HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:
|
1. DAŇOVÉ
VÝDAJE NOVĚ
Za daňové
výdaje lze považovat náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů. No v praxi je někdy těžké posoudit, jestli se jedná o
výdaj daňový nebo nedaňový a při případné daňové kontrole můžou nastat
problémy. Jak správně postupovat při posuzování daňových a nedaňových
výdajů?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická
publikace /A5,
str. 560/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Výdaje v ZDP a výdaje v účetnictví – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
DaÚ 2/2023 – Daňové parametry v ZDP po novele – příspěvek /A4, str. 80/
Cena balíčku je 1182 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 946 Kč.
Ušetříte 236 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
2. OPTIMALIZACE
DANĚ 2023
Snahou každého
poplatníka daně z příjmů je v daňovém přiznání minimalizovat svůj základ daně a
tím i minimalizovat svou daňovou povinnost. Při této optimalizační činnosti je
přitom důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně
dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných
daňových úniků. Jak správně postupovat při optimalizaci daně?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 120/
2.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, cca str.
560/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o daních z příjmů, Zákon o DPH ... – úplná znění
zákonů /A5, str. 576/
4.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1177 Kč.
Cena balíčku s 10 % slevou je 1060 Kč.
Ušetříte 117 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
3. BALÍČEK
MZDOVÝM ÚČETNÍM
Pracujete jako
mzdová účetní a potřebujete mít po ruce aktuální informace ohledně
posledních novel pracovněprávních a sociálních zákonů? V našich
publikacích najdete odborné texty doplněné názornými příklady z praxe.
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Poradce 11-12/2022 – Zákoník práce s komentářem – komentář /A5, str. 528/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Povinnosti zaměstnance k náhradě škody – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
PaM 3-4/2023 – Průměrná mzda zvyšuje v roce 2023 práva a nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena balíčku je 1310 Kč
Cena balíčku se 30 % slevou je 917 Kč.
Ušetříte 393 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
4. DAŇOVÝ
BALÍČEK
Přinášíme Vám
komplexní pohled na daně, od zpracování účetní závěrky a daňových přiznání
až po novinky v zákoně o daních z příjmů po posledních novelách.
Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 8-9/2023 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/
2.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 224/
3.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
4.
DaÚ 2/2023 – Daňové limity – příspěvek /A4, str. 80/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1262 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 1009 Kč.
Ušetříte 253 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
5. DPH
BALÍČEK
Novelou zákona
o DPH byl od 1. ledna 2023 zvýšen limit obratu pro povinnou registraci
plátce daně, upřesněna pravidla pro určení místa plnění při prodeji zboží na
dálku a provedeny dílčí změny v ustanoveních, která upravují podávání
kontrolních hlášení ... a další změny. Potřebujete podrobné, komplexní
informace?
Čtěte naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 7/2023 – Zákon o DPH s komentářem – komentář /A5, str. 328/
2.
1000 řešení 3-4/2023 – DPH po novele– praktické příklady /A5,
str. 96/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 576/
4.
Zákony IB/2023 – Zákon o účetnictví, ČÚS ... – úplná znění zákonů /A5, str. 554/
5.
DÚVaP 1-2/2023 – Povinnosti plátce DPH – příspěvek /A5, str. 144/
Cena balíčku je 1239 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 990 Kč.
Ušetříte 249 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
6. MZDOVÝ BALÍČEK
Přinášíme Vám ucelené pracovněprávní informace ohledně
zákoníku práce, zvýšení minimální mzdy, změny cestovních náhrad až po změněné
odvodové povinnosti od roku 2023. Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Zákony III/2023 – Zákoník práce, mzdové a platové předpisy ... – úplná znění
zákonů /A5,
str. 800/
2.
Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str.
320/
3.
Pomocník mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 48/
4.
PaM 2/2023 – Zvýšení minimální mzdy a pracovněprávní nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 80/
5.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 80/
Cena balíčku je 1198 Kč
Cena balíčku se 20 % slevou je 958 Kč.
Ušetříte 240 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAJE 2023
Poslední období
přineslo mnoho změn do soukromého i podnikatelského prostředí. Tímto změnám a
novým pojmům se věnuje i oblíbená publikace Daňové a nedaňové výdaje pro rok
2023. Naleznete v ní abecedně seřazené daňové a nedaňové výdaje s mnoha
příklady z praxe. Každý pojem je rozebrán dle zákona o daních z příjmů,
účetnictví, DPH a nově i z právního hlediska. Někdy je těžké posoudit, jestli
se jedná o výdaj daňový nebo nedaňový. Za daňové výdaje lze považovat náklady
vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. No v praxi to
je někdy těžké posoudit a při případné daňové kontrole, můžou nastat problémy.
Úvod k daňovému posuzování výdajů
Zákon o daních z příjmů nemá tak docela pravdu v tom, že
jde o daň z – příjmů. Ve skutečnosti se totiž až na výše zmíněné
výjimky (zaměstnanci a příjmy podléhající srážkové dani) jedná o daň
ze základu daně, a ještě přesněji řečeno ze základu daně sníženého
o odpočty a patřičně zaokrouhleného. O čemž nás přesvědčí
§ 16 odst. 2, resp. § 21 odst. 1 ZDP, kde je stanoven
výpočet daně z příjmů osob fyzických, respektive právnických.:
·
„Daň se vypočte ze
základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně
a o odčitatelné položky od základu daně a zaokrouhleného na celá
sta Kč dolů, …“
·
„… Daň se vypočte
jako součin základu daně sníženého o položky snižující základ daně
a o odčitatelné položky od základu daně zaokrouhleného na celé
tisíce Kč dolů a sazby daně.“
Nicméně předmětem zdanění je skutečně „příjem“ – jak se dočteme
v § 3 odst. 1, resp. § 18 odst. 1 ZDP – a od něj odvozený
základ daně slouží pouze pro potřeby zvoleného technického způsobu výpočtu
daně. Paradoxně však ZDP svůj ústřední pojem – příjem – nijak blíže nedefinuje,
neboť „je přece jasné, o co se jedná“. Pouze se dozvíme, že se
zdaňují příjmy peněžní i nepeněžní, dosažené i směnou,
a v jednotlivých ustanoveních zákona jsou uvedeny početné příklady
konkrétních druhů příjmů, které jednoznačně jsou nebo naopak nejsou zdanitelné.
Bohužel jde jenom o příklady a nikoli o úplný výčet předmětu
daně, jak vyplývá z velmi obecného vymezení rozsahu „příjmů“ například
stylem „z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem“
a podobně.
Nás ale bude zajímat příznivější složka výpočtu základu daně, která zdanitelné
příjmy snižuje a tím i samotnou daň z příjmů. Tímto menšitelem,
který aktivně zmenšuje, resp. se odečítá od příjmů, jsou – výdaje. Tato
poplatníkům milá položka až na malé výjimky (zejména u zaměstnanců
a tzv. srážkové daně) dokáže snížit obecně každý zdanitelný (dílčí) základ
daně z příjmů. Jak potvrdí např. § 5 odst. 1, respektive
§ 23 odst. 1 ZDP.:
·
„Základem daně je
částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje
prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, pokud
dále u jednotlivých příjmů podle § 6 až 10 není stanoveno jinak.“
·
„Základem daně je
rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, a příjmů
osvobozených od daně, převyšují výdaje (náklady), a to při
respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím
období; rozdíl se upraví podle tohoto zákona.“
Stručně vyjádřeno, daň se počítá ze základu daně, který jsou příjmy
převyšující výdaje, neboli příjmy snížené o výdaje. Takže kdo chce
platit co nejmenší daň z příjmů, má na výběr dvě strategie, případně
jejich kombinaci.: 1. Minimalizovat zdanitelné (!) příjmy, nebo 2.
Maximalizovat daňově uznatelné (!) výdaje.
Není výdaj jako výdaj
Vydáme se druhou cestou. A opět si hned na počátku musíme
postesknout, že vlastně vůbec nevíme, co jsou ty „výdaje“ zač, ZDP jejich definici
neuvádí. Trochu lépe jsou na tom poplatníci s podvojným účetnictvím, kteří
díky § 21h ZDP alespoň vědí, že se jedná o „náklady“ ve smyslu
účetních předpisů. Sice české účetní předpisy rovněž neuvádějí definici
„nákladů“, nicméně podpůrně je využitelné jejich vymezení v mezinárodních
účetních standardech. Ovšem i v případě účetních jednotek existují
výdaje ve smyslu ZDP, které nejsou účetními náklady, a přesto ovlivní
základ daně z příjmů. Třeba daňové odpisy, o těch se rozhodně
neúčtuje, stejně tak je tomu s populárními paušálními výdaji na dopravu,
mimo účetní svět je dále rovněž zákonná rezerva na nakládání
s elektro-odpadem nebo od roku 2020 nově pojaté rezervy
v pojišťovnictví, nabývací ceny akcií neoceňovaných reálnou hodnotou také
nejsou účetními náklady, přičemž při prodeji mohou být daňovými výdaji,
a tak podobně.
Zanechme už ale akademických hrátek se slovíčky a marného hledání
obsahu pojmu „výdaje“, protože z praktického hlediska je daleko
významnější, za jakých podmínek může výdaj snížit zdanitelné příjmy a tedy
základ daně a tím pádem i daň z příjmů. Pouze o tyto – tzv.
daňové výdaje – ve skutečnosti totiž poplatníkům jde. Jejich základní
vymezení v první větě § 24 odst. 1 ZDP je asi nejznámější větou
z celého daňového zákona.:
„Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění
a udržení zdanitelných příjmů se pro zjištění základu daně odečtou ve výši
prokázané poplatníkem a ve výši stanovené tímto zákonem a zvláštními
předpisy.5)“
Jak víme z judikatury, poznámka pod čarou není součástí závazného
textu právního předpisu, ale pouze přispívá k jeho lepšímu porozumění
a usnadňuje uplatňování normy. Když nahlédneme do příslušné poznámky pod
čarou – 5) – dozvíme se, že nám zákonodárce sděluje, že může jít např.
o část 7. hlavu třetí zákoníku práce. Pokud si tento odkaz nalistujeme,
najdeme tam regulaci cestovních náhrad zaměstnanců tzv. veřejného sektoru,
která je pro podnikatelský sektor známější coby tzv. náhrady do limitu, které
se u zaměstnanců nezdaňují.
Ve zbytku tohoto úvodu se prakticky budeme zabývat již pouze (převážně)
touto jedinou větičkou, o kterou podnikatelé často svádějí tuhé boje se
správci daně, potažmo také až se soudci. Co může být na daňových výdajích tak
složitého? Takto se mohou oprávněně podivovat zejména tři typy čtenářů.
Zaměstnanci, jejichž daní z příjmů se žádné uznatelné výdaje netýkají,
dále „paušálisté“ uplatňující u příjmů ze samostatné činnosti nebo
z nájmu výdaje ve výši zákonem stanoveného procenta z příjmů,
a příliš opatrní poplatníci nárokující jen zcela bezproblémové výdaje.
Ano, daňová korektnost a autocenzura podnikateli nepochybně zajistí klidné
spaní a jen výjimečný střet se správcem daně. Zaplatí za to sice možná
vyšší daní, než by bylo nutné, ale je to jeho strategie.
Někdy však narazí i velmi obezřetný poplatník, který snižuje
základ daně pouze o „bezpečně uznatelné“ výdaje prokázané řadou
hodnověrných a přesvědčivých listinných i jiných důkazů. Obvykle cizí
vinou… kvůli nepoctivému dodavateli, který ve skutečnosti nebyl tím, za koho se
vydával. Například tesař koupí na pile pár trámů, za které hotově zaplatí
a se standardním dokladem o prodeji odjíždí. Při daňové kontrole se
proto notně podiví, proč má berňák problém s tímto výdajem. A důvod?
Třeba údaj o dodavateli neodpovídá skutečnosti, žádná takováto firma
v úřední databázi není, nebo předmětný doklad nemá ve své evidenci příjmů.
Není totiž výjimkou, že někteří zaměstnanci si tu a tam přilepší na úkor
zaměstnavatele a především hotovostní příjmy „zapomenou“ standardně vložit
do interního účetního systému – a tedy oficiálně dodavatel nic nedodal
a žádnou platbu od našeho nebohého tesaře nepřijal. Co s tím? Číst
dále! Dozvíme se, jak si s problémem v obdobných případech
„neprokázaného dodavatele“ poradili jiní, a můžeme předeslat, že soudy zde
jsou na straně „tesaře“.
Čtyři podmínky
daňových výdajů
O výdaji
hovoříme jako o daňovém výdaji tehdy, pokud má daňovou účinnost
(uznatelnost), a proto může snížit základ daně z příjmů. Naproti tomu
nedaňový alias daňově neúčinný/neuznatelný výdaj základ daně nesníží. Prakticky
vyjádřeno: na daňové výdaje poplatníkovi „přispívá stát“ – vzdá se poměrné
části daně z takto sníženého základu daně – zatímco nedaňově výdaje si poplatník
hradí plně sám ze svých zdaněných příjmů. Ekonomicky tak přinášejí podnikateli
daňové výdaje snížení pořizovacích cen nakupovaného zboží a služeb.
Příklad
Ekonomický
význam výdajů daňových versus nedaňových
Paní
Lenka podniká jako OSVČ v zahradnictví a pro tyto účely zakoupila
kvalitní zahradnické nůžky za 1 000 Kč. Tento výdaj je pro ni daňově
uznatelný a proto si v rámci daňové evidence o něj sníží základ daně
z příjmů, což jí při sazbě daně 15 % přinese reálnou úsporu na dani
150 Kč. Touto částkou se na kupní ceně nůžek nepřímo podílel stát, který
oželel uvedenou částku na potenciálním inkasu daně z jejich
podnikatelských příjmů.
Ale
když by si paní Lenka za 1 000 Kč koupila náušnice, tak by se
nejednalo o daňový výdaj a nemohla by o tuto částku snížit
základ daně a návazně ani daň z příjmů. Tentokrát by stát paní
Lence nepřispěl na nákup ze svých daňových příjmů, a vůbec nehraje roli,
že ji náušnice sluší a dost možná zlákají některého zákazníka, aby za její
zahradnické služby zaplatil více, než měl v plánu. Důvod je zřejmý,
v případě paní Lenky (zahradnice) náušnice nesouvisejí s jejím
podnikáním. Ovšem kdyby podnikala jako společnice, moderátorka nebo tanečnice,
bylo by tomu přesně naopak. Daňovým výdajem by pak už mohly být náušnice,
nikoli však zahradnické nůžky.
Připomeňme si
citovanou základní podmínku pro uznání výdaje za daňově účinný ke snížení
základu daně dle první věty § 24 odst. 1 ZDP. Z čehož vyplývají čtyři
obecné předpoklady uznání daňového výdaje.:
1)
Výdaj je vynaložen
na zdanitelný příjem nebo speciálně uvedený v § 24 ZDP.
2)
Uznatelnost není
vyloučena § 25 anebo jiným speciálním ustanovením ZDP.
3)
Výdaj nepřesahuje
určitý limit stanovený ZDP, případně jiným zákonem.
4)
Výdaj poplatník
prokázal…
ad 1)
Základní
podmínkou daňové uznatelnosti výdaje je vazba na zdanitelný příjem poplatníka. Jako tomu bylo v případě zmíněné Lenky
podnikající v zahradnictví, které zcela jistě správce daně nezpochybní jako
daňový výdaj zahradnické nůžky. Samozřejmě mlčky předpokládáme běžnou situaci,
tedy že si jich nekoupila nepřiměřeně hodně, nebude je (ani zčásti) využívat
soukromě (mimo vlastní podnikání) a není důvod rozporovat případně výši
kupní ceny (např. když by prodejcem nůžek byla tzv. spojená osoba ve smyslu
§ 23 odst. 7 ZDP).
Jak ale vyplývá
z textu pokračujícího za spojkou slučovací – nebo – může být na základě
speciálního ustanovení § 24 ZDP, zejména jeho odstavce 2 daňově uznán
i výdaj, který nebyl vynaložen, na dosažení, ani na zajištění, ani na
udržení zdanitelných příjmů. V tomto ohledu se někdy pletou jak
poplatníci (ke své škodě), tak někdy i pracovníci finančních úřadů (ke
škodě nebohých poplatníků). Protože § 24 odst. 2 ZDP je speciálním,
zvláštním ustanovením vůči základnímu pravidlu § 24 odst. 1 ZDP, má
před ním přednost. Přičemž si všimněme, jak toto obsáhlé speciální ustanovení začíná: „Výdaji
(náklady) podle odstavce 1 jsou také …“.
Prakticky
vyjádřeno to znamená, že pokud poplatník vynaložil výdaj, který výslovně
upravuje některé z písmen a) až zz) speciálního § 24 odst. 2
ZDP, pak již nemusí řešit, jestli dokáže prokázat, že se jedná o výdaj
vynaložený na dosažení, zajištění nebo udržení jeho zdanitelných příjmů.
A nejde o můj odvážný osobní názor, ale uvádí to bezpečně metodický
Pokyn Generálního finančního ředitelství č. GFŘ D–22, k jednotnému
uplatňování některých ustanovení ZDP; Finanční zpravodaj č. 3/2015, trvale
visí na webu Finanční správy ČR.
·
„Výdaje vymezené
v § 24 odst. 2 zákona jsou daňovými výdaji podle § 24
odst. 1 zákona bez ohledu na skutečnost, zda slouží k dosažení,
zajištění nebo udržení zdanitelných příjmů, za předpokladu, že
v příslušném ustanovení není omezující podmínka jinými ustanoveními tohoto
zákona nebo jiného zvláštního právního předpisu.“
Ostatně
v řadě případů by bylo značně obtížné až zhola marné prokázat, že výdaj
byl vynaložen na dosažení, zajištění a/nebo udržení zdanitelných příjmů
poplatníka. Například smluvní úrok z prodlení za pozdní úhradu faktury, škody v důsledku
živelních pohrom anebo neznámým pachatelem, likvidace „dlouhodobého“ hmotného
majetku apod. Proto je dobře, že
jsou uvedeny ve speciálním ustanovení § 24 odst. 2 ZDP, čímž padá
stres ohledně splnění podmínky dle obecného (základního) ustanovení daňových
výdajů v § 24 odst. 1 ZDP.
Příklad
Daňové
výdaje nesouvisející se zdanitelnými příjmy
Pan Dobrák je
živnostník provozující tradiční českou hospůdku ve stylu První republiky,
a je plně hoden svého jména. Proto svým zaměstnancům vyplácí mzdu
80 000 Kč a navrch jim ještě přispívá měsíčně 2 000 Kč
na doplňkové penzijní spoření a za 1 000 Kč pro ně nakupuje
vstupenky do kina, divadla nebo na fotbal.
Jsou to ale
všechno jeho daňové výdaje? I když pročítal § 24 odst. 2 ZDP
pečlivě, nenašel tam položku „mzdy“. Nejblíže věci se mu zdálo písmeno p) ZDP,
podle kterého jsou daňově účinné výdaje, k jejichž úhradě je poplatník
povinen podle zvláštních zákonů – protože zákoník práce ukládá povinnost dát
zaměstnancům mzdu. Jenže to by se dalo využít asi jen pro zákonem stanovenou
minimální mzdu, nikoli pro jeho štědré super mzdy.
Živnostník se
však obává zbytečně, ať už je mzda jeho zaměstnanců jakkoli super vysoká, může
ji klidně uplatnit jako daňový výdaj. A to nikoli podle speciálního
§ 24 odst. 2 ZDP, nýbrž s oporou v základní ustanovení
§ 24 odst. 1 ZDP, protože jde o výdaj vynaložený na dosažení
jeho zdanitelných příjmů – z provozu restaurace.
Složitější je
to s příspěvkem na doplňkové penzijní spoření zaměstnanců, kde je opravdu
třeba hledat oporu pro daňové uznání v § 24 odst. 2 ZDP –
průkaznost se zdanitelnými příjmy zde totiž patrně neobhájíme. Naštěstí je
možno tento výdaj začlenit pod speciální § 24 odst. 2 písm. j)
bod 5 ZDP – práva zaměstnanců zaručená vnitřním předpisem, pracovní či jinou
smlouvou – což z něj činí opět bezpečný daňově uznatelný výdaj.
Naproti tomu
nepeněžní benefit z titulu volnočasových radovánek zaměstnanců je výslovně
vyloučen z daňových výdajů speciálním ustanovením § 25 odst. 1
písm. h) ZDP. Tím pádem padá možnost uplatnění výše zmíněného příznivého
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP, jelikož zákon stanoví (ještě
speciálněji) jinak v § 25 ZDP.
ad 2)
Právě jsme si
ukázali, jak příznivě může rozšířit paletu daňových výdajů speciální ustanovení
§ 24 odst. 2 ZDP, u nichž nezáleží na souvislosti se
zdanitelnými příjmy. Ovšem jsou i právě opačná speciální ustanovení –
v § 25 ZDP – označující určité výdaje za a priori nedaňové, opět
bez ohledu na souvislost s příjmy. Jde například o pořizovací
cenu „dlouhodobého“ hmotného majetku (daňovými výdaji jsou až jeho odpisy podle
pravidel ZDP), „nesmluvní, úřední“ pokuty a penále, dary, daň
z příjmů (většinou), povinné pojistné na sociální a zdravotní
pojištění OSVČ, výše zmíněné nepeněžní benefity zaměstnanců na kulturu, sport,
rekreaci apod.
Někdy však
paradoxně znamenají omezení i ta prvně zmíněná speciální ustanovení
v § 24 odst. 2 ZDP. Daňovou účinnost totiž často vážou na
splnění podmínky, proto by bylo lepší, kdyby nebyly a postačilo prokázat
souvislost s příjmy. Třeba motivační příspěvek učni, s kterým firma
do budoucna počítá jako se zaměstnancem. § 24 odst. 2 písm. zu)
ZDP jeho daňový účinek omezuje na 5 000 Kč měsíčně. Přičemž pokud by
toto „vstřícné“ speciální ustanovení nebylo, mohl by být daňovým výdajem
i vyšší motivační příspěvek, protože by budoucí zaměstnavatel mohl
uplatnit výše zmíněný obecněji pojatý speciální § 24 odst. 2
písm. j) bod 5 ZDP, dle něhož lze daňově uznat výdaje na práva zaměstnanců
– včetně těch budoucích – k nimž se zaměstnavatel zavázal.
ad 3)
Většina výdajů je
uznatelných plně v rozsahu jejich vynaložení, ovšem u některých platí
omezení, která mohou být trojího typu. Zaprvé omezení hodnotové, např.
u toho motivačního příspěvku učni nebo u stravování zaměstnanců.
Zadruhé časové, třeba u zákonné rezervy na opravy hmotného majetku, kterou
je nutno deponovat na účet včas. Třetí omezení dopadá na účtující poplatníky,
pro které platí ve vybraných případech podmínka zaplacení daného výdaje (např.
daň z nemovitých věcí, smluvní sankce, úroky ze zápůjček neúčtujících
věřitelů).
A nesmíme
zapomenout na výdaje, které se vztahují ke zdanitelným příjmům poplatníka jen
částečně, typicky automobil nebo dům OSVČ používaný jak pro podnikání, tak
i pro soukromé účely. Jednotné kritérium rozdělení na daňovou
a nedaňovou složku ovšem neexistuje. U auta bude zřejmě
nejpříhodnější poměr kilometrů ujetých tak či onak, u domu poměr
podlahových ploch, při smíšeném používání počítače to bude složitější. Vždy je
třeba použít kritérium, které pokud možno co nejvěrněji vystihuje skutečný stav
týkající se situace poplatníka. Kdo chce mít jistotu, může požádat správce daně
o závazné posouzení podle § 24b ZDP, za poplatek 10 000 Kč.
Příklad
IT kancelář
v části bytu programátora
Pan Hekr podniká
jako OSVČ v zakázkové výrobě nejrůznějších programátorských „kouzel“.
Jelikož ke své tvůrčí práci potřebuje prakticky jen kvalitní počítač, internet
a zejména klidné místečko, zřídil si IT kancelář v jednom
z pokojů najatého bytu. Výdaje prokazuje daňovou evidencí podle § 7b
ZDP, což ale komplikuje fakt, že jsou často sporné, neboť prostor
i předměty využívané pro podnikání slouží zčásti i pro jeho osobní
potřeby. Na straně jedné tedy provozní výlohy spojené s bytem prokazatelně
souvisejí se zdanitelnými příjmy z podnikání pana Hekra a splňují tak
obecnou podmínku daňové uznatelnosti. Ovšem na straně druhé, se věcně jedná
rovněž o výdaje na jeho osobní potřebu, které jsou speciálním ustanovením
a priori vyloučeny z daňově účinných.
Z hlediska
průkaznosti by ideálním řešením této patové situace bylo jednoznačné přiřazení
dílčích výloh spojených s bytem pro podnikatelské versus ostatní (osobní,
rodinné) potřeby. Což si lze reálně představit snad jen u elektřiny, pokud
by její odběr IT kanceláří pana Hekra měřil podružný elektroměr. Ani nadmíru
pedantního úředníka by nenapadlo nutit nebohého živnostníka k pečlivému
odměřování a zaznamenávání vody spotřebované během programátorské
činnosti, k propočítávání tepelné energie dodané do zmíněného pokoje,
k vážení odpadků vzniklých v souvislosti s podnikáním atp.
Stejně tak není možné – patrně ani právně – aby se dohodl s vlastníkem
bytu na dvojí fakturaci nájemného, zvlášť za onen IT pokoj, a odděleně za
zbývající část bytu užívanou privátně.
V praxi
respektovaným kompromisním řešením se osvědčilo rozklíčování celkových výdajů
placených v souvislosti s užíváním bytu na část soukromou versus
podnikatelskou v poměru podlahových ploch. Pokud tedy činí celková vnitřní
nášlapná plocha bytu např. 100 m2, z čehož výhradně
k podnikání slouží pokoj o ploše 20 m2, pak „průkazný“
klíčovací poměr bude 20 % (= 20 m2 / 100 m2). Tuto
část výdajů na bydlení pak bude moci pan Hekr zahrnovat mezi své daňové výdaje
vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů OSVČ.
ad 4)
Podmínka průkaznosti
je v praxi asi nejdůležitější, jelikož obecně platí: „V daních je pravdou pouze to, co se
podaří prokázat“. Základ daně z příjmů – při uplatňování skutečných,
prokázaných výdajů – vychází z účetnictví či z daňové evidence,
a proto by měl být každý výdaj zaúčtován/zaevidován. A to na základě
nějakého dokladu, jako je faktura nebo příjmový pokladní doklad dodavatele,
potvrzení (účtenka) o platbě za nakoupené zásoby, pohonné hmoty,
nejrůznější poplatky apod. Zejména vyšší částky a méně běžné druhy výdajů
je vhodné mít nepřímo potvrzené dalšími hodnověrnými způsoby, jako jsou
obchodní smlouvy, zápisy z jednání, dodací listy, bankovní výpisy. Často
lze zmapovat logický sled událostí týkajících se třeba výdaje za zboží
souvisejícím cestovním příkazem a knihou jízd, a jeho využitím při
realizaci zakázky nebo navazujícím prodejem zboží atp.
Daňové řízení je
značně formalizováno – což by mělo chránit daňový subjekt před libovůli úřední
osoby – a ovládáno obecnými zásadami. Z nichž stěžejní jsou čtyři
podle § 8 DŘ: volné hodnocení důkazů, legitimní očekávání, materiální
pravda (v praxi asi největší „strašák“) a zákaz zneužití veřejného (tedy
daňového) práva.:
(1)
Správce daně při
dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz
jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom
přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo.
(2)
Správce daně dbá na
to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly
nedůvodné rozdíly.
(3)
Správce daně
vychází ze skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti rozhodné
pro správu daní.
(4)
Při správě
daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem rozhodným
pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody
v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu.
V souladu s § 92 odst. 3 DŘ poplatník prokazuje všechny skutečnosti,
které je povinen uvádět v daňovém tvrzení (tento pojem zahrnuje
přiznání, hlášení a vyúčtování daně) a v dalších podáních. Učeně řečeno jej stíhá prvotní důkazní
břemeno, a to ohledně všeho, co uvedl (zejména) do svého daňového přiznání
k dani z příjmů. Takže pokud v přiznání uplatňuje skutečné
výdaje prokázané účetní či daňovou evidencí, pak je musí být připraven
a schopen hodnověrně (uvěřitelně) doložit a prokázat. Naproti tomu
správce daně prokazuje skutečnosti
vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí,
účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních
prostředků uplatněných daňovým subjektem.
I když
v České republice neplatí anglosaský systém precedenčního práva, které
kromě psaných zákonů dotváří rozhodnutí soudů, tak je dobré vědět, jak věcně
obdobné spory se správci daně posuzovaly zdejší soudy. A to zejména
Nejvyšší správní soud, u něhož končí daňové kauzy poté, co se poplatník
nebo správce daně nespokojili s výsledkem odvolání ani žaloby (řešené
krajským soudem) a podali tzv. kasační stížnost. Obecně sice platí, že
každý daňový spor je jedinečný, nicméně pokud již Nejvyšší správní soud
v minulosti řešil věcně obdobnou kauzu, pak je vysoká pravděpodobnost, že
„nezapře sám sebe“, a bude i později věc posuzovat stejně.
Je proto užitečné
vědět, jak Nejvyšší správní soud (dále také jen „NSS“) posuzoval
obdobné spory poplatníků se správci daně, a vzít si z nich ponaučení.
Logiku, principy a postupy uvažování soudců k tématu prokazování
daňových výdajů si demonstrujeme na rozsudku č.j. 10 Afs 181/2017 – 36; viz www.nssoud.cz
Více o této
problematice najdete v odborné tematické publikaci Daňové a nedaňové
výdaje 2023.
SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ S KOMENTÁŘEM
Výše sazeb a podmínky pojistného na sociální zabezpečení
jsou koncipovány tak, aby pojistné krylo výdaje na dávky důchodového
a nemocenského pojištění, které jsou odvozeny z příjmů ekonomicky
činných občanů podle současného právního stavu; jde o důchody starobní,
vdovské, vdovecké, sirotčí, invalidní a za výsluhu let, nemocenské,
podporu při ošetřování člena rodiny, dlouhodobé ošetřovné, peněžitou pomoc
v mateřství, otcovskou a vyrovnávací příspěvek v těhotenství
a mateřství.
Zákon za uplynulých 30 let byl cekem 68 krát novelizován. V našem
komentáři vycházíme z právního stavu platného k datu 1. února 2023,
kdy nabyla účinnosti poslední novela zákona provedená zákonem
č. 216/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Komentář se zaměřuje i na další novely zákona
z poslední doby, konkrétně na novely provedené:
·
zákonem č. 255/2020 Sb., o snížení
penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní
politiku zaměstnanosti placeného zaměstnavateli jako poplatníky
v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020
a o změně některých zákonů s účinností 1. června 2020,
·
zákonem č. 285/2020 Sb., kterým se mění
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů,
a některé další související zákony s účinností 1. ledna 2021,
·
zákonem č. 540/2020 Sb., kterým se mění
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti
s paušální daní s účinností 1. ledna 2021,
·
zákonem č. 286/2021 Sb., kterým se mění
zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech
a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve
znění pozdějších předpisů, a některé další zákony s účinností 1.
ledna 2022,
·
zákonem č. 366/2022 Sb., kterým se mění
zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
s účinností 1. ledna 2023,
·
zákonem č. 455/2022 Sb., kterým se mění
zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění
pozdějších předpisů, a některé další zákony s účinností 1. ledna 2023
a
·
zákonem č. 216/2022 Sb., kterým se mění
zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony s účinností 1. února 2023.
Zpracováno podle právního stavu platného ke dni 1. února
2023.
Komentář k § 7
V ustanovení se stanoví sazby pojistného.
Zaměstnavatel platí pojistné na nemocenské
pojištění, na důchodové pojištění i příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti.
Zaměstnanci neplatí pojistné na nemocenské
pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, platí pouze
pojistné na důchodové pojištění ve výši 6,5 % z vyměřovacího základu. Zaměstnanec, který pro téhož
zaměstnavatele vykonává více činností na základě různých pracovních vztahů, jež
zakládají účast na nemocenském pojištění, je z každé činnosti považován za
zaměstnance. Pouze z činnosti společníka a jednatele u téže
s. r. o. a z činnosti zastupitele územního samosprávního
celku nebo osob činných v orgánech zřízených v rámci územního
samosprávného celku je zaměstnanec pojištěn jen jednou.
Novela zákona provedená zákonem č. 540/2020 Sb.
s účinností od 1. ledna 2021 provedla v odstavci 1, písm. c) dvě
drobné legislativně technické úpravy související s vložením nového
odstavce 3 do § 5b zákona, ve kterém je také uvedena výše vyměřovacího
základu. Sazba uvedená v § 7 odst. 1 písm. c) bodu 1 se
použije i na tento vyměřovací základ.
Důležité
Novela zákona provedená zákonem č. 455/2022 Sb.
s účinností 1. ledna 2023 provedla dvě změny v odstavci 1. První změna,
v odstavci 1 písm. a) je legislativně technická a navazuje na
změny v § 5a zákona. Důležité je nové písmeno b) v odstavci 1
předmětného ustanovení. Na zvýšených nákladech spojených
s důchodovými nároky osob vykonávajících práce zdravotnických záchranářů a hasičů
podniku budou participovat jejich zaměstnavatelé, a to prostřednictvím
zvýšené sazby pojistného na důchodové pojištění. Zvýšené pojistné bude hradit
zaměstnavatel, nikoliv zaměstnanec; sazba u zaměstnance se nemění. Na
úhradu zvýšených nákladů důchodového pojištění vynakládaných ze státního
rozpočtu na pobírání starobního důchodu po delší dobu v důsledku nižšího
důchodového věku budou zaměstnavatelé platit postupně navyšované pojistné,
a to v roce 2023 o 2 %, v roce 2024 o 3 %,
v roce 2025 o 4 % a počínaje rokem 2026 o 5 %
navíc z úhrnu příjmů zaměstnanců vykonávajících práci zdravotnického
záchranáře a hasiče podniku.
Sleva na pojistném
§ 7a
(1) Zaměstnavatel má nárok na slevu na
pojistném za kalendářní měsíc za zaměstnance v pracovním nebo služebním
poměru, který
a) je starší 55 let,
b) pečuje o dítě
mladší 10 let, jehož je rodičem, nebo které má v péči nahrazující péči
rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu; za rozhodnutí příslušného
orgánu se považuje rozhodnutí uvedené v § 7 odst. 10 zákona
o státní sociální podpoře,
c) pečuje o osobu
blízkou mladší 10 let, která je závislá na pomoci jiné osoby ve stupni
I (lehká závislost), nebo o osobu blízkou, která je závislá na pomoci
jiné osoby ve stupni II (středně těžká závislost) nebo stupni III (těžká
závislost) anebo stupni IV (úplná závislost); osoba blízká se posuzuje podle
§ 24 odst. 1 zákona o důchodovém pojištění,
d) se zároveň připravuje
na budoucí povolání studiem; studium se posuzuje podle § 21 odst. 1
písm. a), § 22 a 23 zákona o důchodovém pojištění,
e) v období 12
kalendářních měsíců před kalendářním měsícem, za který se sleva na pojistném
uplatňuje, nastoupil jako uchazeč o zaměstnání na rekvalifikaci podle
§ 109 nebo 109a zákona o zaměstnanosti,
f) je osobou se zdravotním
postižením podle § 67 odst. 2 zákona o zaměstnanosti, nebo
g) je mladší 21 let.
(2) Podmínkou nároku na slevu na pojistném je,
že se zaměstnancem uvedeným v odstavci 1 písm. a) až f) je sjednána
kratší pracovní nebo služební doba, než činí stanovená týdenní pracovní nebo
služební doba, přičemž rozsah takto stanovené kratší pracovní nebo služební
doby činí nejméně 8 hodin a nejvíce 30 hodin týdně. Vykonává-li
zaměstnanec u téhož zaměstnavatele více zaměstnání v pracovním nebo
služebním poměru, náleží sleva na pojistném jen z jednoho zaměstnání;
limit počtu hodin podle věty první platí přitom pro všechna tato zaměstnání
dohromady.
(3) Sleva na pojistném za zaměstnance
nenáleží, pokud
a) úhrn vyměřovacích
základů zaměstnance ze všech zaměstnání vykonávaných v pracovním nebo
služebním poměru u téhož zaměstnavatele za kalendářní měsíc je vyšší než
1,5násobek průměrné mzdy,
b) úhrn vyměřovacích
základů zaměstnance ze všech zaměstnání vykonávaných v pracovním nebo
služebním poměru u téhož zaměstnavatele připadající na 1 hodinu
z úhrnu odpracovaných hodin ze všech těchto zaměstnání v kalendářním
měsíci je vyšší než 1,15 % průměrné mzdy,
c) odpracovaná doba
v pracovním nebo služebním poměru zaměstnance ze všech zaměstnání
k témuž zaměstnavateli, včetně dob, které se považují za výkon práce nebo
služby, překročí u téhož zaměstnavatele v kalendářním měsíci 138
hodin; pokud zaměstnanec nastoupil do zaměstnání v průběhu kalendářního
měsíce, upraví se tento limit v poměru počtu kalendářních dnů trvání
zaměstnání v kalendářním měsíci a počtu kalendářních dnů
v kalendářním měsíci s tím, že výsledek se zaokrouhluje na celé
hodiny směrem nahoru,
d) zaměstnanec uvedený
v odstavci 1 písm. f) je v pracovním poměru k zaměstnavateli,
který je zaměstnavatelem uznaným za zaměstnavatele na chráněném trhu práce
podle § 78 zákona o zaměstnanosti, pokud by slevu na pojistném
uplatňoval tento zaměstnavatel, nebo
e) je zaměstnanec uveden
v měsíčním přehledu nákladů na náhrady mezd zaměstnanců pro uplatnění
nároku na výplatu příspěvku v době částečné práce podle § 120e
odst. 5 zákona o zaměstnanosti.
(4) Slevu na pojistném lze za kalendářní měsíc
poskytnout za téhož zaměstnance pouze jednomu zaměstnavateli.
(5) Sleva na pojistném za zaměstnance náleží
zaměstnavateli, jen pokud před uplatněním této slevy oznámil České správě
sociálního zabezpečení záměr uplatňovat tuto slevu za tohoto zaměstnance;
oznámením tohoto záměru se rozumí okamžik jeho doručení České správě sociálního
zabezpečení. Záměr uplatňovat slevu na pojistném za jednotlivého zaměstnance
může zaměstnavatel oznámit nejdříve 1 měsíc přede dnem, od kterého bude slevu
na pojistném za tohoto zaměstnance uplatňovat, ne však dříve než dnem podání
oznámení o nástupu tohoto zaměstnance do zaměstnání podle zákona
o nemocenském pojištění. Záměr uplatňovat slevu na pojistném za
jednotlivého zaměstnance zaměstnavatel oznamuje nejpozději ve lhůtě pro podání
přehledu podle § 9 odst. 2 za kalendářní měsíc, za který slevu na
pojistném za tohoto zaměstnance uplatňuje. Jestliže má záměr za téhož
zaměstnance uplatňovat slevu na pojistném více zaměstnavatelů, sleva na
pojistném za tohoto zaměstnance náleží tomu zaměstnavateli, který oznámil České
správě sociálního zabezpečení tento záměr jako první.
Komentář k § 7a
Ustanovení bylo do zákona vloženo novelou provedenou
zákonem č. 216/2022 Sb. s účinností 1. února 2023.
Důležité
Zavádí se sleva na pojistném pro zaměstnavatele
z úhrnu vyměřovacích základů vyjmenovaných zaměstnanců. Okruh zaměstnanců je volen tak, aby
se jednalo o osoby, které z důvodu různých životních situací často
nemohou nebo z důvodu vyššího věku nejsou schopny pracovat po stanovenou
týdenní pracovní dobu, a aby byl zaměstnavatel finančně motivován
k tomu, aby tyto osoby považoval za více preferované při obsazování
zkrácených pracovních úvazků.
Předně se jedná o osoby starší 55 let
nebo naopak osoby nízkého věku do 21 let. Dále se upravuje poskytování
slev ke zkráceným úvazkům při péči o dítě do 10 let věku dítěte, tj. do
doby, kdy je sladění péče o dítě s plným pracovním úvazkem
nejobtížnější. Předpokládá se, že u rodičů dětí do 10 let věku je zvýšená
potřeba pro uzavírání zkrácených pracovních úvazků a z důvodu
nedostatku nabídky takových míst na trhu práce se stává, že se rodiče po
rodičovské dovolené na trh práce vrátí později, než by měli zájem, a jsou
na trhu práce zbytečně dlouho neaktivní.
Osoby pečující o blízkou osobu závislou na pomoci mají rovněž z důvodu poskytování
této pomoci, která je často časově náročná, ztíženou pozici na trhu práce. Tyto
osoby eviduje Úřad práce. Zaměstnanec nebude muset prokazovat příbuzenským
vztahem, že je osobou blízkou, neboť již samotným potvrzením z Úřadu práce
bude tato skutečnost doložena.
V rámci okruhu osob, na které by zaměstnavateli
vznikl nárok na slevu na pojistném, jsou uvedeny i osoby se zdravotním
postižením, které mají vzhledem ke svému zdravotnímu stavu významně sníženou
možnost uplatnění na trhu práce. Pro účely zákona se nezavádí nová definice,
nýbrž okruh těchto osob se stanoví odkazem na § 67 zákona č. 435/2004
Sb., o zaměstnanosti.
Do okruhu osob, za které může zaměstnavatel uplatnit
slevu na pojistné, se zařazují dále osoby, které nastoupily jako uchazeči
o zaměstnání na rekvalifikaci podle zákona o zaměstnanosti,
neboť změna profesního zařazení zejména z důvodu nedostatku pracovních
zkušeností může způsobovat přechodně nižší produktivitu, což snižuje zájem
zaměstnavatelů o zaměstnávání rekvalifikovaných osob a celkový efekt
rekvalifikace
Sleva na pojistném bude náležet za zaměstnance
v pracovním poměru a dále za zaměstnance ve služebním poměru; bude se
jednat o zaměstnance ve státní službě a dále na základě
§ 25 též o osoby ve služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
a vojáků z povolání. Sleva na pojistném bude náležet bez ohledu na
to, jestli zaměstnání bylo sjednáno na dobu určitou nebo neurčitou.
§ 7b
(1) Výše slevy na pojistném za kalendářní
měsíc činí 5 % z úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců, na které je
sleva uplatňována podle § 7a. Sleva na pojistném se zaokrouhluje na celé
koruny směrem nahoru.
(2) Vykonává-li zaměstnanec u téhož
zaměstnavatele více zaměstnání, zahrnuje se za tohoto zaměstnance do úhrnu
vyměřovacích základů zaměstnanců podle odstavce 1 jen vyměřovací základ
z toho zaměstnání, z něhož zaměstnavatel uplatňuje slevu.
(3) Je-li u zaměstnance splněno více
důvodů pro uplatnění slevy na pojistném podle § 7a odst. 1, může
zaměstnavatel uplatnit slevu na pojistném za jednotlivého zaměstnance
v kalendářním měsíci jen jednou.
(4) Podmínky pro uplatnění slevy na pojistném
musí být u zaměstnance, za kterého lze slevu na pojistném uplatnit,
splněny po celou dobu trvání pracovního nebo služebního poměru
v kalendářním měsíci.
Komentář k § 7b
Ustanovení bylo do zákona vloženo novelou provedenou
zákonem č. 216/2022 Sb. s účinností 1. února 2023.
Zaměstnavatel odvádí za své zaměstnance pojistné na
sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti ve výši
24,8 % z vyměřovacího základu. Vyměřovacím základem zaměstnavatele je
částka odpovídající úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců. Od takto
vypočteného pojistného si bude zaměstnavatel odečítat slevu na pojistném. Sleva
pojistného za kalendářní měsíc bude odečítána přímo od částky vypočteného
pojistného, které je zaměstnavatel povinen za příslušný kalendářní měsíc odvést
za všechny zaměstnance. Tento způsob je pro zaměstnavatele administrativně
nejjednodušší.
V odstavci 2 se pro účely stanovení slevy
na pojistném v případě více zaměstnání u téhož zaměstnavatele sleva
na pojistném stanoví z vyměřovacího základu toho zaměstnání, z něhož
zaměstnavatel uplatňuje slevu. Sleva na pojistném se může poskytnout pouze
u jednoho zkráceného úvazku (jednoho zaměstnání) a pouze
z vyměřovacího základu, který k danému zkrácenému úvazku náleží.
Důležité
V praxi mohou nastat situace, kdy budou důvody
pro poskytnutí slevy na pojistném u konkrétního zaměstnance kumulovány
(např. osoba starší 55 let je zároveň osobou se zdravotním postižením). Je
proto třeba výslovně stanovit zásadu, že v takovém případě náleží sleva na
pojistném zaměstnavateli pouze jednou.
Obecně platí, že všechny podmínky pro slevu na
pojistném musí být splněny po celý kalendářní měsíc.
§ 7c
(1) Slevu na pojistném za kalendářní měsíc uplatňuje
zaměstnavatel na tiskopisu podle § 9 odst. 2. Slevu na pojistném
odečte zaměstnavatel z částky pojistného stanoveného podle § 5a
a § 7 odst. 1 písm. a) za tento kalendářní měsíc.
(2) Slevu na pojistném lze uplatnit jen do dne
splatnosti pojistného za kalendářní měsíc, za který sleva na pojistném náleží.
(3) Byla-li z částky pojistného odečtena sleva na
pojistném ve vyšší částce, než mohla být odečtena, považuje se částka,
o kterou bylo pojistné takto zkráceno, za dluh na pojistném; byla-li
z částky pojistného odečtena sleva na pojistném v nižší částce, než
mohla být odečtena, nedoplatek na slevě na pojistném nevzniká.
Komentář k § 7c
Ustanovení bylo do zákona vloženo novelou provedenou zákonem
č. 216/2022 Sb. s účinností 1. února 2023.
Důležité
V tomto ustanovení se upravuje technický způsob
uplatnění slevy, a to formou odečtu od odváděného pojistného za příslušný
kalendářní měsíc. Sleva
na pojistném se bude tedy uplatňovat podáním stanoveného Přehledu podle
§ 9 odst. 2 zákona.
Podle odstavce 2 se sleva na pojistném poskytuje
zaměstnavateli z vyměřovacího základu zaměstnance za každý kalendářní
měsíc, v němž byly podmínky pro její poskytnutí splněny. Slevu je možné
uplatnit pouze ve lhůtě pro podání Přehledu o výši pojistného, tj. od
prvního do dvacátého dne následujícího kalendářního měsíce. Zpětné uplatňování
slev by bylo též administrativně komplikované. Zaměstnavatel nebude tedy moci
dodatečně uplatnit nárok na slevu ani v případě, kdy např. zaměstnanec
doložil skutečnosti již trvající se zpožděním (zaměstnanec pečuje
o blízkou osobu již 2 měsíce a až poté doloží tuto péči),
v případě chybného odvodu pojistného (z důvodu administrativní chyby,
chybného vyplnění tiskopisu) nebo v případě opomenutí zaměstnavatele slevu
na pojistném uplatnit, ačkoliv na ni měl prokazatelně nárok.
V odstavci 3 se řeší finanční dopady nesprávného
odpočtu slevy na pojistném. Pokud zaměstnavatel provedl odpočet slevy na
pojistném ve vyšší výši, než po právu měl, tak neoprávněně snížil pojistné,
které měl odvést. Takovýto nedoplatek má z hlediska státního rozpočtu
stejný dopad jako nedoplatek pojistného vzniklý z jakéhokoli jiného
důvodu, a proto i z tohoto nedoplatku bude podle § 20
zákona plynout penále.
Možnost uplatnit slevu na pojistném je pro
zaměstnavatele právem, nikoliv povinností.
Odvod pojistného
§ 8
(1) Zaměstnavatel je povinen odvádět
i pojistné, které je povinen platit zaměstnanec. Pojistné odvedené za
zaměstnance srazí zaměstnavatel z jeho příjmů, které mu zúčtoval.
(2) Za kalendářní měsíc, ve kterém zaměstnanec
má započitatelný příjem, avšak nelze z něho srazit pojistné z důvodu,
že tento příjem není v peněžní formě, je zaměstnavatel povinen uhradit
i pojistné, které je povinen platit zaměstnanec; to platí obdobně též
v případě, kdy část příjmu je v peněžní formě, avšak v nižší
částce, než činí výše pojistného, které je povinen platit zaměstnanec. Za
nepeněžní plnění se pro účely odvodu pojistného považuje též peněžní plnění
poukázané zaměstnavatelem jinému subjektu ve prospěch zaměstnance. Zaměstnanec
je povinen uhradit zaměstnavateli pojistné, které za něj zaplatil zaměstnavatel
podle věty první.
(3) Započitatelný příjem zúčtovaný do
kalendářního měsíce, v němž skončilo zaměstnání malého rozsahu58b) nebo
zaměstnání vykonávané na základě dohody o provedení práce, a příjem
zúčtovaný v dalším kalendářním měsíci, popřípadě kalendářních měsících ve
výši, která nezaložila v tomto měsíci, popřípadě měsících účast na
nemocenském pojištění, se považují za příjem zúčtovaný v kalendářním
měsíci, v němž úhrn započitatelných příjmů zahrnovaných do posledního
kalendářního měsíce, ve kterém naposledy trvalo zaměstnání malého rozsahu nebo
zaměstnání vykonávané na základě dohody o provedení práce, dosáhl výše
zakládající účast na pojištění v tomto měsíci.
(4) Zaměstnavatel je povinen sám vypočítat
pojistné, které je povinen odvádět.
Komentář k § 8
Ustanovení stanoví povinnost odvodu pojistného.
Pojistné na sociální zabezpečení platí
zaměstnanec ze svého vyměřovacího základu. Pojistné je povinen odvádět pouze
zaměstnavatel. Zaměstnavatel odpovídá za správnost odvedeného pojistného,
odpovídá i za to, že zaměstnanci srazil pojistné z jeho příjmu
a ve správné výši. I když zaměstnavatel neodvádí pojistné
a dluží ho, nemá to vliv na nároky zaměstnance z nemocenského
a důchodového pojištění. I kalendářní měsíce, za které zaměstnavatel
dluží pojistné, se započtou zaměstnanci jako doba důchodového pojištění.
Pojistné se musí zaměstnanci i v případě,
když by za celý kalendářní měsíc pobíral pouze naturální daň. V takovém
případě uhradí pojistné zaměstnanec zaměstnavateli a ten jej odvede spolu
se svým pojistným.
U zaměstnanců, u nichž se účast na
nemocenském pojištění posuzuje v každém kalendářním měsíci zvlášť
(zaměstnání malého rozsahu a dohody o provedení práce), se
v případě, že:
-
v posledním
měsíci, v němž trvalo zaměstnání, byl zúčtován příjem v takové výši,
která nezaložila účast na nemocenském nebo důchodovém pojištění,
-
po skončení zaměstnání
byl zúčtován započitatelný příjem,
-
úhrn příjmů zúčtovaných
do posledního měsíce trvání zaměstnání a po skončení zaměstnání založil
účast na nemocenském pojištění v posledním měsíci trvání zaměstnání,
považuje pro účely odvodu pojistného příjem zúčtovaný
do posledního měsíce trvání zaměstnání za příjem zúčtovaný do tohoto
kalendářního měsíce po skončení zaměstnání, do něhož byl zúčtován příjem, který
založil účast na nemocenském nebo důchodovém pojištění v posledním měsíci
trvání zaměstnání.
§ 9
(1) Zaměstnavatel odvádí pojistné za jednotlivé
kalendářní měsíce. Pojistné za kalendářní měsíc je splatné od prvního do
dvacátého dne následujícího kalendářního měsíce. Pojistné se odvádí na účet
příslušné okresní správy sociálního zabezpečení.
(2) Zaměstnavatel je povinen ve lhůtě stanovené
v odstavci 1 předložit příslušné okresní správě sociálního zabezpečení na
předepsaném tiskopisu přehled o výši vyměřovacího základu stanoveného
podle § 5a odst. 1 písm. a) a vyměřovacího základu
stanoveného podle § 5a odst. 1 písm. b) a o výši
pojistného, které je povinen odvádět, s uvedením čísla účtu, z něhož
byla platba pojistného provedena. Zaměstnavatel plní povinnost uvedenou ve větě
první zasláním přehledu v elektronické podobě způsobem uvedeným
v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení77).
(3) Pokud zaměstnavatel nemůže z prokazatelných
objektivních technických důvodů splnit povinnost uloženou v odstavci 2
větě první způsobem uvedeným v odstavci 2 větě druhé, může tak učinit
v písemné podobě na předepsaném tiskopise zasláním na adresu určenou
okresní správou sociálního zabezpečení; přitom je povinen uvést důvod tohoto
postupu. Tato povinnost je splněna i předáním tohoto tiskopisu příslušné
okresní správě sociálního zabezpečení. Technické důvody podle věty první se
posuzují podle § 61 odst. 5 zákona o nemocenském pojištění
obdobně.
(4) Uplatňuje-li zaměstnavatel slevu na pojistném
aspoň za jednoho zaměstnance, je povinen na tiskopisu podle odstavce 2 uvádět
též počet zaměstnanců, za které mu sleva na pojistném náleží, úhrn vyměřovacích
základů těchto zaměstnanců, částku slevy na pojistném a úhrn pojistného po
snížení o uplatněnou slevu a údaje o jednotlivých zaměstnancích,
za které slevu uplatňuje; těmito údaji se rozumí jméno a příjmení, rodné
číslo a datum narození, vyměřovací základ zaměstnance ze zaměstnání, na
které uplatňuje slevu na pojistném za tohoto zaměstnance, rozsah kratší
pracovní nebo služební doby v tomto zaměstnání a důvod podle
§ 7a odst. 1, pro který zaměstnavatel uplatňuje slevu na pojistném.
Komentář k § 9
Ustanovení upravuje postup při odvodu pojistného.
Pojistné je splatné v následujícím kalendářním
měsíci, a to od 1. do 20. dne. V zásadě je pojistné splatné ve
výplatní den a není-li stanoven, tak nejpozději dvacátý den v měsíci,
v němž je mzda /plat/ vyplacena.
Povinností zaměstnavatele je v této lhůtě
předložit OSSZ vyplněný tiskopis „Přehled o výši pojistného“. Tento
Přehled se podává, i když se pojistné dočasně neodvádí.
Novela zákona provedená zákonem č. 255/2020 Sb.
s účinností od 1. června 2020 uložila v odstavci 2 zaměstnavateli
povinnost tento Přehled předkládat výlučně elektronicky postupem stanoveným
v § 123e ZOPSZ.
V odstavci 3 pak v návaznosti na tuto novou
povinnost uloženou zaměstnavateli umožnila, aby při technických obtížích místo
elektronického podání zaměstnavatel mohl toto podání uskutečnit i ve formě
papírového tiskopisu. V tomto směru se odkazuje na § 61 odst. 5
ZNP, kde jsou tyto objektivní důvody uvedeny pro účely tzv. eNeschopenky. Půjde
zejména o situace technických výpadků (elektrické energie, služeb
provozovatele internetového připojení). Zároveň bylo v § 25d zákona
doplněno i sankční ustanovení pro případ, že by zaměstnavatel stanovenou
povinnost neplnil.
Důležité
Novela zákona provedená zákonem č. 455/2022
Sb. s účinností 1. ledna 2023 v odstavci 2 ustanovení
v návaznosti na úpravu vyměřovacích základů podle § 5a zákona
a na zvýšenou sazbu pojistného v § 7 odst. 1 písm. b)
se rozšiřuje též okruh údajů uváděných zaměstnavateli na přehledu, a to
zejména pro účely kontroly správnosti odvedeného pojistného a pro
statistické účely.
Odstavec 4 byl do ustanovení doplněn novelou
provedenou zákonem č. 216/2022 Sb. s účinností 1. února 2023. Zaměstnavatel je povinen
předkládat příslušné OSSZ stanovený Přehled o pojistném. Pro
účely uplatnění slevy na pojistném se údaje na tomto Přehledu doplňují
o údaje související s uplatněním slevy na pojistném, a to též
pro účely průběžné kontroly správnosti uplatňování slev na pojistném. Doplněné
údaje na Přehledu rovněž umožní sledovat a vyhodnocovat efektivitu nové
právní úpravy. Uvedené údaje také pomohou cíleněji zaměřit kontrolní činnost
u zaměstnavatelů.
Více o této
problematice najdete v měsíčníku Poradce 10/2023.
|