Vážení čtenáři!
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz
1. PODNIKÁNÍ V KOSTCE
Jak správně postupovat při podnikání z hlediska zdanění mezd, optimalizace daně, zákoníku práce, občanského práva, BOZP, daňového řízení, správního řízení? Jaké jsou nejčastější chyby při podnikání a jak se jim vyhnout?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, mzdovým účetním, daňovým poradcům, živnostníkům ...
1. DÚVaP 3-4/2024 – Mzda zaměstnance - zdanění – příspěvek /A5, str. 208/
2. Optimalizace daně – odborná tematická publikace /A5, str. 112/
3. Vzory smluv, žalob a podání – odborná tematická publikace /A5, str. 448/
4. Poradce 13/2023 – Zákon o BOZP s komentářem – komentář /A5, str. 240/
Cena balíčku je 1283 Kč. Cena balíčku s 43 % slevou je 681 Kč. Ušetříte 602 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
2. MZDOVÝM ÚČETNÍM
Od 1. ledna 2024 se zvýšila minimální mzda, nastaly změny v zákoně o nemocenském pojištění, důchodovém pojištění, zdravotním pojištění a dalších právních přepisech. Na jaké změny se musí v praxi připravit nejen mzdové účetní?
Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, presonalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům ...
1. DÚVaP 3-4/2024 – Mzda zaměstnance - zdanění – příspěvek /A5, str. 192/
2. 1000 řešení 1-2/2024 – Pomocník mzdové účetní 2024 – příspěvek a praktické příklady /A5, str. 144/
3. PaM 3/2024 – Zákoník práce – novela – příspěvek /A4, str. 80/
4. DÚVaP 1-2/2024 – Zákoník práce po novele s příklady – příspěvek /A5, str. 192/
Cena balíčku je 1436 Kč Cena balíčku s 32 % slevou je 980 Kč. Ušetříte 456 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč
|
3. DPH PO NOVELE
Jste plátci DPH? Přinášíme Vám aktuální úpravy zákona o DPH provedené stavebním zákonem, zákonem o sociálních službách, energetickým zákonem, insolvenčním zákonem?
Jaké jsou aktuální sazby daně? Kdy lze uplatnit osvobození od daně? Jak správně postupovat při uskutečnění zdanitelného plnění při dodání zboží a poskytnutí služby?
Odpovědi nejen na tyto dotazy přinášejí naše publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1. Poradce 9/2024 – Zákon o DPH po novele s komentářem – komentář /A5, cca str. 328/
2. Zákony IA/2024 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 512/
3. DaÚ 3/2024 – DPH – novela – příspěvek /A4, str. 80/
Cena balíčku je 813 Kč. Cena balíčku s 23 % slevou je 630 Kč. Ušetříte 183 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč
|
4. KONSOLIDAČNÍ BALÍČEK
Jaké změny nastaly v rámci konsolidačního balíčku v zákoně o dani z nemovitých věcí, zákoně o daních z příjmů, zákoně o DPH, zákoně o účetnictví a v pracovněprávních zákonech?
Aktuální informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
1. Poradce 8/2024 – Daň z nemovitých věcí, Daň z příjmů, DPH, Účetnictví – změny – příspěvky /A5, str. 240/
2. PaM 2/2024 – Změny pravidel pro agentury práce – příspěvek /A4, str. 80/
3. DaÚ 2/2024 – Zálohy na daň z příjmů – příspěvek /A4, str. 80/
4. Zákony III/2024 – Zákoník práce, Zákon o zdravotním pojištění, Zákon o nemocenském pojištění ... – úplná znění zákonů /A5, str. 784/
Konsolidační balíček obsahuje:
Poradce 8/2024 - příspěvek PaM 2/2024 - příspěvek DaÚ 2/2024 - příspěvek Zákony III/2024 – úplná znění zákonů
Cena balíčku je 1093 Kč. Cena balíčku s 44 % slevou je 616 Kč. Ušetříte 477 Kč.
|
5. DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ FO A PO ZA ROK 2023
Nemáte objednané publikace, které by Vám pomohly při sestavování daňových přiznání? Můžete tak udělat, připravili jsme příspěvky i příklady z praxe na toto téma.
Podrobně rozebíráme problematiku podávání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických a právnických osob za zdaňovací období započaté v kalendářním roce 2023. Kdo podává daňové přiznání? Jaké slevy je možné uplatnit?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
Publikace Vám budou doručeny v průběhu ledna 2024.
1. Daňová přiznání FO a PO za rok 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 224/
2. Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str.112/
3. Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 560/
4. 100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná tematická publikace /A5, str. 96/
Cena balíčku je 844 Kč. Cena balíčku s 30 % slevou je 649 Kč. Ušetříte 195 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč
|
Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ FO ZA ROK 2023
V této kapitole jsou heslovitě souhrnně uvedeny zásadní změny zákona o daních z příjmů, týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2023. Tato kapitola kromě jiného shrnuje základní informace týkající se přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období 2023 i ve vztahu k lhůtám pro podání daňového přiznání, strukturám tiskopisu, způsobu podání, placení daní. Problematiku pomáhají vysvětlit také mnohé praktické příklady.
1. Zásadní změny zákonů
1.1 Přehled změn týkajících se zákona o daních z příjmu
V této kapitole jsou heslovitě souhrnně uvedeny zásadní změny zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2023.)*
· Zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona, upravil pojmosloví. Novela v § 38l ZDP upravuje způsob prokazování nároku na odečet nezdanitelné části základu daně, slevy na dani podle § 35 odst. 4 a § 35ba a daňového zvýhodnění z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti u plátce daně následujícím způsobem:
- text „stavebním povolením, společným povolením, kterým se stavba umisťuje a povoluje, nebo ohlášením stavby“ se nahrazuje slovy „povolením podle stavebního zákona“,
- odst. 1 písm. c) v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené v § 4b odst. 1 písm. a) povolením podle stavebního zákona,
- odst. 1 písm. d) v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené v § 4b odst. 1 písm. b) a c) výpisem z listu vlastnictví a v případě úvěru poskytnutého na úplatné nabytí pozemku po uplynutí 4 let od okamžiku nabytí pozemku povolením podle stavebního zákona.
K 1. 7. 2023 měla být účinná legislativně technická změna doprovodným zákonem k novele stavebního zákona č. 284/2021 Sb. – účinnost této změny však byla odložena na 1. 1. 2024.
· Zákon č. 128/2022 Sb. o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaných invazí vojsk Ruské federace, je účinný od 25. května 2022.
Daňoví poplatníci daně z příjmů si budou moci i v roce 2023 odečíst z daní dary, které poskytnou ve prospěch pomoci Ukrajině, a to včetně darů určených vojenské pomoci.
- Za zdaňovací období roku 2023 lze podle § 15 odst. 1 ZDP od základu daně odečíst hodnotu bezúplatného plnění v úhrnu nejvýše 30 % ze základu daně.
- Ustanovení § 15 odst. 1 ZDP se použije i na bezúplatné plnění poskytnuté v roce 2023
a) za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny, pokud příjemce bezúplatného plnění splňuje podmínky, za kterých lze od základu daně odečíst hodnotu bezúplatného plnění, nebo
b) Ukrajině, jejím územně správním celkům nebo právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem nebo bydlištěm na území Ukrajiny, pokud příjemce bezúplatného plnění a účel bezúplatného plnění splňují podmínky, za kterých lze od základu daně odečíst hodnotu bezúplatného plnění.
- Výše uvedené může uplatnit i daňový rezident Ukrajiny podle § 15 odst. 9 ZDP.
- Výdajem vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů podle ZDP je výdaj na bezúplatné nepeněžité plnění poskytnuté v roce 2023 na pomoc Ukrajině, jejím územně správním celkům nebo právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem nebo bydlištěm na území Ukrajiny v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaných invazí vojsk Ruské federace na účely, pro které lze od základu daně odečíst hodnotu bezúplatného plnění.
- Pokud poplatník daně z příjmů výše uvedený výdaj uplatní jako výdaj vynaložený na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, nelze související bezúplatné nepeněžité plnění uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně ani jako položku snižující základ daně.
- Výdaj lze uplatnit pouze ve zdaňovacím období, ve kterém byl vynaložen.
Daňovou úlevu lze uplatnit, pokud poplatník poskytne dary, které jsou určeny pro podporu obranného úsilí Ukrajiny, anebo přímo Ukrajině, jejím územně správním celkům, fyzickým i právnickým osobám, pokud mají své bydliště či sídlo na území Ukrajiny.
Odečíst od základu daně bude možné nejen dary poskytnuté humanitárním organizacím, ale i například přímou finanční pomoc zaslanou na bankovní účty ukrajinských státních nebo samosprávních organizací. Vloni například bylo možné posílat dary přímo na účet ukrajinského ministerstva obrany, nebo na ukrajinské velvyslanectví.
· Zákon č. 366/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony pro období roku 2023 přináší především možnost uplatnění mimořádných odpisů i pro majetek pořízený (uvedený do užívání) v průběhu roku 2023. Další změny daní z příjmů použitelné již pro rok 2022 se týkaly odpisu nemovité kulturní památky či odpočtu na podporu pořízení majetku na odborné vzdělávání podle § 34g ZDP.
Dále došlo k novele následujících ustanovení:
- V § 4a písm. q) ZDP se od daně osvobozuje bezúplatný příjem z nabytí spoluvlastnického podílu na nemovité věci od obce nebo od poplatníka, jehož je obec členem nebo zřizovatelem, pokud
1. na výstavbu této nemovité věci byla v období od roku 1995 do roku 2007 získána dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím programu podporujícího výstavbu nájemních bytů a technické infrastruktury nebo ze Státního fondu rozvoje bydlení podle nařízení vlády č. 481/2000 Sb., o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou dotace ke krytí části nákladů spojených s výstavbou bytů, ve znění pozdějších předpisů, a
2. převod této nemovité věci na jinou osobu byl po stanovenou dobu zakázán podmínkami poskytnutí dotace podle bodu 1 a jedná se o první převod po uplynutí této doby s tím, že tento převod slouží k tomu, aby tato nemovitá věc byla ve vlastnictví fyzické osoby.
- Vypuštění poslední věty v § 23 odst. 8 ZDP. Týká se úprav při přechodu z paušální daně na vedení účetnictví nebo na uplatnění výdajů % z příjmů. Podle novely bylo toto možné použít již za zdaňovací období roku 2022.
- Změna ustanovení § 30a odst. 1 a 2 ZDP. Aplikace mimořádných odpisů u hmotného majetku zařazeného v odpisových skupinách 1 a 2 se prodlužuje i na tento majetek pořízený až do 31. prosince 2023.
- Změna v § 38b ZDP daň nebo penále se nepředepíše a neplatí, pokud celkové zdanitelné příjmy nečiní u fyzické osoby více než 50 000 Kč se použije až pro zdaňovací období 2023.
- Změna v § 38g odst. 1 ZDP – daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně, přesáhly 50 000 Kč …… použije se až pro zdaňovací období 2023.
- Změna v § 38g odst. 2 ZDP – daňové přiznání není povinen podat poplatník, který má příjmy ze závislé činnosti podle § 6 pouze od……., a vyjma příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž je vybírána daň podle § 36, nemá jiné příjmy podle § 7 až 10 ZDP vyšší než 20 000 Kč, použije se až pro zdaňovací období 2023.
POZOR částka u § 10 odst. 3 písm. a ZDP se nemění.
Další podrobné informace, související s rozsáhlými změnami týkajícími se institutu paušální daně jsou uvedeny v kapitole 1.4) Paušální daň.
· Zákon č. 432/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, upravuje § 24 odst. 2 písm. u) tak, že se slovo „držitel“ nahrazuje slovem „provozovatel“, dále se v § 24 odst. 2 písm. u) slova „technickém průkazu“ nahrazují slovy „osvědčení o registraci vozidla“.
Podle přechodných ustanovení se za provozovatele motorového vozidla zapsaného v osvědčení o registraci vozidla se pro účely § 24 odst. 2 písm. u) ZDP ve znění účinném ode dne 1. ledna 2024, považuje rovněž držitel motorového vozidla zapsaný v osvědčení o technickém průkazu a provozovatel motorového vozidla zapsaný v technickém průkazu.
· Zákon č. 458/2022 Sb., kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1. ledna 2023 ruší povinnost evidovat tržby. S dalším provozováním systému EET se na straně Finanční správy nepočítá, a to ani pro dobrovolně evidující podnikatele. Systém EET není od 1. ledna 2023 funkční. Pokud by i po tomto datu byly zaslány údaje o tržbě z pokladního zařízení, nebudou tyto údaje zaevidovány a pokladní zařízení neobdrží od správce daně fiskální identifikační kód (FIK).
Tato právní úprava neruší jen evidenční povinnost samotnou, tj. povinnost zasílat údaje o tržbách správci daně a vystavovat účtenky ve smyslu zákona o evidenci tržeb, ale všechny povinnosti vyplývající ze zákona o evidenci tržeb, tedy i povinnosti umístit informační oznámení, ochrany autentizačních údajů, certifikátu a bloků účtenek (pokud je poplatníci již obdrželi za účelem plnění povinností ve zvláštním režimu). Vypouští se speciální daňový režim cen z tzv. účtenkové loterie, tyto ceny byly až do 1 milionu Kč osvobozeny od daně z příjmů.
· S účinností od 1. 7. 2023 dochází zákonem č. 75/2023 Sb., ke změně zákona č. 66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaných invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů a dalších souvisejících zákonů, mimo jiné také v souvislosti s poskytováním příspěvku pro solidární domácnost. O příspěvek může požádat fyzická osoba, která bezplatně poskytla ubytování cizinci s dočasnou ochranou, krajskou pobočku Úřadu práce.
Příspěvek pro solidární domácnost bude krajská pobočka Úřadu práce nově poskytovat pouze v případě, že fyzická osoba, která o příspěvek žádá, sdílí s ubytovanou osobou společné ubytování. Za těchto podmínek se z pohledu zákona o daních z příjmů na zavedené praxi nic nemění a příspěvek na solidární domácnost je příjmem od daně osvobozeným.
POZOR – Nová situace nastává v případě, kdy fyzická osoba poskytne cizinci s dočasnou ochranou byt k samostatnému bydlení. Za této situace dochází k uzavření nájemní smlouvy s cizincem s dočasnou ochranou, který za splnění zákonných podmínek může požádat krajskou pobočku Úřadu práce o humanitární dávku, kterou mimo jiné použije na úhradu nájemného. Zaplacené nájemné je však již standardním příjmem z nájmu podle zákona o daních z příjmů a poplatník jej uvádí po skončení roku do daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Dále je třeba upozornit na skutečnost, že nájemné za byt je započitatelným příjmem pro limit 68 000 Kč v případě uplatnění slevy na dani na druhého z manželů.
· Zákon č. 281/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v § 6 odst. 7 ZDP na konci textu písmene e) s účinností od 1. 10. 2023 doplnil slova „ je-li plnění poskytováno v podobě paušální částky na náhradu nákladů spojených s výkonem práce z jiného místa dohodnutého se zaměstnavatelem, než je pracoviště zaměstnavatele, nepovažuje se za příjem a není předmětem daně do výše paušální částky, kterou lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem,“.
· Zákon č. 285/2023 Sb. kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony s účinností od 23. 9. 2023 doplnil v § 24 odst. 2 písm. y) bod 7 ZDP, který zní: „který je v preventivní restrukturalizaci, pokud je pohledávka přímo dotčena restrukturalizačním plánem a zanikla prominutím dluhu podle účinného restrukturalizačního plánu.“.
Zmíněné ustanovení o daňové uznatelnosti jmenovité hodnoty pohledávky nebo pořizovací ceny pohledávky dopadá pouze na poplatníky, kteří vedou účetnictví, dopadá jak na poplatníky daně z příjmů fyzických osob tak i právnických osob. Obdobně dopadá toto ustanovení na poplatníky, kteří přešli z vedení daňové evidence dle § 7b ZDP na vedení účetnictví.
· Vyhláška č. 85/2023 Sb. o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2023 ze dne 28. března 2023.
V § 4 písm. d) vyhlášky č. 467/2022 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2023, se částka „6,00 Kč“ nahrazuje částkou „8,20 Kč“.
· Vyhláška č. 191/2023 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2023 ze dne 13. června 2023.
V § 4 písm. c) vyhlášky č. 467/2022 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2023, ve znění vyhlášky č. 85/2023 Sb., se částka „44,10 Kč“ nahrazuje částkou „34,40 Kč“.
Sazba základní náhrady za používání vozidel v roce 2023
Sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel za 1 km jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce činí:
- u jednostopých vozidel a tříkolek – nejméně 1,40 Kč,
- u osobních silničních motorových vozidel – nejméně 5,20 Kč.
Průměrné ceny PHM pro rok 2023
Výše průměrné ceny pohonné hmoty podle § 158 odst. 3 věty třetí zákoníku práce pro rok 2023 činí:
- 41,20 Kč za 1 litr benzinu automobilového 95 oktanů,
- 45,20 Kč za 1 litr benzinu automobilového 98 oktanů,
- 34,40 Kč za 1 litr motorové nafty (aktualizace od 1. 7. 2023),
- 8,20 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny (aktualizace od 1. 4. 2023).
1.2 Minimální mzda
S účinností od 1. ledna 2023 se zvyšuje základní sazba minimální mzdy o 1 100 Kč za měsíc na 17 300 Kč, resp. o 7,40 Kč za hodinu na 103,80 Kč.
O tomto zvýšení rozhodla vláda ČR na svém jednání dne 21. prosince 2022 nařízením vlády č. 465/2022 Sb., (viz znění citovaného nařízení, kterým došlo ke změně nařízení vlády č. 567/2006 Sb. („o minimální mzdě“).
Osvobozené důchody
Prvním ustanovením zákona o daních z příjmů, kterého se změna minimální mzdy dotýká, je ustanovení § 4 odst. 1 písm. h) ZDP: „(1) Od daně se osvobozuje podle písm. h) příjem získaný ve formě dávky nebo služby z nemocenského pojištění, důchodového pojištění podle zákona upravujícího důchodové pojištění, peněžní pomoci obětem trestné činnosti podle zákona upravujícího poskytnutí peněžní pomoci obětem trestné činnosti, sociálního zabezpečení, plnění z uplatnění nástrojů státní politiky zaměstnanosti a veřejného zdravotního pojištění, plnění z pojistné smlouvy o pojištění důchodu podle zákona upravujícího důchodové spoření a plnění ze zahraničního povinného pojištění stejného druhu; jde-li však o příjem ve formě pravidelně vypláceného důchodu nebo penze, je od daně osvobozena z úhrnu takových příjmů nejvýše částka ve výši 36násobku minimální mzdy, která je platná k 1. lednu kalendářního roku, za zdaňovací období, do níž se však nezahrnuje výše příplatku nebo příspěvku k důchodu podle jiných právních předpisů, …“.
Zákonný limit pro osvobození důchodu od daně pro r. 2023 činí 36 × 17 300 = 622 800 Kč.
Pro srovnání zákonný limit pro osvobození důchodu od daně pro rok 2022 činil 36 × 16 200 = 583 200 Kč.
Jde o jedinou podmínku pro osvobození důchodu od daně z příjmů. Počínaje rokem 2016 bylo ustanovení § 4 odst. 3 zákona (zdaňoval se příjem nad 840 000 Kč ze závislé činnosti, dílčí základ daně ze samostatné činnosti a z nájmu) nálezem Ústavního soudu č. 271/2016 Sb. zrušeno.
Zvýšení limitu pro osvobození náhrady z titulu darování a odběru krve od daně
Podle § 4 odst. 1 písm. j) ZDP je od daně osvobozen příjem ve formě náhrady účelně, hospodárně a prokazatelně vynaložených výdajů spojených s darováním a odběrem krve a jejích složek, tkání, buněk nebo orgánů, pokud se tato náhrada poskytuje podle jiných právních předpisů.
Jde-li o darování krve, ustanovení § 32 odst. 2 zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, že za krev odebranou pro výrobu krevních derivátů a pro použití u člověka podle jiných právních předpisů a za její odběr nevzniká osobě, které byla krev odebrána, nárok na finanční ani jinou úhradu, s výjimkou účelně, hospodárně a prokazatelně vynaložených výdajů spojených s odběrem její krve, o které tato osoba požádá, a to celkem do maximální výše 5% minimální mzdy. Tato částka je od daně z příjmů osvobozena.
Pro rok 2023 je od daně z příjmů osvobozena částka 0,05 × 17 300 = 865 Kč. Pro srovnání v roce 2022 byla od daně z příjmů osvobozena částka 0,05 × 16 200 = 810 Kč.
POZOR, pokud si dárce krve nechá vyplatit výše uvedenou náhradu, nemůže již uplatnit nezdanitelnou část základu daně z titulu odběru krve podle § 15 odst. 1 ZDP ve výši 3 000 Kč zajeden odběr krve.
Daňový bonus
Podle ustanovení § 35c odst. 3 ZDP je-li nárok poplatníka na daňové zvýhodnění vyšší než daňová povinnost vypočtená za příslušné zdaňovací období, je vzniklý rozdíl daňovým bonusem. Poplatník může daňový bonus uplatnit, pokud jeho výše činí alespoň 100 Kč. Od zdaňovacího období 2021 daňový bonus vyplacený poplatníkovi již není omezen maximální částkou 60 300 Kč ročně. Slevu na dani zákon také nijak neomezuje. Daňový bonus však může podle § 35c odst. 4 zákona uplatnit pouze poplatník, který ve zdaňovacím období měl příjem podle § 6 nebo § 7 alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy, tj. pro rok 2023 alespoň do výše 6 × 17 300 = 103 800 Kč. Pro rok 2022 daňový bonus mohl uplatnit poplatník, který měl ve zdaňovacím období příjem podle § 6 nebo 7 alespoň ve výši 6 × 16 200 = 97 200 Kč.
POZOR od roku 2018 došlo ke zpřísnění podmínek pro vyplácení daňového bonusu, příjmy z nájmu a kapitálového majetku se již nezapočítávají do limitu příjmů, který je nutno pro získání bonusu splnit. Daňový bonus na vyživované děti se od roku 2018 poskytne pouze těm poplatníkům, kteří dosahují „aktivních příjmů“, tzn. příjmů ze závislé činnosti nebo příjmů ze samostatné činnosti.
V tabulce je uvedeno srovnání roku 2021, 2022 a 2023
ZDP |
2021 |
2022 |
2023 |
§ 4 odst. 1 písm. h) |
547 200 |
583 200 |
622 800 |
§ 35ba odst. 1 písm. g) |
15 200 |
16 200 |
17 300 |
§ 35c odst. 4 |
91 200 |
97 200 |
103 800 |
Školkovné
Dále má změna výše minimální mzdy dopad i do ustanovení § 35ba odst. 1 písm. g) ZDP sleva za umístění dítěte.
(ř. 69a v základní části přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období 2021 č. 255405 MFin 5405 vzor č. 28)
Související ustanovení § 35bb ZDP stanoví, že výše slevy za umístění dítěte odpovídá výši výdajů prokazatelně vynaložených poplatníkem za umístění vyživovaného dítěte poplatníka v daném zdaňovacím období v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona, pokud jím nebyly uplatněny jako výdaj podle § 24 ZDP (pozor nejedná se o stravné). Slevu na dani lze uplatnit pouze, žije-li vyživované dítě s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti.
Slevu lze uplatnit za vyživované dítě poplatníka, pokud se nejedná o vnuka nebo vnuka druhého z manželů. Za vnuka nebo vnuka druhého z manželů lze slevu uplatnit pouze, pokud jsou v péči, která nahrazuje péči rodičů.
Za každé vyživované dítě lze uplatnit slevu maximálně do výše minimální mzdy (max. do 17 300 Kč). Vyživuje-li dítě v jedné společně hospodařící domácnosti více poplatníků, může slevu za umístění dítěte uplatnit ve zdaňovacím období jen jeden z nich. Sleva se nekrátí na měsíce lze ji uplatnit pouze za celé zdaňovací období.
Za předškolní zařízení lze pro účely ZDP, považovat jakékoliv zařízení zabývající se celodenní péčí o dítě předškolního věku. Podle § 35bb odst. 6 ZDP se pro účely daní z příjmů se předškolním zařízením rozumí:
a) mateřská škola podle školského zákona nebo obdobné zařízení v zahraničí,
b) zařízení služby péče o dítě v dětské skupině a
c) zařízení péče o dítě předškolního věku provozovaná na základě živnostenského oprávnění, pokud charakter takto poskytované péče je srovnatelný s péčí poskytovanou
1. zařízením služby péče o dítě v dětské skupině, nebo
2. mateřskou školou podle školského zákona“.
Zákonné podmínky jsou splněny v například u mateřské školky (registrované podle školského zákona, a to firemní, nebo soukromé), dále jakékoliv jiného obdobného zařízení jako jsou jesle, ale výjimku tvoří zájmové kroužky (tyto mají vzdělávací charakter) nebo dětská centra v supermarketech.
V § 38g odst. 2 ZDP – daňové přiznání za zdaňovací období je s ohledem na výše uvedené povinen podat poplatník uvedený v § 2 odst. 3 ZDP nerezident, který uplatňuje slevu na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) až e) písm. g), nebo daňové zvýhodnění, anebo nezdanitelnou část základu daně.
POZOR v případě nerezidentů je třeba pro uplatnění slevy na dani splnění podmínek uvedených v § 35ba odst. 2 ZDP. Zmíněné podmínky musí být splněny současně, tzn., musí se jednat o rezidenta členského státu EU nebo státu tvořící EHP a současně úhrn jeho příjmů ze zdrojů na území ČR podle (§ 22 ZDP) činí nejméně 90 % všech jeho příjmů s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně podle § 3 nebo 6 ZDP, nebo jsou od daně osvobozeny podle § 4, § 4a, § 6 nebo § 10 ZDP, nebo příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Obdobně platí také i pro § 15 ZDP nebo slevu na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) až e) a písm. g) ZDP nebo daňové zvýhodnění podle § 35c ZDP.
Podrobné informace již najdete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a PO za rok 2023.
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ PO ZA ROK 2023
Aby se správce daně dozvěděl stěžejní údaje o daňovém subjektu, zejména jestli správně stanovil svou daňovou povinnost, musí se nějakým legálním způsobem dostat k relevantním informacím. Protože není reálné ani žádoucí, aby za každé zdaňovací období prováděl u všech poplatníků a plátců daně kontrolu, bylo zvoleno nejjednodušší možné řešení. Daňovým subjektům (ale ne vždy a ne všem) je přímo ze zákona nařízeno sepsat všechny potřebné údaje do standardizované formy tiskopisu – daňového přiznání – a předat je správci daně. Prověření daňových subjektů pak nemusí být plošné, ale přesně cílené například z důvodu podezřelých údajů v přiznání. A pokud by se někdo opovážil přiznání nepodat nebo uvedl nepravdivé údaje, bude přísně potrestán.
V tomto příspěvku se konkrétně zaměříme na daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob – dále také jen „DPPO“ – za zdaňovací období započaté v kalendářním roce 2023. A to zejména u poplatníků z řad podnikatelských subjektů, kde zcela převažují právní formy s. r. o. a a. s. Třebaže je u nich zpravidla zdaňovacím obdobím kalendářní rok, jak uvidíme, nejedná se o jedinou možnost, kromě alternativního hospodářského roku je někdy nutno podat přiznání samostatně i za speciálně vymezenou část zdaňovacího období. Při výpočtu DPPO a sestavování daňového přiznání se neobejdeme bez účetnictví, a naopak se ani účetnictví neobejde bez vypočtené daně, která je obvykle úplně posledním účetním případem uzavíraného účetního a zároveň zdaňovacího období.
Hlavní právní předpisy, jejich poslední zohledněné novely a použité zkratky
- Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 251/2021 Sb. (dále také jen „ZÚ“)
- Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 285/2023 Sb. (dále také jen „ZDP“)
- Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 366/2022 Sb. (dále také jen „DŘ“)
- Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícímu v soustavě podvojného účetnictví, ve znění vyhlášky č. 441/2017 Sb. (dále také jen „VÚ“)
- Pokyn Generálního finančního ředitelství č. GFŘ D–59 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení ZDP (vyšel ve Finančním zpravodaji č. 19/2022, dostupný také na webu www.FinancniSprava.cz)
1. Kdo podává daňové přiznání
Podle § 135 odst. 1 zákona č. 280/2008 Sb., daňový řád, ve znění p. p. (dále jen „DŘ“) je řádné daňové přiznání – respektive řádné daňové tvrzení, což je v souladu s § 1 odst. 3 DŘ obecnější, širší pojem zahrnující kromě daňového přiznání dále také hlášení a vyúčtování daně – obecně povinen podat každý daňový subjekt:
- kterému to zákon ukládá nebo
- který je k tomu správcem daně vyzván.
Povinnost podat daňové přiznání tedy může stanovit jakýkoli zákon, nejen procesní DŘ, ale i hmotně-právní, jako je zákon o DPH nebo zákon o dani z nemovitých věcí apod. Co se týče konkrétně předmětu našeho zájmu – daně z příjmů právnických osob – tak v souladu s očekáváním najdeme pokyny pro její přiznávání v zákoně o daních z příjmů. Ovšem celou řadu dalších důvodů podávání daňového přiznání k DPPO stanoví pro speciální případy rovněž § 238 až § 245 DŘ. Z nichž se právnických osob týká především vstup do likvidace, přeměny obchodních korporací, zahájení a ukončení insolvenčního řízení poplatníka. Tyto speciality nás zajímat ale nebudou, neboť jak bylo předesláno, našim zájmem bude v praxi zdaleka nejčastější typ přiznání k DPPO za právě uplynulé zdaňovací období, kterým je v naprosté většině případů aktuálně minulý kalendářní rok 2023.
Pro naše účely je podstatné, že tuto v zásadě daňově-procesní povinnost poplatníkům DPPO stanovuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) v části čtvrté nazvané „Zvláštní ustanovení pro vybírání daně z příjmů“, a to konkrétně v následujících ustanoveních:
· § 38m, který využil možnosti založené DŘ zákonem uložit povinnost podat řádné daňové tvrzení, a oproti fyzickým osobám jsou tímto úkolem „poctěni“ všichni poplatníci DPPO, musejí tak podat daňové přiznání za zdaňovací období i při nulovém základu daně nebo ztrátě, s výjimkami dle § 38mb ZDP (o nich dále):
- „Poplatník je povinen podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob.“
· § 38ma stanovujícím povinnost podat daňové přiznání k DPPO za období, které sice není (celým) zdaňovacím obdobím, ale přesto je nutno ve vyjmenovaných případech za takovéto období přiznání podat.
- V praxi jde o méně obvyklé situace týkající se zejména přeměn obchodních korporací nebo změn vymezení účetního období, např. při přechodu na účtování v hospodářském roce. Důvodem povinnosti podat daňové přiznání za tyto speciálně určené části zdaňovacího období je, že jinak by zůstaly příjmy (výnosy) plynoucí poplatníkovi v takovémto období mimo povinnost přiznání daně a tedy nezdaněny.
Jak bylo výše avizováno, § 38mb ZDP vyjímá z povinnosti podat daňové přiznání k DPPO tyto poplatníky:
· veřejnou obchodní společnost:
- daňovou povinnost za v. o. s. vypořádávají až její společníci, a to tak, že si podle podílů na zisku rozdělí její základ daně (příp. daňovou ztrátu) a zdaní tuto část zisku/ztráty v. o. s. v rámci svých základů daně,
- v některých případech také tzv. veřejně prospěšného poplatníka alias neziskovou organizaci, pokud:
- má jen příjmy, které nejsou předmětem daně, zejména proto, že vykonává jen „hlavní činnost“ a příjmy byly nižší než výdaje nebo příjmy od daně osvobozené anebo podléhající srážkové dani dle § 36 ZDP, a
- nemá povinnost „dodanit“ v minulém období využitý speciální odpočet veřejně prospěšných poplatníků od základu daně podle § 20 odst. 7 ZDP kvůli porušení podmínek (viz § 23 odst. 3 písm. a) bod 8 ZDP).
· společenství vlastníků jednotek, které sice od roku 2014 již nespadá pro účely daně z příjmů mezi veřejně prospěšné poplatníky, zůstala mu ale zjednodušující výhoda, že nemusí podávat daňové přiznání, pokud:
- má pouze příjmy, které nejsou předmětem daně (zejména příspěvky vlastníků jednotek na správu domu a úhrady za plnění spojená s užíváním bytu) nebo od daně osvobozené anebo podléhající srážkové dani,
- zanikající nebo rozdělovaná obchodní korporace ohledně daňového přiznání za období:
- od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodního rejstříku, není-li stanoveno jinak; důvodem je skutečnost, že jak účetnictví, tak i daň za ní od rozhodného dne obstarává právní nástupce.
Příklad 1
Podání přiznání při ztrátě s. r. o.
Hospoda, s. r. o. za rok 2023 vykáže účetní i daňovou ztrátu, kterou již ale nevyužije jako odpočet, neboť v roce 2024 likvidací ukončí činnost a ztrátové byly i předešlé dva roky. Musí podat přiznání k DPPO za 2023?
Ano, obchodní korporace musejí podat daňové přiznání k dani z příjmů vždy, tedy i v případě, že vykazují daňovou ztrátu. Není přitom podstatné, jestli ji někdy využijí jako odčitatelnou položku od základu daně nebo nikoliv. Povinnost podat přiznání mají, i když vykážou nulový základ daně nebo vychází-li jim nulová daň.
2. Kdy podat daňové přiznání
Přiznání k DPPO za uplynulé zdaňovací období je nutno podat věcně i místně příslušnému správci daně, což je zpravidla finanční úřad, v jehož územní působnosti je sídlo dotyčné právnické osoby, jak stanoví § 13 odst. 1 písm. b) DŘ. Pro účely správy daní se sídlem právnické osoby rozumí adresa, pod kterou je zapsaná v obchodním rejstříku nebo obdobném veřejném rejstříku, anebo adresa, kde právnická osoba sídlí skutečně, pokud se tato osoba do těchto rejstříků nezapisuje. Přičemž pro účely DPPO zavádí § 17 odst. 3 ZDP legislativní zkratku „sídlo“, kterým se míní sídlo v právním pojetí nebo místo (adresa) vedení, ze kterého je poplatník řízen.
Po reformě Finanční správy ale již nestačí určit jen místně příslušný finanční úřad – je jich 14 dle krajů – ale podrobněji jeho územní pracoviště, kde je umístěn spis daňového subjektu k dani z příjmů. Pravidla určení územního pracoviště od 1. 1. 2024 staronově stanoví Pokyn Generálního finančního ředitelství GFŘ-D-62 spolu s přílohou. Nejrychlejší cestou k němu je obvykle vyhledávač na webu www.FinancniSprava.cz
Výjimkou jsou vybrané subjekty – obchodní korporace s obratem přes 2 miliardy, banky, kampeličky, pojišťovny, investiční fondy, penzijní společnosti apod. – u nichž je příslušný patnáctý Specializovaný finanční úřad. Další výjimka se týká daňových nerezidentů ČR, pro které je místně příslušný Finanční úřad pro hlavní město Prahu. Stanoví tak § 11 a § 12 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění p. p.
Pro úplnost dodejme, že na žádost daňového subjektu nebo z podnětu správce daně může dojít k delegaci místní příslušnosti na jiného věcně příslušného správce daně, jestliže je to účelné, jak stanoví § 18 DŘ.
Přiznání k DPPO za zdaňovací období trvající nejméně 12 měsíců – v našem případě tedy především za (celý) kalendářní rok 2023, jemuž je věrná naprostá většina poplatníků – je nutno podat v následujících lhůtách:
- Zákonná základní lhůta (§ 136 odst. 1 DŘ):
– Do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období.
- Zákonná prodloužená lhůta ve speciálních případech (§ 136 odst. 2 DŘ):
– Do čtyř měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně bylo daňové přiznání podáno elektronicky.
– Do šesti měsíců po uplynutí zdaňovacího období, jedná-li se o poplatníka, který má povinnost na základě zákona (hlavně dle § 20 ZÚ) mít účetní závěrku ověřenou auditorem; nestačí dobrovolný audit.
– Do šesti měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce (legislativní zkratka zahrnující zmocněnce nejen z řad daňových poradců, anebo advokátů, viz § 29 odst. 2 DŘ).
- Správcovská prodloužená lhůta (§ 36 odst. 4 DŘ), žádost je zpoplatněna správním poplatkem 300 Kč:
– Správce daně může na žádost daňového subjektu – ať už jde o poplatníka nebo jeho zmocněnce – anebo i z vlastního podnětu prodloužit lhůtu pro podání řádného daňového přiznání (tvrzení) až o tři měsíce.
– Pokud předmět daně tvoří také příjmy, které jsou předmětem daně v zahraničí, může správce daně na žádost daňového subjektu v odůvodněných případech – nejedná se tedy o automatický zákonný nárok – prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání až na deset měsíců po uplynutí zdaňovacího období.
Protože český národ obvykle nechává vše až na poslední chvíli, je vhodné upřesnit, jak se v daních správně počítají časové lhůty, na což nám odpoví – naštěstí bez nemilých překvapení – ustanovení § 33 DŘ:
- Lhůta stanovená podle týdnů, měsíců nebo let počíná běžet dnem, který následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty, a končí uplynutím toho dne, který se svým pojmenováním nebo číselným označením shoduje se dnem, kdy započal běh lhůty.
- Není-li takový den v měsíci, připadne poslední den lhůty na jeho poslední den.
- Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek – pozn.: ve smyslu zvláštního zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu, ve znění p. p. – je posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den.
Výkladově se správní praxe ujednotila na tom, že za „svátek“ se pro účely daňových lhůt kromě státních svátků (1. 1., 8. 5., 5. a 6. 7., 28. 9., 28. 10. a 17. 11.) považují i ostatní svátky (1. 1., Velký pátek, Velikonoční pondělí, 1. 5., 24. až 26. 12.). Naproti tomu Silvestr či Den žen nejsou svátky, takže daňovou lhůtu neodkládají.
Lhůta je zachována, je-li nejpozději v poslední den lhůty:
- učiněn úkon u věcně a místně příslušného správce daně (viz výše),
- podána u provozovatele poštovních služeb poštovní zásilka obsahující podání adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně (stěžejní je datum vyznačené držitelem poštovní licence na poštovní zásilce),
- podána datová zpráva adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně na jeho „technické zařízení“,
- podána datová zpráva do datové schránky věcně a místně příslušného správce daně.
Příklad 2
Do kdy podat přiznání k DPPO za kalendářní rok 2023
· Zákonná základní lhůta:
- 3 měsíce po skončení zdaňovacího období – končí v úterý 2. dubna 2024; tříměsíční lhůta se začala počítat ode dne následujícího po skončení roku 2023, tedy od 1. 1. 2024 (nevadí, že jde o státní svátek), takže skončila 1. dubna 2024, což je ovšem svátek, takže se konec lhůty odsouvá na další pracovní den.
· Zákonná prodloužená lhůta:
- 4 měsíců po skončení zdaňovacího období – končí ve čtvrtek 2. května 2024; 4měsíční lhůta se začala počítat ode dne následujícího po skončení roku 2023, tedy od 1. 1. 2024 (nevadí, že jde o státní svátek, tato skutečnost má význam jen u konce lhůty a nikoli na jejím počátku), proto skončila 1. 5. 2024, což je ovšem státní svátek, proto se definitivní konec lhůty odsouvá na nejblíže následující první pracovní den;
- 6 měsíců po skončení zdaňovacího období – končí v pondělí 1. července 2024; šestiměsíční lhůta se začala počítat ode dne následujícího po skončení roku 2023, tedy od 1. 1. 2024 (nevadí, že jde o státní svátek, tato skutečnost má totiž význam jen u konce lhůty nikoli na jejím počátku), takže skončila v pondělí 1. července 2024, což je běžný pracovní den, takže zůstává definitivním koncem lhůty.
Notorické opozdilce můžeme potěšit tím, že jim žádná sankce nehrozí, ani když podají přiznání k DPPO se zpožděním nepřesahujícím 5 pracovních dnů. Tuto dobu hájení stanovuje § 250 DŘ. Ovšem ještě více opožděné podání již bude „odměněno“ pokutou za opožděné tvrzení daně ve výši 0,05 % daně, resp. 0,01 % ztráty za každý další den prodlení (nejvýše 5 % daně/ztráty), přesáhne-li sankce 1 000 Kč. Jestliže prodlení nepřesáhne 30 dnů a daňový subjekt v daném roce jiné tvrzení pozdě nepodal, sníží se mu pokuta na polovinu.
Podrobné informace již najdete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a PO za rok 2023.
1. březen Pátek |
Daně z příjmů – zaměstnavatel |
Listinné podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za kalendářní rok 2023 včetně příloh (elektronické podání stačí učinit až do 20. 3.) (§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
8. březen Pátek |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za únor 2024, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu(§ 7 odst. 2, § 7a zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
15. březen Pátek |
Daně z příjmů – poplatník |
Odvod čtvrtletní zálohy na daň z příjmů na rok 2024, pokud poslední známá daňová povinnost poplatníka za zdaňovací období kalendářního roku 2022 přesáhla 150.000 Kč (daň za rok 2023 bude určující pro placení záloh až od vyměření 1. 4., resp. 1. 7. 2024) (§ 38a odst. 1 a 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
20. březen Středa |
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (mezd) za únor 2024 (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Elektronické podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za rok 2023 včetně příloh (listinné podání bylo nutné učinit již do 1. 3.) (§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
||
Daň z příjmů – OSVČ |
Zaplacení paušální zálohy za březen 2024 u poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy na: daň z příjmů, sociální a zdravotní pojistné (§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za únor 2024(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za únor 2024(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za únor 2024 (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za únor 2024(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
||
25. březen Pondělí |
DPH |
Podání přiznání a zaplacení DPH plátce s měsíčním zdaňovacím obdobím za únor 2024 (§ 99, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
Podání kontrolního hlášení za únor 2024 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco u osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání souhrnného hlášení plátce za únor 2024, o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR (§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání přiznání a zaplacení DPH identifikované osoby za únor 2024, pokud jí vznikla daňová povinnost (§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
||
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za únor 2024, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu (§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
31. březen Neděle |
DPH |
Podání přiznání a zaplacení DPH za únor 2024 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“ (pozor: konec lhůty se neodsouvá na následující pracovní den!) (§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
Různé |
Daňové a pojistné povinnosti se přesouvají na úterý 2. duben 2024. |
Poradce 10-11/2024 – měsíčník (II/2024)
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 4-5/2024 (II/2024)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 4-5/2024 (II/2024)
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 5-6/2024 (II/2024)
1000 řešení – měsíčník č. 1-2/2024 (I/2024)
· Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2024
· Daně v praxi
· Zaměstnávání
· Zdravotní pojištění
Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2024 (II/2024)
- Právní minimum
- Z pohledu daní z příjmů (ZDP)
- Z pohledu DPH
- Z účetního hlediska (PÚ)
1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)
2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)
4. 100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice (vnitropodnikové směrnice z oblasti cestovních náhrad, inventarizace, používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců, pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou, základních informací pro zpracování účetních agend)
5. Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2023 (přehled sazeb, parametrů, vzorových výpočtů z oblasti mezd a platů a jejich zdanění. Přinášíme i aktuální přehled odvodů na zdravotní a sociální pojištění, pracovního práva, dávek nemocenského pojištění, důchodů, sociálních dávek a souvisejících oblastí…)
6. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)
7. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále 2023 (při optimalizační činnosti je důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných daňových úniků)
8. 100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady (publikace přináší aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny v novele ZDP ohledně paušálního režimu, mimořádných odpisů, osvobození od daně, slev na dani a další; třetí kapitola se věnuje cestovním náhradám, stravnému a pracovním cestám)
9. Daňové a nedaňové výdaje 2023 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska)
10. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Automobil v podnikání (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů pracovněprávní problematiku týkající se zaměstnaneckých benefitů, dovolené, odměňování, náhrady škody a ve třetí kapitole automobil z hlediska odpisů, daňových výdajů, technického zhodnocení a účtování)
11. 100 otázek a odpovědí Zákoník práce po novele, Nájem nemovitostí (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy týkající se pracovněprávní oblasti, školství a veřejné správy; ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny po novele zákoníku práce a ve třetí kapitole problematiku týkající se nájmu nemovitostí z pohledu daní a účetnictví)
12. Ústava České republiky 2023 (Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, Zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů, Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákon – úplná znění zákonů)
13. Životní prostředí po novelách (úplná znění zákonů po novelách účinných od 1. 1. 2024, týkající se životního prostředí, ochrany přírody a krajiny, ochrany ovzduší a vod, odpadů, obalů, energií)
14. Daňová přiznání FO a PO za rok 2023 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2023 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)
15. Daňové a nedaňové výdaje 2024 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska po rozsáhlých novelách)
ZÁKONY IA (daňové) · Správa daní · Daně z příjmů · Daň z přidané hodnoty · Silniční daň · Spotřební daně · Daň z nemovitosti · Rozpočtová pravidla
|
ZÁKONY IB (účetní) · Účetnictví · Související předpisy · Mezinárodní správa daní
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní) · Občanský zákoník · Obchodní korporace · Občanský soudní řád · Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo) · Trestní právo · Exekuce · Insolvenční řízení · Správní právo
|
ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby) · Zákoník práce · Mzdové a platové předpisy · Předpisy k zaměstnanosti · Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění · Zdravotní pojištění
|
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální) · Stavební zákon · Katastr nemovitosti · Bydlení · Požární bezpečnost · Pozemkové úpravy · Související předpisy
|
|
ZÁKONY V (veřejná správa, školství) · Územní celky a členění státu · Organizace veřejné správy · Veřejná správa ve vztahu k občanům · Školy a školská zařízení
|
|
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
Copyright (c) 2023