Vážení čtenáři!
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz
1. ÚČETNÍ ZÁVĚRKA ZA ROK 2023
Současně s koncem kalendářního roku nastává pro většinu účetních jednotek období, kdy začnou sestavovat účetní závěrku. Před sestavením účetní závěrky je nezbytné provést a zaúčtovat řadu transakcí, které jsou specifické právě pro tuto oblast.
Co všechno je nutno připravit na ukončení účetního roku? Co je nutno zkontrolovat v této závěrečné fázi vedení účetnictví podnikatelů?
Jak správně postupovat při účetní závěrce se dočtete v našich publikacích, které jsou určeny především účetním, ale i podnikatelům, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům …
1. 1000 řešení 11-12/2023 – Účetní závěrka podnikatelů za rok 2023 – příspěvek a praktické příklady /A5, str. 152/
2. Účetní souvztažnosti pro podnikatele – odborná tematická publikace /A5, str.384/
3. Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 560/
4. DÚVaP 1-2/2024 – Účetní závěrka – práce nekončí – příspěvek /A5, str. 192/
Cena balíčku je 1518 Kč. Cena balíčku s 50 % slevou je 759 Kč. Ušetříte 759 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
2. MÍSTNÍ POPLATKY PO NOVELE
Dosud poslední novela zákona o místních poplatcích nabývá účinnosti od 1. 1. 2024. Smyslem novely je především úprava a sjednocení způsobu stanovení místních poplatků. Novela zákona taktéž nově výslovně stanovuje poplatkové období u poplatku za psa, do předmětu poplatku z pobytu byla zařazena opět lázeňská léčebně rehabilitační péče. Další změny se dotýkají způsobu stanovení poplatku ve vztahu k povinnosti vyměřit nedoplatek platebním výměrem či hromadným předpisným seznamem, způsobu počítání lhůty pro stanovení poplatku u poplatků s ročním poplatkovým obdobím. Jaké další změny novela přináší?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny pracovníkům veřejné správy, obcím a krajům ...
1. Poradce 6/2024 – Zákon o místních poplatcích po novele s komentářem – komentář /A5, str. 224/
2. PaM 11-12/2023 – Výstavba obcemi - změny – příspěvek /A4, str. 112/
3. Aktualizace I/2 – Zákon o rozpočtových pravidlech ... – úplná znění zákonů /A5, str. 48/
4. Zákony VI/2023 – Zákon o odpadech, zákon o obalech - úplná znění zákonů /A5, str. 392/
Cena balíčku je 866 Kč. Cena balíčku s 25 % slevou je 649 Kč. Ušetříte 217 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
3. OBČANSKÝ ZÁKONÍK PO NOVELÁCH II.
Občanský zákoník komplexně a systematicky upravuje hmotné soukromé právo. Občanský zákoník zahrnuje i rodinné, spolkové, pojišťovací právo a další právní oblasti, navíc v sobě sjednotil závazkové právo. Jaké změny přinesly poslední novely občanského zákoníku?
Komplexní a podrobné informace přinášíme v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, ekonomům, manažerům, živnostníkům, obchodním zástupcům, nákupčím, vedoucím pracovníkům, prodejcům a reklamačním pracovníkům, vedoucím prodejen, stavebníkům, pracovníkům oddělení péče o zákazníky, orgánům činným v trestním řízení, auditorům, exekutorům, všem občanům …
1. Poradce 1/2024 – Občanský zákoník I. s komentářem – komentář /A5, str. 336/
2. Poradce 2/2024 - Občanský zákoník II. s komentářem – komentář /A5, str. 272/
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 + CD – odborná tematická publikace /A5, str. 448/
4. Ústava ČR – Ústava České republiky, Zákon o volbě prezidenta republiky, Zákon o volbách do Parlamentu ČR - úplná znění /A6, str. 208/
5. Zákony IIA/2023– Občanský zákoník, Zákon o obchodních korporacích, Živnostenský zákon ... – úplná znění zákonů /A5, str. 592/
Cena balíčku je 1540 Kč. Cena balíčku s 50 % slevou je 770 Kč. Ušetříte 770 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
4. BALÍČEK DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAJE 2023 A 2024
Máte při vedení účetnictví někdy problém správně posoudit daňové výdaje? Podle zákona lze za daňové výdaje považovat náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. No v praxi to je někdy těžké posoudit. Abyste neměli problémy při daňové kontrole – na pomoc přicházejí Daňové a nedaňové výdaje z daňového a účetního hlediska. Jak správně postupovat při jejich posuzování?
Dočtete se v našich publikacích. Tentokrát přinášíme balíček za zvýhodněnou cenu, ve kterém jsou Daňové výdaje 2023 i Daňové výdaje 2024. Publikaci Daňové výdaje 2024 obdržíte v únoru 2024.
Publikace jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1. Daňové a nedaňové výdaje 2024 – odborná tematická publikace /A5, str. 560/
2. Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 560/
3. Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 112/
4. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Automobil v podnikání – odborná tematická publikace /A5, str. 96/
5. CD Poradce březen 2023 - ZDARMA
Cena balíčku je 1 474 Kč. Cena balíčku s 50 % slevou je 737 Kč. Ušetříte 737 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
ÚČETNÍ ZÁVĚRKA PODNIKATELŮ ZA ROK 2023
Současně s koncem kalendářního roku 2023 nastává pro většinu účetních jednotek období, kdy se připravují na sestavení účetní závěrky. Před sestavením účetní závěrky je nezbytné provést a zaúčtovat řadu transakcí, které jsou specifické právě pro tuto oblast. V tomto příspěvku, ve vazbě na platnou legislativní úpravu, pokyny a informace Finanční zprávy, judikáty a dotazy z praxe vztahující se k účetní závěrce, si připomeneme, na co si dávat pozor, co mít na paměti a co zkontrolovat v této závěrečné fázi vedení účetnictví podnikatelů. Účetní předpisy, a tedy i pravidla pro sestavení účetní závěrky, se nijak nezměnily, významně se však změnila ekonomická situace mnoha společností a s ní i rizika, která je potřeba v rámci sestavení účetní závěrky posoudit a promítnout v účetnictví. Dopady ekonomických, energetických a geopolitických událostí roku z pohledu zpracování účetnictví uvádíme průběžně v textu a příkladech. Na závěr jako aktualitu stručně zmíníme některé změny v účetnictví v souvislosti s návrhem novely zákona o účetnictví s účinností od 1. ledna 2024.
1. Právní a věcný rámec účetní závěrky
Účetní závěrka pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, za účetní období započaté v roce 2023 je upravena v těchto základních účetních normativech:
1. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon“ nebo „zákon o účetnictví“).
2. Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále „vyhláška“).
3. České účetní standardy pro podnikatele č. 001 až 023 (dále „ČÚS“).
Definice účetní závěrky je obsažená v § 18 odst. 1 zákona. V zákoně jsou uvedeny termíny sestavení účetní závěrky v běžných případech i v některých případech mimořádných. Zákon v § 20 dále doplňuje další kritéria, kdy musí být účetní závěrka ověřena auditorem, a v § 21 ukládá také povinnost pro auditované účetní jednotky vyhotovení výroční zprávy, její strukturu a obsah. Podstatné je vymezení způsobů zveřejňování účetní závěrky a výroční zprávy uvedené v § 21a. Dále zákon věnuje několik obecných ustanovení konsolidované účetní závěrce v § 22 až 23a.
je určena pro podnikatele a upravuje v části druhé a páté:
- rozsah a způsob sestavování účetní závěrky v plném a ve zkráceném rozsahu,
- uspořádání, označování a obsahové vymezení položek majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv v účetní závěrce,
- uspořádání, označování a obsahové vymezení nákladů, výnosů a výsledků hospodaření v účetní závěrce,
- uspořádání a obsahové vymezení vysvětlujících a doplňujících informací v příloze v účetní závěrce,
- uspořádání a obsahové vymezení přehledu o peněžních tocích a přehledu o změnách vlastního kapitálu,
- uspořádání, označování a obsahové vymezení položek konsolidované účetní závěrky, metody konsolidace a postup zahrnování účetních jednotek do konsolidačního celku.
jsou vydávány v souladu s ustanovením § 36 zákona o účetnictví. Plné znění a změny standardů jsou publikovány ve Finančním zpravodaji Ministerstva financí ČR, nejsou tedy zákonnou normou. V účetních standardech je stanoven zejména bližší popis účetních metod a postupů účtování. Podnikatelské účetní jednotky se mohou od standardů odchýlit, pokud tím zajistí věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví. V případě odchýlení se od standardů jsou účetní jednotky povinny uvést v příloze účetní závěrky důvody tohoto postupu.
Aktuální znění účetních předpisů je přístupné například na internetových stránkách Ministerstva financí, záložka „Veřejný sektor“, „Účetnictví a účetnictví státu“, „Účetnictví podnikatelů a neziskového sektoru“ a „Právní rámce“.
obsahují zejména následující právní předpisy (ve znění pozdějších předpisů):
- Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích („ZOK“), je jednou ze základních právních norem, která zasahuje do oblasti ekonomiky, účetnictví a daní. Nejenže definuje právní rámec pro skutečnosti, které jsou předmětem zobrazení v účetnictví, ale vazba je i obrácená. Účetnictví v řadě případů definuje pojmy a poskytuje hodnoty, se kterými ZOK následně pracuje. Účetní závěrky se týká zejména § 196, který ukládá jednateli společnosti s ručením omezeným zajišťovat řádné vedení předepsané evidence a účetnictví (tedy i sestavení účetní závěrky), v § 435 odst. 4 je tato povinnost uložena představenstvu akciové společnosti, v § 707 představenstvu družstva. Zásadní je úprava vymezená v § 181 pro společnosti s ručením omezeným a § 403 pro akciové společnosti, že řádnou účetní závěrku projedná valná hromada nejpozději do 6 měsíců od posledního dne předcházejícího účetního období.
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vymezuje povinnost sestavit účetní závěrku v některých případech (např. při přeměnách a změnách právní formy, dále při likvidaci).
- Zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, doplňuje občanský zákoník a zákon o účetnictví o další situace týkající se povinnosti uzavření účetních knih a sestavení účetní závěrky, popř. její ověření auditorem, při přeměnách (zejména v § 11 a 12, v případě změny právní formy § 365 a 366). Přeměnu lze uskutečnit fúzí, rozdělením, převodem jmění na společníka nebo změnou právní formy. Hlava XIV zákona obsahuje zvláštní ustanovení o přeshraniční fúzi.
- Další termíny pro sestavení účetní závěrky ukládá zákon č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, a to zejména v § 277 odst. 3, § 302 odst. 4, § 313 odst. 2, § 330 odst. 5.
- Požadavky na vedení účetnictví ve vymezených případech (např. pokud se fyzická nebo právnická osoba účastní hospodářské soutěže) ukládá kromě právních předpisů v oblasti účetnictví i zákon č. 319/2006 Sb., o některých opatřeních ke zprůhlednění finančních vztahů v oblasti veřejné podpory, který v ustanovení § 5 odst. 1 stanoví další požadavky na účtový rozvrh a účetní závěrku,
- Úpravy pro veřejné rejstříky obsahuje zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů („rejstříkový zákon“); v § 66 písm. c) uvádí, které účetní dokumenty obsahuje sbírka listin.
Mezinárodní standardy účetního výkaznictví („IFRS“) povinně používají k účtování a sestavení své individuální účetní závěrky v současné době podle § 19a a 23a zákona o účetnictví pouze účetní jednotky, které jsou emitentem cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu (kotované společnosti). Přehled emitentů cenných papírů vede Česká národní banka. Ostatní účetní jednotky, jejichž papíry nejsou kotovány, se mohou rozhodnout, zda budou svou konsolidovanou účetní závěrku sestavovat podle českých účetních předpisů nebo podle IFRS. Tyto nekotované společnosti mohou zvolit, zda budou podle IFRS účtovat a sestavovat také svou individuální účetní závěrku, a to za předpokladu, že je vysoce pravděpodobné, že k rozvahovému dni budou vytvářet konsolidační celek. Stejnou možnost mají také konsolidované společnosti, jejichž konsolidující účetní jednotka (mateřská společnost) používá pro sestavení konsolidované účetní závěrky IFRS, pokud je vysoce pravděpodobné, že k rozvahovému dni bude konsolidovaná účetní závěrka zahrnuta do jejího konsolidačního celku. Rozhodnutí o použití IFRS pro účtování a sestavení účetní závěrky v tomto případě podléhá schválení nejvyšším orgánem účetní jednotky vzhledem k tomu, že přechod na jiný účetní systém i účtování podle IFRS je složitá a nákladná záležitost; u IFRS včetně zdůvodnění a implementačních příruček jde o několik tisíc stránek předpisů, které se často aktualizují. V souladu s § 9 odst. 2 zákona o účetnictví tyto účetní jednotky použijí metody uvedené v IFRS (tj. účetní výkaznictví), v ostatním týkajícím se vedení účetnictví postupují podle českých účetních předpisů (tzn. účetní doklady, účetní knihy, určení osob odpovědných za účetní případ a za jeho zaúčtování, vedení účetnictví v českém jazyce, inventarizace, zajištění integrity mezi účty a účetní závěrkou, výroční zpráva, vymezení konsolidačního celku, aj.).
Z mezinárodních účetních standardů nelze zjišťovat základ daně z příjmů. Jedná se o ustanovení § 23 odst. 2 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále „ZDP“), podle kterého se pro zjištění základu daně se vychází z výsledku hospodaření (zisk nebo ztráta), a to vždy bez vlivu mezinárodních účetních standardů. Na toto ustanovení navazuje pokyn Ministerstva financí D-295 zveřejněný ve Finančním zpravodaji č. 1/1 ze 13. 1. 2006. Ten rámcově stanoví postupy při úpravách rozdílností vznikajících při účtování jednotlivých účetních případů podle mezinárodních účetních standardů a českých účetních předpisů.
Dále se budeme věnovat výhradně postupům v účetní závěrce pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví a neúčtují ani nesestavují účetní závěrku podle IFRS.
2. Účetní zásady a principy
Za účetní zásady a principy se obecně považuje soubor pravidel, které jsou spojené s účetnictvím, jako způsobu zachycení ekonomické reality formalizovaným a předvídatelným způsobem. Účetní jednotky se těmito zásadami a principy řídí při vedení účetnictví a sestavování účetní závěrky. Účetní zásady je nezbytné posuzovat ve vzájemných souvislostech jako nedílný celek. Ve stávající právní úpravě jsou obecné účetní zásady zapracovány do konkrétních ustanovení zákona o účetnictví v následujících ustanoveních.
Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví, tak, aby účetní závěrka sestavená na jeho základě podávala věrný a poctivý obraz o majetku a jiných aktivech, vlastním kapitálu, závazcích a jiných pasivech, nákladech a výnosech a tedy i o výsledku hospodaření účetní jednotky. Jedná se o hierarchicky nejvýše postavenou účetní zásadu.
Tato zásada vychází z předpokladu, že skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, se vždy vztahují ke konkrétnímu subjektu – ekonomickému celku, který se označuje jako účetní jednotka. Účetní jednotka může, ale nemusí mít právní subjektivitu.
Nepřetržitým trváním účetní jednotky se rozumí nejen právní, ale především ekonomické trvání po dobu blízké budoucnosti, obecně po dobu následujících 12 měsíců po rozvahovém dni, ke kterému je sestavována účetní závěrka. Není-li tato zásada naplněna (např. insolvenční řízení, likvidace), účetní jednotka použije některé metody jinak. Právě v roce 2023 vzhledem k dopadům sankčních opatření vůči Ruské federaci a společnostem z Ruské federace a zvýšení cen vstupů a dalším negativům nabývá otázka nových rizik ohrožujících pokračování činnosti na významu. Pokud účetní jednotka shledá, že negativní dopady rizik jsou natolik závažné, že ohrožují její schopnost pokračovat v činnosti, má povinnost je v účetní závěrce náležitě zohlednit.
Metody účtování, metody oceňování, způsoby odpisování, obsahové vymezení položek účetní závěrky se nesmí v průběhu účetního období ani mezi jednotlivými účetními obdobími měnit. Výjimku lze učinit pouze v případě, pokud by změna metody vedla ke zvýšení kvality věrného a poctivého obrazu účetnictví. Cílem je zajistit věcnou a metodickou srovnatelnost mezi účetním i obdobími.
Podstatou je oceňovat majetek s ohledem na možná rizika a ztráty (nenadhodnocovat aktiva a výnosy a nepodhodnocovat pasiva a náklady a tím vytvářet fiktivní zisky). Prakticky to znamená, že nemají být v účetnictví podhodnoceny závazky a nadhodnocen majetek.
Náklady a výnosy musí být zaúčtovány do období, se kterým věcně a časově souvisejí. Podpůrným pravidlem je přiřazování nákladů primárně k výnosům, které jsou díky vynaloženým nákladům dosaženy.
Z této zásady vyplývá povinnost dodržet návaznost konečných a počátečních zůstatků rozvahových účtů mezi navazujícími účetními obdobími. Výjimku tvoří jen účet 431 – Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení, který nesmí mít k okamžiku uzavření účetních knih zůstatek.
Zákon vymezuje základní pravidla a způsoby oceňování majetku a závazků k okamžiku ocenění, tj. k okamžiku uskutečnění účetního případu a ke konci rozvahového dne.
Majetek a závazky se oceňují cenami platnými v době jejich pořízení.
Až na výjimky nelze vzájemně zúčtovávat aktiva a pasiva, náklady a výnosy.
Základem pro správný postup v účetnictví je právní stav. V případě více možných účetních řešení je třeba vybrat tu účetní metodu, která odpovídá skutečnému stavu a podává tak věrný a poctivý obraz. Tato zásada se uplatňuje i v jiných oblastech práva, které se na účetní jednotku vztahují, zejména civilní právo, správní právo, daňové právo. Pokud se v oblasti daně z příjmů poplatník odchýlí od standardního postupu, vzniká mu důkazní břemeno odůvodnit a zdokumentovat správci daně veškeré důvody tohoto odchylného postupu, a to ve vztahu k naplnění zásady věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví.
Účetnictví a účetní závěrka musí být správné, úplné, průkazné, srozumitelné a údaje v účetní závěrce se vykazují na základě jejich významnosti.
Podle principu podvojnosti každá skutečnost, která je předmětem účetnictví, znamená změnu vždy na dvou stranách účtů (Má dáti a Dal), a to ve stejné částce. Princip souvztažnosti znamená, že se účetní případ zaúčtuje právě na těch dvou stranách účtů, které nejvěrněji zobrazí danou skutečnost; účty, na které je účtováno, spolu mají nějaký logický vztah.
Každá účetní operace musí být podložena účetním dokladem; účetní doklady potvrzují správnost účetních zápisů. Nezastupitelným nástrojem průkaznosti účetnictví je inventarizace, jejímž cílem je zjistit skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřit, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví.
Účetní zásady ústí v požadavek reálného zobrazení ekonomiky účetní jednotky.
Podrobné informace včetně praktických příkladů z praxe již najdete v měsíčníku 1000 řešení č. 11-12/2023.
ZÁKON O MÍSTNÍCH POPLATCÍCH S KOMENTÁŘEM
Dosud poslední novela zákona o místních poplatcích nabývá účinnosti od 1. 1. 2024. Smyslem novely je především úprava a sjednocení způsobu stanovení místních poplatků. Novela zákona taktéž nově výslovně stanovuje poplatkové období u poplatku ze psa, do předmětu poplatku z pobytu byla zařazena opět lázeňská léčebně rehabilitační péče. Další změny se dotýkají způsobu stanovení poplatku ve vztahu k povinnosti vyměřit nedoplatek platebním výměrem či hromadným předpisným seznamem, způsobu počítání lhůty pro stanovení poplatku u poplatků s ročním poplatkovým obdobím. Jaké další změny novela přináší?
Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích oslavil letos 33 let od svého přijetí. Ačkoli se původně uvažovalo, že systém místních poplatků bude nahrazen tzv. systémem obecních daní a za tím účelem byl dokonce v prvním pololetí roku 2000 projednáván v Poslanecké sněmovně zákon o obecních daních, který by místní poplatky převedl do daňové podoby, nebyl nakonec tento pokus završen úspěchem a vládní návrh byl ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně zamítnut. I když tehdejší Zemanova vláda přislíbila, že tento návrh bude předložen k projednání parlamentu znovu, již se tak nestalo.
Třeba uvést, že poplatky nejsou na území našeho státu upraveny v jednom právním předpisu, což je dáno i jejich různorodým charakterem. Do tzv. poplatkových zákonů proto náleží i tento zákon. Podle tohoto zákona správu místních poplatků vykonávají správci poplatků (obecní úřady) v přenesené působnosti – současně je však v rámci samostatné působnosti obce zachována pravomoc vydávat obecně závazné vyhlášky, kterými jsou tyto poplatky v praxi stanoveny.
Místní poplatky mají celou řadu funkcí – nejčastěji se jedná o funkci fiskální a následně o funkci regulační, nevylučuje se ani funkce stimulační. Mezi jejich nejdůležitější funkce bezesporu patří funkce fiskální, neboť jsou efektivním prostředkem ke zvýšení rozpočtových příjmů obce. Místní poplatky nemusí být vybírány ve všech obcích – je tedy na samotném obecním zastupitelstvu, zda se rozhodne tyto poplatky na základě schválení obecně závazné vyhlášky stanovit a vybírat, popř. se rozhodne opačně. Z toho důvodu jsou místní poplatky jedinou platbou daňového charakteru, o jejímž zavedení rozhoduje do značné míry sama obec, resp. její zastupitelstvo. Na rozdíl od daní, které jsou vybírány ve stejné výši na celém území ČR, pak tyto místní poplatky mají ve větší míře odrážet místní podmínky a priority té které obce. Mohou být proto oproti daním více diferencované. Problematika spojená s existencí a stanovením místních poplatků je v zákoně č. 565/1990 Sb., ve znění pozdějších novel zpracována komplexně a v kogentní úpravě. Z toho důvodu není proto obec oprávněna při správě místních poplatků postupovat jinak, než zákonem stanoveným postupem. Takto daná právní úprava neumožňuje obcím při stanovení a vybírání místních poplatků ukládat jiné povinnosti, které by šly mimo rámec platné právní úpravy. Stejně tak nemá obec možnost v tomto ohledu vytvářet jakákoli jiná další pravidla, které by šla nad rámec této právní normy.
Samotný zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „zákon o místních poplatcích, popř. zákon“) prošel od doby svého přijetí řadou změn a novel, které se odvíjely od celé řady impulzů vzešlých jak z odborných kruhů, tak i z poznatků a závěrů z judikatury správních soudů, ale také zásahů z řad Ústavního soudu.
V zájmu sjednocení metodické činnosti na úseku správy místních poplatků dochází ze strany Ministerstva financí k vydávání řady metodických doporučení, např. metodického doporučení k vyměřování místních poplatků a aplikaci vybraných ustanovení DŘ a vzory platebních výměrů čj.: 26/17 986/2011-262, sdělení Ministerstva financí ve věci místního poplatku za zhodnocení stavebního pozemku čj.: MF– 42 311/2016/3903, metodického doporučení k aplikaci ustanovení § 16a a § 16b zákona čj. MF – 33 140/2016/3903-1, metodického doporučení k aplikaci ustanovení § 12 zákona čj.: MF – 42311/2016/3903-5 a dalších. Ministerstvo financí rovněž ve věci místních poplatků poskytuje odpovědi na dotazy z této oblasti na www.mfcr.cz. Také Ministerstvo vnitra (resp. odbor veřejné správy, dozoru a kontroly) vydává velké množství stanovisek a právních výkladů, které se váží k uvedené problematice. Lze také odkázat na závěry z Metodického doporučení k činnosti územních samosprávných celků.
Důležité!
Dosud poslední novela, která byla provedena zákonem č. 252/2023 Sb., nabývá účinnosti od 1. 1. 2024.
Smyslem této novely je především úprava a sjednocení způsobu stanovení místních poplatků, tj. jejich vyměření a současně s tím bylo do zákona doplněno ustanovení, které má napomoci určit výši pohledávky z titulu místních poplatků v případě poplatků, kde je poplatkovým obdobím kalendářní rok, a poplatkový subjekt skončil v insolvenčním řízení.
Novela zákona taktéž nově výslovně stanovuje poplatkové období u poplatku ze psa, do předmětu poplatku z pobytu byla zařazena opět lázeňská léčebně rehabilitační péče. Další změny, které přináší tato novela, se dotýkají způsobu stanovení poplatku ve vztahu k povinnosti vyměřit nedoplatek platebním výměrem či hromadným předpisným seznamem, způsobu počítání lhůty pro stanovení poplatku u poplatků s ročním poplatkovým obdobím.
Nově se též zavádí možnost doměřit poplatek, který nebyl stanoven ve správné výši, zákon zavádí samostatné vyměření „zvýšení“ poplatku a dále dává poplatníkovi možnost, aby si o vyměření poplatku mohl požádat.
Nakolik se všechny tyto avizované změny projeví, popř. neprojeví pozitivně v samotné praxi si však budeme muset ještě nějaký čas počkat, protože účastníci poplatkového řízení si budou muset na tyto změny zvyknout a správci poplatků se budou muset tyto změny naučit převést efektivně do své každodenní činnosti. A to vše si pochopitelně vyžádá jistý čas…
ČÁST PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Obec může zavést tyto místní poplatky (dále jen „poplatky“)
a) poplatek ze psů,
b) poplatek z pobytu,
c) poplatek za užívání veřejného prostranství,
d) poplatek ze vstupného,
e) poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst,
f) poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace.
g) poplatky za komunální odpad.
Komentář k § 1
Toto ustanovení zákona taxativně obsahuje všechny místní poplatky, které jsou obce oprávněny na svém území stanovit prostřednictvím obecně závazné vyhlášky. Na základě toho pak mohou tyto poplatky následně i vybírat.
Již v nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 39/93 bylo uvedeno, že pokud jde o stanovení místních poplatků, jejich sazbu, režim jejich vybírání, osvobození od nich apod., je obec povinna vždy vycházet z platného znění zákona. Obce jsou tímto zákonem zmocněny k vydávání obecně závazných vyhlášek upravujících místní poplatky, avšak pouze v případech taxativně vypočtených v § 1 zákona. Znamená to, že jiné poplatky, než ty, které jsou zde takto stanoveny, není obec oprávněna stanovit, natožpak vybírat. Obecně závazná vyhláška v důsledku toho nesmí překračovat zákonné zmocnění např., co se týče druhu poplatků. Pokud by se tak i přes to stalo, šlo by o postup v zřejmém rozporu s tímto zákonem a čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Pojem „poplatek“ je tak v ustanovení čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod použit vedle pojmu daň, ve spojení „daně a poplatky.“
V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 63/04 se Ústavní soud vyjádřil tak, že „napadená obecně závazná vyhláška zavedla, sice v rozsahu věcně vymezené samostatné působnosti obce, právní institut – poplatek, a přitom přehlédla, že jeho zavedení je vyhrazeno toliko zákonu, dopustila se obec zneužití své věcně vymezené samostatné působnosti tak, že její výkon realizovala při současném opomenutí vzít v potaz příkaz plynoucí z ústavního pořádku, tj. čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod při aplikaci a interpretaci § 10 písm. c) zákona o obcích.“ V tomto nálezu se tak Ústavní soud zcela jednoznačně postavil za závěr, že i místní poplatek je možno zavést pouze na základě zákona.
Základními procesními předpisy při správě místních poplatků jsou zákon a subsidiárně se při této správě použije DŘ. V případě správy místních poplatků se takto nejedná o dělenou správu, nýbrž platí, že poplatkové řízení je považováno za daňové řízení. DŘ ve svém § 2 odst. 3 písm. a) uvádí, že daní se pro účely daňového (poplatkového) řízení rozumí peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek. Pro účely DŘ se poplatkem rozumí peněžité plnění a je-li pak takové peněžité plnění příjmem státního rozpočtu, je předmětem správy daní. To znamená, že ve zvláštním zákoně takto postačí určité peněžité plnění plynoucí do některého z veřejných rozpočtů označit jako „poplatek“ a takový poplatek je třeba spravovat dle DŘ. Cíle správy poplatku proto lze odvozovat z § 1 odst. 2 DŘ.
Zaměříme-li se na charakter místních poplatků, platí, že se takto jedná o poplatky fakultativní. Ústavní soud je toho názoru, že místní poplatky s ohledem na svou konstrukci nemohou mít konfiskační účinek v takové podobě jako daně, jelikož jejich předmět není vztažen k majetku poplatníka. Samotný poplatek je vybírán ve vztahu ke konkrétnímu protiplnění – k pokrytí alespoň části nákladů na jeho poskytnutí, popř. s ohledem na další účely – typicky regulační či řídící povahy. Rdousící účinek v případě poplatku se projevuje především ve vztahu k možnosti dosáhnout zpoplatněného plnění ze strany veřejné moci či pokračovat ve zpoplatněné aktivitě poplatníka. Třeba dodat, že regulační (řídící) funkce poplatku může dojít svého naplnění pouze tam, kde bude požadované plnění poplatníku odepřeno z důvodu jeho neochoty poplatek uhradit, nikoli z důvodu neschopnosti jej uhradit. To nabývá na svém významu zejména při zpoplatnění plnění či činnosti právem zaručených, jak vyplývá z nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 9/15. Zpravidla je ponecháno na vůli obce, zda je takto všechny anebo část prostřednictvím své obecně závazné vyhlášky stanoví anebo se rozhodne opačně. Součástí samostatné působnosti obce je pravomoc takto se v této věci rozhodovat. Samotné otázky spojené s vybíráním a správou těchto místních poplatků jsou pak již součástí přenesené působnosti obce.
Platí, že správce poplatku musí při jeho stanovení vycházet z konkrétních reálií, jelikož pouze tak naplní při stanovení a vyměření poplatku zásadu dobré správy – k tomu viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 5 Afs 49/2013. Místní poplatky proto mají jak fiskální, tak i regulační roli.
Všechny místní poplatky, které jsou uvedeny v tomto úvodním ustanovení zákona, pamatují mnohé koncepční změny, které doprovázely jednotlivé novely zákona. Mezi koncepčně nejstarší místní poplatky náleží poplatek ze psů, místní poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, místní poplatek za užívání veřejného prostranství, místní poplatek ze vstupného, místní poplatek z ubytovací kapacity a místní poplatek za povolení vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných částí měst.
§ Z judikatury
V čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky se uvádí, že orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. V čl. 104 odst. 3 Ústavy České republiky je upraveno právo zastupitelstva v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Stanovení místních poplatků, určení jejich výše, sazby, způsob jejich vybírání upravuje zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění změn. V ustanovení § 1 tohoto zákona jsou taxativně vypočítány místní poplatky, které obec může upravit svou obecně závaznou vyhláškou.
Z nálezu Ústavního soudu ze dne 17. 1. 1995, sp. zn. Pl. ÚS 28/94
Pokud jde o stanovení místních poplatků, jejich sazbu, režim jejich vybírání, osvobození od nich apod., je obec povinna respektovat platné znění zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Obce jsou tímto zákonem zmocněny k vydávání obecně závazných vyhlášek upravujících místní poplatky, avšak pouze v případech v tomto zákoně taxativně vypočtených v ustanovení § 1 tohoto zákona. Úprava jiných poplatků obecně závaznou vyhláškou obce je v rozporu s uvedeným zákonem. K vydání obecně závazné vyhlášky, jejímž obsahem jsou právní povinnosti, je obec oprávněna jenom v případě výslovného zákonného zmocnění.
Z nálezu Ústavního soudu ze dne 26. 4. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 39/93
„Podstatou ochrany vlastnického práva v oblasti stanovení vybírání daní a poplatků není pouze formální podřazení určité daně konkrétnímu ustanovení zákona, nýbrž tato ochrana se v materiálním právním státě (čl. 1 odst. 1 Ústavy) musí vztahovat také na případy aplikace a interpretace určitého zákonného ustanovení, jež stanoví daňovou nebo poplatkovou povinnost.“
Z nálezu Ústavního soudu ze dne 23. 3. 2006, sp. zn. IV. ÚS 29/06
Přímo z ustanovení čl. 11 odst. 5 Listiny vyplývá, že daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Obce tak mohou svými obecně závaznými vyhláškami zavést jen takové místní poplatky, jež jsou taxativně vymezeny zákonem o místních poplatcích a pouze v tom rozsahu, který tento zákon umožňuje. Podle přesvědčení Ústavního soudu je pak materie obsažená v zákoně o místních poplatcích zpracována v natolik komplexní a kogentní úpravě, že v otázkách spadajících pod režim citovaného zákona není obec oprávněna postupovat jinak, než zákonem výslovně stanoveným postupem. Takto jednoznačně vymezený rámec právní úpravy neumožňuje obcím při zavádění místních poplatků vytvářet další pravidla či ukládat jiné povinnosti jdoucí mimo hranice právní úpravy, resp. zákonného zmocnění ve smyslu § 14 odst. 2 zákona o místních poplatcích. Taktéž pozměňování pravidel zakotvených v zákoně o místních poplatcích ze strany obce není přípustné, neboť zákonná úprava má přednost před obecně závaznou vyhláškou, přijme-li zákonodárce pro danou oblast určitá pravidla, subjekt územní samosprávy nemůže tato duplicitně či v rozporu se zákony normovat.
Z nálezu Ústavního soudu ze dne 20. 3. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 20/06
Na základě výše uvedeného lze uzavřít, že pro zavedení místního poplatku za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu kanalizace ve smyslu § 1 písm. f) zákona o místních poplatcích je v případě, kdy výstavba probíhá etapově a jednotlivé etapy jsou zakončeny kolaudací, rozhodující časový okamžik, kdy došlo ke skončení určité etapy její kolaudací. V případě etapovité výstavby kanalizace není na úvaze obce, ve které fázi stavby místní poplatek obecně závaznou vyhláškou stanoví. Pro splnění podmínky vydání obecně závazné vyhlášky v kalendářním roce, kdy nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí nebo nabyl právních účinků kolaudační souhlas pro stavbu kanalizace, je rozhodující kolaudační souhlas pro stavbu kanalizačního řádu (stoky), která zhodnocuje stavební pozemek tím, že umožňuje napojení a odvádění odpadních vod v souladu se zákonem. Z hlediska zavedení místního poplatku a vzniku poplatkové povinnosti není rozhodné, zda lze využívat stavbu jako celek či nikoli, ale pouze ta skutečnost, zda měl vlastník stavebního pozemku možnost připojit se na obcí budovanou stavbu kanalizace a touto možností současně došlo ke zhodnocení jeho stavebního pozemku.
Z nálezu Ústavního soudu ze dne 11. 10. 2022, sp. zn. Pl. ÚS 27/21
…(že) bez zavedení místního poplatku obcí není poplatková povinnost dána. Jiný výklad by byl nelogický, v rozporu se zákonem a nepřiměřeně a neoprávněně by zasahoval do právní jistoty i majetkové sféry potenciálních poplatníků.
Z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 7. 2023, sp. zn. 9 Afs 91/2021
…Právo obce na výběr poplatku totiž není bezbřehé, ale je ohraničeno právy jiných osob, zejména právy daňových subjektů vlastnit majetek, ale i zásadou zákonnosti a veřejným zájmem na dodržení cíle správy daní, jímž je dle § 1 odst. 2 daňového řádu správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady, nikoli maximální výběr daní na úkor daňových subjektů.
Z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 6. 2023, sp. zn. 5 As 336/2022
Při výkladu právních předpisů upravujících správu místních poplatků je potřeba rovněž zohlednit zákonodárcem zamýšlenou určitou neformálnost a jednoduchost postupů správce. Je totiž zřejmé, že poplatníků, resp. plátců místních poplatků je velké množství [např. v případě místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, srov. § 10e písm. a) zákona o místních poplatcích] a místní poplatky zpravidla činí menší částky. Zároveň správci poplatků jsou obecní úřady obcí, které často (v případě malých obcí) nemají dostatečný úřední aparát potřebný pro složité a formální úkony při správě místních poplatků. Složitost a lpění na formalismu by postrádala i ekonomický smysl, neboť v případě správy některých místních poplatků by pak náklady na jejich správu mohly přesahovat výnos z těchto poplatků. Neformálnost a jednoduchost správy místních poplatků má ovšem své meze v zásadě zákonnosti, která ovládá správu daní, a tedy i místních poplatků (§ 5 odst. 1 DŘ).
Z usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 5. 2023, sp. zn. 5 Afs 261/2018
Podrobný komentář k zákonu již najdete v měsíčníku Poradce 6/2024.
8. listopad Středa |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za říjen 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 7 odst. 2, § 7a zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
20. listopad Pondělí |
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za říjen 2023 (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Daň z příjmů – OSVČ |
Zaplacení paušální zálohy na listopad 2023 poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy: na daň z příjmů, na sociální a zdravotní pojistné (§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za říjen 2023(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za říjen 2023(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za říjen 2023 (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za říjen 2023 (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
||
27. listopad Pondělí (za sobotu 25.) |
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za říjen 2023 - u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím (§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
Podání kontrolního hlášení plátce za říjen 2023 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání souhrnného hlášení plátce za říjen 2023, o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR (§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za říjen 2023, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení (§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
||
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za říjen 2023, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu (§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
30. listopad Čtvrtek |
Daň z nemovitých věcí |
Odvod druhé ze dvou stejných splátek (á 50 %) daně na rok 2023 u všech poplatníků, pokud daň přesahuje 5 000 Kč (jinak byla splatná najednou do 31. 5.) (§ 15 odst. 1 písm. a) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí) |
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v říjnu 2023 (§ 36 a § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
Oznámení příjmu plynoucího v říjnu 2023 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (kromě odměn za závislou činnost § 6 odst. 4) (§ 36 a § 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Odvod zajištění daně sraženého v říjnu 2023 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení o zajištění daně (§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Sociální pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za listopad 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zák. č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení) |
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za listopad 2023(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
DPH |
Podání přiznání a zaplacení DPH za říjen 2023 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“ (§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
· Zákon o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů s komentářem
· Zákon o místních poplatcích s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2024 (XI/2023)
· Změny zákoníku práce v souhrnném přehledu
· Jaké sankce hrozí zaměstnavateli po novele zákoníku práce?
· Důchodové pojištění – novela
· Konec roku ve mzdové účtárně
· Dohody o práci po novele zákoníku práce
· Novela zákoníku práce a postavení ženy v zaměstnání
· Stravenkový paušál 2023
· Podnikatelé ve zdravotním pojištění v roce 2024
· Zaměstnavatelé a odpočet ve zdravotním pojištění v roce 2024
· Další vzdělávání pedagogických pracovníků – novela
· Účetní závěrka vybraných účetních jednotek
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 1/2024 (XI/2023)
· Oprava poměrného odpočtu daně – skončení kalendářního roku
· Zákoník práce – změny po novele
· Přehled a zálohy OSVČ v roce 2024
· Osvobozené příjmy – oznamovací povinnosti
· Zákon o daních z příjmů – novely schválené v roku 2023
· Daňový náklad při vyřazení stavebního díla
· Uplatňování daňových odpisů HM – specifické případy
· Sazba DPH u bytové výstavby – změna
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 1-2/2024 (XI/2023)
· Účetní závěrka – práce nekončí
· Zákoník práce po novele
· Účetní a daňové odpisy majetku – metody a formy
· Občanský zákoník
1000 řešení – měsíčník č. 11-12/2023 (XI/2023)
· Účetní závěrka 2023
· Odpisy majetku
· Daně v praxi
· Účetnictví
· Zaměstnávání
· Mzdy
· Veřejná správa
1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)
2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)
4. 100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice (vnitropodnikové směrnice z oblasti cestovních náhrad, inventarizace, používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců, pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou, základních informací pro zpracování účetních agend)
5. Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2023 (přehled sazeb, parametrů, vzorových výpočtů z oblasti mezd a platů a jejich zdanění. Přinášíme i aktuální přehled odvodů na zdravotní a sociální pojištění, pracovního práva, dávek nemocenského pojištění, důchodů, sociálních dávek a souvisejících oblastí…)
6. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)
7. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále 2023 (při optimalizační činnosti je důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných daňových úniků)
8. 100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady (publikace přináší aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny v novele ZDP ohledně paušálního režimu, mimořádných odpisů, osvobození od daně, slev na dani a další; třetí kapitola se věnuje cestovním náhradám, stravnému a pracovním cestám)
9. Daňové a nedaňové výdaje 2023 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska)
10. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Automobil v podnikání (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů pracovněprávní problematiku týkající se zaměstnaneckých benefitů, dovolené, odměňování, náhrady škody a ve třetí kapitole automobil z hlediska odpisů, daňových výdajů, technického zhodnocení a účtování)
11. 100 otázek a odpovědí Zákoník práce po novele, Nájem nemovitostí (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy týkající se pracovněprávní oblasti, školství a veřejné správy; ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny po novele zákoníku práce a ve třetí kapitole problematiku týkající se nájmu nemovitostí z pohledu daní a účetnictví)
Poradce č. 7/2024 (XII/2023)
· Trestní řád s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 2/2024 (XII/2023)
· Změny pravidel pro agentury práce - novela od 1. 1. 2024
· Průměrná mzda a postupy ve zdravotním pojištění od 1. ledna 2024
· Nový pohled na zaměstnanecké benefity od ledna 2024
· Kdy musí a kdy nemusí podat zaměstnanec daňové přiznání za rok 2023?
· Slevy na dani z příjmů FO v r. 2023
· Sociální zabezpečení - změny
· Zaměstnavatelé, pojištěnci a zdravotní pojištění na přelomu let 2023/2024
· Místní poplatky - novela
· Kombinované úvazky ve školství
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2024 (XII/2023)
· Ukončení roku z pohledu zákona o daních z příjmů poplatníka s příjmy ze samostatné činnosti a z nájmu
· Zálohy na daň z příjmů v r. 2024
· Pohledávky z hlediska daně z příjmů v daňové evidenci
· Otazníky kolem otcovské a rodičovské dovolené
· Kdy a jak změnit dohody o práci na pracovní poměr?
· Problémy z novely zákoníku práce a jejich řešení
· Informační povinnosti zaměstnavatele – souhrnně
· Důležité hodnoty vyměřovacího základu a plateb ve zdravotním pojištění od 1. ledna 2024
· Zdravotní pojištění – výdělečná činnost poživatele důchodu a odpočet od dosaženého příjmu zaměstnance
· OSVČ a zúčtování roku 2023 ve zdravotním pojištění
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3-4/2024 (I/2024)
· Mzda zaměstnance – zdanění
· Právo stavby a věcná břemena
· Překážky v práci – pracovní dopady
1000 řešení – měsíčník č. 1-2/2023 (I/2024)
· Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2024
· Daně v praxi
· Účetnictví
· Zaměstnávání
· Mzdy
· Veřejná správa
· Zákon o spotřebních daních
· Zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
· Zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
· Zákon o nemocenském pojištění
· Zákon o důchodovém pojištění
· Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
· Vyhláška o zájmovém vzdělávání
· Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plněn povinné školní docházky
· Vyhláška o školním stravování
ZÁKONY IA (daňové) · Správa daní · Daně z příjmů · Daň z přidané hodnoty · Silniční daň · Spotřební daně · Daň z nemovitosti · Rozpočtová pravidla
|
ZÁKONY IB (účetní) · Účetnictví · Související předpisy · Mezinárodní správa daní
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní) · Občanský zákoník · Obchodní korporace · Občanský soudní řád · Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo) · Trestní právo · Exekuce · Insolvenční řízení · Správní právo
|
ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby) · Zákoník práce · Mzdové a platové předpisy · Předpisy k zaměstnanosti · Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění · Zdravotní pojištění
|
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální) · Stavební zákon · Katastr nemovitosti · Bydlení · Požární bezpečnost · Pozemkové úpravy · Související předpisy
|
|
ZÁKONY V (veřejná správa, školství) · Územní celky a členění státu · Organizace veřejné správy · Veřejná správa ve vztahu k občanům · Školy a školská zařízení
|
|
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
Copyright (c) 2023