P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 13/2010 |
31. 5. 2010 |
|
Vážení čtenáři! Mnohých se dotýká problematika o Správě daní a poplatků, kterou přinášíme v Tématu novin a v rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají. V Praktické komunikaci navazujeme malým testem na výklad o tom, jak správně poslouchat. To, zda kniha prohrála boj s televizí, posoudíte sami při čtení rubriky Řekli moudří. Těším se na shledání u následujících em@ilových novin a věřím, že i v těch si najdete mnoho užitečných informací. Denisa Orlická
odpovědná redaktorka poradce@i-poradce.cz V tomto čísle najdete:
|
||||||||||||||
ZASTUPOVÁNÍ V DAŇOVÉM ŘÍZENÍ PRÁVNICKÉ OSOBY I FYZICKÉ OSOBY, které jsou daňovými subjekty a jejichž způsobilost k právním úkonům není omezena, se mohou svobodně a samostatně rozhodnout, zda se daňového řízení zúčastní přímo (samy), nebo zda se v daňovém řízení dají zastoupit zástupcem. Rozsah pravomocí zástupce a časové období jejich uplatňování stanovuje zastupovaná právnická nebo fyzická osoba. V některých situacích může o zastoupení daňového subjektu ustanoveným zástupcem rozhodnout správce daně. V určitých situacích stanoví zastoupení daňového subjektu, který je fyzickou osobou, svým rozhodnutím příslušný soud. DAŇOVÝ SUBJEKT je každý poplatník přímé daně a každý plátce nepřímé daně. Daňovým subjektem je i právní nástupce zaniklé právnické osoby, která byla poplatníkem nebo plátcem daně. Daňovým subjektem je též právní nástupce zemřelé fyzické osoby, která byla poplatníkem nebo plátcem daně. Právním nástupcem zemřelé fyzické osoby je vždy dědic, v případě většího počtu dědiců zpravidla jeden z nich. LEGISLATIVNÍ ÚPRAVU ZASTUPOVÁNÍ V DAŇOVÉM ŘÍZENÍ obsahují ustanovení zejména § 10 a 11 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o správě daní"). Tato legislativní úprava je účinná do 31. prosince 2010, kdy končí platnost a účinnost zákona o správě daní. Dnem 1. ledna 2011 nabývá účinnosti zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád. V daňovém řádu je zastupování daňového subjektu ve správě daní upraveno zejména ustanoveními § 25 až 30. Daňový řád přináší mnohé obsahové, formální a terminologické změny. Zákon o správě daní upravuje daňové řízení. V daňovém řádu je používán pojem "správa daní". Tento pojem má širší obsah než v současné době užívaný pojem "daňové řízení". V pojetí daňového řádu je daňové řízení součástí správy daní. Správu daní definuje jako postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. Daňový řád neznamená absolutní změnu mechanizmu správy daní. Mnohé instrumenty přebírá ze zákona o správě daní nezměněné, některé mění. Přináší některé nové postupy, mění terminologii, zejména v oblasti legislativních zkratek. Není vhodné terminologické změny podceňovat. Bez jejich dokonalého osvojení se podnikatelé i další daňové subjekty vystavují nebezpečí z nesprávného pochopení některých ustanovení daňového řádu. STATUTÁRNÍ ORGÁN pro jednotlivé druhy obchodních společností a pro družstva obecně stanovuje obchodní zákoník.
Stejné postavení mají i likvidátoři a insolvenční správci. Osoba, která je v postavení statutárního orgánu, se správci daně prokazuje jen osobním dokladem. Správce daně je oprávněn k ověření oprávněnosti této osoby v obchodním rejstříku. Zásadně platí, že statutární orgány oprávněné jednat za právnickou osobu a zavazovat ji, jsou zapsány v obchodním rejstříku (§ 35 obchodního rejstříku). Může ale nastat situace, kdy příslušný orgán právnické osoby rozhodl o změně statutárního orgánu a tato změna nebyla dosud zapsaná v obchodním rejstříku. Účinnost takové změny však není vázána na zápis v obchodním rejstříku. Statutární orgán, např. jednatel, předseda představenstva, prokazuje své oprávnění k jednání jménem právnické osoby předložením dokumentu, v němž je zapsáno rozhodnutí, jímž bylo o změně statutárního orgánu rozhodnuto. (Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 6/2010 od autora Ing. Karla Jandy)
PŘEDLOŽENÍ DŮKAZNÍCH PROSTŘEDKŮ A NÁVRH NA PŘEDLOŽENÍ DŮKAZNÍCH PROSTŘEDKŮ V PRŮBĚHU DAŇOVÉ KONTROLY DAŇOVÁ KONTROLA se provádí nejčastěji přímo u daňového subjektu, ale může být prováděna též na jiném místě, kde je to vzhledem k účelu daňové kontroly nejvhodnější. Je tedy možné provádět daňovou kontrolu také např. i u správce daně, zejména pokud nemá daňový subjekt odpovídající prostory, v nichž by mohla být daňová kontrola prováděna, což však daňový subjekt nezbavuje zákonné povinnosti zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly, kterou má v průběhu daňové kontroly. V rámci daňové kontroly probíhá celá řada jednotlivých úkonů. POVINNOSTI DAŇOVÉHO SUBJEKTU V RÁMCI DAŇOVÉ KONTROLY Mezi nejdůležitější zákonné povinnosti, které má daňový subjekt navíc v průběhu daňové kontroly ve vztahu k pracovníkovi správce daně provádějícímu daňovou kontrolu, patří poskytování informací:
DŮKAZNÍ BŘEMENO nese v zásadě daňový subjekt, z čehož obecně vyplývá povinnost prokazovat svá tvrzení, přičemž samozřejmé je však i to, že předkládané doklady mohou být i ve prospěch daňového subjektu, takže plnění této povinnosti je zároveň i právem daňového subjektu. S důkazním břemenem pak souvisí i povinnost předložit důkazní prostředky prokazující tvrzení daňového subjektu v průběhu kontroly, avšak i v tomto případě jde opět nejen o povinnost, ale i právo daňového subjektu předkládat důkazní prostředky, jimiž má prokázat svá tvrzení v průběhu kontroly, i když správce daně v důkazním řízení není vázán jen návrhy důkazních prostředků předkládaných daňovým subjektem, ale v zájmu co nejúplnějšího zjištění skutečností rozhodných pro správné stanovení daně se nejen může jak odchýlit od návrhů daňového subjektu (v tomto případě musí ale svůj postup řádně zdůvodnit), ale může další důkazní prostředky opatřovat i bez návrhu daňového subjektu. Aby nebyl zmařen účel daňové kontroly, je nezbytné umožnit pracovníkům správce daně přístup nejen k účetním dokladům a písemnostem, ale i také do prostor sloužících daňovému subjektu k podnikání a umožnit jednání s jakýmkoli svým pracovníkem, a je-li to třeba, zapůjčit potřebné doklady a jiné věci mimo prostor kontrolovaného subjektu. PRÁVA DAŇOVÉHO SUBJEKTU V RÁMCI DAŇOVÉ KONTROLY Stejně jako jsou daňovému subjektu stanoveny povinnosti v daňové kontrole, má daňový subjekt ve vztahu k pracovníku správce daně provádějícímu kontrolu, např. právo:
PODÁNÍ NÁMITEK Právem na podání námitek je daňový subjekt chráněn proti případně možnému nesprávnému, či nezákonnému postupu pracovníka správce daně provádějícího u něj daňovou kontrolu. V praxi se může jednat o různé případy nevhodného chování pracovníka správce daně, nadměrné obtěžování daňového subjektu, eventuálně i námitku směřující k tomu, že daňovou kontrolu vykonává pracovník, o jehož nepodjatosti jsou pochybnosti, nebo že řízení je vedeno procesně vadný postupem. O tom rozhodne pracovník správce daně, který je nejblíže nadřízeným pracovníkem, proti jehož postupu v daňové kontrole byly námitky uplatněny. O uplatněných námitkách musí nadřízený pracovník správce daně rozhodnout bez nedůvodného prodlení, nejpozději do 30 dnů od jejich uplatnění u správce daně (viz metodický Pokyn MF D-308 přístupný na internetových stránkách MF), vždy však nejpozději do ukončení daňové kontroly. OPRÁVNĚNÍ TÝKAJÍCÍ SE PLNĚNÍ DŮKAZNÍHO BŘEMENE K oprávněním, která se týkají plnění důkazního břemene, patří právo předkládat v průběhu daňové kontroly důkazní prostředky, případně navrhovat předložení důkazních prostředků, které on sám nemá k dispozici, jakož i možnost klást svědkům a znalcům otázky při ústním jednání a místním šetření. V rámci práva daňového subjektu na předkládání důkazních prostředků je výslovně stanoveno právo kontrolovaného daňového subjektu i k navržení takových důkazních prostředků, které on sám nemá k dispozici (např. důkazní prostředky v dispozici jiné osoby). Nelze však tohoto práva zneužívat a je potřebné navrhovat jen takové důkazní prostředky, které mají způsobilost stát se důkazem po provedeném důkazním řízení, vedeném správcem daně, nehledě na tu okolnost, že se jedná pouze o návrh důkazního prostředku. Stejně jako právo daňového subjektu, být přítomen při jednání s jeho pracovníky v průběhu daňové kontroly, zákonodárce pamatoval i na právo daňového subjektu být přítomen jednání se svědky a znalci a navíc je i oprávněn klást jim otázky, a to i při místním šetření prováděném v průběhu daňové kontroly. Zejména zde musí správce daně dbát na zachování možnosti daňového subjektu toto právo využít, byť vlastní realizace je ryze v dispoziční sféře daňového subjektu, přičemž toto právo nesvědčí daňovému subjektu pouze v průběhu daňové kontroly, ale v zásadě v celém důkazním řízení při správě daní a poplatků. (Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 10/2010 od kolektivu autorů)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME: Částka 52, rozeslána dne 21. května 2010 145. Zákon o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů 146. Zákon o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití 147. Zákon, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů 148. Zákon, kterým se mění zákon č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony 149. Zákon, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů Částka 53, rozeslána dne 21. května 2010 150. Zákon, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů 151. Zákon o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů Částka 54, rozeslána dne 21. května 2010 152. Zákon, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů 153. Zákon, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony 154. Zákon, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů Částka 55, rozeslána dne 21. května 2010 155. Zákon, kterým se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace a ke snížení administrativní zátěže podnikatelů 156. Zákon, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 157. Zákon, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů 158. Zákon, kterým se mění zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (zákon o nadacích a nadačních fondech), ve znění pozdějších předpisů 159. Zákon, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 227/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů 160. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím nařízení Evropského parlamentu a Rady o ratingových agenturách Částka 56, rozeslána dne 18. května 2010 161. Nařízení vlády o povolání vojáků Armády České republiky k záchranným pracím a k likvidaci následků pohromy při povodních v období do 17. června 2010 Částka 57, rozeslána dne 26. května 2010 162. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů 163. Nález Ústavního soudu ze dne 20. dubna 2010 ve věci návrhu na zrušení ustanovení § 74 odst. 2 věty druhé části za středníkem zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů Částka 58, rozeslána dne 31. května 2010 164. Zákon, kterým se mění zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů 165. Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, přijatému Parlamentem dne 24. března 2010 a vrácenému prezidentem republiky dne 14.dubna 2010 166. Zákon, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010 167. Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010, přijatému Parlamentem dne 13. dubna 2010 a vrácenému prezidentem republiky dne 29.dubna 2010 168. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 296/2003 Sb., o zdraví zvířat a jeho ochraně, o přemísťování a přepravě zvířat a o oprávnění a odborné způsobilosti k výkonu některých odborných veterinárních činností, ve znění pozdějších předpisů 169. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 356/2008 Sb., kterou se provádí zákon č. 91/1996 Sb., o krmivech, ve znění pozdějších předpisů, ve znění vyhlášky č. 179/2008 Sb. 170. Vyhláška o bateriích a akumulátorech a o změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů Částka 59, rozeslána dne 31. května 2010 171. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 228/2008 Sb., o registraci léčivých přípravků, ve znění vyhlášky č. 13/2010 Sb. Částka 60, rozeslána dne 31. května 2010 172. Zákon, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů 173. Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, přijatému Parlamentem dne 29. dubna 2010 a vrácenému prezidentem republiky dne 12. května 2010 (Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
MEZINÁRODNÍ SMLOUVY:Částka 21, rozeslána dne 18. května 2010 48. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu č. 14 k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod, kterým se mění kontrolní systém Úmluvy Částka 22, rozeslána dne 27. května 2010 49. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody o spolupráci v oblasti cestovního ruchu mezi Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky a Ministerstvem cestovního ruchu Keňské republiky 50. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se vyhlašuje oprava sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 24/2007 Sb. m. s. (Zdroj: mvcr.cz)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZMĚNA OKAMŽIKU DNE PLATBY Plátce se dočetl, že prý musí platit daň dříve, než tomu bylo doposud. Musí plátce letos platit daň dříve? V souvislosti s novelizací § 61 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, provedenou zákonem č. 285/2009 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o platebním styku, došlo s účinností ode dne 1. listopadu 2009 skutečně ke změně okamžiku dne platby. Oproti původní úpravě je tedy nově považován za den platby daně u bezhotovostních převodů a u plateb prostřednictvím poštovní poukázky den, kdy dojde k připsání platby na účet poskytovatele platebních služeb správce daně. Původní právní úprava za den platby daně považovala již den, kdy došlo k odepsání z účtu daňového subjektu, pokud se jednalo o bezhotovostní převod peněžních prostředků z účtu v ČR, který není veden v cizí měně. Je však nutno podotknout, že tato změna se nedotkla pouze plateb vůči správcům daně, ale jedná se o plošnou změnu, vyvolanou nutností transponovat do právního řádu ČR akt komunitárního práva s vazbou na platební styk, jedná se o směrnici Evropského parlamentu a Rady 2007/64/ES ze dne 13. listopadu 2007 o platebních službách na vnitřním trhu, kterou se mění směrnice 97/7/ES, 2002/65/ES, 2005/60/ES a 2006/48/ES a zrušuje směrnice 97/5/ES. Stejně tak se změna dne platby nedotkla plateb v hotovosti u správce daně. Přesto nutno podotknout, že s ohledem na skutečnost nového posuzování dne platby daňových povinností, je daňový subjekt povinen poukázat bezhotovostní platbu či platbu poukazovanou prostřednictvím poštovní poukázky v takovém dostatečném časovém předstihu, aby jeho platba byla připsána nejpozději v den splatnosti daňové povinnosti na účet poskytovatele platebních služeb správce daně, nemá-li být platba daně posuzována jako včasná. Výslovnou zákonnou úpravu této otázky textu je až zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, který však bude účinným až ode dne 1. 1. 2011, zejména ve svém ustanovení § 252, kdy běh úroku z prodlení začíná až od pátého pracovního dne následujícího po dni splatnosti daně. V mezidobí lze řešení této otázky spatřovat zejména v limitaci minimální částky úroku z prodlení pro vznik povinnosti daňového subjektu k jeho úhradě částkou 200 Kč, podle ustanovení § 63 odst. 5 ZSDP, obdobnou limitaci obsahuje i zmíněný daňový řád ve svém ustanovení § 253 odst. 1 a dále v případech, kdy dojde k překročení této částky i v novém pokynu D-330, jmenovitě v bodě 12a. DATOVÁ SCHRÁNKA FYZICKÉ OSOBY A DATOVÁ SCHRÁNKA PODNIKATELE Podnikatel má zřízenu datovou schránku jak fyzické osoby (soukromou), tak i současně datovou schránku fyzické osoby podnikatele. Do které datové schránky bude podnikateli finanční úřad zasílat rozhodnutí týkající se jeho daňové povinnosti? Jelikož zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění p.p., (dále jen: "zákon č. 300/2008 Sb.") umožňuje zřídit pro takovouto FO jak datovou schránku podnikající fyzické osoby, tak i další datovou schránku fyzické osoby (soukromou), je zjevné, že správce daně bude postaven před volbu, do jaké datové schránky v takovýchto případech zasílat datové zprávy týkající se daňových povinností tohoto daňového subjektu. Jelikož se však v drtivé většině případů bude daňová povinnost takovéhoto daňového subjektu odvíjet od jeho podnikání, je zjevné, že i v případech, kdy bude daňová povinnost např. u daně z příjmů tvořena částečně též z dílčích příjmů nesouvisejících s podnikatelskou činností daňového subjektu, bude zasílána takováto datová správa finančním úřadem pouze do datové schránky podnikající fyzické osoby. Výjimku budou tvořit případy, kdy takovýto daňový subjekt bude podléhat daňové povinnosti, která vůbec nesouvisí s jeho podnikatelskou činností, např. při prodeji rekreační nemovitosti, která neslouží k podnikání této FO, v režimu daně z převodu nemovitostí, kdy je zjevné správné doručování pouze do "soukromé" datové schránky fyzické osoby. DOMĚREK DAŇOVÉ POVINNOSTI PO DAŇOVÉ KONTROLE Plátce se dočetl, že dochází ke změně, v níž má povinnost zaplatit případný doměrek daňové povinnosti po daňové kontrole. Odkdy změna platí? Bude se vztahovat i na již doměřené daně po daňové kontrole? Novelizací ZSDP provedenou zákonem č. 304/2009 Sb., došlo s účinností ode dne 1. 1. 2010 k doplnění poslední věty do ustanovení § 46 odst. 7 ZSDP, která zní: "Pokud správce daně vydá dodatečný platební výměr po provedené daňové kontrole, má odvolání proti němu odkladný účinek." Touto novelizací tak došlo k zakotvení odkladného účinku přiznaného podanému odvolání, jímž je napaden dodatečný platební výměr vydaný na podkladě výsledků provedené daňové kontroly. Přiznání odkladného účinku podanému odvolání znamená časové posunutí povinnosti úhrady takto doměřené daně (byť i se stále jedná o pouhé posunutí okamžiku náhradní lhůty splatnosti) až do doby, kdy bude o doměřené dani rozhodnuto pravomocně. Přiznání odkladného účinku podanému odvolání v tomto případě však neznamená zánik práva daňového subjektu, případně uhradit doměřenou daňovou povinnost i dříve. K druhé části dotazu je nutné poukázat na skutečnost, že zmíněná novelizace ZSDP neobsahuje přechodná ustanovení, pak nutno uzavřít, že odkladným účinkem budou nadána pouze ta odvolání, která budou podána až po účinnosti novelizace provedené zákonem č. 304/2009 Sb., tedy která budou podána až ode dne 1. 1. 2010. PROMINUTÍ SPRÁVNÍHO POPLATKU Časová účinnost pokynu D-323 skončila. Pokyn D-323 promíjel správní poplatek v případech elektronického podání, pokud částka správního poplatku nepřesáhla 2 000 Kč. Nebude vydán nový navazující pokyn? Ano, tuto otázku řeší navazující pokyn pod označením D-336, který obsahuje prominutí správního poplatku podle ustanovení § 55a ZSDP formou tzv. generálního pardonu pro ty osoby, kterým vznikla poplatková povinnost dle položky 1 Přílohy k zákonu č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění p.p., za úkony vůči územním finančním orgánům a Ministerstvu financí, pokud byly zároveň splněny všechny podmínky stanovené v § 8 odst. 2 písm. j) tohoto zákona, pokud tyto osoby nemají zřízenu datovou schránku a není tak možné doručit těmto osobám do datové schránky a tím naplnit podmínky pro osvobození od správního poplatku podle § 8 odst. 2 písm. j) zákona č. 634/2004 Sb. Časová působnost pokynu D-336 je ukončena ke dni 30. 6. 2010 včetně, tedy ke shodnému okamžiku, kdy zaniká toto osvobození v zákoně o správních poplatcích. OPAKOVANÁ DAŇOVÁ KONTROLA Finanční úřad u plátce již provedl daňovou kontrolu. Může finanční úřad kontrolovat znovu to, co již jednou kontroloval? Je pravdou, že problematika tzv. opakované kontroly podléhá vlivu zejména judikatury Nejvyššího správního soudu k této otázce, závěry lze shrnout do obecného závěru spočívajícího na skutečnosti, že pokud již bylo zdaňovací období podrobeno daňové kontrole, tak již nelze opakovaně kontrolovat totéž zdaňovací období. Tento závěr však neplatí a ani nemůže platit bezvýjimečně, a jak plyne i z judikatorních řešení těchto otázek Nejvyšším správním soudem, je možné zákonně vykonat i opakovanou daňovou kontrolu za podmínek obdobných podmínkám, za nichž může dojít k nařízení nebo povolení obnovy řízení podle úpravy obsažené v ustanovení § 54 odst. 1 písm. a) ZSDP. (víc otázek a odpovědí na toto téma najdete v dvouměsíčníku 1000 řešení 2/2010)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SLYŠET TRÁVU RŮST - 2. ČÁST Volba času a místa především znamená, že si můžeme podřízeného usadit tak, abychom na něho dobře viděli, a můžeme rozhovor naplánovat na dobu, která se nám hodí. Kromě toho můžeme využít i jemnější nuance - nechat podřízeného chvíli čekat před dveřmi, v průběhu rozhovoru se nechat na chvilku odvolat, atd. Přirozená autorita místa je o tom, že "pozvání na kobereček k šéfovi" má ještě pořád svoji váhu. Na druhé straně, v některých případech, hlavně když se snažíme o neformální komunikaci, může být právě tato autorita nepřekonatelnou překážkou. Test Test sestává z deseti otázek. Každou si pozorně přečtěte a zvolte odpověď ano, resp. ne. Po zodpovězení poslední otázky si spočítejte počet odpovědí ano a ne. Vaše hodnocení najdete v závěru testu.
Hodnocení Desetkrát "ano": Pokoušíte se pasovat sebe samého do pozice ideálního posluchače, ale takový v praxi neexistuje. Prakticky nikdo nedokáže po delší dobu koncentrovaně a aktivně poslouchat. Pět až devětkrát "ano": Pokoušíte se na svět dívat objektivníma očima a uznáváte, že každý názor má být nejdříve vyslechnut. Uvědomujete si, že lépe se poslouchá to, s čím slouhlasíte, i to, že občas "vypnete", když se vám řečník nezdá, či už kvůli tomu, co říká, anebo kvůli jeho zjevu. Když máte devět bodů, přečtěte si i hodnocení "desetkrát ano". Když máte pět bodů, podívejte se i na následující hodnocení. Méně než pětkrát "ano": Zřejmě patříte k lidem, kteří kašlou na ostatní. Jste přesvědčený o své pravdě a nejste ochoten připustit, že i vy byste se občas mohl mýlit. Protože jste zahleděný jen do sebe, jste mizerný posluchač, což není dobrým předpokladem ani pro manželství, ani pro šéfování. Závěr Aktivní poslouchání je náročná činnost, která se nedá vykonávat v průběhu delší doby. Proto je třeba si vždy nejprve zhodnotit, jakou míru pozornosti si právě začínající komunikace vyžaduje. Když se rozhodneme, že je třeba aktivně poslouchat, potom:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KNIHA VERSUS TELEVIZE
V knize je všechno černé na bílém, zatímco v telce je to barevné. U čtení třeba přemýšlet o tom, co člověk čte, na telku se stačí bezmyšlenkovitě dívat. Když chce spisovatel říci mnoho, napíše vícedílný román, když televizní scenárista nemá co říci, udělá stodílný seriál. V knize je na každé straně něco jiného, v telce je na každém kanále totéž. V knize existuje komplikovaný děj a zápletka, v telce stačí potok krve a honička v autě.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 10/2010
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 5/2010
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) - měsíčník, č. 6/2010
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č. 6/2010
Poradce Veřejné Správy - (PVS) - měsíčník, č. 6/2010
1 000 řešení - dvouměsíčník, č. 3/2010
Zisk - měsíčník, č. 5/2010
PŘIPRAVUJEME Poradce č. 11-12/2010 (VI/2010)
Daně, účetnictví, vzory a případy - (DÚVaP) č. 7-8/2010 (VI/2010)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) č. 7-8/2010 (VI/2010)
Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 6/2010 (V/2010)
Poradce veřejné správy - (PVS) č. 7-8/2010 (V/2010)
Zisk č. 6/2010 (V/2010)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZÁKONÍK PRÁCE V KOSTCE
V zákoníku práce došlo k významným změnám. Mění se i předpisy, které doplňují výklad jednotlivých ustanovení. Komentář k zákoníku práce uveřejněný v Poradci 11-12/2010 je doplněn aktualizovanou judikaturou, která obsahuje výklad souvisejících předpisů a změn týkajících se zákoníku práce. Zákoník práce - komentář po posledních novelách (měsíčník Poradce 11-12/2010, A5, cca 440 str.) cena: 240 Kč
Úplné znění zákonů z oblasti pracovního práva (sborník Zákony III/2010, A5, 512 str.)
cena: 155 Kč
Poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání ZTP - příspěvek (měsíčník PaM 6/2010, A4, cca 368 str.)
cena: 169 Kč
balíček ZÁKONÍK PRÁCE V KOSTCE, Poradce 11-12/2010 + Zákony III/2010 + PaM 6/2010 - zdarma cena: 395 Kč
Bližší informace o cenách a způsobu objednání získáte i na telefonním čísle 558 731 125.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2010 |