Publikace
Daňové a nedaňové výdaje vznikla na základě četných dotazů čtenářů – poplatníků
daně z příjmů, jak v praxi uplatnit do daňových výdajů některé konkrétní jimi
vynaložené výdaje. Publikace je určena odborným pracovníkům v oblasti daně z
příjmů, účetním, daňovým, ekonomickým a právním poradcům. Publikaci využijí
čtenáři, kteří provozují samo statnou činnost, zemědělští podnikatelé, čtenáři,
kteří mají příjmy z nájmu, z kapitálového majetku, zaměstnavatelé i samostatně
podnikající osoby, včetně čtenářů, kteří mají nahodilé příjmy. S touto
publikací, jako výborný zdroj informací, je vhodné využít řadu zákonů, které ve
sbornících vydává Poradce s. r. o. pro jednotlivé roky, a to zejména občanský
zákoník a zákon o obchodních korporacích, na
které publikace Daňové a nedaňové výdaje odkazuje.
A
Automobil – DV, NV
A. Zákon o daních
z příjmů
Uplatňování výdajů
spojených s pořízením automobilu a následně pak s jeho provozem, závisí na
skutečnosti, jakým způsobem poplatník automobil nabyl, zdali ho např. koupil,
či získal formou finančního leasingu nebo bezúplatně, tj. darem nebo děděním. Z
hlediska uplatňování příslušných provozních výdajů, je pro účely daně z příjmů
fyzických osob rozhodující zda se jedná o vlastní automobil zahrnutý v
obchodním majetku, nezahrnutý v obchodním majetku nebo o automobil vypůjčený,
najatý nebo pořizovaný na finanční leasing.
1. Výdaje na
pořízení automobilu koupí
Bude-li koupený
automobil zahrnut do obchodního majetku podnikatele, lze výdaje na pořízení
automobilu uplatnit do daňových výdajů prostřednictvím daňových odpisů podle §
26 až 33 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů. V daném případě se bude jednat
o hmotný majetek ve
smyslu § 26 odst. 2 písm.
a) zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, tj. pořizovací cena
převýší zákonný limit 40 000 Kč.
Obchodním majetkem se
podle § 4 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, pro účely daně z příjmů fyzických osob rozumí část majetku
poplatníka, o které bylo nebo je účtováno anebo je nebo byla uvedena v daňové
evidenci. Dnem vyřazení určité složky
majetku z obchodního
majetku poplatníka se rozumí den, kdy poplatník o této složce majetku naposledy
účtoval nebo ji naposledy uváděl v daňové evidenci. Termín „obchodní majetek“
se vztahuje k příjmům podle § 7 zákona o daních z příjmů, tj. k příjmům ze
samostatné činnosti.
V žádném případě se
nejedná o majetek pronajímaný v rámci příjmů z nájmu podle § 9 zákona.
2. Provozní výdaje
Mezi provozní výdaje
patří výdaje na běžnou údržbu a opravy vozidla včetně výdajů na výměnu ojetých
či poškozených pneumatik, nákup zimních pneumatik, které lze na straně
poplatníka – fyzické osoby s příjmy podle § 7 zákona o daních z příjmů uplatnit
jen za předpokladu, že vozidlo je zahrnuto v jeho obchodním majetku. Dále se
může jednat o pojistné automobilu. Při uplatňování výdajů na pohonné hmoty při
pracovních cestách uskutečněných automobilem do výdajů daňových, pokud
podnikatel nepoužije paušální výdaj na dopravu, je třeba zásadně rozlišovat
jaké vozidlo a kým bylo na pracovní cestu použito. V praxi se nejvíce vyskytují
tyto kombinace:
– vozidlo vlastní
podnikatel a je zahrnuté v jeho obchodním majetku
a) vozidlo použil
podnikatel nebo jeho spolupracující osoba
b) vozidlo použil
zaměstnanec,
– vozidlo vlastní
podnikatel a není zahrnuté v jeho obchodním majetku
a) vozidlo použil
podnikatel nebo jeho spolupracující osoba
b) vozidlo použil
zaměstnanec,
– pro pracovní cestu
použil podnikatel nebo jeho spolupracující osoba najatý
automobil,
– pro pracovní cestu
použil podnikatel nebo jeho spolupracující osoba automobil pořizovaný na
finanční leasing.
Uplatnění výdajů
spojených s pracovními cestami podnikatele nebo jeho spolupracující osoby
stanoví § 24 odst. 2 písm. k) nebo též § 24 odst. 2 písm. zt) zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, výši výdajů
zaměstnavatele spojených s pracovními cestami
zaměstnance stanoví § 24 odst. 2 písm. zh) zákona o daních z příjmů – viz heslo
„Pracovní cesty“.
3. Finanční
leasing automobilu
Podle § 21d odst. 1
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se
finančním leasingem pro účely daní z příjmů rozumí přenechání hmotného majetku,
vlastníkem k užití uživateli za úplatu, pokud
a) je při vzniku
smlouvy
1. ujednáno, že po
uplynutí sjednané doby převede vlastník předmětu finančního leasingu vlastnické
právo k němu za kupní
cenu nebo bezúplatně na uživatele předmětu finančního leasingu, nebo
2. ujednáno právo
uživatele na převod podle bodu 1,
b) ke dni převodu vlastnického
práva není kupní cena vyšší než zůstatková cena vypočtená ze vstupní ceny
evidované u vlastníka, kterou by předmět finančního leasingu měl při
rovnoměrném odpisování bez zvýšení odpisu v prvním roce odpisování, s výjimkou
případu, že by předmět finančního leasingu byl při tomto odpisování již odepsán
ve výši 100 % vstupní ceny,
c) je při vzniku
smlouvy ujednáno, že po dobu trvání finančního leasingu budou na uživatele
převedeny
1. užívací práva k
předmětu leasingu,
2. povinnosti spojené
s péčí o předmět leasingu a
3. rizika spojená s
užíváním předmětu leasingu a
d) je splněna
minimální doba finančního leasingu; doba finančního leasingu se počítá ode dne,
kdy byl předmět finančního leasingu uživateli přenechán ve stavu způsobilém
obvyklému užívání.
Pokud si podnikatel
pořídí automobil formou finančního leasingu, může jako daňový výdaj uplatnit
úplatu. Úplatu je třeba vždy uplatňovat do daňových výdajů časově rozlišenou, a
to jak na straně poplatníků, kteří vedou účetnictví, tak i na straně poplatníků
vedoucích daňovou evidenci, a to
v souladu s § 24
odst. 2 písm. h) zákona o daních z příjmů. Podmínkou pro uplatnění úplaty u finančního
leasingu automobilu do daňových výdajů je nejen dodržení výše uvedené doby
trvání finančního
leasingu a výše kupní ceny, ale pro poplatníky fyzické osoby ještě
povinnost vložit
automobil do obchodního majetku (§ 24 odst. 4 zákona). Pojem finanční leasing
podle § 21d zákona se pro účely zákona o daních z příjmů týká pouze
odpisovaného hmotného majetku
Doba trvání finančního
leasingu automobilu
Podle § 21d odst. 2
zákona je počínaje r. 2015 minimální dobou finančního leasingu minimální doba odpisování
hmotného majetku uvedená v § 30 odst. 1 nebo doba odpisování podle § 30a nebo
30b v okamžiku uzavření smlouvy. U hmotného majetku zařazeného v odpisové
skupině 2 až 6 podle přílohy č. 1 k tomuto zákonu se tato doba zkracuje o 6
měsíců. Doba finančního leasingu se v souladu s § 21d odst. 1 písm. d) zákona o
daních z příjmů počítá ode dne, kdy byl předmět finančního leasingu uživateli
přenechán ve stavu způsobilém obvyklému užívání. Minimální doba trvání
finančního leasingu automobilu je 54 měsíců. Pokud se jedná o zahájení
finančního leasingu automobilu, je třeba, aby automobil, který má uživatel k
dispozici, byl opatřen registrační značkou.
Příklad
Podnikatel si
20. ledna 2019 sjednal finanční leasing osobního automobilu s tím, že celková
úplata bude činit 1 800 000 Kč.
Automobil
vlastník podnikateli předal až 1. února 2019. Jak může podnikatel úplatu
uplatňovat do daňových výdajů?
Finanční leasing
automobilu musí trvat minimálně 54 měsíců. Ve zdaňovacím období 2019 může
podnikatel uplatnit do daňových výdajů 11/54 z částky 1 800 000 Kč, v r. 2020
12/54 z částky 1 800 000 Kč. V dalších letech se bude postupovat
obdobně.
B. Zákon o
účetnictví
4. Automobil v
účetnictví
Automobil může být
nejen různým způsobem pořízen (například nákupem, formou finančního leasingu,
darem, vkladem, směnou, aktivací), ale z pohledu účetnictví může být zařazen do
různého majetku (zejména do dlouhodobého hmotného majetku, ale i do zásob
zboží, případně do drobného hmotného majetku). S jeho zařazením souvisí si
možnost uplatnění daňových výdajů (DV) resp. nedaňových výdajů (NV). Při
pořízení automobilu nákupem a jeho zařazení do dlouhodobého hmotného majetku
jsou DV daňové odpisy. Pokud účetní jednotka odpisuje automobil jiným způsobem,
než jsou daňové odpisy, potom účetní odpisy jsou účetními náklady (NV),
které se na daňovém přiznání (přiznání k dani z příjmů právnických osob,
případně fyzických osob, které vedou účetnictví) vylučují ze základu daně a do
základu daně se naopak zahrnou odpisy podle zákona o daních z příjmů
Při pořízení
automobilu nákupem a jeho zařazení do drobného hmotného majetku (kdy při
zařazení funkčního automobilu do tohoto majetku je jeho cena nižší než vymezené
ocenění účetní jednotkou pro dlouhodobý hmotný majetek), je jeho DV pořizovací
cena při jeho pořízení, avšak
do limitu vymezeného zákonem o daních z příjmů (do 40
000 Kč včetně). Při pořízení automobilu nákupem a jeho zařazení do zásob
zboží musí být splněna podmínka, že byl pořízen za účelem jeho prodeje (výše
ocenění není rozhodující). Potom DV (nákladem) je pořizovací cena v okamžiku
prodeje automobilu a to i v případě, že prodejní cena (tržba za prodej)
bude nižší než pořizovací cena
(Více se o tomto
tématu se dočtete v odborné tematické publikaci Daňové a nedaňové výdaje
2019 a v měsíčnících Poradce 4/2019 a 1000 řešení 4-5/2019)
Zákon č. 4/2019 Sb., kterým se mění zákon o spotřebních daních,
nejenže nově upravuje výši vratky spotřební daně u tzv. zelené nafty podle
§ 57 zákona o spotřebních daních, ale mění i způsob vedení
evidence k uplatnění nároku na vrácení spotřební daně a jinak
upravuje i zdaňovací období, za které se podává daňové přiznání. Jaká
bude vratka spotřební daně v roce 2019?
Právní stav
k 1. lednu 2019
Dnem 1. ledna 2019
nabyl účinnosti článek I bodu 3 zákona č. 453/2016 Sb., kterým
se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění p.p., na základě, kterého se zemědělcům a osobám
hospodařících v lesích vrací daň, která byla zahrnuta do ceny
nakoupených minerálních olejů uvedených v § 45 odst. 1 písm. b)1nebo
v § 45 odst. 2 písm. c)2 nebo j)3 zákona
č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve výši
4 380 Kč/1000 l nakoupených minerálních olejů. V rámci tohoto
zákona byl etapově rozšířen okruh činnosti, na které se vratka vztahuje,
včetně nových částek daně, které měly být příslušným osobám vráceny, a to
s postupnou účinnosti od 1. března a 1. července roku 2017.
Poslední změna u vratky spotřební daně byla datována k 1. lednu 2019
s tím, že dojde ke zrušení vrácení daně ve výši
9 500 Kč a 7 000 Kč/1000 l a stanovení jen jedné
částky vrácené daně ve výši 4 380 Kč/1000 l, která byla původně
určena jen pro rostlinnou výrobu. Toto ustanovení zákona
č. 453/2016 Sb. mělo původně jen nastínit, jakým způsobem či
v jakých činnostech bude vratka spotřební daně realizována v roce
2019 s tím, že sazba byla posazena nízko pro případ nepříznivého
ekonomického vývoje. Návrh tohoto zákona byl poslancům rozeslán 16. 6.
2016, ke konci roku 2016 byl schválen a vyšel ve Sbírce zákonů
ČR. V té době se předpokládalo, že novela tohoto zákona bude schválena
a nabude účinnosti právě k 1. 1. 2019, což se nestalo.
K 1. 1. 2019 tak platí nejen tento zákon, ale i prováděcí
vyhláška č. 176/2017 Sb., o způsobu výpočtu nároku
na vrácení spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných v zemědělské
prvovýrobě a při provádění hospodaření v lese.
Právní stav
k 1. únoru 2019
Na uvedený
právní stav reaguje změnový zákon, který v novém znění § 57 nejenže
mění sazby daně, ale zavádí i nová pravidla pro vratku spotřební daně
a zároveň podle předkladatelů má celkově zjednodušit evidenci
k prokazování nároku na vratku spotřební daně. Účinnost změnového
zákona u vratky spotřební daně je datována k prvnímu dnu kalendářního
měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, tj. k 1. únoru 2019.
Jaká bude vratka
spotřební daně v roce 2019
Pro vratku spotřební
daně platí od 1. ledna jeden režim (do dne předcházejícího dni nabytí
účinnosti změnového zákona) a od 1. února druhý – nový režim. Změnový
zákon ale v přechodných ustanoveních umožní uplatnit nárok na vrácení
daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou
prvovýrobu nebo pro provádění hospodaření v lese, který vznikl od 1.
ledna 2019, v novém režimu, tj. podle § 57 zákona
č. 353/2003 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
změnového zákona, tj. 1. února 2019. Přechodná ustanovení současně říkají, že
pro nárok na vrácení daně z minerálních olejů, který vznikl před 1.
lednem 2019, se použije § 57 zákona č. 353/2003 Sb.,
ve znění účinném před 1. lednem 2019.
O vratku
spotřební daně může požádat osoba podnikající podle zákona upravujícího
zemědělství4, která provozuje zemědělskou prvovýrobu, nebo osoba, která provádí
hospodaření v lese podle lesního zákona5. Podmínkou nároku na vrácení
daně je, že tato osoba nakoupila minerální oleje uvedené v § 45
odst. 1 písm. b) nebo § 45 odst. 2 písm. j) zákona
č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon“) za cenu obsahující daň nebo tyto oleje
vyrobila a tyto nakoupené nebo vyrobené minerální oleje použila pro
zemědělskou prvovýrobu nebo pro provádění hospodaření v lese. Oproti
předcházející úpravě § 57 zákona nemůže být uplatněna vratka
u minerálních olejů vedených v § 45 odst. 2 písm. c)
zákona. Osoby, kterým vznikl nárok na vrácení daně, mají pro tento účel
postavení daňového subjektu bez povinnosti se registrovat.
Tak jako dosud nárok
na vrácení daně se nevztahuje na toho, komu byla vrácena daň
z uvedených minerálních olejů podle § 156 nebo 15a7 zákona,
či osobu, která je ke dni podání daňového přiznání v likvidaci,
úpadku nebo která je povinna vrátit veřejnou podporu v návaznosti
na rozhodnutí Evropské komise, jímž byla podpora poskytnutá této osobě
prohlášena za protiprávní a neslučitelnou s vnitřním trhem.
Další nepatrnou
změnou bylo vymezení pojmu „Zemědělská výroba“, kterou se pro účely zákona rozumí
a) rostlinná
výroba včetně chmelařství, ovocnářství, vinohradnictví, pěstování zeleniny,
hub, okrasných květin, dřevin, léčivých a aromatických rostlin
na pozemcích vlastních nebo propachtovaných, případně na pozemcích
obhospodařovaných z jiného právního důvodu,
b) chov
hospodářských zvířat za účelem získávání, zpracování nebo výroby
živočišných produktů včetně produkce těchto chovných nebo plemenných zvířat
evidovaných podle plemenářského zákona; hospodářskými zvířaty se pro účely
spotřebních daní rozumí skot, koně, prasata, drůbež, ovce nebo kozy,
c) rybníkářství
podle zákona upravujícího rybářství.
Oproti původní
úpravě byly nově stanoveny případy a podmínky pro vrácení spotřební daně, zejména byly stanoveny dvě sazby daně
a dvě pásma chovu hospodářských zvířat. Takže spotřební daň se
ve výši
a) 9 500 Kč/1000 l minerálních
olejů vrací osobě podnikající podle zákona upravujícího zemědělství, která
provozuje zemědělskou prvovýrobu, provozující
-
chov hospodářských zvířat
za minerální oleje spotřebované při této činnosti, pokud tato osoba neprovozuje
rostlinnou výrobu,
-
rostlinnou výrobu se
zastoupením citlivých plodin a révy vinné alespoň 0,1 za minerální
oleje spotřebované při této činnosti, pokud tato osoba neprovozuje chov
hospodářských zvířat,
-
rostlinnou výrobu
a chov hospodářských zvířat s intenzitou chovu těchto zvířat nad 0,3
za minerální oleje spotřebované při těchto činnostech, nebo
-
rostlinnou výrobu se
zastoupením citlivých plodin a révy vinné alespoň 0,1 a chov
hospodářských zvířat s intenzitou chovu těchto zvířat do 0,3
za minerální oleje spotřebované při těchto činnostech,
b) 4 380 Kč/1000 l minerálních
olejů vrací osobě podnikající podle zákona upravujícího zemědělství, která
provozuje zemědělskou prvovýrobu provozující zemědělskou prvovýrobu,
na kterou nelze uplatnit sazbu podle písmene a), nebo provádějící
hospodaření v lese za minerální oleje spotřebované při těchto
činnostech.
Vrací se daň, která
byla zahrnuta do ceny nakoupených minerálních olejů, nebo která byla
u vyrobených minerálních olejů zaplacena na základě použití těchto
minerálních olejů pro vlastní spotřebu a v případě směsí minerálních
olejů uvedených v § 45 odst. 2 písm. j) se vrací daň,
snížená o výši daně odpovídající podílu biopaliva ve směsi.
V souvislosti se
změnou pravidel pro vrácení daně se nově v zákoně vymezily a upravily
pojmy pro uplatnění vratky spotřební daně v rámci nového režimu.
Pro účely
spotřebních daní se tak rozumí:
a) intenzitou
chovu hospodářských zvířat podíl počtu hospodářských zvířat, která jsou chována
osobou podnikající podle zákona upravujícího zemědělství, která provozuje
zemědělskou prvovýrobu, přepočteného na velkou dobytčí jednotku,
a výměry zemědělské půdy s druhem zemědělské kultury orná půda,
trvalý travní porost nebo trvalá kultura vedené pro tuto osobu v evidenci
využití půdy podle uživatelských vztahů vedené podle zákona upravujícího
zemědělství,
b) citlivou
plodinou plodina, na kterou je poskytována dobrovolná podpora vázaná
na produkci podle nařízení vlády upravujícího stanovení některých podmínek
poskytování přímých plateb zemědělcům, a
c) zastoupením
citlivých plodin a révy vinné podíl výměry zemědělské půdy
s citlivými plodinami a révou vinnou a výměry zemědělské půdy
s druhem zemědělské kultury orná půda nebo trvalá kultura zaznamenaných
nebo vedených pro osobu podnikající podle zákona upravujícího zemědělství,
která provozuje zemědělskou prvovýrobu, v evidenci využití půdy podle
uživatelských vztahů vedené podle zákona upravujícího zemědělství.
Evidence
a prokazování nároku
Zásadní změnou při
uplatňování vratky spotřební daně je změna vedení evidence k prokázání
nároku, kterou vede osoba, která o vratku žádá, a to ve změně
údajů, které musí shromažďovat a stanovení některých povinností přímo ze
zákona, nikoliv stanovených „pouhou“ vyhláškou. Samozřejmě některé parametry
a podmínky pro uplatnění nároku na vrácení daně prováděcí
vyhláška má stanovit, jedná se o
a) způsob
výpočtu výše nároku na vrácení daně z minerálních olejů
spotřebovaných v zemědělské prvovýrobě a při provádění hospodaření
v lese,
b) výše ročních
normativů minimální spotřeby a jejich kategorie a podílové rozdělení
ročních normativů minimální spotřeby na jednotlivé kalendářní měsíce,
c) způsob
výpočtu intenzity chovu hospodářských zvířat včetně přepočtu hospodářských
zvířat na velké dobytčí jednotky a
d) způsob
výpočtu zastoupení citlivých plodin a révy vinné.
Tak jako dosud se
nákup minerálních olejů pro účely prokázání vzniku nároku na vrácení daně
prokazuje dokladem o prodeji minerálních olejů a jejich výroba
interním dokladem. Rovněž tak doklady, kterými se prokazuje nákup nebo výroba
minerálních olejů, se vedou v časové souslednosti.
Jak doklad
o prodeji, tak interní doklad má v § 57 odst. 10 a 11
zákona speciálně stanovené náležitosti:
Doklad o prodeji
minerálních olejů
a) obchodní
firma nebo jméno, sídlo a daňové identifikační číslo prodávajícího,
b) obchodní
firma nebo jméno, sídlo nebo místo pobytu a daňové identifikační číslo,
bylo-li přiděleno, nebo datum narození kupujícího,
c) množství minerálních
olejů v jednotkách podle § 47 odst. 1 zákona, jejich obchodní
označení a kód nomenklatury,
d) sazba
spotřební daně platná v den uvedení minerálních olejů do volného
daňového oběhu,
e) výše
spotřební daně celkem,
f) datum
vystavení dokladu o prodeji,
g) číslo dokladu
o prodeji.
Interní doklad
a) obchodní
firma nebo jméno, sídlo nebo místo pobytu a daňové identifikační číslo,
bylo-li přiděleno, nebo datum narození výrobce,
b) množství
minerálních olejů v jednotkách podle § 47 odst. 1 zákona, obchodní
označení a kód nomenklatury,
c) sazba
spotřební daně platná v den uvedení minerálních olejů do volného
daňového oběhu,
d) výše
spotřební daně celkem,
e) datum
vystavení interního dokladu,
f) číslo
interního dokladu.
Evidence
o skutečné spotřebě
Podmínkou pro vrácení
daně je skutečná spotřeba nakoupených minerálních olejů, která se pro účely
prokázání vzniku nároku na vrácení daně pro zemědělskou prvovýrobu nebo
pro provádění hospodaření v lese prokazuje evidencí o skutečné
spotřebě.
Evidence o skutečné
spotřebě obsahuje tyto údaje:
a) místo
spotřeby minerálních olejů,
b) druh
vykonávané práce, při níž došlo k použití minerálních olejů pro
zemědělskou prvovýrobu nebo pro provádění hospodaření v lese,
c) celkové
množství spotřebovaných minerálních olejů,
d) jednoznačnou
identifikaci právního důvodu, na jehož základě osoba provádí hospodaření
v lese podle lesního zákona, pokud se jedná o tuto osobu.
Evidence využití
půdy podle uživatelských vztahů a ústřední evidence hospodářských zvířat
Změnový
zákon navíc umožňuje v případě rostlinné výroby nebo chovu hospodářských
zvířat prokázat spotřebu evidencí využití půdy podle uživatelských vztahů
vedenou podle zákona upravujícího zemědělství nebo ústřední evidencí
hospodářských zvířat vedenou podle plemenářského zákona (dále jen pro obě
evidence společně „ústřední evidence“). V tomto případě se má za to,
že spotřeba je prokázána tím, že pro osobu, která má nárok na vrácení
spotřební daně, jsou v příslušné evidenci evidovány hospodářská zvířata
nebo zemědělská půda s druhem zemědělské kultury orná půda, trvalý travní
porost nebo trvalá kultura.
Volbu způsobu
prokazování spotřeby pro daný kalendářní rok provede osoba s nárokem
na vratku prvním daňovým přiznáním podaným za tento kalendářní rok,
ve kterém uplatňuje nárok na vrácení daně za rostlinnou výrobu
nebo chov hospodářských zvířat. Zvolený způsob prokazování se použije pro
všechny činnosti rostlinné výroby nebo chovu hospodářských zvířat vykonávané
touto osobou a nelze jej změnit, a to ani podáním dodatečného
daňového přiznání.
V případě, že
osoba, které vznikl nárok na vrácení daně, si zvolí k prokázání
spotřeby minerálních olejů ústřední evidenci, platí, že za jednotlivé
kalendářní měsíce spotřebovala množství minerálních olejů odpovídající množství
minerálních olejů stanovenému podílem z ročního normativu minimální
spotřeby. Roční normativ minimální spotřeby se stanoví jako minimální spotřeba
minerálních olejů na činnosti rostlinné výroby nebo chovu hospodářských
zvířat za kalendářní rok.
K tomu se
v pozměňovacím návrhu ke změně vládního návrhu zákona (sněmovní tisk
č. 183) uvádí, že norma byla stanovena na základě zkušeností
nejefektivnějšího podniku s tím, že málo efektivní podnik má možnost
prokázat nárok skutečné spotřeby formou evidence skutečné spotřeby.
Dojde-li
ke změně skutečností, které jsou rozhodné pro určení výše nároku
na vrácení daně, hledí se na tuto změnu tak, že nastala uplynutím
posledního dne kalendářního měsíce předcházejícího kalendářnímu měsíci,
ve kterém k ní došlo. V pozměňovacím návrhu je uveden příklad,
že pokud tedy došlo ke změně například 15. dubna, pak se tato změna
považuje za nastalou ke konci dne 31. března. Pokud by tato změna spočívala v prodeji hospodářského
zvířete, platí, že si za měsíc duben nemůže vrácení daně za toto
zvíře nárokovat prodávající, ale kupující.
Pro určení
kategorie normativu minimální spotřeby u rostlinné výroby pro daný
kalendářní rok je rozhodným dnem 15. květen tohoto roku. Pokud k tomuto datu nebyla
zemědělská půda, pro kterou se kategorie normativu určuje, pro osobu
podnikající podle zákona upravujícího zemědělství v evidenci využití půdy
podle uživatelských vztahů evidována, je rozhodným dnem pro určení kategorie
normativu minimální spotřeby poslední den kalendářního měsíce, ve kterém
nastaly účinky právního důvodu, na jehož základě došlo ke změně
osoby, pro kterou je v této evidenci zemědělská půda evidována. Podle
pozměňovacího návrhu v případě, že na danou osobu není půda
k 15. květnu evidována, je kategorie normativu minimální spotřeby určena
podle stavu, který v evidenci platil posledního dne kalendářního měsíce,
ve kterém nastaly účinky právního důvodu, na jehož základě došlo
ke změně osoby, pro kterou je v této evidenci zemědělská půda
evidována. V případě, že na tuto osobu přestane být daný
pozemek v průběhu roku evidován, respektive v případě, kdy
k zaevidování dojde v průběhu kalendářního roku, uplatní tato osoba
v souladu s odstavcem 16 § 57 zákona jen poměrnou část ročního
normativu. Podílové rozdělení normativů minimální spotřeby v kalendářním
roce bude upravovat vyhláška připravená Ministerstvem zemědělství
a Ministerstvem financí.
(Více se o tomto
tématu se dočtete v měsíčníku DaÚ 4-5/2019 a Aktualizaci I/2)