1. DAŇOVÉ
VÝDAJE NOVĚ
Za daňové
výdaje lze považovat náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů. No v praxi je někdy těžké posoudit, jestli se jedná o
výdaj daňový nebo nedaňový a při případné daňové kontrole můžou nastat
problémy. Jak správně postupovat při posuzování daňových a nedaňových
výdajů?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická
publikace /A5,
str. 560/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Výdaje v ZDP a výdaje v účetnictví – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
DaÚ 2/2023 – Daňové parametry v ZDP po novele – příspěvek /A4, str. 80/
Cena balíčku je 1182 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 946 Kč.
Ušetříte 236 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
2. OPTIMALIZACE
DANĚ 2023
Snahou každého
poplatníka daně z příjmů je v daňovém přiznání minimalizovat svůj základ daně a
tím i minimalizovat svou daňovou povinnost. Při této optimalizační činnosti je
přitom důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně
dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných
daňových úniků. Jak správně postupovat při optimalizaci daně?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 120/
2.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, cca str.
560/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o daních z příjmů, Zákon o DPH ... – úplná znění
zákonů /A5, str. 576/
4.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1177 Kč.
Cena balíčku s 10 % slevou je 1060 Kč.
Ušetříte 117 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
3. BALÍČEK
MZDOVÝM ÚČETNÍM
Pracujete jako
mzdová účetní a potřebujete mít po ruce aktuální informace ohledně
posledních novel pracovněprávních a sociálních zákonů? V našich
publikacích najdete odborné texty doplněné názornými příklady z praxe.
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Poradce 11-12/2022 – Zákoník práce s komentářem – komentář /A5, str. 528/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Povinnosti zaměstnance k náhradě škody – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
PaM 3-4/2023 – Průměrná mzda zvyšuje v roce 2023 práva a nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena balíčku je 1310 Kč
Cena balíčku se 30 % slevou je 917 Kč.
Ušetříte 393 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
4. DAŇOVÝ
BALÍČEK
Přinášíme Vám
komplexní pohled na daně, od zpracování účetní závěrky a daňových přiznání
až po novinky v zákoně o daních z příjmů po posledních novelách.
Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 8-9/2023 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/
2.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 224/
3.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
4.
DaÚ 2/2023 – Daňové limity – příspěvek /A4, str. 80/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1262 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 1009 Kč.
Ušetříte 253 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
5. DPH
BALÍČEK
Novelou zákona
o DPH byl od 1. ledna 2023 zvýšen limit obratu pro povinnou registraci
plátce daně, upřesněna pravidla pro určení místa plnění při prodeji zboží na
dálku a provedeny dílčí změny v ustanoveních, která upravují podávání
kontrolních hlášení ... a další změny. Potřebujete podrobné, komplexní
informace?
Čtěte naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 7/2023 – Zákon o DPH s komentářem – komentář /A5, str. 328/
2.
1000 řešení 3-4/2023 – DPH po novele– praktické příklady /A5,
str. 96/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 576/
4.
Zákony IB/2023 – Zákon o účetnictví, ČÚS ... – úplná znění zákonů /A5, str. 554/
5.
DÚVaP 1-2/2023 – Povinnosti plátce DPH – příspěvek /A5, str. 144/
Cena balíčku je 1239 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 990 Kč.
Ušetříte 249 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
6. MZDOVÝ BALÍČEK
Přinášíme Vám ucelené pracovněprávní informace ohledně
zákoníku práce, zvýšení minimální mzdy, změny cestovních náhrad až po změněné
odvodové povinnosti od roku 2023. Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Zákony III/2023 – Zákoník práce, mzdové a platové předpisy ... – úplná znění
zákonů /A5,
str. 800/
2.
Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str.
320/
3.
Pomocník mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 48/
4.
PaM 2/2023 – Zvýšení minimální mzdy a pracovněprávní nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 80/
5.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 80/
Cena balíčku je 1198 Kč
Cena balíčku se 20 % slevou je 958 Kč.
Ušetříte 240 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Odměňování za práci patří mezi pracovní podmínky,
jejichž úpravu stanoví zákon. Jedná se o jedno ze základních práv
zaměstnance a současně jde i o povinnost zaměstnavatele
poskytovat za práci mzdu nebo plat. V souvislosti s rostoucí inflací
a zvyšováním životních nákladů jsou otázky kolem odměňování vysoce
aktuální. Ve výkladu s praktickými příklady se zabýváme aktuální
a komplexní úpravou odměňování, jak je obsažena v zákoníku práce
a v dalších pracovněprávních předpisech, zejména v nařízeních
vlády. Protože do mzdově právní oblasti patří i úprava průměrného výdělku
a srážek ze mzdy, uvádíme výklad i k těmto oblastem.
1. Systém odměňování podle
zákoníku práce
V části šesté
zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce (dále ZP), počínaje § 109,
je soustředěna úprava obecných ustanovení o mzdě, platu, odměnách z dohod
o pracích konaných mimo pracovní poměr, ustanovení specifických pro mzdu,
plat, odměnu z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, mzdu
nebo plat při výkonu jiné práce, odměnu za pracovní pohotovost a dále
úprava společných ustanovení vztahujících se k podmínkám splatnosti
a výplaty mzdy, platu, odměn z dohod o pracích konaných mimo
pracovní poměr a odměny za pracovní pohotovost, včetně provádění srážek
z příjmu z pracovněprávního vztahu.
1.1 Jednotné
principy odměňování
V § 109 až 112 ZP se
stanoví společné jednotné principy odměňování pro všechny skupiny
zaměstnanců, kterými jsou ochrana proti mzdám (platům) nepřiměřeně nízkým,
proti diskriminaci v odměňování a charakteristika jednotlivých plnění
za práci podle jejich určení – pro zaměstnance v tzv. podnikatelské sféře
– mzdy, pro zaměstnance v tzv. nepodnikatelské sféře (ve veřejných
službách a správě) – platy a pro zaměstnance všech zaměstnavatelů,
kteří vykonávají práce na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení
práce – odměny z dohody.
V § 113 až 121 ZP je specifická
úprava pro ochranu zaměstnanců ve mzdové oblasti v tzv. podnikatelské
sféře, jejímž předmětem je určení způsobů utváření mezd, ochrana
zaměstnanců při kompenzaci práce v obtížných pracovních podmínkách
(přesčas, ve svátek, v noci, ve ztíženém pracovním prostředí
a v sobotu a v neděli), při poskytování mzdy
v naturální formě a při uplatnění konta pracovní doby. Úprava
v těchto ustanoveních je sestavena tak, aby poskytovala zaměstnancům náležitou
ochranu a aby zabraňovala možnému poškozování zájmů fyzických osob, které
jsou v pracovněprávních vztazích v nevýhodném postavení. Cílem
uvedené úpravy je rovněž vytvoření dostatečného prostoru v procesu
utváření mezd pro stimulaci zaměstnanců a pro vytváření optimálních (účinných) mzdových
systémů jako nástroje řízení.
1.2 Určování
odměny za práci
V § 122 až 135 ZP se komplexně stanoví postup při
určování platu zaměstnancům ve veřejných službách a správě, včetně
působnosti zaměstnavatelů v této oblasti a možností sjednání platů
v kolektivních smlouvách. ZP v této části vychází z osvědčených
zásad platové úpravy.
Ustanovení § 136 ZP se týká odměn
z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda
o pracovní činnosti a dohoda o provedení práce). Smluvní volnost
se omezuje stanovením spodní hranice odměny formou minimální mzdy
a ochranou proti diskriminaci.
V § 109 odstavci 1 se stanoví
základní právo zaměstnance na plnění za vykonanou práci s odkazem na další
ustanovení ZP nebo na další zvláštní právní předpisy. Tímto vymezením je dána
odlišnost odměn za práci od ostatních plnění poskytovaných zaměstnavatelem
zaměstnanci v souvislosti s pracovním poměrem, která odměnou za práci
nejsou (například náhrady mzdy nebo platu).
1.3 Stejná
odměna pro muže a ženy
Směrnice Rady ES č. 75/117/EEC ukládá
členským státům Evropské unie povinnost uplatnit zásadu stejné odměny pro muže
i ženy do svých vnitrostátních právních systémů. Stejná mzda za stejnou
práci a za práci stejné hodnoty znamená, že vykonávají-li konkrétní
muž a žena u jednoho zaměstnavatele stejnou práci, to znamená stejnou
ve všech aspektech této práce (stejná složitost, odpovědnost, namáhavost,
stejná obtížnost pracovních podmínek, stejné pracovní schopnosti
a pracovní způsobilost a stejná pracovní výkonnost a výsledky
práce), musí mít tato žena stejnou výši mzdy jako tento muž.
Podmínky pro
poskytování mzdy musí být stejné pro muže a ženy. Zaměstnancům,
kteří vykonávají stejnou práci nebo práci stejné hodnoty, přísluší stejná mzda.
Stejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné
složitosti, odpovědnosti a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo
srovnatelných pracovních podmínkách, při stejných nebo srovnatelných pracovních
schopnostech a pracovní způsobilosti zaměstnance a při stejné nebo
srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce, a to
v pracovním poměru ke stejnému zaměstnavateli.
Složitost,
odpovědnost a namáhavost práce se posuzuje podle stupně vzdělání, rozsahu
dalšího vzdělání a praktických znalostí a dovedností
požadovaných pro výkon této práce, podle složitosti předmětu práce
a pracovní činnosti, podle organizační a řídící náročnosti, podle
míry odpovědnosti za škody a za zdraví a bezpečnost, podle fyzické,
smyslové a duševní zátěže a působení negativních vlivů práce.
Pracovní podmínky se
posuzují podle obtížnosti pracovních režimů vyplývajících
z rozvržení pracovní doby, například do směn, dnů pracovního klidu, na
práci v noci nebo práci přesčas, podle škodlivosti, zdravotní závadnosti
nebo obtížnosti práce dané působením jiných negativních vlivů pracovního
prostředí a podle rizikovosti pracovního prostředí.
Příklad 1
Podle čeho se
posuzují pracovní schopnosti a výkonnost zaměstnance?
Pracovní schopnosti
a pracovní způsobilost zaměstnance se posuzují podle odborné
a duševní způsobilosti, smyslových předpokladů, popřípadě podle tělesné
způsobilosti konat danou práci.
Pracovní
výkonnost se posuzuje podle intenzity a kvality prováděných prací
a výsledky práce se posuzují podle množství a kvality.
Příklad 2
Může žena uplatňovat
svůj mzdový nárok v případě diskriminace u soudu?
Žena, která
má nižší výdělek než muž, který vykonává stejnou práci nebo práci stejné
hodnoty, může na základě ustanovení § 110 ZP uplatnit u soudu nárok na
vyrovnání tohoto neoprávněného rozdílu. Oprávněnost rozdílu výše mzdy mezi
mužem a ženou je povinen prokázat v případě soudního sporu
zaměstnavatel. Musel by pak prokázat, že použil ve smyslu nového ustanovení
hlediska, která nevedou k výdělkové diskriminaci podle pohlaví, a že
podle těchto hledisek byla poskytnuta odpovídající výše mzdy bez ohledu na
další hlediska.
Mzda se může lišit
podle kvalifikační náročnosti práce dané požadovaným stupněm vzdělání, rozsahem
dalšího vzdělání a praktických znalostí a dovedností
požadovaných pro výkon této práce (podle odborné praxe), podle složitosti
předmětu práce (např. podle složitosti technického, technologického zařízení,
výroby nebo provozu, informačních, obchodních, ekonomických, správních a jiných
systémů) a pracovní činností (např. manipulační a obslužné práce)
apod.
1.4 Diskriminace
ve mzdách
Je nejčastějším případem porušování
rovnosti v pracovněprávních vztazích mezi muži a ženami. Není žádným
tajemstvím, že téměř čtvrtina zaměstnaných žen má za stejnou práci nižší mzdu
než muži. Nelze to však ve všech případech považovat za jejich diskriminaci.
Rozdíl ve výši mzdy mezi muži a ženami může být ovlivněn několika
hledisky. Teprve jsou–li ve svých výsledcích stejná, můžeme mluvit
o diskriminaci a o oprávněnosti žen domáhat se např. mzdového
rozdílu soudní cestou. Jinak řečeno: zaměstnanec nemá
nárok na stejnou mzdu při výkonu stejné práce, liší-li se některé
z hledisek uvedené v ZP.
Rozhodují výsledky
práce
Jedním z hledisek je kvalifikační
náročnost práce dané požadovaným stupněm vzdělání, rozsahem dalšího
vzdělání a praktických znalostí a dovedností požadovaných pro výkon
práce, podle složitosti předmětu práce (např. podle složitosti
technologického zařízení, výroby nebo provozu, obchodních systémů apod.)
a pracovní činností (např. manipulační a obslužné práce)
apod.
ZP tato hlediska
definuje velmi jasně a pragmaticky: složitost, obtížnost,
namáhavost práce, kvalifikace zaměstnance, rovnocenné pracovní podmínky
a prostředí a hlavně – stejné výsledky práce. Pokud jsou tyto
zákonné předpoklady splněny u muže a ženy, kteří vykonávají stejnou
práci, nemělo by docházet ke mzdové diskriminaci.
Rozdíly ve výši mzdy mohou dále být
- podle odlišných pracovních
podmínek a pracovních režimů (např. směnné provozy), podle negativních
vlivů pracovního prostředí apod.,
- podle pracovních schopností
a pracovní způsobilosti zaměstnance,
- podle pracovní výkonnosti
a výsledků práce v závislosti na množství práce, dodržení termínů,
kvality apod.
Jak je vidět, rozdíly
v odměňování mohou vznikat jen při nesplnění některých z uvedených
zákonných hledisek. Jiné důvody a příčiny rozdílů nemohou ve mzdách
existovat.
Žena, která má nižší výdělek než muž,
který vykonává stejnou práci nebo práci stejné hodnoty, může na základě
ustanovení § 110 ZP uplatnit u soudu nárok na
vyrovnání tohoto neoprávněného rozdílu. Oprávněnost rozdílu výše mzdy mezi
mužem a ženou je povinen prokázat v případě soudního sporu
zaměstnavatel. Musel by prokázat, že použil při odměňování hlediska, která
nevedou k výdělkové diskriminaci podle pohlaví, a že podle těchto
hledisek byla poskytnuta odpovídající výše mzdy bez ohledu na další hlediska.
1.5 Odměňování
a pracovní výkonnost
Pracovní
schopnosti a pracovní způsobilost zaměstnance se posuzují podle odborné
a duševní způsobilosti, smyslových předpokladů, popřípadě podle
tělesné způsobilosti konat danou práci.
Pracovní
výkonnost se posuzuje podle intenzity a kvality
prováděných prací a výsledky práce se posuzují podle množství
a kvality.
Žena, která má nižší
výdělek než muž, který vykonává stejnou práci nebo práci stejné hodnoty, může
na základě ustanovení § 110 ZP uplatnit u soudu nárok na vyrovnání tohoto
neoprávněného rozdílu. Oprávněnost rozdílu výše mzdy mezi mužem
a ženou je povinen prokázat v případě soudního sporu zaměstnavatel. Musel
by pak prokázat, že použil ve smyslu nového ustanovení hlediska, která nevedou
k výdělkové diskriminaci podle pohlaví, a že podle těchto hledisek
byla poskytnuta odpovídající výše mzdy bez ohledu na další hlediska.
Mzda se může lišit
podle kvalifikační náročnosti práce dané požadovaným stupněm vzdělání, rozsahem
dalšího vzdělání a praktických znalostí a dovedností
požadovaných pro výkon této práce (podle odborné praxe), podle složitosti
předmětu práce (např. podle složitosti technického, technologického zařízení,
výroby nebo provozu, informačních, obchodních, ekonomických, správních
a jiných systémů) a pracovní činností (např. manipulační
a obslužné práce) apod.
1.6 Kdo
prokazuje diskriminaci
Současně
s přijetím zákona o zákazu diskriminace a dodržování rovnosti č.
198/2009 Sb., s účinností od 1. září 2009 byl novelizován občanský soudní
řád (zákon č. 99/1963 Sb.) Ten v novém § 133a řeší jednu ze stěžejních
otázek nové právní úpravy, kdo prokazuje diskriminaci nebo porušení rovnosti.
Pro pracovní oblast to znamená: Pokud žalobce uvede před soudem skutečnosti, ze
kterých lze dovodit, že ze strany žalovaného došlo k přímé nebo nepřímé
diskriminaci na základě pohlaví, rasového nebo etnického původu, náboženství,
víry, světového názoru, zdravotního postižení, věku nebo sexuální orientace
v oblasti pracovní včetně přístupu k nim, povolání, podnikání nebo
jiné samostatné výdělečné činnosti, je žalovaný povinen prokázat, že nedošlo
k porušení zásady rovného zacházení.
Přenesení důkazního
břemene ve věcech pracovních, např. mzdových, na zaměstnavatele však neznamená,
že by poškozený (diskriminovaný) zaměstnanec (žalobce) nebyl bez důkazních
povinností. Znevýhodněná osoba musí v soudním řízení nejen tvrdit,
ale i prokázat, že s ní nebylo zacházeno obvyklým, tedy
neznevýhodňujícím způsobem.
Dále musí
znevýhodněná osoba tvrdit, že znevýhodňující zacházení bylo motivováno diskriminačním
znakem. Tuto motivaci ovšem prokazovat nemusí, ta se v případě důkazu
odlišného zacházení předpokládá. Je však vyvratitelná, prokáže-li se
dokazováním opak. Opak „vyjde najevo tehdy, jestliže druhý účastník (např.
zaměstnavatel) prokáže, že nedošlo k porušení zásady stejného zacházení“.
1.7 Důkaz
opakem
Přenesení důkazního břemene
v těchto případech na zaměstnavatele ještě neznamená, že v návrhu
poškozeného zaměstnance mohou chybět tvrzené skutečnosti nebo návrhy na
provedení důkazů. Jedná se např. o nepřímé svědky (osoby, jimž
poškozený nezákonné jednání sdělil), listinné nebo znalecké důkazy apod., pokud
jsou k dispozici. Mnohdy nemusí stačit pro soudní rozhodnutí, aby např.
poškozená zaměstnankyně podala návrh k soudu s tím, že zaměstnavatel
jí nevyhověl v požadavku na poskytnutí náhrady škody v částce 100
tisíc korun za porušení zásady rovnosti a neuvedla žádné skutečnosti nebo
návrhy.
Soudní řízení
probíhá zcela obvykle, jako je tomu v ostatních případech: výslech
účastníků, přednesení důkazů a jejich hodnocení jednotlivě a ve
vzájemném souhrnu. Soud hodnotí důkazy zaměstnavatele prokazující to, že on
nebo jeho zaměstnanec se jednání uvedeného v návrhu nedopustil. Přenesení
důkazního břemene znamená, že zaměstnavatel prokazuje opak tvrzení a věrohodnost
důkazů, které jsou uvedeny v návrhu na zahájení soudního řízení.
Pokud soud nebude mít skutečnosti
tvrzené žalobcem (zaměstnancem) např. o diskriminaci za prokázané, může
žalobu zamítnout nebo žalobce vyzvat k uvedení nebo doplnění důkazů. Předseda
senátu pak podle § 43 OSŘ vyzve účastníka řízení, aby návrh v určeném
termínu doplnil o potřebné důkazy. Přitom účastníka řízení poučí
o tom, jak by doplnění mělo vypadat. Nedoplní-li účastník řízení
tyto důkazy, nelze pro tento nedostatek v soudním řízení pokračovat
a soud nemůže rozhodnout, usnesením návrh poškozeného na náhradu škody
může zamítnout.
Více o této
problematice najdete v měsíčníku Daně, účetnictví – vzory a případy
5-6/2023.
Trestní
zákoník je základním předpisem trestního práva hmotného. Primárně se dělí na
obecnou a zvláštní část. Obecná část stanoví např.
působnost trestního zákoníku a obsahuje ustanovení, která jsou společná
všem nebo více trestným činům, když například vymezuje vznik a zánik
trestní odpovědnosti, okolnost vylučující protiprávnost, ukládání trestu,
zahlazení odsouzení, definici pachatele trestného činu atd. Zvláštní část pak
definuje jednotlivé trestné činy s uvedením znaků, které jsou pro
konkrétní trestný čin charakteristické a čím se např. liší navzájem
(rozdíl mezi loupeží a krádeží, podvodem a úvěrovým podvodem či
zpronevěrou atd.). Současně také každé ustanovení v trestním zákoníku
vymezené v jeho zvláštní části stanoví, jaký druh trestu je možno
pachateli trestného činu za jeho protiprávní jednání uložit.
Tato
novelizace vychází po více jak čtyřech letech, kdy byl vydán tehdy souhrnný
trestní zákoník a trestní řád v nakladatelství PORADCE pod
č. 2019/5-7 v prosinci 2018. Toto vydání obsahuje nejen
novelizovaná ustanovení trestního zákoníku, ale zejména judikaturu doplněnou
o judikaturu přijatou v letech 2018-2022, čímž bezpochyby vzhledem
k jejímu přiřazení k příslušným paragrafům může přispívat
k rychlejší orientaci. Je potřebné současně uvést, že pokud tato publikace
odkazuje na dřívější úpravu, je jí myšlena zejména úprava provedená zákonem
č. 140/1961 Sb. Tento odkaz je záměrný vzhledem k tomu, že značná
část judikatury převzaté do trestního zákoníku (zákona č. 40/2009 Sb.)
pochází z doby existence již zmíněného trestního zákona a je stále
použitelná, případně její části či některé výkladové pojmy, tudíž lze
i pro ten případ se staršími komentáři pracovat. [jen pro dokreslení
v rozhodnutí pod č. 5635 – Československé trestní zákony, vydané
v Praze v roce 1946 nákladem právnického knihkupectví a nakladatelství
Linhart, je k loupeži mj. uvedeno, že „pouhé nečekané vytržení
z ruky, neprovázené zlým nakládáním, není ještě násilím, jaké ma na mysli
§ 190“ ř. z. č. 117 ze dne 27. května 1852. Judikát – rozhodnutí
č. 19/1972 pak uvádí, že „neočekávané vytrhnutí věci z ruky ještě
není násilím ve smyslu § 173 odst. 1 tr. zák., a proto přisvojení si
cizí věci tím, že se jí pachatel zmocní tímto způsobem, ještě není loupeží, ale
krádeží]. Z uvedeného by mělo být patrno, že odkaz na dřívější judikaturu
není samoučelný. Od posledního vydání došlo k několika novelizacím
trestního zákoníku. Tato publika s ohledem na její rozsah si neklade za
cíl výkladem – komentářem se podrobněji vyjadřovat k různým termínům
hmotného práva. Pokud jsou zmiňovány některé novelizace, je tomu tak
z důvodu, že se podstatněji dotkly příslušných ustanovení trestního zákona
a také z toho důvodu jsou v mnoha případech uváděny odkazy na
důvodovou zprávu, aby čtenář, pokud by měl zájem, měl snadnější přehled. Účelem
publikace je především poskytnout čtenáři základní novelizovaný text trestního
zákoníku doplněný o stávající judikaturu ke konci roku 2022.
Parlament se usnesl
na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ ČÁST
HLAVA I
PŮSOBNOST
TRESTNÍCH ZÁKONŮ
Díl 1
Žádný trestný čin
bez zákona
§ 1
Zákaz retroaktivity
Čin je trestný, jen
pokud jeho trestnost byla zákonem stanovena dříve, než byl spáchán.
Komentář
k § 1
Ze znění trestního
zákoníku (oproti předchozí právní úpravě provedené zák.
č. 140/1961 Sb., platným do 1. 1. 2010) vyplývá, že trestný je
pouze takový skutek, jehož trestnost byla zákonem stanovena dříve, než byl
spáchán, přičemž zákonem ve smyslu shora uvedeném se rozumí nejen tento
trestní zákoník, ale i jiné zákony vymezující trestné činy
a odpovědnost za ně (srov. § 110 tr. zák.). Uvedené ustanovení
je v souladu s čl. 39 Listiny základních práv a svobod
(nulla poena sine lege) – jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem
a jaký trest, jakož i jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho
spáchání uložit.
§
Z judikatury
Roz. 30/21 – Není porušením zákazu retroaktivity
v neprospěch pachatele (čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv
a svobod, § 1 tr. zákoníku), který se uplatní i ve vztahu
k právnické osobě jako pachateli trestného činu (§ 1 odst. 2 t.
o. p. o.), pokud byla právnická osoba odsouzena za trestný čin podvodu podle
§ 209 tr. zákoníku, jehož se dopustila tím, že jednáním uskutečněným až po
nabytí účinnosti zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti
právnických osob a řízení proti nim, sebe nebo jiného obohatila ke škodě
cizího majetku, jestliže k tomu záměrně fyzická osoba jednající za
právnickou osobu využila omylu, který vyvolala jiná nebo tatáž fyzická osoba
již přede dnem 1. 1. 2012.
To platí např.
tehdy, jestliže fyzická osoba (třeba v postavení člena statutárního orgánu
určité obchodní společnosti) vyvoláním nebo využitím omylu příslušného orgánu
státu nebo zamlčením podstatných skutečností v době do 31. 12. 2011
dosáhla vydání rozhodnutí o schválení provozu fotovoltaické elektrárny
provozované obchodní společností a následného vyplácení vyšší podpory
obnovitelných zdrojů energie, pokud obchodní společnost od 1. 1. 2012
prostřednictvím téže fyzické osoby nebo prostřednictvím dalších osob na základě
pokynů této fyzické osoby prováděla fakturaci a nechala si vyplácet
takovou podporu, ačkoliv na ni neměla nárok.
Díl 2
Časová působnost
§ 2
Trestnost činu
a doba jeho spáchání
(1) Trestnost činu se
posuzuje podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán; podle
pozdějšího zákona se posuzuje jen tehdy, jestliže to je pro pachatele příznivější.
(2) Jestliže se zákon
změní během páchání činu, užije se zákona, který je účinný při dokončení
jednání, kterým je čin spáchán.
(3) Při pozdějších
změnách zákona, který je účinný při dokončení jednání, jímž je čin spáchán, se
užije zákona nejmírnějšího.
(4) Čin je spáchán
v době, kdy pachatel nebo účastník konal nebo v případě opomenutí byl
povinen konat. Není rozhodující, kdy následek nastane nebo kdy měl nastat.
Komentář
k § 2
V tomto
ustanovení je upravena tzv. časová působnost trestních zákonů. Současné znění
umožňuje použití dřívějšího zákona za předpokladu, že použití dřívějšího zákona
je pro pachatele příznivější než ustanovení tohoto zákona, tj. v daném
případě připouští tzv. retroaktivitu.
Důležité
Použití nového
zákoníku je nutno posuzovat jako celek, aby konečný výsledek byl pro pachatele
příznivější a nestačí tedy vycházet jen ze srovnání trestních sazeb
starého a nového zákona.
Z judikatury
Roz. 11/91 – K výkladu ustanovení § 16
odst. 1 věta za středníkem tr. zák. o použití pozdějšího, pro
pachatele příznivějšího zákona v případě trestného činu vraždy spáchaného
před účinností zákona č. 175/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje
trestní zákon. Podle § 16 odst. 1 tr. zák. se trestnost činu
posuzuje podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán; podle
pozdějšího zákona se posuzuje jen tehdy, jestliže to je pro pachatele
příznivější. Použití nového práva je však třeba posuzovat jako celek, aby
konečný výsledek byl pro pachatele příznivější. Nutné je hodnotit starý
a nový zákon jak z hlediska ustanovení zvláštní části, tak i se
zřetelem k ustanovení obecné části trestního zákona. Při posouzení
otázky, jaký zákon použít, nemůže tedy jít jen o srovnání trestních sankcí
starého a nového zákona. Přitom je rozhodný výsledek srovnání trestů,
které by byly při použití zákonů jako celků pachateli za konkrétních
posuzovaných okolností uloženy. Otázku aplikace ustanovení § 16
odst. 1 tr. zák. je nutno řešit i za situace, kdy výrok
o vině, o níž bylo rozhodnuto podle trestního zákona účinného před
1. 7. 1990, je pravomocný a v novém rozhodnutí po tomto datu je
ukládán pouze trest, neboť podle citovaného zákonného ustanovení je třeba
rozumět trestností činu nejen možnost pachatele uznat vinným, ale i uložit
mu přiměřený trest.
Roz. 53/06
Roz. 17/07
Roz. 27/08 – Jestliže alespoň jeden dílčí útok
pokračování v trestném činu (§ 89 odst. 3 tr. zák.) byl spáchán
za účinnosti nového (pozdějšího) trestního zákona, pak se trestný čin
v celém rozsahu pokračování pokládá za spáchaný až po nabytí účinnosti
nového (pozdějšího) zákona, a to bez ohledu na skutečnost, zda
z hlediska ustanovení § 16 odst. 1 tr. zák. jde o zákon,
který je pro pachatele příznivější, či nikoli.
Závěr o trestnosti
všech dílčích útoků pokračujícího trestného činu podle nového (pozdějšího)
zákona však v takovém případě předpokládá, že ta část pokračujícího
trestného činu (tzn. některý jeho dílčí útok), k jejímuž spáchání došlo
ještě před účinností nového (pozdějšího) zákona, naplňuje zákonné znaky některé
skutkové podstaty i podle trestního zákona dřívějšího, účinného
v době jejího spáchání (srov. č. 7/1994-I. Sb. rozh. tr.).
Roz. 59/09 – (viz § 67)
Roz. 1/11 – I – (viz § 16)
Roz. 48/11 – I – Trestností činu ve smyslu § 2
odst. 1 tr. zákoníku se rozumí možnost, že pachatel bude pro určitý
trestný čin odsouzen, tj. po zažalování bude pro tento trestný čin uznán
vinným a uložen mu trest. Jsou to tedy všechny podmínky relevantní pro
výrok o vině i o trestu, a to i v případě, že
nejprve nabude právní moci výrok o vině posuzovaným trestným činem
a teprve později je rozhodováno o trestu, který má být obviněnému za
takový trestný čin uložen.
Trestní stíhání totiž končí až odsouzením pachatele pravomocným výrokem
o vině a trestu, resp. upuštěním od potrestání (§ 12
odst. 10, § 122 odst. 1 tr. ř.). Zrušením odsuzujícího
pravomocného rozsudku, i když jen ve výroku o trestu, v řízení
o mimořádných opravných prostředcích (o dovolání, stížnosti pro
porušení zákona nebo obnově řízení) vzniká ve věci právní stav neskončeného
trestního stíhání. Odsuzující výrok o vině, který byl ponechán jako
pravomocný, není překážkou pro následné zastavení trestního stíhání pro
některý z důvodů jeho nepřípustnosti podle § 11 odst. 1 tr. ř.
(např. z důvodů milosti nebo amnestie prezidenta republiky, promlčení,
úmrtí obviněného nebo jeho prohlášení za mrtvého apod.).
Roz. 48/11 –
II – Skutek se posuzuje podle toho práva, jehož použití je pro obviněného
nejpříznivější,
a to bez rozdílu, zda jde podle dřívějšího a pozdějšího práva
o stejné či různé skutkové podstaty. Přitom se použije ve všech
směrech buď jen práva účinného v době činu, anebo jen práva pozdějšího.
Platí tedy zásada, že dřívějšího nebo nového zákona je třeba užít jako celku.
Zásada vyplývající z ustanovení § 2
odst. 1 tr. zákoníku, že trestnost činu se posuzuje podle pozdějšího
zákona, jestliže je to pro pachatele příznivější, se uplatní i při
posuzování otázky, zda je či není promlčena trestní odpovědnost podle
§ 34 odst. 1 tr. zákoníku (resp. promlčeno trestní stíhání podle
§ 67 odst. 1 tr. zák.), v tom smyslu, že se vychází z délky
promlčecí doby určené trestní sazbou trestu odnětí svobody toho trestného činu,
jehož kvalifikace podle této zásady připadá v úvahu.
Roz. 53/11 –
I – Za situace,
kdy byl čin spáchán za účinnosti trestního zákona a trestní řízení se
vedlo zčásti v době před účinností nového trestního zákoníku (do 1. 1.
2010) a bylo skončeno až za účinnosti trestního zákoníku, tj. po 1. 1.
2010, přičemž ve smyslu § 2 odst. 1 tr. zákoníku je pro obviněného
příznivější právní posouzení činu podle trestního zákoníku, tak se podle nové
právní úpravy z § 34 odst. 1 tr. zákoníku odvozená délka
promlčecí doby (která je přitom kratší než podle předchozí úpravy v ustanovení
§ 67 odst. 1 tr. zák.) uplatní toliko do budoucnosti, tzn. pouze ve
vztahu k době, která běží od účinnosti nového trestního zákoníku, resp. od
poslední skutečnosti přerušující běh promlčecí doby podle dřívějšího ustanovení
§ 67 odst. 3 písm. a), b) tr. zák.
Účinky
procesních úkonů provedených před 1. 1. 2010, jimiž v souladu se zákonem,
tj. s ustanovením § 67 odst. 3 písm. a), b) tr. zák., došlo
k přerušení promlčecí doby se novým trestním zákoníkem zpětně neruší, byť jde o úkony, s nimiž od 1. 1.
2010 již není spojeno přerušení promlčecí doby ve smyslu ustanovení § 34
odst. 4 písm. a) b) tr. zákoníku (k tomu srov. rozhodnutí
č. 59/2009 Sb. rozh. tr.).
Roz. 54/12 – Skutek, který byl spáchán za účinnosti
zákona č. 140/1961 Sb., trestního zákona, ve znění pozdějších předpisů,
a o němž se rozhoduje již za účinnosti zákona
č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, ve znění pozdějších
předpisů, může být posouzen jako trestný čin jen tehdy, když naplňuje
zákonné znaky určité skutkové podstaty podle obou těchto zákonů. Jestliže jím
měl být spáchán trestný čin, jehož subjektivní stránka vyžaduje zavinění
z nedbalosti (§ 5 tr. zák., § 16 tr. zákoníku), přičemž podle
trestního zákoníku musí jít o hrubou nedbalost (§ 16 odst. 2 tr.
zákoníku), lze skutek posoudit jako trestný čin jen tehdy, když soud vyvodí
u obviněného (pachatele) hrubou nedbalost. To platí i tehdy, pokud
soud v takovém případě nakonec dospěje k závěru, že při posuzování
trestnosti činu z hlediska časové působnosti zákona (§ 16 odst. 1
tr. zák., § 2 odst. 1 tr. zákoníku) není pro pachatele příznivější
použití trestního zákoníku a že čin je třeba kvalifikovat podle trestního
zákona.
Roz. 21/12 – (viz § 205)
Roz. 41/13 – (viz § 65)
Roz. 2/14 –
Byl-li určitý skutek spáchán v době do 31. 12. 2009 a má-li být
i po tomto datu posouzen jako trestný čin porušování (porušení) povinnosti
při správě cizího majetku z nedbalosti podle § 255a odst. 1 tr. zák. nebo
§ 221 odst. 1 tr. zákoníku, lze ho považovat za trestný čin, jen
když soud dovodí u pachatele zavinění z vědomé nedbalosti
[§ 5 písm. a) tr. zák., § 16 odst. 1 písm. a) tr.
zákoníku], která má zároveň povahu hrubé nedbalosti (§ 16 odst. 2 tr.
zákoníku), i když vzhledem k časové působnosti trestních zákonů
(§ 16 odst. 1 tr. zák., § 2 odst. 1 tr. zákoníku) bude
nakonec skutek kvalifikován podle trestního zákona účinného do 31. 12. 2009
(srov. rozhodnutí č. 54/2012 Sb. rozh. tr.).
Roz. 30/21 – (viz § 1)
§ 3
Užití zákona účinného
v době rozhodování
(1) Pachateli lze
uložit vždy pouze takový druh trestu, který dovoluje uložit zákon účinný
v době, kdy se o trestném činu rozhoduje.
(2) O ochranném
opatření se rozhodne vždy podle zákona účinného v době, kdy se
o ochranném opatření rozhoduje.
komentář k § 3
Ze současně
platných ustanovení vyplývá, že pokud bude soud rozhodovat o vině
obviněného a dospěje k závěru, že pro pachatele bude příznivější
použití dřívějšího zákona (viz § 2 odst. 1 tr. zák.), bude
moci uložit pouze takový druh trestu, který zná zákon účinný v době,
kdy se o trestném činu rozhoduje. Uvedené zásady se musí bezpodmíněčně
použít v případě rozhodování o ochranném opatření.
Díl 3
Místní působnost
§ 4
Zásada teritoriality
(1) Podle zákona
České republiky se posuzuje trestnost činu, který byl spáchán na jejím území.
(2) Trestný čin se
považuje za spáchaný na území České republiky,
a) dopustil-li
se tu pachatel zcela nebo zčásti jednání, i když porušení nebo ohrožení
zájmu chráněného trestním zákonem nastalo nebo mělo nastat zcela nebo zčásti
v cizině, nebo
b) porušil-li
nebo ohrozil-li tu pachatel zájem chráněný trestním zákonem nebo měl-li tu
alespoň zčásti takový následek nastat, i když se jednání dopustil
v cizině.
(3) Účastenství je
spácháno na území České republiky,
a) je-li tu
spáchán čin pachatele, kdy místo spáchání takového činu se posuzuje obdobně
podle odstavce 2, nebo
b) jednal-li tu
zčásti účastník činu spáchaného v cizině.
(4) Jednal-li
účastník na území České republiky, užije se na účastenství zákona České
republiky bez ohledu na to, zda je čin pachatele v cizině trestný.
komentář
k § 4
Znění tohoto
ustanovení, jak je již uvedeno v samotném jeho názvu, vyjadřuje zásadu
teritoriality. Podle této zásady se ustanovení tohoto zákona vztahují na
celé území České republiky, bez ohledu na to, kdo je pachatelem jednání
podřaditelného pod ustanovení trestních zákonů.
Pouze okrajově lze
zmínit, že pod jurisdikci trestního zákona budou spadat i pachatelé
jednající v rozporu s trestním zákonem na palubě lodi či letadla,
tzv. zásada vlajky, kdy česká jurisdikce je odvozena od registrace
tohoto prostředku [oproti dřívější úpravě provedené v § 17
odst. 2 písm. a) trest. zák. bude jako trestné posouzeno, dopustil-li
se pachatel zčásti jednání na území republiky]. Nově toto ustanovení
v odstavci 3. a 4. upravuje spáchání účastenství na území republiky.
§ 5
Zásada registrace
Podle zákona České
republiky se posuzuje též trestnost činu, který byl spáchán mimo území České
republiky na palubě lodi nebo jiného plavidla, anebo letadla nebo jiného vzdušného
dopravního prostředku, které jsou registrovány v České republice. Místo
spáchání takového činu se posuzuje obdobně podle § 4 odst. 2
a 3.
komentář
k § 5
Jedná se
v podstatě o ustanovení totožné s dřívější úpravou provedenou
v § 17 odst. 3 trest. zák.
§ 6
Zásada personality
Podle zákona České
republiky se posuzuje i trestnost činu, který v cizině spáchal občan
České republiky nebo osoba bez státní příslušnosti, která má na jejím území
povolen trvalý pobyt.
komentář
k § 6
Toto ustanovení
umožňuje postih občana České republiky (též osoby bez státní příslušnosti,
která má na území České republiky trvalý pobyt) za trestné činy spáchané v cizině.
§
Z judikatury
Roz. 47/87 – I – Pri skúmaní zavinenia dopravnej
nehody, ktorej účastníkom bol československý občan v cudzine, sa použijú
pravidlá cestnej premávky toho štátu, kde bol spáchaný trestný čin. Obvinený
československý občan, vodič motorového vozidla, sa nemôže zbaviť trestnej
zodpovednosti tým, že tieto pravidlá nepoznal, lebo pred cestou je povinný sa
s týmito pravidlami zoznámiť.
Roz. 47/11 –
III – (viz
§ 269)
Roz. 47/11 – II – Působnost českého trestního zákona může být
založena i v případech, ve kterých je obsažen mezinárodní (cizí)
prvek, který může zainteresovat i cizí trestní, ale i mimotrestní
právní úpravu. Aplikace cizího mimotrestního práva při řešení otázky
trestní odpovědnosti přichází v úvahu zejména při výkladu tzv.
normativních znaků skutkových podstat trestných činů a při posuzování
protiprávnosti činu. Jestliže čin naplňující znaky skutkové podstaty trestného
činu obsahuje cizí prvek, který je třeba podřadit právě pod normativní znak,
lze při jeho výkladu použít cizí mimotrestní právo za předpokladu, že české
trestní právo chrání takový právní pojem, instituci nebo vztah, vyjádřený
v posuzovaném normativním znaku. Jde o otázku tzv. věcné (předmětné)
působnosti trestního zákona, tj. dosahu jeho skutkových podstat. Normativní
znaky vyjadřující osobní a soukromá práva, zájmy nebo instituty, které
jsou uznávány všude, a nejen na území, kde působí právo, které je
založilo, mohou a musí být posuzovány podle cizího práva, jestliže si to
vyžaduje vyskytující se cizí prvek. Naproti tomu normativní znaky vyjadřující
pojmy a instituce veřejnoprávní povahy (orgán státní správy, orgán veřejné
moci, veřejný činitel, úřední osoba atd.) zpravidla nemohou být posuzovány
podle cizího práva, neboť trestní zákon cizí zájmy tohoto druhu obvykle
nechrání, a pokud je chce chránit, je třeba, aby to bylo v příslušné
normě náležitě vyjádřeno.
Znakem každého
trestného činu je i protiprávnost, která se zpravidla dovozuje z celého právního
řádu a obyčejně se vzhledem k sekundární povaze trestního práva opírá
o právní normy nacházející se mimo trestní zákon, a proto se
v konkrétním případě dovozuje především z mimotrestních právních
předpisů (např. předpisů upravujících dopravní provoz – srov.
č. 29/1981 Sb. rozh. tr., zdravotnických předpisů, předpisů
o bezpečnosti práce). Působnost těchto předpisů je až na výjimky omezena
na území státu, který je vydal. Jestliže byl čin spáchán na území cizího
státu a byl jím porušen předpis tohoto druhu, protiprávnost činu – pokud
na něj dopadá tzv. věcná i místní působnost českého trestního zákona –
nelze posuzovat podle českého práva, ale vždy je nutno uplatnit právo státu, na
jehož území byl čin spáchán.
§ 7
Zásada ochrany
a zásada
univerzality
(1)
Podle zákona České republiky se posuzuje trestnost mučení a jiného
nelidského a krutého zacházení (§ 149), padělání a pozměnění
peněz (§ 233), udávání padělaných a pozměněných peněz (§ 235),
výroby a držení padělatelského náčiní a zařízení určeného
k neoprávněnému získání platebního prostředku (§ 236), neoprávněné výroby
peněz (§ 237), rozvracení republiky (§ 310), teroristického útoku
(§ 311), teroru (§ 312), účasti na teroristické skupině
(§ 312a), financování terorismu (§ 312d), podpory a propagace terorismu
(§ 312e), vyhrožování teroristickým trestným činem (§ 312f), sabotáže
(§ 314), vyzvědačství (§ 316), násilí proti orgánu veřejné moci
(§ 323), násilí proti úřední osobě (§ 325), padělání a pozměnění
veřejné listiny (§ 348), genocidia (§ 400), útoku proti lidskosti
(§ 401), apartheidu a diskriminace skupiny lidí (§ 402),
přípravy útočné války (§ 406), použití zakázaného bojového prostředku
a nedovoleného vedení boje (§ 411), válečné krutosti (§ 412),
perzekuce obyvatelstva (§ 413), plenění v prostoru válečných
operací (§ 414), zneužití mezinárodně uznávaných a státních znaků
(§ 415), zneužití vlajky a příměří (§ 416) a ublížení
parlamentáři (§ 417) i tehdy, spáchal-li takový trestný čin
v cizině cizí státní příslušník nebo osoba bez státní příslušnosti, která
nemá na území České republiky povolen trvalý pobyt.
(2) Podle zákona
České republiky se posuzuje trestnost činu, který byl spáchán v cizině
proti občanu České republiky nebo proti osobě bez státní příslušnosti, která má
na území České republiky povolen trvalý pobyt, jestliže je čin v místě
spáchání činu trestný nebo jestliže místo spáchání činu nepodléhá žádné trestní
pravomoci.
Komentář
k § 7
Uvedené ustanovení
bylo obdobně upraveno dříve v § 19 trest. zák. Uvedené ustanovení
bylo doplněno zák. č. 455/2017 Sb., o výčet některých ustanovení
(např. § 312a, § 312d, § 321e a další).
§ 8
Subsidiární zásada
univerzality
(1) Podle zákona
České republiky se posuzuje trestnost činu spáchaného v cizině cizím
státním příslušníkem nebo osobou bez státní příslušnosti, která nemá na území
České republiky povolen trvalý pobyt, i tehdy, jestliže
a) čin je
trestný i podle zákona účinného na území, kde byl spáchán,
b) pachatel byl
dopaden na území České republiky, proběhlo vydávací nebo předávací řízení
a pachatel nebyl vydán nebo předán k trestnímu stíhání nebo výkonu
trestu cizímu státu nebo jinému oprávněnému subjektu a
c) cizí stát
nebo jiný oprávněný subjekt, který žádal o vydání nebo předání pachatele
k trestnímu stíhání nebo výkonu trestu, požádal o provedení trestního
stíhání pachatele v České republice.
(2) Podle zákona
České republiky se posuzuje trestnost činu spáchaného v cizině cizím
státním příslušníkem nebo osobou bez státní příslušnosti, která nemá na území
České republiky povolen trvalý pobyt, také tehdy, byl-li čin spáchán ve
prospěch právnické osoby, která má na území České republiky sídlo nebo
organizační složku.
(3) Pachateli však
nelze uložit trest přísnější, než jaký stanoví zákon státu, na jehož území byl
trestný čin spáchán.
Komentář
k § 8
Subsidiární
zásada univerzality
byla dříve upravena v § 20 trest. zák. Pokud se v tomto
ustanovení hovoří o cizím státním příslušníkovi, rozumí se jím osoba
mající jinou státní příslušnost než českou. Osobou bez státní příslušnosti,
která nemá na území České republiky povolen trvalý pobyt, se pak rozumí osoba
bez státního občanství a která zde nemá povolen pobyt podle zvláštních
předpisů. Aby bylo možno uvedená ustanovení aplikovat, musí být zároveň
splněny podmínky:
-
čin musí být trestný
i podle zákona účinného na území, kde byl spáchán,
-
pachatel byl dopaden na
území republiky, proběhlo vydávací nebo předávací řízení a pachatel nebyl
vydán nebo předán k trestnímu stíhání cizímu státu nebo jinému subjektu
k trestnímu stíhání oprávněnému,
-
cizí stát nebo jiný
oprávněný subjekt, který žádal o vydání nebo předání pachatele
k trestnímu stíhání nebo výkonu trestu, požádal o provedení trestního
stíhání pachatele v České republice (úprava provedena zák.
č. 105/2013 Sb.).
Uvedenou změnou se
má předejít marně činěným úkonům trestního řízení, stejně jako konfliktům
jurisdikcí, za situace, že by osoba byla současně stíhána ve více státech.
Žádost cizího státu o provedení trestního stíhání v ČR může být
současně žádostí o převzetí trestního řízení z cizího státu do ČR. Podstatné
je, že pachateli nelze uložit přísnější trest, než jaký stanoví zákon státu, na
jehož území byl trestný čin spáchán.
Úplné znění zákona
s komentářem najdete v měsíčníku Poradce 11-12/2023.