost odolat
pokušení a dělat jen to, co je správné z dlouhodobého hlediska a vhodné
v danou chvíli.
Cokoliv,
co děláte pravidelně, se mění ve zvyk. Zvyku, který si už jednou vypěstujete,
se zbavuje jen velmi těžko.
Stejně tak i disciplína je zvyk, který si můžete vypěstovat. Když začnete
odmítat všechny výmluvy, pravidelným nácvikem dosáhnete toho, že budete dělat
to, co je třeba, tehdy, kdy je to třeba udělat. Vypěstovat si zvyk, jako je sebedisciplína, je
nesnadný úkol, ale když se vám to podaří, zautomatizujete si ho, a pak už se
snadno praktikuje. Jak řekl
Goethe: „vše je těžké, než se to stane snadným“. Procvičováním sebedisciplíny
získáte lepší obraz o sobě samých.
Vyčleňte
si pracovní prostor
Abyste si
jednoznačně určili hranici mezi pracovním a domácím životem, je klíčové, abyste
si vymezili místo, které bude souviset jen s prací. Neznamená to, že
potřebujete pracovnu, důležité je alespoň psychologické vymezení. V rámci
vašich prostorových možností si vytvořte místo, kde budete vždy pracovat. I
když gauč nebo postel působí jako pracoviště lákavě, právě na takových místech
se nachází nejvíc nástrah v podobě rozptýlení.
ÚKOLY JE TŘEBA SI NAPSAT - Dobře nastavený denní
plán zajistí maximalizaci vaší produktivity. Jedním z benefitů práce
z domova je, že se dá dobře skloubit s volnočasovými aktivitami. I ty
by měly být součástí vašeho harmonogramu.
Vytvořte
si plán úkolů a dejte mu písemnou formu. Důvod vysvětluje Miro Veselý v knize Jak
dosáhnout úspěchu: „jinak to nevznikne“. Právě proto byste si měli udělat
seznam úkolů, které máte v daný den, týden či měsíc vykonat. K rozsáhlejším
pracovním úkolům napište i kroky, jak je můžete postupně realizovat. Velké úkoly jsme totiž zvyklí odsouvat na
později právě z důvodu, že se nám zdají těžko dosažitelné. Ale pomocí
menších kroků se k nim umíme propracovat. Proto k většímu úkolu vždy
napište nejbližší krok, kterým začnete a který jste schopni realizovat
v krátkém časovém úseku. Psaní je psychoneuromotorická aktivita, akt psaní nás
nutí přemýšlet a soustředit se.
Vtlačíme tak cíle do našeho podvědomí, které bude neustále pracovat na tom, aby
se tyto cíle uskutečnily.
Denní
seznam úkolů si připravte už večer
Pokud
začnete ráno tím, že budete sepisovat své úkoly, zbytečně ztratíte čas, který
jste mohli věnovat jejich plnění. Připravte si pracovní plán den předem - těsně předtím, než ukončíte v daný den svou
pracovní činnost. Je to nejvhodnější doba, protože váš mozek je ještě stále
nastavený pracovat. A zároveň, pokud budete mít přehled o tom, co vás čeká,
budete mít možnost lépe řídit svůj čas a zabráníte tak zbytečnému stresu.
Buďte
důslední. Když na závěr dne uvidíte, že se vám podařilo seznam úloh či
harmonogram splnit, posílí to vaši důvěru ve schopnost úkoly zvládat.
Soustřeďte
se
Nutkání
pravidelně kontrolovat e-maily, podívat se, co je nového na sociálních sítích,
nebo věnovat se chvíli čemukoliv jinému než rozpracovanému úkolu, bývá mnohdy
silnější než naše vůle koncentrovat se na výkon práce. Stav, kdy jsme plně
soustředěni na jednu úlohu a kdy náš mozek pracuje nejefektivněji, se nazývá
„proudění“.
Vždy, když
děláme víc věcí naráz nebo přepínáme mezi úkoly, obíráme se o cennou energii,
kterou náš mozek potřebuje k soustředění. Lidem, kteří se věnují při
vykonávání nějakého úkolu i dalším, trvá v průměru dvakrát tak dlouho, než
jej dokončí. Vědomá mysl má totiž omezené možnosti. Ve svém mozku nikdy vědomě
neřešíme víc věcí naráz. Můžeme jen přeskakovat od myšlenky k myšlence.
Doba, za
kterou se člověk dokáže zkoncentrovat na jedinou úlohu, je individuální. Někomu
to trvá 2 minuty, někomu déle. Co si většina lidí neuvědomuje, je, že pokud na
30 sekund odběhne v myšlenkách od dané činnosti k jiné, práce se jim
neprodlouží jen o uvedených 30 sekund, ale i o dobu, během které se potřebují
opětovně na danou věc zkoncentrovat.
Každá
činnost, kterou vykonáváte soustředěně, váš organismus nabudí. Naopak každá
nesoustředěná činnost člověka uspává a paradoxně mu ztěžuje i usínání na konci
dne. Koncentrace je jednou ze
základních podmínek úspěchu v jakékoliv činnosti. Plně se na něco
koncentrovat znamená nepustit do vědomí nic kromě toho, co chcete anebo
potřebujete. O co úspěšněji dokážete ignorovat ostatní vjemy, o to je
soustředění hlubší.
Nenechte
se vyrušovat
V případě,
že se v domácnosti nacházejí další osoby, upozorněte je na to, aby
respektovali váš pracovní čas.
Je dobré dohodnout si základní podmínky fungování. Dohodněte se, že za
pracovním stolem vás budou rušit co nejméně. Případně si domluvte určité
signály, například, že zavřené dveře pracovny či sluchátka na uších znamenají
„nerušit“. Plnohodnotně můžete pracovat jen tehdy, když se můžete na práci i
naplno soustředit.
Dopřejte
si pravidelné přestávky
Lidská
pozornost je omezená a člověk není schopen se plně soustředit na jednu věc
neomezeně dlouho. Z různých výzkumů vyplývá, že optimální schopnost koncentrace
obecně se vyčerpá přibližně za 30 minut. Tento poznatek je klíčový,
zejména pokud pracujete duševně. Následně pozornost postupně ochabuje a
produktivita postupně klesá. Můžete se snažit, jak jen chcete, ale čím více se
to snažíte překonat, tím více vyčerpáváte svůj mozek. Řešení je jednoduché - dejte si pauzu. A to pravidelně.
Je vhodné,
především když jde o duševní práci, přerušit ji po každých přibližně 25
minutách a udělat si na 3 až 5 minut přestávku. Kratší přestávka nestačí na
skutečné zotavení, a naopak, když toto časové rozpětí překročíte, návrat
k původnímu výkonu se kvůli příliš velkému časovému odstupu od úkolu
prodlouží.
ODMĚŇTE SE - Sebedisciplína je těsně
provázaná s konceptem oddalovaného uspokojení. To znamená, že oddálením
dobrého pocitu, který může přijít teď, můžeme zažít ještě lepší pocit, který
přijde později. Tento koncept se zakládá na myšlence, že pokud uděláme něco
teď, výhody z toho začnou plynout později, zvlášť pokud tyto činy směřují
k dlouhodobým cílům. To může někdy působit demotivačně, především pokud je
odměna zatím v nedohlednu. Proto to dělejte jinak. Nečekejte, až
dosáhnete vašeho dlouhodobého cíle, ale dopřejte si odměnu už po splnění
určitých dílčích cílů.
Zachovejte
si ranní rituály
I když
pracujete z domu, ráno vstávejte ve stejnou dobu, jako kdybyste šli do
práce. Věnujte stejnou pozornost ranní hygieně a ostatním rituálům. Jedním z dalších
typů od odborníků, kteří radí, jak si zachovat pracovní morálku při práci
z domova, je, abyste se ráno oblékli tak, jako když jdete do práce.
Neznamená to, že byste měli doma pracovat v obleku či v kostýmku. Jde
spíše o psychologický efekt, hlavní je, abyste se cítili pohodlně. Pokud si
však necháte oblečené pyžamo, stíráte rozdíly mezi odpočinkem a prací. To
může vést k tomu, že přes den nebudete pořádně pracovat a večer zase
nebudete odpočívat.
RADA!
-
Na to, abyste dokázali
odolat pokušením, potřebujete nad sebou převzít kontrolu.
-
Pokud jste to doteď
nedělali, začněte si psát svůj denní seznam úkolů. Sami zjistíte, jaký to má na
vás psychologický efekt. Když své cíle a úkoly sepíšete, pocítíte mnohem větší
závazek je skutečně splnit.
-
V daném čase se
koncentrujte vždy jen na jeden úkol a ignorujte ostatní vjemy.
-
Sebedisciplína vám umožní
překonat jakýkoliv zlozvyk a odkládání úkolů na později. Čím víc ji budete
trénovat, tím bude silnější.
-
Nezapomínejte pravidelně
odpočívat, protože právě to je největší výhodou práce z domova - možnost dokonale skloubit pracovní čas
s mimopracovními aktivitami, aniž byste zbytečně ztráceli dlouhé minuty
přesuny mezi pracovištěm a domovem.
Ing.
Jana Jarošová
Zdroje:
·
Duhigg, Ch. Sila zvyku.
Bratislava: Tatran, 2014. ISBN 978-80-222-0636-5.
·
Steve, P.
Self-Discipline. Červen 2015. Dostupné z:
<http://www.stevepavlina.com/blog/2005/06/self-discipline/>.
·
Tracy, B. Nerečni a
konaj! Bratislava: Eastone Books, 2016. ISBN 978-80-8109-294-7.
·
Tracy, B. Žiadne
výhovorky! Umenie sebadisciplíny. Bratislava: Eastone books, 2011. ISBN
978-80-8109-182-7.
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce,
měsíčník č. 12/2020 (V/2020)
·
Daňový řád s komentářem – Mgr. Petr Taranda
Poradce, měsíčník č. 13/2020 (V/2020)
·
Zákon o místních poplatcích s komentářem – Mgr. Petr
Taranda
·
Mzdové otázky v praxi – JUDr. Ladislav
Jouza
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 7-8/2020 (V/2020)
·
Home-office - z pohledu daní
·
Poskytování OOPP - povinnosti zaměstnavatele
·
Pracovní zapojení - období koronaviru
·
Daňové úlevy - koronavirus - příklady z praxe
·
Povolení posečkání daně nebo její splátkování
·
Majetkový prospěch
·
Směna a daň z příjmů
·
Příjem z věcného břemene
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník,
č. 7-8/2020 (V/2020)
·
Mzdové nároky zaměstnanců při platební neschopnosti
zaměstnavatele
·
Pracovní neschopnost a Covid 19
·
Kdo může získat kompenzační bonus 25 000 Kč?
·
Agentury práce v pracovním zapojení po období koronaviru
·
Hygiena na pracovišti během pandemie
·
Právní ochrana mladistvých
·
Pendleři a zdravotní pojištění
·
Zákon o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování
na VŠ v roce 2020
·
Daňová opatření - veřejná správa
Daně,
účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 7-8/2020
(V/2020)
·
Zaměstnanecké benefity
·
Cestovní náhrady
·
Státní“ kategorie a dohody ve zdravotním pojištění
v r. 2020
·
Nemovitosti z pohledu ZDP
1000
řešení – měsíčník č. 6-7/2020 (V/2020)
·
Pracovněprávní aspekty koronavirové
pandemie
·
Zdravotní pojištění – změny v důsledku pandemie
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
Aktualizace
III/2 (V/2020)
- Zákon o
zaměstnanosti
- Zákon o
pojistném na veřejném zdravotní pojištění
- Zákon o veřejném
zdravotním pojištění
Aktualizace
III/1 (IV/2020)
·
Zákon č. 133/2020 Sb.,
o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými
opatřeními při epidemii v roce 2020
·
Zákon č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
·
Zákon č. 136/2020 Sb.,
o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti a důchodového pojištění v souvislosti s
mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020
Aktualizace
II/4 (V/2020)
·
Zákon č. 634/1992 Sb.,
o ochraně spotřebitele
·
Zákon č. 182/2006 Sb.,
o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon)
·
Zákon č. 191/2020 Sb.,
o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2
na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů
a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského
soudního řádu
·
Zákon č. 243/2020 Sb.,
o pravomoci Policie České republiky a obecní policie postihovat
porušení krizových opatření a mimořádných opatření nařízených
v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2 na území České
republiky
Aktualizace
II/3 (IV/2020)
·
Zákon
č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
·
Zákon
č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)
·
Zákon
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
Aktualizace
II/2 (IV/2020)
·
Zákon č. 89/2012 Sb.,
občanský zákoník
·
Zákon č. 90/2012 Sb., o
obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
- Zákon č.
177/2020 Sb., o některých opatřeních v oblasti splácení úvěrů v
souvislosti s pandemií COVID-19
Poradce Veřejné Správy
(PVS) 6/2020 (IV/2020)
- Zákon č.
135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům
vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020
TAKÉ TYTO
ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
- Příručka mzdové účetní 2020 (příručka mzdové účetní s příklady)
- 100 otázek Mzdy nově, Archivace (praktická řešení týkající se zpracování
a zdaňování mezd a archivace)
- Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2020 (výdaje, které lze uplatnit do daňových
výdajů a výdaje nedaňové v abecedním pořadí)
- 100 otázek Daňové výdaje, Odpisy (praktická řešení z praxe týkající
se daňových výdajů a odpisů)
- Podnikání a koronavirus (komplexní přehled opatření a jejich
podrobný popis týkající se daňového řádu, daně z příjmů, DPH, EET,
zákoníku práce, mezd)
- 100
otázek Zaměstnávání, Nemovitosti (praktická řešení týkající se pracovněprávních
opatření v období pandemie koronaviru a praktická řešení týkající se
nájmu, odpisů a prodeje nemovitostí)
- Průvodce s.r.o. (komplexní a přehledné zpracování problematiky
společnosti s ručením omezeným od jejího založení, vzniku až po
možnosti zrušení)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 1-2/2021 (VI/2020)
·
Zákon o DPH po novele s komentářem – Ing.
Václav Benda
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník, č. 9/2020 (VI/2020)
- Karanténa v souvislostech zdravotního pojištění
- Insolvenční návrh zaměstnanců - dočasně jinak
- Hypoteční úvěry a odpočet úroků
- Novela vyhlášky FKSP a vazba na zdanění benefitů
zaměstnance
·
Práva a povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP
v době pandemie
- Dočasné přidělení zaměstnance
k jinému zaměstnavateli jako možné řešení ke zmírnění dopadů pandemie
koronaviru na provoz zaměstnavatele
- Letní problémy na pracovišti – BOZP
- Pravomoci Policie ČR a obecní policie postihovat
porušení krizových opatření
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2020 (VI/2020)
- OSVČ a podání Přehledu zdravotní
pojišťovně
- Nekolidující zaměstnání a neoznámení důležité
skutečnosti zaměstnavateli
- Nízké příjmy a minimum zaměstnance
- Skončení zaměstnání – jak dál ve zdravotním
pojištění?
- Pomoc při insolvenci – změny
- Rozvázání pracovního poměru – řešení sporů
v praxi
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 9/2020 (VI/2020)
- Nové zákoníku práce v příkladech
- Novela DPH v příkladech
- Cizí měny a kursové rozdíly v účetnictví
1000 řešení – měsíčník č. 8/2020 (VI/2020)
·
DPH po novele
·
Dopady pandemie v praxi
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
BUDETE PODÁVAT OPOŽDĚNÉ
DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ?
Určitě využijete
naše publikace:
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
1. ZAMĚSTNÁVÁNÍ BĚHEM PANDEMIE
Období pandemie koronaviru má mnoho pracovněprávních důsledků. Do obtížných situací se dostávají zaměstnavatelé i zaměstnanci. Přinášíme komplexní přehled odpovědi na nejčastější dotazy související s touto situací. Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům, mzdovým účetním …
1. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Nemovitosti - praktické příklady
/A5, str.96/
2. PaM 6/2020 - Dávky nemocenského a dlouhodobé ošetřovné v čase pandemie - příspěvek
/A4, str. 112/
3. DÚVaP 7-8/2020 - Cestovní náhrady - daňové souvislosti - příspěvek
/A5, str. 272/
4. Aktualizace III/2 - Zákon o zaměstnanosti - úplné znění zákona
/A5, str. 80/
5. Zákony IIIA/2020 - Zákoník práce, Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 416/
Cena balíčku je 980 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 490 Kč.
Ušetříte 490 Kč.
2. ŠKOLY A KORONA
Zákon o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 stanovil pravidla pro školy a školská zařízení v tomto školním roce. Jaká pravidla zákon stanovil? Najdete v našich publikacích, které jsou určeny pedagogickým pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům, ale i zaměstnavatelům, personalistům …
1. Podnikání a koronavirus - Zákon o maturitách ve školním roce 2019/ 2020 - příspěvek
/A5, str. 176/
2. 100 otázek - Zaměstnávání, Nemovitosti - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/
3 . PaM 7-8/2020 - Dovolená ve školství - příspěvek
/A4, str. 112/
4 . Zákony V/2020 - Školský zákon, Zákon o vysokých školách ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 656/
Cena balíčku je 941 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 470 Kč.
Ušetříte 470 Kč.
3. ZÁKONY A AKTUALIZACE I. - III. PO NOVELÁCH - JARNÍ AKCE
Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je se slevou.
Zákony a Aktualizace jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům, účetním, mzdovým účetním, fyzickým osobám, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům, orgánům činným v trestním konaní, auditorům, exekutorům …
1. Zákony IA/2020 - Zákon o daních z příjmů, zákon o DPH ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 544/
2 . Zákony IB/2020 - Zákon o účetnictví, ČÚS ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 528/
3. Zákony IIA/2020 - Občanský zákoník, občanský soudní řád .... - úplná znění zákonů
/A5, str. 736/
4. Zákony IIB/2020 - Zákon odpovědnosti za přestupky, správní řád ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 640/
5. Zákony IIIA/2020 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 416/
6. Zákony IIIB/2020 - Zákon o nemocenském pojištění, zákon o zdravotním pojištění ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 464/
7. Aktualizace I/1 - Živnostenský zákon - úplné znění zákona
/A5, str. 96/
8. Aktualizace I/2 - Zákon o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu - úplné znění zákona
/A5, str. 96/
9. Aktualizace II/1 - Obchodní korporace - úplné znění zákona
/A5, str. 144/
10. Aktualizace II/2 - Občanský zákoník, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 400/
11. Aktualizace II/3 - Trestní zákoník, trestní řád... - úplná znění zákonů
/A5, str. 304/
12. Aktualizace III/1 - Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění .. - úplná znění zákonů
/A5, str. 32)
13. Aktualizace III/2 - Zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 96)
Cena balíčku je 1884 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 942 Kč.
Ušetříte 942 Kč.
4. ZÁKONY A AKTUALIZACE IV. - VI. PO NOVELÁCH - JARNÍ AKCE
Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je se slevou.
Zákony a Aktualizace jsou určeny pracovníkům veřejné správy, obecním úřadům, městům, školám, podnikatelům, zaměstnavatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajimatelům staveb …
1. Zákony IV/2020 - Katastrální zákon, zákon o veřejných zakázkách ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 720/
2. Zákony V/2020 - Zákon o obcích, Školský zákon ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 656/
3. Zákony VIA/2020 - Zákon o životním prostředí, zákon o ochraně přírody a krajiny .... - úplná znění zákonů
/A5, str. 608/
4. Zákony VIB/2020 - Zákon o odpadech, zákon o obalech ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 432/
5. Aktualizace IV/1 - Stavební zákon - úplné znění zákona
/A5, str. 104/
6. Aktualizace V/1 - Zákon o informačních systémech veřejné správy, ... - úplné znění zákona
/A5, str. 40/
7. Aktualizace VI/1 - Zákon o hospodaření energií, ... - úplné znění zákona
/A5, str. 56/
Cena balíčku je 1560 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 780 Kč.
Ušetříte 780 Kč.
Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |