Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 13/2010

31. 5. 2010

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual v legislativě 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 Praktická komunikace 
 Řekli moudří 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 
Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čtenáři!

     Mnohých se dotýká problematika o Správě daní a poplatků, kterou přinášíme v Tématu novin a v rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají.
     V Praktické komunikaci navazujeme malým testem na výklad o tom, jak správně poslouchat. To, zda kniha prohrála boj s televizí, posoudíte sami při čtení rubriky Řekli moudří.
     Těším se na shledání u následujících em@ilových novin a věřím, že i v těch si najdete mnoho užitečných informací.

Denisa Orlická
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
SPRÁVA DANÍ A POPLATKŮ - téma novin

 
ZASTUPOVÁNÍ V DAŇOVÉM ŘÍZENÍ

PRÁVNICKÉ OSOBY I FYZICKÉ OSOBY,
které jsou daňovými subjekty a jejichž způsobilost k právním úkonům není omezena, se mohou svobodně a samostatně rozhodnout, zda se daňového řízení zúčastní přímo (samy), nebo zda se v daňovém řízení dají zastoupit zástupcem. Rozsah pravomocí zástupce a časové období jejich uplatňování stanovuje zastupovaná právnická nebo fyzická osoba. V některých situacích může o zastoupení daňového subjektu ustanoveným zástupcem rozhodnout správce daně. V určitých situacích stanoví zastoupení daňového subjektu, který je fyzickou osobou, svým rozhodnutím příslušný soud.

DAŇOVÝ SUBJEKT
je každý poplatník přímé daně a každý plátce nepřímé daně. Daňovým subjektem je i právní nástupce zaniklé právnické osoby, která byla poplatníkem nebo plátcem daně.
Daňovým subjektem je též právní nástupce zemřelé fyzické osoby, která byla poplatníkem nebo plátcem daně. Právním nástupcem zemřelé fyzické osoby je vždy dědic, v případě většího počtu dědiců zpravidla jeden z nich.

LEGISLATIVNÍ ÚPRAVU ZASTUPOVÁNÍ V DAŇOVÉM ŘÍZENÍ
obsahují ustanovení zejména § 10 a 11 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o správě daní"). Tato legislativní úprava je účinná do 31. prosince 2010, kdy končí platnost a účinnost zákona o správě daní. Dnem 1. ledna 2011 nabývá účinnosti zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád. V daňovém řádu je zastupování daňového subjektu ve správě daní upraveno zejména ustanoveními § 25 až 30.
Daňový řád přináší mnohé obsahové, formální a terminologické změny. Zákon o správě daní upravuje daňové řízení. V daňovém řádu je používán pojem "správa daní". Tento pojem má širší obsah než v současné době užívaný pojem "daňové řízení".
V pojetí daňového řádu je daňové řízení součástí správy daní. Správu daní definuje jako postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
Daňový řád neznamená absolutní změnu mechanizmu správy daní. Mnohé instrumenty přebírá ze zákona o správě daní nezměněné, některé mění. Přináší některé nové postupy, mění terminologii, zejména v oblasti legislativních zkratek. Není vhodné terminologické změny podceňovat. Bez jejich dokonalého osvojení se podnikatelé i další daňové subjekty vystavují nebezpečí z nesprávného pochopení některých ustanovení daňového řádu.

STATUTÁRNÍ ORGÁN
pro jednotlivé druhy obchodních společností a pro družstva obecně stanovuje obchodní zákoník.

  Právnická osoba:     Statutární orgán:  
  veřejná obchodní společnost     každý ze společníků samostatně, pokud společenská smlouva nestanoví jiný postup (§ 85 obchodního zákoníku),  
  komanditní společnost     každý z komplementářů samostatně, pokud společenská smlouva nestanoví jiný postup (§ 101 obchodního zákoníku),  
  společnost s ručením omezeným     jeden nebo více jednatelů jednají samostatně, pokud společenská smlouva nebo stanovy nestanoví nutnost společného jednání (§ 133 obchodního zákoníku),  
  akciová společnost     představenstvo, k jednání jménem společnosti je oprávněn každý člen představenstva, jména členů představenstva, kteří jsou oprávněni zavazovat společnost, se zapisují do obchodního rejstříku (§ 191 obchodního zákoníku),  
  družstvo     představenstvo, k jednání jsou oprávněni předseda a místopředseda, pokud stanovy nestanoví jinak, k právnímu úkonu, pro který je předepsána písemná forma, je třeba podpis alespoň dvou členů představenstva (§ 243 obchodního zákoníku),  
  malé družstvo složené z fyzických osob     předseda, případně další člen pověřený členskou schůzí (§ 245 obchodního zákoníku),  
  malé družstvo s členstvím právnických osob     statutární orgán určují stanovy (§ 245 obchodního zákoníku).  

Stejné postavení mají i likvidátoři a insolvenční správci.
Osoba, která je v postavení statutárního orgánu, se správci daně prokazuje jen osobním dokladem.
Správce daně je oprávněn k ověření oprávněnosti této osoby v obchodním rejstříku.
Zásadně platí, že statutární orgány oprávněné jednat za právnickou osobu a zavazovat ji, jsou zapsány v obchodním rejstříku (§ 35 obchodního rejstříku). Může ale nastat situace, kdy příslušný orgán právnické osoby rozhodl o změně statutárního orgánu a tato změna nebyla dosud zapsaná v obchodním rejstříku. Účinnost takové změny však není vázána na zápis v obchodním rejstříku. Statutární orgán, např. jednatel, předseda představenstva, prokazuje své oprávnění k jednání jménem právnické osoby předložením dokumentu, v němž je zapsáno rozhodnutí, jímž bylo o změně statutárního orgánu rozhodnuto.

(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 6/2010 od autora Ing. Karla Jandy)

PŘEDLOŽENÍ DŮKAZNÍCH PROSTŘEDKŮ A NÁVRH NA PŘEDLOŽENÍ DŮKAZNÍCH PROSTŘEDKŮ V PRŮBĚHU DAŇOVÉ KONTROLY


DAŇOVÁ KONTROLA
se provádí nejčastěji přímo u daňového subjektu, ale může být prováděna též na jiném místě, kde je to vzhledem k účelu daňové kontroly nejvhodnější. Je tedy možné provádět daňovou kontrolu také např. i u správce daně, zejména pokud nemá daňový subjekt odpovídající prostory, v nichž by mohla být daňová kontrola prováděna, což však daňový subjekt nezbavuje zákonné povinnosti zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly, kterou má v průběhu daňové kontroly. V rámci daňové kontroly probíhá celá řada jednotlivých úkonů.

POVINNOSTI DAŇOVÉHO SUBJEKTU V RÁMCI DAŇOVÉ KONTROLY
Mezi nejdůležitější zákonné povinnosti, které má daňový subjekt navíc v průběhu daňové kontroly ve vztahu k pracovníkovi správce daně provádějícímu daňovou kontrolu, patří poskytování informací:
  • o vlastní organizační struktuře,
  • o pracovní náplni jednotlivých útvarů,
  • o oběhu a uložení účetních a jiných dokladů a
  • musí zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly.
Dále má povinnost předložit na požádání záznamy, jejichž vedení bylo správcem daně uloženo, účetní a jiné doklady a účetní písemnosti, které prokazují hospodářské a účetní operace, jež jsou pro správné stanovení daňové povinnosti rozhodné anebo o které pracovník správce daně požádá, a podat k nim ústně nebo písemně požadovaná vysvětlení, má-li pracovník správce daně pochybnost o jejich úplnosti, správnosti nebo pravdivosti. V tomto případě se jedná o stěžejní povinnosti daňového subjektu v rámci probíhající daňové kontroly. S tím úzce souvisí i povinnost nezatajovat doklady, které má k dispozici nebo o nichž je mu známo, kde se nacházejí.

DŮKAZNÍ BŘEMENO
nese v zásadě daňový subjekt, z čehož obecně vyplývá povinnost prokazovat svá tvrzení, přičemž samozřejmé je však i to, že předkládané doklady mohou být i ve prospěch daňového subjektu, takže plnění této povinnosti je zároveň i právem daňového subjektu.
S důkazním břemenem pak souvisí i povinnost předložit důkazní prostředky prokazující tvrzení daňového subjektu v průběhu kontroly, avšak i v tomto případě jde opět nejen o povinnost, ale i právo daňového subjektu předkládat důkazní prostředky, jimiž má prokázat svá tvrzení v průběhu kontroly, i když správce daně v důkazním řízení není vázán jen návrhy důkazních prostředků předkládaných daňovým subjektem, ale v zájmu co nejúplnějšího zjištění skutečností rozhodných pro správné stanovení daně se nejen může jak odchýlit od návrhů daňového subjektu (v tomto případě musí ale svůj postup řádně zdůvodnit), ale může další důkazní prostředky opatřovat i bez návrhu daňového subjektu.
Aby nebyl zmařen účel daňové kontroly, je nezbytné umožnit pracovníkům správce daně přístup nejen k účetním dokladům a písemnostem, ale i také do prostor sloužících daňovému subjektu k podnikání a umožnit jednání s jakýmkoli svým pracovníkem, a je-li to třeba, zapůjčit potřebné doklady a jiné věci mimo prostor kontrolovaného subjektu.

PRÁVA DAŇOVÉHO SUBJEKTU V RÁMCI DAŇOVÉ KONTROLY
Stejně jako jsou daňovému subjektu stanoveny povinnosti v daňové kontrole, má daňový subjekt ve vztahu k pracovníku správce daně provádějícímu kontrolu, např. právo:
  • na předložení služebního průkazu pracovníkem správce daně,
  • být přítomen jednání se svými pracovníky a
  • podávat námitky proti postupu pracovníky správce daně.

PODÁNÍ NÁMITEK
Právem na podání námitek je daňový subjekt chráněn proti případně možnému nesprávnému, či nezákonnému postupu pracovníka správce daně provádějícího u něj daňovou kontrolu. V praxi se může jednat o různé případy nevhodného chování pracovníka správce daně, nadměrné obtěžování daňového subjektu, eventuálně i námitku směřující k tomu, že daňovou kontrolu vykonává pracovník, o jehož nepodjatosti jsou pochybnosti, nebo že řízení je vedeno procesně vadný postupem. O tom rozhodne pracovník správce daně, který je nejblíže nadřízeným pracovníkem, proti jehož postupu v daňové kontrole byly námitky uplatněny. O uplatněných námitkách musí nadřízený pracovník správce daně rozhodnout bez nedůvodného prodlení, nejpozději do 30 dnů od jejich uplatnění u správce daně (viz metodický Pokyn MF D-308 přístupný na internetových stránkách MF), vždy však nejpozději do ukončení daňové kontroly.

OPRÁVNĚNÍ TÝKAJÍCÍ SE PLNĚNÍ DŮKAZNÍHO BŘEMENE
K oprávněním, která se týkají plnění důkazního břemene, patří právo předkládat v průběhu daňové kontroly důkazní prostředky, případně navrhovat předložení důkazních prostředků, které on sám nemá k dispozici, jakož i možnost klást svědkům a znalcům otázky při ústním jednání a místním šetření. V rámci práva daňového subjektu na předkládání důkazních prostředků je výslovně stanoveno právo kontrolovaného daňového subjektu i k navržení takových důkazních prostředků, které on sám nemá k dispozici (např. důkazní prostředky v dispozici jiné osoby). Nelze však tohoto práva zneužívat a je potřebné navrhovat jen takové důkazní prostředky, které mají způsobilost stát se důkazem po provedeném důkazním řízení, vedeném správcem daně, nehledě na tu okolnost, že se jedná pouze o návrh důkazního prostředku.
Stejně jako právo daňového subjektu, být přítomen při jednání s jeho pracovníky v průběhu daňové kontroly, zákonodárce pamatoval i na právo daňového subjektu být přítomen jednání se svědky a znalci a navíc je i oprávněn klást jim otázky, a to i při místním šetření prováděném v průběhu daňové kontroly. Zejména zde musí správce daně dbát na zachování možnosti daňového subjektu toto právo využít, byť vlastní realizace je ryze v dispoziční sféře daňového subjektu, přičemž toto právo nesvědčí daňovému subjektu pouze v průběhu daňové kontroly, ale v zásadě v celém důkazním řízení při správě daní a poplatků.

(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 10/2010 od kolektivu autorů)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATIVĚ

 
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME:

Částka 52, rozeslána dne 21. května 2010
145. Zákon o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů
146. Zákon o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití
147. Zákon, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů
148. Zákon, kterým se mění zákon č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony
149. Zákon, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

Částka 53, rozeslána dne 21. května 2010
150. Zákon, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
151. Zákon o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů

Částka 54, rozeslána dne 21. května 2010
152. Zákon, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
153. Zákon, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
154. Zákon, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Částka 55, rozeslána dne 21. května 2010
155. Zákon, kterým se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace a ke snížení administrativní zátěže podnikatelů
156. Zákon, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
157. Zákon, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů
158. Zákon, kterým se mění zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (zákon o nadacích a nadačních fondech), ve znění pozdějších předpisů
159. Zákon, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 227/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů
160. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím nařízení Evropského parlamentu a Rady o ratingových agenturách

Částka 56, rozeslána dne 18. května 2010
161. Nařízení vlády o povolání vojáků Armády České republiky k záchranným pracím a k likvidaci následků pohromy při povodních v období do 17. června 2010

Částka 57, rozeslána dne 26. května 2010
162. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
163. Nález Ústavního soudu ze dne 20. dubna 2010 ve věci návrhu na zrušení ustanovení § 74 odst. 2 věty druhé části za středníkem zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů

Částka 58, rozeslána dne 31. května 2010
164. Zákon, kterým se mění zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů
165. Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, přijatému Parlamentem dne 24. března 2010 a vrácenému prezidentem republiky dne 14.dubna 2010
166. Zákon, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010
167. Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010, přijatému Parlamentem dne 13. dubna 2010 a vrácenému prezidentem republiky dne 29.dubna 2010
168. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 296/2003 Sb., o zdraví zvířat a jeho ochraně, o přemísťování a přepravě zvířat a o oprávnění a odborné způsobilosti k výkonu některých odborných veterinárních činností, ve znění pozdějších předpisů
169. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 356/2008 Sb., kterou se provádí zákon č. 91/1996 Sb., o krmivech, ve znění pozdějších předpisů, ve znění vyhlášky č. 179/2008 Sb. 170. Vyhláška o bateriích a akumulátorech a o změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů

Částka 59, rozeslána dne 31. května 2010
171. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 228/2008 Sb., o registraci léčivých přípravků, ve znění vyhlášky č. 13/2010 Sb.

Částka 60, rozeslána dne 31. května 2010
172. Zákon, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů
173. Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, přijatému Parlamentem dne 29. dubna 2010 a vrácenému prezidentem republiky dne 12. května 2010

(Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
MEZINÁRODNÍ SMLOUVY:

Částka 21, rozeslána dne 18. května 2010
48. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu č. 14 k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod, kterým se mění kontrolní systém Úmluvy

Částka 22, rozeslána dne 27. května 2010
49. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody o spolupráci v oblasti cestovního ruchu mezi Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky a Ministerstvem cestovního ruchu Keňské republiky
50. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se vyhlašuje oprava sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 24/2007 Sb. m. s.

(Zdroj: mvcr.cz)

 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
ZMĚNA OKAMŽIKU DNE PLATBY

Plátce se dočetl, že prý musí platit daň dříve, než tomu bylo doposud.
Musí plátce letos platit daň dříve?
V souvislosti s novelizací § 61 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, provedenou zákonem č. 285/2009 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o platebním styku, došlo s účinností ode dne 1. listopadu 2009 skutečně ke změně okamžiku dne platby. Oproti původní úpravě je tedy nově považován za den platby daně u bezhotovostních převodů a u plateb prostřednictvím poštovní poukázky den, kdy dojde k připsání platby na účet poskytovatele platebních služeb správce daně. Původní právní úprava za den platby daně považovala již den, kdy došlo k odepsání z účtu daňového subjektu, pokud se jednalo o bezhotovostní převod peněžních prostředků z účtu v ČR, který není veden v cizí měně. Je však nutno podotknout, že tato změna se nedotkla pouze plateb vůči správcům daně, ale jedná se o plošnou změnu, vyvolanou nutností transponovat do právního řádu ČR akt komunitárního práva s vazbou na platební styk, jedná se o směrnici Evropského parlamentu a Rady 2007/64/ES ze dne 13. listopadu 2007 o platebních službách na vnitřním trhu, kterou se mění směrnice 97/7/ES, 2002/65/ES, 2005/60/ES a 2006/48/ES a zrušuje směrnice 97/5/ES. Stejně tak se změna dne platby nedotkla plateb v hotovosti u správce daně. Přesto nutno podotknout, že s ohledem na skutečnost nového posuzování dne platby daňových povinností, je daňový subjekt povinen poukázat bezhotovostní platbu či platbu poukazovanou prostřednictvím poštovní poukázky v takovém dostatečném časovém předstihu, aby jeho platba byla připsána nejpozději v den splatnosti daňové povinnosti na účet poskytovatele platebních služeb správce daně, nemá-li být platba daně posuzována jako včasná.
Výslovnou zákonnou úpravu této otázky textu je až zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, který však bude účinným až ode dne 1. 1. 2011, zejména ve svém ustanovení § 252, kdy běh úroku z prodlení začíná až od pátého pracovního dne následujícího po dni splatnosti daně. V mezidobí lze řešení této otázky spatřovat zejména v limitaci minimální částky úroku z prodlení pro vznik povinnosti daňového subjektu k jeho úhradě částkou 200 Kč, podle ustanovení § 63 odst. 5 ZSDP, obdobnou limitaci obsahuje i zmíněný daňový řád ve svém ustanovení § 253 odst. 1 a dále v případech, kdy dojde k překročení této částky i v novém pokynu D-330, jmenovitě v bodě 12a.

DATOVÁ SCHRÁNKA FYZICKÉ OSOBY A DATOVÁ SCHRÁNKA PODNIKATELE

Podnikatel má zřízenu datovou schránku jak fyzické osoby (soukromou), tak i současně datovou schránku fyzické osoby podnikatele.
Do které datové schránky bude podnikateli finanční úřad zasílat rozhodnutí týkající se jeho daňové povinnosti?
Jelikož zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění p.p., (dále jen: "zákon č. 300/2008 Sb.") umožňuje zřídit pro takovouto FO jak datovou schránku podnikající fyzické osoby, tak i další datovou schránku fyzické osoby (soukromou), je zjevné, že správce daně bude postaven před volbu, do jaké datové schránky v takovýchto případech zasílat datové zprávy týkající se daňových povinností tohoto daňového subjektu.
Jelikož se však v drtivé většině případů bude daňová povinnost takovéhoto daňového subjektu odvíjet od jeho podnikání, je zjevné, že i v případech, kdy bude daňová povinnost např. u daně z příjmů tvořena částečně též z dílčích příjmů nesouvisejících s podnikatelskou činností daňového subjektu, bude zasílána takováto datová správa finančním úřadem pouze do datové schránky podnikající fyzické osoby. Výjimku budou tvořit případy, kdy takovýto daňový subjekt bude podléhat daňové povinnosti, která vůbec nesouvisí s jeho podnikatelskou činností, např. při prodeji rekreační nemovitosti, která neslouží k podnikání této FO, v režimu daně z převodu nemovitostí, kdy je zjevné správné doručování pouze do "soukromé" datové schránky fyzické osoby.

DOMĚREK DAŇOVÉ POVINNOSTI PO DAŇOVÉ KONTROLE

Plátce se dočetl, že dochází ke změně, v níž má povinnost zaplatit případný doměrek daňové povinnosti po daňové kontrole.
Odkdy změna platí? Bude se vztahovat i na již doměřené daně po daňové kontrole?
Novelizací ZSDP provedenou zákonem č. 304/2009 Sb., došlo s účinností ode dne 1. 1. 2010 k doplnění poslední věty do ustanovení § 46 odst. 7 ZSDP, která zní: "Pokud správce daně vydá dodatečný platební výměr po provedené daňové kontrole, má odvolání proti němu odkladný účinek."
Touto novelizací tak došlo k zakotvení odkladného účinku přiznaného podanému odvolání, jímž je napaden dodatečný platební výměr vydaný na podkladě výsledků provedené daňové kontroly. Přiznání odkladného účinku podanému odvolání znamená časové posunutí povinnosti úhrady takto doměřené daně (byť i se stále jedná o pouhé posunutí okamžiku náhradní lhůty splatnosti) až do doby, kdy bude o doměřené dani rozhodnuto pravomocně. Přiznání odkladného účinku podanému odvolání v tomto případě však neznamená zánik práva daňového subjektu, případně uhradit doměřenou daňovou povinnost i dříve. K druhé části dotazu je nutné poukázat na skutečnost, že zmíněná novelizace ZSDP neobsahuje přechodná ustanovení, pak nutno uzavřít, že odkladným účinkem budou nadána pouze ta odvolání, která budou podána až po účinnosti novelizace provedené zákonem č. 304/2009 Sb., tedy která budou podána až ode dne 1. 1. 2010.

PROMINUTÍ SPRÁVNÍHO POPLATKU

Časová účinnost pokynu D-323 skončila. Pokyn D-323 promíjel správní poplatek v případech elektronického podání, pokud částka správního poplatku nepřesáhla 2 000 Kč.
Nebude vydán nový navazující pokyn?
Ano, tuto otázku řeší navazující pokyn pod označením D-336, který obsahuje prominutí správního poplatku podle ustanovení § 55a ZSDP formou tzv. generálního pardonu pro ty osoby, kterým vznikla poplatková povinnost dle položky 1 Přílohy k zákonu č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění p.p., za úkony vůči územním finančním orgánům a Ministerstvu financí, pokud byly zároveň splněny všechny podmínky stanovené v § 8 odst. 2 písm. j) tohoto zákona, pokud tyto osoby nemají zřízenu datovou schránku a není tak možné doručit těmto osobám do datové schránky a tím naplnit podmínky pro osvobození od správního poplatku podle § 8 odst. 2 písm. j) zákona č. 634/2004 Sb.
Časová působnost pokynu D-336 je ukončena ke dni 30. 6. 2010 včetně, tedy ke shodnému okamžiku, kdy zaniká toto osvobození v zákoně o správních poplatcích.

OPAKOVANÁ DAŇOVÁ KONTROLA

Finanční úřad u plátce již provedl daňovou kontrolu.
Může finanční úřad kontrolovat znovu to, co již jednou kontroloval?
Je pravdou, že problematika tzv. opakované kontroly podléhá vlivu zejména judikatury Nejvyššího správního soudu k této otázce, závěry lze shrnout do obecného závěru spočívajícího na skutečnosti, že pokud již bylo zdaňovací období podrobeno daňové kontrole, tak již nelze opakovaně kontrolovat totéž zdaňovací období.
Tento závěr však neplatí a ani nemůže platit bezvýjimečně, a jak plyne i z judikatorních řešení těchto otázek Nejvyšším správním soudem, je možné zákonně vykonat i opakovanou daňovou kontrolu za podmínek obdobných podmínkám, za nichž může dojít k nařízení nebo povolení obnovy řízení podle úpravy obsažené v ustanovení § 54 odst. 1 písm. a) ZSDP.


(víc otázek a odpovědí na toto téma najdete v dvouměsíčníku 1000 řešení 2/2010)

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

 
SLYŠET TRÁVU RŮST - 2. ČÁST

Volba času a místa především znamená, že si můžeme podřízeného usadit tak, abychom na něho dobře viděli, a můžeme rozhovor naplánovat na dobu, která se nám hodí.
Kromě toho můžeme využít i jemnější nuance - nechat podřízeného chvíli čekat před dveřmi, v průběhu rozhovoru se nechat na chvilku odvolat, atd.
Přirozená autorita místa je o tom, že "pozvání na kobereček k šéfovi" má ještě pořád svoji váhu.
Na druhé straně, v některých případech, hlavně když se snažíme o neformální komunikaci, může být právě tato autorita nepřekonatelnou překážkou.

Test
Test sestává z deseti otázek. Každou si pozorně přečtěte a zvolte odpověď ano, resp. ne. Po zodpovězení poslední otázky si spočítejte počet odpovědí ano a ne. Vaše hodnocení najdete v závěru testu.

  Otázka     Odpověď "ano"     Odpověď "ne"  
  Při jednáních se vždy automaticky snažíte posadit tak, abyste každého dobře slyšeli?          
  Kromě naslouchání, co říká, sledujete pozorně i jeho chování?          
  Sledujete jen to, co říká, a nehodnotíte jeho vzhled, především jeho oblečení?          
  Pokoušíte se stejně pozorně porozumět tomu, co chce řečník říci, i faktům, která uvádí?          
  Umíte se při hodnocení vyslechnutého odosobnit od vlastních předsudků, případně pocitů?          
  Dokážete neprotestovat v případech (případně nepřestanete poslouchat), kdy jste přesvědčeni o tom, že řečník nemá pravdu?          
  Dokážete po delší dobu koncentrovaně poslouchat a zároveň vyhodnocovat vyslechnuté?          
  Pokoušíte se vždy najít logiku a racionální jádro v tom, co slyšíte?          
  Předtím, než začnete vyslechnuté komentovat, pokusíte se nejprve přesvědčit, zda jste dobře porozuměli?          
  Dokážete při výměně názorů ponechat poslední slovo protivníkovi?          
  Součet          


Hodnocení

Desetkrát "ano":
Pokoušíte se pasovat sebe samého do pozice ideálního posluchače, ale takový v praxi neexistuje. Prakticky nikdo nedokáže po delší dobu koncentrovaně a aktivně poslouchat.

Pět až devětkrát "ano":
Pokoušíte se na svět dívat objektivníma očima a uznáváte, že každý názor má být nejdříve vyslechnut. Uvědomujete si, že lépe se poslouchá to, s čím slouhlasíte, i to, že občas "vypnete", když se vám řečník nezdá, či už kvůli tomu, co říká, anebo kvůli jeho zjevu.

Když máte devět bodů, přečtěte si i hodnocení "desetkrát ano".
Když máte pět bodů, podívejte se i na následující hodnocení.

Méně než pětkrát "ano":
Zřejmě patříte k lidem, kteří kašlou na ostatní. Jste přesvědčený o své pravdě a nejste ochoten připustit, že i vy byste se občas mohl mýlit. Protože jste zahleděný jen do sebe, jste mizerný posluchač, což není dobrým předpokladem ani pro manželství, ani pro šéfování.

Závěr
Aktivní poslouchání je náročná činnost, která se nedá vykonávat v průběhu delší doby. Proto je třeba si vždy nejprve zhodnotit, jakou míru pozornosti si právě začínající komunikace vyžaduje. Když se rozhodneme, že je třeba aktivně poslouchat, potom:
  • sledujeme očima řečníka;
  • sledujeme soulad mezi slovy a chováním řečníka;
  • snažíme se "slyšet" i to, co nebylo řečeno;
  • bereme v úvahu, kdo to říká; o klademe kontrolní otázky, zda jsme dobře pochopili to, co bylo řečeno;
  • při hodnocení vyslechnutého bereme v úvahu, co se říká, komu se to říká a jak se to prezentuje;
  • pokud možno neskáčeme mluvícímu do řeči;
  • stručně řečníkovi řekneme, co jsme z jeho projevu vyrozuměli;
  • když to situace vyžaduje (resp. když to situace dovoluje), povíme řečníkovi, jaké kroky podnikneme na základě toho, co jsme právě vyslechli.
Dále je třeba si uvědomit, že každá komunikace představuje do jisté míry unikátní situaci, ve které výše uvedené zásady platí více nebo méně podle toho, jaké jsou vnější okolnosti, které situaci vyvolaly.

 

 
 
ŘEKLI MOUDŘÍ

 
KNIHA VERSUS TELEVIZE

V knize je všechno černé na bílém, zatímco v telce je to barevné.

U čtení třeba přemýšlet o tom, co člověk čte, na telku se stačí bezmyšlenkovitě dívat.

Když chce spisovatel říci mnoho, napíše vícedílný román,
když televizní scenárista nemá co říci, udělá stodílný seriál.

V knize je na každé straně něco jiného, v telce je na každém kanále totéž.

V knize existuje komplikovaný děj a zápletka, v telce stačí potok krve a honička v autě.

 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

 
31. května
pondělí (za neděli 30. 5.)
Soc. pojiš. - zaměstnavatel
Předložení evidenčních listů důchodového pojištění zaměstnanců za rok 2009 České správě sociálního zabezpečení skrze okresní správy sociálního zabezpečení
(§ 39 odst. 2 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění soc. zabezpečení)


31. května
pondělí
Daně z příjmů- plátce
Odvod “srážkové” daně sražené v dubnu 2010 a oznámení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Odvod zajištění daně sraženého v dubnu 2010 a hlášení plátce daně o provedení srážky zajištění daně zahraničnímu poplatníkovi
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Daň z nemovitostí
Úhrada daně na rok 2010, pokud roční daň nepřesáhne 5.000 Kč, anebo sice přesáhne, ale poplatník nevyužije splátkování daně
(§ 15 odst. 2 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí)
Odvod první ze dvou splátek (á 50 %) daně na rok 2010, pokud daň přesáhne 5.000 Kč, poplatník neprovozuje zemědělskou výrobu a nechce daň platit najednou
(§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí)

 

 
 
EKONOMIKA

 
  země     měna     množství     kód     18.05.2010     19.05.2010     20.05.2010     21.05.2010     24.05.2010  
  Austrálie     dolar     1     AUD     17,963     17,774     17,369     17,121     17,182  
  Brazílie     real     1     BRL     11,451     11,445     11,230     11,045     11,152  
  Bulharsko     lev     1     BGN     13,021     13,157     13,253     13,252     13,118  
  Čína     renminbi     1     CNY     3,001     3,072     3,078     3,038     3,039  
  Dánsko     koruna     1     DKK     3,423     3,458     3,483     3,483     3,448  
  EMU     euro     1     EUR     25,465     25,730     25,920     25,925     25,660  
  Estonsko     koruna     1     EEK     1,628     1,644     1,657     1,657     1,640  
  Filipíny     peso     100     PHP     45,310     45,979     45,683     44,596     44,558  
  Hongkong     dolar     1     HKD     2,629     2,688     2,693     2,656     2,660  
  Chorvatsko     kuna     1     HRK     3,510     3,542     3,568     3,566     3,529  
  Indie     rupie     100     INR     44,943     45,235     44,888     44,169     44,179  
  Indonesie     rupie     1000     IDR     2,251     2,290     2,272     2,237     2,241  
  Japonsko     jen     100     JPY     22,085     22,867     23,155     23,128     22,985  
  Jihoafrická rep.     rand     1     ZAR     2,716     2,689     2,643     2,612     2,634  
  Jižní Korea     won     100     KRW     1,787     1,800     1,759     1,736     1,709  
  Kanada     dolar     1     CAD     19,960     20,059     19,755     19,328     19,596  
  Litva     litas     1     LTL     7,375     7,452     7,507     7,508     7,431  
  Lotyšsko     lat     1     LVL     35,998     36,373     36,641     36,648     36,274  
  Maďarsko     forint     100     HUF     9,196     9,198     9,159     9,216     9,219  
  Malajsie     ringgit     1     MYR     6,378     6,448     6,416     6,244     6,252  
  Mexiko     peso     1     MXN     1,636     1,633     1,607     1,582     1,596  
  MMF     SDR     1     XDR     30,108     30,662     30,866     30,669     30,582  
  Norsko     koruna     1     NOK     3,294     3,296     3,224     3,183     3,175  
  Nový Zéland     dolar     1     NZD     14,380     14,210     14,073     13,884     13,923  
  Polsko     zlotý     1     PLN     6,369     6,306     6,190     6,244     6,231  
  Rumunsko     nové leu     1     RON     6,070     6,131     6,166     6,180     6,142  
  Rusko     rubl     100     RUB     67,714     68,082     67,248     66,365     66,722  
  Singapur     dolar     1     SGD     14,784     15,019     14,906     14,722     14,733  
  Švédsko     koruna     1     SEK     2,665     2,678     2,660     2,637     2,619  
  Švýcarsko     frank     1     CHF     18,154     18,330     18,283     17,984     17,894  
  Thajsko     baht     100     THB     63,373     64,822     64,909     63,938     63,944  
  Turecko     nová lira     1     TRY     13,345     13,247     13,229     13,078     13,164  
  USA     dolar     1     USD     20,492     20,973     21,014     20,735     20,753  
  Velká Británie     libra     1     GBP     29,647     29,989     29,993     29,769     29,796  


  země     měna     množství     kód     25.05.2010     26.05.2010     27.05.2010     28.05.10  
  Austrálie     dolar     1     AUD     17,047     17,290     17,526     17,744  
  Brazílie     real     1     BRL     11,044     11,318     11,372     11,473  
  Bulharsko     lev     1     BGN     13,113     13,068     13,106     13,182  
  Čína     renminbi     1     CNY     3,072     3,040     3,063     3,048  
  Dánsko     koruna     1     DKK     3,447     3,435     3,446     3,465  
  EMU     euro     1     EUR     25,645     25,555     25,635     25,780  
  Estonsko     koruna     1     EEK     1,639     1,633     1,638     1,648  
  Filipíny     peso     100     PHP     44,559     44,473     45,019     45,066  
  Hongkong     dolar     1     HKD     2,690     2,663     2,686     2,672  
  Chorvatsko     kuna     1     HRK     3,526     3,514     3,528     3,549  
  Indie     rupie     100     INR     43,990     43,899     44,725     44,920  
  Indonesie     rupie     1000     IDR     2,242     2,228     2,259     2,248  
  Japonsko     jen     100     JPY     23,422     22,955     23,141     22,803  
  Jihoafrická rep.     rand     1     ZAR     2,634     2,684     2,725     2,741  
  Jižní Korea     won     100     KRW     1,677     1,656     1,709     1,742  
  Kanada     dolar     1     CAD     19,424     19,519     19,843     19,903  
  Litva     litas     1     LTL     7,427     7,401     7,424     7,466  
  Lotyšsko     lat     1     LVL     36,252     36,087     36,213     36,412  
  Maďarsko     forint     100     HUF     9,144     9,212     9,258     9,406  
  Malajsie     ringgit     1     MYR     6,237     6,260     6,349     6,322  
  Mexiko     peso     1     MXN     1,581     1,605     1,619     1,630  
  MMF     SDR     1     XDR     30,790     30,543     30,777     30,693  
  Norsko     koruna     1     NOK     3,155     3,204     3,211     3,237  
  Nový Zéland     dolar     1     NZD     13,885     13,950     14,042     14,196  
  Polsko     zlotý     1     PLN     6,162     6,218     6,275     6,349  
  Rumunsko     nové leu     1     RON     6,129     6,127     6,177     6,190  
  Rusko     rubl     100     RUB     66,602     66,769     67,844     67,949  
  Singapur     dolar     1     SGD     14,791     14,765     14,887     14,883  
  Švédsko     koruna     1     SEK     2,609     2,635     2,652     2,669  
  Švýcarsko     frank     1     CHF     18,009     17,995     18,097     18,085  
  Thajsko     baht     100     THB     64,431     63,805     64,244     63,937  
  Turecko     nová lira     1     TRY     13,192     13,169     13,310     13,366  
  USA     dolar     1     USD     20,985     20,762     20,918     20,818  
  Velká Británie     libra     1     GBP     30,094     29,905     30,285     30,337  

 

 
 
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

 
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 10/2010
  • Komentář k zákonu o omezení plateb v hotovosti
  • Vzory podání v daňovém řízení
  • Výhody a nevýhody spolupráce osob při jednotné sazbě daně z příjmů
  • Mateřské a dceřiné společnosti
  • Pracovní cesty zaměstnanců

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 5/2010
  • Placení pojistného v roce 2010
  • Postup zaměstnavatele a zaměstnance při podávání žádostí ve zdravotním pojištění
  • Inspekce práce v oblasti BOZP
  • Zdanění odměn členů statutárních orgánů

Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) - měsíčník, č. 6/2010
  • Paušální výdaje nebo daňová evidence
  • Reklama a propagace z účetního a daňového hlediska
  • Cestovní náhrady při pracovní cestě

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č. 6/2010
  • Zastupování v daňovém řízení
  • Kontrola a audit projektů financovaných z fondů EU
  • Maximální vyměřovací základ a zdanění manažerů v roce 2010
  • Důležité limity v zákoně o daních z příjmů
  • Podnikání v zemědělské výrobě
  • Ochrana zdraví zaměstnanců
  • Fotovoltaické elektrárny a daň z příjmů
  • Ochrana zdraví zaměstnanaců
  • DPH u služeb cestovního ruchu v roce 2010
  • Osoby povinné přiznat a zaplatit DPH

Poradce Veřejné Správy - (PVS) - měsíčník, č. 6/2010
  • Změny v zákoně proti kouření a alkoholu
  • Volby a finance
  • Změny v prováděcích vyhláškách Ministerstva financí
  • Závazné posouzení u neziskových subjektů
  • DPH u prací na movité věci
  • Výnosy a náklady nadací a jejich daňový režim
  • Zaměstnanecké benefity
  • Dohody o práci
  • Předčasný starobní důchod

1 000 řešení - dvouměsíčník, č. 3/2010
  • Živnostenské podnikání

Zisk - měsíčník, č. 5/2010
  • Jak si udržet zákazníka v době ekonomické krize
  • Jak získat důvěru zákazníků
  • Billboardová reklama - jeden z kroků k úspěchu vašeho podnikání
  • Je čas na změny - kdy malí budou první a velcí poslední

PŘIPRAVUJEME

Poradce č. 11-12/2010 (VI/2010)
  • Zákoník práce - zákon s komentářem po posledních novelách

Daně, účetnictví, vzory a případy - (DÚVaP) č. 7-8/2010 (VI/2010)
  • Mezinárodní zdanění příjmů
  • Podrozvahová evidence

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) č. 7-8/2010 (VI/2010)
  • Letní brigády a jejich zdanění
  • Důležitá procenta v zákoně o dani z příjmů
  • Pozemky a daň z příjmů
  • Pořizování, provozování a vyřazování samostatných věcí movitých
  • Technické zhodnocení versus opravy
  • Paušální výdaje na dopravu
  • Spojené osoby v DPH

Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 6/2010 (V/2010)
  • Poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání ZTP
  • Postup při výpočtu řádného starobního důchodu
  • Státní sociální podpora
  • Termínované pracovní poměry
  • Rozsah srážek ze mzdy a nezabavitelné částky
  • Sociální příspěvky spoření
  • Vyšší náhrada při nevyplacení mzdy
  • Desatero pro uchazeče o zaměstnání
  • Postup při podávání žádostí ve zdravotním pojištění
  • Náhrada mzdy v zemích EU

Poradce veřejné správy - (PVS) č. 7-8/2010 (V/2010)
  • Změna při poskytování zaměstnaneckých benefitů
  • Věcná novela zákoníku práce
  • Reforma v účetnictví a výkaznictví ve vybraných účetních jednotkách
  • Účtování ve společenství vlastníků jednotek
  • Právní pomoc absolventům škol

Zisk č. 6/2010 (V/2010)
  • Dobrý šéf oddělení, jak ho vybrat
  • Jaké otázky klást
  • Vsaďte na charakter
  • Jak zvládnout bez problémů vystoupení
  • Mýty marketinku
  • Jak vytvořit atraktivní blog
  • Tvořivost je výzva

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
ZÁKONÍK PRÁCE V KOSTCE
V zákoníku práce došlo k významným změnám. Mění se i předpisy, které doplňují výklad jednotlivých ustanovení.
Komentář k zákoníku práce uveřejněný v Poradci 11-12/2010 je doplněn aktualizovanou judikaturou, která obsahuje výklad souvisejících předpisů a změn týkajících se zákoníku práce.

Zákoník práce - komentář po posledních novelách (měsíčník Poradce 11-12/2010, A5, cca 440 str.)
cena: 240 Kč
Úplné znění zákonů z oblasti pracovního práva (sborník Zákony III/2010, A5, 512 str.)
cena: 155 Kč
Poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání ZTP - příspěvek (měsíčník PaM 6/2010, A4, cca 368 str.)
cena: 169 Kč

balíček ZÁKONÍK PRÁCE V KOSTCE, Poradce 11-12/2010 + Zákony III/2010 + PaM 6/2010 - zdarma
cena: 395 Kč

Bližší informace o cenách a způsobu objednání získáte i na telefonním čísle 558 731 125.

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefon:
Poradce s.r.o
Štefánikova 2
737 01 Český Tešín
  558 731 125
558 731 126
558 731 127
 
E-mail:   Fax:
poradce@i-poradce.cz   558 731 128
 
Informace o našich produktech naleznete i na naší internetové stránce
www.i-poradce.cz.

 

 
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page