1. DAŇOVÉ
VÝDAJE NOVĚ
Za daňové
výdaje lze považovat náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů. No v praxi je někdy těžké posoudit, jestli se jedná o
výdaj daňový nebo nedaňový a při případné daňové kontrole můžou nastat
problémy. Jak správně postupovat při posuzování daňových a nedaňových
výdajů?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická
publikace /A5,
str. 560/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Výdaje v ZDP a výdaje v účetnictví – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
DaÚ 2/2023 – Daňové parametry v ZDP po novele – příspěvek /A4, str. 80/
Cena balíčku je 1182 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 946 Kč.
Ušetříte 236 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
2. OPTIMALIZACE
DANĚ 2023
Snahou každého
poplatníka daně z příjmů je v daňovém přiznání minimalizovat svůj základ daně a
tím i minimalizovat svou daňovou povinnost. Při této optimalizační činnosti je
přitom důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně
dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných
daňových úniků. Jak správně postupovat při optimalizaci daně?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 120/
2.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, cca str.
560/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o daních z příjmů, Zákon o DPH ... – úplná znění
zákonů /A5, str. 576/
4.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1177 Kč.
Cena balíčku s 10 % slevou je 1060 Kč.
Ušetříte 117 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
3. BALÍČEK
MZDOVÝM ÚČETNÍM
Pracujete jako
mzdová účetní a potřebujete mít po ruce aktuální informace ohledně
posledních novel pracovněprávních a sociálních zákonů? V našich
publikacích najdete odborné texty doplněné názornými příklady z praxe.
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Poradce 11-12/2022 – Zákoník práce s komentářem – komentář /A5, str. 528/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Povinnosti zaměstnance k náhradě škody – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
PaM 3-4/2023 – Průměrná mzda zvyšuje v roce 2023 práva a nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena balíčku je 1310 Kč
Cena balíčku se 30 % slevou je 917 Kč.
Ušetříte 393 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
4. DAŇOVÝ
BALÍČEK
Přinášíme Vám
komplexní pohled na daně, od zpracování účetní závěrky a daňových přiznání
až po novinky v zákoně o daních z příjmů po posledních novelách.
Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 8-9/2023 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/
2.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 224/
3.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
4.
DaÚ 2/2023 – Daňové limity – příspěvek /A4, str. 80/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1262 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 1009 Kč.
Ušetříte 253 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
5. DPH
BALÍČEK
Novelou zákona
o DPH byl od 1. ledna 2023 zvýšen limit obratu pro povinnou registraci
plátce daně, upřesněna pravidla pro určení místa plnění při prodeji zboží na
dálku a provedeny dílčí změny v ustanoveních, která upravují podávání
kontrolních hlášení ... a další změny. Potřebujete podrobné, komplexní
informace?
Čtěte naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 7/2023 – Zákon o DPH s komentářem – komentář /A5, str. 328/
2.
1000 řešení 3-4/2023 – DPH po novele– praktické příklady /A5,
str. 96/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 576/
4.
Zákony IB/2023 – Zákon o účetnictví, ČÚS ... – úplná znění zákonů /A5, str. 554/
5.
DÚVaP 1-2/2023 – Povinnosti plátce DPH – příspěvek /A5, str. 144/
Cena balíčku je 1239 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 990 Kč.
Ušetříte 249 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
6. MZDOVÝ BALÍČEK
Přinášíme Vám ucelené pracovněprávní informace ohledně
zákoníku práce, zvýšení minimální mzdy, změny cestovních náhrad až po změněné
odvodové povinnosti od roku 2023. Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Zákony III/2023 – Zákoník práce, mzdové a platové předpisy ... – úplná znění
zákonů /A5,
str. 800/
2.
Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str.
320/
3.
Pomocník mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 48/
4.
PaM 2/2023 – Zvýšení minimální mzdy a pracovněprávní nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 80/
5.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 80/
Cena balíčku je 1198 Kč
Cena balíčku se 20 % slevou je 958 Kč.
Ušetříte 240 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Základ daně je předmět daně u fyzické
i právnické osoby. Jak určit správný a co nejnižší základ daně je
někdy problematické. Zákon o daních z příjmů nám určuje položky,
které ho snižují, ale i položky které ho zvyšují. Pozor třeba dát
i na to, že co je u jednoho poplatníka daňově odčitatelné, u druhého
nemusí platit. A v praxi je to někdy těžké jednoznačně určit. Proto
přicházíme na pomoc všem podnikatelům s publikací Optimalizace základu
daně bez chyb, pokut a penále. Každý poplatník chce v daňovém přiznání legálně
minimalizovat svou daňovou povinnost. V publikaci proto naleznete možnosti
snížení základu daně pomocí paušální daně, slev na dani FO, využití
spolupracujících osob, daňové ztráty, …
Snahou každého
poplatníka daně z příjmů je v daňovém přiznání minimalizovat svůj
základ daně a tím i minimalizovat svou daňovou povinnost. Při této optimalizační činnosti je přitom
důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně
dosáhnout optimální daně z příjmů a přitom se nedopouštět
sankcionovaných daňových úniků. V našem příspěvku si ukážeme následující
vybraná hlediska této optimalizační činnosti poplatníka daně z příjmů
fyzických osob a to v podmínkách roku 2022 a 2023:
- uplatnění režimu
paušální daně ve smyslu zákonů č. 540/2020 Sb. a č. 366/2022 Sb.;
- uplatnění veškerých
slev na dani podle § 35 a § 35ba písm. a) až písm. g) ZDP, které
propadají při jejich neuplatnění v příslušném zdaňovacím období;
- využití institutu
spolupráce osob a institutu rodinného závodu;
- varianty uplatnění
odpočtu daňové ztráty v předcházejících dvou zdaňovacích obdobích
nebo v následujících pěti zdaňovacích obdobích;
- optimalizační
možnosti uplatnění cestovních náhrad při použití automobilu podnikatele na
pracovní cestě;
- podnikání doma
s možností uplatnění daňových výdajů.
1. Paušální režim
a paušální daň podnikatele
Zákonem
č. 540/2020 Sb. došlo v zákoně o daních z příjmů
s účinností od 1. 1. 2021 k zavedení paušální daně pro poplatníky
s příjmy ze samostatné činnosti. Zavedením paušální daně došlo
současně ke zrušení tzv. uplatnění daně stanovené paušální částkou dle § 7a ZDP
ve znění účinném do 31. 12. 2020. Poplatník s příjmy ze samostatné
činnosti zdaňované dle § 7 ZDP tak může z hlediska daňového zvolit tři
režimy:
- uplatňování
prokazatelných výdajů ke zdanitelným příjmům
- uplatňování
paušálních výdajů ke zdanitelným příjmům
- uplatnění paušální
daně v rámci paušálního režimu.
Zákonem č. 366/2022
Sb. došlo s účinností od 1. 1. 2023 k podstatnému rozšíření uplatnění
paušální daně pro poplatníky s příjmy ze samostatné činnosti zdaňované dle
§ 7 ZDP související se zvýšením hranice příjmů ze samostatné činnosti pro vstup
do paušálního režimu z 1 mil. Kč na 2 mil. Kč a se zavedením tří
pásem paušálního režimu odvozených od výše a charakteru příjmů poplatníka.
1.1 Princip
režimu paušální daně
Poplatník
v paušálním režimu
namísto standardního placení záloh na daň z příjmů odváděných správci daně
(ve čtvrtletních nebo pololetních termínech), placení měsíčních záloh na
pojistné na důchodové pojištění odváděných OSSZ a měsíčních záloh na
veřejné zdravotní pojištění odváděných příslušné zdravotní pojišťovně, platí
uvedená tři plnění dohromady jednou platbou, a to každý měsíc
příslušného zdaňovacího období ve stejné výši na jeden účet u správce daně
(na tzv. společný osobní daňový účet). Správce daně vybrané
prostředky následně převede na účet příslušné okresní správy sociálního
zabezpečení a na zvláštní účet veřejného zdravotního pojištění.
Při splnění všech
zákonem stanovených podmínek již poplatník nemusí po skončení
zdaňovacího období nic doplácet ani mu nevznikají přeplatky a rovněž
nemusí podávat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob ani
pojistné přehledy na sociální a zdravotní pojištění. Správu paušální
zálohy vykonávají orgány Finanční správy.
Zálohy na pojistné na
důchodové pojištění a pojistné na veřejné zdravotní pojištění poplatníka
v paušálním režimu pro 1. pásmo paušálního režimu vycházejí
z minimálních vyměřovacích základů pro tato pojistná plnění, přičemž
u důchodového pojištění z minimálního vyměřovacího základu zvýšeného
o 15 %. Zálohy na obě pojistné pro 2. a 3. pásmo paušálního režimu
jsou vyšší a jsou stanoveny pevnou částkou přímo v zákonu č. 589/1992
Sb. a 592/1992 Sb. (ve znění zákona č. 366/2022 Sb.).
1.2 Kdy
může vstoupit poplatník do paušálního režimu?
Z ustanovení §
2a ZDP vyplývá možnost poplatníka vstoupit do paušálního režimu ve dvou
časových situacích:
1)
k prvnímu dni rozhodného zdaňovacího období (dle § 2a odst. 1 ZDP)
Poplatníkem
v paušálním režimu je od prvního dne rozhodného zdaňovacího období poplatník daně z příjmů fyzických osob,
který
a) k 1.
lednu rozhodného zdaňovacího období
- je osobou
samostatně výdělečně činnou
podle zákona o důchodovém pojištění (§ 9 odst. 2 a odst.
3 zákona č. 155/1995 Sb.) a zároveň se na něho musí vztahovat právní
předpisy ČR upravující důchodové pojištění,
- je osobou
samostatně výdělečně činnou podle zákona upravujícího veřejné zdravotní
pojištění, na kterou se
vztahují právní předpisy upravující veřejné zdravotní pojištění
a která není vyňata z povinnosti platit pojistné na veřejné
zdravotní pojištění z důvodu dlouhodobého pobytu v cizině [§ 5
písm. b) zákona č. 48/1997 Sb.],
- není plátcem
daně z přidané hodnoty
a nemá registrační povinnost k dani z přidané hodnoty,
s výjimkou registrační povinnosti identifikované osoby,
- není společníkem
veřejné obchodní společnosti ani komplementářem komanditní společnosti a
- není dlužníkem,
vůči němuž bylo zahájeno insolvenční řízení;
b) ve
zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím rozhodnému zdaňovacímu
období nepřesáhl rozhodné příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu;
c) k prvnímu
dni rozhodného zdaňovacího období nevykonává činnost, ze které plynou příjmy ze
závislé činnosti, s výjimkou příjmů, z nichž je daň vybírána
srážkou podle zvláštní sazby daně;
d) podá
správci daně oznámení o vstupu do paušálního režimu, ve kterém si zvolí
pásmo paušálního režimu, a to dle § 38lc odst. 1 ZDP do desátého dne
rozhodného zdaňovacího období (tedy do 10. ledna), přičemž § 38lc odst. 6 ZDP
stanoví, že oznámení podané po lhůtě je neúčinné, tedy nezpůsobuje vstup
poplatníka do paušálního režimu. Oznámení o vstupu do paušálního režimu je
formulářové podání, jeho náležitosti jsou uvedeny v § 38lc odst. 4
a 5 ZDP.
2)
v průběhu zdaňovacího období (dle § 2a odst. 2 ZDP)
V průběhu zdaňovacího období může vstoupit
poplatník do paušálního režimu při zahájení činnosti, ze které plynou příjmy ze
samostatné činnosti. Musí se však jednat o zahájení činnosti, ze které
plynou příjmy ze samostatné činnosti, a to v okamžiku, kdy poplatník
žádnou činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti, nevykonává. Poplatník,
který zahajuje činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti,
v průběhu zdaňovacího období, se stane poplatníkem v paušálním
režimu od prvního dne kalendářního měsíce, ve kterém činnost zahajuje.
Pokud však poplatník již nějakou činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné
činnosti, provozuje a vedle toho zahajuje v průběhu zdaňovacího
období další činnost v jiném oboru, nemůže z titulu zahájení této
nové činnosti v průběhu zdaňovacího období vstoupit do režimu paušální
daně – musí počkat až na začátek dalšího zdaňovacího období. Přitom zahájením
činnosti se rozumí i její znovuzahájení po jejím dřívějším přerušení.
Poplatník daně
z příjmů fyzických osob, který zahajuje činnost, ze které plynou příjmy ze
samostatné činnosti, je dle § 2a odst. 2 ZDP poplatníkem v paušálním
režimu od prvního dne kalendářního měsíce, ve kterém tuto činnost zahajuje,
pokud
a) splňuje
podmínky podle odstavce 1, přičemž podmínky podle odstavce 1 písm. a) a c)
musí být splněny namísto k prvnímu dni rozhodného zdaňovacího období ke
dni zahájení této činnosti,
b) v části
rozhodného zdaňovacího období přede dnem zahájení této činnosti nebyl plátcem
DPH, společníkem veřejné obchodní společnosti ani komplementářem komanditní
společnosti a nevykonával činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné
činnosti,
c) v části
rozhodného zdaňovacího období přede dnem zahájení této činnosti měl pouze
1. příjmy od daně
osvobozené,
2. příjmy, které
nejsou předmětem daně,
3. příjmy, ze kterých
je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně,
4. příjmy
z kapitálového majetku, příjmy z nájmu a ostatní příjmy, pokud
se nejedná o příjmy podle bodů 1 až 3 a pokud celková výše těchto
příjmů nepřesáhne 50 000 Kč (ke zvýšení této částky z dosavadních 15 000
Kč došlo zákonem č. 366/2022 Sb.)
1.3
Tři pásma paušálního režimu
S účinností od
1. 1. 2023 jsou zavedena tři pásma paušálního režimu, a to pro poplatníky
s příjmy ze samostatné činnosti do 1 miliónu Kč, do 1,5 miliónu Kč
a do 2 miliónů Kč. Vymezením rozhodných příjmů pro jednotlivá pásma se
zabývá § 2a odstavec 5 ZDP. Zde se uvádí, že rozhodnými příjmy pro
a) první
pásmo paušálního režimu jsou příjmy ze samostatné činnosti do výše
- 1 000 000 Kč, a to bez ohledu na to, z jaké
samostatné činnosti plynou (tedy bez ohledu na to, jaké by k nim bylo
možné uplatnit podle zákona o daních z příjmů výdaje procentem
z příjmů),
- 1 500 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné
činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje
procentem z příjmů ve výši 80 % z příjmů nebo 60 %
z příjmů,
- 2 000 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné
činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje
procentem z příjmů ve výši 80 % z příjmů,
b) druhé pásmo paušálního režimu jsou příjmy ze samostatné činnosti do výše
1 500 000 Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti plynou
(tedy bez ohledu na to, jaké by k nim bylo možné uplatnit podle zákona
o daních z příjmů výdaje procentem z příjmů),
2 000 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné činnosti poplatníka tvoří
příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 80 %
z příjmů nebo 60 % z příjmů,
c) třetí
pásmo paušálního režimu jsou příjmy ze samostatné činnosti do výše 2 000
000 Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti plynou
(s výjimkou poplatníků, kteří jak výše uvedeno spadají při příjmech do 2
miliónů Kč do prvního a druhého pásma).
Výdaji procentem
z příjmů ve výše uvedeném smyslu se rozumí výdaje dle § 7 odst. 7 ZDP, tj.
výdaje, které by mohl poplatník uplatnit v případě, že by uplatňoval
výdaje procentem z příjmů. Neznamená to, že poplatník tímto způsobem
výdaje skutečně uplatňoval, ale jedná se o procentuální výši výdajů, které
bylo případně možné uplatnit ve vazbě na charakter provozované činnosti.
Za příjmy ze
samostatné činnosti pro účely výše uvedeného stanovení pásem paušálního režimu
se nepovažují
a) příjmy od
daně osvobozené,
b) příjmy,
které nejsou předmětem daně, a
c) příjmy,
ze kterých je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Příklad 1
Podnikatel
provozuje pouze řemeslnou živnost a hodlá od roku 2023 uplatnit paušální
režim a platit paušální daň, protože nemá jiné zdanitelné příjmy, děti má
dospělé, takže neuplatňuje daňové zvýhodnění na děti a rovněž nehodlá
uplatnit žádné nezdanitelné částky základu daně dle § 15 ZDP. Za rok 2022
dosáhl příjmy z podnikání ve výši 1 900 000 Kč, ke kterým uplatňuje
skutečné výdaje.
Ve smyslu znění §
7 odst. 7 ZDP lze u řemeslné živnosti uplatnit výdaje procentem
z příjmů ve výši 80 %. Vzhledem k tomu, že živnostník dosáhl za rok
2022 příjmy v částce nižší než 2 mil. Kč, může se přihlásit do prvního
pásma paušálního režimu, ale může si zvolit (dobrovolně) rovněž druhé
i třetí pásmo paušálního režimu. Z odlišné výše stanovené měsíční
paušální zálohy pro jednotlivá pásma paušálního režimu vyplývá, že je
výhodnější vstupovat do co nejnižšího pásma paušálního režimu, protože čím
vyšší je toto pásmo paušálního režimu, tím vyšší jsou měsíční paušální zálohy
a tím i celková roční daň z příjmů a obě pojistné.
Příklad 2
Poplatník
s příjmy, u nichž lze předpokládat uplatnění 40 % paušálních výdajů
dle § 7 odst. 7 ZDP (daňový poradce, soukromý lékař, advokát, právník), se
rozhodl od ledna 2023 vstoupit do paušálního režimu. V roce 2022 dosáhl
zdanitelné příjmy ve výši 1 200 000 Kč, ke kterým uplatňuje paušální výdaje.
Jiné zdanitelné příjmy nemá.
Protože poplatník
dosáhl za rok 2022 příjmy v částce nižší než 1,5 mil. Kč, může se
přihlásit do druhého pásma paušálního režimu, ale může si zvolit (dobrovolně)
i třetí pásmo paušálního režimu, nemůže však vstoupit do prvního pásma
paušálního režimu, neboť jeho příjmy v roce 2022 přesáhly 1 mil. Kč.
V daném případě by byl vstup poplatníka do třetího. pásma paušálního
režimu vhodný v situaci, pokud poplatník očekává, že se mu bude ve
zdaňovacím období 2023 více dařit než v roce 2022 a že dosáhne vyšší
příjmy z vykonávané samostatné činnosti překračující částku 1 500 000 Kč,
takže v nastávajícím zdaňovacím období překročí limity pro pásmo, které
dosud splňoval, ale naplní limity pro vyšší pásmo.
Důležitou
povinností pro poplatníka v paušálním režimu, který má příjmy ze samostatné
činnosti, ke kterým lze uplatnit výdaje procentem z příjmů v různé
výši, je vést záznamy o příjmech ze samostatné činnosti pro účely
prokázání výše rozhodných příjmů pro zvolené pásmo paušálního režimu (viz § 7a
odst. 8 ZDP).
Ve smyslu znění bodu
2 přechodných ustanovení k novele zákona o daních z příjmů se na
poplatníka, který byl poplatníkem v paušálním režimu k 31. prosinci
2022 a nepřestal jím být uplynutím 31. prosince 2022, se hledí, jakoby
k 1. lednu 2023 zvolil první pásmo paušálního režimu, pokud nepodá
oznámení o změně zvoleného pásma paušálního režimu pro zdaňovací období
kalendářního roku 2023.
1.4 Kdy
poplatník přestává být v paušálním režimu?
Ze znění § 2a
odst. 8 ZDP vyplývá, že poplatník
přestává být poplatníkem v paušálním režimu uplynutím
a)
zdaňovacího období, ve kterém
1. přesáhl rozhodné
příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu, ledaže je jeho daň rovna paušální
dani,
2.
se stane plátcem daně z přidané hodnoty nebo mu vznikne registrační
povinnost k dani z přidané hodnoty, s výjimkou registrační
povinnosti identifikované osoby,
3. se stane
společníkem veřejné obchodní společnosti nebo komplementářem komanditní
společnosti, nebo
4. nabylo účinnosti
rozhodnutí o úpadku poplatníka a insolvenční řízení nebylo skončeno.
b) zdaňovacího
období, které poplatník uvede v oznámení o dobrovolném vystoupení
z paušálního režimu. Poplatník se může kdykoliv rozhodnout, že od
dalšího zdaňovacího období již nechce být v paušálním režimu - oznámení
o dobrovolném vystoupení z paušálního režimu je předmětem § 38le ZDP.
Z paušálního režimu nelze dobrovolně vystoupit k jinému okamžiku než
ke konci zdaňovacího období, tedy k 31. prosinci příslušného zdaňovacího
období.
c) kalendářního
měsíce, ve kterém přestane být
1. osobou samostatně
výdělečně činnou podle zákona upravujícího důchodové pojištění, na kterou se
vztahují právní předpisy upravující důchodové pojištění, nebo
2. osobou samostatně
výdělečně činnou podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění, na
kterou se vztahují právní předpisy upravující veřejné zdravotní pojištění,
d) kalendářního
měsíce bezprostředně předcházejícího kalendářnímu měsíci, od kterého
poplatník není povinen platit pojistné na veřejné zdravotní pojištění
z důvodu dlouhodobého pobytu v cizině, nebo
e) kalendářního
měsíce, ve kterém se poplatník stane daňovým nerezidentem a přestane
na území České republiky vykonávat činnost, ze které plynou příjmy ze
samostatné činnosti.
Pokud nastane některá
ze skutečností uvedených v § 2a odst. 8 ZDP, dochází k situaci, že
poplatník přestane (ať již ke konci zdaňovacího období, nebo ke konci
kalendářního měsíce) být v paušálním režimu. V § 38lg odst. 1 ZDP se
uvádí, že nastala-li skutečnost, která má za následek, že poplatník přestane
být poplatníkem v paušálním režimu, oznámí poplatník tuto skutečnost
správci daně do 15 dnů ode dne, ve kterém tato skutečnost nastala. Pokud
poplatník vstoupí do paušálního režimu, má tedy povinnost sledovat, zda
nenastala některá ze skutečností ukončujících účast v paušálním režimu,
a případně o tom správce daně informovat. Pokud poplatník
oznámení ve stanovené lhůtě nepodá, bude se jednat o nesplnění povinnosti
nepeněžité povahy, za které může být uložena pokuta podle § 247a DŘ.
1.5 Kdy
je daň poplatníka v paušálním režimu ke konci zdaňovacího období rovna
paušální dani?
Je nutno si uvědomit,
že samotný vstup poplatníka do paušálního režimu neznamená, že poplatník bude
mít na konci zdaňovacího období rovnu daň paušální dani. K tomu musí
poplatník splnit určité podmínky vymezené v § 7a ZDP. Dle § 7a odst. 1 ZDP
je daň poplatníka, který je na konci zdaňovacího období poplatníkem
v paušálním režimu, rovna paušální dani, pokud tento poplatník
v tomto zdaňovacím období
a) rozhodné
příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu
1. nepřesáhl, nebo
2. přesáhl, ale
nepřesáhl rozhodné příjmy pro vyšší pásmo paušálního režimu a podá správci
daně oznámení o jiné výši paušální daně na její výši odpovídající tomuto
pásmu paušálního režimu,
b) vedle
rozhodných příjmů má pouze
1. příjmy od daně
osvobozené,
2. příjmy, které
nejsou předmětem daně,
3. příjmy, ze kterých
je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně, a
4. příjmy
z kapitálového majetku, příjmy z nájmu a ostatní příjmy, pokud
se nejedná o příjmy podle bodů 1 až 3 a pokud celková výše těchto
příjmů nepřesahuje 50 000 Kč,
c) není plátcem
DPH a nemá registrační povinnost k DPH, s výjimkou registrační
povinnosti identifikované osoby, a
d) není
společníkem veřejné obchodní společnosti ani komplementářem komanditní
společnosti.
Dle znění § 7a odst.
4 ZDP za příjem ze samostatné činnosti se považuje také příjem z úplatného
převodu nebo nájmu majetku, který byl v posledním předcházejícím
zdaňovacím období, za které nebyla daň poplatníka rovna paušální dani a za
které poplatník neuplatňoval výdaje procentem z příjmů, zařazen
v obchodním majetku.
Paušální daň činí dle
§ 7a odst. 6 ZDP součin počtu kalendářních měsíců zdaňovacího období, ve
kterých byl poplatník v paušálním režimu, a zálohy na daň pro
a) zvolené
pásmo paušálního režimu, nebo
b) pásmo
paušálního režimu určující výši paušální daně v případě, že poplatník podá
oznámení o jiné výši paušální daně správci daně, pokud jeho příjmy
v tomto zdaňovacím období nepřesáhly rozhodné příjmy pro toto pásmo
paušálního režimu.
Z § 7a odst. 7
ZDP vyplývá, že na poplatníka v paušálním režimu se pro účely daní
z příjmů hledí jako na poplatníka s příjmy ze samostatné činnosti,
které jsou předmětem daně, a to i v případě, že mu
v rozhodném období tyto příjmy neplynou. Vychází se z toho, že vstup
poplatníka do paušálního režimu je vázán na výkon činnosti, ze které plynou
příjmy ze samostatné činnosti (poplatník musí být OSVČ podle zákona
o důchodovém pojištění i podle zákona o veřejném zdravotním
pojištění), podmínkou je tedy pouze výkon činnosti, ze které tyto příjmy
standardně plynou. Může nastat situace, kdy poplatník nebude mít za zdaňovací
období, ve kterém splní podmínky pro stanovení daně v paušální výši, žádné
příjmy.
1.6 Výše
paušální zálohy pro tři pásma paušálního režimu v roce 2023
V § 38lk ZDP se
uvádí, že poplatník v paušálním režimu platí paušální zálohy pro
zvolené pásmo paušálního režimu na zálohová období. Zálohovým obdobím je pro
účely paušálního režimu kalendářní měsíc. Tato paušální záloha zahrnuje
a) zálohu
poplatníka v paušálním režimu na daň z příjmů,
b) zálohu na
pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, a
c) zálohu na
pojistné na veřejné zdravotní pojištění podle zákona upravujícího pojistné na
veřejné zdravotní pojištění.
V § 38lk odst. 7
ZDP se uvádí, že měsíční záloha poplatníka v paušálním režimu na daň
z příjmů činí
a) 100 Kč pro
první pásmo paušálního režimu,
b) 4 963 Kč pro
druhé pásmo paušálního režimu a
c)
9 320 Kč pro třetí pásmo paušálního režimu.
V § 14 odst. 3
zákona č. 589/1992 Sb. ve znění zákona č. 366/2022 Sb. se uvádí, že výše
měsíčního vyměřovacího základu osoby samostatně výdělečně činné, která je
poplatníkem v paušálním režimu, činí pro
a) první pásmo
paušálního režimu částku nejnižšího měsíčního vyměřovacího základu podle
odstavce 5 věty první zvýšeného o 15 %,
b) druhé pásmo
paušálního režimu 25 500 Kč a
c) třetí pásmo
paušálního režimu 39 000 Kč.
V § 3a odst. 5
zákona č. 592/1992 Sb. ve znění zákona č. 366/2022 Sb. se uvádí, že vyměřovacím
základem (roční) osoby samostatně výdělečně činné, jejíž daň z příjmů
je rovna paušální dani pro zvolené pásmo paušálního režimu, je pro
a) první pásmo
paušálního režimu minimální vyměřovací základ podle odstavce 2,
b) druhé pásmo
paušálního režimu částka 319 200 Kč a
c) třetí pásmo
paušálního režimu částka 470 400 Kč.
Souhrnná
tabulka měsíční výše zálohy na paušální daň v Kč v roce 2023
Pásmo
|
Daň z příjmů
|
Sociální pojištění
|
Zdravotní pojištění
|
Záloha celkem
|
1.
|
100
|
3 386
|
2 722
|
6 208
|
2.
|
4 963
|
7 446
|
3 591
|
16 000
|
3.
|
9 320
|
11 388
|
5 292
|
26 000
|
Tato
paušální záloha je splatná do dvacátého dne zálohového období, na které
se záloha platí. Poplatníkům v paušálním režimu je u správce daně
založen zvláštní osobní daňový účet, označovaný jako společný osobní daňový
účet. Tento účet je určen pro paušální zálohy, daň, která se rovná paušální
dani, a paušální veřejná pojistná plnění. Dle § 38lk odst. 8 ZDP správce
daně nemůže stanovit jinou výši paušální zálohy ani povolit výjimku
z povinnosti daň zálohovat; tím není dotčena možnost povolit posečkání
úhrady paušální zálohy nebo rozložení její úhrady na splátky.
Souhrnná
tabulka roční výše paušální daně v Kč za rok 2023
Pásmo
|
Daň z příjmů
|
Sociální pojištění
|
Zdravotní pojištění
|
Celkem
|
1.
|
1 200
|
40 632
|
32 664
|
74 496
|
2.
|
59 556
|
89 352
|
43 092
|
192 000
|
3.
|
111 840
|
136 656
|
63 504
|
312 000
|
Více o této
problematice najdete v odborné tematické publikaci Optimalizace daně
2023 bez chyb, pokut a penále.
Základními pracovněprávními vztahy jsou
dle § 3 zákoníku práce pracovní poměr a právní vztahy založené
dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jedná se o dohody
o provedení práce a dohody o pracovní činnosti. Pozornost
zaměříme na zdanění obou dohod. K jakým změnám ve zdanění dohody
o pracovní činnosti došlo od 1. 1. 2023?
Příklady
využití dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr
Řada zaměstnanců
má kromě příjmů z hlavního zaměstnání ještě další příjmy ze zaměstnání
u druhého zaměstnavatele, v převážné většině na základě uzavřené
dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Dohody
bývají uzavřeny zaměstnancem i u hlavního zaměstnavatele, a to na
jiné činnosti, než činnost vyplývající z hlavního pracovního poměru. Rovněž
řada starobních důchodců pobírajících starobní důchod si ještě přivydělává prací
u zaměstnavatelů a to opět převážně na základě uzavřených dohod
o pracích konaných mimo pracovní poměr. A v neposlední řadě studenti
často uzavírají krátkodobé dohody o provedení práce nebo dohody
o pracovní činnosti převážně na dobu školních prázdnin k získání
určitého výdělku.
DOHODY O
PRACÍCH KONANÝCH MIMO PRACOVNÍ POMĚR DLE ZÁKONÍKU PRÁCE - Zákoník práce se řešením dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr zabývá v § 74 až § 77, přičemž
z § 74 odst. 2 ZP vyplývá, že v dohodách o pracích
konaných mimo pracovní poměr není zaměstnavatel povinen rozvrhnout zaměstnanci
pracovní dobu.
Řešení dohody
o provedení práce v § 75 ZP
Rozsah práce,
na který se dohoda o provedení práce uzavírá, nesmí být větší než 300
hodin v kalendářním
roce, přičemž do rozsahu práce se započítává také doba práce konaná
zaměstnancem pro zaměstnavatele v témže kalendářním roce na základě jiné
dohody o provedení práce. V dohodě o provedení práce musí být
uvedena doba, na kterou se tato dohoda uzavírá, přičemž dohoda může být
uzavřena jak na jednorázovou činnost, tak na déletrvající pracovní činnost
zaměstnance s tím, že jediným omezením je časový limit 300 hodin
v kalendářním roce.
Řešení dohody
o pracovní činnosti v § 76 ZP
Na základě
dohody o pracovní činnosti není možné vykonávat práci v rozsahu
překračujícím v průměru
polovinu stanovené týdenní pracovní doby, přičemž dodržování sjednaného
a nejvýše přípustného rozsahu poloviny stanovené týdenní pracovní doby se
posuzuje za celou dobu, na kterou je dohoda o pracovní činnosti uzavřena,
nejdéle však za období 52 týdnů. Dohoda o pracovní činnosti může být
uzavřena i v případě, že rozsah práce nebude přesahovat v témže
kalendářním roce 300 hodin. V dohodě o pracovní činnosti musí být
uvedeny jednak sjednané práce, dále sjednaný rozsah pracovní doby, a doba,
na kterou se tato dohoda uzavírá.
Společné zásady
pro obě dohody dle § 77 ZP
Dohoda
o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti musí být uzavřena
písemně. Není-li sjednán způsob zrušení právního vztahu založeného dohodou
o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti, je možné ho
zrušit:
a) dohodou
smluvních stran ke sjednanému dni,
b) výpovědí danou
z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu s patnáctidenní výpovědní
dobou, která začíná dnem, v němž byla výpověď doručena druhé smluvní
straně, nebo
c) okamžitým
zrušením; okamžité zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení
práce nebo dohodou o pracovní činnosti však může být sjednáno jen pro
případy, kdy je možné okamžitě zrušit pracovní poměr.
Pro zrušení
právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou
o pracovní činnosti se vyžaduje písemná forma, jinak se k jeho výpovědi
nebo okamžitému zrušení nepřihlíží.
Další
ustanovení ZP vztahující se na dohody
Výše odměny u obou dohod a podmínky pro její
poskytování se dle znění § 138 zákoníku práce sjednávají
v příslušné dohodě. Výše odměny není nikterak omezena, přičemž by měl
ale zaměstnavatel při jejím sjednávání dodržovat zásadu rovného zacházení se
všemi zaměstnanci podle § 16 odst. 1 zákoníku práce. V souladu
se zněním § 111 odst. 1 zákoníku práce je nutno i u dohody
o provedení práce a u dohody o pracovní činnosti respektovat
skutečnost, že odměna nesmí být nižší než minimální mzda (pro rok 2023
vyplývající z nařízení vlády č. 465/2022 Sb.).
Cestovní
náhrady je možné zaměstnanci,
který koná pro zaměstnavatele práci na základě dohod o pracích konaných
mimo pracovní poměr poskytnout dle § 155 zákoníku práce pouze
v případě, že bylo sjednáno toto právo, jakož i místo pravidelného
pracoviště zaměstnance. Má-li zaměstnanec podle dohody o provedení
práce vykonat pracovní cestu v místě mimo obec bydliště, má právo na
cestovní náhrady, bylo-li jejich poskytnutí sjednáno, i když není sjednáno
místo pravidelného pracoviště.
DOHODY A
NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ -
Z § 5 písm. a) bod 5 zákona č. 187/2006 Sb.,
o nemocenském pojištění vyplývá, že nemocenského pojištění jsou účastni
rovněž zaměstnanci činní na základě dohody o pracovní činnosti
i zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce, přičemž
platí následující podmínky pro účast těchto zaměstnanců na nemocenském
pojištění:
Pojištění
zaměstnanců činných na základě dohody o pracovní činnosti
U těchto
zaměstnanců platí podmínky účasti zaměstnanců na pojištění vymezené
v § 6 zákona o nemocenském pojištění. Podle znění § 6
odst. 1 písm. b) tohoto zákona je podmínkou účasti zaměstnance na
nemocenském pojištění, že sjednaná částka započitatelného příjmu z tohoto
zaměstnání za kalendářní měsíc činí aspoň částku rozhodnou pro účast na
pojištění (tzv. rozhodný příjem). Částka rozhodného příjmu se zvýší od 1.
ledna kalendářního roku, pokud jedna desetina součinu všeobecného vyměřovacího
základu stanoveného podle zákona o důchodovém pojištění, který o dva
roky předchází tomuto kalendářnímu roku, a přepočítacího koeficientu
stanoveného podle zákona o důchodovém pojištění pro úpravu tohoto
všeobecného vyměřovacího základu bude po zaokrouhlení na celou pětisetkorunu
směrem dolů vyšší než dosud platná částka rozhodného příjmu; rozhodný příjem se
stanoví ve výši této desetiny po tomto zaokrouhlení. Na základě sdělení
MPSV č. 320/2022 Sb. činí od 1. 1. 2023 částka rozhodná pro
účast zaměstnanců na nemocenském pojištění 4 000 Kč (do konce roku
2022 se jednalo o částku 3 500 Kč).
Pojištění
zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce
U těchto zaměstnanců
jsou stanoveny podmínky účasti zaměstnanců na pojištění v § 7a zákona
o nemocenském pojištění. Dle znění § 7a odst. 1 jsou zaměstnanci
činní na základě dohody o provedení práce účastni pojištění, jestliže
splňují podmínku uvedenou v § 6 odst. 1 písm. a) zákona
a byl jim zúčtován započitatelný příjem (odměna z dohody)
v částce vyšší než 10 000 Kč, přičemž jsou účastni pojištění jen
v těch kalendářních měsících po dobu trvání této dohody, do nichž jim byl
zúčtován zaměstnavatelem započitatelný příjem z dohody o provedení
práce v částce vyšší než 10 000 Kč.
Zaměstnanec činný na
základě dohody o provedení práce je rovněž účasten pojištění, jestliže
vykonával v kalendářním měsíci u téhož zaměstnavatele více dohod
o provedení práce a úhrn započitatelných příjmů z těchto dohod
dosáhl v kalendářním měsíci aspoň částku 10 000 Kč. Za téhož
zaměstnavatele se přitom považuje též právní nástupce zaměstnavatele.
Z § 8 zákona o nemocenském pojištění vyplývá, že vykonává-li
zaměstnanec více zaměstnání, z nichž každé zakládá účast na pojištění, je pojištěn
z každého z těchto zaměstnání.
DOHODY A SOCIÁLNÍ
POJIŠTĚNÍ - Podle znění
§ 3 odst. 1 písm. b) bod 2 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, jsou poplatníky pojistného rovněž zaměstnanci činní na základě
dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce. Přitom
platí podle § 3 odst. 3 tohoto zákona, že zaměstnanci jsou poplatníky
pojistného na důchodové pojištění, jde-li o zaměstnance, kteří jsou
účastni důchodové pojištění podle předpisů o důchodovém pojištění
a zároveň jsou účastni nemocenského pojištění podle předpisů
o nemocenském pojištění.
DOHODY A ZDRAVOTNÍ
POJIŠTĚNÍ - V § 5
písm. a) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
pojištění, se uvádí, že pojištěnec je plátcem pojistného, pokud je
zaměstnancem, přičemž za zaměstnance se pro účely zdravotního pojištění
považuje fyzická osoba, které plynou nebo by měly plynout příjmy ze závislé
činnosti podle § 6 ZDP, s následujícími výjimkami platnými pro dohody
o pracích konaných mimo pracovní poměr:
·
osoby činné na základě
dohody o provedení práce, popřípadě
na základě více dohod o provedení práce u jednoho zaměstnavatele,
pokud úhrn příjmů z takových dohod v kalendářním měsíci nedosáhl
příjmu ve výši částky, jež je podmínkou pro účast takové osoby na nemocenském
pojištění podle zákona upravujícího nemocenské pojištění (částka
10 000 Kč); započitatelný příjem zúčtovaný zaměstnavatelem až po
skončení dohody o provedení práce se považuje za příjem zúčtovaný do kalendářního
měsíce, v němž tato dohoda skončila.
·
osoby činné na základě
dohody o pracovní činnosti, popřípadě na základě více dohod o pracovní činnosti u jednoho
zaměstnavatele, pokud úhrn příjmů z takových dohod v kalendářním
měsíci nedosáhl započitatelného příjmu (částka 4 000 Kč v roce 2023);
započitatelný příjem zúčtovaný zaměstnavatelem až po skončení dohody
o pracovní činnosti se považuje za příjem zúčtovaný do kalendářního
měsíce, v němž tato dohoda skončila.
Zaměstnanci činní na
základě dohody o provedení práce jsou tedy považováni pro účely
zdravotního pojištění za zaměstnance, pokud jejich příjem v kalendářním
měsíci dosáhne od jednoho zaměstnavatele aspoň částky 10 001 Kč.
Příjem z více dohod o provedení práce v kalendářním měsíci se
sčítá a tento součet se posoudí s hranicí 10 000 Kč,
zakládající vznik zaměstnání ve zdravotním pojištění.
Pokud příjem na
základě dohody o pracovní činnosti v roce 2023 nedosáhne
v rozhodném období kalendářního měsíce výše 4 000 Kč, nepovažuje se
tato osoba ve zdravotním pojištění za zaměstnance a zaměstnavatel nemá
povinnost odvádět za tuto osobu pojistné na zdravotní pojištění. Rovněž
u dohody o pracovní činnosti se příjmy dosažené v kalendářním
měsíci z více dohod o pracovní činnosti u jednoho zaměstnavatele
pro vznik zdravotního pojištění sčítají a součet se posuzuje
s hranicí 4 000 Kč.
ZDANĚNÍ DOHOD,
POKUD POPLATNÍK UČINÍ PROHLÁŠENÍ K DANI - Pokud poplatník učiní prokazatelně na příslušné
zdaňovací období prohlášení k dani podle § 38k
odst. 4 ZDP, zdanění odměny z dohod probíhá vždy podle § 38h
odst. 1 ZDP, a to bez ohledu na výši odměny z dohody. Plátce
daně (zaměstnavatel) vypočte zálohu na daň z příjmů fyzických osob ze
závislé činnosti ze základu pro výpočet zálohy, zaokrouhleného do 100 Kč
na celé koruny nahoru a nad 100 Kč na celé stokoruny nahoru. Zálohy
se zaokrouhlují na celé koruny nahoru. Základem pro výpočet měsíční
zálohy zaměstnance na daň je úhrn příjmů ze závislé činnosti zúčtovaných nebo
vyplacených za kalendářní měsíc, s výjimkou příjmu, který není předmětem
daně, který je od daně osvobozen nebo z něhož je daň vybírána srážkou
podle zvláštní sazby daně. Vypočtenou měsíční zálohu na daň plátce daně,
u kterého poplatník učinil prohlášení k dani, sníží nejprve
o prokázanou částku měsíční slevy na dani podle § 35ba odst. 1
písm. a), c) až f) ZDP (měsíční základní sleva na poplatníka, sleva na
invaliditu a sleva na studenta) a následně o prokázanou částku
měsíčního daňového zvýhodnění na vyživované dítě žijící s poplatníkem ve
společně hospodařící domácnosti.
Příklad 1
Zaměstnanec se
třemi pracovněprávními vztahy
Zaměstnanec má
uzavřeny v roce 2023 u téhož zaměstnavatele souběžně tři
pracovněprávní vztahy – pracovní smlouvu, dohodu o provedení práce
a dohodu o pracovní činnosti. U zaměstnavatele učinil
prokazatelně prohlášení k dani. Za měsíc květen 2023 má zúčtovány
následující příjmy:
·
příjem
na základě pracovní smlouvy 28 000 Kč,
·
odměna
z dohody o provedení práce 9 900 Kč,
·
odměna
z dohody o pracovní činnosti 3 900 Kč.
Z odměny
z dohody o provedení práce se neodvádí ani sociální, ani zdravotní
pojištění (příjem je nižší než 10 000 Kč), rovněž tak z odměny
z dohody o pracovní činnosti se neodvádí pojistné (příjem je nižší
než 4 000 Kč).
Zdanění
u zaměstnance proběhne ze součtu příjmů 41 800 Kč následovně:
Výpočet měsíční
zálohy na daň a čistého příjmu v Kč
|
Květen
|
Příjem na
základě pracovní smlouvy
|
28 000
|
Odměna
z dohody o provedení práce
|
9 900
|
Odměna
z dohody o pracovní činnosti
|
3 900
|
Základ daně
|
41 800
|
Záloha na daň
(sazba daně 15 %)
|
6 270
|
Základní sleva
na poplatníka
|
–2 570
|
Záloha na daň po
slevě
|
3 700
|
Pojistné hrazené
zaměstnancem (11 % z částky 28 000 Kč)
|
3 080
|
Čistý příjem
|
35 020
|
Příklad 2
Starobní
důchodce a dohoda o provedení práce
Starobní
důchodce uzavřel se zaměstnavatelem dohodu o provedení práce na období od
15. 6. 2023 do 31. 8. 2023, přičemž je mu zúčtována odměna za červen ve výši 8
000 Kč, za červenec ve výši 14 000 Kč a za srpen ve výši 16
000 Kč. Zaměstnanec u zaměstnavatele učinil prohlášení k dani
a uplatňuje pouze základní slevu na dani na poplatníka.
Zaměstnanec je
účasten nemocenského pojištění v červenci a srpnu, kdy jeho zúčtovaná
odměna z dohody o provedení práce přesáhla hranici
10 000 Kč, a proto v obou měsících odměna z dohody
podléhá odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Za červen se
z odměny neodvádí pojistné, protože odměna z dohody nepřekročila
částku 10 000 Kč.
Vzhledem
k tomu, zaměstnanec učinil prohlášení k dani, zdanění odměn proběhne
podle § 38h ZDP formou měsíční zálohy na daň.
Výpočet
měsíční zálohy v Kč
|
Červen
|
Červenec
|
Srpen
|
Zúčtovaná odměna
(základ daně)
|
8 000
|
19 000
|
16 000
|
Záloha na daň
(sazba daně 15 %)
|
1 200
|
2 850
|
2 400
|
Základní sleva
na dani na poplatníka
|
–2 570
|
–2 570
|
–2 570
|
Záloha na daň po
slevě
|
0
|
280
|
0
|
Pojistné hrazené
zaměstnancem (11 %)
|
0
|
2 090
|
1 760
|
Čistá odměna
|
8 000
|
16 630
|
14 240
|
Po skončení
kalendářního roku může zaměstnanec požádat o roční zúčtování záloh na daň
podle § 38ch ZDP. Pokud poplatník nemá kromě starobního důchodu, který je
osvobozen od daně, jiné zdanitelné příjmy, uplatní v rámci ročního
zúčtování záloh na daň základní slevu na dani na poplatníka ve výši
30 840 Kč a jeho daňová povinnost bude nulová. Zaměstnavatel mu
vrátí sraženou zálohu na daň ve výši 280 Kč.
ZDANĚNÍ DOHOD,
POKUD POPLATNÍK NEUČINÍ PROHLÁŠENÍ K DANI - Pokud poplatník daně z příjmů ze závislé
činnosti neučiní u svého zaměstnavatele prohlášení k dani, může se na
něho vztahovat zdanění získaných příjmů z dohod dle § 6 odst. 4
ZDP, tj. s uplatněním zvláštní sazby daně – tzv. srážkové daně [dle § 36
odst. 2 písm. m) ZDP]. Toto ustanovení § 6 odst. 4 ZDP
se vztahuje na dva druhy vymezených příjmů poplatníka, který neučiní prohlášení
k dani u zaměstnavatele podle § 38k odst. 4, 5 nebo 7
ZDP:
- pod písmenem a)
je obsaženo zdanění příjmů plynoucích na základě dohody o provedení
práce, jejichž úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za
kalendářní měsíc částku 10 000 Kč a
- pod písmenem b)
je obsaženo zdanění příjmů malého rozsahu, tj. příjmů v úhrnné výši nepřesahující
u téhož plátce daně za kalendářní měsíc částku rozhodnou pro účast zaměstnanců
na nemocenském pojištění (v roce 2023 jde o částku
4 000 Kč).
Pro výpočet srážkové
daně se zaokrouhluje základ daně dle § 36 odst. 3 ZDP na celé koruny
dolů a rovněž daň zvláštní sazbou se zaokrouhluje na celé koruny dolů.
Poplatník
v těchto případech zdanění svých příjmů dle § 6 odst. 4 ZDP
nemusí tento příjem zahrnout do svého daňového přiznání k dani
z příjmů fyzických osob.
Pokud se však zaměstnanec rozhodne, může příjmy zdaněné srážkou daně uvést do
daňového přiznání jako příjem podle § 6 ZDP a uplatnit veškeré
nezdanitelné části základu daně dle § 15 ZDP, slevy na dani podle
§ 35ba ZDP, případně daňové zvýhodnění na vyživované dítě žijící
s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti. V tomto případě se
dle § 36 odst. 6 ZDP daň sražená z těchto příjmů srážkou započte
na jeho výslednou daň s tím, že přeplatek na dani mu správce daně vrátí.
K daňovému přiznání doloží poplatník potvrzení od zaměstnavatele (plátce
daně) ve smyslu § 38j odst. 3 ZDP.
Upozornění na
odlišné chápání částky 4 000 Kč pro účely zdanění a pro účely
pojištění
Zatímco dle § 6
odst. 4 písm. b) ZDP platí, že srážková daň se použije pro příjmy
v úhrnné výši nepřesahující u téhož plátce daně za kalendářní
měsíc částku rozhodnou pro účast zaměstnance na nemocenském pojištění (částka
4 000 Kč v roce 2023), z § 6 odst. 1
písm. b) zákona o nemocenském pojištění vyplývá, že zaměstnanci jsou
účastni nemocenského pojištění, jestliže sjednaná částka započitatelného
příjmu za kalendářní měsíc činí alespoň částku 4 000 Kč (od 1. 1.
2023).
Více o této
problematice najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále
5/2023.