Česká republika
přijala ke zmírnění dopadů pandemie na ekonomiku některá opatření, která by
měla pomoci zejména podnikajícím subjektům tento nepříznivý dopad překlenout.
Termín podání daňových přiznání
Prvním významným
opatřením se automatické posunutí termínu pro podání a současně úhradu
daně z příjmů, a to pro fyzické i právnické osoby. Termín je
posunut pro všechny poplatníky do 1. 7. 2020 s tím, že není nutné
o tento odkad individuálně žádat a není nutné splnit žádné speciální
podmínky. Současně s tímto posunem termínu nejsou spojeny žádné sankce. To
vyplývá přímo z Rozhodnutí o prominutí příslušenství daně a správního
poplatku z důvodu mimořádné události čj. MF-7108/2020/3901-2 zveřejněném
ve Finančním zpravodaji č. 4/2020. Z bodu III. tohoto rozhodnutí
vyplývá, že se promíjí pokuta podle § 250 odst. 1 daňového řádu
(zákon č. 280/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů) za opožděné
podání daňového přiznání nebo vyúčtování za zdaňovací období roku 2019
a podle bodu IV. je potom promíjen úrok z prodlení podle
§ 252 daňového řádu a úrok z posečkané částky podle § 157
daňového řádu na dani z příjmů za zdaňovací období roku 2019, vyjma úroku
z prodlení nebo úroku z posečkané částky, které se váží
k nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
odváděné plátcem. Toto prominutí se týká daňových subjektů, kteří mají jinak
povinnost podat daňové přiznání v neprodloužené lhůtě (tedy nemají povinný
audit nebo nemají daňového poradce) za podmínky, že k podání daňového
přiznání za zdaňovací období roku 2019 dojde nejpozději dne 1. 7. 2020
a že dojde k úhradě daně z příjmů za zdaňovací období roku 2019
nejpozději dne 1. 7. 2020.
Příklad
Pan Novák
podniká na základě živnostenského oprávnění, provozuje řemeslnou živnost. Vede
daňovou evidenci, takže nemůže mít povinnost mít účetní závěrku ověřenou
auditorem, a ani nevyužívá služeb daňového poradce. Vzhledem k epidemii
koronaviru se mu nepodařilo včas uzavřít rok 2019 a daňové přiznání tak
podal až v průběhu června 2020.
Jak vyplývá
z výše uvedeného, pokud pan Novák podá daňové přiznání do 1. 7. 2020, bude
mu automaticky prominuta pokuta za opožděné podání daňového přiznání,
a pokud bude daň zaplacena do 1. 7. 2020, bude mu automaticky prominut
úrok z prodlení za pozdní úhradu daně.
Je potřeba zdůraznit,
že posunutí termínu, či přesněji prominutí souvisejících sankcí, se týká pouze
daně z příjmů, nikoliv tedy DPH či jiných daní. V těchto případech je
nutné postupovat jinak, blíže k tomu pokyn GFŘ D-44 (viz dále).
Dále platí, že poplatník
má možnost požádat o posečkání úhrady daně, případně rozložení její úhrady
na splátky, a to za podmínek podle § 156 daňového řádu. Je to
současně jeden z postupů doporučovaných Finanční správou.
Posečkání je možné
povolit z těchto důvodů:
–
pokud
by neprodlená úhrada znamenala pro daňový subjekt vážnou újmu,
–
pokud
by byla ohrožena výživa daňového subjektu nebo osob na jeho výživu odkázaných,
–
pokud
by neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání daňového subjektu, přičemž
výnos z ukončení podnikání by byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená
daň v příštím zdaňovacím období,
–
není-li
možné vybrat daň od daňového subjektu najednou, nebo
–
při
důvodném očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň.
Je zřejmé, že
současná situace může k těmto případům vést, proto lze předpokládat, že
správci daně budou posečkání povolovat, je to i avizováno Finanční
správou. Poměrně přehledná informace k problematice posečkání je
zveřejněna pod odkazem https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-danovy-system-cr/letak.pdf
a metodický pokyn GFŘ k posečkání zde https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-sprava-dani-a-poplatku/2015-Metodicky-pokyn-k-poseckani.pdf.
Podle výše uvedeného
rozhodnutí zveřejněného ve Finančním zpravodaji č. 4/2020 navíc platí, že
daňovým subjektům je prominut úrok z posečkané částky podle § 157
daňového řádu na dani z příjmů za zdaňovací období roku 2019. A dále
platí, že všem daňovým subjektům je prominut správní poplatek za přijetí
žádosti o povolení posečkání úhrady daně, popřípadě rozložení její úhrady
na splátky, nebo o změnu tohoto rozhodnutí, za podmínky, že žádost bude
podána od účinnosti tohoto rozhodnutí do dne 31. 7. 2020. Jinak podání této
žádosti standardně podléhá správnímu poplatku ve výši 400 Kč.
Kromě výše uvedených
automatických prominutí, které se ale týkají pouze daně z příjmů
a pouze pro určité období, mohou daňové subjekty využít
i individuální žádosti o prominutí úroku z prodlení
a posečkání úhrady daně, které se budou týkat typicky jiných daní. Pokud
bude daňovému subjektu na základě individuální žádosti podle § 259b
daňového řádu alespoň částečně v souvislosti s šířením koronaviru
prominut úrok z prodlení, automaticky dojde i k prominutí pokuty
za opožděné tvrzení daně podle § 250 daňového řádu, u níž zákon
individuální prominutí nepřipouští. Stejně tak dojde k automatickému
prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně podle § 250 daňového řádu
v případech, kdy bude v souvislosti se šířením koronaviru daňovému
subjektu na základě individuální žádosti podle § 156 daňového řádu
povoleno posečkání úhrady daně nebo rozložení její úhrady na splátky.
Účelem tohoto
prominutí je řešení individuálních situací, kdy okolnosti související se
šířením koronaviru materiálně znemožnily daňovému subjektu plnění jeho
povinností (typicky např. onemocnění či karanténa daňového subjektu, jeho
jednatele či klíčových zaměstnanců). Prominutí se bude aplikovat bez časového
omezení a bude dopadat na veškeré daně spravované orgány podřízenými
Ministerstvu financí a na veškeré daňové subjekty; k akcesorickému
prominutí pokuty dojde vždy u té daně, u které došlo k prominutí
úroku, popř. k posečkání.
Plátcům daně
z přidané hodnoty bude z důvodu předmětné mimořádné události
prominuta též pokuta za nepodání kontrolního hlášení ve výši
1 000 Kč, tedy v případech, kdy plátce podá kontrolní hlášení
dodatečně, aniž by k tomu byl vyzván. Prominuty budou ty pokuty,
u níž vznikne povinnost k úhradě v období od 1. 3. 2020 do 31.
7. 2020 (první pokuta za nepodání kontrolního hlášení v daném roce dle
§ 101j zákona o dani z přidané hodnoty nevzniká). Důvodem
prominutí je zvýšení tolerance nejméně závažných pochybení ze strany daňových
subjektů za situace, kdy okolnosti související se šířením koronaviru snižují
jejich akceschopnost při plnění povinností. Tolerance nicméně bude platná pro
všechny plátce daně a s ohledem na administrativní dopady nebude
požadováno prokázání toho, že zpoždění bylo zapříčiněno právě šířením tohoto
viru. Promíjení vyšších pokut potom upravuje pokyn GFŘ D-44, jak je uvedeno
dále.
Takže pokud bychom
to stručně zrekapitulovali, potom se promíjí:
–
pokuta
za opožděné podání daňového přiznání k dani z příjmu za rok 2019, pokud bude podáno do 1.
7. 2020, a to automaticky všem daňovým subjektům,
–
úrok
z prodlení a úrok z posečkané částky související s pozdní úhradou
daně z příjmů za rok 2019, pokud k úhradě daně dojde nejpozději 1. 7.
2020, a to automaticky všem daňovým subjektům,
–
pokuta
za nepodání kontrolního hlášení ve výši 1 000 Kč, pokud povinnost
k její úhradě vznikla v období od 1. 3. 2020 do 31. 7. 2020,
a to automaticky všem plátcům,
–
správní
poplatek ve výši 1 000 Kč, za přijetí žádosti o prominutí úroku
z prodlení nebo úroku z posečkané částky a za přijetí žádosti
o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení (týká se pouze vyšších
pokut ve výši 10. 30 a 50 tis. Kč), za podmínky, že žádost bude
podána od účinnosti tohoto rozhodnutí do dne 31. 7. 2020, a to automaticky
všem daňovým subjektům,
–
správní
poplatek ve výši 400 Kč,
za přijetí žádosti o povolení posečkání úhrady daně, popřípadě rozložení
její úhrady na splátky, nebo o změnu tohoto rozhodnutí, za podmínky, že
žádost bude podána od účinnosti tohoto rozhodnutí do dne 31. 7. 2020, a to
automaticky všem daňovým subjektům,
–
pokuta
za opožděné tvrzení daně,
pokud na základě individuální žádosti došlo alespoň částečně k prominutí
úroku z prodlení nebo k povolení posečkání úhrady daně nebo rozložení
její úhrady na splátky, v tomto případě se prominutí týká pouze
konkrétních žadatelů.
Ve Finančním
zpravodaji č. 4/2020 byl dále zveřejněn pokyn GFŘ D-44 k promíjení
úroku z prodlení, úroku z posečkané částky a pokuty za nepodání
kontrolního hlášení. Tento pokyn upravuje postup orgánů Finanční správy České
republiky při rozhodování o prominutí úroku z prodlení a úroku
z posečkané částky a pokuty za nepodání kontrolního hlášení ve
výši 10 000 Kč až 50 000 Kč v souvislosti s mimořádnými
opatřeními přijatými k prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření nákazy
koronavirem. Tento pokyn se vztahuje na úroky z prodlení podle § 252
daňového řádu a úroky z posečkané částky dle § 157 odst. 2
daňového řádu na všech druzích daně a na pokuty za nepodání kontrolního
hlášení ve výši 10 000 Kč až 50 000 Kč, tedy s výjimkou pokuty
ve výši 1 000 Kč, která je řešena výše uváděným rozhodnutím. Pokyn se
vztahuje na případy, kdy vydání výzvy související s kontrolním hlášením
nastalo v době od 1. 3. 2020 do 31. 7. 2020. Z pohledu prominutí
úroků pokyn nijak časově omezený není.
Z pohledu
prominutí úroků pokyn odkazuje na pokyn GFŘ D-21, z pohledu prominutí
pokuty v souvislosti s kontrolním hlášením potom na pokyn GFŘ D-29.
V pokynu D-44 se uvádí, že při posuzování žádostí o prominutí bude
postupováno v souladu s těmito pokyny, ale nad jejich rámec přidává
další ospravedlnitelné důvody, a to že daňový subjekt věrohodně prokáže,
že prodlení s úhradou daně je důsledkem působení mimořádných opatření
souvisejících s nákazou koronavirem a dále že daňový subjekt nebo
jeho zástupce věrohodně prokáže, že vznik pokuty za nepodání kontrolního
hlášení je důsledkem působení mimořádných opatření souvisejících s nákazou
koronavirem.
Daňový subjekt je
oprávněn prokázat naplnění některého důvodu jakýmikoli prostředky
V případě
prokazování vztahu k mimořádným opatřením lze uvažovat např.
o doložení vlivu karanténního opatření, nemoci, souvisejícího pečování
o člena domácnosti (týkající se daňového subjektu, jeho zástupce nebo osob
klíčových pro činnost daňového subjektu). V případě prokazování
ospravedlnitelného důvodu prodlení souvisejícího s úroky lze dále uvažovat
např. o seznamu stornovaných zájezdů/letenek/vstupenek/akcí, porovnání
výše obsazenosti či tržeb vůči předchozímu období, prokázání výpadku výroby pro
překážky související s mimořádnými opatřeními na straně dodavatele apod.
Dále již správce daně
postupuje v souladu s pokyny GFŘ D-21 a D-29. O prominutí
příslušenství daně nebo pokuty za nepodání kontrolního hlášení musí daňový
subjekt požádat formou žádosti. Na žádost o prominutí úroku nebo pokuty za
nepodání kontrolního hlášení neexistuje speciální formulář, tzn., že se jedná
o podání, u kterých daňový řád nepředpokládá konkrétní formu. Jako
každé jiné podání vůči správci daně musí však i toto podání splňovat požadavky
uvedené v § 70 daňového řádu, především pak z podání musí být
zřejmé: kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje.
Z pohledu lhůty
pro podání potom platí, že žádost o prominutí pokuty za nepodání
kontrolního hlášení musí být podána nejpozději do tří měsíců ode dne právní
moci platebního výměru.
Prominout úroky
z prodlení a úroky z posečkané částky lze až poté, co byla zcela
uhrazena daň, k níž se toto příslušenství váže. Úhrada daně je první
podmínkou, jejíž splnění správce daně posuzuje. Prominout pokutu za nepodání
kontrolního hlášení lze až poté, co související kontrolní hlášení bylo následně
podáno. Není-li tato podmínka splněna, nelze přistoupit ani k posuzování
věcných důvodů pro prominutí.
Pokud daňový subjekt
potřebuje řešit úroky z prodlení týkající se jiné daně než je daň
z příjmů, nebo pokutu za nepodané kontrolní hlášení jinou než
1 000 Kč, a tyto případy mají souvislost s epidemií
koronaviru, postupuje podle pokynu GFŘ D-44. Žádosti podané do 31. 7. 2020 jsou
osvobozeny od správních poplatků.
Je zásadní, aby
v případě, že pro prominutí je stanoven termín 1. 7. 2020, tento termín
byl skutečně dodržen, protože v opačném případě by případné sankce byly
stanoveny již od 1. 4. 2020, nikoliv od 1. 7. 2020. V takovém případě je ale možnost využít
individuálního prominutí na základě žádosti o prominutí příslušenství, jak
je uvedeno výše, a to v souladu s pokynem GFŘ D-44. Stejně tak
by bylo nutné postupovat v případě, že by poplatník měl povinnost podat
daňové přiznání v termínu k 1. 7. 2020 a tento termín by z důvodu
opatření proti šíření koronaviru nestihl. Opět by tedy bylo nutné podat
individuální žádost v souladu s pokynem GFŘ D-44, která by ovšem
v těchto případech měla mít vzhledem k úpravě tohoto pokynu velmi
vysokou pravděpodobnost úspěchu.
Současně ještě
doplňujeme, že uvedená opatření se ve stejném rozsahu týkají i právnických
osob, které mají zdaňovacím obdobím hospodářský rok, i v tomto
případě platí termín 1. 7. 2020.
Další opatření
v daňové oblasti
jsou zveřejněna ve
Finančním zpravodaji č. 5/2020. Jedná se o rozhodnutí
č. MF-7633/2020/3901-2 o prominutí příslušenství daně, zálohy na daň
a správního poplatku z důvodu mimořádné události, kterým se promíjí
další skupina sankcí, která by vznikla v důsledku šířením nákazy
koronavirem. První případ prominutí se týká pokuty za pozdní podání daňového
přiznání k dani z nemovitých věcí, u kterého lhůta pro podání
uplyne v období od 31. 3. 2020 do 31. 7. 2020. Pokud bude toto daňové
přiznání podáno do 31. 8. 2020, dojde k automatickému prominutí pokuty za
opožděné podání daňového přiznání, která by jinak byla uložena podle § 250
odst. 1 daňového řádu.
Jako počátek
rozhodného období byl stanoven den 31. 3. 2020, neboť k tomuto dni uplyne
první lhůta pro podání daňového přiznání k dani z nabytí nemovitých
věcí ode dne vyhlášení nouzového stavu vládou České republiky.
Obdobně je tomu potom
také s úhradou této daně, která je splatná poslední den lhůty pro podání
daňového přiznání, a to bez ohledu na to, zda je splatná formou zálohy či
nikoliv. Pokud bude tato daň či záloha na ní zaplacena nejpozději 31. 8.
2020, dojde k automatickému prominutí úroku z prodlení podle
§ 252 daňového řádu a úroku z posečkané částky podle § 157
daňového řádu, protože uvedené prominutí se vztahuje i na případy, kdy
bylo v rozhodném období povoleno posečkání na delší období než do dne 31.
8. 2020 a daňový subjekt přesto daň do 31. 8. 2020 uhradí. Pokud daňový
subjekt v této lhůtě předmětné platební povinnosti neuhradí, lze úrok
z posečkané částky prominout na základě individuální žádosti podle
§ 259b daňového řádu.
Pro úplnost doplňme,
že v souladu s § 32 zákonného opatření Senátu
č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění
pozdějších předpisů, je daňové přiznání k dani z nabytí nemovitých
věcí poplatník povinen podat nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce
následujícího po kalendářním měsíci, v němž byl v katastru
nemovitostí proveden příslušný vklad, a pokud se jedná o nemovité
věci nezapisované do katastru nemovitostí, potom v souladu s § 33
tohoto zákonného opatření je daňové přiznání k dani z nabytí
nemovitých věcí poplatník povinen podat nejpozději do konce třetího
kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž došlo
k nabytí vlastnického práva k nemovité věci, která není evidována
v katastru nemovitostí.
Příklad
K zápisu
vkladu do katastru nemovitostí došlo 15. 2. 2020. Lhůta pro podání daňového
přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí, a současně lhůta pro
platbu daně, případně zálohy na ní, uplyne 31. 5. 2020.
Pokud bude daňové
přiznání podáno a daň (příp. záloha na ni) zaplacena nejpozději 31. 8.
2020, dojde k automatickému prominutí pokuty za opožděné podání daňového
přiznání a úroku z prodlení za pozdní úhradu daně. Není potřeba
podávat žádnou žádost, k prominutí dochází automaticky na základě
rozhodnutí zveřejněného ve Finančním zpravodaji č. 5/2020.
Dále byla uvedeným
rozhodnutím prominuta záloha na daň z příjmů, která je splatná 15. 6.
2020. Toto prominutí se týká všech poplatníků daně z příjmů, a to
jak právnických, tak i fyzických osob. Zálohu k 15. 6. 2020 nikdo
platit nemusí, a to opět bez jakýchkoliv sankcí. Nicméně podle mého názoru
nic nebrání tomu, aby byla tato záloha uhrazena dobrovolně, pokud např.
poplatník i přes nastalou situaci očekává za rok 2020 vyšší daňovou
povinnost. Prominutí se ale týká pouze záloh podle § 38a ZDP, netýká se
tedy zaměstnanců, resp. poplatníků s příjmy ze závislé činnosti.
Dále toto rozhodnutí
upravuje situaci, kdy poplatník podal individuální žádost o prominutí
vyšší pokuty za nepodání kontrolního hlášení, tj. 10 000 Kč, 30
000 Kč nebo 50 000 Kč, a tato pokuta mu byla na základě této
individuální žádosti alespoň částečně prominuta. V takovém případu dochází
k prominutí pokuty podle § 250 odst. 1 daňového řádu za opožděné
podání daňového přiznání k dani z přidané hodnoty za zdaňovací
období, které je zcela nebo zčásti shodné s obdobím, za které se podává
kontrolní hlášení, u něhož došlo k prominutí této pokuty za nepodání
kontrolního hlášení, pokud k podání opožděného daňového přiznání došlo
nejpozději v den, kdy bylo podáno toto opožděné kontrolní hlášení. Důvodem
této úpravy je také skutečnost, že u této pokuty zákon individuální
prominutí nepřipouští.
Individuální
žádost o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení bude posuzována
podle výše uvedeného pokynu GFŘ D-44.
Konečně předmětným
rozhodnutím dojde k prominutí správního poplatku spojeného s přijetím
žádosti o vrácení daní při dovozu nebo o prominutí celního nedoplatku
podle čl. 116 celního kodexu Unie a k prominutí správního poplatku
spojeného s přijetím žádosti o povolení úlevy na dani nebo cle podle
čl. 110 a 112 celního kodexu Unie. Prominutí se bude vztahovat na období
ode dne účinnosti tohoto rozhodnutí do dne 31. 7. 2020. Důvodem je zpřístupnění
těchto institutů pro co nejširší okruh daňových subjektů.
Odložení spuštění
3 a 4 vlny elektronické evidence tržeb
Příslušný zákon byl
v době sestavování tohoto příspěvku již ve stavu legislativní nouze
schválen jak poslaneckou sněmovnou, tak senátem, a dokonce i podepsán
prezidentem, pouze se čekalo na jeho zveřejnění ve Sbírce zákonů. Jedná se
o sněmovní tisk č. 788 a příslušná úprava je postavena tak, že
subjekt evidence tržeb není povinen plnit podle zákona upravujícího evidenci
tržeb evidenční povinnost a povinnost umístit informační oznámení
v období 3 měsíců ode dne ukončení nouzového stavu vyhlášeného dne 12.
března 2020.
Osvobození OSVČ od
povinnosti hradit zálohy na sociální pojištění
Opět se jedná
o návrh zákona, který byl již schválen a podepsán prezidentem
a chybí pouze jeho zveřejnění ve Sbírce zákonů. Návrh zákona byl
projednáván jako sněmovní tisk č. 787. Podle této úpravy nejsou OSVČ,
a to jak vykonávající hlavní tak i vedlejší SVČ, povinny platit
zálohy na pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti za kalendářní měsíce v období březen až srpen 2020. Pokud
byla záloha na pojistné zaplacena za některý kalendářní měsíc tohoto období,
použije se na úhradu splatných závazků a poté záloh na pojistné na další
kalendářní měsíce roku 2020.
Současně se stanoví,
že se roční pojistní snižuje o výši těch záloh, které nebyly OSVČ povinny
platit, neboť jinak by vznikaly velké nedoplatky na ročním pojistném. To
znamená, že od vypočteného pojistného za rok 2020 si OSVČ odečte nejen zálohy,
které byly v roce 2020 zaplaceny (tj. zálohy za leden, únor a září až
prosinec 2020), ale též zálohy, jejichž placení bylo za období březen až srpen
2020 prominuto. Pojistné se však snižuje maximálně o šestinásobek
minimální zálohy pro OSVČ podle druhu výdělečné činnosti (hlavní nebo
vedlejší) platné pro rok 2020.
A nakonec se
také stanoví, že období, po které nebyly placeny zálohy na pojistné, se bude
při výpočtu osobního vyměřovacího základu podle § 16 zákona
o důchodovém pojištění považovat u OSVČ s hlavní samostatnou výdělečnou
činností za tzv. vyloučenou dobu, aby nedocházelo ke snižování průměru příjmů,
z nichž se vypočítává procentní výměra důchodu.
Obdobné změny
v oblasti zdravotního pojištění
Právní úprava je
zapracována do nového § 28c zákona č. 592/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. První změnou je posunutí termínu pro podání tvz. Přehledu
OSVČ, podání přehledu za rok 2019 může podle navržené právní úpravy realizovat
OSVČ až do 3. 8. 2020.
Dále zákon zavádí
plošné odpuštění záloh na pojistné v období měsíce března až srpna 2020 až
do výše pojistného vypočítaného z minimálního vyměřovacího základu.
Splacení pojistného vzniklého v tomto období, které je vyšší než pojistné
vypočtené z minimálního vyměřovacího základu, poté může (ale nemusí) OSVČ
odložit až do podání přehledu o příjmech a výdajích za rok 2020
v roce 2021, resp. do 8 dní po podání tohoto přehledu. Protože se jedná
o možnost poskytnout OSVČ, předpokládá se, že některé OSVČ, které nejsou
v mimořádnou situací tolik zasaženy, budou pojistné nad rámec pojistného
vypočteného z minimálního vyměřovacího základu nadále platit
prostřednictvím záloh ve standardním termínu, čímž předejdou tomu, aby
v příštím roce musely jednorázově provést vysoký doplatek pojistného.
I návrh tohoto
zákona je již projednán a schválen a po podpisu prezidenta, opět tedy
schází pouze zveřejnění ve Sbírce zákonů.
Současně by měly být
projednány změny v oblasti ošetřovného, a to zejména prodloužení
ošetřovného na celou dobu uzavření školského či obdobného zařízení (dosud
maximálně 9, případně 16 kalendářních dní) a ošetřovné by mělo náležet při
péči o dítě do 13 let věku (dosud pouze 10 let věku). Dále platí, že je
řešena i možnost poskytování ošetřovného OSVČ, podle informací
MPSV ČR bude v případě živnostníků (OSVČ) výpadek jejich příjmů
z důvodu péče o děti sanovat dle dohody vlády program Ministerstva
průmyslu a obchodu.
Program Antivirus,
nebo-li program ochrany zaměstnanosti
Prostřednictvím
tohoto programu chce stát kompenzovat zaměstnavatelům náklady na mzdy, čímž
budou ochráněna pracovní místa, protože zaměstnavatelé nebudou muset sáhnout
k propouštění. Kompenzace má náležet zaměstnavatelům, jejichž hospodářská
činnost bude ohrožena v důsledku šíření nákazy, bude poskytován příspěvek
na plnou či částečnou úhradu náhrad mezd, které budou zaměstnancům náležet
z důvodu překážky na straně zaměstnance (nařízení karantény) nebo na
straně zaměstnavatele (překážka – uzavření provozovny z důvodu nařízení
vlády uzavřít provoz), bude-li prokázáno, že překážka v práci vznikla
v důsledku nákazy koronaviru.
Více již najdete
v měsíčníku Daně a Účetnictví bez chyb, pokut a penále 6/2020 a v
odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus.
Poskytování zaměstnaneckých benefitů zaměstnancům je součástí
motivace zaměstnanců a vede k posílení pozitivního vztahu zaměstnance
k zaměstnavateli. V návaznosti
na důsledky šíření koronaviru SARS CoV-2 v ČR se v textu
zaměříme na tři zaměstnanecké benefity: práce z domova, poskytnutí
zápůjček zaměstnancům, poskytnutí sociálních výpomocí zaměstnancům. Jak má
zaměstnavatel postupovat při poskytování uvedených benefitů z hlediska
daně z příjmů?
Mezi benefity
patří i další výhody poskytované zaměstnavatelem,
které umožňuje
zákoník práce, jako jsou např. nadstandardní délka dovolené, vyšší výše
odstupného při rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem,
volno pro zařizování soukromých potřeb zaměstnance, zavedení pružného rozvržení
pracovní doby, zavedení konta pracovní doby, příplatek k výši nemocenských
dávek do výše běžné mzdy zaměstnance, poskytování nadlimitní výše stravného při
tuzemských pracovních cestách a nadlimitní výše stravného a kapesného
při zahraničních pracovních cestách, dále pak poskytování zaměstnaneckých akcií
a opčních programů, bezplatné poskytování služebního auta i pro
soukromé účely (manažerské auto), zajišťování nebo hrazení dopravy do
zaměstnání a ze zaměstnání, poskytnutí bezplatného přechodného ubytování,
zřizování firemních školek apod.
V § 6
odst. 9 ZDP nalezneme velký výčet osvobození poskytovaných benefitů od
daně z příjmů ze závislé činnosti, přičemž podmínka pro osvobození od daně se někdy
váže na poskytování zaměstnaneckých benefitů z fondu kulturních
a sociálních potřeb, a u zaměstnavatelů, kteří tento fond
netvoří, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo
z výdajů (nákladů), které nejsou u zaměstnavatele výdaji (náklady) na
dosažení, zajištění a udržení příjmů. V § 6 ZDP nalezneme rovněž
pro některá plnění zaměstnavatele limity, do jejichž výše není plnění
zaměstnavatele předmětem daně příjmů ze závislé činnosti (§ 6 odst. 7
ZDP), a limity, do jejichž výše jsou poskytované zaměstnanecké benefity na
straně zaměstnance osvobozeny od daně z příjmů závislé činnosti (§ 6
odst. 9 ZDP), a nad tyto limity podléhá plnění zaměstnavatele na
straně zaměstnance zdanění daní z příjmů ze závislé činnosti (ze
superhrubé mzdy).
Stěžejním
ustanovením zákona o daních z příjmů pro zaměstnavatele je § 24
odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP. Podle tohoto ustanovení jsou daňově uznatelnými výdaje (náklady)
vynaložené zaměstnavatelem na pracovní a sociální podmínky, na péči
o zdraví a na zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců, pokud práva
zaměstnanců vyplývají:
· z kolektivní smlouvy,
· z vnitřního předpisu zaměstnavatele,
· z pracovní smlouvy uzavřené mezi
zaměstnancem a zaměstnavatelem,
· z jiné smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem
a zaměstnavatelem,
pokud zákon
o daních z příjmů nebo jiný zvláštní zákon nestanoví jinak.
PRÁCE Z DOMOVA
(HOME OFFICE) se stává
v současné době významným zaměstnaneckým benefitem, a stoupá počet
profesí, ve kterých je možné vykonávat částečně (jeden nebo několik dnů
v týdnu) nebo plně práci z domova. Podstatou home office je, že
zaměstnanec pracuje podle pokynů zaměstnavatele, přičemž pracovní režim si řídí
sám zaměstnanec – zaměstnanec si určuje rozvrh pracovní doby a ovlivňuje
si tak svůj pracovní režim. To klade na zaměstnance mnohem větší nároky, co se
týče jeho zodpovědnosti, ale současně mu to dává mnohem větší prostor pro
skloubení pracovního a soukromého života.
Práce
z domova z pohledu zákoníku práce
Ve stávajícím znění
zákoníku práce (dále ZP) dosud nenalezneme přímou definici práce z domova.
Práci z domova lze podřadit mezi tzv. zvláštní povahu práce některých
zaměstnanců, řešenou v § 317 ZP. Zde se uvádí, že na pracovněprávní
vztahy zaměstnance, který nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale podle
dohodnutých podmínek pro něj vykonává sjednanou práci v pracovní době,
kterou si sám rozvrhuje, se vztahuje tento zákon s tím, že:
a) se na něj
nevztahuje úprava rozvržení pracovní doby, prostojů ani přerušení práce
způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy,
b) při jiných
důležitých osobních překážkách v práci mu nepřísluší náhrada mzdy nebo
platu, nestanoví-li prováděcí právní předpis jinak (§ 199 odst. 2 ZP)
nebo jde-li o náhradu mzdy nebo platu podle § 192 ZP; pro účely
poskytování náhrady mzdy nebo platu podle § 192 ZP platí pro tohoto
zaměstnance stanovené rozvržení pracovní doby do směn, které je zaměstnavatel
pro tento účel povinen určit,
c) mu nepřísluší
mzda nebo plat nebo náhradní volno za práci přesčas ani náhradní volno nebo
náhrada mzdy anebo příplatek za práci ve svátek.
Z výše uvedeného
znění zákoníku práce vyplývají principy práce z domova:
· jedná se o práci mimo
pracoviště zaměstnavatele, přičemž
tomu nic nebrání, když zaměstnanec dochází dle potřeby na pracoviště za účelem
převzetí podkladů, předání výsledků práce nebo komunikace s ostatními
zaměstnanci;
· zaměstnanec si sám
rozvrhuje pracovní dobu, ve které má splnit pracovní úkoly uložené
zaměstnavatelem –
zaměstnavatel není povinen a ani oprávněn rozvrhnout zaměstnanci
pracujícímu z domova pracovní dobu, zaměstnavatel je limitován jen tím, že
množství práce, které zaměstnanci přidělí, musí být zvládnutelné průměrným
zaměstnancem ve stanovené týdenní pracovní době.
Dohoda
o výkonu práce z domova může být součástí pracovní smlouvy, nebo může
být uzavřena jako samostatná dohoda upravující podmínky výkonu práce, včetně ujednání podmínek odměňování,
ujednání o náhradách za používání vlastního pracovního zařízení, vlastních
přístrojů a nářadí používaných v rámci práce z domova, ujednání
o náhradě nákladů za telekomunikační poplatky hrazené zaměstnancem ad.
Vždy však bude obsahovat specifické ujednání o jedné z podstatných
náležitostí pracovního poměru, kterou je místo výkonu práce.
V případě, že
zaměstnanec pracuje v rámci svého rozhodnutí ve svátek, nenáleží mu za
takovou práci ani náhrada mzdy, ani náhradní volno, ani příplatek. Totéž se
týká práce přesčas, ke které se zaměstnanec sám rozhodne. Krom těchto dvou
výjimek stanovených přímo v § 317 písm. c) ZP má zaměstnanec
pracující z domova nárok na všechny ostatní příplatky, které zákoník práce
umožňuje a upravuje.
Na výkon práce
z domova se vztahují další důležitá ustanovení zákoníku práce:
·
§ 2
odst. 2 ZP
– zde se uvádí, že závislá práce má být vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za
práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele, a to v pracovní
době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě
·
§ 151
ZP – zde
se uvádí, že zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci, není-li
v tomto zákoně dále stanoveno jinak, náhradu výdajů, které mu vzniknou
v souvislosti s výkonem práce, v rozsahu a za podmínek
stanovených v části sedmé ZP.
K výhodám
práce z domova patří:
- sladění pracovních
povinností s rodinným a osobním životem,
- možnost vlastního
rozvrhu pracovní doby,
- úspora času
a cestovních nákladů s ohledem na to, že odpadá cesta na
pracoviště,
- zajištění péče
o děti (výhodné v případě jejich volna)
Mezi nevýhody
práce z domova lze počítat:
- ztráta kontaktu
s kolegy v zaměstnání (s nadřízenými a spoluzaměstnanci),
- nezbytné vybavení
vymezeného pracoviště doma,
- nezbytné vybavení
nářadím a potřebnými předměty dle druhu výkonu práce z domova,
- náročnost na
kontrolu své práce a nutná vlastní sebekázeň,
- zvýšené náklady na
elektřinu, vytápění, internet a další služby a nutnost jejich
sledování.
Daňové řešení nákladů zaměstnance
vynaložených při práci z domova vychází ze znění
§ 6 odst. 7 ZDP, přičemž touto otázkou se zabýval i příspěvek
KOOV číslo 546/26.06.19 „Daňové souvislosti práce z domova (home
office)“, který byl uzavřen na jednání
s GFŘ dne 20. 11. 2019.
K daňovému ošetření nákladů zaměstnance kompenzovaných
zaměstnavatelem, které mu vznikly z titulu
práce z domova, GFŘ v rámci příspěvku KOOV uvádí, že zákoník
práce nezná pojem “práce z domova”, ani nijak šířeji neřeší související
problematiku, pouze definuje “zvláštní povahu práce některých zaměstnanců”
v § 317 ZP. Současná právní úprava stojí na zásadě, že závislá práce
musí být vykonávána na náklady a odpovědnost zaměstnavatele ve smyslu
§ 2 odst. 2, § 151 a § 346b odst. 2 ZP. Za
předpokladu splnění všech zákonných podmínek daných zákoníkem práce je
zaměstnavatel povinen hradit zaměstnanci náklady, které mu prokazatelně vzniknou
při výkonu práce, ať už zaměstnanec práci vykonává na pracovišti zaměstnavatele
nebo pracuje např. z domova. Tyto náklady nemohou však být zahrnuty ve
mzdě či platu. Zároveň platí, že pokud zaměstnanci žádné náklady spojené
s výkonem práce mimo pracoviště zaměstnavatele nevzniknou, zaměstnavatel
nic hradit nebude. Výši nákladů, které zaměstnavateli vznikly, je zaměstnanec
povinen prokázat. Zaměstnanec tedy musí poskytnout zaměstnavateli součinnost
pro stanovení výše náhrady nákladů. Za předpokladu, že tedy práce bude vykonávána
v souladu se zákoníkem práce a budou splněny podmínky ZDP pro
poskytnutí náhrady výdajů vynaložených zaměstnancem dle § 6 odst. 7
ZDP, pak v případě kompenzace vynaložených nákladů zaměstnancem
při práci z domova nevzniká na straně zaměstnance zdanitelný příjem.
Přitom je na zaměstnavateli, aby prokázal, že plnění poskytnuté zaměstnanci je
skutečně kompenzací jím účelně vynaložených nákladů.
Dle ustanovení
§ 6 odst. 7 ZDP se za příjmy ze závislé činnosti v souvislosti
s prací z domova nepovažují a předmětem daně nejsou:
·
písm. a)
– náhrady cestovních výdajů
poskytované v souvislosti s výkonem činnosti, ze které plyne příjem
ze závislé činnosti, do výše stanovené nebo umožněné zákoníkem práce pro
zaměstnance neziskové organizace, jakož i hodnota bezplatného stravování
poskytovaná zaměstnavatelem na pracovních cestách; jiné a vyšší náhrady
jsou zdanitelným příjmem zaměstnance.
Z § 34 odst. 1 písm. b)
ZP vyplývá, že pracovní smlouva musí obsahovat místo nebo místa výkonu
práce, ve kterých má být práce vykonávána. Z toho vyplývá, že
zaměstnavatel může se zaměstnancem smluvně dohodnout i více míst výkonu
práce, např. může být smluvně dohodnuto, že místem výkonu práce je pracoviště
zaměstnavatele i bydliště zaměstnance, anebo pouze bydliště zaměstnance.
Ustanovení § 34a ZP stanoví, že není-li v pracovní smlouvě sjednáno
pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad, platí, že pravidelným
pracovištěm je místo výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě. Jestliže je
však místo výkonu práce sjednáno šířeji, než jedna obec, považuje se za
pravidelné pracoviště obec, ve které nejčastěji začínají cesty zaměstnance za
účelem výkonu práce.
Cestovními výdaji zaměstnanců pracujících
z domova jsou výdaje vzniklé při pracovní cestě [§ 152 písm. a) ZP s vazbou na
vymezení pracovní cesty v § 42 ZP] a při cestě mimo
pravidelné pracoviště [§ 152 písm. b) ZP]. Pracovní cesta je
v zákoníku práce definována v § 42 ZP jako cesta „k výkonu
práce mimo sjednané místo výkonu práce” a pro účely cestovních náhrad se
za pracovní cestu považuje i cesta mimo pravidelné pracoviště [§ 156
odst. 2 ZP s vazbou na § 152 písm. b) ZP].
Pokud má tedy zaměstnanec při práci z domova sjednáno
pravidelné pracoviště v místě svého bydliště, pak jakákoli cesta
vykonaná zaměstnancem v souvislosti s jeho výkonem práce mimo
bydliště je považována za pracovní cestu, za niž mu náleží náhrada cestovních
výdajů, a to i v případě, že ze svého pravidelného pracoviště
jel do svého druhého místa výkonu práce, kterým může být sídlo (pracoviště)
zaměstnavatele.
V případě, že je smluvně dohodnuto, že pravidelným
místem výkonu práce je sídlo (pracoviště) zaměstnavatele a zaměstnanec má
sjednáno v pracovní smlouvě své bydliště jako další místo výkonu práce,
které není shodné s pravidelným pracovištěm, lze poskytovat náhrady
cestovních výdajů zaměstnanci i za cesty konané v souvislosti
s výkonem práce mezi oběma místy výkonu práce (tj. mezi bydlištěm
a sídlem/pracovištěm zaměstnavatele).
V případě, že pravidelné pracoviště
zaměstnance je sjednáno v místě pracoviště zaměstnavatele, pak při
práci z domova nejsou zaměstnanci v souvislosti s jeho výkonem
práce z domova poskytovány cestovní náhrady.
·
písm. d)
– náhrady za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných
pro výkon práce
poskytované zaměstnanci podle zákoníku práce
V § 190
odst. 1 ZP se uvádí, že sjedná-li zaměstnavatel, popř. vnitřním předpisem
stanoví nebo individuálně písemně určí podmínky, výši a způsob poskytnutí
náhrad za opotřebení vlastního nářadí, zařízení nebo jiných předmětů potřebných
k výkonu práce zaměstnance, poskytuje mu tuto náhradu za dohodnutých,
stanovených nebo určených podmínek. Může jít např. o používání vlastního
počítače, tiskárny, mobilního telefonu pro účely prací z domova, ale může
se jednat též např. o pracovní stůl, kancelářské židle, skříně či další
vybavení pracovny zaměstnance pracujícího z domova.
Z ustanovení
§ 6 odst. 8 ZDP pak plyne, že hradí-li zaměstnavatel zaměstnanci výdaje
(náhrady) podle § 6 odstavce 7 písm. b) až d) ZDP paušální částkou,
považují se tyto výdaje za prokázané do výše paušálu stanoveného zvláštními
předpisy nebo paušálu uvedeného v kolektivní smlouvě, ve vnitřním předpise
zaměstnavatele, v pracovní nebo jiné smlouvě za předpokladu, že výše
paušálu byla zaměstnavatelem prokazatelně stanovena na základě kalkulace
skutečných výdajů. Jde-li o paušál za
použití vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce
zaměstnance, které by jinak byly odpisovány, uzná se jen do výše, v jaké
by zaměstnavatel uplatňoval odpisy srovnatelného hmotného majetku při
rovnoměrném odpisování v dalších letech odpisování.
Příklad
Zaměstnanec na
základě dohody se svým zaměstnavatelem pracuje z domova a bude
zaměstnavateli k dispozici na svém soukromém mobilu. V dodatku
pracovní smlouvy zaměstnance je sjednána následující forma paušálních náhrad za
využití soukromých věcí zaměstnance při práci z domova:
· za využití počítače, softwaru, monitoru,
klávesnice, tiskárny náhrada 55 Kč za den
· za využití nezbytného nábytku (pracovní stůl,
otočná kancelářská židle, poličky, skříň) náhrada 25 Kč za den
· za využití mobilu náhrada 20 Kč za den
Celkové denní
paušální náhrady činí 100 Kč. Celkové měsíční paušální náhrady pak při
dohodnuté práci doma 5 pracovních dnů v týdnu činí 100 Kč x 5 dnů x 4
týdny = 2 000 Kč.
Paušální měsíční
náhrada za opotřebení vlastního majetku zaměstnance nebude předmětem daně
z příjmů ze závislé činnosti a ani předmětem pojistného na sociální
a zdravotní pojištění. Zaměstnavatel si může uplatnit výši zaplacených
paušálních náhrad do daňově uznatelných výdajů (nákladů).
Příklad
Zaměstnanec má
uzavřenou pracovní smlouvu na dobu neurčitou. Se zaměstnavatelem se dohodl, že
bude po dobu dvou měsíců pracovat z domova. I při práci z domova
zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci stravenku za zvýhodněnou cenu.
Dle § 6
odst. 9 písm. b) ZDP je od daně z příjmů ze závislé činnosti
osvobozena u zaměstnance hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní
plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti nebo v rámci
závodního stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů. Mezi
závodní stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů patří
i poskytování stravenky. Tedy i při poskytnutí stravenky zaměstnanci
při jeho práci z domova pro zaměstnavatele, jde u zaměstnance o osvobození
tohoto nepeněžního příjmu od daně z příjmů ze závislé činnosti.
Podle § 317
ZP se na pracovněprávní vztahy zaměstnance, který nepracuje na pracovišti
zaměstnavatele, ale podle dohodnutých podmínek pro něj vykonává sjednanou práci
v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje, nevztahuje úprava rozvržení
pracovní doby, prostojů ani přerušení práce způsobené nepříznivými
povětrnostními vlivy. Pokud zaměstnavatel nemůže tomuto zaměstnanci pracovní
dobu rozvrhnout a určit tak začátek a konec směny včetně přestávek na
oddech, nemůže kontrolovat dodržování pracovní doby, a tudíž nemůže být
u tohoto zaměstnance splněna jedna ze základních podmínek pro nárok na
stravenku, která by byla daňově účinným výdajem zaměstnavatele. V daném
případě totiž není splněna jedna z podmínek pro daňovou uznatelnost
příspěvku na závodní stravování zaměstnavatelem dle § 24 odst. 2
písm. j) bod 4 ZDP, a to že přítomnost zaměstnance v práci během
směny trvá alespoň tři hodiny. V tomto případě pak může poskytnutou
stravenku hradit zaměstnavatel ze sociálního fondu nebo se jedná
o nedaňový náklad zaměstnavatele (blíže stanovisko GFŘ uvedené
v rámci projednání příspěvku KOOV, uvedené v závěru této kapitoly)
· písm. e) – povinná plnění zaměstnavatele
na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce stanovená právním předpisem
GFŘ v rámci svého stanoviska při projednání příspěvku
KOOV uvádí, že ze znění § 6 odst. 8 ZDP je zřejmé, že
v tomto ustanovení není uvedena možnost paušalizace pro § 6
odst. 7 písm. e) ZDP, tj. pro povinná plnění zaměstnavatele na
vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce stanovené
právním předpisem – jako je např. plnění typu – náklady na
vytápění/chlazení, elektrickou energii, telekomunikační služby vč.
internetového připojení, náklady na úklid domácí kanceláře, apod. Zákon
o daních z příjmů tedy předpokládá prokázání přímo skutečných výdajů.
Dále GFŘ uvádí, že zaměstnavatel je povinen hradit
náklady, které zaměstnanci prokazatelně vzniknou při výkonu práce, ať už
zaměstnanec práci vykonává na pracovišti zaměstnavatele, nebo pracuje např.
z domova. Zároveň platí, že pokud zaměstnanci žádné náklady spojené
s výkonem práce mimo pracoviště zaměstnavatele nevzniknou, zaměstnavatel
nic hradit zaměstnanci nebude. Výši nákladů, které zaměstnavateli vznikly, je
zaměstnanec povinen prokázat a jsou nezbytné i pro samotné stanovení
paušální náhrady, tzn. je nutné kdykoliv dokázat rozložit a doložit
výdajovými doklady, ze kterých se vycházelo při stanovení paušálu, tzn.,
zaměstnavatel nemůže stanovit paušální náhradu pouze na základě kvalifikovaného
odhadu bez potřebných výdajových dokladů, či za použití znaleckého posudku,
takto postupuje i správce daně při dokazování.
Příklad
Zaměstnanec si
vymezil v rodinném domku jednu místnost s podlahovou plochou 20 m2
k zajišťování výkonu práce z domova. Celková podlahová plocha domu je
100 m2. Práce z domova byla zahájena počátkem března 2020 a trvá do
konce roku 2020. Za rok 2020 činí dle faktur dodavatelů uhrazené náklady na
teplo 27 500 Kč, na vodné a stočné 7 610 Kč a na elektřinu
11 900 Kč.
Zaměstnanec,
který pracuje z domova, může požadovat po zaměstnavateli úhrady poměrné
části výdajů vynaložených na spotřebu elektrické energie, vody, plynu
a vytápění. Tato poměrná část spotřeby médií se stanoví na základě vhodně
zvoleného kritéria, kterým je nejčastěji poměr podlahové plochy místnosti, ve
které zaměstnanec vykonává výkon práce k celkové podlahové ploše bytu nebo
rodinného domu.
V našem
případě činí poměr podlahové plochy využívané k práci z domova
20 %. Celkové roční výdaje na spotřebu médií činí 47 010 Kč, takže
zaměstnanec může po svém zaměstnavateli požadovat v rámci prací
z domova za rok 2020 částku:
47 010 Kč x
0,20 x 10 měsíců: 12 měsíců = 7 835 Kč
Důkazní povinnost
přísluší jednoznačně zaměstnanci, který musí svému zaměstnavateli prokázat,
proč takto postupoval.
V případě
používání mobilních telefonů (pevné linky) lze požadovat zaměstnancem po
zaměstnavateli úhradu veškerých poplatků za provoz mobilního telefonu nebo
jejich poměrnou část a to podle toho, jak je mobilní telefon využíván
k výkonu práce z domova anebo současně i k soukromým
potřebám. Pokud poplatník používá mobil (případně pevnou linku) jak pro
komunikaci v rámci výkonu práce z domova, tak k soukromým
účelům, měla by částka za výdaje na spoje kompenzované zaměstnavatelem
odpovídat reálnému poměru uskutečněných služebních a soukromých hovorů. Je
nutno rozklíčovat celkové telefonní poplatky (paušál a hovorné) na výdaje
kompenzované zaměstnavatelem a na soukromé výdaje.
Možnosti postupu
poplatníka jsou následující:
· vedení podrobné evidence všech hovorů
sloužících ke komunikaci v rámci výkonu práce z domova na základě
přehledu uskutečněných hovorů;
· porovnání úhrady výdajů za telefon např. za
příslušné období (např. za celý rok) před zahájením prací z domova a při
průběhu výkonu práce z domova. Při tomto porovnání nutno zohlednit
případné úpravy ceny hovorného a poplatků poskytovatele těchto služeb.
Otázkou kompenzace výdajů na připojení k internetu
při práci z domova se zabývali předkladatelé příspěvku na KOOV. Uvádí
v něm, že zaměstnavatelé zpravidla kladou velké nároky na zaměstnance
z důvodu nutnosti připojení k internetu tak, aby zaměstnanec mohl
efektivně pracovat mimo svoji kancelář (tj. v rámci home office). Může tak
nastat situace, že někteří zaměstnanci při práci z domova vynaloží vyšší
náklady na připojení k internetu a někteří nikoliv, jelikož jejich
stávající internetové připojení, které mají doma k dispozici, je
postačující.
V situaci, kdy to vyžadují pracovní nároky
zaměstnavatele, měl by zaměstnavatel kompenzovat zaměstnanci náklady na
připojení k internetu související s prací zaměstnance z domova.
Výpočet kompenzace by se měl opírat o míru využití internetu pro závislou
práci z domova a případné soukromé využití zaměstnancem.
V návaznosti na situaci se může jednat o veškeré náklady, pokud je
připojení k internetu využíváno výhradně pro výkon práce zaměstnance
z domova, případně o poměrnou část nákladů dle počtu dnů, ve kterých
zaměstnanec pracoval z domova k celkovým pracovním dnům
v příslušném kalendářním měsíci.
Kompenzace
zaměstnavatelem zaměstnanci poskytnutá za práci z domova je daňově
uznatelným nákladem zaměstnavatele, a to ve smyslu znění § 24
odst. 1 ZDP a v případě paušalizovaných náhrad ve smyslu
§ 24 odst. 2 písm. x ZDP.
K otázce daňové uznatelnosti výdajů na stravování
zajišťované prostřednictvím jiných subjektů, jejichž daňová uznatelnost
závisí na splnění podmínek stanovených v § 24 odst. 2
písm. j) bod 4 ZDP, GFŘ v rámci svého stanoviska při projednání
příspěvku KOOV uvádí, že podle tohoto ustanovení jsou zde vymezené výdaje
na pracovní a sociální podmínky daňově uznatelné, přitom jednou
z nezbytných podmínek jejich daňové uznatelnosti, je přítomnost
zaměstnance v práci během stanovené směny trvající alespoň 3 hodiny.
V situaci, kdy zaměstnanec pracuje v režimu § 317 ZP (tzn.
nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale podle dohodnutých podmínek pro něj
vykonává sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje), je
rozhodující, zda lze v těchto případech stanovit směnu, kterou se podle
§ 78 odst. 1 písm. c) ZP rozumí část týdenní pracovní doby bez
práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem stanoveného
rozvrhu pracovních směn odpracovat. Pokud lze v souladu se zákoníkem práce
v těchto případech směnu stanovit a příspěvek na stravování naplní
podmínky § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP, lze tento náklad
u zaměstnavatele považovat za daňově uznatelný.
BEZÚROČNÉ ZÁPŮJČKY POSKYTNUTÉ
ZAMĚSTNANCI
- Zápůjčkou se zabývá § 2390 až § 2394 ObčZ a rozumí se jí
situace, kdy zapůjčitel přenechá vydlužiteli zastupitelnou
věc tak, aby ji užil podle libosti a po čase vrátil věc stejného druhu.
Zatímco výpůjčka se vztahuje na věci určené individuálně, pak zápůjčka se
vztahuje na věci určené druhově. Zápůjčka může být peněžitá nebo nepeněžitá.
Při peněžité zápůjčce a při zápůjčce poskytnuté v cenných papírech
lze ujednat úroky.
Daňové řešení
bezúročné zápůjčky poskytnuté zaměstnanci jeho zaměstnavatelem vyplývá
z § 6 odst. 9 písm. v) ZDP. Zde se stanoví, že od daně z příjmů ze závislé činnosti je osvobozen příjem od
téhož zaměstnavatele plynoucí zaměstnanci v podobě majetkového prospěchu
při bezúročné zápůjčce až do úhrnné výše jistin 300 000 Kč
z těchto zápůjček. Majetkový prospěch z bezúročných zápůjček
přesahujících výši jistin 300 000 Kč vypočtený za jednotlivé
kalendářní měsíce se oceňuje podle § 6 odst. 3 ZDP a zahrnuje se
do základu daně alespoň jednou za zdaňovací období, a to nejpozději při
zúčtování mzdy za měsíc prosinec.
Příjem
zaměstnance v podobě majetkového prospěchu z bezúročných zápůjček se
zdaňuje až do okamžiku, kdy úhrnná výše jistiny, tj. zůstatek nesplacené
zápůjčky, klesne pod stanovený limit, tj. 300 000 Kč. Při výpočtu příjmu
v podobě majetkového prospěchu se přihlédne ke splátkám zaměstnance,
o které se v průběhu roku úhrnná výše nadlimitní jistiny postupně
snižuje. Zjistí se, ve kterých kalendářních měsících byl stanovený limit
překročen, a za tato období (příslušné kalendářní měsíce) se spočítá
úrokové peněžní zvýhodnění a nejpozději při výpočtu mzdy za měsíc prosinec
se tento příjem zahrne do úhrnu příjmů ze závislé činnosti zaměstnance. Příjem
plynoucí zaměstnanci z bezúročné zápůjčky se určí jako výše obvyklého
úroku, tedy úroku, který je v dané době obvykle používán peněžními ústavy
v daném místě při poskytování obdobných produktů veřejnosti.
V pokynu
GFŘ č. D-22 k § 6 odst. 3 (v případě sjednaného úroku)
a k § 6 odst. 9 písm. v) ZDP (v případě
bezúročných zápůjček) se uvádí, že úrokem obvyklým se rozumí úrok,
který je v době sjednání zápůjčky obvykle používán peněžními ústavy
v místě při poskytování obdobných produktů (úvěrů) veřejnosti a za
jakých úrokových podmínek. Výše úroku obvyklého nemusí být ale stejná po
celou dobu splácení a plátce daně z příjmů ze závislé činnosti
v tomto případě má povinnost přihlédnout k výši úroku obvykle
používaného v příslušném čase (musí reagovat na změny). Při stanovení
obvyklé výše úroku musí plátce daně z příjmů ze závislé činnosti vzít
v úvahu všechny skutečnosti, za kterých jsou peněžními ústavy obdobné
zápůjčky (úvěry) poskytovány, a vybrat takový produkt, který se bude
nejvíce blížit podmínkám, za jakých zápůjčku on sám poplatníkovi s příjmy
ze závislé činnosti poskytuje. Takto vypočtený úrok se použije na nesplacené
zůstatky jistin. Tento výpočet se pro účely zdanění provádí nejméně jedenkrát
za zdaňovací období (nejpozději při zúčtování mzdy za prosinec příslušného
roku). Takto vypočtený úrok je zdanitelným příjmem poplatníka podle § 6
odst. 1 písm. d) ZDP. V případě, kdy je
sjednán se zaměstnancem úrok nižší, než je úrok obvyklý, je zdanitelným příjmem
rozdíl mezi obvyklým úrokem a sjednaným nižším úrokem.
Za
zaměstnance jsou
podle § 6 odst. 2 ZDP pro účely zdanění považováni
také společníci a jednatelé. Příjmy za práci společníků společnosti
s r. o. jsou podle § 6 odst. 1 písm. b) bod 2 ZDP
považovány za příjmy ze závislé činnosti. Rovněž tak odměny jednatele
společnosti s r. o. jakožto člena orgánu právnické osoby jsou podle
§ 6 odst. 1 písm. c) bod 1 ZDP považovány za příjmy ze závislé
činnosti. Podle znění § 6 odst. 2 ZDP je poplatník s příjmy ze
závislé činnosti označen jako „zaměstnanec“. Pokud je tedy společníkovi nebo
jednateli s r.o. poskytnuta za obdobných podmínek jako ostatním
zaměstnancům společnosti s r.o. bezúročná zápůjčka nebo zápůjčka se
zvýhodněným nízkým úrokem, a společník a jednatel mají příjmy
zdaňované dle § 6 ZDP, bude se na daňové zvýhodnění v souvislosti
s touto zápůjčkou společníkovi a jednateli vztahovat znění § 6
odst. 9 písm. v) ZDP.
Zápůjčky
budeme sledovat a sčítat vždy u stejného zaměstnavatele
a jeho zaměstnance. Z hlediska zdanění a odvodů tedy nastávají
u bezúročné zápůjčky dva možné režimy:
·
majetkový
prospěch z bezúročné zápůjčky v úhrnu do
300 000 Kč je osvobozen od daně
z příjmů a nezahrnuje se do vyměřovacího
základu pro odvod pojistného na sociální a zdravotní
pojištění,
·
majetkový
prospěch z bezúročné zápůjčky v úhrnu nad
300 000 Kč je na straně
zaměstnance zdanitelným příjmem, a to ve
výši úroku obvyklého, který se zdaní jako příjem
ze závislé činnosti a vypočte se jen z částky
přesahující stanovený limit. Zároveň se takto stanovená hodnota
majetkového prospěchu zahrnuje do vyměřovacího základu pro
odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění.
V případě,
že zaměstnanec obdrží bezúročnou zápůjčku od svého zaměstnavatele převyšující
částku 5 mil. Kč, nevztahuje se na něj oznamovací povinnost ve smyslu
§ 38w ZDP. U zaměstnance bude totiž ve smyslu § 6 odst. 9
písm. v) ZDP osvobozen od daně z příjmů ze závislé činnosti pouze
příjem v podobě majetkového prospěchu při bezúročné zápůjčce do úhrnné
výše jistiny 300 000 Kč. Zbývající „odpuštěný“ úrok z částky
jistiny nad 300 000 Kč bude předmětem zdanění.
Příklad
Zaměstnavatel poskytne počátkem
května 2020 zaměstnanci na základě smlouvy o bezúročné zápůjčce částku
400 000 Kč se splatností jistiny jednorázově v září 2021.
V daném případě je od daně z příjmů na základě
znění § 6 odst. 9 písm. v) ZDP u zaměstnance osvobozen
majetkový prospěch z bezúročné zápůjčky do výše jistiny
300 000 Kč. Z přesahující výše jistiny 100 000 Kč stanoví
zaměstnavatel obvyklý úrok, jaký poskytují banky např. ve výši 5 %. Částku
3 356 Kč vypočteného úroku za část roku 2020 bude zaměstnavatel
zaměstnanci přidaňovat jako nepeněžní příjem v rámci zdanění ze superhrubé
mzdy a současně tuto částku zahrne do vyměřovacího základu pro odvod
pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Obdobně bude postupovat
zaměstnavatel v roce 2021 do doby jednorázového splacení jistiny.
Příklad
Zaměstnavatel poskytl v březnu
2020 zaměstnanci na základě smlouvy o bezúročné zápůjčce částku
300 000 Kč. Zaměstnanec má uzavřen ještě další pracovní poměr
s druhým zaměstnavatelem, který mu rovněž v roce 2020 poskytne
bezúročnou zápůjčku ve výši 200 000 Kč.
Ve smyslu § 6 odst. 9 písm. v) ZDP je od daně
z příjmů ze závislé činnosti osvobozen příjem od téhož zaměstnavatele
plynoucí zaměstnanci v podobě majetkového prospěchu při bezúročné zápůjčce
až do úhrnné výše jistin 300 000 Kč. Z toho vyplývá, že
v daném případě je od daně z příjmů u zaměstnance osvobozen
majetkový prospěch z bezúročné zápůjčky od prvního zaměstnavatele ve výši
300 000 Kč, i majetkový prospěch z bezúročné zápůjčky
u druhého zaměstnavatele ve výši 200 000 Kč.
Příklad
Zaměstnavatel poskytne dne 1. 5. 2020
zaměstnanci bezúročnou zápůjčku na řešení finanční situace ve výši
200 000 Kč. Splácení zápůjčky je ve smlouvě sjednáno průběžně vždy
k prvnímu dni každého kalendářního měsíce počínaje červnem 2020 ve výši
5 000 Kč. Tentýž zaměstnavatel poskytne zaměstnanci ještě druhou
zápůjčku dne 1. 10. 2020 na pořízení vybavení bytu, a to ve výši
150 000 Kč. V této smlouvě je sjednáno splácení zápůjčky
počínaje lednem 2021 ve výši rovněž 5 000 Kč. U obou
zápůjček zaměstnavatel stanoví obvyklý úrok ve výši 6 % p. a.
Postup zaměstnavatele bude spočívat v tom, že si musí
vypočíst nesplacenou hodnotu první a druhé jistiny v jednotlivých
měsících. Jak vyplývá z následující tabulky, k překročení limitní
výše pro osvobození od daně z příjmů ze závislé činnosti dojde poprvé za
měsíc říjen 2020
Měsíc 2020
|
Jistina
1. smlouva
|
Jistina
2. smlouva
|
Jistina celkem
|
Jistina nad
300 000 Kč
|
Úrok
6 % p. a.
|
Květen
|
200
000
|
–
|
200
000
|
–
|
–
|
Červen
|
195
000
|
–
|
195
000
|
–
|
–
|
Červenec
|
190
000
|
–
|
190
000
|
–
|
–
|
Srpen
|
185
000
|
–
|
185
000
|
–
|
–
|
Září
|
180
000
|
–
|
180
000
|
–
|
–
|
Říjen
|
175
000
|
150
000
|
325
000
|
25
000
|
127,40
|
Listopad
|
170
000
|
150
000
|
320
000
|
20
000
|
98,63
|
Prosinec
|
165
000
|
150
000
|
315
000
|
15
000
|
76,44
|
Zaměstnavatel ve výplatě za měsíc prosinec 2020 navýší hrubou
mzdu zaměstnance pro výpočet zálohy na daň o nepeněžní příjem
z titulu poskytnutí dvou bezúročných zápůjček o částku 302 Kč.
Současně o tuto částku zvýší vyměřovací základ pro odvod pojistného na
sociální a zdravotní pojištění.
Poskytnuté zápůjčky zaměstnancům nejsou u zaměstnavatele daňovým
výdajem
(nákladem). Zápůjčka je poskytována z vyčleněných finančních prostředků:
·
z fondu
kulturních a sociálních potřeb u zaměstnavatelů, na které se vztahuje
vyhláška o tvorbě a použití FKSP,
·
ze
sociálního fondu u zaměstnavatelů, kteří tento fond vytváří v rámci
rozdělení zisku po jeho zdanění,
·
ze
zisku po jeho zdanění.
Povinné
pojistné na sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem za sebe
sama z případného zdanitelného peněžního příjmu zaměstnance lze uplatnit
podle § 24 odst. 2 písm. f) ZDP jako daňový náklad
zaměstnavatele.
Více již najdete
v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 6/2020 a v
odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus.