Em@ilové noviny

 

č. 17/2014

18.9.2014

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

V letních měsících 2014 byla přijata řada právních předpisů, které zasahují a ovlivňují právní úpravu zaměstnanosti a novelizují zákon o zaměstnanosti. Jaké změny nastanou v zaměstnávání osob se zdravotním postižením? Co jsou tzv. zaměstnanecké karty pro cizince? Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 SB. ovlivňuje trh práce již 10 let. Za tuto dobu byl několikráte novelizován s ohledem na společensky – ekonomickou a sociální situaci.
Proto jsme do dnešního Tématu novin zvolili příspěvky na témata Zákon o zaměstnanosti - novela

V rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají, najdete praktické dotazy čtenářů k zákonu o zaměstnanosti.

Odvodové povinnosti si připomeneme v rubrice Termíny pro praxi.

Módním hitem posledních měsíců, a to bez ohledu na věkovou kategorii anebo pohlaví podnikatele, je bezpochyby skákání na trampolíně, a proto jsme si v rubrice Praktická komunikace připravili článek na téma Jak zdravě poskakovat.

Z bohaté nabídky balíčků na tento měsíc vybíráme: Zákon o dani z nemovitých věcí, Smlouvy dle NOZ, Živnostenský zákon.

Přeji Vám příjemné a hlavně užitečné čtení a těším se na brzké setkání.
Katarína Galbavá
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:
 
 
TÉMA NOVIN
Zákon o zaměstnanosti - novela

 
DESATERO ZMĚN V ZÁKONĚ O ZAMĚSTNANOSTI - NOVELA

Jaké změny nastanou v zaměstnávání osob se zdravotním postižením? Co jsou tzv. zaměstnanecké karty pro cizince? Jaké úpravy nastaly při ukládání pokut za porušení pracovněprávních předpisů a další legislativní opatření podle prováděcích vyhlášek?

ZÁKON O ZAMĚSTNANOSTI Č. 435/2004 SB.,(dále jen „ZOZ“) ovlivňuje trh práce již 10 let. Za tuto dobu byl několikráte novelizován s ohledem na společensky – ekonomickou a sociální situaci. Poslední významné novely v podobě zákonů č. 64/2014 Sb., 101/2014 Sb. a 136/2014 Sb. jsou vyjádřeny v „desateru“, jak působí na zaměstnanecké vztahy.

1. ÚČINNOST NOVEL - Jedná se o změny v zaměstnávání osob se zdravotním postižením, zavedení tzv. zaměstnaneckých karet pro cizince, úpravy při ukládání pokut za porušení pracovněprávních předpisů a další legislativní opatření podle prováděcích vyhlášek. Změny nabývají účinnosti 1. ledna 2015, kromě novely:
  • zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, která upravuje řízení v oblasti zdravotně znevýhodněných osob. Tato novela nabyla účinnosti 1. srpna 2014,
  • právní úpravy zaměstnávání cizinců (tzv. zaměstnanecké karty), která nabyla účinnosti 8. května 2014.

2. PROTI NELEGÁLNÍ PRÁCI
Zákon č. 136/2014 Sb., novelizoval s účinností od 1. ledna 2015 i zákon o inspekci práce č. 251/2005 Sb.
Podle tohoto zákona mají inspektoráty práce kontrolní působnost v oblasti pracovněprávních předpisů, zejména zákoník práce č. 262/2006 Sb.,(dále ZP), zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., zákon č. 118/2000 Sb., na ochranu zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele) a další.
Kontroly inspektorátů práce zjišťují, že zaměstnavatelé neberou v úvahu zákonné pravidlo: pracuje–li u firmy občan v závislé práci, musí to být podle pracovní smlouvy nebo podle dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Posoudit, zda se jedná o nelegální práci nebo o živnostenskou činnost, není zrovna jednoduché. Existuje „právní“ hledisko: určit zda se jedná o závislou práci nebo o práci podle živnostenského oprávnění.
Obsah závislé práce vyplývá z § 2 a 3 ZP. Jde o vztah nadřízenosti a podřízenosti, osobní výkon práce zaměstnance pro zaměstnavatele podle pokynů zaměstnavatele, jeho jménem, za mzdu, plat nebo odměnu za práci, v pracovní době nebo jinak stanovené nebo dohodnuté době na pracovišti zaměstnavatele, případně na jiném dohodnutém místě, na náklady zaměstnavatele a na jeho odpovědnost. Ani jeden z těchto znaků u podnikatelské činnosti neexistuje. U závislé práce musí být splněny všechny uvedené zákonné znaky. Tato ustanovení nevylučují možnost, aby zaměstnavatel uzavíral s občanem, případně se svým zaměstnancem, tzv. obchodně – právní smlouvu. Jde o případy, kdy občan může určitou činnost pro zaměstnavatele vykonávat na základě živnostenského oprávnění jako osoba samostatně výdělečně činná nebo ji bude vykonávat bez tohoto oprávnění, ale s výše uvedenými znaky podnikání. Jestliže by občan pracovní činnost vykonával na základě živnostenského oprávnění, ale přitom by pracoval na pracovišti zaměstnavatele a jeho práce by měla všechny znaky závislé práce, jednalo by se o zastřený pracovněprávní vztah. Příjem z této činnosti by mohl být na základě kontroly finančního úřadu dodatečně zdaňován. Přitom vůbec není rozhodující, zda občan bude plnit úkoly, které vyplývají z předmětu činnosti zaměstnavatele nebo úkoly jiné, které s obsahem tohoto předmětu přímo nesouvisí.

3. JAK PROKÁZAT ŘÁDNÉ ZAMĚSTNÁNÍ - Prokazování legálního zaměstnávání bude spojeno, na rozdíl od dosavadní úpravy, s minimální zátěží zaměstnavatelů. V případě, že při kontrole na pracovišti zaměstnavatele nebudou předloženy doklady prokazující pracovněprávní vtah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, a u okresní správy sociálního zabezpečení bude zjištěno, že zaměstnavatel dosud nepřihlásil zaměstnance do evidence podle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, bude existovat podezření z možného porušení § 136 zákona o zaměstnanosti, tudíž o nelegální práci.

Jedná se od 1. ledna 2015 o dvě situace:
  • Zaměstnanec bude vykonávat u zaměstnavatele práci, která nezakládá účast na nemocenském pojištění (např. dohoda o provedení práce s měsíční odměnou nižší než 10 tisíc korun.) V tomto případě zaměstnavatel musí prokázat, že byl sjednán řádný pracovněprávní vztah, tedy písemná dohoda o provedení práce. V případě, že se mu to nepodaří prokázat, jedná se o nelegální práci (práce načerno).
  • V případě, že zaměstnavatel neprokáže existenci pracovněprávního vztahu, může si inspektorát práce ověřit u České správy sociálního zabezpečení, zda zaměstnavatel splnil povinnost oznámit okresní správě sociálního zabezpečení den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na nemocenském pojištění. (Jedná se např. o dohodu o provedení práce s měsíční odměnou vyšší jak 10 tisíc korun a dohody o pracovní činnosti s měsíční odměnou nad 2 500 Kč.) Jinak by se rovněž mohlo jednat o nelegální práci.

  • 4. PRACOVNĚPRÁVNÍ PÍSEMNOSTI - Podle § 135 ZOZ může inspektorát práce požadovat, aby kontrolovaná osoba předložila potřebné pracovněprávní doklady.Jelikož nelze předpokládat, že by fyzické osoby měly výše uvedené doklady s sebou denně na pracovišti, je možné je doložit kdykoliv v průběhu kontroly. Pracovištěm kontrolované osoby (zaměstnavatele) se pro účely zákona o zaměstnanosti rozumí místa určená nebo obvyklá pro výkon činnosti kontrolované osoby. Určeným pracovištěm zaměstnavatele je sjednané místo výkonu práce uvedené v pracovní smlouvě nebo v dohodě o provedení práce či o pracovní činnosti. Jedná–li se o případy, kdy je vzhledem k charakteru práce určeným pracovištěm zaměstnavatele vymezený obvod (např. území obce, města, území zemědělského hospodářského celku), kontrolní orgán ověří totožnost zaměstnance vykonávajícího práci a následně ověří existenci pracovněprávního vztahu kontrolou kopií dokladů prokazujících existenci pracovněprávrního vztahu v místě řídícího pracoviště zaměstnavatele pro daného zaměstnance, to je v místě pracoviště vedoucího zaměstnance, který dotyčného zaměstnance řídí.

    5. VYŠŠÍ POKUTY - Zákon č. 136/2014 Sb., novelizoval s účinností od 1. ledna 2015 i zákon o inspekci práce č. 251/2005 Sb. Podle tohoto zákona mají inspektoráty práce kontrolní působnost v oblasti pracovněprávních předpisů, zejména zákoník práce č. 262/2006 Sb.,(dále ZP), zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., zákon č. 118/2000 Sb., na ochranu zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele) a další. Z pracovněprávních předpisů, které inspektoráty kontrolují, je nejdůležitější ZP, antidiskriminační zákon, nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci. V této oblasti se významně zvyšují pokuty zaměstnavatelům od 1. ledna 2015. Nezajistí–li zaměstnavatel rovné zacházení se všemi zaměstnanci, nebo je diskriminuje anebo postihne zaměstnance za to, že se domáhal svých nároků, může dostat pokutu až do výše 1 milionu korun (dosud 400 000 Kč.) Pro uložení pokut jsou stanoveny lhůty, které se od 1. ledna 2015 vymezují nově. Při jejich nedodržení odpovědnost právnické osoby zaniká: do jednoho roku od dne, kdy se o správním deliktu správní orgán dozvěděl (dříve:uplynul–li 1 rok od zahájení řízení), nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl spáchán.

    6. ZDRAVOTNĚ ZNEVÝHODNĚNÉ OSOBY - Mezi nejvýznamnější změny v ZOZ patří nová definice zdravotně postižených osob. Zákonem č. 136/2014 Sb., bylo změněno ustanovení § 67 ZOZ. Osobami se zdravotním postižením jsou fyzické osoby, které jsou orgánem sociálního zabezpečení uznány:
  • Invalidními ve třetím stupni (jedná se osobu s těžším zdravotním postižením),
  • Invalidními v prvním nebo druhém stupni, nebo
  • zdravotně znevýhodněnými.

  • Novela ZOZ od 1. ledna 2015 zavedla nový pojem tzv. osoba zdravotně znevýhodněná a spojuje s ní určité „výhody“ nebo úlevy při začleňování do zaměstnání. Jedná se o osobu, která má zachovánu schopnost vykonávat soustavné zaměstnání nebo jinou výdělečnou činnost, ale její schopnost být nebo zůstat pracovně začleněna, vykonávat dosavadní povolání nebo využít dosavadní kvalifikaci nebo kvalifikaci získat jsou podstatně omezeny z důvodu jejího dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.

    Za dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav se považuje zdravotní stav, který podle poznatků lékařské vědy má trvat déle než jeden rok a podstatně omezuje tělesné, smyslové nebo duševní schopnosti a tím i schopnost pracovního uplatnění. Skutečnost, že se jedná o osobu se zdravotním postižením musí doložit fyzická osoba posudkem nebo potvrzením orgánu sociální ho zabezpečení v případech, kdy se jedná o invaliditu druhého nebo třetího stupně nebo potvrzením nebo rozhodnutím orgánu sociálního zabezpečení, kdy se jedná osobou zdravotně znevýhodněnou.

    7. ŘÍZENÍ O ZDRAVOTNÍM STAVU
    Řízení o vydání posudku nebo rozhodnutí o tom, že jde o osobu zdravotně znevýhodněnou se koná podle novelizovaného § 55 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Novela platí od 1. srpna 2014. Zahajuje je příslušná okresní správa sociálního zabezpečení (dále OSSZ) na základě písemné žádosti občana. Řízení nemůže být zahájeno v případě, že již probíhá řízení o přiznání invalidního důchodu nebo když byl občan uznán invalidním. Občan žádající o vydání posudku nebo rozhodnutí má však významnou povinnost: musí se podrobit vyšetření zdravotního stavu anebo předložit nálezy ošetřujících lékařů, sdělit nebo doložit další údaje, které jsou potřebné pro vypracování posudku. Pokud tyto povinnosti nesplní, může být řízení přerušeno až do doby, kdy se občan tomuto vyšetření podrobí nebo kdy předloží příslušné nálezy nebo údaje. V případě, že se tato osoba nepodrobí na výzvu OSSZ vyšetření zdravotního stavu nebo jinému odbornému vyšetření, přestane být na základě rozhodnutí tohoto orgánu zdravotně znevýhodněnou osobou.

    8. ÚHRADA NÁKLADŮ ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÉ OSOBY - Zdravotně postižení zaměstnanci mohou při začlenění na chráněné pracovní místo obdržet od úřadu práce:
  • prokázané jízdní výdaje z místa bydliště do místa konání pracovní rehabilitace a zpět,
  • prokázané výdaje na ubytování po dobu pracovní rehabilitace, pokud se koná mimo obec bydliště účastníka pracovní rehabilitace, maximálně však do výše 1000 Kč na den,
  • stravné ve dnech účasti na pracovní rehabilitaci, pokud se koná mimo obec bydliště účastníka pracovní rehabilitace,
  • pojištění pro případ škody způsobené účastníkem pracovní rehabilitace v rámci pracovní rehabilitace, popřípadě další pojištění spojené s pracovní rehabilitací v zahraničí.
  • Náklady hradí úřad práce účastníku pracovní rehabilitace bezhotovostně převodem na jeho účet vedený u peněžního ústavu nebo poštovní poukázkou anebo v hotovosti, a to do 30 kalendářních dnů ode dne jejich vyúčtování. Zaměstnavateli, který zřídil jedno chráněné pracovní místo pro zdravotně postiženého občana, může poskytnout příslušný úřad práce příspěvek na jeho zřízení až do výše osminásobku a pro osobu s těžším zdravotním postižením maximálně dvanáctinásobek průměrné mzdy v národním hospodářství, v současnosti 196 976 Kč a 295 464 Kč. Zřídí–li zaměstnavatel 10 a více chráněných pracovních míst, může být příspěvek vyšší. (Pro účely zaměstnanosti je průměrná mzda za 1-3 čtvrtletí 2013 v e výši 24 622 Kč.) Úřad práce může zaměstnavateli, který zřídil chráněné pracovní místo, uhradit provozní náklady (vyhláška MPSV č. 518/2004 Sb.).

    9. PŘÍSPĚVEK NA ZAMĚSTNÁVÁNÍ - Zaměstnavateli zaměstnávajícímu více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců, mezi něž se nově řadí i osoby zdravotně znevýhodněné, se poskytuje příspěvek na podporu zaměstnávání těchto osob formou částečné úhrady vynaložených na mzdy nebo platy a dalších nákladů. Příslušným úřadem práce pro poskytování příspěvku je krajská pobočka úřadu práce, v jehož obvodu má sídlo zaměstnavatel, který je právnickou osobou, nebo v jehož obvodu má bydliště zaměstnavatel, který je fyzickou osobou.
    Příspěvek náleží zaměstnavateli měsíčně ve výši 75 % skutečně vynaložených mzdových nákladů na zaměstnance v pracovním poměru, který je osobou se zdravotním postižením, včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance, nejvýše však 8 000 Kč. Jedná se o osoby s invaliditou prvního až třetího stupně. U osob zdravotně znevýhodněných je příspěvek nejvýše 4 000 Kč. Příspěvek se poskytuje pouze na ty zaměstnance, kteří pracují na chráněných pracovních místech zřízených nebo vymezených na základě dohody s Úřadem práce ČR.

    10. ZAMĚSTNANECKÉ KARTY-NOVÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA - Cizinec, kterým je pro účely zaměstnávání v ČR občan ze státu mimo EU a Evropského hospodářského prostoru,může být přijat do zaměstnání u české firmy jen tehdy, má–li platné povolení k zaměstnání a povolení k pobytu na území ČR, nebo je–li držitelem zaměstnanecké nebo modré karty. Jedná se o novou právní úpravu, která je obsažena v novele zákona o pobytu cizinců a v novém znění části ZOZ k zaměstnávání cizinců. Jedná se o zákon č. 101/2014 Sb., který nabyl účinnosti 8. května 2014. Zavedl se zvláštní druh povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání na území ČR – zaměstnanecká karta, která je základním obecným druhem povolení k dlouhodobému pobytu, jehož primárním účelem je zaměstnání. Vydání zaměstnanecké karty není omezeno požadavkem vysokoškolského nebo vyššího odborného vzdělání, jako je tomu u modré karty, a není ani omezeno státní příslušností cizince, jak tomu bylo u zelené karty. Zaměstnanecká karta bude vydávána v podobě jednotného povolení (povolení opravňující k pobytu i k zaměstnání). Bude vydávána i cizincům, kteří nepotřebují povolení k zaměstnání podle § 98 ZOZ, a dále cizincům vyslaným zahraničním zaměstnavatelem na území ČR k výkonu práce.

    (Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PaM 10/2014)


    NOVELA ZÁKONA O POBYTU CIZINCŮ NA ÚZEMÍ ČR A NOVELA ZÁKONA O ZAMĚSTNANOSTI

    Novelou je zaveden nový druh povolení k dlouhodobému pobytu cizinců, tzv. zaměstnanecká karta. Za jakých podmínek bude zaměstnanecká karta vydávána a na která volná pracovní místa? Jaký bude postup při změně zaměstnavatele nebo pracovního zařazení? Kde podat žádost o zaměstnaneckou kartu?

    Dne 9. června 2014
    byl publikován ve Sbírce zákonů zákon č. 101/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento zákon nabyl účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení tedy 24. června 2014. V následujících řádcích se společně podíváme, co přináší.

    Důvodem novely
    je především zajišťována implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/98/EU ze dne 13. prosince 2011 o jednotném postupu vyřizování žádostí, o jednotné povolení k pobytu a práci na území členského státu pro státní příslušníky třetích zemí a o společném souboru práv pracovníků ze třetích zemí oprávněně pobývajících v některém členském státě. Cílem směrnice je stanovení jednotného postupu vyřizování žádostí o vydání jednotného povolení k pobytu a práci na území členského státu pro státní příslušníky třetích zemí, včetně vymezení souboru práv pracovníků ze třetích zemí, kteří oprávněně pobývají v členském státě. S odkazem na tuto směrnici bude vydáván doklad, který bude v rámci jediného správního aktu zahrnovat jak povolení k pobytu, tak pracovní povolení.

    Nový zákon se týká především cizinců – občanů třetích zemí, kteří jsou na území České republiky v postavení zaměstnanců. Podle důvodové zprávy a zpráv o migraci z let 2009 – 2011 se jednalo o následující počty cizinců – občanů třetích zemí:
  • k 31. 12. 2009 celkem 91394 (z toho 73663 s povolením k zaměstnání),
  • k 31. 12. 2010 celkem 71370 (z toho 49118 s povolením k zaměstnání),
  • k 31. 12. 2011 celkem 63302 (z toho 36640 s povolením k zaměstnání).

  • V souvislosti s novelou zákona o pobytu cizinců na území ČR, resp. v souvislosti s implementací směrnice 2011/98/EU, bylo potřeba novelizovat zejména příslušná ustanovení zákona o zaměstnanosti, která se týkají oblasti zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí, a rovněž také příslušná ustanovení zákona o sociálních službách a státní sociální podpoře, která upravují okruh oprávněných osob nepojistných dávkových systémů, zákona o uznávání odborné kvalifikace, zákona o správních poplatcích a v neposlední řadě i zákoníku práce.

    Cílem novely zákona o pobytu cizinců na území ČR
    je zajištění souladu právní úpravy pobytu za účelem zaměstnání s citovanou směrnicí 2011/98/EU. Právní úprava pobytu cizinců na území České republiky za účelem zaměstnání se tedy změnila následovně:
    Ministerstvo vnitra bude vydávat nový druh povolení k dlouhodobému pobytu, a to tzv. zaměstnaneckou kartu. Jedná se o povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání, které má tzv. duální charakter, tj. že cizinec, který má zájem pracovat na území ČR, nemusí podávat zvlášť žádost o povolení k pobytu Ministerstvu vnitra a zvlášť žádat o povolení k zaměstnání Úřad práce. Na základě jediné žádosti, o které rozhodne Ministerstvo vnitra (za předpokladu splnění zákonných podmínek), bude vydáno povolení k pobytu a současně i k výkonu zaměstnání na území ČR. Namísto dosavadních dvou správních řízení bude vedeno toliko jedno správní řízení, a to Ministerstvem vnitra.

    Zaměstnanecká karta bude vydávána na volná pracovní místa zařazená v centrální evidenci volných pracovních míst vedené Ministerstvem práce a sociálních věcí. Úřadem práce bude vydáváno povolení k zaměstnání cizince pouze v omezených případech – v takových případech bude cizinec žádat rovněž o zaměstnaneckou kartu, ale v této podobě již nebude mít tzv. duální charakter. Tento charakter nebude mít ani v případě, kdy cizinec má podle zákona o zaměstnanosti volný přístup na trh práce.

    Dosavadní specifický druh povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání, který měl charakter duálního povolení – zelená karta se tímto zákonem ruší, neboť zavedením zaměstnanecké karty ztrácí opodstatnění. Prodloužení platnosti zaměstnanecké karty bude prováděno na základě závazného stanoviska Úřadu práce vydaného na základě žádosti Ministerstva vnitra. Při vydání závazného stanoviska bude Úřad práce přihlížet k situaci na trhu práce. Změna pracovního místa, resp. pracovní pozice bude podmíněna předchozím souhlasem Ministerstva vnitra, obdobně jako je tomu již ve stávající úpravě modrých karet.

    Vízum k pobytu nad 90 dnů nebude možné udělit, pokud by účelem pobytu cizince mělo být zaměstnání, neboť by zbytečně docházelo k právní nejistotě, pokud by byl připuštěn systém dvojkolejnosti tedy možnosti žádat o vízum k pobytu nad 90 dnů i o zaměstnaneckou kartu. Zaměstnaneckou kartu lze vydat na jakoukoli dobu přesahující 3 měsíce, tedy je nadbytečné, aby cizinec řešil svůj pobyt po dobu prvních 6 měsíců vízem k pobytu nad 90 dnů a v relativně krátké době následně žádal o vydání povolení k dlouhodobému pobytu.

    Hlavním cílem novely zákona je zajistit, aby cizinci, kteří na území České republiky již pobývají na základě víza k pobytu nad 90 dnů a získají zde zaměstnání, mohli v tomto zaměstnání pokračovat, resp. aby se toto zaměstnání stalo hlavním účelem jejich pobytu. Cizinci pobývající na území České republiky na základě víza k pobytu nad 90 dnů tedy budou moci na území požádat o vydání zaměstnanecké karty. V tomto případě bude vydání zaměstnanecké karty (obdobně jako v případě prodloužení její platnosti) podmíněno závazným stanoviskem Úřadu práce.

    Zaměstnanecká karta
    V souvislosti se zavedením zaměstnanecké karty se stanoví, že pobyt cizince na území delší než 3 měsíce nebude řešen prostřednictvím víza k pobytu nad 90 dnů. K tomuto účelu bude sloužit výhradně institut zaměstnanecké karty. Uvedená úprava skýtá cizinci více výhod oproti vízu k pobytu nad 90 dnů (např. i v rovině procesních práv v řízení o vydání zaměstnanecké karty, které je plně v režimu části druhé zákona č. 500/2004 Sb., správní řád). Toto pravidlo je současně zárukou přehlednosti úpravy pobytu za účelem zaměstnání, neboť v režimu pobytu za tímto účelem vylučuje dvojkolejnost, tedy možnost požádat jak o udělení víza k pobytu nad 90 dnů a následně o vydání povolení k dlouhodobému pobytu podle § 42 odst. 1 zákona o pobytu cizinců na území ČR, tak o vydání zaměstnanecké karty. V režimu účelu pobytu zaměstnání tedy vízum k pobytu nad 90 dnů není ani povinným, ale ani možným předstupněm dlouhodobého pobytu. Uvedené pravidlo ale současně nevylučuje, aby cizinec pobývající na území na základě víza k pobytu nad 90 dnů za jiným účelem než zaměstnání (např. za účelem rodinným) vykonával zaměstnání, pokud získá za tímto účelem pracovní povolení, resp. bude splňovat podmínky zákona o zaměstnanosti.

    Zaměstnanecká karta bude vydávána v podobě jednotného povolení (tj. povolení opravňující k pobytu i k zaměstnání), jak požaduje směrnice 2011/98/EU. Zaměstnanecká karta bude vydávána i cizincům, kteří nepotřebují povolení k zaměstnání podle § 98 ZZ, a dále cizincům vyslaným zahraničním zaměstnavatelem na území ČR k výkonu práce, kterým však bude vydáváno i nadále povolení k zaměstnání.

    Změna zaměstnavatele nebo pracovního zařazení držitele zaměstnanecké karty anebo zaměstnání cizince na další pracovní pozici nebo u dalšího zaměstnavatele bude (se stanovenými výjimkami) možná pouze po udělení souhlasu Ministerstvem vnitra. Uvedené změny budou možné pouze na pracovní místa evidovaná v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty (pokud se nebude jednat o cizince, který má volný přístup na trh práce).

    Nové ustanovení § 42g zákona stanoví konkrétní podmínky, za kterých je možné vydat zaměstnaneckou kartu. Podle odstavce 2 bude možné žádost o zaměstnaneckou kartu podat pouze na pracovní pozici evidovanou v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty. To se netýká skupiny cizinců s volným přístupem na trh práce podle § 98 ZZ a dále případů, kdy je naopak povolení k zaměstnání nadále vyžadováno (např. vyslání cizinců k výkonu práce zahraničním zaměstnavatelem na území České republiky).

    Centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty spravuje MPSV podle ZZ. Podmínkou pobytu, resp. dokladem o účelu pobytu bude pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti nebo smlouva o smlouvě budoucí (kterou se strany zaváží uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti).

    Zaměstnanecké karty se nebudou vydávat na základě dohody o provedení práce, a to s ohledem na skutečnost, že dohodu o provedení práce lze uzavřít pouze na omezený počet hodin. Z předkládané pracovní smlouvy nebo dohody o pracovní činnosti musí vyplývat, že měsíční mzda, plat nebo odměna cizince nebude (bez ohledu na rozsah práce) nižší než základní sazba měsíční minimální mzdy podle ZP a dále že týdenní pracovní doba v každém základním pracovněprávním vztahu musí činit nejméně 15 hodin.

    Další podmínkou vydání zaměstnanecké karty je prokázání odborné způsobilosti pro výkon požadovaného zaměstnání. Prokázání odborné způsobilosti zahrnuje předložení dokladu o požadovaném vzdělání, přičemž Ministerstvo vnitra má možnost požadovat v odůvodněných případech prokázání skutečnosti, že zahraniční vzdělání bylo uznáno příslušným orgánem České republiky. Demonstrativně se pak jako odůvodněné případy uvádí důvodná pochybnost o tom, zda cizinec má požadované vzdělání nebo zda toto vzdělání odpovídá charakteru zaměstnán.

    Nové ustanovení § 42h zákona stanoví náležitosti žádosti o vydání zaměstnanecké karty. Kromě standardních náležitostí jako je např. cestovní doklad, doklad o zajištění ubytování nebo fotografie, se v návaznosti na podmínky pro vydání zaměstnanecké karty stanoví i zvláštní náležitosti týkající se daného účelu pobytu. Takovými doklady jsou především pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti nebo smlouva o smlouvě budoucí, které musí splňovat určité specifické požadavky. Nezbytnou náležitostí jsou rovněž doklady k prokázání odborné způsobilosti. V případě, že se jedná o cizince, který má pro výkon daného zaměstnání vydáno povolení k zaměstnání, je třeba předložit i tento doklad, a v případě cizince s volným přístupem na trh práce je nutné předložit doklad prokazující, že splňuje podmínky uvedené v § 98 ZZ.

    Kromě ustanovení o prodloužení platnosti zaměstnanecké karty se také stanoví důvody pro její zrušení. Nad rámec obecných důvodů uplatňovaných i pro jiné druhy povolení k dlouhodobému pobytu (tedy na důvody zrušení platnosti dlouhodobého víza podle § 37 zákona) se uplatňují zvláštní důvody související se zánikem účelu pobytu zaměstnání (např. skončení pracovního poměru či zánik platnosti povolení k zaměstnání). V rámci těchto zvláštních důvodů se upravují tzv. ochranné lhůty (u pracovního poměru 3 měsíce a u dohody o pracovní činnosti 1 měsíc), aby cizinec, který ztratí zaměstnání měl možnost pokračovat dál v pobytu na území, pokud bude dál plnit účel pobytu zaměstnání a bude si po ukončení pracovněprávního vztahu hledat nové zaměstnání.

    Pro zajištění právní jistoty cizinců pobývající na území na základě víza k pobytu nad 90 dnů za účelem zaměstnání jsou v přechodných ustanoveních stanovena pravidla pro další postup v případě pokračování účelu pobytu – tito cizinci mohou požádat nikoli o vydání povolení k dlouhodobému pobytu podle § 42 odst. 1 zákona, ale o vydání zaměstnanecké karty. Obdobně bude třeba postupovat v případech cizinců, kteří na území pobývají na základě povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání vydaného podle staré úpravy, tedy cizinci, který požádá o prodloužení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání, se při splnění zákonných podmínek povolení k pobytu prodlouží, a to již formou zaměstnanecké karty. Vzhledem k tomu, že s ohledem na změnu ZZ těmto cizincům již Úřad práce ve většině případů nevydá pracovní povolení, bude si Ministerstvo vnitra i v těchto případech muset vyžádat závazné stanovisko Úřadu práce.

    Dále je zajištěna platnost doposud vydaných zelených karet s tím, že ode dne účinnosti zákona se bude vydaná zelená karta považovat za zaměstnaneckou kartu. V případě žádosti o prodloužení její platnosti se tedy dále bude postupovat podle ustanovení pro prodloužení platnosti zaměstnanecké karty. S ohledem na zrušení § 45 odst. 3 a přechodné ustanovení mohou držitelé zelených karet po nabytí účinnosti zákona požádat o změnu účelu pobytu bez omezení doby pobytu na území. Podle nové úpravy by držitelé zelených karet mohli postupovat např. i v případě změny zaměstnavatele nebo pracovní pozice, tedy nebudou již muset žádat o novou zelenou kartu, ale budou moci požádat o udělení souhlasu Ministerstva vnitra se změnou zaměstnavatele nebo pracovního zařazení podle nové úpravy.

    Novela zákona o zaměstnanosti
    bezprostředně navazuje na změnu v právní úpravě zákona o pobytu cizinců na území ČR. Na základě implementace výše citované směrnice 2011/98/EU bude právní úprava zaměstnávání cizinců na území České republiky následující: Ministerstvem vnitra bude vydáváno pobytové oprávnění za účelem zaměstnání, a to
  • zaměstnanecká karta,
  • modrá karta.

  • Jedná se o pobytová oprávnění za účelem zaměstnání, která mají tzv. duální charakter. Znamená to, že cizinec, který má zájem pracovat na území České republiky, nemusí podávat zvlášť žádost o povolení k pobytu Ministerstvu vnitra a zvlášť žádat o povolení k zaměstnání Úřad práce, ale na základě jediné žádosti, o které rozhodne Ministerstvo vnitra (za předpokladu splnění zákonných podmínek), bude vydáno povolení k pobytu a současně i k výkonu zaměstnání na území České republiky.

    Úřadem práce bude vydáváno povolení k zaměstnání cizince v případě
  • zaměstnávání cizince, který je držitelem povolení k dlouhodobému pobytu za účelem podnikání (§ 89 odst. 4);
  • vyslání cizince, jehož zaměstnavatelem je zahraniční subjekt, svým zaměstnavatelem na základě smlouvy s českou právnickou nebo fyzickou osobou k výkonu práce na území České republiky a k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy (§ 95);
  • sezónního zaměstnávání cizince (§ 96);
  • zaměstnávání cizince na časově vymezené období za účelem zvyšování dovedností a kvalifikace ve zvoleném zaměstnání (stáž) na dobu nejdéle 6 měsíců (§ 97);
  • zaměstnávání cizince do 26 let věku příležitostnými a časově omezenými pracemi v rámci výměny mezi školami nebo v rámci programů pro mládež, jichž se Česká republika účastní (§ 97);
  • zaměstnávání cizince, o němž to stanoví vyhlášená mezinárodní smlouva, k jejíž ratifikaci dal Parlament souhlas a jíž je Česká republika vázána (§ 97);
  • zaměstnávání cizince, kterému bylo uděleno vízum za účelem strpění pobytu nebo mu za stejným účelem bylo vydáno povolení k dlouhodobému pobytu podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky (§ 97);
  • zaměstnávání cizince, který je žadatelem o udělení mezinárodní ochrany nebo kterému bylo uděleno vízum k pobytu nad 90 dní za účelem strpění pobytu, nejdříve však po uplynutí 12 měsíců ode dne podání této žádosti (§ 97);
  • kdy cizinec bude pobývat na území České republiky na základě platného dlouhodobého víza a bude chtít být během tohoto pobytu zaměstnán;
  • kdy cizinec bude plnit úkoly vyplývající z předmětu činnosti právnické osoby zajišťovaných společníkem, statutárním orgánem nebo členem statutárního nebo jiného orgánu obchodní společnosti pro obchodní společnost nebo členem družstva nebo členem statutárního nebo jiného orgánu družstva pro družstvo.

  • Dosavadní povolení k zaměstnání vydávané jako zelená karta bude zrušeno. Prodloužení platnosti zaměstnanecké karty a vydání zaměstnanecké karty cizinci, který je držitelem dlouhodobého víza za jiným účelem než zaměstnání a je na území zaměstnán, bude prováděno na základě závazného stanoviska Úřadu práce vydaného na základě žádosti Ministerstva vnitra. Při vydání závazného stanoviska bude Úřad práce přihlížet k situaci na trhu práce.

    Zaměstnanecká karta a modrá karta budou vydávány na volná pracovní místa zařazená v centrálních evidencích volných pracovních míst vedených Ministerstvem práce a sociálních věcí, pokud tato pracovní místa nebyla obsazena do 30 dnů ode dne jejich oznámení Úřadu práce. V případě, že pracovní místa budou obsaditelná z řad uchazečů o zaměstnání, Ministerstvo práce a sociálních věcí bude mít možnost tato pracovní místa nezařadit nebo je vyřadit z centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných cizinci a zajistit tak ochranu trhu práce. Zaměstnavatelé nebudou povinni oznamovat a projednávat s Úřadem práce záměr zaměstnávat cizince. V případě, že zaměstnavatel hodlá volné pracovní místo obsadit cizincem, bude povinen toto pracovní místo oznámit Úřadu práce. U cizince, který je duchovním církve registrované v České republice nebo náboženské společnosti registrované v České republice nebo který na území České republiky pobývá na základě povolení k dlouhodobému pobytu za účelem ochrany na území podle jiného právního předpisu, nebude k jejich zaměstnávání vyžadováno povolení k zaměstnání ani pobytové oprávnění za účelem zaměstnání.

    Hlavní změny
    v novele zákona o zaměstnanosti se týkají především stávajícího § 37a a § 37b a pak části čtvrté zákona – zaměstnávaní zaměstnanců ze zahraničí, tj. § 85 a násl. ZZ. V § 37a ZZ upravuje spolupráce dotčených subjektů při vydávání zaměstnanecké karty a modré karty. Zaměstnanecká karta a modrá karta budou vydávány Ministerstvem vnitra na volná pracovní místa vedená MPSV v centrálních evidencích volných pracovních míst, která nebyla obsazena uchazeči o zaměstnání do 30 dnů ode dne jejich oznámení a k jejichž zařazení do příslušné evidence udělil zaměstnavatel souhlas. Dosavadní povinnost zastupitelských úřadů České republiky a Ministerstva vnitra spočívající ve vyznačování údajů v centrálních evidencích volných pracovních míst se rozšiřuje na zaměstnaneckou kartu. Za účelem potírání nelegální práce se stanoví, že po dobu 12 měsíců nebudou nabízena pracovní místa pro cizince u těch zaměstnavatelů, kterým byla pravomocně uložena pokuta za umožnění výkonu nelegální práce. V zájmu ochrany trhu práce se stanoví možnost nezařazení nebo vyřazení volného pracovního místa z centrálních evidencí volných pracovních míst obsaditelných cizinci, pokud volné pracovní místo lze s ohledem na požadovanou kvalifikaci nebo dostatek volných pracovních sil obsadit jinak.

    Podle nového znění § 86 ZZ již zaměstnavatelé nebudou mít povinnost projednávat s krajskou pobočkou Úřadu práce ČR záměr zaměstnávat cizince, pouze budou mít povinnost hlásit volná pracovní místa, na kterých chtějí cizince zaměstnat. Cizinci, který podal žádost o vydání zaměstnanecké karty nebo modré karty, se podle nového znění § 89 ZZ umožňuje, aby mohl být přijat do zaměstnání a zaměstnáván již ode dne vydání potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty nebo modré karty, tj. již před ukončením řízení o jeho žádosti faktickým vydáním zaměstnanecké nebo modré karty.

    Zároveň se vymezuje, v jakých případech nelze vydat nebo prodloužit povolení k zaměstnání. Kromě případů, kdy cizinec je držitelem zaměstnanecké karty nebo modré karty, nelze s ohledem na potřebu regulace trhu práce vydat nebo prodloužit povolení k zaměstnání v případech, kdy cizinec je držitelem povolení k dlouhodobému pobytu za jiným účelem než zaměstnání. Výjimka se umožňuje u podnikatelů, kteří budou na území České republiky pobývat na základě povolení k dlouhodobému pobytu za účelem podnikání a současně budou chtít být i na území České republiky zaměstnáni, a dále u cizinců, kteří spadají i po zavedení zaměstnaneckých karet do režimu, podle kterého jsou oprávněni k výkonu práce na základě platného povolení k zaměstnání (cizinci, kteří mohou být přijati do zaměstnání a zaměstnáváni podle § 89 odstavce 2 nebo cizinci podle § 95 až 97).

    Krajská pobočka Úřadu práce podle nového § 92 odst. 1 ZZ vydá povolení k zaměstnání za podmínek, že se jedná o
  • oznámené volné pracovní místo (§ 86) a
  • volné pracovní místo nelze s ohledem na požadovanou kvalifikaci nebo nedostatek volných pracovních sil obsadit jinak; splnění této podmínky se nevyžaduje při vydání povolení k zaměstnání podle § 95 a 97.

  • Další změnou je nový odstavec v § 94 ZP. Podle tohoto ustanovení platí, že vydání zaměstnanecké karty v případech uvedených v § 42g odstavci 6 zákona o pobytu cizinců na území ČR a prodloužení platnosti zaměstnanecké karty bude s ohledem na potřebu regulace trhu práce prováděno na základě souhlasného závazného stanoviska příslušné krajské pobočky Úřadu práce ČR nebo pobočky pro hlavní město Prahu, které si před vydáním zaměstnanecké karty v případech uvedených v § 42g odstavci 6 zákona o pobytu cizinců nebo před prodloužením zaměstnanecké karty vyžádá Ministerstvo vnitra. To se samozřejmě nevztahuje na prodlužování těch typů zaměstnaneckých karet, o jejichž prodloužení žádá cizinec s volným přístupem na trh práce ve smyslu § 98 ZZ nebo cizinec, který k žádosti o prodloužení platnosti zaměstnanecké karty doloží povolení k zaměstnání. V § 97 písm. a) ZZ se stanoví, že povolení k zaměstnání se dále vyžaduje i v případě cizince, který bude zaměstnán na časově vymezené období za účelem zvyšování svých dovedností a kvalifikace ve zvoleném zaměstnání (stáž), avšak na dobu nejdéle 6 měsíců. Toto období může být prodlouženo, nejdéle však na dobu potřebnou pro získání odborné kvalifikace podle předpisů platných v ČR. Zde došlo ke zkrácení doby, na kterou může být vydáno povolení k zaměstnání cizinci, který bude zaměstnán na časově vymezené období za účelem zvyšování svých dovedností a kvalifikace ve zvoleném zaměstnání (stáž), z dosavadního jednoho roku na 6 měsíců je navrhováno s ohledem na ustanovení čl. 3 odst. 3 směrnice 2011/98/EU, tzn., aby nemuselo být vydáváno pobytové oprávnění za účelem zaměstnání (tzv. duální povolení) a mohl být zachován dosavadní postup vydání povolení k zaměstnání těmto cizincům.

    (Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 10/2014)


     

     
     
    ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

     
    DAŇOVÁ KONTROLA

    Při realizaci nových opatření proti nelegální práci mohou působit i orgány daňové kontroly.
    Jaké jsou možnosti finančních úřadů?
    Z daňových zákonů vyplývá, že zastřený pracovněprávní vztah (pracovněprávní úkon) umožňuje finančním orgánům, aby zjišťovaly základ daně jinak, než z účetnictví zaměstnavatele (firmy). Znamená to, že i když budou mít účastníci pracovního vztahu (zaměstnavatel – firma a fyzická osoba) uzavřen mezi sebou k provádění prací smlouvu obchodněprávní (podnikatelskou), a tuto činnost bude firma vykazovat v účetních dokladech jako práci podle obchodněprávní smlouvy, může finanční orgán posoudit obsah tohoto vztahu jako pracovněprávní vztah, který je zastřen vztahem obchodněprávním. To přichází v úvahu zejména tehdy, bude –li tento vztah vykazovat znaky závislé činnosti. Potom může finanční orgán posoudit tento vztah z daňového hlediska jako pracovněprávní se všemi daňovými důsledky – dodatečné doměření daně.

    PLÁN PRACOVNÍ REHABILITACE

    Pro posouzení vhodné formy pracovní rehabilitace si úřady práce vytvářejí odborné pracovní skupiny.
    Jaký právní předpis upravuje obsah pracovní rehabilitace?
    Vyhláška č.518/2004 Sb. upravuje obsah individuálního plánu pracovní rehabilitace, podle kterého je tato souvislá činnost, zaměřená na získání a udržení vhodného zaměstnání osoby se zdravotním postižením, zabezpečována. Na základě vyjádření odborné pracovní skupiny vytvořené při úřadu práce obsahuje výběr jednotlivých forem pracovní rehabilitace, které budou použity, a jejich časový harmonogram. Dále zde je definován předpokládaný cíl pracovní rehabilitace, např. absolvování přípravy na budoucí povolání nebo specializovaného rekvalifikačního kurzu, zabezpečení přípravy k práci apod. Výsledky hodnocení účinnosti stanovených forem pracovní rehabilitace jsou podkladem pro případné doplnění tohoto plánu nebo jeho přizpůsobení individuálním potřebám osoby se zdravotním postižením, včetně způsobů a termínů tohoto hodnocení.

    NÁKLADY HRADÍ ÚŘAD PRÁCE

    Zaměstnavatel může i nadále po novele ZOZ provádět pracovní rehabilitaci.
    Kdo hradí její náklady?

    Za náklady zaměstnavatele, který provádí pracovní rehabilitaci, jsou např.:
    – přímé náklady vynaložené na pracovní rehabilitaci (materiál, mzdy a odměny zaměstnanců, ostatní náklady),
    – režijní náklady vynaložené při provádění pracovní rehabilitace,
    – náklady na dílčí části pracovní rehabilitace, které pro pověřenou osobu zabezpečuje jiné odborné nebo vzdělávací zařízení.
    Dále mohou být hrazeny tyto náklady:
    – náklady na výbavu účastníků pracovní rehabilitace potřebnou k provádění pracovní rehabilitace, maximálně však do výše 2000 Kč na jednoho účastníka,
    – náklady na osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čistící a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje poskytnuté účastníkům pracovní rehabilitace,
    – pojištění odpovědnosti za škodu na zdraví účastníka pracovní rehabilitace, sjednané na dobu pracovní rehabilitace.
    V případě, že při provádění pracovní rehabilitace osoby se zdravotním postižením je nezbytná spolupráce s odborníkem nebo účast jiné fyzické osoby, považují se za náklady pracovní rehabilitace i náklady spojené s jejich činností při pracovní rehabilitaci.

    CHRÁNĚNÉ PRACOVNÍ MÍSTO

    Pro osoby se zdravotním postižením jsou určena chráněná pracovní místa.
    Kde jsou po novele ZOZ tato místa vymezena?
    Chráněné pracovní místo vymezuje ZOZ v § 75 odstavec 1. Musí obsahovat popis pracovní činnosti, pracoviště a jeho umístění a pracovních podmínek. Chráněné pracovní místo zřizuje zaměstnavatel pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s úřadem práce, která se uzavírá na dobu 3 let. Místo musí být obsazeno po dobu 3 let. Zaměstnavatelé by měli chráněná pracovní místa přizpůsobit vhodně zvolenému nebo upravenému výrobnímu programu, popřípadě vybrané pracovní náplni, vykonávaná zpravidla zaměstnancem se zdravotním postižením, upravených podle jeho fyzických a psychických schopností. Technické úpravy chráněných pracovních míst by měly být zaměřeny jednak na celá zařízení včetně umístění pracovišť a přístupu k němu, prostorového uspořádání s ohledem na používání osobních pomůcek, eventuálně invalidních vozíků a úpravy pracovního prostředí v nejširším slova smyslu, jednak na individuální úpravy jednotlivých pracovních stanovišť, to je stolů, manipulačních desek, sedaček, ovládačů, a prostředků strojního zařízení, vhodné umístění, uchopování, eventuálně tvarování nástrojů a nářadí, a to s přihlédnutím k užívání osobních a pracovních pomůcek (i protetických). Dalším požadavkem pro realizaci chráněného pracovního místa je individuální přístup k zaměstnancům při instruktáži, znázorňování pracovních postupů, nácviku činností, odborný dohled zdravotních rehabilitačních zaměstnanců, popřípadě dalších (například sociálního pracovníka) při zdolávání psychických bariér při adaptaci na nové pracovní a společenské podmínky i při odstraňování sociálních problémů.



    (Více na toto téma najdete v měsíčníku PaM 10/2014)

     

     
     
    P6 AKTUAL

     
    Částka číslo 77/2014 ze dne 2.9.2014
    187/2014 Zákon, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
    188/2014 Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 100. výročí narození Tomáše Bati mladšího


    Částka číslo 78/2014 ze dne 2.9.2014
    189/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů
    190/2014 Vyhláška o vydání pamětní stříbrné pětisetkoruny ke 100. výročí narození Jiřího Koláře


    Částka číslo 79/2014 ze dne 3.9.2014
    191/2014 Vyhláška o vzorech dokladů podle zákona o státním občanství České republiky
    192/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva vnitra č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů


    Částka číslo 80/2014 ze dne 5.9.2014
    193/2014 Vyhláška o způsobech a termínech účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny a o provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie


    Částka číslo 81/2014 ze dne 12.9.2014
    194/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 88/2011 Sb., o technických podmínkách a postupu při pořizování biometrických údajů a podpisu cizince pro účely vydání průkazu o povolení k pobytu
    195/2014 Vyhláška o způsobu regulace cen a postupech pro regulaci cen v plynárenství


    Částka číslo 82/2014 ze dne 12.9.2014
    196/2014 Zákon, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
    197/2014 Zákon, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    198/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 428/2010 Sb., stanovící okruh cizinců, kteří mohou pobývat v tranzitním prostoru mezinárodního letiště na území České republiky pouze na základě uděleného letištního průjezdního víza, ve znění pozdějších předpisů


     

     
     
    PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

     
    JAK ZDRAVĚ POSKAKOVAT?

    Módním hitem posledních měsíců, a to bez ohledu na věkovou kategorii anebo pohlaví podnikatele, je bezpochyby skákání na trampolíně. Jedná se o rekreační zábavné sportování, ale i o soutěžní, olympijský (!) sport, který se pozitivně prezentoval na poslední letní olympiádě v Londýně 2012.

    POUŽÍVÁ RELATIVNĚ LACINÉ, SKLADNÉ A VELMI DOBŘE VYUŽITELNÉ SPORTOVNÍ NÁŘADÍ, v podstatě nenáročné na prostředí. „Exploze“ touhy skákání na různých typech trampolín, která v posledních dvou letech graduje, mnohé překvapila a zaskočila v pozitivním i negativním smyslu. Velkou diskusi nastartovala hlavně zpráva Americké akademie dětských lékařů (pediatrů), která upozornila na rostoucí oblibu trampolín u mládeže a následně na vysoký počet úrazů způsobených neopatrným skákáním na nich. To nakonec potvrzují i letošní informace z léta ze slovenských urgentních chirurgických ambulancí všech typů nemocnic, které uvádějí úrazy jako vykloubení kotníku, kolena anebo zápěstí, otřesy mozku a různé druhy zlomenin. Je však třeba říci, že pokud se zásadně dodržují základní bezpečnostní opatření, skákání na trampolíně úrazově neohrozí v podstatě žádnou věkovou kategorii. Podle rozsáhlých statistických údajů jsou trampolíny z hlediska úrazovosti nebezpečné stejně jako jiné druhy sportování, při kterém se používá sportovní nářadí (cyklistika, jízda na kolečkových bruslích, na koloběžce, jízda na čtyřkolkách, skejting a podobně). Samozřejmě – vzrůst oblíbenosti trampolín a jejich zvýšeného počtu dokáže způsobit i možný nárůst úrazovosti. I když asi ne reálně, ale spíše statisticky.

    POZITIVNÍ POSKAKOVÁNÍ - Podle velkého množství jiných studií z posledních pěti let patří skákání na trampolíně při správném metodickém vedení naopak mezi nejzdravější a nejzábavnější pohybové aktivity podnikatele. Zdravotní prospěšnost trampolínového poskakování je proto možné shrnout do více pozitivních faktů. Skákání na trampolíně je dobrým prostředkem pro zlepšení koordinace pohybů neohrabaných jedinců, rychlosti reakce na krátkodobé podněty, koncentrace mozkové činnosti, rovnováhy i zlepšení geometrie postavy a pořádné protahování svalstva celého těla. Často se při skákání „objeví“ bolesti svalů, o kterých jsme ani nevěděli, či netušili, že je vůbec máme. Poskakováním se posiluje i hluboký svalový systém stabilizátorů břicha, zad a pánevního dna, což zároveň zvyšuje sexuální výkonnost – zejména žen. Díky měkkým dopadům při doskocích a citlivějších odrazech si šetří intenzivně cvičící jedinci svoje váhonosná kloubová spojení (kotníky, kolena, bedra, páteř).

    Trampolínové poskakování
    je dobrou prevencí proti vzniku osteoporózy (tichý zloděj kostí, demineralizace kostního tkaniva) pro obě pohlaví, protože pomáhá zvyšovat hustotu kostních struktur a aktivizuje kostní dřeň ke kvalitnější krvetvorbě. Skákání na trampolíně podporuje pozitivně nejen srdeční činnost a cirkulaci krevního oběhu, ale i proudění lymfy („bílé krve“) v cévách a dokáže tak být dobrým doplňkem lymfodrenážních masáží. Zároveň příjemně odbourává stresovou zátěž cvičence a svojí zábavností a hravostí podporuje dobrou náladu. Říká se tomu trankvilizační antidepresivní efekt. Není třeba užívat „růžové tabletky“ na dobré rozpoložení a pozitivní myšlení. Trampolína je vhodná pro celou rodinu a často představuje solidní prostředek psychické hygieny narušených vztahů. Výhodou je, že na přenosné trampolíně se dá trénovat kondice po celý rok v různých prostředích a při adekvátní intenzitě, vytrvalosti a množství skoků spotřebuje cvičící až o 15 procent víc energie než při běhání za stejný čas. Optimální je skákání aspoň 15 až 20 minut. I když se při tomto typu cvičení tuky nespalují skoro vůbec, pro formování postavy a úpravu hmotnosti /váhy/ je určitě vhodné. Trénink na trampolíně se tak trochu podobá intervalovému tréninku, který má dobré účinky i na hormonální produkci žláz s vnitřním vylučováním.

    Skákání na trampolíně profesionálně využívali pro trénink koordinace a orientace letci USA během druhé světové války. Americký úřad pro kosmonautiku (NASA) uvádí, že trampolínou skákání prospívá astronautům po návratu z vesmíru, kde – podle času tam stráveného – běžně ztrácejí i více než patnáct procent svalové a kostní hmoty a snižuje se i její kvalita. Jako tréninkovou pomůcku pro zlepšení rovnováhy využívají trampolínové poskakování i fotbalisté, basketbalisté, hokejisté, tanečníci a skokani na lyžích. Některá fitness centra dělají speciální skupinové tréninky pro tři až pět lidí, přičemž používají malé trampolíny – jednu pro jednu osobu. Obliba této pohybové aktivity se zvyšuje i v podnikatelské sféře a některé společnosti zařadily trampolíny mezi základní nářadí svých firemních posiloven.

    SKOKANSKÉ PROBLÉMY - Těžkosti při pohybu na trampolíně mohou nastat v případě skákání více osob naráz, kdy dochází nejčastější k úrazům díky nekoordinovaným skokům, vzájemným narážením do sebe, a to neplatí jen pro děti, ale i pro dospělé. I když skákání na trampolíně bývá součástí různých zábavných posezení a víkendových či dovolenkových radovánek, nedoporučuje se skákat pod vlivem alkoholu. Každý skákající bez rozdílu věku by neměl chodit po okraji trampolíny, ani ji podlézat. Kvůli riziku úrazu je důležité i to, aby byly kvalitně zakryté pružiny, které drží plochu na poskakování. Velké trampolíny musí mít kolem plošiny ochranné sítě dostatečné velikosti a ty by měly být lokalizovány na pevných a rovných površích, což může být problém, když umístíme trampolínu například na vlastní zahradě. Když je toto sportovní nářadí postavené na terénních nerovnostech, ochranná síť se může na jednom místě více namáhat a hrozí, že se roztrhne. Mnoho úraz vzniká i proto, že neohrabaný a v normálním životě se málo pohybující člověk se na trampolíně snaží podat co nejatraktivnější a nejakčnější výkon už při prvním seznámení s tímto nářadím, přičemž má zatím ještě špatnou koordinaci pohybů a nesprávné balanční reakce. Proto by měla osoba s ochablým a netrénovaným svalstvem začínat se skákáním na trampolíně velmi opatrně a pomaleji. Nejprve dvakrát denně pár minut „pohoupávání“, postupně přidávat na intenzitě houpání a pozvolna začít poskakovat. Po pár týdnech správného tréninku se bude cítit na trampolíně „jako doma“. Je třeba vědět ale i to, že skákání na trampolíně už po deseti minutách mění napětí achilovky, a proto je třeba být po sestoupení na tvrdý a nepružný zemský povrch, hlavně na beton, velmi opatrný. Nedělat prudké pohyby a „z radosti“ poskakovat už vůbec ne. Mohlo by dojít k závažnému úrazu typu roztržení achilovky, která se vrací „do normy“ asi po dvaceti minutách. Cvičenky by proto měly určitě zvážit, jestli si bezprostředně po skákání na trampolíně obují boty na vyšším podpatku.

    BUDOUCNOST SKÁKÁNÍ
    - Podle výzkumů a sledování Ministerstva školství, mládeže a sportu z roku 2011 až sedmdesát procent školou povinných dětí a mládeže tráví více než čtyři hodiny denně u počítače, internetu, sledování televize, počítačovými hrami a zábavou s mobilními telefony. Podobná situace (ale i horší) je u dospělých „kancelářských“ pracovníků. Pravidelně organizované pohybové aktivitě se věnuje jen každý třetí žák. Z hodin tělesné výchovy se pravidelně omlouvá více než třetina studující. Část není důvodem jen lenost či neochota dotyčných, ale i nízká atraktivity náplně vyučovacích osnov. Zde by mohlo pomoci zařazení trampolínového skákání, která je v současnosti určitým způsobem „in“ a „cool“, přičemž přináší dobrou náladu a zdravotní benefity. Nejen u žáků, ale také u jejich učitelů. O rodičích ani nemluvě.

    MUDr. Pavel Malovič

     

     
     
    CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

     
    Termíny pro praxi v září 2014

    22. 9.
    Pondělí (za sobotu 20. 9.)
    Daně z příjmů – plátce Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za srpen 2014
    (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Sociální pojištění - OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za srpen 2014
    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za srpen 2014
    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za srpen 2014
    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za srpen 2014
    (§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za srpen 2014
    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za srpen 2014
    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Důchodové spoření – zaměstnavatel Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za srpen 2014
    (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
    (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání hlášení k záloze na pojistné na důchodové spoření za srpen 2014
    (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
    (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    25. 9.
    Čtvrtek
    DPH Podání přiznání k DPH a její zaplacení za srpen 2014 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
    (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    (§ 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Předložení výpisu z evidence za srpen 2014 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti
    (§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení plátce za srpen 2014, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
    (§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za srpen 2014, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
    (§ 101 odst. 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za srpen 2014, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    30. 9.
    Úterý
    Daně z příjmů - plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v srpnu 2014 a hlášení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (kromě příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
    (§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Odvod zajištění daně sraženého v srpnu 2014 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
    (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    DPH Podání žádosti plátce o vrácení DPH z jiného státu EU za rok 2013 (jen přes http://adisspr.mfcr.cz, aplikace je dostupná po prvotním podání Žádosti o přístup)
    (§ 82 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání žádosti osoby registrované k dani v jiném státě EU o vrácení DPH v Česku za rok 2013 (jen přes e-portál ve státě usazení dotyčné osoby jinde v EU)
    (§ 82a odst. 4 a 10 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Název krajiny Název měny Měna 1.9. 2.9. 3.9. 4.9. 5.9. 8.9. 9.9. 10.9. 11.9. 12.9. 15.9. 16.9. 17.9. 18.9.
    Austrálie dolar AUD 19,629 19,729 19,653 19,625 19,864 19,955 19,929 19,905 19,598 19,488 19,325 19,274 19,218 19,126
    Brazílie real BRL 9,374 9,443 9,401 9,406 9,494 9,501 9,52 9,429 9,355 9,317 9,256 9,136 9,101 8,996
    Bulharsko lev BGN 14,173 14,183 14,199 14,141 14,143 14,107 14,13 14,151 14,176 14,131 14,111 14,102 14,09 14,07
    Čína renminbi CNY 3,422 3,439 3,444 3,425 3,462 3,471 3,477 3,496 3,5 3,488 3,479 3,478 3,462 3,482
    Dánsko koruna DKK 3,721 3,724 3,729 3,713 3,714 3,706 3,712 3,717 3,724 3,713 3,708 3,706 3,701 3,696
    EMU euro EUR 27,725 27,74 27,77 27,655 27,66 27,595 27,635 27,675 27,725 27,635 27,6 27,585 27,555 27,52
    Filipíny peso PHP 48,165 48,569 48,5 48,242 48,793 48,842 48,984 49,025 48,792 48,61 48,535 48,164 48,061 47,901
    Hongkong dolar HKD 2,712 2,725 2,732 2,714 2,742 2,75 2,754 2,768 2,767 2,758 2,754 2,756 2,745 2,758
    Chorvatsko kuna HRK 3,637 3,643 3,651 3,629 3,63 3,618 3,625 3,634 3,639 3,626 3,62 3,621 3,614 3,608
    Indie rupie INR 34,736 34,893 34,889 34,768 35,204 35,284 35,405 35,395 35,19 35,087 35,188 34,944 34,849 35,058
    Indonesie rupie IDR 1,798 1,803 1,802 1,788 1,806 1,813 1,82 1,823 1,816 1,808 1,806 1,791 1,778 1,784
    Japonsko jen JPY 20,22 20,253 20,177 20,026 20,212 20,248 20,274 20,212 20,105 19,975 19,896 19,916 19,871 19,639
    Jihoafrická rep. rand ZAR 1,978 1,981 1,973 1,968 1,993 1,984 1,986 1,964 1,955 1,947 1,944 1,938 1,944 1,936
    Jižní Korea won KRW 2,073 2,085 2,079 2,062 2,087 2,08 2,084 2,073 2,074 2,063 2,063 2,057 2,054 2,048
    Kanada dolar CAD 19,372 19,444 19,409 19,294 19,53 19,589 19,575 19,544 19,51 19,415 19,299 19,271 19,272 19,435
    Litva litas LTL 8,03 8,034 8,043 8,009 8,011 7,992 8,004 8,015 8,03 8,004 7,994 7,989 7,98 7,97
    Maďarsko forint HUF 8,801 8,828 8,802 8,807 8,854 8,784 8,805 8,733 8,772 8,779 8,765 8,77 8,766 8,813
    Malajsie ringgit MYR 6,671 6,702 6,657 6,616 6,686 6,693 6,726 6,724 6,699 6,695 6,676 6,622 6,596 6,616
    Mexiko peso MXN 1,606 1,614 1,613 1,608 1,624 1,621 1,634 1,627 1,621 1,617 1,612 1,614 1,609 1,611
    MMF SDR XDR 31,92 32,069 32,049 31,843 32,155 32,049 32,054 32,139 32,178 32,058 32,015 32,039 31,922 32,01
    Norsko koruna NOK 3,403 3,411 3,419 3,388 3,407 3,391 3,389 3,386 3,381 3,368 3,349 3,334 3,329 3,36
    Nový Zéland dolar NZD 17,6 17,713 17,636 17,503 17,657 17,671 17,732 17,762 17,633 17,499 17,43 17,445 17,371 17,327
    Polsko zlotý PLN 6,574 6,592 6,589 6,6 6,609 6,582 6,616 6,584 6,595 6,582 6,575 6,571 6,568 6,563
    Rumunsko nové leu RON 6,294 6,311 6,296 6,279 6,286 6,267 6,266 6,261 6,267 6,253 6,238 6,252 6,243 6,241
    Rusko rubl RUB 56,855 56,634 56,488 57,139 57,376 57,667 57,46 57,836 57,499 56,906 56,321 55,917 55,091 55,592
    Singapur dolar SGD 16,848 16,909 16,889 16,794 16,956 16,978 17,008 17,018 16,96 16,907 16,92 16,882 16,877 16,841
    Švédsko koruna SEK 3,025 3,018 3,018 3,007 3,021 3,006 3,012 3,018 3,02 3,008 2,99 2,988 2,984 2,993
    Švýcarsko frank CHF 22,988 22,979 23,005 22,897 22,941 22,873 22,895 22,951 22,963 22,839 22,831 22,797 22,802 22,767
    Thajsko baht THB 65,776 66,054 65,958 65,641 66,321 66,447 66,668 66,826 66,646 66,403 66,294 66,16 66,001 66,166
    Turecko nová lira TRY 9,721 9,776 9,74 9,734 9,865 9,831 9,861 9,75 9,724 9,724 9,686 9,651 9,626 9,574
    USA dolar USD 21,022 21,121 21,173 21,031 21,249 21,31 21,347 21,451 21,447 21,379 21,343 21,363 21,279 21,378
    Velká Británie libra GBP 34,861 35,102 35,003 34,642 34,86 34,724 34,45 34,577 34,601 34,725 34,645 34,699 34,481 34,908
    Izrael šekel ILS 5,892 5,903 5,915 5,865 5,928 5,908 5,928 5,933 5,922 5,891 5,875 5,888 5,837 5,854

     

     
     
    NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

     
    Poradce, měsíčník č. 1-2/2015 (IX/2014)
    • Trestní řád s komentářemJUDR. Ján Engelman

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2014 (IX/2014)
    • Jak se připravit na daňovou kontroluIng. Karel Janda
    • Úmrtí podnikateleIng. Ivan Macháček
    • Metoda odložené daněIng. Zdenka Cardová
    • Materiál v daňové evidenci Ing. Karel Janda
    • Práce na dálkuJUDr. Ladislav Jouza

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 9/2014 (IX/2014)
    • Daňová kontrola podle daňového řáduIng. Zdeněk Burda
    • Zálohy a závdavky v účetnictví a daníchIng. Martin Děrgel

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 9/2014 (IX/2014)
    • Zdravotní pojištěníIng. Antonín Daněk
    • Daňové řešení dohod v novém kabátěIng. Ivan Macháček
    • Pracovní poměr na zkouškuJUDr. Zdeněk Budovec
    • Průměrný výdělekJUDr. Eva Dandová

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 9/2014 (IX/2014)
    • Manka, škody a reklamaceIng. Václav Benda
    • Cesta do zaměstnáníJUDr. Eva Dandová
    • Změny v účetnictví příspěvkových organizací - Ing. Zdeněk Morávek

    1000 řešení – měsíčník č. 8/2014 (IX/2014)
    • Živnostenský zákon – novelaJUDr. Irena Fleischmanová
    • Daně z příjmů
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

    PŘIPRAVUJEME

    Poradce, měsíčník č. 3/2014 (IX/2015)
    • Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictvíIng. Zdenka Cardová

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
    • Zákon o dani z přidané hodnoty – novela - Ing. Václav Benda
    • Příjmy a výdaje ze služebnosti - Ing. Eva Sedláková
    • Drobný HM, účetnictví a daň z příjmů - Ing. Helena Machová

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
    • DPH a ochodování se zbožím - Ing. Václav Benda
    • Fúze obchodních korporací - účetně a daňově - Ing. Luděk Pelcl

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
    • Živnostenské podnikání - změny - JUDr. Eva Dandová
    • Desatero změn v zákoně o zaměstnanosti – novela - JUDr. Ladislav Jouza
    • Zdravotní nezpůsobilost zaměstnance k výkonu práce (2.) - JUDr. Jana Drexlerová

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
    • Právní postavení starostů obcí, měst a ÚSC po komunálních volbách - JUDr. Ladislav Jouza
    • Odpovědnost státu za mylné informace občanovi – nesprávný úřední postu - Richard W. Fetter
    • Změny v účetnictví příspěvkových organizací (2.)Ing. Zdeněk Morávek

    1000 řešení – měsíčník č. 9/2014 (IX/2014)
    • Zákon o zaměstnanosti – novela - JUDr. Eva Dandová
    • Zákon o odpadech – novela - Ing. Karel Janda
    • Daně z příjmů
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce


     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Zákon o dani z nemovitých věcí
    Zákon o dani z nemovitých věcí byl počátkem roku změněn. U některých poplatníků došlo ke změně okolností rozhodných pro vyměření daně, ačkoliv žádnou nemovitost nenabyli ani nepozbyli. Poplatníkem se nově stává také pachtýř, stavebník u pozemků zatížených právem stavby nebo svěřenský fond.
    Více se již dozvíte v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, obecním úřadům, stavařům.

    • Poradce 12-13/2014 - Zákon o dani z nemovitých věcí -
      /A5, str. 304/
    • 1000 řešení 7/2014 - Daň z nemovitých věcí - příklady z praxe
      /A5, str. 88/
    • DaÚ 8/2014 - Daň z nemovitých věcí - příspěvek
      /A4, str. 80/
    • CD E-Poradce zdarma

    Cena balíčku je 534 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 374 Kč.
    Ušetříte 160 Kč.

    Smlouvy dle NOZ
    V souvislosti s přijetím NOZ došlo počátkem roku ke změnám v problematice týkající se smluvních typů. Ty byly do konce roku 2013 definovány v předchozím občanském zákoníku a v obchodním zákoníku. V balíčku najdete vypracovaný přehled základních informací týkající se jednotlivých smluvních typů s vazbou na základní vymezení a s odkázáním na příslušné ustanovení NOZ. Také zde najdete vzory některých často využívaných smluv. Balíček je určen právníkům, podnikatelům, auditorům, ekonomům, živnostníkům, stavebníkům.

    • Poradce 12-13/2014 - Smlouvy dle NOZ + vzory smluv - příspěvek + vzory smluv
      /A5, str. 304/
    • DaÚ 5/2014 - Darovací smlouva - nemovité věci - vzor smlouvy
      /A4, str. 80/
    • PVS 4/2014 - Smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory, timesharing - příspěvek
      /A4, str. 80/
    • CD E-Poradce zdarma

    Cena balíčku je 550 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 385 Kč.
    Ušetříte 165 Kč.

    Živnostenský zákon – novela
    Novela živnostenského zákona by měla zjednodušit život podnikatelům. Týká se to zejména záměru minimalizovat administrativní zátěž začínajících a již aktivních podniaktelů v podobě zjednodušení, či přímo zrušení některých administrativních povinnosti a konkrétnich úkonů. O jaké změny se jedná? Co všechno se zruší? To vše vám nabízíme ve výhodném balíčku „Živnostenský zákon – novela".

    • PaM 12/2013 - Novela živnostenského zákona - rekodifikace od 1. 1. 2014
      /A4, str. 80/
    • DUO 12/2013 - Novela živnostenského zákona
      /A4, str. 80/
    • Aktualizace I/3 - Živnostenský zákon - novela - úplné znění
      /A5, str. 176/

    Cena balíčku po slevě je 360 Kč.

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.

    Jen do vyprodání zásob.


    Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem:

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 – 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page