|
TÉMA NOVIN Zákon o elektronické evidenci tržeb – nový zákon |
ZÁKON O EVIDENCI TRŽEB
Od 1. prosince 2016 nabude účinnosti zákon o evidenci tržeb. Tento zákon upravuje práva, povinnosti a postupy uplatňované při evidenci tržeb a postupy s nimi související. Co je evidovaná tržba? Které tržby lze evidovat ve zjednodušeném režimu? Které tržby jsou vyloučeny z evidence tržeb? Jaké povinnosti ohledně evidence tržeb budou mít poplatníci a jaké budou mít informační povinnosti? Jaké pokuty hrozí za nesplnění povinností?
1. Výkon působnosti (§ 2)
Působnost zákona o evidenci tržeb vykonávají orgány Finanční správy České republiky – finanční úřady a orgány Celní správy ČR.
2. Určení subjektu a předmětu evidence tržeb (§ 3)
Povinnosti podle zákona o evidenci tržeb se vztahují na poplatníka daně z příjmů fyzických osob a poplatníka daně z příjmů právnických osob. Předmětem evidence tržeb jsou evidované tržby uskutečňované poplatníky daní z příjmů.
Poplatníkem daně z příjmů právnických osob je právnická osoba, organizační složka státu, podílový fond podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy, podfond akciové společnosti s proměnným základním kapitálem podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy, fond penzijní společnosti, kterým se pro účely tohoto zákona rozumí fond obhospodařovaný penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření a podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření, svěřenský fond podle zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, a jednotka, která je podle právního řádu státu, podle kterého je založena nebo zřízena, poplatníkem.
3. Evidovaná tržba (§ 4)
Evidovanou tržbou je platba, která musí splňovat formální náležitosti pro evidovanou tržbu a současně která zakládá rozhodný příjem. Na transakce, které nejsou pro účely zákona o evidenci tržeb považovány za evidované tržby, se povinnost evidence nevztahuje, a to bez ohledu na to, zda v souvislosti s nimi vzniká předmět daně, či nikoliv. Evidovanou tržbou je také platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a je určena k následnému čerpání nebo zúčtování, které zakládají rozhodný příjem, nebo následným čerpáním nebo zúčtováním té platby, která zakládá rozhodný příjem, jako jsou například různé typy elektronických peněženek, čipových karet a obdobných institutů, v rámci kterých dochází nejdříve k jejich „nabití“ a následně k čerpání kreditu, který byl takto nabit. Evidenci tržeb podléhají obě tyto transakce, jak nabíjení daného kreditu, tak i čerpání nabitého kreditu.
3.1 Formální náležitosti pro evidovanou tržbu (§ 5)
Zásadním kritériem je forma uskutečněné platby, v souvislosti s níž vzniká daňová povinnost. Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi, která je uskutečněna v hotovosti, tedy mincemi nebo bankovkami. Platba může proběhnout českými nebo zahraničními bankovkami. Dále tyto náležitosti splňuje platba uskutečněná bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz zákazník, prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat. Jedná se o takové bezhotovostní platby, u kterých je iniciace platby daná prostřednictvím příjemce, tedy o bezhotovostní transakce, u kterých dochází ke styku zákazníka a prodávajícího, zejména karetní transakce, ať už uskutečňované prostřednictvím debetní či kreditní karty, nebo prostřednictvím virtuální karty umístěné např. v mobilním telefonu. V tomto posuzování nemá vliv, zda je platební terminál ve vlastnictví poplatníka či je mu propůjčen. I v případě propůjčení jde totiž o jeho aktivitu, která platbu zprostředkovává. Další formou je platba šekem nebo směnkou.
Může se také jednat o platby provedené v jiných formách, které mají charakter obdobný předešlým formám, jako jsou platby provedené prostřednictvím dárkové karty, žetonů nahrazujících měnu, bitcoinů nebo platby prostřednictvím speciálních kartiček, které jsou dostupné širšímu okruhu osob, dále se může jednat o různé poukázky na zboží nebo služby, jako jsou například stravenky.
Formální náležitosti evidované tržby nesplňuje převod z účtu na účet, inkaso, akreditiv nebo barter. Výjimkou v případě barteru však jsou případy, kdy se jedná o platbu obdobnou platbě v hotovosti (tedy případy, kdy poplatníci mezi sebou zavedou vybraný druh plnění jako obecné platidlo, nikoliv nahodilé případy směny, darování a jiných právních jednání).
3.2 Rozhodný příjem (§ 6)
Tím je pouze plnění, které je příjmem ve smyslu zákona o daních z příjmů. U poplatníka daně z příjmů fyzických osob, se jím rozumí příjem ze samostatné činnosti, která je podnikáním, jedná se tedy o platby, které jsou zároveň příjmem ze samostatné činnosti podle § 7 zákona o daních z příjmů. Rozhodným příjmem není příjem, který není předmětem daně z příjmů nebo je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý nebo podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně, dále příjmy z nájmu podle § 9, nebo ostatní příjmy podle § 10 zákona o daních z příjmů.
U poplatníka daně z příjmů právnických osob je rozhodným příjmem příjem z činnosti, která je podnikáním, s výjimkou příjmu, který není předmětem daně z příjmů nebo je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý nebo podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně nebo podléhá dani ze samostatného základu daně. V praxi tento příjem nemusí ale nutně odpovídat evidované tržbě, tedy celkové částce, která je zákazníkem hrazena poplatníkovi. Například v případě komisního prodeje dochází k tomu, že hrazená částka je odlišná než částka příjmu.
Rozhodnými příjmy jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou, příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou. Pro účely evidence tržeb se od účetního zachycení odhlíží, protože záměrem evidence tržeb je zachycení reálného majetkového toku a nikoliv záznamu v evidenci, který může nastat v jiném časovém okamžiku. Z tohoto pohledu je příjmem i platba zálohy – kreditu. Tato transakce podléhá evidenci. Jednotlivé čerpání tohoto kreditu pak již nikoliv. To však neplatí v případě, že je za kauci poskytnuta např. kartička, nebo jiný pevný nosič, ze kterého se čerpají jednotky peníze zastupující, nebo kupony, v těchto případech je pak za tržbu považována i následná transakce.
U veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti je rozhodným příjmem pro účely zákona o evidenci tržeb také příjem veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti, který je předmětem daně z příjmů u jejího společníka. Jedná se o výjimku, podle které je pro účely zákona o evidenci tržeb rozhodným příjmem veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti také platba těmto osobním obchodním společnostem, připadající jinak pro účely zdanění na společníky veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti, na jejichž straně je toto plnění považováno za příjem, který je předmětem daně, a zdaňováno. Tento příjem není pro účely zákona o evidenci tržeb příjmem tohoto společníka. Rozhodným příjmem není ojedinělý, jednorázový příjem.
Evidenci tržeb dále nepodléhají například transakce mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem při ojedinělém prodeji vyřazeného majetku zaměstnancům, přičemž se ale nejedná například o podnikové prodejny výrobků zaměstnancům, v rámci kterých vznikají pravidelné, nikoliv ojedinělé příjmy, dále příjmy, jejichž přijetí nesouvisí s podnikatelskou činností poplatníka, příjmy z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému, a to včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a rozšiřování literárních a jiných děl vlastním nákladem ve smyslu § 7 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů, v situaci, kdy tyto příjmy nebyly získány výkonem podnikání.
Dále evidenci tržeb nepodléhají takové platby, jako je například spropitné, které lze považovat za nepovinnou platbu, která vyjadřuje míru spokojenosti zákazníka s poskytnutými službami, Zákazník ji poskytuje vždy dobrovolně na základě svého rozhodnutí. Pokud je příjemcem obsluhující personál, tak se jedná o příjem přijatý v souvislosti s výkonem závislé činnosti. V případě, že by se spropitné nerozdělovalo mezi zaměstnance, ale tvořilo by příjem provozovatele zařízení, jednalo by se o příjem ze samostatné činnosti jako každý jiný, a jako takový by se měl řádně evidovat a danit.
3.3 Storno a opravy (§ 7)
Pokud se vrací evidovaná tržba nebo se provádí její oprava, použijí se ustanovení týkající se evidence tržeb obdobně s tím rozdílem, že je tato tržba evidována jako záporná. Obdobně se řeší i situace, kdy je vracena pouze část evidované tržby, například při reklamaci části nákupu. Evidovanou tržbu je možné také stornovat v případě, když došlo z nějakého důvodu k jejímu nesprávnému zaevidování.
3.4 Nepřímé zastoupení (§ 8)
Ze zákona o EET vyplývá, že pokud jedná poplatník svým jménem na účet jiného poplatníka, je povinen evidovat tržbu ten, kdo jedná svým jménem na účet jiného. Jedná se o to, že v případě nepřímého zastoupení se za samostatnou tržbu považuje platba třetí osoby nebo komitenta komisionáři. Řeší se tím situace komisionáře, který přebírá plnění v rámci právního vztahu vzniklého komisionářskou smlouvou. Tržbou evidovanou komisionářem tak bude rovněž plnění přijaté (nebo část plnění přijatá) komisionářem od třetí osoby na účet komitenta. Za této situace tedy evidenci tržeb podléhá přijaté plnění i v případě, že bude celá přijatá částka zcela předána komitentovi, a tedy neobsahuje plnění, které by bylo příjmem na straně komisionáře (v praxi zejména marži).
3.5 Pověření k evidování tržeb (§ 9)
V případě, že má poplatník tržbu prostřednictvím svého zástupce, může povinností evidovat tržbu pověřit tohoto jiného poplatníka (nejedná se o zaměstnance). V případě společnosti, nebo v případě spoluvlastnictví, kdy jedna evidovaná tržba plyne více poplatníkům, si můžou poplatníci zvolit jednu osobu, která bude daný příjem evidovat. Tím se ale poplatník, který pověřil evidováním tržby jiného poplatníka, nezbavuje odpovědnosti za povinnost evidence tržby.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku Poradce 12-13/2016)
ZÁKON O ELEKTRONICKÉ EVIDENCI TRŽEB (1.)
Podle zákona o elektronické evidenci tržeb je evidovanou tržbou platba, která musí současně splňovat dvě podmínky. Jednak musí splňovat formální náležitosti pro evidovanou tržbu a současně se musí jednat o platbu, která zakládá rozhodný příjem. Na jaké transakce se povinnost evidence tržeb nevztahuje?
Které tržby nejsou evidovanou tržbou?
Evidovanou tržbou nejsou tržby státu, územního samosprávného celku – obcí nebo krajů a jejich příspěvkových organizací, České národní banky a České pošty, s. p., která je jediným držitelem poštovní licence. Evidovanou tržbou nejsou také tržby banky, včetně zahraniční banky, spořitelního a úvěrního družstva, pojišťovny a zajišťovny, investiční společnosti a investičního fondu, obchodníka s cennými papíry, centrálního depozitáře, penzijní společnosti, penzijního fondu, tržby z podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené podle energetického zákona, tržby z podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech a kanalizacích.
Evidovanou tržbou nejsou také tržby uskutečněné do přidělení daňového identifikačního čísla a během 10 dní následujících po jeho přidělení. ,b>
Dále evidovanou tržbou nejsou tržby z poštovních služeb a zboží a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s nimi, jako jsou služby, které poskytují osoby, které nejsou držiteli poštovní licence a poskytují například kurýrní a obdobné služby.
Evidovanou tržbou
nejsou také tržby ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem, jako je například platba zaměstnance za služby závodního stravování a jiné obdobné služby ve formě prodeje potravin a občerstvení na pracovišti, nebo platba zaměstnance za podnikovou rekreaci, pokud se jedná o hotovostní platbu, nebo obdobnou, dále tržby ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou (vymezenou podle školského zákona), vysokou školou (podle zákona o vysokých školách) nebo školským zařízením (podle školského zákona).
Evidovanou tržbou nejsou tržby z jízdného nebo související platby hrazených v dopravních prostředcích při pravidelné hromadné přepravě osob, na palubě letadel, a dále nejsou evidovanou tržbou tržby z osobní železniční přepravy.
Evidovanou tržbou nejsou ani tržby z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků – jedná se o doplňkovou činnost například příspěvkové organizace územního samosprávného celku – příkladem může být zejména pořádání společenských a reprezentačních akcí ve formě plesů, tanečních zábav a společných setkání, které mohou být spojeny s uskutečněním plateb např. v souvislosti s prodejem vstupenek a občerstvení. Naplnění kritéria „drobné podnikatelské činnosti“ je nutné posuzovat vždy s přihlédnutím k okolnostem konkrétního případu. Evidovanou tržbou nejsou také tržby z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu a z provozování veřejných toalet.
Vláda může nařízením stanovit, které tržby nejsou evidovanou tržbou. Mohou to být tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tato tržba plyne, za předpokladu, že tuto překážku nelze odstranit evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu. První krok, který bude muset poplatník učinit, bude ten, že před přijetím první evidované tržby požádá o autentizační údaje.
Autentizační údaje nutně potřebuje, k tomu, aby jejich zadáním na portálu správce daně získal certifikát pro evidenci tržeb.
Autentizačními údaji
se rozumí přihlašovací údaje na portál správce daně. Vydáním těchto autentizačních údajů dojde k potvrzení ztotožnění poplatníka v rámci procesu před vydáním certifikátu, a dále ke správě tohoto certifikátu. Autentizační údaje budou poplatníkovi sloužit k přístupu na společné technické zařízení správce daně, které umožní poplatníkovi správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
O přidělení autentizačních údajů může požádat poplatník nebo jeho zástupce, který je oprávněný současně k převzetí těchto autentizačních údajů. Podmínkou je, že zástupce musí být pověřen plnou mocí uplatněné u tohoto správce daně jak k podání žádosti o vydání autentizačních údajů, tak k jejich převzetí. V takovém případě proběhne vše standardně tak, jako by byly předány autentizační údaje poplatníkovi.
O vydání autentizačních údajů může poplatník požádat
datovou zprávou zaslanou prostřednictvím portálu správce daně s identitou poplatníka ověřenou způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, má-li ji poplatník zřízenu (tedy skrze zadání přihlašovacích údajů do datové schránky poplatníka na portálu správce daně). Datová zpráva musí být zaslána ve formátu a struktuře, který za tím účelem zveřejní správce daně.
Poplatník, který má zřízenu datovou schránku, nemusí bezpodmínečně žádat o vydání autentizačních údajů prostřednictvím datové schránky, ale může také požádat o vydání autentizačních údajů podáním ústně do protokolu na finančním úřadu.
Poplatník, který nemá zřízenu datovou schránku, požádá o vydání autentizačních údajů podáním ústně do protokolu na finančním úřadu.
O vydání autentizačních údajů podáním ústně do protokolu lze požádat na jakémkoliv finančním úřadu, nemusí se jednat o finanční úřad poplatníkovi místně příslušný.
Autentizační údaje, o které požádá poplatník prostřednictvím datové schránky, přidělí správce daně bez zbytečného odkladu a zašle je poplatníkovi na adresu jeho datové schránky.
Pokud požádá poplatník o vydání autentizačních údajů osobně na finančním úřadu, předá mu po ověření identity příslušný pracovník správce daně autentizační údaje v zapečetěné obálce, ve které budou již dříve vygenerované autentizační údaje obsaženy. Poplatník bude moci v rámci autentizace uvést telefonní kontakt. Uvedením telefonního kontaktu získá další prvek zabezpečení autentizačních údajů.
Jakmile se poplatník prvně přihlásí na portál evidence tržeb, bude vyzván ke změně přidělených autentizačních údajů.
Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup podmínky a postup pro přístup na společné technické zařízení správce daně umožňující poplatníkovi správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
Po změně prvotních autentizačních údajů si přihlášený poplatník na portálu správce daně vygeneruje certifikát pro evidenci tržeb. Certifikát pro evidenci tržeb slouží k identifikaci při zasílání údajů datovými zprávami.
Poplatník může prostřednictvím portálu na základě autentizačních údajů získat jakékoliv množství certifikátů.
S autentizačními údaji a certifikátem pro evidenci tržeb je poplatník povinen zacházet tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití.
Před získáním certifikátu pro evidenci tržeb
je poplatník povinen prostřednictvím společného technického zařízení správce daně oznámit údaje o provozovnách, prostřednictvím kterých provádí činnosti, z nichž plynou evidované tržby, nebo v nichž přijímá evidované tržby. Provozovna je chápána funkčně jako místo, kde dochází k určité činnosti. Pojetí provozovny vychází z respektování výkladu v širokém spektru ustanovení nového soukromého práva po 1. lednu 2014. Pojem provozovna se tak vztahuje rovněž na mobilní prostory či zařízení. Může tak nastat situace, kdy podnikatel bude poskytovat své služby přímo u zákazníků nebo bude mít více provozoven. Údaji o provozovnách se rozumí také údaje o internetových stránkách, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby.
Oznamovací povinnost se vztahuje ke každé provozovně. Údaje o provozovnách bude povinen poplatník oznámit po přihlášení na portál správce daně.
Pokud dojde ke změně údajů o provozovnách, je poplatník tuto změnu povinen oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala, nejpozději však před uskutečněním první evidované tržby v provozovně, které se změna týká.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku PVS 9/2016)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
POVINNOSTI PŘED ZAHÁJENÍM VEDENÍ ELEKTRONIKÉ EVIDENCE TRŽEB
Provozovateli restauračních zařízení vznikne dnem 1. prosince 2016 povinnost elektronické evidence tržeb. Uvědomuje si, že do té doby si musí pořídit potřebná technická zařízení a uskutečnit některá administrativní právní jednání. Jaké administrativní povinnosti je nutné splnit před 1. prosincem 2016?
Povinnosti nutné splnit před zahájením elektronické evidence tržeb jsou předmětem ustanovení § 11 a § 13 až § 17. Je účelné v případě potřeby využít včas i možnosti poskytnuté ustanovením § 32.
Právnická osoba a fyzická osoba, jimž vznikne povinnost elektronické evidence tržeb (v dalším textu zpravidla označované jen jako „poplatník“), jsou povinné požádat o autentizační údaje (§ 13 odst. 1). Žádost lze podat pouze
– prostřednictvím společného technického zařízení správce daně datovou zprávou s ověřenou identitou příslušné osoby způsobem, kterým se lze přihlásit do její datové schránky, nebo
– ústně do protokolu, a to u kteréhokoliv věcně příslušného správce daně; nemusí tak být učiněno u správce místně příslušného.
Žádost může podat
– poplatník,
– jím pověřený zástupce.
Zástupce poplatníka, jímž je nejčastěji zmocněnec na základě plné moci, je oprávněn k podání žádosti pouze v případě, že je současně zmocněn k převzetí autentizačních údajů.
Zmocnění může být uděleno
– pro všechny úkony v oblasti evidence tržeb – zmocněnec je jím oprávněn ke všem úkonům před správcem daně podle zákona o evidenci tržeb,
– výhradně pro podání žádosti a převzetí autentizačních údajů – zmocněnec je oprávněn pouze k podání žádosti a k převzetí autentizačních údajů, plná moc musí výslovně obsahovat zmocnění k oběma uvedeným úkonům,
– pro konkrétní specifikované úkony – jedním z těchto úkonů je podání žádosti a převzetí autentizačních údajů, plná moc musí explicitně obsahovat zmocnění k oběma uvedeným úkonům,
– pro všechny úkony ve věcech správy daní – zmocněnec je tímto generálním zmocněním oprávněn ke všem úkonům souvisejících se správou daní .
Stejným zmocněním musí být vybavena osoba jednající jménem právnické osoby, pokud není jejím statutárním orgánem. O autentizační údaje je možné žádat již od 1. září 2016. Způsob přidělení autentizačních údajů závisí na uplatněném způsobu podání žádosti o ně. Jestliže poplatník požádal o autentizační údaje prostřednictvím společného technického zařízení správce daně datovou zprávou s ověřenou identitou příslušné osoby způsobem, kterým se lze přihlásit do její datové schránky, správce daně je přidělí poplatníkovi prostřednictvím této datové schránky bez zbytečného odkladu. V případě, že je žádost podána oprávněnou osobou, datová schránka je zpřístupněna a nenastaly jiné technické problémy, obdrží poplatník autentizační údaje zpravidla do tří dnů. Pokud poplatník podal žádost o autentizační údaje ústně do protokolu, správce daně mu je předá v zapečetěné obálce již v rámci tohoto jednání. Autentizační údaje slouží k přístupu do webové aplikace Elektronická evidence tržeb na stránkách Daňového portálu (dále jen „aplikace EET“). Jimi se poplatník přihlašuje. Autentizační údaje jsou primárně tvořeny názvem uživatele a heslem. Pro vyšší stupeň zabezpečení přístupu do aplikace EET poplatník může požádat o zasílání autorizačních SMS na jím uvedené telefonní číslo. Do aplikace EET se poplatník bude moci přihlásit pomocí přidělených autentizačních údajů následující den po jejich převzetí. Přidělené heslo slouží pouze pro první přihlášení. Z důvodu zabezpečení bude poplatník po prvním přihlášení vyzván ke změně hesla. Platnost prvotního hesla je časově omezená, trvá maximálně 90 dní od obdržení autentizačních údajů. V případě, že by do této doby nedošlo ke změně přiděleného hesla, je nutné požádat o nové autentizační údaje. Poplatník je povinen prostřednictvím aplikace EET, před získáním certifikátu pro evidenci tržeb, oznámit správci daně údaje o provozovnách, v nichž provádí činnosti, ze kterých plynou evidované tržby, nebo v nichž přijímá evidované tržby (§ 17). Dojde-li ke změně údajů o provozovnách, je poplatník povinen tuto změnu oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala, nejpozději však před uskutečněním první evidované tržby v provozovně, které se změna týká. Oznamovací povinnost může být splněna pouze prostřednictvím aplikace EET. Pojem „provozovna“ je pro účely zákona o evidenci tržeb chápán funkčně jako místo, kde dochází k určité činnosti a přijímání evidovaných tržeb. V souladu s výkladem občanského zákoníku se pojem „provozovna“ vztahuje rovněž na mobilní prostory či zařízení nebo internetové stránky, jejichž prostřednictvím poplatník nabízí své zboží či služby.
Při splnění podmínek pro evidování tržeb ve zjednodušeném režimu je poplatník oprávněn k požádání o povolení k tomuto postupu (§ 11). Při pochybnostech, zda určité konkrétní tržby elektronické evidenci tržeb podléhají, či nikoli, může poplatník využít možnosti požádat správce daně o závazné posouzení podle § 32. Samotné porušení povinnosti podat žádost o přidělení autentizačních údajů není postižitelné žádnou sankcí. Bez jejich získání však nelze do aplikace EET zasílat údaje o povinně evidovaných tržbách. Nesplnění povinnosti zasílání údajů do aplikace EET již sankčně postižitelným správním deliktem je.
POSTAVENÍ ZÁLOHY V ELEKTRONICKÉ EVIDENCI TRŽEB
Obchodní společnost provozuje ubytovací služby v penzionu. Další její samostatnou provozovnou je prodejna potravin, nápojů a úzkého sortimentu spotřebního zboží. Zájemcům poskytuje rezervaci ubytování. Za ni vyžaduje složení zálohy ve výši přibližně 50 procent výsledné ceny. K její platbě dochází zpravidla bezhotovostním převodem mezi bankovními účty. V prodejně prodává některé nápoje v zálohovaných lahvích nebo i v zálohovaných přepravkách. Přijímá i vratné láhve a vratné přepravky původně pořízené v jiných prodejnách. Je přijetí zálohy a její zúčtování povinným předmětem elektronické evidence tržeb?
Záloha je platba uskutečněná před vyúčtováním peněžité částky. V případě, že je záloha uhrazena v hotovosti, kartou nebo jiným obdobným způsobem, eviduje se v elektronické evidenci tržeb jako jakákoliv jiná platba. Pokud zákazník uhradí v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem i doplatek ceny, zaeviduje poplatník také tuto platbu. Záloha a doplatek nejsou v odesílaných údajích o tržbě nijak provázány. Neodesílá se ani informace o tom, zda se jedná o zálohu či doplatek. V situaci, kdy bude jedna z plateb (nejčastěji záloha) uhrazena přímo převodem mezi bankovními účty, obchodní společnost tuto zálohu v EET evidovat nebude a druhá platba (nejčastěji doplatek) bude hrazena v hotovosti, pak se v EET zaeviduje pouze tento doplatek ceny. V případě přijetí platby v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, jejíž součástí jsou vratné zálohy (např. za vratné láhve a jiné vratné obaly), zaeviduje poplatník celkovou přijatou částku, tj. včetně částky týkající se vratné zálohy. Při uplatnění nároku na vrácení takové zálohy, a to bez ohledu na to, zda je vyplácena týmž poplatníkem, který zálohu původně přijal, či jiným poplatníkem, který zálohu původně nepřijal, ale vyplácí ji, jsou formální znaky naplněny pouze v případě, že je záloha vrácena započtením proti dalšímu pořízení zboží či služeb, a výsledkem transakce je platba v hotovosti, kartou nebo jinými obdobnými způsoby. V takovém případě poplatník zaeviduje celkovou přijatou částku, tj. částku zboží či služeb poníženou o vrácenou zálohu. Jestliže je záloha vrácena započtením proti dalšímu pořízení zboží či služeb nebo je pouze vrácena a výsledkem transakce je nula nebo záporná částka, nejsou naplněny formální znaky evidované tržby a poplatník nemá povinnost takovou transakci evidovat. Pokud se poplatník rozhodne takovou transakci zaevidovat, nebude tento postup ze strany orgánů příslušných k prověřování plnění povinností podle zákona o evidenci tržeb zpochybňován. V rámci zasílaných údajů o evidované tržbě dle § 19 jsou uváděny i další údaje o této tržbě, např. částky týkající se daně z přidané hodnoty. Tyto údaje je pak nutné posuzovat s ohledem na celou transakci; součet uvedených základů daně z přidané hodnoty a příslušných daní může být odlišný od celkové přijaté částky.
V případě vratných záloh se s ohledem na jejich specifický charakter nejedná o storna či opravy, na které je aplikován § 7. Vracení záloh tedy není vázáno na skutečnost, zda byly platby záloh zaevidovány či nikoliv. Podle výše uvedeného je tedy možné postupovat i v situacích, kdy byly vratné zálohy uhrazeny převodem z účtu na účet a jejich vracení je realizováno v hotovosti. Předmětem elektronické evidence tržeb jsou hotovostní platby záloh i jejich hotovostní vrácení.
ČEKÁ NÁS ÚČTENKOVÁ LOTERIE?
Zájem kupujících vzbudila informace o připravovaném zavedení účtenkové loterie. Zatím zákon e evidenci tržeb v § 35 umožňuje, aby Ministerstvo financí ČR pořádalo účtenkovou loterii, která je již provozována v několika evropských státech. Žádná podrobnější informace o potupu jejího zavedení a fungování vydána dosud nebyla. Jaký je účel účtenkové loterie a jak bude provozována?
Účtenková loterie rámcově upravená § 35 je jedním z doplňkových nástrojů, které mají podpořit efektivitu evidence tržeb a řádný výběr daní. Pravomoc pořádat jménem ČR účtenkovou loterii svěřuje zákon o evidenci tržeb Ministerstvu financí ČR. Spuštění účtenkové loterie se s ohledem na postupné zapojování podnikatelských subjektů do elektronické evidence tržeb předpokládá až v první polovině roku 2017. Účtenková loterie nespadá pod režim zákona upravujícího provozování hazardních her, a to s ohledem na svou specifickou povahu, která není kompatibilní s požadavky zákona upravujícího provozování hazardních her. Lze předpokládat, že pravidla jejího fungování budou inspirována pravidly uplatňovanými ve státech s několikaletými zkušenostmi s jejím provozováním. Od zavedení účtenkové loterie se očekává významné zvýšení inkasa daní z příjmů a daně z přidané hodnoty. Toho se má dosáhnout zainteresovaností kupujících na zájmu vyžadovat od podnikatelů při každém nákupu zboží nebo převzetí služby předání účtenky o provedené hotovostní platbě. Vychází se z předpokladu, že podnikatel, který vystavil a zákazníkovi předal účtenku za uskutečněnou hotovostní platbu, tuto získanou tržbu do EEP zavede. Jejího zatajení se bude obávat, protože předáním účtenky se podrobuje veřejné kontrole. Zákazník může dálkovým přístupem sledovat a zjistit, zda podnikatel splnil svoji zákonnou povinnost, či nikoli. Zákonem o evidenci tržeb není kupujícímu uložena povinnost převzetí účtenky při hotovostní úhradě ceny nákupu zboží nebo služby. Jeho rozhodnutí je naprosto svobodné. Možnost získání výhry v účtenkové loterii s velkou pravděpodobností bude stimulovat zájem účtenku si vyžádat a převzít. Právo účasti v účtenkové loterii je ve státech, které ji již provozují, umožněno každému občanu, který splňuje zákonné podmínky. Stanovení těchto podmínek účasti je upraveno národní legislativou.
Zpravidla je účast v účtenkové loterii podmíněna:
- dosažením svéprávnosti kupujícího,
– převzetím účtenky,
– minimální výší hotovostní platby,
– maximální dobou stáří účtenky.
Účtenka se může použít jen pro jedno slosování. Vstup do slosování je zpravidla řešen variantně. Nejjednodušší je automatická registrace, kterou provádějí přímo sami někteří prodejci zboží či služeb. Druhou možností je přihlášením se vyplněním dokladu o vstupu do loterie u pověřené obchodní společnosti. Některé státy umožňují i využití přihlášení se prostřednictvím internetu. Vylosovaní výherci obdrží zpravidla peněžní výhry
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku 1000 řešení 10/2016)
|
|
|
269/2016 Vyhláška o způsobu tvorby podpisového kódu poplatníka a bezpečnostního kódu poplatníka
270/2016 Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO)
271/2016 Nález Ústavního soudu ze dne 28. června 2016 sp. zn. Pl. ÚS 18/15 ve věci návrhu na zrušení § 4 odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
272/2016 Vyhláška o podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů
273/2016 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů
274/2016 Nařízení vlády o standardech pro akreditace ve vysokém školství
275/2016 Nařízení vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém školství
276/2016 Vyhláška o předávání údajů do registru docentů, profesorů a mimořádných profesorů vysokých škol
277/2016 Vyhláška o předávání statistických údajů vysokými školami
278/2016 Vyhláška o předávání údajů do registru řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace
279/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 470/2006 Sb.
280/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky
281/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 187/2009 Sb., o minimálních požadavcích na studijní programy všeobecné lékařství, zubní lékařství, farmacie a na vzdělávací program všeobecné praktické lékařství
282/2016 Vyhláška o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních
283/2016 Nařízení vlády o stanovení prioritních dopravních záměrů
284/2016 Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o pyrotechnice
285/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 217/2010 Sb., o stanovení kvalifikačních předpokladů pro služební zařazení vojáků z povolání, ve znění vyhlášky č. 131/2012 Sb.
286/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 301/2013 Sb., o stanovení způsobu zevního označení Vojenské policie a vojenských policistů, vzoru služebního průkazu a barevného provedení a označení dopravních a speciálních prostředků Vojenské policie
287/2016 Vyhláška o rozsahu a způsobu poskytování proviantních a výstrojních náležitostí vojákům v záloze ve službě
288/2016 Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o zveřejnění seznamu států, do nichž lze překročit vnější hranici s občanským průkazem
289/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 141/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobu, skladování a zpracování lihu, ve znění pozdějších předpisů
290/2016 Sdělení Ministerstva financí o vydání výměru MF č. 02/2016, kterým se mění seznam zboží s regulovanými cenami vydaný výměrem MF č. 01/2016
291/2016 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
292/2016 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
|
|
|
ANGAŽOVANÍ ZAMĚSTNANCI
V jedné oblasti podnikání obvykle působí vícero firem, které bojují o toho samého zákazníka. Jejich produkty jsou srovnatelné obsahem i cenou. Proč některé z nich vydělávají více a jiné méně? Rozdíl je v tom, jakým lidským kapitálem disponují. Vztah zaměstnanců k firmě a jejich postoj k práci jsou hlavními ukazateli jejího úspěchu.
Zaměstnance, které práce baví a naplňuje,
jsou ve stavu vnitřní pohody, jsou nadšení a toto svoje nadšení šíří mezi kolegy a zákazníky. Díky tomuto přístupu přinášejí organizacím úspory nejen svojí vysokou produktivitou, ale i zodpovědným přístupem k sobě a svému zdraví. Zásadní otázkou, kterou by se mělo zabývat vedení každé firmy, je, jak získat takové zaměstnance pro sebe.
Jak vzbudit angažovanost zaměstnanců?
Podle výzkumů vytváří angažovaní zaměstnanci po své zaměstnavatele až čtyřikrát více hodnot než ti neangažovaní. Angažovanost je možné definovat jako aktivní psychické, emocionální a fyzické zapojení člověka do pracovních úkolů a firemních procesů. Představuje určitý emocionální závazek a loajalitu pracovníků k organizaci, ve které pracují, a k jejím cílům. Reprezentuje pozitivní vztah zaměstnanců k práci a zároveň je vyjádřením jejich zájmu o současné fungování a budoucí směřování firmy.
Angažovanost přesahuje hranice spokojenosti zaměstnanců, je víc než jen pocitem – je ztělesněním lidské aktivizace a snaživosti v pracovní oblasti (Targošová, 2015). Její význam je tedy nepopiratelný a zaměstnavatelé to vědí – vyplývá to z průzkumu společnosti PricewaterhouseCoopers, podle kterého pro 57 procent společností na Slovensku je angažovanost prioritou číslo jedna, bez ohledu na sektor, ve kterém působí. Ve skutečnosti je však jen jedna pětina lidí v práci nadšených a kreativních. Zbylých 80 procent zaměstnanců vykonává práci, která je nenaplňuje. Buď svoji práci nenávidí, čímž zaměstnavatele dokonce aktivně poškozují, nebo pracují jen do výše svého platu a do konce pracovní doby. V práci stráví třetinu života čekáním na víkend, dovolenou a důchod. Angažovanost, jednoduše řečeno, znamená, že člověk dělá víc, než by musel. Základem je, aby lidé sami věděli, co chtějí, jaké jsou jejich silné stránky, hodnoty, talent, co je vášnivě baví. Když poté žijí v souladu s těmito hodnotami, přinášejí do práce zcela jinou energii. Výkon pracovníků je neustále ovlivňován mnoha faktory – subjektivními i objektivními.
V otázce rozvoje angažovanosti jsou nejvýznamnější právě objektivní faktory, protože na rozdíl od faktorů subjektivních, které jsou z pohledu zaměstnavatele více méně dané a neměnné, firemní prostředí, podmínky a kulturu je možné přizpůsobovat a přetvářet, a tak cíleně ovlivňovat chování a výkon zaměstnanců.
Zaměstnanci nejvíce oceňují
- pomoc a podporu od kolegů a nadřízených,
- příležitosti k využívání individuálního potenciálu a nabytých dovedností,
- spoluúčast na rozhodování,
- jasné požadavky a očekávání ze strany zaměstnavatele,
- smysluplnost práce,
- odpovídající pracovní náplň,
- způsoby odměňování nebo možnost kariérního růstu.
Blahobyt versus angažovanost zaměstnance
„Well-being“ neboli „blahobyt zaměstnanců“ je firemní koncept zaměřený na dosažení stavu vnitřní pohody pracovníků. Spojení mezi angažovaností zaměstnanců a mírou jejich well-being není v praxi až tak zřetelné. Mohou být pracovníci angažovaní bez well-being a naopak? Platí, že jednotlivci, týmy i organizace jako takové pracují produktivněji v prostředí, kde mají vysokou úroveň angažovanosti a well-being. Pokud je angažovanost vysoká, ale míra well-being nízká, může to vést k vyčerpání a syndromu vyhoření, a naopak při nízké angažovanosti a vysoké míře well-being se zaměstnanci cítí být spokojení, ale nemusí pracovat efektivně, chybí jim propojení s posláním a cíly organizace. Na druhou stranu, oba jevy se vzájemně podporují – pokud organizace podporuje well-being svých zaměstnanců, pozitivně to zvyšuje i jejich angažovanost a vytváří tak větší propojení s firmou.
Výhody pro zaměstnance
Udržet spokojenost a motivaci lidí v práci i mimo ni si klade za cíl asi každá organizace. Za účinný nástroj jsou v tomto směru považovány zaměstnanecké benefity. Uvedenou formu odměňování oceňují zaměstnanci i zaměstnavatelé. Zejména globální společnosti propagují myšlenku, že pokud si firma svých zaměstnanců váží a nabízí jim různé (i nefinanční) výhody, zvyšuje se jejich loajalita. Historie benefitů sahá do Velké Británie roku 1849. William Wilson a Benjamin Lancaster, majitelé společnosti Price Patent Candles Company, poskytli jako první pracovníkům na nočních směnách stravu zadarmo. Pro své zaměstnance vybudovali ubytovny, kostel, obchod a knihovnu. Zavedli systém odměňování odvíjející se z podílu na zisku a vytvořili penzijní fond. Zaměstnanecké výhody pomáhají lidem dosáhnout rovnováhy mezi prací a volným časem. Průzkumy ukazují, že pokud se při výběru zaměstnání mohou zaměstnanci rozhodovat mezi nabídkami, volí tu, která nabízí benefity, třeba i na úkor o něco nižšího platu. Prokázalo se, že zvýšení platu po uplynutí tří měsíců zaměstnanec vnímá jako samozřejmost. Avšak vstupenky na kulturní a sportovní představení v něm zanechávají pocit vděčnosti déle. Poskytováním benefitů zaměstnavatelé dávají zaměstnanci najevo, že si ho váží. Vhodně zvolený systém odměňování doplněný nabídkou zaměstnaneckých výhod zvýší vaši konkurenceschopnost při získávání zaměstnanců a zároveň pružně vyváží neustále rostoucí cenu pracovní síly.
Pružný systém zaměstnaneckých výhod
Jinak nazývaný také cafeteria systém, umožňuje pracovníkům v rámci stanovených limitů zvolit si vlastní soubor výhod. Cafeteria systém poskytuje zaměstnancům určitou možnost volby toho, o jaké výhody podle svých potřeb mají zájem, a zaměstnavatelům zase ušetřit peníze za výhody, které nikdo nechce nebo nepotřebuje (Armstrong, 2007). Z přiděleného rozpočtu si lidé sami vybírají ze spektra dohodnutých ty, které chtějí čerpat. Žádanými nepeněžními výhodami jsou příspěvky do oblastí jako zdravý životní styl, kultura, cestování, prevence zdraví nebo vzdělávání. Objevují se také programy na odvykání kouření a zabezpečování pitného režimu či ergonomických pomůcek. Z benefitů na podporu stabilizace zaměstnanců je asi tím nejvýznamnějším práce z domova. Lidé také rádi využívají získání půjčky od firmy za výhodnější úrok než v bance. Nevýhodou cafeteria systému je jeho administrativní náročnost, proto se obvykle užívá jen ve velkých společnostech. „Tradičním“ benefitem je organizování sportovních dnů nebo jiných teambuildingových aktivit a eventů pro zaměstnance.
Firemní eventy
Rozsáhlý výzkum Gallupovy organizace v roce 2014 prokázal, že u lidí, kteří mají v zaměstnání pevné přátelské vztahy, existuje sedmkrát větší pravděpodobnost, že budou v práci angažovaní. Majitelé eventových agentur tvrdí, že lidé si po čase nepamatují přesný program představení, ale pamatují si emoci, která se s ním spojuje. Pokud je akce připravena kvalitně a kreativně, vaši zaměstnanci si pozitivní zážitek z ní naváží na firmu. Na druhou stranu, pokud dlouhodobě nevytváříte prostor pro neformální setkávání, určitě se to odrazí na vaší firemní kultuře. Pokud jsou eventy dobře připravené a načasované, pomohou do firemní kultury vnést atmosféru vzájemnosti, soudržnosti, uvolnění a ocenění. Speciálním typem firemní akce jsou kick-off mítinky. Jsou to jedno- nebo dvoudenní akce, které mají odbornou i oddychovou část a mají za cíl zaměstnance „nakopnout“ k výkonům v dalším období. Jejich součástí je vyhodnocení výsledků z předchozího období, představení nových výzev a odstartování dalšího období. Na Slovensku mají však firmy ve zvyku organizovat spíše vánoční večírky, které jsou poděkováním a odměnou za uplynulý rok.
Poznat osobní potřeby zaměstnance
Trendy ukazují, že kvalifikovanější zaměstnanci preferují benefity, které jim umožňují skloubit pracovní život s rodinným. Nekvalifikovaná pracovní síla upřednostňuje „hotové peníze“, případně benefity, které se dají snadno přepočítat na peníze jako poukázky, slevy na zboží apod. I proto více firem začíná ve stále větším rozsahu nabízet svým zaměstnancům možnost „práce z domova“. Věří, že jim tato výhoda pomůže podpořit různorodost a rovnováhu mezi prací a soukromím. Kromě toho, že dává zaměstnancům možnost pracovat prakticky odkudkoliv, práce z domova umožňuje vytvoření takových pracovních podmínek, které vyhovují jednotlivým zaměstnancům a umožní, aby každý vykonával práci v prostoru a čase, který mu nejlépe vyhovuje a podporuje jeho produktivitu.
Při druhu práce, který dnes mnozí z nás vykonávají, přestává být místo výkonu podstatné. Práce z domu tak dává možnost fungovat omnoho efektivněji a v případě potřeby skloubit pracovní a soukromé povinnosti.
K této filozofii se přidává svým průzkumem i portál Platy.sk. Uvádí, že nejčastější zaměstnaneckou výhodou bylo v minulém roce poskytování flexibilního pracovního času, druhým nejrozšířenějším bonusem byl mobilní telefon pro soukromé účely a rovněž nápoje na pracovišti zdarma. Benefity se v poslední době orientují ve firmách na podporu zdraví a rovnováhu mezi prací a odpočinkem, proto poskytují zaměstnancům například výživové poradenství nebo také poradenství v oblasti kariéry, soukromého života a životního stylu – tzv. life koučink. Mezi zaměstnanci jsou oblíbené poukázky na služby ve zdravotnických centrech, vstup do sportovních zařízení, ale např. i prohlídka u očního lékaře, několik dní dovolené nad rámec určený zákonem, příspěvek na jazykové vzdělávání či mobilní telefon. Ze strany zaměstnanců přicházejí např. i požadavky na kvalitní kávu či dodávku ovoce zdarma, firemní bar, pravidelné firemní večírky nebo salon krásy. O pestrosti nabídky benefitů však rozhoduje vůle zaměstnavatele.
Benefity nestačí
Názory na zaměstnanecké benefity a jejich dopad na míru angažovanosti pracovníků se různí. Zaměstnanecký benefit je vnější stimul, který má zaměstnance motivovat k vyšším pracovním výkonům. Proto podle některých odborníků nemůže mít vliv na angažovanost, která je výsledkem vnitřní motivace. Je nepopiratelné, že i nejlákavější benefit ztrácí účinek, když nenaplňuje osobní potřeby zaměstnance. Angažovanost je především výsledkem vložené důvěry, pocitu důležitosti a zodpovědnosti za přidělené funkce. Základem je proto poznat své zaměstnance, svěřovat jim odpovídající úkoly, dát jim dostatečný prostor při jejich plnění a poskytovat jim zpětnou vazbu. Do jaké míry je možné nehmatatelné faktory porovnávat s penězi? Mohou vůbec nahradit pracovníkovi nižší plat? Zaměstnanecké výhody se využívají k uspokojování osobních potřeb zaměstnanců, ale i k posilňování oddanosti a vědomí jejich závazku vůči zaměstnavateli. I když takové výhody nemusí mít bezprostřední vliv na výkon pracovníků, mohou vytvářet příznivější postoje k firmě, které dlouhodobě zlepšují jejich oddanost, angažovanost, a tím i výkon celé organizace (Armstrong, 2007).
Mezi spokojeností a angažovaností je rozdíl
Na to, aby byl zaměstnanec spokojený a aby byl angažovaný, je potřeba uplatnit rozdílné nástroje. Pokud zvýšíte zaměstnanci plat nebo mu poskytnete benefit, pravděpodobně to ovlivní jeho postoj k práci, ale jen krátkodobě. Na takové motivátory si rychle zvykne a přestává je vnímat. Pokud umí dát firma člověku najevo, že má jeho práce vyšší smysl, motivuje ho dlouhodobě, takový člověk se stává angažovaným z vlastní vůle – ne kvůli vyššímu platu nebo benefitům.
Angažovaní pracovníci cítí potřebu spolupodílet se na dění v organizaci, přicházejí s novými nápady a kreativními myšlenkami, chtějí posouvat dopředu jak sebe, tak i celou firmu. Charakterizuje je oddanost k práci a motivace jednat ve prospěch organizace. Zajímají se o své kolegy, nadřízené a chod společnosti, participují na zavádění inovací a často pracují nad rámec svých povinností.
Jsou vaši zaměstnanci spokojení nebo jsou šťastní?
Šťastný neznamená být spokojený – tvrdí to více expertů na lidské zdroje. Štěstí je pocit, který má dočasný charakter. Šťastný může být pracovník, kterému se podaří získat dobrou zakázku. Následně se zúčastní porady, kde dostane náročné úkoly, a pocit štěstí náhle vyprchá. Spokojenost s prací vyjadřuje, jaký na ni máte názor – na plat, pracovní dobu, pracovní podmínky – čili má dlouhodobý charakter. Klíčové ovšem je, že mezi štěstím a pracovním výkonem existuje velmi přímá závislost. Mezi spokojeností a pracovním výkonem je už ale tato závislost o mnoho slabší. Pokud jste v práci spokojení, nemusí to znamenat, že pracujete lépe. Naopak, šťastní lidé podávají mnohem lepší výkony.
Zjistěte, zda jsou vaši zaměstnanci v práci spokojení – položte jim těchto pět otázek:
1. Děláte v práci to, co umíte dělat nejlépe?
2. Máte vše potřebné pro Vaši práci?
3. Registruje Vaše okolí Váš přínos a dokážou ho nařízení i adekvátně ocenit?
4. Ztotožňují se firemní hodnoty s Vašimi osobními hodnotami?
5. Chcete a máte i příležitost zdokonalovat v práci svoje schopnosti?
Průzkumy spokojenosti zaměstnanců jsou běžné a každoročně si je firmy dělají buď samy, nebo prostřednictvím různých agentur. Praxe ukazuje, že spokojenější zaměstnance mají firmy vedené ženami a tzv. „rodinné podniky“. Se štěstím je to ale jinak – nedá se měřit jednou za rok, protože se může měnit neustále. V jisté britské firmě měří štěstí pomocí tenisových míčků. U východu mají dva koše s nápisy: „šťastný“, „nešťastný“. Když zaměstnanci odcházejí, hodí míček do jednoho z nich. Vývoj se sleduje, a pokud štěstí zaměstnanců náhle klesne, management může podniknout nápravné kroky.
Očekávání je třeba řídit na obou stranách
Pokud vaši zaměstnanci dostanou pouze plat, nemůžete od nich očekávat, že do práce vloží svoji energii, srdce i otevřenou mysl. Lidé totiž pracují mnohokrát nejhůře tehdy, když pracují jen za peníze. Peníze jsou základ – odrazový můstek. Firma musí lidem dát plat na úrovni trhu. Výše peněz má vliv na náš pocit štěstí, smysluplnosti a angažovanosti jen do jistého bodu. Proto, paradoxně, lidé v chudších zemích mívají vyšší indexy štěstí než ti v bohatších zemích. V neposlední řadě platí, že pokud od lidí vyžadujete jisté chování, musíte ho náležitě podpořit a být pro ně následováníhodným vzorem. Předpokladem angažovaných zaměstnanců je angažovaný zaměstnavatel. Úlohou zaměstnavatele je poskytnout zaměstnancům podporu a inspiraci na cestě za úspěchem. Začít je třeba jasným definováním toho, co firma od svého zaměstnance očekává. Na druhou stranu, lídři zase musí rozpoznat očekávání svých lidí.
Závěr
Podle průzkumu společnosti Gallup, zabývající se výkonnostním managementem, firmy, které se vyznačují vysokou angažovaností svých zaměstnanců, dosahují v průměru o 27 procent vyšších zisků a jejich prodeje jsou o 50 procent vyšší. Angažovaní zaměstnanci chodí do práce rádi, což zároveň přispívá ke snižování fluktuace. Angažovanost zaměstnanců vede k jejich vyšší produktivitě a kvalitě poskytovaných služeb. Právě proto při současném nedostatku talentovaných lidí je pro firmu příliš riskantní ignorovat očekávání svých zaměstnanců. Atraktivní ohodnocení nebo perspektiva kariérního růstu přestává být pro zaměstnance jedinou prioritou. Do popředí se dostávají i jiná očekávání – vidět smysl své práce, potřeba vytvářet hodnoty a touha být součástí něčeho většího. Toto všechno jsou atributy angažovaného zaměstnance.
Ing. Jana Jarošová, Ph. D.
Použitá literatura:
• ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů: Nejnovější trendy a postupy. 10. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3. • NĚMEC, J. Šťastný zaměstnanec je klíčem k vyšším ziskům. Listopad 2012. Dostupné z: http://ekonom.ihned.cz/c1-58287750-stastny-zamestnanec-je-klicem-k-vyssim-ziskum. • Orfánus, D. Firmu stojí šťastie nula eur. Listopad 2013. Dostupné z: http://profit.etrend.sk/kariera/firmu-stoji-stastie-nula-eur.html. • TARGOŠOVÁ, I. S angažovanými pracovníkmi ďalej zájdete. Leden 2015. Dostupné z: https://www.istp.sk/clanok/7150/S-angazovanymi-pracovnikmi-dalej-zajdete. • ŽUFFA, R. Benefity sú opäť v móde. Červen 2013. Dostupné z: http://profit.etrend.sk/kariera/benefity-su-opat-v-mode.html.
|
|
|
Termíny pro praxi v říjnu 2015
10. 10.
Pondělí (za sobotu 8.)
|
Zdr. poj. – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za září 2016
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
17. 10.
Pondělí (za sobotu 15.)
|
Daň silniční |
Zaplacení zálohy na daň silniční za 3. čtvrtletí 2016
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
|
20. 10.
Čtvrtek
|
Daně z příjmů – plátce |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za září 2016
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2016
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2016
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2016
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2016
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2016
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2016
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
DPH - uživatel |
Podání přiznání a zaplacení DPH za 3. čtvrtletí 2016 u uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa alias „MOSS“, který se týká vybraných služeb (zejména elektronických) poskytovaných „nepodnikatelům“
(§ 110r odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
25. 10.
Úterý
|
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za září 2016 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za 3. čtvrtletí 2016 u plátců se čtvrtletním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení DPH plátce za září 2016 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání kontrolního hlášení DPH plátce za 3. čtvrtletí 2016 - u fyzických osob se čtvrtletním zdaňovacím obdobím pro účely DPH
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za září, případně za 3. čtvrtletí 2016, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za září 2016, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za září 2016, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
31. 10.
Pondělí
|
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2016 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v září 2016 z určených příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Zákonné pojištění úrazu |
Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2016
(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce)
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)
|
DPH |
Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH od 1. 1. 2017, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace
(§ 95a odst. 2 a 3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
23.8.
|
24.8.
|
25.8.
|
26.8.
|
29.8.
|
30.8.
|
31.8.
|
1.9.
|
2.9.
|
5.9.
|
6.9.
|
7.9.
|
8.9.
|
9.9.
|
12.9.
|
13.9.
|
14.9.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
18,231
|
18,231
|
18,282
|
18,214
|
18,292
|
18,273
|
18,273
|
18,248
|
18,254
|
18,241
|
18,475
|
18,475
|
18,46
|
18,468
|
18,208
|
18,094
|
18,094
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
7,479
|
7,479
|
7,412
|
7,435
|
7,417
|
7,507
|
7,507
|
7,498
|
7,496
|
7,393
|
7,415
|
7,415
|
7,517
|
7,51
|
7,392
|
7,35
|
7,35
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
13,815
|
13,815
|
13,818
|
13,821
|
13,812
|
13,815
|
13,815
|
13,82
|
13,817
|
13,816
|
13,817
|
13,817
|
13,814
|
13,815
|
13,812
|
13,82
|
13,82
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,589
|
3,589
|
3,605
|
3,597
|
3,589
|
3,624
|
3,624
|
3,637
|
3,631
|
3,614
|
3,626
|
3,626
|
3,609
|
3,592
|
3,589
|
3,598
|
3,598
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,631
|
3,631
|
3,631
|
3,631
|
3,629
|
3,63
|
3,63
|
3,631
|
3,632
|
3,632
|
3,631
|
3,631
|
3,63
|
3,63
|
3,63
|
3,63
|
3,63
|
EMU |
euro
|
EUR
|
27,025
|
27,025
|
27,025
|
27,03
|
27,02
|
27,025
|
27,025
|
27,03
|
27,025
|
27,02
|
27,02
|
27,02
|
27,02
|
27,02
|
27,02
|
27,02
|
27,02
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
51,33
|
51,33
|
51,578
|
51,669
|
51,665
|
52,173
|
52,173
|
52,021
|
51,883
|
51,715
|
51,969
|
51,969
|
51,48
|
51,036
|
50,65
|
50,397
|
50,397
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
3,074
|
3,074
|
3,093
|
3,087
|
3,085
|
3,119
|
3,119
|
3,131
|
3,126
|
3,112
|
3,122
|
3,122
|
3,1
|
3,084
|
3,091
|
3,098
|
3,098
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,61
|
3,61
|
3,608
|
3,608
|
3,608
|
3,611
|
3,611
|
3,615
|
3,61
|
3,613
|
3,601
|
3,601
|
3,609
|
3,61
|
3,61
|
3,608
|
3,608
|
Indie |
rupie
|
INR
|
35,547
|
35,547
|
35,733
|
35,704
|
35,714
|
36,093
|
36,093
|
36,263
|
36,217
|
36,139
|
36,416
|
36,416
|
36,229
|
36,033
|
35,929
|
35,923
|
35,923
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,803
|
1,803
|
1,81
|
1,808
|
1,812
|
1,822
|
1,822
|
1,83
|
1,828
|
1,822
|
1,844
|
1,844
|
1,837
|
1,831
|
1,83
|
1,825
|
1,825
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
23,811
|
23,811
|
23,925
|
23,825
|
23,839
|
23,647
|
23,647
|
23,494
|
23,367
|
23,326
|
23,416
|
23,416
|
23,65
|
23,536
|
23,312
|
23,501
|
23,501
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
1,769
|
1,769
|
1,696
|
1,694
|
1,704
|
1,684
|
1,684
|
1,67
|
1,653
|
1,661
|
1,703
|
1,703
|
1,714
|
1,72
|
1,674
|
1,681
|
1,681
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
2,135
|
2,135
|
2,136
|
2,144
|
2,147
|
2,171
|
2,171
|
2,174
|
2,162
|
2,163
|
2,19
|
2,19
|
2,205
|
2,195
|
2,171
|
2,139
|
2,139
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
18,483
|
18,483
|
18,533
|
18,52
|
18,575
|
18,558
|
18,558
|
18,529
|
18,466
|
18,448
|
18,752
|
18,752
|
18,705
|
18,576
|
18,499
|
18,324
|
18,324
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,704
|
8,704
|
8,717
|
8,725
|
8,758
|
8,748
|
8,748
|
8,709
|
8,716
|
8,713
|
8,722
|
8,722
|
8,755
|
8,771
|
8,756
|
8,723
|
8,723
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,914
|
5,914
|
5,939
|
5,962
|
5,958
|
5,974
|
5,974
|
5,996
|
5,949
|
5,907
|
5,932
|
5,932
|
5,924
|
5,917
|
5,891
|
5,85
|
5,85
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,307
|
1,307
|
1,293
|
1,296
|
1,304
|
1,302
|
1,302
|
1,29
|
1,29
|
1,286
|
1,307
|
1,307
|
1,31
|
1,304
|
1,276
|
1,264
|
1,264
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
33,518
|
33,518
|
33,694
|
33,624
|
33,608
|
33,774
|
33,774
|
33,863
|
33,841
|
33,723
|
33,835
|
33,835
|
33,74
|
33,611
|
33,615
|
33,662
|
33,662
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
2,91
|
2,91
|
2,923
|
2,914
|
2,921
|
2,91
|
2,91
|
2,914
|
2,904
|
2,9
|
2,933
|
2,933
|
2,938
|
2,939
|
2,922
|
2,927
|
2,927
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
17,455
|
17,455
|
17,547
|
17,489
|
17,526
|
17,517
|
17,517
|
17,6
|
17,592
|
17,627
|
17,769
|
17,769
|
17,95
|
17,826
|
17,657
|
17,608
|
17,608
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,267
|
6,267
|
6,279
|
6,269
|
6,249
|
6,221
|
6,221
|
6,212
|
6,192
|
6,154
|
6,227
|
6,227
|
6,257
|
6,269
|
6,236
|
6,215
|
6,215
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
6,064
|
6,064
|
6,06
|
6,069
|
6,061
|
6,071
|
6,071
|
6,064
|
6,065
|
6,069
|
6,071
|
6,071
|
6,069
|
6,07
|
6,073
|
6,076
|
6,076
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
36,911
|
36,911
|
36,998
|
36,883
|
36,94
|
37,295
|
37,295
|
37,21
|
37,108
|
36,705
|
37,349
|
37,349
|
37,355
|
37,45
|
37,252
|
37,109
|
37,109
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
17,663
|
17,663
|
17,713
|
17,697
|
17,695
|
17,784
|
17,784
|
17,803
|
17,784
|
17,778
|
17,857
|
17,857
|
17,862
|
17,776
|
17,681
|
17,639
|
17,639
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,855
|
2,855
|
2,858
|
2,846
|
2,847
|
2,845
|
2,845
|
2,841
|
2,83
|
2,815
|
2,834
|
2,834
|
2,843
|
2,846
|
2,844
|
2,834
|
2,834
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
24,8
|
24,8
|
24,813
|
24,786
|
24,714
|
24,673
|
24,673
|
24,666
|
24,612
|
24,657
|
24,745
|
24,745
|
24,807
|
24,754
|
24,63
|
24,742
|
24,742
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
68,898
|
68,898
|
69,278
|
69,246
|
69,258
|
70,014
|
70,014
|
70,128
|
70,011
|
69,763
|
69,855
|
69,855
|
69,424
|
68,897
|
68,913
|
68,837
|
68,837
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
8,131
|
8,131
|
8,119
|
8,136
|
8,147
|
8,195
|
8,195
|
8,213
|
8,19
|
8,156
|
8,235
|
8,235
|
8,201
|
8,144
|
8,097
|
8,068
|
8,068
|
USA |
dolar
|
USD
|
23,832
|
23,832
|
23,984
|
23,938
|
23,928
|
24,196
|
24,196
|
24,286
|
24,252
|
24,138
|
24,211
|
24,211
|
24,041
|
23,921
|
23,975
|
24,031
|
24,031
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
31,417
|
31,417
|
31,747
|
31,587
|
31,618
|
31,734
|
31,734
|
31,875
|
32,142
|
32,056
|
32,339
|
32,339
|
32,171
|
31,957
|
31,942
|
31,862
|
31,862
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
6,323
|
6,323
|
6,358
|
6,362
|
6,365
|
6,398
|
6,398
|
6,406
|
6,427
|
6,412
|
6,432
|
6,432
|
6,394
|
6,38
|
6,387
|
6,371
|
6,371
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 1-2/2017 (VIII/2016)
- Školský zákon s komentářem – JUDr. Eva Dandová
- Zákon o technických požadavcích na výrobky s komentářem - JUDr. Jiří Nesnídal
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 10/2016 (IX/2016)
- Zdanění starobních důchodů po nálezu Ústavního soudu - Ing. Ivan Macháček
- Akciová společnost – účetnictví v roce 2016 - Ing. Zdenka Cardová
- Pohoštění obchodních partnerů - Ing. Karel Janda
- DPH u cestovních služeb - Ing. Zdeněk Kuneš
- Náklady výnosy v účetnictví - Ing. Helena Machová
- Právní úprava ochranných známek v ČR - JUDr. Jana Drexlerová
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 10/2016 (IX/2016)
- Nájemní smlouvy v daňové evidenci a v účetnictví PO – Ing. Luděk Pelcl
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 10/2016 (IX/2016)
- • Novela zákoníku práce 2017 z pohledu zaměstnavatele - JUDr. Ladislav Jouza
- Spotřebitelský úvěr – nově - Ing. Karel Janda
- Insolvenční řízení a zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk
- Řešení mzdových sporů - JUDr. Lada Jouzová
- Odstupné - JUDr. Eva Dandová
- Příspěvky zaměstnavatele na kulturu, sport a rekreaci - Ing. Ivan Macháček
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 10-11/2016 (IX/2016)
- Školský zákon – novela (III.) - JUDr. Eva Dandová
- Zákon o elektronické evidenci tržeb (II.) - Ing. Zdeněk Kuneš
- Nakládání s odpady – novela vyhlášky – Ing. Karel Janda
- Cestovní náhrady zaměstnanců – Ing. Martin Děrgel
- Sleva za umístění dítěte – Ing. Helena Machová
1000 řešení – měsíčník č. 10/2016 (IX/2016)
- Veřejné zakázky - Ing. Karel Janda
- Daňové odpisy HM - Ing. Ivan Macháček
- Zákon o evidenci tržeb - Ing. Zdeněk Kuneš
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
- Pracovní právo
Monotematiky:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2015 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání FO a PO za rok 2015 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Roční zúčtování příjmů za rok 2015 (postup ročního zúčtování ze závislé činnosti)
Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2016 (přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů ... z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2016) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
Povinnosti zaměstnavatel – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
Stavíme bez chyb, pokut a penále – (legislativní část, změny a novinky, slovník stavebních pojmů)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 3/2017 (IX/2016)
- Zákon o elektronické evidenci tržeb s komentářem – Mgr. Petr Taranda
- Zákon o nemocenském pojištění s komentářem - JUDr. Tomáš Hejkal
- ČÚS č. 024 - Srovnatelné období za účetní období započaté v r. 2016 - Ing. Vladimír Hruška
- Zdanění důchodu v roce 2016 a nález Ústavního soudu - Ing. Ivan Macháček
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11/2016 (X/2016)
- Zákon o elektronické evidenci tržeb – Ing. Zdeněk Kuneš
- Daň z nabytí nemovitých věcí nově - Ing. Karel Janda
- Sleva na manželku - Ing. Helena Machová
- DPH při intrakomunitárním přemístění zboží - Ing. Václav Benda
- Pohledávky a kursové rozdíly - Ing. Zdenka Cardová
- Zákon o spotřebitelském úvěru – nový zákon - JUDr. Jana Drexlerová
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 11/2016 (X/2016)
- Problematika výdajů z hlediska daně z příjmů a účetnictví – Ing. Dalimila Mirčevská
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11/2016 (X/2016)
- Dovolená – navrhované změny dle ZP - JUDr. Eva Dandová
- Práce z domova – změny v novele ZP 2017 - JUDr. Ladislav Jouza
- Spotřebitelský úvěr - Ing. Karel Janda
- Pracovní úraz - Ing. Karel Janda
- Zákon o inspekci práce – změny - JUDr. Ladislav Jouza
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 12-13/2016 (XI/2016)
- Smlouvy a dohody v pracovněprávních vztazích dle NOZ - JUDr. Ladislav Jouza
- Zdravotní pojištění a neplacené volno ve specifických situacích - Ing. Antonín Daněk
1000 řešení – měsíčník č. 11/2016 (X/2016)
- Novela zákona o DPH celním zákonem - Ing. Zdeněk Kuneš, Ing. Václav Benda
- Daň z příjmů
- Účetnictví
- Zákoník práce
- Pracovní právo
|
|
|
Novela školského zákona
Záměrem nové právní úpravy školského zákona bylo koncipovat jako povinný poslední ročník předškolního vzdělávání, nikoli jako povinnou docházku do mateřské školy; bude proto možný i jiný způsob realizace povinného předškolního vzdělávání než formou pravidelné docházky do mateřské školy zapsané ve školském rejstříku. Novela nabývá účinnosti z převážné části dne 1. září 2016. Jde o poměrně rozsáhlou novelu školského zákona a my se s ní v seriálu tří článků seznámíme. Jaké změny nastaly v oblasti předškolního vzdělávání?
Balíček je určen předškolním, základním, středním, vyšším odborným školám, rodičům, zákonným zástupcům žáků, všem pracovníkům ve školství.
- 1.Poradce 1-2/2017 – Školský zákon s komentářem – komentář – JUDr. Eva Dandová
/A5, str. 416/
- 2. PVS 7-8/2016 - Novela školského zákona
- příspěvek – JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 112/
- 3. PVS 9/2016 – Novela školského zákona II. - příspěvek – JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 72 /
- 4. Aktualizace V/3 – Školský zákon - úplné znění zákona po novele
/A5, str. 72/
- 5. 1000 řešení 9/2016 – Školský zákon – novela – praktické příklady
/A5, str. 56/
- 6. Ústava ČR – aktuální znění Ústavy ČR a zákona o volbě prezidenta republiky
/A6, str. 88/
- Ekonomický a personalistický slovník – cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 780 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 390 Kč.
Ušetříte 390 Kč.
Zákon o evidenci tržeb – nový zákon
Od 1. prosince 2016 nabude účinnosti zákon o evidenci tržeb. Tento zákon upravuje práva, povinnosti a postupy uplatňované při evidenci tržeb a postupy s nimi související. Co je evidovaná tržba? Které tržby lze evidovat ve zjednodušeném režimu? Které tržby jsou vyloučeny z evidence tržeb? Jaké povinnosti ohledně evidence tržeb budou mít poplatníci a jaké budou mít informační povinnosti? Jaké pokuty hrozí za nesplnění povinností?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, daňovým poradcům, plátcům daně …
- 1. Poradce 3/2017 - Zákon o evidenci tržeb s komentářem - úplné znění zákona s komentářem – Mgr. Petr Taranda
/A5, str. 272/
- 2. PVS 10-11/2016 - Zákon o evidenci tržeb - příspěvek
/A4, str. 112/
- 3. 1000 řešení 10/2016 - Evidence tržeb nově - praktické příklady – Ing. Karel Janda
/A5, str. 80/
- 4. DÚVaP 10/2016 - Zákon o evidenci tržeb - úplné znění zákona
/A5, str. 160/
- 5. Poradce 12-13/2016 - Evidenci tržeb - nový zákon - příspěvek
Cena balíčku je 982 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 393 Kč.
Ušetříte 589 Kč.
Podnikání ve společnosti a daň z příjmů
Podnikáte a přivítali byste pomoc? Můžete se sdružit s jinými osobami, abyste se společně přičinili o dosažení sjednaného účelu. Jaký to má dopad na rozdělení příjmů a výdajů ze samostatné činnosti mezi společníky společnosti? Jaký je postup při úhradě ztráty s.r.o. jejími společníky? Jak řešit problematiku základního kapitálu kapitálových obchodních společností, jeho změny a daňové souvislosti?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, ekonomům, auditorům,účetním, daňovým poradcům …
- 1. DÚVaP 6/2016 - Podnikání ve společnosti z hlediska daně z příjmů - příspěvek– Ing. Luděk Pelcl
/A5, str. 160/
- 2. DaÚ 5/2016 - Úhrada ztráty s.r.o. jejími společníky - příspěvek – Ing. Martin Děrgel
příspěvek – Ing. Martin Děrgel
- 3. Poradce 10/2016 - Základní kapitál a jeho změny - příspěvek – Ing. Dalimila Mirčevská
/A5, str. 160/
- 4. Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2016 - které výdaje uplatnit do daňových výdajů (monotematika) – Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 710 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 355 Kč.
Ušetříte 355 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |