P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 9/2010 |
15. 4. 2010 |
|
Vážení čtenáři! V oblasti mzdové evidence se setkáváme s řadou poměrně složitých právních předpisů, které fyzická nebo právnická osoba, jakmile se dostane do postavení zaměstnavatele, musí dodržet, uvádíme je v Tématu novin a v otázkách čtenářů a odpovědích od našich odborníků jako Příručku mzdové účetní pro rok 2010. Jak vytvořit efektivní pracovní skupinu vám se svými radami napoví rubrika Praktická komunikace. V Horkých tématech nabízíme Balíček platy a mzdy v kostce a Balíček spotřební daně. Tešíme se na další setkání u em@ilových novin, do kterých připravujeme Automobil v podnikaní. Denisa Orlická
odpovědná redaktorka poradce@i-poradce.cz V tomto čísle najdete:
|
||||||||||||||
PŘÍRUČKA MZDOVÉ ÚČETNÍ PRO ROK 2010 Pracovněprávní problematika a s tím související mzdová evidence je poměrně velmi široké téma. Mnozí podnikatelé, ať už podnikají jako fyzické osoby, anebo v rámci některého z typů obchodní společnosti, se setkávají, a mnohdy doslova potýkají, s problematikou pracovního práva. Zaměstnanci a mzdy, pravidla pro odměňování, minimální mzda, náhrada mzdy, sociální a zdravotní pojištění zaměstnanců, zdaňování příjmů ze závislé činnosti, nemocenská, otázky spojené s tím, jak uzavřít pracovní nebo manažerskou smlouvu, poskytování nejrůznějších zaměstnaneckých výhod a benefitů, daňové souvislosti, výpočet čisté mzdy, k tomu celá škála dalších navazujících problémů a komplikovaných otázek k řešení. To je oblast, která bývá pro mnohé podnikatele mnohem složitější, než by bylo žádoucí a přijatelné. Pracovněprávní problematika nebývá zejména pro menší podnikatele obvykle příliš průhledná a přehledná. Ovšem i fyzická osoba, pokud podniká jako osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), se však dříve nebo později začne zabývat otázkou, zda pro svoje další podnikání by nebylo vhodné zaměstnat další osoby, které by byly v postavení zaměstnance. S tímto je pak spojena důležitá otázka, jaké povinnosti musí být splněny, jak vést příslušnou mzdovou evidenci atd. Mzdová evidence je jednou z poměrně komplikovaných a současně úzce zaměřených oblastí z pohledu škály daňové problematiky. Komplikace spočívají mimo jiné v tom, že v této oblasti se lze setkat s celou řadou poměrně složitých právních předpisů, které mají celou řadu specifických požadavků a pravidel, které fyzická nebo právnická osoba, jakmile se dostane do postavení zaměstnavatele, musí dodržet. Rozsáhlost a složitost pracovněprávní problematiky je pro některé podnikatele natolik odrazující, že se mnohdy snaží o to, raději nikoho nezaměstnávat a podnikat buď zcela samostatně, anebo podnikat s pomocí spolupracujících osob, manželky, popřípadě v rámci sdružení fyzických osob. Jakmile však podnikání nabude určitého rozsahu, stává se neznalost v mzdové oblasti omezujícím faktorem, který brání dalšímu rozvoji firmy. Mzdová evidence a pracovněprávní problematika jsou natolik širokým tématem, že nelze postihnout všechny možné souvislosti, povinnosti, výpočty a postupy. PRACOVNĚPRÁVNÍ MINIMUM MZDOVÉ ÚČETNÍ PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ Z OBLASTI PRACOVNÍHO PRÁVA Zákoník práce Základním a bezesporu nejdůležitějším právním předpisem v oblasti pracovního práva je zákoník práce. Jedná se o zákon, který je uveřejněn ve Sbírce zákonů pod pořadovým číslem 262/2006. Uvedený zákon č. 262/2006 Sb. vstoupil v účinnost dnem 1. 1. 2007 a nahradil tak dřívější zákoník práce, kterým byl zákon č. 65/1965 Sb. Jak vyplývá z § 364 zákoníku práce, podle tohoto zákona se řídí také pracovněprávní vztahy vzniklé před 1. lednem 2007, není-li v zákoníku práce stanoveno jinak. I když nový zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.) je poměrně novým právním předpisem, byl již v nezanedbatelné míře vícekrát novelizován a jeho původní podoba se tak dočkala poměrně významných změn. Nelze se také nezmínit o tom, že již od počátku své účinnosti byl nový zákoník práce podroben určité kritice, týkající se zejména legislativních nedostatků tohoto zákona. Jeho přijetí předcházela v roce 2006 poměrně úporná legislativní bitva, svedená mezi příznivci a odpůrci této právní normy. Důvody pro kritiku byly shledávány v tom, že nový zákoník práce přinášel některé výkladové problémy. Pomocí novelizací tudíž byl nový zákoník práce od roku 2007 takříkajíc „předěláván za pochodu“, aby mohl sloužit svému účelu, tj. řešení problematiky pracovněprávních vztahů a pracovního práva, a to pokud možno bez větších výkladových problémů. NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY ZÁKLADNÍ INFORMACE V případě, pokud bude zaměstnavatel vybírat a rozhodovat o tom, jaký typ smlouvy, případně dohody může uzavřít s fyzickou osobou, nabízí současný zákoník práce vybraný okruh možností. Základní možnosti v oblasti pracovněprávních vztahů, které nabízel starý zákoník práce, jsou zachovány i v novém zákoníku práce. Pracovní poměr vzniká na základě pracovní smlouvy uzavřené mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem (pokud zákoník práce nestanoví jinak, například v případě jmenování). Kromě pracovního poměru lze uzavírat též dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr. Při letmém pohledu si lze povšimnout, že „dohodu o hmotné zodpovědnosti“, kterou zmiňoval starý zákoník práce, nový zákoník práce označuje mírně pozměněným názvem, a uvádí ji jako „dohodu o odpovědnosti“. Dalšími významnými dohodami, které může zaměstnavatel uzavřít se zaměstnancem, je například dohoda o srážkách ze mzdy a kvalifikační dohoda. Uzavřením pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce, případně kvalifi kační dohody, dohody o srážkách ze mzdy, dohody o odpovědnosti vznikají mezi dotyčnými osobami pracovněprávní vztahy, které se řídí zákoníkem práce a dalšími právními předpisy. Z pohledu zákona o daních z příjmů je zaměstnavatel „plátcem příjmu“ a zaměstnanec je „poplatníkem daně“. ODMĚŇOVÁNÍ PODLE ZÁKONÍKU PRÁCE MZDY A PLAT Základní informace uvedené v zákoníku práce, týkající se odměňování, lze stručně popsat následujícím způsobem. Zákoník práce rozlišuje při odměňování zaměstnanců následující základní složky: - Mzda- Mzda přísluší v zásadě za vykonanou práci. Mzdu lze poskytovat jako peněžité plnění anebo jako naturální mzdu (plnění peněžité hodnoty). - Náhrada mzdy- Stručně popsáno a vysvětleno, náhrada mzdy se poskytuje v případech, kdy zaměstnanec nevykonává v příslušném období práci, avšak přesto je zaměstnavatelem finančně odměňován, a to tak, že je mu poskytována náhrada mzdy. Typickým příkladem je období, kdy má zaměstnanec dovolenou. I když na příslušné časové období připadá jeho pracovní doba, práci nevykonává, je však ze strany zaměstnavatele finančně odměňován. Z hlediska pracovněprávního je finanční plnění, které zaměstnanec dostává za toto období, náhradou mzdy a nikoli mzdou. – Z pohledu daňového se však toto hledisko „vykonávání či nevykonávání práce“ nerozlišuje. Vždy se jedná o příjem ze závislé činnosti, tudíž o mzdu (viz § 38h odst. 6 ZDP). - Doplatek ke mzdě. Doplatek ke mzdě má souvislost například s minimální mzdou. Zákoník práce obsahuje defi nici „minimální mzdy“. Pokud by mzda zaměstnance nedosahovala minimální mzdy, je zaměstnavatel povinen zaměstnanci poskytnout doplatek ke mzdě, v příslušné částce (§ 111 odst. 3 ZP). Tento princip platí nejenom pro mzdu, ale i pro případ odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, což je velká novinka, kterou přinesl zákoník práce od 1. 1. 2007. Kromě minimální mzdy zákoník práce též používá pojem „zaručená mzda“. Zaměstnanci přísluší doplatek do výše zaručené mzdy, pokud jeho mzda nedosáhne příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy (§ 112 odst. 3 ZP). Podrobněji viz text dále. - Příplatek ke mzdě. Zákoník práce defi nuje několik druhů povinných příplatků. Jedná se zejména o:
Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna nejméně ve výši uvedené v § 140 ZP. Ovšem pozor, ve smyslu zákoníku práce se nejedná o mzdu! Pracovní pohotovostí je doba, v níž je zaměstnanec připraven k výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé potřeby vykonána nad rámec rozvrhu pracovních směn. - Doplatek do průměrného výdělku. Přísluší v případě, pokud byl zaměstnanec převeden na jinou práci, než byla sjednána, na niž přísluší nižší mzda. Doplatek do průměrného výdělku přísluší v případech a za podmínek uvedených v § 139 ZP. - Cestovní výdaje. Komplexně je tato problematika popsána v části sedmé zákoníku práce. Je možno dodat, že právo zaměstnance na náhradu cestovních výdajů lze sjednat i v případě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (§ 155). Cestovní výdaje jsou, zjednodušeně řečeno, příjmem, který nepodléhá dani z příjmů ze závislé činnosti (dani ze mzdy). Pokud jsou však překročeny určité limity, vyplývající z možností, které dává zákoník práce, pak částka překračující tento limit je připočitatelnou položkou ke mzdě, na druhé straně však zůstává daňově uznatelným nákladem zaměstnavatelem. - Odměna z dohod. Jedná se o případy, kdy zaměstnanec pobírá odměnu z dohody o provedení práce, nebo dohody o pracovní činnosti. Z pohledu zákoníku práce se nejedná o mzdu, nýbrž o „odměnu z dohod“ (§ 109 odst. 5). Odměna z dohody je peněžité plnění poskytované za práci vykonanou na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Na rozdíl od mzdy lze odměnu z dohody zásadně poskytovat pouze jako peněžité plnění, není možné využít pro odměňování „naturálie“. - Plat. Pro úplnost lze ještě zmínit, že zákoník práce striktně rozlišuje mezi mzdou a platem. Pro podnikatele je pojem „plat“ pouze informativní, neboť se týká „veřejnoprávní sféry“ (například případů, kdy zaměstnavatelem je stát, kraj, obec, příspěvková organizace). Platí princip, který stanoví, že plat lze poskytovat, na rozdíl od mzdy, pouze jako peněžité plnění. POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE VE ZDRAVOTNÍM POJIŠTĚNÍ ZÁKLADNÍ INFORMACE Právní úprava zdravotního pojištění: Právní úprava zdravotního pojištění v ČR je obsažena zejména v následujících předpisech:
POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE V SOCIÁLNÍM POJIŠTĚNÍ ZÁKLADNÍ INFORMACE Právní úprava sociálního pojištění: Právní úprava sociálního pojištění v ČR je obsažena zejména v následujících předpisech:
DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI A Z FUNKČNÍCH POŽITKŮ ZDAŇOVÁNÍ PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI A FUNKČNÍCH POŽITKŮ Právní úprava zdaňování příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků je poměrně velmi komplikovaná. Není se však příliš čemu divit, s přihlédnutím k tomu, jaké nepřeberné množství variant a možností může nastat, při posuzování a zdaňování příjmů, které zákon o daních z příjmů považuje za příjmy ze závislé činnosti anebo za funkční požitky. NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ PRÁVNÍ PŘEDPISY Z OBLASTI NEMOCENSKÉHO POJIŠTĚNÍ Od 1. ledna 2009 došlo k významným změnám v oblasti právních předpisů, které upravují okruh „nemocenského pojištění“. Dnem 1. ledna 2009 vstoupil v účinnost zcela nový zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění. S účinností tohoto nového zákona je pak spojena velmi bohatá sbírka dalších významných novel mnoha souvisejících právních předpisů. Doprovodným zákonem k novému zákonu č. 187/2006 Sb. je zákon č. 189/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o nemocenském pojištění. Aktuální novinky: Během února byly v Poslanecké sněmovně projednávány návrhy novely zákona o nemocenském pojištění, jejichž cílem bylo navrátit některé změny, které byly provedeny zákonem č. 362/2009 Sb., nazpět. Jednalo se zejména o navrácení úrovně peněžité pomoci v mateřství na původní úroveň, a to se zpětnou účinností od 1. ledna 2010. Poslanecká sněmovna v únoru schválila příslušné změny, které obsahuje sněmovní tisk č. 939. Jedná se o zrušení ustanovení § 21a a § 37a (tj. navrácení výše peněžité pomoci v mateřství a vyrovnávacího příspěvku v mateřství a těhotenství v roce 2010 na úroveň, která platila v roce 2009) a zrušení § 40a, tj. navrácení ošetřovného v roce 2010 na úroveň, která platila v roce 2009). Legislativní proces však tímto není ukončen. Návrh této změny zákona o nemocenském pojištění bude ještě projednáván v Senátu. Konečný výsledek v této záležitosti tedy není zatím znám. (Ing. Luděk Pelcl - DÚVaP 4-5/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME: Částka 32, rozeslána dne 1. dubna 2010 89. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 448/2009 Sb., o stanovení hygienických požadavků na kosmetické prostředky Částka 33, rozeslána dne 31. března 2010 90. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou Částka 34, rozeslána dne 2. dubna 2010 91. Nařízení vlády o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv 92. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 446/2005 Sb., kterou se stanoví okruh cizinců, kteří mohou pobývat v tranzitním prostoru mezinárodního letiště na území České republiky pouze na základě uděleného letištního víza, ve znění pozdějších předpisů Částka 35, rozeslána dne 8. dubna 2010 93. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 118/2006 Sb., kterou se určují zastupitelské úřady, kterým budou při volbách do Poslanecké sněmovny hlasovací lístky dodány, a zastupitelské úřady, kterým bude hlasovací lístek zaslán k vytištění nebo rozmnožení přenosovou technikou 94. Vyhláška o některých veterinárních a hygienických požadavcích na přepravu a zpracování vedlejších živočišných produktů 95. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně a Dodatku č. 1 ke kolektivní smlouvě vyššího stupně 96. Sdělení Ministerstva zdravotnictví o vydání cenového předpisu 1/2010/FAR o regulaci cen léčivých přípravků a potravin pro zvláštní lékařské účely Částka 36, rozeslána dne 12. dubna 2010 97. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 515/2004 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve znění pozdějších předpisů 98. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 604/2006 Sb., o používání technik a nástrojů k efektivnímu obhospodařování majetku standardního fondu a speciálního fondu, který shromažďuje peněžní prostředky od veřejnosti 99. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozhodné částce pro určení celkové výše mzdových nároků vyplacených jednomu zaměstnanci podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů Částka 37, rozeslána dne 15. dubna 2010 100. Zákon, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech 101. Zákon, kterým se mění zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 227/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů 102. Zákon, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů 103. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o právu na informace o životním prostředí 104. Nález Ústavního soudu ze dne 2. března 2010 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení části třicáté zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, týkajících se platů soudců okresních, krajských a vrchních soudů, Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu MEZINÁRODNÍ SMLOUVY: Částka 16, rozeslána dne 24. března 2010 37. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se mění a doplňuje sdělení Federálního ministerstva zahraničních věcí č. 500/1992 Sb. 38. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přijetí Českou republikou změny Přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu Částka 17, rozeslána dne 24. března 2010 39. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se mění a doplňuje sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 86/2007 Sb. m. s. Částka 18, rozeslána dne 29. března 2010 40. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o Zápisu o opravě Lisabonské smlouvy pozměňující Smlouvu o Evropské unii a Smlouvu o založení Evropského společenství 41. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se vyhlašuje oprava v textu Úmluvy o právech dítěte, vyhlášené pod č. 104/1991 Sb. FINANČNÝ ZPRAVODAJ: Částka 3, rozeslána dne 8. března 2010 7. Sdělení k vyhlášce č. 449/2009 Sb. – Číselník účelů VPS (prostředky poskytnuté dle § 21 odst. 3 a 4 zákona č. 218/2000 Sb.) 8. Sdělení k vyhlášce č. 449/2009 Sb. – Oprava legislativně technické chyby 9. Sdělení k uplatňování Smlouvy mezi vládou České republiky a orgánem výkonné moci Gruzie o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (č. 40/2007 Sb. m. s.) (Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
URČENÍ STÁLÉ MZDY Zaměstnavatel zjistil průměrný výdělek zaměstnance a potom určil stálou mzdu v kolektivní smlouvě pro účely konta pracovní doby. V kolektivní smlouvě sjedná bod, že např. „pro účely konta pracovní doby je stálá mzda ve výši 85 % průměrného výdělku zaměstnance“. Mzdová účetní pak při uplatňování mzdových nároků musí zjistit průměrný výdělek každého zaměstnance. Jak se určí průměrný výdělek dle konta pracovní doby? V souvislosti s kontem pracovní doby je nutno vymezit postup pro zjišťování průměrného výdělku a pro určení stálé mzdy. Průměrný výdělek se zjišťuje z hrubého výdělku zaměstnance za předcházející čtvrtletí a je pro účely náhrad mezd, např. po dobu dovolené zaměstnance v průběhu konta pracovní doby. Stálou mzdu určuje zaměstnavatel z hrubé mzdy zaměstnance dosažené v předchozích 12 kalendářních měsících. Při stanovení průměrného výdělku sehrávají roli tři základní faktory:
Rozhodným obdobím je:
DOHODA O SRÁŽKÁCH ZE MZDY PODLE OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU Zaměstnanec uzavřel dohodu o srážkách ze mzdy s prodejcem elektroniky, že kupní cenu počítače uhradí srážkami ze mzdy. Dohodu pak předložil zaměstnavateli. Je mzdová účtárna zaměstnavatele povinna respektovat tuto dohodu? Dohoda o srážkách ze mzdy sjednaná podle § 551 občanského zákoníku zavazuje zaměstnavatele pouze tehdy, jestliže bude zajišťovat pohledávky výživného podle zákona o rodině. Zaměstnavatel není však povinen provádět srážky ze mzdy k zajištění pohledávek, které nemají charakter výživného. Pokud bude mít zaměstnanec zájem, aby mu zaměstnavatel srážel částku ve prospěch třetí osoby (např. supermarketu) jako splátky např. na cenu zakoupeného předmětu), není zaměstnavatel povinen tuto dohodu o srážkách ze mzdy realizovat. Nejednalo by se o výživné, ale o dohodu o srážkách ze mzdy k uspokojení finančních závazků – peněžních splátek zaměstnance vůči supermarketu. K tomu by byl třeba souhlas zaměstnavatele. (odpověděl JUDr. Ladislav Jouza – PaM 4/2010) PROPLÁCENÍ DOVOLENÉ Zaměstnankyně dne 2. 10. 2006 nastoupila na mateřskou dovolenou. Zůstatek její dovolené činil 2 dny k datu odchodu na MD. Mateřskou dovolenou čerpala do 15. dubna 2007 (to znamená, že splnila podmínku alespoň 60 odpracovaných dnů – pro nárok na dovolenou za kalendářní rok 2007). Po skončení MD nepožádala zaměstnavatele o poskytnutí dovolené bezprostředně navazující na mateřskou dovolenou. Dne 5. 11. 2009 nastoupila po rodičovské dovolené opět do zaměstnání. Jak to bude s nárokem a proplacením dovolené, na kterou vznikl zaměstnankyni nárok v roce 2006 a 2007? Nárok na dovolenou za rok 2006 není však možno posuzovat jen do nástupu na mateřskou dovolenou, ale až do konce roku 2006. Mateřská dovolená se posuzuje pro účely dovolené jako výkon práce. Zůstatek 2 dní mohla žena vyčerpat do konce roku 2008. Za rok 2007 ženě vznikl nárok na dovolenou v celoročním rozsahu, ovšem po zkrácení. Počet dnů, o které se dovolená za tento rok zkrátí, odpovídá součtu neodpracovaných dnů v důsledku rodičovské dovolené od 16. 4. 2007 do 31. 12. 2007. Za prvých 100 takto zameškaných dnů se dovolená krátí o jednu dvanáctinu a za každých dalších 21 takto zameškaných dnů rovněž o jednu dvanáctinu. Podle předběžného výpočtu by to mělo být pět dvanáctin. Za rok 2007 by tedy zaměstnankyně měla nárok na celoroční výměru dovolené, zkrácenou o pět dvanáctin. Tuto zkrácenou dovolenou nemohla vyčerpat do konce roku 2008, neboť čerpala rodičovskou dovolenou. Zaměstnavatel měl určit dovolenou podle § 218 odstavce 3 po skončení rodičovské dovolené, tedy po 5. 11. 2009. (odpověděl JUDr. Ladislav Jouza – 1000 řešení 2/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JAK VYTVOŘIT EFEKTIVNÍ PRACOVNÍ SKUPINU - 1. část Když řekneme skupina, obvykle máme na mysli dva nebo více lidí, kteří přicházejí v jistém čase do kontaktu a mají společný zájem. Nejčastěji se vyskytující skupinou je manželství – tím se naštěstí na tomto místě nemusíme zabývat. My se soustředíme na pracovní skupiny, resp. – jak se tomu dnes běžně říká – pracovní týmy. Ať už to je pracovní skupina nebo pracovní tým, potýká se se stejným problémem – jak dosáhnout, aby lidé ve skupině místo intrikování pracovali na zadaném úkolu. Prvním krokem na cestě k vyřešení problému je pečlivý výběr pracovníků. A o tom pojednává tento příspěvek. Lidé jsou, někdy naštěstí, jindy naneštěstí, různí a z této jejich různosti vyplývá jejich schopnost či naopak neschopnost vykonávat určité činnosti. Následkem toho existují jedinci, kterým nevadí celý den vykonávat jednotvárnou ducha ubíjející činnost, i jedinci, kteří nejsou schopni dvakrát za sebou zopakovat tentýž úkon. Jsou takoví, kteří raději čekají na příkaz, než by měli něco samostatně rozhodnout, i takoví, kteří chtějí o všem rozhodovat sami. Při výběru pracovníků do pracovní skupiny je třeba dávat pozor na to, aby v ní byli v potřebném počtu zastoupeni představitelé všech typů, potřebných na splnění daného úkolu. V dalších odstavcích si ukážeme, jak vybírat pracovníky do skupin, jejichž úkolem je samostatné řešení úkolu. Test, který uvádíme v závěru, vám má pomoci při výběru vhodných pracovníků do skupiny. Dobře fungující pracovní skupina by měla sestávat z následujících typů pracovníků:
Teď si povíme něco víc o jednotlivých kategoriích pracovníků z výše uvedené tabulky. Ukladač cihel (U) Ukladač cihel má přirozený smysl pro hledání praktických řešení. Má rád tvrdou práci spojenou s potřebou řešení jednoduchých problémů. Pro firmu je užitečný tím, že dělá to, co je v dané chvíli třeba udělat. Je výkonný a spolehlivý. Mistr (M) Mistr má schopnost přinutit ostatní členy skupiny pracovat pro společný cíl. Je sebejistý, připravený pružně reagovat na nové situace. I když sám nepatří k nejbystřejším členům skupiny, umí najít talenty a využít je pro potřeby skupiny (dejte mi lidi a já to udělám). Do skupiny vnáší pořádek a vzájemný respekt. Občas ale selhává v krizových situacích. Buřič (B) Buřič má v sobě mnoho energie a touží se prosadit. Je tvrdohlavý, rád ukazuje svoji sílu a těžce nese neúspěch. Často mu chybí pochopení pro ostatní. Inovátor (I) Jak vyplývá z názvu, jde o všeobecně vysoce tvořivého člověka. Je zdrojem nápadů a myšlenek. Rád pracuje izolovaně od ostatních členů skupiny. Často má zvláštní způsoby a návyky a působí dojmem podivína. Proto mívá problémy při komunikaci s ostatními členy skupiny a je i dost citlivý na kritiku anebo pochvalu. Své nápady se nesnaží posuzovat z praktického hlediska, stačí mu, že jsou originální. Inovátor je užitečný v počátečních fázích řešení úlohy, anebo v případech, kdy se tradičními způsoby nedaří najít řešení. Je však třeba dávat pozor, aby ve skupině nebylo příliš mnoho inovátorů, kteří by většinu času strávili vzájemným bojem. Objevitel(O) Objevitel se zaměřuje na vyhledávání nových příležitostí a nápadů. Sám obyčejně nevymyslí nic originálního, umí ale naslouchat jiným, probírat a rozpracovávat jejich nápady. Umí dobře komunikovat s ostatními členy skupiny a obvykle je ve skupině oblíbený pro svoji společenskou povahu. Potřebuje ale povzbuzování od ostatních, jinak jeho angažovanost pro společnou věc rychle klesne. Přežvykovač (P) Přežvykovač je seriózní tvor, který všechno dělá pomalu a promyšleně. Nikdy nepodléhá okamžitému nadšení a všechno kolem sebe vidí kritickým pohledem. Když má dostatek času na přemýšlení, potom se nikdy nezmýlí v rozhodnutí. Umí jasně určit kladné a záporné stránky návrhu. Uplatňuje se hlavně při tvorbě rozhodnutí, kdy velmi záleží na tom, aby se nepřijalo „krátkozraké“ rozhodnutí. Pod tlakem času znervózní a dělá chybné závěry. Sjednotitel (Sj) Sjednotitel je nejužitečnějším členem skupiny. Je společenský, vnímavý a diplomatický. Jako člen skupiny se snaží předcházet konfliktům mezi jednotlivými členy a tlačí skupinu do efektivní činnosti. Jeho přítomnost ve skupině zmírňuje napětí a ulehčuje spolupráci. Nemá rád hádky, a proto je v krizových situacích často nerozhodný. Dokončovatel (D) Člověk s velkým smyslem pro detaily, čímž jde často na nervy spolupracovníkům. Obvykle se nepouští do práce dříve, než má promyšlený celý postup řešení. Nerad pracuje ve skupině právě kvůli odlišnému pracovnímu stylu. Je užitečný při řešení úkolů, na které je dostatek času a které si vyžadují vysokou koncentraci a přesnost. Specialista (Sp) Pracovník, který se díky úzkému zaměření na určitý předmět stal expertem v této úzké oblasti. Pro skupinu je cenný kvůli svým specifickým vědomostem. Jeho zájem se soustřeďuje na udržení profesionálních vědomostí a ochranu svého „písečku“. Je nepostradatelný v případech, kdy splnění úkolu skupiny vyžaduje zřídkavé zručnosti a vědomosti. Vnucuje ostatním svůj pohled na problém, protože se domnívá, že vzhledem ke svým vědomostem má na to právo. (Ing. Milan Konvit)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KRÁTKÉ RADY Vždy řešte nejdřív nejnepříjemnější věci.
Na poradě se snažte promluvit jen tehdy, když máte „k věci“ co říci. Potřebujete znát především názor ostatních. Nedávejte jako gesto dobré vůle přehnané kladné posudky odcházejícím pracovníkům. Může se vám to vrátit jako bumerang. Dispozice a pokyny nevydávejte příliš velitelským tónem. Firma není cvičiště a vy nejste seržant americké námořní pěchoty. Vaši obchodní partneři budou vaši firmu posuzovat i podle kvality odpovědí na jejich otázky. Nedělejte ústupky lenivým a lajdákům. Tím byste trestali ty ostatní. Vezouc se na vlně úspěchu směrem nahoru přemýšlejte o tom, co bude dál. Za každých okolností musíte přeskočit na jinou vlnu dřív, než se ta, na které se momentálně vezete, rozpadne. Při rozhodování mějte vždy na paměti, že čím víc máte, tím víc můžete ztratit.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20. dubna úterý
26. dubna pondělí (za neděli 25. 4.)
30. dubna pátek
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 9/2010
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 4/2010
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 4-5/2010
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 4/2010
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 4/2010
1 000 řešení – dvouměsíčník, č. 2/2010
Zisk – měsíčník, č. 3/2010
AKTUALIZACE k sborníkům ZÁKONY I – VI. Aktualizace I/1 2009, (9. 3. 2010)
PŘIPRAVUJEME Poradce č. 10/2010 (IV/2010)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 5/2010 (IV/2010)
Práce a mzdy bez chyb pokut a penále – (PaM) č. 5/2010 (IV/2010)
Poradce veřejné správy – (PVS) č. 5/2010 (IV/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLATY A MZDY V KOSTCE
V oblasti mzdové evidence se setkáváme v období hospodářské krize s celou řadou složitých právních předpisů. Jedná se např. o pravidla odměňování, minimální mzdy, sociální a zdravotní pojištění, náhradu mzdy zaměstnanců pro rok 2010. Součástí balíčku Platy a mzdy v kostce je Příručka mzdové účetní, která se týká problematiky mezd a všeho, co s nimi souvisí. Taky přinášíme pohled na platy a platové třídy ve veřejné správě, který najdete v měsíčníku PVS. Příručka mzdové účetní pro rok 2010 (měsíčník DÚVaP 4-5/2010, A5, 320 str.) cena: 251 Kč
Platové třídy – příspěvek (měsíčník PVS 5/2010, A4, 88 str.)
cena: 194 Kč Stavební zákon a související předpisy… (sborník Zákony IV., A5, cca 368 str.) cena: 153 Kč Zákony pro školy, obce, státní a veřejnou správu… (sborník Zákony V., A5, 352 str.) cena: 153 Kč Odpady,obaly a ochrana životního prostředí… (sborník Zákony VI., A5, 464 str.) cena: 154 Kč BALÍČEK PLATY A MZDY V KOSTCE, DÚVaP 4-5/2010 + PVS 5/2010 + Zákony IV., Zákony V., Zákony VI. - zdarma cena: 445 Kč
SPOTŘEBNÍ DANĚ
Již od počátku letošního roku dochází k významným změnám v několika daňových zákonech. Změny se dotýkají i spotřebních daní. Nejsou to jen změny formální, ale jsou to i změny zasahující do podstaty daňového řízení u spotřebních daní. Jaký je nový elektronický systém pro přepravu a sledování výrobků podléhajících spotřební dani a odpovědi na další otázky Vám přinášíme v následujících publikacích. Novela zákona o spotřebních daních - příspěvek (měsíčník Poradce 9/2010, A5, 224 str.) cena: 129 Kč
Novela zákona o spotřebních daních – příspěvek (měsíčník DaÚ 4/2010, A4, 80 str.)
cena: 203 Kč Zákon o spotřebních daních (Aktualizace k sborníku I. 2010 I/1, A5, cca 72 str.) cena: 45 Kč BALÍČEK SPOTŘEBNÍ DANĚ, DaÚ 4/2010 + Aktualizace 2010 + Poradce 9/2010 - zdarma cena: 248 Kč Bližší informace o cenách a způsobu objednání získáte i na telefonním čísle 558 731 125.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty. E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když jste s našimi službami spokojení, dejte to vědět Vašim známým, přátelům, kolegům! Když jste s našimi službami nespokojení, máte připomínky nebo námitky, napište nám, zatelefonujte, faxujte! Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zaslání e-mailových novin. V případě, že jste si noviny osobně nevyžádali(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu novin@i-poradce.cz. Následně budete vyřazený(á) z databáze příjemců e-mailových novin.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2010 |