|
E-NESCHOPENKA - NOVELA ZÁKONA O NEMOCENSKÉM POJIŠTĚNÍ
Zákon č.
164/2019 Sb. mění zákon o nemocenském pojištění; zákon, kterým se mění zákon o
pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
a další související zákony. Tím byly završeny práce MPSV na projektu
eNeschopenky. Cílem nové právní úpravy eNeschopenky je usnadnit práci lékařů a
ulehčit život zaměstnavatelům i nemocným zaměstnancům. Novela zákona č.
259/2017 Sb., a novela zákona č. 92/2018 Sb. nabyly účinnosti dnem1. července
2019. Novela zákona o nemocenském pojištění nabývá účinnosti dnem 1. ledna
2020. Jaké výhody přinese eNeschopenka?
Zákon č. 164/2019
Sb.,
kterým se mění zákon
č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony, ve znění pozdějších předpisů, a některé
další zákony sestává celkem z pěti částí, takže kromě zákona č. 187/2006
Sb., o nemocenském pojištění novelizuje i další tři zákony (poslední pátá část
je účinnost). Jedná se o zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, o zákon č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č.
589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní
politiku zaměstnanosti, a další související zákony a o zákon č. 92/2018 Sb.,
kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení.
Jedná se zákon, který
v sobě zahrnuje dva sněmovní tisky. Jako první předložila totiž vláda
Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákon č. 259/2017 Sb., kterým
se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti (sněmovní tisk 204). Vládní návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění (sněmovní tisk
333) se při projednávání v Poslanecké sněmovně opozdil a hrozilo, že
nenabude účinnosti tak včas, aby Česká správa sociálního zabezpečení
s dostatečným předstihem (minimálně 6 měsíců) byla schopna zavést
eNeschopenky v plném rozsahu v termínu 1. ledna 2020. Proto byl
sněmovní tisk 333 překlopen do sněmovního tisku 204. Výsledkem je zákon,
který provádí novely obou předpisů – tedy zákona o nemocenském pojištění a
zákona o pojistném na sociální zabezpečení a jeho novel.
Novela zákona č.
259/2017 Sb., a novela zákona č. 92/2018 Sb. nabyly účinnosti dnem vyhlášení
zákona ve Sbírce zákonů, tedy 1. července 2019. Zbývající části zákona
(především novela zákona č. 187/2006 Sb.) nabývají účinnosti 1. ledna 2020.
Výjimkou jsou pouze dvě ustanovení, která nabývají účinnosti až 1. ledna 2022.
Důvod zavedení
eNeschopenky
Podle § 61 písm. e)
zákona o NP, mimo jiné platí, že ošetřující lékař je povinen odeslat
příslušnému orgánu nemocenského pojištění na předepsaném tiskopisu hlášení
o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a hlášení o ukončení dočasné
pracovní neschopnosti, a to nejpozději v třetí pracovní den následující po dni,
kdy bylo vydáno rozhodnutí o vzniku nebo ukončení dočasné pracovní
neschopnosti; tato povinnost je přitom splněna i předáním těchto hlášení
v uvedených lhůtách tomuto orgánu. Dosavadní text zákona dává ošetřujícímu
lékaři na výběr, zda pro toto hlášení použije formu písemnou (listinnou) nebo
formu elektronickou.
To je dáno
ustanovením § 162 odst. 2 zákona o NP, podle něhož platí, že je-li podle
zákona o nemocenském pojištění pro podání nebo jiný úkon předepsán tiskopis,
lze podání nebo jiný úkon učinit pouze:
·
v
elektronické podobě
zasláním na určenou elektronickou adresu podatelny orgánu nemocenského pojištění
nebo do určené datové schránky orgánu nemocenského pojištění; podání nebo jiný
úkon lze v elektronické podobě učinit pouze ve formě datové zprávy, a to ve
formátu, struktuře a tvaru určeném příslušným orgánem nemocenského pojištění.
Nesplňuje-li podání nebo jiný úkon tyto podmínky, nepřihlíží se k němu; orgán
nemocenského pojištění je povinen upozornit toho, kdo učinil podání nebo jiný
úkon v elektronické podobě, které nesplňuje tyto podmínky, na tuto
skutečnost a na to, že se k tomuto podání nebo jinému úkonu nepřihlíží,
nebo
·
písemně
na předepsaném tiskopisu nebo na produktu výpočetní techniky, který je co do údajů,
formy a formátu shodný s předepsaným tiskopisem, je-li fyzickou nebo právnickou
osobou stvrzeno vytvoření tohoto produktu.
V současné době
je situace taková, že naprostá většina ošetřujících lékařů podává hlášení
o vzniku nebo ukončení dočasné pracovní neschopnosti příslušnému orgánu
nemocenského pojištění v písemné podobě, v elektronické podobě tak
činí pouze cca 3 – 4 % ošetřujících lékařů. Použití písemné formy napomáhá
rovněž struktura tiskopisů „Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti“. Vznik
dočasné pracovní neschopnosti hlásí ošetřující lékař zasláním zvlášť
k tomu určeného dílu příslušnému orgánu nemocenského pojištění (v „civilní
sféře“ zasílá hlášení o vzniku nebo ukončení dočasné pracovní neschopnosti
místně příslušné okresní správě sociálního zabezpečení). Pokud jde o hlášení
skončení dočasné pracovní neschopnosti, pak druhý díl tohoto tiskopisu, který
v průběhu dočasné pracovní neschopnosti slouží jako Průkaz dočasně práce
neschopného pojištěnce, pojištěnec při ukončení dočasné pracovní neschopnosti
odevzdává svému ošetřujícímu lékaři, který jej pak používá pro hlášení o
ukončení dočasné pracovní neschopnosti příslušnému orgánu nemocenského
pojištění. Použití písemné formy těchto hlášení je navíc podpořeno ustanovením
§ 84 odst. 2 písm. n) zákona o NP, podle něhož mj. platí, že okresní správy
sociálního zabezpečení poskytují ošetřujícím lékařům bezplatně obálky určené
pro zasílání stanovených hlášení a oznámení podle § 61 okresním správám
sociálního zabezpečení v případech, kdy cenu dodání těchto zásilek uhrazuje
Česká správa sociálního zabezpečení (ta uhrazuje poštovné držiteli poštovní
licence podle § 167b zákona o NP).
V důsledku
toho obdrží okresní správa sociálního zabezpečení (dále jen „OSSZ“) hlášení
o vzniku dočasné pracovní neschopnosti od ošetřujícího lékaře zpravidla
s určitým zpožděním.
Využije-li ošetřující lékař v maximální míře lhůtu pro odeslání tiskopisu
rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti příslušné OSSZ stanovenou
v § 61 písm. e) zákona o NP („nejpozději v třetí pracovní den
následující po dni, kdy bylo vydáno rozhodnutí o vzniku nebo ukončení dočasné
pracovní neschopnosti“), pak např. v případě, kdy o vzniku dočasné
pracovní neschopnosti rozhodl v pátek, může tiskopis odeslat až ve středu
následujícího týdne. Připočítáme-li čas na nutnou poštovní přepravu, má OSSZ
k dispozici hlášení ošetřujícího lékaře o vzniku dočasné pracovní neschopnosti
cca za 1 týden ode dne, kdy ošetřující lékař o vzniku dočasné pracovní
neschopnosti rozhodl.
Tato prodleva
ztěžuje orgánům nemocenského pojištění (v civilní sféře OSSZ) kontrolu
důvodnosti dočasné pracovní neschopnosti. Zatímco kontrolu toho, zda pojištěnec dodržuje své
základní povinnosti dočasně práce neschopného pojištěnce (např. povinnost
zdržovat se v době dočasné pracovní neschopnosti na udané adrese nebo
dodržovat dobu vycházek), může v období prvních 14 dnů dočasné pracovní
neschopnosti provádět i zaměstnavatel, kontrolu ošetřujícího lékaře
v otázce správnosti posuzování dočasné pracovní neschopnosti může provádět
pouze příslušná OSSZ, a to podle § 84 odst. 3 písm. b) zákona o NP výhradně
svým lékařem; zaměstnavatel však může dát ke kontrole důvodnosti trvání dočasné
pracovní neschopnosti podnět podle § 65 odst. 2 písm. a) zákona o NP.
Druhým důvodem je,
že v souvislosti se zrušením tzv. karenční doby, tj. období 3 prvních
pracovních dnů (resp. prvních
24 pracovních hodin), po které po vzniku dočasné pracovní neschopnosti
nenáleží zaměstnanci podle § 192 ZP náhrada mzdy nebo platu (právní úprava
nabyla účinnosti 1. 7. 2019), předpokládá se možný nárůst krátkodobých
pracovních neschopností, daný i tím, že pojištěnci mohou vyžadovat vystavení
rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti i v případě
krátkodobějších poruch zdravotního stavu, které v současnosti řešili jiným
způsobem. Proto zaměstnavatelé, na které zrušení karenční doby fakticky
dopadá, neboť náhradu mzdy při dočasné pracovní neschopnosti vyplácejí ze svých
prostředků, trvali na posílení kontrolní činnosti OSSZ v tomto směru a
požadovali po vládě urychlení spuštění systému eNeschopenky.
HLAVNÍ ZMĚNY - Předkládaným návrhem se proto podstatně
zkracuje interval mezi rozhodnutím lékaře o vzniku nebo ukončení dočasné
pracovní neschopnosti a okamžikem, kdy je tato skutečnost sdělena příslušné
OSSZ. K tomu slouží dvě opatření:
·
Zkracuje
se lhůta, v níž ošetřující lékař zasílá rozhodnutí o vzniku nebo ukončení
dočasné pracovní neschopnosti příslušnému orgánu nemocenského pojištění tak, že
nově tak bude povinen učinit nejpozději v pracovní den následující po dni, kdy
bylo vydáno rozhodnutí o vzniku nebo o ukončení dočasné pracovní
neschopnosti.
Tím dojde ke zrychlení minimálně o dva kalendářní dny, někdy však i více,
neboť např. v případě dočasné pracovní neschopnosti, o jejímž vzniku
rozhodl ošetřující lékař ve čtvrtek, může v současné době odeslat
rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti až v úterý následujícího
týdne, zatímco podle navržené právní úpravy tak bude muset učinit nejpozději
v pátek, rozdíl tedy činí 4 kalendářní dny.
·
Zavádí
se povinnost poslat hlášení o vzniku a skončení dočasné pracovní neschopnosti
výlučně elektronickou formou. Tím
dojde ke zrychlení o čas věnovaný poštovní přepravě, současně dojde
i k úspoře času při vlastním zpracování těchto hlášení v rámci
ČSSZ/OSSZ, neboť povinně elektronická forma umožní automatické „překlápění“
takto zaslaných hlášení do evidencí vedených orgány nemocenského pojištění.
Zkrácení lhůty pro
zaslání rozhodnutí o vzniku nebo ukončení dočasné pracovní neschopnosti je zavedeno jako všeobecné opatření, tj. bude
realizováno jak v „civilní sféře“, kdy ošetřující lékař oznamuje vznik nebo
ukončení dočasné pracovní neschopnosti příslušné OSSZ, tak i při posuzování
dočasné pracovní neschopnosti příslušníků ozbrojených sil a sborů, kdy
ošetřující lékař oznamuje vznik nebo ukončení dočasné pracovní neschopnosti
příslušnému služebnímu orgánu. Při provádění nemocenského pojištění příslušníků
totiž platí, že dávky nemocenského pojištění jim vyplácí příslušné služební
útvary („zaměstnavatelé“).
Pro hlášení o dočasné
pracovní neschopnosti zasílané ošetřujícími lékaři vůči služebním orgánům
nemocenského pojištění provádějícím nemocenské pojištění platí, že tato hlášení
ošetřující lékaři zasílají přímo příslušným služebním orgánům:
·
příslušníků,
tj. vojáků z povolání, vojáků v záloze ve výkonu vojenské činné
služby, příslušníků Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České
republiky, Vězeňské služby České republiky, Celní správy České republiky,
Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služby a Úřadu
pro zahraniční styky a informace, a
·
odsouzených
osob, tj. odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody zařazených do práce,
osob ve výkonu zabezpečovací detence zařazených do práce a pojištěnců
vykonávajících pojištěnou činnost ve vazbě.
Povinnost zaslat
hlášení o vzniku nebo skončení dočasné pracovní neschopnosti výlučně
elektronickou formou se v této fázi realizace elektronické neschopenky zavádí
pouze v tzv. „civilní sféře“, tj. u hlášení podávaných ošetřujícími
lékaři příslušné OSSZ. Jak už bylo uvedeno výše, toto opatření reagovalo na
požadavky zaměstnavatelů související především se zrušením karenční doby.
Zaměstnavatelé požadovali, aby bylo dosaženo zrychlení toku informací o dočasné
pracovní neschopnosti a aby byla zvýšena možnost kontroly důvodnosti
dočasné pracovní neschopnosti a chování dočasně práce neschopného pojištěnce
v prvém období dočasné pracovní neschopnosti.
Zavedení povinnost
zaslat hlášení o vzniku nebo skončení dočasné pracovní neschopnosti výlučně
elektronickou formou příslušnému služebnímu orgánu i v oblasti
ozbrojených sil a sborů bude realizováno až později, neboť požadavky na
povinnou elektronizaci tohoto hlášení vycházely od zaměstnavatelů
z civilní sféry. Služební vztahy příslušníků jsou založeny na specifickém
základě, z čehož vyplývají i jiné postupy dočasně práce neschopných
příslušníků při vzniku nebo skončení dočasné pracovní neschopnosti. Povinná
elektronizace podávaných hlášení o vzniku a ukončení dočasné pracovní
neschopnosti u příslušníků rovněž předpokládá zavedení komplikovanějších
technických řešení umožňujících též vzájemnou interakci informačních systémů
jednotlivých služebních orgánů jak mezi nimi navzájem, tak především
s informačními systémy ČSSZ. Zavedení takto komplikované informační
struktury bylo však vzhledem k navrhovanému datu účinnosti zákona,
prakticky nereálné.
Povinnost hlásit
zaměstnavateli vznik dočasné pracovní neschopnosti má především zaměstnanec. Zavedení povinné elektronizace hlášení o
vzniku a o skončení dočasné pracovní neschopnosti urychlí především informační
tok mezi ošetřujícím lékařem a OSSZ. Umožní tak OSSZ pružněji reagovat na
žádost zaměstnavatele o sdělení údaje o dočasné pracovní neschopnosti jeho
zaměstnance, a to především v těch případech, kdy zaměstnanec svou
povinnost buď nesplní, nebo bude zaměstnavatel z nějakého důvodu cítit
potřebu si zaměstnancem sdělené skutečnosti ověřit, popř. získat o dočasné
pracovní neschopnosti zaměstnance bližší údaje.
Postup při
vyplňování neschopenky
bude v praxi
následující. Každý díl tiskopisu „Rozhodnutí o dočasné pracovní
neschopnosti“ bude ošetřující lékař vyplňovat vždy pouze jednou, a to buď
v elektronické, nebo v listinné podobě. Vzhledem k zavedení
povinnosti ošetřujícího lékaře zasílat rozhodnutí o vzniku a o skončení dočasné
pracovní neschopnosti příslušné OSSZ pouze elektronicky lze očekávat, že na
tuto skutečnost zareagují i dodavatelé lékařského softwaru. Ošetřující lékař
by – při jeho správném nastavení – vypsal příslušné identifikační údaje
pojištěnce pouze při vyplňování 1. Dílu „Rozhodnutí o dočasné pracovní
neschopnosti“, na ostatní díly by se pak dílky programu automaticky „propsaly“.
Díly, které odevzdává přímo pojištěnci (např. Průkaz dočasně práce neschopného
pojištěnce) si pak vytiskne z tohoto programu již „předvyplněné“.
Jedním z nutných
předpokladů možnosti OSSZ účinně kontrolovat správnost posuzování dočasné
pracovní neschopnosti ošetřujícími lékaři je rychlost, s níž jsou tyto orgány
informovány o vzniku a ukončení dočasné pracovní neschopnosti. Stasnoví se
proto zavedení povinné elektronické formy sdělování rozhodnutí o vzniku a
ukončení dočasné pracovní neschopnosti, což podstatně zkrátí interval mezi
okamžikem rozhodnutí ošetřujícího lékaře o vzniku dočasné pracovní
neschopnosti/ o ukončení dočasné pracovní neschopnosti a okamžikem, kdy je
tato skutečnost oznámena orgánu nemocenského pojištění, o dobu poštovní
přepravy listovní zásilky; tato doba přitom v současnosti tvoří největší
část uvedeného intervalu. Oproti současnému stavu se ze stejného věcného
důvodu zkracuje i lhůta, v níž ošetřující lékař svou oznamovací povinnost
plní, čímž se rovněž posiluje operativnost orgánu nemocenského pojištění.
Zároveň se rozšiřuje
elektronická forma sdělování údajů o dočasné pracovní neschopnosti též na další
fáze dočasné pracovní neschopnosti, tedy nejen na vznik dočasné pracovní
neschopnosti, ale i na její skončení.
(Více se nejen o
tomto tématu dočtete v měsíčnících PaM 9/19, DaÚ 10/19 a
v Aktualizaci III/3)
NÁLEŽITOSTI MZDOVÉHO LISTU, VČETNĚ EVIDENCE PŘÍJMŮ OD DANĚ Z PŘÍJMŮ OSVOBOZENÝCH
Zákon o daních z příjmů
stanoví, jaké má plátce daně povinnosti. Předně jsou plátci daně povinni vést
pro poplatníky s příjmy podle § 6 mzdové listy, rekapitulaci
o sražených zálohách a dani srážené podle zvláštní sazby daně za
každý kalendářní měsíc i za celé zdaňovací období. Co musí obsahovat
mzdový list pro účely daně? Jaké změny platí od počátku roku?
Mzdový list musí
pro účely daně
podle § 38j
odst. 2 zákona obsahovat:
a) poplatníkovo
jméno, i dřívější,
b) rodné číslo,
a u daňového nerezidenta datum narození, číslo a typ dokladu
prokazujícího jeho totožnost a kód státu, který tento doklad vydal,
identifikaci pro daňové účely ve státu daňové rezidence a kód státu, jehož
je daňovým rezidentem,
c) bydliště
a u poplatníka uvedeného v § 2 odst. 3 bydliště ve
státě, jehož je daňovým rezidentem,
d) jméno a rodné
číslo osoby, na kterou poplatník uplatňuje slevu na dani podle § 35ba
a daňové zvýhodnění a dále výši jednotlivých nezdanitelných částek
základu daně podle § 15, částek slevy na dani podle § 35ba
a daňového zvýhodnění s uvedením důvodu jejich uznání,
e) den nástupu
poplatníka do zaměstnání a u poplatníka, který je daňovým
nerezidentem, den ukončení zaměstnání v České republice,
f) za každý
kalendářní měsíc
1. úhrn zúčtovaných
mezd bez ohledu, zda jsou vypláceny v penězích nebo v naturáliích,
2. částky osvobozené
od daně z úhrnu zúčtovaných mezd uvedeného v bodě 1,
3. základ pro výpočet
zálohy na daň nebo daně podle zvláštní sazby,
4. vypočtenou zálohu
nebo daň sraženou podle zvláštní sazby daně,
5. povinné
pojistné z úhrnu zúčtovaných mezd uvedených v bodě 1,
6. měsíční slevu na
dani podle § 35ba a zálohu sníženou o měsíční slevu na dani
podle § 35ba,
7. měsíční daňové
zvýhodnění, měsíční slevu na dani podle § 35c, měsíční daňový bonus
a zálohu sníženou o měsíční slevu na dani podle § 35ba
a 35c,
8. skutečně sraženou
zálohu.
Údaje v bodech 3
a 4 se uvedou podle způsobu výpočtu zálohy na daň nebo výpočtu daně
zvláštní sazbou daně z příjmů ze závislé činnosti a odděleně se
uvedou údaje o odměně člena orgánu právnické osoby a sražené dani
z této odměny, jedná-li se o poplatníka, který je daňovým
nerezidentem,
g) součet údajů za
zdaňovací období uvedených v písmenu f) a úhrn vyplacených měsíčních
daňových bonusů,
h) údaje
o výpočtu daně a provedeném ročním zúčtování záloh a daňového
zvýhodnění.
MZDOVÝ
LIST musí podle § 38j
odst. 2 písm. e) zákona obsahovat den nástupu poplatníka do
zaměstnání a u poplatníka, který je daňovým nerezidentem, den
ukončení zaměstnání v České republice. Podle příslušných předpisů EU
o spolupráci v oblasti daní jsou v rámci povinné automatické
výměny informací předávány informace o délce výkonu práce na území ČR
v případě daňových nerezidentů. Z tohoto důvodu zákon zakládá
povinnost uvádět na mzdové listy údaj o dni ukončení zaměstnání v ČR
u poplatníka, který je daňovým nerezidentem. Tento údaj bude přenášen do
vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti a bude tak využit pro
účely povinné automatické výměny informací.
Dále
se podle § 38j odst. 2 písm. f) bod 3 a 4 zákona
ve mzdovém listě
odděleně uvedou údaje o odměně člena orgánu právnické osoby a sražené
dani z této odměny, jedná-li se o poplatníka, který je daňovým
nerezidentem. Podle příslušných předpisů EU o spolupráci v oblasti
daní jsou v rámci povinné automatické výměny informací předávány informace
o příjmech ze závislé činnosti a odměnách členů orgánu právnické
osoby. Odměny členů orgánu právnické osoby jsou příjmem ze závislé
činnosti podle § 6 odst. 1 písm. c) zákona. Uvedené odměny budou
ve vyúčtování uváděny samostatně.
Podle § 38j odst. 2 písm. f) bod 5 zákona mzdový list musí
pro účely daně obsahovat povinné pojistné z úhrnu zúčtovaných mezd
uvedených v bodě 1. V návaznosti na rozšíření § 6
odst. 12 zákona byla od r. 2019 rozšířena povinnost plátců daně
o bod 5, tj. uvádět na mzdovém listě pojistné, které je podle zvláštních
právních předpisů povinen platit zaměstnavatel.
Počínaje r. 2019
zákon č. 306/2018 Sb., kterým se mění zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, na základě poslaneckého návrhu v § 6 odst. 12 za 2.
větu vložil větu, která stanoví, že „Za zaměstnance, u kterého
povinnost platit povinné pojistné zaměstnavatel nemá, se nepovažuje
zaměstnanec, je-li prokázáno, že se na něho zcela nebo částečně vztahuje
povinné zahraniční pojištění stejného druhu, které se řídí právními předpisy jiného
členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor
než Česká republika nebo Švýcarské konfederace; v takovém případě jsou
základem daně příjmy ze závislé činnosti zvýšené o částku odpovídající
příspěvkům zaměstnavatele na toto povinné zahraniční pojištění a tyto
zahraniční příspěvky se považují pro účely daní z příjmů za povinné
pojistné.“
Příjmy ze závislé činnosti z členských o států EU nebo
státu tvořícího EHP (jiných než z ČR nebo Švýcarské konfederace) se
počínaje r. 2019 nebudou zvyšovat o povinné pojistné, které se řídí
právními předpisy ČR, ale předpisy platnými v daném státě, pokud se
povinné zahraniční pojištění stejného druhu bude na poplatníka vztahovat.
Podle § 38j odst. 10
zákona jsou plátci daně povinni na mzdovém listě dále uvést částky pojistného
sražené nebo uhrazené na sociální zabezpečení a příspěvek na státní
politiku zaměstnanosti a na veřejné zdravotní pojištění, které je podle
zvláštních právních předpisů ze svých příjmů ze závislé činnosti povinen platit
poplatník, a u poplatníka, na kterého se vztahuje povinné zahraniční
pojištění stejného druhu, příspěvky poplatníka na toto zahraniční pojištění,
a to za každý kalendářní měsíc a v úhrnu za celé zdaňovací
období.
Příklad
Na mzdových
listech mají být uvedeny také příjmy zaměstnanců od daně osvobozené. Otázkou
je, zda to jsou i příjmy nepeněžní, tj. např. příjmy od daně osvobozené
z titulu nákupu vstupenek do divadla včetně zajištění dopravy autobusem
s tím, že příslušná částka musí být rozpočítána na každého zaměstnance,
vstupenek na tělovýchovné a sportovní akce.
Mzdový list musí obsahovat, kromě identifikačních
údajů poplatníka a dalších předepsaných náležitostí, v souladu
s § 38j odst. 2 písm. f) bod 1 a 2 zákona
o daních z příjmů za každý kalendářní měsíc
-
úhrn zúčtovaných mezd bez ohledu, zda jsou vypláceny v penězích
nebo v naturáliích, a
-
částky osvobozené od daně z úhrnu zúčtovaných mezd
uvedeného v bodě 1.
Z uvedeného
plyne, že na mzdovém listě zaměstnance se vykazují i příjmy ze závislé
činnosti od daně osvobozené. Příjmy od daně osvobozené podléhají totiž dani
z příjmů, jsou předmětem daně, jen se z nich za stanovených podmínek
daň nevybírá. V daném případě se jedná i o uvedené příspěvky na
kulturní akce, které jsou na straně zaměstnance od daně z příjmů
osvobozeny podle § 6 odst. 9 písm. d) bod 3 zákona o daních
z příjmů (vstupenky do divadla, včetně výdajů za dopravu rozpočítaných na
jednotlivé zaměstnance – účastníky kulturní akce). Obdobně se postupuje
i v případě vstupenek na tělovýchovné a sportovní akce.
Vzhledem ke
skutečnosti, že zákon o daních z příjmů upravuje obsahovou náplň
mzdového listu, ale nikoliv jeho formu, není stanoveno, jakým způsobem mají být
příjmy ze závislé činnosti od daně osvobozené na mzdových listech vykázány. Je
třeba ale zdůraznit, že plátce příjmů (zaměstnavatel) je podle § 38c
zákona v postavení plátce daně, což znamená, že daň resp. zálohu na daň
z příjmů ze závislé činnosti vybírá pod svoji majetkovou odpovědností.
V rámci daňového řízení musí být schopen prokázat rozhodné skutečnosti
potřebné pro správné stanovení a vybrání daně, resp. zálohy na daň,
a v požadovaném rozsahu unést též v případě daňové kontroly
důkazní břemeno rozhodující pro posouzení hmotněprávní otázky.
Podle platné
právní úpravy lze postupovat tak, že plně osvobozená nepeněžní plnění typu
např. uvedených příspěvků na kulturní, tělovýchovné a sportovní akce,
mohou být evidována samostatně, avšak jako nedílná součást mzdového listu (např.
jako jeho příloha).
Pro úplnost je třeba uvést, že výše uvedený postup
nelze aplikovat např. na příspěvky na rekreaci, dary nebo na příspěvky
zaměstnavatele na soukromé životní a penzijní pojištění
a připojištění, které jsou od daně osvobozené jen do stanoveného limitu
uvedeného v příslušných ustanoveních § 6 odst. 9 zákona,
a to v situaci, kdy celková poskytnutá částka přesahuje limit pro
osvobození od daně. Tyto částky musí být na mzdovém listě uvedeny v plném
rozsahu právě proto, že z nich může být osvobozena pouze část do zákonem
stanoveného limitu a zbývající část nad zákonem stanovený limit je
zdanitelným příjmem.
Příklad
Na mzdových
listech mají být uvedeny také příjmy zaměstnanců od daně osvobozené. Otázkou
je, zda to jsou i příjmy nepeněžní, tj. např. příjmy z titulu
poskytnutých pracovních oděvů a obuvi, a dále pak příjmy
z titulu cestovního pojištění zaměstnanců při pracovních cestách, včetně
výdajů na parkovné, ubytování a jízdenky.
Z hlediska daně
z příjmů zaměstnanců je třeba důsledně rozlišovat, zda jde o příjmy
od daně z příjmů fyzických osob osvobozené nebo o příjmy, které na
straně zaměstnanců nejsou předmětem daně z příjmů fyzických osob. Jedná-li
se o poskytnuté pracovní oděvy a obuv, zákon o daních
z příjmů v § 6 odst. 7 písm. b) stanoví, že za příjmy
ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně, nejsou hodnota:
-
osobních ochranných
pracovních prostředků, včetně nákladů na jejich udržování,
-
pracovních oděvů
a obuvi,
-
mycích, čisticích
a dezinfekčních prostředků a
-
ochranných nápojů,
-
pracovního oblečení,
určeného zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání, včetně příspěvků na jeho
udržování,
poskytovaných v rozsahu
stanoveném zvláštním předpisem, jakož i hodnota poskytovaných stejnokrojů,
včetně příspěvků na jejich udržování.
V daném
případě příjmy zaměstnanců z titulu poskytnutých pracovních oděvů
a obuvi nejsou předmětem daně, tedy na mzdový list se neuvádí.
Obdobně
se postupuje i v případě náhrady cestovních výdajů, tj. výdajů na
pracovní cesty zaměstnanců, včetně výdajů na cestovní pojištění, parkovné,
ubytování, jízdenky apod. Zákon o daních z příjmů v § 6
odst. 7 písm. a) stanoví, že za příjmy ze závislé činnosti se
nepovažují a předmětem daně nejsou náhrady cestovních výdajů poskytované
v souvislosti s výkonem závislé činnosti do výše stanovené nebo
umožněné zvláštním právním předpisem, tj. zákoníkem práce, pro zaměstnance
zaměstnavatele, který je uveden v § 109 odst. 3 zákona
č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (tj.
nezisková organizace) jakož i hodnota bezplatného stravování poskytovaná
zaměstnavatelem na pracovních cestách. Tyto příjmy zaměstnanců nejsou
předmětem daně, tedy na mzdový list se neuvádí. V daném případě je nutno
upozornit, že jiné a vyšší náhrady jsou na straně zaměstnanců zdanitelným
příjmem podle § 6 odst. 1 zákona, a tedy na mzdový list se uvést
musí.
(Více se nejen
o tomto tématu dočtete v měsíčnících PaM 6/19, odborných tematických
publikacích Povinnosti zaměstnavatele, 100 otázek GDPR, ZP, Zákoník práce,
zákon o zaměstnanosti – úplná znění zákonů, Edice Zák§ny do kapsy …)
|
|
|
Cástka 86, rozeslaná dne 15. srpna 2019
202.
Zákon, kterým se mení zákon c. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o zmene nekterých zákonu (zákon o poštovních službách), ve znení pozdejších predpisu, a zákon c. 319/2015 Sb., kterým se mení zákon c. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o zmene nekterých zákonu (zákon o poštovních službách), ve znení pozdejších predpisu, a zákon c. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znení pozdejších predpisu
203.
Zákon, kterým se mení zákon c. 218/2003 Sb., o odpovednosti mládeže za protiprávní ciny a o soudnictví ve vecech mládeže a o zmene nekterých zákonu (zákon o soudnictví ve vecech mládeže), ve znení pozdejších predpisu, zákon c. 141/1961 Sb., o trestním rízení soudním (trestní rád), ve znení pozdejších predpisu, a zákon c. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, ve znení pozdejších predpisu
Cástka 85, rozeslaná dne 15. srpna 2019
199.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 94/2016 Sb., o hodnocení nebezpecných vlastností odpadu
200.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znení pozdejších predpisu, a vyhláška c. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadu na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a zmene vyhlášky c. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znení pozdejších predpisu
201.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o uložení kolektivních smluv vyššího stupne
Cástka 84, rozeslaná dne 8. srpna 2019
195.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu prímé vyucovací, prímé výchovné, prímé speciálne pedagogické a prímé pedagogicko-psychologické cinnosti pedagogických pracovníku, ve znení pozdejších predpisu, a narízení vlády c. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního poctu hodin výuky financovaného ze státního rozpoctu pro základní školu, strední školu a konzervator zrizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí
196.
Vyhláška, kterou se mení nekteré vyhlášky v oblasti školství
197.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 183/2018 Sb., o náležitostech rozhodnutí a dalších opatrení vodoprávního úradu a o dokladech predkládaných vodoprávnímu úradu
198.
Sdelení Ceského statistického úradu o aktualizaci Klasifikace hospitalizovaných pacientu (IR-DRG)
Cástka 83, rozeslaná dne 8. srpna 2019
190.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 74/2017 Sb., o stanovení nekterých podmínek pro poskytování podpory na dodávky ovoce, zeleniny, mléka a výrobku z nich do škol a o zmene nekterých souvisejících narízení vlády, ve znení narízení vlády c. 128/2018 Sb.
191.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 313/2010 Sb., o oceneních udelovaných Ministerstvem školství, mládeže a telovýchovy, ve znení narízení vlády c. 83/2018 Sb.
192.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 59/2015 Sb., o služebních tarifech a o zvláštním príplatku pro vojáky z povolání, ve znení pozdejších predpisu
193.
Vyhláška, kterou se stanoví vzor prukazu insolvencního správce
194.
Sdelení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
Cástka 82, rozeslaná dne 31. cervence 2019
189.
Narízení vlády o zpusobu urcení hodnoty obydlí, které dlužník není povinen vydat ke zpenežení
Cástka 81, rozeslaná dne 31. cervence 2019
188.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 441/2013 Sb., k provedení zákona o ocenování majetku (ocenovací vyhláška), ve znení pozdejších predpisu
Cástka 80, rozeslaná dne 25. cervence 2019
187.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 466/2012 Sb., o postupu Ceského telekomunikacního úradu pri výpoctu cistých nákladu na plnení povinnosti poskytovat základní služby
Cástka 79, rozeslaná dne 25. cervence 2019
184.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 351/2013 Sb., kterým se urcuje výše úroku z prodlení a nákladu spojených s uplatnením pohledávky, urcuje odmena likvidátora, likvidacního správce a clena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem a upravují nekteré otázky Obchodního vestníku, verejných rejstríku právnických a fyzických osob a evidence sverenských fondu a evidence údaju o skutecných majitelích, ve znení narízení vlády c. 434/2017 Sb.
185.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 57/2015 Sb., o stanovení rozsahu údaju zapisovaných do informacního systému o služebním platu a zpusobu jejich zapisování
186.
Nález Ústavního soudu ze dne 18. cervna 2019 sp. zn. Pl. ÚS 25/15 ve veci návrhu na vyslovení protiústavnosti § 10 odst. 4. písm. b) zákona c. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
Cástka 78, rozeslaná dne 19. cervence 2019
180.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 229/2008 Sb., o výrobe a distribuci léciv, ve znení vyhlášky c. 252/2018 Sb.
181.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o rozšírení závaznosti Kolektivní smlouvy vyššího stupne
182.
Sdelení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
183.
Nález Ústavního soudu ze dne 4. cervna 2019 sp. zn. Pl. ÚS 48/18 ve veci návrhu na zrušení cl. 11 obecne závazné vyhlášky mesta Milovice c. 1/2015 o stanovení systému shromaždování, sberu, prepravy, trídení, využívání a odstranování komunálního odpadu a nakládání se stavebním odpadem na území mesta Milovice, ve znení obecne závazných vyhlášek c. 3/2016 a c. 5/2017
|
|
|
Daňový kalendář - DUBEN 2003
Termíny pro
praxi v srpnu 2019
Termín zákonné povinnosti
|
Charakteristika zákonné
povinnosti
|
Povinná osoba a zákon
v platném znění
|
Sankce za nesplnění
povinnosti
|
1. srpna
Čtvrtek
|
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích
správě sociálního zabezpečení za rok 2018 při odkladu podání daňového
přiznání poradcem nebo pro povinný audit
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 15 odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za nepodání přehledu o
příjmech a výdajích na předepsaném tiskopisu příslušné okresní správě
sociálního zabezpečení ve stanovené lhůtě.
|
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích
zdravotní pojišťovně za rok 2018 při odkladu podání přiznání k dani
z příjmů poradcem nebo pro povinný audit
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 24 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Za včasné nepředložení předepsaného tiskopisu
přehledu může zdravotní pojišťovna uložit pokutu až 50 000 Kč.
|
8. srpna
Čtvrtek
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za
červenec 2019
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Doplatek pojistného na sociální pojištění
OSVČ za rok 2018, pokud neměla povinnost podat přiznání k dani z příjmů a
Přehled o
příjmech a výdajích podala až poslední den lhůty 31. 7. 2019 (jinak je
doplatek splatný do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 3, § 15 odst. 1, § 23, § 23a zákona č. 589/1992
Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
9. srpna
Pátek
|
Doplatek pojistného na sociální
pojištění OSVČ za rok 2018 při odkladu podání přiznání poradcem nebo pro povinný
audit, při
podání Přehledu o příjmech a výdajích až poslední den lhůty 1. 8. 2019 (jinak
je doplatek splatný do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 3, § 15 odst. 1, § 23 zákona č.
589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Doplatek pojistného na zdravotní pojištění
OSVČ za rok 2018 při odkladu podání přiznání poradcem nebo pro povinný audit, při podání Přehled o
příjmech a výdajích až poslední den lhůty 1. 8. 2019 (jinak do 8 dnů po
dřívějším podání Přehledu)
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 8 odst. 5, § 24 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992
Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
20. srpna
Úterý
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za červenec 2019
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 15,75 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
červenec 2019
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního
přehledu pro
účely sociálního pojištění za červenec 2019
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za nepředložení
předepsaného tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního
zabezpečení ve stanovené lhůtě.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za červenec 2019
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního
pojištění za červenec 2019
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění
|
Za včasné nepředložení předepsaného tiskopisu
přehledu může zdravotní pojišťovna uložit pokutu až 50 000 Kč.
|
26. srpna
Pondělí
(za neděli 25. 8.)
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za červenec 2019 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
|
Plátce DPH
§ 99, § 99a, § 101 odst. 1 až 3 zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu
za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 15,75 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za
červenec 2019 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají
měsíční zdaňovací období
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na
závažnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
červenec 2019, o
intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku,
dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a
poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za
červenec 2019, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu
DPH)
§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového
odpočtu za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 15,75 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za červenec 2019, o intrakomunitárních plněních:
poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu
DPH)
§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
31. srpna
Sobota
|
Daňové a pojistné povinnosti se
přesouvají na pondělí 2. září 2019
|
Různé
|
Různé
|
* * *
|
|
|
NOHY JE TŘEBA HÝČKAT
Už víme, že
mezi nejvíce zatěžované a opotřebovávané části lidského těla patří oblasti
„spodní“ nohy a chodidla, dotýkající se povrchu, po kterém kráčíme. Také proto
si zaslouží výraznou péči, spolu s prevencí předpokládaných těžkostí a ne
ležérní ignoranci.
Lidé skoro vždy začínají hasit, až když je to pálí
Ano, problémy se často nedostavují přímo, ale přeneseně – zpočátku nás
nemusí obtěžovat přímo nohy, ani jejich bolesti nebo viditelná poškození či
onemocnění, ale signály vycházejí z kolen, zad a hlavy. Máme často
velkou únavu a bolesti hlavy „bez příčiny“, hltáme léky proti bolesti
i antidepresiva a vinu hledáme bezvýsledně, protože nemyslíme na takové
detaily, jakými mohou být zvláštní tvary nohou a chodidel, které nám
nenápadně, ale jistě komplikují život. Vždyť nás nebolí, otlaky ani rány nemáme
a boty jsou pohodlně exkluzivní! Chodíme na pedikúru, regenerujeme,
masírujeme chodidla ... Tak co?
Otisk chodidla představuje skutečný originál
Existuje až devět konstrukčních typů nohou a jen malé procento
lidí má ten ideální. Zbytek se začne dříve či později trápit, tedy když podcení
prevenci. U každého jedince je jiná morfologie nohy a nezřídka
nejsou ani obě dvě stejné u jednoho člověka. Můžou mít různou výšku
klenby, různou délku a šířku. Tyto rozdíly bývají nepatrné, „neviditelné“
a přijdeme na ně možná náhodou nebo při cíleném preventivním vyšetření.
Chodidla ovlivňují postoj těla, zdraví a životní pohodlí. Znamená to, že i
bez problémů, v rámci technické kontroly vlastního organismu začneme od
základu právě s kontrolou nohou, abychom poznali svoji výchozí situaci.
Kdo nám to ale řekne? Existují medicínské obory, které se na první pohled
vymykají z „klasické“ zdravotní péče a bývají ignorované, i když
jejich význam je nezpochybnitelný.
Podiatrie
se zabývá studiem nohy a komplexní péčí o kosti, klouby, vazy,
svaly, kůži a nehty zdravých i nemocných nohou.
Podologie
se zaměřuje už přímo na chodidla, jejich statické a dynamické
vyšetření a prevenci i léčbu pomocí ortopedických vložek
a zdravotní obuvi. Různé statistiky tvrdí, že víc než 80 procent
poškozených nohou způsobilo nošení nesprávné obuvi v mládí. Téměř
každé postižení nohy v dětském věku se projeví za tři až čtyři desetiletí
– tedy právě v rozpuku podnikatelské kariéry. Nikdy není úplně pozdě, ale
faktem je, že starat se o „konstrukční“ problémy nohou je třeba co nejdříve,
tedy hlavně do 18 let. Pak se ukončuje růst kostí a časy poddajné,
tvarovatelné dětské nožičky končí. Kromě vrozených dispozic může totiž
vzniknout problém (nejčastěji plochá noha, ostruha na patě)
prostřednictvím nesprávného statického zatížení. Ale i později je
samozřejmě možná pomoc, ale spíš se už hasí problémy a bolesti, které mají
původ hlavně v ukotvených „neviditelných“ poškozeních svalů nebo šlach.
Proto mysleme na naše nástupce, aby se netrápili…
Noha je orgán, který neustále podpírá tělo
jako základy dům, přičemž se přizpůsobuje tlakovým a směrovým
změnám podle druhu a intenzity tělesného pohybu. V důsledku dlouhodobého zanedbávání správné
geometrie těla (představme si, co udělá nesprávná geometrie s naším
autem!) svalstvo ztrácí sílu a původní funkční schopnosti, noha mění tvar
a pohyb začíná způsobovat bolest.
Už víme, že mezi nejvíce zatěžované a opotřebovávané části lidského
těla patří oblasti „spodní“ nohy a chodidla, dotýkající se povrchu, po
kterém kráčíme. Také proto si zaslouží výraznou péči, spolu s prevencí
předpokládaných těžkostí a ne ležérní ignoranci.
V dospělosti si
už dokážeme pomoci kromě speciálních kompenzačních a rehabilitačních cvičení
„jen“ správně vybranou obuví a do ní vloženými funkčními, na míru
přizpůsobenými vložkami, které jsou dokonalým otiskem nohy – pro civilní život
i sportování. Tomu ale předchází lékařské interview s dotyčným
jedincem o jeho těžkostech, jakož i prozkoumání nošené obuvi a
vyšetření nohy, nejčastěji na plantoskopu – průsvitné skleněné desce, pod
kterou je zrcadlo. Na tuto desku se vyšetřovaný postaví a lékař vyšetří chování
chodidel v pohybu, postoj, postavení a sklon pánve i páteře,
asymetrii a disproporce mezi jednou a druhou nohou. Následně se
dotyčný vyšetřuje vleže kvůli porovnání délky dolních končetin. Po počítačové
analýze souboru statických a dynamických vyšetření stavu nohy, resp. chodidel,
vyšetření finalizuje individuální zhotovení vložek do obuvi.
Ty by měly zajistit ideální rozložení sil a tlaků působících na
chodidlo a celý pohybový aparát.
Jestli jsme někdy zažili při delší chůzi „po svých“ nebo šlapání do
pedálů kola ostré bolesti kolen, pálení chodidel či lýtek, není na kooperaci
nohou, obuvi a zátěže něco v pořádku. Takzvaná „zalomená“ noha směrem
dovnitř je velmi často příčinou bolestí kloubu kolena, ale i poranění achilovek
a tvorby výrůstků na patách.
Použitím speciálních anatomicky tvarovaných individuálních vložek
se dají tlakové vlivy na nohu distribuovat rovnoměrně po celé její
dotykové ploše – tedy tak, jak to vrozená přirozenost káže – díky tepelně
formovatelným vložkám, aby se chodidla pohybovala ve „fyziologickém“ rozsahu.
Noha se sice nezmění, ale pomůcky upraví její nepříznivou polohu i tvar
a intenzita problémů se zmenší, nezřídka i odstraní.
Nestabilní chodidlo může vést i k nadměrné rotaci kolen, což
dokáže mít vliv na další části těla
(bedra, zadek, záda, krk). Vložková úprava je aktuální i díky
nástupu „tvrdé“ civilní a sportovní, hlavně cyklistické obuvi
s rovnými karbonovými podrážkami. Na míru zhotovené vložky pak udržují
chodidla v rovnoměrné optimální pozici a stabilizují je v podélné
i příčné ose, zabraňují svalové únavě zajišťováním rovnováhy svalového
řetězce a kostry. U cyklistů se vložkám připisuje i zlepšení
přenosu síly do každého šlápnutí. To pochopili i výrobci, kteří
v rámci svých nabízených produktů
nabízejí speciálně anatomicky tvarované vložky. Jaké jsou tedy
možnosti „vložkovaného obutí“?
Běžná sportovní obuv
se standardní „všeobecnou“ vložkou je konstrukčně vyvinuta tak, aby
vyhovovala co možná nejširší sportovní věrnosti, a to stejně tak tvrdostí
či tuhostí, jakož i tvarem. Neřeší tak velmi anatomické požadavky
chodidla, ovlivňující správnou biomechaniku.
Obuv se speciálně tvarovanou vložkou
stojí na vyšším stupni.
Je určena pro konkrétní sportovní aktivitu, a proto zohledňuje poznatky
z oblasti anatomie chodidla a biomechaniky příslušného pohybu při
zátěži. Řeší tvarovou individualitu použitým typem materiálu a odlišným
umístěním zón pro podporu příčné klenby, která je při chůzi, ale hlavně šlapání
do pedálů, více namáhaná. Vložky nesou podporu v uvedeném místě, nebo se
skládají z více částí, což umožňuje přesnější přizpůsobení.
RADA!
- Kombinovaná obuv využívá speciální materiály, které spolu komponují komfortní obuv
a individuálně tvarované vložky. Pruží, tlumí a zvyšuje pohodlí
při námaze. Představuje to nejpříznivější propojení lidské nohy
a specializované obuvi. Čím více chodíme, řídíme, jezdíme na kole
nebo sportujeme s výskoky a dopady, tím větší benefit zdraví
a tolerování námahy můžeme od individuálních vložek očekávat.
- Působí vhodně preventivně proti vzniku úrazů
a eliminují následky přetěžování, „ideálním“ vedením nohy zabezpečují optimální
zapojení jednotlivých svalů pohybového systému a optimalizují chůzi,
běh i jízdu na kole, přispívají ke zlepšení odrazové síly,
k efektivnějšímu „brzdění“ a k rychlejším změnám pohybu,
brání nevhodným posunům nohy v obuvi, což jako první využili lyžaři,
zlepšují propriocepci (lepší vnímání polohy těla a lepší koordinaci
pohybů).
- Pomáhají vlastně vždy, ale hlavně při bolestech nohou, problémech
s klenbou, deformitami prstů nebo achilovky, při bolestech
předkolení, nestejné délce končetin nebo při náhradě kyčelního, případně
kolenního kloubu.
MUDr. Pavel Malovič
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 1/2020 (VIII/2019)
·
Insolvenční zákon po novele s komentářem – Mgr.
Hana Boulová, Mgr. Petr Taranda
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 9/2019 (VIII/2019)
- Minerální oleje
pro výrobu tepla (vrácení spotřební daně) – Ing. Jan Šmolík
- Výpočet a
zaokrouhlování daně po novelizaci zákona o DPH - Ing. Václav Benda
- Oznamovací
povinnost o osvobozených příjmech – Ing. Eva Sedláková
- Jak ovlivňují
paušální výdaje solidární zdanění – Ing. Ivan Macháček
|
- Lze snížit
zálohy na daň z příjmů u poplatníka? Ing. Ivan Macháček
- Účtování záloh
na zboží a služby –
Ing. Martin Děrgel
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 9-10/2019 (VIII/2019)
- Zálohy a
závdavky v účetnictví a daních – Ing. Martin Děrgel
- Praktický
průvodce účtováním podnikatelských subjektů – Ing. Vladimír Hruška
- Problémy se
zaměstnanci a jejich řešení – JUDr. Eva Dandová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 9/2019 (VIII/2019)
·
eNeschopenka: novela
zákona o nemocenském pojištění - JUDr. Eva Dandová
·
Co je sick days
a jeho zdanění – Ing.
Ivan Macháček
·
Obchodní korporace –
navrhované změny – JUDr.
Eva Dandová
·
Úmluvy MOP
v českém právu – JUDr.
Eva Dandová
·
Navýšení práv nad
zákoník práce – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Daňový balíček u
veřejně prospěšných poplatníků
– Ing. Zdeněk Morávek
·
Pracovní poměru na dobu
určitou ve VS – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Školní úrazy
v praxi – jak jim předcházet – JUDr. Eva Dandová
1000 řešení – měsíčník č. 9-10/2019 (VIII/2019)
·
Zálohy a závdavky – Ing. Helena
Machová
·
Zdanění FO a PO po novele – Ing. Drahomíra
Martincová, Ing. Ivan Macháček
·
Zdravotní pojištění – specifika – Ing. Antonín
Daněk
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
Veřejná správa –
Poradce veřejné správy č. 9-10 (VIII/2019)
- Zákon o pobytu cizinců na území
České republiky a o změně některých zákonů
ODBORNÉ PUBLIKACE
– NOVINKY:
- Zákoník práce s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění zákoníku práce s
komentářem, platy ve veřejné správě)
- Školský zákon s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění školského zákona
s komentářem, zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky
návykových látek, vyhlášky ke školskému zákonu)
- Ústava ČR,
Listina základních práv a svobod, Zákon o volbě prezidenta
republiky – aktuální znění
- Daňové a
nedaňové výdaje (2019) –
(uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
- Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti (úplná znění zákonů ve formátu A6
z edice Zák§ny do kapsy)
- Zákon o DPH, Daňový řád (úplná znění zákonů ve formátu A6
z edice Zák§ny do kapsy)
- GDPR – nařízení, Zákon o zpracování osobních
údajů (úplná
znění zákonů ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
- Optimalizace
daně (postupy, jak
vykázat optimální daňovou povinnost, tj. daňovou povinnost přiměřenou
výšce obratu a ziskovosti odvětví podnikání)
- 100 otázek a
odpovědí – GDPR a zákoník práce (řešení na otázky zaměřené na oblastí ochrany osobních údajů,
vybrané řešení případů z praxe podle zákoníku práce, odměňování a cestovní
náhrady)
- 100 otázek ZDP a
DPH po novele (řešení na
otázky zaměřené na daň z příjmů fyzických a právnických osob a daň
z přidané hodnoty po novele)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 2/2020 (IX/2019)
·
Zákon o inspekci práce s komentářem – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Zdanění dohod - změny v roce 2019 – Ing.
Ivan Macháček
·
Vlastní zdroje v rozvaze – Ing. Zdenka
Cardová
·
Úprava pravidel pro odpočet DPH při registraci a zrušení
registrace plátce – Ing. Václav Benda
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 10/2019 (IX/2019)
·
Zákon o nemocenském pojištění – novela – Mgr.
Olga Bičáková
·
Zákon o zaměstnávání – novela – JUDr. Eva
Dandová
·
OSVČ – jak při přerušení podnikání – Ing.
Antonín Daněk
·
Specifika záloh poplatníků na daň z příjmů – Ing.
Martin Děrgel
·
Technické zhodnocení a opravy majetku – Ing.
Helena Machová
·
Zákoník práce v souvislostech zdravotního pojištění – Ing.
Antonín Daněk
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 11-12/2019 (X/2019)
·
Majetek a závazky – účetně a daňově – Ing.
Luděk Pelcl
·
Reklama a propagace z účetního a daňového hlediska – Ing.
Vladimír Hruška
·
Pohledávky v účetnictví a opravné položky
Práce a mzdy,
odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 10/2019
(IX/2019)
·
Pobyt cizinců na území
ČR – novela – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Kontrola inspektorátů
práce – JUDr. Jana
Drexlerová
·
Odpovědnost vedoucího
za neplatnou výpověď z pracovního poměru – JUDr. Ladislav Jouza
·
Může zaměstnavatel
sledovat zaměstnance? – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Která školení musí
absolvovat řidiči motorových vozidel? – Tomáš Neugebauer
·
Školkovné x daňové
zvýhodnění - dvě slevy na malé dítě – Ing. Ivan Macháček
·
Dokumentace škol – JUDr. Eva Dandová
·
Daňové a účetní odpisy
u neziskových subjektů – vybrané problémy – Ing. Zdeněk Morávek
1000 řešení – měsíčník č. 11-12/2019 (X/2019)
·
Konec roku v účetnictví
·
Optimalizace daně
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
Nemocenské a sociální pojištění - novela
Novela zákona o nemocenském pojištění přinesla kromě jiného zavedení eNeschopenky. Novela je platná od začátku příštího roku, ale vzhledem k tomu, že je již schválená, přinášíme Vám informace, jaké změny Vás čekají. Cílem nové právní úpravy eNeschopenky je usnadnit práci lékařů a ulehčit život zaměstnavatelům i nemocným zaměstnancům. Jaké výhody přináší neschopenka? Jaký bude postup při jejím vyplňování?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, zaměstnavatelům, podnikatelům, živnostníkům, zaměstnancům …
1. PaM 9/2019 - eNeschopenka - novela zákona o nemocenském pojištění - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 80/
2. Aktualizace III/3 - Zákon o nemocenském pojištění, zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 208/
3. 100 otázek a odpovědí GDPR a zákoník práce - praktické příklady
/A5, str. 120/
4. Poradce 1/2019 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení s komentářem - komentář - JUDr. Tomáš Hejkal
/A5, str. 272/
5. Zákony IIIB/ 2019 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení, zákon o důchodovém pojištění ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 352/
6. PVS 7/2018 - Zaměstnanecké benefity - příspěvek - ZDARMA
/A5, str. 64/
Cena balíčku je 740 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 370 Kč.
Ušetříte 370 Kč.
Optimalizace základu daně
Cílem daňové optimalizace není vykázat nulovou daňovou povinnost, ale vykázat optimální daňovou povinnost, tj. daňovou povinnost přiměřenou výšce obratu, ziskovosti odvětví podnikání a celkovému podnikatelskému prostředí … Jak správně postupovat? Najdete je v našich publikacích, které využijí podnikatelé, účetní, daňoví poradci, živnostníci, zaměstnavatelé, auditoři, ekonomové, manažéři …
1. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace
(A5, 256 str.)
2. Daňové a mzdové zákony 2019 - odborná tematická publikace
(A5, 576 str.)
3. Účtování - zákony a předpisy - odborná tematická publikace
(A5, 282 str.)
4. 100 otázek - účetnictví - odborná tematická publikace
(A5, 120 str.)
5. DaÚ 3/2019 - Zdaňování příjmů ve vazbě na rezidentství - příspěvek - Ing. Dalimila Mirčevská
(A4, 80 str.)
6. 1000 řešení 1/2019 - Daňová optimalizace - praktická řešení - Ing. Ivan Macháček
(A5, 96 str.)
Cena balíčku je 1 241 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 496 Kč.
Ušetříte 745 Kč.
Mzdy a personalistka komplexně
Mzdová agenda je součástí personální práce. Pravidla pro její realizaci obsahuje zejména zákoník práce a řada nařízení vlády. Také ve vnitropodnikových směrnicích lze stanovit pravidla. Vše potřebné ohledně mezd a personalistiky najdete v našich publikacích.
V každodenní praxi ocení balíček jako dobrou pomůcku mzdové účetní, personalisté, zaměstnavatelé, podnikatelé, živnostníci, ekonomové …
1. PaM 6/2019 - Srážky ze mzdy - novela - příspěvek - Richard W. Fetter
/A4, str. 80/
2. Zákony IIIA/2019 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti … - úplná znění zákonů
/A5, str. 320/
3. Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti - úplná znění zákonů, Edice Zák§ny do kapsy
/A6, str. 272/
4. Povinnosti zaměstnavatele 2019 - odborná tematická publikace - Ing. Luděk Pelcl
/A5, str. 96/
5. Aktualizace III/1 - Zákoník práce, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 224/
6. 100 otázek GDPR, ZP - odborná tematická publikace
/A5, str. 120/
7. PaM 9/2018 - GDPR a NOZ - příspěvek - ZDARMA
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 880 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 440 Kč.
Ušetříte 440 Kč.
Podnikáme a obchodujeme
Podnikatelé nesmí při podnikání opomenout žádný ze zákonů, nařízení nebo vyhlášek a jejich novel. Jste podnikatelem a potřebujete mít aktuální informace?
Přicházíme s nabídkou publikací, které jsou určeny podnikatelům, managerům, zaměstnavatelům, vedoucím pracovníkům, ekonomům, personalistům …
1. Zákony IIA/2019 - Občanský zákoník, Občanský soudní řád .... - úplná znění zákonů
(A5, 576 str.)
2. Vzory smluv dle NOZ II. + CD - vybrané vzory smluv (35 smluv) - Doc. František Klimeš
(A5, 160 str.)
3. 100 otázek GDPR, ZP - odborná tematická publikace
(A5, 120 str.)
4. Zpracovávání osobních údajů - nový zákon, GDPR, zákon o inspekci práce, zákon o pedagogických pracovnících - úplná znění zákonů - edice Zák§ny do kapsy
(A6, 192 str.)
5. DÚVaP 6-7/2019 - Ukončení podnikání OSVČ, likvidace obchodní korporace, konkurs komplexně - příspěvek - Ing. Martin Děrgel
(A5, 240 str.)
6. Stavíme bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace (ZDARMA)
(A5, 360 str.)
Cena balíčku je 834 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 334 Kč.
Ušetříte 500 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |