|
GDPR A MZDY
Nařízení GDPR
představuje nový právní rámec osobních údajů v Evropě, který stanoví
jednotná pravidla pro zpracování osobních údajů, včetně práv subjektů údajů
(fyzických osob) ve všech státech Evropské unie včetně Islandu, Norska
a Lichtenštejnska. Jaká je vazba GDPR a zákoníku práce, tedy
problematiky mzdové a personální? Jaké jsou zásady zpracovávání osobních
údajů? Jak postupovat v souladu s GDPR při uzavíraní pracovního
poměru, při zpracovávání citlivých osobních údajů, při používání elektronické
pošty?
- Nařízení GDPR
a pracovní právo
Ochrana osobních
údajů a poskytování informací o zaměstnancích je v pracovním
právu velice živá. To proto, že zaměstnavatelé disponují relativně velkým
rozsahem informací, osobních údajů, které se vztahují k jednotlivým
zaměstnancům. Jsou to jednak údaje, které zaměstnavatel potřebuje pro dodržení
a plnění svých zákonných povinností, a často také informace, které
byly od zaměstnance získány a dále jsou zpracovávány s jeho
souhlasem. Značná část osobních údajů zaměstnanců je obsažena v tzv.
osobním spisu, který je veden podle ustanovení § 312 ZP. Tento osobní
spis smí obsahovat jen písemnosti, které jsou nezbytné pro výkon práce
v pracovněprávním vztahu, a dále je stanoveno, že do osobního spisu
mohou nahlížet vedoucí zaměstnanci, kteří jsou zaměstnanci nadřízeni. I za
staré právní úpravy i dnes z pohledu nařízení GDPR platí zásada, že shromažďovat
osobní údaje je možno pouze v rozsahu odpovídajícím stanovenému účelu
a v rozsahu nezbytném pro naplnění stanoveného účelu. Tímto
účelem v pracovním právu a v personalistice je plnění zákonných
povinností zaměstnavatele stanovených buď přímo zákoníkem práce, nebo jinými
právními předpisy.
Tyto povinnosti spočívají ve výpočtu mzdy, hlášení na správě sociálního
zabezpečení a odvodu sociálního a zdravotního pojištění. K tomu
jsou nutné tyto osobní údaje: Příjmení, Jméno, Všechna dřívější
příjmení, Datum a místo narození, Rodné číslo, Číslo občanského průkazu.
V případě, že zaměstnanec pobírá slevu na daních na své děti, musí
zaměstnavatel dodat, a tudíž zpracovávat, rodná čísla dětí zaměstnanců.
V případě, že zaměstnavatel svým zaměstnancům také vyplňuje daňová
přiznání, potřebuje navíc mít informace o manželovi / manželce. Pro
výpočet mzdy bývá často potřebné znát předchozí zaměstnání. Otázku, zda je
zaměstnanec kuřák či nekuřák je rozumné vyřešit při přijímání: např.
v kancelářích společnosti není dovoleno kouřit. Další dovednosti, ke
kterým se zaměstnanec sám hlásí, lze brát jako jeho přednosti pro případ
hledání jeho lepšího využití zaměstnavatelem.
Při nástupu do zaměstnání uzavírá zaměstnavatel s budoucím zaměstnancem pracovní smlouvu,
která podle zákoníku práce obsahuje identifikační údaje zaměstnance (podle
správního řádu jméno, příjmení, datum, místo narození a místo trvalého
pobytu).
Zaměstnavatel má právo zpracovávat především tyto osobní údaje:
·
Pro evidenční listy
důchodového pojištění zasílaných na OSSZ (podle § 37 zákona č. 582/1991 Sb..,
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení) jsou nezbytné tyto
údaje: datum a místo narození, všechna dřívější příjmení, rodné číslo,
místo trvalého pobytu. Byl-li občan účasten důchodového pojištění v cizině
a zaměstnavatel je jeho prvním zaměstnavatelem po ukončení důchodového
pojištění v cizině, rovněž údaj o názvu a adrese cizozemského
nositele pojištění a cizozemském čísle pojištění).
·
Pro správný výpočet mzdy
je nezbytným údajem: vzdělání
a předchozí praxe.
·
Pro správný výpočet
měsíčních záloh na daně (podle
zákona č. 337/1992 Sb. o správě daní a poplatků) je
nezbytným údajem: druh pobíraného důchodu.
·
Pro zjištění přesného data
nároku na odchod do starobního důchodu (podle zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení): počet dětí (u žen).
·
Pro plnění povinného
podílu osob se zdravotním postižením na celkovém počtu zaměstnanců (podle § 83 zákona
č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti) je nezbytným údajem: zdravotní
znevýhodnění.
·
Pro placení zdravotního
pojištění (podle § 10
zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění) je
nezbytným údajem: zdravotní pojišťovna.
·
Za účelem hlášení
zaměstnávání cizinců je nezbytným údajem: státní občanství
·
Prohlášení poplatníka daně
z příjmu (podle zákona
č. 337/1992 Sb., o správě daní poplatků):
-
pokud zaměstnanec
uplatňuje daňové zvýhodnění a manžel/ka je zaměstnán/a je nezbytným údajem: příjmení a jméno manžela/ky, název
a adresa zaměstnavatele,
-
pokud zaměstnanec
uplatňuje zvýhodnění na vyživované dítě je nezbytným údajem: jméno, příjmení a rodné číslo dítěte.
Zaměstnavatel ovšem k osobním údajům zaměstnanců musí
přistupovat jako k vlastnictví zaměstnanců, které má pouze propůjčené
k určitým, předem daným a zákonem stanoveným účelům a používat
je výhradně pro tyto své účely: výpočet mzdy, komunikace se zaměstnancem,
možnost povýšení. Již v minulosti ustanovení § 13 zákona
o ochraně osobních údajů stanovilo, že správce musí učinit taková opatření,
aby nemohlo dojít k neoprávněnému přístupu k osobním údajům. To samé
platí i dnes podle nařízení GDPR A neoprávněnou osobou je každý,
kdo nemá ze zákona povinnost s osobními údaji pracovat.
Tudíž je třeba mít personální spisy např. v uzamčených skříních,
dostupné pouze oprávněným osobám. Možnost přistupovat do jejich elektronického zpracování musí být
omezeno pouze na úzký počet zaměstnanců a je nutné všechna zpracování
osobních údajů logovat (vést záznam), přičemž zpracováním se rozumí
i nahlížení.
Týká se to obzvláště velkých zaměstnavatelů, kteří zpracovávají
statisíce osobních údajů (a často velmi citlivých) a přesto není nijak
zaznamenáno, kdo z možných, třeba 25 osob, do nich nahlížel. U menších
zaměstnavatelů, se v praxi jeví problémem předávání výplatních listů
zaměstnancům, což se často děje způsobem, při kterém si ostatní zaměstnanci
mohou přečíst mzdu i odměny ostatních. Informace o mzdě
a o odměnách jsou osobní údaje, které nelze zpřístupňovat ostatním.
- Uzavírání
pracovněprávního vztahu
Je všeobecně známo,
že uzavřením pracovní smlouvy,
dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, vzniká
pracovněprávní vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. V důsledku
toho dochází ke zpracování osobních údajů zaměstnanců zaměstnavatelem (zejména
v rámci osobního spisu zaměstnance, který obsahuje pracovní smlouvu,
platové výměry, doklady o vzdělání apod.). Tyto osobní údaje slouží pro
zpracování výstupů v oblasti mzdové, daňové, důchodového, nemocenského
a zdravotního pojištění.
Jak jsme si uvedli
výše, k zákonům, které zaměstnavateli ukládají povinnost zpracovávat
osobní údaje, patří zejména zákoník práce, zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících
zákonů, zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, zákon
č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, zákon
č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění. Zaměstnavateli tak
v řadě případů vzniká zákonná povinnost provádět zpracování osobních údajů
zaměstnanců nezbytné pro dodržení jeho právních povinností uložených mu
zvláštními zákony. Ani za platnosti staré právní úpravy (zákona
o ochraně osobních údajů) ani dnes nemá zaměstnavatel povinnost oznamovat
zpracování osobních údajů zaměstnanců Úřadu pro ochranu osobních údajů. Tady
vždy platilo a platí i nadále, že v případě, kdy jde
o zpracování osobních údajů, které zaměstnavateli správci ukládá zvláštní
zákon (např. zákon o daních) nebo je takových osobních údajů třeba k uplatnění
práv a povinností vyplývajících z jiného zvláštního zákona
(zaměstnavatel např. dává zaměstnanci potvrzení o trvání pracovního poměru
pro žádost o poskytnutí hypotéky), plní zaměstnavatel pouze svou zákonnou
povinnost. Na zpracovávání osobních údajů zaměstnanců v rámci sjednávání
pracovního vztahu a dále při zpracování personální a mzdové agendy se
vždy vztahovala a bude vztahovat i za platnosti nové právní úpravy
výjimka z oznamovací povinnosti.
K častému
nedorozumění dochází při zpracování „citlivých osobních údajů“ zaměstnanců.
Někteří zaměstnavatelé se nesprávně domnívají, že zpracovávají citlivé osobní
údaje o zdravotním stavu zaměstnanců. Potvrzení lékaře nebo zdravotnického
zařízení (např. ze vstupní nebo preventivní lékařské prohlídky)
o tom, zda pracovník je, nebo není schopen vykonávat svoji práci, není
citlivým údajem o zdravotním stavu ve smyslu článku 9 nařízení GDPR.
Nevypovídá totiž konkrétně o zdravotním stavu zaměstnance, ale pouze
o tom, zda je zaměstnanec způsobilý vykonávat pracovní úkony.
Citlivé osobní údaje
o zdravotním stavu zaměstnanců je oprávněn zpracovávat např. lékař
pracovnělékařské péče, nikoliv ovšem zaměstnavatel. Výjimkou může být případ zaměstnání zaměstnanců se
změněnou pracovní schopností. V tomto případě vyplývají povinnosti
zaměstnavatelů související se zaměstnáváním zaměstnanců se zdravotním
postižením ze zvláštních právních předpisů (zákon
č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, zákoník práce). I
v uvedených případech zpracování citlivých osobních údajů správce nepodléhá
oznamovací povinnosti, a to opět proto, že mu toto zpracování ukládá
zvláštní právní předpis.
V případě, že
zaměstnavatel vyžaduje od svých zaměstnanců předložení výpisu
z rejstříku trestů pro ověření způsobilosti pro výkon určitého
zaměstnání v souladu s příslušným ustanovením zákoníku práce, není
rovněž nutné plnit oznamovací povinnost. Výpis z rejstříku trestů, který
dokládá beztrestnost, není citlivým osobním údajem ve smyslu článku 9 nařízení
GDPR.
Zpracovávání osobních
údajů o státní příslušnosti zaměstnanců souvisí se zaměstnáváním
cizích státních příslušníků. Cizím státním příslušníkům, kteří na území naší
republiky dlouhodobě pobývají (většinou z pracovních důvodů), je dle
§ 117a zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území
České republiky a o změně některých zákonů, vydáván průkaz
o povolení k pobytu. V tomto dokladu, kterým cizinci prokazují
svoji totožnost, je dle přílohy nařízení Rady č. 1030/2002 ze dne 13.
června 2002, kterým se stanoví jednotný vzor povolení k pobytu pro státní
příslušníky třetích zemí, uveden také údaj o státní příslušnosti, nikoliv
tedy citlivý osobní údaj o národnostním původu, který zaměstnavatelé často
mylně a nadbytečně od cizince vyžadují, přitom však takový údaj
k žádnému zákonnému účelu zpracovávat nepotřebují. Naopak informaci
o státní příslušnosti potřebuje mít zaměstnavatel k dispozici, aby
mohl plnit další povinnosti, které mu ukládají zvláštní zákony (např. odvod
pojistného za zaměstnance dle § 5 zákona č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti apod.). Ani v tomto případě, nedochází
k oznamovací povinnosti.
- Používání
elektronické pošty
Jednou z nosných zásad zákoníku práce je, že zaměstnanci
nesmějí bez souhlasu zaměstnavatele užívat pro svou osobní potřebu výrobní
a pracovní prostředky zaměstnavatele včetně výpočetní techniky ani
jeho telekomunikační zařízení. Dodržování tohoto zákazu je zaměstnavatel
oprávněn přiměřeným způsobem kontrolovat, a to samozřejmě naráží na
ochranu osobních údajů.
Zaměstnavatel nesmí bez závažného důvodu spočívajícího
ve zvláštní povaze činnosti zaměstnavatele narušovat soukromí zaměstnance na pracovištích a ve společných
prostorách zaměstnavatele tím, že podrobuje zaměstnance otevřenému nebo
skrytému sledování, odposlechu a záznamu jejich telefonických hovorů,
kontrole elektronické pošty nebo kontrole listovních zásilek adresovaných
zaměstnanci. Jestliže je u zaměstnavatele dán závažný důvod spočívající ve
zvláštní povaze činnosti zaměstnavatele, který odůvodňuje zavedení kontrolních
mechanismů pro kontrolu telefonických hovorů, kontrole elektronické pošty nebo
kontrole listovních zásilek adresovaných zaměstnanci, je zaměstnavatel povinen
přímo informovat zaměstnance o rozsahu kontroly a o způsobech
jejího provádění.
Tyto povinnosti zaměstnance asi nepotřebují zvláštního
komentáře. Z dikce závislé práce, stejně jako z povinnosti
zaměstnavatele realizovat závislou práci na náklady zaměstnavatele, vyplývá nezbytnost
ochrany majetku zaměstnavatele proti znehodnocení, a proto toto
ustanovení ukládá zaměstnanci obecný zákaz užívat majetek zaměstnavatele
k soukromým účelům bez souhlasu zaměstnavatele.
Kromě náhrady škody, může zaměstnavatel
v případě, že dojde k zneužití majetku zaměstnavatele ze strany
zaměstnance samozřejmě použít další prostředky, např. upozornění na možnost
skončení pracovního poměru a výpověď
V praxi je
největším problémem na pracovištích používání počítačů a elektronické
pošty. Zaměstnanci pracující s počítači mají většinou přístup
i k internetu nebo jiné elektronické poště a opět není pro ně
problém odesílat soukromé zprávy formou elektronických dopisů neboli e mailů
v pracovní době na pracovišti.
Zaměstnanec však nemůže ani třeba při uzavírání
pracovního poměru souhlasit s tím, že zaměstnavatel může číst
a kontrolovat obsah jeho elektronické pošty. Tím by se předem vzdal svých práv, navíc práva na
ochranu soukromí, které je ve smyslu Listiny základních práv a svobod
nezadatelné a nezcizitelné a takové ujednání pracovní smlouvy (či
jiné smlouvy) by bylo předem neplatné. Monitorováním e-mailové korespondence se
zabýval i Úřad pro ochranu osobních údajů ve svém stanovisku
č. 2/2009. Podle jeho názoru jsou elektronické dokumenty (např. soubory
typu docx, xlsx, pdf či jpeg) podle § 562 OZ písemnostmi, byť nejsou
listinami. Proto pro ně platí stejná pravidla jako pro ostatní písemnosti.
Ačkoliv e-mailová
adresa patří zaměstnavateli, je-li složena ze jména a příjmení zaměstnance
např. Jan.Svoboda@doména.cz, je e-mail na ni doručený soukromou
elektronickou poštou a taková e-mailová adresa je sama o sobě vždy
osobním údajem, avšak takovým osobním údajem, k jehož zpracování je
zaměstnavatel oprávněn; včetně jeho zveřejnění, komunikuje-li takový
zaměstnanec se třetími osobami. Naproti tomu věcně konstruovaná e-mailová
adresa, např. info@doména.cz, je úřední elektronickou adresou, a to
i v případě, že ji spravuje pouze jeden zaměstnanec.
To tedy opět znamená, že i e mailová pošta
zaměstnanců tvoří jejich soukromí a zaměstnavatel nemá právo v žádném
případě do ní nahlížet nebo ji monitorovat. Na druhé straně však zaměstnanec nemá právo využívat
pracovní počítač k zasílání soukromých zpráv. Stejně jako v případě
telefonních hovorů i na elektronickou poštu a její používání dopadá
především čl. 13 Listiny základních práv a svobod. Zaměstnavatel jedině
může zjistit e mailové adresy, na které zaměstnanec posílal poštu
a požádat ho – v případě, že nezná tyto adresy – aby vysvětlil, komu
byl předmětný e mail zaslán. Obsah e mailové zprávy však číst nemůže.
Pokud se prokáže (ale jen na základě výpovědi zaměstnance), že šlo o poštu
soukromého charakteru, pak by zaměstnavatel mohl teoreticky přistoupit
k upozornění na možnost výpovědi.
Nakonec v případě využití, resp. zneužití
počítačů na pracovišti je třeba ještě důrazněji připomenout, že každý zaměstnanec
má svého vedoucího, který musí sledovat, do jaké míry dotyčný zaměstnanec
využívá pracovní dobu k řádnému plnění pracovních úkolů
a neporušuje právní a jiné předpisy včetně pracovního řádu
zaměstnavatele. Samozřejmě za situace, kdy vedoucí zaměstnanec prokazatelně
zjistí, že jeho podřízený např. stahuje data z pornografických
internetových stránek, může přistoupit k výpovědi pro porušení pracovní
kázně, neboť taková činnost je evidentním závažným porušením pracovních
povinností.
Zaměstnanec nemá právo využívat pracovní počítač
k zasílání soukromých zpráv, to je neoddiskutovatelná zásada. Počítač zaměstnavatele je pracovní
prostředek zaměstnavatele a pracovní prostředky, stroje a přístroje
zaměstnavatele nemůže zaměstnanec využívat pro svoji osobní potřebu.
S ohledem na ústavní práva každého občana na ochranu soukromí však
zaměstnavatel jedině může zjistit e mailové adresy, na které zaměstnanec
posílal poštu a požádat ho – v případě, že nezná tyto adresy – aby
vysvětlil, komu byl předmětný e mail zaslán. Na tom nic nařízení GDPR nezměnilo
a tyto zásady platí i nadále, neboť jsou upraveny speciálním zákonem
– zákoníkem práce.
(Více se o tomto
tématu se dočtete v měsíčnících Poradce 10/19, PaM 6/19, PaM 9/18, PaM
7-8/18, 1000 řešení 7-8/18)
MÍSTNÍ POPLATKY
Místní poplatek je poplatek, jehož vybírání je specifickou
pravomocí obce
a jehož výnosy jsou příjmem obce. Některé poplatky mají především povahu
paušálních úhrad za související služby poskytované obcí, jiné mají povahu
místního zdanění (podílu obce na ziscích dosažených na jejím území) nebo
převážně regulační funkci. Jaké je právní úprava poplatku ze psů
a lázeňského poplatku?
Místní poplatky
upravuje
zákon
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „zákon
o místních poplatcích), který nabyl účinnosti 1. ledna 1991
a nahradit do té doby roztříštěnou právní úpravu. Až do roku 1990 totiž platil zákon
č. 82/1952 Sb., o místních poplatcích, který doplňovala vyhláška
ministerstva financí č. 67/1966 Sb., o místních poplatcích.
Některé místní poplatky byly stanoveny vyhláškami. Z Listiny základních
práv a svobod však vyplývá, že práva a povinnosti smí být ukládány
toliko na základě zákona a v jeho mezích. To tedy v plné míře
platí pro ukládání daní a poplatků.
Zákon o místních
poplatcích. Za dobu své účinnosti (28 let) byl upraven a pozměněn celkem
21 novelami, naposledy novenou provedenou zákonem č. 170/2017 Sb.,
kterým se měn některé zákony v oblasti daní. Řízení o místních
poplatcích vykonává obecní úřad. Působnost stanovená obecnímu úřadu podle
zákona o místních poplatcích je výkonem přenesené působnosti. Řízení
ve věcech poplatků upravuje zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád.
Stanovení poplatků
patří do samostatné
působnosti obce, která je ve svém území obvodu zavedla. Poplatky zavádí obec
obecně závaznou vyhláškou obce. V této vyhlášce upraví podrobnosti
jejího vybírání, zejména stanoví konkrétní sazbu poplatku, ohlašovací povinnost
ke vzniku a zániku poplatkové povinnosti, splatnost, úlevy a případně
osvobození od poplatků. U poplatku za užívání veřejného prostranství určí
místa, která v obci podléhají poplatku za užívání veřejného prostranství. Obec
ve své obecně závazné vyhlášce nesmí stanovit vyšší sazbu místního poplatku,
než je maximální výše tohoto poplatku stanovená v zákoně.
Obce mohou vybírat
tyto místní poplatky:
·
poplatek
ze psů,
·
poplatek
za lázeňský nebo rekreační pobyt,
·
poplatek
za užívání veřejného prostranství,
·
poplatek
ze vstupného,
·
poplatek
z ubytovací kapacity,
·
poplatek
za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst
a částí měst
·
poplatek
za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání
a odstraňování komunálních odpadů,
·
poplatek
za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu
nebo kanalizace.
Původní znění zákona
o místních poplatcích uvádělo samostatně kromě poplatku za užívání
veřejného prostranství ještě poplatek z reklamních
zařízení, dále dislokační poplatek (za umístění kanceláří, provozoven, skladů nebo
jiných zařízení sloužících k podnikatelské nebo výdělečné činnosti,
vyjímaje spoje a železniční dopravu) a poplatek z prodeje
alkoholických nápojů a tabákových výrobků. Poplatky za hrací automaty, za odpadový systém
a za zhodnocení pozemku byly do zákona přidány pozdějšími novelami.
POPLATEK ZE PSA
je povinen platit držitel psa staršího 3 měsíce. Nikoliv jeho vlastník. Novelou provedenou zákonem
č. 209/2003 Sb. došlo totiž k zásadní změně, neboť do té doby
tmu bylo naopak. Zákon tak vyhověl obcím, které se snažily řešit neplatiče
poplatků, kteří prohlašovali, že jsou jen držitelem psa a vlastníkem, že je
někdo jiný v obci, která měla podstatně nižší poplatek než obec, kde se
pes skutečně zdržoval.
Poplatek ze psů se
platí ze psů starších 3 měsíců
a to od počátku kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém pes
tento věk dovršil. Stáří psa je shodné s povinností jeho očkování podle
veterinárního zákona (od tří do šesti měsíců jsou psi, držení
v zajetí, očkováni proti vzteklině, a poté vždy jednou za rok, podle
zákona č. 166/1999 Sb., veterinárního zákona. Poplatkový subjekt je tedy vymezen věkem. Poplatková
povinnost zaniká zánikem poplatkového objektu, tedy uhynutím psa nebo jeho
ztracením.
Podle nového
občanského zákoníku je pes považován za zvíře a zvíře má zvláštní význam
a hodnotu již jako smysly nadaný tvor. Živé zvíře není věcí a ustanovení o věcech
se na živé zvíře použijí obdobně jen v rozsahu, v kterém to
neodporuje jeho povaze. V tomto
smyslu ani nemůže porušit právo; za případné porušení práva odpovídá jeho
vlastník. Ustanovení o tom,
že zvíře je smysly nadaný tvor odlišuje zvíře od člověka nadaného nejen smysly,
ale především rozumem. Z toho důvodu má člověk přirozená práce. Nicméně
povaha zvířete, jako živého tvora, justifikuje jeho vyloučení z kategorie
věcí, a proto se ustanovení o věcech na živá zvířata aplikují jen
obdobně, tedy v rozsahu, v jaké to neodporuje povaze zvířete jako
živého tvora.
Držitelem psa může
být i jiná osoba, než jeho vlastník. Jedná se o osobu, která
o psa pečuje stejně, jako by jej vlastnila. Navíc je prokazatelná skutečnost, že pes se
u této osoby nachází.
Vedle rozpočtového
významu může mít poplatek i roli regulační. Rozpočtový význam souvisí s náklady obce na
udržování čistoty obce (ulic, parků, dalších veřejných prostranství). Regulační
funkce může souviset se snahou obce limitovat počet psů chovaných v některých
částech obce – výši poplatků může obec stanovit rozdílně pro různé lokality,
např. s ohledem na hustotu zástavby, její typ, charakter (sídliště, vilová
čtvrť, lázeňské či rekreační místo, historická část obce atp.).
Od poplatku ze psů
je osvobozen držitel psa,
kterým je osoba
nevidomá, bezmocná a osoba s těžkým zdravotním postižením, která je
držitelem průkazu ZTP/P podle
zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním
postižením a o změně některých zákonů, osoba provádějící výcvik psů
určených k doprovodu těchto osob, osoba provozující útulek zřízený obcí
pro ztracené nebo opuštěné psy nebo osoba, které stanoví povinnost držení
a používání psa zvláštní právní předpis, jako např. zákonem
č. 449/2001 Sb., o myslivosti stanovená povinnost držitele
honitby držet a používat v honitbě lovecké psy.
Sazba poplatku ze
psů činí
až 1 500 Kč
za kalendářní rok a jednoho psa. Sazba poplatku ze psa, jehož držitelem je poživatel
invalidního, starobního, vdovského nebo vdoveckého důchodu, který je jeho
jediným zdrojem příjmů, anebo poživatel sirotčího důchodu, činí až
200 Kč za kalendářní rok. U druhého a každého dalšího psa
může obec horní hranici sazby zvýšit až o 50 %. V případě
držení psa po dobu kratší než jeden rok se platí poplatek v poměrné výši,
která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců.
Výše uvedená novela
již v r. 2003 také rozšířila výčet poživatelů důchodů, kteří jsou
oprávněni platit nižší sazbu poplatku a tím zohlednila jejich sociálně
ekonomickou situaci. Dále rozšířila okruh osob osvobozených od poplatku
o osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu osob tělesně
postižených, o osoby provozující útulek pro opuštěné psy
a o osoby, kterým zvláštní právní předpis stanoví povinnost držení a používání
psa.
Pro jednoznačnou
správu poplatku ze psů se konkrétním způsobem vymezuje poplatkové období
a zavádí se možnost vybírat poplatek v poměrné části
v případech, kdy je pes chován poplatníkem po dobu kratší než jeden
kalendářní rok nebo v průběhu roku změní poplatník místo trvalého pobytu
nebo sídla. Pokud správce poplatku vybírá poplatek na celé poplatkové období
předem, považuje se zaplacená část poplatku za přeplatek a bude
postupováno v souladu se zákonem č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků.
V neposlední
řadě je třeba připomenout, že povinnost platit poplatek podle místa trvalého pobytu se nevztahuje
pouze na české občany; týká se i cizinců, kteří mají na území České
republiky trvalý pobyt podle
zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České
republiky (jeho § 65 a násl.). Poplatkovou povinnost nemají
cizinci s přechodným pobytem na území ČR bez ohledu na jeho délku. Ústavní
soud ČR, 20. 12. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 22/94 zdůraznil, že institut
trvalého pobytu je institutem veřejného práva, který má svůj nezastupitelný
význam též v takových oblastech, jako je určování příslušnosti soudních,
správních a jiných orgánů k řízení podle zvláštních předpisů.
Co se rozumí trvalým
pobytem, zákonodárce výslovně definuje v zákoně č. 133/2000 Sb.,
o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých
zákonů (zákon o evidenci obyvatel). Nejvyšší soud ČR, v rozsudku sp.
zn. 3 Cdon 195/96 zdůraznil, že v komplikovanějších případech, jestliže
občan má byt, rodinu, rodiče nebo zaměstnání v rozdílných místech, nezbývá
(jak ostatně dovodila soudní praxe) než vycházet z toho, ve kterém
z těchto míst se občan zdržuje s úmyslem zdržovat se zde trvale. Na
trvalý pobyt lze v těchto případech usuzovat z vnějších, často
rozmanitých skutečností, zejména z povahy bydlení, dojíždění, společné
domácnosti apod.
POPLATEK ZA
LÁZEŇSKÝ NEBO REKREAČNÍ POBYT
platí fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají
v lázeňských místech a v místech soustředěného turistického
ruchu za účelem léčení nebo rekreace, pokud tyto osoby neprokáží jiný důvod
svého pobytu. Uvedený poplatek představuje prostředek, kterým lze získat
příjem na podporu a rozvoj turistického ruchu v obci. Lázeňský
poplatek plní zejména fiskální funkci, kdy slouží jako zdroj příjmů
z turistického ruchu v obci. Výnosy poplatku jsou často využívány ke
zvelebování turisty navštěvovaných míst a také k pokrytí nákladů,
které s sebou turistický ruch přináší (např. zvýšená produkce odpadů).
Poplatníky lázeňského
poplatku jsou fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají
v lázeňských místech nebo v místech soustředěného turistického ruchu,
je-li účelem jejich pobytu léčení nebo rekreace. Ke vzniku poplatkové
povinnosti je nutné, aby všechny čtyři uvedené podmínky byly naplněny zároveň,
přičemž není rozhodný charakter stavby, ve které docházíí k ubytování.
Přechodným
ubytováním fyzické osoby se rozumí ubytování mimo obec, ve které je tato osoba
hlášena k trvalému pobytu
ve smyslu § 10 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel
a rodných číslech, popř. dočasné ubytování osoby, která není v české
republice hlášena k trvalému pobytu. Zpoplatnění pobytu fyzické osoby,
která je v dané obci hlášena k trvalému pobytu, by vzhledem
k účelu lázeňského poplatku postrádalo smysl. Přechodným ubytováním se tak
rozumí zejména dočasné pracovní pobyty, dovolené, pobyty za účelem léčení,
rekreace, studia apod. Další
podmínkou je úplatnost pobytu.
Zákon o místních poplatcích tuto podmínku blíže nerozvádí, z čehož
vyplývá, že úplata může být jak peněžitá, tak nepeněžitá. Stejně tak je
lhostejné, jaká je její výše. Úplata může být poskytnuta i třetí osobu,
jako např. zaměstnavatelem nebo zdravotní pojišťovnou v případě lázeňského
pobytu.
Lázeňskému
poplatku může podléhat přechodné a úplatné ubytování pouze
v lázeňských místech a v místech soustředěného turistického
ruchu. Pokud jde
o lázeňská místa, nevznikají v praxi žádné pochybnosti o tom,
která místa jimi jsou.
Lázeňské místo je
vymezeno v § 2 odst. 4 zákona č. 164/2001 Sb.,
o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních
léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých
souvisejících zákonů (lázeňský zákon) a rozumí se jím území nebo část
území obce, v němž se nacházejí přírodní léčebné lázně, stanovené za
lázeňské místo podle tohoto zákona.
Jednotlivá lázeňská
místa jsou na základě § 28 odst. 2 lázeňského zákona stanovena
nařízením vlády. Lázeňskými místy jsou také oblasti, které svůj lázeňský status
získaly na základě právních předpisů platných před nabytím účinnosti lázeňského
zákona.
Naproti tomu žádný
právní předpis nedefinuje, co se rozumí místem soustředěného turistického
ruchu. Jedná se
o neurčitý právní pojem a ani v odborné literatuře nepanuje
shoda na tom, co se pod ním rozumí. Většina autorů se přiklání k názoru,
že je nutné, aby v obci nebo jejím okolí existoval konkrétní objektivní
prvek spojený s turismem (např. kulturní nebo přírodní památka, nábožensky
významná stavba, významná turistická trasa či významný sportovní areál.
Odpovědnost za
odvedení správné výše poplatku
nese ubytovatel,
který by měl trvat na tom, aby mu ubytovaná osoba prokázala, že účel jejího
pobytu je jiný než léčení nebo rekreace. Tento důkaz by měl ubytovatel předat správci poplatku
při plnění ohlašovací povinnosti. V opačném případě se vystaví riziku, že
správce poplatku zpochybní výši uvedeného poplatku a vyměří ubytovateli
poplatek i za ty osoby, které jednoznačně neprokázaly, že důvod jejich
pobytu je odlišný od léčení nebo rekreace. Poplatek za lázeňský nebo rekreační
pobyt ve stanovené výši vybere a obci odvede ubytovatel, kterým je fyzická
nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla; tato osoba je plátcem
poplatku.
Ubytovatelem se
rozumí osoba,
která přechodné
ubytování poskytla. Ubytovatel pod svou majetkovou odpovědností vybírá od
poplatníků poplatek a následně jej odvádí správci poplatku. Na tuto
povinnost nemá vliv ani skutečnost, že poplatník poplatek nezaplatil.
V takovém případě se správce poplatku platebním výměrem obrátí na ubytovatele,
a nikoliv na poplatníka, tedy ubytovanou osobu. Z pohledu zákona
o místních poplatcích je irelevantní, zda je ubytovatel vlastníkem
nemovitosti, ve které se nachází ubytovací zařízení, nebo zda je jeho vztah
k této nemovité věci jiný (nájemce, pachtýř apod.). Osoba ubytovatele tak
může být odlišná od vlastníka ubytovacího zařízení.
(Více se o tomto
tématu se dočtete v měsíčníku PaM 6/19 a v měsíčníku Poradce 10/2019
najdete aktuální znění zákona o místních poplatcích s komentářem)
|
|
|
Cástka 40, rozeslaná dne 27. brezna 2019
85.
Vyhláška, kterou se mení vyhlášky provádející zákon o archivnictví a spisové službe
86.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 189/2013 Sb., o ochrane drevin a povolování jejich kácení, ve znení vyhlášky c. 222/2014 Sb.
Cástka 39, rozeslaná dne 27. brezna 2019
83.
Narízení vlády o Chránené krajinné oblasti Moravský kras
84.
Vyhláška o vymezení zón ochrany prírody Chránené krajinné oblasti Moravský kras
Cástka 38, rozeslaná dne 27. brezna 2019
81.
Vyhláška o vzorech služebního prukazu v orgánu financní správy
82.
Vyhláška o tabákových nálepkách
Cástka 37, rozeslaná dne 27. brezna 2019
80.
Zákon, kterým se mení nekteré zákony v oblasti daní a nekteré další zákony
Cástka 36, rozeslaná dne 21. brezna 2019
79.
Vyhláška o zpusobu výpoctu výše nároku na vrácení spotrební dane z minerálních oleju spotrebovaných v zemedelské prvovýrobe nebo pri provádení hospodarení v lese
Cástka 35, rozeslaná dne 21. brezna 2019
77.
Sdelení Ministerstva financí, jímž se urcují emisní podmínky pro Proti-inflacní státní dluhopis Ceské republiky, 2019–2025, CPI %
78.
Sdelení Ministerstva financí, jímž se urcují emisní podmínky pro Reinvesticní státní dluhopis Ceské republiky, 2019–2025 III, FIX %
Cástka 34, rozeslaná dne 19. brezna 2019
76.
Sdelení Státní volební komise o vyhlášení a uverejnení celkových výsledku nových voleb do zastupitelstev obcí konaných dne 16. brezna 2019
Cástka 33, rozeslaná dne 19. brezna 2019
75.
Nález Ústavního soudu ze dne 29. ledna 2019 sp. zn. Pl. ÚS 43/17 ve veci návrhu na zrušení cásti § 39c odst. 2 písm. a) zákona c. 48/1997 Sb., o verejném zdravotním pojištení a o zmene a doplnení nekterých souvisejících zákonu, ve znení pozdejších predpisu
Cástka 32, rozeslaná dne 14. brezna 2019
74.
Zákon o úprave nekterých vztahu v souvislosti s vystoupením Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie
Cástka 31, rozeslaná dne 14. brezna 2019
73.
Vyhláška o vzdelávání v základních kmenech farmaceutu
Cástka 30, rozeslaná dne 14. brezna 2019
72.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znení pozdejších predpisu
Cástka 29, rozeslaná dne 14. brezna 2019
70.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 71/2005 Sb., o základním umeleckém vzdelávání, ve znení vyhlášky c. 197/2016 Sb.
71.
Nález Ústavního soudu ze dne 22. ledna 2019 sp. zn. Pl. ÚS 32/17 ve veci návrhu na zrušení zákona c. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách úcinnosti nekterých smluv, uverejnování techto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znení pozdejších predpisu
|
|
|
1. dubna
Pondělí
(za neděli
31. 3.)
|
Daně z příjmů - plátce
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v únoru 2019 a oznámení plátce o
dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů uvedených v § 6 odst. 4
ZDP)
(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v únoru 2019 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce
daně o provedeném zajištění daně (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů)
|
Daň z příjmů –
zaměstnavatel
|
Provedení ročního zúčtování záloh a daňového
zvýhodnění za rok 2018
(§ 38ch odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ
za březen 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Zálohy jsou
splatné nově již do kalendářního konce měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na dobrovolné nemocenské
pojištění OSVČ za březen 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Pojistné je
splatné nově již do konce kalendářního měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Oznámení OSVČ účtující
v hospodářském roce zdravotní pojišťovně, kdy bude podávat daňové přiznání za rok
2018, pokud tak učiní později než k 31. 3.
(§ 24 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
1. dubna
Pondělí
|
Daně z příjmů –
poplatník
|
Podání přiznání k dani z příjmů
poplatníka za zdaňovací období kalendářní rok 2018, pokud
nevyužil „poradce“ a nemá povinně auditovanou účetní závěrku
(§ 33 odst. 1, § 136 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
Splatnost daně z příjmů (doplatku) za
zdaňovací období kalendářní rok 2018, pokud poplatník nevyužil
„poradce“ a nemá povinně auditovanou účetní závěrku
(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Uplatnění plné moci
k zastupování „poradcem“, který za poplatníka zpracuje a předloží daňové přiznání
za rok 2018, a to až v prodlouženém termínu do 1. 7.
(§ 29 odst. 2, § 136 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
Sdělení poplatníka registrovaného k dani z
příjmů, že mu ve zdaňovacím období kalendářního roku 2018 nevznikla daňová
povinnost (vyjma „neziskovek“)
(§ 136 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
(§ 38mc zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Daně z příjmů -
plátce
|
Podání vyúčtování „srážkové“ daně z příjmů vybírané
srážkou podle zvláštní sazby daně za rok 2018
(§ 38d odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
(§ 33 odst. 1, § 137 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
8. dubna
Pondělí
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za březen 2019
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích
zdravotní pojišťovně za rok 2018, pokud OSVČ není povinna podat
přiznání k dani z příjmů za rok 2018
(§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
15. dubna
Pondělí
|
Daň silniční
|
Zaplacení zálohy na daň silniční za I.
čtvrtletí 2019
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani
silniční)
|
16. dubna
Úterý
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za
rok 2018 OSVČ nepodávající daňové přiznání (pokud Přehled podala
až 8. 4., jinak do 8 dnů po jeho podání)
(§ 8 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
20. dubna
Sobota (!)
|
DPH - uživatel
|
Podání přiznání a zaplacení DPH za I. čtvrtletí 2019
uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu
jednoho správního místa alias „MOSS“
(§ 110q, § 110r odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o
DPH)
(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
23. dubna
Úterý
(za sobotu 20. 4., a za
svátek 22. 4.)
|
Daň z příjmů –
zaměstnavatel
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze
závislé činnosti (mezd) za březen 2019
(38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů)
|
Sociální pojištění –
zaměstnavatel
|
Odvod
pojistného na sociální
pojištění za zaměstnance za březen 2019
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Předložení
měsíčního
přehledu pro účely
sociálního pojištění za březen 2019
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění –
zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za březen 2019
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního
pojištění za březen 2019
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
25. dubna
Čtvrtek
|
DPH
|
Podání přiznání a zaplacení DPH
plátce za březen nebo za I. čtvrtletí 2019
(§ 99, § 99a, § 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004
Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení plátce
za březen nebo za I. čtvrtletí 2019
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty – „DPH“)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
březen nebo za I. čtvrtletí 2019, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění
obchodního majetku, dodání zboží v třístranném obchodu a poskytnutí služby
podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 1, 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za
březen 2019, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za březen 2019, o intrakomunitárních plněních:
poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Daň z hazardních her
|
Podání přiznání a zaplacení daně
z hazardních her za I. čtvrtletí 2019
(§ 1, § 6 a § 9 zákona č. 187/2016 Sb., o dani
z hazardních her)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
30. dubna
Úterý
|
Daně z příjmů - plátce
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v březnu 2019 a oznámení plátce o
dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů uvedených v § 6 odst. 4
ZDP)
(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v březnu 2019 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce
daně o provedeném zajištění daně (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů)
|
Zákonné pojištění úrazu
|
Odvod pojistného zákonné pojištění
odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z
povolání za II. čtvrtletí 2019
(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník
práce)
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném
pojištění odpovědnosti zam.)
|
Sociální pojištění –
zaměstnavatel
|
Povinnost všech zaměstnavatelů uzavřít
evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) zaměstnanců, kteří byli
účastni důchodového pojištění za rok 2018
(§ 38 odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení)
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ
za duben 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Zálohy jsou
splatné nově již do kalendářního konce měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na dobrovolné nemocenské
pojištění OSVČ za duben 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Pojistné je
splatné nově již do konce kalendářního měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Předložení plné moci k zastupování
poradcem zpracovávajícím přiznání k dani z příjmů, při odkladu
termínu podání přiznání za rok 2018 do 1. 7. 2019
(§ 15 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Předložení plné moci k zastupování
poradcem zpracovávajícím přiznání k dani z příjmů, při odkladu
termínu podání přiznání za rok 2018 do 1. 7. 2019
(§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
|
|
|
SYNDROM VYHOŘENÍ
Mgr. Mária
Kopčíková
Když máme
dlouhodobě vyčerpány zdroje energie, když se neumíme radovat ze života,
dostáváme se do stavu, který se nazývá syndrom vyhoření, známý také pod pojmem
„burn-out“ syndrom. Je důsledkem dlouhodobě působícího stresu a nevhodného
vyrovnání se s psychickou i fyzickou zátěží. K jeho hlavním projevům
patří deprese, lhostejnost, ztížený kontakt, ztráta sebedůvěry, častá nemocnost
a problémy v tělesné rovině.
MŮŽETE SI ŘÍCI, ŽE
V DNEŠNÍ HEKTICKÉ DOBĚ JSME VYHOŘELÍ VŠICHNI – všichni jsme unavení, už od pondělí vyhlížíme
pátek. U syndromu vyhoření však nejde o obyčejnou únavu, a nejde ani o
přechodnou krizi. Žena, která vstává 6krát za noc k nemocnému dítěti, může
být extrémně unavená, ale netrpí syndromem vyhoření. Při tomto problému se vždy
objevuje otázka po smyslu vlastní práce (vlastního života).
Určitě jste zažili,
že když se vám v práci dařilo, měli jste pocit smysluplnosti, těšilo vás
připravovat nové projekty, zadání, pracovat na nich. Tento pocit vás posunoval
dál. Ale když se nám nedaří, natož dlouhodobě, začínáme pochybovat, jaký to má
celé smysl. Dostáváme se do stresu (peníze, úvěry, rodina, vlastní sebevědomí).
Než se „dopracujeme“
k vyhoření, trvá to několik měsíců. Celý tento proces většinou probíhá
v několika fázích a trvá mnoho měsíců až let. Jednotlivá období (fáze)
mohou být různě dlouhá.
Autoři Hennig a
Keller (1996) popisují tyto fáze vývoje syndromu vyhoření:
·
Nadšení: vysoké ideály, vysoká
angažovanost.
·
Stagnace: ideály se nedaří
realizovat, mění se jejich zaměření. Požadavky klientů, jejich příbuzných nebo
zaměstnavatele začínají obtěžovat.
·
Frustrace: pracovník vnímá klienta
negativně, pracoviště pro něj představuje velké zklamání.
·
Apatie: mezi pracovníkem a
klientem vládne nepřátelství, pracovník se vyhýbá odborným rozhovorům
s kolegy a jakýmkoli aktivitám.
·
Syndrom vyhoření: dosažení
stadia úplného vyčerpání – ztráta smyslu práce, cynismus, odosobnění, odcizení,
zmizení reflexe vnitřních norem.
Některé fáze syndromu
vyhoření mohou být na člověku výrazně viditelné, jiné mohou být jen
naznačené a nevýrazné. Někdy si člověk uvědomuje, že je „přepracovaný“,
jindy se necítí dobře a neví proč. Příčinu hledá většinou jinde, třeba ve svém
životním rytmu a komunikačních stylech. Z poslední fáze úplně rozvinutého
syndromu vyhoření je cesta zpět velmi obtížná. Je velmi náročné celý proces
pochopit a zastavit ve fázích frustrace či apatie. Nejjednodušší je se syndromu
vyhoření vyhnout. Ale pokud se vám to (anebo někomu z vašeho okolí)
nepodařilo, je efektivní zasáhnout ve fázi stagnace.
Podstatou burn-out
syndromu je fakt, že emoce zastaví vysoce výkonného člověka dřív, než by se
fyzicky zničil. Abychom byli ve svém životě (osobním i pracovním) spokojeni,
musí být vyvážený. Vyhoření je důsledkem ztráty této rovnováhy. Stav vyhoření
nás přinutí zanechat všech činností, přehodnotit aktivity, pojmenovat reálné cíle.
Nejvíce ohroženi
syndromem vyhoření jsou lidé, kteří se pohybují v prostředí zaměřeném na kontakt
s druhými lidmi a službu. Obecně se za nejvíce rizikové považují tzv.
pomáhající profese (zdravotníci, sociální pracovníci, učitelé). Ale tento
problém se samozřejmě může objevit v jakémkoli povolání.
RIZIKA A VAROVNÉ
SIGNÁLY - Jak už jsme uvedli
výše, syndrom vyhoření nevzniká jen z jednoduché únavy či nadmíry práce.
Lidé obyčejně ignorují varovné signály, nemají pocit, že je něčeho příliš,
vždyť přece dnes všichni fungují v jednom kole, doba je taková –
uspěchaná...
Nevymlouvejme se na
dobu, podívejme se na svůj vlastní život a zkusme si odpovědět na tyto otázky
(čím více „ano“ odpovědí, tím větší riziko rozvoje burn-out syndromu
riskujete).
- Považujete za
těžké říci „ne“ na další a další úkoly nebo zodpovědnost?
- Jste pod stálým
tlakem náročných úkolů po delší dobu?
- Vaše vysoké
nároky vám brání podělit se o práci s kolegy nebo podřízenými?
- Snažíte se
dosáhnout příliš mnoha cílů po dlouhou dobu?
- Sami jste příliš
velkou emocionální podporou pro okolí, a to už po dlouhou dobu?
Úplné vyčerpání je
charakteristické tím, že postihuje ty nejproduktivnější osoby. Mnoho lidí,
kteří se v tomto stavu ocitnou, ze svého místa neodejde. Každý den jsou
tam, ve své kanceláři, u svého počítače, ale reálně neumí podat výkon, jako by
rezignovali.
CO ZAPRIČIŇUJE
SYNDROM VYHOŘENÍ - Kromě
vnějších podmínek a okolností jsou to samozřejmě individuální vlastnosti
každého z nás. Do jaké míry si připouštíme negativní situace, jak zvládáme
zátěž a stres, jak rychle se umíme adaptovat v nových podmínkách, jakou
sami pro sebe děláme prevenci – jak relaxujeme, odpočíváme, nabíráme nové síly.
- Stres a zátěž: v posledních letech velmi
zdomácnělé pojmy. Stres má jistě negativní dopad na naše fyzické i
psychické zdraví. Ale neumírá se na něj. Mohli bychom říci, že naše míra
stresu je výslednicí dvou protikladně působících sil. Na jedné straně jsou
to tzv. stresory (věci, které nás zatěžují), na druhé straně jsou tzv.
salutory (naše obranné schopnosti, které máme dány, naučeny ke zvládání
obtíží). Pokud v našem životě převažují stresory nad salutory, vzniká
stres. Když člověk dlouhodobě žije ve stresových situacích, hrozí mu
riziko psychického vyhoření.
- Frustrace – neuspokojení potřeb a očekávání: každý
člověk očekává po práci uznání, ocenění (finanční, společenské).
V případě pozitivního hodnocení jde o saturaci – uspokojení –, ale
když dostaneme negativní hodnocení, stáváme se frustrovanými. Jak jsme
uvedli výše, u syndromu vyhoření se objevuje otázka po smyslu naší práce.
Pokud není uspokojena tato potřeba – tedy nevidím smysl, nedostává se mi
ocenění –, jsem frustrovaný, dojde k riziku vzniku syndromu vyhoření.
- Mezilidské
vztahy: pro vznik
burn-out syndromu jsou samozřejmě rizikové špatné vztahy, které máme
s okolím. Pokud dlouhodobě žijeme v hádkách, sporech,
konfliktech, když zažíváme agresivitu a hostilitu (vlastní i
z okolí), když nezažíváme pocit respektu, ale naopak urážky a
ponižování, jsme favoritem na cestě k vyhoření. Pokud dojde
k narušení tzv. ochranné sociální sítě, kam patří nejbližší lidé,
ztrácíme „půdu pod nohama“, smysl života a propadneme syndromu vyhoření.
- Emocionální
zátěž: již jsme se
zmínili o rizikových povoláních, co se týče syndromu vyhoření. Je pravdou,
že častěji k němu dochází v těch profesích, kde jsou kladeny
vysoké nároky na emocionální vztahy k lidem. V těchto povoláních
je rizikový denní intenzivní kontakt s množstvím dalších lidí,
přičemž od pracovníka je vyžadována velká míra empatie, pochopení. Kromě
zdravotníků a učitelů patří mezi rizikové skupiny ještě i policisté,
kurátoři, advokáti, pracovníci vězeňské služby (Křivohlavý, 1998).
VZNIK SYNDROMU
VYHOŘENÍ - Na vzniku syndromu
vyhoření se podílejí individuální faktory,
jako jsou například
zvyšující se nároky na sebe samého, neschopnost požádat druhého o pomoc, zátěž
v povolání a soukromí, stres, konfliktní napětí, ale i pracovní a
organizační faktory (Bártlová, Jobánková, 2001).
- Míra svobody a
kontroly – člověku není
dobře, pokud nemá žádnou volnost v rozhodování, ale ani tehdy, když má
svobody a volnosti tolik, že neví, co s ní. Podobné je to
s kontrolou. O svobodu jde tam, kde mluvíme o podmínkách tvořivého
řešení úkolů, a o kontrolu tam, kde jde o zpětnou vazbu.
- Autorita – centralizace autority do rukou jednoho
jedince (všemocný/bezmocný), nebo naopak přílišné rozdělení autority.
Patří sem i konflikty formální a osobní autority, tj. situace, kdy si
pracovníci váží více toho, kdo má přirozenou autoritu, než toho, kdo má
mít autoritu oficiálně.
- Zodpovědnost – její nadměrná míra, např. při
nedostatku prostředků potřebných k zodpovědné realizaci úkolu.
- Neplnění úkolů – zejména dlouhodobých – vede ke
krystalizaci podmínek pro vznik syndromu vyhoření.
- Očekávání – syndrom vyhoření má zelenou tam, kde
není přesně stanoveno, co se od koho očekává. Tam, kde jsou na vedoucích
místech lidé s nedostatečnými schopnostmi vést a řídit. A také tam,
kde jsou lidé schopní, ale nemají potřebné možnosti a prostředky
k vykonávání toho, co by chtěli dělat.
- Sociální
komunikace – nedostatky
horizontální a vertikální komunikace. Neinformovanost, resp. špatná
informovanost vedení nebo podřízených, chybění skupinových rozhovorů o
tom, co všechny trápí atd.
- Nadměrné a
nesmyslné požadavky kladené na lidi.
- Organizační
podmínky.
SYMPTOMY, PROJEVY,
ZNAKY - Pojďme se podívat,
jak to může například vypadat, když se člověk blíží vyhoření, jaké symptomy,
projevy, znaky u něj můžeme pozorovat:
Vnější
|
Vnitřní
|
Aktivita vzrůstá,
produktivita zůstává stejná
|
Ztráta odvahy
|
Podrážděnost
|
Ztráta osobní
identity a úcty
|
Fyzická únava
|
Ztráta objektivity,
negativní postoje
|
Neochota riskovat
|
Emocionální
vyčerpanost
|
Příznaky
začínajícího syndromu vyhoření
- snažíte se dělat
stále víc a víc a přitom máte stále méně radosti z toho, co děláte,
- nejraději byte
toho, co děláte, nechali,
- druzí lidé vám
„jdou na nervy“, nemůžete s nimi už vydržet,
- uchýlili jste se
k pití alkoholu či k lékům na spaní, na uklidnění nebo ke kávě a
jiným „drogám“, jen abyste tuto situaci přežili,
- „povolili vám
nervy“ – například když jste se na někoho bezmocně rozkřičeli nebo jste
propukli v bezmocný pláč.
Psychické
vyhoření, které dosáhlo aktivní úrovně
- v rozčilení
jste pociťovali zdravotní problémy, případně bolesti v oblasti srdce,
- zažili jste úplné
citové zhroucení,
- napadla vás myšlenka,
že by bylo lepší, kdybyste nebyli,
- stalo se vám, že
jste nebyli schopni ovládat svou zlost,
- cítili jste se tak
vyčerpaní, že už jste nemohli dál,
- opustilo vás
nadšení pro to, co děláte, ztratili jste ideály, které byli vaším „hnacím
motorem“ pro činnost, kterou se zabýváte.
Stav psychického
vyčerpání se stal chronickým
- neustále se
vyhýbáte své práci (neděláte to, co byste měli dělat),
- je vám „zatěžko“
povykládat si s druhými lidmi,
- dali jste
v zaměstnání výpověď bez důvodu,
- chybí vám síla
k řešení každodenních úkolů běžného rodinného života,
- odmítáte mluvit
s přáteli, blízkými o svých problémech,
- čím dál tím víc
uvažujete o tom, že by bylo lepší, kdybyste nebyli,
- nejste schopni
uznat, že nějaké psychické potíže máte a že je skutečně nutné vyhledat
odbornou pomoc.
Jak se vyhnout
syndromu vyhoření
I přesto, že vyhoření
není příjemná záležitost, nemusí vůbec dojít do stadia, kdy se vzdáte své
profese nebo rezignujete na život, je celkem dobré uvědomovat si jistá rizika a
sám pro sebe dělat preventivní opatření, když vidíte (cítíte), že přihořívá.
Můžete vyzkoušet
například tato doporučení:
1. Snižte příliš
vysoké nároky. Kdo na sebe i druhé klade neustále příliš vysoké nároky,
vystavuje se nebezpečí stresu. Přijměte skutečnost, že člověk je nedokonalý a
chybující.
2. Nepropadejte
syndromu pomáhajícího. Vyhnete se nadměrné citlivosti k potřebám
druhých lidí. Pohybujte se v rozmezí mezi soucitem a emocionálním
odstupem. Nesnažte se být zodpovědní za všechny a za všechno. Čím víc budete
ostatním pomáhat, tím víc budou bezmocní.
3. Naučte
se říkat NE.
Nenechávejte se přetěžovat. Řekněte ne, když budete cítit, že je toho na vás
kladeno příliš. Myslete někdy i na sebe.
4. Stanovte si
priority. Nemusíte být všude a vždy. Nevyplýtvejte svou energii na nespočet
aktivit. Soustřeďte se na činnosti, které si vyberete jako podstatné.
5. Dobrý plán ušetří
polovinu času. Zacházejte rozumně se svým časem. Rozdělte si rovnoměrně
práci. Větší úkoly si rozdělte na částečné etapy, které budete schopni
zvládnout. Snažte se vyhnout odkládání práce.
6.
Dělejte přestávky.
Uvědomte si, že vaše zásoba energie je omezená. Nežeňte se z jedné
činnosti do druhé.
7. Vyjadřujte otevřeně
své pocity. Pokud se vás cokoliv dotkne, dejte to najevo. Udělejte to tak,
abyste sami necitlivě nezasáhli druhého.
8.
Hledejte emocionální podporu.
Vypovězená bolest, poloviční bolest. Najděte si vrbu, důvěrníka, kterému můžete
otevřeně popsat své problémy.
9. Hledejte věcnou
podporu. Všechny problémy nemůžete vyřešit sami. Není třeba lámat si se
vším hlavu sám. Popovídejte si s kolegyněmi a kolegy, požádejte je o radu
a návrhy na řešení.
10.
Vyvarujte se negativního myšlení. Jakmile zabřednete do hloubání a sebelítosti,
řekněte si „stop“. Položte si otázku: „Co je na mně dobrého?“ Radujte se
z toho, co umíte a dokážete. Užívejte si také pozitivních stránek života.
Vychutnávejte všechno, co má podle vás v životě nějakou hodnotu.
11.
Předcházejte komunikačním problémům. Práci si dobře připravte, řekněte spolupracovníkům
i klientům hned na začátku svá očekávání a cíle. Vyhýbejte se unáhleným
rozhodnutím, planým slibům i výhružkám.
12.
V kritických okamžicích zachovejte rozvahu. V konfliktní situaci se
nenechejte svést prvním negativním pocitem k impulzivnímu jednání.
Uvědomte si váš manévrovací prostor a přiměřené způsoby řešení konfliktu.
Konfliktní situaci můžete vyřešit paradoxní reakcí nebo humorem.
13.
Následná konstruktivní analýza. Zpětně si projděte kritické situace. Analyzujte své
chování, navrhněte alternativy řešení. Zapojte do analýzy kolegyně a kolegy.
14.
Doplňte energii.
Vaše práce není pupek světa. Vyrovnávejte pracovní zátěž potřebnou mírou
odpočinku. Věnujte se aktivitám a vztahům, v nichž se cítíte dobře a jež
vás naplňují. Osvojte si relaxační techniky.
15.
Vyhledávejte věcné výzvy.
Buďte otevření novým zkušenostem, dále se učte a vzdělávejte. Rozšiřování
obzoru a repertoár komunikačních technik zlepšuje schopnost zvládat stres.
16.
Využívejte nabídku pomoci.
Pokud máte pocit, že v kritických situacích nereagujete dobře, měli byste
se snažit změnit své chování. Zorganizujte mezi kolegyněmi a kolegy diskusní
skupiny, požadujte po nadřízených supervizi vaší práce.
17.
Zajímejte se o své zdraví.
Berte vážně varovné signály vašeho těla. Zmírněte pracovní nasazení, dopřejte
si dostatek spánku, zdravě se stravujte, sportujte, udělejte si radost.
Pokud se nám
prevence vymkla z rukou,
bylo toho na nás
opravdu hodně a „vyhořeli jsme“, je třeba se zastavit, promyslet novou
strategii. V duchu uvedených příčin vzniku burn-out syndromu nabízejí
odborníci rady, jak se z tohoto problému dostat zpět do rovnováhy a opět
žít plnohodnotným životem.
Psycholožka M.
Andrášiová doporučuje zaměřit se na:
-
Oblast individuální,
týkající se lidí, kteří jsou obětí vyhoření: pokud došlo k vychýlení z rovnováhy, je
třeba ubrat na straně stresorů (např. delegování pravomocí) nebo přidat na
straně salutorů (posilování vlastní psychické odolnosti, relaxace). Velmi
prospěšné je oddělit se na čas od zdroje problému a neočekávat příliš brzy
změnu k lepšímu. Trvá několik měsíců, než se člověk z vyhoření
zotaví. Pokud se vrátí ke způsobu práce, která ho k vyhoření přivedla,
vyhoří opět – rychleji, snadněji a každá další rekonvalescence bude vyžadovat
více času a energie. Zotavování se z vyhoření neznamená dostat se do
stavu, jaký byl předtím, ale zbavit se nezdravých návyků a osvojit si nové.
-
Soubor negativních
vlivů prostředí, ve kterém došlo k vyhoření: v rámci pracovního prostředí je vhodné uvolnění
z centra napětí, změna pracovních nároků a zlepšení komunikace. Sociální
faktory hrají prvořadý úkol jak v souboru příčin, tak i v souboru
léčebných faktorů. Kvalitní sociální vazby na pracovišti i v soukromém
životě poskytují emocionální podporu, sytí potřebu naslouchání – sdílení emocí
–, umožňují získání uznání a povzbuzení. Tlumí prudké nárazy nepříznivých vlivů
a životních událostí, jež často vyhoření provázejí, a působí kladně
v prevenci vyhoření.
Použité zdroje:
Hennig, C., Keller,
G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996.
Křivohlavý, J.
Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada,
2006.
Křivohlavý, J. Jak
neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998.
Bártlová, S.,
Jobánková, M. Syndrom vyhoření na exponovaných pracovištích. Sestra, roč. 11,
č. 7-8, 2001.
http://www.quido.cz
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 10/2019 (III/2019)
·
Zákon o místních poplatcích s komentářem – Mgr.
Petr Taranda
·
GDPR a mzdy – JUDr. Eva Dandová
·
Daňové řešení penzijního a životního pojištění – Ing.
Ivan Macháček
·
DPH u společnosti po 1. 1. 2019 – Ing. Zdeněk
Kuneš
·
Zdaňování příjmů ze závislé a samostatné činnosti
srážkou – Ing.
Eva Sedláková
·
Judikatura NSS k daňovým podvodům – Mgr.
Petr Taranda
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 6/2019 (IV/2019)
·
Likvidace s.r.o. – Ing. Martin
Děrgel
·
DPH u právních služeb v roce 2019 – Ing.
Václav Benda
·
Ukončení podnikání OSVČ – Ing. Martin
Děrgel
·
Prodej výrobků a služeb – související tržby a náklady – Ing.
Zdenka Cardová
·
Výdaje spojené s pořízení odcizeného majetku – Ing. Eva
Sedláková
·
Převedení zaměstnance na jinou práci – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Nevyčerpaná dovolená za rok 2018 – Richard W.
Fetter
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 6-7/2019 (III/2019)
- Ukončení
podnikání OSVČ, likvidace obchodní korporace a konkurs - komplexně – Ing. Martin Děrgel
- Pracovní poměr –
chyby zaměstnavatelů – JUDr.
Ladislav Jouza
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 6/2019 (IV/2019)
- Srážky ze mzdy
v r. 2019 – podruhé nově – novela od 1. 7. 2019 – Richard W. Fetter
·
GDPR
- meze ochrany soukromí zaměstnance – JUDr. Eva
Dandová
·
Nový
pokyn pro stanovení odvodů za porušení rozpočtové kázně – Ing. Zdeněk Morávek
·
Slevy
na dani za umístění dítěte – Ing. Eva Sedláková
·
Zaměstnávání
absolventů škol – Mgr. Olga Bičáková
·
Náležitosti
mzdového listu, včetně příjmů od daně osvobozených – Ing.
Eva Sedláková
·
Místní
poplatky – JUDr. Eva Dandová
1000 řešení – měsíčník č. 4-5/2019 (II/2019)
·
Daňové a nedaňové výdaje – Ing. Eva
Sedláková
·
Finanční a operativní leasing – Ing. Martin
Děrgel
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
ODBORNÉ PUBLIKACE:
- Vzory smluv dle
NOZ II. –
(komentované vzory smluv)
- Ekonomický a
personalistický slovník –
(ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé,
ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
·
Podnikáme
bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní
pohled na bezpečnost na pracovišti)
·
Kontrola
podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová
kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele)
·
Pracovněprávní
výkladový slovník (cca 2 000 pojmů
a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími
pracovněprávními předpisy)
·
Stavíme
bez chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky)
·
Výkladový slovník pro veřejný sektor
(cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru)
·
Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Prováděcí vyhláška (úplné znění zákona a vyhlášky ve formátu A6 z edice
Zák§ny do kapsy)
·
Školský zákon a související vyhlášky, Zákon o ochraně zdraví
před škodlivými účinky návykových látek (úplná
znění zákonů po novelách ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
·
100 otázek a odpovědí – daň z příjmů FO a PO – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů zákona o
daních z příjmů)
·
100 otázek a odpovědí – účetnictví – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů účetnictví)
·
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2018 (postupy při zpracovávání účetní závěrky za rok 2018 a
praktické příklady)
·
Daňová přiznání, roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
za rok 2018 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání
a ročního zúčtování)
·
Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2019 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd
a platů)
·
Povinnosti zaměstnavatele 2019 (práva
a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
- Daňové a mzdové zákony 2019 (aktuální znění zákonů po novele pro
účetní a personální praxi)
- Zákoník práce s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění zákoníku práce s
komentářem, platy ve veřejné správě)
- Školský zákon s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění školského zákona
s komentářem, zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky
návykových látek, vyhlášky ke školskému zákonu)
- Ústava ČR,
Listina základních práv a svobod, Zákon o volbě prezidenta
republiky – aktuální znění
- Daňové a
nedaňové výdaje (2019) –
(uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 11/2019 (IV/2019)
·
Zákon o dani z přidané hodnoty s komentářem – Ing.
Václav Benda
·
Zákon o dani z příjmů – změny u právnických osob – Ing. Drahomíra Martincová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 7-8/2019 (V/2019)
·
DPH u finančního a operativního leasingu v roce 2019 – Ing.
Václav Benda
·
DPH při poskytnutí peněz a platebních prostředků - Ing.
Václav Benda
·
Změny v zákoně o daních z příjmů u PO – Ing. Martin Děrgel
·
Použití průměrných cen PHM nebo skutečné ceny? – Ing.
Ivan Macháček
·
Kdy a proč zvolit radu zaměstnanců? – JUDr.
Ladislav Jouza
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 8-9/2019 (V/2019)
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 7-8/2019 (V/2019)
- Novela zákona o
daních z příjmů – Ing.
Ivan Macháček
- Nerovnoměrně
rozvržená pracovní doba
– JUDr. Eva Dandová
- Příplatky ke
mzdě (2.) – JUDr.
Ladislav Jouza
- Přechodné
ubytování zaměstnanců z hlediska daně z příjmů – Ing. Eva Sedláková
- Benefit na
zdravotnické služby, sport a rekreaci se zaměřením na příspěvek na masáže - Ing. Ivan Macháček
- Jaké chyby může
zjistit zdravotní pojišťovna kontrolou u zaměstnavatele – Ing. Antonín Daněk
1000 řešení – měsíčník č. 6-8/2019 (V/2019)
·
DPH po novele – Ing. Václav Benda
·
Insolvenční zákon – novela – Mgr. Petr
Taranda
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
|
|
|
Zákoník práce a GDPR
Nařízení GDPR stanoví jednotná pravidla pro zpracování osobních údajů ve všech státech Evropské unie včetně Islandu, Norska a Lichtenštejnska. Jaká je vazba GDPR a zákoníku práce, tedy problematiky mzdové a personální? Jaké jsou zásady zpracovávání osobních údajů? Jak postupovat v souladu s GDPR při uzavíraní pracovního poměru, při zpracovávání citlivých osobních údajů, při používání elektronické pošty?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, mzdovým účetním, živnostníkům, ekonomům, auditorům …
1. Poradce 10/2019 - GDPR a mzdy - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
/A5, str. 240/
2. PaM 7-8/2018 - GDPR - směrnice - příspěvek + směrnice - JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 120/
3. PaM 9/2018 - Ochrana osobnosti zaměstnance - GDPR a NOZ - JUDr. Ladislav Jouza
/A4, str. 80/
4. Povinnosti zaměstnavatele 2019 - odborná tematická publikace - Ing. Luděk Pelcl
/A5, str. 96/
5. Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv
/A5, str. 360/
6. Daňové a mzdové zákony 2018 - odborná tematická publikace - ZDARMA
/A5, str. 552/
Cena balíčku je 747 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 299 Kč.
Ušetříte 448 Kč.
Balíček pro obce - místní poplatky
Obce se musí při vybírání místních poplatků držet zákona o místních poplatcích. Obcím je však ponechána jistá volnost, sama si rozhoduje o zavedení či nezavedení jednotlivých poplatků, o výši jejich sazeb a sama se také stará o jejich správu. Které poplatky obec může vybírat, jaká je jejich sazba, jaký je režim vybírání poplatků? Ve kterých případech platí osvobození od jednotlivých poplatků? Jaké jsou souvislosti s GDPR?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny obecním úřadům, pracovníkům ve veřejné a státní správě …
1. Poradce 10/2019 - Zákon o místních poplatcích s komentářem - komentář - Mgr. Petr Taranda
/A5, str. 240/
2. Aktualizace V/1 - Zákon o obcích, zákon o krajích … - úplná znění zákonů po novele
/A5, str. 208/
3. PaM 3/2019 - Právní postavení starostů - příspěvek - JUDr. Ladislav Jouza
/A4, str. 80/
4. Veřejný sektor bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
/A5, str. 256/
5. Ústava ČR, Listina základních práv a svobod, zákon o volbě prezidenta republiky - aktuálná znění
/A5, str. 120/
4. Školský zákon a vyhlášky ke školskému zákonu po novelách, Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek - edice Zák§ny do kapsy - úplná znění zákona a vyhlášek
/A6, str. 256/
Cena balíčku je 690 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 345 Kč.
Ušetříte 345 Kč.
Obchodování s EU a DPH
Obchodujete i mimo území ČR? Znáte všechna pravidla, která vám vyplývají ze zákona o DPH? Všichni víme, že dodání zboží z tuzemska do jiného členského státu nebo do třetí země je osvobozeno od daně s nárokem na odpočet daně. Jaké podmínky musí být splněny? Kdy není pořízení zboží z jiného členského státu předmětem daně?
Více již najdete v našich publikacích, které jsou určeny plátcům DPH, podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům, managerům …
1. DÚVaP 4-5/2019 - Obchodování s EU a zahraničím v DPH - příspěvek - Ing. Václav Benda
/A5, str. 208/
2. DaÚ 1/2019 - Uplatnění DPH u plnění poskytovaných na dlouhodobé bázi - příspěvek - Ing. Zdeněk Kuneš
/A4, str. 80/
3. Aktualizace I/1 - Zákon o dani z přidané hodnoty - úplné znění zákona
/A4, str. 224/
4. DaÚ 4-5/2019 - DPH u přepravy osob v roce 2019 - Ing. Václav Benda
/A4, str. 112/
5. 100 otázek a odpovědí - Daň z příjmů FO a PO - praktická řešení
/A5, str. 120/
Cena balíčku je 1066 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 427 Kč.
Ušetříte 639 Kč.
Rodinné podnikání
V rámci podnikání fyzických osob dochází velmi často k tomu, že tyto osoby nepodnikají samy, ale zapojují ke svému podnikání další členy rodiny. Hovoříme pak o tzv. rodinném podnikání. Může přitom dojít k různým variantám rodinného podnikání. Jaké varianty mohou nastat a jak při jednotlivých variantách správně postupovat?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, mzdovým účetním, účetním, auditorům …
1. DÚVaP 4-5/2019 - Rodinné podnikání - komplexně - příspěvek - Ing. Ivan Macháček
/A5, str. 208/
2. PaM 5/2018 - Rodinné podnikání - příspěvek - JUDr. Jana Drexlerová
/A4, str. 80/
3. 100 otázek a odpovědí - daň z příjmů FO a PO - praktické příklady
/A5, str. 120/
4. Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
/A5, str. 300/
5. Daňové a mzdové zákony 2019 - úplná znění zákonů - odborná tematická publikace
/A5, str. 600/
Cena balíčku je 1316 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 527 Kč.
Ušetříte 789 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |