Em@ilové noviny

 

č. 4/2016

29.2.2016

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Pro účetní období započaté v roce 2016 a později došlo k úpravám účetních předpisů – zákona o účetnictví a jeho prováděcích vyhlášek – na což muselo Generální finanční ředitelství reagovat také obsáhlou novelizací Českých účetních standardů. Žádnému účetnímu jistě neuniklo přinejmenším pět stěžejních věcných novinek, o kterých se dočtete se v našich rubrikách Téma novin a Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají.

V rubrice Chybovat znamená platit, na Vás čeká přehled odvodových povinností na měsíc BŘEZEN 2016.

V rubrice Praktická komunikace najdete tentokrát příspěvek „Udržte si nejlepší zaměstnance“.

Z aktuální nabídky tematických balíčků vybíráme: Balíček manažera, Veřejné zakázky, Spol. s.r.o. v účetnictví a daních.

Těším se na příští setkání.
Katarína Galbavá
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVIN
ČÚS PRO PODNIKATELE

 
Účty a zásady účtování na účtech - ČÚS č. 001

I když České účetní standardy nejsou právními předpisy a jejich využívání a řízení se jimi není závazné a vynutitelné, respektováním zásad zde uvedených dospíváme ke sjednocování pravidel pro vedení účetnictví. První ze standardů, které musí brát na zřetel podnikatelské subjekty je ČÚS č. 001 - Účty a zásady účtování na účtech. Tento standard obsahuje základní informace týkající se každé účetní jednotky.

Základní předpisy regulující účetnictví

podnikatelských subjektů v České republice, ze kterých účetní a daňoví pracovníci vycházejí, jsou zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění p.p. (dále jen zákon o účetnictví), vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví (dále jen Vyhláška) a České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb., ve znění p.p. – slouží k docílení souladu používání účetních metod a pro dosažení vyšší míry porovnatelnosti účetních závěrek. Zákon o účetnictví v § 36 stanoví, že pro dosažení souladu při používání účetních metod účetními jednotkami a pro zajištění vyšší míry srovnatelnosti účetních závěrek je vydává Ministerstvo financí. Pravidla pro tvorbu a vydávání standardů může Ministerstvo financí stanovit prováděcím právním předpisem. Vydání standardů se oznamuje ve Finančním zpravodaji. Další úloha Ministerstva financí spočívá v tom, že vede registr vydaných standardů. Standardy stanoví zejména bližší popis účetních metod a postupů účtování. (Poznámka: vybrané účetní jednotky postupují podle standardů vždy. Ostatní účetní jednotky se mohou od standardů odchýlit, pokud tím zajistí věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví.) Odchylku od standardů a její důvody jsou ostatní účetní jednotky povinny uvést v příloze účetní závěrky. Použití standardů účetními jednotkami se považuje za naplnění účetních metod podle tohoto zákona a věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví. Pokud se máme zabývat účty a zásadami účtování na účtech, musíme nahlédnout do úplného znění ČÚS č. 001 Účty a zásady účtování na účtech (dále jen ČÚS č. 001). Tento úvodní podnikatelský standard neobsahuje konkrétní postupy účtování.
Cílem tohoto standardu je stanovit, podle zákona o účetnictví a Vyhlášky, základní postupy účtování na účtech za účelem docílení souladu při používání účetních metod účetními jednotkami. Jde tedy o základní informace týkající se každého podnikatelského subjektu (účetní jednotky), protože definuje okamžiku uskutečnění účetního případu, obsahuje požadavky na tvorbu analytických účtů a podrozvahových účtů a zabývá se i účetními zápisy.

Účetní zápisy
na jednotlivých účtech v účetních knihách se provádějí způsobem stanoveným v zákoně o účetnictví. Pokud bychom si měli definovat účetní zápisy, jedná se o účetní záznamy, jejichž obsah je určen zákonem o účetnictví, a který se týkají účetních knih. Přímo ze zákona o účetnictví vyplývá, že účetní jednotky jsou povinny provádět účetní zápisy průběžně v účetním období po vyhotovení účetního dokladu takovým způsobem, který neohrozí splnění požadavků rovněž jiných právních předpisů. K účetnímu zápisu musí být připojen podpisový záznam osoby odpovědné za jeho provedení, není-li shodný s podpisovým záznamem osoby odpovědné za zaúčtování účetního případu.
Účetní zápisy nesmějí účetní jednotky provádět mimo účetní knihy.

Účetní knihy
Účetní jednotky v nich, podle § 13 zákona o účetnictví, účtují (za předpokladu, že zákon o účetnictví na některém místě nestanoví jinak). A o kterých účetních knihách hovoříme? Účetní jednotky účtují:
a) v deníku (denících), v němž účetní zápisy uspořádají z hlediska časového (chronologicky) a jímž prokazují zaúčtování všech účetních případů v účetním období,
b) v hlavní knize, v níž účetní zápisy uspořádají z hlediska věcného (systematicky),
c) v knihách analytických účtů, v nichž podrobně rozvádějí účetní zápisy hlavní knihy,
d) v knihách podrozvahových účtů, ve kterých se uvádějí účetní zápisy, které se neprovádějí v účetních knihách podle písmen a) a b).
Pokusme se tyto účetní knihy blíže specifikovat.

Účetní deník
Forma účetních písemností, včetně účetních knih a jejich uspořádání, je v kompetenci účetní jednotky. V praxi se vychází především ze způsobu zpracování tak, jak ho nabízí využívaný software. Můžeme využívat jeden souhrnný (všeobecný) deník pro zachycení účetních zápisů (dokladů, záznamů) nebo používat deníků více. Ty budou členěny například podle místního hlediska (podle hospodářských středisek, provozoven apod.) nebo hlediska věcného (vydané faktury, přijaté faktury, pokladna, majetek apod.). Možnost volby je dána i ve formální úpravě deníků. Zápis lze uvádět na jednom řádku nebo více řádcích, případně pomocí složeného účetního zápisu.

Mezi základní údaje, které by měl deník obsahovat vždy (bez ohledu na jeho formu), patří:
  • datum uskutečnění účetního případu,
  • (datum zaúčtování),
  • číslo dokladu (záznamu),
  • popis účetního případu (lze zvolit i ustálené kódy či zkratky),
  • účtovací předpis,
  • částka vyjádřená v korunách českých,
  • částka v cizí měně, pokud ji zákon o účetnictví vyžaduje. Uveďme, že zákon o účetnictví stanoví povinnost pro účetní jednotky vést účetnictví v cizí měně i v českých korunách (pokud majetek a závazky, kterých se týkají, jsou vyjádřeny v cizí měně) v případě:
    -> pohledávek a závazků,
    -> podílů na obchodních korporacích,
    -> cenných papírů a derivátů,
    -> cenin,
    -> u opravných položek,
    -> rezerv a technických rezerv.

  • Hlavní kniha
    zahrnuje syntetické účty podle účtového rozvrhu, které obsahují minimálně tyto informace:
    a) zůstatky účtů ke dni, k němuž se otevírá hlavní kniha,
    b) souhrnné obraty strany Má dáti a Dal účtů, alespoň za kalendářní měsíc (poznámka pro doplnění: vybrané účetní jednotky uvádějí souhrnné obraty denně, nenaplní-li tuto povinnost vybraná účetní jednotka v jiné účetní knize),
    c) zůstatky účtů ke dni, ke kterému se sestavuje účetní závěrka.
    Účetní jednotky nesmějí zřizovat účty mimo účtový rozvrh a účetní knihy. Hlavní kniha odráží a zobrazuje účetní zápisy z hlediska věcného neboli systematicky. Úprava či vzhled opět záleží na zvoleném softwaru.

    Knihy analytických účtů
    podrobně rozvádějí účetní zápisy hlavní knihy. Za základní údaje knih analytických účtů lze považovat:
  • účet (označení, název apod.),
  • datum uskutečnění účetního případu,
  • (datum provedení účetního záznamu),
  • číslo účetního záznamu,
  • název či popis účetního případu (obdoba jako u účetního deníku),
  • částka dle příslušné strany (MD, DAL),
  • zůstatek účtu,
  • nasčítaný zůstatek účtu.

  • Zákon o účetnictví v § 16 říká, že peněžní částky v knihách analytických účtů musí odpovídat příslušným souhrnným peněžním částkám obratů nebo zůstatků syntetických účtů, k nimž se tyto účty vedou. A další důležitá informace je, že v knihách analytických účtů nelze použít jen měrných jednotek a vyjádření množství. Musí se užít vyjádření v peněžních jednotkách. V praxi se hlavní kniha a kniha analytických účtů tvoří pouhým vybráním správných údajů pro tvorbu tiskové sestavy či obdobného výstupu z účetního programu.

    Knihy podrozvahových účtů
    Pokud se neprovádějí účetní zápisy do deníku či hlavní knihy (i hlavní knihy analytických účtů), a tyto zápisy je třeba provádět, využívají se tzv. knihy podrozvahových účtů, jak již bylo uvedeno výše. V praxi se podrozvahové účty často vyskytují i v klasickém deníku či hlavní knize, nicméně programovým uspořádáním nám tyto záznamy neovlivní účetní výkazy, tzn. rozvahu či výkaz zisku a ztráty.

    Okamžik uskutečnění účetního případu
    ČÚS č. 001 říká, že účetní zápisy, jak jsme se o nich hovořili výše, se provádějí ke dni uskutečnění účetního případu. Okamžikem uskutečnění účetního případu je den, ve kterém dojde: ke splnění dodávky; splnění peněžitého duhu; inkasu pohledávky; postoupení pohledávky; vkladu pohledávky; poskytnutí či přijetí zálohy a závdavku; převzetí dluhu; zjištění manka, schodku, přebytku či škody; pohybu majetku uvnitř účetní jednotky; atd.

    Pro potřeby oceňování pohledávek a závazků vyjádřených v cizí měně ke dni jejich vzniku lze za okamžik uskutečnění účetního případu považovat:
  • u dodavatele - den vystavení faktury nebo obdobného dokladu,
  • u odběratele - den přijetí faktury nebo obdobného dokladu.

  • Pro nevyjmenované skutečnosti, vztahující se ke dni uskutečněné účetního případu, je nezbytné vycházet z dalších skutečností, které vyplývají ze:
    a) zákona o účetnictví,
    b) Vyhlášky,
    c) ostatních Českých účetních standardů pro podnikatele,
    d) ze zvláštních právních předpisů,
    e) z vnitřních poměrů účetní jednotky,
    f) potřebných dokladů dokumentující danou skutečnost.

    Záleží na každé účetní jednotce, jaký okamžik si zvolí za okamžik uskutečnění účetního případu. Je nezbytné, aby tato volba vyhovovala nejen vnitropodnikovým podmínkám a předpokladům, ale splňovala také i legislativní požadavky. V tomto případě lze jednoznačně doporučit vypracování vnitropodnikové směrnice, kde budou specifikovány veškeré druhy účetních operací, které se v rámci účetní jednotky vyskytují, s uvedením postupu stanovení okamžiku uskutečnění účetního případu a s návazností na okamžik a způsob zaúčtování.

    Účty zřizuje účetní jednotka
    podle § 14 zákona o účetnictví a § 46 Vyhlášky. Účet nám umožní získávat informace jak o přírůstcích a úbytcích jednotlivých složek majetku a jeho zdrojů krytí, nákladů a výnosů, tak i seskupovat a třídit jednotlivé operace dle požadavků dané legislativními předpisy i potřeb účetní jednotky. V neposlední řadě nám poskytuje možnost sledovat majetek a zdroje krytí z nejrůznějších pohledů potřebných pro sledování a evidenci potřebnou pro řízení účetní jednotky. V souvislosti s účty je třeba uvést, že zákon o účetnictví hovoří o směrné účtové osnově a účtovém rozvrhu. Směrná účtová osnova určuje uspořádání a označení účtových tříd a účtových skupin pro účtování o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a o výsledku hospodaření. Je asi zřejmý důvod - toto uspořádání musí zajistit sestavení účetní závěrky. Vedle toho účtový rozvrh je záležitostí již konkrétní účetní jednotky. Na podkladě směrné účtové osnovy jsou všechny účetní jednotky povinny sestavit účtový rozvrh, v němž uvedou účty potřebné k zaúčtování všech účetních případů a k sestavení účetní závěrky v dané účetní jednotce. Účetní jednotky sestavují účtový rozvrh pro každé účetní období. V průběhu účetního období je samozřejmě možno účtový rozvrh doplňovat. Naopak, pokud nedochází k prvnímu dni účetního období ke změně účtového rozvrhu platného v předcházejícím účetním období, postupuje účetní jednotka podle tohoto rozvrhu i v následujícím účetním období.

    Směrná účtová osnova je uvedena ve Vyhlášce, konkrétně v příloze č. 4. Jak jsme již uvedli, vzpomínaná příloha obsahuje Směrnou účtovou osnovu v podobě:

  • účtových tříd a
  • účtových skupin. Směrná účtová osnova je vnitřně rozdělena na deset účtových tříd (jsou označeny 0 - 9). Jedná se o následující účtové třídy:
    Účtová třída 0 – Dlouhodobý majetek,
    Účtová třída 1 – Zásoby,
    Účtová třída 2 – Krátkodobý finanční majetek a peněžní prostředky,
    Účtová třída 3 – Zúčtovací vztahy,
    Účtová třída 4 – Kapitálové účty a dlouhodobé závazky,
    Účtová třída 5 – Náklady,
    Účtová třída 6 – Výnosy,
    Účtová třída 7 – Závěrkové a podrozvahové účty,
    Účtová třída 8 a 9 – Vnitropodnikové účetnictví.

    Účtové třídy 8 a 9 jsou vyhrazeny pro vnitropodnikové účetnictví a záleží na účetní jednotce, jakým způsobem zvolí (pokud tyto účtové třídy používá) další členění.

    Takto stanovený rozsah směrné účtové osnovy (účtové třídy a účtové skupiny) lze použít pouze v rámci vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu (i když ne vždy a úplně). V § 46 Vyhlášky je stanoveno, že při vedení účetnictví v plném rozsahu účetní jednotka stanoví v účtovém rozvrhu uspořádání a obsah syntetických účtů v rámci účtových skupin směrné účtové osnovy. Při vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu účetní jednotka sestaví účtový rozvrh, v němž může uvést pouze účtové skupiny, nevyžaduje-li zvláštní právní předpis členění podrobnější. Důležitou informací je fakt, že v účtovém rozvrhu je účetní jednotka povinna vycházet z označení a uspořádání účtových skupin směrné účtové osnovy. Znamená to tedy, že při sestavování účtového rozvrhu jsme vázáni závazností účtových skupin uvedených v Příloze č. 4 Vyhlášky. Tvorba syntetického účtu (tzn. číselné označení třetího místa účtu) je již plně v kompetenci účetní jednotky. V rámci syntetických účtů účetní jednotky vytvářejí analytické účty, které zajišťují členění syntetických účtů například podle potřeb účetní závěrky, požadavků právních předpisů a případně dalších potřeb účetní jednotky. O analytických účtech si řekneme v následující kapitole.



    (Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku DaÚ 3-4/2016)


     

  •  
     
    ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

     
    ZMĚNY ZÁKONA O ÚČETNÍCH OD ROKU 2016

    Bylo by možno uvést hlavní změny účetního zákona od roku 2016 týkající se menších podnikatelů?
    Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění p.p. byl s účinností od 1. 1. 2016 významně novelizován zákonem č. 221/2015 Sb. Tato novela sice zasáhla především zákon o účetnictví – a to 119 změnovými body, což je 2x více než má celý ZÚ paragrafů! – ale v návaznosti na účetní změny došlo k méně významné novelizaci rovněž zákona o daních z příjmů, zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů a zákona o auditorech.
    Důvodem změn byla nová směrnice o účetních závěrkách č. 2013/34/EU, která omezila administrativní zátěž menších firem, což si ale vyžádalo podrobnější členění účetních jednotek na: mikro, malé, střední a velké. Rozlišovacím kritériem jsou celková aktiva, roční úhrn čistého obratu a průměrný počet zaměstnanců:
  • Mikro účetní jednotka – nesmí být překročeny alespoň 2 ze tří hraničních hodnot (neboli může být překročen nejvýše jeden limit) – aktiva 9 milionů Kč, obrat 18 milionů Kč a 10 zaměstnanců.
  • Obdobně u malé účetní jednotky, kde jsou ale hodnoty vyšší: 100 mil. Kč, 200 mil. Kč a 50 lidí.
  • V případě střední účetní jednotky jsou hodnoty ještě vyšší: 500 mil. Kč, 1 000 mil. Kč a 250 lidí.
  • Velká účetní jednotka definují hodnoty jako u střední, ale musí být překročeny alespoň dva z nich.
  • Naprostá většina českých účetních jednotek patří mezi mikro a malé účetní jednotky. Tyto již nově nemusejí zveřejňovat výkaz zisku a ztráty (výsledovku) – ledaže podléhají povinnému auditu nebo jim to stanovuje jiný zákon. A mikro účetní jednotky už nemusejí nově nabytý majetek (hlavně akcie) oceňovat reálnou hodnotou – což by mělo dopad na daň z příjmů, čemuž právě zabránila jeho zmíněná novelizace.
    Naopak více administrativy čeká střední a velké obchodní společnosti – povinnou součástí jejich účetních závěrek bude i přehled o peněžních tocích (cash flow) a přehled o změnách ve vlastním kapitálu. Tyto účetní výkazy byly doposud pro všechny účetní jednotky dobrovolné. Obdobná kategorizace účetních jednotek proběhla také u konsolidačních skupin, což se prakticky týká rovněž převážně středních a velkých účetních jednotek. Stejně jako nová účetní skupina – subjekt veřejného zájmu. Pouze velkých účetních jednotek se týká i nová administrativní povinnost sestavení a zveřejnění zprávy o platbách vládám v oblasti těžebního průmyslu.
    Došlo k úpravě vykazování událostí mezi rozvahovým dnem a okamžikem sestavení účetní závěrky, kde se rozlišují případy, které je nutno zohlednit v rozvaze a výsledovce, a kdy postačí novou událost uveřejnit pouze v příloze účetní závěrky. Byla zpřesněna definice „významnosti“ informace z hlediska jejího uživatele. U vymezení vlastních nákladů bylo doplněno, že do přímých nákladů se zahrnuje pořizovací cena materiálu a jiných spotřebovaných výkonů a další náklady, které vzniknou v přímé souvislosti s danou výrobou. Přesnější úpravy se dočkaly rezervy, které jsou určeny nejen k pokrytí závazků ale také nákladů, jejichž povaha je jasně definována a u nichž je k rozvahovému dni buď pravděpodobné, že nastanou, nebo jisté, že nastanou, ale není jistá jejich výše nebo okamžik jejich vzniku. K rozvahovému dni musí rezerva představovat nejlepší odhad nákladů, které pravděpodobně nastanou, a u závazků částku, která je zapotřebí k vypořádání.
    Naplno znovuožívá jednoduché účetnictví, které doposud mohly vést některé „neziskové organizace“ jen díky přechodnému ustanovení. I nadále ovšem zůstává doménou „neziskovek“, jejichž příjmy ani majetek nepřesahují 3 miliony Kč a nejde-li o plátce DPH – netýká se proto OSVČ ani obchodních společností. Novela účetního zákona je sice velmi obsáhlá, ale s výjimkou nového členění účetních jednotek mají – z pohledu nejčastějších mikro a malých účetních jednotek – úpravy převážně zpřesňují a technický charakter.

    ZMĚNY ÚČETNÍ VYHLÁŠKY PRO PODNIKATELE OD ROKU 2016

    Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádí zákon o účetnictví, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění p.p. byla novelizována vyhláškou č. 250/2015 Sb.
    Bylo by možno uvést hlavní účetní změny účetní vyhlášky od roku 2016 týkající se podnikatelů?

    Změnových bodů je 143, což je 2x více než má novelizovaný předpis paragrafů! Upozorníme tak jen na hlavní novinky, přičemž všechny se uplatní až počínaje účetním obdobím započatým 1. ledna 2016 nebo později. Mění se označení téměř všech položek rozvahy a výsledovky. Nejviditelnější je zrušení mimořádných nákladů a výnosů – jsou součástí „ostatních“ provozních a finančních položek – a logicky také mimořádného výsledku hospodaření. Nicméně příloha v účetní závěrce nově požaduje vyčíslení a povahu položek výnosů a nákladů, které jsou mimořádné objemem či původem. Početně ale zcela převažuje jen formální přečíslování a přejmenování účetních položek, jako například: z „B.II.3. Samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí“ na „B.II.2. Hmotné movité věci a jejich soubory“, nebo z „C.IV.1. Peníze“ nově na „C.IV.1. Peněžní prostředky v pokladně“, anebo z „C.IV.2. Účty v bankách“ na „C.IV.2. Peněžní prostředky na účtech“.
    Zřizovací výdaje končí coby dlouhodobý nehmotný majetek, kterým de facto nikdy nebyly, a stávají se účetním a také daňovým provozním nákladem v plné výši již při jejich vynaložení. Přechodné ustanovení zachovává „investiční“ charakter u zřizovacích výdajů vykazovaných k 1. 1. 2016 až do jejich vyřazení.
    Doposud mohla účetní jednotka rozhodnout o delším odpisování goodwillu než 60 měsíců, nově se tato liberálnost omezuje maximální dobou odpisování 120 měsíců. Dodejme, že goodwill je dlouhodobý nehmotný majetek ve výši rozdílu mezi účetním a znaleckým oceněním nabytého obchodního závodu. Velkou věcnou změnou je opuštění nelogického výnosového zobrazení změn stavu zásob vlastní činnosti a věcně blízké „aktivace“ zásob a dlouhodobého majetku. Tyto jsou nově vykazovány v nákladech v účtové skupině 58, která doposud patřila mimořádným nákladům. Zrušeny proto byly účtové skupiny 61 a 62. Nová nákladová položka „B. Změna stavu zásob vlastní činnosti“ může mít s ohledem na přírůstky nebo úbytky nedokončené výroby, polotovarů, výrobků a mladých zvířat kladnou i zápornou hodnotu. Naproti tomu nová nákladová položka „C. Aktivace“ představuje vždy pouze snížení nákladů v provozní oblasti z titulu vytvoření zásob nebo dlouhodobého majetku vlastní činností, takže bude mít prakticky vždy zápornou hodnotu. Věcnou změnou je rovněž to, že přijaté dary se již nebudou účtovat do vlastního kapitálu (D 413 – Ostatní kapitálové fondy), ale ve prospěch výnosů. Budou-li se týkat provozní oblasti, zaúčtují se na účet jiných provozních výnosů, a přijaté dary ve finanční oblasti se vykážou v položce „VII. Ostatní finanční výnosy“. Obsáhlé úpravy postihly § 39 stanovující nepřehledně nezbytné údaje příloh v účetní závěrce, pročež došlo k jeho rozdělení do čtyř paragrafů 39 až 39c. První je společný pro všechny účetní jednotky a vyjmenovává údaje, které musí obsahovat každá příloha. Druhý paragraf je určen jen malým a mikro účetním jednotkám, jež mají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem – nově uvádějí např. analýzu přírůstků a úbytků dlouhodobého majetku. Třetí cílí na střední a velké účetní jednotky, a poslední § 39c stanoví, které údaje nesmějí chybět v příloze velkých účetních jednotek (např. podrobné rozčlenění tržeb podle činností). Došlo k liberalizaci ocenění zásob vytvořených vlastní činností, kde byl nechán účetním jednotkám větší manévrovací prostor. Zůstává možnost ocenění vlastních nákladů zásob ve skutečné výši nebo na základě vlastní kalkulace výroby. Vlastní náklady nově povinně zahrnují vždy přímé náklady a mohou zahrnovat také poměrnou část variabilních a fixních nepřímých nákladů, příčinně přiřaditelných (což je nový a dosti nejasný účetní obrat) danému výkonu a vztahujících se k období činnosti. Náklady na prodej se do těchto nákladů nezahrnují. Volbu metody ocenění si provede účetní jednotka s ohledem na respektování principu významnosti a věrného a poctivého zobrazení majetku.
    Změn účetní vyhlášky pro firmy je hodně a na pohled i věcně se radikálně mění zažité podoby účetních výkazů. Například skončily mimořádné náklady a výnosy, nelogické výnosové účtování změny stavu zásob vlastní činnosti a aktivace nově nahrazuje úprava nákladů, zřizovací výdaje již nepatří mezi dlouhodobý majetek.

    NOVÁ PODOBA ROZVAHY OD ROKU 2016

    Velká novela účetní vyhlášky pro podnikatele od roku 2016 přinesla záplavu změn, v nichž se není snadné zorientovat.
    Ke kterým hladním změnám došlo v rámci rozvahy?

    Je tomu skutečně tak, vyhláška č. 250/2015 Sb. od roku 2016 výrazně novelizovala účetní vyhlášku pro podnikatele č. 500/2002 Sb. Mimo jiné byla také zcela přepsána Příloha č. 1 zmíněné vyhlášky, kde je i nadále uvedeno uspořádání a označování položek rozvahy, ale faktických změn v její struktuře není mnoho. Jak vyplývá z níže uváděného srovnání staré a nové podoby základního členění rozvahy, došlo věcně jen k šesti změnám:
    1. Pohledávky se logičtěji až v v dalším vnořeném stupni člení na dlouhodobé a krátkodobé
    2. Došlo k osamostatnění položky „peněžní prostředky“, což usnadní porovnání cash flow
    3. Osamostatnění záloh na podíly na zisku z výsledku hospodaření („VH“) běžného období
    4. Dosavadní souhrnná položka „Cizí zdroje“ byla rozčleněna na „Rezervy“ a „Závazky“
    5. Na dlouhodobé a krátkodobé se přehledně závazky dělí až v dalším vnořeném stupni pasiv
    6. Doposud samostatně vykazované bankovní úvěry byly oprávněně začleněny mezi závazky
    Bohužel nebylo vyslyšeno letité doporučení účetních expertů, aby dlouhodobé pohledávky nepatřily do oběžných aktiv, protože jejich místo je v dlouhodobém majetku. Rovněž nelogicky přetrvává oddělené vykazování časového rozlišení aktiv, z něhož navíc není zřejmé, jde-li o dlouhodobé či krátkodobé pohledávky.
    Staré základní členění AKTIV rozvahy do roku 2015:
  • A. Pohledávky za upsaný základní kapitál
  • B. Dlouhodobý majetek (členěný na B.I. Nehmotný, B.II. Hmotný a B.III. Finanční dlouhodobý majetek)
  • C. Oběžná aktiva (C.I. Zásoby, C.II. Dlouhodobé pohledávky, C.III. Krátkodobé pohledávky, C.IV. Krátkodobý finanční majetek)
  • D.I. Časové rozlišení
  • Nové základní členění AKTIV rozvahy od roku 2016:
  • A. Pohledávky za upsaný základní kapitál
  • B. Dlouhodobý majetek (dále se člení na B.I. Nehmotný, B.II. Hmotný a B.III. Finanční)
  • C. Oběžná aktiva (C.I. Zásoby, C.II. Pohledávky, C.III. Krátkodobý fin. majetek, C.IV. Peněžní prostředky)
  • D. Časové rozlišení aktiv
  • Staré základní členění PASIV rozvahy do roku 2015:
  • A. Vlastní kapitál (A.I. Základní kapitál, A.II. Kapitálové fondy, A.III. Fondy ze zisku, A.IV. VH minulých let, A.V.1. VH běžného účetního období, A.V.2. Rozhodnuto o zálohách na výplatu podílu na zisku)
  • B. Cizí zdroje (B.I. Rezervy, B.II. Dlouhodobé závazky, B.III. Krátkodobé závazky, B.IV. Bankovní úvěry)
  • C.I. Časové rozlišení
  • Nové základní členění PASIV rozvahy od roku 2016:
  • A. Vlastní kapitál (A.I. Základní kapitál, A.II. Ážio a kapitálové fondy, A.III. Fondy ze zisku, A.IV. VH minulých let, A.V. VH běžného účetního období, A.VI. Rozhodnuto o zálohové výplatě podílu na zisku)
  • B. Rezervy
  • C. Závazky (C.I. Dlouhodobé závazky, C.II. Krátkodobé závazky)
  • D. Časové rozlišení pasiv
  • I když novela přepsala uspořádání a označování položek rozvahy, tak v základní struktuře je jen několik málo vcelku oprávněných úprav, zejména přehlednější znázornění dlouhodobých a krátkodobých položek.

    NOVÁ PODOBA VÝKAZU ZISKU A ZTRÁTY OD ROKU 2016

    Velká novela účetní vyhlášky pro podnikatele od roku 2016 přinesla záplavu změn, v nichž se není snadné zorientovat. Bylo by možno přehledně ukázat hlavní změny, ke kterým došlo v tzv. výsledovce?
    Vyhláška č. 250/2015 Sb. s účinností od roku 2016 zasáhla téměř každé ustanovení účetní vyhlášky pro podnikatele č. 500/2002 Sb. Byla také zcela přepsána Příloha č. 2 vyhlášky, kde je i nadále uvedeno uspořádání a označování položek výkazu zisku a ztráty – druhové členění. Na rozdíl od rozvahy je změn ve struktuře výkazu zisku a ztráty hodně (protože jde o obsáhlý text, uvádíme jen novou podobu základního členění „výsledovky“):
    1. Na první pohled je nápadné příznivé zestručnění položek základní struktury celého výkazu
    2. Dosavadních 13 typů výnosů se zkrátilo na 7, a z 20 typů nákladů (A až T) zbylo 13 (A až N)
    3. Největší věcnou změnou je vypuštění mimořádných výnosů, nákladů a výsledku hospodaření
    4. Byl vypuštěn výsledek hospodaření („VH“) za běžnou činnost a pro daně z příjmů stěžejní
    VH před zdaněním se dostal před „L. Daň z příjmů“, kam logicky patří a místo 4 má 2 hvězdičky 5. Vypadly hodně sledované dílčí výpočtové položky – „Obchodní marže“ a „Přidaná hodnota“
    6. Nové nákladové položky – Změna stavu zásob vlastní činnosti a Aktivace – doposud výnosy
    7. Poněkud nešťastné sloučení odpisů a opravných položek do nové položky „Úprava hodnot…“
    8. Osamostatnění výnosů z majetkových podílů z výnosů dlouhodobého finančního majetku
    Nové základní členění VÝSLEDOVKY od roku 2016: (výnosy, náklady, výpočty)
  • I. Tržby z prodeje výrobků a služeb
  • II. Tržby za prodej zboží
  • - A. Výkonová spotřeba
    - B. Změna stavu zásob vlastní činnosti (+/-)
    - C. Aktivace (-)
    - D. Osobní náklady
    - E. Úpravy hodnot v provozní oblasti
  • III. Ostatní provozní výnosy
  • - F. Ostatní provozní náklady
    -> * Provozní výsledek hospodaření (+/-)
  • IV. Výnosy z dlouhodobého finančního majetku – podíly
  • - G. Náklady vynaložené na prodané podíly
  • V. Výnosy z ostatního dlouhodobého finančního majetku
  • - H. Náklady související s ostatním dlouhodobým finančním majetkem
  • VI. Výnosové úroky a podobné výnosy
  • - I. Úpravy hodnot a rezervy ve finanční oblasti
    - J. Nákladové úroky a podobné náklady
  • VII. Ostatní finanční výnosy
  • - K. Ostatní finanční náklady
    -> * Finanční výsledek hospodaření (+/-)
    -> ** Výsledek hospodaření před zdaněním (+/-)
    - L. Daň z příjmů
    -> ** Výsledek hospodaření po zdanění (+/-)
    - N. Převod podílu na výsledku hospodaření společníkům (+/-)
    -> *** Výsledek hospodaření ta účetní období (+/-)
    -> * Čistý obrat za účetní období = I. + II. + III. + IV + V. + VI. + VII.
    Výsledovka se dost změnila a došlo k řadě věcných úprav, výkaz byl zkrácen ze 13 typů výnosů na 7, a z 20 typů nákladů zbylo 13. Byly vypuštěny mimořádné výnosy a náklady. Změnu stavu zásob vlastní činnosti a aktivaci již nenajdeme mezi výnosy ale v nákladech, vypadly údaje o firemní obchodní marži a přidané hodnotě.

    NOVÉ VYMEZENÍ POLOŽEK VÝSLEDOVKY „ÚPRAVY HODNOT…“

    Od roku 2016 přibyly ve výkazu zisku a ztráty dvě nové účetní položky „E. Úpravy hodnot v provozní oblasti“ a „I. Úpravy hodnot a rezervy ve finanční oblasti“.
    Co do nových položky konkrétně patří?

    Nová položka „E. Úpravy hodnot v provozní oblasti“ obsahuje úpravy zohledňující změny v ocenění dlouhodobého majetku, zásob a pohledávek, ať již je tato změna trvalá (odpisy) nebo dočasná (opravné položky). Obdobná položka „I. Úpravy hodnot a rezervy ve finanční oblasti“ není až tak revoluční, ale dá se říci, že pouze evoluční nástupce „M. Změna stavu rezerv a opravných položek ve finanční oblasti“. Obsahuje náklady související s tvorbou, snížením a zrušením rezerv a opravných položek ve finanční oblasti.
    S tím, že to v praxi nebude až tak jednoduchá změna zavedených účetních pravidel počítá i předmětná novela vyhlášky č. 500/2002 Sb., kterou se provádí zákon o účetnictví, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví – jde o vyhlášku č. 250/2015 Sb. V jejím přechodném ustanovení (článek II bod 3) se totiž dočteme, že pro sestavení účetní závěrky za účetní období započaté v roce 2016 při vykazování informací o výši srovnatelných položek za bezprostředně přecházející účetní období lze využít postup stanovený v novém Českém účetním standardu pro podnikatele č. 024 – Srovnatelné období za účetní období započaté v roce 2016, který vyšel 17. 12. 2015 ve Finančním zpravodaji č. 6/2015.
    Zatímco nová položka výsledovky „I. Úpravy hodnot a rezervy ve finanční oblasti“ je prakticky pouze přejmenováním dosavadní položky „M. Změna stavu rezerv a opravných položek ve finanční oblasti“, tak s „E. Úpravy hodnot v provozní oblasti“ je to podstatně složitější, protože zahrnuje dvě dosavadní položky:
  • E. Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku
  • G. Změna stavu rezerv a opravných položek v provozní oblasti a komplexních nákladů příštích období
  • Bohužel ale není možné pouhé sloučení těchto dvou dosavadních položek do jedné nové, protože změnu komplikuje podrobnější členění nové položky E. Takže nezbývá než detailně rozporcovat dosavadní položku G, a to nejen v rámci nové struktury do dílčích nových položek E.1.2., E.2. a E.3. – věcné vymezení je uvedeno níže – ale částečně také do inovované položky „F.4. rezervy v provozní oblasti a komplexní náklady příštích období“.
  • E. Úpravy hodnot v provozní oblasti (jde pouze o součtovou položku)
  • - E.1. Úpravy hodnot dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku (jde pouze o součtovou položku)
    -> E.1.1. Úpravy hodnot dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku – trvalé (odpovídá v plném rozsahu dosavadní účetní položce E. Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku)
    -> E.1.2. Úpravy hodnot dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku – dočasné (obsahuje část dosavadní položky „G. Změna stavu rezerv a opravných položek v provozní oblasti a komplexních nákladů příštích období“, která se týká opravných položek k dlouhodobému nehmotnému a hmotnému majetku)
    - E.2. Úpravy hodnot zásob (obsahuje část dosavadní položky „G. Změna stavu rezerv a oprav. položek v provozní oblasti a komplexních nákladů příštích období“, která se týká opravných položek k zásobám)
    - E.3. Úpravy hodnot pohledávek (obsahuje část dosavadní položky „G. Změna stavu rezerv a opravných položek v provozní oblasti a komplexních nákladů příštích období“, která se týká opravných položek k pohledávkám, přičemž na této úrovni rozlišení není podstatné, jestli jde o „zákonné“ či „ostatní“)
    Tuto nově sloučenou účetní položku „E.“ najdeme i nadále v úvodní části výkazu zisku a ztráty – v praxi obvyklejším druhovém členění – tedy v pasáži týkající se provozní činnosti dotyčné účetní jednotky (poznámka: výnosy jsou značeny římskými číslicemi, náklady uvozují písmena a výpočtové položky hvězdičky):
  • I. Tržby z prodeje výrobků a služeb
  • II. Tržby za prodej zboží
  • - A. Výkonová spotřeba
    - B. Změna stavu zásob vlastní činnosti (+/-)
    - C. Aktivace (-)
    - D. Osobní náklady
    - E. Úpravy hodnot v provozní oblasti
  • III. Ostatní provozní výnosy
  • - F. Ostatní provozní náklady
    -> * Provozní výsledek hospodaření (+/-)
    Nová účetní položka výsledovky „E. Úpravy hodnot v provozní oblasti“ je strukturovaná a zahrnuje dvě dosavadní položky – E. Odpisy DNM a DHM a G. Změna stavu rezerv a opravných položek v provozní oblasti.



    (Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku PVS 2/2016)

     

     
     
    P6 AKTUAL

     
    Částka číslo 21/2016 ze dne 19.2.2016
    57/2016 Nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních

    Částka číslo 22/2015 ze dne 22.2.2016
    58/2016 Vyhláška o státních zkouškách z grafických disciplín a o změně vyhlášky č. 3/2015 Sb., o některých dokladech o vzdělání

    Částka číslo 23/2016 ze dne 24.2.2016
    59/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 243/2009 Sb., o stanovení seznamu osob s uvedením jejich pracovišť, pro jejichž činnost se nevyžaduje povolení k zacházení s návykovými látkami a přípravky je obsahujícími, ve znění vyhlášky č. 28/2013 Sb.
    60/2016 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně

    Částka číslo 24/2016 ze dne 25.2.2016
    61/2016 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 50/2015 Sb., o stanovení některých podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům a o změně některých souvisejících nařízení vlády, ve znění pozdějších předpisů, a další související nařízení vlády
    62/2016 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 74/2015 Sb., o podmínkách poskytování dotací na opatření dobré životní podmínky zvířat, ve znění nařízení vlády č. 113/2015 Sb.
    63/2016 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2015 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálně-klimatických opatření a o změně nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření, ve znění pozdějších předpisů, ve znění nařízení vlády č. 113/2015 Sb., a nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření, ve znění pozdějších předpisů
    64/2016 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 76/2015 Sb., o podmínkách provádění opatření ekologické zemědělství, ve znění nařízení vlády č. 113/2015 Sb., a o změně některých souvisejících nařízení vlády
    65/2016 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 218/2014 Sb., o stanovení rezervy státních pozemků pro uskutečňování rozvojových programů státu

    Částka číslo 25/2016 ze dne 25.2.2016
    66/2016 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 71/2013 Sb., o podmínkách pro ocenění výsledků výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
    67/2016 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
    68/2016 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce

     

     
     
    PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

     
    VEDOUCÍ PRACOVNÍK – UDRŽTE SI NEJLEPŠÍ ZAMĚSTNANCE

    Příklad
    Rado, zakladatel firmy specializující se na každodenní e-mailové zpravodajství nabízející hodnocení restaurací, barů a všeho, co se týká jídla – ví velmi dobře o problému odměňování hvězd bez tradičních finančních podnětů. Jeho začínající firma (Rado ji založil v říjnu 2008) nemá ty samé finanční odměny jako starší firmy.
    Rado se musel spolehnout na jiné druhy odměn, aby si přitáhl a udržel talenty. Jednou z klíčových odměn je příležitost dělat vzrušující práci a být součástí rychle se rozvíjející společnosti. „Každý se může velmi snadno přesvědčit, jak jeho každodenní úsilí přispívá k vytvoření úspěšné organizace,“ říká Rado. Firma nemá personální oddělení (je jím Rado sám) nebo nějaký oficiální proces hodnocení zaměstnanců. Místo toho Rado dělá opakovaně pohovory se svými 12 zaměstnanci podle délky působení ve firmě.

    Každý pohovor končí položením dvou otázek:
    1. Co máte v úmyslu udělat, aby se firma dostala na vyšší úroveň?
    2. Jak může firma přispět k rozvoji vašich dovedností a ke splnění vašich profesních plánů?

    Rado zažívá nejhezčí chvíle, když se odpovědi na obě otázky aspoň částečně překrývají. Katka, editorka, přišla do firmy z oblasti vydávání odborných publikací. Brzy po nástupu do firmy se uskutečnilo setkání týmu. Rado potřeboval prodiskutovat potřebu lepšího pochopení Search Engine Optimization (SEO). Optimalizace byla velmi užitečná pro firmu, hlavně pro její další růst. Katka řekla, že má v dané oblasti zkušenosti. Rado ji požádal, aby se daného problému ve firmě ujala. Poprosil ji, aby se podělila se svými znalostmi a dovednostmi tak, že bude vzdělávat ostatní zaměstnance firmy. V roce 2010 společnost rozšířila svoje bezplatné mailové denní zpravodajství už o dalších 5 míst. Katka je odpovědná za přijetí 5 nových editorů s tím, že jim poskytne i odpovídající školení SEO.


    Co říkají odborníci
    Jako manažer máte za úkol vymyslet, které z možných benefitů si vaši lidé nejvíc považují. Jak zdůrazňuje Conger: „Mnoho manažerů ani neví, co mají k dispozici.“ Využívání nízkonákladových pák je vynikající způsob, jak dokázat svým hvězdám, že si jich vážíte, oceňujete jejich práci a zajímáte se o jejich pracovní postup. Boris Groysberg, profesor na Harvard Business School, navrhuje: „Najít podněty, které mají větší hodnotu pro jednotlivce, než jsou náklady na ně pro firmu.“

    Tipy, které můžete využít v případě, že váš rozpočet je tento rok zase o něco tenčí.
    - Ocenění za dobrou práci. Je to jedno z finančně nejméně náročných a bohužel nejvíc podceňovaných prostředků, které mohou manažeři využívat. Conger říká: „Téměř ve všech firmách je zaznamenán deficit ocenění pracovního přínosu zaměstnanců.“ Vyjádříte vděčnost za práci, která je za hranicemi běžného standardu. Buďte konkrétní.
    - Projekty a úkoly, které jsou výzvami. Abyste si udrželi neustálý zájem vynikajícího pracovníka o práci, dejte mu příležitost projevit se na novém projektu nebo na úkolu, díky nimž si vybuduje své dovednosti a vznikne mu možnost zazářit. Může to být týmový projekt, který dá dohromady vaši hvězdu s dalšími hvězdami z jiných oddělení nebo s jinými funkcemi. Anebo to může být sólo projekt, čímž ukážete svoji víru v jeho schopnosti.

    Když přemýšlíte nad projekty, které byste mohli zadat, ptejte se sám sebe, které z vašich projektů jsou nejzajímavější a nejvíc vás naplňují.
    Přemýšlejte, jak byste je mohli delegovat. Vyberte skutečně projekt, o němž jste přesvědčeni, že v něm vaše hvězda dosáhne úspěch. Zvláště dobrými projekty jsou ty, které zahrnují interakci s důležitým klientem nebo zviditelnění pracovníka na nejvyšších místech vedení firmy.
    Pouvažujte o projektu, který má spojitost se současnou situací ve firmě. Můžete například požádat svoji hvězdu, aby stanovila nové zdroje příjmů, nebo zjistila, jak může vaše firma soutěžit na trhu s lacinějšími výrobky. Buďte ale opatrní při zadávání těchto projektů. Nikdo nechce slyšet zprávu, že namísto bonusu dostane víc práce.

    - Příležitosti rozvoje. Mnoho manažerů zanedbává tuto možnost, protože náklady na vzdělávání a celkový rozvoj zaměstnanců byly silně omezeny, pokud vůbec nějaké zůstaly. Na druhé straně existuje hodně finančně nenáročných či dokonce bezplatných způsobů, jak rozvíjet dovednosti. Úkol, který představuje pro dotyčného určitou výzvu, je jedním z nich. Můžete si dokonce vybrat úkol s tím, že už předem definujete, jakou dovednost byste chtěli u zaměstnance rozvíjet. Můžete najít své hvězdě mentora, který je služebně starší ve firmě a snad sdílí jeho pracovní zájmy nebo má podobné pracovní pozadí. Když si firma uchová kouče pro top manažery, uvažujte o tom, jestli byste své hvězdě nedopřáli nějakou tu seanci s jedním z nich.

    Nezapomeňte !
    Můžete také přispět k rozvoji ostatních tak, že požádáte svoji hvězdu, aby začala ostatní vyučovat dovednosti, které ovládá nejlépe. Když je známá uzavíráním těžkých obchodů s nejlepšími klienty, požádejte ji, aby navrhla a vedla lekce vyjednávání pro ostatní obchodní zástupce. To jí umožní působit jako vzor pro ostatní a zároveň si přitom prohloubí své odborné vědomosti v dané oblasti.

    - Nepeněžní požitky. K dispozici máte celou řadu levných či bezplatných požitků, které můžete hvězdě nabídnout. Třeba flexibilitu, lepší pracovní/osobní rovnováhu, víc samostatnosti. „Firmy mají v těžkých dobách sklon víc kontrolovat,“ říká Conger. „A je důležité počítat s touto tendencí.“ Zeptejte se svých hvězd, na čem jim nejvíc záleží. Pokud má mladou rodinu, najděte způsob, jak by mohla zčásti pracovat doma. Když si chce doplnit ve vlastním zájmu a na vlastní náklady vzdělání na vysoké škole, dopřejte jí dost času na to, aby tak učinila.

    Mějte znepokojení a frustraci podřízených pod kontrolou
    Když jsou bonusy zrušeny a mzdy zmraženy, někteří vynikající zaměstnanci začnou pociťovat frustraci a znepokojení nad vlastní budoucností v dané firmě. Vaším úkolem coby manažera je odpovídat na tyto negativní pocity. Pokud čelíte hvězdě, která ztratila odvahu, Conger navrhuje využít sebe sama jako vzor. „Zeptejte se sám sebe, proč zůstáváte ve firmě. A podělte se se svými závěry se svojí hvězdou.“

    Hodně komunikovat
    Zásadní je otevřená komunikace. V těžkých dobách by měli manažeři mnohem víc komunikovat, aby pomohli zmenšit strach a úzkost. Buďte upřímní při popisu situace firmy a jejích výhledech do budoucnosti.

    Na firemní kultuře záleží víc, než se může zdát
    Silná firemní kultura je velmi nápomocná při udržení hvězd. Groysberg říká, že firmy by se měly zaměřit na „vybudování silné firemní kultury oproti národu svobodných agentů“, aby vynikající zaměstnanci byli více méně nuceni zůstat hlavně tehdy, když má firma problémy.
    Insitut SAS, soukromá softwarová firma se sídlem v Cary, North Carolina, měla dlouho problémy, co se týká udržení a motivace zaměstnanců.

    Co dělat? 1. Zjistěte, jakých benefitů si zaměstnanci nejvíc váží. 2. Víc komunikujte. 3. Buďte realističtí, pokud jde o znepokojení a frustraci lidí.
    Co nedělat? 1. Zapomenout, že spokojenost se současným nadřízeným podstatně ovlivňuje rozhodnutí zaměstnance zůstat či nezůstat ve firmě. 2. Předpokládat, že špatná ekonomická situace se sama postará o tom, že nejlepší pracovníci zůstanou ve firmě. 3. Myslet si, že peníze jsou jediným motivačním nástrojem.
    Firma poskytuje benefity a programy, které odbourávají stres a podněcují zaměstnance, aby se zaměřili na svoji práci. Zahrnují lékařskou péči bez čekacích dob, fitness centrum až po zabezpečení takové práce, která zaměstnance naplňuje. SAS top manažeři jdou příkladem, otevřeně komunikují se všemi zaměstnanci. Pomáhá to odstranit „faktor strachu“.

    Zpracovala –red– podle: www.hbr.com

     

     
     
    CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

     
    Termíny pro praxi v Březnu 2015

    1. března
    Úterý
    Daně z příjmů – zaměstnavatel Listinné podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za kalendářní rok 2015 včetně příloh (elektronické podání stačí až do 20. 3.)
    (§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    8. března
    Úterý
    Zdravotní poj. – OSVČ Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za únor 2016
    (§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    15. března
    Úterý
    Daně z příjmů – poplatník Odvod čtvrtletní zálohy na daň z příjmů na rok 2016, pokud poslední známá daňová povinnost poplatníka za zdaňovací období kalendářního roku 2015 přesáhla 150.000 Kč
    (§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Daně z příjmů – platební zpro-středkovatel Oznámení platebního zprostředkovatele o výplatách příjmů úrokového charakteru zejména občanům jiných státu EU, resp. EHP za rok 2015
    (§ 38fa odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    21. března
    Pondělí (za neděli 20. 3.)
    Daň z příjmů – zaměstnavatel Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za únor 2016
    (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Elektronické podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za rok 2015 včetně příloh (listinné podání bylo nutné podat už do 1. 3.)
    (§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Sociální pojištění – OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za únor 2016
    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za únor 2016
    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za únor 2016
    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za únor 2016
    (§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za únor 2016
    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za únor 2016
    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    25. března
    Pátek
    DPH Podání přiznání k DPH plátce s měsíčním zdaňovacím obdobím za únor 2016 a její zaplacení
    (§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání kontrolního hlášení za únor 2016 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco u plátců z řad osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc
    (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení plátce za únor 2016, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou zdaní příjemce)
    (§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za únor 2016, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
    (§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za únor 2016, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    31. března
    Čtvrtek
    Daně z příjmů - plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v únoru 2016 a hlášení plátce daně o dani sražené zahraničním poplatníkům (s výjimkou příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
    (§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Odvod zajištění daně sraženého v únoru 2016 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
    (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Daň z příjmů – zaměstnavatel Provedení ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2015
    (§ 38ch odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Zdravotní pojištění – OSVČ Oznámení OSVČ účtující v hospodářském roce zdravotní pojišťovně, ke kterému datu bude podávat daňové přiznání za rok 2015, pokud tak učiní později než k 31. 3.
    (§ 24 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Název krajiny Název měny Měna 16.2. 17.2. 18.2. 19.2. 22.2. 23.2. 24.2. 25.2. 26.2. 29.2. 1.3. 2.3.
    Austrálie dolar AUD 17,303 17,323 17,3 17,433 17,313 17,642 17,788 17,658 17,686 17,716 17,729 17,797
    Brazílie real BRL 6,067 6,03 6,024 6,063 6,023 6,174 6,2 6,174 6,215 6,243 6,235 6,217
    Bulharsko lev BGN 13,824 13,821 13,822 13,814 13,818 13,814 13,821 13,826 13,83 13,84 13,833 13,831
    Čína renminbi CNY 3,725 3,718 3,72 3,741 3,735 3,758 3,764 3,768 3,755 3,762 3,792 3,8
    Dánsko koruna DKK 3,622 3,621 3,621 3,62 3,621 3,621 3,623 3,624 3,625 3,628 3,627 3,627
    EMU euro EUR 27,035 27,03 27,03 27,02 27,025 27,02 27,03 27,045 27,05 27,065 27,055 27,055
    Filipíny peso PHP 51,016 50,95 50,969 51,282 51,133 51,447 51,589 51,664 51,484 51,768 52,417 52,666
    Hongkong dolar HKD 3,106 3,109 3,116 3,133 3,132 3,154 3,162 3,169 3,157 3,165 3,196 3,2
    Chorvatsko kuna HRK 3,549 3,548 3,548 3,547 3,548 3,542 3,545 3,546 3,549 3,551 3,547 3,547
    Indie rupie INR 35,524 35,4 35,441 35,567 35,526 35,739 35,852 35,912 35,611 35,792 36,374 36,674
    Indonesie rupie IDR 1,808 1,807 1,797 1,806 1,804 1,824 1,83 1,836 1,829 1,839 1,858 1,864
    Japonsko jen JPY 21,185 21,285 21,27 21,418 21,55 21,633 21,958 22,013 21,813 21,75 21,972 22,003
    Jihoafrická rep. rand ZAR 1,535 1,539 1,551 1,582 1,576 1,604 1,624 1,585 1,576 1,568 1,55 1,572
    Jižní Korea won KRW 1,999 1,99 1,975 1,983 1,974 1,999 1,997 1,989 1,979 1,989 2,008 2,018
    Kanada dolar CAD 17,489 17,522 17,567 17,808 17,689 17,86 17,884 17,797 18,004 18,153 18,322 18,402
    Maďarsko forint HUF 8,746 8,702 8,721 8,733 8,744 8,778 8,786 8,708 8,701 8,716 8,694 8,722
    Malajsie ringgit MYR 5,856 5,831 5,759 5,852 5,788 5,839 5,849 5,84 5,813 5,839 5,909 5,968
    Mexiko peso MXN 1,282 1,285 1,295 1,336 1,331 1,355 1,358 1,347 1,352 1,358 1,366 1,381
    MMF SDR XDR 33,995 33,853 33,898 34,009 33,981 34,067 34,142 34,134 34,073 34,142 34,502 34,366
    Norsko koruna NOK 2,807 2,814 2,818 2,837 2,833 2,846 2,858 2,822 2,835 2,84 2,847 2,876
    Nový Zéland dolar NZD 16,119 15,969 15,997 16,151 16,119 16,358 16,433 16,272 16,402 16,558 16,347 16,419
    Polsko zlotý PLN 6,153 6,134 6,145 6,167 6,174 6,195 6,189 6,192 6,205 6,205 6,213 6,227
    Rumunsko nové leu RON 6,05 6,059 6,067 6,056 6,05 6,036 6,054 6,04 6,055 6,063 6,046 6,059
    Rusko rubl RUB 31,304 31,272 31,707 32,36 31,689 32,336 32,648 31,936 32,211 32,581 32,736 33,692
    Singapur dolar SGD 17,283 17,271 17,218 17,364 17,303 17,466 17,464 17,473 17,491 17,542 17,652 17,752
    Švédsko koruna SEK 2,85 2,853 2,853 2,874 2,88 2,887 2,891 2,888 2,884 2,888 2,902 2,888
    Švýcarsko frank CHF 24,551 24,544 24,498 24,499 24,528 24,538 24,751 24,781 24,74 24,767 24,798 24,91
    Thajsko baht THB 67,907 67,94 68,152 68,547 68,096 68,544 68,733 68,95 68,778 68,973 69,682 69,886
    Turecko nová lira TRY 8,215 8,189 8,204 8,223 8,214 8,312 8,369 8,365 8,386 8,367 8,385 8,434
    USA dolar USD 24,182 24,214 24,276 24,375 24,351 24,505 24,57 24,629 24,526 24,589 24,848 24,879
    Velká Británie libra GBP 35,006 34,847 34,73 35,016 34,771 34,538 34,664 34,258 34,273 34,353 34,435 34,764
    Izrael šekel ILS 6,215 6,192 6,219 6,239 6,223 6,274 6,291 6,273 6,287 6,305 6,358 6,39

     

     
     
    NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

     
    Poradce, měsíčník č. 9/2016 (IV/2016)
    • Zákon o svobodném přístupu k informacím s komentářemJUDr. Jiří Nesnídal

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 3-4/2016 (II/2016)
    • Novela zákona o daních z příjmů - Ing. Eva Sedláková
    • Smluvní sankce a daň z příjmů - Ing. Helena Machová
    • Účty a zásady účtování na účtech aneb ČÚS č. 001 - Ing. Vladimír Hruška
    • DPH při prodeji pozemků v roce 2016 - Ing. Václav Benda
    • Oprava při neúčtování kursových rozdílů v předchozím období - Ing. Zdenka Cardová
    • Pracovní volno při překážkách v práci - JUDr. Ladislav Jouza

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 3/2016 (II/2016)
    • Kontrolní hlášení a další změny zákona o DPH od 1. 1. 2016Ing. Václav Benda
    • Úvěry a zápůjčky v daních a účetnictvíIng. Karel Janda
    • Spol. s.r.o. v daních a účetnictvíIng. Martin Děrgel

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 3-4/2016 (II/2016)
    • Prodej akcií – nově - Ing. Ivan Macháček
    • Vyšší podpora v nezaměstnanosti – aktuálně - Ing. Olga Bičáková
    • Mateřská a rodičovská dovolená - Ing. Antonín Daněk
    • OSVČ ve zdravotním pojištění v roce 2016 - Ing. Antonín Daněk
    • Správní delikty podnikatelů a zaměstnavatelů - Ing. Olga Bičáková
    • Průměrný výdělek v kostce - JUDr. Eva Dandová

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 3-4/2016 (II/2016)
    • Právní předpisy u neziskových subjektů – změny (2.) - Ing. Zdeněk Morávek
    • Veřejné zakázky zadávané obcí (2.) - JUDr. Jana Drexlerová
    • Pohledávky – opravné položky (2.)Ing. Karel Janda

    1000 řešení – měsíčník č. 3-4/2016 (II/2016)
    • ČÚS pro podnikatele - novela - Ing. Martin Děrgel
    • Veřejné zakázky - JUDr. Jana Drexlerová
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

    Monotematiky:

  • Účetní závěrka podnikatelů za rok 2015 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
  • Daňová přiznání FO a PO za rok 2015 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
  • Roční zúčtování příjmů za rok 2015 (postup ročního zúčtování ze závislé činnosti)
  • Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2016 (přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů ... z oblasti mezd a platů)
  • Daňové a nedaňové výdaje (2016) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
  • Povinnosti zaměstnavatel – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)


  • PŘIPRAVUJEME

    Poradce, měsíčník č. 10/2016 (II/2016)
    • Energetický zákon s komentářemMgr. Martina Bartová

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5/2016 (IV/2016)
    • Účtování o ojetých vozidlech (2.)Ing. Karel Janda
    • Stravné nově od 1. 1. 2016 - Richard W. Fetter
    • Odpovědnost za odložené věciKateřina Háchová

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 5/2016 (IV/2016)
    • Pohledávky v účetnictví a opravné položkyIng. Zdenka Cardová
    • Daňové řešení benefituIng. Ivan Macháček

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5/2016 (IV/2016)
    • Smlouvy dle NOZ a jejich řešení - JUDr. Ladislav Jouza
    • Občanský zákoník v pracovněprávních vztazích - Ing. Karel Janda
    • Doručení výpovědi - poslední známa adresa zaměstnance - Kateřina Háchová
    • Nejčastější omyly mzdové účetní ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 5/2016 (IV/2016)
    • Termínovaný pracovní poměr – změny - JUDr. Ladislav Jouza
    • Jak bezpečně ukončit pracovní poměr? - Ing. Karel Janda
    • Určování výživného na nezletilé dítě - Ing. Jana Drexlerová

    1000 řešení – měsíčník č. 5/2016 (IV/2016)
    • Zákoník práce - JUDr. Ladislav Jouza
    • Zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Balíček manažera
    Každý řídící pracovník (manažer, vedoucí oddělení, vedoucí úseku, majitel firmy, společník ….) se zúčastňuje různých jednání a komunikuje na odborné úrovni s množstvím osob. K odborné komunikaci patří také používání odborných výrazů nebo cizích slov a termínů. Aby Vás při jednáních nic nezaskočilo a porozuměli jste výrazům Vašeho spolubesedníka, přinášíme Vám naše publikace, které by neměli chybět ve Vaší knižnici.
    Balíček je určen manažerům, učitelům a studentům středních odborných škol a gymnázií, vysokoškolákům, soukromým podnikatelům a ostatním vedoucím pracovníkům.

    • Ekonomický a personální slovník - monotematika
      /A5, str. 260/
    • Vzory smluv dle ZP + CD - komentované vzory smluv
      /A5, str. 144/
    • CD NOZ - komentované vzory smluv
    • Poradce 1/2016 - Živnostenský zákon s komentářem - JUDr. Viktor Šmejkal
      /A5, str. 288/

    Cena balíčku je 580 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 290 Kč.
    Ušetříte 290 Kč.

    Veřejné zakázky
    Problematika veřejných zakázek je v současnosti mediálně i odborně často diskutované téma. Prostřednictvím veřejných zakázek dochází k nakládání s veřejnými finančními prostředky. Obce jako veřejní zadavatelé realizují veřejné projekty a tak přispívají k celkovému ekonomickému i sociálnímu rozvoji. Co je veřejná zakázka? Jak se dělí veřejné zakázky? Balíček je určen podnikatelům, zastupitelům obcí, živnostníkům, auditorům, ekonomům.

    • PVS 2/2016 - Veřejné zakázky zadávané obcí (1.) - příspěvek – JUDr. Jana Drexlerová
      /A4, str. 80/
    • PVS 3-4/2016 - Veřejné zakázky zadávané obcí (2.) - příspěvek – JUDr. Jana Drexlerová
      /A4, str. 112/
    • 1000 řešení 3-4/2016 - Veřejné zakázky - praktické příklady – JUDr. Jana Drexlerová
      /A5, str. 120/
    • Zákony IV/2016 - Zákon o veřejných zakázkách - úplné znění zákona
      /A5, str. 424/

    Cena balíčku je 850 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 425 Kč.
    Ušetříte 425 Kč.

    Spol. s.r.o. v účetnictví a daních
    Společnost s ručením omezeným je nejčastěji se vyskytující obchodní korporací v České republice. Je řazena mezi společnosti kapitálové. Jako největší výhoda se považuje omezené ručení společníků. Víte jak řešit daňové a účetní problémy vyskytující se ve společnosti s.r.o.? Co když je s.r.o. insolventní?
    Pomoci Vám mohou naše publikace, které jsou určeny společníkům s.r.o., podnikatelům, účetním, mzdovým účetním, daňovým poradcům, auditorům.

    • DÚVaP 3/2016 - Společnost s ručením omezeným v účetnictví a daních - příspěvek – Ing. Martin Děrgel
      /A5, str. 160/
    • Poradce 9/2016 - Insolvence z hlediska ZDP - příspěvek - Ing. Eva Sedláková
      /A5, str. 296/
    • DaÚ 1/2016 - Rozdělování příjmů a výdajů na spolupracující osoby - příspěvek – Ing. Eva Sedláková
      /A4, str. 80/

    Cena balíčku je 479 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 335 Kč.
    Ušetříte 144 Kč.



    Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page