Em@ilové noviny

 

č. 16/2019

30.09.2019

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 
Vážení čtenáři,
Kdy musíte poskytovat zálohu zaměstnanci? Jak postupují plátci DPH při zálohách a závdavkách? Máte povinnost platit zálohy na silniční daň? Problematice záloh a závdavků se věnujeme v rubrice Témata novin v příspěvku Zálohy a závdavky v účetnictví a daních a také v měsíčnících DÚVaP 9-10/2019, DaÚ 9/19 a odborné tematické publikaci Účtování - zákony a předpisy.

Od 1. ledna 2020 nabude novela zákona o nemocenském pojištění účinnost a projekt eNeschopenky bude plně realizován. Jaké změny nás čekají? Čtěte v rubrice Témata novin v příspěvku Novela zákona o nemocenském pojištění a také v odborné tematické publikaci 100 otázek Nemocenské pojištění, Zaměstnávání, v měsíčníku PaM 9/19 a úplné znění zákona po novele najdete v Aktualizaci III/3.

Našli jste si novou práci? Nastupujete do nového zaměstnání a máte obavu, jak Vás nový kolektiv přijme?
Čtěte příspěvek v rubrice Být dobrý nestačí pod názvem Jak dobře zapůsobit na novém pracovišti, ve kterém najdete dobré rady.

Na vědomí Vám dáváme také aktuální nabídku tematických balíčků: Zálohy a závdavky v daních a účetnictví, Nemocenské a sociální pojištění - novela (2.), Pobyt cizinců v ČR - změny, Inspekce práce - kontrola a pokuty, Insolvenční zákon po novele.

Přejeme Vám ničím nerušené čtení a těšíme se na brzké setkání.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


TÉMATA ČÍSLA:

 

 
 
TÉMATA NOVIN

 
ZÁLOHY A ZÁVDAVKY V ÚČETNICTVÍ A DANÍCH

Má se za to, že co dala jedna strana druhé před uzavřením smlouvy, je záloha. Závdavek se dává jako jistota, že dluh bude splněn a potvrzuje se tím, že smlouva byla uzavřena. V případě neúčtujících fyzických osob se platba zálohy okamžitě projeví v základu daně z příjmů, tak u účetních jednotek v souladu s účetními pravidly zálohy vyčkávají na dokončení předmětného plnění.

 

3. Zálohy a závdavky v účetnictví

 

3.1 Účtování obchodních záloh a závdavků

 

V obchodních vztazích jsou zálohy, případně nově se prosazující závdavky poměrně časté. Dodavatel jimi snižuje potenciální finanční ztrátu z důvodu nesolidního odběratele a na straně druhé si odběratel vylepšuje pozici, protože složením zálohy – ale zvláště pak závdavku – motivuje dodavatele, aby dostál svému závazku.

 

Záloha ani závdavek rozhodně nejsou jednostranným právním úkonem ani bezúplatným plněním (darem). Pro jejich plátce představují až do konečného vyúčtování smluveného závazku pohledávku vůči jejich příjemci, u něhož figurují po tutéž dobu v kategorii dluhů (závazků). Záloha i závdavek jsou v praxi prakticky vždy v peněžité formě, díky čemuž mají z pohledu jejich příjemce – a současně obvykle dodavatele objednaného zboží nebo služby – kromě dominantní zajišťovací funkce také uhrazovací schopnost. Což je významné hlavně v případech, kdy tento dodavatel musí na splnění svého smluvního závazku vůči plátci zálohy (závdavku) vynaložit určitou finanční částku například za nákup materiálu na realizaci předmětné zakázky apod.

Byť je to právně poněkud sporné, tak v souladu s účetními předpisy se závdavky účtují jako zálohy.

 

 

Příklad

Typický (bezproblémový) průběh obchodních záloh a závdavků

Účetní firma (A) potřebuje zastínit okna kanceláří, proto si najde firmu zabývající se stínící technikou (B), s níž se domluví na dodání žaluzií včetně montáže. Zajímají nás nyní totiž pouze vzájemné zúčtovací vztahy.

Podle cenové nabídky firmy B bude zakázka stát 100 000 Kč – nebudeme si nyní komplikovat život daní z přidané hodnoty (DPH), podrobně a komplexně si vztah této daně k zálohám/závdavkům probereme v 7. části. Firmy se ještě po obchodní stránce neznají, a tak aby dodavatel B omezil případné riziko nezaplacení ceny díla, požádal o zálohu předem 40 000 Kč na nákup potřebného materiálu, odběratel A to akceptoval a zálohu poskytl.

Načež začal dodavatel B realizovat výrobu, dodání a montáž žaluzií. Dokončením tohoto smluvního závazku dodavateli B vznikl nárok na úhradu smluvené ceny díla 100 000 Kč. Teoreticky mohly postupovat tak, že odběratel A uhradí celou částku (100 000 Kč) a dodavatel B mu pak vrátí zálohu. Ale tím by popřeli smysl a účel zálohy, která by se tak věcně blížila kauci či jistotě. Určitě proto odběratel A doplatí již pouze rozdíl, o který cena díla převyšuje zálohu (60 000 Kč), neboť záloha bude využita (převedena) na úhradu pohledávky a dluhu.

Obvykle v těchto 4 krocích v praxi probíhají obchodní smlouvy se sjednanými zálohami (závdavky):

 

1. Uzavření obchodní smlouvy, ve shora popsané situaci smlouvy o dílo na výrobu a dodání žaluzií s montáží:

-        Odběratel A požaduje dodání zboží nebo poskytnutí služby od dodavatele B, který s tím souhlasí.

2. Zaplacení zálohy odběratelem A, v našem případě ve výši 40 000 Kč:

-        Odběrateli A tímto vzniká pohledávky za dodavatelem B, který má naopak dluh (závazek) vůči A.

3. Realizace závazku dodavatelem B, zde konkrétně výroba a dodání žaluzií včetně montáže:

-        Splněním smluveného dodání zboží nebo služby vzniká dodavateli B pohledávka na úhradu celé ceny za dodané plnění (zde 100 000 Kč), na jejíž částečnou úhradu převede přijatou zálohu od A (40 000 Kč).

-        Současně vzniká odběrateli A peněžitý závazek alias dluh ve výši ceny dodaného plnění (100 000 Kč), přičemž si rovněž na jeho částečnou úhradu převede zálohu, kterou zaplatil dodavateli B (40 000 Kč).

4. Vyrovnání zúčtovacích vztahů:

-        Protože cena je vyšší než záloha, doplatí odběratel A rozdíl (60 000 Kč) dodavateli B, čímž budou jejich vzájemné pohledávky a dluhy vyrovnány, smlouva byla naplněna a její závazky zanikly (§ 1908 OZ).

 

U poskytovatelů záloh a závdavků vedoucích účetnictví je nutno rozlišovat důvody jejich poskytnutí:

·         na pořízení dlouhodobého majetku:

-        při poskytnutí se účtují na MD 05x, zpravidla proti účtu peněz, případně úvěru,

-        při vyúčtování se účtují na D 05x, zpravidla proti závazkovému účtu dodavatelé,

·         na pořízení zásob:

-        při poskytnutí se účtují na MD 15x, zpravidla proti účtu peněz, případně úvěru,

-        při vyúčtování se účtují na D 15x, zpravidla proti závazkovému účtu dodavatelé,

·         na služby,

-        při poskytnutí se účtují na MD 314, zpravidla proti účtu peněz, případně úvěru,

-        při vyúčtování se účtují na D 314, zpravidla proti závazkovému účtu dodavatelé.

 

U příjemců záloh a závdavků vedoucích účetnictví se tyto rozlišují jen dle délky zúčtovacího období:

·         na krátkodobé:

-        při poskytnutí se účtují jako závazek, resp. dluh na MD 324, obvykle proti účtu peněz,

-        při vyúčtování se účtují na D 324, zpravidla proti pohledávkovému účtu odběratelé,

·         na dlouhodobé:

-        při poskytnutí jde o dlouhodobý závazek (dluh) na MD 475, obvykle proti účtu peněz,

-        při vyúčtování se účtují na D 475, zpravidla proti pohledávkovému účtu dodavatelé.

Příklad

Standardní účtování o zálohách

Účetní jednotky A (odběratel) a B (dodavatel) mají mezi sebou sjednány tři obchodní smlouvy, u nichž si poskytly zálohy; obdobně u závdavků. Pro přehlednost neuvažujme nyní DPH, kterou si probereme v 7. části.

 

Obchod

Popis účetního případu

Částka v Kč

Odběratel (A)

Dodavatel (B)

MD

D

MD

D

1

Dlouhodobá záloha na investici z úvěru

10 mil.

052

461

221

475

Vyúčtování dokončené investice

15 mil.

042

321

311

601

Zúčtování zálohy na úhradu pořizovací ceny

10 mil.

321

052

475

311

Doplacení pořizovací ceny z krátkodobého úvěru

5 mil.

321

231

221

311

2

Krátkodobá záloha na materiál

100 000

151

221

221

324

Vyúčtování dodaného materiálu

99 000

111

321

311

604

Zúčtování zálohy na úhradu kupní ceny

99 000

321

151

324

311

Vrácení přeplatku (nezúčtované) zálohy hotově

1 000

211

151

324

211

3

Krátkodobá záloha na poskytnutí poradenství

50 000

314

221

221

324

Vyúčtování poskytnuté služby za určité období

50 000

518

321

311

602

Zúčtování zálohy na úhradu ceny služby

50 000

321

314

324

311

 

Zálohy jsou dále typické u průběžných dodávek elektřiny, plynu a tepla. Bylo by totiž nepraktické zjišťovat a fakturovat spotřebu energií v relativně krátkých časových intervalech. Proto jsou obchodní podmínky dodavatelů energií obvykle nastaveny tak, že se skutečná spotřeba a tomu odpovídající konečná cena zjišťuje až za poměrně dlouhé zúčtovací období – např. za kalendářní rok – v jehož průběhu se platí stejné měsíční zálohy vypočtené podle posledního vyúčtování.

Rozdíly mezi zaplacenými zálohami a cenou spotřebované energie se vypořádají při pravidelném vyúčtování za dané zúčtovací období, přičemž se buď vyplatí odběrateli zpět, nebo ponechají na úhradu dalších záloh. Návazně na novou spotřebu se samozřejmě upraví výše nových záloh.

S ohledem na striktní účetní požadavek na časovou souvislost nákladů s příslušným účetním obdobím je obecně komplikací, pokud zúčtovací období dodavatele energie neodpovídá kalendářnímu roku, resp. účetnímu období účtujícího odběratele. V těchto případech se uplatní účet 389 – Dohadný účet pasivní, díky kterému účetní jednotka zaúčtuje do nákladů končícího (věcně odpovídajícího) účetního období předpokládanou (nevyfakturovanou) spotřebu energie. Dohadná částka by sice měla být podložena určitým zdůvodnitelným výpočtem, ale přesto zůstává především kvalifikovaným odhadem. Poté, co v následujícím účetním období – resp. po skončení příslušného zúčtovacího období – dorazí odběrateli konečné vyúčtování spotřeby za minulé účetní období, se dohadná položka zruší. Přitom budou přirozeně vznikat větší či menší cenové rozdíly – odhad versus skutečnost – které se neúčtují jako oprava dřívějšího odhadu, ale do provozních nákladů běžného období.

 

Příklad

Zálohy na energie a jejich vyúčtování

Firma ABC, a.s. vlastní kancelářskou budovu, jejíž provoz spotřebovává tři druhy energií dodávaných jinými subjekty: plyn na vytápění a vaření, elektřinu pohánějící všemožné stroje a zařízení a vodu nezbytnou pro hygienu a zdraví zaměstnanců, k úklidu prostor apod. V případě elektřiny jsou dohodnuty měsíční zálohy a skutečná spotřeba se zjišťuje vždy v březnu, načež dochází k vyúčtování záloh. U plynu jsou zálohy čtvrtletní a k vyúčtování spotřeby dochází vždy ke konci kalendářního roku. Naproti tomu dodávka vody zálohována není a dodavatel firmě posílá pravidelně čtvrtletní faktury její skutečné spotřeby. DPH pro přehlednost neuvažujeme.

 

Rok

Popis účetního případu u odběratele energií

MD

D

2018

Staré zálohy na plyn:

–  Čtvrtletní zálohy (leden, duben, červenec a říjen) dle minulé spotřeby

 

4 × 10 000

 

314.1

 

221

Staré zálohy na elektřinu:

–  Měsíční zálohy na elektřinu od dubna do prosince dle minulé spotřeby

 

9 × 5 000

 

314.2

 

221

Čtvrtletní faktury za vodu dodanou v uplynulém kvartálu

4 × Různé

502

221

Vyúčtování spotřeby plynu za rok 2018:

–  Zaplacené zálohy (4 × 10 000 Kč = 40 000 Kč)

–  Konečná cena skutečné spotřeby (38 000 Kč)

–  Zúčtování zaplacených záloh (40 000 Kč) a konečné ceny (38 000 Kč), jen do výše této ceny (přeplatek 2 000 Kč ponechán na novou zálohu)

 

40 000

38 000

38 000

 

 

314.1

502

325.1

 

 

325.1

314.1

Odhad spotřeby elektřiny za rok 2018:

–  Kvalifikovaný odhad podle minulé spotřeby roku 2017 od minulého vyúčtování – tedy za duben až prosinec 2017 (9 × 5 000 Kč = 45 000)

45 000

502

389

2019

Nové zálohy na plyn:

–  Doplatek do nové výše lednové zálohy (38 000 / 4 = 9 500 – 2 000)

–  Tři čtvrtletní zálohy (duben, červenec a říjen) v nové výši 9 500 Kč

 

7 500

3 × 9 500

 

314.1

314.1

 

221

221

Staré zálohy na elektřinu:

–  Měsíční zálohy na elektřinu od ledna do března podle minulé spotřeby

 

3 × 5 000

 

314.2

 

221

Vyúčtování spotřeby elektřiny za období: duben 2018 až březen 2019:

–  Cena skutečné spotřeby (66 000 Kč) za celé zúčtovací období, z toho:

- Spotřeba za duben až prosinec 2018 (50 000) do výše odhadu

- Odhad za rok 2018 byl nižší, rozdíl zůstává v roce 2019 (+5 000)

- Část ceny spotřeby připadající na leden až březen 2019 (16 000)

–  Zúčtování záloh (12 × 5 000 = 60 000) a vyšší konečné ceny (66 000)

–  Samostatná úhrada doplatku minulé spotřeby (6 000 Kč)

 

66 000

45 000

5 000

16 000

60 000

6 000

 

389

502

502

325.2

325.2

 

325.2

314.2

221

Nové zálohy na elektřinu:

–  Měsíční zálohy placené od dubna do prosince podle minulé spotřeby (66 000 Kč / 12 měsíců = 5 500 Kč)

 

9 × 5 500

 

314.2

 

221

Čtvrtletní faktury za vodu dodanou v uplynulém kvartálu

4 × Různé

502

221

 

Dodejme, že o zálohových (proforma) fakturách nebo jiných tzv. zálohových listech coby písemném uplatnění požadavku na zálohu by se vůbec nemělo účtovat, a to ani u poskytovatele ani u příjemce zálohy. Dochází totiž ke zkreslování účetního stavu pohledávek a závazků, proto je vhodné alespoň k datu účetní závěrky případně tyto účetní zápisy zrušit. Účetním případem je až úhrada, resp. přijetí zálohy nebo závdavku, viz ČÚS č. 017 – Zúčtovací vztahy. Výjimku umožňuje u pravidelně se opakujících zálohových plateb od uživatelů bytů a nebytových prostor (služby spojené s užíváním bytů a nebytových prostor a nájemné či příspěvek vlastníka jednotky), kdy lze účtovat již o předpisu záloh.

 

(Více se nejen o tomto tématu dočtete v měsíčnících DÚVaP 9-10/2019, DaÚ 9/19 a odborné tematické publikaci Účtování – zákony a předpisy)

 



NOVELA ZÁKONA O NEMOCENSKÉM POJIŠTĚNÍ

Dne 1. července 2019 byl ve Sbírce zákonů publikován zákon č. 164/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění pozdějších předpis, a některé další zákony. Tím byly završeny práce MPSV na projektu eNeschopenky.

Je známo, že od 1. ledna 2019 měla být zavedena fakultativní elektronická forma rozhodování o dočasné pracovní neschopnosti a karanténě pro účely poskytování nemocenského z nemocenského pojištění, tzv. eNeschopenka, měla být zavedena již od 1. ledna 2019, a to na základě zákona č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento zákon ale nebyl bezchybný, zejména některá ustanovení nebyla z hlediska praktického provádění dostatečně konkretizována (např. způsob zapojení ostatních orgánů sociálního zabezpečení, včetně jejich vlastních „portálů“), a proto bylo potřebné úpravu znovu posoudit a rozpracovat. Výsledkem je výše uvedený zákon a jistota, že 1. ledna 2020 bude projekt eNeschopenky již plně realizován.

 

 

Změny v nemocenském pojištění

Zaměstnanec četl v tisku, že má dojít k nějakým velkým změnám v nemocenském pojištění.

O co se jedná?

 

Nemocenské je jednou z šesti dávek českého systému nemocenského pojištění (vedle ošetřovného, dlouhodobého ošetřovného, peněžité pomoci v mateřství, otcovské a vyrovnávacího příspěvku v mateřství) a je upraveno zákonem č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění.

Účelem nemocenského je finančně zabezpečit ekonomicky aktivní občany (zákon je nazývá pojištěnci), kdy kvůli nemoci, tj. dočasné pracovní neschopnosti, nemohou vykonávat práci a ztratí dočasně výdělek. V případě nemoci má na nemocenské (dávka vyplácená státem) nárok zaměstnanec, který byl uznán dočasně práce neschopným (nebo mu byla nařízena karanténa) a dočasná pracovní neschopnost (nebo nařízená karanténa) trvá déle než 14 kalendářních dnů. Za prvních 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti dostává zaměstnanec od svého zaměstnavatele náhradu mzdy. O července letošního roku došlo dokonce i ke zrušení tzv. karenční doby, tj. doby prvních tří dnů pracovní neschopnosti, kterou nebyl zaměstnavatel povinen hradit. Podmínkou nároku na nemocenskou je, že občan je takzvaně nemocensky pojištěn (účasten nemocenského pojištění). Účast na nemocenském pojištění vzniká zpravidla dnem, ve kterém zaměstnanec začal vykonávat práci a zaniká dnem skončení doby zaměstnání, v případě osob samostatně výdělečně činných pak dnem, který uvedla v přihlášce k pojištění, nejdříve však dnem, ve kterém přihlášku podala. Aby občan nezůstal bez prostředků například v době, kdy jedno zaměstnání (pojištění) skončilo, vztahuje se na něj ze zákona tzv. ochranná lhůta. Ochranná lhůta pro nárok na nemocenské trvá 7 kalendářních dnů ode dne zániku nemocenského pojištění. Pokud pojištění trvalo po kratší dobu, činí ochranná lhůta jen tolik dnů, kolik trvalo zaměstnání. Na všech těchto zásadách a podmínkách se nic měnit nebude. Jedinou větší změnou bylo výše uvedené zrušení karenční doby, ale to je problém zákoníku práce a náhrady mzdy/platu po dobu prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti, a ne zákona o nemocenském pojištění. Zákon o nemocenském pojištění se však měnit bude. Dne 1. července 2019 byl ve Sbírce zákonů publikován zákon č. 164/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění pozdějších předpis, a některé další zákony. Tím byly završeny práce MPSV na projektu eNeschopenky a tato nová právní úprava nabude účinnosti dne 1. ledna 2020.

Nové změny se tedy nebudou týkat nemocenského jako dávky nemocenského pojištění, ale postupů souvisejících s podáním rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, tzv. neschopenky. Zavedení eNeschopenky představuje poměrně masivní a komplexní zásah do stávajícího systému provádění nemocenského pojištění, který má dopad nejen na ČSSZ, ale i na všechny ostatní orgány nemocenského pojištění, resort zdravotnictví, poskytovatele zdravotních služeb, zaměstnavatele a pojištěnce. Dojde k zásadnímu zjednodušení toku informací mezi nemocnými, lékaři a zaměstnavateli. Rozloučíme se s historickým pětidílným propisovacím formulářem s „pruhy“ a přenášením papírových dokumentů mezi lékaři, OSSZ/ČSSZ, nemocnými a zaměstnavateli.

 

Podání žádosti o nemocenské v praxi

Zaměstnanec je již dva měsíce dočasně práce neschopný a stěžoval si, že mu zatím nebylo proplaceno nemocenské.

Jak má zaměstnanec správně potupovat v takovém případě?

 

Nárok na dávku se zásadně uplatní tiskopisem „Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti“, který vystaví ošetřující lékař. Zaměstnanec svému zaměstnavateli neprodleně předá tzv. „Hlášení zaměstnavateli o vzniku dočasné pracovní neschopnosti“ (to je jeden z dílů neschopenky), čímž uplatní nárok na náhradu mzdy nebo platu za prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti. Náhradu mzdy nebo platu vyplácí zaměstnavatel zaměstnanci společně se mzdou nebo platem v pravidelném termínu, takže v tom by neměl být problém.

V případě, že však dočasná pracovní neschopnost je delší než 14 kalendářních dnů, předá dále zaměstnanec svému zaměstnavateli díl „Žádost o nemocenské“ (to je další díl tzv. neschopenky). Zaměstnavatel pak tento díl předá příslušné OSSZ, čímž je podána žádost o nemocenské od 15. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti, s tím že OSVČ si předávají tento podklad přímo OSSZ, kde jsou evidováni. Vyplacení nemocenského za určité období (zpravidla v situaci, kdy nemoc trvá déle než jeden měsíc), je možné pouze, pokud lékař vystaví tzv. „Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény“ (tzv. lístek na peníze). Tento tiskopis předá dále zaměstnanec svému zaměstnavateli a zaměstnavatel ho pak předá příslušné OSSZ, s tím, že OSVČ si opět předávají tento podklad přímo na OSSZ, kde jsou evidováni.

V případě nařízené karantény je situace obdobná. Nárok na nemocenské se uplatňuje tiskopisem „Potvrzení o nařízení karantény“, který vystaví ošetřující lékař nebo hygienik, a zaměstnanec svému zaměstnavateli předloží „Oznámení o nařízení karantény“. Tímto potvrzením současně uplatní u zaměstnavatele nárok na náhradu mzdy nebo platu od 1. do 14. dne trvání karantény.

Pokud je karanténa delší 14 kalendářních dnů, předá zaměstnanec zaměstnavateli tzv. „Potvrzení o nařízení karantény pro uplatnění nároku na nemocenské“ (tzv. lístek na peníze) a zaměstnavatel postoupí tento doklad příslušné OSSZ stejně jako v případě dočasné pracovní neschopnosti. Zákon nestanoví pro výplatu nemocenského určitý termín v měsíci. Nemocenské, stejně jako ostatní dávky nemocenského pojištění, se podle zákona o nemocenském pojištění vyplácí zpětně ve lhůtě nejpozději do jednoho měsíce následujícího po dni, kdy byly OSSZ doručeny všechny potřebné a správně vyplněné doklady pro nárok na výplatu dávky. Z uvedeného je patrno, že v případě Vašeho známého muselo dojít k nějakému prodlení při předávání lístku na peníze mezi zaměstnavatelem a OSSZ. Doporučuji proto, aby se dotyčný obrátil přímo na OSSZ a ověřil si, zda a kdy jeho zaměstnavatel tam předal lístek na peníze. V příštím roce by k podobné situaci již dojít nemělo, protože budou zavedeny eNeschopenky a ČSSZ obdrží přímo od lékaře všechny údaje potřebné pro pravidelnou výplatu dávek nemocenského, aniž by bylo třeba součinnosti zaměstnavatele.

 

Neschopenka v roce 2019

OSVČ slyšela o tom, že bude zavedena tzv. eNeschopenka.

Jaké jsou pro letošní rok potřebné doklady a tiskopisy při vzniku dočasné pracovní neschopnosti?

 

Lékař při vzniku dočasné pracovní neschopnosti vystaví občanovi (přesněji pojištěnci) tiskopis „Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti“, který má 5 propisovacích dílů. Lékař tři díly předá pojištěnci, a to:

·         II. díl – „Průkaz práce neschopného pojištěnce a hlášení OSSZ o ukončení dočasné pracovní neschopnosti“ (se žlutým pruhem), který slouží jako průkaz neschopného pojištěnce. Tento díl má pojištěnec po celou dobu trvání dočasné pracovní neschopnosti u sebe a při jejím ukončení jej odevzdá ošetřujícímu lékaři.

·         III. díl – „Hlášení zaměstnavateli o vzniku dočasné pracovní neschopnosti“ (s modrým pruhem). Tento díl předá práceneschopný zaměstnanec svému zaměstnavateli jako odklad k uplatnění nároku na náhradu mzdy nebo platu v prvních 14 kalendářních dnech trvání pracovní neschopnosti a k omluvení nepřítomnosti v práci. OSVČ si jej ponechá.

·         IV. díl – „Žádost o nemocenské“ (s růžovým pruhem). Tímto dílem uplatňuje pojištěnec nárok na nemocenské, pokud je dočasná pracovní neschopnost delší než 14 kalendářních dnů. Zaměstnanec tento díl po doplnění údajů na druhé straně tiskopisu v části „Prohlášení“ (tj. doplnění čísla účtu a kódu banky, na který chce dávku poukázat nebo adresy, chce-li dávku vyplatit prostřednictvím pošty) předá svému zaměstnavateli. OSVČ předá tento díl po doplnění údajů přímo OSSZ, u které je registrována.

·         Vznikla-li pracovní neschopnost následkem úrazu, je třeba, aby pojištěnec také doložil, že pracovní neschopnost nevznikla z důvodů uvedených v § 31 zákona o NP (např. jako bezprostřední následek opilosti), tj. v případech, kdy nemocenské náleží jen v poloviční výši. V takovém případě vyplní tiskopis „Záznam o úrazu“, popř. písemně prohlásí, jakým způsobem k úrazu došlo.

·         Pro výplatu náhrady mzdy nebo platu a nemocenského je pojištěnec povinen prokázat vedle vzniku dočasné pracovní neschopnosti, též její trvání k určitému dni. Bez prokázání trvání dočasné pracovní neschopnosti nelze náhradu mzdy nebo platu vyplatit.

·         V. díl – „Rozhodnutí o ukončení dočasné pracovní neschopnosti – hlášení zaměstnavateli“ (s růžovým pruhem). Tento díl obdrží pojištěnec od ošetřujícího lékaře při ukončení dočasné pracovní neschopnosti. Zaměstnanec předá tento díl vždy svému zaměstnavateli. OSVČ jej předává příslušné OSSZ jen v případě, že pracovní neschopnost je delší než 14 kalendářních dnů.

·         „Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény“ (tzv. lístek na peníze). Tento tiskopis vydá pojištěnci ošetřující lékař. Jestliže dočasná pracovní neschopnost je delší než 14 kalendářních dnů, je ošetřující lékař povinen pro účely výplaty náhrady mzdy nebo platu vystavit pojištěnci tento tiskopis vždy ke 14. dni trvání dočasné pracovní neschopnosti. Na požádání pojištěnce může pro účely výplaty náhrady mzdy nebo platu vystavit ošetřující lékař tento tiskopis i před uplynutím 14 kalendářních dnů od vzniku dočasné pracovní neschopnosti, např. k poslednímu dni kalendářního měsíce a poté vystaví další tiskopis ke 14. kalendářnímu dni trvání dočasné pracovní neschopnosti. Pro účely výplaty nemocenského je ošetřující lékař povinen potvrdit trvání dočasné pracovní neschopnosti nejméně jedenkrát měsíčně, a to zpravidla ke dni kontroly zdravotního stavu, popř. na požádání pojištěnce k jinému datu. Trvání pracovní neschopnosti však lze potvrdit jen ke dni vydání tiskopisu nebo nejvýše tři kalendářní dny dopředu. Tiskopis zaměstnanec předává svému zaměstnavateli, OSVČ přímo příslušné OSSZ.

Obdobně se postupuje při uplatnění nároku na nemocenské z důvodu karantény. Nárok se uplatňuje tiskopisem „Potvrzení o nařízení karantény“, který má 5 propisovacích dílů. Tiskopis vystavuje orgán ochrany veřejného zdraví nebo ošetřující lékař. Zaměstnanci předá při nařízení karantény, a to I. a III. díl tohoto tiskopisu. Po ukončení karantény IV. díl tiskopisu. Je-li karanténa dlouhodobá, prokazuje trvání karantény tiskopisem „Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény“, který mu vydá orgán ochrany veřejného zdraví nebo ošetřující lékař. OSVČ předá OSSZ III. a IV. díl „Potvrzení o nařízení karantény“ jen v případě, že karanténa je delší než 14 kalendářních dnů.

Nemůže-li pojištěnec vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nebo z jiných vážných důvodů (např. proto že je v bezvědomí) uplatnit nárok na výplatu dávky nebo ji přijímat, může OSSZ ustanovit jinou fyzickou osobu jako zvláštního příjemce dávky. S ustanovením zvláštního příjemce musí souhlasit pojištěnec i osoba, která má být ustanovena zvláštním příjemcem. Souhlas pojištěnce se nevyžaduje v případě, kdy vzhledem k svému zdravotnímu stavu nemůže podat vyjádření (tuto skutečnost je třeba doložit potvrzením ošetřujícího lékaře).

 

eNeschopenka v roce 2020

Od 1. ledna 2020 bude zaveden projekt eNeshopenky.

Jak bude tato agenda fungovat v praxi?

 

Zavedení neschopenek je součástí elektronizace státní správy. Projekt eNeschopenky si klade za cíl zjednodušení administrativní náročnosti v procesech dočasné pracovní neschopnosti, snížení počtu dílů ze stávajících pěti na tři, zrychlení procesu výplaty dávek, zvýšení uživatelské přívětivosti pro lékaře formou softwarové podpory pro vyplňování a odesílání a v neposlední řadě též poskytnutí online informace zaměstnavateli o jeho nemocných zaměstnancích.

Nově tak dojde ke zjednodušení toku informací mezi nemocným, lékařem, zaměstnavatelem a ČSSZ.

Pro novou eNeschopenku bude lékař od 1. 1. 2020 vystavovat pouze tyto formuláře:

·         1. díl neschopenky – „Hlášení o vzniku dočasné pracovní neschopnosti“ (elektronicky),

·         2. díl neschopenky – „Průkaz práce neschopného pojištěnce“ (pouze tisk),

·         3. díl neschopenky – „Hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti“ (elektronicky).

·         Kromě těchto základních formulářů se ještě budou vystavovat:

·         pouze v případě pojištěnce z jiného státu než EU – „Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti“ – ke 14. dni a každý další měsíc trvání (pouze tisk)

·         „Hlášení ošetřujícího lékaře“ – záznam změn týkajících se pracovní neschopnosti (elektronicky).

Testovací provoz eNeschopenky bude nasazen od 1. 10. 2019 a od 1. 1. 2020 bude systém fungovat již naostro.

 

Výhody eNeschopenky

eNeschopenka přinese do praxe mnohé výhody.

Jaké výhody přinese zavedení eNeschopenek?

 

Mezi hlavní klady využívání eNeschopenky v praxi bude rozhodně patřit:

·         lékaři nebudou muset ručně vyplňovat papírové formuláře Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti,

·         většina dat, která se do formulářů zapisují, bude získána z evidence v lékařském softwaru, nebude tedy třeba je opakovaně opisovat,

·         odpadne nutnost zasílání papírových formulářů na OSSZ,

·         lékař bude moci elektronicky sledovat zpracování odeslaných formulářů a v případě zjištěné chyby je bude moci elektronicky opravit.

 

(Více se nejen o tomto tématu dočtete v odborné tematické publikaci 100 otázek Nemocenské pojištění, Zaměstnávání, v měsíčníku PaM 9/19 a úplné znění zákona po novele najdete v Aktualizaci III/3)

 



 

 
 
P6 V LEGISLATIVĚ




Částka 105, rozeslaná dne 24. září 2019

244. Zákon, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
245. Nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu podle § 28 odst. 3 zákona o podporovaných zdrojích energie pro rok 2020
246. Vyhláška o výši ročního příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu pro rok 2020
247. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti Kolektivní smlouvy vyššího stupně

Částka 104, rozeslaná dne 19. září 2019

243. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů

Částka 103, rozeslaná dne 19. září 2019

240. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Reinvestiční státní dluhopis České republiky, 2020–2026, FIX %
241. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Proti-inflační státní dluhopis České republiky, 2020–2026, CPI %
242. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Fixní státní dluhopis České republiky, 2020–2026, 1,25 %

Částka 102, rozeslaná dne 18. září 2019

236. Nařízení vlády o ocenění udělovaném předsedou vlády
237. Vyhláška o vydání zlaté mince „Hrad Švihov“ po 5 000 Kč
238. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení Kolektivní smlouvy vyššího stupně
239. Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků nových voleb do zastupitelstev obcí konaných dne 14. září 2019




 

 
 
CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT



Daňový kalendář - DUBEN 2003

Termíny pro praxi v říjnu 2019


Termín zákonné povinnosti

Charakteristika zákonné povinnosti

Povinná osoba a zákon v platném znění

Sankce za nesplnění povinnosti

8. října

Úterý

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za září 2019

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

15. října

Úterý

Zaplacení zálohy na daň silniční za III. čtvrtletí 2019

Poplatník daně silniční

§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

20. října

Neděle (!)

Podání přiznání a zaplacení DPH za II. čtvrtletí 2019 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa alias „MOSS

Uživatel (ve smyslu DPH)

§ 110q, § 110r odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

 

 

21. října

Pondělí

(za neděli 20. 10.)

 

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za září 2019

Zaměstnavatel

§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2019

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2019

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Pokuta až 50 000 Kč za nepředložení předepsaného tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního zabezpečení ve stanovené lhůtě.

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2019

Zaměstnavatel

§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2019

Zaměstnavatel

§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Za včasné nepředložení předepsaného tiskopisu přehledu může zdravotní pojišťovna uložit pokutu až 50 000 Kč.

 

25. října

Pátek

Podání přiznání k DPH a její zaplacení za září 2019 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím

Plátce DPH

§ 99, § 99a, § 101 odst. 1 až 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení (přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení.

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Podání kontrolního hlášení plátce za září 2019 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období

Plátce DPH

§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na závažnosti provinění.

Podání souhrnného hlášení plátce za září 2019, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce

Plátce DPH

§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

 

Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše 500 000 Kč.

Podání přiznání k DPH identifikované osoby za září 2019, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)

§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení (přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení.

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za září 2019, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce

Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)

§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše 500 000 Kč.

Podání přiznání a zaplacení daně z hazardních her za II. čtvrtletí 2019

Poplatník daně z hazardních her

§ 1, § 6 a § 9 zákona č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení (přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně za každý následující den prodlení.

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

 

 

 

31. října

Čtvrtek

Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2019

Plátce daně z příjmů vybírané srážkou

§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Oznámení plátce daně, který je plátcem příjmu plynoucího v září 2019 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá zdanění v ČR, ale s výjimkou příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených či nezdaňovaných do částky 100 000 Kč)

Plátce příjmu plynoucího do zahraničí

§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše 500 000 Kč.

Odvod zajištění daně sraženého v září 2019 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění daně

Plátce zajišťující daň z příjmů

§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za říjen 2019

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14 odst. 6, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za říjen 2019

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Odvod pojistného na zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2019

Zaměstnavatel

§ 365 zákona č. 262/2006 Sb., „nový“ zákoník práce,

§ 205d zákona č. 65/1965 Sb., „starý“ zákoník práce, ve znění do 31. 12. 2006,

§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání

Nebylo-li pojistné zaplaceno řádně a včas, zvyšuje se o 10 % dlužné částky za každý započatý měsíc.

Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH jako plátce od 1. 1. 2020, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace, obdobně ohledně přistoupení či odstoupení jednotlivých členů skupiny

§ 95a odst. 2 a 3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

K požadované změně statusu DPH dojde nejdříve až za rok od 1. 1. 2021.

* * *

 

 
 
BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

 
JAK DOBŘE ZAPŮSOBIT NA NOVÉM PRACOVIŠTI

Začátek působení na novém pracovišti zřejmě nikdy není jednoduchý, ať už do práce nastupuje absolvent, nebo zkušený člověk několik let před důchodem. Ten první je možná nabitý novými informacemi, které získal během studia, a možná je i vystrašený, možná bude svůj strach maskovat přehnanou suverenitou. Ten druhý je možná víc v pohodě, protože už těch začátků zažil několik a zhruba ví, co ho čeká. Možná ...

 

OKOLNOSTI, ZA NICHŽ SE OCITÁME V POZICI „TOHO NOVÉHO“, jsou různé a každý z nás má svůj způsob, jak se s danou situací vypořádat. Zaměříme se na některá fakta, která nástup na nové pracoviště ovlivňují, a také poskytneme několik tipů, které vám pomohou zdolat možné překážky a udělat dobrý dojem.

 

STRES NEMUSÍ NUTNĚ PROVÁZET PRVNÍ DEN V PRÁCI - Ale – pokud si vzpomeneme na všechna svoje „poprvé“, nebylo tam vždycky trochu napětí, nejistoty z nového – první třída, první rande, první zkouška ve škole, první třídní schůzky v pozici rodiče? I když si na podrobnosti přesně nevzpomenete, pocit určitého strachu, ale i zvědavosti a očekávání se asi většině z nás vryje do paměti. Někomu se potí ruce, jinému buší srdce nebo má stažený žaludek – klasické projevy stresu. Je to přece jen krok do neznáma. A ani ten největší odborník, s hromadou životních a pracovních zkušeností nepovažuje první dny na novém pracovišti za jednoduché.

 

Během prvního dne v práci chce většina lidí zapůsobit, udělat dobrý dojem. Záleží nám na tom, abychom se dobře „zapsali“, protože v té práci zřejmě chceme nějakou dobu vydržet. Pokud vstupujeme skutečně do úplně neznámého prostředí, kde neznáme lidi ani systém fungování, stres nás může pohltit až do té míry, že nám způsobí problém v úplně běžné, neformální komunikaci.

 

PRVNÍ DOJEM – i když lidi na vzdělávacích kurzech stále upozorňujeme na to, že první dojem by pro nás neměl být určující, mnozí na něj dají. Úsudek o neznámém člověku se vytváří během několika minut prvního kontaktu. I proto se snažíme představit se v co nejlepším světle, vzbudit důvěru a udělat dobrý dojem. Přehnaná snaha co nejlépe zapůsobit může mít úplně opačný efekt. Nepřirozená konverzace, přehnaná žoviálnost až hlučnost jsou znakem nejistoty a nepůsobí dobře.

Proto je vhodné přemýšlet o tom, jak se na první den v práci připravit – co si oblečete, jak se upravíte, o čem chcete hovořit, a o čem naopak nechcete, co o své nové práci potřebujete zjistit, jaké informace vám ještě chybějí.

 

První dny v novém působišti jsou určeny zejména k tomu, abyste se seznámili s novým prostředím, se způsobem práce v dané organizaci a samozřejmě s novými kolegy. Na tyto situace je třeba si připravit přátelský úsměv. Lidé, kteří se usmívají, jsou všeobecně vnímáni jako otevřenější, přátelštější. Neznamená to, že máte ráno nastavit ústa do širokého úsměvu a setrvat tak osm hodin. To jistě ne. Ale je dobré mít na paměti, že uvolněný úsměv bude určitě přínosem.

 

Hovoříme o otevřenosti, ale ne o přehnané přátelskosti k lidem, které zatím neznáme. Pokud patříte k lidem, kteří si rádi s jinými tykají, a nedělá vám problém ani věkový rozdíl, během prvních dnů na to není nejvhodnější doba. Když vám bude některý z kolegů natolik sympatický, že byste měli chuť si s ním potykat, doporučujeme zůstat u vykání a namísto příjmením ho začít oslovovat křestním jménem. Po nějaké době – když budou vaše sympatie přetrvávat – přijde tykání přirozeně samo. Výřeční lidé by v novém působišti měli být opatrní, není to doba určená k tomu, abyste kolektiv seznamovali s celou svou rodinnou historií. Ne každého to musí zajímat, i sdílení informací o sobě je třeba dát čas. Kolegům, ale i sobě – abyste zjistili, komu a co říci chcete a můžete. V případě, že dostanete otázku směřující k vašemu soukromí, je pak jen na vás, do jaké hloubky půjde vaše odpověď.

 

PŘEDSTAVOVÁNÍ – je úplně to první, čím můžete začít budovat svou image v novém působišti. Stručné okénko do etikety.

 

Známý odborník na etiketu Ladislav Špaček radí:

·         základem je vzorec: žena – starší – nadřízený. Muž se představuje ženě, mladší staršímu a podřízený nadřízenému.

·         Zdravte nahlas a zřetelně, při pozdravu se dívejte do očí a usmívejte se.

·         Důležitější může projevit své potěšení ze seznámení. U méně důležitého se automaticky předpokládá, že ho seznámení těší, a proto potěšení nevyjadřuje.

 

K představování patří i podání ruky. I to má svá pravidla. Špaček upozorňuje: nemačkat, nedrtit ani netřást jako se šejkrem!

·         Stisk má být pevný a má trvat nejdéle sekundu,

·         ruce se nepodávají přes překážku (např. přes stůl),

·         když si podáváte ruce ve skupině, tak nikdy ne „do kříže“,

·         žena, starší a nadřízený podávají ruku jako první,

·         podávání ruky doplňte úsměvem a pohledem do očí,

·         muž při podání ruky vždy stojí; pokud sedí, musí vstát,

·         komu se potí ruce, měl by s sebou nosit kapesník, kterým si vlhké ruce před samotným podáním ruky nenápadně otře.

 

Tipy:

·         do práce přijďte včas,

·         pokuste se dohodnout s nadřízeným, aby vás představil ostatním kolegům,

·         zjistěte, jakou má firma firemní kulturu – jaký styl oblečení je požadován, jaké jsou normy chování,

·         tykání na pracovišti může navrhnout pouze šéf; dokonce i ženám, které jsou o dost starší než on sám,

·         na pracoviště nepatří „vtipné“ poznámky na adresu jiných kolegů, dvojsmyslné narážky, příliš hlasité telefonování či soukromé návštěvy v kanceláři, kterou máte společnou s dalšími kolegy,

·         na pracovišti první zdraví podřízení svého šéfa, bez ohledu na věk a pohlaví,

·         při pozdravu si vyndejte ruce z kapes, případně cigaretu z úst.

 

První týdny na novém pracovišti – někdy má člověk pocit, že informací, které dostane během prvních týdnů a které se musí naučit, je nekonečně mnoho. Pokud si něco nedokážete zapamatovat, není vám to úplně jasné, nestyďte se zeptat. Čím více budete skrývat své nedostatečné pochopení problému, tím trapněji si budete připadat, až přijdou na to, že jste lhali. I toto může být důvod, který vám znepříjemní první dny v práci. Je pochopitelné, že na některé věci zpočátku zapomenete, spletete se ve jménu kolegy nebo nedodáte kolegovi podklady včas – protože jste si dostatečně neujasnili zadání. Důležité je, aby se tyto situace dennodenně neopakovaly. O tom, že sebevědomí otevírá mnohé dveře, není třeba dlouze hovořit. Ale i příliš sebevědomí škodí. Ideální je, když se zaměříte jen na svou práci, a to, že máte dostatečně vysoké sebevědomí a přiměřené schopnosti, budete průběžně prokazovat svými pracovními výsledky. Pokud se vám podařilo dobře zapůsobit ve svůj první pracovní den, je třeba tento dobrý dojem podporovat.

 

Několik tipů, jak na to:

·         Přicházejte dříve: pokuste se pravidelně přicházet do práce o 15 minut dříve nebo ji opouštějte o 15 minut později. Budete mít více času dokončit svou práci a vaši kolegové budou věřit tomu, že dokážete pracovat na vyšší obrátky. Tato doba vám zároveň umožňuje zorganizovat váš nadcházející pracovní den. Lidé, kteří odcházejí z práce pár minut po směně, nebo ti, co tam chodí o pár minut dříve, jsou vnímáni mnohem více jako oddaní a loajální.

·         Dbejte na oblečení: image je důležitá. První, co lidi udeří do očí a utkví jim v paměti, je to, jak vypadáte. Ostatní důležité informace o vás se dozvídají až později. Myslím, že je důležité umět se správně obléci a přizpůsobit váš vzhled tomu, kam se právě chystáte.

·         Udržujte pořádek a přehled: pokuste se udržet si určitý pořádek v tom, co právě děláte. Zorganizovaná práce je důležitý krok k tomu, abyste nezmeškali žádný termín, setkání nebo jiné důležité úkoly.

·         Vzdělávejte se: v dnešní době, kdy se technologie rozvíjejí velmi rychle a každý den přináší množství informací, možná budete průběžně potřebovat další vzdělání. Získat některé certifikáty je velmi jednoduché. Pokud se chcete posunout vpřed, jinou možnost nemáte a je lepší začít dříve, nežli později. Nečekat, až vás někdo vyzve, iniciativa by byla v tomto případě na místě.

·         Buďte pozitivní: máme na mysli celkové vaše naladění a postoj k věcem. Je příjemnější, když se na věci díváte z té lepší stránky a nejste a priori negativističtí (to se nemůže podařit ... to je náročné... s tím budou jen problémy). To všechno přináší prospěch i vaší práci. Někdy je to náročné – hledat na věcech jen pozitiva. Ale zkuste to.

 

JAK VYCHÁZET S KOLEGY I NADŘÍZENÝMI – někdy děláme chybu, když máme pocit, že na novém pracovišti umíme dělat všechno lépe než původní zaměstnanci. Dopřejte si dostatek času na to, abyste pochopili aktivity, které se na pracovišti dějí, zorientovali se ve vztazích, které jsou zaběhnuté, a pak přinášejte návrhy. Váš postoj by mohl ostatní dráždit a mohli by vás označit za povýšeného a přemoudřelého. Také se mohou cítit změnami ohroženi.

Pokud budete zpočátku převážně jen poslouchat a pozorovat, můžete mnoho získat. O firmě, k níž nyní patříte, se toho můžete mnoho dozvědět. Říká se, že máme dvě uši, ale jen jedna ústa, takže bychom měli dvakrát tolik poslouchat, než mluvit.

Pokud chcete dobře vycházet s kolegy, bylo by vhodné vyhnout se pomluvám. Na začátku pro vás může být těžké zorientovat se v tom, kdo s kým a jak vychází. Časem si samozřejmě uděláte na věci a vztahy svůj názor, ale případné problémy je dobré řešit přímou a otevřenou komunikací, a ne pomlouváním za zády dotyčného. Když ve vaší přítomnosti někdo začne mluvit o třetí – nepřítomné – osobě, vyslechněte, co má na srdci, ale nevyjadřujte se k tomu. To, co říká, může být pravda, ale nemusí. Co když za dvě hodiny bude podobně v jiné kanceláři vykládat o vás. Případně – co když si vás chtěl otestovat, jak zareagujete? Zda se k pomlouvání přidáte, nebo zachováte zdvořilé mlčení...

Pokuste se nedělat věci, které by mohly vadit vašemu okolí. Možná si vaší zdvořilosti nikdo nevšimne, ale nevhodné chování si určitě zapamatují všichni. Alespoň ze začátku se vyhněte vyprávění dvojsmyslných vtipů. Povahu svých spolupracovníků neznáte dost dobře na to, abyste věděli, jak na ně budou reagovat. Stejně tak nepoužívejte elektronickou poštu společnosti k rozesílání vtipů svým přátelům. Nikdy nevíte, komu se vaše e-maily dostanou do rukou.

Kromě pomlouvání jsou dalším kamenem úrazu drby. Ty se považují za neoficiální zpravodajský kanál každého pracoviště. Jak ale vznikají? Kolik je na dané informaci pravdy. To nikdy nemůžete na sto procent vědět. Pokud vás informace zaujme, snažte se ji ověřit. Rozhodně je neposílejte dál a nepřispívejte k šíření drbů po firmě.

Pravděpodobně nechcete svou novou kariéru zahájit tím, že si vysloužíte pověst „drbny“.

 

CO JEŠTĚ MÍT NA PAMĚTI – těch věcí bychom uměli vyjmenovat nespočet. A někteří by řekli, že všem okolo ani tak nemůžeme vyhovět, takže hlavně je třeba zůstat sám sebou. Myslím, že pravda je někde uprostřed a je dobré si některé věci uvědomit a zkusit je alespoň zohlednit.

Vzpomeňte si, jak vás někdy ovanula těžká vůně parfému, když okolo vás proběhl někdo, kdo to s tou vůní ráno přehnal. Když to přeženete vy, možná to bude nepříjemné kolegovi u vedlejšího stolu. Vyhýbejte se všemu, co by mohlo kolegům vadit (česneková pomazánka na svačinu, makrela na oběd, hlasitý smích). Do telefonu se snažte mluvit potichu, abyste nerušili ostatní, a soukromé hovory omezte na minimum. Neposlouchejte a nekomentujte telefonáty kolegů. Pokud máte nutný soukromý telefonát, vyjděte raději na chodbu nebo do vhodnějšího prostoru.

Sledujte svou neverbální komunikaci. Dávejte si pozor na překročení zón druhých lidí. Nemáme na mysli nějaké přesné centimetrové vzdálenosti, jen upozorňujeme na to, že někteří lidé mohou negativně vnímat, pokud jim jiní naruší jejich intimitu.

Intimní zóna je zóna milenců, v níž se málo mluví a prostředkem komunikace jsou tu smysly – především čich a hmat. V intimní zóně se pohybují nejbližší přátelé a rodinní příslušníci.

Osobní zóna začíná tam, kde končí intimní zóna, a sahá do vzdálenosti asi 120 centimetrů. Je to odstup, který si udržujeme od svých známých. V této zóně se pohybujeme jen na společenských posezeních u známých a přátel nebo při osobních rozhovorech s klienty. Pach těla náš nos vnímá už jen po zesílení jako vůni parfému nebo pach česneku.

Společenská zóna dosahuje vzdálenosti mezi 120–360 centimetrů. V tomto pásmu hovoří nadřízený s podřízeným, bavíme se s kolegy, kterým vykáme, nebo hovoříme s opravářem, který nám v koupelně opravuje pračku.

Veřejná zóna začíná u cca 360 centimetrů a sahá do nekonečna. Je to odstup, který volí například politici, prezidenti nebo jiné prominentní osoby. Toto pásmo je možné nazývat i únikovým pásmem, neboť je možné se v něm v případě potřeby i důstojně pohybovat.

Ohraničená pásma – distanční zóny nebo, chcete-li, teritoria jsou životní prostory i pro naši psychiku. To, že nám permanentně někdo narušuje naši intimní zónu, může vést k nervozitě, napětí, které se následně odrazí i na našem pracovním výkonu.

 

Závěr

Přejeme vám úspěšný start v nové práci a věříme, že naše tipy vám pomohou překonat nejistotu prvních dní.

 

Mgr. Mária Kopčíková

 



 
 
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

 

Poradce, měsíčník č. 2/2020 (IX/2019)

·         Zákon o inspekci práce s komentářem – JUDr. Ladislav Jouza

·         Zdanění dohod - změny v roce 2019 – Ing. Ivan Macháček

·         Vlastní zdroje v rozvaze – Ing. Zdenka Cardová

·         Úprava pravidel pro odpočet DPH při registraci a zrušení registrace plátce – Ing. Václav Benda

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 10/2019 (IX/2019)

·         Zákon o zaměstnávání – novela – JUDr. Eva Dandová

·         Daňové zvýhodnění na studující děti – Ing. Eva Sedláková

·         OSVČ – jak při přerušení podnikání – Ing. Antonín Daněk

·         Specifika záloh poplatníků na daň z příjmů – Ing. Martin Děrgel

·         Technické zhodnocení a opravy majetku – Ing. Helena Machová

·         Pohledávky v účetnictví a opravné položky – Ing. Zdenka Cardová

·         Zákoník práce v souvislostech zdravotního pojištění – Ing. Antonín Daněk

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 9-10/2019 (VIII/2019)

  • Zálohy a závdavky v účetnictví a daních – Ing. Martin Děrgel
  • Praktický průvodce účtováním podnikatelských subjektů – Ing. Vladimír Hruška
  • Problémy se zaměstnanci a jejich řešení – JUDr. Eva Dandová

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 10/2019 (IX/2019)

·         Změny v zaměstnávání cizinců – JUDr. Ladislav Jouza

·         Kontrola inspektorátů práce – JUDr. Jana Drexlerová

·         Odpovědnost vedoucího za neplatnou výpověď z pracovního poměru – JUDr. Ladislav Jouza

·         Může zaměstnavatel sledovat zaměstnance? – JUDr. Ladislav Jouza

·         Která školení musí absolvovat řidiči motorových vozidel? – Tomáš Neugebauer

·         Dokumentace škol – JUDr. Eva Dandová

·         Daňové a účetní odpisy u neziskových subjektů – vybrané problémy – Ing. Zdeněk Morávek

 

1000 řešení – měsíčník č. 9-10/2019 (VIII/2019)

·         Zálohy a závdavky – Ing. Helena Machová

·         Zdanění FO a PO po novele – Ing. Drahomíra Martincová, Ing. Ivan Macháček

·         Zdravotní pojištění – specifika – Ing. Antonín Daněk

·         Daň z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Účetnictví

·         Odvody

·         Zákoník práce

 

Veřejná správa – Poradce veřejné správy č. 9-10 (VIII/2019)

·         Zákon o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů

 

ODBORNÉ PUBLIKACE – NOVINKY:

  • Zákoník práce s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění zákoníku práce s komentářem, platy ve veřejné správě)
  • Školský zákon s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění školského zákona s komentářem, zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, vyhlášky ke školskému zákonu)
  • Ústava ČR, Listina základních práv a svobod, Zákon o volbě prezidenta republiky – aktuální znění
  • Daňové a nedaňové výdaje (2019) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
  • Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti (úplná znění zákonů ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
  • Zákon o DPH, Daňový řád (úplná znění zákonů ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
  • GDPR – nařízení, Zákon o zpracování osobních údajů (úplná znění zákonů ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
  • Optimalizace daně (postupy, jak vykázat optimální daňovou povinnost, tj. daňovou povinnost přiměřenou výšce obratu a ziskovosti odvětví podnikání)
  • 100 otázek a odpovědí – GDPR a zákoník práce (řešení na otázky zaměřené na oblastí ochrany osobních údajů, vybrané řešení případů z praxe podle zákoníku práce, odměňování a cestovní náhrady)
  • 100 otázek ZDP a DPH po novele (řešení na otázky zaměřené na daň z příjmů fyzických a právnických osob a daň z přidané hodnoty po novele)
  • 100 otázek Nemocenské pojištění, Zaměstnávání (řešení na otázky zaměřené na nemocenské pojištění po novele a zaměstnávání po novele)

 



PŘIPRAVUJEME

Poradce, měsíčník č. 3-4/2020 (X/2019)

·         Občanský zákoník s komentářem – JUDr. Jiří Nesnídal

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11-12/2019 (X/2019)

·         Ukončení roku z pohledu zákona o daních z příjmů – Ing. Eva Sedláková

·         Daňová povinnost při příjmech z pronájmu – Ing. Zdeněk Morávek

·         Paušální výdaje na dopravu z hlediska optimalizace – Ing. Ivan Macháček

·         Přílohy k zákonu o DPH – Ing. Zdeněk Kuneš

·         Rozvržení pracovní doby – problémy praxe – JUDr. Eva Dandová

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 11-12/2019 (X/2019)

·         Majetek a závazky – účetně a daňově – Ing. Luděk Pelcl

·         Reklama a propagace z účetního a daňového hlediska – Ing. Vladimír Hruška

·         Pohledávky v účetnictví a opravné položky

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11-12/2019 (X/2019)

·         Poskytování dávek osobám se zdravotním postižením – novela – JUDr. Eva Dandová

·         Změna daně ze mzdy v důsledku zrušení karenční doby – novela ZP a ZDP – Richard W. Fetter

·         Zaměstnávání osob se zdravotním postižením – JUDr. Jana Drexlerová

·         Uplatňování občanského zákoníku v personální činnosti – JUDr. Ladislav Jouza

·         Práce na směny – JUDr. Ladislav Jouza

·         Narození dítěte a ZP v kontextu péče spojené s výkonem výdělečné činnosti – Ing. Antonín Daněk

·         Změny ve školských předpisech – JUDr. Eva Dandová

·         Soubory hmotných movitých věcí – Ing. Zdeněk Morávek

 

1000 řešení – měsíčník č. 11-12/2019 (X/2019)

·         Nemocenské pojištění po novele – JUDr. Eva Dandová

·         Optimalizace daně

·         Daň z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Účetnictví

·         Odvody

·         Zákoník práce

 

 

 
 
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích

 
Zálohy a závdavky v účetnictví a daních
Má se za to, že co dala jedna strana druhé před uzavřením smlouvy, je záloha. Závdavek se dává jako jistota, že dluh bude splněn a potvrzuje se tím, že smlouva byla uzavřena. Kdy musíte poskytovat zálohu zaměstnanci? Jak postupují plátci DPH při zálohách a závdavkách? Máte povinnost platit zálohy na silniční daň?
To je jenom pár otázek, na které naleznete odpovědi v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům, …

1. DÚVaP 9-10/2019 - Zálohy a závdavky v účetnictví a daních - příspěvek - Ing. Martin Děrgel
(A5, 224 str.)


2. DaÚ 9/2019 - Účtování záloh na zboží a služby - příspěvek - Ing. Martin Děrgel - JUDr. Eva Dandová
(A5, 80 str.)


3. Účtování - zákony a předpisy - zákon o účetnictví s komentářem, ČÚS ... - odborná tematická publikace - Ing. Zdenka Cardová
(A5, 282 str.)


4. 100 otázek ZDP a DPH po novele - odborná tematická publikace
(A5, 128 str.)


5. DÚvaP 8/2019 -České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb. - úplné znění
(A5, 160 str.)

Cena balíčku je 827 Kč.
Cena balíčku s 55 % slevou je 373 Kč.
Ušetříte 454 Kč.

Nemocenské a sociální pojištění - novela (2.)
Novela zákona o nemocenském pojištění přinesla od počátku příštího roku zavedení eNeschopenky. Jaké výhody přináší e Neschopenka? Jaké byly důvody zavedení eNeschopenky? Jaké hlavní změny a výhody přináší eNeschopenka? Jaký bude postup při jejím vyplňování? Jaké nové prává a povinnosti budou mít zaměstnavatelé?
Čtěte v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, zaměstnavatelům, podnikatelům, živnostníkům, zaměstnancům …

1. 100 otázek a odpovědí Nemocenské pojištění, Zaměstnávání - odborná tematická publikace
(A5, 120 str.)


2. Poradce 2/2020 - Novela zákona zavedla eNeschopenku - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
(A5, 240 str.)


3. Poradce 2/2019 - Zákon o zdravotním pojištění s komentářem - komentář - Ing. Antonín Daněk
(A5, 296 str.)


4. Pomocník mzdové účetní - odborná tematická publikace
(A5, 80 str.)


5. 1000 řešení 6-8/2019 - OSVČ a zálohy ve zdravotním pojištění - praktické příklady
(A5, 208 str.)

Cena balíčku je 744 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 372 Kč.
Ušetříte 372 Kč.

Pobyt cizinců v ČR - změny
Nedostatek pracovních sil nutí zaměstnavatele k tomu, aby zaměstnávali větší počet cizinců. Novela zákona o pobytu cizinců změnila a doplnila zákon o pobytu cizinců na území ČR. Cizinci mají nyní "volnější" přístup na náš pracovní trh. Novela stanoví zejména podmínky vstupu a pobytu státních příslušníků třetích zemí za účelem výzkumu, studia, stáže, dobrovolnické služby, programů výměnných pobytů žáků či vzdělávacích projektů a činnosti au-pair …
V každodenní praxi ocení balíček zaměstnavatelé, podnikatelé, mzdové účetní, personalisté, živnostníci, ekonomové …

1. 100 otázek a odpovědí Nemocenské pojištění, Zaměstnávání, Zaměstnávání cizinců - odborná tematická publikace
(A5, 104 str.)


2. PVS 9-10/2019 - Zákon o pobytu cizinců na území ČR … - úplne znění zákona
(A5, 144 str.)


3. 100 otázek GDPR, ZP - odborná tematická publikace
(A5, 120 str.)


4. Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti - úplná znění, edice Zák§ny do kapsy
(A6, 272 str.)


5. Ústava ČR, Listina základních práv a svobod - aktuální znění
(A6, 120 str.)


6. Aktualizace III/4, Zákony IIIA/2019 - Zákon o zaměstnanosti, zákoník práce … - úplná znění zákonů
(A5, 96 str.)(A5, 320 str.)

Cena balíčku je 624 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 312 Kč.
Ušetříte 312 Kč.

Inspekce práce - kontrola a pokuty
Zákon o inspekci práce se vztahuje na zaměstnavatele, kteří mají tzv. podnikatelský, ale i nepodnikatelský charakter. Zákon musí dodržovat i osoby samostatně výdělečné činné, pokud zaměstnávají zaměstnance. Které povinnosti inspektoráty kontrolují? Jaká práva a povinnosti mají inspektoři při kontrole? Jaké pokuty hrozí za nedodržení povinností?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům, mzdovým účetním, OSVČ …

1. Poradce 2/2019 - Zákon o inspekci práce s komentářem - komentář - JUDr. Ladislav Jouza
(A5, 240 str.)


2. DÚVaP 6-7/2019 - Pracovní poměr - chyby zamětnavatelů - příspěvek - JUDr. Ladislav Jouza
(A5, 240 str.)


3. Zákoník práce s komentářem - zaměstnávání - odborná tematická publikace - JUDr. Ladislav Jouza
(A5, 608 str.)


4. GDPR, Zákon o zpracování osobních údajů - úplná znění, edice Zák§ny do kapsy
(A6, 256 str.)


5. Povinnosti zaměstnavatele 2019 - odborná tematická publikace - Ing. Luděk Pelcl
(A5, 96 str.)


6. Daňové a mzdové zákony 2019 - odborná tematická publikace - ZDARMA
(A5, 576 str.)

Cena balíčku je 857 Kč.
Cena balíčku s 55 % slevou je 386 Kč.
Ušetříte 471 Kč.



Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.

RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page