|
č. 22/2011 |
14.10.2011 |
|
Vážení čtenáři! Zákon o veřejných zakázkách byl významným způsobem novelizován. Jaké změny novela přinesla? Víc informací o těchto změnách najdete v Tématu novin a v rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají. Praktická komunikace volně navazuje na předešlé téma a obeznámí vás Jak přesvědčovat. Poučení v rubrice je uzavřeno testem. Srdečně zdraví a na další setkání se těší Denisa Orlická
odpovědná redaktorka V tomto čísle najdete:
|
|||||||||||||
VEŘEJNÉ ZAKÁZKY - NOVELA ZÁKONA DNEM 12. ZÁŘÍ 2011 došlo k významným změnám právní úpravy řízení o veřejných zakázkách. Tímto dnem nabyl účinnosti zákon č. 258/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších přepisů. Nová úprava se dotýká zejména veřejných zakázek v oblasti obrany a bezpečnosti. Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, byl do současné doby změněn 13 novelizujícími zákony. Poslední z nich, zákon č. 258/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších přepisů, byl vyhlášen dne 30. srpna 2011 v částce 90/2011 Sbírky zákonů České republiky. PRÁVNÍ ÚPRAVA řízení o veřejných zakázkách je předmětem zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o veřejných zakázkách"), který je účinný od 1. července 2006. Současná novelizace zákonem č. 258/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "novelizující zákon"), se vztahuje zejména na veřejné zakázky v oblasti obrany a bezpečnosti. Nezasahuje do základní filozofie řízení veřejných zakázek. DŮVODEM NOVELIZACE je nutnost plného respektování právních norem Evropské unie. Česká republika, stejně jako všechny ostatní členské státy Evropské unie, je povinna transponovat do národního právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany a bezpečnosti a o změně směrnic 2004/17/ES a 2004/18/ES (dále jen "směrnice 2009/81/ES"). Článkem 72 této směrnice je všem členským státům uložena povinnost do 21. srpna 2011 přijmout a zveřejnit právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí. Jejich znění jsou povinny sdělit neprodleně Komisi Evropské unie. Česká republika tuto závaznou lhůtu nesplnila. Tím došlo i k porušení Smlouvy o fungování Evropské unie. Cílem úpravy je omezení výjimek, při jejichž naplnění zadavatel není povinen použít zadávací řízení pro výběr dodavatele veřejné zakázky v oblasti obrany a bezpečnosti. Rozšiřuje se okruh veřejných zakázek v této oblasti, při nichž jsou zadavatelé nově povinni použít standardní zadávací řízení. SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2009/81/ES PŘINESLA NOVÝ POHLED Konstatuje, že národní bezpečnost zůstává výhradní odpovědností jednotlivých členských států v oblasti obrany i v oblasti bezpečnosti. Pro posílení evropské obranné technologické a průmyslové základny a pro rozvoj vojenských schopností nezbytných k provádění evropské bezpečnostní a obranné politiky je však nezbytné postupné vytváření evropského trhu s obranným vybavením. Proto je třeba podporovat, rozvíjet a udržovat evropskou obrannou, technologickou a průmyslovou základnu, která se zakládá na schopnostech a je kompetentní a konkurenceschopná. To nutně vyžaduje i vytvoření shodného legislativního rámce pro tuto oblast. Zlepšená koordinace postupů zadávání zakázek, například:
Skutečnost existence globálních bezpečnostních hrozeb vede k postupnému stírání hranice mezi vnější a vnitřní bezpečností jednotlivých členských států a bezpečností vojenskou a nevojenskou. Nákupy zboží a služeb v odvětví obrany a bezpečnosti mají často citlivou povahu. Z toho vyplývají zvláštní požadavky zejména v oblasti bezpečnosti dodávek a bezpečnosti informací. VE VOJENSKÉ OBLASTI se stanovení zvláštních požadavků na bezpečnost dodávek a na bezpečnost informací týká zejména nákupů zbraní, střeliva a válečného materiálu pro ozbrojené síly. Týká se i služeb a prací spojených s jejich nákupem. Ale i některých zvláště citlivých nákupů v oblasti nevojenské bezpečnosti. Dosavadní absence jednotných režimů platných v celé Evropské unii bránila otevřenosti trhů v oblasti obrany a bezpečnosti mezi jednotlivými členskými státy. Je proto potřebné zavedení jednotného režimu pro bezpečnost informací, který je platný v celé Evropské unii, včetně vzájemného uznávání vnitrostátních bezpečnostních prověrek a umožnění výměny utajovaných informací mezi zadavateli a evropskými podniky. Směrnice proto zavazuje členské státy přijmout konkrétní opatření ke zlepšení bezpečnosti vzájemných dodávek s cílem postupně vytvořit systém vhodných záruk. V NEVOJENSKÉ OBLASTI směrnice upravuje zadávání zakázek podobné povahy a stejné citlivosti jako jsou zakázky v oblasti obrany. To se vztahuje zejména na případy, kdy vojenské a nevojenské síly spolupracují na splnění stejného úkolu nebo kdy je účelem veřejné zakázky chránit bezpečnost Evropské unie nebo členských států na jejich vlastním území či mimo ně před vážnými hrozbami ze strany nevojenských nebo nevládních subjektů. Jako příklady je možné uvést ochranu hranic, činnost policie a mise pro řešení krizí. NEJDŮLEŽITĚJŠÍMI ZMĚNAMI V ČESKÉ LEGISLATIVĚ, které novelizující zákon přináší, jsou zejména:
VEŘEJNOU ZAKÁZKOU se podle § 7 zákona o veřejných zakázkách rozumí zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním nebo více dodavateli, jejímž účelem je úplatné:
VEŘEJNÁ ZAKÁZKA V OBLASTI OBRANY NEBO BEZPEČNOSTI je novým druhem veřejné zakázky vneseným do zákona o veřejných zakázkách novelizujícím zákonem. Charakteristika tohoto nově formulovaného druhu veřejné zakázky je předmětem nově vloženého § 10a zákona o veřejných zakázkách. Jeho obsah i formulace v něm použité vychází z textu směrnice 2009/81/ES. Veřejnou zakázkou v oblasti obrany nebo bezpečnosti je veřejná zakázka, jejímž předmětem jsou:
V PŘÍPADĚ DODÁVEK, STAVEBNÍCH PRACÍ A SLUŽEB souvisejících s vojenským materiálem jde zejména o zařízení nutná pro údržbu vojenského materiálu, opravy a servis vojenského materiálu nebo stavbu zkušebních a testovacích zařízení pro takový vojenský materiál. Mezi dodávkami, stavebními pracemi a službami a vojenským vybavením musí být bezprostřední souvislost. Tato souvislost vyplývá z účelu nebo podmínek použití vojenského vybavení. Může se týkat celého životního cyklu vojenského vybavení. Tato zásada platí obdobně i pro dodávky, stavební práce a služby související s citlivým materiálem, kdy musí existovat taktéž bezprostřední souvislost s citlivým materiálem. Stavební práce a služby výhradně pro vojenské účely nejsou bezprostředně spojeny s vojenským materiálem, ale mají specifický vojenský účel. Tyto stavební práce a služby se musí týkat výhradně plnění určených pro vojenské užití (např. transport jednotek ozbrojených sil). Dodávky citlivého materiálu, citlivé služby a citlivé stavební práce musí mít specifický bezpečnostní účel, musí být tedy konkrétně určeny pro vojenské či nevojenské bezpečnostní využití. Zároveň musí docházet v souvislosti s takovou veřejnou zakázkou k poskytování nebo vzniku utajovaných informací. Na rozdíl od vojenského materiálu citlivý materiál nemusí být přímo speciálně určen či přizpůsoben pro bezpečnostní účely. Nové pojmy související se zavedením veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti jsou vysvětleny v nově vloženém textu § 17 odst. 1 písm. q) až t) zákona o veřejných zakázkách. Uplatněné definice těchto pojmů vychází z článku 1 směrnice 2009/81/ES a jsou v souladu s českými právními předpisy.
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PVS 11/2011)
NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH OBECNÉ VÝJIMKY Z PŮSOBNOSTI ZÁKONA Směrnice 2009/81 upravuje pro veřejné zakázky v oblasti obrany či bezpečnosti jednak výjimky, které jsou obsaženy v klasických zadávacích směrnicích, jednak nové zvláštní výjimky, vztahující se pouze na veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti, při jejichž naplnění nemusí zadavatel postupovat podle zákona. Tyto výjimky jsou zakotveny v novém znění § 18 (pozměněný odstavec 1, vložené nové odstavce 2 a 3). Nově jsou výjimky rozčleněny do tří skupin podle toho, zda mohou být použity i v případě veřejných zakázek v oblastech obrany a bezpečnosti, či nikoli. Jedná se o tyto kategorie výjimek:
Podle doplněného ustanovení § 23 odst. 10 může zadavatel zadat veřejnou zakázku v oblasti obrany nebo bezpečnosti v jednacím řízení bez uveřejnění také v následujících případech:
V odstavci 12 se pak stanoví, že v případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti je zadavatel povinen v oznámení o výsledku zadávacího řízení podle § 83 odst. 1 řádně odůvodnit zadání této zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění.
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 2/2012)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROKÁZÁNÍ KVALIFIKACE PRO ZÍSKÁNÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Obchodní společnost s ručením omezeným obdržela oznámení městyse o veřejné zakázce na likvidaci komunálního odpadu zadávané v užším řízení. V oznámení úřad městyse vyzval obchodní společnost k podání žádosti o účast v užším zadávacím řízení a k prokázání splnění kvalifikace. Obchodní společnost se ještě nikdy neucházela o získání veřejné zakázky a nemá potřebné znalosti ani zkušenosti v této oblasti. Jakými dokumenty a jakým způsobem se prokazuje kvalifikace pro získání veřejné zakázky? Způsob prokázání kvalifikace pro získání veřejné zakázky upravují ustanovení § 50, 51, 52 a 57 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Uchazeč o veřejnou zakázku je povinen k prokázání:
OBSAHOVÉ NÁLEŽITOSTI NABÍDKY DO OTEVŘENÉHO ŘÍZENÍ O VEŘEJNÉ ZAKÁZCE Obchodní společnost s ručením omezeným obdržela oznámení města o veřejné zakázce na údržbu veřejné městské zeleně zadávané v otevřeném řízení. Oznámené podmínky ji zaujaly. Má proto vážný zájem zakázku získat. Dosud se žádného řízení o veřejné zakázce nezúčastnila. Nemá zkušenosti v této oblasti. Nechce se ve své nabídce dopustit chyby, která by ji mohla diskvalifikovat. Co musí obsahovat nabídka do otevřeného zadávacího řízení? Povinné obsahové náležitosti nabídky do zadávacího řízení jsou upraveny ustanoveními § 68 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Způsob jejího podání zadavateli veřejné zakázky je předmětem ustanovení § 69 tohoto zákona. Nabídka musí obsahovat:
OTEVÍRÁNÍ OBÁLEK S NABÍDKAMI Městský úřad se připravuje na první zadávání veřejné zakázky města. Zaměstnanci pověření její přípravou si nejsou jisti, jak má správně probíhat otevírání obálek s nabídkami, zvláště, pokud některé nabídky budou podány elektronicky. Jak se správně postupuje při otevírání obálek s nabídkami, jak se zachází s nabídkami podanými elektronicky? Postup otevírání obálek upravují ustanovení § 71 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Otevírání nabídek podaných elektronicky je řešeno ustanoveními § 72 tohoto zákona. Městský úřad patří do kategorie veřejných zadavatelů. Je povinen pro otevírání obálek s nabídkami ustanovit komisi. Tato komise musí být nejméně tříčlenná. Veřejný zadavatel může stanovit, že funkci komise pro otevírání obálek s nabídkami plní hodnotící komise. Obálky s nabídkami mohou být otevřeny až po uplynutí lhůty pro podání nabídek, a to nejpozději do 30 dnů od uplynutí této lhůty. Nabídky podané po uplynutí lhůty pro podání nabídek komise neotevírá. Zadavatel bezodkladně vyrozumí uchazeče o tom, že jeho nabídka byla podána po uplynutí pro podání nabídek. Ve fázi otevírání nabídek se kontroluje:
HODNOTÍCÍ KOMISE PRO ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Příspěvková organizace bude zadávat první veřejnou zakázku. Bude proto sestavovat hodnotící komisi pro posuzování nabídek podaných uchazeči o tuto veřejnou nabídku. Jaké jsou hlavní zásady pro sestavení hodnotící komise? Zásady pro sestavování hodnotící komise jsou předmětem ustanovení § 74 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Hodnotící komise musí mít alespoň 5 členů. Je-li to vzhledem k charakteru veřejné zakázky potřebné, musí mít hodnotící komise nejméně jednu třetinu členů s příslušnou odborností ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. Členem hodnotící komise musí být vždy zástupce veřejného zadavatele. Současně se jmenováním členů hodnotící komise jmenuje veřejný zadavatel za každého člena hodnotící komise jeho náhradníka. Členové hodnotící komise nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a k uchazečům podjati, zejména se nesmí podílet na zpracování nabídky, nesmí mít osobní zájem na zadání veřejné zakázky a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. O své nepodjatosti učiní člen hodnotící komise písemně prohlášení veřejnému zadavateli na počátku prvního jednání hodnotící komise nebo na počátku jednání, na němž je poprvé v hodnotící komisi přítomen. Pro tento účel sdělí veřejný zadavatel členovi hodnotící komise před prvním jednáním identifikační údaje uchazečů, kteří podali nabídky.
(Víc otázek a odpovědí nejenom na toto téma najdete v měsíčníku PVS 11/2011)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Částka číslo 101/2011 ze dne 30.9.2011 282/2011 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření, ve znění pozdějších předpisů 283/2011 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2007 Sb., o podmínkách poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech, oblastech s jinými znevýhodněními a v oblastech Natura 2000 na zemědělské půdě, ve znění pozdějších předpisů 284/2011 Nařízení vlády o podmínkách poskytnutí a použití finančních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou úvěru na podporu výstavby nájemních bytů na území České republiky 285/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu, ve znění pozdějších předpisů 286/2011 Vyhláška o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2010, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2010, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2012 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2012 a o zvýšení důchodů v roce 2012 287/2011 Vyhláška o zvýšení příplatků k důchodu v roce 2012 Částka číslo 102/2011 ze dne 4.10.2011 288/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů 289/2011 Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, přijatému Parlamentem dne 7. června 2011 a vrácenému prezidentem republiky dne 23. června 2011 290/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů 291/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 307/2004 Sb., o předkládání informací a podkladů České národní bance osobami, které náleží do sektoru finančních institucí, ve znění pozdějších předpisů Částka číslo 103/2011 ze dne 10.10.2011 292/2011 Vyhláška o vydání zlaté mince „Renesanční most ve Stříbře“ po 5 000 Kč 293/2011 Nález Ústavního soudu ze dne 7. září 2011 sp. zn. Pl. ÚS 56/10 ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně č. 1/2010 k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku v oblasti omezení hazardu Částka číslo 104/2011 ze dne 12.10.2011 294/2011 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 615/2006 Sb., o stanovení emisních limitů a dalších podmínek provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší, ve znění nařízení vlády č. 475/2009 Sb. 295/2011 Nařízení vlády o způsobu hodnocení rizik ekologické újmy a bližších podmínkách finančního zajištění 296/2011 Vyhláška o vydání pamětní stříbrné pětisetkoruny ke 200. výročí narození Karla Jaromíra Erbena
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JAK PŘESVĚDČOVAT Podíváme se na to, jak se stát šampiónem na poli přesvědčování. Všeobecně platí, že přesvědčování je o vnucování své vůle jiným. Z toho by se zdálo, že přesvědčování je vlastně o lámání přes koleno. Zdání však klame. Lidé však z principu nemají rádi, když se jim něco vnucuje (vzpomeňme si jen na ty zlaté časy, kdy nás mámy přesvědčovaly o tom, jak zdravý je špenát, jak je potřebné umývat si ruce, čistit zuby atd.). Proto zapomeneme na vnucování a raději se naučíme, jak vmanévrovat druhé do pozice, kdy budou chtít to, co my chceme, aby chtěli. , musí … Musí přesně znát to, co chce dosáhnout, umět odhadnout, co chce dosáhnout přesvědčovaný, a na základě toho si udělat odhad, co se dá v dané situaci reálně dosáhnout (jakýsi rovnovážný stav, kdy oba mají pocit, že dosáhli víc než ten druhý). ŽIVOTNÍ PRAVDY … nenutíme radikálně změnit jejich postoje/názory Jedno lidové přísloví říká, že "kam vítr, tam plášť". Tím se chce říct, že ten, kdo často mění názor, nestojí za moc. Asi i proto lidé chtějí vypadat pevní jako kámen, anebo ještě lépe, jako skála. Z hodin fyziky víme, že pohnout skálou hrubou silou je více méně nemožné, ale dá se to udělat snadněji, když použijeme rozum a najdeme místo, kde se dá do skály opřít. Při přesvědčování to znamená, že je třeba nejdříve zjistit, jaké hodnoty jsou pro přesvědčovaného důležité. Na tyto hodnoty nesmíme nikdy, anebo aspoň pokud to jde, tak přímo, zaútočit. Naopak, snažíme se svoje argumenty prezentovat tak, jako kdyby byly v souladu s nimi. … přesvědčujeme o něčem co souvisí s předcházejícím závazkem Je sice pravda, že už Hitler prohlásil, že smlouva je jen cár papíru, a že od té doby to s úctou ke smlouvám šlo z kopce, ale přesto se lidé ještě stále nezbavili jakési posvátné úcty k přijatému
Ten, kdo přesvědčuje, musí umět vytrvale
tlačit, ale musí umět i ustoupit,
musí myslet pozitivně, ale musí umět
akceptovat i porážku. závazku (hlavně písemnému). V praxi se to projevuje tím, že když už člověk jednou s něčím souhlasil, a teď od něho žádáme rozšíření souhlasu na další oblast, nebude jeho odpor tak kategorický, jako když mu věc předestřeme poprvé. Jinými slovy, je nutno snažit se o hledání souvislostí a udržování kontinuity. … někdo, kdo se jim líbí Základem přesvědčování je komunikace. A asi nikoho není třeba přesvědčovat o tom, že komunikujeme raději s někým, kdo "patří k naší krevní skupině", než s někým, koho bychom raději obešli po druhé straně ulice. Jak se tedy zalíbit někomu, koho chceme přesvědčit o naší pravdě? Především tím, že ho budeme pozorně poslouchat a snažit se najít to, co se nám na soupeři líbí. Potom to můžeme v konverzaci nenápadně pochválit. Chvále totiž málokdo odolá, i když ji každý formálně odmítá. Dále se snažíme najít, co máme se soupeřem společného, a tyto podobnosti využít. Čím víc podobností se nám podaří najít, tím větší je naše šance na úspěch - ne nadarmo se říká, že vrána k vráně sedá. …ten, koho mají za odborníka Doby, kdy farář, notář a učitel byli absolutními autoritami, jsou už dávno pryč, ale doby autorit přetrvávají. Jinými slovy, člověk má v sobě zakódovanou posvátnou úctu k těm, kteří rozumějí tomu, čemu on nerozumí. Proto například titul doktora automaticky zvedá prestiž jeho nositele. Když náhodou nemáme štěstí být držitelem onoho magického titulu, není ještě nic ztraceno. Můžeme svoji odbornost prokázat moudrou řečí, vhodným citováním jiných, rozumným používáním cizích slov apod. Na to však potřebujeme prostor a čas. Ten získáme jen tak, že si pro přesvědčování zvolíme vhodné místo. Takovým místem, kde čas plyne pomaleji, je například pracovní oběd v restauraci. Důležité je nejen dokázat svoji kompetentnost, ale pochválit se i předchozími úspěchy. Ale pozor, nic se nesmí přehánět, ani hra na vševědoucího. Naopak, místo pokusu prezentovat sebe sama jako neomylného suveréna je lepší ukázat, že i my máme určitá slabá místa. Tím si získáme důvěru partnera a dříve prolomíme bariéru jeho nedůvěry. … když se bojí, že o něco přijdou I ti nejopatrnější se stávají méně opatrnými, když se ocitnou pod časovým tlakem. Dobře o tom vědí obchodníci, kteří organizují akce. Žádná akce by nebyla úspěšná, kdyby nebyla deklarovaná jako nabídka omezená dobou trvání, anebo množstvím zboží, které je na prodej. Rozumný člověk před koupí vždy zvažuje všechna pro i proti: nakolik zboží potřebuje, jakou kvalitu vyžaduje, jaké záruky požaduje, jakou cenu je ochoten zaplatit atd. Když se ale ocitne pod tlakem, že kvůli dlouhému zvažování propásne příležitost, značná část jeho opatrnosti jde stranou. Důkazem je kupa zbytečností, které má doma každý z nás. Jak to využít při přesvědčování? Velmi jednoduše: stačí u protivníka vytvořit pocit, že když nebude hned souhlasit, přijde o příležitost. Tento efekt dosáhneme vhodnou formulací našich postojů, kde zdůrazníme fakt, že naše nabídka platí jen pro daný okamžik, že jde o unikát, po kterém jiní s radostí sáhnou apod. Podobným postupem je například možné zvýšit soutěživost mezi podřízenými - stačí oznámit, že se vytváří specializovaný tým pěti pracovníků, kteří budou lépe placeni. Je-li podřízených například 15, existuje reálná šance, že se všichni budou snažit dostat mezi těch pět vyvolených. …mají pocit, že nám něco dluží Češi mají jedno pořekadlo, které trochu tajuplně říká "já na bráchu, brácha na mě". Prakticky to znamená, že když já udělám "bráchovi" službičku, bude se mi ji snažit oplatit. Jednoduše už jen proto, že jsme odmalička vedeni k tomu, že když dostaneme od někoho dárek, sluší se při vhodné příležitosti dárci také něco darovat. Aplikováno na přesvědčování to znamená, že když já daruji protivníkovi nějaký ústupek, bude se on cítit dlužníkem a bude se snažit splatit svůj dluh podobným ústupkem. Trik je v tom, abychom byli první, kdo dává dárek - první v projevení zdvořilosti, první v poskytnutí informace, první v projevení ochoty spolupracovat. Protivníkovi potom nezbude nic jiného, než oplácet naše dary. … věří, že stejně by se chovali i jiní Lidé už sice nejsou opice, ale i tak rádi napodobují chování druhých. O to víc dnes, kdy jsou prostřednictvím masmédií lidem do hlavy vtloukány už hotové modely chování. Člověk tak má na výběr: buď si navleče takový model a bude "in", "cool" atd., anebo model odmítne a bude podezřelý podivín. Proč lidé na takovou hru přistoupili? Prostě z pohodlnosti. Když přijmeme doporučovaný model chování, nemusíme si už lámat hlavu nad tím, jak se zachovat, abychom něco nepokazili. Když tedy tomu, koho přesvědčujeme, ukážeme, že to, co nabízíme, je vlastně společensky vyzkoušený a akceptovaný model, usnadníme mu rozhodování. Už se nebude rozhodovat v rovině "je to pro mne dobré?", ale v rovině "když je to dobré pro druhé, proč by to nebylo dobré i pro mě?". ZÁVĚR Kdysi dávno Aristoteles tvrdil, že efektivní přesvědčování vyžaduje tři věci: důvěru, logiku a emoce. To znamená, že když chceme někoho o něčem přesvědčit, musíme ho v první řadě přesvědčit o své důvěryhodnosti. Dále, když přesvědčujeme o své pravdě, musíme partnerovi ukázat logické důkazy své pravdy. Abychom přesvědčování dotáhli do vítězného konce, musíme se ještě naučit uplatňovat princip malých (částečných) dohod. Prakticky málokdy se nám podaří zvítězit frontálním útokem, tj. způsobem, kdy přesvědčujeme a přesvědčujeme bez viditelného efektu, ale najednou se po delší době partner vzdá a bude se vším souhlasit. Cesta malých dohod je o postupném posunování partnera směrem tam, kam ho potřebujeme dostat, a o odsouhlasování těchto drobných posunů. Když partner opakovaně několikrát souhlasí s našimi návrhy, bude pak moci jen těžko říci kategorické ne. No a nakonec, ten, kdo přesvědčuje, to nemůže dělat neosobním způsobem, jakým se hlásí zpoždění vlaků v nádražním rozhlase. Pokud náš partner nevidí, že nám na věci opravdu záleží, nebude si dělat násilí a měnit svůj postoj. Tento příspěvek skončíme testem, který nám ukáže, jestli jsme dobrými "přesvědčovateli". TEST Test obsahuje čtyři otázky, z nichž každá nabízí dvě varianty odpovědí. Každá varianta je popsána svými charakteristikami. Vaším úkolem je zaškrtnout si varianty, které nejvýstižněji popisují vaši osobnost. Vyhodnocení je uvedeno na konci testu. 1. Kam je nasměrovaná vaše energie? podle tohoto kritéria jsou dva typy lidí: extroverti a introverti
Jsem spíše extrovert (E), introvert (I) 2. Jaký typ informace vás nejvíc zaujme
Jsem spíš senzorik (S), intuitivní (I) 3. Na základě čeho se rozhodujete
4. V jakém prostředí jste doma?
Jsem spíš posuzovatel (P), vnímatel (V) Vyhodnocení testu Když vám vyšla kombinace ESMP, jste ideálním přesvědčovatelem. Takový člověk je přátelský, ale zároveň energický, realista, ale zároveň vnímavý, rychle se rozhodující, přímý, drží slovo a je vysoce efektivní. Když vám vyšla jiná kombinace, porovnejte si ji s ESMP a z rozdílů zjistíte, kde máte přidat, abyste se i vy stali ideálem. LIDI PŘESVĚDČÍ: Když je nenutíme radikálně změnit jejich postoje/ názory. O něčem, co souvisí s jejich předcházejícím závazkem. Někdo, kdo se jim líbí. Ten, koho mají za odborníka. Když se bojí, že o něco přijdou. Když mají pocit, že nám něco dluží. Když věří, že stejně by se chovali i jiní.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 2/2011
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) - měsíčník, č. 11/2011
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č.10/2011
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 10/2011
Poradce Veřejné Správy - (PVS) - měsíčník, č. 11/2011
1000 řešení - dvouměsíčník, nadstavba měsíčníků Poradce, DaÚ, PaM a DÚVaP, č. 5/2011
Zisk - měsíčník, č. 10/2011
PŘIPRAVUJEME Poradce č. 3/2012 (X/2011)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) č. 11/2011 (X/2011)
Práce, mzdy a odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 11/2011 (X/2011)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BALÍČEK PLATEBNÍ STYK
Rozsáhlá novela zákona o platebním styku zavádí nové legislativní zkratky a některé základní pojmy se vymezují nově. Nově je upraveno provozování činnosti platební instituce. Došlo také k úpravě instituce elektronických peněz. Změna nastala i v ustanovení o správních deliktech. Více nabízíme v balíčku platební styk za výhodnou cenu.
BALÍČEK PLATEBNÍ STYK se slevou 40 % obsahuje: DaÚ 9/2011 + Poradce 1/2012 + Aktualizace I/4 2011 cena: 239 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
BALÍČEK DAŇ Z PŘÍJMŮ
Novela ZDP nabyla účinnosti dnem 15. července 2011, s tím, že některá ustanovení se použijí již za celé zdaňovací období 2011. Změněna byla ustanovení týkající se osvobození příjmů od daně, základu daně, sazby daně, nedaňových výdajů, daně vybírané zvláštní sazbou daně, daňového přiznání, daňové ztráty. Jaké změny novela přinesla se dozvíte z našich publikací.
BALÍČEK DAŇ Z PŘÍJMŮ se slevou 40 % obsahuje: DaÚ 9/2011 + PaM 9/2011 + Aktualizace I/5 2011 cena: 292 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ II.
V dnešní době neexistuje podnikatel nebo živnostník, který by pro výkon své činnosti nepotřeboval automobil. Pokud patříte k lidem, kteří si nedovedou představit osobní a pracovní život bez automobilu, určitě uvítáte balíček publikací za výhodnou cenu.
BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ II.se slevou 30 % obsahuje: Poradce 1/2012 + DÚVaP 10/2011 + DaÚ 10/2011 + Silniční doprava - trestná činnost cena: 348 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ
Novela zákona o důchodovém pojištění by měla nabýt účinnosti, pokud jde o změny ve výpočtu důchodů a další zvyšování důchodového věku, od 30. 9. 2011, a pokud jde o některé další změny, od 1. 1. 2012. Všechny změny, které se týkají důchodového pojištění, nabízíme v balíčku Důchodové pojištení.
BALÍČEK DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ se slevou 30 % obsahuje: 1000 řešení 5/2011 + DaÚ 10/2011 + Aktualizace III/3 cena: 248 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
ZÁKONY 2011 - PODZIMNÍ VÝPRODEJ
Vážení ekonomové, účetní, manažeři, vedoucí pracovníci... Přicházíme s možností získat sborníky Zákonů 2011 s 50% slevou oproti původní ceně. Balíček Zákony obsahuje úplná znění zákonů- daňové, účetní, obchodní, občanské, sociální, zdravotní, stavební zákony, zákony o státní a veřejné správě, zákony o životním prostřední platné v roce 2011. Znění těchto zákonů jistě využijete při své každodenní práci, proto neváhejte, protože nabídka platí jen do vyprodání zásob.
BALÍČEK ZÁKONY 2011 se slevou 50 % obsahuje: Zákony I + Zákony II + Zákony III + Zákony IV + Zákony V + Zákony VI cena: 490 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty. E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |