Vážení čtenáři!
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz
1. ZÁKONÍK PRÁCE - NOVELA
Novela zákoníku práce se týká kromě jiného informování o obsahu pracovního poměru, příplatků za práci podle dohod, rozšíření informační povinnosti, dovolené v dohodách mimo pracovní poměr, přesčasů ve zdravotnictví, rodičovské dovolené, nových pravidel pro práci na dálku, doručování písemností. O jaké změny se jedná?
Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, manažerům, mzdovým účetním …
1. Poradce 4-5/2024 – Zákoník práce s komentářem – zákon s komentářem
/A5, str. 512/
2. DÚVaP 9-10/2023 – Zákoník práce a občanský zákoník – příspěvek
/A5, str. 192/
3. Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace
/A5, str. 320/
Cena balíčku je 1164 Kč Cena balíčku s 30 % slevou je 814 Kč. Ušetříte 350 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
|
|
|
Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
2. PEDAGOGIČTÍ ZAMĚSTNANCI – NOVELA II.
Hlavním cílem rozsáhlé novely zákona je posílit pravomoc ředitele školy v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Nově je též definována činnost třídního učitele spočívající zejména v organizační a administrativní činnosti, ale také v další práci s žáky a studenty a jejich zákonnými zástupci. Jaké další změny novela přinesla?
Byla novelizována také Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. Jaké změny čekají pedagogické pracovníky od 1. října 2023?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny pedagogickým pracovníkům, ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům ...
1. PaM 9-10/2023 – Novela zákona o pedagogických pracovnících – 1. září 2023 - příspěvek
/A4, str. 112/
2. Aktualizace V/3 – Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků – úplné znění vyhlášky
/A5, str. 16/
3. PaM 11-12/2023 – Je ve veřejné správě nárok na osobní příplatek? - příspěvek
/A4, str. 112/
Cena balíčku je 754 Kč. Cena balíčku s 30 % slevou je 528 Kč. Ušetříte 226 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč
|
3. OBČANSKÝ ZÁKONÍK PO NOVELÁCH
Občanský zákoník komplexně a systematicky upravuje hmotné soukromé právo. Občanský zákoník zahrnuje i rodinné, spolkové, pojišťovací právo a další právní oblasti, navíc v sobě sjednotil závazkové právo. Rozsáhlá novela občanského zákoníku nabyla účinnosti 6. ledna 2023. Jaké změny přinesly poslední novely občanského zákoníku?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, ekonomům, manažerům, mzdovým účetním, personalistům, orgánům činným v trestním konaní, auditorům, exekutorům, všem občanům …
1. Poradce 1/2024 – Občanský zákoník s komentářem – komentář /A5, cca str. 300/
2. Poradce 2/2024 - Občanský zákoník s komentářem – komentář /A5, cca str. 300/
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 + CD – odborná tematická publikace /A5, str. 448/
4. Poradce 11-12/2023 – Trestní zákoník s komentářem – komentář /A5, str. 336/
5. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále – příspěvek /A4, str. 112/
Cena balíčku je 1495 Kč. Cena balíčku s 30 % slevou je 1045 Kč. Ušetříte 450 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
4. PLATEBNÍ NESCHOPNOST ZAMĚSTNAVATELE - NOVELA
Vláda schválila novelu zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele. Kromě jiného je definováno rozhodné období, nově se definuje platební neschopnost zaměstnavatele, pojem nadnárodní zaměstnavatel i zaměstnanec, jehož peněžní nároky v insolvenci řeší zákon. Jaké další změny novela přináší a jaký budou mít dopad na praxi?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, manažerům, mzdovým účetním …
1. Aktualizace III/2 – Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, zákon o zaměstnanosti – úplná znění zákonů /A5, str. 88/
2. Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 320/
3. Poradce 6/2023 – Insolvenční zákon s komentářem – komentář /A5, str. 384/
4. Pomocník mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 48/
Cena balíčku je 792 Kč Cena balíčku s 50 % slevou je 396 Kč. Ušetříte 396 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
5. RODINNÉ PODNIKÁNÍ
Rodinným podnikem je rodinná obchodní korporace nebo rodinná živnost. Jak správně postupovat při rodinném podnikání z hlediska daní, účetnictví, zákoníku práce? Jaké jsou nejčastější chyby, které provázejí tuto formu podnikání a jak se jim vyhnout?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům ...
1. DÚVaP 7-8/2023 – Rodinné podnikání – příspěvek /A5, str. 224/
2. Příručka mzdové účetní – odborná tematická publikace /A5, str. 320/
3. PaM 6-7/2023 – Rodinné podnikání formou rodinného podniku – příspěvek /A4, str. 112/
4. Poradce 10/2023 – Zákon o sociálním pojištění s komentářem – komentář /A5, str. 224/
Cena balíčku je 1328 Kč. Cena balíčku s 50 % slevou je 664 Kč. Ušetříte 664 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
ÚVĚRY A ZÁPŮJČKY – ÚČETNÍ A DAŇOVÉ PŘEDPISY
Mnozí podnikatelé si nedokáží představit svůj profesní život bez využívání úvěrů či zápůjček. Nedostatečné finanční zajištění může způsobit komplikace, či dokonce konec provozování výdělečné činnosti. Z tohoto důvodu je problematika úvěrů a zápůjček poměrně ostře sledovaným tématem, kterému se budeme věnovat i v rámci tohoto příspěvku. V něm se pokusíme nejen uvést základní informace důležité pro účetní a daňové pracovníky, ale i pro samotné podnikatele. Podstatou zpracování tohoto článku je, aby na jeho základě bylo možné dohledat případné další potřebné informace (pokud taková potřeba u našich čtenářů nastane).
2. Zápůjčka a úvěr dle účetních předpisů
Účetní předpisy řeší problematiku zápůjček a úvěrů jak ve vyhlášce č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví (dále jen Vyhláška), tak v jednotlivých Českých účetních standardech pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů. V dalším textu si projdeme tyto předpisy a uvedeme jednotlivé body vztahující se k námi popisované problematice.
Dříve však se ještě zmíníme o problematice časového rozlišení úroků. O nich se účtuje do výnosů nebo nákladů s příslušným časovým rozlišením, bez ohledu na okamžiku splacení. Věřitel účtuje o úrocích na účtu 662 – Úroky, a pokud je nezbytné (s ohledem na princip časového rozlišení) na účet 384 – Výnosy příštích období (v případě úhrady úroků předem) nebo 385 – Příjmy příštích období (v případě placení úroků pozadu).
Dlužník účtuje úroky na účet 562 – Úroky a v případě časového rozlišení na účet 381 – Náklady příštích období (úroky jsou placeny předem) nebo 383 – Výdaje příštích období (úroky jsou placeny pozadu).
Příklad 1
Obchodní korporace Beta s.r.o. přijala 1. 7. 2023 krátkodobou zápůjčky od spojené ovládající osoby (společníka) ve výši 500 000 Kč. Termín splatnosti je 30. 6. 2024. Úrok je splatný k termínu splatnosti zápůjčky a činí 40 000 Kč.
č. |
Popis účetního případu |
Datum |
MD |
DAL |
Kč |
1. |
Přijetí krátkodobé zápůjčky |
1. 7. 2023 |
221 |
365 |
500 000 |
2. |
Úrok (7–12/2023) |
31. 12. 2023 |
562 |
383 |
20 000 |
3. |
Úrok (1–6 /2024) |
30. 6. 2024 |
562 |
383 |
20 000 |
4. |
Splacení krátkodobé výpůjčky |
30. 6. 2024 |
- |
221 |
540 000 |
l jistina |
|
365 |
- |
500 000 |
|
l úrok |
|
383 |
- |
40 000 |
Příklad 2
Obchodní korporace Alfa s.r.o. poskytla 1. 7. 2023 krátkodobou zápůjčky spojené ovládající osobě (společníkovi) ve výši 1 000 000 Kč. Termín splatnosti je 30. 6. 2024. Úrok je splatný k termínu splatnosti zápůjčky a činí 80 000 Kč.
č. |
Popis účetního případu |
Datum |
MD |
DAL |
Kč |
1. |
Poskytnutí krátkodobé zápůjčky |
1. 7. 2023 |
355 |
221 |
1 000 000 |
2. |
Úrok (7–12/2023) |
31. 12. 2023 |
384 |
662 |
40 000 |
3. |
Úrok (1–6 /2024) |
30. 6. 2024 |
384 |
662 |
40 000 |
4. |
Splacení krátkodobé výpůjčky |
30. 6. 2024 |
221 |
|
1 040 000 |
l jistina |
|
- |
355 |
1 000 000 |
|
l úrok |
|
- |
384 |
80 000 |
Pro ucelenost informace uveďme ještě situaci pro případ zápůjčky či úvěru v cizí měně. Zde nastává účtování kurzových rozdílů, a to při splátkách jistiny i úroků, a dále k datu účetní závěrky. Pro účtování kurzových rozdílů jsou zavedeny účty 563 – Kurzové ztráty nebo 663 – Kurzové zisky.
A nyní již ke slíbené procházce po účetních předpisech.
2.1 Zápůjčky a úvěry ve Vyhlášce
Vyhláška specifikuje položky výkazů, ve kterých se zápůjčky a úvěry vykazují. Rozdělme tyto položky dle jednotlivých výkazů
· Rozvahové položky vztahující se k zápůjčkám a úvěrům
V rozvaze (bilanci) se lze setkat se zápůjčkami a úvěry v několika položkách. V rámci aktiv jde o následující položky:
· Položka B.III.2. Zápůjčky a úvěry – ovládaná nebo ovládající osoba
Účtujeme zde o finančním majetku ve formě poskytnutých zápůjček a úvěrů, které jsou charakteru dlouhodobého. Jedná se o poskytnuté dlouhodobé zápůjčky a úvěry ovládaným osobám.
Tato položka je obvykle naplňována ve sloupci Brutto syntetickým účtem 066 – Zápůjčky a úvěry – ovládaná nebo ovládající osoba.
Poznámka: Zde i dále neuvádíme účty ve sloupci Korekce.
Základní účetní souvztažnosti k tomuto účtu bychom mohli charakterizovat takto:
č. |
Popis účetního případu |
MD |
DAL |
1. |
Poskytnutí dlouhodobé zápůjčky (ovládaná nebo ovládající osoba) |
066 |
211, 221 |
2. |
Výnosové úroky (předpis) |
066 |
665 |
3. |
Příjem splátky dlouhodobé zápůjčky a úroků |
211, 221 |
066 |
Použité účty:
066 – Zápůjčky a úvěry – ovládaná nebo ovládající osoba
211 – Peněžní prostředky v pokladně
221 – Peněžní prostředky na účtech
665 – Výnosy z dlouhodobého finančního majetku
Ovládající osoba je osoba, která může v obchodní korporaci přímo či nepřímo uplatňovat rozhodující vliv. Ovládanou osobou je obchodní korporace ovládaná ovládající osobou. Je-li ovládající osobou obchodní korporace, je mateřskou obchodní korporací, a je-li ovládanou osobou obchodní korporace, je dceřinou obchodní korporací.
Dle zákona o obchodních korporacích se má za to, že
- ovládající osobou je osoba, která může jmenovat nebo odvolat většinu osob, které jsou členy statutárního orgánu obchodní korporace nebo osobami v obdobném postavení nebo členy kontrolního orgánu obchodní korporace, jejímž je společníkem, nebo může toto jmenování nebo odvolání prosadit;
- osobou ovládající je ten, kdo nakládá s podílem na hlasovacích právech představujícím alespoň 40 % všech hlasů v obchodní korporaci, ledaže stejným nebo vyšším podílem nakládá jiná osoba nebo jiné osoby jednající ve shodě;
- osoby jednající ve shodě, které společně nakládají podílem na hlasovacích právech představujícím alespoň 40 % všech hlasů v obchodní korporaci, jsou osobami ovládajícími, ledaže stejným nebo vyšším podílem nakládá jiná osoba nebo jiné osoby jednající ve shodě;
- osobou ovládající nebo osobami ovládajícími je také ten, kdo sám nebo společně s osobami jednajícími s ním ve shodě nakládá s podílem na hlasovacích právech představujícím alespoň 30 % všech hlasů v obchodní korporaci a tento podíl představoval na posledních 3 po sobě jdoucích jednáních nejvyššího orgánu této osoby více než polovinu hlasovacích práv přítomných osob.
Jednáním ve shodě je jednání dvou nebo více osob nakládajících hlasovacími právy za účelem ovlivnění, ovládání nebo jednotného řízení obchodní korporace. Osoby jednající ve shodě plní své povinnosti z toho vyplývající společně a nerozdílně.
Dle zákona o obchodních korporacích se má za to, že osobami jednajícími ve shodě jsou:
a) právnická osoba a člen jejího statutárního orgánu, osoby v jeho přímé působnosti, člen kontrolního orgánu, likvidátor, insolvenční správce a další správci podle jiného právního předpisu, nucený správce,
b) ovládající osoba a jí ovládané osoby nebo pouze jí ovládané osoby,
c) vlivné a ovlivněné osoby,
d) společnost s ručením omezeným a její společníci nebo pouze její společníci,
e) veřejná obchodní společnost a její společníci nebo pouze její společníci,
f) komanditní společnost a její komplementáři nebo pouze její komplementáři,
g) osoby blízké podle občanského zákoníku,
h) investiční společnost a jí obhospodařovaný investiční fond či penzijní fond nebo pouze jí obhospodařované fondy, nebo
i) osoby, které uzavřely dohodu o výkonu hlasovacích práv.
· Položka B.III.4. Zápůjčky a úvěry – podstatný vliv
Účtuje zde o finančním majetku ve formě poskytnutých zápůjček a úvěrů, které jsou charakteru dlouhodobého. Jedná se o poskytnuté dlouhodobé zápůjčky a úvěry osobám pod podstatným vlivem. Tato položka je obvykle naplňována ve sloupci Brutto syntetickým účtem 067 – Zápůjčky a úvěry – podstatným vliv.
Podstatným vlivem se rozumí takový významný vliv na řízení nebo provozování účetní jednotky, jenž není rozhodující ani společný. Pokud není prokázán opak, považuje se za podstatný vliv dispozice nejméně s 20 % hlasovacích práv.
Základní účetní souvztažnosti k tomuto účtu bychom mohli charakterizovat takto:
č. |
Popis účetního případu |
MD |
DAL |
1. |
Poskytnutí dlouhodobé zápůjčky |
067 |
211, 221 |
2. |
Výnosové úroky (předpis) |
067 |
665 |
3. |
Příjem splátky dlouhodobé zápůjčky a úroků |
211, 221 |
067 |
Použité účty:
067 – Zápůjčky a úvěry – podstatný vliv
211 – Peněžní prostředky v pokladně
221 – Peněžní prostředky na účtech
665 – Výnosy z dlouhodobého finančního majetku
· Položka B.III.6. Zápůjčky a úvěry – ostatní
Účtujeme zde o ostatních dlouhodobých zápůjčkách a úvěrech, které se neúčtují na předchozích účtech, dále také majetkovou účast na podnikání jiných obchodních společností (smlouva o tichém společenství). Tato položka je obvykle naplňována ve sloupci Brutto syntetickým účtem 068 – Zápůjčky a úvěry – ostatní.
Základní účetní souvztažnosti k tomuto účtu bychom mohli charakterizovat takto:
č. |
Popis účetního případu |
MD |
DAL |
1. |
Poskytnutí dlouhodobé zápůjčky |
068 |
211, 221 |
2. |
Výnosové úroky (předpis) |
068 |
665 |
3. |
Příjem splátky dlouhodobé zápůjčky a úroků |
211, 221 |
068 |
Použité účty:
068 – Zápůjčky a úvěry – ostatní
211 – Peněžní prostředky v pokladně
221 – Peněžní prostředky na účtech
665 – Výnosy z dlouhodobého finančního majetku
Obsahové vymezení položek – obsahuje pohledávky za ovládanými osobami, mezi ovládanými osobami a za ovládajícími osobami, s tím, že tato položka obsahuje i poskytnuté zápůjčky a úvěry. Tato položka je obvykle naplňována ve sloupci Brutto syntetickým účtem 351 – Pohledávky – ovládaná nebo ovládající osoba.
Tento syntetický účet ovlivňuje dvě položky (řádky) rozvahy. Z tohoto důvodu je nezbytné zajistit správné vykázání v rozvaze pomocí analytických účtů, popřípadě jiným způsobem, pokud to informační systém (účetní software) umožňuje – rozlišení na dlouhodobé a krátkodobé pohledávky.
Základní účetní souvztažnosti k vybranému účtu (ve vazbě na zápůjčky) bychom mohli charakterizovat takto:
č. |
Popis účetního případu |
MD |
DAL |
1. |
Poskytnutí zápůjčky osobám ovládaným a řízeným |
351AÚ |
211, 221 |
2. |
Vyúčtování úroků z poskytnuté zápůjčky |
351AÚ |
662 |
3. |
Příjem úhrady splacení zápůjčky včetně úroků |
211, 221 |
351AÚ |
Použité účty:
351AÚ – Pohledávky – ovládaná nebo ovládající osoba
211 – Peněžní prostředky v pokladně
221 – Peněžní prostředky na účtech
662 – Úroky
Obsahové vymezení položek – obsahuje pohledávky za účetními jednotkami pod podstatným vlivem, mezi účetními jednotkami pod podstatným vlivem a pohledávky účetních jednotek pod podstatným vlivem za účetními jednotkami uplatňujícími podstatný vliv, s tím, že tato položka obsahuje i poskytnuté zápůjčky a úvěry. Tato položka je obvykle naplňována ve sloupci Brutto syntetickým účtem 352 – Pohledávky za upsaný základní kapitál (nutný analytický účet).
Poznámka: Nezbytné vytvoření analytických účtů pro správné sestavení rozvahy.
Základní účetní souvztažnosti k vybranému účtu (ve vazbě na zápůjčky) bychom mohli charakterizovat takto:
č. |
Popis účetního případu |
MD |
DAL |
1. |
Poskytnutí zápůjčky osobám pod podstatným vlivem |
352AÚ |
211, 221 |
2. |
Vyúčtování úroků z poskytnuté zápůjčky |
352AÚ |
662 |
3. |
Příjem úhrady splacení zápůjčky včetně úroků |
211, 221 |
352AÚ |
Použité účty:
352 – Pohledávky – podstatný vliv
211 – Peněžní prostředky v pokladně
221 – Peněžní prostředky na účtech
662 – Úroky
Více již najdete v měsíčníku Daně, účetnictví, vzory a případy č. 11-12/2023.
POVINNOSTI PLÁTCE DPH NA KONCI KALENDÁŘNÍHO ROKU 2023
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o DPH) ukládá v souvislosti s podáním daňového přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku plátcům daně řadu povinností. Tyto povinnosti musí splnit také po skončení roku 2023. Nad rámec obvyklých povinností spojených s koncem kalendářního roku by měli plátci s účinností od 1. 1. 2024 počítat se změnou sazeb DPH, která je součástí vládního návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů. V daňovém přiznání za poslední zdaňovací období je plátce povinen vyznačit kód zdaňovacího období pro následující kalendářní rok a tím prakticky oznámit správci daně případnou změnu zdaňovacího období pro příští kalendářní rok.
Při uplatňování nároku na odpočet daně je uloženo plátcům daně, kteří uplatňují odpočet daně v poměrné výši podle § 75 zákona o DPH, provést případnou opravu odpočtu daně, pokud v průběhu roku uplatňovali odpočet daně v poměrné výši na základě poměrného koeficientu, který byl stanoven kvalifikovaným odhadem. Vznikala-li plátci podle § 76 zákona o DPH povinnost krátit nárok na odpočet daně koeficientem, musí v posledním zdaňovacím období kalendářního roku vypočítat aktuální roční koeficient a provést roční vypořádání tohoto nároku oproti zálohovému koeficientu, kterým byl krácen nárok na odpočet daně v průběhu kalendářního roku.
Další případnou povinností je provedení úpravy odpočtu daně v případě změny rozsahu nebo způsobu využití dlouhodobého majetku. V článku jsou shrnuty základní povinnosti plátce DPH na konci kalendářního roku, jak vyplývají z dosavadního znění zákona o DPH a zároveň upozorněno na dopady změn sazeb DPH, které jsou součástí novely zákona o DPH, která by měla nabýt účinnosti od 1. 1. 2024.
1. Oznámení o délce zdaňovacího období
Základním zdaňovacím obdobím pro účely DPH je podle § 99 zákona o DPH kalendářní měsíc. Z tohoto ustanovení vyplývá, že toto pravidlo se vztahuje jak na plátce, tak i na identifikované osoby. Zatímco plátci se mohou za splnění stanovených podmínek rozhodnout, že toto zdaňovací období změní na kalendářní čtvrtletí, jak je vysvětleno v dalším textu, identifikované osoby tuto možnost nemají. Prakticky to tedy znamená, že zdaňovacím obdobím identifikované osoby je vždy kalendářní měsíc.
Stane-li se tedy osoba povinná k dani při překročení limitu obratu ve výši 2 000 000 Kč podle § 6 zákona o DPH plátcem daně, jejím zdaňovacím obdobím je, a to bez ohledu na předpokládanou výši jejího obratu, od data registrace automaticky kalendářní měsíc.
Plátce se může podle navazujícího § 99a zákona o DPH rozhodnout, že jeho zdaňovacím obdobím pro příslušný kalendářní rok je kalendářní čtvrtletí, pokud jeho obrat za bezprostředně předcházející kalendářní rok nepřesáhl 10 000 000 Kč, není nespolehlivým plátcem, není skupinou a změnu zdaňovacího období oznámí správci daně do konce měsíce ledna příslušného kalendářního roku. Plátce změnu zdaňovacího období oznámí prakticky správci daně v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období předchozího roku, tj. v případě změny zdaňovacího období pro rok 2024 v přiznání za prosinec 2023. Na titulní straně tohoto přiznání v řádku označeném „Kód zdaňovacího období následujícího roku“ uvede plátce kód „Q“. Pokud by zdaňovací období plátce pro příští rok neměnil, tento řádek nevyplňuje.
Plátce však nemusí podle § 99a odst. 2 zákona o DPH změnu zdaňovacího období oznámit správci daně, pokud v bezprostředně předcházejícím kalendářním roce bylo jeho zdaňovacím obdobím kalendářní čtvrtletí.
Příklad 1
Zachování čtvrtletního zdaňovacího období
Obchodní společnost, která je plátcem daně od roku 2011, dosahuje pravidelně ročního obratu do 10 000 000 Kč, a proto je plátcem se čtvrtletním zdaňovacím obdobím. Pokud v roce 2023 dosáhne obratu např. ve výši 9 650 000 Kč, zůstává pro rok 2024 plátcem daně se čtvrtletním zdaňovacím obdobím, pokud by nechtěla záměrně požádat o změnu zdaňovacího období pro rok 2024 na kalendářní měsíc.
Podle § 99a odst. 3 zákona o DPH nelze změnu zdaňovacího období v délce kalendářního měsíce učinit pro kalendářní rok, v němž byl plátce registrován, ani pro bezprostředně následující kalendářní rok. Nově zaregistrovaný plátce daně tedy má prakticky v kalendářním roce, kdy byl zaregistrován vždy jako zdaňovací období kalendářní měsíc a nepřichází u něj v úvahu možnost zvolit si od data registrace jako zdaňovací období kalendářní čtvrtletí. Kalendářní měsíc jako zdaňovací období platí pro tohoto plátce i pro bezprostředně následující kalendářní rok. Z důvodů hodných zvláštního zřetele může správce daně na žádost plátce podanou do konce měsíce října roku, v němž byl plátce registrován, rozhodnout, že změnu zdaňovacího období na kalendářní čtvrtletí lze učinit již pro bezprostředně následující kalendářní rok.
Příklad 2
Změna zdaňovací období nově registrovaného plátce
Obchodní společnost jako osoba povinná k dani překročila v květnu 2023 limit obratu pro povinnou registraci plátce daně podle § 6 zákona o DPH a podle § 94 zákona o DPH podala přihlášku k registraci plátce do 15. 6. 2023. Plátcem se stala podle § 6 zákona o DPH od 1. 7. 2023. Podle § 99 zákona o DPH bude mít tato obchodní společnost po své registraci jako zdaňovací období kalendářní měsíc, tj. nemůže podle předpokládané výše obratu požádat o zdaňovací období v délce kalendářního čtvrtletí. Z toho vyplývá, že minimálně do konce roku 2024 by měla mít jako zdaňovací období kalendářní měsíc. Podle § 99a odst. 3 zákona o DPH však může do 31. 10. 2023 požádat správce daně o změnu zdaňovacího období na kalendářní čtvrtletí od 1. 1. 2024.
Pokud správce daně této žádosti vyhoví, bude mít obchodní společnost od 1. 1. 2024 jako zdaňovací období kalendářní čtvrtletí. Pokud však správce daně této žádosti nevyhoví, bude mít společnost nadále i v roce 2024 jako zdaňovací období kalendářní měsíc.
Pokud by v roce 2024 dosáhla obratu např. ve výši 8 850 000 Kč, má zákonný nárok změnit od 1. 1. 2025 zdaňovací období na kalendářní čtvrtletí. Tuto změnu podle § 99a odst. 1 písm. d) zákona o DPH oznámí správci daně v daňovém přiznání za prosinec 2024, vyznačením kódu zdaňovacího období následujícího roku „Q“.
Z § 99 a § 99a zákona o DPH prakticky vyplývá, že plátce, který měl dosud jako zdaňovací období kalendářní čtvrtletí, je povinen jeho délku změnit na kalendářní měsíc, pokud jeho obrat za předcházející kalendářní rok dosáhl 10 000 000 Kč. V tomto případě je plátce také povinen změnu zdaňovacího období oznámit správci daně, a to v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období předchozího roku, tj. v případě změny zdaňovacího období pro rok 2024 v přiznání za IV. čtvrtletí 2023. Na titulní straně tohoto přiznání v řádku označeném „Kód zdaňovacího období následujícího roku“ uvede plátce kód „M“. Pokud by plátce změnu zdaňovacího období neprovedl a v daňovém přiznání nevyznačil, správce daně by ho zřejmě po uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání za leden 2024 vyzval, aby toto daňové přiznání předložil.
Příklad 3
Změna zdaňovacího období na kalendářní měsíc
Obchodní společnost, která se stala plátcem v roce 2015, byla dosud plátcem se čtvrtletním zdaňovacím obdobím, protože její roční obrat v předchozích letech nepřekračoval částku 10 000 000 Kč.
Pokud v roce 2023 dosáhne obchodní společnost obratu ve výši 13 830 000 Kč, stává se podle § 99 zákona o DPH od 1. 1. 2024 plátcem s měsíčním zdaňovacím obdobím a tuto změnu oznámí správci daně v daňovém přiznání za IV. čtvrtletí 2023. Na titulní straně tohoto daňového přiznání uvede obchodní společnost v příslušném řádku kód „M“ a pro rok 2024 bude jejím zdaňovacím obdobím kalendářní měsíc.
2. Oprava poměrného odpočtu daně
Podle § 72 zákona o DPH je oprávněn uplatnit odpočet daně plátce, a to u přijatého zdanitelného plnění, které v rámci svých ekonomických činností použije pro vyjmenované účely uvedené v jednotlivých písmenech tohoto odstavce, tj. zejména pro uskutečňování svých zdanitelných plnění, osvobozených plnění s nárokem na odpočet daně, pro plnění s místem plnění mimo tuzemsko, u nichž by měl plátce nárok na odpočet, pokud by se uskutečnila v tuzemsku a pro další vyjmenované účely.
Plátce má podle § 72 odst. 5 zákona o DPH nárok na odpočet daně v plné výši u přijatého zdanitelného plnění, které použije výhradně pro vyjmenovaná plnění, která jsou uvedena v § 72 odst. 1 zákona o DPH, tj. zejména pro uskutečňování zdanitelných plnění, plnění osvobozených od daně s nárokem na odpočet daně a pro další vyjmenované účely. Z toho lze dovozovat, že použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění, byť v rámci ekonomické činnosti výhradně pro osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně uvedená v § 51 zákona o DPH, nárok na odpočet daně u těchto přijatých zdanitelných plnění nemůže.
Podle navazujícího § 72 odst. 6 zákona o DPH použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění jak pro účely, které zakládají nárok na odpočet daně, tak pro jiné účely, je oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně jen v částečné výši. Prakticky to znamená, že pojem „odpočet daně v částečné výši“ zahrnuje jak „poměrný nárok na odpočet daně“ podle § 75 zákona o DPH, tak i „zkrácený nárok na odpočet daně“ podle § 76 zákona o DPH.
Pravidla pro uplatňování nároku na odpočet daně v poměrné výši, tj. v případech, kdy plátce přijaté zdanitelné plnění použije jak pro účely svých uskutečněných plnění, tak i pro jiné účely jsou stanovena v § 75 zákona o DPH. Podle § 4 odst. 1 písm. e) zákona o DPH se přitom uskutečněným plněním rozumí dodání zboží nebo poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, tj. jako osoba povinná k dani. Uskutečněným plněním jsou prakticky zdanitelná plnění, a to jak ve standardním režimu zdanění, tak i v režimu přenesení daňové povinnosti, osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně i s nárokem na odpočet daně a také plnění s místem plnění mimo tuzemsko, tj. dodání zboží a poskytnutí služby, u nichž je podle stanovených pravidel místo plnění v jiném členském státě či ve třetí zemi. Jinými účely se prakticky rozumí zejména osobní potřeba plátce nebo jeho zaměstnanců, výkony veřejné správy či činnosti prováděné příspěvkovými organizacemi o pro zřizovatele.
Použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění jak pro účely svých uskutečněných plnění, tak pro jiné účely, má podle § 75 odst. 1 zákona o DPH nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití pro účely svých uskutečněných plnění. Prakticky to znamená, že z celkového nároku na odpočet daně se vylučuje podíl použití přijatého zdanitelného plnění připadající na činnosti financované různými příspěvky, dotacemi či poplatky, u nichž získaný příjem za uskutečňování těchto činností nesplňuje vymezení „úplaty“, a proto se nejedná o uskutečněné plnění. Z nároku na odpočet daně se i nadále vyjímá podíl použití pro účely osobní spotřeby plátce nebo jeho zaměstnanců. Uvedeným postupem není dotčena případná povinnost krácení nároku na odpočet daně podle § 76 zákona o DPH, jak je vysvětleno v další části textu.
Podle § 75 odst. 2 zákona o DPH si plátce může prakticky zvolit, že uplatní u přijatého zdanitelného plnění, které není dlouhodobým majetkem, nárok na odpočet daně v plné výši a bude přiznávat daň na výstupu při jeho využití pro osobní potřebu nebo pro osobní potřebu svých zaměstnanců. Daň na výstupu bude plátcem přiznávána jako při dodání zboží podle § 13 odst. 4 písm. a) zákona o DPH nebo jako při poskytnutí služby podle § 14 odst. 3 písm. a) zákona o DPH, jak je vysvětleno na příkladu v dalším textu. U dlouhodobého majetku, např. při pořízení osobního automobilu, který bude plátce využívat jak pro uskutečněná plnění, tak i osobní potřebu, je plátce povinen vždy uplatnit nárok na odpočet daně v poměrné výši podle rozsahu použití pro uskutečněná plnění.
Podle § 75 odst. 3 zákona o DPH se příslušná výše odpočtu daně v poměrné výši vypočte jako součin daně na vstupu u přijatého zdanitelného plnění, u kterého má plátce nárok na odpočet daně v poměrné výši, a podílu použití tohoto plnění pro účely svých uskutečněných plnění, který je nadále chápán jako tzv. poměrný koeficient. Tento poměrný koeficient se vypočítá jako procentní podíl zaokrouhlený na celé procento nahoru.
V zákoně o DPH není výslovně uvedeno, jak by měl plátce tento podíl stanovit. Podle právního názoru GFŘ může být stanovení podílu použití pro účely uskutečněných plnění založeno na zvláštní evidenci o využití daného majetku, např. v knize jízd podle poměru počtu kilometrů ujetých pro účely uskutečněných plnění k celkové výši ujetých kilometrů za určité období.
Lze vyjít také ze záznamů o využívání majetku z časového hlediska, např. u strojů podle poměru jejich časového využití pro účely uskutečněných plnění k celkovému časovému rozsahu jejich využití. V případě budov je možno vycházet z podílu podlahové plochy využívané k jednotlivým činnostem.
Při stanovení podílu použití lze rovněž používat kritérium podílu uskutečněných činností. Obce a jiné veřejnoprávní subjekty mohou stanovit poměrný koeficient jako podíl příjmů a výnosů za uskutečněná zdanitelná plnění na součtu všech příjmů a výnosů, včetně příjmů z výkonů veřejné správy a dotací a příspěvků, které jsou určeny na výkony veřejné správy. Obdobným způsobem mohou při stanovení poměrného koeficientu postupovat příspěvkové organizace.
Podklady, evidence a záznamy, na základě, kterých plátce stanoví poměrný koeficient, by měly být vedeny v jeho evidenci pro daňové účely podle § 100 zákona o DPH. Výše tohoto koeficientu se v přiznání k DPH neuvádí, plátce by ji měl v případě, že ho k tomu vyzve správce daně prokázat výše uvedenou evidencí.
Je třeba si uvědomit, že zatímco koeficient pro krácení nároku na odpočet daně podle § 76 zákona o DPH se stanoví jednotně pro všechna přijatá zdanitelná plnění, u kterých je plátce povinen nárok na odpočet daně krátit, poměrný koeficient podle § 75 zákona o DPH se obecně určuje ve vztahu k danému přijatému zdanitelnému plnění.
2.1 Postup při opravě odpočtu
Z § 75 odst. 4 zákona o DPH vyplývá, že není-li možno v okamžiku uplatnění odpočtu daně stanovit výši poměrného koeficientu podle skutečného podílu použití, stanoví ji plátce kvalifikovaným odhadem. Po skončení kalendářního roku, ve kterém byl po uskutečnění zdanitelného plnění plátce oprávněn uplatnit nárok na odpočet a tento nárok uplatnil a přijaté zdanitelné plnění použil, plátce stanoví poměrný koeficient podle skutečného rozsahu použití příslušného plnění pro účely svých uskutečněných plnění v daném roce.
Bude-li se takto stanovený poměrný koeficient lišit od poměrného koeficientu stanoveného kvalifikovaným odhadem o více než 10procentních bodů, výše uplatněného odpočtu daně se opraví.
Tuto opravu odpočtu plátce uvede v daňovém přiznání v řádku 45, a to za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém po uskutečnění zdanitelného plnění je oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně, jehož se oprava týká. Praktický postup při provádění opravy odpočtu v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období roku 2023 je vysvětlen na příkladu v dalším textu.
Příklad 4
Poměrný nárok na odpočet daně a jeho oprava při pořízení osobního automobilu
Obchodní společnost, která je plátcem daně s měsíčním zdaňovacím obdobím, pořídila do obchodního majetku v dubnu 2023 na základě kupní smlouvy osobní automobil, který zčásti používá pro ekonomickou činnost, která je výhradně zdanitelným plněním, a zčásti pro osobní potřebu jednatele obchodní společnosti, jemuž byl automobil přidělen. Automobil byl pořízen za cenu 600 000 Kč bez daně a daň uvedená prodejcem na daňovém dokladu tedy činila při sazbě 21 % částku 126 000 Kč. Automobil je dlouhodobým majetkem, a proto obchodní společnost musela při uplatňování nároku na odpočet daně vzhledem k předpokládanému účely využívání automobilu postupovat podle § 75 zákona o DPH.
V daňovém přiznání za měsíc duben 2023 uplatnila obchodní společnost nárok na odpočet daně v poměrné výši. Poměrný koeficient stanovila kvalifikovaným odhadem podle využívání automobilu, který využíval jednatel, jemuž byl přidělen v předchozím období, a to ve výši 80 %. Nárok na odpočet daně uplatnění tímto způsobem v poměrné výši v dubnu 2023 tedy činil 100 800 Kč (80 % z částky daně 126 000 Kč). V průběhu roku 2023 jednatel evidoval jízdy pro služební účely a osobní potřebu a po skončení roku 2023 zjistí, že skutečný rozsah využití automobilu pro ekonomickou činnost byl za rok 2023 pouze 60 %. Z toho vyplývá, že v posledním daňovém přiznání za rok 2023, tj. v přiznání za měsíc prosinec 2023 je obchodní společnost povinna podle § 75 odst. 4 zákona o DPH původně uplatněný nárok na odpočet daně ve výši 108 800 Kč snížit o 33 200 Kč na úroveň skutečného rozsahu využití automobilu pro ekonomickou činnost (60 %). Uvedenou částku uvede v přiznání k DPH za prosinec 2023 v ř. 45, v němž se uvádí tzv. korekce odpočtů. V kontrolním hlášení se tato oprava odpočtu daně nevykazuje.
V případě uplatňování nároku na odpočet daně z oprav, údržby a dalších nákladů spojených s provozem automobilu, který je plátcem využíván jak pro uskutečněná zdanitelná plnění, tak i pro jiné účely je možno postupovat dvěma způsoby, jak je vysvětleno v následujícím příkladu.
Příklad 5
Nárok na odpočet daně u nákladů spojených s provozem osobního automobilu
U nákladů spojených s provozem osobního automobilu, který je využíván pro služební i osobní potřebu, může plátce vzhledem k tomu, že se nejedná o dlouhodobý majetek postupovat dvěma způsoby. Prvním možným způsobem je obdobně jako při pořízení uplatňovat poměrný nárok na odpočet za každé zdaňovací období, a to s případnou opravou odpočtu daně v posledním zdaňovacím období kalendářního roku, případně může u těchto nákladů postupovat podle § 75 odst. 2 zákona o DPH, tj. uplatnit u nich nárok na odpočet daně a přiznat daň na výstupu za každé zdaňovací období z poměrné části těchto nákladů spotřebovaných pro osobní potřebu.
Více již najdete v měsíčníku Daně, účetnictví, vzory a případy č. 11-12/2023.
2. říjen Pondělí (za sobotu 30. 9.) |
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v srpnu 2023 (§ 36 a § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Oznámení příjmu plynoucího v srpnu 2023 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (kromě odměn za závislou činnost § 6 odst. 4) (§ 36 a § 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Odvod zajištění daně sraženého v srpnu 2023 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení o zajištění daně (§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Sociální pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2023(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
9. říjen Pondělí (za neděli 8. 10.) |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za září 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 7 odst. 2, § 7a zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
20. říjen Pátek |
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za září 2023 (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Daň z příjmů – OSVČ |
Zaplacení paušální zálohy na říjen 2023 poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy: na daň z příjmů, na sociální a zdravotní pojistné (§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2023(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2023(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2023 (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2023 (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
||
31. říjen Úterý |
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v září 2023 (§ 36 a § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Oznámení příjmu plynoucího v září 2023 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (kromě odměn za závislou činnost § 6 odst. 4) (§ 36 a § 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Odvod zajištění daně sraženého v září 2023 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení o zajištění daně (§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Sociální pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za říjen 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za říjen 2023(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2023 (§ 365 zákona č. 262/2006 Sb., „nový“ zákoník práce) (§ 205d zákona č. 65/1965 Sb., „starý“ zákoník práce, ve znění do 31. 12. 2006) (§ 12 odst. 3 prováděcí vyhlášky č. 125/1993 Sb.) |
Poradce č. 4-5/2024 (IX/2023)
· Zákoník práce s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11-12/2023 (IX/2023)
· Mzdové a platové problémy po novele ZP
· Přesčasy ve zdravotnictví po novele zákoníku práce
· Slovenští občané v českém systému zdravotního pojištění
· Zkrácené pracovní úvazky pro osoby ohrožené na trhu práce
· Zaměstnanec a příjmy z nájmu nemovitostí (bytů)
· Průměrný výdělek v praxi
· Obce a živelní pohromy
· Zvraty v systému výkonu veřejné moci ve výstavbě obcemi
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11-12/2023 (IX/2023)
· Živelní pohromy z pohledu podnikatele
· Milostivé léto (2.) – správa sociálního zabezpečení
· Úročené zápůjčky u dlužníka a věřitele
· Příjmy podnikatele bez nutnosti hradit pojistné
· Režim přenesení daňové povinnosti – stavební a montážní práce
· Zdravotní pojištění – kdy zaměstnavatel udělá chybu?
· Živelní pohromy – pracovněprávní pohled
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 11-12/2023 (IX/2023)
· Povinnosti plátce DPH na konci kalendářního roku
· Úvěry a zápůjčky v daních a účetnictví
· Relativní majetková práva - výběr ustanovení z občanského zákoníku
1000 řešení – měsíčník č. 9-10/2023 (IX/2023)
· Živelní pohromy a podnikání
· OSVČ – ukončení podnikání
· Zaměstnavatelé – chyby a postupy v ZP
· Daně v praxi
· Účetnictví
· Zaměstnávání
· Mzdy
· Veřejná správa
1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)
2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)
4. 100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice (vnitropodnikové směrnice z oblasti cestovních náhrad, inventarizace, používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců, pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou, základních informací pro zpracování účetních agend)
5. Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2023 (přehled sazeb, parametrů, vzorových výpočtů z oblasti mezd a platů a jejich zdanění. Přinášíme i aktuální přehled odvodů na zdravotní a sociální pojištění, pracovního práva, dávek nemocenského pojištění, důchodů, sociálních dávek a souvisejících oblastí…)
6. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)
7. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále 2023 (při optimalizační činnosti je důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných daňových úniků)
8. 100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady (publikace přináší aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny v novele ZDP ohledně paušálního režimu, mimořádných odpisů, osvobození od daně, slev na dani a další; třetí kapitola se věnuje cestovním náhradám, stravnému a pracovním cestám)
9. Daňové a nedaňové výdaje 2023 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska)
10. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Automobil v podnikání (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů pracovněprávní problematiku týkající se zaměstnaneckých benefitů, dovolené, odměňování, náhrady škody a ve třetí kapitole automobil z hlediska odpisů, daňových výdajů, technického zhodnocení a účtování)
Poradce č. 6/2024 (XI/2023)
· Zákon o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů s komentářem
· Zákon o místních poplatcích s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2024 (XI/2023)
· Změny zákoníku práce v souhrnném přehledu
· Jaké sankce hrozí zaměstnavateli po novele zákoníku práce?
· Důchodové pojištění – novela
· Konec roku ve mzdové účtárně
· Dohody o práci po novele zákoníku práce
· Novela zákoníku práce a postavení ženy v zaměstnání
· Stravenkový paušál 2023
· Podnikatelé ve zdravotním pojištění v roce 2024
· Zaměstnavatelé a odpočet ve zdravotním pojištění v roce 2024
· Další vzdělávání pedagogických pracovníků – novela
· Účetní závěrka vybraných účetních jednotek
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 1/2024 (XI/2023)
· Skončení kalendářního roku - oprava poměrného odpočtu daně
· Roční vypořádání nároku na odpočet daně
· Konec roku ve mzdové účtárně
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 1-2/2024 (XI/2023)
· Účetní závěrka – práce nekončí
· Zákoník práce po novele
· Účetní a daňové odpisy majetku – metody a formy
· Občanský zákoník
1000 řešení – měsíčník č. 11-12/2023 (XI/2023)
· Účetní závěrka 2023
· Odpisy majetku
· Daně v praxi
· Účetnictví
· Zaměstnávání
· Mzdy
· Veřejná správa
· Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
· Vyhláška o zájmovém vzdělávání
· Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plněn povinné školní docházky
· Vyhláška o školním stravování
· Správa daní · Daně z příjmů · Daň z přidané hodnoty · Silniční daň · Spotřební daně · Daň z nemovitosti · Rozpočtová pravidla
|
· Účetnictví · Související předpisy · Mezinárodní správa daní
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní) · Občanský zákoník · Obchodní korporace · Občanský soudní řád · Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo) · Trestní právo · Exekuce · Insolvenční řízení · Správní právo
|
ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby) · Zákoník práce · Mzdové a platové předpisy · Předpisy k zaměstnanosti · Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění · Zdravotní pojištění
|
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální) · Stavební zákon · Katastr nemovitosti · Bydlení · Požární bezpečnost · Pozemkové úpravy · Související předpisy
|
|
ZÁKONY V (veřejná správa, školství) · Územní celky a členění státu · Organizace veřejné správy · Veřejná správa ve vztahu k občanům · Školy a školská zařízení
|
|
ZÁKONY VI (životní prostředí, odpady, energie) · Životní prostředí · Ochrana ovzduší, půdy, rostlin, vod · Odpady, obaly · Energie
|
|
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
Copyright (c) 2023