Vážení čtenáři!
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz
1. ZDP PO NOVELE
Změny v zákoně o daních z příjmů se týkají dani z příjmů právnických osob, dani z příjmů fyzických osob, osvobození nepeněžních benefitů, zvýšení daňového zvýhodnění pro přispívání zaměstnavatele na stravné, nových limitů pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů, osvobození příjmů z prodeje kryptoaktiv, paušální daně, progresivní daně ... a dalších oblastí. Jaké jsou další změny a jak se přenesou do praxe?
Dozvíte se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
Publikace Vám budou doručeny začátkem března.
1. Poradce 7-8/2025 – Zákon o daních z příjmů po novele s komentářem – komentář /A5, cca str. 560/
2. Zákony IA/2025 – Zákon o daních z příjmů, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 416/
3. DaÚ 2-3/2025 – Odpočet daně – úprava pravidel – příspěvek /A4, str. 112/
4. 1000 řešení 3-4/2005 – ZDP po novele – praktická řešení /A5, str. 128/
Cena balíčku je 1616 Kč. Cena balíčku s 30 % slevou je 1131 Kč. Ušetříte 485 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
2. DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ FO A PO ZA ROK 2024
Kdo podává daňové přiznání za rok 2024, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň? Jaké změny týkající se daňového přiznání nastaly v průběhu roku? Jaké slevy je možné uplatnit? Jaké jsou výhody ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2024?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
1. Daňová přiznání FO a PO za rok 2024 – odborná tematická publikace /A5, str. 224/
2. Daňové a nedaňové výdaje 2024 – odborná tematická publikace /A5, str. 544/
3. Poradce 10-11/2024 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/
4. DaÚ 11-12/2024 – Sleva na dani z příjmů na manžela – příspěvek /A4, str. 112/
5. Aktualizace I/3 – Zákon o cenách, zákon o rozpočtových pravidlech – úplná znění zákonů /A5, str. 72/
Cena balíčku je 1820 Kč. Cena balíčku s 50 % slevou je 910 Kč. Ušetříte 910 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč
|
3. BALÍČEK MZDOVÉ ÚČETNÍ
Od 1. ledna 2025 se zvýšila minimální mzda, nastaly změny v zákoně o nemocenském pojištění, důchodovém pojištění, zdravotním pojištění a dalších právních přepisech. Na jaké změny se musí v praxi připravit nejen mzdové účetní?
Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům ...
1. 1000 řešení 1-2/2025 – Pomocník mzdové účetní, Vnitropodnikové směrnice – příspěvek a praktické příklady /A5, cca str. 152/
2. Zákony III/2025 – Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti … - úplná znění zákonů /A5, str. 784/
3. DÚVaP 1-2/2025 – Dohody o pracovní činnosti, dohody o provedení práce – příspěvek /A5, str. 192/
4. PaM 1/2025 – Důchodové pojištění – změny – příspěvek /A4, str. 80/
Cena balíčku s 35 % slevou je 935 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
|
|
|
Cena balíčku je 1 438 Kč Cena balíčku s 50 % slevou je 935 Kč. Ušetříte 503 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
4. DPH PO NOVELE
Jste plátci DPH? Změny zákona o DPH sice budou nabíhat postupně, největší balík změn ale je účinný již od 1. ledna 2025. Mění se podmínky pro registraci plátců k DPH, pravidla pro opravu základu daně a pravidla pro uplatnění nároku na odpočet. K 1. červenci 2025 pak nastanou změny v uplatňování DPH u nemovitých věcí. Jaké další změny nastanou a jak je aplikovat v praxi?
Dozvíte se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1. Poradce 5-6/2025 – Zákon o DPH po novele s komentářem – komentář /A5, cca str. 328/
2. Zákony IA/2025 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 400/
3. DaÚ 2-3/2025 – DPH po novele – příspěvek /A4, str. 112/
4. DÚVaP 11-12/2024 – Společnost s.r.o. v daních a účetnictví – příspěvek /A5, str. 184/
Cena balíčku je 1 793 Kč. Cena balíčku s 35 % slevou je 1165 Kč. Ušetříte 628 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ FO ZA ROK 2024
V této kapitole jsou heslovitě souhrnně uvedeny zásadní změny zákona o daních z příjmů, týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2024. Tato kapitola kromě jiného shrnuje základní informace týkající se přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období 2024 i ve vztahu k lhůtám pro podání daňového přiznání, strukturám tiskopisu, způsobu podání, placení daní. Problematiku pomáhají vysvětlit také mnohé praktické příklady.
1. Zásadní změny zákonů
1.1 Přehled změn týkajících se zákona o daních z příjmu
V této kapitole jsou heslovitě souhrnně uvedeny zásadní změny zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2024*).
- Zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, přinesl od 1. 1. 2024 řadu daňových změn, v rámci daně z příjmů fyzických osob došlo k redukci jednotlivých titulů pro osvobození:
V § 4 odst. 1 se písmeno f) ZDP zrušuje. Tímto krokem došlo ke zrušení osvobození u příjmů v podobě:
- ceny z veřejné soutěže a obdobné ceny plynoucí ze zahraničí,
- ocenění v oblasti kultury a ceny z veřejné soutěže, z reklamní soutěže nebo reklamního slosování,
- ceny ze sportovní soutěže s výjimkou ceny ze sportovní soutěže u poplatníků, u nichž je sportovní činnost podnikáním, a to v hodnotě nepřevyšující 10 000 Kč.
V § 4 odst. 1 písm. h) ZDP se za slovo „předpisů“ vkládají slova „s výjimkou zákona upravujícího stavební spoření a státní podporu stavebního spoření“.
Došlo tak ke zrušení osvobození příspěvku na stavební spoření a zrušení osvobození státní podpory stavebního spoření, do § 4 odst. 1 písm. h) ZDP byla doplněna část ustanovení, která deklaruje, že osvobození uvedené v § 4 odst. 1 písm. h) ZDP (dosavadním § 4 odst. 1 písm. i) ZDP) se nevztahuje na příspěvky poskytované podle zákona upravujícího stavební spoření a státní podporu stavebního spoření.
Uvedené příjmy tak budou zdaňovány v režimu ostatních příjmů podle § 10 ZDP, ve kterém se současně navrhuje úprava, v jejímž důsledku budou uvedené příjmy spadat do jednotlivého druhu příjmu podle § 10 odst. 1 písm. q) ZDP a budou osvobozené, pokud nepřesáhnou s dalšími příjmy spadajícími do tohoto druhu příjmu v úhrnu částku 50 000 Kč za zdaňovací období [viz nové znění § 10 odst. 3 písm. a) ZDP].
V § 4 odst. 1 písm. j) se bod 4 ZDP zrušuje. Ze ZDP tak vypadlo nepeněžní plnění nebo sociální výpomoc poskytovaná zaměstnavatelem z fondu kulturních a sociálních potřeb nejbližším pozůstalým nebo sociální výpomoci nejbližším pozůstalým za obdobných podmínek u zaměstnavatele, u kterého se tento fond nezřizuje.
Výše uvedená změna byla do zákona zavedena v návaznosti na zrušení ustanovení § 6 odst. 9 písm. m) ZDP, podle kterého byl osvobozen příjem zaměstnance poskytnutý zaměstnavatelem jako sociální výpomoc do výše 500 000 Kč.
Tento příjem bude i nadále od daně z příjmů osvobozen podle § 10 odst. 3 písm. c) bodu 5 ZDP, pokud v úhrnu od téhož poplatníka ve zdaňovacím období nepřesáhne částku 50 000 Kč.
V § 4 odst. 1 písm. k) ZDP bylo přijato nové znění, osvobozen je příjem v podobě:
1. pozůstalostní penze, u které je vymezeno období pobírání nejméně 10 let nebo která je vyplácena doživotně, nebo jiné penze jako dávek vyplácených z penzijního připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem,
2. starobní penze, u které je vymezeno období pobírání nejméně 10 let nebo která je vyplácena doživotně, invalidní penze nebo jednorázového pojistného pro penzi jako dávek vyplácených z doplňkového penzijního spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření,
3. plnění z penzijního pojištění s výjimkou jednorázového plnění, odbytného, odkupného nebo penze, u které je vymezeno období pobírání kratší než 10 let, a která není invalidní penzí,
4. pojistného plnění z pojištění osob s výjimkou jednorázového plnění a důchodu, u kterého je vymezeno období pobírání kratší než 10 let, vyplácených z pojištění pro případ dožití, z pojištění pro případ dožití se stanoveného věku nebo dřívější smrti nebo z pojištění důchodu.
V § 4 odst. 1 písm. o) ZDP došlo ke zrušení osvobození naturálního plnění poskytovaného prezidentu republiky a bývalému prezidentu republiky.
V § 4 odst. 1 se písmeno zb) ZDP bylo zrušeno osvobození kursového zisku při směně peněz z účtu vedeného v cizí měně.
Uvedené příjmy tak budou zdaňovány v režimu ostatních příjmů podle § 10 ZDP, ve kterém budou uvedené příjmy spadat do jednotlivého druhu příjmu podle § 10 odst. 1 písm. q) ZDP a budou osvobozené, pokud nepřesáhnou s dalšími příjmy spadajícími do tohoto druhu příjmu v úhrnu částku 50 000 Kč za zdaňovací období (viz nové znění § 10 odst. 3 písm. a) ZDP). Jedná-li se o účet zahrnutý v obchodním majetku, budou se kursové zisky i nadále zdaňovat v režimu příjmů ze samostatné činnosti (§ 7 ZDP) a nově navržené osvobození v režimu § 10 ZDP se na ně nevztahuje.
V § 4a se písmeno o) ZDP bylo zrušeno, jednalo se o zrušení osvobození bezúplatného příjmu v podobě plnění poskytnutého fyzickým osobám pro poskytování veřejných kulturních služeb. Uvedené příjmy tak budou zdaňovány v režimu ostatních příjmů podle § 10 ZDP, ve kterém budou uvedené bezúplatné příjmy osvobozené. Avšak pouze za předpokladu, že tyto příjmy nabyté od jednoho poplatníka v úhrnu nepřesáhnou částku 50 000 Kč za zdaňovací období [viz nově navržené znění § 10 odst. 3 písm. c) bod 5 ZDP].
V § 4 odst. 3 ZDP v případě osvobození příjmů z úplatného převodu cenných papírů a podílů v obchodní korporaci, který není představován cenným papírem, pokud splňují časový test mezi nabytím a úplatným převodem uvedeného podílu v obchodní korporaci nebo cenného papíru, dochází pouze k omezení tohoto osvobození.
Nově byla zavedena úhrnná horní hranice pro osvobození těchto příjmů ve výši 40 000 000 Kč ve zdaňovacím období. Pokud tedy příjmy z úplatného převodu v obchodní korporaci nepředstavovaného cenným papírem a z úplatného převodu cenného papíru splňují podmínky časového testu pro osvobození od daně z příjmů a zároveň jejich úhrn ve zdaňovacím období přesáhl 40 000 000 Kč, budou tyto příjmy osvobozeny, avšak pouze částečně v rozsahu, ve kterém nepřevyšují 40 000 000 Kč.
Příjmy budou zdaněny v poměrné části přesahující 40 000 000 Kč. Je třeba upozornit, že uvedený limit je složen z úhrnu příjmů, tj. bez zohlednění výdajů. Pro konstrukci základu daně (dílčího základu daně) je pak nutné brát zřetel na to, že pokud uvedené příjmy podléhají dani z příjmů fyzických osob pouze částečně, znamená to, že i výdaje snižující tyto příjmy je možné uplatnit pouze v části, která odpovídá poměru, v němž příjmy, na jejichž dosažení byly výdaje prokazatelně vynaloženy, podléhají dani z příjmů, tj. v části, ve které tyto příjmy nejsou osvobozeny (§ 10 odst. 4 ZDP). Je však třeba upozornit, že uvedené změny v osvobození příjmů z úplatného převodu cenných papírů a podílů v obchodní korporaci, který není představován cenným papírem, nabývají účinnosti až dnem 1. 1. 2025.
Se zrušením některých osvobození od daně uvedených v § 4 ZDP úzce souvisí změny v § 10 ZDP, (např. zavedení jednotného obecného limitu pro osvobození ostatních příjmů dle § 10 odst. 3 písm. a) ZDP ve výši 50 000 Kč za zdaňovací období). Tento limit také navazuje na hranici příjmů pro podání daňového přiznání podle § 38g ZDP.
V § 10 odst. 1 ZDP úvodní část ustanovení obsahuje takřka taxativní výčet jednotlivých druhů ostatních příjmů s tím, že každý pododstavec a bod představuje jednotlivý druh příjmu, s tím, že bylo zavedeno nové „sběrné“ písm. q) [co se nevejde pod písm. a) až p) „bude podřazeno“ pod písm. q)].
- POZOR
Limit 50 000 Kč/rok neplatí pro všechny ostatní příjmy stejně – vždy je nutné posoudit, zda
- se nejedná o příjmy, které jsou osvobozeny podle jiného ustanovení ZDP a dále také podle toho,
- jak bude limit 50 000 Kč/rok ostatních příjmů posuzován ve vztahu ke srážkové dani.
- Pokud příjmy podléhají srážkové dani, pak se obecný limit posuzuje za každý příjem samostatně – NE v ÚHRNU (srážkové dani mohou podléhat příjmy od různých plátců daně). To platí i pro příjmy ze zahraničí (podle § 10 odst. 9 ZDP), které mohou být zahrnuty do samostatného základu daně podle § 16a ZDP.
- Pokud ostatní příjmy nepodléhají srážkové dani, pak se obecný limit posuzuje úhrnně v rámci jednotlivého druhu příjmu (zahrnuje se do dílčího základu daně).
V § 10 odst. 4 ZDP došlo na konci odstavce 4 k následujícímu doplnění:
Příjmem poplatníka, kterému plyne příjem podle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP z chovu včel, a u kterého nepřekročí ve zdaňovacím období počet včelstev 50, je částka 1 000 Kč na jedno včelstvo. U včelařů nakonec zůstalo osvobození od daně z příjmů, resp. došlo pouze k drobným úpravám. Snížil se počet včelstev (z původních 60 na 50), ale zvýšila se částka z původních 500 Kč na 1 000 Kč na 1 včelstvo.
Příjmem podle § 10 odst. 1 písm. q) ZDP je také kursový zisk při směně peněz z účtu vedeného v cizí měně, nejedná-li se o účet zahrnutý v obchodním majetku, s výjimkou kursového zisku při směně peněz z účtu vedeného v cizí měně na evropském regulovaném trhu nebo na obdobném zahraničním regulovaném trhu, na kterém se obchody s těmito měnami uskutečňují.
- U kurzových zisků se jednalo o reakci na zrušení § 4 odst. 1 písm. ze) ZDP (osvobození kursových zisků). Platí, že pokud se jedná o kursové zisky na běžném účtu podnikatele dojde k zahrnutí těchto zisků do příjmů podle § 7 ZDP.
- U nepodnikatele při směně peněz z účtu vedeného v cizí měně na evropském regulovaném trhu/obdobném zahraničním regulovaném trhu budou příjmy zdaněny podle § 10 odst. 1 písm. b) bod 3 ZDP (příjmy z úplatného převodu jiné věci).
V § 10 odst. 5 došlo k následujícímu doplnění: U příjmů podle odstavce 1 písm. q) je výdajem také kursová ztráta při směně peněz z účtu vedeného v cizí měně, nejedná-li se o účet zahrnutý v obchodním majetku, s výjimkou kursové ztráty při směně peněz z účtu vedeného v cizí měně na evropském regulovaném trhu nebo na obdobném zahraničním regulovaném trhu, na kterém se obchody s těmito měnami uskutečňují.
Tato úprava navazuje na doplnění v § 10 odst. 4 ZDP (na konci), tj. na nové zdanění kursových zisků dle § 10 odst. 1 písm. q) ZDP, přičemž pokud je tento kursový zisk příjmem, pak kursová ztráta z této směny musí být výdajem a při zdanění se musí tento příjem snížit o případnou kursovou ztrátu (samozřejmě při vědomí, že nedojde k osvobození z důvodů nepřekročení nového limitu 50 tis. Kč).
K výrazným změnám dochází konsolidačním balíčkem také u daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti § 6 ZDP.
- znovuzavedení odvodu nemocenského pojistného ze mzdy zaměstnanců ve výši 0,6 % (zaměstnavatel bude za své zaměstnance dál odvádět 2,1 % jako dosud);
- omezení zaměstnaneckých nepeněžních benefitů (příspěvky na sportovní a kulturní akce, použití vzdělávacích nebo rekreačních zařízení apod.) na polovinu průměrné mzdy za rok – v roce 2024 tedy budou osvobozeny do výše 21 983 Kč (pokud zaměstnanci během roku vyčerpají vyšší hodnotu benefitů, rozdíl bude třeba dodanit a odvést z něj i zdravotní a sociální pojištění);
- dohody o provedení práce, kdy je pro zdanění těchto příjmů srážkovou daní nastaven limit 10 000 Kč (pro zdaňovací období 2025 se jedná o limit 11 500 Kč). Tento limit je nahrazen vazbou na částku rozhodnou pro účast zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce na nemocenském pojištění, která je stanovena pro zaměstnání vykonávaná na základě těchto dohod u téhož zaměstnavatelů;
- úprava sazeb pro dodanění služebních aut využívaných i pro osobní účely zaměstnanců – dosud dodaňovaný nepeněžní příjem ve výši 1 % z ceny vozidla bude nově rozdělen na další dvě sazby podle emisní třídy vozu (pro nízkoemisní vozidla bude platit sazba 0,5 %, pro bezemisní pak pouze 0,25 %);
- sjednocení osvobození příspěvků na stravování do výše 70 % stravného pro pracovní cestu dlouhou 5–12 hodin (tj. 107,10 Kč) bez ohledu na formu (stravování zajištěné na pracovišti, stravenky, stravenkový paušál) – zcela se ruší známé pravidlo daňové uznatelnosti stravenky do 55 % její hodnoty;
- zrušení daňového odpočtu za příspěvky odborové organizaci;
- zrušení osvobození od daně u bezúplatného plnění do výše 2 000 Kč za rok a sociální výpomoci na překlenutí mimořádně obtížných poměrů.
U nezdanitelných částí základu daně dochází ke zrušení odpočtu členských příspěvků zaplacených členem odborové organizace (§ 15 se odst. 7 ZDP) odborové organizaci. Tato nezdanitelná část základu daně byla zrušena bez náhrady. Z pohledu zásad rovnosti a spravedlnosti je obtížné zdůvodnit, proč právě členství v tomto neziskovém subjektu je daňově zvýhodňováno, zatímco na členství v jiných neziskových organizacích vyvíjejících činnost v nejrůznějších oblastech (např. výchova a vzdělávání mládeže nebo sport) se toto daňové zvýhodnění nevztahuje. Současně proto dochází k úpravám v § 38l ZDP – prokazování daňových výhod u plátce daně – zde zrušení písmena j).
V § 15 se odst. 8 ZDP došlo ke zrušení možnosti uplatnění nezdanitelné části základu daně z titulu úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů.
Možnost daňového odpočtu pouze úhrady za závěrečnou zkoušku, a nikoli úhrady za samotné další vzdělávání, dostatečně neplní funkci motivovat dospělou populaci v ČR k dalšímu vzdělávání. Výdaje na uhrazení úhrad za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání v případě poplatníka s příjmy ze samostatné činnosti lze posuzovat testem dle § 24 odst. 1 ZDP, tj. musí se jednat o výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. V § 38l ZDP – prokazování daňových výhod u plátce daně – došlo ke zrušení písmena k).
Další úpravou prošla sazba daně z příjmů fyzických osob. Sazba daně z příjmů fyzických osob bude nově konstruována tak, že bude činit 15 % pro část základu daně do 36násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu daně přesahující 36násobek průměrné mzdy.
Změny se také výrazně dotkly slev na dani. Sleva na dani na druhého z manželů je redukována v tom smyslu, že k podmínce soužití ve společně hospodařící domácnosti a k podmínce vlastního příjmu druhého z manželů, na kterého je sleva na dani uplatňována, do 68 000 Kč přistupuje ještě třetí podmínka, a to soužití ve společně hospodařící domácnosti s vyživovaným dítětem do dovršení věku 3 let. Další dvě slevy na dani, tj. sleva na dani na studenta a sleva na dani za umístění dítěte v předškolním zařízení (tzv. školkovné), jsou bez náhrady zrušeny.
Zrušení registrační povinnosti poplatníka daně z příjmů fyzických se týká poplatníka s příjmy ze samostatné činnosti. V této souvislosti je zrušena také registrační povinnost poplatníka v paušálním režimu.
Pro úplnost je třeba dodat, že je registrační povinnost zachována u plátců příjmů ze závislé činnosti, včetně plátců příjmů ze závislé činnosti, ze kterých je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně (tzv. srážková daň).
V souvislosti se zrušením registrační povinnosti se poplatníkům daně z příjmů fyzických osob, kterým nevznikla ve zdaňovacím období daňová povinnost, ukládá tuto skutečnost oznámit správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání za toto zdaňovací období.
Více se již dočtete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a PO za rok 2024.
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ PO ZA ROK 2024
Přiznání k DPPO za uplynulé zdaňovací období je nutno podat věcně i místně příslušnému správci daně, což je zpravidla finanční úřad, v jehož územní působnosti je sídlo dotyčné právnické osoby. Zaměřili jsme se na daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období započaté v kalendářním roce 2024. A to zejména u poplatníků z řad podnikatelských subjektů, kde zcela převažují právní formy s.r.o. a a.s. Při výpočtu DPPO a sestavování daňového přiznání se neobejdeme bez účetnictví, a naopak se ani účetnictví neobejde bez vypočtené daně, která je obvykle úplně posledním účetním případem uzavíraného účetního a zároveň zdaňovacího období. Problematiku pomáhají vysvětlit také mnohé praktické příklady.
Aby se správce daně dozvěděl stěžejní údaje o daňovém subjektu, zejména jestli správně stanovil svou daňovou povinnost, musí se nějakým legálním způsobem dostat k relevantním informacím. Protože není reálné ani žádoucí, aby za každé zdaňovací období prováděl u všech poplatníků a plátců daně kontrolu, bylo zvoleno nejjednodušší možné řešení. Daňovým subjektům (ale ne vždy a ne všem) je přímo ze zákona nařízeno sepsat všechny potřebné údaje do standardizované formy tiskopisu – daňového přiznání – a předat je správci daně. Prověření daňových subjektů pak nemusí být plošné, ale přesně cílené například z důvodu podezřelých údajů v přiznání. A pokud by se někdo opovážil přiznání nepodat nebo uvedl nepravdivé údaje, bude přísně potrestán.
V tomto příspěvku se konkrétně zaměříme na daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob – dále také jen „DPPO“ – za zdaňovací období započaté v kalendářním roce 2024. A to zejména u poplatníků z řad podnikatelských subjektů, kde zcela převažují právní formy s.r.o. a a.s. Třebaže je u nich zpravidla zdaňovacím obdobím kalendářní rok, jak uvidíme, nejedná se o jedinou možnost, kromě alternativního hospodářského roku je někdy nutno podat přiznání samostatně i za speciálně vymezenou část zdaňovacího období. Při výpočtu DPPO a sestavování daňového přiznání se neobejdeme bez účetnictví, a naopak se ani účetnictví neobejde bez vypočtené daně, která je obvykle úplně posledním účetním případem uzavíraného účetního a zároveň zdaňovacího období.
Hlavní právní předpisy, jejich poslední zohledněné novely a použité zkratky
- Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 349/2023 Sb. (dále také jen „ZÚ“)
- Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 230/2024 Sb. (dále také jen „ZDP“)
- Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 349/2023 Sb. (dále také jen „DŘ“)
- Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícímu v soustavě podvojného účetnictví, ve znění vyhlášky č. 443/2023 Sb. (dále také jen „VÚ“)
- Pokyn Generálního finančního ředitelství č. GFŘ D – 59 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení ZDP (vyšel ve Finančním zpravodaji č. 19/2022, dostupný také na webu www.FinancniSprava.cz)
1. Kdo podává daňové přiznání
Podle § 135 odst. 1 zákona č. 280/2008 Sb., daňový řád, ve znění p.p. (dále jen „DŘ“) je řádné daňové přiznání – respektive řádné daňové tvrzení, což je v souladu s § 1 odst. 3 DŘ obecnější, širší pojem zahrnující kromě daňového přiznání dále také hlášení a vyúčtování daně – obecně povinen podat každý daňový subjekt:
- kterému to zákon ukládá nebo
- který je k tomu správcem daně vyzván.
Povinnost podat daňové přiznání tedy může stanovit jakýkoli zákon, nejen procesní DŘ, ale i hmotně-právní, jako je zákon o DPH nebo zákon o dani z nemovitých věcí apod. Co se týče konkrétně předmětu našeho zájmu – daně z příjmů právnických osob – tak v souladu s očekáváním najdeme pokyny pro její přiznávání v zákoně o daních z příjmů. Ovšem celou řadu dalších důvodů podávání daňového přiznání k DPPO stanoví pro speciální případy rovněž § 238 až § 245 DŘ. Z nichž se právnických osob týká především vstup do likvidace, přeměny obchodních korporací, zahájení a ukončení insolvenčního řízení poplatníka. Tyto speciality nás zajímat ale nebudou, neboť jak bylo předesláno, našim zájmem bude v praxi zdaleka nejčastější typ přiznání k DPPO za právě uplynulé zdaňovací období, kterým je v naprosté většině případů aktuálně minulý kalendářní rok 2023.
Pro naše účely je podstatné, že tuto v zásadě daňově-procesní povinnost poplatníkům DPPO stanovuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) v části čtvrté nazvané „Zvláštní ustanovení pro vybírání daně z příjmů“, a to konkrétně v následujících ustanoveních:
- § 38m, který využil možnosti založené DŘ zákonem uložit povinnost podat řádné daňové tvrzení, a oproti fyzickým osobám jsou tímto úkolem „poctěni“ všichni poplatníci DPPO, musejí tak podat daňové přiznání za zdaňovací období i při nulovém základu daně nebo ztrátě, s výjimkami dle § 38mb ZDP (o nich dále):
- „Poplatník je povinen podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob.“
§ 38ma stanovujícím povinnost podat daňové přiznání k DPPO za období, které sice není (celým) zdaňovacím obdobím, ale přesto je nutno ve vyjmenovaných případech za takovéto období přiznání podat.
- V praxi jde o méně obvyklé situace týkající se zejména přeměn obchodních korporací nebo změn vymezení účetního období, např. při přechodu na účtování v hospodářském roce. Důvodem povinnosti podat daňové přiznání za tyto speciálně určené části zdaňovacího období je, že jinak by zůstaly příjmy (výnosy) plynoucí poplatníkovi v takovémto období mimo povinnost přiznání daně a tedy nezdaněny.
Jak bylo výše avizováno, § 38mb ZDP vyjímá z povinnosti podat daňové přiznání k DPPO tyto poplatníky:
· veřejnou obchodní společnost:
- daňovou povinnost za v.o.s. vypořádávají až její společníci, a to tak, že si podle podílů na zisku rozdělí její základ daně (příp. daňovou ztrátu) a zdaní tuto část zisku/ztráty v.o.s. v rámci svých základů daně,
- v některých případech také tzv. veřejně prospěšného poplatníka alias neziskovou organizaci, pokud:
- má jen příjmy, které nejsou předmětem daně, zejména proto, že vykonává jen „hlavní činnost“ a příjmy byly nižší než výdaje nebo příjmy od daně osvobozené anebo podléhající srážkové dani dle § 36 ZDP, a
- nemá povinnost „dodanit“ v minulém období využitý speciální odpočet veřejně prospěšných poplatníků od základu daně podle § 20 odst. 7 ZDP kvůli porušení podmínek (viz § 23 odst. 3 písm. a) bod 8 ZDP).
· společenství vlastníků jednotek, které sice od roku 2014 již nespadá pro účely daně z příjmů mezi veřejně prospěšné poplatníky, zůstala mu ale zjednodušující výhoda, že nemusí podávat daňové přiznání, pokud:
- má pouze příjmy, které nejsou předmětem daně (zejména příspěvky vlastníků jednotek na správu domu a úhrady za plnění spojená s užíváním bytu) nebo od daně osvobozené anebo podléhající srážkové dani,
- zanikající nebo rozdělovaná obchodní korporace ohledně daňového přiznání za období:
- od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodního rejstříku, není-li stanoveno jinak; důvodem je skutečnost, že jak účetnictví, tak i daň za ní od rozhodného dne obstarává právní nástupce.
Příklad 1
Podání přiznání při ztrátě s.r.o.
Hospoda, s.r.o. za rok 2024 vykáže účetní i daňovou ztrátu, kterou již ale nevyužije jako odpočet, neboť v roce 2025 likvidací ukončí činnost a ztrátové byly i předešlé dva roky. Musí podat přiznání k DPPO za 2024?
Ano, obchodní korporace musejí podat daňové přiznání k dani z příjmů vždy, tedy i v případě, že vykazují daňovou ztrátu. Není přitom podstatné, jestli ji někdy využijí jako odčitatelnou položku od základu daně nebo nikoliv. Povinnost podat přiznání mají, i když vykážou nulový základ daně nebo vychází-li jim nulová daň.
2. Kdy podat daňové přiznání
Přiznání k DPPO za uplynulé zdaňovací období je nutno podat věcně i místně příslušnému správci daně, což je zpravidla finanční úřad, v jehož územní působnosti je sídlo dotyčné právnické osoby, jak stanoví § 13 odst. 1 písm. b) DŘ. Pro účely správy daní se sídlem právnické osoby rozumí adresa, pod kterou je zapsaná v obchodním rejstříku nebo obdobném veřejném rejstříku, anebo adresa, kde právnická osoba sídlí skutečně, pokud se tato osoba do těchto rejstříků nezapisuje. Přičemž pro účely DPPO zavádí § 17 odst. 3 ZDP legislativní zkratku „sídlo“, kterým se míní sídlo v právním pojetí nebo místo (adresa) vedení, ze kterého je poplatník řízen.
Po reformě Finanční správy ale již nestačí určit jen místně příslušný finanční úřad – je jich 14 dle krajů – ale podrobněji jeho územní pracoviště, kde je umístěn spis daňového subjektu k dani z příjmů. Pravidla určení územního pracoviště od 1. 1. 2024 staronově stanoví Pokyn Generálního finančního ředitelství GFŘ D-62 spolu s přílohou. Nejrychlejší cestou k němu je obvykle vyhledávač na webu www.FinancniSprava.cz
Výjimkou jsou vybrané subjekty – obchodní korporace s obratem přes 2 miliardy, banky, kampeličky, pojišťovny, investiční fondy, penzijní společnosti apod. – u nichž je příslušný patnáctý Specializovaný finanční úřad. Další výjimka se týká daňových nerezidentů ČR, pro které je místně příslušný Finanční úřad pro hlavní město Prahu. Stanoví tak § 11 a § 12 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění p.p.
Pro úplnost dodejme, že na žádost daňového subjektu nebo z podnětu správce daně může dojít k delegaci místní příslušnosti na jiného věcně příslušného správce daně, jestliže je to účelné, jak stanoví § 18 DŘ.
Přiznání k DPPO za zdaňovací období trvající nejméně 12 měsíců – v našem případě tedy především za (celý) kalendářní rok 2023, jemuž je věrná naprostá většina poplatníků – je nutno podat v následujících lhůtách:
· Zákonná základní lhůta (§ 136 odst. 1 DŘ):
- Do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období.
· Zákonná prodloužená lhůta ve speciálních případech (§ 136 odst. 2 DŘ):
- Do čtyř měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně bylo daňové přiznání podáno elektronicky.
- Do šesti měsíců po uplynutí zdaňovacího období, jedná-li se o poplatníka, který má povinnost na základě zákona (hlavně dle § 20 ZÚ) mít účetní závěrku ověřenou auditorem; nestačí dobrovolný audit.
- Do šesti měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce (legislativní zkratka zahrnující zmocněnce nejen z řad daňových poradců, anebo advokátů, viz § 29 odst. 2 DŘ).
· Správcovská prodloužená lhůta (§ 36 odst. 4 DŘ), žádost je zpoplatněna správním poplatkem 300 Kč:
- Správce daně může na žádost daňového subjektu – ať už jde o poplatníka nebo jeho zmocněnce – anebo i z vlastního podnětu prodloužit lhůtu pro podání řádného daňového přiznání (tvrzení) až o tři měsíce.
- Pokud předmět daně tvoří také příjmy, které jsou předmětem daně v zahraničí, může správce daně na žádost daňového subjektu v odůvodněných případech – nejedná se tedy o automatický zákonný nárok – prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání až na deset měsíců po uplynutí zdaňovacího období.
Protože český národ obvykle nechává vše až na poslední chvíli, je vhodné upřesnit, jak se v daních správně počítají časové lhůty, na což nám odpoví – naštěstí bez nemilých překvapení – ustanovení § 33 DŘ:
- Lhůta stanovená podle týdnů, měsíců nebo let počíná běžet dnem, který následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty, a končí uplynutím toho dne, který se svým pojmenováním nebo číselným označením shoduje se dnem, kdy započal běh lhůty.
- Není-li takový den v měsíci, připadne poslední den lhůty na jeho poslední den.
- Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek – pozn.: ve smyslu zvláštního zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu, ve znění p.p. – je posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den.
Výkladově se správní praxe ujednotila na tom, že za „svátek“ se pro účely daňových lhůt kromě státních svátků (1. 1., 8. 5., 5. a 6. 7., 28. 9., 28. 10. a 17. 11.) považují i ostatní svátky (1. 1., Velký pátek, Velikonoční pondělí, 1. 5., 24. až 26. 12.). Naproti tomu Silvestr či Den žen nejsou svátky, takže daňovou lhůtu neodkládají.
Lhůta je zachována, je-li nejpozději v poslední den lhůty:
- učiněn úkon u věcně a místně příslušného správce daně (viz výše),
- podána u provozovatele poštovních služeb poštovní zásilka obsahující podání adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně (stěžejní je datum vyznačené držitelem poštovní licence na poštovní zásilce),
- podána datová zpráva adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně na jeho „technické zařízení“,
- podána datová zpráva do datové schránky věcně a místně příslušného správce daně.
Více se již dočtete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a PO za rok 2024.
Pondělí (za sobotu 8. 2.) |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za leden 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu(§ 7 odst. 2, § 7a zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
17. února Pondělí (za sobotu 15. 2.) |
Daně z příjmů – zaměstnanec |
Učinění prohlášení poplatníka ke snížení záloh na daň z mezd za rok 2024 a na rok 2025 (§ 38k odst. 4 až 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Žádost o roční zúčtování záloh na daň z příjmů a daňového zvýhodnění za rok 2024 (§ 35d odst. 6 až 9, § 38ch, § 38k odst. 5 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
„Invalidní daň“ |
Zaměstnavatel s více než 25 zaměstnanci oznámí Úřadu práce plnění povinného podílu (4 %) zaměstnání osob se zdravotním postižením za rok 2024, příp. i zaplatí náhradní odvod (§ 81 až § 83 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti) |
|
20. února Čtvrtek |
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (mezd) za leden 2025 (§ 38h odst. 10 zákona č. č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Daň z příjmů – OSVČ |
Zaplacení paušální zálohy za únor 2025 u poplatníka v paušálním režimu, která zahrnuje zálohu na: daň z příjmů, sociální a zdravotní pojistné (§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za leden 2025 (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za leden 2025 (§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Předložení měsíčního přehledu o dohodách o provedení práce za leden 2025 (§ 9a zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za leden 2025 (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za leden 2025 (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
||
25. února Úterý
|
DPH |
Podání přiznání k DPH plátce s měsíčním zdaň. obdobím za leden 2025 a její zaplacení (§ 99, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
Podání kontrolního hlášení za leden 2025 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco u plátců z řad osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání souhrnného hlášení plátce za leden 2025, o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU dle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR (§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za leden 2025, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení (§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
||
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za leden 2025, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu (§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
28. února Pátek |
Daně z příjmů - plátce |
Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v lednu 2025 (§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Oznámení příjmu plynoucího v lednu 2025 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (s výjimkou odměn za závislou činnost podle § 6 odst. 4) (§ 38da odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Odvod zajištění daně sraženého v lednu 2025 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR, a hlášení plátce o provedeném zajištění daně (§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za únor 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za únor 2025 (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
DPH - uživatel |
Podání přiznání a zaplacení DPH za leden 2025 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“ (§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
Poradce 5-6/2025 – měsíčník (I/2025)
· Zákon o DPH po novele s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 2-3/2025 (I/2025)
· Cestovní náhrady v roce 2025
· Průměrná mzda zvyšuje v roce 2025 práva a nároky zaměstnanců
· Novela zákona o zaměstnanosti
· Změny v dohodách od 1. 1. 2025
· Mzdová kalkulačka
· Změny exekučních srážek od 1. 1. 2025
· Vyšší náhrady za pracovní úrazy a nemoci z povolání
· Novela zákona o důchodovém pojištění
· Podání Přehledu OSVČ zdravotní pojišťovně za rok 2024
· Neziskové subjekty - přehled změn
· Lyžařský výcvik - nový Metodický pokyn
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2-3/2025 (I/2025)
· Odpočet daně - úprava pravidel
· Daň z nemovitých věcí - změny
· Postupy zaměstnavatele - změny ve zdravotním pojištění
· Roční zúčtování daně - výhody a nevýhody
· Kdo (ne)může požádat zaměstnavatele o RZ
· Rodinný závod (podnik) - daňové řešení
· Samostatné zdanění příjmů z ciziny
· Povinnosti v přiznání k DPH - poslední zdaňovací období
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3-4/2025 (I/2025)
· Účetní závěrkou to nekončí
· DPH u služeb a zboží
· Sociální, zdravotní, nemocenské pojištění pro rok 2025
1000 řešení – měsíčník č. 1-2/2025 (I/2025)
· Pomocník mzdové účetní
· Vnitropodnikové směrnice
1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)
2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)
4. 100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice (vnitropodnikové směrnice z oblasti cestovních náhrad, inventarizace, používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců, pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou, základních informací pro zpracování účetních agend)
5. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)
6. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále 2023 (při optimalizační činnosti je důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných daňových úniků)
7. Ústava České republiky 2023 (Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, Zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů, Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákon – úplná znění zákonů)
8. Životní prostředí po novelách (úplná znění zákonů po novelách účinných od 1. 1. 2024, týkající se životního prostředí, ochrany přírody a krajiny, ochrany ovzduší a vod, odpadů, obalů, energií)
9. Daňové a nedaňové výdaje 2024 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska po rozsáhlých novelách)
10. Daňová přiznání FO a PO za rok 2024 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2024 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)
Poradce 7-8/2025 – měsíčník (III/2025)
· Zákon o daních z příjmů po novele s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 4/2025 (III/2025)
· Zákon o zaměstnanosti v číslech roku 2025
· Snížení záloh na důchodové pojištění u pracujících důchodců – OSVČ
· Minimum zaměstnance a zaměstnavatele ve zdrav.pojištění v r. 2025
· Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením
· Bezpečností přestávky – změny od 15. 2. 2025
· Uplatnění progresivní daně u zaměstnance v roce 2025
· Obec a sociální fond
· Vznik pracovního poměru jmenováním do funkce
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 4/2025 (III/2025)
· Zdanění zaměstnaneckých benefitů – změny
· DPP a minimum zaměstnance ve ZP
· Optimalizace v DaP podnikatele – odpisy
· Jazykové vzdělávání zaměstnanců - daňové řešení
· Nucený prodej obchodního majetku plátce a DPH
· Audit účetní závěrky
· Výkon funkce a postupy zaměstnavatele ve ZP
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 5-6/2025 (III/2025)
· Zdaňování zaměstnaneckých benefitů
· Automobil v podnikání
1000 řešení – měsíčník č. 3-4/2025 (III/2025)
· Daňové výdaje
· ZDP po novele
· Rozhodné částky příjmu u dohod ve ZP
Daňové a nedaňové výdaje 2025 (III/2025)
Každý druh výdaje bude probírán ve 4 kapitolách:
· Právní minimum
· Z pohledu daní z příjmů (ZDP)
· Z pohledu DPH
· Z účetního hlediska (PÚ)
ZÁKONY IA (daňové) · Správa daní · Daně z příjmů · Daň z přidané hodnoty · Silniční daň · Daň z nemovitosti
|
ZÁKONY IB (účetní) · Účetnictví · Související předpisy · Rozpočtová pravidla · Finanční správa ČR
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní) · Občanský zákoník · Obchodní korporace · Občanský soudní řád · Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo) · Trestní právo · Exekuce · Insolvenční řízení · Správní právo
|
ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby) · Zákoník práce · Mzdové a platové předpisy · Předpisy k zaměstnanosti · Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění · Zdravotní pojištění
|
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální) · Stavební zákon · Katastr nemovitosti · Bydlení · Požární bezpečnost · Pozemkové úpravy · Související předpisy
|
|
ZÁKONY V (veřejná správa, školství) · Územní celky a členění státu · Organizace veřejné správy · Veřejná správa ve vztahu k občanům · Školy a školská zařízení
|
|
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
Copyright (c) 2023