|
PRÁVNÍ DŮSLEDKY VYŠŠÍ MINIMÁLNÍ MZDY
Vláda 21. srpna 2017 rozhodla, že od 1. ledna 2018 se zvýší minimální mzda. Základní sazba této mzdy bude 12 200 Kč za měsíc (dříve 11 000 Kč) nebo 73,20 Kč za hodinu (dříve 66,20 Kč za hodinu). Tím se zaručuje ochrana zaměstnanců před poskytováním nepřiměřeně nízkých mezd a vymezuje se nárok na mzdu ve stanovené nejnižší úrovni. Jak se projeví zvýšení minimální mzdy v dalších pracovněprávních předpisech?
Zaměstnavatel doplácí
Právní úprava minimální mzdy je provedena v § 111 zákoníku práce (dále ZP) a v nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě. Zvýšení minimální mzdy bylo provedeno v nařízení vlády. Pokud by si zaměstnanec vydělal méně po odečtení mzdy nebo platu za práci přesčas, příplatku za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve zdraví ztíženém prostředí a za práci v sobotu a v neděli, zaměstnavatel mu rozdíl doplatí. Minimální mzda je stanovena pro týdenní pracovní dobu 40 hodin.
Při jiné délce se výše mzdy upraví
Na stejnou mzdovou úroveň se dostala minimální mzda zaměstnanců, kteří jsou zdravotně postižení (např. poživatelé invalidních důchodů). Pro tyto osoby platí rovněž měsíční i hodinová minimální mzda. Toto opatření má za cíl stabilizovat postavení této specifické skupiny zaměstnanců na trhu práce a odstranit možné příčiny nerovnosti v odměňování v závislosti na zdravotním stavu zaměstnance.
Obdobný postup byl již pro rok 2017
Ke mzdě přísluší zaměstnanci doplatek ve výši rozdílu mezi mzdou dosaženou v kalendářním měsíci a příslušnou minimální měsíční mzdou, nebo ve výši rozdílu mezi mzdou připadající na jednu odpracovanou hodinu a příslušnou minimální hodinovou mzdou, Možnost volby doplatku do hodinové nebo měsíční minimální mzdy podmiňuje ZP sjednáním, stanovením nebo určením formy doplatku před započetím práce. V opačném případě je zaměstnavatel povinen použít doplatku do minimální hodinové mzdy.
Jak v Evropské unii
Od roku 2007 do současnosti jde teprve o třetí zvýšení minimální mzdy. Skutečnost, že v letech 2007 až 2014 nebyla minimální mzda zvyšována, přispěla k tomu, že byly výrazně oslabeny základní funkce minimální mzdy a významně poklesla kupní síla zaměstnanců pracujících za minimální mzdu. Stagnace minimální mzdy dále přispěla k tomu, že výše čisté minimální mzdy byla postačující na pokrytí výživy a ostatních základních osobních potřeb, nestačila však například k zabezpečení rostoucích nákladů na bydlení. V současnosti, kdy ekonomika České republiky patří k nejvýkonnějším v EU, je zvýšení minimální mzdy plně opodstatněné.
ÚLOHU MINIMÁLNÍ MZDY V ČR zvýrazňuje skutečnost, že z 28 členských států EU má zákonem danou minimální mzdu 22 zemí. Jedná se např. o Belgii, Nizozemsko, Lucembursko, Francii, Německo, Španělsko, Portugalsko. Minimální mzda není zákonem stanovena např. ve Švédsku, Finsku, Dánsku, Itálii, Rakousku a na Kypru. V těchto zemích se minimální mzda většinou upravuje v kolektivních smlouvách, které stanoví jednu minimální mzdu nebo více jejich úrovní v členění podle odvětví, oborů, kvalifikačních, případně profesních struktur. Je to způsobeno tím, že v těchto zemích je – na rozdíl od České republiky – vysoká míra odborové organizovanosti a kolektivní smlouvy tam mají významnou úlohu v personální činnosti.
Minimální odměna v dohodách
Ochrana prostřednictvím minimální mzdy je pro všechny zaměstnance a typy odměn za práci podle ZP. Vztahuje se i na odměny za práci konanou podle dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Odměna za práce podle dohod není limitována, uplatňuje se smluvní volnost a přihlíží se k charakteru práce. Zaměstnavatel by však při jejím sjednávání měl dodržovat rovnost v pracovněprávních vztazích. Sjednaná odměna by měla odpovídat charakteru práce, pracoviště nebo vykonané práci a měla by být přiměřená. Pokud by odměna z dohody připadající na jednu hodinu nebyla ve výši minimální hodinové mzdy 73,20 Kč na hodinu, je zaměstnavatel povinen poskytnout doplatek.
Příklad
Zaměstnanec, který bude pracovat v dohodě o provedení práce, musí dostat odměnu za 300 hodin minimálně 21 960 Kč (dříve 19 800 Kč) a v dohodě o pracovní činnosti 1 464 Kč (dříve 1 320 Kč) za 20 hodin za týden).
Nová výše minimální mzdy se projevuje nejen v přímých částkách, které zaměstnanec dostane ve výplatě, ale má odraz v řadě dalších pracovněprávních předpisů.
PRŮMĚRNÝ VÝDĚLEK - Jestliže průměrný výdělek zaměstnance je nižší než minimální mzda, upraví se podle § 357 odst. 1 ZP na částku odpovídající minimální mzdě. Stejně se postupuje i při uplatnění pravděpodobného výdělku. Pro výpočet průměrného výdělku je rozhodující hrubá mzda, která byla zaměstnanci zúčtována v předchozím kalendářním čtvrtletí. Při rozhodování, které částky patří do základu pro výpočet průměrného výdělku, je nutné si uvědomit, co se rozumí mzdou. Do základu pro výpočet se započítávají jen částky, které jsou poskytovány za vykonanou práci. Za odpracovanou dobu, kterou se dělí příslušná hrubá mzda, se považuje doba skutečného výkonu práce, za níž přísluší mzda (plat). Jde např. o práci přesčas, doba účasti na školení či studiu k prohloubení kvalifikace apod. Do odpracované doby se nezapočítávají zejména překážky v práci, ať již jde o pracovní volno s náhradou mzdy nebo neplacené, dovolená, neomluvená nepřítomnost v práci, náhradní volno za práci přesčas nebo ve svátek, přestávky v práci na jídlo a oddech, studijní volno apod. Do hrubého výdělku se zahrnuje mzda, zúčtovaná k výplatě v rozhodném období, bez ohledu na to, zda byla vyplacena až po jeho skončení. Do hrubé mzdy se však nezahrnuje plnění, která nemají povahu mzdy nebo platu, protože nejsou poskytovaná za práci. Většinou jde o plnění v souvislosti se zaměstnáním, jako např. náhrady mzdy, odstupné, cestovní náhrady, náhrady za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce, odměna za pracovní pohotovost, výnosy z kapitálových podílů, plnění věrnostní a stabilizační povahy poskytovaná k pracovním a životním výročím, případně při odchodu do důchodu. Rovněž se do hrubého výdělku nezahrnují částky, které nevyjadřují pracovní výsledky či výkonnost zaměstnance.
Příklad
Průměrný výdělek se bude zjišťovat v prosinci 2017. Bude se vycházet z 3. kalendářního čtvrtletí v roce 2017.
Bude-li si např. zaměstnanec v prosinci 2017 vybírat část dovolené z roku 2016, bude mu náhrada mzdy za ni vypočtena z hrubého výdělku za třetí čtvrtletí roku 2017 a nikoliv v průměru roku 2016.
Vyšší příspěvek na zapracování
má zabezpečit, aby uchazečům o zaměstnání, kterým úřad práce věnuje zvýšenou péči (§ 33 zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti – dále ZOZ), byla tato péče věnována i u zaměstnavatelů v počátcích jejich začlenění na trhu práce. Zejména se jedná osoby, které nastupují do pracovního procesu bezprostředně po absolvování školy. Mohou to však být i jiní zaměstnanci, kteří nastupují do pracovněprávního vztahu bez potřebných znalostí a dovedností a zaměstnavatel jim umožní zapracování, případně zaškolení podle § 228 ZP. Přitom i nadále platí povinnost zaměstnavatele, že musí zaučit zaměstnance, který vstupuje do zaměstnání bez kvalifikace.
Příspěvek se poskytuje jednorázově zpětně na základě dohody mezi úřadem práce a zaměstnavatelem po dobu maximálně tří měsíců. Měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu minimální mzdy, tedy 6 100 Kč (dříve 5 500 Kč). Celková částka může být 18 300 Kč (dříve 16 500 Kč).
Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program
se poskytuje zaměstnavateli, který přechází na nový podnikatelský program a z toho důvodu nemůže zabezpečit pro své zaměstnance práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby. Zaměstnavateli může úřad práce poskytnout příspěvek k částečné úhradě náhrady mzdy poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů.
Příspěvek se poskytuje na základě dohody mezi zaměstnavatelem a úřadem práce podle § 117 ZOZ. Příspěvek lze poskytovat maximálně po dobu šesti měsíců. Měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance může činit maximálně polovinu minimální mzdy (od 1. ledna 2018: 6 100 Kč). U jednoho zaměstnance se tedy jedná o maximální částku 36 600 Kč (dříve 33 000 Kč).
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčních PaM 11/2017, PaM 10/2017, Aktualizace III/5)
PODÁVÁNÍ DAŇOVÝCH PŘIZNÁNÍ A KONTROLNÍCH HLÁŠENÍ
Mezi základní procesní povinnosti plátců daně patří povinnost podávat daňové přiznání a od 1. 1. 2016 také kontrolní hlášení. Pro podávání daňového přiznání a kontrolního hlášení platí pravidla vyplývající obecně ze zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen daňový řád). Některá specifická pravidla pro podávání přiznání k DPH a také kontrolních hlášení vyplývají z příslušných ustanovení zákona o DPH.
1. Daňová přiznání
Obecná pravidla pro podávání daňového přiznání vyplývají z daňového řádu. Řádné daňové tvrzení, kterým je prakticky daňové přiznání a hlášení, je povinen podat každý daňový subjekt, kterému to zákon ukládá, nebo daňový subjekt, který je k tomu správcem daně vyzván. Tato povinnost platí bez výjimek i pro plátce, kteří poskytují nebo přijímají stavební a montážní práce. Daňový subjekt je povinen v řádném daňovém tvrzení sám vyčíslit daň a uvést předepsané údaje, jakož i další okolnosti rozhodné pro vyměření daně. Daň je splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání řádného daňového tvrzení. Daňové přiznání u daní vyměřovaných na zdaňovací období, které činí 12 měsíců, se podává nejpozději do konce prvního měsíce, jímž začíná běh zdaňovacího období. Je-li zdaňovací období kratší než 1 rok, podává se daňové přiznání do 25 dnů po uplynutí zdaňovacího období a tuto lhůtu přitom nelze prodloužit. Toto pravidlo platí také pro podávání přiznání k DPH.
Daňový subjekt může před uplynutím lhůty k podání daňového přiznání nahradit daňové přiznání, které již podal, opravným daňovým přiznáním. V daňovém řízení se dále postupuje podle tohoto opravného daňového přiznání a k předchozímu daňovému přiznání se nepřihlíží. Daňový subjekt je podle daňového řádu povinen, zjistí-li, že daň má být vyšší než poslední známá daň, podat do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém to zjistil, dodatečné daňové přiznání a ve stejné lhůtě rozdílnou částku uhradit. Daňový subjekt je oprávněn podat dodatečné daňové přiznání na daň nižší, než je poslední známá daň, jestliže vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nasvědčují tomu, že daň byla stanovena v nesprávné výši. Dodatečné daňové přiznání na daň nižší, než je poslední známá daň, není přípustné, pokud některé z rozhodnutí, z něhož vyplývá poslední známá daň, bylo učiněno podle pomůcek nebo vydáno na základě sjednání daně. Daňový subjekt je oprávněn podat i dodatečné daňové přiznání, kterým se nemění poslední známá daň, ale pouze údaje daňovým subjektem dříve tvrzené. Tato pravidla platí také pro podávání opravného a dodatečného přiznání k DPH.
Lhůta pro podání přiznání k DPH již není uvedena výslovně v § 101 zákona o DPH, ale vyplývá z daňového řádu, jak bylo vysvětleno v předchozím textu. Podle daňového řádu se podává daňové přiznání do 25 dnů po uplynutí zdaňovacího období, je-li zdaňovací období kratší než 1 rok. Podle § 99 zákona o DPH je zdaňovacím obdobím obecně kalendářní měsíc. Za podmínek stanovených v navazujícím § 99a zákona o DPH se může plátce rozhodnout, že jeho zdaňovacím obdobím pro příslušný kalendářní rok je kalendářní čtvrtletí. V § 101 zákona o DPH není zakotvena ani splatnost daně, protože také vyplývá z daňového řádu, podle něhož je daň splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání řádného daňového přiznání. Od 1. 1. 2015 jsou v § 101 zákona o DPH uvedena obecná ustanovení o daňovém přiznání a v § 101b zákona o DPH zvláštní ustanovení o daňovém přiznání a splatnosti daně.
Obecná ustanovení
Podle § 101 odst. 1 zákona o DPH mají povinnost podat daňové přiznání zejména plátce a identifikovaná osoba, a to ve lhůtách vyplývajících z daňového řádu, tj. do 25 dnů po skončení zdaňovacího období. Podle § 101 odst. 1 písm. c) zákona o DPH má povinnost podat daňové přiznání také osoba, které vznikla povinnost přiznat daň podle § 108 odst. 1 písm. i) zákona o DPH, tj. osoba, která není plátcem a která uvedla neoprávněně daň na jí vystaveném dokladu. Tato osoba má povinnost podat daňové přiznání do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém doklad vystavila.
Podle § 101 odst. 1 písm. d) zákona o DPH má povinnost podat daňové přiznání osoba, která není plátcem, které vznikla povinnost přiznat daň podle § 108 odst. 1 písm. k) zákona o DPH. V návaznosti na judikát Soudního dvora EU v kauze C– 409/04 Teleos, je tímto písmenem uložena povinnost podat daňové přiznání a přiznat daň osobě registrované k dani v jiném členském státě, která nesplnila deklarovanou povinnost přepravit nebo odeslat zboží pořízené od plátce v tuzemsku do jiného členského státu a plátce přitom přijal všechna opatření, která od něho mohou být rozumně požadována k prokázání osvobození při dodání zboží do jiného členského státu. Tato osoba má povinnost podat daňové přiznání do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém bylo plátcem deklarováno osvobozené dodání zboží do jiného členského státu.
Podle § 101 odst. 2 zákona o DPH nelze lhůty pro podání daňového přiznání v souladu s daňovým řádem prodloužit. Podle 101 odst. 3 zákona o DPH je daňové přiznání plátce povinen podat, i když mu nevznikla v příslušném zdaňovacím období povinnost přiznat daň. Jedná se o odlišnou úpravu, než která je obecně zakotvena v daňovém řádu, podle něhož stačí sdělit tuto skutečnost správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání.
Podle § 101 odst. 4 zákona o DPH platí oproti předchozímu odstavci 3 výjimka pro plátce, který nemá v tuzemsku sídlo ani provozovnu, tj. vlastně pro tzv. nerezidenta. Pokud tomuto plátci za příslušné zdaňovací období nevznikla povinnost přiznat daň nebo povinnost přiznat plnění osvobozená od daně s nárokem na odpočet daně, nemusí tuto skutečnost sdělovat správci daně, tj. nemusí ani podávat tzv. negativní daňové přiznání. Obdobná výjimka platí podle § 101 odst. 5 zákona o DPH pro identifikovanou osobu. Pokud této osobě nevznikne ve zdaňovacím období povinnost přiznat daň, nesděluje také tuto skutečnost správci daně.
Zvláštní ustanovení
Zvláštní ustanovení o podávání daňového přiznání jsou po novelizaci provedené s účinností od 1. 7. 2017 stanovena v § 101b zákona o DPH. Tato pravidla se prakticky vztahují na plátce v úpadku a na osobu spravující pozůstalost, která podává daňové přiznání po smrti zůstavitele. V zákoně o DPH je stanovena speciální úpravu lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, do nějž spadá účinnost rozhodnutí o úpadku plátce nebo člena skupiny. Daňové přiznání se v tomto případě podává do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku, pokud ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku do posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání uplynulo méně než 30 dnů. Podle § 101b odst. 2 zákona o DPH rozhodl-li soud o úpadku člena skupiny, je skupina povinna podat nejpozději do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku tohoto člena skupiny daňové přiznání za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího dni účinnosti tohoto rozhodnutí.
Podle § 101b odst. 3 zákona o DPH se daňové přiznání za zdaňovací období, ve kterém došlo ke smrti zůstavitele, podává pouze za celé zdaňovací období. Podle navazujícího § 101b odst. 4 zákona o DPH je toto přiznání povinna podat ve stanovených lhůtách osoba spravující pozůstalost. Podle § 101b odst. 5 zákona o DPH vzniká povinnost podat daňové přiznání ve lhůtě podle předchozího odstavce 4 i v případě, kdy původní lhůta pro jeho podání dosud neuplynula. Podle posledního odstavce 6 nelze lhůty podle předchozích odstavců 1, 2 a 4 prodloužit.
Povinná elektronická forma podání
Povinná elektronická formu podání daňového přiznání a dalších podání v oblasti DPH byla zavedena od 1. 1. 2014, jak vyplývá z § 101a zákona o DPH, který byl novelizován s účinností do 1. 5. 2016 a 19. 9. 2016. Z § 101a odst. 1 vyplývá, která podání v elektronické podobě jsou povinná pro plátce daně.
Podle § 101a odst. 1 zákona o DPH mají všichni plátci, a to bez výjimky, povinnost podávat daňová přiznání i dodatečná daňová přiznání výhradně elektronicky. Tato povinnost, jak vyplývá z tohoto odstavce, neplatí pro identifikované osoby a další osoby, kterým je v § 101 odst. 1 zákona o DPH uložena povinnost ve stanovených případech podat daňové přiznání. Plátce je povinen podat elektronicky také kontrolní hlášení a přílohy k daňovému přiznání, dodatečnému daňovému přiznání nebo hlášení. Povinnost elektronického podání se nevztahuje na hlášení o pořízení nového dopravního prostředku a na hlášení o dodání nového dopravního prostředku podle § 19 zákona o DPH.
Z § 101a odst. 2 zákona o DPH vyplývá, že jak plátci, tak identifikované osoby musí podávat elektronicky souhrnné hlášení. Přihláška k registraci a oznámení o změně registračních údajů se podává také pouze elektronicky. Tato povinnost však neplatí pro identifikované osoby. Změnou registračních údajů, kterou je třeba elektronicky oznámit správci daně, je např. zřízení nového bankovního účtu, který bude plátce využívat pro svou ekonomickou činnost.
Podle § 101a odst. 3 zákona o DPH je možno po novelizaci provedené s účinností od 19. 9. 2016 ve vazbě na zákon o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce podání uvedená v předchozích odstavcích 1 a 2 učinit elektronicky pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, a to podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu, ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, nebo dodatečně potvrzenou za podmínek uvedených v daňovém řádu. Z toho lze dovodit, že jak daňové přiznání, tak i kontrolní či souhrnné hlášení lze i nadále poslat správci daně datovou zprávou prostřednictvím daňového portálu, která musí být opatřena uznávaným elektronickým podpisem nebo datovou zprávou prostřednictvím datové schránky. Podle písmene b) lze uvedená podání nadále poslat správci daně datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do datové schránky ve smyslu daňového řádu. Podle písmene c) lze přiznání k DPH, kontrolní či souhrnné hlášení poslat správci daně datovou zprávou bez uznávaného elektronického podpisu podanou prostřednictvím daňového portálu, pokud je toto podání správci daně do 5 dnů potvrzeno nebo opakováno písemně nebo ústně do protokolu.
V případě elektronického podání kontrolního hlášení a souhrnného hlášení, které vyžadují dodatečné potvrzení ve smyslu daňového řádu, platí podle zákona o DPH odlišné lhůty než je lhůta 5 dní podle daňového řádu. Podle § 101d odst. 2 zákona o DPH musí být kontrolní hlášení, které vyžaduje dodatečné potvrzení, potvrzeno ve lhůtě pro podání kontrolního hlášení, tj. nejpozději do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce nebo kalendářního čtvrtletí. Obdobně podle § 102 odst. 3 zákona o DPH musí být souhrnné hlášení, které vyžaduje dodatečné potvrzení, potvrzeno ve lhůtě pro jeho podání.
Podle § 101a odst. 4 zákona o DPH bylo pro elektronická podání v oblasti DPH zavedeno od 1. 5. 2016 pravidlo, že nebude-li elektronické podání odeslané datovou zprávou ve formátu nebo struktuře zveřejněné správcem daně, je automaticky neúčinné. O této skutečnosti již na podzim roku 2015 informovalo GFŘ formou sdělení, které bylo zveřejněno na webových stránkách finanční správy, softwarové firmy.
Tiskopis přiznání k DPH
Daňové tvrzení, tj. jak řádné, tak i dodatečné daňové přiznání lze podle § 72 daňového řádu podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí. Od srpna 2016 se pro podání přiznání k DPH používá tiskopis s označením 25 5401 MFin 5401 – vzor č. 20, včetně novelizovaných pokynů k jeho vyplnění. Tento tiskopis je zveřejněn na webových stránkách finanční správy, kde jsou zveřejňovány aktuální daňové tiskopisy. Na titulní straně tiskopisu v oddílu A se uvádí, jakému finančnímu úřadu a územnímu pracovišti je přiznání podáváno a DIČ daňového subjektu, který přiznání podává. Dále je zde třeba uvést, za jaké období je daňové přiznání podáváno. Dále se zde uvádějí požadované identifikační údaje, včetně vyznačení toho, zda se jedná o přiznání podávané plátcem, identifikovanou osobou, skupinou či neplátcem daně. V oddílu B se uvádí prohlášení, že údaje uváděné v přiznání jsou pravdivé a uvádí se zde údaje o podepisující osobě nebo osobě oprávněné k podpisu daňového přiznání.
Na druhé straně tiskopisu daňového přiznání v oddílu C se uvádějí údaje rozhodné pro stanovení daně. V části I. se uvádí základ daně a daň na výstupu za uskutečněná zdanitelná plnění, včetně daně při pořízení zboží z jiného členského státu, při přijetí služby a dalších plnění od osoby neusazené v tuzemsku, daň při dovozu zboží a také daň přiznaná příjemcem zdanitelného plnění v režimu přenesení daňové povinnosti na příjemce plnění u tuzemských zdanitelných plnění, včetně stavebních a montážních prací, které tomuto zvláštnímu režimu podléhají.
V části II. přiznání se uvádějí údaje o plněních osvobozených od daně s nárokem na odpočet daně, tj. zejména hodnota zboží dodaného do jiného členského státu a zboží vyvezeného do třetí země. Dále se zde vykazuje hodnota poskytnuté služby a dalších plnění s místem plnění mimo tuzemsko. Poskytovatel plnění v režimu přenesení daňové povinnosti na příjemce plnění v tuzemsku zde vykazuje hodnotu poskytnutých zdanitelných plnění v tomto zvláštním režimu
V části III. přiznání se vykazují pro informaci daňové správy doplňující údaje, které neovlivňují výši daně. Jedná se o hodnotu pořízeného a dodaného zboží prostřední osobou v rámci třístranného obchodu, o hodnotu dovezeného zboží, na které se vztahuje osvobození od daně podle § 71g zákona o DPH a údaje o opravě výše daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení, a to jak ze strany věřitele, tak i dlužníka.
V části IV. se vykazuje nárok na odpočet daně, a to jak z přijatých zdanitelných plnění uskutečněných jinými plátci, tak i z přijatých zdanitelných plnění, z nichž vznikla plátci povinnost přiznat daň jako jejich příjemci. V řádcích 40 a 41 se uvádí základ daně a daň na vstupu z přijatých zdanitelných plnění od plátců daně. Základ daně se uvádí v levém sloupci, v prostředním sloupci se uvádí daň na vstupu, vzniká-li plátci plný nárok na odpočet daně a v pravém sloupci se uvádí daň na vstupu, vzniká-li plátci krácený nárok na odpočet daně, a to v částce před krácením. Samotné krácení nároku na odpočet se provádí až v ř. 52, jak je vysvětleno v dalším textu. Pokud plátce uplatňuje nárok na odpočet daně v poměrné výši podle § 75 zákona o DPH ve sloupci „základ daně“ v ř. 40 nebo 41 přiznání, vykazuje pouze poměrnou část základu daně a ve sloupci „v plné výši“ vykazuje pouze poměrnou část daně na vstupu. Pokud však plátce uplatňuje nárok na odpočet daně v krácené výši podle § 76 zákona o DPH ve sloupci „základ daně“ v ř. 40 nebo 41 přiznání, vykazuje celý základ daně a ve sloupci „krácený odpočet“ vykazuje celou částku daně na vstupu.
V řádku 42 se uvádí nárok na odpočet daně v případě, kdy je správcem daně celní úřad. Jedná se zejména o případy doměření daně v případě nezákonného dovozu zboží, kdy musí plátce zaplatit daň při dovozu zboží na základě platebního výměru celnímu úřadu, tj. nepřiznává daň při dovozu zboží v ř. 7 nebo 8 daňového přiznání. I v tomto případě však může uplatnit nárok na odpočet daně, splní-li zákonem stanovené podmínky z hlediska použití dovezeného zboží.
V řádcích 43 a 44 se ve vazbě na řádky 3 až 13 uvádí základ daně a daň na vstupu z přijatých zdanitelných plnění, z nichž vznikla plátci povinnost přiznat daň jako jejich příjemci. Konkrétně se jedná o pořízení zboží z jiného členského státu, přijetí služby s místem plnění v tuzemsku podle § 9 odst. 1 zákona o DPH od osoby registrované k dani v jiném členském státě, dovoz zboží, pořízení nového dopravního prostředku, přijaté zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti v tuzemsku, včetně stavebních a montážních prací, a ostatní zdanitelná plnění, u nichž vzniká povinnost přiznat daň při jejich přijetí podle § 108 zákona o DPH. V řádku 45 se provádí případná korekce odpočtů daně podle § 75 odst. 4, podle § 77 nebo podle § 79 až § 79c zákona o DPH. Řádek 46 je součtovým řádkem, v němž se sečtou údaje o odpočtu daně vykázané v předchozích řádcích 40 až 45. Nesčítá se základ daně, ale pouze sloupce, v nichž se vykazuje nárok na odpočet daně v plné výši a v krácené výši.
V řádku 47 je třeba pro informaci daňové správy uvádět hodnotu pořízeného dlouhodobého majetku, včetně dlouhodobého majetku pořízeného vlastní činností. Uvádí se zde také základ daně a daň v členění na odpočet daně v plné výši a v krácené výši. Podle pokynů k vyplňování daňového přiznání se údaje o základu daně a dani uvádějí najednou v daňovém přiznání za zdaňovací období, kdy byl dlouhodobý majetek uveden do užívání. Neuvádějí se zde zálohy nebo přijatá dílčí plnění při pořizování dlouhodobého majetku.
V části V. přiznání se provádí krácení nároku na odpočet daně podle § 76 zákona o DPH. V řádku 50 se uvádí hodnota plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně podle § 51 zákona o DPH, tj. uvádí se zde součet částek bez daně za veškerá uskutečněná plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně, včetně plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně s místem plnění mimo tuzemsko a součet částek bez daně za veškerá ostatní uskutečněná plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně (např. ve zvláštním režimu pro investiční zlato podle § 92 odst. 2 a 3 zákona o DPH). V řádku 51 přiznání se uvádí hodnota plnění, která se podle § 76 odst. 4 zákona o DPH nezapočítávají do výpočtu koeficientu pro krácení nároku na odpočet daně. V levém sloupci tohoto řádku se uvádí součet částek bez daně za uskutečněná plnění s nárokem na odpočet daně, která se do výpočtu koeficientu nezapočítávají a v pravém sloupci se uvádí součet částek bez daně za uskutečněná plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně uvedená v ř. 50, která se také do výpočtu koeficientu nezapočítávají.
V řádku 52 přiznání se uvádí část odpočtu daně v krácené výši. V levém sloupci tohoto řádku se prakticky uvádí v procentním vyjádření zálohový koeficient vypočtený z údajů za zdaňovací období předcházejícího kalendářního roku při ročním vypořádání odpočtu daně podle § 76 odst. 6 zákona o DPH. V pravém sloupci se uvádí vypočtená část nároku na odpočet daně v krácené výši podle § 76 odst. 1, která se vypočte jako součin pravého sloupce řádku 46 (krácený odpočet) a koeficientu uvedeného v levém sloupci řádku 52.
V řádku 53 se provádí vypořádání odpočtu daně podle § 76 odst. 7 až 10 zákona o DPH. V levém sloupci se uvádí hodnota vypořádacího koeficientu vypočteného podle § 76 odst. 7 zákona o DPH z údaje za zdaňovací období celého kalendářního roku. V pravém sloupci se uvádí vypořádání odpočtu daně podle § 76 odst. 7 a 8 zákona o DPH. Vypořádání se vypočte jako rozdíl mezi celkovým nárokem na odpočet daně v krácené výši vypočteným z údajů za vypořádávané období a součtem uplatněných nároků na odpočet daně v krácené výši v jednotlivých zdaňovacích obdobích zahrnovaných do vypořádání z pravého sloupce řádku 52. Nárok na odpočet daně za vypořádávané období se vypočte jako součin pravého sloupce řádku 46 z hodnot za celé vypořádávané období a vypořádacího koeficientu uvedeného v levém sloupci z řádku 53.
V části VI. přiznání se provádí výpočet daně. V řádku 60 se vykazuje úprava odpočtu daně podle § 78 až § 78e zákona o DPH. V tomto řádku se uvádí součet vypočtených částek úprav odpočtu daně podle § 78 až § 78e zákona o DPH. Úprava odpočtu daně se uvede v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku nebo v případě úprav odpočtu podle § 78d nebo § 78e zákona o DPH v příslušném zdaňovacím období. V řádku 61 se uvádí částka skutečně vrácené daně fyzickým osobám ze třetích zemí při vývozu zboží podle § 84 zákona o DPH. Řádek 62 je součtovým řádkem, v němž se uvádí daň na výstupu přiznaná v předchozích řádcích 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 a 13 přiznání snížená o vrácenou daň uvedenou v řádku 61 + daň jinde neuvedená podle § 108 odst. 1 písm. j) a k) zákona o DPH. Řádek 63 je součtovým řádkem, v němž se uvádí uplatněný odpočet daně v příslušném zdaňovacím období, popřípadě krácený odpočet daně podle § 76 zákona o DPH. Jedná se prakticky o součet řádků 46, 52, 53 + 60. V případě, že daň na výstupu za příslušné zdaňovací období převyšuje odpočet daně, vzniká povinnost přiznat vlastní daň v řádku 64. V případě, že odpočet daně za příslušné zdaňovací období převyšuje daň na výstupu, vzniká nadměrný odpočet, který se vykáže v 65 přiznání. Řádek 66 se vyplňuje pouze při podání dodatečného přiznání a vykazuje se v něm rozdíl oproti poslední známé dani.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčnících Poradce 2/2018, DaÚ 7-8/2017, 1000 řešení 10/2017, Aktualizace I/2)
|
|
|
Částka 115 Rozeslána dne 16. října 2017
334/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 129/2012 Sb., o podrobnostech uvádění osiva a sadby pěstovaných rostlin do oběhu, ve znění pozdějších předpisů
335/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 275/1998 Sb., o agrochemickém zkoušení zemědělských půd a zjišťování půdních vlastností lesních pozemků, ve znění pozdějších předpisů
336/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 197/2004 Sb., k provedení zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů
337/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 189/2009 Sb., o atestační zkoušce, zkoušce k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušce akreditovaných kvalifikačních kurzů a aprobační zkoušce a o postupu při ověření znalosti českého jazyka (vyhláška o zkouškách podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních)
Částka 116 Rozeslána dne 16. října 2017
338/2017 Nález Ústavního soudu ze dne 8. srpna 2017 sp. zn. Pl. ÚS 9/15 ve věci návrhu na vyslovení protiústavnosti § 10b odst. 1 písm. a) zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění zákona č. 185/2001 Sb.
Částka 117 Rozeslána dne 19. října 2017
339/2017 Nařízení vlády o bližších požadavcích na způsob organizace práce a pracovních postupů při práci v lese a na pracovištích obdobného charakteru
340/2017 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů
341/2017 Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
342/2017 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů
343/2017 Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2016, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2016, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2018 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2018 a o zvýšení důchodů v roce 2018
344/2017 Nařízení vlády o zvýšení příplatků k důchodu v roce 2018
Částka 118 Rozeslána dne 19. října 2017
345/2017 Nález Ústavního soudu ze dne 8. srpna 2017 sp. zn. Pl. ÚS 32/16 ve věci návrhu na zrušení části ustanovení § 61 odst. 1 a § 143 odst. 1 trestního řádu
Částka 112 Rozeslána dne 11. října 2017
329/2017 Vyhláška o požadavcích na projekt jaderného zařízení
330/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 401/2010 Sb., o obsahových náležitostech Pravidel provozování přenosové soustavy, Pravidel provozování distribuční soustavy, Řádu provozovatele přepravní soustavy, Řádu provozovatele distribuční soustavy, Řádu provozovatele podzemního zásobníku plynu a obchodních podmínek operátora trhu
Částka 119 Rozeslána dne 11. října 2017
345/2017 Nález Ústavního soudu ze dne 8. srpna 2017 sp. zn. Pl. ÚS 32/16 ve věci návrhu na zrušení části ustanovení § 61 odst. 1 a § 143 odst. 1 trestního řádu
Částka 119 Rozeslána dne 20. října 2017
346/2017 Vyhláška o závazném vzoru potvrzení o dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu a o závazném vzoru potvrzení o ošetření nebo vyšetření uchazeče o zaměstnání ve zdravotnickém zařízení
347/2017 Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenových rozhodnutí
Částka 120 Rozeslána dne 24. října 2017
348/2017 Vyhláška, kterou se stanoví odměny členům Prezidia Rady pro veřejný dohled nad auditem
349/2017 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí, kterým se vyhlašuje pro účely nemocenského pojištění výše redukčních hranic pro úpravu denního vyměřovacího základu platných v roce 2018
350/2017 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
351/2017 Sdělení Ministerstva zdravotnictví o vydání Cenového předpisu 2/2017/DZP, kterým se mění Cenový předpis Ministerstva zdravotnictví 1/2017/DZP ze dne 18. listopadu 2016, o regulaci cen poskytovaných zdravotních služeb, stanovení maximálních cen zdravotních služeb poskytovaných zubními lékaři hrazených z veřejného zdravotního pojištění a specifických zdravotních výkonů
Částka 121 Rozeslána dne 24. října 2017
352/2017 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konaných ve dnech 20. a 21. října 2017
|
|
|
8. 11.
Středa
|
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za říjen 2017
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
20. 11.
Pondělí
|
Daně z příjmů – plátce |
Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti z mezd za říjen 2017
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za říjen 2017
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za říjen 2017
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za říjen 2017
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za říjen 2017
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za říjen 2017
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za říjen 2017
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
27. 11.
Pondělí (za sobotu 25.)
|
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za říjen 2017 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 99, § 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení DPH plátce za říjen 2017 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za říjen 2017, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3, 5 a 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za říjen 2017, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za říjen 2017, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
30. 11.
Čtvrtek
|
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v říjnu 2017 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (kromě příjmů ze závislé činnosti dle § 6 odst. 4)
(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v říjnu 2017 z určených příjmů nerezidentů mimo EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce o provedeném zajištění
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z
nemovitých věcí
|
Odvod druhé splátky (á 50 %) daně na rok 2017, pokud daň přesáhla 5.000 Kč
(§ 15 odst. 1 písm. a), b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
|
|
|
|
POVÝŠENÍ V PRÁCI – JAK SE S NÍM VYPOŘÁDAT?
Mgr. Monika Jakubíková, Ph. D.
Pokud jste členem nějakého pracovního kolektivu a náhle vás ve firmě povýší na jejich nadřízeného, budete se muset vypořádat s mnoha úskalími této změny. V případě kariérního postupu ještě ani nestihnete pořádně oslavit úspěch ve firmě a už se můžete setkat s negativními reakcemi, na něž jste předtím ani nepomysleli.
POKUD PROBĚHLO OFICIÁLNÍ VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ a zúčastnili se ho i jiní kolegové z týmu, mohou mít dojem, že vyhrát měli oni, že jste to vyhráli „ze známosti“, mohou mít různé další negativní pocity a šířit tyto myšlenky i po firmě. Ať už jste jakkoli šikovný člověk a vaše výhra ve výběrovém řízení je zcela objektivní, nikdy s ní nebudou všichni spokojeni, a pokud ve výběru neuspěli, potřebují pro své ego vytvořit nějaké relevantní obranné taktiky.
DRUHOU MOŽNOSTÍ JE I TO, ŽE VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ NEPROBĚHLO a přímo vás ve firmě oslovili a danou pozici vám nabídli. U tohoto způsobu výběru vás kolegové mohou podezírat, že jste na povýšení pracovali již delší dobu „za jejich zády“, případně nějakými nerelevantními způsoby. Jednoduše, řečím se nevyhnete a jediné, co vám zbývá, je nezabývat se jimi, nepřesvědčovat okolí o opaku slovy, ale věřit si a dokázat všem svými výsledky, že váš výběr byl zcela opodstatněný. V tomto případě je důležitější, co si myslí váš nadřízený, než jaké pocity mají lidé, kteří ještě včera byli vašimi kolegy a dnes už jsou vašimi podřízenými.
Pokud předtím váš tým držel pohromadě, byli jste kamarádi, je samozřejmě velká pravděpodobnost, že dobré vztahy zůstanou zachovány a nic se nezmění, kromě vašich nových pracovních povinností. Může však nastat i další verze – vztahy jsou dobré, ale někteří jedinci začnou využívat odvolávání se na přátelství i v situacích, kdy nebudou plnit pracovní či jiné povinnosti. Opozdil jsem se v práci? Měj pro to pochopení, vždyť ještě nedávno jsi byl jedním z nás. Nestihl jsem úkol? Vždyť víš, jak to tu chodí, práce je moc, znáš to, pracoval jsi s námi. Anebo věty jako „změnil ses“, kterými vás budou kolegové podrývat. V případě takového chování je třeba nastavit si jisté hranice. Kolegy na jedné straně kamarádsky chápat, ale zároveň se naučit vyžadovat od nich výsledky a respektování určitých pravidel. Jste teď odpovědný za celý tým a jejich výsledky jsou vaší vizitkou. Takže je nutné naučit se vypořádat se s takovými pokusy o využití kamarádského vztahu, to samé platí i v rodinných firmách. Mnoho lidí po takové zkušenosti řekne, že pracovat s rodinou je mnohem těžší než s cizími lidmi. Nenechte se zneužívat – jakmile zaregistrujete takové pokusy, je třeba dát rázně najevo, že pravidla se v týmu budou dodržovat i navzdory tomu, že jsme kamarádi.
Důsledkem kamarádských vztahů může být paradoxně i to, že jste k sobě přímější, někdy i drzejší, než byste si dovolili k cizím lidem, blízkého člověka budete snadněji kritizovat nebo ho urazíte, u cizího byste se možná dokázali více ovládat. Pozor tedy i na tento aspekt, nezapomínejte, že jste nyní jako nadřízený určitým modelem chování, který bude zbytku týmu udávat normy a kterého budou kopírovat.
KDYŽ VÁS POVÝŠÍ a požádáte ostatní, aby vám vykali, mohou to považovat za zvláštní. Pokud však máte pocit, že vám to pomůže v budování autority nebo nějakého odstupu, který potřebujete, máte samozřejmě právo být ten, kdo určuje pravidla komunikace v týmu. Jen zvažte, zda je to nutné a zda to vaší týmové práci prospěje. Možná že jako nový šéf budete mít možnost odstěhovat se do jiné samostatné kanceláře. Pokud je ve firmě obvyklé, že nadřízený nesedí s podřízenými, respektujte toto pravidlo. To, že zůstanete sedět s ostatními, můžete vy brát jako projev přátelství – stále jsem jeden z vás, nestěhuji se – kolegové to ale mohou vnímat jako formu kontroly – zůstal s námi sedět, aby nás sledoval. Je třeba citlivě zvážit, co je vhodné, co je nejlepší pro vás, čemu z firemních standardů je dobré se přizpůsobit, a co byste naopak chtěli dělat jinak a máte pro to relevantní argumenty.
VÝBĚR NOVÉHO ŠÉFA Z EXISTUJÍCÍ PRACOVNÍ SKUPINY MÁ I MNOHO POZITIV - Znáte se v týmu mezi sebou, víte, co na koho platí, co má kdo rád, co ho nebaví, slyšeli jste, na co kolegové v minulosti nadávali, co jim vadilo na bývalém šéfovi – všechny tyto informace umíte využít k tomu, aby byl výkon skupiny a také atmosféra v ní lepší. Lidé vás možná budou akceptovat rychleji, než kdyby dostali nového šéfa zvenku a delší dobu by jim musel dokazovat svou odbornost a poznávat se s nimi. Málokdo je dobrým šéfem, pokud své lidi nezná, pokud neví, co koho baví, co má kdo rád, jaký má kdo systém práce. Pokud dokážete využít tuto svou výhodu – že kolegy dobře znáte z minulosti – máte napůl vyhráno.
NĚKDY SE JAKO PROBLÉM JEVÍ BUDOVÁNÍ AUTORITY - Pokud pracujete v neformálním prostředí, můžete ji využívat méně, jistý respekt byste však u kolegů mít měli. Jde o to, aby akceptovali to, co jim říkáte, co od nich chcete, o čem jste rozhodli, a nezpochybňovali to. Pokud jste byli už před povýšením v týmu neformální autoritou, bude to snadnější, pokud ne, bude třeba si ji vybudovat krok za krokem. Pokud by se vám delší dobu nedařilo uspět, máte stále ještě více možností, kam se obrátit o pomoc. Jednou z možností je i váš vlastní šéf. Pokud spolu máte dobrý vztah, můžete se s ním poradit, jak si budoval autoritu on, co doporučuje, jakým chybám je třeba se vyhnout. Pokud chcete situaci řešit spíš externě, můžete využít služeb externího kouče nebo mentora, k oběma profesím se lze dostat hledáním na internetu nebo nejlépe přes osobní doporučení někoho, kdo už má s jejich službami zkušenost. Buďte připraveni, že cena za tyto služby není malá, ale jejich přidaná hodnota pro vaši kariéru může být mnohem vyšší.
Když se stanete nadřízeným nějakého týmu, z pohledu firmy se mění očekávání vůči vám. Jednak začínáte být zodpovědný za jejich výkon, jednak se mění také každodenní komunikace – začínáte lidem předávat informace směrem odshora dolů –, tady od vás firma očekává, že budete mentálně součástí managementu, tedy že budete rozhodnutí prezentovat tak, jak byla dohodnuta, že je nebudete před týmem zpochybňovat.
Pokud máte nějaké vlastní pochybnosti ohledně firemní politiky nebo o čemkoli jiném, měli byste je sdílet spíš se svým nadřízeným než s podřízenými. Neměli byste s lidmi mluvit o svých obavách, nedostatcích, strachu z nové funkce. Tým chce lídra, na kterého se může obrátit, který je pro ně skutečnou autoritou a na kterého se dá spolehnout. Své starosti můžete sdílet například s koučem, ten se k problematice může postavit z úplně jiného úhlu pohledu než členové vašeho nového týmu. Pokud vás někteří členové týmu stále odmítají respektovat jako nového šéfa, zpochybňují to, zda a jak jim můžete zadávat úkoly nebo je kontrolovat, zkuste to nejprve po dobrém – diskuzí mezi čtyřma očima –, ale pokud to nezabere, budete muset sáhnout i po jiných formách vyžadování pracovního výkonu, které máte jako nadřízený k dispozici.
Někdy se může stát, že chcete po povýšení zachovat vše tak, jak to bylo předtím – vztahy i komunikaci –, ale tým vás začne postupně vyčleňovat sám od sebe. Lidé se před vámi přestanou bavit o určitých věcech, nedozvíte se jejich skutečné názory, přestanou vás zvát na mimopracovní akce týmu a podobně. Musíte na to být připraveni a nesnažit se silou včlenit do kolektivu – respektujte to, že se vaše role změnila, a pokud to tým cítí tak, že už vás nechce sebou nikam zvát, je to jeho rozhodnutí. Na pracovním výkonu to nemusí nic změnit, jednoduše se jen lidé v týmu rozhodli pro větší odstup od současné týmové autority. Může vám to být i líto, ale toto jsou momenty, které jsou někdy s povýšením spojeny. Stejně tak je zřejmé, že vy už před nimi nebudete říkat úplně všechno. Věci, které se dozvíte na poradách nadřízených, rozhodnutí, která ještě nejsou jistá, vaše názory na některé kolegy – o tom všem jste si mohli dovolit mluvit kdysi jako členové týmu, ale nyní se od vás očekává přiměřená diskrétnost a takt.
Také pozor na to, abyste na neformálních setkáních mimo firmu neříkali něco úplně jiného, než co říkáte na pracovišti. Vaše manažerská role se mimo pracoviště nemůže vypnout a přeladit na úplně jinou notu, případně zpochybňovat vaše vlastní rozhodnutí.
KDYŽ SE STANETE NOVÝM ŠÉFEM, JE DOBRÉ SVOLAT SI TÝM A STANOVIT JASNÁ OČEKÁVÁNÍ - Co očekáváte vy od nich, co od týmu očekává firma, co zůstane zachováno, co se změní. Jako nový šéf máte nárok nastavit si vlastní podmínky spolupráce – neměňte to, co funguje, změňte to, co nefunguje a na co máte po povýšení konečně vliv. Musíte být připraveni, že o nějaké přátele přijdete, nějaké nové získáte, jako člověk, který rozhoduje, budete čelit nesouhlasu členů týmu. Ale to už je úděl nadřízeného. Byli jste povýšeni, neboť vám firma důvěřuje, takže byste měli ukázat, že přinesete nějaká zlepšení k tomu, co bylo doposud. Pokud budete mít pochybnosti, zda jste udělali správně, když jste vyšší post ve firmě přijali, vzhledem k tomu, s jakými reakcemi se setkáte, zkuste se vůči tomu mentálně obrnit. Každé povýšení může přinést i dav závistivců, špatně mohou reagovat i lidé, které jste doteď považovali za své přátele. Nikdy nebudete schopni vyhovět každému, a pokud byste měli řídit svůj život na základě názoru druhých, nikam byste se nedostali.
ZÁVĚR – Zkuste být jako nový šéf správným manažerem, hlídejte si výkon skupiny a pracujte i na dobrých vztazích uvnitř, ale nevzdávejte to kvůli pár jedincům, kteří by byli rádi na vašem místě, a proto vám ho chtějí co nejvíce znepříjemnit. Vaše firma má důvod, proč vybrala právě vás, zkuste očekávání naplnit a nezabývat se negativy, která vždy vznikají jako průvodní jev jakéhokoli úspěchu.
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 4/2018 (IX/2017)
- Stavební zákon po poslední novele s komentářem – JUDr. Jiří Plos
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11/2017 (X/2017)
- Změny ve stavebním zákoně – Ing. Karel Janda
- Nové změny v zákoně o pobytu cizinců – JUDr. Eva Dandová
- Podávání kontrolního hlášení od července 2017 – Ing. Zdeněk Kuneš
- Výplata podílů na zisku – Ing. Martin Děrgel
- Prodej obchodního závodu v podvojném účetnictví – Ing. Zdenka Cardová
- DPH v podvojném účetnictví – Ing. Martin Děrgel
- Oceňování majetku v daňové evidenci – <>Ing. Karel Janda
- Rekvalifikace fyzických osob – JUDr. Ladislav Jouza
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 11/2017 (X/2017)
- DPH ve stavebnictví – montážní a stavební práce – Ing. Václav Benda
- Zásady v účetnictví – Ing. Zdenka Cardová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11/2017 (X/2017)
- Právní důsledky vyšší minimální mzdy – JUDr. Ladislav Jouza
- Zaměstnávání cizinců - novela zákona o zaměstnanosti – Mgr. Olga Bičáková
- Placené a neplacené pracovní volno – změny – JUDr. Ladislav Jouza
- Nedbalost při práci a její důsledky – JUDr. Eva Dandová
- Změny v zákoně o inspekci práce – JUDr. Eva Dandová
- Snížení mzdy – odebráním výkonových složek nebo osobního ohodnocení – Richard W. Fetter
- Některá plnění z FKSP z pohledu daní a pojištění – Ing. Zdeněk Morávek
- Účtování ve společenství vlastníků – Ing. Karel Janda
1000 řešení – měsíčník č. 11/2017 (IX/2017)
- Zaměstnávání cizinců – novela zákona o zaměstnanosti – Mgr. Olga Bičáková, JUDr. Ladislav Jouza
- Odpovědnost za přestupky nově – JUDr. Jana Drexlerová
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
SBORNÍKY ZÁKONŮ:
zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané hodnoty, zákon o účetnictví … (I/2017)
Zákony IIA – občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád … (IIA/2017)
Zákony IIB – trestní zákoník, trestní řád, zákon o přestupcích … (IIB/2017)
Zákony III – zákoník práce, zákon o nemocenském pojištění, zákon o důchodovém pojištění … (III/2017)
Zákony IV – stavební zákon, katastrální zákon, zákon o zadávání veřejných zakázek … (IV/2017)
Zákony V – zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon …. (V/2017)
Zákony VI – zákon o odpadech, zákon o životním prostředí, vodní zákon … (VI/2017)
ODBORNÉ PUBLIKACE:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2016 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO za rok 2016 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Pomocník mzdové účetní 2017 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2017) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
Povinnosti zaměstnavatele – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
Stavíme bez chyb, pokut a penále – (legislativní část, změny a novinky, slovník stavebních pojmů)
Daňové výdaje z účetního a daňového hlediska bez chyb, pokut a penále – (které výdaje uplatnit do daňových výdajů a jak správně účtovat)
Mzdy a platy bez chyb, pokut a penále – (mzdy a platy aktuálně po novelách)
Smluvní vztahy nejen pro mzdovou účtárnu (komentované vzory smluv)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 5-6/2018 (X/2017)
- Trestní řád s komentářem – JUDr. Jan Engelmann
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2017 (XI/2017)
- Optimalizace daně z příjmů FO – Ing. Martin Děrgel
- Přechod z daňové evidence na účetnictví v roce 2018 - Ing. Helena Machova
- DPH u výchovy a vzdělávání – Ing. Václav Benda
- Účtování o ojetých vozidlech – Ing. Karel Janda
- Příspěvky pro zaměstnavatele - JUDr. Ladislav Jouza
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2017 (XI/2017)
- Úprava základu daně – Ing. Eva Sedláková
- Daňové a nedaňové výdaje – Ing. Dalimila Mirčevská
- Nemocenské pojištění komplexně pro praxi – JUDr. Eva Dandová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 12/2017 (XI/2017)
- Živnostenský zákon - novela – Ing. Karela Janda
- Zaměstnávání osob se zdravotním postižením - novela zákona o zaměstnanosti – Mgr. Olga Bičáková
- Jak správně napsat pracovní smlouvu – JUDr. Ladislav Jouza
- „Státní kategorie“ nad 26 let ve zdravotním pojištění – změny – Ing. Antonín Daněk
- Zdravotní pojištění na přelomu let 2017/2018 - Ing. Antonín Daněk
- Minimální mzda v r. 2018: dopady do zdravotního pojištění a na nekolidující zaměstnání – Richard W. Fetter
- Odměňování úředníků, zaměstnanců a členů zastupitelstva obce-změny od 1. 1. 2018 – JUDr. Ladislav Jouza
- Účetní závěrka příspěvkových organizací – Ing. Karel Janda
1000 řešení – měsíčník č. 12/2017 (XI/2017)
- Konec roku v účetnictví – Ing. Karel Janda
- Daňová optimalizace – Ing. Ivan Macháček
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
|
|
|
Kontrolní hlášení
Plátci daně mají povinnost předkládat kontrolní hlášení. Kdo a za jakých podmínek má povinnost předkládat kontrolní hlášení? Jaké jsou náležitosti kontrolního hlášení? Jaká je lhůta pro podání kontrolního hlášení? Jaké sankce hrozí za porušení povinností souvisejících s kontrolními hlášeními?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny všem plátcům DPH, účetním, ekonomům, auditorům, daňovým poradcům, pracovníkům finančních úřadů …
- 1. Poradce 2/2018 – Kontrolní výkaz - příspěvek – Ing. Václav Benda
/A5, str. 288/
- 2. DaÚ 7-8/2017 – Kontrolní hlášení a nález Ústavního soudu - příspěvek – Ing. Václav Benda
/A4, str. 120/
- 3. 1000 řešení 10/2017 – Kontrolní hlášení v roce 2017 – praktické příklady – Ing. Václav Benda
/A5, str. 120/
- 4. Aktualizace I/2 – Zákon o dani z přidané hodnoty – úplné znění zákona
/A5, str. 360/
- 5. Zákony I/2017 – Daňové, účetní, správa daní – úplná znění zákonů
/A5, str. 424/
Cena balíčku je 875 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 350 Kč.
Ušetříte 525 Kč.
Zvýšení minimální mzdy – právní důsledky
Vláda rozhodla, že od 1. ledna 2018 se zvýší minimální mzda. Zaručí se tím ochrana zaměstnanců před poskytováním nepřiměřeně nízkých mezd a vymezuje se nárok na mzdu ve stanovené nejnižší úrovni. Jak se projeví zvýšení minimální mzdy v dalších pracovněprávních předpisech?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, zaměstnavatelům, zaměstnancům, podnikatelům, ekonomům, personalistům, auditorům …
- 1. PaM 11/2017 – Zvýšení minimální mzdy – právní důsledky – příspěvek – JUDr. Ladislav Jouza
/A4, str. 80/
- 2. PaM 10/2017 – Zvýšení minimální mzdy od 1. ledna 2018 – příspěvek – Mgr. Olga Bičáková
/A4, str. 80/
- 4. Aktualizace III/5 – Nařízení vlády o minimální mzdě – úplné znění
/A5, str. 224/
- 5. Zákony III/2017 – Personální, mzdové, sociální, zdravotní …. – úplná znění zákonů
/A5, str. 512/
Cena balíčku je 627 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 313 Kč.
Ušetříte 313 Kč.
Podnikáme a obchodujeme bez chyb
Podnikání si vyžaduje dobrou znalost legislativy. V současném období rychlých legislativních změn je důležitá rychlá informovanost a odborná spolupráce. Přinášíme Vám aktuální znění zákonů novelizovaných v roce 2017, které se týkají občanského práva, trestního práva, právní pomoci ….
Naše publikace jsou určeny obchodním společnostem, sdružením, manažerům, podnikatelům, OSVČ, advokátům, soudcům, ekonomům …
- 1. Zákony IIA/2017 – Občanské, insolvenční, občanský soudní řád…. – úplná znění zákonů
/A5, str. 552/
- 2. Zákony IIB/2017 – Trestní, správní, právní pomoc … - úplná znění zákonů
/A5, str. 432/
- 3. Aktualizace II/1 – Insolvenční zákon, Trestní zákoník, Trestní řád – úplná znění zákonů
/A5, str. 264/
- 4. Aktualizace II/2 – Trestní řád, správní řád, vyhláška o rozsahu hotových výdajů … - úplná znění zákonů
/A5, str. 136/
- 5. Aktualizace II/3 – Trestní zákoník, zákon o správních poplatcích, vyhláška o platební neschopnosti podnikatele - úplná znění zákonů
/A5, str. 152/
- 6. Aktualizace II/4 – Soudní řád správní, zákon o správních poplatcích - úplná znění zákonů
/A5, str. 96/
- 7. Aktualizace II/5 – Zákon o správních poplatních, zákon o správních řízeních soudních, zákon o advokacii, exekuční řád, občanský soudní řád - úplná znění zákonů
/A5, str. 264/
- 8. Ekonomický a personalistický slovník – cca 3 000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
/A5, str. 272/
- 9. Občanský zákoník II. – monotematika – úplné znění zákona s komentářem – JUDr. Zbyněk Pražák
/A5, str. 320/
Cena balíčku je 1 066 Kč.
Cena balíčku s 70 % slevou je 320 Kč.
Ušetříte 746 Kč.
Stavební zákon po poslední novele
Stavíte nebo se chystáte rekonstruovat? Novela stavebního zákona, na kterou dlouho čekala celá společnost je už na papíře. Přinášíme ji i s komentářem. Půjde stavět snáze a levněji? Co se změní pro drobného, většího i největšího stavebníka?
Aktuální informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, majitelům staveb, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajímatelům staveb, auditorům, ekonomům …
- 1. Poradce 4/2018 - Stavební zákon po novele s komentářem – úplné znění zákona s komentářem – JUDr. Jiří Plos
/A5, str. 240/
- 2. DaÚ 10/2017 – Novela stavebního zákona - příspěvek – Ing. Karel Janda
/A4, str. 80/
- 3. 1000 řešení 10/2017 – Stavební zákon – novela – praktické příklady
/A5, str. 120/
- 4. Stavíme bez chyb, pokut a penále - monotematika
/A5, str. 368/
Cena balíčku je 565 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 395 Kč.
Ušetříte 170 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |