Em@ilové noviny

 

č. 15/2013

28.6.2013

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Dnem 1. ledna 2013 nabyla účinnosti výrazná novelizace stavebního zákona. Přinesla významné změny v právní úpravě územního plánování stavebních činností a stavebního řádu. Základní struktura zákona spočívá ve dvou velkých blocích – územním plánováním a stavebním řádu. Vymezuje kompetence jednotlivých správních orgánů na správních úrovních obce, kraje a státu. Zákon určuje podstatné náležitosti žádosti o stavební povolení – doklady prokazující vlastnické právo, projektovou dokumentaci či plán kontrolních prohlídek stavby. Více v Tématu novin i v rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají.

Letní měsíce vyúsťují do nesnesitelných veder. Zhoršuje se komfort života na místech, kde trávíme většinu dne, ať už je to domácnost, pracoviště, automobil, veřejné dopravní prostředky. V Praktické komunikaci najdete článek Horko v autě, kde se dočtete, že v teplých měsících je skutečně dobré mít v autě fungující klimatizaci.

Tento měsíc na Vás čekají následující tematické balíčky: Stavební zákon po novém a Zaměstnanecké benefity.

Srdečně Vás zdravím a těším se na příští setkání.

Katarína Galbavá
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVIN
STAVEBNÍ ZÁKON

 
STAVEBNÍ ZÁKON S KOMENTÁŘEM

Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), nabyl účinnosti dnem 1. ledna 2007. Stavební zákon je základní a klíčovou součástí, ba páteří veřejného práva, které má zcela mimořádný význam pro utváření území, to jest jeho (prostorové) uspořádání a (funkční) využití, zejména v procesu pořizování (zhotovování, projednávání), schvalování a vydávání a následného uplatňování příslušné územně plánovací dokumentace, jednak při správě území obcí, krajů a státu – a to i v souvislostech překračujících státní hranice a v kontextu Evropské unie, resp. Evropského hospodářského prostoru jako celku. Dnem 1. ledna 2013 nabyl účinnosti zákon č. 350/2012 Sb., který novelizoval stavební zákon a přinesl změny v územním plánování i stavebním řádu. Došlo i ke zvýšení správních poplatků.

K 1. lednu 2007 nabyly účinnosti nové zákony a prováděcí předpisy na úseku stavebního práva:
  • zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
  • zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění),
  • zákon č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění.
Ke stejnému datu nabyly účinnosti:
  • prováděcí vyhláška MMR č. 498/ 2006 Sb., o autorizovaných inspektorech,
  • vyhláška MMR č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb,
  • vyhláška MMR č. 500/ 2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti,
  • vyhláška MMR č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území,
  • vyhláška MMR č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření a vyhláška MMR č. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu.


Kromě těchto nových předpisů byla novelizována vyhláška MMR č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu (ve znění vyhlášky č. 491/ 2006 Sb.) vyhláškou MMR č. 502/2006 Sb. Až do roku 2009 zůstala zachována vyhláška č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, kdy byla nahrazena novou vyhláškou č. 398/2009 Sb. Ke stejnému datu nabyly účinnosti ještě další předpisy bezprostředně se dotýkající stavebního zákona, resp. Procesů výstavby. Jedná se o právní předpisy upravující požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb, a to zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), a tento zákon provádějící nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, a nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek odborné způsobilosti. Samostatným zákonem bylo upraveno vyvlastnění, a to zákonem č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění).

S odstupem tří let byl vydán zákon č. 416/ 2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, víceméně navazující na zákon vyvlastňovací. V souvislosti s novým stavebním zákonem [2006] i následně s jeho rozsáhlou novelizací [2012] byla provedena též rozsáhlá novelizace nejprve více než čtyřicítky, podruhé další více než desítky zákonů, jichž se nová právní úprava přímo dotkla, a to zákonem č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění, resp. zákonem č. 350/2012 Sb. Jedná se především o právní předpisy upravující ochranu některých speciálních veřejných zájmů v území, jimiž se stanovuje a určuje postavení dotčených správních orgánů a rozsah jejich působnosti v procesu územního plánování a správních procesů vedených podle stavebního zákona nebo v přímé souvislosti s ním. Tyto změny rovněž reagovaly na nový správní řád a na změnu některých instrumentů ve stavebním zákoně nově využívaných – jedná se především o opatření obecné povahy, veřejnoprávní smlouvy, závazná stanoviska a podobně.

Základní struktura zákona, spočívající ve dvou velkých meritorních blocích - územním plánování a stavebním řádu - tak zůstala i nadále zachována a novelou [2012] potvrzena, a to zčásti s určitým doplněním a rozšířením některých pasáží a naopak se zúžením vypuštěnou právní úpravou vyvlastňování. Přesun doznaly závěrečné pasáže zákona č. 50/1976 Sb., které v novém zákonu stavebním tvoří první dvě úvodní části, věnované výkladu pojmů a stanovení působnosti orgánů veřejné správy. Závěrečné části tvoří ustanovení společná, v dosavadním zákonu oddělená do samostatných částí.

Zásadnější změnou, byť spíše organizačně technickou než koncepční, je tak vypuštění části o vyvlastňování, které je nyní upraveno samostatným zákonem. Stavební zákon obsahuje – a to v rozsahu omezeném – pouze tzv. vyvlastňovací tituly.

Speciální stavební úřady zůstaly zachovány prakticky v nezměněném rozsahu: pomineme-li vojenské stavební úřady a zvláštní postavení některých ministerstev (jiné stavební úřady), zůstává zachován speciální stavební úřad pro rozhodování o stavbách leteckých, drážních, pozemních komunikací, vodních děl či samostatně i nadále úřadů báňských. Zachování těchto stavebních úřadů není nezbytné ani v případech leteckých a drážních staveb, neboť i v těchto případech musí být rovněž koordinovány i další zájmy v území (nejen tedy odborné záležitosti drážní nebo letecké) – i z tohoto důvodu vedou již nyní územní řízení stavební úřady obecné, jejichž kompetence však poté končí a do stavebního povolení zasahují tyto speciální stavební úřady samostatnými rozhodnutími, by_ jejich zásah do celého procesu není zásadně odlišný od případů ochrany jiných důležitých zájmů v území (ochrana přírody a krajiny, památková péče, humánní či veterinární hygiena atd.). Dotčené správní orgány – přesněji správní úřady (dosud DOSS) zůstávají Již v úvodních pasážích byly novelou [2012] doplněny a nově formulovány některé pojmy, mezi nimiž nejpodstatnější je nová formulace „zastavěné plochy“ – pojmu, který působil ve správní praxi opakovaně obtíže. V úvodních částech doznala změn též úprava výkonu veřejné správy na úseku stavebního zákona, a to specificky pro interpretaci stavebního zákona jedno z klíčových ustanovení – § 4, v němž jsou poněkud zpřesněny podmínky pro vydávání závazných stanovisek a stanovisek dotčených správních orgánů. Jsou-li součástí žádosti varianty, posuzuje je nyní správní orgán všechny a každou samostatně. Ve stávajícím § 13 byly nově vyjmenovány (definovány) obecné stavební úřady a byl vložen nový § 13a, který stanovuje kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na obecném stavebním úřadu. Zpřesněny byly působnosti některých správních orgánů jakožto jiných stavebních úřadů v § 16. Zrušen byl institut Rady obcí pro udržitelný rozvoj (§ 9).

(Více se dozvíte v měsíčníku Poradce 13/2013)


STAVEBNÍ ZÁKON

Dnem 1. ledna 2013 nabyla účinnosti výrazná novelizace stavebního zákona. Přinesla významné změny v právní úpravě územního plánování stavebních činností a stavebního řádu. Zasáhla výkon veřejné správy v územním plánování, proces územního plánování, úpravu povolování a ohlašování staveb, jejich užívání, změn a odstraňování.

Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), účinný od 1. ledna 2007, byl do současné doby změněn 12 novelizujícími zákony. Poslední úprava provedená zákonem č. 350/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony, nabyla účinnosti 1. lednem 2013. Tato rozsáhlá novelizace se dotkla převážné části ustanovení zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“). Nemění však jeho základní koncepci.

Stavební zákon
je legislativní úpravou:
  • územního plánování a
  • stavebního řádu.
V oblasti územního plánování
upravuje zejména:
  • cíle a úkoly územního plánování,
  • soustavu orgánů územního plánování,
  • nástroje územního plánování,
  • vyhodnocování vlivů na udržitelný rozvoj území,
  • rozhodování v území,
  • možnosti sloučení postupů podle stavebního zákona s postupy posuzování vlivů záměrů na životní prostředí,
  • podmínky pro výstavbu, rozvoj území a pro přípravu veřejné infrastruktury,
  • evidenci územně plánovací činnosti,
  • kvalifikační požadavky pro územně plánovací činnost.
Ve věcech stavebního řádu
upravuje zejména:
  • povolování staveb a jejich změn, terénních úprav a zařízení, užívaní a odstraňování staveb,
  • dohled a zvláštní pravomoci stavebních úřadů,
  • postavení a oprávnění autorizovaných inspektorů,
  • soustavu stavebních úřadů,
  • povinnosti a odpovědnost osob při přípravě a provádění staveb.
Dále upravuje:
  • podmínky pro projektovou činnost a provádění staveb,
  • obecné požadavky na výstavbu,
  • účely vyvlastnění,
  • vstupy na pozemky a do staveb,
  • ochranu veřejných zájmů.

Cílem novely je:
  • zpřesnění úpravy jednotlivých postupů a institutů tak, aby právní úprava územního plánování v praxi nevyvolávala interpretační a aplikační problémy,
  • zjednodušení a racionalizace některých postupů v územním plánování
  • odstranění některé nedůvodných odchylek od správního řádu jako obecného procesního předpisu (například u zveřejňování písemností, vydávání územně plánovací dokumentace formou opatření obecné povahy),
  • zpřesnění znění některých ustanovení,
  • provedení legislativně technické úpravy.

Novela přinesla na úseku územního plánování zejména tyto změny:
  • úpravu kvalifikačních požadavků pro územně plánovací činnost, zvláště kvalifikačního požadavku vzdělání a výjimek z tohoto požadavku (§ 24 a § 195),
  • zpřesnění úpravy postupů při posuzování vlivů na životní prostředí a na území Natura 2000 ve stavebním zákoně – posuzování vlivů politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace na životní prostředí podle stavebního zákona ve vztahu k postupům podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů,
  • úpravu rozsahu a zpřesnění způsobu uplatňování předkupního práva (§ 101),
  • úpravu náhrad za změnu v území (§ 102).

Na úseku územního rozhodování vnesla novela zejména tyto změny:
  • upřesnění postupů při uzavírání veřejnoprávní smlouvy nahrazující územní rozhodnutí (§ 78a),
  • přepracování požadavků na rozhodování o změně vlivu užívání stavby na území (§ 81),
  • vypuštění občanských sdružení z procesního postavení účastníků územního řízení, zajištění účasti veřejnosti, stanovení pravidel pro žalobní legitimaci, posuzování vybraných záměrů z hlediska vlivů na životní prostředí v rámci územního řízení (§ 91).

V oblasti stavebního řádu
novelizace sledovala zejména dosažení těchto cílů:
  • optimalizace výkonu veřejné správy u stavebních úřadů v návaznosti na programové prohlášení vlády,
  • stanovení kvalifikačních požadavků pro výkon činnosti na obecném stavebním úřadu,
  • u ohlašovaných stavebních záměrů posílit právní jistotu stavebníka,
  • upřesnění postupu stavebníka a stavebního úřadu při uzavírání veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení,
  • zpřesnění postupů autorizovaného inspektora při posuzování stavby,
  • přispět k právní jistotě žadatelů údajů o technické infrastruktuře nezbytných pro projektovou činnost a provedení stavby,
  • zajistit větší kázeň při provádění, užívání či odstraňování staveb, při dodržování povinností uložených stavebním zákonem úpravou správních deliktů.

Pozor na nové pojmy
V současném textu stavebního zákona se setkáme s některými novými pojmy, o které stavební zákon obohatila novelizace účinná od 1. ledna letošního roku. Nový pojem „stavební záměr“ je souhrnným označením pro stavby, změny dokončené stavby, terénní úpravy, zařízení nebo údržbu staveb (§ 3 odst. 5).

Mění se obsah některých pojmů
Novela mění vymezení pozemků, které jsou ustanovením § 2 odst. 1 písm. e) označeny jako pozemky nezastavitelné. Původní úprava byla nastavena příliš tvrdě zejména pro malé obce bez územního plánu, které nemohly pro zástavbu využít ani některé větší zemědělské pozemky v zastavěném území (např. sad obklopený zástavbou). Tuto přílišnou tvrdost novela odstraňuje.

Nezastavitelnými pozemky v zastavěném území obce,
která nemá vydaný územní plán, jsou nyní jen:
  • parky a pozemky veřejné zeleně, které jsou veřejným prostranstvím, jež slouží obecnému užívání bez ohledu na vlastnictví k nim [§ 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů – dále jen „zákon o obcích“],
  • lesní pozemky v intravilánu obce,
  • soubor lesních pozemků sousedících s intravilánem obce, jejichž výměra přesahuje 0,50 ha.
Účelem vymezení pozemků jako nezastavitelných je ochrana vybrané části zastavěného území před nežádoucí zástavbou do doby, než bude celé území obce prověřeno územním plánem a o každé ploše bude v tomto územním plánu rozhodnuto.

Nově je vymezena veřejná technická infrastruktura
rozšířením textu ustanovení § 2 odst. 1 písm. k) bod 2 o stavby ke snižování ohrožení území živelními nebo jinými pohromami. Těmito stavbami jsou i opěrné zdi bránící sesuvu země. Obcím je tak umožněno zajistit dokonalejší ochranu svého území před živelními nebo jinými pohromami.

Novou soustavu obecných stavebních úřadů
upravují ustanovení § 13.
Obecným stavebním úřadem je:
  • Ministerstvo pro místní rozvoj, které je ústředním správním úřadem ve věcech stavebního řádu,
  • krajský úřad,
  • obecní úřad obce s rozšířenou působností,
  • pověřený obecní úřad.
Krajské úřady a obecní úřady vykonávají působnost stavebního úřadu jako působnost přenesenou.

Jako obecný stavební úřad se nyní ve stavebním zákoně samostatně neuvádí:
  • Magistrát hlavního města Prahy a úřady jeho městských částí určené statutem,
  • magistráty statutárních měst a úřady jejich městských částí a obvodů určené statutem. Tyto magistráty a úřady městských částí a obvodů zůstávají i nadále obecnými stavebními úřady.
Jejich působnost se však odvozuje od zákona o obcích a od zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o hlavním městě Praze“).

I nadále zůstávají obecnými stavebními úřady městské a obecní úřady, které tuto působnost vykonávaly ke dni 31. prosince 2012. Stavební zákon tak i při redukovaném obsahu textu ustanovení § 13 neomezil počet obecných stavebních úřadů, které existovaly dne 31. prosince 2012.

Kraje však dostaly oprávnění,
aby po projednání s Ministerstvem pro vnitřní rozvoj svým nařízením těmto obecním úřadům působnost stavebního úřadu odejmuly. Toto oprávnění bude uplatňováno vůči obcím se základní působností.

(Více se o tomto tém1atu dočtete v měsíčníku PVS 7-8/2013)


 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
PŮSOBNOST ORGÁNŮ OBCE V ÚZEMNÍM PLÁNOVÁNÍ

Obec AB je obcí s rozšířenou působností. Obecní úřad této obce plní v přenesené působnosti funkce obecného stavebního úřadu.
Jaké úkoly musí v souvislosti s tímto postavením plnit obecní úřad, rada obce a zastupitelstvo obce v územním plánování?

Obecní úřad obce s rozšířenou působností v přenesené působnosti podle § 61 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů má postavení úřadu územního plánování ve smyslu § 6 zákona č. 163/2006 Sb., o územním pánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. S tím je spojen výkon těchto činností:
  • pořizuje územní plán a regulační plán pro území obce,
  • pořizuje územně plánovací podklady,
  • pořizuje územní plán, regulační plán a územní studii na žádost obce ve svém správním obvodu,
  • pořizuje vymezení zastavěného území na žádost obce ve svém správním obvodu,
  • je dotčeným orgánem v územním řízení z hlediska uplatňování záměrů územního plánování, pokud nevydává územní rozhodnutí,
  • je dotčeným orgánem v řízení podle zvláštního právního předpisu, v němž se rozhoduje o změnách v území,
  • podává návrh na vložení dat do evidence územně plánovací činnosti,
  • vykonává další činnosti příslušející úřadu územního plánování.
Jako obecný stavební úřad:
  • vydává územní rozhodnutí,
  • vydává územní souhlas,
  • poskytuje informace pro pořizování územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace,
  • vykonává další činnosti příslušející obecnému stavebnímu úřadu podle stavebního zákona.
Rada obce:
  • vydává vymezení zastavěného území,
  • schvaluje žádost obce ve svém správním obvodu o pořizování územního plánu, regulačního plánu a územní studie,
  • schvaluje veřejnoprávní smlouvu s obcí ve svém správním obvodu o vykonávání činností úřadu územního plánování,
  • vydává územní opatření o asanaci a územní opatření o stavební uzávěře,
  • uplatňuje v samostatné působnosti námitky k zásadám územního rozvoje a připomínky k územnímu plánu sousední obce,
  • vykonává další činnosti příslušející jí podle stavebního zákona.
Zastupitelstvo obce:
  • rozhoduje v samostatné působnosti o pořízení územního plánu a regulačního plánu,
  • schvaluje v samostatné působnosti zadání, případně pokyny pro zpracování návrhu územního plánu,
  • vydává v samostatné působnosti územní plán,
  • vydává regulační plán,
  • projednává v samostatné působnosti zprávu o uplatňování územního plánu,
  • vykonává další činnosti uložené stavebním zákonem.


OSVOBOZENÍ OD POVINNOSTI MÍT ROZHODNUTÍ O UMÍSTĚNÍ STAVBY NEBO ÚZEMNÍ SOUHLAS

Obchodní společnost, která provozuje zemědělskou a lesní výrobu, má provozy zpracovatelského průmyslu a zabývá se agroturistikou, myslivostí a chovem ryb, bude pořizovat některé drobné stavby.
V kterých případech nepotřebuje získat od stavebního úřadu rozhodnutí o umístění stavby nebo územní souhlas?

Rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas není zapotřebí pro:
  • informační a reklamní zařízení o celkové ploše do 0,6 m2 umisťovaná mimo ochranná pásma pozemních komunikací,
  • stožáry pro vlajky do výšky 8 m,
  • povrchové rozvody nebo odvody vody na zemědělské půdě nebo na pozemcích určených k plnění funkcí lesa, nejde-li o vodní díla,
  • signální věže, signály a pyramidy pro zeměměřické účely,
  • podpěrné konstrukce dopravního značení a zařízení pro provozní informace na pozemních komunikacích,
  • opěrné zdi do výšky 1 m, které nehraničí s veřejně přístupnými pozemními komunikacemi nebo s veřejným prostranstvím1),
  • propustky na neveřejných účelových komunikacích,
  • cirkusové stany a scénické stavby pro film, televizi nebo divadlo,
  • sjezdy a nájezdy na pozemní komunikace sloužící k připojení sousední nemovitosti,
  • antény do výšky 8 m včetně jejich nosných konstrukcí a souvisejících elektronických komunikačních zařízení umisťované samostatně na pozemku nebo na budovách,
  • oplocení lesních školek, oplocení zřízené k ochraně lesních porostů před zvěří na lesních pozemcích a oplocení dřevin vysazených za účelem založení územního systému ekologické stability, která jsou bez podezdívky, přičemž nesmí dojít k omezení provozu na pozemní komunikaci nebo k přerušení turisticky značené trasy,
  • stavby pro hospodaření v lesích a stavby pro výkon práva myslivosti do 30 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky, bez podsklepení,
  • důlní díla, důlní stavby pod povrchem a stavby v povrchových lomech a skrývkách, pokud podléhají schvalování a dozoru státní báňské správy podle horních předpisů,
  • skleník do 40 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky umístěný v odstupové vzdálenosti nejméně 2 m od hranice pozemku, bez podsklepení,
  • stavba do 25 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepená nejvýše do hloubky 3 m na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci, která souvisí nebo podmiňuje bydlení nebo rodinnou rekreaci, neslouží k výrobě nebo skladování hořlavých látek nebo výbušnin, nejedná se o jaderné zařízení nebo stavbu pro podnikatelskou činnost, je v souladu s územně plánovací dokumentací, je umisťována v odstupové vzdálenosti od společných hranic pozemků nejméně 2 m, plocha části pozemku schopného vsakovat dešťové vody po jejím umístění bude nejméně 50 % z celkové plochy pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci,
  • bazén do 40 m2 zastavěné plochy na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci v zastavěném území umístěný v odstupové vzdálenosti nejméně 2 m od hranice pozemku,
  • stavby mostních vah,
  • přístřešky o jednom nadzemním podlaží, které slouží veřejné dopravě, a jiné veřejně přístupné přístřešky do 40 m2zastavěné plochy a do 4 m výšky,
  • výměna vedení technické infrastruktury), pokud se nemění její trasa a nedochází k překročení hranice stávajícího ochranného nebo bezpečnostního pásma.
Rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas nevyžadují stavební úpravy a udržovací práce.

POVINNÉ OHLÁŠENÍ STAVBY

Obchodní společnost bude v rámci postupného budování svých odloučených provozoven pořizovat některé drobnější stavby, na které nemusí žádat stavební povolení.
Které jednoduché stavby, terénní úpravy a udržovací práce vyžadují ohlášení?

Ohlášení stavebnímu úřadu je nutné u těchto staveb:
  • stavby pro bydlení a pro rodinnou rekreaci do 150 m2 celkové zastavěné plochy, s jedním podzemním podlažím do hloubky 3 m a nejvýše s dvěma nadzemními podlažími a podkrovím,
  • podzemní stavby do 300 m2 celkové zastavěné plochy a hloubky do 3 m, pokud nejsou vodním dílem nebo stavbou pro ukládání radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tyto účely,
  • stavby do 300 m2 celkové zastavěné plochy a výšky do 10 m, s výjimkou staveb pro bydlení, a haly do 1 000 m2 celkové zastavěné plochy a výšky do 15 m, pokud tyto stavby a haly budou nejvýše s jedním nadzemním podlažím, nepodsklepené a dočasné na dobu nejdéle 3 let; dobu dočasnosti nelze prodloužit,
  • stavby do 50 m2 celkové zastavěné plochy a do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepené nejvýše do hloubky 3 m,
  • stavby pro reklamu,
  • stavby odstavných, manipulačních, prodejních, skladových nebo výstavních ploch o výměře nad 300 m2 nejvíce však do 1 000 m2, které neslouží pro skladování nebo manipulaci s hořlavými látkami nebo látkami, které mohou způsobit znečištění životního prostředí,
  • stavby zařízení staveniště,
  • stavby opěrných zdí do výšky 1 m, které hraničí s veřejně přístupnými pozemními komunikacemi nebo s veřejným prostranstvím,
  • terénní úpravy přesahující 1,5 m výšky nebo hloubky o výměře nad 300 m2 na pozemcích, které mají společnou hranici s veřejnou pozemní komunikací nebo veřejným prostranstvím,
  • udržovací práce na stavbě neuvedené v § 103 odst. 1 písm. c) stavebního zákona,
  • stavební úpravy pro změny v užívání části stavby, kterými se nezasahuje do nosných konstrukcí stavby, nemění se její vzhled a nevyžadují posouzení vlivů na životní prostředí.


POTŘEBNÉ PŘÍLOHY ŽÁDOSTI O STAVEBNÍ POVOLENÍ

Obchodní společnost bude žádat o vydání stavebního povolení na výstavbu nového provozního areálu.
Které dokumenty musí k této žádosti připojit?

Náležitosti žádosti o vydání stavebního povolení jsou stanoveny § 110 stavebního zákona. Toto ustanovení obsahuje i seznam příloh k podávané žádosti.
K žádosti o vydání stavebního povolení stavebník připojí tyto dokumenty:
  • doklad prokazující vlastnictví pozemků, na nichž bude stavba provedena, nebo smlouva o právu provést stavbu na pozemku, k němuž nemá stavebník vlastnické právo,
  • projektovou dokumentaci zpracovanou projektantem, která obsahuje průvodní zprávu, souhrnnou technickou zprávu, situaci stavby, dokladovou část, zásady organizace výstavby a dokumentaci objektů,
  • plán kontrolních prohlídek stavby a případně plán provedení kontroly spolehlivosti konstrukcí stavby z hlediska jejich budoucího využití zpracovaný nezávislým expertem na náklady stavebníka,
  • doklady o jednání s účastníky řízení pokud byla již vedena,
  • územní rozhodnutí nebo územní souhlas, pokud je vydal jiný orgán,
  • závazná stanoviska, popřípadě rozhodnutí dotčených orgánů,
  • stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury k možnosti a způsobu napojení nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem.
Závazná stanoviska dotčených orgánů vyžadovaná zvláštními právními předpisy vydávají orgány, které hájí veřejné zájmy, jež mohou být provedením stavby dotčeny:
  • ochrany přírody a krajiny,
  • ochrany vod,
  • ochrany ovzduší,
  • ochrany zemědělského půdního fondu,
  • ochrany lesa,
  • ochrany ložisek nerostných surovin,
  • odpadového hospodářství,
  • veřejného zdraví,
  • lázní a zřídel,
  • prevence závažných havárií,
  • veterinární péče,
  • památkové péče,
  • dopravy na pozemních komunikacích,
  • drážní dopravy,
  • letecké dopravy,
  • vodní dopravy,
  • energetiky,
  • jaderné bezpečnosti a ochrany před ionizujícím zářením,
  • elektronických komunikací,
  • obrany státu,
  • bezpečnosti státu,
  • civilní ochrany,
  • požární ochrany.
Stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury, na kterou se stavba bude napojovat, k možnosti a způsobu tohoto napojení, se vyžadují v těchto oblastech:
  • elektrická energie,
  • plyn,
  • voda,
  • teplo,
  • kanalizace,
  • elektronické komunikace,
  • doprava.




(Více na toto téma najdete v měsíčníku 1000 řešení 7-8/2013)

 

 
 
P6 AKTUAL

 
Částka číslo 67/2013 ze dne 13.6.2013
145/2013 Nařízení vlády o povolání vojáků v aktivní záloze na výjimečné vojenské cvičení v období do 25. června 2013
146/2013 Nařízení vlády o povolání vojáků v činné službě k plnění úkolů Policie České republiky v období do 31. července 2013
147/2013 Nařízení vlády o povolání příslušníků Vězeňské služby a justiční stráže České republiky k plnění úkolů Policie České republiky v období do 31. července 2013
148/2013 Rozhodnutí vlády České republiky o zrušení nouzového stavu pro území Libereckého kraje


Částka číslo 68/2013 ze dne 20.6.2013
149/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 418/2001 Sb., o postupech při výkonu exekuční a další činnosti, ve znění pozdějších předpisů
150/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 48/2011 Sb., o stanovení tříd ochrany
151/2013 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti Kolektivní smlouvy vyššího stupně
152/2013 Sdělení Energetického regulačního úřadu o celkovém množství elektřiny a plynu spotřebovaném v České republice v roce 2012


Částka číslo 69/2013 ze dne 20.6.2013
153/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 157/2003 Sb., kterou se stanoví požadavky pro čerstvé ovoce a čerstvou zeleninu, zpracované ovoce a zpracovanou zeleninu, suché skořápkové plody, houby, brambory a výrobky z nich, jakož i další způsoby jejich označování, ve znění pozdějších předpisů
154/2013 Nález Ústavního soudu ze dne 23. dubna 2013 sp. zn. Pl. ÚS 33/10 ve věci návrhu na zrušení § 11 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích


Částka číslo 70/2013 ze dne 21.6.2013
155/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
156/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů
157/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky, ve znění pozdějších předpisů
158/2013 Zákon o Květnovém povstání českého lidu
159/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o cestovních dokladech), ve znění pozdějších předpisů
160/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
161/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy), ve znění pozdějších předpisů
162/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 121/2008 Sb., o vyšších soudních úřednících a vyšších úřednících státního zastupitelství a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
163/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 121/2008 Sb., o vyšších soudních úřednících a vyšších úřednících státního zastupitelství a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
164/2013 Zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů
165/2013 Vyhláška o druzích ropy a skladbě ropných produktů pro skladování v nouzových zásobách ropy, o výpočtu úrovně nouzových zásob ropy, o skladovacích zařízeních a o vykazování nouzových zásob ropy
166/2013 Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o zveřejnění seznamu států, do nichž lze překročit vnější hranici s občanským průkazem


Částka číslo 71/2013 ze dne 20.6.2013
167/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
168/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů
169/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
170/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu a o změně zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony


Částka číslo 72/2013 ze dne 20.6.2013
171/2013 Rozhodnutí vlády České republiky o zrušení nouzového stavu pro území Jihočeského kraje, Plzeňského kraje a pro území hlavního města Prahy
172/2013 Rozhodnutí vlády České republiky o zrušení nouzového stavu pro území Ústeckého kraje, Středočeského kraje a Královéhradeckého kraje


Částka číslo 73/2013 ze dne 26.6.2013
173/2013 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2013
174/2013 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
175/2013 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
176/2013 Nález Ústavního soudu ze dne 23. dubna 2013 sp. zn. Pl. ÚS 28/12 ve věci návrhu na zrušení článku 5 odst. 3 písm. e) obecně závazné vyhlášky města Vimperk č. 1/2010 o zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, ochrany životního prostředí, čistoty a bezpečnosti na veřejných prostranstvích, ve znění obecně závazné vyhlášky č. 3/2010 a obecně závazné vyhlášky č. 4/2011


Částka číslo 74/2013 ze dne 27.6.2013
177/2013 Nález Ústavního soudu ze dne 29. května 2013 sp. zn. Pl. ÚS 10/13 ve věci návrhu na zrušení zákona č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi)


Částka číslo 75/2013 ze dne 28.6.2013
178/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady), ve znění pozdějších předpisů


Částka číslo 76/2013
179/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
180/2013 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 142/1994 Sb., kterým se stanoví výše úroků z prodlení a poplatku z prodlení podle občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů
181/2013 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky, ve znění nařízení vlády č. 473/2009 Sb.
182/2013 Nařízení vlády o povolání vojáků Armády České republiky k záchranným pracím a k likvidaci následků pohromy při povodních v období od 29. června 2013 do 15. července 2013
183/2013 Vyhláška o vydání zlaté mince po 10 000 Kč k 1150. výročí příchodu věrozvěstů Konstantina a Metoděje
184/2013 Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO)


Částka číslo 77/2013
185/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
186/2013 Zákon o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky)
187/2013 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti Kolektivní smlouvy vyššího stupně
188/2013 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

 
HORKO V AUTĚ

V posledním desetiletí nastává na naší planetě zřetelné oteplení ovzduší, které zejména v letních měsících vyúsťuje do nesnesitelných veder. Zhoršuje se komfort života na místech, kde trávíme většinu dne, ať už je to domácnost, pracoviště, automobil, veřejné dopravní prostředky. Nepomáhají otevřená okna, zabezpečující průvan, ani ventilátory už nestačí. Obzvláště první minuty jízdy v rozpáleném autě se stávají skutečně „adrenalinovým sportem“.

Když při teplotě 30 stupňů a více necháme svůj automobil stát
na slunci a po určité době
(třeba po hodině) v něm chceme odjet, je to pro zničující vedro uvnitř skoro nemožné. I když může být řidič zvyklý na delší pobyty v klasické sauně (osmdesát a více stupňů), nebo praktikuje Bikram jógu – specifickou kolekci jogínských cvičení v prostředí, kde je teplota nastavena na 43 stupňů Celsia, je pro něho toto přehřátí nesnesitelné. V popisované situaci může teplota uvnitř auta stoupnout až na 70 (!) stupňů Celsia. Když není kabina před nastartováním pořádně vyvětraná, už po prvních minutách jízdy ve městě se řidiči výrazně zrychlí srdeční frekvence a dýchání. Po chvíli přichází bolest hlavy i závratě – příznaky se podobají úpalu. I u solidně větraného auta, ale bez funkční klimatizace, může být teplota během jízdy uvnitř auta až o třetinu (!) vyšší než venku – někdy se tak přiblíží až k padesáti stupňům Celsia. Když se v takovémto stavu dostane auto do zácpy, řidiči hrozí přehřátí organismu, zvyšuje se jeho podrážděnost a také agresivita.

Psychologové nazývají tento stav „road rage“
(cestovní – či řidičská zuřivost). Když s sebou řidič nemá dostatečné množství tekutin, po poměrně krátké době díky zvýšené potivosti a extrémní teplotě dochází k jeho dehydrataci (odvodnění), malátnosti, ospalosti, ztrátě pozornosti, mikrospánkům a možnému kolapsu organismu s rizikem následné dopravní nehody.

Automobilky
„tlačí“ na vývoj zařízení, která by auta ochlazovala i v průběhu parkování. Testují se ventilátory na solární pohon, které mají kabinu v průběhu parkování provětrat, jakož i různé varianty autoskel.
Při progresi přehřátí se u řidiče v autě objevují postupně tři stadia:
  • Křeč z tepla (heat cramps): projevují se nekontrolovatelnými svalovými stahy, hlavně břicha a dolních končetin během řízení vozidla nebo i po něm. První pomocí je postupný (nikoli náhlý!) přívod mineralizovaných tekutin, pomalé ochlazování těla zábaly.
  • Tepelná vyčerpanost (heat exhaustion): se obvykle projevuje v prvních hodinách jízdy v neklimatizovaném autě. Drasticky se totiž zmenšuje objem krve potřebný pro udržení činnosti srdce (rapidní dehydratace, „zmatek“ v distribuci krve), klesá krevní tlak, objevuje se silná nevolnost, zvracení, kolapsové stavy. Nastává stav ohrožení života, který řeší rychlá lékařská pomoc a případná hospitalizace.
  • Tepelné selhání – hypertermie, úpal (heat stroke): tělesná teplota stoupne na 40 stupňů Celsia, selhávají termoregulační mechanismy a krevní oběh, dochází k poškození centrálního nervového systému a riziku náhlé smrti. Je nevyhnutelná okamžitá kvalifikovaná lékařská pomoc a převoz na jednotku intenzivní péče kvůli stabilizaci životních funkcí.

Řízení motorového vozidla,
které dnes už považujeme za běžnou součást životního stylu, je totiž fyzická aktivita, tak jako každá jiná fyzicko-duševní činnost – i když opticky a pro laika velmi jednoduchá a „nevysilující“ (což si však může myslet opravdu jen člověk, který nikdy neřídil). Tedy řízení vozidla, tak jako každá jiná fyzická aktivita, vede ke vzniku tělesného tepla, jehož hodnota může neúměrně stoupat, pokud není zabezpečeno jeho odvádění, a tak hrozí přehřátí řidiče – podobně, jako to může být u jeho vozidla... Organismus člověka má svůj termoregulační mechanismus, který udržuje tělesnou teplotu v přijatelném stavu – a jím je pocení. Tělesný pot je tekutina, která z velké většiny obsahuje vodu a některé další látky – minerály (ty potom tělu, podobně jako voda, chybějí) i produkty odpadového charakteru. Znamená to, že pot má kromě termoregulační funkce i schopnost vyplavovat látky pro řidičův organismus nepotřebné – „odpad“. Důležité je, aby se měl řidič z čeho potit – aby jeho organismus obsahoval dostatečná množství pravidelně přijímaných tekutin.

Při vyšších ztrátách vody a minerálů z těla
může totiž dojít k takzvané tepelné krizi, spojené s poklesem výkonnosti a ohrožením zdraví i života. I málo se pohybující dospělý člověk ztratí denně dva a půl litru tekutin, které musí nahradit. Už při mírné tělesné aktivity ztráty dosáhnou tři litry a při pravidelných řidičových dlouhých trasách (dálkové linky, cesty na dovolenou do vzdálených zemí) či při soutěži (v případě závodníků na automobilech nebo motocyklech) to může být i čtyři až pět litrů. Bohužel řidič obvykle začíná pít tekutiny, až když pociťuje žízeň. Ta se však dostavuje až tehdy, když se zásoby tělesné vody blíží ke svému dnu, což je dost pozdě.

Proto se doporučuje, zejména když je okolní vzduch extrémně horký (léto, auto bez klimatizace), konzumovat tekutiny i bez pocitu žízně (je-li to technicky možné), za hodinu ne však více než 0,8 litru.

Nápoj by neměl být příliš studený (přechlazený), spíš vlažný (ani teplý, ani studený), neslazený, ne velmi hustý. Měl by obsahovat zejména vodu a minerální látky, které organismus pocením ztrácí (sodík, vápník, draslík, magnézium a podobně). Těch však nesmí být nadbytek, proto je potřebné pít nápoje s velkým obsahem vody a vysoce ředěné (často až dvojnásobně – ne jak je to uvedeno na obalu příslušného nápoje, který si řidič může před cestou namíchávat). Pokud je nápoj příliš hustý, zatěžuje žaludek a spíše vyčerpává, než osvěžuje. Vhodné nápoje doplňuje v případě vysokých ztrát tekutin i adekvátní strava, konzumovaná v přestávkách mezi jízdou – hlavně zeleninové a ovocné saláty, obsahující dostatečné množství tekutin, případně zeleninové anebo jiné vývary. Každá tekutina přijímaná v době řízení vozidla anebo v ordinovaných přestávkách, je pro organismus řidiče přínosem.

V teplých měsících
je skutečně dobré mít v autě fungující klimatizaci – zařízení, upravující teplotu a kvalitu vzduchu okolo nás. Současné typy klimatizačních přístrojů zvládají nejen ochlazování teploty okolí, ale i ohřev vzduchu, snižování jeho vlhkosti anebo filtraci vzduchu, který cirkuluje v kabině vozidla. Klimatizace tak dokáže zabezpečit tělesné i duševní komfort udržováním přiměřené teploty. Jediný problém, který může nastat při používání klimatizace (až na technické nedostatky), vyplývá z nesprávného nastavení teploty. Přílišný chlad totiž může způsobit negativní reakci organismu v podobě chorob z prochlazení. Používání klimatizace v automobilech je, při správném způsobu a nastavení, doporučováno i lékaři. Své důvody lékaři opírají o různá vyšetření řidičů. Z nich například vyplývá, že už teploty okolo 35 stupňů Celsia uvnitř vozidla mají výrazně negativní vliv na reakce řidiče. Po devadesáti minutách jízdy se reakční čas zhoršuje o 65 procent, což je stav srovnatelný s účinkem, který vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi. Mění se srdečná frekvenci – stoupá na rozpětí 94 až 125 úderů za minutu (řidičova norma během jízdy by měla být 71 až 85), což způsobuje neklid, třes rukou, zhoršení dýchání. Příjemně klimatizované prostředí uvnitř automobilu má blahodárný vliv na psychiku řidiče a snižuje riziko stresu.
Lékaři doporučují opatrné nastavování klimatizační funkce – například při teplotě okolí 30 stupňů Celsia doporučují nastavit teplotu v interiéru na 22 až 25 stupňů, aby při vystupování z auta nebyl teplotní rozdíl tak velký. Tato zásada však může platit i v jiných typech interiérů (např. byty, kanceláře a podobně).

ZÁVER
Bez klimatizace je lepší auto ve vedru nepoužívat. Ale protože „jezdit se musí“, kromě dobrého větrání jsou jakousi záchranou, i když slabou, velké vlhké utěrky v kabině na ochlazení vnitřního prostředí (vydrží ochlazovat vzduch jen nakrátko), malé utěrky a kapesníčky na otírání a osvěžování tváře i zápěstí, a už zmiňovaný dostatek vody, stolní minerálky, anebo řídkých iontových nápojů. Ideální je však v takovéto situaci jezdit jen krátké, nevyhnutelné úseky.

MUDr. Pavel Malovič

 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

 
Termíny pro praxi 2013

30. 6.
Neděle
Daně z příjmů - plátce Daňové povinnosti se přesouvají na pondělí 1. července 2013.
DPH Daňové povinnosti se přesouvají na pondělí 1. července 2013.
1. 7.
Pondělí (za neděli 30. 6.)
Daně z příjmů – plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v květnu 2013 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (s výjimkou příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Odvod zajištění daně sraženého v květnu 2013 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Daně z příjmů – poplatník Podání přiznání k daním z příjmů za zdaňovací období kalendářního roku 2012, pokud byl využit „poradce“ nebo účetní závěrka podléhá povinnému auditu
(§ 33 odst. 1 a § 136 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
Splatnost daní z příjmů (doplatku) za zdaňovací období kalendářního roku 2012, pokud byl využit „poradce“ nebo účetní závěrka podléhá povinnému auditu
(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
8. 7.
Pondělí
Zdravotní pojištění – OSVČ Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za červen 2013
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
15. 7.
Pondělí
Daň silniční Zaplacení zálohy na daň silniční b>za II. čtvrtletí 2013
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
22. 7.
Pondělí (za sobotu 20. 7.)
Daně z příjmů – plátce Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za červen 2013
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Sociální pojištění - OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za červen 2013
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Odvod pojistného na (dobrovolné) nemocenské pojištění OSVČ za červen 2013
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za červen 2013
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za červen 2013
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za červen 2013
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za červen 2013
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
Důchodové spoření – zaměstnavatel Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za červen 2013
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
Podání hlášení (elektronické) k záloze na pojistné na důchodové spoření za červen 2013 (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
25. 7.
Čtvrtek
DPH Podání přiznání a zaplacení DPH za červen nebo za II. čtvrtletí 2013 u plátců (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
Předložení výpisu z evidence za červen nebo za II. čtvrtletí 2013 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti
(§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
Podání souhrnného hlášení (elektronicky) plátce za červen nebo za II. čtvrtletí 2013, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 až 7 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za červen 2013, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
Podání souhrnného hlášení (elektronicky) identifikované osoby za červen 2013, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
31. 7.
Středa
Daně z příjmů - plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v červnu 2013 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (s výjimkou příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Odvod zajištění daně sraženého v červnu 2013 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Sociální pojištění - OSVČ Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích správě sociálního zabezpečení za rok 2012, pokud OSVČ neměla povinnost podat přiznání k dani z příjmů
(§ 15 odst. 1, § 23a zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Zákonné pojištění úrazu Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za III. čtvrtletí 2013
(§ 365 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, § 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)

 

 
 
EKONOMIKA

 
Název krajiny Název měny Měna 12.6. 13.6. 14.6. 17.6. 18.6. 19.6. 20.6. 21.6. 24.6. 25.6. 26.6. 27.6. 28.6.
Austrálie dolar AUD 18,437 18,48 18,585 18,542 18,171 18,209 18,013 18,058 18,159 18,225 18,428 18,503 18,305
Brazílie real BRL 9,092 9,02 9,102 8,978 8,799 8,8 8,746 8,68 8,748 8,893 8,971 9,119 8,973
Bulharsko lev BGN 13,128 13,153 13,153 13,152 13,129 13,134 13,191 13,201 13,223 13,188 13,222 13,238 13,268
Čína renminbi CNY 3,152 3,149 3,154 3,149 3,133 3,127 3,19 3,194 3,218 3,197 3,23 3,231 3,233
Dánsko koruna DKK 3,442 3,449 3,449 3,449 3,443 3,443 3,459 3,462 3,467 3,458 3,466 3,472 3,479
EMU euro EUR 25,67 25,725 25,72 25,725 25,68 25,685 25,8 25,82 25,865 25,795 25,86 25,895 25,95
Filipíny peso PHP 44,915 44,968 45,157 45,007 44,352 44,46 44,694 44,676 45,055 45,344 45,643 45,867 45,981
Hongkong dolar HKD 2,49 2,488 2,491 2,486 2,474 2,47 2,52 2,525 2,548 2,532 2,559 2,561 2,557
Chorvatsko kuna HRK 3,436 3,442 3,445 3,445 3,43 3,433 3,446 3,448 3,459 3,452 3,468 3,474 3,483
Indie rupie INR 33,448 33,247 33,608 33,304 32,672 32,613 32,807 33,05 33,124 32,922 32,699 33,009 33,398
Indonesie rupie IDR 1,961 1,955 1,959 1,951 1,938 1,934 1,969 1,974 1,991 1,98 2 2,002 1,999
Japonsko jen JPY 20,003 20,517 20,355 20,353 20,129 20,161 19,959 20,067 20,123 20,189 20,307 20,246 20,05
Jihoafrická rep. rand ZAR 1,931 1,944 1,948 1,953 1,914 1,926 1,911 1,914 1,948 1,968 1,964 1,998 1,985
Jižní Korea won KRW 1,713 1,703 1,717 1,711 1,697 1,695 1,705 1,697 1,701 1,704 1,717 1,731 1,737
Kanada dolar CAD 19,032 18,995 19,018 18,988 18,83 18,784 18,899 18,841 18,76 18,741 18,945 19,042 18,92
Litva litas LTL 7,435 7,45 7,449 7,45 7,437 7,439 7,472 7,478 7,491 7,471 7,49 7,5 7,516
Lotyšsko lat LVL 36,572 36,651 36,654 36,661 36,602 36,609 36,784 36,802 36,866 36,75 36,822 36,882 36,945
Maďarsko forint HUF 8,66 8,728 8,826 8,853 8,746 8,735 8,635 8,644 8,622 8,696 8,701 8,781 8,802
Malajsie ringgit MYR 6,173 6,167 6,206 6,157 6,085 6,08 6,11 6,115 6,138 6,168 6,197 6,258 6,28
Mexiko peso MXN 1,516 1,502 1,528 1,522 1,485 1,489 1,471 1,471 1,476 1,492 1,503 1,522 1,523
MMF SDR XDR 29,399 29,479 29,476 29,437 29,301 29,262 29,578 29,672 29,82 29,679 29,884 29,879 29,84
Norsko koruna NOK 3,348 3,351 3,366 3,369 3,338 3,345 3,287 3,264 3,215 3,232 3,254 3,285 3,292
Nový Zéland dolar NZD 15,462 15,407 15,621 15,572 15,325 15,335 15,24 15,185 15,246 15,226 15,458 15,563 15,451
Polsko zlotý PLN 6,035 6,034 6,078 6,084 6,036 6,031 5,975 5,966 5,947 5,97 5,952 5,994 5,984
Rumunsko nové leu RON 5,715 5,755 5,768 5,78 5,706 5,711 5,704 5,693 5,693 5,769 5,812 5,813 5,82
Rusko rubl RUB 59,914 60,133 60,883 60,895 59,918 59,478 60,042 59,72 60,064 59,96 60,299 60,584 60,535
Singapur dolar SGD 15,394 15,432 15,462 15,385 15,234 15,264 15,347 15,384 15,449 15,511 15,58 15,727 15,689
Švédsko koruna SEK 2,958 2,965 2,987 2,987 2,96 2,995 2,975 2,971 2,91 2,942 2,951 2,958 2,956
Švýcarsko frank CHF 20,83 20,93 20,875 20,9 20,846 20,839 20,947 21,064 21,128 21,03 21,09 21,01 21,036
Thajsko baht THB 62,45 62,742 63,252 62,898 62,25 62,35 62,814 62,976 63,528 63,477 63,688 63,838 63,921
Turecko nová lira TRY 10,307 10,336 10,424 10,325 10,199 10,179 10,193 10,123 10,168 10,178 10,261 10,327 10,295
USA dolar USD 19,331 19,318 19,336 19,288 19,198 19,16 19,545 19,59 19,77 19,643 19,855 19,87 19,841
Velká Británie libra GBP 30,258 30,284 30,209 30,342 29,986 30,01 30,192 30,251 30,387 30,389 30,489 30,359 30,259
Izrael šekel ILS 5,329 5,344 5,37 5,359 5,343 5,332 5,376 5,391 5,434 5,448 5,48 5,459 5,473

 

 
 
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

 
Poradce, měsíčník č.13/2013 (VI/2013)
  • Stavební zákon s komentářem JUDr. Jiří Plos

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 8/2013 (VI/2013)
  • Zaměstnanecké benefityIng. Helena Machová
  • Věda a výzkum ve vztahu k daním z příjmůIng. Dalimila Mirčevská
  • Daňové řešení darovaného majetkuIng. Ivan Macháček
  • Zdaňovací období a splatnost DPHIng. Václav Benda
  • Zdanění příjmů z mezinárodní dopravy Ing. Martin Děrgel
  • Rozvržení pracovní doby – problémy z praxe JUDr. Eva Dandová

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 7-8/2013 (VI/2013)
  • Zákon o daních z příjmů pro podnikatelskou praxiIng. Eva Sedláková
  • Paušální výdaje v zákonu o daních z příjmůIng. Ivan Macháček
  • Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměrJUDr. Ladislav Jouza

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 7-8/2013 (VI/2013)
  • Půjčka a dary zaměstnancůIng. Helena Machová
  • Spolupráce úřadu práce s podnikateliMgr. Olga Bičáková
  • Pojistné hrazené za zaměstnance a daňový či nedaňový výdaj Ing. Ivan Macháček
  • Paušalizace cestovních náhradJUDr. Marie Salačová
  • Jak čelit novému solidárnímu zvýšení daně?Ing. Martin Děrgel

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 7-8/2013 (VI/2013)
  • Spol. s r.o. po 1. 1. 2014JUDr. Jana Drexlerová
  • Stavební zákonJUDr. Ing. Karel Janda
  • Aktivní politika zaměstnanosti ve veřejné správěMgr. Olga Bičáková
  • Antidiskriminační zákon v podmínkách veřejné správyJUDr. Ladislav Jouza
  • Změny v dokumentaci škol – nová vyhláškaJUDr. Eva Dandová
  • Aktuální změny ve finanční legislativě Ing. Eduard Komárek

1000 řešení – měsíčník č. 7-8/2013 (VI/2013)
  • Zaměstnanecké benefity z účtového a daňového hlediskaKarel Starý
  • Stavební zákonIng. Karel Janda

PŘIPRAVUJEME

Poradce, měsíčník č. 1/2014 (VIII/2013)
  • Zákon o nemocenském pojištění s komentářemJUDr. Jiří Hejkal
  • Účtování nevybrané dovolenéIng. Jiří Koch
  • Daňový režim letních benefitů zaměstnancůIng. Martin Děrgel

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Účtování v hospodářském roce z hlediska daně z příjmů PO - Ing. Eva Sedláková
  • Zdaňování prodeje automobilu - Ing. Vlasta Ptáčková
  • Podnikání ve spol. s r.o. a podnikání FO - Ing. Eva Sedláková
  • Předstírání nadbytečnosti - Richard W. Fetter
  • Vrácení bankovních poplatků – první rozhodnutí v ČR - Adolf Maulwurf

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Pohledávky a opravné položky - Ing. Martin Děrgel
  • Služby a zboží v DPH - Ing. Václav Benda
  • Zdravotní pojištění pro začínající - Ing. Antonín Daněk

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Doporučené vzory písemností ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk
  • Započtení až na polovinu mzdy - Richard W. Fetter
  • Statutární orgány podle nového zákona o obchodních korporacích - JUDr. Ladislav Jouza
  • Příjmy z pronájmu - Ing. Helena Machová
  • Zaměstnávaní cizinců - JUDr. Jana Drexlerová

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č.9/2013 (VIII/2013)
  • Prodloužení (obnovení) nájmu - Richard W. Fetter
  • Osobní ohodnocení zaměstnanců - Adolf Maulwurf

1000 řešení – měsíčník č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Nemocenské pojištění - JUDr. Eva Dandová

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
Stavební zákon po novém
Dnem 1. ledna 2013 nabyla účinnosti poslední novela stavebního zákona, jehož základní struktura spočívá ve dvou velkých částech – územním plánování a stavebním řádu. Vše o stavebním povolení, k němuž náleží doklad prokazující vlastnické právo, projektové dokumentaci či plánu kontrolních prohlídek stavby najdete v našem výhodném balíčku „Stavební zákon po novém“.

  • PORADCE 13/2013 - Stavební zákon po novém - úplné znění zákona s komentářem
    /A5, 256 str./
  • 1000 řešení 7-8/2013Stavební zákon - dotazy a odpovědi
    /A5, 120 str./
  • DÚVaP – 7-8/2013 - Stavební zákon - příspěvky
    /A5, 248 str./

Cena balíčku s 30% slevou 330 Kč.

Zaměstnanecké benefity z daňového a účetního pohledu
Zaměstnavatelé poskytují svým zaměstnancům různá zvýhodnění /benefity/, která mají své specifické dopady i na daň z příjmů zaměstnance a zaměstnavatele. Kdy je plnění ve prospěch zaměstnance daňovým nákladem? Jak správně posoudit, zda předmětný benefit není považován za součást zdanitelné mzdy? To vše se z daňového a účetního pohledu dozvíte v našem výhodném balíčku „Zaměstnanecké benefity z daňového a účetního pohledu“.

  • DUO 8/2013 - zaměstnanecké benefity – příspěvek
    /A4, str. 80/
  • PaM 7-8/2013půjčky a dary, zaměstnanecké benefity
    /A4, 120 str./
  • 1000 řešení 7-8/2013 - zaměstnanecké benefity – dotazy a odpovědi
    /A5, str. 120/

Cena balíčku s 50% slevou 350 Kč.

Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.

Jen do vyprodání zásob.


Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz


RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 – 15,00 HOD.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page