|
ZÁKON O ÚČETNICTVÍ – NOVELA OD 1. LEDNA 2017
Novela zákona o účetnictví se týká zejména následujících oblastí: nefinančních informací, přeměn obchodních společností a družstev, stálých a oběžných aktiv, správních deliktů a legislativně-technických úprav. Jaké změny nastaly v jednotlivých oblastech?
V částce 185 Sbírky zákonů ze dne 30. prosince 2016 byl vyhlášen zákon č. 462/2016 Sb., kterým se s účinností od 1. ledna 2017 mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon“). Hlavním důvodem novely je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/95/EU ze dne 22. října 2014, kterou se mění směrnice 2013/34/EU, pokud jde o uvádění nefinančních informací a informací týkajících se rozmanitosti některými velkými podniky a skupinami (dále „směrnice EU“) a přizpůsobení zákona o účetnictví požadavkům, které vyplývají z výše uvedené směrnice, s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie. Novela zákona rovněž respektuje požadavky odborné veřejnosti.
Pokud jde o významnější změny, k jednotlivým bodům podrobněji:
1. Nefinanční informace
Doplněná nová část osmá zákona se týká uvádění nefinančních informací podle směrnice EU (dosavadní část osmá zákona se označuje jako část devátá). Začlenění předmětu této povinnosti do účetní směrnice sice postrádá logiku, protože - jak již z názvu vyplývá - nijak s účetnictvím nesouvisí, orgány EU však dospěly k názoru, že z důvodu větší transparentnosti informací budou principy tohoto nefinančního reportingu součástí novelizované účetní směrnice. Obdobně tomu bylo i v případě „zprávy o platbách vládám“, povinnost, jejíhož sestavování byla zakotvena v minulé novele zákona (zákon č. 221/2015 Sb.). Směrnice EU deklaruje důležitost uvádění nefinančních informací některými velkými podniky z hlediska zájmů podniků, akcionářů i jiných zúčastněných stran a zdůrazňuje nezbytnost koordinace vnitrostátních právních předpisů v těchto oblastech, neboť většina z velkých podniků působí ve více než jednom členském státě. Nová směrnice EU ovlivní výkaznictví u přibližně 6 000 velkých společností a skupin v celé Evropské unii.
Zveřejnění nefinančních informací by mělo umožnit pochopení dopadů činnosti podniku na společnost. Cílem směrnice je:
- poskytnout firmám minimální standard pro posouzení a řešení rizik negativních dopadů,
- poskytnout investorům a veřejnosti informace o způsobu, jakým velké podniky přistupují k řešení negativních dopadů své činnosti,
- zajistit základní porovnatelnost zveřejňovaných informací.
Evropská komise by měla do konce roku 2016 vypracovat a zveřejnit podrobnější pokyny pro uveřejňování informací, včetně klíčových ukazatelů výkonnosti. Účelem těchto pokynů bude zabezpečit, aby zveřejňované informace byly užitečné, relevantní a vzájemně porovnatelné.
Ustanovení směrnice EU týkající se povinnosti uvádět nefinanční informace týkající se politiky rozmanitosti (novela čl. 20 směrnice) jsou samostatně transponována do zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (zákon č. 148/2016 Sb.).
V § 32f zákona se stanoví velikostní kritéria, v souladu se směrnicí, pro účetní jednotky, které budou mít povinnost uvádět nefinanční informace. Povinnost uvádět nefinanční informace budou mít:
a) velké účetní jednotky, které jsou obchodními společnostmi a jsou zároveň subjektem veřejného zájmu, a které zároveň překročí kritérium 500 zaměstnanců v průběhu účetního období,
b) konsolidující účetní jednotky velkých skupin účetních jednotek, které jsou subjekty veřejného zájmu a překračují průměrný počet 500 zaměstnanců v průběhu účetního období.
Velkou účetní jednotku definuje zákon v § 1b odst. 4 jako subjekt, který k rozvahovému dni překračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:
1. aktiva celkem 500 000 000 Kč,
2. roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč,
3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 250.
Za subjekt veřejného zájmu se podle § 1a považují kotované obchodní společnosti, banky, spořitelny a úvěrní družstva, pojišťovny nebo zajišťovny, penzijní společnosti a zdravotní pojišťovny.
Pro velké konsolidační skupiny účetních jednotek definované v § 1c odst. 3 jsou stanovena stejná kritéria. V jejich případě se výše uvedené hraniční hodnoty dosažené k rozvahovému dni posuzují na agregovaném základě. Povinným subjektem je mateřská společnost, která uvádí nefinanční informace za celou skupinu.
S ohledem na výše zmíněná kritéria se uvádění nefinančních informací podle požadavků směrnice EU bude v České republice týkat zhruba 26 obchodních společností (údaje ČSÚ k 19. 10. 2015). Kromě toho je nutné vzít v potaz možnost osvobození od uvádění nefinančních informací pro účetní jednotky podle § 32g odst. 7 zákona, které jsou již zahrnuty do konsolidace v rámci vyššího konsolidačního celku. Po zohlednění tohoto osvobození by se mělo uvádění nefinančních informací v České republice týkat zhruba 5 obchodních společností. Faktem je, že velké podniky poskytují řadu nefinančních informací veřejnosti na dobrovolné bázi již dnes, neboť prezentace informací v rámci korporátní politiky otevřenosti je považována za otázku prestiže a příležitost k vylepšení vlastní pozice na trhu, zlepšení image společnosti a k dosažení dalších benefitů. Nová ustanovení zákona jsou využitelná i pro střední a malé firmy, zejména sestavují-li výroční zprávu.
V § 32g zákona se stanoví pro výše uvedené účetní jednotky rozsah uváděných nefinančních informací, způsob jejich zveřejnění a zároveň stanoví, které účetní jednotky, resp. za jakých podmínek jsou od povinnosti uvádět nefinanční informace osvobozeny.
Uváděné nefinanční informace obsahují informace týkající se alespoň:
- otázek životního prostředí,
- sociálních a zaměstnaneckých otázek,
- respektování lidských práv a boje proti korupci a úplatkářství,
- popis obchodního modelu účetní jednotky,
- popis opatření vztahujících se ke sledovaným otázkám a výsledků těchto opatření,
- popis hlavních rizik souvisejících s těmito otázkami,
- klíčové nefinanční ukazatele výkonnosti, které se k dané podnikatelské činnosti vztahují.
Uvedené nefinanční informace ve struktuře, která je v ustanovení vymezena, by měly obsahovat odkazy na údaje vykazované v účetní závěrce nebo v konsolidované účetní závěrce a měly by pokrývat oblasti, ve kterých existuje velké riziko zejména nepříznivých dopadů na společnost, souvisejících s její podnikatelskou činností.
Jmenované nefinanční informace se uvedou ve výroční zprávě, konsolidované výroční zprávě nebo v samostatné zprávě. Účetní jednotka uvádějící nefinanční informace může pro uvedení nefinančních informací vycházet z vnitrostátních, unijních nebo mezinárodních metodik. Cílem je prezentovat nejen pozitivní souvislosti činnosti obchodní společnosti, ale též identifikovat nepříznivé dopady existující i potenciální, předcházet jim a zmírňovat je, a to v relevantních a přiměřených případech s ohledem na dodavatelské a subdodavatelské řetězce.
Směrnice tak vymezuje typy informací, které by měly být zveřejněny, ale ponechává na uvážení podniků, jak, jakým způsobem a v jakém detailu by tyto informace měly být uvedeny. Informace týkající se budoucího vývoje nebo otázek, které se právě projednávají, nemusí být ve výjimečných případech uvedeny, jestliže by podle řádně odůvodněného stanoviska členů správního, řídícího nebo dozorčího orgánu uvedení těchto nefinančních informací výrazně poškodilo obchodní postavení účetní jednotky a neznemožňuje-li jejich neuvedení objektivní a vyvážené pochopení vývoje účetní jednotky, její výkonnosti a postavení a dopadu její činnosti.
V § 32h se stanoví postup v případě, že se účetní jednotka rozhodne podávat nefinanční informace v samostatné zprávě. Tato zpráva musí obsahově splňovat požadavky podle § 32g odst. 1 a 2 a je zveřejněna společně s výroční zprávou anebo je zpřístupněna veřejnosti na internetových stránkách účetní jednotky do šesti měsíců od rozvahového dne způsobem umožňujícím dálkový přístup. V takovém případě je účetní jednotka povinna ve výroční zprávě nebo konsolidované výroční zprávě uvést odkaz na internetové stránky (způsobem umožňujícím dálkový přístup), kde jsou uveřejněny nefinanční informace tak, aby tyto informace byly dostupné jednoduchým způsobem po zadání elektronické adresy. Elektronickou adresou se rozumí internetová stránka společnosti. Zákon vyžaduje, aby bylo možné jednoduchým způsobem na stránkách dané účetní jednotky danou informaci nalézt. Obecně je přípustné, aby na hlavní internetové stránce figurovala například záložka „O společnosti“, kde by po kliknutí na tento odkaz bylo možné požadované údaje nalézt. Současně se v § 21a odst. 8 doplňuje, že povinnosti týkající se způsobů zveřejňování vymezené v odstavcích 1 až 7 platí obdobně i pro uvádění nefinančních informací.
V novém §32i se stanoví postup auditora při ověřování nefinančních informací. Auditor pouze ověří, zda byly požadované nefinanční informace uvedeny ve výroční zprávě nebo v konsolidované výroční zprávě nebo zda byla vypracována samostatná zpráva. Předmětem ověření není věcná relevance jednotlivých uváděných údajů.
2. Přeměny obchodních společností a družstev
Přeformulované ustanovení § 3 odst. 3 zákona specifikuje okamžik začátku a konce účetního období při přeměnách účetních jednotek, u kterých je uplatňován institut rozhodného dne. Rozhodný den je dohodnut v projektu přeměny a k němuž, po zápisu přeměny do obchodního rejstříku, vzniká (i zpětně) nástupnická společnost, popř. pokračuje společnost rozdělená odštěpením, nebo většinový společník přebírá jmění zanikající společnosti.
Účetní období při přeměně účetní jednotky:
a) začíná pro nezanikající účetní jednotku rozhodným dnem stanoveným postupem podle zvláštního právního předpisu a končí posledním dnem účetního období, ve kterém nastaly právní účinky přeměny. Ustanovení se vztahuje na vnitrostátní přeměny obchodních korporací, jejichž právní účinky nastávají zápisem do obchodního rejstříku; tj.
- nástupnická účetní jednotka v případě fúze,
- účetní jednotka, na kterou přechází jmění nebo část jmění rozdělované účetní jednotky v případě rozdělení a
- účetní jednotka, na kterou přechází jmění zanikající účetní jednotky v případě převodu jmění na společníka.
b) končí pro zanikající účetní jednotku dnem předcházejícím rozhodnému dni stanovenému postupem podle zvláštního právního předpisu.
Nový odstavec 3 se vztahuje též na:
a) přeshraniční přeměny obchodních korporací, jejichž právní účinky nastávají zápisem do obchodního rejstříku nebo jiným dnem určeným právním řádem jiného členského státu než ČR, a to v závislosti na tom, jakým právním řádem se má řídit nástupnická právnická osoba poté, co nastanou právní účinky přeshraniční přeměny,
b) přeměny jiných právnických osob než obchodních korporací, jejichž právní účinky nastávají zápisem do veřejného rejstříku právnických a fyzických osob (§ 176 a § 177 občanského zákoníku) a
c) přeměny jiných právnických osob než obchodních korporací, jejichž právní účinky nastávají k jinému okamžiku stanovenému zvláštními zákony, než k okamžiku zápisu do veřejného rejstříku.
V ostatních případech platí obecná úprava vymezená v § 17 a § 19 zákona.
V § 3 odst. 4, 6 a 8, dále v § 17 odst. 2 písm. d) a odst. 5 až 7 a 9 a § 24 odst. 3 písm. a) a odst. 5 jsou provedeny legislativně-technické změny související s přeměnami. Spočívající ve vypuštění nadbytečných slov s tím, že:
- přejímající společník v případě převodu jmění na společníka je zároveň nástupnickou účetní jednotkou,
- přeměny se předpokládají nejen u obchodních korporací, ale i u účetních jednotek, které nejsou obchodními korporacemi (např. investiční společnosti nebo investiční fondy, spolky, nadace, aj.); tyto účetní jednotky použijí ustanovení týkající se přeměn obdobně; to se týká i oceňování jmění při přeměnách.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčnících Poradce 7/2017, DaÚ 3-4/2017, 1000 řešení 3-4/2017 a úplné znění zákona o účetnictví najdete v Zákonech I/2017)
ZÁKON O ZAMĚSTNANOSTI V ČÍSLECH
Jak se výše průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí roku 2016 a zvýšení minimální mzdy projeví v aplikaci zákona o zaměstnanosti a v poskytování dávek, příspěvků, náhrad a odvodů od 1. ledna 2017?
PRŮMĚRNÁ A MINIMÁLNÍ MZDA jsou veličiny, od kterých se v zákonem stanovených případech odvíjí výše příspěvků poskytovaných Úřadem práce České republiky. Pro tento účel je každoročně Ministerstvem práce a sociálních věcí vyhlašována průměrná mzda v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí předchozího kalendářního roku. Pro rok 2017 je to částka 27 000 Kč, která byla stanovena Sdělením Ministerstva práce a sociálních věcí č. 448 ze dne 7. prosince 2016. Průměrná mzda v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí 2016 se zvýšila oproti stejnému období předchozího roku z 25 903 Kč na 27 000 Kč, tj. o 1 097 Kč. Vláda České republiky schválila svým nařízením č. 336/2016 Sb., novou výši minimální mzdy, která platí od 1. ledna 2017, základní sazba této mzdy je 11 000 Kč (dříve 9 900 Kč).
Maximální výše podpory v nezaměstnanosti,
která může být poskytována Úřadem práce uchazeči o zaměstnání, činí 0,58násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla podána žádost o podporu v nezaměstnanosti a představuje částku 15 660 Kč a od 1. ledna 2017 se tak zvýšila z částky 15 024 Kč o 636 Kč.
Maximální výše podpory při rekvalifikaci,
která může být poskytována Úřadem práce, činí 0,65násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém uchazeč o zaměstnání nastoupil na rekvalifikaci a představuje částku 17 550 Kč a od 1. ledna 2017 se tak zvýšila z částky 16 837 Kč o 713 Kč.
Výše podpory v nezaměstnanosti ve zvláštních případech
Podpora v nezaměstnanosti se uchazeči o zaměstnání stanoví za první 2 měsíce ve výši 0,15násobku, další 2 měsíce ve výši 0,12násobku a po zbývající podpůrčí dobu ve výši 0,11násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla podána žádost o tuto podporu, jestliže:
a) splnil podmínku doby předchozího zaměstnání započtením náhradní doby (např. osobní péči o dítě ve věku do 4 let) a tato doba se posuzuje jako poslední zaměstnání,
b) bez svého zavinění nemůže osvědčit výši průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu, nebo
c) nelze u něj stanovit průměrný měsíční čistý výdělek nebo vyměřovací základ.
Podpora při rekvalifikaci se uchazeči o zaměstnání ve výše uvedených případech stanoví ve výši 0,14násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku ve kterém uchazeč o zaměstnání nastoupil na rekvalifikaci a představuje částku 3 780 Kč a od 1. ledna 2017 se tak zvýšila z částky 3 626 Kč o 154 Kč.
Podpora v nezaměstnanosti ve výše uvedených případech za první 2 měsíce ve výši 0,15násobku průměrné mzdy představuje částku 4 050 Kč a od 1. ledna 2017 se tak zvýšila z částky 3 885 Kč o 165 Kč. Podpora v nezaměstnanosti za další dva měsíce ve výši 0,12násobku průměrné mzdy představuje částku 3 240 Kč a od 1. ledna 2017 se tak zvýšila z částky 3 108 Kč o 132 Kč. Podpora v nezaměstnanosti za zbývající měsíce ve výši 0,11násobku průměrné mzdy představuje částku 2 970 Kč a od 1. ledna 2017 se tak zvýšila z částky 2 849 Kč o 121 Kč.
VÝŠE KOMPENZACE - Uchazeči o zaměstnání, kterému vznikl nárok na podporu v nezaměstnanosti, ale odstupné, odbytné nebo odchodné mu nebylo vyplaceno po skončení pracovního nebo služebního poměru v nejbližším výplatním termínu určeném u zaměstnavatele pro výplatu mzdy nebo platu anebo v den skončení pracovního nebo služebního poměru, poskytne krajská pobočka Úřadu práce kompenzaci za dobu od zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání do uplynutí doby, která se určí podle počtu násobků průměrného měsíčního výdělku nebo měsíčního služebního příjmu, ze kterých byla odvozena minimální výše odstupného, odbytného nebo odchodného. Podpora v nezaměstnanosti se poskytne uchazeči o zaměstnání až po uplynutí doby, za kterou byla poskytnuta kompenzace.
V případě, že uchazeč o zaměstnání nebude moci průměrný měsíční čistý výdělek doložit, kompenzace se poskytne ve výši násobku doby, za kterou náleží odstupné, odchodné nebo odbytné, a 0,15násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byl uchazeč o zaměstnání zařazen do evidence uchazečů o zaměstnání a který představuje částku 4 050 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 3 885 Kč o 165 Kč.
Příspěvek na zřízení jednoho společensky účelného pracovního místa
Výše příspěvku je odvislá od průměrného podílu nezaměstnanosti v daném okrese, násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku a počtu zřizovaných pracovních míst na základě jedné dohody. Výše příspěvku na zřízení 1 SÚPM, pokud v kalendářním měsíci předcházejícím dni podání žádosti o příspěvek podíl nezaměstnanosti v daném okrese nedosahuje průměrného podílu nezaměstnanosti v České republice, může maximálně činit čtyřnásobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku tj. 108 000 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 103 612 Kč o 4 388 Kč a při zřízení více než 10 pracovních míst na základě jedné dohody může výše příspěvku na zřízení jednoho společensky účelného pracovního místa činit maximálně šestinásobek této průměrné mzdy tj. 162 000 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 155 418 Kč o 6 582 Kč.
Výše příspěvku na zřízení jednoho společensky účelného pracovního místa, pokud v kalendářním měsíci předcházejícím dni podání žádosti o příspěvek podíl nezaměstnanosti v daném okrese dosahuje průměrného podílu nezaměstnanosti v České republice nebo je vyšší, může maximálně činit šestinásobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku tj. 162 000 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 155 418 Kč o 6 582 Kč a při zřízení více než 10 pracovních míst na základě jedné dohody může výše příspěvku na zřízení jednoho společensky účelného pracovního místa činit maximálně osminásobek této průměrné mzdy tj. 216 000 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 207 224 Kč o 8 776 Kč.
Ve stejné výši může být příspěvek poskytován uchazeči o zaměstnání, který zřídil společensky účelné pracovní místo po dohodě s Úřadem práce České republiky za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti. Vrácení příspěvku na zřízení společensky účelného pracovního místa za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti nelze požadovat, pokud osoba samostatně výdělečně činná přestane vykonávat samostatnou výdělečnou činnost ze zdravotních důvodů, nebo v případě jejího úmrtí.
PŘEKLENOVACÍ PŘÍSPĚVEK - Na podporu zahájení samostatné výdělečné činnosti osob, které jsou vedeny jako uchazeči o zaměstnání, slouží překlenovací příspěvek jako nástroj aktivní politiky zaměstnanosti. Překlenovací příspěvek je určen na úhradu provozních nákladů při zahájení této činnosti (SVČ). Zákon o zaměstnanosti stanoví, že překlenovací příspěvek může Úřad práce na základě dohody poskytnout osobě samostatně výdělečně činné, která přestala být uchazečem o zaměstnání a které byl poskytnut příspěvek na zřízení společensky účelného pracovního místa za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti. Překlenovací příspěvek se poskytuje na úhradu provozních nákladů, které vznikly a byly uhrazeny v období, na které je překlenovací příspěvek poskytnut.
Překlenovací příspěvek se poskytuje nejdéle na dobu 5 měsíců. Měsíční výše příspěvku činí nejvýše 0,25násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla uzavřena dohoda o překlenovacím příspěvku a v roce 2017 představuje částku 6 750 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 6 476 Kč o 274 Kč. Úřad práce tudíž může v roce 2017 poskytnout překlenovací příspěvek až do výše 33 750 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 32 380 Kč o 1 370 Kč.
Příspěvek v době částečné nezaměstnanosti
Výše příspěvku činí 20 % průměrného výdělku zaměstnance, nejvýše však 0,125násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla uzavřena dohoda o poskytnutí příspěvku. Příspěvek může být poskytován pouze v době trvání překážky v práci z důvodu částečné nezaměstnanosti nebo živelní události, a to nejdéle po dobu 6 měsíců s možností jednoho opakování o stejnou dobu. V roce 2017 může být příspěvek poskytnut ve výši 20 250 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 19 428 Kč o 822 Kč a to dvakrát tzn. maximálně v částce 40 500 Kč (tj. částku 3375 Kč měsíčně po dobu dvakrát 6 měsíců) na jednoho zaměstnance a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 38 856 Kč o 1 644 Kč (tj. částku 3 238 Kč v roce 2016 měsíčně po dobu dvakrát 6 měsíců).
Nekolidující zaměstnání
Podle zákona o zaměstnanosti zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání nebrání výkon činnosti na základě pracovního nebo služebního poměru, pokud měsíční výdělek nepřesáhne polovinu minimální mzdy, nebo výkon činnosti na základě dohody o pracovní činnosti, pokud měsíční odměna nebo odměna připadající na 1 měsíc za období, za které přísluší, nepřesáhne polovinu minimální mzdy tj. 5 500 Kč. Od 1. ledna 2017 se horní hranice měsíčního výdělku nebo odměny z tzv. „nekolidujícího zaměstnání“ zvýšila z částky 4 950 Kč o 550 Kč.
PŘÍSPĚVEK NA ZAPRACOVÁNÍ může Úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel přijímá do pracovního poměru uchazeče o zaměstnání, kterému krajská pobočka Úřadu práce věnuje zvýšenou péči. Zákon o zaměstnanosti ukládá Úřadu práce věnovat zvýšenou péči při zprostředkování zaměstnání těm uchazečům o zaměstnání, kteří ji pro svůj zdravotní stav, věk, péči o dítě nebo z jiných vážných důvodů potřebují.
Příspěvek se poskytuje na základě dohody mezi Úřadem práce a zaměstnavatelem. Příspěvek lze poskytovat maximálně po dobu 3 měsíců a měsíční příspěvek na jednu fyzickou osobu, která zapracovává, může činit maximálně polovinu minimální mzdy tj. částku 5 500 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 4 950 Kč o 550 Kč. Úřad práce může tudíž od 1. ledna 2017 poskytnout zaměstnavateli příspěvek na zapracování až ve výši 16 500 Kč a od 1. ledna 2017 se tak tato částka zvýšila z částky 14 850 Kč o 1 650 Kč.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčních PaM 3-2017, DaÚ 2/2017, DaÚ 3-4/2017)
|
|
|
Částka 7 Rozeslána dne 3. února 2017
21/2017 Vyhláška o zajišťování jaderné bezpečnosti jaderného zařízení
22/2017 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Částka 8 Rozeslána dne 6. února 2017
23/2017 Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
24/2017 Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti
25/2017 Zákon o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí
26/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Částka 9 Rozeslána dne 7. února 2017
27/2017 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
28/2017 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků nových voleb do zastupitelstev obcí konaných dne 4. února 2017
Částka 10 Rozeslána dne 9. února 2017
29/2017 Vyhláška o báňsko-technické evidenci
30/2017 Vyhláška k provedení zákona o centrální evidenci účtů
31/2017 Sdělení Ministerstva financí ze dne 1. února 2017, jímž se určují emisní podmínky pro Státní dluhopis České republiky, 2017–2027, 0,25 %
32/2017 Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Státní dluhopis České republiky, 2017–2020, 0,00 %
Částka 11 Rozeslána dne 14. února 2017
33/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
34/2017 Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, přijatému Parlamentem dne 14. prosince 2016 a vrácenému prezidentem republiky dne 20. prosince 2016
35/2017 Nařízení vlády, kterým se stanoví sazba jednorázového poplatku za ukládání radioaktivních odpadů a výše příspěvků z jaderného účtu obcím a pravidla jejich poskytování
Částka 12 Rozeslána dne 14. února 2017
36/2017 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 29/2016 Sb., o podmínkách poskytování dotací v rámci opatření lesnicko-environmentální a klimatické služby a ochrana lesů a o změně některých souvisejících nařízení vlády, a o změně některých souvisejících nařízení vlády
37/2017 Vyhláška o elektronických cigaretách, náhradních náplních do nich a bylinných výrobcích určených ke kouření
38/2017 Vyhláška o způsobu výpočtu nároku na vrácení daně z minerálních olejů zaplacené v cenách některých minerálních olejů spotřebovaných v zemědělské prvovýrobě a způsobu a podmínkách vedení dokladů a evidence s nimi souvisejícími
39/2017 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Částka 13 Rozeslána dne 15. února 2017
40/2017 Nález Ústavního soudu ze dne 6. prosince 2016 sp. zn. Pl. ÚS 32/15 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
|
|
|
20. února
Pondělí
|
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (mezd) za leden 2017
(§ 38h odst. 10 zákona č. č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za leden 2017
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za leden 2017
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za leden 2017
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za leden 2017
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za leden 2017
Pozor, od roku 2017 dochází ke změně účtů zdravotních pojišťoven – musejí být u ČNB.
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za leden 2017
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
27. února
Pondělí
(za sobotu 25. 2.)
|
DPH |
Podání přiznání k DPH plátce s měsíčním zdaň. obdobím za leden 2017 a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení za leden 2017 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco u plátců z řad osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za leden 2017, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za leden 2017, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za leden 2017, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
28. února
Úterý
|
Daně z příjmů – plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v lednu 2017 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v lednu 2017 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
|
|
|
JE PRACOVIŠTĚ CENTRUM KONFLIKTŮ?
V zaměstnání trávíme osm a více hodin denně a jsme nuceni spolupracovat i s lidmi, se kterými nám to jde těžko. Jsou to často jiné osobnostní typy, dělí se s námi o kancelář, pozornost šéfa, soutěží o zdroje (finanční, materiální či lidské), jednoduše máme v zaměstnání dost příležitostí, jak se dostat do konfliktní situace.
PROBLÉMEM JE TAKÉ RŮZNÝ POHLED NA TU SAMOU SKUTEČNOST – každý z nás se dívá na svět vlastním „filtrem“, který tvoří naše zkušenosti, vzpomínky, názory, očekávání. Mnoho lidí je však přesvědčených, že skutečnost je pouze taková, jakou ji vidí oni, a nepřipustí, že ji někdo může vidět jinak. A to je hned předpokladem ke vzniku konfliktů. Slovo konflikt je latinského původu – conflictus = srážka. Slovo se skládá ze dvou částí, z předpony con, která naznačuje, že jde o vzájemné setkání dvou účastníků, a ne jednostrannou záležitost, flictus znamená náraz, úder. Vidíme, že samotné slovo konflikt nevyjadřuje nic pozitivního, setkávají se v něm nároky dvou opačných stran, protichůdných sil, zájmu o tu samou věc a s tím související soupeření. Pracoviště je prostředí, kde dochází ke skrytým i otevřeným konfliktům. Ve firmách, kde se konflikty neřeší nebo řeší nesprávně, dochází k tomu, že jsou tam přítomny dlouhodobé historické konflikty, jejichž původní aktéři už ani nemusí být ve firmě, ale stále přetrvává napětí mezi odděleními, jsou přítomny časté osobní spory a stížnosti, nezájem o spolupráci, izolace od kolegů (udělám si svoji práci a jdu domů, nestarám se o ostatní), je přítomna rezignace (na vše, na co se lidí zeptáte, dostanete odpověď „je mi to jedno“). Existují typy osobností, které konflikty rády vyvolávají a cítí se v nich jako ryba ve vodě, jsou typy lidí, kteří udělají všechno pro to, aby nemuseli konflikty řešit, vždy raději ustoupí nebo se tváří, že problém neexistuje. Mnoho konfliktů vzniká na pracovišti jako následek nedorozumění, často se ale nedorozumění nevysvětlí a propukne konflikt, který nemá z racionálního hlediska opodstatnění. Konflikty však více než na racionální úrovni probíhají na úrovni emocionální, která je velmi osobní, zkresluje pocity vůči protistraně, jde o nahromaděné emoce a ve finále už v práci ani tak nejde o to, kdo zapomenul vzít na poradu potřebný dokument, ale jde o to „kdo z koho“. Emoce úplně překryjí racionální podstatu sporu. V jiných případech zase zjistíme, že racionální podstata sporu ani neexistuje a jde jen o konflikt na emocionální úrovni, i když ho oba účastníci sporu označují jako konflikt kvůli něčemu zcela jinému. Možná máte kolegu, který vždy usiluje o prosazení svého řešení a nebere ohled na žádné jiné názory. Možná jste typ, který se konfliktu vždy vyhne a pak si za to doma spílá a cítí se špatně. Je důležité si uvědomit, jak konflikty probíhají, jaké v nich máme možnosti aktivně přistoupit k výběru vhodné možnosti v průběhu konfliktu.
PODLE POČTU ÚČASTNÍKŮ KONFLIKTU JE MOŽNÉ DĚLIT KONFLIKTY NA:
- intrapersonální – to znamená vnitřní konflikty, probíhající v psychice jedné osoby,
- interpersonální – tedy konflikty mezi dvěma účastníky,
- skupinové konflikty – konflikty v rámci jedné skupiny,
- meziskupinové konflikty – konflikt mezi dvěma, případně i více různými skupinami osob, v práci to představuje konflikty mezi odděleními, částmi firmy.
Dělení může zahrnovat i psychologické charakteristiky konfliktu, kdy rozlišujeme např. konflikt názorů, konflikt zájmů, konflikt hodnot, konflikt představ a jiné.
PŘÍČINY KONFLIKTŮ – Konflikty na pracovišti mohou vypuknout náhle a neočekávaně, ale často vidíme, že mají svou delší historii. Jaké jsou časté příčiny, proč konflikt na pracovišti vznikne: nedorozumění, vzájemné nepochopení se, rozdíly ve vnímání, nedbalost, nedodržení slova, polopravdy, lži, záměrné poškození druhého, rozdílné názory bez pochopení druhého, strach, omezené zdroje, nevytvoření hranic (co potřebujeme, co chceme – proto nám je druzí porušují), narušení teritoria (někdo nám vezme v práci hrnek), nejednoznačné vymezení zodpovědnosti jednotlivých stran (každý si myslí, že to má udělat ten druhý), postranní úmysly (jedna strana chce něco, co nechce před druhou stranou odhalit).
FÁZE KONFLIKTU A ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ – Plamínek (2012) definuje 5 fází konfliktu. Před viditelným vypuknutím konfliktu se obvykle začínají objevovat varovné příznaky (1. fáze), které se mohou, pokud zůstanou nepovšimnuté, vyvinout do stále přítomných odlišností (2. fáze). Konflikt je stále možné řešit věcně, ale právě v této fázi rychle získává vztahovou dimenzi a stává se sporem. Pokud není konflikt řešen, odlišnosti se vyvinou do polarity (3. fáze). Věcné problémy jsou zosobňovány, vzájemné interakce nabývají povahy „kdo z koho“, což je náročné a nemůže to trvat věčně. Právě proto má polarita tendenci přerůst do separace (4. fáze) nebo do destrukce (5. fáze). Pokud spolu účastníci nemusí žít nebo spolupracovat, může být separace poslední fází vývoje konfliktu. Pokud ale spolu musí fungovat, konflikt může přejít do destrukce, která může systém zničit nebo postupně přejít do fáze vyčerpání (6. fáze). Pokud neřešený konflikt nezpůsobí zhroucení systému, přechází do fáze latence (7. fáze), která může působením času systém vrátit opět do stability. ,br>
Způsoby zvládání konfliktu autor rozděluje podle dvou klíčových parametrů, a to podle míry, do jaké účastníci konfliktu rozhodují o výsledku a také o způsobu řešení. Jako způsoby řešení uvádí následující:
Pasivita – Některé konflikty je možné řešit tak, že je neřešíme. Věci, které se dnes jeví jako důležité, mohou být za pár týdnů úplně zapomenuty. Tento způsob má však svá rizika, zejména pokud takto přistoupíme k nějakému zásadnímu konfliktu.
Delegace – Řešení konfliktu můžeme delegovat na někoho jiného. Můžeme se obrátit na soud, na odborníka nebo na nadřízeného, v případě, že jde o spor s kolegou.
Náhoda – Konflikt je možné v některých případech vyřešit pomocí náhody – například losováním. O výsledku konfliktu tak rozhodne náhoda, obě strany to mohou vnímat jako spravedlivé.
Mediace a facilitace – Strany konfliktu mohou do jeho řešení zapojit neutrální odborníky. Ti regulují proces vyjednávání, ale právo rozhodnout o řešení je stále na zúčastněných stranách konfliktu.
Vyjednávání – Probíhá jako přímá komunikace mezi protistranami, obě strany kontrolují proces i výsledek konfliktu.
Násilí – Některá z protistran vyřeší konflikt násilným způsobem.
PŘI KONFLIKTU JSOU NEJČASTĚJŠÍM VÝSLEDKEM TŘI FORMY CHOVÁNÍ:
Útěk – V tomto případě souhlasíme s oponentem, a tím se snažíme vyhnout konfliktu. Všeobecně se víc hodí v situaci, kdy si víc ceníme vztahu, než toho, čeho chceme dosáhnout. Ze strategického hlediska může být tento model správný například jako postoj firmy „zákazník má vždy pravdu“. U submisivních osob (tedy těch, pro které je tento model chování přirozený a ne vědomě zvolený), však může vést k pocitu frustrace a snížení sebevědomí, tyto osoby mohou být druhými potom zneužívány.
Útok – V tomto případě využijeme čehokoli, co nám pomůže vyhrát, ať už jde o zastrašování, předstírání nebo cokoli jiného. Tento model používají lidé, pro které má dosažení svého cíle vyšší hodnotu než udržení vztahu. Tento model je v některých situacích možné využít legitimně – například pokud máme nezodpovědného zaměstnance, na kterého chceme vyvinout nátlak, neboť všechny snahy o dohodu už ztroskotaly.
Kompromis – Tento model by měl uspokojit zájmy obou stran, představuje společné hledání cest k dohodě. Jde o obhajování svých zájmů bez výčitek, obviňování druhé strany, předkládání nepřiměřených požadavků či nepřátelství. Uznává důležitost potřeb obou stran a hledá způsoby, jak je uspokojit. Kompromis vylučuje soupeření. Neznamená ale ani ustoupení nebo předstírání toho, že problém neexistuje. Pokud však druhá strana není ke kompromisu ochotná, obvykle se uchýlíme k některému z předešlých dvou vzpomínaných modelů chování.
Při konfliktu nám nepomáhají výroky, které prohlubují bariéru mezi námi a protistranou. Zkusme se vyhnout následujícím vyjádřením: To je jen ztráta času. To nebude fungovat. Problém je jednoznačně na vaší straně. O tom nemá cenu diskutovat. Nerozumíte tomu. To je moje poslední slovo. To všechno už jsem slyšel. Nedává to smysl. Říkejte si, co chcete, nejlepší by bylo… Měl byste se změnit. Toto je pro vás typické.
POZITIVA A NEGATIVA KONFLIKTŮ
Jako přínosy konfliktů uvádějí Cejthamr a Dědina (2010) následující:
- nové, lepší nápady,
- lidé jsou nuceni hledat nová řešení, postupy,
- dlouhodobé spory se pojmenují a začnou řešit,
- vyjasnění individuálních stanovisek,
- stimulace zájmu zaměstnanců a jejich tvořivosti,
- příležitost otestovat si své schopnosti,
- získání širšího pohledu na problém.
Jako negativa vidí to, že:
- někteří lidé se v konfliktu mohou cítit poražení, ponížení,
- někdy naroste odstup mezi zaměstnanci,
- atmosféra nedůvěry a podezřívání,
- narůstá odpor, zhoršuje se týmová práce,
- roste fluktuace – lidé odcházejí z firmy.
ZÁVĚR – Konflikt je možné považovat za jev, který je někdy ve firmě nutně přítomný a není možné se mu úplně vyhnout. Otázkou však je, jak k němu přistoupit tak, aby byl vnímán jako pozitivní hybná síla inovací. Toto je úkol především pro lídry, kteří svým přístupem určují, jak se ke konfliktu přistupuje na nižších úrovních ve firmě. Je potřeba si uvědomit racionální a emocionální rovinu konfliktu a nezapomínat na naše právo lišit se v pohledu na svět.
Mgr. Monika Jakubíková, Ph. D.
Použitá literatura:
• CEJTHAMR,V., DĚDINA, J.: Management a organizační chování. Praha: Grada, 2010; • MCCONNON, S., MCCONNON, M.: Jak řešit konflikty na pracovišti. Praha: Grada, 2009; • PLAMÍNEK, J.: Konflikty a vyjednávaní. Praha: Grada, 2012.
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 7/2017 (I/2017)
- Zákon o veřejném zdravotním pojištění s komentářem - Ing. Antonín Daněk
- Závazné posouzení v legislativních normách - Ing. Vladimír Hruška
- Zdanění OSVČ v daňovém přiznání – Ing. Ivan Macháček
- Aplikace účetních předpisů po novele k 1. lednu 2016 – problémové oblasti - Ing. Jiří Koch
- Zákon o účetnictví – novela od 1. 1. 2017 - Ing. Jiří Koch
- Poskytování vratky spotřební daně z tzv. zelené nafty - Ing. Jan Šmolík
- Novela občanského zákoníku - JUDr. Jana Drexlerová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 3-4/2017 (II/2017)
- Slevy na dani FO – Ing. Ivan Macháček
- Novela zákona o účetnictví – Ing. Karel Janda
- Novela zákona o daních z příjmů – Ing. Eva Sedláková
- Změny v občanském zákoníku od 1. 1. 2017 – Ing. Karel Janda
- Tichá společnost a daň z příjmů – Ing. Helena Machová
- Cestovní náhrady v roce 2017 – JUDr. Eva Dandová
- Sankce vůči neplatícímu nájemci bytu dle NOZ – Richard W. Fetter
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3-4/2017 (II/2017)
- Zdanění příjmů rezidentů ČR ze zahraničí – Ing. Martin Děrgel
- Evidence tržeb v praxi - Ing. Markéta Patzenhauer
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 3-4/2017 (II/2017)
- Zákon o zaměstnanosti v číslech – Ing. Olga Bičáková
- Úroky z výživného – nově – Richard W. Fetter
- Kouření a alkohol na pracovišti – nový zákon – JUDr. Ladislav Jouza
- Splatnost odstupného a promlčení nároku – Richard W. Fetter
- Státní inspekce práce a jiné kontroly zaměstnavatelů – Ing. Karel Janda
- Zaměstnanec a příležitostní příjmy – Ing. Ivan Macháček
- Opravné položky u neziskových subjektů – Ing. Zdeněk Morávek
1000 řešení – měsíčník č. 3-4/2017 (II/2017)
- Zákon o účetnictví - novela – Ing. Karel Janda
- Novela občanského zákoníku – Ing. Eva Sedláková
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
SBORNÍKY ZÁKONŮ:
zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané hodnoty, zákon o účetnictví … (I/2017)
Zákony IIA – občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád … (IIA/2017)
Zákony IIB – trestní zákoník, trestní řád, zákon o přestupcích … (IIB/2017)
Zákony III – zákoník práce, zákon o nemocenském pojištění, zákon o důchodovém pojištění … (III/2017)
Zákony IV – stavební zákon, katastrální zákon, zákon o zadávání veřejných zakázek … (IV/2017)
Zákony V – zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon …. (V/2017)
Zákony VI – zákon o odpadech, zákon o životním prostředí, vodní zákon … (VI/2017)
ODBORNÉ PUBLIKACE:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2016 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO za rok 2016 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Pomocník mzdové účetní 2017 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2017) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
Povinnosti zaměstnavatele – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
Stavíme bez chyb, pokut a penále – (legislativní část, změny a novinky, slovník stavebních pojmů)
Daňové výdaje z účetního a daňového hlediska bez chyb, pokut a penále – (které výdaje uplatnit do daňových výdajů a jak správně účtovat)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 8/2017 (III/2017)
- Zákon o dani z přidané hodnoty s komentářem – JUDr. Ladislav Jouza
- Příjmy z prodeje a držby cenných papírů – Ing. Eva Sedláková
- Dodání zboží v EU z pohledu DPH – Ing. Václav Benda
- Výzkum a vývoj z pohledu ZDP – Ing. Dalimila Mirčevská
- Kontrolní hlášení DPH po přezkumu Ústavním soudem – Mgr. Petr Taranda
- Trestní odpovědnost ve zdravotnictví – JUDr. Jana Drexlerová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
- DPH u finančního leasingu a navrhované změny - Ing. Václav Benda
- Osoby samostatně výdělečně činné a snížení záloh ve zdravotním pojištění v roce 2017 – Ing. Antonín Daněk
- Provázanost pracovního práva a zdravotního pojištění z pohledu zaměstnavatele – Ing. Antonín Daněk
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
- DPH po novele v příkladech – Ing. Václav Benda
- Slevy na dani a daňové zvýhodnění – Ing. Eva Sedláková
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
- Práce ve ztíženém pracovním prostředí – JUDr. Eva Dandová
- Daňové výdaje na zdraví a práva zaměstnanců – Ing. Eva Sedláková
- Útok zaměstnance na majetek zaměstnavatele – Richard W. Fetter
- Právní úprava pracovního poměru na dobu určitou (2.) – JUDr. Jana Drexlerová
- Manželství a zaměstnání podle ZP a NOZ – Richard W. Fetter
1000 řešení – měsíčník č. 5/2017 (IV/2017)
- Novela zákona o dani z přidané hodnoty – Ing. Zdeněk Kuneš
- Daňové a nedaňové výdaje – Ing. Ivan Macháček
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
|
|
|
Novela zákona o účetnictví
Novela zákona o účetnictví se týká zejména nefinančních informací, přeměn obchodních společností a družstev, stálých a oběžných aktiv, správních deliktů a legislativně-technických úprav. Jaké změny nastaly v jednotlivých oblastech?
Vše ohledně novely najdete v našich publikacích, které jsou určeny především účetním, ale i podnikatelům, živnostníkům, fyzickým osobám, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům …
- 1. Poradce7/2017 – Novela zákona o účetnictví - příspěvek – Ing. Jiří Koch
/A5, str. 288/
- 2. DaÚ 3-4/2017 – Zákon o účetnictví - novela - příspěvek – Ing. Karel Janda
/A4, str. 120/
- 3. 1000 řešení 3-4/2017 – Zákon o účetnictví - novela – praktické příklady – Ing. Jiří Koch
/A5, str. 120/
- 4. Zákony I/2017 – Zákon o účetnictví, České účetní standardy ….. – úplná znění zákonů
/A5, str. 696/
Cena balíčku je 876 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 438 Kč.
Ušetříte 438 Kč.
Změna sazeb stravného
Tento rok kromé jiných změn, došlo i ke změně sazeb náhrad cestovních výdajů. Jak se změnila sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel, stravné? Jak byla stanovena průměrná cenu pohonných hmot?
Podrobnější informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, zaměstnavatelům, zaměstnancům, podnikatelům, živnostníkům, daňovým poradcům ....
- 1. PaM 2/2017 – Změny náhrad cestovních výdajů od 1.1.2017 – příspěvek – JUDr. Marie Salačová
/A4, str. 80/
- 2. 1000 řešení 11/2016 – Zákoník práce – připravovaná novela – praktické příklady – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 96/
- 4. Zákony I/2017 – Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného ….. – úplná znění zákonů
/A5, str. 696/
Cena balíčku je 474 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 332 Kč.
Ušetříte 142 Kč.
Registrační pokladny
Zákon o evidenci tržeb upravuje práva, povinnosti a postupy uplatňované při evidenci tržeb a postupy s nimi související. Co je evidovaná tržba? Které tržby lze evidovat ve zjednodušeném režimu? Které tržby jsou vyloučeny z evidence tržeb? Jak správně postupovat při evidování tržeb v praxi?
Odpovědi hledejte v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, daňovým poradcům, plátcům daně …
- 1. DÚVaP 3-4/17 – Evidence tržeb v praxi - příspěvek – Ing. Markéta Patzenhauer
/A5, str. 240/
- 2. 1000 řešení 10/2016 – Zákon o evidenci tržeb – praktické příklady – Ing. Karel Janda
/A5, str. 96/
- 3. DaÚ 12/2016 – Zavedení elektronické evidence tržeb – sleva na dani – příspěvek – Ing. Ivan Macháček
/A4, str. 80/
- 4. DÚVaP 10/2016 – Zákon o evidenci tržeb – úplné znění zákona
/A5, str. 144/
Cena balíčku je 707 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 353 Kč.
Ušetříte 353 Kč.
Slevy na dani za rok 2016
Každá fyzická osoba se zdanitelným příjmem může snížit svou daňovou povinnost, při splnění zákonem stanovených podmínek, o slevu (slevy) na dani. Jak správně uplatnit slevy na dani za rok 2016?
Všechny odpovědi na dotazy najdete v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …
- 1. DÚVaP 1/2017 – Zdanění FO za rok 2016 – nejčastější problémy - příspěvek – Ing. Ivan Macháček
/A5, str. 160/
- 2. DaÚ 1/2017 – Sleva na manžela (manželku) – příspěvek – Ing. Eva Sedláková
/A4, str. 80/
- 3. DaÚ 2/2017 – Nájemné a úplata – daňově uznatelné výdaje – příspěvek – Ing. Ivan Macháček
/A, str. 80/
- 4. 1000 řešení 1/2017 – Optimalizace daně – praktické příklady – Ing. Martin Děrgel
/A5, str. 96/
- 5. Daňové a nedaňové výdaje 2016 – monotematika – Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 904 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 362 Kč.
Ušetříte 542 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |