E-noviny
Em@ilové noviny
č.1/2024
15.1.2024

Vážení čtenáři!


Počínaje rokem 2024 dochází v oblasti daně z příjmů fyzických osob k řadě změn. Jde zejména o změny plynoucí ze zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, změny z titulu zvýšení minimální a průměrné mzdy. O jaké konkrétní změny se jedná? Dočtete se v rubrice Témata novin, kde je uveřejněn příspěvek Změny v oblasti daně z příjmů FO od roku 2024 a více se již dočtete v měsíčníku Poradce 8/2024.

Letošní začátek roku se bude nutné obeznámit s poměrně rozsáhlou novelou daně z nemovitých věcí a současně se i smířit s poměrně výrazným navýšením daně z nemovitých věcí. Jaké jsou důležité legislativní změny týkající se daně z nemovitých věcí, které začnou platit od 1. 1. 2024, kdy vstoupí v účinnost tzv. „konsolidační balíček“? Čtěte příspěvek Daň z nemovitých věcí od roku 2024 v rubrice Témata novin a více již najdete v měsíčníku Poradce 8/2024.

ZÁKONY 2024 právě vychází a můžete si je objednat prostřednictvím zákaznického servisu. Také si již můžete objednat Účetní závěrku za rok 2023 (v 1000 řešení 11-12/2023), Pomocníka mzdové účetní (v 1000 řešení 1-2/2024), Daňová přiznání FO a PO za rok 2023 …
Všechny naše publikace si můžete objednat i přes e-shop. Doručíme Vám je poštou nebo kurýrem.

Přinášíme také přehled aktuálních tematických balíčků: Konsolidační balíček, DPH po novele, Mzdovým účetním, Daňová přiznání FO a PO za rok 2023, Účetní závěrka podnikatelů za rok 2023, Místní poplatky – novela.

Přejeme Vám pěkný a úspěšný rok 2024, hlavně pevné zdraví a těšíme se na opětovné setkání.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz

Z aktuální nabídky vybíráme:

Poradce
Poradce
DUO
PaM
DUVaP
1000
Poradce
Poradce
Poradce

HORKÁ TÉMATA

– najdete v tematických balíčcích:

  

1. MZDOVÝM ÚČETNÍM

 

Od 1. ledna 2024 se zvýšila minimální mzda, nastaly změny v zákoně o nemocenském pojištění, důchodovém pojištění, zdravotním pojištění a dalších právních přepisech. Na jaké změny se musí v praxi připravit nejen mzdové účetní?

Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, presonalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům ...

 

 

1. DÚVaP 3-4/2024 – Mzda zaměstnance - zdanění – příspěvek /A5, str. 192/

 

2. 1000 řešení 1-2/2024 – Pomocník mzdové účetní 2024 – příspěvek a praktické příklady /A5, str. 144/

 

3. PaM 3/2024 – Zákoník práce – novela – příspěvek /A4, str. 80/

 

4. DÚVaP 1-2/2024 – Zákoník práce po novele s příklady – příspěvek /A5, str. 192/

 

 

 

Cena balíčku je 1436 Kč

Cena balíčku s 32 % slevou je 980 Kč.

Ušetříte 456 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč

 

 

 

2. DPH PO NOVELE

 

Jste plátci DPH? Přinášíme Vám aktuální úpravy zákona o DPH provedené stavebním zákonem, zákonem o sociálních službách, energetickým zákonem, insolvenčním zákonem?

Jaké jsou aktuální sazby daně? Kdy lze uplatnit osvobození od daně? Jak správně postupovat při uskutečnění zdanitelného plnění při dodání zboží a poskytnutí služby?

Odpovědi nejen na tyto dotazy přinášejí naše publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...

 

 

1. Poradce 9/2024 – Zákon o DPH po novele s komentářem – komentář /A5, cca str. 328/

 

2. Zákony IA/2024 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 512/

 

3. DaÚ 3/2024 – DPH – novela – příspěvek /A4, str. 80/

 

 

Cena balíčku je 813 Kč.

Cena balíčku s 23 % slevou je 630 Kč.

Ušetříte 183 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč

 

 

 

3. KONSOLIDAČNÍ BALÍČEK

 

Jaké změny nastaly v rámci konsolidačního balíčku v zákoně o dani z nemovitých věcí, zákoně o daních z příjmů, zákoně o DPH, zákoně o účetnictví a v pracovněprávních zákonech?

Aktuální informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …

 

 

1. Poradce 8/2024 – Daň z nemovitých věcí, Daň z příjmů, DPH, Účetnictví – změny – příspěvky /A5, str. 240/

 

2. PaM 2/2024 – Změny pravidel pro agentury práce – příspěvek /A4, str. 80/

 

3. DaÚ 2/2024 – Zálohy na daň z příjmů – příspěvek /A4, str. 80/

 

4. Zákony III/2024 – Zákoník práce, Zákon o zdravotním pojištění, Zákon o nemocenském pojištění ... – úplná znění zákonů /A5, str. 784/

 

 

Konsolidační balíček obsahuje:

 

Poradce 8/2024 - příspěvek

PaM 2/2024 - příspěvek

DaÚ 2/2024 - příspěvek

Zákony III/2024 – úplná znění zákonů

 

Cena balíčku je 1093 Kč.

Cena balíčku s 44 % slevou je 616 Kč.

Ušetříte 477 Kč.

 

 

 

4. DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ FO A PO ZA ROK 2023

 

Nemáte objednané publikace, které by Vám pomohly při sestavování daňových přiznání? Můžete tak udělat, připravili jsme příspěvky i příklady z praxe na toto téma.

Podrobně rozebíráme problematiku podávání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických a právnických osob za zdaňovací období započaté v kalendářním roce 2023. Kdo podává daňové přiznání? Jaké slevy je možné uplatnit?

Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …

Publikace Vám budou doručeny v průběhu ledna 2024.

 

1. Daňová přiznání FO a PO za rok 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 224/

 

2. Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str.112/

 

3. Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 560/

 

4. 100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná tematická publikace /A5, str. 96/

 

 

 

Cena balíčku je 844 Kč.

Cena balíčku s 30 % slevou je 649 Kč.

Ušetříte 195 Kč.

 

Poštovné a balné je 121 Kč

 

 

 

5. ÚČETNÍ ZÁVĚRKA ZA ROK 2023

 

Současně s koncem kalendářního roku nastává pro většinu účetních jednotek období, kdy začnou sestavovat účetní závěrku. Před sestavením účetní závěrky je nezbytné provést a zaúčtovat řadu transakcí, které jsou specifické právě pro tuto oblast.

Co všechno je nutno připravit na ukončení účetního roku? Co je nutno zkontrolovat v této závěrečné fázi vedení účetnictví podnikatelů?

Jak správně postupovat při účetní závěrce se dočtete v našich publikacích, které jsou určeny především účetním, ale i podnikatelům, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům …

 

 

1. 1000 řešení 11-12/2023 – Účetní závěrka podnikatelů za rok 2023 – příspěvek a praktické příklady /A5, str. 152/

 

2. Účetní souvztažnosti pro podnikatele – odborná tematická publikace /A5, str.384/

 

3. Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 560/

 

4. DÚVaP 1-2/2024 – Účetní závěrka – práce nekončí – příspěvek /A5, str. 192/

 

 

 

Cena balíčku je 1518 Kč.

Cena balíčku s 50 % slevou je 759 Kč.

Ušetříte 759 Kč.

 

Poštovné a balné je 121 Kč.

 

 

 

Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.

 

TÉMATA NOVIN

ZMĚNY V OBLASTI DANĚ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB OD ROKU 2024

 

Počínaje r. 2024 dochází v oblasti daně z příjmů fyzických osob k řadě změn. Jde zejména o změny plynoucí ze zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, změny z titulu zvýšení minimální a průměrné mzdy.

 

1.     Změny ve výši daně z příjmů pro fyzické osoby

 

Počínaje r. 2024 sazba daně z příjmů fyzických osob činí:

a) 15 % pro část základu daně do 36násobku průměrné mzdy a

b) 23 % pro část základu daně přesahující 36násobek průměrné mzdy.

 

Zákon počínaje r. 2024 stanoví, že první pásmo sazby daně se vztahuje na příjmy nepřesahující 36 násobek průměrné mzdy, tj. sazba daně z příjmů fyzických osob bude činit 15 % pro část základu daně do 36 násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu daně přesahující 36 násobek průměrné mzdy. Pro účely daní z příjmů se podle § 21g odst. 2 zákona o daních z příjmů průměrnou mzdou rozumí průměrná mzda stanovená podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení (tj. zákon o pojistném na sociální zabezpečení).

 

Průměrná mzda pro rok 2024 vychází z  nařízení č. 286/2023 Sb., a činí 43 967 Kč, tedy sazba 23 % se za zdaňovací období roku 2024 použije pro část základu přesahujícího částku 1 582 812 Kč (36 x 43 967 Kč).

Pro rok 2023 šlo, v souladu s nařízením vlády č. 290/2022 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu, o částku 1 935 552 Kč (48 x 40 324).

 

2.     Sazba zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti

 

Podle § 38h odst. 2 sazba zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti počínaje r. 2024 činí:

-        15 % pro část základu pro výpočet zálohy do 3 násobku průměrné mzdy a

-        23 % pro část základu pro výpočet zálohy přesahující 3 násobek průměrné mzdy.

 

Záloha se vypočte jako součet součinů příslušné části základu pro výpočet zálohy a sazby zálohy pro tuto část základu pro výpočet zálohy. Tyto zálohy se zaokrouhlují na celé koruny nahoru. 

Průměrná mzda je definována v § 21g odst. 2 a jedná se o průměrnou mzdu stanovenou podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.

 

Pro rok 2024 jde, v souladu s nařízením vlády č. 286/2023 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu, o částku 131 901 Kč (43 967 x 3). Pro rok 2023 šlo, v souladu s nařízením vlády č. 290/2022 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu, o částku 161 296 Kč (40 324 x 4).

 

Počínaje r. 2024 se v návaznosti na změnu sazby daně z příjmů fyzických osob, která činí 15 % pro část základu daně do 36 násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu daně přesahující 36 násobek průměrné mzdy, mění výše zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.

 

3.     Paušální záloha

 

Paušální záloha zahrnuje:

 

Zálohy na pojistné na důchodové pojištění a zdravotní pojištění v paušálním režimu jsou upraveny právními předpisy upravujícími tato pojištění, vycházejí z minimálních vyměřovacích základů pro tato pojistná.

 

Celková měsíční záloha na paušální daň činí pro zálohové období roku 2024:

 

Výše měsíční zálohy na paušální daň

 

Celková paušální platba

Daň z příjmů

Pojistné na důchodovém pojištění

Pojistné na zdravotním pojištění

I. pásmo

7 498 Kč

100 Kč

4 430 Kč

2 968 Kč

II. pásmo

16 745 Kč

4 963 Kč

8 191 Kč

3 591 Kč

III. pásmo

27 139 Kč

9 320 Kč

12 527 Kč

5 292 Kč

 

4.     Slevy na dani

 

-        Sleva na studenta

 

Zákon počínaje r. 2024 ruší slevu na studenta po dobu, po kterou se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem podle § 35ba odst. 1 písm. f) zákona.

 

Sleva na studenta činila do konce r. 2023 podle § 35ba odst. 1 písm. f) zákona 4 020 Kč za zdaňovací období na poplatníka (popř. 1/12 této částky za každý měsíc, na jehož počátku byly podmínky pro uplatnění nároku na snížení daně splněny). Počínaje r. 2024 může student uplatnit základní slevu na poplatníka podle § 35ba odst. 1 písm. a) zákona, v jejímž důsledku nebude dani z příjmů podléhat příjem až do výše 205 600 Kč ročně, což odpovídá průměrnému měsíčnímu příjmu ve výši cca 17 100 Kč.

 

-        Sleva na manžela

 

Počínaje r. 2024 podmínky pro uplatnění slevy na manžela stanoví § 35bb zákona, a to namísto zrušené slevy za umístění dítěte. Novou podmínkou pro uplatnění slevy na manžela žijícího s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti, pokud nemá vlastní příjem přesahující částku 68 000 Kč je od r. 2024 to, že poplatník žije ve společně hospodařící domácnosti také s vyživovaným dítětem poplatníka do 3 let věku (tj. do okamžiku dovršení věku 3 let).

 

Zákon stanoví, že výše slevy na manžela činí 24 840 Kč. Výše slevy se zvyšuje na dvojnásobek, pokud je sleva uplatňována na manžela, kterému je přiznán nárok na průkaz ZTP/P. Slevu na manžela lze uplatnit pouze tehdy, pokud:

a) poplatník žije ve společně hospodařící domácnosti s manželem a vyživovaným dítětem

poplatníka, které nedovršilo věku 3 let, a

b) manžel poplatníka nemá vlastní příjem přesahující za zdaňovací období 68 000 Kč.

 

Pro účely slevy na manžela se za vyživované dítě poplatníka nepovažuje vlastní vnuk nebo vnuk druhého z manželů, není-li v péči těchto osob, která nahrazuje péči rodičů.

 

Do vlastního příjmu manžela pro účely slevy na manžela se nezahrnují:

a) dávky osobám se zdravotním postižením, pomoci v hmotné nouzi, státní sociální podpory a pěstounské péče s výjimkou odměny pěstouna,

b) příspěvky na péči a na sociální služby,

c) státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky na doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření a státní podpory podle zákona upravujícího stavební spoření,

d) stipendia poskytovaná studujícím soustavně se připravujícím na budoucí povolání,

e) příjmy plynoucí z důvodu péče o blízkou nebo jinou osobu, která má nárok na příspěvek na péči podle zákona upravujícího sociální služby, který je od daně osvobozen,

f) příjmy, které vznikly jako důsledek porušení podmínek osvobození příjmu nebo uplatnění nezdanitelné části základu daně, a

g) příjmy, které plynou druhému z manželů nebo se pro účely daně z příjmů považují za příjem druhého z manželů v případě manželů, kteří mají společné jmění manželů.

 

Do příjmů, které se nezahrnují do limitu vlastních příjmů manžela, jsou od r. 2024 doplněny příjmy, které vznikly jako důsledek porušení podmínek osvobození příjmu nebo uplatnění nezdanitelné části základu daně.

 

-        Sleva na dítě, které uzavřelo manželství

Zákon v § 35c odst. 8 počínaje r. 2024 stanoví, že uzavře-li dítě uvedené v odstavci 6 manželství a žije-li ve společně hospodařící domácnosti s manželem, může uplatnit manžel slevu na manžela při splnění podmínek pro její uplatnění. Nemá-li manžel dostatečné příjmy, z nichž by mohl uplatnit slevu na manžela při splnění podmínek pro její uplatnění, může daňové zvýhodnění uplatnit rodič dítěte nebo poplatník, u něhož jde ve vztahu k dítěti o péči nahrazující péči rodičů, pokud dítě a vyživované dítě tohoto dítěte vymezené pro uplatnění slevy na manžela s ním žije ve společně hospodařící domácnosti.

 

Zákon stanoví podmínku žití vyživovaného dítěte podle § 35c odst. 6 zákona, které uzavřelo manželství, s manželem a rovněž tak s vyživovaným dítětem do věku 3 let (§ 35bb) ve společně hospodařící domácnosti. Při aplikaci § 35c odst. 8 zákona dochází počínaje r. 2024 ke změně práva na daňovou úlevu z manžela na rodiče vyživovaného dítěte podle § 35c odst. 6 zákona za předpokladu, že toto vyživované dítě žije ve společně hospodařící domácnosti též s vyživovaným dítětem do věku 3 let. Pouze za této situace může manželovi vzniknout nárok na slevu na manžela, který je nevyhnutelným předpokladem pro uplatnění slevy podle § 35c odst. 8 zákona.

 

5.     Zdaňování příjmů ze závislé činnosti srážkou

 

Podle § 6 odst. 4 zákona jsou příjmy zúčtované nebo vyplacené plátcem daně samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně, pokud zaměstnanec u tohoto plátce daně neučinil prohlášení k dani podle § 38k odst. 4, 5 nebo 7 anebo nevyužije-li postup podle § 36 odst. 6 nebo 7 a jedná-li se o příjmy podle odstavce 1:

a)         plynoucí na základě dohody o provedení práce, jejichž úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za kalendářní měsíc částku rozhodnou pro účast zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce na nemocenském pojištění, která je stanovena pro zaměstnání vykonávaná na základě těchto dohod u téhož zaměstnavatele, nebo

b)         v úhrnné výši nepřesahující u téhož plátce daně za kalendářní měsíc částku rozhodnou pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění.

 

Počínaje r. 2024 v návaznosti na změnu částky rozhodné pro účast zaměstnanců činných na základě dohod o provedení práce na nemocenském pojištění v  § 7a zákona o nemocenském pojištění, je provedena úprava § 6 odst. 4 písm. a) zákona tak, aby se výše této částky nemusela měnit vždy se změnou zákona o nemocenském pojištění. Částka rozhodná pro účast těchto zaměstnanců na nemocenském pojištění bude v zákoně o nemocenském pojištění představovat 25 % průměrné mzdy podle § 23b odst. 4 zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

 

Průměrná mzda pro rok 2024 podle nařízení vlády  č. 286/2023 Sb., činí 43 967 Kč, příjmy plynoucí na základě dohod o provedení práce tak budou samostatným základem daně pro daň vybíranou srážkou, pokud jejich úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne počínaje červencem 2024 (změna zákona o nemocenském pojištění nabývá účinnosti dnem 1. července 2024) částku rozhodnou pro účast zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce na nemocenském pojištění ve výši 10 500 Kč (25 % ze 43 967 Kč zaokrouhlené na celé pětisetkoruny směrem dolů).

 

Jedná-li se o příjmy podle § 6 odst. 4 písm. b) zákona, podle Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 320/2022 Sb., kterým se vyhlašuje zvýšení částky rozhodné pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění, od 1. ledna 2023 částka rozhodná pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění činí 4 000 Kč.

 

6.     Příjem zaměstnance z titulu poskytnutí vozidla zaměstnavatelem

Zákon v § 6 odst. 6 od r. 2024 stanoví, že poskytuje-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně silniční motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši určeného procenta vstupní ceny tohoto vozidla za každý i započatý kalendářní měsíc poskytnutí vozidla. Jde-li o silniční motorové vozidlo najaté nebo pořízené na finanční leasing, vychází se ze vstupní ceny tohoto vozidla u původního vlastníka, a to i v případě, že dojde k následné koupi vozidla. Pokud ve vstupní ceně není zahrnuta daň z přidané hodnoty, pro účely tohoto ustanovení se o tuto daň zvýší. Je-li částka, která se posuzuje jako příjem zaměstnance za každý i započatý kalendářní měsíc poskytnutí silničního motorového vozidla, nižší než 1 000 Kč, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši 1 000 Kč. Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně v průběhu kalendářního měsíce postupně za sebou více silničních motorových vozidel k používání pro služební i soukromé účely, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši určeného procenta z nejvyšší vstupní ceny silničního motorového vozidla. Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně pro služební i soukromé účely v průběhu kalendářního měsíce více silničních motorových vozidel současně, považuje se za příjem zaměstnance úhrn částek odpovídajících výši určeného procenta vstupní ceny každého současně poskytnutého vozidla.

 

Určeným procentem se pro účely tohoto ustanovení rozumí:

a) 0,25 %, jedná-li se o bezemisní vozidlo,

b) 0,5 %, jedná-li se o nízkoemisní vozidlo,

c) 1 %, jedná-li se o silniční motorové vozidlo, které není nízkoemisním ani bezemisním vozidlem.

 

Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně motorové vozidlo jak ke služebním, tak k soukromým účelům, považuje se tento příjem v podobě poskytnutí vozidla na straně zaměstnance za zdanitelný příjem a jeho výše je vyčíslena jako určená část vstupní ceny poskytnutého vozidla za každý i započatý kalendářní měsíc, ve kterém mu bylo vozidlo takto poskytnuto. Pojem bezemisní a nízkoemisní  vozidlo je uveden v § 21b zákona.

 

Nízkoemisním vozidlem se pro účely daní z příjmů rozumí silniční motorové vozidlo, které je nízkoemisním vozidlem podle zákona upravujícího podporu nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících a není bezemisním vozidlem. Bezemisním vozidlem se pro účely daní z příjmů rozumí silniční motorové vozidlo, které používá jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík, nebo jiné silniční motorové vozidlo, jehož provoz nemá žádné emise CO2.

 

Příklad 1

Zaměstnavatel poskytl zaměstnanci současně za kalendářní měsíc jedno vozidlo s konvenčním pohonem se vstupní cenou 600 000 Kč, jedno hybridní vozidlo se vstupní cenou 900 000 Kč a jedno bezemisní vozidla se vstupní cenou 1 000 000 Kč.

Příjem zaměstnance bude ve výši součtu 1 % z částky 600 000 Kč (6 000), součtu 0,5 % z částky 900 000 Kč (4 500) a součtu 0,25 % z částky 1 000 000 Kč (2 500), tj. 6 000 Kč + 4 500 Kč + 2 500 = 13 000 Kč.

 

7.     Příjem zaměstnance ve formě příspěvku na stravování

 

K velké změně počínaje r. 2024 došlo i v oblasti stravování zaměstnanců během směny. Zákon v § 6 odst. 9 písm. b) stanoví, že od daně je osvobozen příjem zaměstnance ve formě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem za jednu směnu podle jiného právního předpisu, pokud během této směny zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během této směny nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle jiného právního předpisu, a to v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin, a v úhrnu do výše 70 % této hranice, je-li příspěvek poskytnut jako další příspěvek v rámci stejné směny, pokud její délka v úhrnu s přestávkou v práci povinně poskytovanou zaměstnavatelem podle jiného právního předpisu je delší než 11 hodin; v případě zaměstnance vykonávajícího činnost, ze které plyne příjem ze závislé činnosti, jejíž výkon není rozvržen na směny podle jiného právního předpisu, je příjem ve formě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem od daně osvobozen, pokud během kalendářního dne zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během tohoto dne nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle jiného právního předpisu ani na stravné v rámci cestovních náhrad na základě smlouvy, a to v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin, a v úhrnu do výše 70 % této hranice, je-li příspěvek poskytnut jako další příspěvek v rámci stejného kalendářního dne, pokud během tohoto dne zaměstnanec vykonával práci alespoň 11 hodin; příspěvkem na stravování se pro účely daní z příjmů rozumí:

1. stravování poskytované jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu než zaměstnavatele a

2. peněžitý příspěvek na stravování.

 

Zákon sjednotil postup pro osvobození příspěvků na stravování, na straně zaměstnance se osvobození všech příspěvků na stravování poskytovaných zaměstnavatelem omezuje 70 % hranicí stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin. Do konce r. 2023 byla hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění na straně zaměstnance osvobozeným příjmem v plném rozsahu, peněžní příspěvek na stravování byl osvobozen 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.

 

Více se již dočtete v měsíčníku Poradce 8/2024, který právě vychází.

 


DAŇ Z NEMOVITÝCH VĚCÍ OD ROKU 2024

 

Leden je měsícem, ve kterém je nutné vypořádat se nejenom s přívaly sněhu, nedostatkem slunečního svitu a teplotami klesajícími leckdy i pod bod mrazu, ale také s některými daňovými povinnostmi. Mezi takové případné neodkladné povinnosti poplatníka může patřit mimo jiné i vyplnění a podání daňového přiznání k dani z nemovitých věcí pro rok 2024. Letošní začátek roku bude v tomto směru poněkud výjimečný, neboť bude nutné se obeznámit s poměrně rozsáhlou novelou daně z nemovitých věcí a současně se i smířit s poměrně výrazným navýšením daně z nemovitých věcí. Jaké jsou důležité legislativní změny týkající se daně z nemovitých věcí, které začnou platit od 1. 1. 2024, kdy vstoupí v účinnost tzv. „konsolidační balíček“ (zákon č. 349/2023 Sb.)?

 

 

-        Právní úprava daně z nemovitých věcí

je již po mnoho let obsažena v zákonu č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí v příslušném platném znění (dále jako „ZDN“). Uvedený zákon byl po dobu své účinnosti mnohokrát novelizován. Významným předělem byl mimo jiné rok 2014, kdy vstoupil v účinnost zákon č. 89/2012 Sb., nový občanský zákoník. Jak vyplývá z § 498 nového občanského zákoníku, pod pojmem „nemovitá věc“ se rozumí „pozemek a podzemní stavby se samostatným účelovým určením, jakož i věcná práva k nim, a práva, která za nemovité věci prohlásí zákon. Stanoví-li zákon, že určitá věc není součástí pozemku, a nelze takovou věc přenést z místa na místo bez porušení její podstaty, je i tato věc nemovitá“.

Lze tedy konstatovat, že počínaje rokem 2014, kdy vstoupil v účinnost nový občanský zákoník, se konal důležitý návrat k původnímu konceptu práva, a to k zásadě označované v právnické literatuře jako „superficies solo sedit“. Nebo jinak, poněkud volněji řečeno a z latiny přeloženo: „stavba je součástí pozemku“. Tato zásada je vyjádřena v § 506 nového občanského zákoníku takto: „Součástí pozemku je prostor nad povrchem i pod povrchem, stavby zřízené na pozemku a jiná zařízení s výjimkou staveb dočasných, včetně toho, co je zapuštěno v pozemku nebo upevněno ve zdech“.

Součástí pozemku je tedy i stavba spojená se zemí pevným základem. Analogicky je i daň z nemovitých věcí rozdělena na dvě navzájem propojené daně, a to na „daň z pozemků“ a „daň ze staveb a jednotek“ (§ 1 ZDN). Zákon o dani z nemovitých věcí však nemá samostatné definice, co se rozumí „pozemkem“, „stavbou“ nebo „jednotkou“. Místo pojmu „stavba“ definuje pojmy „zdanitelná stavba“ a „zdanitelná jednotka“ (§ 7 ZDN).

 

Uvedenému rozdělení daně z nemovitých věcí je přizpůsoben i tento autorský příspěvek, v jehož první části je nejprve věnována pozornost dani z pozemků, ve druhé části je pak popsána daň ze staveb a jednotek. Na závěr jsou uvedeny informace týkající se podávání daňového přiznání a placení daně z nemovitých věcí v roce 2024, a přehled důležitých změn vyplývajících z novely ZDN s účinností od 1. 1. 2024.

 

Vzhledem k tomu, že výše daně z pozemků je v porovnání s daní ze staveb a jednotek poměrně nízká, je velmi důležité správně určit, kdy dotyčná nemovitá věc je předmětem daně z pozemků a kdy naopak podléhá dani ze staveb a jednotek. Vodítkem k tomu je vymezení předmětu dotyčné daně (co dani podléhá, co dani naopak nepodléhá, případně co je od daně osvobozeno).

 

1.     Daň z pozemků

 

1.1       Předmět daně

představuje informační základ toho, co je potřeba znát pro účely daně z nemovitých věcí. ZDN vymezuje předmět daně z pozemků jednak pozitivně (které pozemky dani z pozemků podléhají), jednak negativně (které pozemky dani z pozemků nepodléhají).

 

Předmětem daně z pozemků jsou:

-          pozemky na území ČR evidované v katastru nemovitostí (viz § 1 zákona č. 256/2013 Sb., katastrální zákon).

 

Předmětem daně z pozemků nejsou:

-          pozemky zastavěné zdanitelnými stavbami v rozsahu zastavěné plochy těchto staveb,

-          lesní pozemky, na nichž se nacházejí lesy ochranné a lesy zvláštního určení (o zařazení lesa do kategorie lesů ochranných nebo lesů zvláštního určení rozhoduje orgán státní správy lesů – viz § 7 odst. 2 a § 8 odst. 3 lesního zákona),

-          vodní plochy,

-          pozemky určené pro obranu ČR,

-          pozemky v rozsahu odpovídajícím výši spoluvlastnických podílů na nich, které jsou součástí zdanitelných jednotek v budově bytového domu,

-          jiné pozemky ve spoluvlastnictví vlastníků zdanitelných jednotek v budově bytového domu užívané společně s těmito jednotkami, a to v rozsahu odpovídajícím výši spoluvlastnických podílů těchto spoluvlastníků na nich.

 

-        Vodní plochy – změny od roku 2024

Doposud byly předmětem daně pouze rybníky sloužící intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb, ostatní vodní plochy byly z předmětu daně vyjmuty. Nově nebudou předmětem daně žádné vodní plochy, tedy ani rybníky sloužící k intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb. Hlavním důvodem je zjednodušení správy daně s ohledem na nejasnou definici toho, co lze považovat za „rybník sloužící intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb“. Jedná se tedy o změnu, kterou příslušní poplatníci jistě uvítají, neboť je směřována v jejich prospěch.

 

Co je rovněž velmi důležité zmínit. Poplatníci, kterých se uvedená změna týká, nemají v důsledku této změny povinnost na zdaňovací období roku 2024 podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí. V případě, že vlastní pouze rybník k intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb, přestávají být počínaje rokem 2024 poplatníky daně. Pokud poplatníci vlastní i jiné nemovité věci v daném kraji (tj. v působnosti daného finančního úřadu), správce daně vyjmutí rybníků k intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb z předmětu daně zohlední z moci úřední a stanoví novou výši daně bez součinnosti s poplatníkem. Samozřejmě však nelze toto chápat absolutně, neboť těmto poplatníkům může vzniknout povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí z důvodu jiných změn, které vyplývají z novely ZDN od roku 2024. Podrobněji k tomu viz text dále.

 

-        Zastavěná plocha

je definována pro účely daně z nemovitých věcí v § 10 odst. 2 ZDN. Zastavěnou plochou se rozumí „zastavěná plocha stavby podle stavebního zákona odpovídající nadzemní části zdanitelné stavby“.

 

1.2       Poplatníci daně z pozemků

 

Kdo je poplatníkem daně ze staveb a jednotek je definováno v § 3 ZDN. Důležitá jsou tyto následující kritéria:

-          kdo je vlastníkem pozemku,

-          zda se jedná o nájemce nebo pachtýře,

-          zda se jedná o uživatele,

-          zda se jedná o stavebníka (v případě pozemku zatíženého právem stavby).

 

Platí následující zásady. Poplatníkem daně z pozemků je:

·         vlastník pozemku (v případě, pokud vlastníkem pozemku je Česká republika, platí některé odlišnosti pro určení, kdo je poplatníkem daně, uvedené v § 3 odst. 2 ZDN, obdobně v případě svěřenského fondu, podílového fondu a fondu obhospodařovaném penzijní společností),

·         nájemce nebo pachtýř u pronajatého nebo propachtovaného pozemku, v případě, že se jedná o:

-        pozemek evidovaný v katastru nemovitostí zjednodušeným způsobem,

-        pozemek, se kterým je příslušná hospodařit Správa státních hmotných rezerv nebo

-        pozemek převedený na základě rozhodnutí o privatizaci na Ministerstvo financí,

·         uživatel pozemku v případě, není-li vlastník pozemku znám, nebo s pozemkem je příslušný hospodařit Státní pozemkový úřad nebo Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových,

·         stavebník v případě, pokud se jedná o pozemek zatížený právem stavby (k právu stavby viz §§ 1240 až 1256 nového občanského zákoníku).

 

Pro označení právního vztahu poplatníka se pak v daňovém přiznání používají příslušné předepsané zkratky (například „V“ – vlastník, „N“ – nájemce, „PACH“ – pachtýř, „STAV“ – stavebník atd.).

 

-        Uživatel pozemku

Doposud platilo, že poplatníkem daně z pozemků byl uživatel pozemku pouze v případě, pokud nebyl vlastník pozemku znám. Z výše uvedeného novelizovaného vymezení předmětu daně z pozemků vyplývá, že dochází k rozšíření okruhu poplatníků této daně o uživatele pozemků, se kterými je příslušný hospodařit Státní pozemkový úřad, a kteří nemají se Státním pozemkovým úřadem uzavřenou nájemní nebo pachtovní smlouvu. Těmto uživatelům vzniká mimo jiné povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí na zdaňovací období roku 2024.

Jiná situace je oproti tomu v případě poplatníků, kteří mají se Státním pozemkovým úřadem uzavřenou nájemní nebo pachtovní smlouvu, neboť byli poplatníky daně z pozemků již před rokem 2024 z titulu uzavřené nájemní nebo pachtovní smlouvy a podávali tak daňové přiznání k dani z nemovitých věcí již před rokem 2024.

Nově je rovněž nutné řešit situace, kdy uživatel pozemku užívá pozemek, se kterým je příslušný hospodařit Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Těmto uživatelům vzniká z tohoto důvodu povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí na zdaňovací období roku 2024 (pokud již nepodali daňové přiznání k dani pozemků již před rokem 2024 z důvodu, že jsou poplatníkem v případě užívání pozemku, jehož vlastník není znám, pak v roce 2024 již podávat daňové přiznání nemusí, z důvodu, že užívají takový pozemek).

 

-        Nájemce nebo pachtýř

Nová situace vzniká od roku 2024 v případě osob, které užívají pozemek na základě nájemní nebo pachtovní smlouvy uzavřené s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Tyto osoby doposud nebyly poplatníky daně z pozemků, stávají se však poplatníky této daně od roku 2024 na základě § 3 odst. 4 ZDN. Uživatelem se pro tento účel rozumí „nájemce, pachtýř nebo skutečný uživatel“, neboť užíváním se rozumí i nájem nebo pacht. To znamená, že uvedené osoby mají povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí na zdaňovací období roku 2024.

Netýká se to tedy nájemců nebo pachtýřů, kteří podávali již před rokem 2024 daňové přiznání z důvodu, že měli pronajatý nebo propachtovaný pozemek, se kterým byl příslušný hospodařit Státní pozemkový úřad nebo Správa státních hmotných rezerv.

 

-        Stavebník

Stavebníkem se pro účely práva stavby rozumí osoba, v jejíž prospěch je právo stavby zřízeno. Vlastník pozemku, ke kterému bylo zřízeno právo stavby, se však nemění. Z pohledu daně z nemovitých věcí tak vzniká zajímavá situace, kdy vlastník pozemku přestává být poplatníkem daně z pozemků a nově se poplatníkem daně z pozemků stává stavebník, i když není vlastníkem pozemku. Stavebníkovi tedy vzniká povinnost podat daňové přiznání (pokud právo stavby vzniklo v roce 2023, tak se jedná o daňové přiznání na rok 2024, neboť daň z nemovitých věcí se stanovuje podle právního stavu k 1. lednu).

 

1.3       Základ daně (rok 2023)

 

Pravidla pro zjištění základu daně z nemovitých věcí jsou stanovena v § 5 ZDN. Pro účely daně z nemovitých věcí byly až doposud pozemky rozděleny na jednotlivé druhy a označovány příslušnými písmeny takto:

A – orná půda, chmelnice, vinice, zahrada, ovocný sad

B – trvalý travní porost

C – hospodářský les

D – rybník s intenzivním a průmyslovým chovem ryb

E – zastavěná plocha a nádvoří

F – stavební pozemek

G – ostatní plocha

 

Pro určení základu daně z pozemků platily následující pravidla:

·         v případě druhu pozemků A, B je základem daně cena pozemku zjištěná jako součin skutečné výměry pozemků v m2 a průměrné ceny pozemku stanovené na 1 m2 příslušnou vyhláškou,

·         v případě druhu pozemků C je základem daně:

-        cena pozemku zjištěná podle platných cenových předpisů k 1. lednu zdaňovacího období dle zařazení lesního pozemku do lesního typu (SLT) nebo

-        částka 3,80 Kč vynásobená skutečnou výměrou pozemku v m2,

·         v případě druhu pozemku D je základem daně

-        cena pozemku zjištěná podle platných cenových předpisů k 1. lednu zdaňovacího období nebo

-        částka 3,80 Kč vynásobená skutečnou výměrou pozemku v m2,

·         v případě druhu pozemku E, F, G je základem daně skutečná výměra pozemku v m2 zjištěná k 1. lednu zdaňovacího období.

 

Výměrou pozemku se rozumí pro tento účel skutečná výměra pozemku snížená o výměru ploch zastavěných zdanitelnými stavbami (jak vyplývá z ustanovení § 2 odst. 2 písm. a) ZDN pozemky zastavěné zdanitelnými stavbami v rozsahu zastavěné plochy těchto staveb nejsou předmětem daně z pozemků).

Zpevněné plochy pozemků oproti tomu nejsou předmětem daně ze staveb a jednotek podle § 7 ZDN a jsou předmětem daně z pozemků. Pojem „zpevněná plocha pozemku“ je pak blíže definován v § 1a odst. 1 písm. o) ZDN. V případě zpevněných ploch dochází od roku 2024 k významným změnám, které budou popsány dále v textu. Pojem „zpevněná plocha“ nelze zaměňovat s druhem pozemku „zastavěná plocha a nádvoří“ nebo „ostatní plocha“.

 

1.4       Základ daně (rok 2024)

 

Od roku 2024 vyplývá z § 5 ZDN následující členění pozemků pro účely zjištění základu daně z nemovitých věcí:

-          zemědělské pozemky,

-          lesní pozemky [v důsledku výluky lesů ochranných a lesů zvláštního určení, jak vyplývá z § 2 odst. 2 písm. b) ZDN se tímto rozumí pouze lesy hospodářské, dále však navazuje ustanovení § 4 odst. 1 písm. s) ZDN týkající se osvobození od daně z nemovitých věcí v případě lesních pozemků, na kterých se nacházejí lesy pod vlivem imisí, které vymezuje § 10 lesního zákona],

-          ostatní plochy,

-          zastavěné plochy a nádvoří,

-          stavební pozemky,

-          zpevněné plochy pozemku.

 

Pro stanovení základu daně platí od roku 2024 následující pravidla:

-          v případě zemědělského pozemku je základem daně cena pozemku zjištěná jako součin skutečné výměry pozemků v m2 a průměrné ceny pozemku na 1 m2 stanovené příslušnou vyhláškou vydanou na základě zmocnění uvedeného v § 17 ZDN (viz například vyhlášku č. 298/2014 Sb., o stanovení seznamu katastrálních území s přiřazenými průměrnými základními cenami zemědělských pozemků),

-          v případě lesního pozemku je základem daně cena pozemku zjištěná podle platných cenových předpisů k 1. lednu nebo součin skutečné výměry pozemku v m2 a částky 3,80 Kč (od roku 2025 je základem daně pouze součin skutečné výměry pozemku v m2 a částky 3,80 Kč),

-          v případě ostatní plochy, zastavěné plochy a nádvoří, stavebního pozemku a zpevněné plochy pozemku je základem daně skutečná výměra pozemku v m2 zjištěná k 1. lednu zdaňovacího období.

 

Obdobně platí, že výměrou pozemku se rozumí pro tento účel skutečná výměra pozemku snížená o výměru ploch zastavěných nemovitými stavbami [jak vyplývá z ustanovení § 2 odst. 2 písm. a) ZDN pozemky zastavěné zdanitelnými stavbami v rozsahu zastavěné plochy těchto staveb nejsou předmětem daně z pozemků, v tomto není od roku 2024 změna].

 

Pro přehlednost lze tyto pravidla pro zjištění základu daně uspořádat takto:

 

POZEMEK

ZÁKLAD DANĚ

ZMĚNA

Zemědělský pozemek

Skutečná výměra pozemku

x

průměrná cena pozemku dle vyhlášky

 

Lesní pozemek

Cena pozemku podle cenových předpisů nebo

Skutečná výměra pozemku x 3,80 Kč

Rok 2024

Lesní pozemek

Skutečná výměra pozemku x 3,80 Kč

Rok 2025

Ostatní plochy, zastavěné plochy a nádvoří, stavební pozemek, zpevněné plochy pozemku

Skutečná výměra pozemku

 

 

Podrobné informace již najdete v měsíčníku Poradce 8/2024, který právě vychází.

 

P6 V LEGISLATIVĚ



1/2024 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 20.01.2024

2/2024 Sb.
Sdělení o vyhlášení dodatečných voleb do zastupitelstva obce

3/2024 Sb.
Sdělení o vydání cenových rozhodnutí

CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT

KALENDÁŘ Leden 2023

 

2. 1. 

Úterý

(za neděli 31. 12.)

Daně z příjmů- plátce

Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v listopadu 2023

(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Oznámení příjmu plynoucího v listopadu 2023 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (kromě odměn za závislou činnost podle § 6 odst. 4)

(§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v listopadu 2023 ze stanovených příjmů nerezidentů ČR z EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně

(§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za prosinec 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zák. č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za prosinec 2023

(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

8. 1. 

Pondělí

Zdravotní pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za prosinec 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 7 odst. 2, § 7a zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

10. ledna 

Středa

Daň z příjmů – OSVČ

Oznámení o vstupu do paušálního režimu od ledna 2024, nebo o změně zvoleného pásma paušálního režimu od roku 2024, nebo o jiné výši paušální daně za rok 2023, nebo o dobrovolném vystoupení z paušálního režimu s koncem roku 2023

(§ 38lc odst. 1, § 38lda, § 38ldb, § 38le zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

22. ledna

Pondělí

(za sobotu 20. 1.)

Daň z příjmů – zaměstnavatel

Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (mezd) za prosinec 2023

(38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Daň z příjmů – OSVČ

Zaplacení paušální zálohy za leden 2024 poplatníka v paušálním režimu; zahrnuje zálohy na: daň z příjmů, sociální pojistné a zdravotní pojistné

(§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za prosinec 2023

(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za prosinec 2023

(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za prosinec 2023

(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za prosinec 2023

(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

25. ledna

Čtvrtek

DPH

Podání přiznání k DPH a její zaplacení za prosinec, nebo za 4. čtvrtletí 2023 u plátců včetně opravy poměrného odpočtu, vypořádání kráceného odpočtu a úpravy odpočtu daně

(§ 75 odst. 6, § 76 odst. 7, § 78 odst. 6, § 99, § 99a, § 101 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání kontrolního hlášení DPH plátce za prosinec, nebo za 4. čtvrtletí 2023

(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání souhrnného hlášení plátce za prosinec 2023, o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU dle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR

(§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání přiznání k DPH identifikované osoby za prosinec 2023, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za prosinec 2023, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu

(§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Poslední možnost uplatnění nároku na odpočet daně v částečné výši v řádném daňovém přiznání u přijatých plnění uskutečněných v kalendářním roce 2023 (omezení neplatí pro vypořádací koeficient 95 % a vyšších, ledaže se jedná o dlouhodobý majetek)

(§ 73 odst. 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Daň z hazardu

Podání přiznání a zaplacení daně z hazardních her za 4. čtvrtletí 2023

(§ 1, § 6 a § 9 zákona č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

31. ledna

Středa

Daně z příjmů - plátce

Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v prosinci 2023

(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Oznámení příjmu plynoucího v prosinci 2023 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36, resp. za rok 2023 u příjmů osvobozených a nedaněných v ČR

(§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v prosinci 2023 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů ČR z EU nebo EHP ze zdroje na území ČR, a hlášení plátce o provedeném zajištění daně

(§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

DPH

Oznámení finančnímu úřadu dobrovolné změny zdaňovacího období z měsíčního na čtvrtletní od 1. 1. 2024 u plátců s obratem do 10 mil. (není-li nespolehlivý ani člen skupiny)

(§ 99a odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

DPH - uživatel

Podání přiznání a zaplacení DPH za IV. čtvrtletí, resp. za prosinec 2023 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – režim mimo EU, režim EU, dovozní režim“

(§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Silniční daň

Podání přiznání k dani silniční za rok 2023 a její zaplacení

(§ 15 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)

(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Daň z nemovitých věcí

Podání přiznání k dani z nemovitých věcí na rok 2024, pokud nebylo podáno v minulých letech, nebo nastaly změny rozhodné pro stanovení daně anebo došlo ke změně poplatníka

(§ 13a odst. 1 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)

Oznámení o tom, že osoba ztratila postavení poplatníka daně z nemovitých věcí proto, že se v průběhu roku 2023 změnila vlastnická či jiná práva, nebo nemovité věci zanikly

(§ 13a odst. 9 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)

Sociální pojištění - OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za leden 2024, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za leden 2024

(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Zákonné pojištění úrazu

Odvod pojistného na zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za I. čtvrtletí 2024

(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce)

(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)

 

PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

Poradce 8/2024 – měsíčník (I/2024)

 

Poradce 9/2024 – měsíčník (I/2024)

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM) – měsíčník, č. 3/2024 (I/2024)

·         Cestovní náhrady v roce 2024

·         Stravenky a stravenkový paušál v roce 2024

·         Převedení dovolené do roku 2024

·         Digitalizace mění pracovní náplň

·         Sleva na manželku a zrušení slev v roce 2024

·         Uplatnění progresivní daně u zaměstnance v roce 2024

·         Novela zákona o obcích

·         Novela školského zákona

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 3/2024 (I/2024)

·         Zákon o DPH – změny po novele

·         Progresivní daň z příjmů FO – změny

·         Uplatnění mimořádných odpisů v roce 2024

·         Vybrané osobní automobily – omezení odpočtu DPH

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3-4/2024 (I/2024)

·         Mzda zaměstnance – zdanění

·         Právo stavby a věcná břemena

·         Překážky v práci – pracovní dopady

 

1000 řešení – měsíčník č. 1-2/2024 (I/2024)

·         Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2024

·         Daně v praxi

·         Účetnictví

·         Zaměstnávání

·         Mzdy

·         Veřejná správa

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ

1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)

2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)

3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)

4. 100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice (vnitropodnikové směrnice z oblasti cestovních náhrad, inventarizace, používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců, pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou, základních informací pro zpracování účetních agend)

5. Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2023 (přehled sazeb, parametrů, vzorových výpočtů z oblasti mezd a platů a jejich zdanění. Přinášíme i aktuální přehled odvodů na zdravotní a sociální pojištění, pracovního práva, dávek nemocenského pojištění, důchodů, sociálních dávek a souvisejících oblastí…)

6. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)

7. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále 2023 (při optimalizační činnosti je důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných daňových úniků)

8. 100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady (publikace přináší aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny v novele ZDP ohledně paušálního režimu, mimořádných odpisů, osvobození od daně, slev na dani a další; třetí kapitola se věnuje cestovním náhradám, stravnému a pracovním cestám)

9. Daňové a nedaňové výdaje 2023 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska)

10. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Automobil v podnikání (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů pracovněprávní problematiku týkající se zaměstnaneckých benefitů, dovolené, odměňování, náhrady škody a ve třetí kapitole automobil z hlediska odpisů, daňových výdajů, technického zhodnocení a účtování)

11. 100 otázek a odpovědí Zákoník práce po novele, Nájem nemovitostí (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy týkající se pracovněprávní oblasti, školství a veřejné správy; ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny po novele zákoníku práce a ve třetí kapitole problematiku týkající se nájmu nemovitostí z pohledu daní a účetnictví)

12. Ústava České republiky 2023 (Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, Zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů, Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákon – úplná znění zákonů)

13. Životní prostředí po novelách (úplná znění zákonů po novelách účinných od 1. 1. 2024, týkající se životního prostředí, ochrany přírody a krajiny, ochrany ovzduší a vod, odpadů, obalů, energií)

14. Daňová přiznání FO a PO za rok 2023 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2023 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)

 

PŘIPRAVUJEME

Poradce 10-11/2024 – měsíčník (I/2024)

 

ZÁKONY 2024

 

ZÁKONY IA (daňové)

·         Správa daní

·         Daně z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Silniční daň

·         Spotřební daně

·         Daň z nemovitosti

·         Rozpočtová pravidla

 

ZÁKONY IB (účetní)

·         Účetnictví

·         Související předpisy

·         Mezinárodní správa daní

 

ZÁKONY IIA (občanské, obchodní)

·         Občanský zákoník

·         Obchodní korporace

·         Občanský soudní řád

·         Živnostenské podnikání

 

ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo)

·         Trestní právo

·         Exekuce

·         Insolvenční řízení

·         Správní právo

 

ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby)

·         Zákoník práce

·         Mzdové a platové předpisy

·         Předpisy k zaměstnanosti

·         Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění

·         Zdravotní pojištění

 

 

ZÁKONY IV (stavební, katastrální)

·         Stavební zákon

·         Katastr nemovitosti

·         Bydlení

·         Požární bezpečnost

·         Pozemkové úpravy

·         Související předpisy

 

 

ZÁKONY V (veřejná správa, školství)

·         Územní celky a členění státu

·         Organizace veřejné správy

·         Veřejná správa ve vztahu k občanům

·         Školy a školská zařízení

 

 

 

Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.

RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.


E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page