Em@ilové noviny

 

č. 16/2018

15.10.2018

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 
Vážení čtenáři,
společnost s ručením omezeným je jedna z forem obchodních společností. V Česku jde o nejrozšířenější formu podnikání. Jaké jsou správné účetní a daňové postupy ve společnosti s.r.o.?
Čtěte v rubrice Témata novin pod názvem Společnost s.r.o. v daních a účetnictví a také v našich měsíčnících DaÚ 10/18, DÚVaP 11/18, 1000 ř. 10/18.

Jaký je rozdíl mezi operativním a finančním leasingem? Dočtete se v rubrice Témata novin pod názvem Operativní a finanční leasing a také v našich měsíčnících DÚVaP 8/18, DaÚ 3-4/18, PaM 11-12/18.

Vhodně sestavený tým je pro firmu velkou výhodou. Jak takový tým vytvořit? Dočtete se v rubrice Být dobrý nestačí, v příspěvku Efektivní tým - Vaše konkurenční výhoda.

Připravili jsme také nové tematické balíčky, tentokrát to jsou: Společnost s.r.o. v daních a účetnictví, Operativní a finanční leasing, Zákon o silničním provozu po novele, DPH u zboží a služeb, Služby veřejného sektoru.

Přeji Vám ničím nerušené čtení a těším se na brzké setkání.
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


TÉMATA ČÍSLA:

 

 
 
TÉMATA NOVIN

 
JAK ZRUŠIT REZERVNÍ FOND S.R.O.


Tvorbu zákonného rezervního fondu ukládal společnostem s ručením omezeným (také a.s.) od nepaměti obchodní zákoník. Příchod zákona o obchodních korporacích s rokem 2014 ovšem znamenal nejen konec Obch Z, ale samozřejmě přinesl řadu věcných změn, včetně zrušení povinnosti tvorby zákonného rezervního fondu s.r.o. S ohledem na kontinuitu práva dříve založených s.r.o. ale zcela nepominula povinnost tvorby rezervního fondu, záleží totiž ještě na interním předpise dané firmy. Jaké jsou účetní a daňové souvislosti v případě zrušení a vyplacení složky vlastního kapitálu?

Zrušení RF právně
V praxi okrajovou výjimkou pokračující zákonem určené povinné tvorby rezervního fondu je držba vlastních podílů nebo podílu ovládající osoby a tzv. finanční asistence, což se ale běžných s.r.o. téměř netýká. S ohledem na zásadní oslabení významu rezervních fondů (dále také jen "RF") ve firmách byla výslovná zmínka o nich vypuštěna také z prováděcí účetní vyhlášky pro podnikatele č. 500/2002 Sb., ve znění p.p. Na druhé straně ZOK ani účetní předpisy nebrání dobrovolné tvorbě RF, který pak i nadále spadá mezi fondy tvořené ze zisku.
Společnost s r.o. může rozhodnout, že nebude rezervní fond ze zisku vytvářet, nebo v menším rozsahu než stanovoval Obch Z, načež může stávající zdroje "naspořené" v RF rozpustit a vyplatit společníkům. Je nutno ale respektovat znění společenské smlouvy, respektive zakladatelské listiny dané firmy, pokud výslovně řeší tvorbu RF. V praxi s.r.o. založených před 1. 1. 2014 totiž často zakladatelské dokumenty více méně opisovaly text ObchZ, takže ukládají povinnost tvořit RF. V takovém případě je nutné příslušné ustanovení ze společenské smlouvy (zakladatelské listiny) nejprve vypustit, jinak s.r.o. musí nadále vytvářet RF podle interního předpisu.

Pokud dojde k této změně společenské smlouvy (zakladatelské listiny) - o čemž rozhoduje valná hromada s.r.o. a je nutný notářský zápis - pak může valná hromada RF zrušit a jeho zůstatek rozpustit, resp. převést na účet nerozděleného zisku minulých let (účet 428) a případně vyplatit společníkům. Také na tento případ dopadá § 40 odst. 1 ZOK omezující výplatu zisku nebo jiných vlastních zdrojů tím, že si tím dotyčná s.r.o. nepřivodí úpadek podle insolvenčního zákona - tj. že se nedostane do platební neschopnosti ani předlužení.
Je asi namístě stručně upozornit na účetní charakter zdroje z rozpuštěného RF, který neznamená přítok peněz do firmy. Veškerý vlastní majetek (věci) může s.r.o. nabýt, respektive financovat jen ze dvou typů zdrojů:
-     vlastní zdroje - kam patří zejména zisk z její činnosti (naopak ztráta vlastní zdroje snižuje) a vklady jejich společníků; výhodou je, že tento druh krytí aktiv firmě zůstává, nemusí jej vracet,
-     cizí zdroje - zpravidla jde o dluhy, ať už dlouhodobé povahy jako jsou úvěry a zápůjčky, nebo spíše krátkodobé (např. obchodní dluhy vůči dodavatelům), patří zde ale také rezervy, protože jsou předurčeny na určité budoucí výdaje (např. na opravy nebo na odstupné zaměstnanců).

V praxi se často rozchází účetní a reálný pohled, kdy sice "papírově" firma vykazuje slušný zisk, který ale společník nemá šanci odčerpat, neboť pokladna i účty jsou blízko nule. V tom lepším případě totiž bývá zdroj vázán v nemovitých věcech a technice nutných k provozu, nebo se pro vyšší efektivitu peníze "uložily" do zásob apod. A zadlužit se úvěrem kvůli vyplacení zisku není příliš moudré.

Příklad
Realita versus fikce účetního zisku

Malému s.r.o. se v roce 2017 dařilo. Pan Jiří, který je jediným společníkem a jednatelem, podepsal smlouvy o prodeji zboží za 50 milionů Kč, zatímco u smluv o nákupech šlo v úhrnu o částku 40 milionů Kč. Což vyneslo obchodní přirážku 10 milionů Kč. Od své účetní má informaci, že provozní výlohy v roce 2017 činily zhruba 6 milionů Kč, takže se těší na tučný příjem do svého rodinného rozpočtu řádově ve výši 4 milionů Kč.
Při projednávání účetní závěrky za rok 2017 byl společník příjemně překvapen, že zisk před zdaněním činil dokonce 4,5 milionů Kč. Přičemž ale nějak přeslechl informaci paní účetní, že to je hodně díky kurzovým ziskům, zrušení opravných položek a uplatnění výnosových smluvních sankcí za neuhrazené pohledávky.
Z daňového přiznání k dani z příjmů za rok 2017 vyšla firmě daňová povinnost - počítaná z daňového zisku a nikoli ze zisku účetního - 700 000 Kč, což snížilo účetní zisk za účetní období roku 2017 na 3,8 milionů Kč. Tvorba rezervního fondu byla již ze společenské smlouvy vypuštěna, takže ze zisku nic neukrojí, teoreticky si jej proto mohl pan Jiří celý vyplatit jako podíl na zisku z účasti v s.r.o. - po snížení o srážkovou daň 15 %.
Účetní pana Jiřího "vrátila na zem", když mu blíže osvětlila skutečnou ekonomickou situaci jeho s.r.o. V pokladně a na účtech je aktuálně - v létě 2018 - už jen 200 000 Kč. Důvody jsou zejména tyto:
-     Zatímco závazky (dluhy) firma uhrazuje cca do měsíce, u pohledávek čeká i přes půl roku.
-     Navíc řada odběratelů neplatí, ať už ze spekulativních nebo insolvenčních důvodů.
-     Značná část peněz je vázána v zásobách, které mnohdy bude nutno prodat pod cenou.
-     Účetní zisk neovlivnily splátky úvěru, které ovšem citelně odčerpaly vydělané peníze.
-     Zaúčtované výnosové smluvní sankce zadlužení odběratelé neplatí, a zřejmě ani nezaplatí.
Paní účetní upozornila jednatele, že v říjnu 2018 vyprší nájemní smlouva firemního skladiště a lze předpokládat, že pronajímatel bude při jejím prodloužení požadovat opět vyšší nájemné placené předem, případně nájemní smlouvu neobnoví a bude nutno rychle najít nové skladovací prostory, což bude hodně drahé. Dále by se mělo uvažovat o nahrazení značně ojetého nákladního auta novějším a přehlížet nelze ani požadavek zaměstnanců na mírné zvýšení mezd, a případné motivační benefity. Značný rizikový potenciál je také v tom, že v poslední době jsou jak nákupní tak i prodejní smlouvy uzavírány s neznámými menšími firmami bez historie. Což prohloubilo problémy s úhradami pohledávek, zvýšilo četnost reklamací i riziko ručení za DPH dodavatele.

Vlastní zdroje bývají stálou konstantou
samozřejmě kromě zisku, který se běžně mění každodenním provozem firmy. Ovšem pokud se společníci s.r.o. dostanou do problémů a potřebují z ní dostat peníze natrvalo - což vylučuje formu zápůjčky, kterou je nutno dříve či později vrátit - pak je zvažováno případně také jejich využití. Logicky a přirozeně je první na řadě zisk, jehož odčerpání je právně nejsnazší, naopak nesložitější je vyplacení prostředků vázaných v základním kapitálu s.r.o. Mezi těmito extrémy jsou vlastní zdroje "uložené" ve formě RF, který ještě najdeme ve většině s.r.o. založených před rokem 2014. ObchZ tehdy ukládal s.r.o. povinnost každoročního přídělu do RF 5 % z čistého zisku po zdanění (první příděl byl 10 %), a to až do jeho naplnění na 10 % základního kapitálu, ledaže zakladatelský dokument stanovoval vyšší částky. A jelikož tehdy založené s.r.o. měly základní kapitál obvykle v minimální zákonem určené výši 200 000 Kč, bývá nyní již jejich RF obvykle naplněn a činí v průměru 20 000 Kč, což sice není žádné terno, ale může se hodit.
Ať už bylo s.r.o. založeno před rokem 2014 nebo později, záleží proto nyní již pouze na svobodném rozhodnutí jejich společníků, jestli bude RF dobrovolně tvořen pro "strýčka Příhodu" a v jaké výši, nebo nebude.

Zrušení RF účetně
Ať už se s.r.o. daří anebo nikoliv, ať je velká nebo malá, ať se zabývá tím či oním, vždy a za všech okolností u ní musí platit první účetní přikázání - bilanční princip (rovnice). Neboli: celková aktiva = celková pasiva. Jde o pravidlo obdobné tomu, že každá mince má dvě strany nebo že každá hůl má dva konce. Aktiva totiž nejsou ničím jiným než souhrnem majetku v druhovém členění (neboli odpovídají na otázku: CO MÁ?) a pasiva jsou také pohledem na tentýž majetek, ale z hlediska zdrojů jeho krytí (odpovídají na otázku: ZA CO?). Když např. s.r.o. koupí auto za 300 000 Kč na úvěr, zvýší se ji jednak aktiva o 300 000 Kč (majetek) a jednak i pasiva o 300 000 Kč (cizí zdroj). A pokud koupí auto za své peníze (ze zisku), sníží se jí vlastní kapitál neboli vlastní zdroj. Vnitřní účetní vazby si můžeme stručně přehledně přiblížit pomocí tří základních účetních výkazů.

Obecně představuje vlastní kapitál rozdíl mezi majetkem a dluhy. Proto může být relativně velký nejen kvůli značnému majetku ale i pro mizivé dluhy. A stejně tak může být i poměrně nízký pro malý majetek nebo kvůli vysokým dluhům. Na rozdíl od majetku a dluhů navíc může být vlastní kapitál dokonce i záporný.

Vlastní kapitál sestává z obsáhlé a pestré palety účetních položek obecně tří účtových skupin, z nichž se ale v praxi většiny malých s.r.o. týkají obvykle jen dva: nezbytný základní kapitál a výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení. V našem případě dále ještě uvažujeme o nenulovém zůstatku (zákonného) RF, čili účetně:
•     Účtová skupina 41 - Základní kapitál a kapitálové fondy:
-     účet 411 - Základní kapitál
•     Účtová skupina 42 - Fondy ze zisku a převedené výsledky hospodaření:
-     účet 421 - Rezervní fond
•     Účtová skupina 43 - Výsledek hospodaření:
-     účet 431 - Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení
Zůstatek zrušeného RF se převede na účet nerozděleného zisku minulých let (obvykle jde o účet 428), načež může být tento zdroj rozdělen (vyplacen) společníkům obdobně jako zisk s.r.o. ve schvalovacím řízení.

(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčnících DaÚ 10/18, DÚVaP 11/18, 1000 ř. 10/18)




HMOTNÝ A NEHMOTNÝ MAJETEK - ODPISY Z DAŇOVÉHO HLEDISKA

Daňové odpisy hmotného a nehmotného majetku patří k důležitým výdajům vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů daňového poplatníka. Současně se prostřednictvím daňových odpisů dá výrazně optimalizovat daňová povinnost poplatníka daně z příjmů. V příspěvku si uvedeme v jednotlivých kapitolách s využitím četných příkladů základní principy daňového odpisování hmotného a nehmotného majetku v roce 2018. Vycházíme přitom jednak ze zákona č. 170/2017 Sb., který novelizoval zákon o daních z příjmů a přinesl jisté úpravy daňového odpisování a jednak z pokynu GFŘ č. D-22.


17. Odpisování technického zhodnocení na pronajatém hmotném majetku
Odpisováním technického zhodnocení nájemcem na pronajatém hmotném majetku se zabývá § 28 odst. 3 ZDP. Uvádí se zde, že technické zhodnocení pronajatého hmotného majetku nebo majetku pořizovaného na finanční leasing a jiný majetek uvedený v § 26 odst. 3 písm. c), jsou-li hrazené nájemcem (v případě nájmu) nebo uživatelem (v případě finančního leasingu), může na základě písemné smlouvy odpisovat nájemce nebo uživatel, pokud není vstupní cena u odpisovatele hmotného majetku zvýšena o tyto výdaje. Přitom nájemce nebo uživatel zatřídí technické zhodnocení do odpisové skupiny, ve které je zatříděn pronajatý majetek nebo majetek pořizovaný na finanční leasing a odpisuje je rovnoměrným nebo zrychleným způsobem.

V případě provedení a financování technického zhodnocení nájemcem na pronajatém majetku vzniká vlastníkovi (pronajímateli) nepeněžní příjem. V ustanovení § 23 odst. 6 ZDP se uvádí, že nepeněžním příjmem jsou u vlastníka (pronajímatele) výdaje (náklady) vynaložené nájemcem na dokončené technické zhodnocení na najatém majetku se souhlasem pronajímatele nad rámec smluveného nájemného a nehrazené vlastníkem (pronajímatelem). Zákon v tomto ustanovení specifikuje tři situace realizace technického zhodnocení na pronajatém majetku se souhlasem pronajímatele, hrazené nájemcem nad rámec nájemného, které jsou definovány v § 23 odst. 6 písm. a) body 1 až 3 ZDP.

Daňové řešení provedeného technického zhodnocení na pronajatém majetku vychází z toho, jakým způsobem je toto technické zhodnocení zajišťováno. Může dojít k následujícím situacím:
-     technické zhodnocení zajistí na svůj náklad pronajímatel,
-     technické zhodnocení zajistí nájemce bez souhlasu pronajímatele,
-     technické zhodnocení zajistí nájemce se souhlasem pronajímatele jako součást úhrady nájemného a je odpisováno pronajímatelem,
-     technické zhodnocení zajistí nájemce nad rámec nájemného se souhlasem pronajímatele a tyto výdaje nejsou hrazeny pronajímatelem, přičemž technické zhodnocení není odpisováno ani pronajímatelem ani nájemcem,
-     technické zhodnocení zajistí nájemce nad rámec nájemného se souhlasem pronajímatele a tyto výdaje nejsou hrazeny pronajímatelem, přičemž technické zhodnocení odpisuje nájemce,
-     technické zhodnocení zajistí nájemce nad rámec nájemného se souhlasem pronajímatele a tyto výdaje nejsou hrazeny pronajímatelem, přičemž technické zhodnocení odpisuje pronajímatel.

17.1 Technické zhodnocení zajistí na svůj náklad pronajímatel
Pronajímatel provede a uhradí před zahájením nájmu majetku anebo v jeho průběhu potřebné technické zhodnocení majetku (technické zhodnocení může pronajímatel zajistit i podle potřeb nájemce).
Pokud je technické zhodnocení provedeno v prvním roce odpisování, hodnota technického zhodnocení zvýší vstupní cenu majetku u odpisovatele. Pokud provede pronajímatel technické zhodnocení v dalších letech odpisování majetku, hodnota technického zhodnocení se promítne podle způsobu odpisování buď do zvýšené vstupní ceny u rovnoměrného odpisování, nebo do zvýšené zůstatkové ceny u zrychleného odpisování. S provedeným technickým zhodnocením může souviset pravděpodobně i zvýšení výše nájemného nájemci.

17.2 Technické zhodnocení zajistí nájemce bez souhlasu pronajímatele
Pokud provede nájemce na pronajatém hmotném majetku technické zhodnocení bez souhlasu pronajímatele, jsou u nájemce vynaložené výdaje (náklady) na technické zhodnocení daňově neuznatelné. Nájemce se v tomto případě vystavuje povinnosti stanovené v § 2220 odst. 2 ObčZ. Zde se uvádí, že provede-li nájemce změnu věci bez souhlasu pronajímatele, uvede věc do původního stavu, jakmile o to pronajímatel požádá, nejpozději však při skončení nájmu věci. Neuvede-li nájemce na žádost pronajímatele věc do původního stavu, může pronajímatel nájem vypovědět bez výpovědní doby.

17.3 Technické zhodnocení zajistí nájemce jako součást úhrady nájemného a je odpisováno pronajímatelem
Nájemce provede na pronajatém hmotném majetku se souhlasem pronajímatele technické zhodnocení s tím, že vynaložené náklady na technické zhodnocení jsou započteny pronajímatelem na smluvní nájemné jako jeho nepeněžní plnění.
Nájemce, který vede účetnictví, zahrne provedené technické zhodnocení jako daňově uznatelné nájemné časově rozlišené do zdaňovacích období, ve kterých hradí nájemné formou provedeného technického zhodnocení.
Nájemce, který vede daňovou evidenci, zahrne celou výši výdajů za provedené technické zhodnocení jako daňově uznatelné nájemné ve zdaňovacím období, kdy vynaložil výdaje na technické zhodnocení.
Pronajímatel, který vede účetnictví, přijaté nájemné ve formě provedeného technického zhodnocení časově rozliší vždy na příslušné zdaňovací období.
Pronajímatel, který nevede účetnictví, zahrne nepeněžní příjem ve výši výdajů na technické zhodnocení provedené nájemcem do svých příjmů ke zdanění v tom zdaňovacím období, kdy nájemce technické zhodnocení uvedl do stavu způsobilého k používání.

Jedná se o případy:
-     pronajímatel uplatňuje výdaje k příjmům z nájmu dle § 7 odst. 2 písm. b) ZDP prokazatelným způsobem a vede daňovou evidenci,
-     pronajímatel uplatňuje paušální výdaje k příjmům z nájmu dle § 7 odst. 7 ZDP,
-     pronajímatel vede záznamy o příjmech a výdajích z nájmu podle § 9 odst. 6 ZDP,
-     pronajímatel vede záznamy o příjmech a výdaje zahrnuje procentem z příjmů podle § 9 odst. 5 ZDP.

Jako daňově uznatelný výdaj (náklad) zahrne pronajímatel, který vede účetnictví, nebo vede daňovou evidenci, resp. vede záznamy o příjmech a výdajích, odpis ze zvýšené ceny pronajatého hmotného majetku (vstupní resp. zůstatková cena zvýšená o cenu technického zhodnocení). Pronajímatel, který uplatňuje výdaje procentem z příjmů, nemůže odpis samostatně zahrnout, ale může uplatnit výdaje procentem z příjmu z nájmu zvýšeného o nepeněžní příjem ve výši výdajů na technické zhodnocení provedené nájemcem (to platí jak pro příjem z nájmu dle § 7 tak u příjmu dle § 9 ZDP).

Příklad 69
Podnikatel provozuje svou živnost v pronajatých místnostech části bytového domu a v roce 2018 až 2019 provede se souhlasem pronajímatele stavební úpravy pronajatých prostor v částce 65 000 Kč. Technické zhodnocení je ukončeno v lednu 2019. Nájemce se dohodne s pronajímatelem, že vynaložené výdaje na technické zhodnocení započte pronajímatel jako úhradu nájemného za I. čtvrtletí 2019 a dílčí úhradu nájemného za II. čtvrtletí 2019. Čtvrtletní nájemné činí 43 000 Kč. Podnikatel vede daňovou evidenci.
Daňově uznatelným výdajem nájemce bude jednak částka 65 000 Kč za provedené technické zhodnocení, kterým je hrazeno nájemné za I. čtvrtletí 2019 a zčásti za II. čtvrtletí 2019 a jednak zbývající zaplacená částka 21 000 Kč nájemného za II. čtvrtletí 2019.
U pronajímatele je zdanitelným příjmem v roce 2019 částka 21 000 Kč zaplaceného nájemného za II. čtvrtletí 2019 a nepeněžní příjem ve výši 65 000 Kč za provedené technické zhodnocení nájemcem. O částku 65 000 Kč zvýší pronajímatel v roce 2019 vstupní cenu nemovité věci při rovnoměrném odpisování nebo zůstatkovou cenu při zrychleném odpisování a pokračuje v daňovém odpisování nemovité věci.

17.4 Technické zhodnocení zajistí nájemce nad rámec nájemného a není odpisováno
Nájemce provede na pronajatém majetku se souhlasem pronajímatele technické zhodnocení nad rámec sjednaného nájemného, o hodnotu technického zhodnocení nezvýší vlastník (pronajímatel) vstupní cenu pronajatého hmotného majetku, a technické zhodnocení není nájemcem v průběhu nájmu odpisováno. Pronajímatel neuhradí nájemci výdaje spojené s provedeným technickým zhodnocením na pronajatém majetku.
Nájemce nemůže uplatnit vynaložené výdaje (náklady) na technické zhodnocení do daňově uznatelných výdajů. Pouze když výdaje (náklady) na dokončenou nástavbu, přístavbu a stavební úpravy, rekonstrukci a modernizaci jednotlivého majetku nejsou technickým zhodnocením dle § 33 odst. 1 ZDP, tj. nepřevyšují u jednoho majetku v úhrnu ve zdaňovacím období částku 40 000 Kč, lze u nájemce tyto vynaložené výdaje zahrnout jako daňové výdaje.
Daňové řešení u pronajímatele vyplývá ze znění § 23 odst. 6 písm. a) bod 1 ZDP. Ve zdaňovacím období, ve kterém dojde k ukončení nájmu, půjde u pronajímatele o nepeněžní plnění, které se ocení zůstatkovou cenou, kterou by měl majetek k datu skončení nájmu, kdyby byl majetek odpisován rovnoměrným způsobem bez zvýšení odpisu v prvním roce odpisování, nebo se ocení znaleckým posudkem. Volba způsobu ocenění záleží na rozhodnutí pronajímatele. V roce ukončení nájmu zvýší odpisovatel dle znění § 29 odst. 6 ZDP o částku nepeněžního příjmu vstupní cenu (zůstatkovou cenu) příslušného majetku a pokračuje v odpisování ze zvýšené vstupní ceny (u rovnoměrného odpisování) nebo ze zvýšené zůstatkové ceny (u zrychleného odpisování).


(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčnících DÚVaP 8/18, DaÚ 3-4/18, PaM 11-12/18)


 

 
 
P6 V LEGISLATIVĚ



Částka 114, rozeslaná dne 16. října 2018
228. Vyhláška o vydání mincí po 20 Kč vzoru 2018 I
229. Vyhláška o vydání mincí po 20 Kč vzoru 2018 II
230. Vyhláška o vydání mincí po 20 Kč vzoru 2018 III

Částka 113, rozeslaná dne 12. října 2018
227. Vyhláška o charakteristice bonitovaných půdně ekologických jednotek a postupu pro jejich vedení a aktualizaci
Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby v částce 112/2018 Sb.

Částka 112, rozeslaná dne 9. října 2018
225. Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků voleb do zastupitelstev obcí konaných ve dnech 5. a 6. října 2018
226. Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků voleb do Senátu Parlamentu České re-publiky ve volebních obvodech č. 20 Sídlo: Praha 4 a č. 77 Sídlo: Vsetín konaných ve dnech 5. a 6. října 2018 (I. kolo)

Částka 111, rozeslaná dne 9. října 2018
222. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů
223. Vyhláška o vydání pamětní stříbrné pětisetkoruny ke 100. výročí Washingtonské deklarace
224. Vyhláška o vydání pamětní zlaté mince po 10 000 Kč ke 100. výročí vzniku Československa

Částka 110, rozeslaná dne 9. října 2018
221. Vyhláška o vzdělávání v základních kmenech lékařů

Částka 109, rozeslaná dne 4. října 2018
219. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 197/1996 Sb., kterou se vydává zkušební řád pro advokátní zkoušky a uznávací zkoušky (advokátní zkušební řád), ve znění pozdějších předpisů
220. Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenových rozhodnutí

Částka 108, rozeslaná dne 4. října 2018
216. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání a provozování informačního systému datových schránek, ve znění pozdějších předpisů
217. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 314/2013 Sb., o předkládání výkazů České národní bance osobami, které náleží do sektoru finančních institucí, ve znění vyhlášky č. 215/2014 Sb.
218. Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace hospitalizovaných pacientů (IR-DRG)

Částka 107, rozeslaná dne 27. září 2018
212. Nařízení vlády o zvýšení příplatků k důchodu v roce 2019
213. Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2017, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2017, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2019 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2019 a o zvýšení důchodů v roce 2019
214. Nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu podle § 28 odst.3 zákona o podporovaných zdrojích energie pro rok 2019
215. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení Dodatku č. 1 a Dodatku č. 3 ke Kolektivní smlouvě vyššího stupně na roky 2017 - 2020

Částka 106, rozeslaná dne 27. září 2018
211. Vyhláška o technických prohlídkách vozidel






 

 
 
CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT




 

 

1. 10.

Pondělí (za neděli 30. 9.)

 

Daně z příjmů - plátce

Odvod „srážkové“ daně sražené v srpnu 2018 a oznámení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (kromě příjmů ze závislé činnosti podle § 6 odst. 4 dtto)

(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v srpnu 2018 z určených příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně

(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

8. 10.

Pondělí

Zdr. poj. – OSVČ

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za září 2018

(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

15. 10.

Pondělí

Daň silniční

Zaplacení zálohy na daň silniční za 3. čtvrtletí 2018

(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)

20. 10.

Sobota (!)

 

DPH - uživatel

Podání přiznání a zaplacení DPH za 3. čtvrtletí 2018 u uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa alias „MOSS“, který se týká vybraných služeb (zejména elektronických) poskytovaných „nepodnikatelům“

Pozor na to, že tato lhůta speciálně končí již v sobotu, neodsouvá se na pondělí!

(§ 110q, § 110r odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

 

 

 

 

 

22. 10.

Pondělí

(za sobotu

 20. 10.)

Daně z příjmů – plátce

Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti z mezd za září 2018

(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění - OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2018

(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2018

(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Sociální pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2018

(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2018

(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2018

(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2018

(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

 

 

25. 10.

Čtvrtek

 

 

 

DPH

Podání přiznání k DPH a její zaplacení za září 2018 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím

(§ 99, § 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání přiznání k DPH a její zaplacení za 3. čtvrtletí 2018 u plátců se čtvrtletním zdaňovacím obdobím

(§ 99a, § 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání kontrolního hlášení DPH plátce za září 2018 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období

(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání kontrolního hlášení DPH plátce za 3. čtvrtletí 2018 - u fyzických osob se čtvrtletním zdaňovacím obdobím pro účely DPH

(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání souhrnného hlášení plátce za září, případně za 3. čtvrtletí 2018, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)

(§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání přiznání k DPH identifikované osoby za září 2018, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za září 2018, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

 

 

 

31. 10.

Středa

 

Daně z příjmů- plátce

Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2018 a oznámení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (kromě příjmů ze závislé činnosti podle § 6 odst. 4 dtto)

(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v září 2018 z určených příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně

(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Zákonné pojištění úrazu

Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za 4. čtvrtletí 2018

(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce)

(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)

 

DPH

Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH od 1. 1. 2019, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace

(§ 95a odst. 2 a 3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)

 


 

 
 
BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

 
EFEKTIVNÍ TÝM - VAŠE KONKURENČNÍ VÝHODA



Mgr. Monika Jakubíková, Ph. D.


Vybudovat ze skupiny lidí pracujících na společných úkolech efektivní tým je velmi náročný úkol. Je nutné sladit různorodé povahy, odlišné styly práce, zajistit spravedlivé odměňování, používat správně zvolený styl vedení - což v některých případech může znamenat i zasahovat do činnosti týmu co nejméně a ponechat ho samořízení. To je však možné jen u opravdu vyspělého pracovního týmu. Jak se k takovému týmu dopracovat?


JAK SE VYVÍJÍ PRACOVNÍ TÝM - Už léta se při fázích vývoje pracovní skupiny nebo týmu používá dělení, které zavedl Bruce Tuckman. Pořadí jednotlivých fází je podle něj neměnné, i když každá trvá různě dlouhou dobu u různých skupin. Podmínkou pro postup do dalšího stadia je absolvování stadia předešlého:
   1. Orientace (forming) - První setkání členů týmu, snaha najít a definovat svou vlastní pozici v týmu. Členové týmu testují přiměřenost různého druhu chování, formulují své pracovní cíle, vybírají si metody práce.
   2. Konfrontace (storming) - Jednotliví členové týmu obsazují jednotlivé sociální role v týmu, vznikají mocenské konflikty, polarizují se názory ve skupině. V této etapě musejí být v týmu nalezeny odpovědi na otázky moci, kontroly a disciplíny, tým v této fázi podává spíše slabý výkon.
   3. Vytváření pravidel (norming) - V této etapě jsou uváděny do života všechny zásady a pravidla, zlepšuje se kvalita i kvantita výkonu týmu, vzniká také týmová soudržnost, spontánní vědomí toho, že "my jsme jeden tým", kooperace, je dosahováno prvních cílů.
   4. Výkonnost (performing) - V této etapě by už mělo převládat vzájemné uznání a ocenění členů týmu, každý přispívá svým jedinečným příspěvkem k celkovému výkonu týmu. Jednání členů týmu je velmi přirozené, plně se orientují na dosažení cílů týmu i na budoucnost, mají společnou zodpovědnost.

Jak uvádějí Bedrnová a Nový (1998), tato dynamika vývoje pracovního týmu je v zásadě obvyklá a jen výjimečně probíhá jinak. Je ale přirozené, že konkrétní obsah jednotlivých fází a délka jejich trvání závisí na objektivních podmínkách a subjektivních faktorech osobnosti a motivace jednotlivých členů týmu. Pokud tým projde určitou vývojovou fází a následně v něm dojde k personální výměně, s velkou pravděpodobností se opětovně vrátí do počátečních fází svého vývoje.

Je proto důležité uvědomovat si, že fluktuace v pracovním týmu jej může vrátit nazpět a výrazně snižuje jeho aktuální výkon. Opět se musí definovat pozice ve skupině lidí, znovu vznikají mocenské boje, nový člen přebírá pravidla chování v týmu obvyklá, případně je kritizuje a tento proces způsobuje různé komplikace. Když tým začne fungovat dobře, dochází k jevu zvanému týmová synergie, který je jedním z hlavních benefitů týmové práce.

TÝMOVÁ SYNERGIE představuje rovnici efektivity skupiny: 1 + 1 > 2 neboli dva lidé spolu udělají více práce, než by udělali v součtu, kdyby pracovali každý zvlášť. Navzájem se doplňují a tím přinášejí přidanou hodnotu. Nápady některých členů týmu motivují jiné k produkci dalších nápadů, členové týmu se navzájem povzbuzují k vyššímu výkonu. Pokud je ale tým nefunkční, může nastat i efekt sociálního zahálení - někteří členové nepodávají výkon a skrývají se za celkový výkon týmu. Toto jsou věci, které by měl lídr týmu odhalit a nenechat se jimi příliš dlouho manipulovat. Pokud totiž v týmu existují takoví členové - fungující na úkor druhých -, ti, co pracují, začnou být ze situace brzy demotivovaní a odcházejí - například v situaci, kdy ne všichni v týmu podávají stejně dobrý výkon, ale odměny se rozdělují rovným dílem mezi členy týmu.

Pokud tým funguje dobře, vtáhne mezi sebe i nové členy týmu a nakazí je svou pozitivní energií. Stačí však, že máme v týmu lidi, kteří nemají zájem a motivaci být produktivní a demotivují i každého nového člena týmu, který tam přijde zvenku připraven podávat vysoký výkon. Po čase pochopí, že tím, že se snaží, vyčnívá z řady a přestane projevovat iniciativu, podlehne tlaku skupiny a začne se chovat jako její starší členové.

NEGATIVNÍ JEVY V TÝMU - Některé jevy vyskytující se v pracovním týmu snižují pracovní spokojenost zaměstnanců nebo snižují výkon celé skupiny. K takovým patří například:
   1. Aschův efekt - Skutečnost, kdy se jednotlivec podřídí většinovému názoru navzdory tomu, že je tento názor nesprávný. Člověk, který má pocit, že je v menšině, nakonec podlehne nátlaku skupiny. Efekt nese jméno podle psychologa Asche, jenž prováděl experimenty v této oblasti skupinové dynamiky. V jeho pokusech byli všichni členové týmu kromě jediného instruováni, aby označili zjevně nesprávnou odpověď (šlo o porovnání délky čar na obrázcích, jejichž rozdílné velikosti byly zcela zřetelné). Ten člen skupiny, který stál proti většinovému mínění, se nakonec v 80 % případů přizpůsobil tlaku skupiny a začal sdílet stejné (tedy nesprávné) stanovisko jako ostatní.
   2. Konformita - Přizpůsobování se normám, ať už psaným, či nepsaným, někdy proto, že postoje a chování jednotlivce se shodují s normami a cíly skupiny, jindy i když s normami nesouhlasí. Je to jednodušší, než vysvětlovat druhým své nesouhlasné stanovisko, případně riskovat neshody s ostatními.
   3. Skupinové myšlení (groupthink) - Touha členů týmu po souladu a z ní plynoucí neochota předkládat alternativní řešení, členové skupiny mají potřebu dohodnout se za každou cenu. Soudržnost skupiny může navozovat pocit neohroženosti, členové skupiny podceňují rizika, filtrují své názory prostřednictvím autocenzury, což vede k dojmu jednoty. Ostatní členové skupiny mohou zpochybňovat loajalitu člena, který klade nepříjemné otázky, kritizuje rozhodnutí skupiny nebo vysloví odlišný názor. Nevýhodou tohoto je, že ve skupině vznikne málo řešení a nejsou podrobena kritickému pohledu. Členové skupiny jsou zaujati vůči informacím, které by zpochybnily jejich rozhodnutí, neboť jsou přesvědčeni, že jako skupina se přece nemohou mýlit o kvalitě svého řešení.
   3. Konflikty
V každé skupině se někdy může vyskytnout konflikt mezi jejími členy způsobený neshodou v názorech, postojích, nesouhlasem s normami či plány skupiny. Skupina se kvůli konfliktu může stát rozdrobenou a pracovně neefektivní. Konflikty se mohou vyskytnout mezi pracovníky na jedné hierarchické úrovni, ale i mezi nadřízenými a podřízenými. Pokud výkon skupiny ovlivňuje takováto situace, vedoucí skupiny se musí snažit ji rozpoznat a vyřešit. Vnitroskupinový konflikt by neměl přerůst až do stavu, kdy jsou ohroženy skupinové a podnikové cíle.

Ke konfliktům ale dochází i mezi jednotlivými skupinami v podniku. Vyskytují se zejména tehdy, když se výkon jednotlivých skupin navzájem ovlivňuje. Příčinami meziskupinových konfliktů jsou:
   •    omezené zdroje v podniku - skupiny mezi sebou soutěží o limitované zdroje,
   •    komunikační problémy - nepochopení při výměně informací, nedostatečná komunikace, rozdílné komunikační prostředky, informace přicházejí pozdě,
   •    rozdílný styl práce.

Nefunkčnosti týmů jako komplexnímu problému se věnoval P. Lencioni (2013), jenž jako hlavní příčiny toho, proč týmy nefungují, identifikoval těchto pět:
   1. Chybějící důvěra. V dobře fungujícím týmu lidé nemusejí mít před sebou zábrany, nebojí se přiznat chybu bez obav, že to bude použito proti nim. Ve špatně fungujícím týmu naopak lidé během porad málo diskutují, takzvaně neodkrývají karty, skrývají věci, které se jim nepodařily, nejsou upřímní a otevření. Když v týmu chybí důvěra, těžko může být tým plně funkční.
   2. Strach z konfliktu je druhou příčinou nefunkčnosti a v podstatě je to důsledek prvního uvedeného problému. Pokud si lidé v týmu nevěří, nemůže mezi nimi dojít k otevřené výměně názorů. Vzniká iluze harmonie, každý s každým v týmu naoko souhlasí, lidé si nechávají své skutečné názory pro sebe. Jakmile v dobře fungujícím týmu vznikne problém, tým by měl být schopen o něm otevřeně diskutovat. Pokud si členové týmu navzájem nedůvěřují, v případě konfliktu se jen snaží vyhrát hádku a prosadit svůj názor. Neposlouchají druhé, nezajímá je jejich úhel pohledu, někdy řeší problém po poradě s třetí stranou, nikoli s tím, s kým konflikt probíhal. V týmu probíhají různé zákulisní debaty. I v tom nejlepším týmu musí občas dojít k výměně názorů, neustálá shoda je nereálná, a pokud se lidé v týmu alespoň občas nedostávají do diskuze a výměny názorů, je zřejmé, že tým nedělá ta nejlepší rozhodnutí.
   3. Nedostatek pocitu sounáležitosti je třetí příčinou nefunkčnosti týmu. Když tým jednou přijme rozhodnutí, jeho členové by se s ním měli ztotožnit a jednat následně podle toho, co bylo dohodnuto. Pokud však v týmu nepanuje důvěra, lidé nevyslovili vlastní názor na věc, mlčeli, i když nesouhlasili, potom se všechno projeví při implementaci rozhodnutí. Rozhodnutí, jak se bude postupovat, je přijato, ale členové vůči němu necítí žádný vnitřní závazek.
   4. Vyhýbání se odpovědnosti je důsledkem nedostatku pocitu vnitřního závazku. Když se necítíme být zavázáni k rozhodnutí, které tým přijal, v týmu ani nevyžadujeme od nikoho odpovědnost za jeho plnění, necítíme se být s kolegy na jedné lodi a jsme jen pozorovateli toho, co se děje. Nemáme snahu dbát o to, jak je rozhodnutí dodržováno.
   5. Nezájem o výsledky je pátou příčinou nefunkčnosti a vyplývá ze všech výše uvedených příčin. Tým má nějaký společný výsledek. Když si navzájem nedůvěřujeme, necítíme se být k němu ani příliš zavázáni, je pravděpodobné, že se soustředíme spíš na svůj individuální úspěch než na úspěch celého týmu. Zde se nabízí paralela ze sportu, vzpomeňme si na týmy, kde v kolektivním sportu jde některému hráči více o jeho individuální statistiky než o úspěch celého týmu. Ego jednotlivce je i v pracovním světě častokrát silnější než odpovědnost za výsledek celého týmu. Nevadí, že jsme jako tým neuspěli, hlavně, že já budu povýšen.

Vidíme, že faktorů, které působí proti efektivitě týmu, je celá řada a pro vedoucího pracovníka je skutečně náročné tyto jevy sledovat, pojmenovat, korigovat společně s lidmi v týmu tak, aby tým podával optimální výkon.

ODMĚŇOVÁNÍ TÝMU - Pokud chceme, aby lidé opravdu fungovali jako jeden tým, musí tomu být přizpůsobeno i odměňování. Pokud je totiž budeme odměňovat jen za individuální výkon, lidé se budou soustředit na svoje individuální cíle a týmové cíle budou pro ně na druhém místě. Důležité je, že jednotlivec splní svůj cíl, i když to může být na úkor týmového cíle. Takový přístup můžeme vidět někdy i v týmových sportech - co na tom, že týmu se nedaří, pro některé hráče je důležitější to, že oni mají výborné vlastní statistiky. Pro podpoření týmové práce je třeba složit odměnu z více složek - kromě fixní mzdy by ji měla tvořit individuální variabilní část (splnění vlastních výkonových cílů), týmová variabilní část (splnění týmových výkonových cílů) a firemní variabilní část (závislá na hospodářských výsledcích firmy v daném roce). Týmovou složku může někdy na základě subjektivního názoru rozdělovat vedoucí týmu podle toho, kdo kolik podle něj přispěl k týmovému výsledku. V samořídících týmech je tato úloha ponechána na týmu samotném - každý člen ohodnotí, kolik přispěli ostatní členové k výsledku a jak by on rozdělil balík peněz, který je určen na odměny. Potom se jednotlivá hodnocení zpracují do jednoho výsledku a vedoucí týmu přidělí odměny podle názoru týmu.

Vhodně sestavený tým z lidí, kteří mají různé dovednosti a zkušenosti, jež ale nebrání jejich kvalitní komunikaci, a naopak se v něm různí odborníci navzájem doplňují, motivují a vytvářejí synergický efekt, je pro firmu velkou výhodou. Tým, kde se členové navzájem podněcují k výkonu a novým řešením, přispívá velkou měrou k celkovému výkonu firmy. Problémy v týmu jsou posuzovány z více hledisek, jsou lépe vyhodnoceny, než když o nich rozhoduje jednotlivec samostatně. Kromě výkonu a výsledků působí členství zaměstnance v efektivním týmu i jako důležitý pozitivní faktor udržení zaměstnance ve firmě - pro mnoho lidí je jejich tým a mezilidské vztahy v něm tím nejsilnějším faktorem, proč z firmy neodejdou, ani když dostanou opravdu výhodnou nabídku od konkurence.

Použitá literatura:
Bedrnová, E., Nový, I. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 1998.
Lencioni, P. Päť príčin nefunkčnosti tímu. Bratislava: Porta libri, 2013.




 
 
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

 

Poradce, měsíčník č. 3/2019 (X/2018)
Zákon o důchodovém pojištění s komentářem – JUDr. Tomáš Hejkal
Vhodné řešení daňových odpisů vedoucí k optimalizaci za rok 2018 – Ing. Ivan Macháček
Příjmy z nájmu a ubytovacích služeb – Ing. Václav Benda
• Silniční daň v praxi – předmět daně a osoba poplatníka –
Ing. Jan Šmolík
Elektronické důkazní prostředky – JUDr. Jana Drexlerová
Konec roku a povinnosti personalisty – JUDr. Eva Dandová

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11-12/2018 (X/2018)
Konec roku v účetnictví – Ing. Zdenka Cardová
• Konec roku v daňové evidenci –
Ing. Helena Machová
Změny v důchodovém pojištění – JUDr. Eva Dandová
Společnost s.r.o. v účetnictví a daních – Ing. Martin Děrgel

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 11-12/2018 (X/2018)
Optimalizace základu daně za rok 2018 – Ing. Ivan Macháček
Společnost s ručením omezeným v daních a účetnictví – Ing. Martin Děrgel

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11-12/2018 (X/2018)
Důchodové pojištění – změny – JUDr. Eva Dandová
• Mzdová účetní a konec roku –
JUDr. Ladislav Jouza
• Omyly a chyby zaměstnavatele ve mzdové oblasti –
JUDr. Ladislav Jouza
• Propa
dné lhůty v ZP nově – Richard W. Fetter
• Odvolání a vzdání se funkce vedoucího zaměstnance –
JUDr. Jana Drexlerová
Sousedské spory- jejich řešení v praxi ÚSC – JUDr. Ladislav Jouza
Novela vyhlášky o zájmovém vzdělávání – JUDr. Eva Dandová
Cestovní náhrady u neziskových subjektů – Ing. Zdeněk Morávek

1000 řešení – měsíčník č. 10-12/2018 (X/2018)
Společnost s.r.o. - Ing. Martin Děrgel
• Specifické otázky daňových odpisů -
Ing. Ivan Macháček
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2018Ing. Martin Děrgel
Daň z příjmů
Daň z přidané hodnoty
• Účetnictví
• Odvody
• Zákoník práce

ODBORNÉ PUBLIKACE:

    • Pomocník mzdové účetní 2018 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
    • Daňové a nedaňové výdaje (2018) - (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových
    • Vzory smluv dle NOZ II. - (komentované vzory smluv)
    • Ekonomický a personalistický slovník - (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
    • Smluvní vztahy nejen pro mzdovou účtárnu (komentované vzory smluv)
    • Příručka mzdové účetní 2018 (souhrn pravidel pro mzdovou účetní, výpočet mezd, srážek z mezd a odvodů)
    • Povinnosti zaměstnavatele 2018 - (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
    • Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní pohled na bezpečnost na pracovišti)
    • Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele)
   • Pracovněprávní výkladový slovník (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími pracovněprávními předpisy)
    • Stavíme bez chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky)

    • Výkladový slovník pro veřejný sektor (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru)
    • Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Prováděcí vyhláška (úplné znění zákona a vyhlášky ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
    • Školský zákon a související vyhlášky, Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek (úplná znění zákonů po novelách ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)



PŘIPRAVUJEME


Poradce, měsíčník č. 4/2019 (XI/2018)
Zákon o ochraně spotřebitele s komentářem – JUDr. Jiří Nesnídal

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 1/2019 (XI/2018)
Inventarizace – Ing. Helena Machová
• Připravované změny sazeb DPH v roce 2019 –
Ing. Václav Benda
Daňové výdaje při podnikání doma – Ing. Ivan Macháček
Časové rozlišení nákladů a výnosů – Ing. Helena Machová

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 1/2019 (XI/2018)
Časové rozlišení nákladů a výnosů od - Ing. Zdenka Cardová
Daň z příjmů pro praxi - Ing. Eva Sedláková


Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2019 (XI/2018)
Ukončení podnikání OSVČ – Ing. Eva Sedláková
Druhotná platební neschopnost – JUDr. Ladislav Jouza
Šikana na pracovišti a její důsledky pro zaměstnavatele – Richard W. Fetter
Dítě zaměstnance ve firemní mateřské školce – Ing. Ivan Macháček
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením – JUDr. Eva Dandová
Zaměstnávání mladistvých a zdravotní pojištění – Ing. Antonín Daněk

1000 řešení – měsíčník č. 10-12/2018 (XI/2018)
Optimalizace daně - Ing. Martin Děrgel
• Časové rozlišení -
Ing. Ivan Macháček
Daň z příjmů
Daň z přidané hodnoty
• Účetnictví
• Odvody
• Zákoník práce

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
Společnost s.r.o. v daních a účetnicví
Společnost s ručením omezeným je jedna z forem obchodních společností. V Česku jde o nejrozšířenější formu podnikání. Jak správně řešit ve společnosti daňovou a účetní problematiku?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny především společnostem s.r.o., ale i účetním, živnostníkům, zaměstnavatelům, zaměstnancům, daňovým poradcům …

1. DÚVaP 11/2018 - Společnosti s.r.o. v daních a účetnictví - příspěvek - Ing. Martin Děrgel
/A5, str. 160/


2. DaÚ 10/2018 - Jak zrušit rezervní fond s.r.o. - příspěvek - Ing. Martin Děrgel
/A4, str. 80/


3. 1000 řešení 10-12/2018 - Společnost s.r.o. - daňový a účetní pohled - praktická řešení - Ing. Martin Děrgel
/A5, str. 120/


4. Účtování - zákony a předpisy - zákon o účetníctví s komentářem, ČÚS ... odborná tematická publikace - Ing. Zdenka Cardová
/A5, str. 282/


5. Aktualizace I/2 - Zákon o daních z příjmů ... - aktuální znění zákonů
/A5, str. 192/


6. Daňové a mzdové zákony 2018 - úplná znění zákonů
/A5, str. 552/

Cena balíčku je 1 029 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 412 Kč.
Ušetříte 617 Kč.

Operativní a finanční leasing
V České republice rozlišujeme dva typy leasingu. Setkat se můžeme jak s operativním, tak s finančním leasingem. V čem se obě formy liší?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …

1. DaÚ 3-4/2018 - Finanční leasing automobilu - příspěvek - Ing. Eva Sedláková
/A4, str. 112/


2. PaM 11-12/2018 - Pořízení automobilu koupí nebo na finanční leasing - příspěvek - Ing. Eva Sedláková
/A4, str. 112/


3. DÚVaP 8/2018 - Hmotný a nehmotný majetek - odpisy z daňového hlediska - příspěvek - Ing. Ivan Macháček
/A5, str. 160/


4. Účtování - zákony a předpisy - zákon o účetnícví s komentářem, ČÚS ... odborná tematická publikace - Ing. Zdenka Cardová
/A5, str. 282/

Cena balíčku je 937 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 375 Kč.
Ušetříte 562 Kč.

Zákon o silničním provozu po novele
Jste řidičem motorového vozidla? Novela zákona o silničním provozu je platná od 1. října 2018. Kromě jiného přinesla změnu o vytváření "záchranářské uličky" ve stojících nebo pomalu se pohybujících kolonách. Přinesla také novinky v oblasti technických silničních kontrol. Jaké další změny přinesla? V našem balíčku najdete také vyhlášku, kterou se provádějí pravidla silničního provozu s barevným vyobrazením dopravních značek, světelných signálů, výstražných oděvů a pokynů policistů…
Balíček je určen všem účastníkům silničního provozu, policistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, přepravcům, učitelům autoškol …


1. Provoz na pozemních komunikacích - Zákon o provozu na pozemních komunikacích; Vyhláška, kterou se provádějí pravidla silničního provozu + vkládačka - akutální znění zákona a vyhlášky
/A6, str. 320/


2. Občanský zákoník I. - odborná tematická publikace - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Jiří Nesnídal
/A5, str. 320/


3. Zákony II B/2018 - trestní právo, správní právo, právní pomoc … - úplná znění zákonů
/A5, str. 432/


4. DaÚ 9/2018 - Alkohol a jiné návykové látky - přestupky v dopravě - příspěvek - JUDr. Jana Drexlerová
/A4, str. 80/


5. Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
/A5, str. 360/

Cena balíčku je 560 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 224 Kč.
Ušetříte 336 Kč.

DPH u zboží a služeb
Daní z přidané hodnoty je zatíženo téměř všechno zboží a služby. Problematika DPH jak u zboží, tak u služeb v tuzemsku, v rámci EU i třetích zemích není jednoduchá. Jaká jsou aktuálně platná pravidla pro vrácení daně v souvislosti s dodáním zboží a poskytnutí služby a pro režim přenesení daňové povinnosti na příjemce zdanitelného plnění?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny všem plátcům DPH, podnikatelům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …

1. DÚVaP 9/2018 - DPH u zboží a služeb - příspěvek - Ing. Václav Benda
/A5, str. 208/


2. Poradce 13/2018 - Vrácení DPH ze zboží prodaného cizincům - příspěvek - Ing. Václav Benda
/A5, str. 256/


3. DaÚ 6/2018 - Oprava základu daně, oprava odpočtu daně - vazba na kontrolní hlášení - příspěvek - Ing. Zdeněk Kuneš
/A4, str. 80/


4. Daňové a mzdové zákony 2018 - úplná znění zákonů - odborná tematická publikace
/A5, str. 552/

Cena balíčku je 704 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 352 Kč.
Ušetříte 352 Kč.



Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.

RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page