|
NOVÝ ZÁKON O ÚŘADU PRÁCE ČR - téma novin |
NOVÁ ORGANIZACE ÚŘADŮ PRÁCE
Nová organizace úřadů práce, platná od 1. 4. 2011 je cestou k úspornosti. Jaká je nová organizační struktura a jaké jsou kompetence úřadů práce?
1. DUBNA 2011
nabyl účinnosti nový zákon č. 73/2011 Sb. (dále „nový zákon“), kterým se mění organizační struktura a kompetence úřadů práce. Důvodem nového organizačního uspořádání je dosažení efektivnosti a úspornosti na úseku služeb zaměstnanosti. Zákon novelizuje další předpisy, jako např. zákon č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti (dále ZOZ), zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele (zákon č. 118/2000 Sb.,) zákon o státní sociální podpoře (zákon č. 117/1995 Sb.).
Zákonem se zřídil Úřad práce České republiky (dále jen „Úřad práce“), který je správním úřadem s celostátní působností. Sídlem Úřadu práce je Praha. Nadřízeným správním úřadem je Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV “).
Úřad práce se skládá z generálního ředitelství (dřívější Správa služeb zaměstnanosti MPSV) a z krajských poboček a pobočky pro hlavní město Prahu (dále jen „krajské pobočky“). Součástí krajských poboček jsou kontaktní pracoviště.
Důležité je ustanovení § 6 odstavec 3 nového zákona, podle něhož se úřady práce zřízené podle ZOZ považují za kontaktní pracoviště krajských poboček a jsou jejich součástí. Většinou se jedná o dřívější úřady práce na úrovni okresů. Obvody působení krajských poboček jsou shodné s územím krajů. Úřad práce plní úkoly v oblastech zaměstnanosti, ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a státní sociální podpory.
KRAJSKÉ POBOČKY,
které sídlí v krajích mají v systému úřadů práce největší význam. Je to z toho důvodu, že spolu s kontaktními místy jsou nejblíže veřejnosti a mají úzký styk s občany. Těžiště činnosti krajských poboček je – jako tomu bylo v dřívější úpravě u úřadů práce v okresech – zprostředkování zaměstnání uchazečům o práci. Uchazeč o zaměstnání může požádat příslušnou krajskou pobočku o zprostředkování zaměstnání, v jejímž územním obvodu se z vážných důvodů skutečně zdržuje. Dohodnou-li se krajské pobočky do 10 kalendářních dnů ode dne podání žádosti, zprostředkovává jeho zaměstnání a vykonává další práva a povinnosti vyplývající z tohoto zákona krajská pobočka, v jejímž územním obvodu se uchazeč o zaměstnání skutečně zdržuje. Jestliže se krajské pobočky nedohodnou, generální ředitelství Úřadu práce určí, která krajská pobočka bude zprostředkovávat zaměstnání a vykonávat další práva a povinnosti podle zákona.
ZMĚNA KONTAKTNÍHO PRACOVIŠTĚ
Uchazeč o zaměstnání je povinen plnit své zákonné povinnosti na kontaktním pracovišti krajské pobočky, kterou požádal o zprostředkování zaměstnání. Může rovněž požádat o změnu kontaktního pracoviště v územním obvodu krajské pobočky. Ta pak určí, u kterého kontaktního pracoviště bude plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání. Případy, kdy uchazeč o zaměstnání má vážné osobní nebo rodinné důvody, které odůvodňují jeho zájem o zprostředkování zaměstnání jiným než místně příslušnou krajskou pobočkou, jsou v praxi poměrně časté. Bylo by neúčelné vyžadovat od takového uchazeče o zaměstnání plnění povinností vůči krajské pobočce místně příslušné podle jeho trvalého pobytu, když se v jejím územním obvodu z vážných důvodů skutečně nezdržuje. Upravila se proto možnost uchazeče o zaměstnání požádat místně příslušnou krajsou pobočku o přenesení zprostředkování zaměstnání na pobočku v místě, kde se skutečně zdržuje.
EVIDENCE UCHAZEČŮ A ZÁJEMCŮ O ZAMĚSTNÁNÍ
a zprostředkování jejich zaměstnání patří mezi další pravomoci krajských poboček. Skutečnosti rozhodné pro vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání musí uchazeč osvědčit při podání žádosti o zprostředkování zaměstnání. Krajní formou osvědčování je čestné prohlášení osoby o ukončení pracovního poměru, případně i o dalších skutečnostech, které fyzická osoba nemůže při první návštěvě na krajské pobočce doložit a jsou rozhodné pro její zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání. Uchazeči o zaměstnání je stanovena lhůta, ve které je povinen oznámit změny skutečností rozhodných pro vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, změnu svého bydliště. Novelizovaný § 27 ZOZ stanoví povinnost krajské pobočky převést evidenci uchazeče o zaměstnání na krajskou pobočku příslušnou podle jeho nového bydliště.
Při zařazování do evidence uchazečů o zaměstnání se i nadále bude postupovat podle § 26 ZOZ. Nebude se o tom rozhodovat ve správním řízení, neboť žádosti uchazeče se v plném rozsahu vyhovuje. Krajská pobočka však ve správním řízení rozhodne v případě nezařazení fyzické osoby do evidence uchazečů o zaměstnání. Praxe ukázala, že v případě sporů o oprávněnost vzetí do evidence bylo neformální nezařazení problémem.Proti tomuto rozhodnutí má uchazeč právo odvolání.
PORADNÍ SBORY
vytváří k zabezpečení spolupráce na trhu práce Úřad práce podle potřeby. Poradní sbory jsou složené zejména ze zástupců odborových organizací, organizací zaměstnavatelů, družstevních orgánů, organizací zdravotně postižených a územních samosprávných celků. Účelem poradních sborů je koordinace při realizaci státní politiky zaměstnanosti a rozvoje lidských zdrojů v příslušném správním obvodu. Poradní sbory se vyjadřují zejména k poskytování příspěvků zaměstnavatelům v rámci aktivní politiky zaměstnanosti, programům rekvalifikace, organizaci poradenské činnosti, opatřením na podporu rovného zacházení se všemi fyzickými osobami uplatňujícími právo na zaměstnání a k hromadnému propouštění. Úřad práce vytváří za účelem posouzení vhodné formy pracovní rehabilitace osob se zdravotním postižením odborné pracovní skupiny složené zejména ze zástupců organizací zdravotně postižených a zástupců zaměstnavatelů zaměstnávajících více než 50 % osob se zdravotním postižením.
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 5/2011)
NOVÝ ZÁKON O ÚŘADU PRÁCE ČR – OD 1. 4. 2011
V OBLASTI VEŘEJNÉ A STÁTNÍ SPRÁVY
mají významné postavení úřady práce. Vykonávají státní správu nejen v oblasti zaměstnanosti, ale i správní činnosti na úseku státní sociální podpory. Dosud byla tato činnost spojena s vysokými finančními náklady, které byly čerpány ze státního rozpočtu.
Např. náklady na provoz dosavadních 77 úřadů práce jsou cca 1,7 miliard korun ročně. Proto vláda připravila a zpracovala nový zákon o Úřadu práce ČR. Jeho účelem je vhodným organizačním uspořádáním snížit finanční náklady na provoz tohoto úseku státní správy. Přijetím nové právní úpravy lze již v prvním roce uspořit cca 175 milionu korun.
V souvislosti s tímto zákonem byla novelizována řada dalších předpisů, které tvoří legislativní základ pro činnost úřadů práce i v jiných oblastech, než je zaměstnanost. Jedná se např. o zákon o státní sociální podpoře, o zákon na ochranu zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, o zákon o hmotné nouzi, o důchodovém pojištění apod. Nový zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce ČR a o změně souvisejících zákonů po komplikovaném zákonodárném procesu nabyl účinnosti 1. dubna 2011.
PŮSOBNOST ÚŘADU PRÁCE
1. Ochrana zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele
Úřad práce ČR prostřednictvím krajských poboček zejména rozhoduje ve věcech zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, vyplácí (uspokojuje) mzdové nároky zaměstnanců a provádí z těchto mzdových nároků před jejich výplatou srážky a odvody. Dále např. zaměstnavatel nebo správce uhrazuje (pokud to majetková podstata zaměstnavatele umožňuje) finanční prostředky Úřadu práce ČR. Rovněž se mu od zaměstnavatele (správce konkursní podstaty) nebo zaměstnance vracejí finanční prostředky, které byly zaměstnanci přiznány neprávem. Krajské pobočky např. zveřejňují na svých úředních deskách informace soudů o zaměstnavatelích, se kterými bylo zahájeno insolvenční řízení a jejichž zaměstnanci mohou uplatnit:
- své splatné mzdové nároky u úřadu práce,
- jakož i informace o lhůtách, ve které tak mohou učinit.
U těchto krajských poboček podávají zaměstnanci své žádosti o uspokojení mzdových nároků, a pokud nejsou místně příslušné, zašlou žádost místně příslušné krajské pobočce.
Své žádosti o uspokojení mzdových nároků mohou zaměstnanci rovněž podávat na kontaktní pracoviště krajské pobočky. Kontaktní pracoviště pak zasílají tyto žádosti zaměstnanců příslušným krajským pobočkám k dalšímu řízení. Tím je zachován princip zákona č. 118/2000 Sb. Kontaktní pracoviště dále zveřejňují na svých úředních deskách informace soudu o zaměstnavatelích, se kterými bylo zahájeno insolvenční řízení a jejichž zaměstnanci mohou požádat úřad práce o uspokojení mzdových nároků, jakož i informace o lhůtách, ve kterých tak mohou učinit.
Podmínkou pro poskytnutí mzdy od úřadu práce
je podání návrhu na zahájení insolvenčního řízení u příslušného Krajského soudu na zaměstnavatele, který mzdu nevyplatil.
Mzdové nároky může u úřadu práce uplatnit zaměstnanec, který má sjednán se zaměstnavatelem pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti na základě kterých mu vznikly mzdové nároky v rozhodném období. Existenci pracovního poměru nebo dohody o pracovní činnosti musí prokázat zaměstnanec.
Rozhodným obdobím je kalendářní měsíc, ve kterém bylo vyhlášeno moratorium před zahájením insolvenčního řízení nebo ve kterém byl podán insolvenční návrh, jakož i 3 kalendářní měsíce předcházející tomuto měsíci a 3 kalendářní měsíce následující po tomto měsíci.
Mzdové nároky může zaměstnanec uplatnit u úřadu práce nejpozději do 5 měsíců a 15 kalendářních dnů následujících po dni, kdy úřad práce zveřejnil informace o zahájení insolvenčního řízení proti zaměstnavateli, který nevyplatil mzdu.
Jestliže v této lhůtě zaniklo moratorium vyhlášené před zahájením tohoto řízení nebo soud rozhodl o insolvenčním návrhu jinak než vydáním rozhodnutí o úpadku, může zaměstnanec mzdové nároky uplatnit nejpozději v den zániku moratoria nebo v den právní moci soudního rozhodnutí.
2. Oblast zaměstnanosti
V této oblasti bude základní organizační jednotkou krajská pobočka, která sídlí v kraji. Tato úroveň základního členění Úřadu práce ČR vychází z aktuálního členění státu na kraje a obce. Toto členění umožní lepší řízení soustavy (generální ředitel Úřadu práce ČR bude řídit 14 ředitelů krajských poboček) a vhodnou míru centralizace výkonu agend. Těžiště činnosti krajských poboček bude – jako tomu bylo v dřívější úpravě u úřadů práce v okresech – ve zprostředkování zaměstnání uchazečům o práci.
Rozsah kontrolních oprávnění úřadů práce
je vymezen zákonem o inspekci práce a ZOZ. Novelizovaný § 126 ZOZ uvádí subjekty, které může kotrolovat úřad práce, zda dodržují pracovněprávní předpsiy. Jedná se o subjekty, které vykonávají činnosti podle ZOZ. Jsou to např. i agentury práce, při jejichž činnosti by mohlo docházet k diskriminaci osob při zprostředkování zaměstnání. Kontrolní oprávnění úřadů práce je proto významné. Úřady práce mohou i nadále ukládat pokuty právnickým i fyzickým osobám, jestliže při kontrole zjistí porušování předpisů z oblasti zaměstnanosti.
Podle § 126 ZOZ zůstává kontrolní pravomoc celním úřadům, a to v oblastech vymezených tímto ustanovením. Jejich působnost je však „bez“ sankční pravomoci, která i ve vymezených kontrolních oblastech přísluší úřadům práce. Ustanovení § 126 odstavec 4 ZOZ bylo upraveno tak, že celní úřad informuje o provedených kontrolách příslušnou krajskou pobočku, a v případě zjištěných nedostatků předává této pobočce podklady pro zahájení správního řízení o uložení pokuty.
3. Oblast státní sociální podpory
Mezi nejčastěji využívané formy státní sociální podpory podle zákona č. 117/1995 Sb. patří příspěvek na bydlení, přídavek na dítě, porodné, rodičovský příspěvek. Orgány státní sociální podpory, které vykonávají státní správu na tomto úseku, jsou podle novelizovaného § 2a uvedeného zákona Úřad práce ČR – krajské pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu a krajské úřady.
Dosavadní kompetence úřadů práce v prvním stupni řízení o dávkách státní sociální podpory přecházejí tak na krajské pobočky Úřadu práce ČR. V místním měřítku státní sociální podporu tedy budou provádět krajské pobočky Úřadu práce v územních obvodech a krajské úřady.
Ve druhém stupni, a tedy zejména jako odvolací orgány, vykonávají působnost ve státní sociální podpoře krajské úřady ve vztahu ke krajským pobočkám úřadů práce a v hlavním městě Praze Magistrát hlavního města Prahy.
Příklad
O příspěvek na bydlení bude žádat občan na příslušné krajské pobočce nebo kontaktním místě úřadu práce, podle místa trvalého bydliště. Vedle obsahových náležitostí, které stanoví zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře v § 68, musí se k žádosti přiložit např. doklad o tom, že byt je užíván podle nájemní smlouvy nebo na základě vlastnictví k nemovitosti, doklad o výši nájemného, nákladů za plnění poskytovaná s užíváním bytu, včetně dokladů za elektřinu,plyn, vodné, stočné apod. Rovněž se předkládá občanský průkaz, rodný list dětí do 15 let, pokud žijí v bytě, a doklad o výši čtvrtletního příjmu (do příjmu se započítává i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek).
V případě, že je žádosti o příspěvek vyhověno, úřad práce nevydává rozhodnutí. O přiznání dávky se žadatel dozví z písemného oznámení o příspěvku a jeho výši.
4. Změny v dalších oblastech
Pravomoc úřadů práce je upravena v celé řadě dalších předpisů, zejména v sociální oblasti. Nový zákon nahrazuje slova „úřad práce“pojmem „Úřad práce ČR – krajské pobočky.“ Tím se rozumí i kontaktní pracoviště tohoto úřadu. Jedná se např. o:
- zákon o péči o zdraví lidu (č. 20/1966 Sb. – změna § 67),
- zákon o kolektivním vyjednávání (č. 2/1991 Sb. – § 7),
- živnostenský zákon (č. 455/1991 Sb. – § 45a),
- zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení (č. 582/1991 Sb. – § 8, 14, 36, 37),
- zákon o bankách (č. 21/1992 Sb. – § 38),
- zákon o daních z příjmů (č. 586/1992 Sb. – § 381),
- zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (č. 589/1992 Sb. – § 5, 22b),
- zákon o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění (č. 592/1992 Sb. – § 3, 25a),
- zákon o spořitelních a úvěrních družstvech (č. 87/1995 Sb. – § 25b),
- zákon o důchodovém pojištění (č. 155/1995 Sb. – § 5, 6, 16).
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PVS 5/2011)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
ŽÁDOST O ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ
Těžiště činnosti krajských poboček bude – jako tomu bylo v dřívější úpravě u úřadů práce v okresech – ve zprostředkování zaměstnání uchazečům o práci.
Na kterou organizační složku bude uchazeč o zaměstnání podávat žádost, aby mu bylo zprostředkováno zaměstnání?
Zákon mění způsob komunikace uchazeče o zaměstnání s Úřadem práce ČR. Uchazeč může požádat příslušnou krajskou pobočku o zprostředkování zaměstnání, v jejímž územním obvodu se z vážných důvodů skutečně zdržuje. Dohodnou-li se krajské pobočky do 10 kalendářních dnů ode dne podání žádosti, zprostředkovává jeho zaměstnání a vykonává další práva a povinnosti vyplývající z tohoto zákona krajská pobočka, v jejímž územním obvodu se uchazeč o zaměstnání skutečně zdržuje. Jestliže se krajské pobočky nedohodnou, generální ředitelství Úřadu práce určí, která krajská pobočka bude zprostředkovávat zaměstnání a vykonávat další práva a povinnosti podle zákona. Uchazeč o zaměstnání je povinen plnit své zákonné povinnosti na kontaktním pracovišti (např. v pověřené obci, okrese) krajské pobočky, kterou požádal o zprostředkování zaměstnání. Jedná se např. o povinnosti v rámci součinnosti s kontaktním pracovištěm, jako je dostavení se na toto pracoviště nebo k zaměstnavateli, u něhož bylo kontaktním pracovištěm zprostředkováno zaměstnání apod. Uchazeč může rovněž požádat o změnu kontaktního pracoviště v územním obvodu krajské pobočky. Ta pak určí, u kterého kontaktního pracoviště bude plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání.
Případy, kdy uchazeč o zaměstnání má vážné osobní nebo rodinné důvody, které odůvodňují jeho zájem o zprostředkování zaměstnání jiným než místně příslušnou krajskou pobočkou, jsou v praxi poměrně časté. Bylo by neúčelné vyžadovat od takového uchazeče o zaměstnání plnění povinností vůči krajské pobočce místně příslušné podle jeho trvalého pobytu, když se v jejím územním obvodu z vážných důvodů skutečně nezdržuje. Upravila se proto možnost uchazeče o zaměstnání požádat místně příslušnou krajsou pobočku o přenesení zprostředkování zaměstnání na pobočku v místě, kde se skutečně zdržuje.
EVIDENCE UCHAZEČŮ O ZAMĚSTNÁNÍ
Podmínkou pro poskytnutí podpory v nezaměstnanosti je, že uchazeč o zaměstnání je evidován na úřadu práce.
Kde se bude uchazeč evidovat?
Mezi další pravomoci krajských poboček patří např. evidence uchazečů a zájemců o zaměstnání a zprostředkování jejich zaměstnání. Skutečnosti rozhodné pro vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání musí uchazeč osvědčit při podání žádosti o zprostředkování zaměstnání. Krajní formou osvědčování je čestné prohlášení osoby o ukončení pracovního poměru,případně i o dalších skutečnostech, které fyzická osoba nemůže při první návštěvě na krajské pobočce doložit a jsou rozhodné pro její zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání.
Rovněž je uchazeči o zaměstnání stanovena lhůta, ve které je povinen oznámit změny skutečností rozhodných pro vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, změnu svého bydliště. Novelizovaný § 27 zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. stanoví povinnost krajské pobočky převést evidenci uchazeče o zaměstnání na krajskou pobočku příslušnou podle jeho nového bydliště.
POSKYTOVÁNÍ PŘÍSPĚVKŮ ZAMĚSTNAVATELŮM
Vytváření nových pracovních míst může být jednou z cest, jak zvýšit zaměstnanost. Pobídkou pro zaměstnavatele mohou být příspěvky, které jim může poskytnout úřad práce.
Jaký úřad práce bude mít tuto pravomoc?
Finanční podpora na aktivní politiku zaměstnanosti je podle zákona o zaměstnanosti (ustanovení § 118 a § 119) poskytována formou příspěvku, případně úhrady za provedené služby. Jejich poskytování je zejména zaměřeno na podnikatelskou sféru. Organizačním složkám státu a příspěvkovým organizacím státu nelze z finančních prostředků určených na aktivní politiku zaměstnanosti poskytovat žádné příspěvky. Na příspěvek, který nemůže být poskytnut před sjednáním dohody, není právní nárok. Úřad práce vždy hodnotí situaci na trhu práce ve svém regionu.
Příspěvek může však úřad práce poskytnout i dobrovolnému svazku obcí (DSO). O poskytnutí příspěvku uzavírá úřad práce se zaměstnavateli, s jinými právnickými osobami a fyzickými osobami, případně dalšími subjekty, písemnou dohodu podle ustanovení § 119 ZOZ. Z prostředků státního rozpočtu určených na aktivní politiku zaměstnanosti lze rovněž příspívat na programy nebo opatření regionálního a celostátního charakteru a projekty zahraničních subjektů přispívající ke zvýšení zaměstnanosti a na ověřování nových nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti.
Místně příslušná pro uzavření dohody a poskytování příspěvku na zřízení nebo vyhrazení společensky účelného pracovního místa je krajská pobočka Úřadu práce, v jejíž evidenci je veden uchazeč o zaměstnání, který bude na společensky účelné pracovní místo (volné pracovní místo) umístěn. Příspěvky tento úřad práce poskytuje na žádost zaměstnavatele. ZOZ uvádí podstatné náležitosti žádosti a doklady, které je třeba k žádosti přiložit.
Požaduje se, aby žadatel (zaměstnavatel) osvědčil, že nemá daňové nedoplatky a nedluží pojistné na sociální zabezpečení ani na zdravotní pojištění. Za dluh se nepovažuje splácení ve splátkách, pokud žadatel není v prodlení se splácením těchto splátek. Zamezuje se poskytování příspěvků na stejný účel a poskytování příspěvků organizačním složkám státu a státním příspěvkovým organizacím.
OCHRANA ZAMĚSTNANCŮ PŘI PLATEBNÍ NESCHOPNOSTI ZAMĚSTNAVATELE
Zaměstnavatel nevyplatil zaměstnanci mzdu. Zaměstnanec se může obrátit na příslušný úřad práce.
O jaký úřad práce se jedná?
Úřad práce České republiky prostřednictvím krajských poboček zejména rozhoduje ve věcech zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, vyplácí (uspokojuje) mzdové nároky zaměstnanců a provádí z těchto mzdových nároků před jejich výplatou srážky a odvody. Dále např. – zaměstnavatel nebo správce uhrazuje (pokud to majetková podstata zaměstnavatele umožňuje) finanční prostředky Úřadu práce ČR. Rovněž se mu od zaměstnavatele (správce konkursní podstaty) nebo zaměstnance vracejí finanční prostředky, které byly zaměstnanci přiznány neprávem.
Krajské pobočky např. zveřejňují na svých úředních deskách informace soudů o zaměstnavatelích, se kterými bylo zahájeno insolvenční řízení a jejichž zaměstnanci mohou uplatnit své splatné mzdové nároky u úřadu práce, jakož i informace o lhůtách, ve které tak mohou učinit. U těchto krajských poboček podávají zaměstnanci své žádosti o uspokojení mzdových nároků, a pokud nejsou místně příslušné, zašlou žádost místně příslušné krajské pobočce.
Své žádosti o uspokojení mzdových nároků mohou zaměstnanci rovněž podávat na kontaktní pracoviště krajské pobočky. Kontaktní pracoviště pak zasílají tyto žádosti zaměstnanců příslušným krajským pobočkám k dalšímu řízení. Tím je zachován princip zákona č. 118/2000 Sb. Kontaktní pracoviště dále zveřejňují na svých úředních deskách informace soudu o zaměstnavatelích, se kterými bylo zahájeno insolvenční řízení a jejichž zaměstnanci mohou požádat úřad práce o uspokojení mzdových nároků, jakož i informace o lhůtách, ve kterých tak mohou učinit.
PŘÍSPĚVEK NA ZAPRACOVÁNÍ
Do zaměstnání nastupují absolventi škol, kteří nemají žádnou praxi.
Mají úřady práce možnost zvýhodnit zaměstnavatele, kteří přijímají do pracovního poměru absolventy škol?
Zákon č. 73/2011 Sb. změnil i zákon o zaměstnanosti v § 116. Jde o novou úpravu příspěvku na zapracování.
Tento příspěvek má zabezpečit, aby uchazečům o zaměstnání, kterým krajské pobočky Úřadu práce věnují zvýšenou péči, byla tato péče věnována i u zaměstnavatelů v počátcích jejich začlenění na trhu práce. Poskytuje se na základě dohody mezi krajskou pobočkou a zaměstnavatelem po dobu maximálně tří měsíců podle § 116 ZOZ.
Měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu minimální mzdy (v současnosti 4 000 Kč). Příspěvek může být poskytován i fyzické osobě, která bude zaměstnance zapracovávat.
(Víc otázek a odpovědí nejenom na toto téma najdete v dvouměsíčníku 1000 řešení 3/2011)
|
|
|
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME:
Částka číslo 32/2011 ze dne 1.4.2011
86. Nařízení vlády o technických požadavcích na hračky
87. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 112/2008 Sb., o stanovení některých podmínek poskytování národních doplňkových plateb k přímým podporám, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 33/2011 ze dne 1.4.2011
88. Vyhláška o technických podmínkách a postupu při pořizování biometrických údajů a podpisu cizince pro účely vydání průkazu o povolení k pobytu
89. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 123/2007 Sb., o pravidlech obezřetného podnikání bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry, ve znění pozdějších předpisů
90. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně
Částka číslo 34/2011 ze dne 6.4.2011
91. Zákon, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů
92. Zákon, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 35/2011 ze dne 12.4.2011
93. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 20/2002 Sb., o způsobu a četnosti měření množství a jakosti vody
94. Nález Ústavního soudu ze dne 22. března 2011 sp. zn. Pl. ÚS 24/10 ve věci návrhu na zrušení § 97 odst. 3 a 4 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a na zrušení vyhlášky č. 485/2005 Sb., o rozsahu provozních a lokalizačních údajů, době jejich uchovávání a formě a způsobu jejich předávání orgánům oprávněným k jejich využívání
Částka číslo 36/2011 ze dne 12.4.2011
95. Zákon, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů
96. Zákon o státním dluhopisovém programu na úhradu části rozpočtovaného schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2011
97. Zákon, kterým se mění zákon č. 433/2010 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2011
MEDZINÁRODNÍ SMLOUVY:
Částka číslo 16/2011 ze dne 6.4.2011
32. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přijetí nového znění Přílohy I Úmluvy o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států
Částka číslo 18/2011 ze dne 8.4.2011
34. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi vládou České republiky a vládou Bulharské republiky o spolupráci v boji proti trestné činnosti a při ochraně veřejného pořádku a bezpečnosti
35. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o ukončení platnosti Dohody mezi Ministerstvem životního prostředí České republiky a Spolkovým ministerstvem pro životní prostředí, ochranu přírody a bezpečnost reaktorů Spolkové republiky Německo o uskutečnění společných pilotních projektů na ochranu životního prostředí ke snížení znečištění životního prostředí přecházejícího hranice a Ujednání mezi Ministerstvem životního prostředí České republiky a Spolkovým ministerstvem pro životní prostředí, ochranu přírody a bezpečnost reaktorů Spolkové republiky Německo o uskutečnění společného pilotního projektu na ochranu životního prostředí „Ekologická výroba tepla a elektřiny v Chebu“
Částka číslo 11/2011 ze dne 12.4.2011
19. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přijetí změn Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID), který je Přípojkem C k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF)
Částka číslo 19/2011 ze dne 13.4.2011
36. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Smlouvy mezi Českou republikou a Arménskou republikou o předávání a přebírání protiprávně pobývajících osob
37. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Prováděcího protokolu mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem územní správy Arménské republiky k provádění Smlouvy mezi Českou republikou a Arménskou republikou o předávání a přebírání protiprávně pobývajících osob
38. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se nahrazuje sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 4/2010 Sb. m. s. o skutečnostech k provádění Dohody mezi Českou republikou a Kanadou o usnadňování dočasných pracovních pobytů mládeže
|
|
|
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ V KOSTCE |
PŘEHLED NOVÝCH PŘEDPISŮ A ZMĚN V LEGISLATIVĚ OD ČÁSTKY 8/2011 DO ČÁSTKY 36/2011, VE VÝBĚRU PRO PODNIKATELSKOU SFÉRU
BEZPEČNOST
Novelizace vyhlášky – bezpečnost hornické činnosti
Vyhláška č. 52/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 239/1998 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při těžbě a úpravě ropy a zemního plynu a při vrtných a geofyzikálních pracích a o změně některých předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, ve znění pozdějších předpisů
Částka 18/2011 Sb. Účinnost 1. 6. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona č. 542/1991 Sb.
PRÁVNÍ POMOC
Novelizace vyhlášky – elektronický platební rozkaz
Vyhláška č. 43/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 197/2008 Sb., kterou se vydává vzor formuláře na vydání elektronického platebního rozkazu
Částka 15/2011 Sb. Účinnost 15. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 374a písm. e) zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění zákona č. 123/2008 Sb., mění přílohu k vyhlášce č. 197/2008 Sb.
PÉČE O ZDRAVÍ
Novelizace vyhlášky – zdravotní péče hrazená z veřejného pojištění
Vyhláška č. 46/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 396/2010 Sb., o stanovení hodnot bodu, výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění a regulačních omezení objemu poskytnuté zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění pro rok 2011
Částka 16/2011 Sb. Účinnost 1. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění zákona č. 117/2006 Sb., č. 245/2006 Sb. a č. 261/2007 Sb.
Novela zákona o léčivech
Zákon č. 75/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů
Částka 29/2011 Sb. Účinnost 25. 3. 2011
Vyhláška – činnost odborných pracovníků ve zdravotnictví
Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků
Částka 20/2011 Sb. Účinnost 14. 3. 2011
Zrušuje stejnojmennou vyhlášku č. 424/2004 Sb., ve znění vyhlášky č. 401/2006 Sb.
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění zákona č. 125/2005 Sb.
Novelizace nařízení vlády – technické požadavky na zdravotnické prostředky
Nařízení vlády č. 65/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 336/2004 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na zdravotnické prostředky a kterým se mění nařízení vlády č. 251/2003 Sb., kterým se mění některá nařízení vlády vydaná k provedení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 25/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení vlády č. 66/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 154/2004 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na aktivní implantabilní zdravotnické prostředky a kterým se mění některá nařízení vlády vydaná k provedení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění nařízení vlády č. 307/2009 Sb.
Nařízení vlády č. 67/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 453/2004 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro, ve znění nařízení vlády č. 246/2009 Sb.
Částka 26/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích, ve znění pozdějších předpisů.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Novela zákona o odpadech
Zákon č. 31/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 11/2011 Sb. Účinnost 18. 2. 2011
Novela nařízení vlády – povrchové a odpadní vody
Nařízení vlády č. 21/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění nařízení vlády č. 229/2007 Sb.
Částka 8/2011 Sb. Účinnost 4. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 254/2001 Sb., vodní zákon, ve znění zákona č. 20/2004 Sb. a č. 150/2010 Sb.
Novela nařízení vlády – kvalita ovzduší
Nařízení vlády č. 42/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 597/2006 Sb., o sledování a vyhodnocování kvality ovzduší
Částka 15/2011 Sb. Účinnost 15. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění zákona č. 92/2004 Sb., č. 180/2005 Sb., č. 385/2005 Sb. a č. 180/2007 Sb.
Vyhláška – ochrana zemědělského půdního fondu
Vyhláška č. 48/2011 Sb., o stanovení tříd ochrany
Částka 17/2011 Sb. Účinnost 8. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 22 odst. 2 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 402/2010 Sb., stanoví pět tříd ochrany podle bonitovaných půdně ekologických jednotek (I. až V. třída – příloha č. 1 až 5).
Vyhláška – útvary povrchových vod
Vyhláška č. 49/2011 Sb., o vymezení útvarů povrchových vod
Částka 17/2011 Sb. Účinnost 15. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, ve znění zákona č. 20/2004 Sb. a č. 150/2010 Sb., vymezuje útvary povrchových vod pro účely zjišťování a hodnocení stavu těchto vod a zpracování plánů povodí.
Novela zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí
Zákon č. 77/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka 29/2011 Sb. Účinnost 25. 3. 2011
Změny souvisejících zákonů se týkají:
- zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší,
- zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech,
- zákona č. 254/2001 Sb., vodní zákon,
- zákona č. 477/2001 Sb., o obalech
- (uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).
Novela zákona o pohonných hmotách a zákona o ochraně ovzduší
Zákon č. 91/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů
Částka 34/2011 Sb. Účinnost 21. 4. 2011
Vyhláška – chráněná území
Vyhláška č. 64/2011 Sb., o plánech péče, podkladech k vyhlašování, evidenci a označování chráněných území
Částka 24/2011 Sb. Účinnost 18. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákona č. 218/2004 Sb. a č. 349/2009 Sb.
Novelizace vyhlášky – měření množství a jakosti vody
Vyhláška č. 93/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 20/2002 Sb., o způsobu a četnosti měření množství a jakosti vody
Částka 35/2011 Sb. Účinnost 27. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 10 odst. 3 zákona č. 254/2001 Sb., vodní zákon.
PODNIKÁNÍ
Novela insolvenčního zákona
Zákon č. 69/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
Částka 27/2011 Sb. Účinnost 31. 3. 2011
Změny se týkají zejména:
- Účastníků řízení.
- Incidenčních sporů.
- Popření přihlášených pohledávek.
Novelizace vyhlášky – jednací řád pro insolvenční řízení
Vyhláška č. 70/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 311/2007 Sb., o jednacím řádu pro insolvenční řízení a kterou se provádějí některá ustanovení insolvenčního zákona
Částka 27/2011 Sb. Účinnost 31. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 431 písm. d) a e) zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, ve znění pozdějších předpisů.
Novelizace vyhlášky – zkoušky insolvenčních správců
Vyhláška č. 56/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 312/2007 Sb., o obsahu a dalších náležitostech zkoušek insolvenčních správců, ve znění vyhlášky č. 2/2010 Sb.
Částka 21/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů.
OCHRANA SPOTŘEBITELE
Nařízení vlády – technické požadavky na hračky
Nařízení vlády č. 86/2011 Sb., o technických požadavcích na hračky
Částka 32/2011 Sb. Účinnost 20. 7. 2011
Zrušuje stejnojmenné nařízení vlády č. 19/2003 Sb., ve znění nařízení vlády č. 340/2008 Sb. a č. 1/2010 Sb.
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění zákona č. 205/2002 Sb. a č. 34/2011 Sb.
FINANCE
Novela zákona o České národní bance
Zákon č. 92/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů
Částka 34/2011 Sb. Účinnost 6. 4. 2011
Doplňuje se ustanovení § 2a, podle kterého je Česká národní banka součástí Evropského systému dohledu nad finančními trhy a spolupracuje s Evropskou radou pro systémová rizika a evropskými orgány dohledu nad finančními trhy.
Zákon o státním dluhopisovém programu
Zákon č. 96/2011 Sb., o státním dluhopisovém programu na úhradu části rozpočtovaného schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2011
Částka 36/2011 Sb. Účinnost 12. 4. 2011
Novela zákona o státním rozpočtu
Zákon č. 97/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 433/2010 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2011
Částka 36/2011 Sb. Účinnost 12. 4. 2011
Vyhláška – údaje vedené a poskytované bankami
Vyhláška č. 71/2011 Sb., o formě, struktuře a způsobu vedení a poskytování údajů, které je banka a pobočka zahraniční banky povinna vést a které je povinna poskytnout Fondu pojištění vkladů
Částka 28/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 41c odst. 11 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 156/2010 Sb.
Vyhláška – vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny
Vyhláška č. 58/2011 Sb., o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 200. výročí zahájení výuky na Pražské konzervatoři
Částka 21/2011 Sb. Účinnost 30. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění zákona č. 442/2000 Sb.
Novelizace vyhlášky – obezřetné podnikání finančních institucí
Vyhláška č. 89/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 123/2007 Sb., o pravidlech obezřetného podnikání bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry, ve znění pozdějších předpisů
Částka 33/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 12a odst. 8 písm. a) zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 41/2011 Sb., § 8 odst. 9 písm. a) zákona č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech, ve znění zákona č. 41/2011 Sb., a § 199 odst. 2 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění zákona č. 230/2008 Sb. a č. 41/2011 Sb.
DANĚ
Novela zákona o spotřebních daních
Zákon č. 95/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů
Částka 36/2011 Sb. Účinnost 1. 5. 2011
PRÁCE A MZDY
Zákon o Úřadu práce
Zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů
Částka 29/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Zakotvuje zejména:
Postavení a organizační členění Úřadu práce:
- je správním úřadem s celostátní působností,
- řídí ho Ministerstvo práce a sociálních věcí,
- člení se na generální ředitelství, krajské pobočky a pobočku pro hl. m. Prahu; součástí krajských poboček jsou kontaktní pracoviště.
Úkoly Úřadu práce v oblasti
- zaměstnanosti,
- ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele,
- státní sociální podpory.
Změny souvisejících zákonů se týkají zejména:
- zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti,
- zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele,
- zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
- zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání,
- zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
- zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce
- (uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).
VZDĚLÁVÁNÍ
Novelizace vyhlášky – maturitní zkouška
Vyhláška č. 54/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů
Částka 19/2011 Sb. Účinnost 10. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve zněná zákona č. 242/2008 Sb. a č. 49/2009 Sb.
VEŘEJNÁ SPRÁVA
Novelizace vyhlášky – biometrické údaje v cestovním dokladu
Vyhláška č. 83/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 415/2006 Sb., kterou se stanoví technické podmínky a postup při pořizování a dalším zpracovávání biometrických údajů obsažených v nosiči dat cestovního dokladu, ve znění vyhlášky č. 75/2009 Sb.
Částka 31/2011 Sb. Účinnost 25. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění zákona č. 136/2006 Sb., a zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění zákona č. 126/2006 Sb.
Novelizace vyhlášky – evidence obyvatel
Vyhláška č. 84/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel a kterou se mění vyhláška č. 177/2000 Sb., kterou se provádí zákona o evidenci obyvatel, zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 31/2011 Sb. Účinnost 25. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 25 písm. a) a b) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění zákona č. 53/2004 Sb.
Novelizace vyhlášky – cestovní doklady
Vyhláška č. 85/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 642/2004 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů
Částka 31/2011 Sb. Účinnost 1. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 5 odst. 5 písm. a) zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění zákona č. 136/2006 Sb., č. 106/2007 Sb., č. 140/2008 Sb. a č. 197/2010 Sb.
Vyhláška – průkaz o povolení k pobytu cizince
Vyhláška č. 88/2011 Sb., o technických podmínkách a postupu při pořizování biometrických údajů a podpisu cizince pro účely vydání průkazu o povolení k pobytu
Částka 33/2011 Sb. Účinnost 1. 5. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 59 odst. 9 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění zákona č. 427/2010 Sb., a § 182 odst. 1 písm. g) a h) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR, ve znění zákona č. 427/2010 Sb.
KOMUNIKACE
Novelizace vyhlášky – služby elektronických komunikací
Vyhláška č. 53/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 117/2007 Sb., o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů
Částka 19/2011 Sb. Účinnost 15. 3. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
ENERGIE
Vyhláška – připojení k plynárenské soustavě
Vyhláška č. 62/2011 Sb., o podmínkách připojení k plynárenské soustavě a o změně vyhlášky č. 251/2001 Sb., kterou se stanoví Pravidla provozu přepravní soustavy a distribučních soustav v plynárenství
Částka 23/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 458/2011 Sb., energetický zákon, ve znění zákona č. 158/2009 Sb.
Stanoví zejména:
- Podmínky připojení výroben plynu, distribučních soustav, podzemních zásobníků plynu a odběrných míst k plynárenské soustavě.
- Způsob stanovení podílu nákladů spojených s připojením a se zajištěním dodávky plynu.
Vyhláška – měření elektřiny
Vyhláška č. 82/2011 Sb., o měření elektřiny a o způsobu stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru, neoprávněné dodávce, neoprávněném přenosu nebo neoprávněné distribuce elektřiny
Částka 31/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Zrušuje:
vyhlášku č. 218/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti měření elektřiny a předávání technických údajů, ve znění vyhlášky č. 450/2003 Sb. a č. 326/2005 Sb.,
§ 13 až 15, § 16 odst. 1 a 3 vyhlášky č. 51/2006 Sb., o podmínkách připojení k elektrizační soustavě.
Stanoví zejména:
- Způsoby měření elektřiny.
- Podmínky měření elektřiny.
- Instalaci měřícího zařízení.
- Předávání výsledků měření elektřiny a jejich uchovávání.
- Způsob stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru, dodávce, přenosu anebo distribuci elektřiny.
DOPRAVA
Nařízení vlády – veřejné služby v přepravě cestujících
Nařízení vlády č. 63/2011 Sb., o stanovení minimálních hodnot a ukazatelů standardů kvality a bezpečnosti a o způsobu jejich prokazování v souvislosti s poskytováním veřejných služeb v přepravě cestujících
Částka 24/2011 Sb. Účinnost 1. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících.
Stanoví zejména:
- Vozidla, která musí umožňovat přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace.
- Průměrné stáří vozidel ve veřejné linkové dopravě.
- Způsob prokazování standardů kvality a bezpečnosti.
Novelizace vyhlášky – zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel
Vyhláška č. 72/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), ve znění vyhlášky č. 253/2007 Sb.
Částka 28/2011 Sb. Účinnost 15. 4. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 84 odst. 7 a § 85 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění zákona č. 411/2005 Sb.
|
|
|
15. dubna
pátek
|
Daň silniční
|
Zaplacení zálohy na daň
silniční za I. čtvrtletí 2011
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
|
20. dubna
středa
|
Daně z příjmů – plátce
|
Odvod úhrnu sražených záloh na
daň z příjmů z mezd za březen 2011
(38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální
pojištění OSVČ za březen 2011
(§
14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného
na sociální pojištění za zaměstnance za
březen 2011
(§
9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro
účely sociálního pojištění za březen
2011
(§ 9 odst. 5 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní
pojištění za zaměstnance za březen 2011
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu
pro účely zdravotního pojištění za březen 2011
(§ 25 odst. 3 zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na
všeobecné zdravotní pojištění)
|
26. dubna
úterý (za svátek 25. 4.)
|
DPH
|
Podání přiznání a zaplacení DPH za březen 2011 u
plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím (§ 101 odst. 1
zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání a zaplacení DPH za I. čtvrtletí 2011
u plátců se čtvrtletním zdaňovacím obdobím (§ 101 odst. 1
zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
E-podání souhrnného hlášení za
březen/I. čtvrtletí 2011, pokud plátce dodal zboží jinam do
EU, poskytl službu osobě registrované k DPH jinde v EU,
přemístil do jiného státu EU obchodní majetek nebo byl „prostřední
osobou“
(§ 102 odst. 4, 5 a 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
30. dubna
sobota
|
Daně z příjmů - plátce
|
Daňová povinnost se přesouvá na pondělí 1. května.
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Pojistná povinnost se přesouvá na pondělí 1. května.
|
Zákonné pojištění úrazu
|
Pojistná povinnost se přesouvá na pondělí 1. května.
|
Soc. poj. – zaměstnavatel
|
Pojistná povinnost se přesouvá na pondělí 1. května.
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
1.4.
|
4.4.
|
5.4.
|
6.4.
|
7.4.
|
8.4.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
17,961
|
17,827
|
17,798
|
17,737
|
17,938
|
17,845
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
10,651
|
10,689
|
10,708
|
10,649
|
10,696
|
10,789
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
12,533
|
12,507
|
12,495
|
12,484
|
12,486
|
12,489
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
2,648
|
2,627
|
2,638
|
2,61
|
2,615
|
2,595
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,287
|
3,281
|
3,277
|
3,275
|
3,277
|
3,275
|
EMU |
euro
|
EUR
|
24,51
|
24,465
|
24,44
|
24,42
|
24,435
|
24,425
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
39,986
|
39,669
|
39,782
|
39,596
|
39,69
|
39,437
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,228
|
2,209
|
2,218
|
2,196
|
2,201
|
2,183
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,323
|
3,319
|
3,316
|
3,313
|
3,315
|
3,316
|
Indie |
rupie
|
INR
|
38,98
|
38,721
|
38,828
|
38,579
|
38,729
|
38,482
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,993
|
1,983
|
1,991
|
1,973
|
1,971
|
1,96
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
20,674
|
20,459
|
20,463
|
20,046
|
20,07
|
19,886
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,566
|
2,563
|
2,567
|
2,554
|
2,556
|
2,548
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,588
|
1,578
|
1,584
|
1,573
|
1,571
|
1,567
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
17,916
|
17,829
|
17,871
|
17,807
|
17,84
|
17,772
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,098
|
7,085
|
7,078
|
7,072
|
7,077
|
7,074
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
34,56
|
34,497
|
34,481
|
34,443
|
34,449
|
34,45
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
9,207
|
9,222
|
9,242
|
9,275
|
9,249
|
9,249
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,729
|
5,677
|
5,699
|
5,645
|
5,648
|
5,611
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,46
|
1,452
|
1,453
|
1,449
|
1,45
|
1,446
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
27,413
|
27,219
|
27,304
|
27,122
|
27,155
|
27,011
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,14
|
3,129
|
3,137
|
3,137
|
3,125
|
3,131
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
13,234
|
13,205
|
13,273
|
13,235
|
13,322
|
13,238
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,069
|
6,068
|
6,089
|
6,127
|
6,146
|
6,174
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,917
|
5,923
|
5,937
|
5,955
|
5,941
|
5,936
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
61,05
|
60,791
|
60,84
|
60,55
|
60,537
|
60,438
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
13,733
|
13,63
|
13,681
|
13,55
|
13,572
|
13,489
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,742
|
2,722
|
2,719
|
2,71
|
2,701
|
2,718
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
18,767
|
18,635
|
18,666
|
18,643
|
18,625
|
18,555
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
57,268
|
56,845
|
57,108
|
56,636
|
56,854
|
56,45
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
11,259
|
11,196
|
11,251
|
11,222
|
11,306
|
11,285
|
USA |
dolar
|
USD
|
17,338
|
17,179
|
17,25
|
17,077
|
17,107
|
16,959
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
27,808
|
27,762
|
27,999
|
27,827
|
27,893
|
27,725
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
4,987
|
4,959
|
4,975
|
4,932
|
4,951
|
4,937
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
11.4.
|
12.4.
|
13.4.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
17,837
|
17,733
|
17,661
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
10,759
|
10,705
|
10,626
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
12,494
|
12,498
|
12,475
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
2,589
|
2,583
|
2,577
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,277
|
3,278
|
3,272
|
EMU |
euro
|
EUR
|
24,435
|
24,445
|
24,4
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
39,295
|
39,127
|
38,936
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,179
|
2,173
|
2,165
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,317
|
3,318
|
3,312
|
Indie |
rupie
|
INR
|
38,138
|
38,249
|
37,825
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,956
|
1,951
|
1,945
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
19,989
|
20,059
|
20,02
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,543
|
2,521
|
2,49
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,557
|
1,547
|
1,55
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
17,687
|
17,635
|
17,505
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,077
|
7,08
|
7,067
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
34,459
|
34,464
|
34,41
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
9,21
|
9,179
|
9,163
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,605
|
5,58
|
5,568
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,44
|
1,435
|
1,427
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
27,021
|
26,963
|
26,905
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,128
|
3,104
|
3,104
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
13,246
|
13,278
|
13,291
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,143
|
6,154
|
6,164
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,946
|
5,943
|
5,934
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
60,336
|
60,117
|
59,818
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
13,472
|
13,439
|
13,408
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,711
|
2,692
|
2,702
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
18,615
|
18,783
|
18,778
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
56,262
|
56,048
|
55,825
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
11,178
|
11,142
|
11,124
|
USA |
dolar
|
USD
|
16,929
|
16,893
|
16,834
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
27,662
|
27,515
|
27,416
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
4,917
|
4,902
|
4,94
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 10/2011
- Zákon o ochraně zaměstnanců – s komentářem
- Změny zákona o DPH a jejich dopady na účetnictví
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 5/2011
- Novela zákona o DPH
- Manka, škody a ztratné na zásobách v maloobchodě
- Konkurs a likvidace společnosti
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5/2011
- Paušální výdaje na dopravu
- Zákon o Úřadu práce
- Daň silniční – co, kdo a jak
- Osvobození od daně při dovozu zboží
- Daňové doklady po novele
- Zápočet vzájemných pohledávek
- Zahraniční měny v účetnictví
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5/2011
- Reorganizace úřadů práce
- Novela vyhlášky BOZP
- Dodržování léčebného režimu – kontrola zaměstnavatele
- Střet zájmů zaměstnance a zaměstnavatele
- Inspekce práce v České republice
- Povinný nástup loňské dovolené – naposledy
- Důkazní břemeno podle antidiskriminačního zákona
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 5/2011
- Úřad práce ČR – nový zákon
- Automobil při pracovní cestě
- Přenesení daňové povinnosti na příjemce plnění
- Kratší pracovní doba
- Přesčasová práce ve zdravotnictví
- Nepeněžité odměňování funkcionářů
- Dovolená zaměstnanců obcí
- Změna zdravotní pojišťovny zaměstnancem
1 000 řešení – dvouměsíčník, nadstavba měsíčníků Poradce, DaÚ, PaM a DÚVaP, č. 3/2011
- Automobil v podnikání
- Účetnictví, DE
- DPH, ZDP
- Zákoník práce
- Veřejná správa
Zisk – měsíčník, č. 4-5/2011
- Jak komunikovat se zákazníkem
- 6 mýtů o prodeji
- Kolik dávat do reklamy?
- Motivační seminář
- Má udávání značky význam?
- Když je proti vám vlastní tým
- Jak zdokonalit řízení
MONOTEMATIKY
Daňové a nedaňové výdaje 2011
Malá encyklopedie daňových výdajů. Abecedně seřazená hesla přibližující rozsah a složitost dané problematiky.
Silniční doprava – trestná činnost
Přibližuje co nejzajímavější formou ta ustanovení zákonů, která se ho jako občana a účastníka silničního provozu mohou nejvíce dotýkat.
Účetní souvztažnosti pro podnikatele
Zahrnuje komplexní problematiku účetních souvztažností vyplývajících z vybraných Českých účetních standardů (zabývajících se způsoby účtování), a následně další, podrobnější členění, tzn. dle navrhovaných syntetických účtů.
ČÚS byly změněny k 1. 1. 2011 a tyto změny jsou v publikaci zapracované.
PŘIPRAVUJEME
Poradce č. 11/2011 (V/2011)
- Zákon o technických požadavcích na výrobky
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 6/2011 (V/2010)
- Společné jmění manželů
- Uplatňování výdajů procentem nebo skutečné výdaje
- Účtování o pořízení automobilu směnou
- Režim přenesení daňové povinnosti
- Finanční majetek
Poradce veřejné správy – (PVS) č. 4/2011 (III/2010)
- Rozdíly mezi sociálním a zdravotním pojištěním v roce 2011
- Hospodaření ÚSC – sledování a vnější zásahy
- Rezervy z daňového hlediska
|
|
|
BALÍČEK DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAJE
I letos přicházíme s encyklopedií daňových a nedaňových výdajů, která má za cíl přiblížit jednotlivé druhy daňových výdajů v roce 2011. Když se chcete dozvědět víc o formách daňových výdajů a o uplatňování různých omezení, limitů či jiných výjimek, nabízíme sérii knih za zvýhodněnou cenu.
- Daňové a nedaňové výdaje 2011 - formy uplatňování daňových výdajů
(monotematika. - A5, 368 str.)
- Daňové výdaje
(měsíčník DÚVaP 4/2011 - A5, 160 str.)
BALÍČEK DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAJE se slevou 40 % obsahuje: Daňové a nedaňové výdaje 2011 + DÚVaP 4/2011 - zdarma
cena: 210 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ
V dnešní době neexistuje podnikatel nebo živnostník, který by k výkonu své činnosti nepotřeboval automobil. S využíváním automobilu v podnikání souvisí mnoho problémů, které je třeba řešit. Při jejich řešení Vám určitě pomohou naše publikace, ve kterých se s problematikou důkladněji obeznámíte.
- Automobil v podnikání – Dotazy a odpovědi z praxe
(dvouměsíčník 1000 řešení 3/2011 - A5, cca 144 str.)
- Automobil při pracovní cestě - příspěvek
(měsíčník PVS 5/2011 – A4, 80 str.)
- Paušální výdaje na dopravu - příspěvek
(měsíčník DaÚ 5/2011, A4, 80 str.)
BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ se slevou 30 % obsahuje: 1000 řešení 3/2011 + PVS 5/2011 – zdarma + DaÚ 5/2011
cena: 296 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH
OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |