Pracovní porady
jsou nezbytnou součástí firemního či organizačního života – ať už je jejich
cílem výměna informací, hledání řešení, nebo rozhodování – vždy by měly být
dobře připraveny, měly by proběhnout s jasnou strukturou
a v nejkratším čase. Všem zúčastněným by mělo být jasné, co bylo
cílem porady a také co bylo jejím výstupem – na čem jsme se dohodli a co
je mým konkrétním úkolem na nejbližší období (do další porady).
PŘÍPRAVA PORADY – pokud je vaším úkolem připravit a vést
poradu:
·
pojmenujte
cíl porady,
·
vyberte
její účastníky
(max. 10 osob),
·
stanovte
si čas
(odkdy dokdy),
·
dopředu
seznamte účastníky s cílem porady (např. e-mailem),
·
žádejte
od účastníků přípravu
– když je to třeba, včas je seznamte s tím, co si mají připravit,
·
připravte
si místnost na poradu, případně materiály a techniku (data projektor, PC...),
·
držte
se stanovené struktury
– mějte opěrné body, abyste nezapomněli na důležité věci,
·
požádejte
někoho o zápis z porady (ten po jejím ukončení rozešlete všem účastníkům),
·
neveďte
poradu prostřednictvím monologu – dejte prostor k vyjádření všem rovnoměrně,
·
držte
se faktů,
·
na
závěr udělejte krátké shrnutí, aby bylo každému jasné, co má v nejbližší době
řešit,
·
poděkujte
za účast a přípravu.
Porada by měla být
efektivním setkáním, neměla by být samoúčelná (neboť už uplynul nějaký čas od
té poslední) a měla by přinést kýžený efekt. Toho můžeme docílit jen tím,
když si jasně pojmenujeme, čeho chceme dosáhnout. Plamínek (2008) mluví
o třech účelech porad:
·
vyměnit
si informace,
·
hledat
řešení problémů,
·
rozhodovat.
INFORMATIVNÍ
PORADA by měla být
o skupinové diskuzi, ne o monologu jednoho člověka. Předpokládáme, že
cílem výměny informací je posun ve stavu řešení společného úkolu, případně
seznámení týmu jeho jednotlivými členy o dílčích úkolech.
Úkolem „řešitelské“
porady je hledání možností, jak vyřešit zadaný úkol. Výsledkem nemusí být jedno
řešení, dobrým výsledkem může být i brainstorming, souhrn nápadů na možné
řešení, které je třeba dále prověřit.
ROZHODOVACÍ PORADA pak vybírá řešení, které se nakonec
realizuje. Pokud má být taková porada efektivní, pak by se mělo jednat
o rozhodování participativní, kdy se na výběru nejvhodnějšího řešení budou
podílet všichni přítomní. A nejen jeden člověk, např. vedoucí.
Poté, co jsme si
pojmenovali cíl, je třeba se na poradu připravit. A nejen sebe, ale
i všechny ostatní zainteresované:
·
stanovte
si čas a místo konání porady, uveďte jmenovitý seznam jejích účastníků – měli by
být přítomni jen lidé, kterých se daný problém opravdu týká, max. 10 lidí,
·
připravte
si (v
písemné podobě) v bodech jednotlivá témata, která na poradě chcete řešit,
·
připojte
k těmto bodům jmenovitě,
od koho z přítomných budete očekávat nějaké informace – potřebují se na to
připravit,
·
naplánujte
si časovou organizaci porady.
Není to obvyklý postup, ale je efektivní. Jak pro člověka, který poradu vede,
tak pro její účastníky. Je vhodné, když si všichni mohou organizovat další
pracovní program a vědí, zda je porada plánována na hodinu, nebo na celé
dopoledne. Je důležité dodržet stanovený začátek porady a také její konec.
V tomto bodě je třeba být velmi důsledný a vyžadovat dodržování času
i od ostatních,
·
časový
plán, spolu s očekávanou přípravou, pošlete dostatečně dopředu (ne
dvě hodiny) např. e-mailem nebo v tištěné podobě všem zaměstnancům,
·
zvažte,
zda na poradu potřebujete připravit nějaké pomůcky – flipchart, dataprojektor,
promítací plátno. Pomohou vám zefektivnit průběh porady – pokud např. píšete
průběžné poznámky a nejdůležitější body velkými písmeny na flipchart,
všichni přítomní jsou stále v obraze, kam se v daném tématu
posouváte. Na plátno např. můžete promítnout krátkou prezentaci, kde jasně
a stručně shrnete to, co potřebujete sdělit ostatním. Lidé si více
zapamatují, když spojíte více vjemů – nejen sluchový, ale i zrakový,
·
zamyslete
se nad tím, jak chcete poradu vést, jak ji budete moderovat, připravte si na účastníky
konkrétní otázky. Nezapomeňte však dát prostor i jim samotným, nejlépe
průběžně, k vyjádření jejich názoru nebo položení otázek. Obligátní „chce
se na závěr někdo na něco zeptat“ nestačí.
VEDENÍ PORADY – při samotném vedení porady se můžete
inspirovat např. postupem, který navrhuje Plamínek (2008). Doporučuje sledovat
níže uvedené schéma:
Plamínek, J.:
Struktura porady.
Definujte téma, ověřte, zda mu všichni porozuměli a zda
jej akceptují.
1.
Pokud
se nejedná o opakované setkání sehraného týmu, vymezte role –
rozsah práv, vedoucí pozici, zapisovatele, zodpovědnost.
2.
Dohoda
o procesu
– jakými metodami budete pracovat, jaká budou dílčí témata, zda máte nějaká
pravidla pro komunikaci, jak bude skupina postupovat v případě problémů
...
3.
Přistupte
k věci samotné
– začněte diskutovat, řešit nebo rozhodovat. Pokud se nedostanete ke kýženému
výsledku, možná vám nezbude nic jiného, než se znovu vrátit na začátek
a zvážit, zda nebudete úspěšnější po přehodnocení cíle nebo díky nějaké
změně procesu.
I když se dobře
připravíme, vše okolo porady promyslíme, zbývá nám ještě samotná její
realizace. A ta vyžaduje poměrně velké umění, protože potřebujete lidi
udržet „při vědomí“. Porada by měla být efektivním setkáním, neměla by být
samoúčelná a měla by přinést kýžený efekt.
Člověk, který poradu
vede, zásadním způsobem ovlivňuje její průběh. Nemůže se bát aktivně vstupovat do procesu dění, neměl
by váhat s přerušením skupiny, když se výrazně odkloní od stanoveného
postupu práce. Pokud vedoucí neumí odlišit podstatné věci od vedlejších, celá
porada pravděpodobně nebude úspěšná. Diskuse se „větví“ a porada končí
chaosem. Není jednoduché udržet účastníky porady aktivní a soustředěně
vnímající po celou dobu trvání porady. Je to trošku o cviku, můžete si
také pomoci nějakými technikami. Nic by však nemělo být umělé. Jen proto, že
danou techniku někdo doporučoval v časopise nebo v knize, nemusí
fungovat u vás. Vy znáte své lidi, víte, jak reagují, a vaším cílem
by mělo být chovat se co nejpřirozeněji. Jednu z možných metod doporučuje
Řeháková (1998). Pro to, aby se pracovníci na poradě dopracovali
k očekávanému výsledku, by měl moderátor dodržet tzv. moderační cyklus.
·
Důležitá
je atmosféra
– dobrou atmosféru je třeba připravovat cíleně dopředu, ještě před stanoveným
začátkem porady. S příchozími můžeme neformálně pohovořit na téma blížící
se dovolené nebo aktuálního sportovního zápasu. Mělo by to být téma neutrální,
ne konfrontační. Pokud je začátek porady stanoven na 9:00, bylo by vhodné
v tomto čase i začít, ať už jsou, nebo nejsou přítomni všichni účastníci.
·
Co
budeme dělat?
Moderátor by měl zajistit, aby určené téma skutečně všichni pochopili, aby byli
srozuměni s cílem porady. Je samozřejmě možné, že se v průběhu porady
vynoří nová témata, otázky a je třeba je zodpovědět, resp. nějakým
způsobem řešit. Žádná otázka, návrh by neměly zůstat nevyslechnuty –
nejjednodušší je, pokud je moderátor poznamená na flipchart a ve vhodné
chvíli se k nim potom vrátí.
·
Startovací
téma –
na úvod můžete navrhnout k řešení takový bod programu, u něhož
předpokládáte, že se k řešení snadno dostanete. Rychlá dohoda může
podpořit motivaci k další diskuzi. Pomoci si můžete i otázkou: „Které
téma považujete za nejdůležitější?“
·
Řešení
problému
– specifikovali jsme problém, hledáme cesty, jak jej řešit. Můžeme opět využít
zápis na flipchart – sesbíráme nápady účastníků, seřadíme je do přehledné
tabulky. Ke každému připíšeme případná rizika a výhody. Ideálně na konci
této fáze vybereme nejvhodnější řešení – dospějeme k dohodě.
·
Plánujeme
opatření
– po tom, co jsme se rozhodli pro konkrétní řešení, je vhodné vytvořit něco
jako „akční plán“, čili jakýsi sumář toho, co je třeba vykonat a kdo za to
bude odpovědný. Tento plán by mohl vypadat např. takto:
Co?
|
Zde celými větami
vpisujeme opatření, která se mají vykonat. Je důležité zaznamenat celé znění
úkolu, protože účastníci velmi rychle zapomínají, na čem se dohodli...
|
Na co?
|
Definuje se, čeho
daným opatřením chceme dosáhnout. Závěrečné hodnocení je pak lépe měřitelné.
|
Kdo?
|
Všechny aktivity
potřebují mít určeného pracovníka, který je zodpovědný za jejich realizaci.
Jednoho konkrétního pracovníka. Určení „ekonomický úsek“ nechá lidi chladnými
a konečného výsledku se nedočkáte.
|
Dokdy?
|
Uveďte přesné
datum, dokdy má být dané opatření realizováno (dokdy má daný člověk podat
zprávu, dokdy má připravit rozpočet...)
|
Info
|
Slouží ke stanovení
způsobu, jakým bude zodpovědná osoba informovat ostatní zainteresované
pracovníky o realizaci opatření.
|
·
Odbočili
jsme od tématu?
Někdy debata ohledně hledání řešení může probíhat opravdu bouřlivě.
V případě, že se skupina vzdálí od stanoveného tématu, může ji moderátor
přivést zpět.
·
Shrnutí
na závěr.
Mělo by sloužit ke shrnutí průběhu a vyzdvihnutí přínosu právě končící
porady. Je vhodné, když účastníky oceníme (za přípravu, aktivní účast, korektní
vystupování a vyslechnutí návrhů ostatních ...).
ZÁPIS Z PORADY – je vhodné, pokud je už na začátku setkání
určen jeden člověk, který zapisuje informace o průběhu porady, jakož
i její výstupy. Po poradě by je měl do stanovené doby, v určené
formě odevzdat všem přítomným. Někdy postačí jednoduchý zápis
v textovém editoru, rozeslaný e-mailem. Jindy bude vhodnější zápis,
případně tabulku akčního plánu, vytisknout a osobně odevzdat účastníkům
porady.
OSOBNÍ PROBLÉMY NA
PORADU NEPATŘÍ – někdy se
stane, že samotné řešení problému překryjí osobní problémy přítomných
pracovníků. Pokud však má být porada efektivní, tyto problémy na ni nepatří.
Může se stát, že někdo z pracovníků má „špatný den“ – onemocněl, víme, že
má rodinné problémy. Když jsem v pozici moderátora porady, mohu se citlivě
zeptat, o samotě s daným pracovníkem, zda je připraven a svou
roli v rámci porady zvládne. Pokud ne, je vhodnější jej omluvit,
a pokud je to možné, poradu vést raději bez něj. I když některé
názory směřují ke striktnímu oddělování soukromého a pracovního života,
přeci jen vše, čím žijeme, co nás trápí nebo těší, náš výkon a schopnost
soustředit se nevyhnutelně ovlivňuje. Pokud víme, že třecí plochy plynou ze
vzájemných antipatií mezi pracovníky, možná bude stačit jen s nimi více
komunikovat a zjistit pravé příčiny problémů. Pokud problém pojmenujeme
a postavíme ho do roviny konkrétních faktů, je snadnější jej řešit, než
když jen podléháme emocím, antipatiím.
FACILITACE A
MEDIACE PŘI VEDENÍ PORAD - Co
znamenají tyto dva cizí pojmy? Kdo je facilitátor či mediátor? Jak může pomoci
v tom, abychom naše porady proměnili v efektivní? Je pravdou, že ani
jednoho z nich nebudou využívat malé organizace, které více či méně
fungují dobře a zpravidla se umí na svých postupech domluvit. Dobrými
pomocníky však mohou být tam, kde se něco zaseklo nebo kde se pracovníci ocitli
v situaci velmi protichůdných názorů a sami nevědí, jak dál.
V latině slovo facile znamená snadno, facilis je snadno uskutečnitelný,
facilitátor je tedy „ten, kdo usnadňuje“. Ten, kdo usnadňuje cestu ke
společnému řešení. Facilitátor obvykle navrhuje postup diskuze, soustředí
pozornost na stanovené téma a zabraňuje odbíhání od něj. Sleduje
a omezuje čas určený na jeden příspěvek. Zabezpečuje, aby byl každý
vyslechnut.
Mediátor je prostředník vyřešení situace ve chvíli, kdy
zúčastněné strany nejsou schopny spolu komunikovat, neboť jim to jde velmi
těžko, uchylují se k osobním útokům a neumí společně hledat pracovní
řešení. Pracovníci se často „zaseknou“ a všechno, co druhá strana přinese
jako nápad, považují automaticky za špatné. Při mediacích nikdy neřešíme, kdy
spor vznikl a „kdo je vinen“. Cílem je dosáhnout takového řešení,
se kterým budou všechny strany spokojeny. Mediátor je pak prostředníkem,
který specifickým postupem zajišťuje, aby lidé dodržovali dohodnutá pravidla.
Nerozhoduje o tom, o čem se bude na poradě hovořit. Pomáhá lidem, aby
se uměli navzájem vyslechnout a hledali taková řešení, u kterých se
jejich zájmy vzájemně překrývají. Mediace je obyčejně delší proces, nepočítejte
s tím, že mediátor přijde na hodinu a problém bude vyřešen.
Mgr. Mária
Kopčíková
Použitá literatura:
Reháková, H.
Manažér 9 (1998); • Plamínek, J. Vedení porad. Praha: Grada, 2007; • Plamínek,
J.: Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2008.