|
TÉMA NOVIN ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON |
NOVELA ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA
Zákon č. 169/2012 Sb.,
kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „novelizující zákon“), byl vyhlášen v částce 61 Sbírky zákonů České republiky, která byla rozeslána 30. května 2012. Vydání tohoto zákona navazuje na usnesení vlády České republiky ze dne 6. dubna, č. 238/2011, které mj. ukládá ministru průmyslu a obchodu pokračovat v plnění Plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů, a to do konce r. 2012 o 25 %. Změny, které novelizující zákon do zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „živnostenský zákon“) vnesl, jsou zásadně věcné, nikoli jen formální povahy. Významnou terminologickou změnou je nahrazení pojmu „státní příslušník“ pojmem „občan“. V tomto článkuje věnována pozornost zejména změnám, které mění práva nebo povinnosti podnikatele.
Změněné oblasti jsou zejména následující:
- pokračování v provozování živnosti při úmrtí podnikatele,
- zrušení povinnosti označení provozovny identifikačním číslem provozovny,
- režim přerušení provozování živnosti,
- rozšíření využití obecního živnostenského úřadu jako centrálního registračního místa.
Úmrtí podnikatele
Živnostenské oprávnění vydané podnikateli, který je fyzickou osobou, opravňuje k provozování konkrétní
živnosti jen tu fyzickou osobu, na jejíž jméno je vystaveno. Je nepřenosné. Výjimku z této zásady
upravují ustanovení § 13, která stanovují postupy zajišťující plynulé pokračování chodu podniku po úmrtí podnikatele. Novelizující zákon zachovává původní smysl právní úpravy této situace. Přinesl však některé významné věcné změny. Živnostenské úřady jsou informovány o úmrtí podnikatele z evidence obyvatel. Novelizujícím zákonem je zajištěno, aby v živnostenském rejstříku byly řádně a aktuálně vyznačeny zániky živnostenských oprávnění v důsledku úmrtí podnikatele.
Nově tento zákon upřesňuje postavení osob oprávněných pokračovat v provozování živnosti po zemřelém podnikateli. Nově je stanovena povinnost soudu poskytnout na žádost živnostenského úřadu údaj o tom, kdy nabylo právní moci usnesení soudu o skončení řízení o dědictví po zemřelém podnikateli.
Zůstává zachován okruh oprávněných osob, které při úmrtí podnikatele mohou po dobu trvání
dědického řízení pokračovat v provozování živnosti na základě živnostenského oprávnění zemřelého
podnikatele. Ustanovením § 13 odst. 1 je taxativně vymezen takto:
- soudem stanovený správce dědictví (§ 480a až § 480e zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů a § 175e a § 175f zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
pozdějších předpisů),
- dědicové ze zákona, pokud není dědiců ze závěti,
- dědicové ze závěti a pozůstalý manžel nebo partner (registrovaný podle zákona č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů) i když není dědicem, pokud je spoluvlastníkem majetku používaného k provozování živnosti,
- soudem ustanovený insolvenční správce; nejdéle však do skončení insolvenčního řízení,
- pozůstalý manžel nebo registrovaný partner, i když není dědicem, pokud je spoluvlastníkem majetku používaného k provozování živnosti, za podmínky, že v živnosti nepokračují dědicové.
Splnění oznamovací povinnosti je závaznou podmínkou oprávněnosti pokračovat v provozování
živnosti. Ve lhůtě tří měsíců ode dne úmrtí podnikatele jsou povinni svůj zájem pokračovat v podnikání na základě živnostenského oprávnění zemřelého podnikatele oznámit živnostenskému úřadu:
- dědic ze zákona,
- dědic ze závěti,
- pozůstalý manžel nebo pozůstalý registrovaný partner, který není dědicem, ale je spoluvlastníkem
majetku používaného k provozování živnosti.
Marným uplynutím této lhůty zaniká živnostenské oprávnění zemřelého podnikatele dnem jeho úmrtí, pokud v provozování živnosti nepokračuje správce dědictví nebo insolvenční správce. Pokud se oprávněná osoba následně rozhodne v podnikání na základě živnostenského oprávnění zemřelého podnikatele dále nepokračovat, je povinna k oznámení této skutečnosti živnostenskému úřadu. Její oprávnění pokračování v provozování živnosti zaniká dnem doručení uvedeného oznámení živnostenskému úřadu. Jestliže v provozování živnosti na základě živnostenského oprávnění nepokračuje jiná osoba, živnostenské oprávnění zemřelého podnikatele zaniká. Ve lhůtě jednoho měsíce ode dne úmrtí podnikatele jsou povinni pokračování v provozování živnosti oznámit živnostenskému úřadu:
- správce dědictví,
- insolvenční správce.
Pokud jsou tyto osoby do své funkce ustanoveny později, jsou povinny pokračování v provozování živnosti oznámit ve lhůtě do jednoho měsíce ode dne ustavení do funkce. Uvedené lhůty jsou plně závazné. Jejich prodloužení není možné.
Příklad
Podnikatel zemřel 10. ledna 2012. V den úmrtí byl vdovcem. Jeho jediný syn má zájem pokračovat v otcově živnosti. Pro její provozování splňuje všeobecné i zvláštní podmínky. Své rozhodnutí pokračovat v provozování živnosti zemřelého otce spolu s podáním ohlášení živnosti podal živnostenskému úřadu dne 16. dubna 2012.
Tímto svým postupem nedodržel časovou podmínku pro pokračování v provozování živnosti na základě
živnostenského oprávnění zemřelého otce. Toto oprávnění dnem 10. dubna 2012 zaniklo.
Splnění všeobecných a zvláštních podmínek provozování živnosti je podmínkou pro oprávnění pokračování v podnikání na základě živnostenského oprávnění zemřelého podnikatele. Oprávněná osoba nesplňující tyto podmínky je povinna neprodleně ustanovit odpovědného zástupce, který příslušné podmínky splňuje.
Příklad
Syn má zájem pokračovat v provozování projekční kanceláře po svém zemřelém otci. Projektová činnost ve výstavbě je ohlašovací vázanou činností, jejíž provozování je podmíněno odbornou způsobilostí. Syn úspěšným absolvováním stavební fakulty Českého vysokého učení technického získal titul stavebního inženýra. Po dobu 32 měsíců pracoval v pozici projektanta v projekční obchodní společnosti. Pro provozování živnosti Projektová činnost ve výstavbě splňuje požadavek na odborné vzdělání. Pro odbornou způsobilost mu chybí 4 měsíce praxe v projektování staveb. Je proto povinen k ustanovení odpovědného zástupce.
Ve lhůtě tří měsíců od otcova úmrtí je povinen oznámit živnostenskému úřadu svůj zájem pokračovat do skončení dědického řízení v provozování projekční kanceláře svého zemřelého otce na základě jeho živnostenského oprávnění. Současně je povinen v téže lhůtě oznámit živnostenskému úřadu jméno odpovědného zástupce s doložením jeho všeobecné i odborné způsobilosti pro provozování příslušné živnosti.
Po skončení dědického řízení při trvání živnostenského oprávnění zemřelého podnikatele může podle
něj pokračovat v provozování živnosti osoba, která prokáže nabytí majetkového práva vztahujícího se k příslušné živnosti. Toto své rozhodnutí je povinna sdělit živnostenskému úřadu ve lhůtě do tří měsíců po skončení dědického řízení. Současně v téže lhůtě je povinna k ohlášení vlastní živnosti nebo k podání žádosti o koncesi.
Identifikační číslo provozovny už není povinnou součástí označení provozovny, v níž je živnostenská
činnost vykonávaná. Identifikační číslo provozovny bude nadále jen zapsáno v živnostenském rejstříku
(§ 17 odst. 6). Podnikateli je živnostenský úřad již nesděluje (bod 6 novelizujícího zákona). Podnikatel, i když identifikační číslo provozovny z dřívější doby zná, je nemusí při žádných právních či jiných úkonech
vůbec používat.
Přerušení provozování živnosti je spojeno s některými novými povinnostmi podnikatele. Povinnou náležitostí oznámení o přerušení provozování živnosti (§ 31 odst. 11) se stává uvedení data ukončení
přerušení a obnovení provozování příslušné živnosti. Na dobu přerušení provozování živnosti zaniká povinnost označení objektů, v nichž byla tato živnost provozována.
Provozování živnosti je přerušeno:
- dnem doručení oznámení o přerušení živnostenskému úřadu,
- dnem uvedeným v oznámení, pokud tento den následuje až po dni doručení oznámení.
Retroaktivita oznámení o přerušení provozování živnosti je nepřípustná.
Obnovení provozování živnosti dnem uvedeným v ohlášení o jejím přerušení nepodléhá ohlašovací
povinnosti. V případě, kdy se podnikatel rozhodne pro pokračování v provozování živnosti před uplynutím doby přerušení, je povinen toto své rozhodnutí živnostenskému úřadu předem písemně
oznámit.
V provozování živnosti je možné pokračovat nejdříve:
- dnem doručení oznámení o pokračování v provozování živnosti živnostenskému úřadu,
- dnem uvedeným v oznámení, pokud tento den následuje až po dni doručení oznámení.
I zde je retroaktivita účinnosti nepřípustná.
Režim adresy pro vypořádání závazků po ukončení činnosti v provozovně nebo při ukončení provozování živnosti vůbec se zpřísňuje (§ 31 odst. 16). Adresa pro vypořádání závazků oznámená živnostenskému úřadu je uvedena v živnostenském rejstříku. Takto zveřejněná adresa pro vypořádání závazků je i informací pro spotřebitele o místě, kde spotřebitel může uplatnit právní nárok plynoucí z titulu reklamace vady prodané věci, příp. poskytnuté služby v případě, jestliže dojde ke zrušení provozovny. Uvedeným místem musí být taková adresa, na níž lze podnikatele zastihnout, kde mu lze doručit příslušnou informaci. Adresou pro vypořádání závazků podnikatele po ukončení činnosti v provozovně nesmí být adresa sídla ohlašovny (obecního úřadu), u cizince pak adresa správního orgánu, který mu zrušil údaj o hlášení pobytu na území České republiky. Údaj o místě trvalého pobytu evidovaný v sídle ohlašovny nebo v sídle orgánu, který cizinci zrušil údaj o místě hlášeného pobytu, má pouze evidenční charakter, jedná se pouze o tzv. fiktivní pobyt. Výjimkou je situace, kdy podnikatel prokáže k prostorám na těchto adresách vlastnické nebo užívací právo.
Příklad
Úřad městyse, který je ohlašovnou pobytu, je umístěn v přízemí a ve druhém nadzemním podlaží domu,
který je ve vlastnictví městyse. Ve třetím nadzemním podlaží jsou tři nájemní byty. V jednom z těchto
bytů bydlí Jaroslav Potměšil, který využíval byt současně i pro provozování živnosti vedení účetnictví
a daňové evidence. Dnem 15. května 2012 provozování této živnosti ukončil.
Jako adresu pro vypořádání závazků uvedl v oznámení živnostenskému úřadu adresu svého nájemního
bytu, která je shodná s adresou úřadu městyse. Jeho postup je oprávněný, k prostorům na této adrese
má užívací právo dané nájemní smlouvou.
Rozšiřuje se soubor údajů používaných při ohlašování živnosti (§ 45 odst. 2 a odst. 3). Fyzická osoba v ohlášení živnosti a v žádosti o koncesi uvádí vedle svého jména a příjmení též své akademické tituly nebo vědecké hodnosti, pokud je bude při provozování živnosti používat. Stejně tak se akademické tituly a vědecké hodnosti uvádí při ohlášení živnosti nebo v žádosti o koncesi u statutárních orgánů právnické osoby, u členů kolektivního statutárního orgánu právnické osoby, u odpovědných osob a u vedoucích organizačních složek, pokud je budou tyto osoby při provozování živnosti používat. Akademické tituly a vědecké hodnosti, se zapisují do živnostenského rejstříku a uvádějí ve výpisu z živnostenského rejstříku. Dále se mezi ohlašované údaje doplňuje údaj o tom, že ohlašovatel požaduje při změně bydliště automaticky měnit na stejnou adresu i místo podnikání. Využití tohoto údaje je dobrovolné. Pokud podnikatel předem obecnímu živnostenskému úřadu sdělí, že při změně adresy bydliště požaduje zároveň změnit i adresu místa podnikání, jedná-li se o shodné adresy, nebude již v takovém případě při změně bydliště povinen oznamovat živnostenskému úřadu změnu adresy místa podnikání. Živnostenský úřad údaj o změně bydliště přebírá z evidence obyvatel. Uvedené změny mohou využít i stávající podnikatelé. Mohou kdykoliv oznámit změnu údajů stanovených pro ohlášení živnosti a pro žádost o koncesi.
Využití centrálního registračního místa, kterým je obecní živnostenský úřad, ke splnění registračních povinností vůči správci daně, orgánu sociálního zabezpečení, úřadu práce a příslušné zdravotní pojišťovně
umožnila změna ustanovení § 45a odst. 5. Prostřednictvím centrálního registračního místa (CRM) může
podnikatel podávat nejen přihlášku nebo činit jiná oznámení vůči dalším orgánům státní správy, ale oznamovat i všechny změny údajů uvedených v přihlášce či oznámení, bez ohledu na to, zda zároveň činí podání vůči obecnímu živnostenskému úřadu podle živnostenského zákona nebo nikoliv. Touto úpravou dochází ke snížení administrativní zátěže podnikatele, zejména v případě, kdy dostupnost živnostenského úřadu je snazší než dostupnost ostatních úřadů.
Pozastavení provozování živnosti je nově upraveno ustanovením bodu 42 novelizujícího zákona. Živnostenský úřad pozastaví provozování živnosti v provozovně, jestliže jsou při provozování živnosti v dané provozovně závažným způsobem porušeny nebo jsou porušovány povinnosti stanovené živnostenským zákonem nebo zvláštními právními předpisy. Tato úprava je jednoznačnější
ve vztahu k transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) 2009/52/ES ze dne 18. června 2009 o minimálních normách pro sankce a opatření vůči zaměstnavatelům neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí. Podle článku 7 citované směrnice jsou členské státy povinny přijmout opatření k tomu, aby v případě zaměstnávání osob z třetích zemí, které v České republice pobývají neoprávněně, mohly být jako sankce kromě jiného také uzavřeny provozovny, jichž bylo využito k porušení zákazu tyto osoby zaměstnávat. Státním příslušníkem třetí země se rozumí každá fyzická osoba, která není občanem Evropské unie a která není osobou požívající práva Evropského společenství na volný pohyb ve smyslu Schengenského hraničního kodexu. Neoprávněně pobývajícím státním příslušníkem třetí země pak je státní příslušník třetí země pobývající na území členského státu, který nesplňuje nebo přestal splňovat podmínky pro pobyt v tomto členském státě. Článek obsahuje nejvýznamnější změny živnostenského zákona účinné od 30. června 2012. Jeho účelem též je iniciovat zájem podnikatelů o podrobné seznámení se s novelizujícím zákonem.
Ing. Karel Janda
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DAÚ 7-8/2012)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
ZAHRANIČNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY
V právním režimu živnostenského zákona mohou podnikat nejenom české PO - společnosti, ale také zahraniční právnické osoby z členských států Evropské unie a zahraniční právnické osoby sídlící mimo Evropskou unii.
Existuje pro jmenované PO způsob, kterým prokazují, že u nich není překážka bránící provozování živnosti? Kde je uvedená oblast právně upravena?
Nová právní úprava živnostenského zákona (nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2012 v podobě zákona č. 420/2011 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o trestní odpovědnosti právnických.osob a řízení proti nim), řeší mj. problematiku, zda jsou či nejsou splněny zákonné podmínky pro vznik živnostenského právnické, a to také u zahraničních právnických osob. Způsob,
jakým uvedené právnické osoby prokazují, že u nich neexistuje překážka podnikání, nová právní úprava specifikuje rozdílně. „Výpis z evidence Rejstříku trestů“ je dokladem, kterým se prokazují české právnické osoby. Stejný doklad prokazující neexistenci překážky provozování živnosti (dle § 8 odst. 5 živnostenského zákona), musí předložit zahraniční právnické osoby se sídlem na území jiného členského státu Evropské unie. Tyto osoby však mimo „Výpisu z evidence Rejstříku trestů“ současně přikládají další doklady podle § 46 odst. 2 písm. a) živnostenského zákona. Toto ustanovení jmenuje doklady, které právnická osoba připojí k ohlášení, je-li odpovědný zástupce státním příslušníkem členského státu Evropské unie [jsou to doklady specifikované živnostenským zákonem v § 46 odst. 1 písm. a) – místo výpisu rovnocenný doklad vystavený příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto státu nebo státu posledního pobytu, doklady nesmí být starší tří měsíců]. Právnické osoby z tzv. třetích zemí prokazují to, že u nich není překážka bránící jim v podnikání, dokladem v podobě „Výpisu z evidence Rejstříku trestů“ a doklady uvedenými v § 46 odst. 2 písm. b) živnostenského zákona (tzn. doklady prokazující odbornou způsobilost odpovědného zástupce).
PODNIKÁNÍ V SILNIČNÍ MOTOROVÉ DOPRAVĚ A PODMÍNKA USAZENÍ
K provozování silniční motorové dopravy velkými vozidly (pro cizí subjekty), musí mít podnikatel koncesi
a splňovat zvláštní podmínky.
Co se rozumí podmínkou „usazení“, která je jednou ze zvláštních podmínek pro podnikání v silniční
motorové dopravě prostřednictvím velkých vozidel?
První podmínkou k získání koncese pro provozování silniční motorové dopravy prostřednictvím velkých
vozidel na území v tuzemsku, je podmínka „usazení“, kterou nová právní úprava blíže nevysvětluje. V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009 ze dne 21. října 2009, zavádějící společná pravidla týkající se závazných podmínek pro výkon povolání podnikatele v silniční dopravě (čl. 5), musí mít podnik (ve smyslu živnostenského zákona „podnikatel“)v členském státě, v němž bude provozována činnost podnikatele, a to v oblasti silniční dopravy, sídlo. Jedná se o sídlo s prostorami, kde podnikatel zejména uchovává své účetní doklady, doklady o vedení zaměstnanců, doklady s údaji o době řízení a době odpočinku; jsou zde také všechny další doklady, ke kterým musí mít příslušný orgán přístup, a to za účelem ověření, jsou-li splněny podmínky obsažené v citovaném evropském nařízení [čl. 5 písm. a) nařízení]. Po udělení oprávnění k podnikání, musí mít podnikatel k dispozici jedno vozidlo (nebo více vozidel). Jedná se o vozidla vlastní nebo, která má v držení na základě jiného vztahu (např. na základě leasingové smlouvy). Tato vozidla jsou registrována (nebo jinak uvedena do provozu), v souladu s právními předpisy dotčeného členského státu čl. 5 nařízení). Podnikatel musí současně účinně a nepřetržitě vykonávat s nezbytnými administrativními pro středky svou činnost, která se týká zmíněných vozidel v provozovně, jež je umístěna v daném členském státě; tato činnost je vykonávána s příslušným technických vybavením a zařízením, a to ve smyslu již zmíněného článku evropského nařízení. Z takto uvedených skutečností lze odvodit, což je v souladu s názorem příslušného kompetentního ústředního orgánu pro podnikatelskou činnost, že podnikatel podnikající v oblasti silniční motorové dopravy prostřednictvím velkých vozidel, by měl zřídit provozovnu ihned po získání koncese k provozování zmíněné živnosti tak, aby nebylo porušeno uvedené evropské nařízení [čl. 5 písm. c) nařízení]. V návaznosti na skutečnost, že podmínka usazení podnikatele na území České republiky, je jednou z podmínek obsažených v ustanovení § 6 zákona o silniční dopravě, které posuzuje dopravní úřad (§ 35 téhož zákona), je doporučováno, a to opět kompetentním orgánem – podnikatele jenom informovat o předmětné povinnosti s tím, že skutečnost, je-li podmínka splněna, je doporučeno ponechat
na dopravním úřadě. Povinnost zřídit provozovnu je doporučeno stanovit jako podmínku provozování živnosti, a to v rozhodnutí o udělení koncese pouze tehdy, je-li tato podmínka obsažena ve stanovisku dopravního úřadu, který se vyjadřuje ke koncesi.
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY
Platná právní úprava živnostenského podnikání dovoluje používat různé zdravotnické prostředky (přístroje).
Může zdravotnický pracovník (lékař)na podkladě právní úpravy živnostenského podnikání provozovat,
resp. nabízet činnosti, které spadají do oblasti zdravotní péče?
Živnostenský zákon v § 3 specifikuje činnosti, které nejsou „živností“. V rozsahu zvláštních zákonů
není mj. živností činnost fyzických osob, a to lékařů, zubních lékařů, farmaceutů, apod. Činnost těchto lékařských zdravotnických pracovníků je upravena zvláštním právním předpisem (zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění p.p.). Z hlediska souladu s živnostenským zákonem, je rozhodující, jakou konkrétní činnost by lékař provozoval. Např. jako fyzická osoba může vykonávat obor činnosti „Fotografické služby“ podřazený pod živnost volnou „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“; nesmí však nabízet, resp. provozovat činnosti patřící do oblasti zdravotní péče (např. léčbu chorob, kterou lze poskytovat pouze ve zdravotnických zařízeních).
PODNIKÁNÍ V SILNIČNÍ DOPRAVĚ A NOVÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA
Provozování silniční motorové dopravy je předmětem častých změn, což dokazuje celá řada změn, které se dotýkají nejenom zákona o silniční dopravě, ale také zákona živnostenského.
Mění se právní úprava provozování silniční dopravy také v roce 2012, pokud ano, proč ke změně došlo a jakým způsobem jsou stanoveny podmínky pro tuto činnost ?
Právní změně v oblasti podnikání v silniční dopravě má podobu zákona č. 119/2012 Sb., který nabývá účinnosti dnem 1. června 2012. Tento zákon mění nejenom zákon o silniční dopravě (zákon č. 111/1994 Sb., ve znění p.p.), ale také další právní předpisy, a to zákon živnostenský (zákon č. 455/1991 Sb., ve znění p.p.), zákon o pozemních komunikacích (zákon č. 13/1997 Sb., ve znění p.p.), zákon o provozu na pozemních komunikacích (zákon č. 361/2000 Sb., ve znění p.p.) a zákon o správních poplatcích (zákon č. 634/2004 Sb., ve znění p.p.). Nová právní úprava byla vyvolána potřebou vytvořit v tuzemské právním řádu podmínky pro přímou aplikaci příslušného evropského nařízení. Jedná se o nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009 ze dne 21. října 2009, který se zavádějí společná pravidla, týkající se závazných podmínek pro výkon povolání podnikatele v silniční dopravě a zrušuje se směrnice Rady 96/26/ES. Citované evropské nařízení je přímo použitelné ve všech členských státech Evropské unie od 4. prosince 2011 a je závazné. Zákon č. 119/2012 Sb. mění podmínky pro provozování silniční motorové dopravy, a to ve vazbě na zmíněnou evropskou úpravu. Podle zákona o silniční dopravě (§ 4) je možné provozování silniční motorové dopravy pro cizí potřebu jenom na podkladě koncese (není-li v zákoně určeno jinak). Silniční motorová doprava je provozována malými a velkými vozidly, která jsou specifikována v zákoně o silniční dopravě. „Malé“ vozidlo je vozidlo nebo jízdní souprava o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny, je určeno k přepravě zvířat nebo věcí; může to být také vozidlo určené pro přepravu maximálně devíti osob včetně řidiče. Pro získání živnostenského oprávnění k provozování silniční motorové dopravy malými vozidly, neurčuje živnostenský zákon ani zákon o silniční dopravě žádné zvláštní podmínky ani nyní. Dopravní úřad vydá k žádosti o koncesi pro provozování silniční motorové dopravy souhlasné stanovisko (§ 5 zákona o silniční dopravě). Chce-li žadatel získat koncesi pro provozování silniční motorové dopravy, a to malými vozidly, musí požádat o koncesi a splňovat všeobecné podmínky provozování živnosti stanovené živnostenským zákonem (§ 6 odst. 1 zákona). Živnostenský úřad následně požádá dopravní úřad o stanovisko ke koncesi. Zvláštní podmínky pro provozování silniční dopravy pro cizí potřeby velkými vozidly, jsou upraveny novým způsobem. „Velké“ vozidlo je vozidlo nebo jízdní souprava o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, je-li určeno k přepravě zvířat nebo věcí; může to být také vozidlo určené pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče. Osoba žádající o koncesi pro podnikání v tomto typu silniční motorové dopravy, a to prostřednictvím velkých vozidel, musí splňovat zvláštní podmínky stanovené zákonem o silniční dopravě. Zákon o silniční dopravě (§ 6) uvedené zákonné podmínky specifikuje
v podobě čtyř skutečností. Jsou jimi usazení, dobrá pověst, finanční způsobilost a způsobilost odborná.
NOVELA ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA A DUPLICITNÍ ÚPRAVY
Každá již podnikající osoba nebo ten, kdo teprve zamýšlí, že začne podnikat jako živnostník, musí znát právní předpisy, které toto podnikání upravují. Někdy je však složité, a to zvláště pro živnostníky-neprávníky vyznat se v tom, která právní úprava platí, neboť stejná problematika je upravena v nejednom předpise, a to v podstatě duplicitně.
Řeší duplicitní úpravu případně také novela živnostenského zákona, je možné uvést nějaký konkrétní
příklad ?
Novela živnostenského zákona pamatuje na řešení problematiky duplicitních úprav, a to ve vazbě na zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Např. živnostenský zákon (§ 51) stanovil, že pokud živnostenský úřad zjistí, že nejsou splněny náležitosti žádosti o koncesi, vyzve žadatele ve lhůtě třiceti dnů od doručení žádosti k odstranění závad. Ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění, nejméně však patnáct dnů; tuto lhůtu ze závažných důvodů a na základě písemného podnětu žadatele, může úřad i opakovaně prodloužit s tím, že po dobu lhůty uvedené ve výzvě, se přerušuje řízení o udělení koncese. V případě, že žadatel ve stanovené či prodloužené lhůty závady odstraní, živnostenský úřad zahájí projednání žádosti o koncesi, v opačném případě (tzn. žadatel závady neodstraní), živnostenský úřad řízení zastaví. Vzhledem k tomu, že v citovaném správním řádu [§ 45 odst. 2, § 39 odst. 2, § 64m odst. 1 písm. a) – Přerušení řízení, § 66 – Zastavení řízení], je obsažena úprava postupů v případě, že žádost nemá předepsané náležitosti (nebo trpí jinými vadami), z toho důvodu byl např. zrušen § 51 živnostenského zákona, jehož právní úpravu lze zcela nahradit úpravou postupů podle správního řádu.
NOVÉ MOŽNOSTI PROKAZOVÁNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI U NĚKTERÝCH ŽIVNOSTÍ
Nová úprava v podobě zákona č. 169/2012 Sb. se týká celé řady vybraných ustanovení živnostenského zákona.
Týkají se provedené změny také jednotlivých příloh k živnostenskému zákonu a lze uvést některý
konkrétní příklad ?
Ano, novela živnostenského zákona pamatuje také na přílohy, neboť změny se promítají např. do přílohy
2 k živnostenskému zákonu. V příloze č. 2 je nyní dána možnost u vázané živnosti „Péče o dítě do tří let věku v denním režimu“ prokázat splnění odborné způsobilosti také dokladem o odborné kvalifikaci k výkonu povolání učitele mateřské školy, a to podle zvláštní právní úpravy (viz zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů). U jmenované živnosti je možné řešení ve věci prokázání odborné způsobilosti také profesní kvalifikací pro činnost chůvy pro děti do zahájení povinné školní docházky podle zvláštního právního předpisu (zákon č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího
vzdělávání).
PRODLOUŽENÍ DOBY NA ZÁPIS DO ŽIVNOSTENSKÉHO REJSTŘÍKU
Novela živnostenského zákona upravuje řadu otázek spojených se živnostenským podnikáním.
Mění se nějakým způsobem také lhůty, konkrétně např. doba na zápis do živnostenského rejstříku?
V novele živnostenského zákona se mění, resp. prodlužuje doba na zápis do živnostenského rejstříku.
Dříve, pokud ohlašovatel splnil všechny podmínky stanovené zákonem, provedl živnostenský úřad zápis do živnostenského rejstříku do pěti dnů ode dne doručení ohlášení a vydal podnikateli výpis. Nová úprava
stanoví pro jmenované úkony živnostenského úřadu lhůtu pěti pracovních dnů.
Více k těmto problémům a řešením najdete v měsíčníku DaÚ 7-8/2012, 1000 řešení 4-5/2012)
|
|
|
Částka 61
168 Zákon, kterým se mění zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů
169 Zákon, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
170 Zákon, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
171 Zákon, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
172 Zákon, kterým se mění zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním, ve znění pozdějších předpisů
173 Zákon, kterým se mění zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů
174 Zákon, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Částka 62
175 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 154/2005 Sb., o stanovení výše a způsobu výpočtu poplatků za využívání rádiových kmitočtů a čísel, ve znění pozdějších předpisů
176 Nařízení vlády o povolání vojáků v činné službě k plnění úkolů Policie České republiky v období od 1. června 2012 do 30. června 2015
177 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 266/1999 Sb., o způsobu zabezpečování bezplatného stravování, výstrojních a přepravních náležitostí a o zabezpečování ubytování vojáků z povolání, ve znění pozdějších předpisů
178 Vyhláška, kterou se stanoví seznam významných vodních toků a způsob provádění činností souvisejících se správou vodních toků
179 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 325/2004 Sb., k provedení zákona o ochraně chmele
Částka 63
180 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
181 Nález Ústavního soudu ze dne 3. května 2012 sp. zn. Pl. ÚS 33/11 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů
Částka 64
182 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 333/1997 Sb., kterou se provádí § 18 písm.a), d), h), i), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, pro mlýnské obilné výrobky, těstoviny, pekařské výrobky a cukrářské výrobky a těsta, ve znění pozdějších předpisů
Částka 65
183 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů soudců podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů
184 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu státních zástupců podle zákona č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
185 Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO)
186 Nález Ústavního soudu ze dne 24. dubna 2012 sp. zn. Pl. ÚS 54/10 ve věci návrhu na zrušení částí ustanovení § 192 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, § 68 odst. 3 písm. a) zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, § 124 odst. 5 písm. a) zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, § 34 odst. 4 zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, § 73 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 48 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 53 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 111 zákona č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správním úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a § 65 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
Částka 66
187 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 123/2007 Sb., o pravidlech obezřetného podnikání bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry, ve znění pozdějších předpisů
188 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
189. Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
190 Nález Ústavního soudu ze dne 24. dubna 2012 sp. zn. Pl. ÚS 12/11 ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Lukovany č. 5/2008 o místním poplatku za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí obce, ve znění obecně závazných vyhlášek č. 1/2009 a č. 2/2009
Částka 67
191 Zákon o evropské občanské iniciativě
192 Zákon, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
193 Zákon, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
194 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 596/2006 Sb., kterým se stanoví přípustná míra veřejné podpory v regionech soudržnosti České republiky
195 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, ve znění vyhlášky č. 225/2009 Sb.
Částka 68
196 Zákon, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
197 Zákon, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů
198 Zákon, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
199 Zákon, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů
200 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva vnitra č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhlášky č. 226/2005 Sb.
Částka 69
201 Zákon o ochraně ovzduší
Částka 70
202 Zákon o mediaci a o změně některých zákonů (zákon o mediaci)
Částka 71
203 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 424/2011 Sb., o vzoru, náležitostech a provedení karty sociálních systémů, vzoru, náležitostech a provedení potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů a vzoru Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka
Částka 72
204 Vyhláška o technických požadavcích pro pověření referenční laboratoře
205 Vyhláška o obecných zásadách integrované ochrany rostlin
206 Vyhláška o odborné způsobilosti pro nakládání s přípravky
207 Vyhláška o profesionálních zařízeních pro aplikaci přípravků a o změně vyhlášky č. 384/2011 Sb., o technických zařízeních a o označování dřevěného obalového materiálu a o změně vyhlášky č. 334/2004 Sb., o mechanizačních prostředcích na ochranu rostlin
Částka 73
208 Nařízení vlády o vyhlášení evropsky významných lokalit zařazených do evropského seznamu
209 Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 100. výročí narození Kamila Lhotáka
Částka 74
210 Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem
Částka 75
211 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 61/2007 Sb., kterou se stanoví podrobnosti značkování a barvení vybraných minerálních olejů a značkování některých dalších minerálních olejů
212 Vyhláška o struktuře údajů, na základě kterých je možné jednoznačně identifikovat podepisující osobu, a postupech pro ověřování platnosti zaručeného elektronického podpisu, elektronické značky, kvalifikovaného certifikátu, kvalifikovaného systémového certifikátu a kvalifikovaného časového razítka (vyhláška o ověřování platnosti zaručeného elektronického podpisu)
213 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění vyhlášky č. 192/2009 Sb.
Částka 76
214 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006 Sb.
215 Vyhláška o odborné způsobilosti pro distribuci některých produktů na finančním trhu
Částka 77
216 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 46/2010 Sb., o příslušnosti správ národních parků a správ chráněných krajinných oblastí k výkonu státní správy ve správních obvodech tvořených národními přírodními rezervacemi, národními přírodními památkami a jejich ochrannými pásmy
217 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
218 Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenového rozhodnutí
219 Sdělení Energetického regulačního úřadu o celkovém množství elektřiny a plynu spotřebovaném v České republice v roce 2011
220 Nález Ústavního soudu ze dne 15. května 2012 sp. zn. Pl. ÚS 17/11 ve věci návrhu na zrušení § 7a až 7i, části § 8 zákona č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, článku II bodu 2 přechodných ustanovení zákona č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, některých ustanovení zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a článku II bodu 2 zákona č. 346/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka 78
221 Zákon, kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Částka 79
222 Zákon, kterým se mění volební zákony a zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
223 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 453/2004 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro, ve znění pozdějších předpisů
Částka 80
224 Rozhodnutí, prezidenta republiky o vyhlášení voleb do Senátu Parlamentu České republiky a o vyhlášení voleb do zastupitelstev krajů
225 Zákon, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
226 Vyhláška,kterou se mění vyhláška č. 327/2006 Sb., kterou se stanoví charakteristiky přiměřených požadavků na připojení v pevném místě k veřejné telefonní síti a na přístup v pevném místě k veřejně dostupné telefonní službě a podmínky přístupu k internetu v rámci univerzální služby
227 Vyhláška,kterou se mění vyhláška č. 162/2005 Sb., o stanovení parametrů kvality univerzální služby a jejich mezních hodnot
228 Vyhláška o stanovení kritérií pro posuzování, zda má více subjektů společnou významnou tržní sílu na relevantním trhu elektronických komunikací
Částka 81
229 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 176/2008 Sb., o technických požadavcích na strojní zařízení, ve znění nařízení vlády č. 170/2011 Sb.
230 Vyhláška, kterou se stanoví podrobnosti vymezení předmětu veřejné zakázky na stavební práce a rozsah soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr
231 Vyhláška, kterou se stanoví obchodní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce
232 Vyhláška o podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a odůvodnění veřejné zakázky
233 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 152/2000 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
234 Nález Ústavního soudu ze dne 24. dubna 2012 sp. zn. Pl. ÚS 23/11 ve věci návrhu na zrušení § 171 písm. a) zákona č. 326/ /1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 427/2010 Sb., respektive na vyslovení protiústavnosti § 171 odst. 1 písm. a) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění do 31. 12. 2010
Částka 82
235 Ústavní zákon o změnách státních hranic s Rakouskou republikou
236 Zákon, kterým se mění zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění zákona č. 109/2009 Sb.
237 Zákon, kterým se mění zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
238 Zákon, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
239 Zákon, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
240 Vyhláška, kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě
241 Vyhláška o stanovení náležitostí technicko-organizačních pravidel k zabezpečení bezpečnosti a integrity veřejné komunikační sítě a interoperability veřejně dostupných služeb elektronických komunikací za krizových stavů
242 Vyhláška o stanovení rozsahu a formy předávané informace o narušení bezpečnosti a ztrátě integrity sítě
Částka 83
243 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů, ve znění pozdějších předpisů
244 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 448/2009 Sb., o stanovení hygienických požadavků na kosmetické prostředky, ve znění pozdějších předpisů
245 Nález Ústavního soudu ze dne 15. května 2012 sp. zn. Pl. ÚS 23/09 ve věci návrhu na zrušení § 34 odst. 3 a 4 zákona č. 236/ /1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů
Částka 84
246 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
247 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
248 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
|
|
|
WIKI, WIKI - WEBOVÁ APLIKACE
Ti dříve narození si wiki mohou spojovat s pokřikem ptáka, požírače kober – rikki tikki, anebo s vorem Kont-tiki, na kterém se Thor Hayerdahl plavil přes oceán, anebo možná s indiánským bojovým pokřikem v některém z filmů o indiánech. Ti mladí hádat nebudou, ti přesně vědí, že wiki je webová aplikace, umožňující kolektivní tvorbu dokumentů.
Nejznámějším příkladem je wikipedie
encyklopedie vytvářená jejími samotnými uživateli, tedy bez tradičních autorů. Spojení „Wiki“ s velkým „W“ a „WikiWikiWeb“ se dnes používají pro označení historicky prvního wiki webu. Samotný termín pochází z Havajských ostrovů, kde „wiki wiki“ prý znamená „rychlý“ nebo „velmi rychlý“.
Termínem „wiki“ se obvykle označuje software,
který používáme při tvorbě „wiki“ stránek. Hlavní výhodou wiki je jednoduchost – prakticky každý, kdo má aspoň minimální zkušenosti s internetem, dokáže aktivně přispívat do wiki.
Wiki je možné charakterizovat následovně:
- stránky se tvoří jednoduše a rychle,
- není třeba se učit speciální jazyk (HTML apod.)
- lehce se vytvářejí linky,
- možnost vidět předcházející verzi,
- možnost zobrazit si poslední změny,
- možnost fulltextového vyhledání.
Díky těmto vlastnostem je wiki vhodným prostředím nejen pro různé internetové aktivity (viz například projekt wiki zahrnující wikipedii, wiki-knihy, wiki-slovník, wiki-citáty, wiki-média atd.), ale i pro využití ve firmách, kde napomáhá zrychlit a zkvalitnit nejen výměnu poznatků, ale i samotné informační procesy. Proto se dnes stává wiki neoddělitelnou součástí podnikových intranetů a používají ji nejen manažeři, ale i řadoví zaměstnanci při řešení každodenních problémů.
Wiki je webová aplikace, umožňující kolektivní tvorbu dokumentů.
Wiki produkty
Wikipedie je všeobecná, volně přístupná encyklopedie, prezentující lidské poznání na jisté všeobecné úrovni ve zvoleném jazyku. Nejobsáhlejší je anglická verze.
Wikislovník si klade za cíl vytvořit a volně poskytovat slovník v každém běžném jazyku včetně definicí, etymologie a výslovnosti.
Wikiknihy (wiki books) tvoří sbírku volně dostupných učebnic, manuálů a naučných textů v určitém jazyku, např. i v češtině a slovenštině.
Wikicitáty shromažďují citáty a přísloví v různých jazycích.
Wikizdroj je sbírka volně dostupných originálních textů v daném jazyce.
Wikinoviny přinášejí nezávislý pohled na zpravodajství a chtějí být protiváhou tradičních médií.
Dokument vytvářený v prostředí wiki je organický, otevřený, transparentní.
„Organický“ znamená, že jakýkoli koncept může být jednoduchým způsobem vložen do wiki, modifikován, rozšiřován apod.
„Otevřený“ znamená doslova otevřený – pro všechny, kdo mají zájem dokument dále zlepšovat, ať už tím, že přidají další části, anebo existující části upřesní, anebo doplní odkazy na související dokumenty, atd.
„Transparentní“ je wiki dokument proto, že můžeme lehce najít všechny změny, které na něm byly udělané, i když ve finální verzi už nejsou.
Aby wiki splnila svoje poslání, musí její tvůrci a uživatelé dodržovat následující zásady.
Respektovat se navzájem
Klíčem k úspěšné spolupráci na bázi wiki je vzájemný respekt mezi přispěvateli, projevující se navenek tím, že si váží práce jiných a nedělají si zlomyslnosti.
Kritici filosofie wiki tvrdí, že výsledkem kolektivního autorství je, díky lidské nedokonalosti, kolektivní hloupost. Zastánci wiki zase tvrdí, že při dodržování pravidel wiki je výsledkem kolektivní moudrost.
Samotná wiki je budovaná na bázi tzv. volné licence (GNU GFDL) a její obsah je tím pádem k dispozici každému. To však neznamená, že do wiki je možné vložit i cizí díla bez souhlasu jejich autora.
Nestrannost: má-li být wiki opravdu užitečnou pomůckou, nesmí být tendenční.
Vytváření wiki může pracovník více způsoby. Například jako tvůrce informačního obsahu (tj. psaním hesel, obsahujících užitečné informace). Jako moderátor, dohlížející na kvalitu a dodržování pravidel, anebo jen jako pasivní uživatel, který občas napíše svůj komentář, resp. doplní další podrobnosti k již existujícím informacím.
Test
patří do kategorie „vousatých testů“ – už dlouho koluje světem v různých obměnách a prakticky se nedá vystopovat původní autor. Je tak atraktivní proto, že zábavnou formou ukazuje člověku jeho schopnosti, konkrétně „schopnost“ komplikovat si jednoduché věci, schopnost vidět rozdíly tam, kde na první pohled žádné nejsou, schopnost vidět věci v souvislostech a nakonec i schopnost nepodlehnout stereotypu.
Přečtěte si první otázku a vaši odpověď zapište do prostoru na odpověď hned pod otázkou. Potom si svoji odpověď porovnejte se správnou odpovědí uvedenou na konci testu, stejný postup opakujte se druhou, třetí a čtvrtou otázkou. Nakonec si přečtěte vyhodnocení testu.
1. Popište postup jak zavřít slona do spíže.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Jak zavřít slonici do spíže?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Král zvířat, znechucený tím, že se sloní párek bratříčkuje s člověkem, právě svolal schůzi zvířat s jediným bodem programu: vyhoštění provinilců z lesa. Na prezenční listinu se podepsala všechna zvířata kromě jediného. Kdo chyběl?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4. I vy se chcete zúčastnit – jako pozorovatel – schůze zvířat. Jdete však pozdě a schůze se koná na druhém břehu řeky, obvykle plné krokodýlů. Jak se nejrychleji dostanete na schůzi?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Správné odpovědi
1. Otevřít dveře do spíže, zahnat dovnitř slona a zavřít dveře.
2. Jestli jste odpověděli „Otevřít dveře do spíže, zahnat dovnitř slonici a zavřít dveře“, odpověděli jste špatně. Spíž je už celá zaplněná slonem a slonice by se dovnitř už nevešla. Správná odpověď zní: „Otevřít dveře do spíže, vyhnat slona, zahnat dovnitř slonici a zavřít dveře.“
3. Chybí slonice, která je zavřená ve spíži. 4. Je prostě třeba řeku přeplavat – všichni krokodýli právě jsou, jak to dokazuje i prezenční listina, na schůzi zvířat, a tak je plavání v řece příjemným osvěžením.
Vyhodnocení testu
1. Je vidět, jak dokážete jednoduché věci komplikovat. Čím více se vaše odpověď liší od správné odpovědi (počtem slov, přesností formulací), tím menší je vaše šance, že budete schopen tvořit hesla do wiki. Tam se totiž vyžaduje právě schopnost přesně, jasně a ještě i stručně formulovat myšlenky.
2. Do jaké míry trpíte setrvačným myšlením. Anebo, jinými slovy řečeno, nakolik se necháte ovlivnit zaběhnutým stereotypem. Je-li vaše odpověď totožná se špatnou odpovědí, budete mít při práci s wiki problémy s akceptováním netradičních formulací, vytvořených vašimi spolupracovníky.
3. Poznáte, jak dokážete spojovat na první pohled vzájemně nesouvisející věci. Říká se tomu skryté vazby a jedním z úkolů wiki je učinit je viditelnými. Dělá se to vytvářením linek (odkazů) na jiné dokumenty. Pokud jste nedokázali odpovědět na tuto otázku, nehrňte se do role tvůrce hypertextu pro wiki.
4. Poznáte, jestli se dokážete poučit z vlastních omylů. Wiki je kolektivní dílo. Když jeden z přispěvatelů nestíhá sledovat vývoj, a proto neustále vkládá do wiki nesprávné anebo s věcí nesouvisející části, ničí výsledky práce všech. Když jste na tuto otázku odpověděli špatně, radši si dvakrát rozmyslete to, co potom jednou vložíte do wiki.
Vyšlo vám, že se na nic nehodíte? Nezoufejte, podle statistik takto dopadne více než 90% testovaných. Cílem testu nebylo zjišťovat, zda patříte k oněm deseti procentů pekelně chytrých. Cílem bylo upozornit, že i triviálnosti mohou být komplikované. A přispívání do wiki na první pohled vypadá jako triviálnost – napíšu pár řádků, někomu něco přepíšu, resp. vymažu, a je to. Teď už víme, že tomu tak není.
Závěr
Svou podstatou je wiki předurčena ke kolektivní tvorbě nových poznatků, které jsou potom dostupné velkému počtu uživatelů. Na druhé straně přístup k wiki můžeme regulovat, například tím, že ji umístíme na intranet, anebo přístup podmíníme heslem. Takováto wiki potom může sloužit jako společný pracovní prostor pro zaměstnance, jako generátor nápadů apod.
Ing. Milan Konvit
|
|
|
16. 7.
Pondělí
(za neděli 15. 7.) |
Daň silniční |
Zaplacení zálohy na daň silniční za II. čtvrtletí 2012
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční) |
20. 7.
Pátek |
Daně z příjmů - plátce |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za červen 2012
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za červen 2012
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
¨
Odvod pojistného na (dobrovolné) nemocenské pojištění OSVČ za červen 2012
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za červen 2012
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení) |
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za červen 2012
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za červen 2012
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění) |
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za červen 2012
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění) |
25. 7.
Středa |
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za červen 2012 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH) |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za II. čtvrtletí 2012 u plátců se čtvrtletním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH) |
E-podání souhrnného hlášení za červen 2012, pokud plátce dodal zboží nebo přemístil obchodní majetek do jiného státu EU, poskytl službu dle § 9 odst. 1 osobě registrované k dani jinde v EU, nebo byl prostřední osobou v třístranném obchodu
(§ 9 odst. 1, § 102 odst. 4, 5 a 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH) |
31. 7.
Úterý |
Daně z příjmů - plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v červnu 2012 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (s výjimkou příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Odvod zajištění daně sraženého v červnu 2012 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Sociální pojištění - OSVČ |
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích správě sociálního zabezpečení za rok 2011, pokud OSVČ neměla povinnost podat přiznání k dani z příjmů
(§ 15 odst. 1, § 23a zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
Zákonné pojištění úrazu |
Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za III. čtvrtletí 2012
(§ 365 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, § 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném pojištění odpovědnosti zaměstnavatele) |
Termíny pro praxi v
srpnu 2012
1. 8.
Středa
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích zdravotní
pojišťovně za rok 2011 při odkladu podání přiznání
k dani z příjmů „poradcem“ nebo pro povinný
audit
(§ 24 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném
na zdravotní pojištění)
|
Sociální pojištění - OSVČ
|
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích správě
sociálního zabezpečení za rok 2011 při odkladu podání daň.
přiznání „poradcem“ nebo pro povinný audit
(§ 15 odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociálním zabezpečení)
|
8. 8.
Středa
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za červenec
2012
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění)
|
Sociální pojištění - OSVČ
|
Doplatek pojistného za rok 2011, pokud OSVČ neměla
povinnost podat přiznání k dani z příjmů a Přehled o
příjmech a výdajích podala až poslední den lhůty 31. 7. 2012
(jinak je doplatek splatný do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)
(§ 14a odst. 3, § 15 odst. 1, § 23, § 23a
zákona č. 589/1992 Sb., o poj. na soc. zab.)
|
9. 8.
Čtvrtek
|
Sociální pojištění - OSVČ
|
Doplatek pojistného za rok 2011 při odkladu podání
přiznání poradcem nebo pro povinný audit, pokud OSVČ podala
Přehled o příjmech a výdajích až poslední den 1. 8. 2012 (jinak
doplatek splatný do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)
(§ 14a odst. 3, § 15 odst. 1, § 23 zákona č.
589/1992 Sb., o pojistném na soc. zab.)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Doplatek pojistného za rok 2011 při odkladu podání
přiznání poradcem nebo pro povinný audit, pokud OSVČ podala
Přehled o příjmech a výdajích až poslední den 1. 8. 2012 (jinak do
8 dnů po dřívějším podání Přehledu o příjmech a výdajích)
(§ 8 odst. 5, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném
na zdravotní pojištění)
|
20. 8.
Pondělí
|
Daně z příjmů – plátce
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze
závislé činnosti sražených z mezd za červenec 2012
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za červenec 2012
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na dobrovolné
nemocenské pojištění OSVČ za červenec 2012
(§
14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod
pojistného
na sociální pojištění za zaměstnance za
červenec 2012
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na soc. zabezpečení)
|
Předložení
měsíčního
přehledu pro
účely sociálního pojištění za červenec
2012
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za
červenec 2012
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní
pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního
pojištění za červenec 2012
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
zdravotní pojištění)
|
27. 8.
Pondělí
(za sobotu
25. 8.)
|
DPH
|
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za
červenec 2012 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
E-podání souhrnného hlášení za červenec 2012, pokud plátce
dodal zboží nebo přemístil obchodní majetek do jiného státu EU,
poskytl službu dle § 9 odst. 1 osobě registrované k dani
jinde v EU, nebo byl prostřední osobou v třístranném obchodu
(§ 9 odst. 1, § 102 odst. 4, 5 a 6 zákona č. 235/2004
Sb., o DPH)
|
31. 8.
Pátek
|
Daně z příjmů- plátce
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v červenci
2012 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním
poplatníkům (vyjma příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v červenci 2012
ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka
a hlášení plátce daně o zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z nemovitostí
|
Odvod první ze dvou splátek (á 50 %) daně na
rok 2012 (u poplatníků provozujících zemědělskou výrobu a chov
ryb, pokud daň přesahuje 5.000 Kč)
(§ 15 odst. 1 písm. a) zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitostí)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
19.6.
|
20.6.
|
21.6.
|
22.6.
|
25.6.
|
26.6.
|
27.6.
|
28.6.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
20,527
|
20,437
|
20,639
|
20,639
|
20,68
|
20,881
|
20,924
|
20,888
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
9,862
|
9,901
|
9,99
|
9,989
|
9,96
|
10,076
|
10,027
|
9,969
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
13,032
|
13,015
|
13,133
|
13,179
|
13,197
|
13,277
|
13,249
|
13,197
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,179
|
3,15
|
3,185
|
3,23
|
3,248
|
3,27
|
3,267
|
3,269
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,429
|
3,424
|
3,456
|
3,467
|
3,472
|
3,492
|
3,486
|
3,472
|
EMU |
euro
|
EUR
|
25,49
|
25,455
|
25,685
|
25,775
|
25,81
|
25,96
|
25,915
|
25,81
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
47,78
|
47,526
|
47,801
|
48,386
|
48,416
|
48,994
|
49,075
|
49,029
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,603
|
2,582
|
2,612
|
2,649
|
2,663
|
2,682
|
2,676
|
2,679
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,38
|
3,375
|
3,409
|
3,438
|
3,429
|
3,455
|
3,444
|
3,433
|
Indie |
rupie
|
INR
|
36,098
|
35,677
|
36
|
35,985
|
36,251
|
36,528
|
36,333
|
36,587
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
2,148
|
2,127
|
2,15
|
2,178
|
2,189
|
2,204
|
2,199
|
2,2
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
25,602
|
25,38
|
25,314
|
25,601
|
25,922
|
26,231
|
26,047
|
26,177
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,447
|
2,442
|
2,462
|
2,46
|
2,444
|
2,454
|
2,477
|
2,467
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,75
|
1,74
|
1,756
|
1,776
|
1,777
|
1,797
|
1,796
|
1,798
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
19,78
|
19,701
|
19,898
|
19,994
|
20,069
|
20,242
|
20,253
|
20,218
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,382
|
7,372
|
7,439
|
7,465
|
7,475
|
7,518
|
7,505
|
7,475
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
36,576
|
36,531
|
36,851
|
36,985
|
37,062
|
37,272
|
37,207
|
37,057
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,832
|
8,869
|
8,982
|
8,961
|
8,976
|
9,067
|
9,019
|
8,969
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,399
|
6,349
|
6,381
|
6,443
|
6,466
|
6,518
|
6,505
|
6,504
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,469
|
1,464
|
1,482
|
1,483
|
1,485
|
1,493
|
1,513
|
1,525
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
30,716
|
30,543
|
30,846
|
31,136
|
31,255
|
31,51
|
31,437
|
31,396
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,391
|
3,391
|
3,426
|
3,442
|
3,443
|
3,462
|
3,443
|
3,421
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
16,076
|
15,989
|
16,198
|
16,214
|
16,253
|
16,45
|
16,397
|
16,412
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
5,995
|
6,006
|
6,039
|
6,056
|
6,066
|
6,11
|
6,096
|
6,02
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,71
|
5,703
|
5,75
|
5,76
|
5,777
|
5,833
|
5,826
|
5,798
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
62,003
|
61,552
|
61,683
|
61,788
|
62,232
|
62,972
|
63,015
|
62,755
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
15,947
|
15,803
|
15,949
|
16,101
|
16,107
|
16,238
|
16,252
|
16,245
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,884
|
2,878
|
2,907
|
2,929
|
2,927
|
2,943
|
2,936
|
2,933
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
21,227
|
21,195
|
21,386
|
21,464
|
21,495
|
21,614
|
21,576
|
21,489
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
64,389
|
63,562
|
63,933
|
64,715
|
64,802
|
65,372
|
65,154
|
65,172
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
11,201
|
11,171
|
11,296
|
11,393
|
11,363
|
11,463
|
11,469
|
11,379
|
USA |
dolar
|
USD
|
20,199
|
20,035
|
20,27
|
20,557
|
20,669
|
20,808
|
20,766
|
20,784
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
31,655
|
31,583
|
31,828
|
32,058
|
32,148
|
32,472
|
32,391
|
32,308
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
5,239
|
5,181
|
5,227
|
5,27
|
5,279
|
5,281
|
5,267
|
5,267
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
29.6.
|
2.7.
|
3.7.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
20,776
|
20,773
|
20,838
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
9,944
|
10,072
|
10,254
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
13,11
|
13,047
|
13,065
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,205
|
3,193
|
3,199
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,449
|
3,432
|
3,437
|
EMU |
euro
|
EUR
|
25,64
|
25,515
|
25,555
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
48,399
|
48,387
|
48,755
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,625
|
2,614
|
2,621
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,411
|
3,394
|
3,41
|
Indie |
rupie
|
INR
|
36,611
|
36,568
|
37,379
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
2,168
|
2,159
|
2,168
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
25,604
|
25,397
|
25,483
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,473
|
2,481
|
2,498
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,78
|
1,774
|
1,789
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
19,915
|
19,927
|
19,991
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,426
|
7,39
|
7,401
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
36,802
|
36,623
|
36,675
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,913
|
8,913
|
8,93
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,422
|
6,408
|
6,451
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,519
|
1,52
|
1,52
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
30,899
|
30,809
|
30,842
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,401
|
3,389
|
3,397
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
16,279
|
16,282
|
16,299
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,035
|
6,043
|
6,071
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,761
|
5,732
|
5,738
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
61,97
|
62,163
|
62,781
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
16,045
|
15,993
|
16,09
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,922
|
2,918
|
2,927
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
21,315
|
21,248
|
21,274
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
64,277
|
64,151
|
64,604
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
11,228
|
11,208
|
11,277
|
USA |
dolar
|
USD
|
20,361
|
20,272
|
20,321
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
31,776
|
31,754
|
31,831
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
5,184
|
5,167
|
5,174
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
4.7.
|
5.7.
|
6.7.
|
9.7.
|
10.7.
|
11.7.
|
12.7.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
20,866
|
20,866
|
20,866
|
21,129
|
21,164
|
21,249
|
21,15
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
10,058
|
10,058
|
10,058
|
10,252
|
10,186
|
10,204
|
10,208
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
13,037
|
13,037
|
13,037
|
13,055
|
13,002
|
12,987
|
13,007
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,198
|
3,198
|
3,198
|
3,26
|
3,252
|
3,252
|
3,278
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,429
|
3,429
|
3,429
|
3,433
|
3,419
|
3,416
|
3,421
|
EMU |
euro
|
EUR
|
25,5
|
25,5
|
25,5
|
25,535
|
25,43
|
25,4
|
25,44
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
48,769
|
48,769
|
48,769
|
49,431
|
49,451
|
49,455
|
49,548
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,618
|
2,618
|
2,618
|
2,678
|
2,669
|
2,671
|
2,693
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,404
|
3,404
|
3,404
|
3,406
|
3,392
|
3,392
|
3,397
|
Indie |
rupie
|
INR
|
37,263
|
37,263
|
37,263
|
37,137
|
37,364
|
37,235
|
37,346
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
2,17
|
2,17
|
2,17
|
2,207
|
2,195
|
2,2
|
2,212
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
25,429
|
25,429
|
25,429
|
26,103
|
26,048
|
26,143
|
26,327
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,497
|
2,497
|
2,497
|
2,504
|
2,525
|
2,523
|
2,504
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,785
|
1,785
|
1,785
|
1,818
|
1,814
|
1,816
|
1,806
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
20,037
|
20,037
|
20,037
|
20,338
|
20,326
|
20,327
|
20,414
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,385
|
7,385
|
7,385
|
7,395
|
7,365
|
7,356
|
7,368
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
36,617
|
36,617
|
36,617
|
36,678
|
36,527
|
36,484
|
36,562
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,934
|
8,934
|
8,934
|
8,819
|
8,823
|
8,798
|
8,815
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,436
|
6,436
|
6,436
|
6,513
|
6,52
|
6,518
|
6,548
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,519
|
1,519
|
1,519
|
1,543
|
1,555
|
1,555
|
1,556
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
30,814
|
30,814
|
30,814
|
31,31
|
31,141
|
31,177
|
31,443
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,392
|
3,392
|
3,392
|
3,406
|
3,396
|
3,398
|
3,405
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
16,311
|
16,311
|
16,311
|
16,49
|
16,502
|
16,523
|
16,449
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,062
|
6,062
|
6,062
|
6,032
|
6,058
|
6,093
|
6,046
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,697
|
5,697
|
5,697
|
5,632
|
5,62
|
5,612
|
5,605
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
62,876
|
62,876
|
62,876
|
62,879
|
63,034
|
63,135
|
63,809
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
16,06
|
16,06
|
16,06
|
16,333
|
16,335
|
16,386
|
16,426
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,935
|
2,935
|
2,935
|
2,962
|
2,966
|
2,975
|
2,965
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
21,225
|
21,225
|
21,225
|
21,263
|
21,173
|
21,151
|
21,184
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
64,514
|
64,514
|
64,514
|
65,403
|
65,41
|
65,337
|
65,638
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
11,247
|
11,247
|
11,247
|
11,379
|
11,377
|
11,446
|
11,5
|
USA |
dolar
|
USD
|
20,303
|
20,303
|
20,303
|
20,769
|
20,698
|
20,712
|
20,889
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
31,75
|
31,75
|
31,75
|
32,173
|
32,106
|
32,222
|
32,262
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
5,184
|
5,184
|
5,184
|
5,242
|
5,225
|
5,225
|
5,254
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce č. 13/2012 (VI/2012)
- Zákon o zaměstnanosti s komentářem
Daně, účetnictví – vzory a případy – (DÚVaP) č. 7-8/2012 (VI/2012)
- Jak naložit se ziskem a ztrátou
- Dovolené komplexně
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 7-8/2012 (VI/2012)
- Živnostenský zákon - novela
- Obchodní majetek (2)
- Technické zhodnocení nebo oprava?
- Věcná břemena a daň z příjmů
Práce, mzdy a odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) č. 7-8/2012 (VI/2012)
- Letní brigády z pohledu praxe
- Splatnost a výplata mzdy
- Ochrana soukromí zaměstnance
Poradce veřejné správy – (PVS) č. 7-8/2012 (VI/2012)
- Silniční doprava – novela zákona
- Odpočet DPH při změně režimu
- Uplatnění DPH u obcí
1000 řešení – (1000 řešení) č. 7-8/2012 (VI/2012)
- Novela živnostenského zákona
- Letní brigády
- Zákoník práce
- Právo a podnikatel
- Účetnictví JÚ a PÚ
- ZDP a DPH
PŘIPRAVUJEME
Poradce č. 1/2013 (VIII/2012)
- Zákon o svobodném přístupu k informacím s komentářem
- DPH u vzdělávacích a poradenských služeb
- Příjmy účastníku sdružení
- Nepřítomnost zaměstnance v zaměstnání a zdravotní pojištění
Daně, účetnictví – vzory a případy – (DÚVaP) č. 9/2012 (VIII/2012)
- Oceňování majetku
- Nezdanitelné příjmy firem a občanů
- Obchodní majetek z pohledu daní
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 9/2012 (VIII/2012)
- Příjmy osvobozené ze závislé činnosti a z příjmů PO
- Pronájem majetku v SJM
- Účtování o DPH
- Obchodování mezi členskými státy
Práce, mzdy a odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) č. 9/2012 (VIII/2012)
- Insolvenční zákon
- Podnikání v s.r.o
- Zaměstnanecké výhody
- Školení vedoucích zaměstnanců
Poradce veřejné správy – (PVS) č. 9/2012 (VIII/2012)
- Novela zákona o pedagogických pracovnicích
- Novela zákona o účetnictví
- Dotace a odpočet DPH
- Uplatnění DPH u obcí (2)
1000 řešení – (1000 řešení) č. 9/2012 (VIII/2012)
- Společnost s.r.o
- Odpisy
- Právo a podnikatel
- Účetnictví
- Zákoník práce
- Daň z přidané hodnoty
|
|
|
ŽIVNOSTNÍKŮM - AKTUÁLNĚ
Co je účelem změn, které přinesla novela živnostenského zákona? Jaká bude snížená administrativní zátěž podnikatelů? Jak budou zjednodušeny postupy při zahájení živnostenského podnikání i v jeho průběhu? Odpovědi nejen na tyto otázky se dozvíte z našich publikací.
- Zákon o živnostenském podnikání - úplné znění zákona
Aktualizace 1/2 (A5, 88 str.)
- Zákon o živnostenském podnikání - úplné znění zákona
Aktualizace 1/3 (A5, 184 str.)
- Zákon o ochraně ovzduší - úplné znění zákona
Aktualizace VI/2 (A5,40 str.)
- Živnostenský zákon - řešení problémů
měsíčník 1000 řešení 7-8/2012 (A5, str. 120)
BALÍČEK ŽIVNOSTNÍKŮM AKTUÁLNĚ obsahuje: Aktualizace I/2 - úplné znění zákona + Aktualizace I/3 - úplné znění zákona + Aktualizace VI/2 - úplné znění zákona + 1000 řešení 7-8/2012 - řešení problémů
Cena balíčku je 303 Kč.
Cena balíčku se 40 % slevou je 182 Kč.
Ušetříte 121 Kč.
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.
Jen do vyprodání zásob.
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 v čase od 9,00 do 15,00, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |