|
č. 20/2011 |
26.9.2011 |
|
Vážení čtenáři! Vstup naší republiky do EU přinesl velké změny v personalistice, stále víc jsou Zaměstnávání cizinci. Jsou zelená a modrá karta zároveň povolením k pobytu i povolením k zaměstnání? Viac v Téme novín a odpovediach odborníkov na otázky. Ani v dnešných em@ilových novinách a ich pravidelných rubrikách nechýbajú mnohé užitočné informácie nielen pre podnikateľov. Srdečně zdraví a na další setkání se těší Denisa Orlická
odpovědná redaktorka V tomto čísle najdete:
|
|||||||||||||
ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ ZÁKLAD PRÁVNÍ ÚPRAVY obsahuje zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti v části čtvrté, v ustanovení § 85 až 103. Tato právní úprava byla změněna dvakrát, jednou v roce 2009 a podruhé nyní k datu 1. 1. 2011. Novela zákona o zaměstnanosti s účinností k 1. 1. 2009 provedla kromě novely zákona o zaměstnanosti ještě velkou novelu zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR a o změně některých zákonů a zavedla povolení k zaměstnání cizinců - tzv. zelené karty. Letošní novelou se musela do zákona o zaměstnanosti transponovat směrnice Rady 2009/52/ES a byl zaveden druhý druh povolení k zaměstnání cizinců tzv. modré karty. Při zaměstnávání cizinců vycházíme ze zákoníku práce (dále jen "ZP"), kde se zaměstnavatelem rozumí fyzická nebo právnická osoba, která zaměstnává zaměstnance v pracovněprávních vztazích. Za pracovněprávní vztahy se považuje pracovní poměr a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti). Může jít o firmu založenou zahraniční osobou, českou firmu se zahraniční účastí, českého zaměstnavatele nebo organizaci s mezinárodním prvkem. V každém případě však takový zaměstnavatel musí být zapsán v obchodním nebo živnostenském rejstříku. Zahraniční zaměstnavatel je takový, který má své sídlo v zahraničí a který své zaměstnance vysílá k výkonu práce do ČR. Zaměstnanci jsou však v pracovněprávním vztahu k tomuto zahraničnímu zaměstnavateli. ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ Zákon o zaměstnanosti důsledně rozeznává zaměstnávání cizinců a občanů EU. Za cizince je považován občan, který není občanem ČR nebo občanem EU (Norska, Islandu a Lichtenštejnská) a Švýcarska ani jeho rodinným příslušníkem. V roce 2009 prodlužil zákon o zaměstnanosti dobu, na kterou může úřad práce vydat povolení k zaměstnání cizince z původního 1 roku na 2 roky, zrušil také před tím platná omezení týkající se možnosti vyslání cizince k výkonu práce mimo místo uvedené v povolení k zaměstnání a doplnil další případy, kdy se k zaměstnání cizince nevyžaduje povolení k zaměstnání. ZELENÉ KARTY Všechny změny na úseku zaměstnávání cizinců v r. 2009 souvisely, resp. Vycházely z tzv. projektu Zelených karet, který měl usnadnit zaměstnávání cizinců ze zemí mimo členských států EU, tedy např. z Ukrajiny, Turecka, asijských zemí apod. Podstata těchto zelených karet spočívá v tom, že:
NOVELA ZÁKONA O POBYTU CIZINCŮ NA ÚZEMÍ ČR S ohledem na výše naznačené změny - systém Zelených karet byl podstatně změněn spolu s novelou zákona o zaměstnanosti i zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR a o změně některých zákonů. Byl zaveden nový pobytový status pro cizince, kteří pobývají na území ČR za účelem zaměstnání na konkrétní pracovní pozici uvedenou v centrální evidenci volných pracovních míst, kterou pro tento účel vede Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zelenou kartou cizinec prokazuje současně oprávnění k pobytu a k výkonu zaměstnání na území ČR. S ohledem na požadovanou kvalifikaci cizinců je zelená karta vydávána - jak je uvedeno výše - ve třech různých typech (tj. typ "A", "B" nebo "C"). V případě typu "C" na cizince nejsou kladeny žádné kvalifikační požadavky, tj. může se jednat i o nevyučeného cizince. Zákon stanoví, ve kterých případech může cizinec žádost podat na zastupitelském úřadu a kdy Ministerstvu vnitra. Současně je stanoven okruh náležitostí požadovaných k vydání zelené karty. Rozhodování o žádostech cizinců je v těchto případech svěřeno Ministerstvu vnitra. Se zřetelem ke specifičnosti pracovních pozic, které jsou v tomto režimu obsazovány cizinci, je toto ministerstvo oprávněno před vydáním rozhodnutí požadovat stanoviska i dalších dotčených úřadů. Řízení o těchto žádostech je s ohledem na sledovaný cíl (zajištění urychleného nástupu cizince na konkrétní pracovní pozici) vedeno v obdobném režimu jako v případě žádostí o udělení víza. K zajištění uvedeného cíle se cizinci ukládají povinnosti vztahující se ke lhůtě převzetí příslušného víza a povolení k pobytu. Z důvodu možného obsazení konkrétní pracovní pozice další osobou byla zavedena povinnost pro Ministerstvo vnitra informovat zaměstnavatele již v okamžiku vyhovění žádosti cizince a následně i o datu převzetí zelené karty. Po kladném rozhodnutí o vydání zelené karty zastupitelský úřad udělí z moci úřední vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem převzetí uvedeného povolení. Se zřetelem ke splnění ohlašovací povinnosti je cizinec ve stejné lhůtě, tj. do 3 pracovních dnů po vstupu na území ČR, povinen dostavit se na Ministerstvo vnitra k převzetí zelené karty. ZÁKON ZAVEDL INSTITUT TZV. OCHRANNÉ LHŮTY Cizincům, kteří na území ČR po určitou dobu pracovali a nikoliv vlastní vinou ztratili zaměstnání, je platnost povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání zrušena pouze tehdy, pokud jim ve lhůtě do 60 dnů ode dne následujícího po skončení pracovního poměru není vydáno nové povolení k zaměstnání; řízení o zrušení platnosti tohoto povolení plně podléhá správnímu řádu (t.j včetně části druhé a třetí). Důvody rozvázání pracovního poměru nezaviněné cizincem se rozumí důvody, pro které může podle ZP dát zaměstnavatel cizinci výpověď z tzv. organizačních nebo zdravotních důvodů nebo pro které může zaměstnanec okamžitě zrušit pracovní poměr. Ochranná lhůta se vztahuje i na případy, kdy z výše uvedených důvodů dojde k rozvázání pracovního poměru dohodou. Tito cizinci tak nemusí po skončení zaměstnání opouštět území ČR a mohou si moci v rámci této tzv. ochranné lhůty hledat nové zaměstnání. Vzhledem k tomu, že cizinci po ztrátě zaměstnání nebudou naplňovat zákonné podmínky nároku na čerpání zdravotní péče v ČR z titulu své účasti na veřejném zdravotním pojištění, budou muset na dobu trvání tzv. ochranné lhůty uzavřít komerční zdravotní pojištění. V případě, že cizinec takové pojištění nesjedná, nebude zajištěna úhrada nákladů případné zdravotní péče a taková skutečnost může být důvodem pro zahájení řízení o zrušení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu cizince na území ČR, a to i v době tzv. ochranné lhůty. To samé platí i pro držitele zelené karty. MINISTERSTVO VNITRA PLATNOST ZELENÉ KARTY NEZRUŠÍ v případě, že pracovní poměr cizince skončil ze zákonem stanovených důvodů. Vzhledem k tomu, že držitelé zelené karty nenaplňují po ztrátě zaměstnání zákonné podmínky nároku na čerpání zdravotní péče v ČR z titulu své účasti na veřejném zdravotním pojištění, musí na tuto dobu uzavřít komerční zdravotní pojištění. V případě, že cizinec takové pojištění nesjedná, nebude zajištěna úhrada nákladů případné zdravotní péče a taková skutečnost může být důvodem pro zahájení řízení o zrušení platnosti oprávnění k pobytu cizince na území ČR, a to i v době tzv. ochranné lhůty. Důležité je uvědomit si, že proces vydávání zelených karet je správním řízením. Správní orgán v některých případech o žádosti cizince o vydání povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu rozhoduje ještě před vstupem cizince na území ČR. Tito cizinci žádost podávají na zastupitelském úřadu, který však žádost postupuje věcně a místně příslušnému správnímu orgánu (útvaru služby cizinecké policie nebo Ministerstvu vnitra). ZASTUPITELSKÝ ÚŘAD NENÍ v těchto případech správním orgánem příslušným k rozhodnutí v dané věci, ale pouze orgánem příslušným k přijetí žádosti; z tohoto důvodu mu není svěřeno oprávnění vyzývat žadatele k odstranění nedostatků podané žádosti. Navrhované opatření má přispět k omezení zbytečných průtahů a odstranění nadbytečných nákladů řízení. Na základě zkušeností z praxe se jevilo jako nezbytné doplnit možnost správního orgánu požádat zastupitelský úřad, aby vyslechl účastníka řízení k některým skutečnostem nezbytným pro zjištění skutečného stavu věci. Tato potřeba vyvstává především v souvislosti s prokazováním účelových manželství a obdobných jednání. Důvodem je skutečnost, že účastník správního řízení má podle § 36 odst. 2, 3 správního řádu právo vyjádřit v řízení své stanovisko, resp. vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, nicméně v rámci využití těchto institutů není účastník povinen zodpovědět případné otázky správního orgánu. Po účastníku řízení lze sice požadovat vysvětlení (§ 137 správního řádu a § 167 odst. 1 písm. c) cizineckého zákona), ale záznam o podání vysvětlení nelze podle § 137 odst. 4 správního řádu použít jako důkazní prostředek. Tato právní úprava má zajistit, aby i v případech rozhodnutí ve věcech týkajících se vydání povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu, kdy žádost byla podána na zastupitelském úřadu, byl uplatňován stejný postup jako v případech, kdy je žádost podána na území ČR. Vyslechnutí cizince se provádí na pokyn policie nebo Ministerstva vnitra a zajišťuje jej zastupitelský úřad, u kterého byla žádost podána, a o výsledku se informuje příslušný správní orgán. V neposlední řadě byla stanovena pravomoc ministerstvu vnitru stanovit seznam zemí, jejichž státní příslušníci budou moci žádat o vydání zelené karty. Poznatky získané studiem migračních pohybů ve světě totiž naznačovaly, že občané některých států jsou více náchylní k migraci, a to i nelegální, do zemí západní Evropy. S nelegální migrací velmi úzce souvisí další protizákonné aktivity, zejména organizovaný zločin, terorismus, obchod s lidmi. Zelená karta svou výrazně liberální povolovací procedurou v podmínkách zrušení kontrol na vnitřních hranicích v rámci "schengenského prostoru" by mohla v některých případech vytvářet bezpečnostní riziko. Je proto nezbytné snížit riziko nelegální migrace a dalších bezpečnostních rizik, a to tím, že bude stanoven seznam zemí, jejichž státní příslušníci budou moci žádat o vydání zelené karty. Současně se vytváří prostředek pro aplikaci rozhodnutí mezinárodních organizací, např. RB OSN, jimiž je ČR vázána. MODRÉ KARTY jsou podobně jako zelené karty povolením, které v sobě zahrnuje současně povolení k dlouhodobému pobytu a povolení k zaměstnání. Na rozdíl od zelené karty je však modrá karty určena výhradně pro státní příslušníky třetích zemí pro pracovní pozice s vysokou kvalifikací (viz § 5 písm. b) bod 4. zákona o zaměstnanosti). Byly zavedeny zákonem č. 427/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento zákon sledoval především cíl transposice směrnice Rady 2009/50/ ES o podmínkách pro vstup a pobyt státních příslušníků třetích zemí za účelem výkonu zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci (tzv. "směrnice o modrých kartách"), která stanoví zvláštní podmínky pro vstup a pobyt státních příslušníků třetích zemí, kteří žádají o pobyt na území EU za účelem výkonu vysoce kvalifikovaného zaměstnání na dobu delší než tři měsíce, a dále vymezuje podmínky, za kterých státní příslušníci třetích zemí legálně pobývající v členském státě mohou na základě této směrnice pobývat se svými rodinnými příslušníky v jiném členském státě; transpoziční lhůta uplynula 19. června 2011. SMĚRNICE RADY 2009/50/ES MÁ DVA CÍLE Prvním je stanovit zvláštní postup pro vstup a pobyt státních příslušníků třetích zemí, kteří žádají o pobyt na území EU za účelem výkonu vysoce kvalifikovaného zaměstnání na dobu delší než tři měsíce. Druhým cílem směrnice je vymezení podmínek, za kterých státní příslušníci třetích zemí legálně pobývající v členském státě mohou na základě této směrnice pobývat se svými rodinnými příslušníky v jiném členském státě. Novela proto založila postup pro přijímání vysoce kvalifikovaných pracovníků (ve smyslu přesné definice tohoto pojmu) ze třetích zemí založený na společných definicích a kriteriích - zejména:
Směrnice předpokládá možnost držitele modré karty pohybovat se za prací do druhého členského státu po 18 měsících legálního pobytu v prvním členském státě při splnění dalších podmínek. Aby mohlo být volné pracovní místo zařazeno do evidence míst pro modré karty, musí splňovat určité podmínky. VOLNÝM PRACOVNÍM MÍSTEM obsažitelným držitelem modré karty je takové místo, které nebylo obsazeno do 30 dnů po jeho oznámení úřadu práce a zároveň se musí jednat o zaměstnání na pracovním místě, pro jehož výkon se vyžaduje vysoká kvalifikace (požadavek vysokoškolského vzdělání nebo vyššího odborného vzdělání, pokud studium trvalo alespoň 3 roky), musí být garantována zákonem stanovená týdenní pracovní doba a zaručena hrubá měsíční nebo roční mzdy alespoň ve výši 1,5 násobku průměrné hrubé roční mzdy vyhlášené Ministerstvem práce a sociálních věcí. (Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PVS 10/2011)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ODMĚNA PRO OBČANA TŘETÍ ZEMĚ Společnost AB změnila název na AB s.r.o. V této souvislosti kanadský občan vypomohl s přípravou PR dokumentů. Tento občan je fyzická osoba, která nemá na tuto činnost živnostenské oprávnění. Společnost mu chce za tuto činnost vyplatit odměnu. Jak má společnost smluvně podložit tuto odměnu? To je složitý dotaz hlavně pro to, že práce již byla vykonána. Občané třetích zemí totiž musí před tím, než začnou pro zaměstnavatele vykonávat nějakou práci, požádat buď sami nebo prostřednictvím toho dotyčného zaměstnavatele krajskou pobočku úřadu práce o povolení, o tzv. modrou kartu a bez té nelze pracovněprávní vztah realizovat. V opačném případě by mohla totiž společnost dostat od úřadu práce pokutu. Z dotazu nevyplývá, o práci jakého rozsahu se jednalo, ani jakou si společnost představuje odměnu, ale asi bych celou záležitost realizovala přes občanskoprávní smlouvu o dílo. Daně budou záviset samozřejmě na výši odměny, když to přesáhne srážkovou daň (tedy 5 000 Kč), tak si bude muset dotyčný tady podat v březnu 2012 daňové přiznání. ZAMĚSTNANEC POCHÁZEJÍCÍ ZE STÁTU MIMO EVROPSKOU UNII Zaměstnanec pochází ze státu mimo EU. Jak může získat osoba ze státu mimo Evropskou unii účast v českém systému veřejného zdravotního pojištění? Pokud se jedná o osobu s bydlištěm mimo stát Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru (Norsko, Island, Lichtenštejnsko) nebo Švýcarsko, pak může být taková osoba účastna českého systému veřejného zdravotního pojištění pouze jako zaměstnanec zaměstnavatele se sídlem nebo trvalým pobytem na území ČR v zaměstnání zakládajícím účast na zdravotním pojištění. Je-li splněna tato podmínka, vztahují se na takto zaměstnanou osobu (a jejího zaměstnavatele) právní předpisy v českém systému veřejného zdravotního pojištění, například včetně potřeby zabezpečení odvodu pojistného z minimálního resp. maximálního vyměřovacího základu, odvádění pojistného v případě neplaceného volna apod. ZAMĚSTNANEC ZE TŘETÍ ZEMĚ Spol. s r.o. má mateřskou společnost na Novém Zélandu. Nyní tato novozélandská společnost vyšle do Česka osobu, která zde bude 1-2 roky pracovat jako ředitel společnosti. Tzn. jedná se o osobu ze třetí země, kterou zde bude zaměstnávat mateřská česká s.r.o. podle českých předpisů. Použije zaměstnavatel stejné zákony daňové, soc. poj. a zdrav. poj. Jako pro české zaměstnance? Jak se bude dále postupovat při čerpání starobního důchodu na Novém Zélandu, když 1-2 roky bude pracovník zaměstnán v ČR? Práva a nároky zaměstnance vyslaného ze země mimo EU se budou řídit podle práva státu, kde je vykonávána pracovní smlouva, tedy podle práva českého. Výjimka by byla v případě, kdyby se zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodli na použití práva jiného státu. Pro posouzení nároku na zápočet 2 let pro účely starobního důchodu je nutné znát právo Nového Zélandu, které by mělo mít pravidla pro posuzování těchto dob. V některých případech vzájemná práva a nároky v oblasti starobního důchodu upravují mezinárodní smlouvy. Podrobnosti sdělí příslušná okresní správa sociálního zabezpečení. ZELENÉ KARTY PRO CIZINCE Cizinci mohou být zaměstnáni v našich firmách nejen na základě povolení, které vydávají úřady práce, ale i podle tzv. zelených karet. Jaký mají právní charakter tzv. zelené karty? Zelené karty představují nový druh povolení k dlouhodobému pobytu cizinců za účelem zaměstnání ve zvláštních případech. Toto povolení má duální charakter. Jedná se o povolení k zaměstnání i o povolení k pobytu cizince na území ČR. Smyslem této úpravy je odstranit nadbytečné administrativní překážky bránící operativnímu přístupu cizinců na český trh práce v profesích, které nebudou v době 30 dnů od nahlášení volného pracovního místa úřadu práce obsazeny českým občanem, občanem jiného členského státu Evropské unie nebo jejich rodinnými příslušníky. Ministerstvo práce a sociálních věcí povede centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli povolení k pobytu na základě zelené karty. Data jsou do této evidence automaticky přenášena z evidence volných pracovních míst po 30 dnech od nahlášení volného pracovního místa. Vedou se i volná pracovní místa označená Ministerstvem průmyslu a obchodu jako místa vhodná pro klíčový personál. Pracovním místem vhodným pro klíčový personál je zejména takové pracovní místo, na které zaměstnavatel požaduje zaměstnance s vysokoškolským vzděláním a které Ministerstvo průmyslu a obchodu označí za klíčové, protože s ohledem na aktuální požadavky zaměstnavatelů je jeho obsazení cizincem žádoucí. Cizinec (občan mimo státy EU), který má zájem pracovat ve firmě v České republice, musí podat žádost o povolení k dlouhodobému pobytu v režimu "Zelená karta" na zastupitelském úřadu ČR v zahraničí. Podmínkou je, že se jedná o místo uvedené v centrální evidenci volných pracovních míst (registr žadatele), které je obsazováno v režimu zelených karet. Po kladném rozhodnutí o vydání povolení k pobytu (zelená karta), zastupitelský úřad udělí vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem převzetí uvedeného povolení. Toto vízum bude po stanovenou dobu opravňovat cizince k pobytu na území ČR, a to do doby, než převezme průkaz o povolení k pobytu - zelenou kartu. Držitel zelené karty bude mít povinnost současně se splněním ohlašovací povinnosti předložit doklad o zajištěném ubytování nebo takový doklad předložit nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne vstupu na území. Rovněž musí mít souhlas potencionálního zaměstnavatele, že ho skutečně bude chtít přijmout. Průkazem o povolení k pobytu (zelenou kartou) cizinec prokazuje oprávnění k pobytu a k výkonu zaměstnání. Zelená karta je vydávána ve třech různých kategoriích (tj. kategorie "A", "B" nebo "C"). Kategorie "A" je pro kvalifikované pracovníky a klíčový personál, kategorie "B" pro pracovníky na pracovních pozicích minimálně s požadavkem vyučení a kategorie "C" pro ostatní pracovníky. (Víc otázek a odpovědí nejenom na toto téma najdete v dvouměsíčníku 1000 řešení)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME: Částka číslo 96/2011 ze dne 16.9.2011 270/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 428/2010 Sb., stanovící okruh cizinců, kteří mohou pobývat v tranzitním prostoru mezinárodního letiště na území České republiky pouze na základě uděleného letištního průjezdního víza 271/2011 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů soudců podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, v roce 2011 Částka číslo 97/2011 ze dne 23.9.2011 272/2011 Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací 273/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů 274/2011 Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o oběhu bankovek a mincí Částka číslo 98/2011 ze dne 26.9.2011 275/2011 Vyhláška o Programu statistických zjišťování na rok 2012 Částka číslo 99/2011 ze dne 26.9.2011 276/2011 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou - Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu, ve znění nařízení vlády č. 474/2009 Sb. 277/2011 Nařízení vlády o stanovení vzoru průkazu kontrolujícího Úřadu pro ochranu osobních údajů 278/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 133/2010 Sb., o požadavcích na pohonné hmoty, o způsobu sledování a monitorování složení a jakosti pohonných hmot a o jejich evidenci (vyhláška o jakosti a evidenci pohonných hmot) Částka číslo 100/2011 ze dne 26.9.2011 279/2011 Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Diskontovaný spořicí státní dluhopis České republiky, 2011–2012 280/2011 Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Kuponový spořicí státní dluhopis České republiky, 2011–2016, VAR % 281/2011 Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Reinvestiční spořicí státní dluhopis České republiky, 2011–2016, VAR %
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JAK PŘESVĚDČOVAT Jednou z nejčastějších aktivit člověka je přesvědčování. Přesvědčujeme šéfa o svých kvalitách a o tom, že pracujeme do roztrhání, podřízené o potřebě víc a lépe pracovat, děti o potřebě se uskromnit, partnera či partnerku o nehynoucí lásce, prodavače o tom, aby nám dal slevu, zákazníka o tom, že mu slevu dát nemůžeme, protože na něm už teď prakticky proděláváme, atd. My se vás ve dvou po sobě jdoucích příspěvcích budeme snažit přesvědčit o tom, jak důležité je zvládnout umění přesvědčovat. Začneme testem, který nám pomůže seznámit se se základními styly přesvědčování. Test V následujících tabulkách jsou vyjmenovány různé postoje, které můžete zaujmout, když se někoho snažíte přesvědčit o své pravdě. Vaším úkolem je zapsat čárku do každého řádku, obsahujícího tvrzení, se kterým souhlasíte. 1. styl
2. styl
3. styl
4. styl
5. styl
Hodnocení testu Spočítejte si odpovědi "ano" pro každý styl a zapište si je do následující tabulky.
Sloupec, ve kterém máte nejvíc bodů, představuje styl, který vám je vlastní a skoro podvědomě ho uplatňujete při vyjednávání a přesvědčování. Tady je charakteristika jednotlivých stylů: 1. styl - by se dal označit termínem "dominátor". Dominátor je osoba, která nejen že ví vše lépe, přesněji atd., ale dominuje i jako osobnost. Styl "dominátor" se dá s úspěchem aplikovat na lidi zvyklé poslouchat, laiky v dané oblasti, resp. nezkušené. 2. styl - je charakterizován slovem partner. Partner se snaží být vstřícný a především poslouchá druhou stranu. Jeho cílem je dosáhnout stav, kdy se obě strany cítí být vítězem. Na první pohled to je ideální styl, ale nefunguje dobře v případech, kdy není čas na dlouhé vyjednávání. 3. styl - je stylem pochlebovače. Jde o styl, který je vhodné aplikovat v případech, kdy si můžeme dovolit určitý ústupek ve jménu dosažení dlouhodobých cílů. Skrývá však v sobě nebezpečí, že si druhá strana zvykne na naše ústupky. 4. styl - je stylem profesionálního vyjednavače. Dobré výsledky přináší zpravidla v případech, kdy se setkají partneři s přibližně stejným počtem es v rukávu. Při jeho aplikaci je třeba mít stále na paměti, že cílem není vyjednávat, ale dotáhnout vyjednávání do úspěšného konce. 5. styl - je stylem taktického ústupu. Místo toho, abychom za každou cenu dotáhli boj do konce, dočasně odejdeme z bojiště. Tím získáme čas na přehodnocení situace, přípravu nové nabídky, analýzu nabídku druhé strany, atd. Jeho příliš častá aplikace nám však může přinést pověst bázlivce. Z předcházejícího výčtu je zřejmé, že z praktického hlediska by bylo dobré, kdybychom dokázali všechny výše uvedené styly střídavě aplikovat v závislosti na konkrétní situaci. Přesvědčování je proces, který, podobně jako rostlinka, z něčeho vyrůstá, rozvíjí se, odkvete a sejde z očí. To znamená, že naše přesvědčování by mělo začít zasetím semínka pochybnosti do mysli partnera. Pochybnosti o tom, zda skutečně vidí věci správně a ve všech souvislostech. To dosáhneme upozorňováním na fakta, která nepatří do kategorie základních informací. Pěstování rostlinky pochybnosti vyžaduje určitou zručnost. Podobně jako rostlince škodí nadměrné zalévání, tak přesvědčování škodí přílišný "tlak na pilu", tj. snaha převálcovat partnera neustávajícím proudem slov. Mnohem lepší efekt dosáhneme, když i jemu dáme prostor pro vyjádření svých názorů. Nesoustřeďujeme se však na jejich detailní vyvracení, ale spíše se snažíme poukázat na jiné souvislosti, které mu unikly. Hodně přitom pomáhá odkazování na jiné, které jsme už o věci přesvědčili (například jména jeho známých, kteří už od nás kupují apod.). Další účinnou zbraní je nabídka barterového obchodu - když se staneme partnery, my budeme propagovat vaše výrobky, názory atd. v okruhu našich známých, zákazníků apod. Poslední rada: je třeba vědět, kdy přestat, tj. odhadnout, kdy náš další tlak začíná působit kontraproduktivně. V takovém okamžiku je lepší se rozejít s tím, že někdy příště si o věci ještě popovídáme, a hodit návnadu v podobě náznaku o zvážení našich možných ústupků.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 1/2011
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) - měsíčník, č. 9/2011
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č.9/2011
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 9/2011
Poradce Veřejné Správy - (PVS) - měsíčník, č. 9/2011
1000 řešení - dvouměsíčník, nadstavba měsíčníků Poradce, DaÚ, PaM a DÚVaP, č. 5/2011
Zisk - měsíčník, č. 7-8/2011
PŘIPRAVUJEME Poradce č. 2/2012 (IX/2011)
Daně, účetnictví - vzory a případy - (DÚVaP) č. 10/2011 (IX/2011)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) č. 10/2011 (IX/2011)
Práce, mzdy a odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 10/2011 (IX/2011)
Poradce veřejné správy - (PVS) č. 10/2011 (IX/2011)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BALÍČEK PLATEBNÍ STYK Rozsáhlá novela zákona o platebním styku zavádí nové legislativní zkratky a některé základní pojmy se vymezují nově. Nově je upraveno provozování činnosti platební instituce. Došlo také k úpravě instituce elektronických peněz. Změna nastala i v ustanovení o správních deliktech. Více nabízíme v balíčku platební styk za výhodnou cenu.
BALÍČEK PLATEBNÍ STYK se slevou 40 % obsahuje: DaÚ 9/2011 + Poradce 1/2012 + Aktualizace I/4 2011 cena: 239 Kč Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz BALÍČEK DAŇ Z PŘÍJMŮ Novela ZDP nabyla účinnosti dnem 15.července 2011, s tím, že některá ustanovení se použijí již za celé zdaňovací období 2011. Změněna byla ustanovení týkající se osvobození příjmů od daně, základu daně, sazby daně, nedaňových výdajů, daně vybírané zvláštní sazbou daně, daňového přiznání, daňové ztráty. Jaké změny novela přinesla se dozvíte z našich publikací.
BALÍČEK DAŇ Z PŘÍJMŮ se slevou 40 % obsahuje: DaÚ 9/2011 + PaM 9/2011 + Aktualizace I/5 2011 cena: 292 Kč Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz BALÍČEKAUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ II. V dnešní době neexistuje podnikatel nebo živnostník, který by pro výkon své činnosti nepotřeboval automobil. Pokud patříte k lidem, kteří si nedovedou představit osobní a pracovní život bez automobilu, určitě uvítáte balíček publikací za výhodnou cenu.
BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ II. se slevou 30 % obsahuje: Poradce 1/2012 + DÚVaP 10/2011 + DaÚ 10/2011 + Silniční doprava - trestná činnost cena: 348 Kč Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH
OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty. E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |