|
DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAJE
Publikace
Daňové a nedaňové výdaje vznikla na základě četných dotazů čtenářů –
poplatníků daně z příjmů, jak v praxi uplatnit do daňových výdajů
některé konkrétní jimi vynaložené výdaje.
Automobil
Uplatňování výdajů
spojených s pořízením automobilu a následně pak s jeho provozem,
závisí na skutečnosti, jakým způsobem poplatník automobil nabyl, zdali ho např.
koupil, či získal formou finančního leasingu nebo bezúplatně, tj. darem nebo
děděním. Z hlediska uplatňování příslušných provozních výdajů, je pro
účely daně z příjmů fyzických osob rozhodující zda se jedná o vlastní
automobil zahrnutý v obchodním majetku, nezahrnutý v obchodním
majetku nebo o automobil vypůjčený, najatý nebo pořizovaný na finanční
leasing.
1. Výdaje na
pořízení automobilu koupí
Bude-li koupený
automobil zahrnut do obchodního majetku podnikatele, lze výdaje na pořízení
automobilu uplatnit do daňových výdajů prostřednictvím daňových odpisů podle § 26 až 33 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů. V daném případě se bude jednat o hmotný
majetek ve smyslu
§ 26 odst. 2 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, tj. pořizovací cena
převýší zákonný limit 40 000 Kč.
Obchodním majetkem se podle § 4 odst. 4 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, se pro účely daně z příjmů fyzických osob rozumí část majetku
poplatníka, o které bylo nebo je účtováno anebo je nebo byla uvedena
v daňové evidenci. Dnem vyřazení určité složky majetku z obchodního
majetku poplatníka se rozumí den, kdy poplatník o této složce majetku
naposledy účtoval nebo ji naposledy uváděl v daňové evidenci. Termín
„obchodní majetek“ se vztahuje k příjmům podle § 7 zákona
o daních z příjmů, tj. k příjmům ze samostatné činnosti.
V žádném případě se nejedná o majetek pronajímaný v rámci příjmů
z nájmu podle § 9 zákona.
2. Provozní výdaje
Mezi provozní výdaje
patří výdaje na běžnou údržbu a opravy vozidla včetně výdajů na výměnu
ojetých či poškozených pneumatik, nákup zimních pneumatik, které lze na straně
poplatníka – fyzické osoby s příjmy podle § 7 zákona o daních
z příjmů uplatnit jen za předpokladu, že vozidlo je zahrnuto
v jeho obchodním majetku. Dále se může jednat o pojistné
automobilu.
Při uplatňování
výdajů na pohonné hmoty při pracovních cestách uskutečněných automobilem do
výdajů daňových, pokud podnikatel nepoužije paušální výdaj na dopravu, je třeba
zásadně rozlišovat jaké vozidlo a kým bylo na pracovní cestu použito.
V praxi se nejvíce vyskytují tyto kombinace:
-
vozidlo vlastní podnikatel
a je zahrnuté v jeho obchodním majetku
a) vozidlo použil
podnikatel nebo jeho spolupracující osoba
b) vozidlo použil
zaměstnanec,
-
vozidlo vlastní podnikatel
a není zahrnuté v jeho obchodním majetku
a) vozidlo použil
podnikatel nebo jeho spolupracující osoba
b) vozidlo použil
zaměstnanec,
-
pro pracovní cestu použil
podnikatel nebo jeho spolupracující osoba najatý automobil,
-
pro pracovní cestu použil
podnikatel nebo jeho spolupracující osoba automobil pořizovaný na finanční
leasing.
Uplatnění
výdajů spojených s pracovníci cestami podnikatele nebo jeho spolupracující
osoby stanoví § 24 odst. 2 písm. k) nebo též § 24
odst. 2 písm. zt) zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, výši výdajů zaměstnavatele
spojených s pracovníci cestami zaměstnance stanoví § 24 odst. 2
písm. zh) zákona o daních z příjmů – viz heslo „Pracovní cesty“.
3. Finanční
leasing automobilu
Podle § 21d odst. 1 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, se finančním leasingem pro účely daní z příjmů rozumí přenechání
hmotného majetkem, vlastníkem k užití uživateli za úplatu, pokud
a) je při vzniku smlouvy
1. ujednáno, že po uplynutí
sjednané doby převede vlastník předmětu finančního leasingu vlastnické právo
k němu za kupní cenu nebo bezúplatně na uživatele předmětu finančního
leasingu, nebo
2. ujednáno právo uživatele na
převod podle bodu 1,
b) ke dni převodu vlastnického
práva není kupní cena vyšší než zůstatková cena vypočtená ze vstupní ceny
evidované u vlastníka, kterou by předmět finančního leasingu měl při
rovnoměrném odpisování bez zvýšení odpisu v prvním roce odpisování,
s výjimkou případu, že by předmět finančního leasingu byl při tomto
odpisování již odepsán ve výši 100 % vstupní ceny,
c) je při vzniku smlouvy ujednáno,
že po dobu trvání finančního leasingu budou na uživatele převedeny
1. užívací práva k předmětu
leasingu,
2. povinnosti spojené s péčí
o předmět leasingu a
3. rizika spojená s užíváním
předmětu leasingu a
d) je splněna minimální doba
finančního leasingu; doba finančního leasingu se počítá ode dne, kdy byl
předmět finančního leasingu uživateli přenechán ve stavu způsobilém obvyklému
užívání.
Pokud si podnikatel pořídí automobil formou
finančního leasingu, může jako daňový výdaj uplatnit úplatu. Úplatu je třeba
vždy uplatňovat do daňových výdajů časově rozlišenou, a to jak na straně
poplatníků, kteří vedou účetnictví, tak i na straně poplatníků vedoucích
daňovou evidenci, a to v souladu s § 24 odst. 2
písm. h) zákona o daních z příjmů.
Podmínkou pro
uplatnění úplaty u finančního leasingu automobilu do daňových výdajů je
nejen dodržení výše uvedené doby trvání finančního leasingu a výše kupní
ceny, ale pro poplatníky fyzické osoby ještě povinnost vložit automobil do
obchodního majetku (§ 24 odst. 4 zákona).
Pojem finanční leasing podle § 21d zákona
se pro účely zákona o daních z příjmů týká pouze odpisovaného
hmotného majetku
Doba trvání finančního
leasingu automobilu
Podle § 21d odst. 2
zákona je počínaje r. 2015 minimální dobou finančního leasingu minimální doba
odpisování hmotného majetku uvedená v § 30 odst. 1 nebo doba
odpisování podle § 30a nebo 30b v okamžiku uzavření smlouvy.
U hmotného majetku zařazeného v odpisové skupině 2 až 6 podle přílohy
č. 1 k tomuto zákonu se tato doba zkracuje o 6 měsíců. Doba
finančního leasingu se v souladu s § 21d odst. 1
písm. d) zákona o daních z příjmů počítá ode dne, kdy byl
předmět finančního leasingu uživateli přenechán ve stavu způsobilém obvyklému
užívání.
Minimální doba trvání finančního
leasingu automobilu je 54 měsíců. Pokud
se jedná o zahájení finančního leasingu automobilu, je třeba, aby
automobil, který má uživatel k dispozici, byl opatřen registrační značkou.
Příklad
Podnikatel si
20. ledna 2020 sjednal finanční leasing osobního automobilu s tím, že
celková úplata bude činit 1 800 000 Kč. Automobil vlastník podnikateli
předal až 1. února 2020. Otázkou je, jak může podnikatel úplatu uplatňovat do
daňových výdajů.
Finanční leasing
automobilu musí trvat minimálně 54 měsíců. Ve zdaňovacím období 2020 může
podnikatel uplatnit do daňových výdajů 11/54 z částky 1
800 000 Kč, v r. 2021 12/54 z částky 1
800 000 Kč. V dalších letech se bude postupovat obdobně.
Bezpečnost a ochrana zdraví
1.
Bezpečnost
a ochrana zdraví
Z hlediska daně
z příjmů lze jako daňový výdaj uplatnit výdaje vynaložené na bezpečnost
a ochranu zdraví při práci a dále pak na hygienické vybavení
pracovišť, a to v souladu s § 24 odst. 2 písm. j)
bod 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů.
Jedná se
o výdaje, které je zaměstnavatel povinen hradit včetně výdajů na pořízení
osobních ochranných pracovních prostředků podle obecně závazných právních
předpisů, kterými jsou např. zákoník práce, nařízení vlády
č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky
poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích
a dezinfekčních prostředků, nařízení vlády č. 361/2007 Sb.,
kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění
pozdějších předpisů. Oblast bezpečnosti a ochrany zdraví upravuje dále
zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů a dále i zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění
dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění
pozdějších předpisů. Citovaný zákon č. 258/2000 Sb., stanoví mimo
jiné i podmínky pro pravidelné, zvláštní a mimořádné očkování.
Výdaje spojené s pořízením nadlimitních
ochranných prostředků do výdajů daňových uplatnit nelze v souladu
s § 25 odst. 1 písm. j) zákona o daních z příjmů,
a to ani v případě, že poskytnutí je v souladu s kolektivní
smlouvou, vnitřním předpisem zaměstnavatele, pracovní nebo jinou smlouvou
v souladu s § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 zákona
o daních z příjmů.
Příklad
Zaměstnavatel poskytl
zaměstnancům pracujícím ve venkovním pracovišti v zimě (na stavbě)
pracovní rukavice s teplou vložkou, pracovní oděv, který má tepelnou
izolaci a pracovní obuv chránící před chladem. Otázkou je, jak bude
zaměstnavatel postupovat z hlediska daně z příjmů.
Zákon v § 24
odst. 2 písm. j) bod 1 stanoví, že na straně zaměstnavatele jsou
daňovým výdajem výdaje spojené s pořízením ochranných prostředků
v souladu s nařízením vlády č. 361/2007 Sb.
Pokud se jedná
o zaměstnance, zákon v § 6 odst. 7 písm. b) stanoví
mimo jiné, že za příjmy ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem
daně, není hodnota ochranných pracovních prostředků, pracovních oděvů
a obuvi.
Příklad
Prodavačka musí
stát téměř celý den na nohou. Otázkou je, zda si zaměstnavatel může uplatnit do
daňových výdajů výdaje na nákup zdravotních sandálů pro tuto zaměstnankyni.
V případě
nákupu zdravotní obuvi pro prodavačku jsou výdaje s tímto nákupem spojené
výdaji daňovými podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 1 zákona. Jedná
se o výdaje na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a hygienické vybavení pracovišť, které řeší zákoník práce a nařízení
vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší
podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích,
čisticích a dezinfekčních prostředků.
Příklad
Podnikatel zaměstnává pracovníky, kteří provádějí
montáž elektrotechnických zabezpečovacích systémů. K provádění této
činnosti musí mít pravidelné opakované vyšetření zdravotní způsobilosti, které
zaměstnavatel hradí. Otázkou je, zda je tento výdaj výdajem daňovým.
Vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce
a Českého báňského úřadu č. 50/1978 Sb., o odborné
způsobilosti v elektrotechnice, ve znění pozdějších předpisů
v § 2 stanoví, že pracovníci uvedení v § 1 odst. 1 musí
být tělesně a duševně způsobilí a musí splňovat podmínky stanovené
touto vyhláškou.
Výdaje spojené
s povinností stanovenou výše uvedenou vyhláškou jsou výdaji daňovými,
pokud je nehradí příslušná zdravotní pojišťovna.
2.
Ochranné nápoje
Zákon o daních z příjmů
v § 24 odst. 2 písm. j) bod 1 stanoví, že daňovým výdajem
jsou i výdaje (náklady) na pořízení ochranných nápojů, které lze
uplatnit v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy. Poskytování
ochranných nápojů se řídí zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve
znění pozdějších předpisů (§ 104), zákonem č. 309/2006 Sb.,
o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve
znění pozdějších předpisů (§ 7), nařízením vlády
č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
ve znění pozdějších předpisů (§ 8).
Daňovým výdajem jsou i výdaje
na pořízení pitné vody, kterou je zaměstnavatel povinen zaměstnancům na
pracovišti zajistit, a to bez ohledu na zdroj (vodovod, barely, lahve),
v souladu s nařízením vlády č. 361/2007 Sb., kterým se
stanoví podmínky ochrany zdraví při práci (§ 53), zákonem
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (v § 3
stanoví definici pitné vody), zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění
dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zákon
č. 262/2006 Sb., zákoník práce ve znění pozdějších předpisů.
Výdaje spojené s pořízením
ochranných nápojů nad rozsah stanovený zvláštními právními předpisy, do
výdajů daňových uplatnit nelze v souladu s § 25 odst. 1
písm. j) zákona o daních z příjmů, a to ani v případě,
že poskytnutí je v souladu s kolektivní smlouvou, vnitřním předpisem
zaměstnavatele, pracovní nebo jinou smlouvou v souladu s § 24
odst. 2 písm. j) bod 5 zákona o daních z příjmů.
Daňovým výdajem však na straně zaměstnavatele
nejsou výdaje na pořízení nealkoholických nápojů v souladu
s § 25 odst. 1 písm. zm) zákona o daních
z příjmů. Jde např. o kávu minerálky apod. Podle pokynu GFŘ D – 22 se ustanovení § 25 odst. 1 písm. zm)
zákona nevztahuje na daňovou uznatelnost nákladů na pořízení pitné vody ve
smyslu § 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví a o změně některých souvisejících předpisů, ve znění
pozdějších předpisů, a to v jakékoli formě zajištění pitné vody na
pracovištích (včetně balené pitné vody) a dále na pořízení ochranných
nápojů v souladu se zvláštním předpisem (horké a studené provozy).
Postup na straně zaměstnanců
Na straně zaměstnanců se v případě osobních
ochranných pracovních prostředků a ochranných nápojů postupuje podle
§ 6 odst. 7 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené ustanovení
stanoví, že za příjmy ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem
daně, nejsou hodnota osobních ochranných pracovních prostředků, pracovních
oděvů a obuvi, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných
nápojů poskytovaných v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem, včetně
nákladů na udržování osobních ochranných a pracovních prostředků, jakož i hodnota
poskytovaných stejnokrojů, včetně příspěvků na jejich udržování, dále hodnota
pracovního oblečení, určeného zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání, včetně
příspěvků na jeho udržování.
Zaměstnavatel je v rámci bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci povinen poskytnout zaměstnanci mimo jiné i pracovní oděvy
a obuv a ochranné nápoje v rozsahu stanoveném zvláštními
předpisy. Poskytnutí těchto pracovních prostředků a ochranných nápojů,
není na straně zaměstnance předmětem daně. Hodnota osobních ochranných
pracovních prostředků, pracovních oděvů a obuvi, mycích, čisticích
a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů poskytovaných nad
rozsah stanovený zvláštním předpisem, je zdanitelným příjmem zaměstnance.
Pro úplnost doplňuji, že zákon o daních z příjmů
v § 6 odst. 8 stanoví, že hradí-li zaměstnavatel zaměstnanci
výdaje (náhrady) podle odstavce 7 písm. b) až d) paušální částkou,
považují se tyto výdaje za
prokázané do výše paušálu stanoveného
zvláštními předpisy nebo paušálu uvedeného v kolektivní smlouvě, ve
vnitřním předpise zaměstnavatele, v pracovní nebo jiné smlouvě za
předpokladu, že výše paušálu byla zaměstnavatelem prokazatelně stanovena na
základě kalkulace skutečných výdajů. Stejným způsobem postupuje zaměstnavatel
při stanovení paušálu v případech, kdy dojde ke změně podmínek, za nichž
byl paušál stanoven. Výjimkou
jsou osobní ochranné pracovní prostředky, které nesmí zaměstnavatel nahrazovat
finančním plněním souladu s § 104 odst. 5 zákoníku práce.
(Více již najdete
v odborné tematické publikaci Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2020, v
měsíčnících 1000 řešení 4-5/2020, DaÚ 4-5/2020 a úplné znění zákona o daních
z příjmů s komentářem v Poradci 9-10/2020)
ŠVARCSYSTÉM
Nelegální
zaměstnávání, tedy tzv. práce na černo, je fenoménem poškozujícím ekonomiku
nejen v ČR, ale i ostatních členských státech EU. Oblastí nejvíce
zasaženou nelegální prací je stavebnictví. Zdroje pro financování nelegálního
zaměstnávání jsou pak např. v oblasti pohostinství, kde je stále velký
pohyb hotových peněz. Díky tomu vzniká velký prostor pro machinace, které
zaměstnavatelům umožňují ušetřit na odvodech a vyplácet zaměstnanci hotové
peníze bez toho, aby byly odvedeny zákonem stanovené dávky. Pokud ale není ze
mzdy zaměstnanců odváděno zdravotní a sociální pojištění, nebo je odváděno
v nejnižší možné částce a část mzdy je vyplácena tzv. „stranou“
hotově, pak v případě nemoci klesá nárok takto zneužitého zaměstnance na
výplatu dávek a v budoucnu to má vliv samozřejmě i na výplatu
důchodu.
Podle údajů Státního
úřadu inspekce práce bylo v roce 2018 provedeno celkem 8 339 kontrol
zaměřených na nelegální zaměstnávání, 104 z těchto kontrol pak bylo
provedeno rámci mimořádných kontrolních akcí s celostátní působností.
Kontroly v oblasti nelegálního zaměstnávání byly zaměřeny na nejrůznější
zaměstnavatele s ohledem na možné podezření na umožnění výkonu nelegální
práce. Výše uvedené kontroly byly provedeny u celkem 7 621 subjektů,
z tohoto počtu bylo zkontrolováno celkem 2 732 fyzických osob a 4 889
právnických osob. Při těchto kontrolách bylo zjištěno celkem 7 216 porušení
pracovněprávních předpisů, a to jak v oblasti dodržování povinností
stanovených zákonem o zaměstnanosti, včetně zákazu nelegálního
zaměstnávání, tak v oblasti základních institutů pracovněprávních vztahů a
BOZP, které byly rovněž součástí předmětu kontroly. V rámci provedených
kontrol bylo oblastními inspektoráty práce zjištěno celkem 4 583 osob
vykonávajících nelegální práci. Z tohoto celkového počtu se v 763
případech jednalo o občany ČR, ve 225 případech o občany jiných
členských států EU a v 3 595 případech o cizince ze zemí
mimo EU. Nelegální práce byla zjištěna celkem u 1048 subjektů.
V porovnání s rokem 2017 lze v roce 2018 sledovat výrazný nárůst
v počtu nelegálně pracujících cizinců ze zemí mimo EU, zatímco počet
nelegálně pracujících občanů ČR a občanů zemí EU je meziročně srovnatelný.
Pokračuje tedy trend, započatý již v roce 2016, který zřejmě souvisí se
situací na trhu práce a vysokou neuspokojenou poptávkou po pracovní síle.
Švarcsystém
V médiích
infomují o kontrolách v oblasti nelegálního zaměstnávání.
Co je vlastně
švarcsystém?
Švarcsystem není nikde formálně definován, ale je za něj považována
praxe, kdy fyzické osoby vykonávají práci pro jinou osobu mimo pracovněprávní
vztahy jako osoby samostatně výdělečně činné, a to na základě obchodněprávních nebo
občanskoprávních smluv, kdy ale činnost OSVČ vykazuje znaky závislé práce
(závislé činnosti). Poprvé byl ve větším rozsahu švarcsystém uplatněn
podnikatelem Miroslavem Švarcem v 90. letech s cílem úspory nákladů
(odvodů pojistného na veřejnoprávní pojištění). Od tohoto podnikatele pak
pochází název tohoto jevu.
Za nelegální práci se podle § 5 zákona o zaměstnanosti považuje:
- závislá práce vykonávaná fyzickou osobou mimo
pracovněprávní vztah,
- práce vykonávaná cizincem v rozporu
s vydaným povolením k zaměstnání nebo bez tohoto povolení, je-li
podle tohoto zákona vyžadováno, nebo v rozporu se zaměstnaneckou
kartou, kartou vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrou kartou
vydanými podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky nebo
bez některé z těchto karet; to neplatí v případě výkonu jiné
práce podle § 41 odst. 1 písm. c) zákoníku práce, nebo
- práce vykonávaná cizincem pro právnickou nebo
fyzickou osobu bez platného oprávnění k pobytu na území České
republiky, je-li podle zákona o pobytu cizinců na území České
republiky vyžadováno.
Legální
a nelegální práce
Práce vykonávaná
mimo pracovněprávní vztah se považuje za nelegální práci.
Jak má
zaměstnanec poznat, kdy podepisuje legální a kdy nelegální smlouvu
o práci?
Legální práce je
práce sjednaná podle zákoníku práce a ten ji nazývá „závislou prací“.
Podle definice toho pojmu je závislou prací práce, která je vykonávána ve
vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, jménem
zaměstnavatele, podle pokynů zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro
zaměstnavatele vykonává osobně. Závislá práce musí být vykonávána za mzdu, plat
nebo odměnu za práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele,
v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném
dohodnutém místě. Rozlišení, zda jde o závislou práci či jde naopak o výkon
nezávislé práce (např. na základě živnostenského oprávnění či na základě
zvláštních předpisů, jako je např. činnost advokáta, notáře, daňového poradce),
má velmi závažné dopady do oblasti veřejnoprávních předpisů, a to
především do oblasti daně z příjmů a do oblasti sociálního
a zdravotního pojištění. Obecně lze říci, že z hlediska těchto
předpisů a především nákladů vynaložených subjektem, který si práci
najímá, je ekonomicky výhodnější práce nezávislá. Tato skutečnost vedla
počátkem 90. let k vytvoření tzv. švarcsystému (podle podnikatele, který
se jmenoval Švarc), tj. k uzavírání namísto pracovního poměru obchodních
smluv s osobami vlastnícími živnostenské oprávnění. Vedlo to
k takovým paradoxům, že např. prodavači (včetně pokladních, a to
i v obchodních řetězcích) byli najímáni do obchodního vztahu
a museli si v důsledku toho obstarávat činnost živnostenským
oprávněním. Stát se tomuto úniku finančních prostředků z veřejných zdrojů
(daní, sociálního a zdravotního pojištění) začal bránit tím, že do zákona
o zaměstnanosti vložil zákaz, a to jak pro fyzické, tak pro právnické
osoby, zajišťovat výkon své běžné činnosti jiným způsobem zaměstnanci
v pracovněprávních vztazích. Došlo tak zákonnou úpravou k zákazu
„švarcsystému“, tj. zákazu výkonu běžné činnosti podnikatelských subjektů jiným
způsobem než zaměstnanci v pracovněprávních vztazích. Tento zákon byl
postupem doby jednotlivými novelami stále více oslabován a zmírňován, až
současný platný zákon o zaměstnanosti takový zákaz vůbec neupravuje,
nicméně jej nahradil zákazem nelegální práce.
Nástrojem, který
v současné době brání zmíněným obchodněprávním vztahům (především na
základě živnostenského oprávnění), je definice závislé práce v zákoníku
práce a současně ustanovení, že závislá práce může být vykonávána výlučně
v pracovněprávních vztazích.
Pokud by smluvní
strany chtěly občanskoprávní či obchodněprávní smlouvou zastřít pracovní
smlouvu (popř. dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr), bylo by
nutno aplikovat § 555 NOZ. Podle tohoto ustanovení má-li být určitým
právním jednáním zastřeno jiné právní jednání, posoudí se podle jeho pravé
povahy.
Důsledky, že bylo
uzavřeno takové zastřené právní jednání, tj. místo pracovněprávního vztahu
občanskoprávní či obchodněprávní, se projeví rovněž v oblasti veřejného
práva, neboť v takových případech mohou vzniknout nedoplatky
v oblasti daní, sociálního a zdravotního pojištění., se všemi
sankcemi a důsledky, které právní úprava při porušení těchto předpisů
upravuje. Navíc, jak již uvedeno shora, zákon o zaměstnanosti obsahuje
v § 5 písm. e) definici nelegální práce. Nelegální prací je
především práce fyzické osoby cizince, který vykonává práci v rozporu
s vydaným povolením k zaměstnání nebo bez tohoto povolení, je-li
podle zákona vyžadováno. Kromě toho se podle § 5 písm. e) bod 1
ZZ za nelegální práci považuje výkon závislé práce fyzickou osobou mimo
pracovněprávní vztah. Typicky se jedná o zastřené právní úniky podle
§ 555 NOZ. Jde smlouvy, které jsou označeny jako obchodněprávní, příp.
občanskoprávní, přitom však výkon práce na základě takových smluv má všechny
znaky závislé práce podle § 2 ZP.
Posouzení, zda jde
o zastřené právní jednání, a tudíž zda se jedná o výkon závislé
práce, bude vždy záviset od individuálního posouzení konkrétního případu. Pro
toto posouzení je třeba komplexně zhodnotit všechny znaky a podmínky, za
nichž je práce konána, a to s ohledem na skutečnou vůli smluvních
stran. Teprve po takovém komplexním zhodnocení každého individuálního případu
by mohl soud či správní orgán dospět k závěru, že jde o zastřené právní
jednání a jsou naplněny všechny znaky a podmínky výkonu závislé
práce.
Finanční
kontrola nelegální práce
Kontrolní orgány
zjišťují, jestli zaměstnanci vykonávají pro zaměstnavatele práci tzv. nelegálně
nebo legálně.
Jakým způsobem
kontrolní orgány zjišťují, o jakou práci se jedná?
Rozlišení, zda jde
o závislou práci, či jde naopak o výkon nezávislé práce (např. na
základě živnostenského oprávnění či na základě jiných předpisů, jako je např.
činnost advokáta, notáře, daňového poradce), má velmi závažné dopady do oblasti
zákona o dani z příjmů a zákonů o zdravotním
a sociálním pojištění. Již před lety za existence správní praxe vytvořené
finančními orgány a již existující judikatury vydalo Ministerstvo financí
Pokyn D-285, ve kterém definovalo znaky a okolnosti ukazující na vztah
závislé činnosti, z které by příjem měl podléhat dani z příjmu ze
závislé činnosti.
Těmito znaky
a okolnostmi jsou:
- plátce příjmu
(ne)přímo ukládá úkoly, řídí a kontroluje a nese odpovědnost
z činnosti fyzické osoby,
- fyzická osoba má
k plátci příjmu obdobné postavení jako zaměstnanec,
- odměna je
vypočítána dle délky pracovní doby nebo obdobným způsobem při odměňování
v pracovněprávních vztazích,
- materiál, pracovní
pomůcky, stroje potřebné k výkonu činnosti jsou poskytovány plátcem příjmu,
- vztah mezi plátcem
a fyzickou osobou je dlouhodobý nebo soustavný.
Obecně lze
konstatovat, že z hlediska zákona o daních a zákonů
o pojistném na zdravotní a sociální pojištění a především
nákladů vynaložených subjektem, který si práci najímá, je ekonomicky výhodnější
práce nezávislá. Tato skutečnost vedla počátkem 90. let k vytvoření výše
zmíněného švarcsystému, tj. k uzavírání namísto pracovních smluv různých
obchodních smluv s osobami majícími živnostenské oprávnění. Vedlo to k takovým
paradoxům, že i např. prodavači v obchodech a supermarketech
byli najímáni do obchodních vztahů a museli si obstarávat živnostenské
oprávnění.
Stát se tomuto úniku
finančních prostředků na daních z veřejných zdrojů (daní, zdravotního
a sociálního pojištění) začal bránit tím, že do zákona
o zaměstnanosti vložil zákaz, a to jak pro fyzické, tak pro právnické
osoby, zajišťovat výkon své běžné činnosti jiným způsobem než zaměstnanci
v pracovněprávních vztazích. Došlo tak zákonnou úpravou k zákazu švarcsystému,
tj. k zákazu výkonu běžné činnosti podnikatelských subjektů jiným způsobem
než zaměstnanci v pracovněprávních vztazích.
Správná
pracovní smlouva
Zaměstnavatel
předložil zaměstnanci návrh pracovní smlouvy, kde je ujednání, že si bude
zdravotní pojištění platit zaměstnanec sám.
Je pracovní
smlouva v souladu s platnou legislativou?
Zásadně, pokud máte uzavřít smlouvu
s tím, že zaměstnavatel za vás nebude hradit pojistné, tak to znamená, že
se nejedná o pracovní smlouvu podle zákoníku práce. Aby
pracovní smlouva mohla být uzavřena platně, musí zaměstnavatel se zaměstnancem
dohodnout tři tzv. základní náležitosti pracovní smlouvy obsažené
v § 34 ZP, a to:
·
druh práce, který má
zaměstnanec pro zaměstnavatele vykonávat,
·
místo nebo místa výkonu
práce, ve kterých má být práce podle písm. a) vykonávána,
·
den nástupu do práce.
Není-li
v pracovní smlouvě sjednáno pravidelné pracoviště pro účely cestovních
náhrad, je pravidelným pracovištěm místo výkonu práce sjednané v pracovní
smlouvě. Jestliže je však místo výkonu práce sjednáno šířejí než jedna obec,
považuje se za pravidelné pracoviště obec, ve které nejčastěji začínají
pracovní cesty zaměstnance. Jak vyplývá z výše uvedeného, rozsah tzv.
„podstatných náležitostí“ pracovní smlouvy zahrnuje pouze druh práce, místo
nebo místa výkonu práce a den nástupu do práce. Vymezení druhu práce
a místa výkonu práce je důležité pro rozsah dispoziční pravomoci
zaměstnavatele se zaměstnancem. V rámci sjednaného druhu práce může
zaměstnavatel zaměstnanci přidělovat práci a zaměstnavatel je povinen ji
vykonávat. Sjednaný druh práce je pro zaměstnavatele podkladem pro pracovní
náplň nebo popis práce. V těchto dokumentech pak zaměstnavatel blíže
konkretizuje zaměstnancovy povinnosti, vyplývající ze sjednaného druhu práce.
Je logické, že zaměstnavatel může pracovní náplň nebo popis práce průběžně na
základě svého jednostranného opatření měnit, ale vždy jen v rámci
sjednaného druhu práce.
Kromě výše uvedených
podstatných náležitostí pracovní smlouvy si může zaměstnavatel se zaměstnancem
v pracovní smlouvě dohodnout i další náležitosti a podmínky, na
kterých mají zájem, jako např. dobu trvání pracovního poměru, zkušební dobu,
kratší pracovní dobu, mzdové či platové podmínky nebo souhlas zaměstnance se
zpracováním osobních dat apod. Tyto věci však již nejsou nezbytné
a i bez nich je pracovní smlouva platná. Neplatná by pracovní smlouva
byla jen v těch částech, které by byly v rozporu se zákoníkem práce,
resp. Jeho základními zásadami nebo s jinými právními předpisy.
Platí zásada, že
vztahuje-li se důvod neplatnosti jen na část právního úkonu, je neplatná jen
tato část a další obsah pracovní smlouvy zůstává nedotčen. Pracovní
smlouva se sjednává před vznikem pracovního poměru nebo nejpozději v den
nástupu do zaměstnání. Pracovní smlouva (i když tak bývá v praxi
označována) uzavřená později (např. za týden, měsíc apod.) již není pracovní
smlouvou ve smyslu zákoníku práce, ale jen písemným potvrzením o ústně
sjednané pracovní smlouvě.
Závislá práce
rodinných příslušníků
V rodinném
podniku pracují manželé.
Je taková spolupráce manželů možná?
Otázka závislé práce
rodinných příslušníků je v praxi velmi častá. Podle § 318 ZP platí,
že základní pracovněprávní vztah uvedený v § 3 nemůže být mezi
manžely nebo partnery podle zákona č. 115/2006 Sb.,
o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících
zákonů. Jak je vidět, předmětné ustanovení zakazuje existenci základního
pracovněprávního vztahu (ať již založeného pracovní smlouvou, jmenováním, či
některou z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr) mezi mužem
a ženou, kteří vstoupili do stavu manželského, a mezi osobami
stejného pohlaví, které projevili vůli formou souhlasného svobodného
a úplného prohlášení o tom, že spolu vstupují do partnerství. Došlo
tak ke zpřísnění právní úpravy platné za účinnosti starého zákoníku práce, kdy
manželé mohli setrvat v pracovněprávním vztahu při výkonu práce, pokud
k jeho vzniku došlo před uzavřením manželství. Dnes pracovněprávní vztahy
existující mezi budoucími manžely, resp. partnery zanikají ze zákona dnem
vzniku manželství, resp. partnerství. Nedotčeny zůstávají vztahy mezi druhem
a družkou, a to bez zřetele na jejich osobní kvalitu, resp. počet
narozených dětí. Pracovněprávní vztah může zaměstnavatel navázat bez omezení
s jinými příbuznými, např. se synem či dcerou, se svým otcem či matkou.
Pomáhá-li manžel (manželka, partner či partnerka), který není podnikatel, své
manželce (manželovi, partnerovi či partnerce) v její (jeho) podnikatelské
činnosti nebo vykonávají-li oba podnikatelskou činnost společně, jedná se
o občanskoprávní vztah. V případě, že jeden z manželů (partnerů)
je společníkem obchodní společnosti nebo členem družstva, je pracovněprávní
vztah mezi druhým manželem a touto obchodní společností (družstvem) možný.
Pokud zaměstnavateli (fyzické osobě) pomáhá při výkonu práce manžel či
registrující partner, nemůže pomáhající osoba za druhého manžela (partnera)
v pracovněprávních vztazích činit právní úkony ani řídit práce
a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly. Takové oprávnění by mohl
manžel či partner získat výhradně jen na základě písemné plné moci.
Zákaz vzniku
existence pracovněprávního vztahu srovnatelný se zákazem uvedeným
v § 318 ZP nebyl v zákoníku práce ani v jiných
pracovněprávních předpisech před rokem 1991 obsažen. Je to smutný příklad porevolučního
zpřísňování pracovního práva, které nemá oporu v lidské zkušenosti
a zbytečně omezuje manžele či registrované partnery v dosahování
jejich cílů. Tuto tvrdou právní úpravu do jisté míry změkčil nový občanský
zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.). Podle tohoto zákona je určitou
možností spolupráce manželů provozování tzv. rodinného závodu. Podle § 710
NOZ platí, že za rodinný závod se považuje závod, ve kterém společně
pracují manželé nebo alespoň s jedním z manželů i jejich příbuzní
až do třetího stupně nebo osoby s manžely sešvagřené až do druhého stupně
a který je ve vlastnictví některé z těchto osob. Na ty z nich,
kteří trvale pracují pro rodinu nebo pro rodinný závod, se hledí jako na členy
rodiny zúčastněné na provozu rodinného závodu. Podle § 771 NOZ pak
dále platí, že příbuzenství je vztah osob založený na pokrevním poutu, nebo
vzniklý osvojením a podle § 774 NOZ platí, že vznikem manželství
vznikne švagrovství mezi jedním manželem a příbuznými druhého manžela;
v jaké linii a v jakém stupni je někdo příbuzný s jedním
manželem, v takové linii a v takovém stupni je sešvagřen
s druhým manželem. Zanikne-li manželství smrtí jednoho z manželů,
švagrovství tím nezaniká.
Ke vzniku rodinného
závodu se nevyžaduje žádného zvláštního úkonu, jako např. zakládací listiny
apod. Rodinný závod není právnickou osobou a není ani nikde evidován.
O rodinný závod se však nejedná v případě, kdy mezi členy existuje
společenská nebo pracovní smlouva. Účast na rodinném závodu může vzniknout
pouze členu rodiny, pokud trvale pracuje pro rodinný závod. Podle převažujících
právních názorů se jedná o právní institut, akceptující bezesmluvní
výpomoc rodinných příslušníků s podnikáním člena rodiny jako právem
aprobované jednání, které není hodnoceno jako nelegální práce.
(Více již najdete
v měsíčnících 1000 řešení 4-5/2020, Poradce 8/2020 a úplné znění zákoníku
práce najdete v Zákonech IIIA/2020)
|
|
|
Částka 24, rozeslaná dne 28. února 2020
55.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 112/2019 Sb., o podmínkách použití finančních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení na pořízení sociálních a dostupných bytů a sociálních, smíšených a dostupných domů
56.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 154/2005 Sb., o stanovení výše a způsobu výpočtu poplatků za využívání rádiových kmitočtů a čísel, ve znění pozdějších předpisů
57.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 388/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, ve znění pozdějších předpisů
Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskových chyb v částce 23/2020 Sb.
Částka 23, rozeslaná dne 26. února 2020
53.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 329/2019 Sb., o předepisování léčivých přípravků při poskytování zdravotních služeb
54.
Nález Ústavního soudu ze dne 4. února 2020 sp. zn. Pl. ÚS 15/19 ve věci návrhu na zrušení § 112 odst. 2 věty první zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
Částka 22, rozeslaná dne 26. února 2020
44.
Zákon, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
45.
Zákon o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu
46.
Zákon, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů
47.
Zákon, kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
48.
Zákon, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů
49.
Zákon, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
50.
Zákon, kterým se mění zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů
51.
Zákon o územně správním členění státu a o změně souvisejících zákonů (zákon o územně správním členění státu)
52.
Zákon, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.
Částka 21, rozeslaná dne 24. února 2020
43.
Nález Ústavního soudu ze dne 28. ledna 2020 sp. zn. Pl. ÚS 23/19 ve věci návrhu na zrušení části § 9 odst. 5 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů
Částka 20, rozeslaná dne 24. února 2020
42.
Vyhláška o vymezení zón ochrany přírody Národního parku Šumava
Částka 19, rozeslaná dne 17. února 2020
41.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů
Částka 18, rozeslaná dne 17. února 2020
39.
Zákon o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (zákon o realitním zprostředkování)
40.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů
|
|
|
Termíny pro
praxi v březnu 2020
Termín zákonné povinnosti
|
Charakteristika zákonné
povinnosti
|
Povinná osoba a zákon
v platném znění
|
Sankce za nesplnění
povinnosti
|
2. březen
Pondělí
(za sobotu 29. 2.)
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v lednu 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce příjmu plynoucího
v lednu
2020 ze
zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána
srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá zdanění v ČR,
ale s výjimkou
příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených či nezdaňovaných do částky
100 000 Kč)
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v lednu 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném
zajištění daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za únor 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14 odst. 6, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za únor 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
2. březen
Pondělí
(za neděli 1. 3.)
|
Listinné podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé
činnosti zálohově sražené z mezd za kalendářní rok 2019
včetně příloh (elektronické podání stačí učinit až do 20. 3.)
|
Zaměstnavatel
§ 38j odst. 5
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(vyúčtování) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně,
kterou byl povinen ve vyúčtování uvést za každý následující den prodlení.
|
9. březen
Pondělí
(za neděli 8. 3.)
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za
únor 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
16. březen
Pondělí
(za neděli 15. 3.)
|
Odvod čtvrtletní zálohy na daň
z příjmů na rok 2020 (ve výši 25 %), pokud daň za rok 2018 byla vyšší než 150
000 Kč, a zdaňovacím obdobím je kalendářní rok (daň za rok 2019 bude určující
pro placení záloh až od vyměření 1. 4., resp. 1. 7. 2020)
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
20. březen
Pátek
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za únor 2020
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
únor 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 1
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního
pojištění za únor
2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení
tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního zabezpečení.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za únor 2020
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění
za únor 2020
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení
tiskopisu přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.
|
Elektronické podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé
činnosti zálohově sražené z mezd za rok 2019 včetně příloh
(listinné podání bylo nutné učinit již do 1. 3.)
|
Zaměstnavatel
§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(vyúčtování) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně,
kterou byl povinen ve vyúčtování uvést za každý následující den prodlení.
|
25. březen
Středa
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za únor 2020
|
Plátce DPH (měsíční zdaňovací období)
§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné daňové
přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za
každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za
únor 2020 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají
měsíční zdaňovací období
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na
druhu, závažnosti a četnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
únor 2020, o intrakomunitárních
plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou
třístranného obchodu (je-li prostřední osobou) a poskytnutí služby podle § 9
odst. 1, kterou má zdanit příjemce
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou
byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.
|
Podání přiznání k DPH za únor 2020, pokud
vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba
§ 99, § 101 odst. 1, 2 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné daňové
přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za
každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení za únor 2020, o intrakomunitárních
plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce,
nebo dodání zboží formou třístranného obchodu (jde-li o prostřední osobu)
|
Identifikovaná osoba
§ 102 odst. 2, 3 a 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou
byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.
|
31. březen
Úterý
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v únoru 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce příjmu plynoucího
v únoru
2020 ze
zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána
srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá zdanění v ČR,
ale s výjimkou
příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených či nezdaňovaných do částky
100 000 Kč)
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v únoru 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném
zajištění daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za březen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14 odst. 6, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za březen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Oznámení OSVČ účtující
v hospodářském roce zdravotní pojišťovně, kdy bude podávat daňové přiznání za rok
2019, pokud tak učiní později než k 31. 3.
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 24 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění
|
Sankce není stanovena.
|
* * *
|
|
|
STRES V PRÁCI A JEHO DŮSLEDKY NA NAŠE ZDRAVÍ
Mgr.
Mária Kopčíková
Žádná
práce zřejmě není úplně bez stresu. Existují obecně „uznávané“ více stresující
profese a samozřejmě je tu ještě naše individuální vnímání stresu, naše
individuální dispozice k jeho zvládání. Portál CareerCast zveřejňuje
jednou ročně žebříček nejvíce stresujících povolání. První příčky tradičně
obsazují vojáci, hasiči, záchranáři, ale i pracovníci PR agentur. Těsně za
nimi následují manažeři velkých firem, novináři, účetní či policisté. Naopak
mezi povolání s nízkou hladinou stresu portál zařazuje práci univerzitních
profesorů, krejčích, klenotníků, dietologů, kadeřníků či knihovníků. Jak byste
to zhodnotili vy? Kam byste zařadili svoje povolání? Jak stresující ho vnímáte?
Jak
stres ovlivňuje pracovní výkon?
Pojem stres
označuje nespecifickou obrannou reakci našeho organismu na podněty
z okolí. Stres je psychický stav člověka, který se ocitne
v situaci, kdy je ohrožován, cítí se ohroženě nebo ohrožení očekává.
Jakou mírou stresu trpíme, se dá zjistit i podle chemických či
fyziologických projevů našeho těla. Spouštěčem stresu jsou tzv. stresory. Jde
o rozličné životní okolnosti, pozitivní i negativní. Určitá míra
stresu je užitečná, protože představuje pobídku k činnosti. Proto
rozlišujeme pozitivní a negativní stres. Pozitivní stres můžeme pociťovat
například jako chvění či „motýli“ v žaludku, když očekáváme kladně
emocionálně nabitou událost - rande,
svatbu...
S negativním
stresem jsou spojeny náročné životní situace, jako je např. úmrtí blízkých,
ztráta práce, změna pracovní pozice, nemoc...
Specifickým
druhem stresu je pracovní stres,
který
vzniká při nadměrné pracovní zátěži. Studie ukázaly, že v dnešní době trpí
pracovním stresem každý čtvrtý zaměstnanec. Častým jevem je zvyšování nároků
na zaměstnance, snižování stavů -
pracovních míst -, větší požadavky
na míru flexibility zaměstnanců.
Zaměstnavatelé využívají smlouvy na dobu určitou, takže zaměstnanci jsou
vystaveni větší nejistotě. Všechny tyto změny v pracovním prostředí kladou
na lidi stále větší požadavky a obvykle přinášejí více stresu.
V pracovním prostředí platí, že někteří zaměstnanci jsou pod tlakem
produktivnější a jejich výkon je poměrně vysoký, ale někdy je stres
neúnosný až do té míry, že má na efektivitu práce opačný účinek. Tehdy už může
mít nepříznivý vliv i na fyzické či duševní zdraví. Prožívání stresu může
změnit způsob cítění, myšlení i chování daného člověka. Výsledky různých
studií poskytují závěry ve smyslu nižší produktivity při dlouhodobém pracovním
stresu. Objevují se častější absence, nedodržování termínů a snížená
pracovní disciplína. Mohou se přidat potíže s koncentrací pozornosti,
schopností si pamatovat, rozhodovat se rychle a flexibilně se učit.
Už je
toho opravdu dost...
Stres
dostává naše tělo do nerovnováhy. Naše tělo je moudré a v období této
nerovnováhy se snaží zapojit všechny mechanismy, aby ve stresové situaci
dokázalo nějak přežít. Stres vyvolává v organismu poplachovou reakci,
která aktivuje mozek, žlázy s vnitřní sekrecí, nervový a imunitní
systém. Výsledkem stresové situace je zvýšené prokrvení kosterního svalstva,
které je třeba k útoku nebo útěku. Zvyšuje se i cirkulující objem
krve, dochází ke zvýšení srdeční frekvence. Krátkodobý stres je prospěšný
a vybudí k vyššímu výkonu, ale pokud stres přetrvává nebo se často
opakuje, může dojít k poškození zdraví.
Odborníci
radí, aby člověk, pokud v práci vnímá nadměrný stres, o tom
komunikoval s nadřízeným. Vyslovují názor, že manažeři nemají zájem
zbytečně své lidi přetěžovat. Ale když pracovníci nedají najevo, že už je toho
na ně příliš, pro manažera je všechno v pořádku. Samotní pracovníci HR
oddělení tvrdí, že zaměstnanec musí být ten, kdo stanoví jasnou stopku, že jeho
hranice už byly dosaženy a při daném tempu či množství práce to dál
nebude zvládat.
A pokud
i navzdory rozhovoru s nadřízeným nedojde k úpravě pracovních
podmínek, které by snížily hladinu stresu, je čas na otázku, zda to na dané
pozici stojí za to.
Kdy už
je třeba vnímat signály těla, které ohlašují nerovnováhu?
Mnoho lidí
bohužel první signály těla nevnímá, nejsme zvyklí tělu naslouchat. Mnoho
pracovníků až po opakovaných pracovních neschopnostech a návštěvách
u lékaře připustí, že jejich problémy mohou být i jiného původu než
jen somatického. Opatrní by měli být ti lidé, u kterých se objeví bolesti
hlavy, potíže se spánkem, pokles energie, rychle se unaví, ztrácejí chuť
k jídlu. Případně mají problém se uvolnit, začínají mít negativní postoj
k práci i k sobě samému, objeví se depresivní nálady či úzkostné
stavy. Obvykle lidé při uvedených prvních signálech hledají úlevu v lécích
či alkoholu, ale jejich opakovaným užíváním se problém může jen prohlubovat. Je
zřejmé, že dlouhodobý stres je velmi nebezpečný a může způsobit mnoho
problémů. Jaké problémy to mohou být na úrovni tělesné i duševní?
TĚLESNÉ
PROJEVY A DŮSLEDKY STRESU -
Anebo i psychosomatické onemocnění. Tak mluvíme o onemocněních, která
nemají dominantně somatickou příčinu v organismu - není nemocný žádný orgán, ale organismus projevuje
symptomy onemocnění, jako by tělo skutečně nemocné bylo.
·
Situační/stresová
hypertenze
- stres u většiny lidí působí
náhlé zvýšení krevního tlaku, kdy tlak „vystřelí“ do vysokých hodnot. Když se
člověk často vystavuje stresové hypertenzi, časem se tlak fixuje a dochází
k trvalé hypertenzi. Stres má negativní vliv na celý srdečně-cévní systém
a z dlouhodobého hlediska může zvyšovat i riziko onemocnění
srdce.
·
Bušení
srdce - objevuje se jako odpověď organismu na silnou fyzickou
či psychickou zátěž, ve chvílích stresu, vzrušení či po nadměrném užití
stimulačních látek - i velkého množství
kávy či povzbuzujících nápojů.
·
Oslabený
imunitní systém
- stres přímo tlumí aktivitu
lymfocytů (bílých krvinek) a organismus se při dlouhodobém stresu neumí
bránit běžným infekcím, což se projevuje například opakovanými opary či
virózami.
·
Křeče
svalstva a bolest dolních končetin -
během stresu dochází ve svalech k výměně magnéziových a vápníkových
iontů, což způsobuje křeče kosterních svalů, například v dolních
končetinách. Pod odeznění stresu se křeč uvolní a objevuje se bolest. Také
se může objevit nepříjemné pálení, bolest či pocity napětí v rukou
a nohou, či dokonce svalový třes.
·
Trávicí
problémy - stres způsobuje mnoho trávicích obtíží - křeče v oblasti břicha, nadýmání, zvracení či
pálení žáhy. Některé osoby pociťují až žravost, jiné zase trpí nechutenstvím.
Vliv stresu však může být ještě vážnější a vyústit do onemocnění trávicího
traktu. Pokud se člověk ocitne ve vypjaté situaci, žluč v těle se nemůže
dostatečně vyplavovat ze žlučníku, což může vést až k přetlaku. Následně
se objevuje bolest žlučníku a píchání pod pravým žeberním obloukem. Pokud
v důsledku stresu žluč dlouhodobě špatně odtéká, tvoří se žlučníkové
kameny.
·
Kožní
reakce - stres se může negativně projevit i na stavu naší
pokožky. Hormony, které se v těle při stresu vyplavují, oslabují obrannou
bariéru pleti, pokožka je vysušená, ztrácí jas, objevují se kruhy a váčky
pod očima, hluboké vrásky a tváře jsou povislé.
·
Poruchy
menstruačního cyklu
- dlouhodobý stres se často
negativně odrazí na způsobu výživy, pravidelnosti stravy či kvalitě jídla. To
často vede ke zvýšení hmotnosti či naopak její prudké ztrátě. Toto, ale
i hormonální nerovnováha způsobená stresem může sekundárně vést
u ženy k různým poruchám menstruačního cyklu.
PSYCHICKÉ PROJEVY
A DŮSLEDKY STRESU - Mnoho
lidí ve stresu reaguje podrážděně, nervózně, neumějí se soustředit, nejsou
schopni plánovat čas či rozdělovat úkoly. Častými důsledky dlouhodobého stresu
jsou i tyto psychické stavy.
·
Úzkostné
stavy - úzkost je emocionální stav, který vzniká
v různých situacích ohrožení, ale i při nejistotě či neúspěchu. Je to
přirozená reakce člověka na stres. Plíživě, postupně se úzkost projevuje
různými symptomy - nervozita z běžných
věcí, pocit slabosti, „bezdůvodná“ bolest žaludku nebo zvýšený tlak, snadné
vylekání se, vyčítání si chyb z minulosti, vlastní podceňování, vyhýbání
se lidem - i známým, přátelům -, poruchy spánku (neschopnost usnout, časté buzení
v noci s následnou neschopností ve spánku pokračovat) ...
·
Panické
ataky - panika se u disponovaných lidí často objevuje ve
stresových situacích, jde o stavy velmi intenzivní úzkosti - paniky. Ataka přichází a je provázena celou
řadou tělesných příznaků: bušení srdce, pocení, třes, sucho v ústech,
potíže s dýcháním, bolesti nebo nepříjemné pocity na hrudníku, pocit
roztřeseného žaludku, návaly horka nebo chladu, pocity znecitlivění či
mravenčení. Mohou se objevit i změny duševního stavu: pocit závratě,
mdloby, neklid, točení hlavy, pocit, že to, co se děje, není reálné, strach ze
ztráty kontroly, z „pomatení se“, ze ztráty vědomí, ze smrti. Ataka trvá obvykle
do 20 minut. Lidem, kteří těmito stavy trpí, je poměrně často nikdo nevěří,
protože se jen velmi těžko vysvětlují ...
·
Tréma
- tento pocit napětí, který
se objevuje před očekávanou událostí, jako je vystoupení na veřejnosti, zkouška
či prezentace, téměř všichni známe ze školních dob. Projevuje se zejména
bušením srdce, bledostí, pocity staženého hrdla, mdlobami.
RADA!
Strach a úzkost
jsou nenahraditelné pocity v životě člověka, které nás upozorňují na
nebezpečí. Problémem se stávají, když jsou jen jakoby „planým poplachem“,
jakýmsi pokaženým alarmem. Pokud podobné problémy člověka omezují
a opakovaně ho limitují v běžném životě, je na místě vyhledat
odbornou pomoc psychologa či psychiatra.
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník
č. 9-10/2020 (III/2020)
·
Zákon o daních z příjmů s komentářem – Ing. Eva
Sedláková, Ing. Drahomíra Martincová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 4-5/2020 (III/2020)
- Příjmy ze zahraničí DP FO a PO
- Sazby daně u služeb – změna
- Soutěže a výhry – zdanění příjmů
- Nedobytné pohledávky
- Vrácení nadměrného odpočtu
- Minimální vyměřovací základ
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 4/2020 (II/2020)
·
Archivace mzdové a účetní
agendy
·
Zdaňování příjmů -
komplexně
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM)
– měsíčník, č. 4-5/2020 (III/2020)
·
Příspěvek na podporu
zaměstnávání osob se ZP - zvýšení
·
Srážky ze mzdy - nově
·
Sdílené pracovní místo
·
Zaměstnavatelé veřejné
správy a zdravotní pojištění - nově
·
Ochrana osobních údajů před
vznikem, během trvání a po skončení prac. poměru
·
Otazníky kolem
podnikových stipendií
·
Školní stravování
1000 řešení – měsíčník č. 4-5/2020 (III/2020)
- Daňové výdaje
- Minimální VZ – poměrná část
·
Švarcsystém
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
ODBORNÉ
PUBLIKACE – NOVINKY:
- Optimalizace
daně (postupy, jak
vykázat optimální daňovou povinnost, tj. daňovou povinnost přiměřenou
výšce obratu a ziskovosti odvětví podnikání)
- 100 otázek a
odpovědí – GDPR a zákoník práce (řešení na otázky zaměřené na oblastí ochrany osobních údajů,
vybrané řešení případů z praxe podle zákoníku práce, odměňování a cestovní
náhrady)
- 100 otázek ZDP a
DPH po novele (řešení na
otázky zaměřené na daň z příjmů fyzických a právnických osob a daň
z přidané hodnoty po novele)
- 100 otázek
Nemocenské pojištění, Zaměstnávání (řešení na otázky zaměřené na nemocenské
pojištění po novele a zaměstnávání po novele)
- 100 otázek
Optimalizace daně, Účetnictví (řešení na otázky zaměřené na optimalizaci daně, paušální výdaje,
vedení účetnictví, účetní závěrku a daňovou evidenci)
·
Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2020 (přehled
parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
·
Povinnosti zaměstnavatele 2020 (práva
a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
·
Daňové a mzdové zákony 2020 (daňové
a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020)
·
Souvztažnosti pro podnikatele 2020
(souvztažnosti – aktuální znění)
- Příručka mzdové
účetní 2020 (příručka mzdové účetní s příklady)
- 100 otázek Mzdy
nově, Archivace (praktická
řešení týkající se zpracování a zdaňování mezd a archivace)
- Daňové a
nedaňové výdaje A-Z 2020 (výdaje,
které lze uplatnit do daňových výdajů a výdaje nedaňové v abecedním
pořadí)
- 100 otázek
Daňové výdaje, Odpisy (praktická
řešení z praxe týkající se daňových výdajů a odpisů)
ZÁKONY I-VI 2020
·
Zákony
IA - zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané
hodnoty, daňový řád… (IA/2020)
·
Zákony
IB - zákon o účetnictví, prováděcí vyhlášky
k účetnictví, živnostenský zákon … (IB/2020)
·
Zákony
IIA – občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský
soudní řád … (IIA/2020)
·
Zákony
IIB – trestní zákoník, trestní řád, zákon o přestupcích, zákon o
Polici ČR … (IIB/2020)
·
Zákony
IIIA – zákoník práce, zákon o
zaměstnanosti, zákon o minimální mzdě …(IIIA/2020)
·
Zákony
IIIB - zákon o nemocenském pojištění, zákon o důchodovém pojištění
… (IIIB/2020)
·
Zákony
IV – stavební zákon, katastrální zákon, zákon o zadávání
veřejných zakázek … (IV/2020)
·
Zákony
V – zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon …. (V/2020)
·
Zákony
VIA – zákon o životním prostředí, zákon o ochraně ovzduší, vodní
zákon … (VIA/2020)
·
Zákony
VIB – zákon o odpadech, zákon o obalech, zákon o hospodaření
energií… (VIB/2020)
PODÁVÁTE DAŇOVÁ
PŘIZNÁNÍ?
Mohou Vám pomoci
naše publikace:
PUBLIKACE
|
PŮVODNÍ CENA
|
CENA PO SLEVĚ
|
UŠETŘÍTE
|
Účtování – zákony a předpisy- odborná
tematická publikace
|
50 Kč
|
30 Kč
|
20 Kč
|
DÚVaP 4-5/2019 - Rodinné podnikání: formy a
účetnictví komplexně
|
275 Kč
|
125 Kč
|
150 Kč
|
DÚVaP 1/2020 – Evidence tržeb, Paušální výdaje
|
169 Kč
|
130 Kč
|
39 Kč
|
DÚVaP 2-3/2020 – Účetní závěrka za rok 2019
|
275 Kč
|
130 Kč
|
145 Kč
|
PaM 1/2020 – Konec roku ve mzdové účtárně
|
176 Kč
|
100 Kč
|
76 Kč
|
1000 řešení 11-12/2019 - Optimalizace daně z příjmů FO
|
154 Kč
|
70 Kč
|
84 Kč
|
100 otázek a odpovědí Optimalizace daně,
Účetnictví - odborná tematická publikace
|
150 Kč
|
75 Kč
|
75 Kč
|
Daňová optimalizace - odborná tematická publikace
|
259 Kč
|
120 Kč
|
139 Kč
|
Daňové a nedaňové výdaje 2019 - odborná tematická publikace
|
420 Kč
|
210 Kč
|
210 Kč
|
Daňové a mzdové zákony 2019 - odborná tematická publikace
|
290 Kč
|
100 Kč
|
190 Kč
|
DPH a Daňový řád (A6 formát) - úplná znění zákonů
|
150 Kč
|
75 Kč
|
75 Kč
|
100 otázek ZDP, DPH - odborná tematická publikace
|
150 Kč
|
100 Kč
|
50 Kč
|
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník
č. 11/2020 (IV/2020)
·
Stavební zákon s komentářem – JUDr. Jiří Plos
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále –
(DaÚ) – měsíčník, č. 6/2020 (IV/2020)
·
DPH u opravy základu daně v případě nedobytné
pohledávky
·
Důvody pro okamžité zrušení pracovního poměru
·
Stavební zákon po novele
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 5-6/2020 (III/2020)
·
Vedení účetnictví pro podnikatele
·
Účetní odpisy – metody a formy + daňový pohled
·
Švarcsystém
Práce a mzdy,
odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 6/2020
(IV/2020)
·
EET - pokuty
·
Dny pracovního klidu
v pracovněprávních souvislostech
·
Na co má zaměstnanec
nárok při skončení pracovního poměru
·
Výdaje zaměstnavatele
na pracovní cesty zaměstnanců z hlediska daně z příjmů (2.)
·
Stravování zaměstnanců
veřejné správy
1000 řešení – měsíčník č. 6-7/2020 (IV/2020)
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
HORKÁ TÉMATA – najdete
v tematických balíčcích:
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
Daňové výdaje
Ne každý náklad, který souvisí s podnikáním, zákon o daních z příjmů posuzuje jako daňově uznaný. Potřebujete komplexní informace ohledně daňových a nedaňových výdajů?
V našich publikacích najdete problematiku výdajů rozebranou z pohledu ZDP, DPH, účetnictví u podnikatele a zaměstnavatele.
Publikace jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, účetním, fyzickým osobám, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům
1. Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2020 - odborná tematická publikace
(A5, 352 str.)
2. DÚVaP 4/2020 - Zdaňování příjmů komplexně - příspevek - Ing. Eva Sedláková
(A5, 192 str.)
3. 1000 řešení 4-5/2020 - Daňové výdaje - praktické příklady
(A5, 128 str.)
4. Poradce 9-10/2020 - Zákon o daních z příjmů s komentářem - komentář - Ing.Eva Sedláková, Ing. Drahomíra Martincová
(A5, 480 str.)
Cena balíčku je 1052 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 683 Kč.
Ušetříte 369 Kč.
Švarcsystém
Švarcsystém není nikde definován, ale je za něj považována praxe, kdy fyzické osoby vykonávají práci pro jinou osobu mimo pracovněprávní vztahy jako osoby samostatně výdělečně činné, a to na základě obchodněprávních nebo občanskoprávních smluv, kdy ale činnost OSVČ vykazuje znaky závislé práce (závislé činnosti) … Nelegální zaměstnávání, tedy tzv. práce na černo, je fenoménem poškozujícím ekonomiku nejen v ČR, ale i ostatních členských státech EU. Potřebujete mít ohledně této problematiky více informací?
Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům, mzdovým účetním …
1. DÚVaP 5-6/2020 - Švarcsystém - příspěvek - JUDr.Ladislav Jouza
(A5, 240 str.)
2. 1000 řešení 4-5/2020 - Švarcsystém - praktická řešení
(A5, 128 str.)
3. Zákony IIIA/2020 - Zákoník práce, .... - úplná znění zákonů
(A5, 416 str.)
4. GDPR - nařízení, Zákon o zpracování osobních údajů - úplná znění
(A6, 256 str.)
5. Poradce 8/2020 - Zákon o zaměstnanosti s komentářem - komentář
(A5, 296 str.)
Cena balíčku je 938 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 469 Kč.
Ušetříte 469 Kč.
Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |