|
DPH U PRÁVNÍCH SLUŽEB V ROCE 2019
Při uplatňování daně z přidané hodnoty u právních služeb, s nimiž se plátci daně, ať již v roli poskytovatelů či příjemců často setkávají, je třeba postupovat podle příslušných ustanovení zákona o DPH. Častým praktickým problémem při uplatňování DPH u právních služeb je určení okamžiku vzniku povinnosti přiznat z těchto služeb daň, a to zejména v případech, kdy jsou tyto služby poskytovány na dlouhodobé bázi. Jaký je postup po novele zákona o DPH?
Novelou zákona o DPH, která je součástí daňového balíčku s navrhovanou účinností od 1. 4. 2019, jsou pravidla pro stanovení dne uskutečnění zdanitelného plnění u zdanitelných plnění poskytovaných po dobu delší než 12 měsíců novelizována. Tato úprava se za splnění stanovených podmínek týká také právních služeb. V následujícím článku jsou nejprve vysvětlena aktuálně platná pravidla pro stanovení místa plnění u právních služeb a návazně s využitím příkladů je vysvětlena praktická aplikace těchto pravidel. Vysvětlen postup jak v případě, kdy je plátce poskytovatelem těchto služeb, tak i postup v případě, kdy je jejich příjemcem. Vysvětleny jsou také praktické dopady aktuální novelizace pravidel pro určení dne uskutečnění zdanitelného plnění u právních služeb poskytovaných na dlouhodobé bázi.
Pravidla pro stanovení místa plnění u služeb
vyplývají z § 9 až § 10i zákona o DPH. Tato pravidla vycházejí s příslušných článků směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen "směrnice o DPH") a navazujícího nařízení Rady č. 282/2001, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici o DPH (dále jen "prováděcí nařízení ke směrnici o DPH"). Z § 9 zákona o DPH vyplývá základní pravidlo pro stanovení místa plnění, podle něhož se určí místo plnění u většiny služeb. V § 9 odst. 4 zákona o DPH je přitom stanoveno, že základní pravidlo pro stanovení místa plnění se použije, pokud zákona o DPH nestanoví jinak. V dalších § 9a až v § 10i zákona o DPH jsou vymezeny služby, u nichž se za splnění stanovených podmínek základní pravidlo pro určení místa plnění nepoužije, ale postupuje se podle příslušného specifického pravidla. U právních služeb přichází v praxi jak aplikace základního pravidla, tak i některých ze specifických pravidel, jak je vysvětleno v dalším textu. Navazující praktické dopady určení místa plnění u právních služeb jsou s využití příkladů vysvětleny v dalších částech textu.
U právních služeb se místo plnění stanoví obecně podle tzv. základního pravidla, tj. podle § 9 zákona o DPH. Místem plnění při poskytnutí služby osobě povinné k dani, která jedná jako taková, je podle § 9 odst. 1 zákona o DPH v návaznosti na čl. 44 směrnice o DPH obecně místo, kde má tato osoba své sídlo. Pokud je služba poskytnuta provozovně osoby povinné k dani, nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, je místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna. Je-li tedy právní kanceláří, která plátcem daně se sídlem v tuzemsku, poskytnuta právní služba klientovi, kterým je osoba povinná k dani, místo plnění se stanoví obecně podle sídla tohoto klienta.
Podle § 9 odst. 2 zákona o DPH je v návaznosti na čl. 45 směrnice o DPH při poskytnutí služby osobě nepovinné k dani místem plnění místo, kde má osoba poskytující službu sídlo. Pokud je služba poskytnuta prostřednictvím provozovny osoby povinné k dani, nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, je místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna. Je-li tedy právní kanceláří, která je plátcem daně se sídlem v tuzemsku, poskytnuta právní služba klientovi, kterým je osoba nepovinná k dani, místo plnění se stanoví obecně podle sídla poskytovatele právní služby.
Uvedené základní pravidlo pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby podle § 9 odst. 1 a 2 zákona o DPH se použije, pokud zákon o DPH v dalších ustanoveních § 9a až § 10i nestanoví jinak. V případě právních služeb přichází prakticky v úvahu určení místa plnění zejména podle § 9a, § 10 nebo § 10h zákona o DPH.
Při poskytnutí služby osobě povinné k dani, která má sídlo nebo provozovnu ve třetí zemi a která je plátcem v tuzemsku, se při stanovení místa plnění postupuje v návaznosti na čl. 59a směrnice o DPH podle § 9a zákona o DPH. Pokud se u služby obecně určí místo plnění podle základního pravidla uvedeného § 9 odst. 1 zákona o DPH, ale je poskytována uvedené osobě povinné k dani ze třetí země a tato osoba je zároveň v tuzemsku plátcem, za místo plnění se považuje tuzemsko, pokud ke skutečnému užití nebo spotřebě této služby dojde v tuzemsku. Toto pravidlo platí také pro právní služby, jak je vysvětleno na příkladu v dalším textu.
Při poskytnutí služby vztahující se k nemovité věci je podle § 10 zákona o DPH v návaznosti na čl. 47 směrnice o DPH místem plnění místo, kde se nemovitá věc, k níž se předmětná služba vztahuje, nachází. Podle § 10 odst. 2 zákona o DPH se službou vztahující se k nemovité věci se pro účely stanovení místa plnění rozumí služba, která má dostatečnou přímou souvislost s danou nemovitou věcí podle prováděcího nařízení ke směrnici o DPH. Z prováděcího nařízení ke směrnici o DPH vyplývá, že službami vztahujícími se k nemovité věci jsou také právní služby související s převodem vlastnictví k nemovitosti, se zřizováním nebo převodem některých práv k nemovitým věcem. Prakticky to znamená že, např. zpracování kupní smlouvy na převod či nájem nemovité věci či zřízení věcného břemene k nemovité věci by mělo být chápáno jako poskytnutí právní služby vztahující se k nemovité věci.
Při poskytnutí vyjmenovaných služeb osobě nepovinné k dani do třetí země je podle § 10h zákona o DPH místem plnění místo příjemce služby určené podle prováděcího nařízení ke směrnici o DPH. Tímto místem je obecně sídlo příjemce služby, je-li to právnická osoba nebo místo pobytu, je-li to fyzická osoba. Mezi vyjmenované služby, u nichž se toto pravidlo uplatní, patří také právní služby. Pokud by tedy např. advokátní kancelář, která je plátcem daně se sídlem v tuzemsku, poskytla právní službu osobě nepovinné k dani ze třetí země, místo plnění by bylo ve třetí zemi a advokátní kancelář by tedy takovou službu oprávněně účtovala bez DPH.
Obecná pravidla pro uplatňování daně u právních služeb
U právních služeb, které mají místo plnění v tuzemsku a které poskytuje plátce daně, vzniká povinnost přiznat daň podle § 20a zákona o DPH. Podle § 20a odst. 1 zákona o DPH vzniká povinnost přiznat daň při poskytnutí služby ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, který vymezuje navazující § 21 zákona o DPH. Je-li však podle § 20a odst. 2 zákona o DPH před uskutečněním zdanitelného plnění přijata úplata, vzniká povinnost přiznat daň z takto přijaté částky ke dni přijetí úplaty. Tato povinnost neplatí, není-li zdanitelné plnění ke dni přijetí úplaty známo dostatečně určitě. Podle § 20a odst. 3 zákona o DPH je poskytnutí služby známo dostatečně určitě, jsou-li známy alespoň tyto údaje:
- služba, která má být poskytnuta,
- sazba daně a
- místo plnění.
Přijme-li tedy advokátní kancelář, která je plátcem se sídlem v tuzemsku, zálohu na poskytování právních služeb od firmy, která je také plátcem se sídlem v tuzemsku, vzniká jí z takto přijaté částky povinnost přiznat daň okamžitě k datu jejího přijetí, protože se jedná o zálohu na právní službu v základní sazbě 21 % s místem plnění podle § 9 odst. 1 zákona o DPH v tuzemsku.
Při stanovení dne uskutečnění zdanitelného plnění u právních služeb s místem plnění v tuzemsku postupuje plátce obecně podle § 21 odst. 3 zákona o DPH. Podle tohoto odstavce se při poskytování služeb považuje zdanitelné plnění za uskutečněné dnem poskytnutí služby nebo dnem vystavení daňového dokladu, pokud je vystaven před datem poskytnutí služby. V případě právních služeb, zejména služeb advokáta se považuje za den poskytnutí služby nabytí právní moci rozhodnutí v dané věci.
U právních služeb je při stanovení data uskutečnění zdanitelného plnění možno využít také postup, který vyplývá z § 21 odst. 8 zákona o DPH. Je-li podle tohoto odstavce poskytováno zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku po dobu delší než 12 měsíců, považuje se zdanitelné plnění za uskutečněné nejpozději posledním dnem každého kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, ve kterém bylo poskytování tohoto plnění započato. V případě právních služeb to znamená, že právní kancelář, která má s klientem dlouhodobou smlouvu na poskytování právních služeb si s ním může sjednat v jakých časových intervalech např. měsíčně, čtvrtletně, pololetně či ročně se považuje zdanitelné plnění při poskytování právních služeb za uskutečněné. Toto pravidlo však nevyhovovalo advokátům při zastupování klientů ex-offo, kdy úhradu za zastupování hradí stát až po skončení soudního řízení, protože trvalo-li poskytování těchto služeb delší dobu, advokátovi, který je plátcem, vznikala k 31. 12. každého kalendářního roku povinnost přiznávat daň, přestože mu nebylo objektivně známo, v jaké výši by mě daň přiznat, protože mu nebyla známa celková výše úhrady, kterou od státu za zastupování klienta obdrží.
Novelou zákona o DPH, která je součástí daňového balíčku, bylo do § 21 odst. 8 zákona o DPH doplněno, že toto pravidlo neplatí v případě služby, která je poskytována na základě zákona nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci třetí osobě, pokud úplatu za poskytnutí této služby hradí stát. V případě zastupování ex-offo to bude prakticky znamenat, že zdanitelné plnění se bude považovat za uskutečněné až dnem, kdy nabyde právní moci rozhodnutí soudu v dané věci. Až k tomuto dni tedy bude advokátovi vznikat povinnost přiznat daň z celkové částky za poskytování právních služeb, vyjma případů, kdy by tuto částku nebo její část obdržel před tímto dnem.
Základem daně je při poskytnutí právních služeb obecně podle § 36 odst. 1 zákona o DPH vše, co jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce za uskutečněné zdanitelné plnění, tj. za poskytnutí příslušné služby od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno, nebo případně od třetí osoby. Tato částka se snižuje o daň, tj. z částky bez daně se daň vypočte jako přirážka odpovídající příslušné sazbě daně. V případě právních služeb je nutno respektovat pravidlo, že základ daně zahrnuje podle § 36 odst. 3 zákona o DPH také vedlejší výdaje, které jsou účtovány osobě, pro kterou je uskutečňováno zdanitelné plnění, při jeho uskutečnění. Znamená to, že do základu daně při poskytování právní služby by měly být zahrnuty i náklady na dopravu, ubytování, telekomunikační služby, znalecké posudky a další vedlejší náklady poskytovatele právních služeb.
Výjimka z uvedeného pravidla přichází v úvahu za splnění podmínek uvedených v dosavadním § 36 odst. 11 zákona o DPH, který je po novelizace, kterou byly do § 36 zákona o DPH doplněny dva nové odstavce, označen, jako § 36 odst. 13 zákona o DPH, ale věcná pravidla, která z něj vyplývají, se nezměnila. Podle tohoto odstavce nemusí plátce zahrnout do základu daně částku, kterou obdržel od jiné osoby na úhradu částky vynaložené jménem a na účet této jiné osoby. Prakticky to tedy znamená, že tuto částku účtuje bez DPH. Nutnou podmínkou pro tento postup je, že přijatá částka nepřevyšuje částku uhrazenou za jinou osobu a že si plátce u plnění uhrazeného za jinou osobu neuplatní nárok na odpočet daně. Podle výkladu Ministerstva financí je nezbytné, aby plátce tuto částku účtoval či evidoval jako průběžnou položku.
Pokud např. právní kancelář, která je plátcem, poskytující klientovi právní službu nakoupí jménem a na účet klienta znalecký posudek, neuplatní si z něj nárok na odpočet daně a náklady na posudek jako průběžnou položku ve výši pořizovací ceny přeúčtuje klientovi, nemusí náklady na tento posudek zahrnovat do základu daně za právní službu. Obdobně by bylo možno postupovat také při přeúčtování správních nebo soudních poplatků, které nejsou předmětem DPH.
U právních služeb se podle § 47 odst. 4 zákona o DPH uplatní základní sazba daně ve výši 21 %, protože tyto služby nejsou uvedeny v příloze č. 2 k zákonu o DPH, v níž jsou uvedeny služby, pro které platí první snížená sazba daně, ani v nové příloze č. 2a k zákonu o DPH, v níž jsou od 1. 2. 2019 uvedeny služby, pro které platí druhá snížená sazba daně ve výši 10 %.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčnících DaÚ 6/19, DaÚ 4-5/19, Aktualizaci I/3 a komentář k zákonu o DPH po novele najdete v Poradci 11/2019)
UKONČENÍ PODNIKÁNÍ OSVČ - PLÁTCE S DAŇOVOU EVIDENCÍ
Dle údajů České
správy sociálního zabezpečení k 31. 12. 2018 meziročně o téměř
20 000 vzrostl počet podnikajících FO samostatně výdělečně činných alias
OSVČ na 1 011 355. Ovšem čtvrtletně naopak poklesl
o necelých 5 000, kteří buď trvale, nebo pouze na přechodnou dobu
pověsili své podnikání na hřebík. Jaké jsou typické veřejnoprávní
povinnosti provázející ukončení podnikatelské činnosti OSVČ?
Na co by neměl podnikatel zapomenout při ukončení své
podnikatelské alias samostatné činnosti
Pro stručnější
vyjadřování si pro něj vypůjčíme známou legislativní zkratku „OSVČ“
z pojistných zákonů označující „osobu samostatně výdělečně činnou“, kam
spadají zejména podnikající občané. Určení dne ukončení činnosti je
v kompetenci dané OSVČ, ledaže se jedná o soudní nebo úřední zákaz
činnosti, kterému se ale věnovat nebudeme, stejně tak ani dalšímu
nedobrovolnému konci podnikání kvůli úmrtí OSVČ.
Většina podnikatelské
činnosti OSVČ je vykonávána na základě živnostenského oprávnění.
V souladu s § 58 odst. 1 písm. c) zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání („živnostenský
zákon“), ve znění p.p. („ŽZ“) živnostenský úřad zruší živnostenské
oprávnění, jestliže o to podnikatel požádá. Tato žádost není předmětem
správního poplatku. Rozhodnutím živnostenského úřadu o zrušení
živnostenského oprávnění toto zaniká, přičemž tuto skutečnost úřad oznámí
správci daně, statistickému úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní
pojišťovně a při koncesované živnosti také orgánu, který vydával
stanovisko pro udělení koncese. Pro znalce dřívější právní úpravy poznamenejme,
že již od 1. 7. 2008 byla zrušena povinnost dokládat k této žádosti
souhlas správce daně. Nicméně i nyní je třeba pamatovat na oznamovací
povinnost uloženou § 17 odst. 3 ŽZ, podle níž je podnikatel
povinen živnostenskému úřadu předem oznámit ukončení provozování živnosti
v provozovně. Za porušení této oznamovací povinnosti mu hrozí
pokuta až do výše 100 000 Kč. Ukončení podnikání, resp.
samostatné výdělečné činnosti musí OSVČ oznámit své okresní (pražské,
městské) správě sociálního zabezpečení („OSSZ“), a to do 8. dne
kalendářního měsíce následujícího po měsíci ukončení činnosti. Stanoví
to § 48 odst. 1 a 4 zákona č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění p.p.
Za porušení této povinnosti může OSSZ uložit OSVČ pokutu až
do výše 10 000 Kč.
Obdobnou oznamovací
povinnost má OSVČ rovněž vůči své zdravotní pojišťovně, kde ovšem § 10
odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
pojištění, ve znění p.p. stanoví lhůtu pouhých 8 dnů od ukončení
činnosti. Za nesplnění této oznamovací povinnosti může příslušná
zdravotní pojišťovna uložit OSVČ pokutu opět až do výše
10 000 Kč. Na rozdíl od sociálního pojištění – které není
povinné a pojistné se platí jen z dosažených příjmů – vzniká
u zdravotního pojištění obecně problém s tím, že pojištěnec (až
na výjimky týkající se jeho působení v zahraniční) musí být trvale
v Česku zdravotně pojištěn. S čímž je spojena povinnost platit
pojistné na veřejné zdravotní pojištění. Pokud jej dotyčná fyzická osoba
přestane platit coby OSVČ, a plátcem pojistného za ní není ani
zaměstnavatel nebo stát (např. z titulu pobírání důchodu, studia nebo péče
o malé dítě), musí si platit pojistné jako tzv. osoba bez zdanitelných
příjmů, a to měsíčně ve výši 13,5 % z minimální mzdy.
Ukončením samostatné činnosti končí status OSVČ
a není proto již
dále třeba platit zálohy na sociální ani zdravotní pojištění. Za daný
kalendářní rok je ale nutno podat ještě standardně Přehled o příjmech
a výdajích OSVČ v obvyklé lhůtě do jednoho měsíce po termínu
podání daňového přiznání a vyrovnat pojistnou povinnost. Obdobně je to se
zálohami na daň z příjmů, pokud poslední známá daňová povinnost
poplatníka přesáhla 30 000 Kč (bez ostatních příjmů a se
specifiky u zaměstnanců). Podle § 38a odst. 8 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p.p.
(„ZDP“) poplatník není povinen platit ani zálohy na daň, jestliže
ukončil činnost, z níž mu plynuly zdanitelné příjmy, nebo zanikl zdroj
zdanitelných příjmů, a to od splátky následující po dni,
v němž došlo ke změně rozhodných skutečností. Tyto skutečnosti je
poplatník povinen oznámit správci daně.
Zánik živnostenské
oprávnění je automaticky povinen živnostenský úřad oznámit také správci daně.
Proto musí poplatník samostatně oznamovat pouze případné zrušení jiných
podnikatelských oprávnění např. zahraničních,
a to na tiskopisu č. 25 5111 MFin 5111 „Oznámení
o změně registračních údajů“. Významnější je nezapomenout na zrušení
registrace ke všem daním souvisejícím s podnikatelskou činností, tedy
zejména k dani z příjmů, DPH a silniční dani. S daňovou
registrací je totiž až na výjimky spojena povinnost podávat daňová
přiznání nebo sdělení, že jej podávat nemusí podle § 136 odst. 5
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění p.p. („DŘ“). Proto
když důvod daňové registrace pomine – např. OSVČ končí se svou samostatnou
(podnikatelskou) činností – pak by měl daňový subjekt ve vlastním zájmu co
nejdříve požádat příslušný finanční úřad o zrušení své registrace
k příslušným daním. Pro tyto účely vydala Finanční správa ČR stručný
univerzální tiskopis s označením 25 5129 MFin 5129 „Žádost
o zrušení registrace“, kde lze najednou žádat o zrušení více
druhů daňové registrace. Stěžejní je vyplnění položky č. 08, kde je nutné
pečlivě u všech druhů registrace poplatníka, resp. plátce daní uvést
buď „ano“ – u daní, u kterých daňový subjekt žádá o zrušení
registrace, nebo „ne“ u ostatních daní, k nimž není registrován,
anebo kde registraci neruší. Při kladném vyřízení žádosti bude registrace
zrušena dnem oznámení rozhodnutí správce daně o zrušení registrace.
Z praktických důvodů je optimální udělat si čas k osobní návštěvě
finančního úřadu, kde se lze příslušného zaměstnance registračního oddělení
přeptat na další podrobnosti (např. požadované přílohy) a ověřit si,
jestli nemáme daňové nedoplatky.
Na rozdíl
od ukončení činnosti právnických osob – zpravidla vstupem
do likvidace – se naštěstí OSVČ končící s podnikáním nemusejí plašit.
Tato skutečnost totiž v jejich případě není důvodem pro okamžité, resp.
urychlené podání daňového přiznání k dani z příjmů (ani k jiným
daním) za doposud uplynulou část zdaňovacího období. Daňová povinnost se
při ukončení činnosti OSVČ vypořádá standardně až v daňovém přiznání
za celé zdaňovací období, tedy u daně z příjmů za příslušný
kalendářní rok obvykle do 3 měsíců po jeho uplynutí.
Jisté
specifiku se týká DPH. Její ústřední pojem DPH – ekonomická činnost – je totiž
širší nežli jen samostatná (podnikatelská) činnost § 7 ZDP, minimálně
o dlouhodobý pronájem, který daň z příjmů posuzuje odděleně jako
příjmy z nájmu dle § 9 ZDP, viz § 5 odst. 2 zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
p.p. Takže pokud OSVČ vedle své živnosti rovněž pronajímá stavby, byty nebo
pozemky, může zůstat plátcem DPH i poté, co definitivně ukončí veškerou
podnikatelskou aktivitu. Což je ale dále podmíněno tím, že u nájmů jiným
plátcům DPH v souladu s § 56a odst. 3 zákona o ZDPH
dobrovolně uplatňuje DPH na výstupu, aby mohl nárokovat odpočet DPH
na vstupu z oprav a technického zhodnocení najímané věci.
Ukončení
podnikání je v souladu s příslušnými smlouvami a všeobecnými
podmínkami třeba oznámit bance, u níž má podnikatel veden běžný účet
a případně obchodní úvěr, dále poskytovateli dotace, pojišťovnám kryjícím
podnikatelská rizika dotyčné OSVČ a sluší se tuto změnu sdělit rovněž
všem obchodním partnerům.
Úprava základu daně z příjmů při ukončení daňové evidence
V rámci
daňové evidence podle § 7b ZDP jsou daňově ihned účinné výdaje související
s podnikáním OSVČ, i když se promítnou do jejich zdanitelných
příjmů až později. Příkladem je nákup zásob zboží v prosinci 2018, které
poplatník prodá až v lednu 2019. Celkový peněžní výdej standardně
a bez potíží uplatní jako daňový výdaj již za rok 2018; naproti tomu,
pokud by vedl podvojné účetnictví, tak by daňové uznání koupených zásob muselo
čekat až na okamžik jejich realizace (např. prodej). Tato odlišnost daňové
evidence oproti účetnictví se v obvyklých případech postupně v čase
srovná, neboť v rámci té či oné evidence pochopitelně poplatník sníží
základ daně z příjmů vždy stejně – o pořizovací cenu koupených zásob.
Jde „pouze“ o významné administrativní zjednodušení daňové evidence, kde
proto OSVČ může sledovat jen dosažené příjmy a vynaložené výdaje – ať už
peněžité nebo nepeněžní – a nikoli „účetní detaily“. Nicméně při
ukončení samostatné (podnikatelské) činnosti je narušen takovýto obvyklý řád
věcí a již není naděje, že by skladované zásoby ještě přinesly zdanitelné
příjmy z této činnosti a tím by odůvodnily dřívější uplatnění
v daňových výdajích, při nákupu zboží.
Přičemž
nejde jen o skladované zásoby, ale třeba také o pohledávky nebo
naopak dluhy vzniklé z titulu podnikání dotyčné OSVČ, které budou uhrazeny
až po ukončení její samostatné činnosti. Proto je spravedlivým požadavkem,
aby se OSVČ při ukončení své samostatné (podnikatelské) činnosti nějakým
způsobem vypořádala s jistými daňově relevantními položkami, které by
jinak představovaly její nespravedlivou daňovou výhodu nebo naopak nevýhodu.
Tyto úpravy základu daně – přesněji řečeno rozdílu příjmů a výdajů
– poplatníků vedoucích daňovou evidenci podle § 7b ZDP stanoví § 23
odst. 8 písm. b) bod 2 ZDP. A v souladu s očekáváním
je nutno je provést v daňovém přiznání za poslední zdaňovací
období výkonu samostatné (podnikatelské) činnosti.
Jaké úpravy základu daně čekají OSVČ vedoucí daňovou evidenci při ukončení jejího
„podnikání“:
Ø Zvýšení o:
- hodnotu pohledávek, které by při úhradě byly zdanitelným příjmem,
s výjimkou:
- pohledávek
za jistým způsobem postiženým dlužníkem podle § 24 odst. 2
písm. y) ZDP:
-
u něhož
soud zrušil konkurs pro zcela nepostačující majetek dlužníka, a pohledávku
poplatník (věřitel) přihlásil u insolvenčního soudu a měla být
vypořádána z majetkové podstaty,
-
který
je v úpadku nebo jemuž úpadek hrozí,
-
který
zemřel, a pohledávka nemohla být uspokojena ani vymáháním na dědicích
dlužníka,
-
který
byl právnickou osobou a zanikl bez právního nástupce a v době
vzniku předmětné pohledávky věřitel nebyl s původním dlužníkem spojenou
osobou ve smyslu § 23 odst. 7 ZDP,
-
na jehož
majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je uplatňována veřejná
dražba,
-
jehož
majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je postižen exekucí,
- zaplacených
záloh (byly daňovým výdajem již při zaplacení, ale protože jde současně
o pohledávky za dodavateli, znamenalo by zvýšení základu daně
nespravedlivé anulování jejich daňového vlivu),
- cenu nespotřebovaných zásob,
- při
jejich následném prodeji se do základu daně – a to v rámci
„ostatních“ příjmů podle § 10 ZDP – zahrne už jen rozdíl,
o který prodejní cena převyšuje výše uvedenou „přidaněnou“ cenu
zásob,
- pokud
k prodeji dojde až po 5 letech od ukončení podnikání, resp.
od vyřazení dané movité věci z obchodního majetku OSVČ půjde již
o příjem osvobozený od daně dle § 4 odst. 1
písm. c) ZDP,
-
zůstatky
vytvořených „zákonných“ rezerv ve smyslu zákona č. 593/1992 Sb.,
o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, jejichž tvorba byla daňově účinným výdajem.
Ø Snížení o:
- hodnotu dluhů (závazků), které by při úhradě byly daňově účinným
výdajem, s výjimkou:
- přijatých
záloh (byly zdanitelným příjmem při přijetí od zákazníka, ale protože
jde současně o dluh vůči němu, znamenalo by snížení základu daně
nespravedlivé anulování jejich daňového vlivu).
Přitom
úplata z finančního leasingu se do základu daně zahrne pouze v poměrné
výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období
do ukončení samostatné (podnikatelské) činnosti poplatníka.
Speciální
spravedlivý postup je stanoven rovněž pro daňové odpisy hmotného majetku OSVČ
končící se svou samostatnou (podnikatelskou) činností. Jestliže předmětnou
činnost ukončila dříve než k poslednímu dni zdaňovacího období – tedy před
Silvestrem 31. 12. – nelze uplatnit vypočtené roční daňové odpisy
v plné výši, ale v souladu s ustanovením § 26 odst. 7
písm. a) bodem 3 ZDP pouze ve výši poloviny ročního odpisu.
Odlišné
úpravy základu daně při ukončení činnosti OSVČ provádějí poplatníci vedoucí
účetnictví nebo uplatňující tzv. paušální výdaje stanovené procentem
z příjmů. Přičemž důvodem těchto úprav je nejen úplné ukončení samostatné
(podnikatelské) činnosti, ale také ukončení nájmů podle § 9 ZDP i přerušení
podnikání či nájmů, které je delší než termín pro podání přiznání za rok
přerušení. Dále se provádějí také při změně způsobu uplatňování výdajů
z prokazovaných na paušální výdaje, nebo při zahájení účtování,
vedení daňové evidence anebo záznamů o příjmech/výdajích z nájmu,
a od roku 2014 při skončení řízení o pozůstalosti.
Snížení odpočtu DPH při zrušení registrace plátce
Když
se OSVČ stane plátcem DPH – ať už povinně nebo na základě jeho rozhodnutí
– nastává problém. Novopečený plátce totiž musí ihned, začít své prodeje
(výstupy) zatěžovat daní na výstupu, i když coby neplátce nemohl při
pořízení souvisejících vstupů uplatnit odpočet daně na vstupu. Čímž by
docházelo k dvojímu zdanění stejné majetkové hodnoty. Nejprve daní
uplatněnou výrobcem (plátcem) při pořízení zboží od něj a posléze DPH
na výstupu přiznávanou novým plátcem při prodeji tohoto zboží. Což by
znevýhodnilo začínající plátce, proto tuto nespravedlnost řeší speciální právní
úprava možností odpočtu daně u vstupů pořízených před plátcovstvím.
Podobné
spravedlivé speciální opatření je nutné pro řešení právě opačné situace,
když se z plátce DPH stane neplátce, tedy při zrušení registrace
k DPH. Staronový neplátce totiž rázem přestává prodeje (výstupy) zatěžovat
daní na výstupu, a to bez ohledu na to, že ještě coby plátce si
mohl při pořízení souvisejících vstupů uplatnit odpočet daně na vstupu.
Tím pádem by novopečený neplátce prodával zboží fakticky nezatížené DPH,
jelikož si při jeho pořízení od plátce ještě nárokoval odpočet daně
a měl by tak nespravedlivou daňovou výhodu.
Právní
úpravu tohoto snížení nároku na odpočet daně při zrušení registrace
– zjednodušeně se hovoří o „dodanění“ – najdeme v § 79a až 79c
zákona č. 235/2004 Sb., o DPH, ve znění pozdějších předpisů
(„ZDPH“):
Při zrušení registrace je plátce povinen snížit uplatněný nárok
na odpočet daně u majetku, který je ke dni zrušení registrace
jeho obchodním majetkem a u kterého uplatnil nárok na odpočet
daně nebo jeho část.
Na rozdíl
od registrace k DPH není při jejím zrušení podstatné, před jakou
dobou daný majetek plátce pořídil – vyjma dlouhodobého majetku. Plátce sníží
odpočet daně za poslední zdaňovací období registrace, tedy ve svém
úplně posledním přiznání k DPH. Přičemž částka snížení nároku
na odpočet daně se vypočte ve výši:
- uplatněného odpočtu daně:
-
u nedokončeného
majetku,
-
u úplat
za zdanitelná plnění, která se do dne předcházejícího dni zrušení
registrace neuskutečnila, a
-
u zásob;
- jednorázové úpravy odpočtu daně vypočtené přiměřeně podle § 78d
odst. 2 ZDPH:
-
u dlouhodobého
majetku (dle § 4 odst. 4 písm. d) ZDPH jde o daňově
odpisovaný hmotný a nehmotný majetek, pozemek, který je účetním
dlouhodobým hmotným majetkem a o technické zhodnocení),
-
důvodem tohoto
složitějšího postupu je skutečnost, že účelem DM je jeho dlouhodobé využívání,
proto by nebylo adekvátní, aby o odpočtu daně na vstupu z jeho
pořizovací ceny jednou provždy rozhodly skutečnosti v roce pořízení, proto
se tímto způsobem fakticky testuje využívání DM po 5, resp. 10 let.
(Více se o tomto
tématu se dočtete v měsíčnících DaÚ 6/19 a DÚVaP 6-7/19)
|
|
|
Cástka 45, rozeslaná dne 12. dubna 2019
101.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 68/2015 Sb., o stanovení seznamu speciálních odborností a cinností nezbytných pro plnení úkolu ozbrojených sil a Vojenské policie a výše stabilizacního príspevku, ve znení narízení vlády c. 428/2016 Sb.
102.
Vyhláška o zpusobu ocenování nákladu na zdravotní služby pro úcely prerozdelování
103.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí, kterým se vyhlašuje cástka odpovídající 50 % prumerné mesícní mzdy v národním hospodárství pro úcely životního a existencního minima a cástka 50 % a 25 % prumerné mesícní mzdy v národním hospodárství pro úcely státní sociální podpory
104.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o výši prumerné hrubé rocní mzdy v Ceské republice za rok 2018 pro úcely vydávání modrých karet podle zákona c. 326/1999 Sb., o pobytu cizincu na území Ceské republiky a o zmene nekterých zákonu, ve znení pozdejších predpisu
105.
Sdelení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Cástka 44, rozeslaná dne 9. dubna 2019
100.
Zákon, kterým se mení zákon c. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod zpusobených vybranými zvlášte chránenými živocichy, ve znení pozdejších predpisu
97.
Zákon, kterým se mení zákon c. 285/2002 Sb., o darování, odberech a transplantacích tkání a orgánu a o zmene nekterých zákonu (transplantacní zákon)
98.
Zákon, kterým se mení zákon c. 167/2008 Sb., o predcházení ekologické újme a o její náprave a o zmene nekterých zákonu, ve znení pozdejších predpisu
99.
Zákon o prístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o zmene zákona c. 365/2000 Sb., o informacních systémech verejné správy a o zmene nekterých dalších zákonu, ve znení pozdejších predpisu
Cástka 43, rozeslaná dne 5. dubna 2019
95.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 79/2017 Sb., o stanovení struktury a formátu oznámení podle zákona o stretu zájmu
96.
Vyhláška o vydání pametní stríbrné dvoutisícikoruny se zlatou inlejí ke 100. výrocí zavedení ceskoslovenské koruny
Cástka 42, rozeslaná dne 2. dubna 2019
90.
Zákon, kterým se mení zákon c. 289/1995 Sb., o lesích a o zmene a doplnení nekterých zákonu (lesní zákon), ve znení pozdejších predpisu
91.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 595/2006 Sb., o zpusobu výpoctu základní cástky, která nesmí být sražena povinnému z mesícní mzdy pri výkonu rozhodnutí, a o stanovení cástky, nad kterou je mzda postižitelná srážkami bez omezení (narízení o nezabavitelných cástkách)
92.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o rozhodné cástce pro urcení celkové výše mzdových nároku vyplacených jednomu zamestnanci podle zákona c. 118/2000 Sb., o ochrane zamestnancu pri platební neschopnosti zamestnavatele a o zmene nekterých zákonu
93.
Sdelení Ministerstva práce a sociálních vecí o uložení kolektivních smluv vyššího stupne
94.
Sdelení Státní volební komise o vyhlášení a uverejnení celkových výsledku nových voleb do zastupitelstev obcí konaných dne 30. brezna 2019
Cástka 41, rozeslaná dne 29. brezna 2019
87.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 361/2017 Sb., o výši a podmínkách odmenování odsouzených zarazených do práce ve výkonu trestu odnetí svobody
88.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 10/2000 Sb., o srážkách z odmeny osob, které jsou ve výkonu trestu odnetí svobody zamestnány, o výkonu rozhodnutí srážkami z odmeny techto osob a chovancu zvláštních výchovných zarízení a o úhrade dalších nákladu, ve znení pozdejších predpisu
89.
Nález Ústavního soudu ze dne 12. února 2019 sp. zn. Pl. ÚS 21/17 ve veci návrhu na zrušení cl. II bodu 2 a 3 zákona c. 196/2012 Sb., kterým se mení zákon c. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znení pozdejších predpisu, a nekteré další zákony
|
|
|
1. dubna
Pondělí
(za neděli
31. 3.)
|
Daně z příjmů - plátce
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v únoru 2019 a oznámení plátce o
dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů uvedených v § 6 odst. 4
ZDP)
(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v únoru 2019 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce
daně o provedeném zajištění daně (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů)
|
Daň z příjmů –
zaměstnavatel
|
Provedení ročního zúčtování záloh a daňového
zvýhodnění za rok 2018
(§ 38ch odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ
za březen 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Zálohy jsou
splatné nově již do kalendářního konce měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na dobrovolné nemocenské
pojištění OSVČ za březen 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Pojistné je
splatné nově již do konce kalendářního měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Oznámení OSVČ účtující
v hospodářském roce zdravotní pojišťovně, kdy bude podávat daňové přiznání za rok
2018, pokud tak učiní později než k 31. 3.
(§ 24 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
1. dubna
Pondělí
|
Daně z příjmů –
poplatník
|
Podání přiznání k dani z příjmů
poplatníka za zdaňovací období kalendářní rok 2018, pokud
nevyužil „poradce“ a nemá povinně auditovanou účetní závěrku
(§ 33 odst. 1, § 136 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
Splatnost daně z příjmů (doplatku) za
zdaňovací období kalendářní rok 2018, pokud poplatník nevyužil
„poradce“ a nemá povinně auditovanou účetní závěrku
(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Uplatnění plné moci
k zastupování „poradcem“, který za poplatníka zpracuje a předloží daňové přiznání
za rok 2018, a to až v prodlouženém termínu do 1. 7.
(§ 29 odst. 2, § 136 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
Sdělení poplatníka registrovaného k dani z
příjmů, že mu ve zdaňovacím období kalendářního roku 2018 nevznikla daňová
povinnost (vyjma „neziskovek“)
(§ 136 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
(§ 38mc zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Daně z příjmů -
plátce
|
Podání vyúčtování „srážkové“ daně z příjmů vybírané
srážkou podle zvláštní sazby daně za rok 2018
(§ 38d odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
(§ 33 odst. 1, § 137 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
8. dubna
Pondělí
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za březen 2019
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích
zdravotní pojišťovně za rok 2018, pokud OSVČ není povinna podat
přiznání k dani z příjmů za rok 2018
(§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
15. dubna
Pondělí
|
Daň silniční
|
Zaplacení zálohy na daň silniční za I.
čtvrtletí 2019
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani
silniční)
|
16. dubna
Úterý
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za
rok 2018 OSVČ nepodávající daňové přiznání (pokud Přehled podala
až 8. 4., jinak do 8 dnů po jeho podání)
(§ 8 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
20. dubna
Sobota (!)
|
DPH - uživatel
|
Podání přiznání a zaplacení DPH za I. čtvrtletí 2019
uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu
jednoho správního místa alias „MOSS“
(§ 110q, § 110r odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o
DPH)
(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
23. dubna
Úterý
(za sobotu 20. 4., a za
svátek 22. 4.)
|
Daň z příjmů –
zaměstnavatel
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze
závislé činnosti (mezd) za březen 2019
(38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů)
|
Sociální pojištění –
zaměstnavatel
|
Odvod
pojistného na sociální
pojištění za zaměstnance za březen 2019
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Předložení
měsíčního
přehledu pro účely
sociálního pojištění za březen 2019
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění –
zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za březen 2019
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního
pojištění za březen 2019
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
25. dubna
Čtvrtek
|
DPH
|
Podání přiznání a zaplacení DPH
plátce za březen nebo za I. čtvrtletí 2019
(§ 99, § 99a, § 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004
Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení plátce
za březen nebo za I. čtvrtletí 2019
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty – „DPH“)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
březen nebo za I. čtvrtletí 2019, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění
obchodního majetku, dodání zboží v třístranném obchodu a poskytnutí služby
podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 1, 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za
březen 2019, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za březen 2019, o intrakomunitárních plněních:
poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Daň z hazardních her
|
Podání přiznání a zaplacení daně
z hazardních her za I. čtvrtletí 2019
(§ 1, § 6 a § 9 zákona č. 187/2016 Sb., o dani
z hazardních her)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád)
|
30. dubna
Úterý
|
Daně z příjmů - plátce
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v březnu 2019 a oznámení plátce o
dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů uvedených v § 6 odst. 4
ZDP)
(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v březnu 2019 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce
daně o provedeném zajištění daně (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů)
|
Zákonné pojištění úrazu
|
Odvod pojistného zákonné pojištění
odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z
povolání za II. čtvrtletí 2019
(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník
práce)
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném
pojištění odpovědnosti zam.)
|
Sociální pojištění –
zaměstnavatel
|
Povinnost všech zaměstnavatelů uzavřít
evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) zaměstnanců, kteří byli
účastni důchodového pojištění za rok 2018
(§ 38 odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení)
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ
za duben 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Zálohy jsou
splatné nově již do kalendářního konce měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na dobrovolné nemocenské
pojištění OSVČ za duben 2019
Pozor, věcná změna od ledna 2019! Pojistné je
splatné nově již do konce kalendářního měsíce, na který se platí, nikoli až
20. dne následujícího měsíce.
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení)
|
Předložení plné moci k zastupování
poradcem zpracovávajícím přiznání k dani z příjmů, při odkladu
termínu podání přiznání za rok 2018 do 1. 7. 2019
(§ 15 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Předložení plné moci k zastupování
poradcem zpracovávajícím přiznání k dani z příjmů, při odkladu
termínu podání přiznání za rok 2018 do 1. 7. 2019
(§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
|
|
|
JARNÍ PROCITNUTÍ A PŘEJÍDÁNÍ
Jarní procitnutí se oslavuje podle různých národů různě, přičemž u nás k tomu neodmyslitelně patří i zvýšená konzumace alkoholických nápojů a přejídání. Mnoho experimentů dokázalo, že po vícedenní hladovce je organismus člověka schopen znovu fungovat mnohem lépe a dochází k úpravě některých porušených životních funkcí. Možná i proto se tento systém nazývá fyziologicky prospěšné hladovění.
Postní období je zdravé
mnoho redukčních a léčebných diet doporučuje tzv. očišťovací dny, což znamená pravidelné výrazné omezení konzumace pevné stravy, kterou nahrazují zeleninové a ovocné šťávy, a to je určitou formou hladovky. Očistný den může být do stravovacího režimu zařazen prakticky každý týden, nejlépe vždy v pondělí. Důvodem je ve většině případů zvýšený energetický příjem (a větší objem potravy) v době víkendu. V průběhu očistného dne se organismus zbaví nahromaděných zbytků požité potravy ve střevech a s nimi i dalších toxických látek kolujících v organismu, které přijal v průběhu stravování.
Tímto způsobem může být umožněn odpočinek všem orgánům, které jsou zapojeny do zpracování přijímané potravy. Občasné, tzv. přerušované hladovky, vycházejí v zásadě z původního režimu v přírodě - většina zvířat takové přerušované hladovění absolvuje nedobrovolně, mnohokrát se hladovka protáhne i na více dní. Člověk se však postupně v průběhu svého vývoje vymanil ze závislosti na cyklech potravy a tím nevědomky zhoršil svůj zdravotní stav.
Existují různé způsoby hladovky
a velmi zajímavý systém má tento postup ve čtyř fázích (podle arménského badatele Arakeljana):
• 1 den v týdnu 24 hodin hladovky.
• 1 za 14 dní dva souvislé dny hladovky.
• 1 za 3 měsíce souvislá týdenní hladovka.
• 1 za 1 rok souvislých 20 dní hladovky.
V pojmu "hladovka" se skrývá vynechání pevné stravy a konzumují se jen tekutiny nejrůznějšího složení, které mohou být obohaceny vitamíny a minerálními látkami.
Někdo ještě používá bylinkové čaje a speciální ovocné a zeleninové šťávy. Jiní přidávají zvláštní přírodní produkt mumio, nebo žen-šen. Takový systém se určitým způsobem přibližuje praxi jogínů a starověkých křesťanů, kteří si takto očišťovali tělo a umožňovali duši koncentraci a poznání nepoznatelného.
Několikadenní hladovka
může iniciovat žádoucí redukci hmotnosti, později stačí jen očistné dny. Správně volenou hladovkou se dá velmi výrazně korigovat nebezpečí vývoje diabetu (cukrovky), poruchy tukového metabolismu apod. Pro zdraví se zdá být nutné použití krátkodobé hladovky po období výrazněji zvýšeného příjmu potravy (po víkendech, různých svátcích atd.). Když nic jiného - tak docílíme udržení stálé tělesné hmotnosti.
Víkendový energizér
Začněte už v pátek lehkou večeří v podobě salátu se zálivkou z olivového oleje a citronové šťávy s hnědou rýží. Jídlo posypte čerstvými bylinkami. K tomu si můžete dopřát maximálně trochu ovoce a bílý jogurt. Uvolnění se doporučuje masáží, koupelí nebo sprchou. Choďte brzy spát. Během víkendu relaxujte. Hned po probuzení vypijte aspoň půl litru vody. Pokožku si masírujte kartáčem, osprchujte se. Potom si chvilku zacvičte (doporučují se strečinkové nebo jogínské cviky). Na snídani si dejte pohár zeleninové šťávy. A na oběd to samé. Po obědě si dopřejte 45-minutovou procházku. Pijte tekutiny bez bublinek. Na večeři si můžete dát čtyři druhy zeleniny, připravené např. na páře. Do postele jděte brzy. Do "normálního" života se od pondělka vracejte postupně, kdybyste se hned pustili do těžkých jídel, mohlo by vás to nepříjemně nadýmat.
Monodieta
má výhodu v tom, že se drží krátce a tedy není pravděpodobné, že se dostaví nežádoucí vedlejší účinky.
Můžete jíst několik jídel, které sestávají z jediné potraviny. Měla by obsahovat škrob, nebo pomalu se uvolňující cukr. Sníží se množství toxinů, kterými si zatěžujete tělo.
Vhodné pro energizér a monodietu
Jablka, Hrozny, Hrušky, Papája, Mrkev a Celer.
Nekonzumujte!
Uzeniny, Sladkosti a Tvrdý alkohol.
MUDr. Pavel Malovič
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 10/2019 (III/2019)
·
Zákon o místních poplatcích s komentářem – Mgr.
Petr Taranda
·
GDPR a mzdy – JUDr. Eva Dandová
·
Daňové řešení penzijního a životního pojištění – Ing.
Ivan Macháček
·
DPH u společnosti po 1. 1. 2019 – Ing. Zdeněk
Kuneš
·
Zdaňování příjmů ze závislé a samostatné činnosti
srážkou – Ing.
Eva Sedláková
·
Judikatura NSS k daňovým podvodům – Mgr.
Petr Taranda
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 6/2019 (IV/2019)
·
Likvidace s.r.o. – Ing. Martin
Děrgel
·
DPH u právních služeb v roce 2019 – Ing.
Václav Benda
·
Ukončení podnikání OSVČ – Ing. Martin
Děrgel
·
Prodej výrobků a služeb – související tržby a náklady – Ing.
Zdenka Cardová
·
Výdaje spojené s pořízení odcizeného majetku – Ing. Eva
Sedláková
·
Převedení zaměstnance na jinou práci – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Nevyčerpaná dovolená za rok 2018 – Richard W.
Fetter
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 6-7/2019 (III/2019)
- Ukončení
podnikání OSVČ, likvidace obchodní korporace a konkurs - komplexně – Ing. Martin Děrgel
- Pracovní poměr –
chyby zaměstnavatelů – JUDr.
Ladislav Jouza
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 6/2019 (IV/2019)
-
- Srážky ze mzdy
v r. 2019 – podruhé nově – novela od 1. 7. 2019 – Richard W. Fetter
·
GDPR
- meze ochrany soukromí zaměstnance – JUDr. Eva
Dandová
·
Nový
pokyn pro stanovení odvodů za porušení rozpočtové kázně – Ing. Zdeněk Morávek
·
Slevy
na dani za umístění dítěte – Ing. Eva Sedláková
·
Zaměstnávání
absolventů škol – Mgr. Olga Bičáková
·
Náležitosti
mzdového listu, včetně příjmů od daně osvobozených – Ing.
Eva Sedláková
·
Místní
poplatky – JUDr. Eva Dandová
1000 řešení – měsíčník č. 4-5/2019 (II/2019)
·
Daňové a nedaňové výdaje – Ing. Eva
Sedláková
·
Finanční a operativní leasing – Ing. Martin
Děrgel
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
ODBORNÉ PUBLIKACE:
- Vzory smluv dle
NOZ II. –
(komentované vzory smluv)
- Ekonomický a
personalistický slovník –
(ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé,
ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
·
Podnikáme
bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní
pohled na bezpečnost na pracovišti)
·
Kontrola
podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová
kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele)
·
Pracovněprávní
výkladový slovník (cca 2 000 pojmů
a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími pracovněprávními
předpisy)
·
Stavíme
bez chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky)
·
Výkladový slovník pro veřejný sektor
(cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru)
·
Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Prováděcí vyhláška (úplné znění zákona a vyhlášky ve formátu A6 z edice
Zák§ny do kapsy)
·
Školský zákon a související vyhlášky, Zákon o ochraně zdraví
před škodlivými účinky návykových látek (úplná
znění zákonů po novelách ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
·
100 otázek a odpovědí – daň z příjmů FO a PO – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů zákona o
daních z příjmů)
·
100 otázek a odpovědí – účetnictví – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů účetnictví)
·
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2018 (postupy při zpracovávání účetní závěrky za rok 2018 a
praktické příklady)
·
Daňová přiznání, roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
za rok 2018 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání
a ročního zúčtování)
·
Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2019 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd
a platů)
·
Povinnosti zaměstnavatele 2019 (práva
a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
- Daňové a mzdové zákony 2019 (aktuální znění zákonů po novele pro
účetní a personální praxi)
- Zákoník práce s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění zákoníku práce s
komentářem, platy ve veřejné správě)
- Školský zákon s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění školského zákona
s komentářem, zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky
návykových látek, vyhlášky ke školskému zákonu)
- Ústava ČR,
Listina základních práv a svobod, Zákon o volbě prezidenta
republiky – aktuální znění
- Daňové a
nedaňové výdaje (2019) –
(uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
·
Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti (úplná
znění zákonů ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
·
Zákon o DPH, Daňový řád (úplná znění zákonů ve formátu A6 z edice Zák§ny do
kapsy)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 11/2019 (IV/2019)
·
Zákon o dani z přidané hodnoty s komentářem – Ing.
Václav Benda
·
Zákon o dani z příjmů – změny u právnických osob – Ing. Drahomíra Martincová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 7-8/2019 (V/2019)
·
DPH u finančního a operativního leasingu v roce 2019 – Ing.
Václav Benda
·
DPH při poskytnutí peněz a platebních prostředků - Ing.
Václav Benda
·
Změny v zákoně o daních z příjmů u PO – Ing. Martin Děrgel
·
Použití průměrných cen PHM nebo skutečné ceny? – Ing.
Ivan Macháček
·
Kdy a proč zvolit radu zaměstnanců? – JUDr.
Ladislav Jouza
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 8-9/2019 (V/2019)
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 7-8/2019 (V/2019)
- Ochrana osobních
údajů - nový zákon – JUDr.
Eva Dandová
- Stěžejní změny
ve zdanění právnických osob – novela – Ing. Ivan Macháček
- Zdanění drobných
přivýdělků – novela zákona o dani z příjmů – Richard W. Fetter
- Nerovnoměrně
rozvržená pracovní doba
– JUDr. Eva Dandová
- Příplatky ke
mzdě (2.) – JUDr.
Ladislav Jouza
- Přechodné
ubytování zaměstnanců z hlediska daně z příjmů – Ing. Eva Sedláková
- Benefit na
zdravotnické služby, sport a rekreaci se zaměřením na příspěvek na masáže - Ing. Ivan Macháček
- Jaké chyby může
zjistit zdravotní pojišťovna kontrolou u zaměstnavatele – Ing. Antonín Daněk
1000 řešení – měsíčník č. 6-8/2019 (V/2019)
·
DPH po novele – Ing. Václav Benda
·
Insolvenční zákon – novela – Mgr. Petr
Taranda
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
|
|
|
Daňový balíček
Daňový balíček přináší řadu změn, které nabudou účinnosti (až na výjimky) od 1. 4. 2019, některé změny jsou účinné již od 27. 3. 2019. Přináší změny zejména do zákona o DPH, zákona o daních z příjmů, spotřebních daní, daňového řádu …, ale také do dalších zákonů. Rozsah změn v DPH je nejrozsáhlejší, v daních z příjmů balíček zapracovává změny předpisů EU omezujících přelévání zdanitelných zisků do států s nižším daňovým zatížením apod. … Potřebujete mít všechny potřebné informace?
Najdete je v našich publikacích, které využijí plátci DPH, podnikatelé, zaměstnavatelé, účetní, daňoví poradci, živnostníci, auditoři, ekonomové, manažeri …
1. Poradce 11/2019 - Daň z přidané hodnoty po novele s komentářem - komentář - Ing. Václav Benda
(A5, 272 str.)
2. DaÚ 4-5/2019 - Oprava DPH v případě nedobytných pohledávek - příspěvek - Ing. Václav Benda
(A4, 112 str.)
3. PaM 6/2019 - Zákon o daních z příjmů - novela - příspěvek - Ing. Eva Sedláková
(A4, 80 str.)
4. Aktualizace I/3 - Zákon o dani z přidané hodnoty, zákon o daních z příjmů, zákon o spotřebních daních ... - úplná znění zákonů
(A5, 384 str.)
5. 100 otázek a odpovědí - daň z příjmů FO a PO - praktické příklady
(A5, 120 str.)
6. Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
(A5, 300 str.)
Cena balíčku je 1111 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 444 Kč.
Ušetříte 667 Kč.
Insolvenční zákon po novele
Jaké změny přinesla novela insolvenčního zákona? Hlavním principem úpravy je označit zejména zpřístupnění institutu oddlužení jako institutu právního řádu, jehož prostřednictvím je možné řešit významnou zadluženost osob …
Více již čtěte v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, mzdovým účetním, živnostníkům, ekonomům, auditorům …
1. Aktualizace II/1 - Insolvenční zákon - úplné znění
(A5, 88 str.)
2. Zákony IIB/2019 - Trestní právo, Správní právo, Právní pomoc - úplná znění
(A5, 576 str.)
3. Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
(A5, 300 str.)
4. Vzory smluv dle NOZ II. + CD - vybrané vzory smluv (35 smluv) - Doc. František Klimeš
(A5, 160 str.)
5. Občanský zákoník I. - odborná tematická publikace - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Jiří Nesnídal
(A5, 320 str.)
6. Občanský zákoník II. - odborná tematická publikace - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Zbyněk Pražák
(A5, 320 str.)
7. Zákony IIA/2019 - Občanský zákoník, Zákon o obchodních korporacích … - úplná znění zákonů
(A5, 576 str.)
Cena balíčku je 590 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 356 Kč.
Ušetříte 534 Kč.
Ukončení podnikání
Jak správně řešit právní, daňovou a účetní problematiku provázející nejčastější konce podnikání fyzických osob a obchodních korporací? Jak postupovat dle zákona o daních z příjmů nebo DPH? Jaké možné alternativy ukončení podnikání lze využít? Hrozí vám konkurz? Vysvětlíme vám, jako se mu dá vyhnout …
Odpovědi nejen na tyto dotazy najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, mzdovým účetním, účetním, dańovým poradcům, auditorům …
1. DÚVaP 6-7/2019 - Ukončení podnikání OSVČ, likvidace obchodní korporace a konkurs komplexně - příspěvek - Ing. Martin Děgel
(A5, 240 str.)
2. DaÚ 6/2019- Ukončení podnikání OSVČ (plátce s daňovou evidencí) - příspěvek - Ing. Martin Děrgel
(A4, 80 str.)
3. 1000 řešení 4-5/2019 - Daňové a nedaňové výdaje - praktické příklady
(A5, 128 str.)
4. Daňové a mzdové zákony 2019 - odborná tematická publikace
(A5, 600 str.)
5. 100 otázek a odpovědí - účetnictví - praktické příklady
(A5, 120 str.)
Cena balíčku je 1067 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 427 Kč.
Ušetříte 640 Kč.
Rodinné podnikání
V rámci podnikání fyzických osob dochází velmi často k tomu, že tyto osoby nepodnikají samy, ale zapojují ke svému podnikání další členy rodiny. Hovoříme pak o tzv. rodinném podnikání. Může přitom dojít k různým variantám rodinného podnikání. Jaké varianty mohou nastat a jak při jednotlivých variantách správně postupovat?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, mzdovým účetním, účetním, auditorům …
1. DÚVaP 4-5/2019 - Rodinné podnikání - komplexně - příspěvek - Ing. Ivan Macháček
/A5, str. 208/
2. PaM 5/2018 - Rodinné podnikání - příspěvek - JUDr. Jana Drexlerová
/A4, str. 80/
3. 100 otázek a odpovědí - daň z příjmů FO a PO - praktické příklady
/A5, str. 120/
4. Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace - kolektiv autorů
/A5, str. 300/
5. Daňové a mzdové zákony 2019 - úplná znění zákonů - odborná tematická publikace
/A5, str. 600/
Cena balíčku je 1316 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 527 Kč.
Ušetříte 789 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |