HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:
|
1. DAŇOVÝ
BALÍČEK
Přinášíme Vám
komplexní pohled na daně, od zpracování účetní závěrky a daňových přiznání
až po novinky v zákoně o daních z příjmů po posledních novelách.
Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 8-9/2023 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/
2.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 224/
3.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
4.
DaÚ 2/2023 – Daňové limity – příspěvek /A4, str. 80/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1262 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 1009 Kč.
Ušetříte 253 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
2. DPH
BALÍČEK
Novelou zákona
o DPH byl od 1. ledna 2023 zvýšen limit obratu pro povinnou registraci
plátce daně, upřesněna pravidla pro určení místa plnění při prodeji zboží na
dálku a provedeny dílčí změny v ustanoveních, která upravují podávání
kontrolních hlášení ... a další změny. Potřebujete podrobné, komplexní
informace?
Čtěte naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 7/2023 – Zákon o DPH s komentářem – komentář /A5, str. 328/
2.
1000 řešení 3-4/2023 – DPH po novele– praktické příklady /A5,
str. 96/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 576/
4.
Zákony IB/2023 – Zákon o účetnictví, ČÚS ... – úplná znění zákonů /A5, str. 554/
5.
DÚVaP 1-2/2023 – Povinnosti plátce DPH – příspěvek /A5, str. 144/
Cena balíčku je 1239 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 990 Kč.
Ušetříte 249 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
3. MZDOVÝ BALÍČEK
Přinášíme Vám ucelené pracovněprávní informace ohledně
zákoníku práce, zvýšení minimální mzdy, změny cestovních náhrad až po změněné
odvodové povinnosti od roku 2023. Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Zákony III/2023 – Zákoník práce, mzdové a platové předpisy ... – úplná znění
zákonů /A5,
str. 800/
2.
Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str.
320/
3.
Pomocník mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 48/
4.
PaM 2/2023 – Zvýšení minimální mzdy a pracovněprávní nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 80/
5.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 80/
Cena balíčku je 1198 Kč
Cena balíčku se 20 % slevou je 958 Kč.
Ušetříte 240 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
4. DAŇOVÉ
PŘIZNÁNÍ A UKONČENÍ ROKU
Kdo podává daňové
přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň? Jaké změny týkající se
daňového přiznání a účetní závěrky nastaly v průběhu roku? Jaké jsou
výhody a nevýhody ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění?
Potřebujete vyplněné vzory a tiskopisy pro daňová přiznání za rok 2022,
názorné příklady, vysvětlení pojmů?
Vše potřebné se
dozvíte v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5,
str. 224/
2.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
3.
Daňové a nedaňové výdaje 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 560/
4.
DÚVaP 1-2/2023 - Od účetní závěrky 2022 k daňovému přiznání PO – příspěvek /A5, str. 192/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1 452 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 1016 Kč.
Ušetříte 436 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
5. INVENTARIZACE
Inventarizace je nejdůležitější část účetní závěrky, která
zjistí skutečné (fyzické a dokladové) stavy majetku (aktiv) a závazků
(pasiv). O zjištěné inventarizační rozdíly se odpovídajícím způsobem
upraví evidované účetní stavy. Jak postupovat nejen při inventarizaci se
dočtete v našich publikacích,
které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým poradcům, živnostníkům,
ekonomům …
1.
Zákony IB/2023 – Zákon o účetnictví, ČÚS ... – úplná znění
zákonů
/A5, str. 528/
2.
Účetní souvztažnosti pro podnikatele – odborná tematická
publikace /A5, str.384/
3.
DaÚ 1/2023 – Specifika vybraných účtů daní – příspěvek /A4, str. 80/
4.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1096 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 869 Kč.
Ušetříte 227 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
6. VNITROPODNIKOVÉ
SMĚRNICE
Vnitropodnikové
směrnice neslouží jen ke splnění si povinností, ale i jako nástroj kvalitního
vnitřního řízení účetní jednotky. Majitel či management může správně
formulovanou vnitropodnikovou směrnicí prosadit i své cíle a záměry. Jaká
je metodika tvorby vnitropodnikových směrnic?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům,
účetním, zaměstnavatelům, personalistům, mzdovým účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům …
1.
DÚVaP 1-2/2023 – Vnitropodnikové směrnice – účetní směrnice - odborná
tematická publikace /A5, str. 192/
2.
100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice – pracovněprávní
a účetní směrnice – odborná tematická publikace /A5, str.96/
3.
PaM 12/2022 – Nové limity pro daňové příspěvky na stravování - příspěvek
/A4,
str. 80/
4.
DaÚ 12/2022 –-Význam lhůt pro personální práci - příspěvek
/A4,
str. 80/
Cena balíčku je 802 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 561 Kč.
Ušetříte 241 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
ZÁKON O DPH PO NOVELE
V roce 2021 se při uplatňování DPH postupuje nadále podle zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále
jen „zákon o DPH“), který vychází ze směrnice 2006/112/ES,
o společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen směrnice o DPH)
a navazujícího nařízení Rady č. 282/2011, kterým se stanoví prováděcí
opatření ke směrnici o DPH (dále jen prováděcí nařízení ke směrnici
o DPH). V průběhu roku 2022 nabyl účinnosti tři krátké novely zákona
o DPH.
Od
1. 1. 2022 nabyla účinnosti novela zákona o DPH, která byla provedena
zákonem č. 343/2020 Sb., který byl schválen již v roce 2020
a nabyl z převážné části účinnosti od 1. 9. 2020. Touto novelou byly
provedeny změny v § 89 zákona o DPH, v němž je upraven
zvláštní režim pro cestovní službu. Od 1. 1. 2022 nabyla účinnosti také novela
zákona o DPH, která byla provedena zákonem č. 371/2021 Sb. Touto
novelou se upřesňují pravidla pro uplatnění první snížené sazby daně
u zdravotnických prostředků, a to ve vazbě na novelu zákona o veřejném
zdravotním pojištění.
Na
jaře 2022 byla schválena novela zákona o DPH, která je součástí zákona
č. 93/2022 Sb., která nabyla účinnosti zčásti od 27. 4. 2022
a zčásti od 1. 7. 2022. Touto novelizací byla do zákona o DPH
implementována směrnice o společném obranném úsilí, která spočívá
v zavedení možnosti osvobození od daně u zboží a služeb
poskytnutých ozbrojeným silám členských států EU, pokud se tyto síly podílejí
na společné bezpečnostní a obranné politice EU. Dále se do zákona
o DPH touto novelou implementovala směrnice, kterou se zavádí dočasná
osvobození od daně při dovozu a některých dodáních v reakci na
pandemii COVID 19.
Od 1. 1. 2023
nabyla účinnosti novela zákona o DPH, která je součástí zákona
č. 366/2022 Sb., tj. tzv. daňového balíčku pro rok 2023, jímž je novelizován
také zákon o daních z příjmů a další zákony. Touto novelou zákona o DPH se zejména zvýšil
limit obratu pro povinnou registraci plátce daně a pro možnost zrušení
registrace plátce na jeho žádost. S těmito změnami jsou spojena
poměrně komplikovaná přechodná ustanovení, která nabyla účinnosti ve vazbě na
zveřejnění zákona ve Sbírce zákonů již od 3. 12. 2022. Podrobnější výklad ke
změnám, které se týkají registrace plátce a jejího zrušení, je uveden
v Informaci k novele zákona o DPH s účinností od 1. 1. 2023
(dále jen informace GFŘ), kterou byla zveřejněna začátkem prosince 2022 na
webových stránkách finanční správy. Další dílčí změny provedené touto novelou
se týkají upřesnění pravidel pro určení místa plnění v případě prodeje
zboží na dálku a dílčí změny jsou provedeny také v některých
ustanoveních, která upravují podávání kontrolních hlášení. V následujícím
textu jsou s využitím příkladů vysvětleny ve srovnání s dosavadním
právním stavem nejvýznamnější věcné změny, které vyplývají z výše uvedené
novely zákona o DPH, která nabyla účinnosti od 1. 1. 2023.
1.1 Zvýšení limitu obratu pro registraci plátců
daně
Plátcem
daně ze zákona nebo
dobrovolně se může stát pouze osoba povinná k dani, kterou se podle
§ 5 zákona o DPH rozumí osoba, ať již právnická nebo fyzická, která
uskutečňuje samostatně ekonomické činnosti. Plátcem se může podle § 6
zákona o DPH stát pouze osoba povinná k dani se sídlem
v tuzemsku, a to při překročení limitu obratu, jenž je pro účely DPH
definován v § 4a zákona o DPH. Znamená to, že pravidla po
registraci plátce daně podle § 6 zákona o DPH, jenž byl
s účinností od 1. 1.2023 novelizován, se nevztahují na osoby povinné
k dani, které nemají v tuzemsku sídlo ani provozovnu.
Obratem
se pro účely DPH rozumí podle
§ 4a zákona o DPH souhrn úplat bez daně, které osobě povinné
k dani náleží za vymezená uskutečněná plnění s místem plnění
v tuzemsku. Do obratu se započítává úplata za vymezená uskutečněná plnění
s místem plnění v tuzemsku, ke dni jejich uskutečnění, a to bez
ohledu na to, zda je přijatá před či po uskutečnění plnění. Tuto skutečnost
potvrzuje Informace k uplatňování DPH pro územně samosprávné celky
zveřejněná na webových stránkách finanční správy. Úplata přijatá před
uskutečněním plnění jako záloha se tedy zahrnuje do obratu až ke dni
uskutečnění plnění. Tato pravidla osoby povinné k dani často nerespektují
a z hlediska sledování limitu obratu to může vést k porušení
zákona o DPH, jak je vysvětleno v následujícím příkladu.
90. Zahrnování úplat do limitu obratu
Osoba povinná k dani, která jako fyzická podniká na základě
živnostenského oprávnění, nebyla dosud plátcem, protože se domnívala, že
nepřekračuje limit obratu pro povinnou registraci, vede pro účely daně
z příjmů daňovou evidenci. V srpnu 2022 přijala od zákazníka zálohu
na budoucí dodání zboží ve výši 300 000 Kč. Zboží, k němuž se
tato záloha vztahuje, dodala zákazníkovi v září 2022.
Jak
postupovat z pohledu DPH?
Přijatou částku 300 000 Kč nebude fyzická osoba
pro účely DPH zahrnovat do obratu za měsíc srpen 2022, kdy tuto částku přijala,
ale až do obratu za měsíc září 2022, kdy se uskutečnilo zdanitelné plnění,
k němuž se uvedená částka vztahuje. Tato osoba dodala v září 2022
zboží zákazníkovi za 250 000 Kč, ale zákazník zboží ve lhůtě splatnosti
nezaplatil a po urgencích ji uhradila až v prosinci 2022. Fyzická
osoba se mylně domnívala, že do jejího limitu obratu se tato částka nezahrne za
měsíc září 2022, ale až za měsíc prosinec 2022, kdy byla uhrazena. V měsíci
prosinci 2022 by se započtením částky 250 000 Kč sice překročila
dosavadní limit obratu ve výši 1 000 000 Kč, ale nepřekročila
nový limit obratu ve výši 2 000 000 Kč, a proto se
domnívala, že dík opožděné úhradě za zboží se nestal plátcem. Částku
250 000 Kč však musí zahrnout do svého již za měsíc září 2022, kdy se
uskutečnilo zdanitelné plnění.
Pokud
by se započtením částky 250 000 Kč překročila v září 2022 limit
obratu ve výši 1 000 000 Kč, stala by se podle § 6
odst. 2 zákona o DPH plátcem od 1. 11. 2022, a to bez
ohledu na to, že nepodal včas přihlášku k registraci. Pokud
by správce daně později zjistil toto překročení limitu obratu,
zaregistroval by tuto fyzickou osobu ve vazbě na překročení limitu obratu se
zpětnou účinností od 1. 11. 2022. Od tohoto data by musela fyzická osoba již
jako plátce daně podat daňová přiznání a kontrolní hlášení, která by byla
posouzena jako opožděné podaná. Za opožděné přiznání daně by ji správce daně
vyměřil úrok z prodlení a další sankce podle daňového řádu za
nepodání přihlášky k registraci a opožděná podání daňových přiznání.
Za opožděná podání kontrolních hlášení by jí byly vyměřeny sankce podle zákona
o DPH.
Uskutečněnými
plněními, která se zahrnují
do obratu, jsou zejména zdanitelná plnění, tj. dodání zboží či poskytnutí
služby s místem plnění v tuzemsku, která podléhají příslušné sazbě
daně, a plnění osvobozená od daně s nárokem na odpočet daně
podle § 63 zákona o DPH, např. dodání zboží do jiného členského státu
nebo vývoz zboží do třetích zemí. Do obratu se za splnění stanovených podmínek
zahrnují také úplaty za některá osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně
podle § 51 zákona o DPH.
Do
obratu se nezahrnují úplaty za plnění s místem plnění mimo tuzemsko a obecně ani úplaty za plnění osvobozená
od daně bez nároku na odpočet daně vyjma stanovených případů, kdy se
i úplaty za tato osvobozená plnění do obratu zahrnují. Do obratu se
zahrnují úplaty za plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně,
kterými jsou finanční činnosti podle § 54 zákona o DPH, penzijní
činností podle § 54a zákona o DPH, pojišťovací činnosti podle
§ 55 zákona o DPH, dodání nemovitých věcí podle § 56 zákona
o DPH a nájem nemovitých věcí podle § 56a zákona o DPH. Do
obratu pro účely DPH se úplaty za tato plnění zahrnují, jestliže nejsou doplňkovou
činností uskutečňovanou příležitostně. Za příležitostní
činnost se přitom považuje taková činnost, která není prováděna
pravidelně, neexistuje ani předpoklad její soustavnosti, který je vyjádřen
záměrnou opakovaností, na její uskutečňování není vyčleněný personál, náklady
a úplata přijatá za takovou činnost je v porovnání s celkovým
obratem minimální. Jedná se o činnost, která je uskutečněním něčeho výjimečného,
nahodilého a nepředvídaného.
Do
obratu se podle § 4a odst. 2 zákona o DPH nezahrnují úplaty
z prodeje dlouhodobého majetku, není-li toto uskutečněné plnění nedílnou součástí obvyklé ekonomické
činnosti osoby povinné k dani. Z toho vyplývá, že např. úplatu za
prodej dlouhodobého majetku, který byl předmětem smlouvy o finančním
leasingu, po jejím skončení, nelze vyloučit z obratu, protože se jedná
o obvyklou ekonomickou činnost leasingové společnost, která tento majetek
prodává. Definice dlouhodobého majetku pro účely DPH přitom vyplývá
z § 4 odst. 4 písm. d) zákona o DPH.
Plátcem
se dosavadního znění § 6 odst. 1 zákona o DPH stala osoba
povinná k dani se sídlem v tuzemsku, jejíž obrat za nejvýše 12
bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhl 1
000 000 Kč. Povinnost
registrovat se podle § § 6 odst. 1 zákona o DPH přitom
neplatila a nadále neplatí pro osobu, která uskutečňuje pouze plnění
osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně, i kdyby při jejich
provádění překročila limit obratu, plátcem daně se nestane. Povinnost
registrovat se podle tohoto odstavce neplatí ani pro osobu povinnou
k dani, která nemá sídlo v tuzemsku. Pro tuto osoby vyplývají
specifická pravidla pro registraci z § 6c zákona o DPH.
Osoba
povinná k dani, která překročí limit obratu, se podle § 6
odst. 2 zákona o DPH, který se novelou zákona o DPH nezměnil,
stane plátcem od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém
překročila stanovený obrat,
nestane-li se podle tohoto zákona plátcem dříve z jiných důvodů. Osoba
povinná k dani, která překročí limit obratu, se stane k tomuto datu
plátcem, a to i v případě, kdy podá přihlášku k registraci
opožděně. Přihlášku k registraci je tato osoba povinna podat podle
§ 94 odst. 1 zákona o DPH nejpozději do 15 dnů po skončení
kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat, a to povinně
elektronickou cestou.
Novelou zákona o DPH s účinností od 1. 1. 2023
se zvýšil dosavadní limit obratu pro povinnou registraci osoby povinné
k dani jako plátce na 2 000 000 Kč. Vymezení obratu
a způsob výpočtu tohoto limitu se přitom nezměnil. Praktické dopady
této změny jsou vysvětleny v následujícím příkladu.
91. Překročení limitu obratu v roce 2023
Obchodní společnost, která byla založena začátkem roku 2022, překročí
jako osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku v měsíci březnu
2023 limit obratu ve výši 2 000 000 Kč.
Jak
je to z pohledu DPH?
Této
obchodní společnosti vznikne podle § 94 zákona o DPH povinnost podat
přihlášku k registraci plátce do 15. 4. 2023 a plátcem
se stane od 1. 5. 2023. Pokud by přihlášku k registraci
nepodala včas, a správce daně by zjistil překročení limitu obratu např.
v březnu 2024, zaregistroval by tuto obchodní společnost ve vazbě na
překročení limitu obratu se zpětnou účinností od 1. 5. 2023.
1.2 Přechodná ustanovení ke zvýšení limitu
obratu pro povinnou registraci
Podle
přechodných ustanovení, která nabyla účinnosti ode dne následujícího po
zveřejnění zákona č. 366/2022 Sb. ve Sbírce zákonů, tj. od 3. 12.
2022, se osoba povinná k dani nestane plátcem podle § 6 zákona
o DPH, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti novely zákona
o DPH, která koncem roku 2022 (v listopadu 2022 nebo prosinci 2022)
překročila dosavadní limit obratu 1 000 000 Kč, ale nepřesáhla nový limit
2 000 000 Kč. Tato úprava je
odůvodňována tím, aby se tyto osoby již nemusely vzhledem ke zvýšení limitu
obratu od 1. 1. 2023 zapojit do systému DPH, tj. nestaly se plátci, pokud jimi
být nechtějí.
92. Překročení limitu obratu 1 000 000 Kč
v prosinci 2022
Fyzická osoba, která začala podnikat v průběhu roku 2022,
překročila dosavadní limit obratu pro povinnou registraci plátce ve výši
1 000 000 Kč v průběhu prosince 2022, ale nepřekročila nový
limit obratu ve výši 2 000 000 Kč.
Jak
postupovat v případě překročení limitu obratu?
Této
fyzické osobě nevznikla povinnost podat podle § 94 zákona o DPH
přihlášku k registraci do 15. 1. 2023 a plátcem
se od 1. 2. 2023 nestane.
Pokud
by osoba povinná k dani před účinností přechodných ustanovení podala
přihlášku k registraci z titulu překročení obratu, stala by se
plátcem pouze v případě, že do stanovené lhůty sdělením správci daně
potvrdí úmysl stát se plátcem.
93. Překročení limitu obratu 1 000 000 Kč
v listopadu 2022
Fyzická osoba, která začala podnikat v průběhu roku 2022,
překročila dosavadní limit obratu pro povinnou registraci plátce ve výši
1 000 000 Kč v průběhu listopadu 2022, ale nepřekročila
nový limit obratu ve výši 2 000 000 Kč.
Jaké
je řešení dané situace?
Tato
fyzická osoba se tedy nemusela stát podle přechodných ustanovení plátcem, avšak
podala podle § 94 zákona o DPH přihlášku k registraci
do 15. 12. 2023 a písmeně do tohoto data sdělila správci daně,
že se chce stát plátcem daně. Podle informace GFŘ je možno sdělit úmysl stát se
plátcem jakýmkoliv způsobem, kterým je možno podle § 71 daňového řádu
učinit podání. V informaci GFŘ se doporučuji učinit toto podání písemnou
formou. Na základě uvedeného sdělení a přihlášky k registraci
zaregistroval správce daně tuto fyzickou osobu jako plátce daně
s účinností od 1. 1. 2023.
1.3 Zvýšení limitu obratu pro možnost zrušení
registrace plátce
Novelou
zákona o DPH byly v návaznosti na zvýšení limitu obratu pro povinnou
registraci plátce s účinností od 1. 1. 2023 upraveny také podmínky pro zrušení
registrace plátce na jeho žádost. K tomuto ustanovení se vztahují přechodná
ustanovení, která nabyla účinnosti také od 3. 12. 2022, a to
v návaznosti na možnost využití paušální daně z příjmů pro rok 2023.
Podle dosavadního znění § 106b zákona o DPH mohl plátce požádat
obecně o zrušení registrace po uplynutí jednoho roku od data
registrace, pokud za 12 bezprostředně předcházejících po sobě
jdoucích kalendářních měsíců jeho obrat ve smyslu definice v § 4a
zákona o DPH nepřesáhl 1 000 000 Kč.
Možnost požádat o zrušení registrace platí nadále
také v případě, kdy plátce uskutečňuje pouze plnění osvobozená
od daně bez nároku na odpočet daně.
94. Oznámení rozhodnutí o zrušení registrace plátce
Fyzická osoba, která byla plátcem daně od roku 2018, požádala
v lednu 2023 o zrušení registrace plátce, protože její obrat za rok
2022 (12 předcházejících kalendářních měsíců) nepřekračoval 2 000 000 Kč.
V únoru 2023 ji správce daně zrušil registraci.
Jak
je správné řešení?
Zrušení
registrace bylo fyzické osobě oznámeno 21. 2. 2022, a proto přestal být
plátcem od 22. 2. 2023.
Novelou
zákona o DPH se s činností od 1. 1. 2023 zvýšila dosavadní částka
obratu 1 000 000 Kč, která byla dosud podmínkou pro zrušení
registrace, na 2 000 000 Kč, a to logicky v návaznosti
na zvýšení limitu obratu pro povinnou registraci plátce.
95. Zrušení registrace plátce na jeho žádost v roce 2023
Obchodní společnost se stala plátcem z důvodu překročení limitu
obratu v roce 2016. Její obvyklé roční obraty činily cca 1 600 000 až
2 000 000 Kč. Za rok 2022 dosáhla obratu ve výši 1
880 000 Kč, a proto se rozhodla v lednu 2023 požádat
správce daně o zrušení registrace.
Jak
má obchodní společnost postupovat?
V žádosti
o zrušení registrace musí být uveden důvod žádosti o zrušení
registrace a obrat za posledních 12 měsíců. Podmínky pro zrušení
registrace plátce podle § 106b zákona o DPH obchodní společnost
splnila, a proto jí na základě této žádosti správce daně zrušil
registraci.
Rozhodnutí, kterým jí byla zrušena registrace plátce,
bylo oznámeno 9. 2. 2023, a proto následujícího dne, tj. od 10. 2.
2023, přestala být obchodní společnost plátcem.
96. Zrušení
registrace plátce, který uskutečňuje pouze osvobozená plnění
Fyzická osoba,
která byla plátcem daně, uskutečňovala v roce 2022 jak zdanitelná plnění,
tak i osvobozený nájem nemovitých věcí. Od začátku roku 2023 přestala
uskutečňovat zdanitelná plnění a uskutečňuje pouze osvobozený nájem
nemovitých věcí.
Jaké je řešení
daného případu?
I když úplaty
za něj za předchozích 12 kalendářních měsíců překračují částku
2 000 000 Kč, může fyzická osoba požádat o zrušení
registrace plátce, pokud prokáže správci daně, že uskutečňuje výhradně
plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně.
O zrušení
registrace může požádat také plátce, který přestal uskutečňovat ekonomickou
činnost.
Podle § 106d
odst. 1 zákona o DPH je plátce, který žádá o zrušení registrace,
povinen prokázat správci daně, že pro zrušení registrace splnil
zákonem stanovené podmínky. Podle § 106d odst. 2 zákona o DPH
se nelze proti rozhodnutí, kterým je zrušena registrace na žádost
plátce, odvolat, ani uplatnit jiné opravné prostředky. Podle § 106d
odst. 3 zákona o DPH plátce přestává být plátcem dnem, který
následuje po dni oznámení rozhodnutí, kterým je mu zrušena registrace.
Více o této
problematice najdete v měsíčníku 1000 řešení 3-4/2023, úplné znění
zákona o DPH s komentářem najdete v Poradci 7/2023, který právě
vychází a v odborné publikaci 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, DPH
v praxi.
MINIMÁLNÍ MZDA V ROCE 2023 ZVÝŠÍ PRACOVNĚPRÁVNÍ NÁROKY ZAMĚSTNANCŮ
Vláda
21. prosince 2022 rozhodla, že od 1. ledna 2023 se zvýší minimální mzda.
Základní sazba této mzdy je 17 300 Kč (do 1. ledna 2023 to byla
částka 16 200 Kč) za měsíc a 103,80 Kč (dříve
96,40 Kč) za hodinu. Tím se zaručuje ochrana zaměstnanců před poskytováním
nepřiměřeně nízkých mezd a vymezuje se nárok na mzdu ve stanovené nejnižší
úrovni.
Pokud by si zaměstnanec vydělal méně po odečtení mzdy nebo
platu za práci přesčas, příplatku za práci ve svátek, za noční práci, za práci
ve zdraví ztíženém prostředí a za práci v sobotu
a v neděli, zaměstnavatel mu rozdíl doplatí. Minimální mzda je
stanovena pro týdenní pracovní dobu 40 hodin. Při jiné délce se výše mzdy
upraví.
Minimální odměna v dohodách
Zaměstnanci často využívají flexibilních forem zaměstnávání, např. v
dohodách mimo pracovní poměr. Platí i v těchto případech minimální
mzda? V uvedených vztazích nejde o mzdu, ale odměnu. Ochrana
prostřednictvím minimální mzdy je pro všechny zaměstnance a typy odměn za
práci podle ZP. Vztahuje se i na odměny za práci konanou podle dohody
o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Odměna za práce
podle dohod není limitována, uplatňuje se smluvní volnost a přihlíží se k charakteru
práce. Zaměstnavatel by však při jejím sjednávání měl dodržovat rovnost
v pracovněprávních vztazích. Sjednaná odměna by měla odpovídat charakteru
práce, pracoviště nebo vykonané práci a měla by být přiměřená. Pokud by
odměna z dohody připadající na jednu hodinu nebyla ve výši minimální
hodinové mzdy 96,40 Kč na hodinu, je zaměstnavatel povinen poskytnout
doplatek.
Příklad 1
Zaměstnanec, který bude pracovat v dohodě
o provedení práce, musí dostat odměnu za 300 hodin minimálně
31 140 Kč (do 1. ledna 2023 to bylo 28 920 Kč) a v dohodě
o pracovní činnosti 2 076 Kč (dříve 1 928 Kč) za 20 hodin
za týden.
VYŠŠÍ PŘÍSPĚVEK NA ZAPRACOVÁNÍ – Nová výše minimální mzdy se projevuje nejen
v přímých částkách, které zaměstnanec dostane ve výplatě, ale má odraz
v řadě dalších pracovněprávních předpisech. Jedním z nich je
příspěvek na zapracování. Tento příspěvek má zabezpečit, aby uchazečům
o zaměstnání, kterým úřad práce věnuje zvýšenou péči (§ 33 zák.
č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti), byla tato péče venována
i u zaměstnavaelů v počátcích jejich začlenění na trhu práce. Zejména
se jedná osoby, které nastupují do pracovního procesu bezprostředně po
absolvování školy. Mohou to však být i jiní zaměstnanci, kteří nastupují
do pracovněprávního vztahu bez potřebných znalostí a dovedností a zaměstnavatel
jim umožní zapracování, případně zaškolení podle § 228 zákoníku práce
(dále ZP). Přitom i nadále platí povinnost zaměstnavatele, že musí zaučit
zaměstnance, který vstupuje do zaměstnání bez kvalifikace.
Příspěvek se poskytuje jednorázově zpětně na základě dohody mezi úřadem
práce a zaměstnavatelem po dobu maximálně tří měsíců. Měsíční příspěvek na
jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu
minimální mzdy, tedy 8 650 Kč (dříve 8 100 Kč). Celková
částka může být 25 950 Kč (do 1. ledna 2023 částka
24 300 Kč).
PŘÍSPĚVEK PŘI PŘECHODU NA NOVÝ
PODNIKATELSKÝ PROGRAM – Zaměstnavateli,
který přechází na nový podnikatelský program a z toho důvodu nemůže
zabezpečit pro své zaměstnance práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní
doby, může úřad práce poskytnout příspěvek k částečné úhradě náhrady mzdy
poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů. Příspěvek se
poskytuje na základě dohody mezi zaměstnavatelem a úřadem práce podle
§ 117 ZOZ. Příspěvek lze poskytovat maximálně po dobu šesti měsíců.
Měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance může činit maximálně polovinu
minimální mzdy (od 1. ledna 2023 je to 8 650 Kč). U jednoho
zaměstnance se tedy jedná o maximální částku 51 900 Kč. Pojem
„nový podnikatelský program“ může působit v personální praxi potíže. Je to
změna výroby, služeb nebo jiné obdobné činnosti, zajišťované právnickou nebo
fyzickou osobou, při které dochází v podniku nebo jeho části
k zásadním technologickým změnám. Důvodem může být celková situace
a modernizace stávající výroby, služeb nebo jiné obdobné činnosti nebo
změna předmětu podnikání zapsaného v obchodním rejstříku nebo
v živnostenském oprávnění.
PŘÍPLATEK ZA PRÁCI VE ZTÍŽENÉM
PRACOVNÍM PROSTŘEDÍ – Jednotlivé
druhy škodlivin zhoršující pracovní prostředí uvádí nařízení vlády
č. 567/2006 Sb. Jsou to např. chemické škodliviny, koncentrace
prachu, hluk, vibrace, ionizující záření, elektromagnetické záření,
infračervené záření, působení laserů, infekční nákazy, chemické karcinogeny,
zvýšený tlak vzduchu a jejich nejvyšší přípustná koncentrace.
Výše
příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí je za každý
ztěžující vliv nejméně 10 % základní sazby hodinové minimální mzdy. Jedná
se o zaměstnavatele, kteří odměňují mzdou (tzv. podnikatelské subjekty).
Tato částka je od 1. ledna 2023 ve výši 103,80 Kč (dříve 96,40 Kč),
takže za 1 hodinu práce ve ztíženém pracovním prostředí poskytne zaměstnavatel
příplatek nejméně ve výši 10,38 Kč (dříve 9,64 Kč). Pokud by
ztěžujících vlivů bylo několik, např. prach a vibrace, a zaměstnanec
za těchto podmínek pracoval, příplatek se násobí. Budou–li ztěžující vlivy
např. dva, je příplatek za hodinu 2 x 103,80 Kč.
Nesprávná
podnikatelská praxe se vyskytuje v případě nezapočítávání haléřových
částek do hodinové sazby s odůvodněním, že jde o nevýrazné hodnoty.
Opak se však výrazně projeví, jestliže je tento příplatek poskytován po dobu
několika hodin nebo jestliže je více škodlivých vlivů na pracovišti.
Příplatek
za práci ve ztíženém pracovním prostředí je u nepodnikatelských subjektů
na rozdíl
od zaměstnavatelů, kteří odměňují mzdou odlišný, neboť není přesně stanoven.
V § 128 ZP je uvedena pouze jeho minimální výše, která je nejméně
5 % částky minimální mzdy. Od 1. ledna 2023 tedy částka nejméně
865 Kč za měsíc. Zaměstnavatel při stanovení této částky musí
zohlednit míru rizika, intenzitu a dobu působení ztěžujících vlivů, kterým
je zaměstnanec vystaven. V rámci stanoveného rozpětí zhodnotí
zaměstnavatel rovněž současné působení více ztěžujících vlivů a to na
rozdíl od příplatku poskytovaného ke mzdě (v podnikatelských subjektech), který
je za každý ztěžující vliv uvedený v § 6 odst. 2 nařízení vlády
č. 567/2006 Sb.
NEVYPLACENÁ
MZDA – Mnohdy
se stává, že zaměstnavatel se dostane do platební neschopnosti, která mnohdy
končí insolvenčním řízením. Z toho pak vznikají nepříznivé důsledky nejen
pro zaměstnavatele, ale i pro zaměstnance. Zaměstnavatel není schopen jim
vyplatit za vykonanou práci mzdu. „Pomocí“ může být zákon č. 118/2000 Sb.,
o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, který
v řadě ustanovení používá pojem „minimální mzda“. Zaměstnanci mohou
žádat o vyplacení mzdy úřad práce. V případě, že zaměstnanec
uplatňuje nárok na mzdu, úřad práce zjistí, zda na zaměstnavatele, který mzdu
neposkytl, byl podán návrh na zahájení insolvenčního řízení. V opačném
případě zaměstnanec musí podat návrh na zahájení tohoto řízení. Má-li
zaměstnanec k disposici doklady nebo důkazy, kterými může být prokázána
výše jeho uplatňovaných nároků, může je přiložit k žádosti. Jde např.
o pracovní smlouvu, mzdové vyúčtování, mzdový výměr, zápočtový list,
potvrzení zaměstnavatele apod. Tento postup může urychlit rozhodování úřadu
práce a přinést zaměstnanci dřívější poskytnutí mzdy. Souhlasí – li výše
uplatňovaných mzdových nároků s údaji, které úřadu práce poskytuje
zaměstnavatel, dostane zaměstnanec mzdu v požadované výši. Nelze – li výši
mzdového nároku prokázat, úřad práce přizná mzdový nárok ve výši
odpovídající minimální mzdě platné ke dni podání insolvenčního návrhu.
Pokud se zaměstnanci podaří nesporně prokázat výši požadovaných mzdových nároků
později, poskytne mu úřad práce mzdu ve výši rozdílu mezi minimální mzdou
a prokázanou částkou.
PRŮMĚRNÝ
VÝDĚLEK – Jestliže průměrný výdělek zaměstnance je nižší než
minimální mzda nebo příslušná nejnižší úroveň zaručené mzdy,upraví se podle
§ 357 odst. 1 ZP na částku odpovídající minimální nebo zaručené mzdě.
Stejně se postupuje i při uplatnění pravděpodobného výdělku. Pro
výpočet průměrného výdělku je rozhodující hrubá mzda, která byla zaměstnanci
zúčtována v předchozím kalendářním čtvrtletí. Při rozhodování, které
částky patří do základu pro výpočet průměrného výdělku, je nutné si uvědomit,
co se rozumí mzdou. Do základu pro výpočet se započítávají jen částky, které
jsou poskytovány za vykonanou práci. Za odpracovanou dobu, kterou se dělí
příslušná hrubá mzda, se považuje doba skutečného výkonu práce, za níž přísluší
mzda (plat). Jde např. o práci přesčas, doba účasti na školení či studiu k prohloubení
kvalifikace apod. Do odpracované doby se nezapočítávají zejména překážky
v práci, ať již jde o pracovní volno s náhradou mzdy nebo
neplacené, dovolená, neomluvená nepřítomnost v práci, náhradní volno za
práci přesčas nebo ve svátek, přestávky v práci na jídlo a oddech,
studijní volno apod.
Do hrubého
výdělku se zahrnuje mzda, zúčtovaná k výplatě v rozhodném období,
bez ohledu na to, zda byla vyplacena až po jeho skončení. Do hrubé mzdy se
však nezahrnuje plnění, která nemají povahu mzdy nebo platu, protože nejsou
poskytovaná za práci. Většinou jde o plnění v souvislosti se
zaměstnáním, jako např. náhrady mzdy, odstupné, cestovní náhrady, náhrady za
opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon
práce, odměna za pracovní pohotovost, výnosy z kapitálových podílů, plnění
věrnostní a stabilizační povahy poskytovaná k pracovním
a životním výročím, případně při odchodu do důchodu. Rovněž se do hrubého
výdělku nezahrnují částky, které nevyjadřují pracovní výsledky či výkonnost
zaměstnance.
MINIMÁLNÍ
MZDA V DALŠÍCH ZÁKONECH – Minimální mzda ovlivňuje další
pracovněprávní nároky. Nárok na výplatu daňového bonusu na dítě vznikne
zaměstnanci, jehož roční příjem dosáhne šestinásobku minimální mzdy, tedy 103
800 Kč a měsíčně polovinu minimální mzdy, tedy 8 650 Kč
(§ 35d zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů).
Rovněž se zvýší sleva na dítě za jeho umístění do školky, a to na 17
300 Kč (§ 35bb cit, zákona). Z minimální mzdy se bude
vycházet i při placení pojistného na zdravotní pojištění z poskytnutého
pracovního volna bez náhrady příjmu, pokud by se nejednalo o zaměstnance,
u nichž se pojistné za toto období neodvádí. Minimální mzda je rozhodující
i pro placení pojistného u neomluvené absence nebo stávky. Zvyšuje se
i možný výdělek pro občana, který je zařazen a evidován jako uchazeč
o zaměstnání na úřadu práce [§ 25 odst. 3 písm. a) zákona
č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti]. Může si měsíčně vydělat
maximálně polovinu minimální mzdy, tedy 8 650 korun. Stejnou výši výdělku
může mít uchazeč o zaměstnání, pokud jeho měsíční odměna v dohodě
o pracovní činnosti připadající na 1 měsíc za období, za které přísluší,
nepřesáhne polovinu minimální mzdy.
ZARUČENÁ
MZDA – Současně
s minimální mzdou se od 1. ledna 2023 upravují i částky zaručené mzdy
ve dvou skupinách prací. Jedná se o zaměstnance, jejichž mzda není
sjednána v kolektivní smlouvě. Zaručená mzda se rovněž nevztahuje na
zaměstnance, kteří jsou odměňování platem, neboť u nich se uplatní katalog
prací ve veřejných službách a správě (nařízení vlády
č. 222/2010 Sb.) a na zaměstnance pracující podle dohod
o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Nejnižší
úrovně zaručené mzdy (viz § 112 ZP) jsou odstupňovány podle složitosti, odpovědnosti
a namáhavosti vykonávaných prací do 8 skupin. Pro 1. skupinu prací je
zaručená mzda shodná s výší minimální mzdy. U zaměstnanců, kteří mají
40 hodinovou týdenní pracovní dobu je zvýšená zaručená mzda ve skupinách prací
stanovena takto: 1. skupina prací: 17 300 Kč (dosud 16 200 Kč)
a 8. skupina práce 34 600 Kč (dosud 32 400 Kč.).
U zbývajících skupinách prací od 2. do 7. se zaručená mzda nezměnila.
U 2. skupiny prací: 17 900 Kč, 3. skupina prací: 19 700 Kč, 4.
skupina prací: 21 800 Kč, 5. skupina prací: 24 100 Kč, 6. skupina
prací: 26 600 Kč, 7. skupina prací: 29 400 Kč.
Příklady
prací
Výčet
prací nezahrnuje a ani nemůže zahrnout všechny práce vykonávané
zaměstnanci v tzv. podnikatelské sféře. U ostatních prací neuvedených
v nařízení vlády, je třeba zařazení provést porovnáním. Při tomto
porovnání musí zaměstnavatel respektovat obecné charakteristiky skupin prací
uvedené v příloze k nařízení vlády č. 567/2006 Sb.
a hlediska pro hodnocení prací (§ 110 odst. 3 ZP).
1. skupina
práce: pracovnice
v kuchyni, uklízečka, doručování zásilek,
2. skupina
práce:
manipulace s břemeny nad 15 kg, kopáčské práce, popelář, školník,
3. slupina
práce: řidič nákladního vozidla, obráběč, pekař, holič, kadeřnice,
laborant,
4. skupina
práce:
kuchař specialista, krejčí, složitější instalatérské a topenářské práce,
letecký technik,
5. skupina
práce:
řidič autobusu, zajišťování personální a mzdové agendy, mzdová účetní,
samostatný daňový specialista,
6. skupina
práce: správce systému výpočetní techniky, tvorba informačního
a komunikačního systému,
7. skupina
práce: lékař, zubař, farmaceut, programátor,
8. skupina
práce: tvůrčí systémové práce, vědecký výzkumný a vývojový pracovník.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 2/2023.
|