|
TÉMA NOVIN KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ |
NASTAL ČAS INVENTARIZACÍ
Příspěvek není souhrnným popisem všech činností prováděných v rámci inventarizace. Autor článku předpokládá u čtenářů potřebné znalosti správných inventarizačních postupů i praktické zkušenosti s prováděním inventarizací. Jaká platí metodická doporučení pro zpracování vnitřního předpisu o inventarizaci? Jaký je postup při jejím provádění? Jak řešit situace, při nichž nejčastěji dochází k chybnému postupu?
Inventarizace majetku, závazků a rezerv patří mezi operace, které souvisejí s ukončením účetního období. Je zákonnou povinností každé účetní jednotky. Způsob provedení inventarizace a postup při jejím provádění nejsou upraveny žádným obecně platným právním předpisem. Účetní jednotka je stanoví vlastním vnitřním předpisem. Provedení inventarizace je jednou ze základních podmínek průkaznosti účetnictví. Případné chyby při inventarizaci se mohou promítnout i ve zkrácení daňové povinnosti. Dokumentace o inventarizaci proto předmětem zájmu při každé daňové kontrole.
Účelem inventarizace
je dosažení plného souladu údajů o stavu majetku, závazků a rezerv v účetnictví s jejich skutečným stavem. Účelem tedy není pouhé zjištění skutečného stavu, jak je často prezentováno i v odborné literatuře. Zjištění skutečného stavu je posláním inventury, která je základní a výchozí etapou pro další fáze inventarizace.
Legislativní úprava
Povinnost inventarizovat majetek a závazky ukládá § 6 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpis (dále jen „zákon o účetnictví“), implicitně tato povinnost vyplývá i z ustanovení § 8 odst. 4 zákona o účetnictví. Základní zásady postupu při inventarizaci stanovují § 26, 29 a 30 zákona o účetnictví. Postup při přípravě o uskutečnění inventarizace ve vybraných účetních jednotkách závazně upravuj vyhláška Ministerstva financí č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků.
Vypořádání inventarizačních rozdílů upravují České účetní standardy:
- pro podnikatele č. 007,
- pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání č. 403.
Povinnost inventarizace rezerv implicitně vyplývá z ustanovení § 3 odst. 2 zákona ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Poznámka
Použití zkratkového označení
Pro označení inventarizace majetku, závazků a rezerv je v tomto článku zásadně používáno zkratkové označení „inventarizace“.
Inventarizace je součástí přípravy účetní závěrky,
provádí se k rozvahovému dni, tj. ke dni, k němuž se sestavuje účetní závěrka. Nic nebrání tomu, aby účetní jednotka vedle této povinné inventarizace uskutečnila další v průběhu účetního období.
Inventarizace je podmínkou průkaznosti účetnictví a správnosti účetní závěrky. Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví správné, úplné, průkazné, srozumitelné, přehledné, aby účetní závěrka na jeho základě sestavená podávala věrný a poctivý obraz o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv a o nákladech a výnosech a o výsledku hospodaření. – tak formulují základní zásadu pro vedení účetnictví ustanovení § 7 odst. 1 a § 8 odst. 1 zákona o účetnictví. Účetnictví je průkazné, jestliže účetní jednotka účetní případy a účetní zápisy o nich doložila nebo prokázala předepsaným způsobem a inventarizovala majetek a závazky (§ 8 odst. 4 zákona o účetnictví). Věrné zobrazení skutečného průběhu a výsledku hospodářských operací, stavu majetku a závazků je základním posláním účetnictví. Správným vedením účetnictví se zajišťuje trvalý soulad skutečného stavu s jeho vyjádřením v účetnictví. Sledování a následně dodržování tohoto souladu je účelem inventarizace.
Inventarizace není jen vnitřní věcí,
využití výsledků inventarizace přesahuje hranice účetní jednotky. Ověření skutečného stavu majetku a závazků jejich inventarizací účetní jednotka prokazuje finančnímu úřadu při daňové kontrole. Pokud účetní jednotka má poskytnutý bankovní úvěr, je pravděpodobné, že provedení inventarizace a její výsledky bude sledovat i úvěrující banka. Zápis o inventarizaci se předkládá auditorům při ověřování účetní závěrky.
Provedení inventarizace a její kvalita jsou i předmětem auditu účetní závěrky
Pokud by inventarizace provedena nebyla, auditor musí ve svém výroku konstatovat, že účetnictví nemůže považovat za průkazné a tudíž ani účetní závěrka nemůže být označena za správnou a odpovídající skutečnosti. Jen ta účetní závěrka, jíž předchází řádně provedená inventarizace, může být věrným zobrazením skutečnosti.
Součástí daňové kontroly zaměřené na daň z příjmů
je běžně i zjištění, zda daňový subjekt provedl inventarizaci. Neprovedení inventarizace může být příčinou stavu, kdy údaje o majetku uvedené v účetních knihách nelze považovat za pravdivé. Zjištění takové situace může být důvodem pro uložení pokuty. S využitím ustanovení § 37a odst. 3 písm. b) zákona o účetnictví je finanční úřad oprávněn k uložení pokuty až do výše 3 % hodnoty aktiv celkem.
Pozor na trestní zákoník
Nedostatečná pozornost věnovaná inventarizaci majetku a závazků může vést i k tomu, že údaje o majetku a závazcích vedené v účetnictví nejsou shodné s jejich skutečným stavem. Podle ustanovení § 254 odst. 1 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů je uvedení nepravdivých nebo hrubě zkreslených údajů v účetních knihách, které ohrozí majetková práva jiného nebo včasné a řádné vybrání daní, trestným činem proti závazným pravidlům tržní ekonomiky. Jeho důsledkem může být trest odnětí svobody až na dvě léta nebo zákaz činnosti.
Inventarizací rozumíme:
- zjištění skutečného stavu jednotlivých druhů majetku, závazků a rezerv jejich fyzickou nebo dokladovou inventurou,
- porovnání souladu skutečného stavu zjištěného inventurou se stavem vykázaným na příslušných syntetických a analytických účtech,
- ověření reálnosti ocenění majetku a závazků,
- při zjištění inventarizačních rozdílů uvedení účetního stavu do souladu se skutečným stavem.
Inventarizaci podléhá veškerý majetek i veškerý cizí kapitál účetní jednotky.
Inventarizace je souborem operací
Častým omylem je ztotožnění inventarizace s inventurou. Inventura je jen jednou ze složek procesu inventarizace. Jí předchází a na ni navazují další operace. V odborné literatuře i v odborných časopisech je možné setkat se s různým vnitřním členěním procesu inventarizace do jejích dílčích etap či fází. Členění použité v tomto článku není jediným, univerzálním ani možná nejlepším.
Inventarizace sestává ze sedmi fází (etap):
1. Příprava inventarizace.
2. Inventura majetku, závazků a rezerv.
3. Porovnání skutečného stavu majetku, závazků a rezerv s jejich stavem v účetnictví.
4. Zjištění příčin inventarizačních rozdílů a návrh na jejich vypořádání.
5. Zhodnocení stavu majetku se zřetelem k jeho možné prodejní ceně.
6. Inventarizační zápis.
7. Vypořádání inventarizačních rozdílů účetními zápisy.
Úprava vnitřním předpisem
Provedení inventarizace účetní jednotka upravuje vlastním vnitřním předpisem (organizační normou) – směrnicí, pokynem, příkazem apod., podepsanou osobou pravomocně oprávněnou k podpisu obecně závazných vnitřních předpisů. Povinnost vydání vnitřního předpisu upravujícího způsob provedení inventarizace a uplatněný postup při inventarizaci není přímo uložena žádným ustanovením zákona o účetnictví. Účelnost jeho vydání implicitně vyplývá z ustanovení § 29 a 30 zákona o účetnictví.
Vnitřním předpisem se stanoví zejména:
- druhy majetku, závazků a rezerv, které jsou předmětem inventarizace,
- způsob provedení inventury u jednotlivých druhů majetku,
- doba zahájení inventarizace a lhůta pro její ukončení,
- inventarizační komise,
- povinnosti a pravomoci inventarizačních komisí, jejich vedoucích a jejich členů,
- osoba odpovědná za provedení inventarizace a za její průběh,
- vedení dokumentace o průběhu inventarizace a o jejím výsledku,
- způsob projednání výsledků inventarizace,
- postup pro vypořádání zjištěných inventarizačních rozdílů,
- zásady pro tvorbu opravných položek v závislosti na reálném ocenění jednotlivého majetku.
Příprava inventarizace vyžaduje vysokou pozornost,
příprava inventarizace je zahajující etapou procesu inventarizace. Její kvalita významně ovlivňuje průběh a výsledek inventarizace. Příprava inventarizace a její dokladové zachycení závisí na druhu a velikosti účetní jednotky. Jiný postup bude uplatněn a jiný rozsah bude mít inventarizace v akciové společnosti s členěním na vnitřní organizační jednotky a jiný rozsah bude mít u podnikatele – fyzické osoby, který provozuje svoji činnost bez zaměstnanců a s minimálním hmotným majetkem. Některé kroky se však musí zajistit bez ohledu na velikost účetní jednotky.
Součástí přípravné etapy inventarizace jsou zejména:
– vydání rozhodnutí o provedení inventarizace,
– ustavení inventarizační komise nebo inventarizačních komisí,
– školení nebo instruktáž členů inventarizační komise nebo inventarizačních komisí,
– vyhlášení časového plánu provedení inventarizace.
Rozhodnutí o provedení inventarizace
je písemným dokumentem, který může mít různou formu – příkaz, rozhodnutí, pokyn, směrnice apod. Jeho platnost je podmíněna podpisem statutárního orgánu účetní jednotky nebo jím zmocněné osoby. Tímto rozhodnutím se ukládá provedení inventarizace podle vnitřního předpisu, který je k provádění inventarizace vydán.
Inventarizační komise
Počet a velikost inventarizačních komisí závisí především na rozsahu inventarizace – na počtu druhů inventarizovaného majetku, jeho množství a na počtu vnitřních organizačních jednotek.
V mnoha účetních jednotkách bude postačovat ustavení jedné inventarizační komise. V účetních jednotkách se značným rozsahem inventarizovaného majetku nebo s vnitřními organizačními jednotkami, zejména při jejich rozložení na větším teritoriu, je účelné zřízení dílčích inventarizačních komisí. Dílčí inventarizační komise se zřizují pro jednotlivé druhy či skupiny druhů majetku nebo pro jednotlivé vnitřní organizační články účetní jednotky. Je možná i kombinace těchto dvou hledisek. Dílčí inventarizační komise provádějí inventuru a na ní navazující operace. Hlavní inventarizační komisi přísluší především role řídící a kontrolní. Jejím úkolem je zpracování inventarizačního zápisu.
Složení komisí je třeba zvolit tak, aby bylo zajištěné kvalifikované provedení inventury. Proto členové komise, nebo alespoň část z nich, musí mít potřebné odborné znalosti o inventarizovaném druhu majetku. Je vhodné do komise jmenovat i osobu odpovědnou za příslušný druh majetku, nikoli však do pozice vedoucího komise. Vedoucím komise se určí osoba bez odpovědnostního vztahu k inventarizovanému majetku. Pro dokladovou inventuru při menším rozsahu inventarizovaného majetku nebo závazků či rezerv postačí ustanovení jediné osoby, bez jmenování komise. Není vhodné, aby to byla osoba, do jejíž pracovní nebo funkční působnosti náleží vedení evidence, jež bude použita při dokladové inventuře.
Vedoucí a členy inventarizačních komisí i další osoby, které se inventarizace zúčastní, je třeba prokazatelně a v potřebném rozsahu seznámit zejména s:
– ustanoveními zákona o účetnictví, která upravují inventarizaci majetku a závazků,
– vnitřním předpisem účetní jednotky o inventarizaci,
– rozhodnutím o provedení inventarizace.
To je možno zabezpečit proškolením, instruktáží, případně individuálním studiem.
Příklad
Představenstvo obchodní společnosti Rekonstrukce sídlišť, a. s., při přípravě inventarizace majetku a závazků k 31. prosinci 2015 rozhodlo požádat daňového poradce, s nímž má uzavřenou smlouvu o stálé spolupráci, o sestavení hlavní inventarizační komise. Poradce požadavek akciové společnosti přijal. Představenstvu předložil návrh složení komise ke schválení. Do pozice předsedy komise daňový poradce navrhl sebe. Za členy komise navrhl dva své asistenty a čtyři studenty inženýrského studia stavební fakulty ČVUT. Většina členů představenstva považovala složení inventarizační komise výhradně z osob, které nejsou v pracovněprávním vztahu ke společnosti za nepřípustné.
Auditorská společnost dotázaná na vhodnost složení inventarizační komise navrženého daňovým poradcem potvrdila jeho návrh jako přípustný a neodporující žádnému zákonu.
Žádným zákonem není uloženo, že členy inventarizační komise mohou být jen zaměstnanci nebo společníci.
Časový plán
Inventarizace se provádí ke konci rozvahového dne, tj. ke stejnému okamžiku, ke kterému se sestavuje účetní závěrka (§ 29 odst. 1 zákona o účetnictví). Fyzickou inventuru hmotného majetku zpravidla nelze provést přesně ke konci rozvahového dne. Ustanovení § 30 odst. 6 zákona o účetnictví proto připouští provedení fyzické inventury hmotného majetku v časovém období, které zahrnuje poslední čtyři měsíce účetního období a první dva měsíce následujícího účetního období. Při využití této možnosti se inventurní soupis zpracuje ke dni ukončení fyzické inventury příslušného majetku. Takto zjištěný skutečný stav hmotného majetku se následně upraví o přírůstky a úbytky příslušného majetku, k nimž došlo v období ode dne ukončení fyzické inventury do rozvahového dne. Doklady o těchto přírůstcích a úbytcích, příp. jejich kopie budou zahrnuty do zápisu o inventarizaci jako příloha k příslušným inventárním soupisům.
Příklad
Jednatel obchodní společnosti Jolana, s. r. o., směrnicí k provedení inventarizace majetku, závazků a rezerv k 31. prosinci 2015 stanovil, že fyzickou inventuru dlouhodobého hmotného majetku a zásob je možné zahájit již 15. září 2015 a k jejímu dokončení musí dojít do 10. února 2016.
Tento postup je v souladu s ustanoveními § 30 odst. 6 zákona o účetnictví.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku DaÚ 12/2015)
KONEC ÚČETNÍHO OBDOBÍ
Před sestavením účetní závěrky je třeba provést a zaúčtovat řadu transakcí, které se zpravidla běžně neúčtují a které jsou specifické právě pro toto období. Jak postupovat při zpracování značného objemu prací, aby bylo zajištěno včasné a úplné zpracování účetní závěrky?
Vhodným předpokladem včasného a úplného zpracování účetní závěrky je sestavení tzv. harmonogramu účetní závěrky. K základním etapám patří zejména:
Účetní analýza a inventarizace majetku a závazků.
Daňová analýza, zaúčtování splatné a odložené daně, uzavírání účetních knih.
Sestavení účetní závěrky.
- Audit účetní závěrky (při povinnosti auditu v souladu s § 20 zákona o účetnictví).
- Odevzdání daňového přiznání spolu s účetní závěrkou na finanční úřad.
- Vyhotovení výroční zprávy (v souladu s § 21 zákona o účetnictví).
- Zveřejnění údajů z účetní závěrky (v souladu s § 21a zákona o účetnictví).
Ke konkrétním etapám je třeba doplnit termíny jejich zajištění a odpovědné zaměstnance za jejich zpracování a dodržení.
V dalším textu se zaměříme na oblasti účetní analýzy, které jsou spojeny především s koncem účetního období a dále na oblasti, které se řeší i v průběhu období a pokud ne, tedy nejpozději koncem účetního období. Cílem účetní analýzy je zjištění výsledku hospodaření před zdaněním, které na základě výsledků inventarizace zahrnuje zejména časové rozlišení, kursové přepočty, tvorba a zúčtování opravných položek k majetku, rezerv a celou řadu dalších činností.
Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek
V oblasti dlouhodobého majetku je třeba provést kontrolu zařazení a vyřazení majetku v průběhu a na konci období, dále technické zhodnocení majetku za celé období, odpisy majetku a opravné položky k majetku.
Základní zásadou pro zařazení
dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku na majetkový účet a tím možnost jeho odpisování (v případě majetku odpisovaného) je jeho způsobilost k užívání, tj. dlouhodobým nehmotným a hmotným majetkem se stává pořizovaný majetek uvedený do stavu způsobilého k užívání, obdobně se postupuje v případě jeho technického zhodnocení; toto ustanovení se nepoužije v případě nabytých věcí, které před nabytím byly uvedeny do stavu způsobilého k užívání a nevyžadují montáž u nabyvatele. Nemovité věci, které podléhají vkladu do katastru nemovitostí, a převádí se jejich vlastnictví, se zaúčtují na majetkový účet ke dni doručení návrhu na vklad katastrálnímu úřadu. Podmíněnost nabytí právních účinků vkladu do katastru nemovitostí se uvede na analytických účtech, v inventurních soupisech a v příloze účetní závěrky. V praxi se někdy pořizovaný majetek nesprávně zaúčtuje na majetkový účet, aniž by byl funkční. Děje se tak zejména z důvodu jeho zařazení koncem období, aby bylo možné uplatnit daňové odpisy a tím snížit základ daně z příjmů. Nejpozději koncem účetního období je tedy třeba ověřit zařazení majetku do užívání a jeho odpisování. Rovněž je třeba ověřit technické zhodnocení majetku.
Technickým zhodnocením majetku
se s účinností od účetního období 2014 rozumí:
- zásahy do majetku již uvedeného do užívání, které mají za následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů, nebo
- rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku,
pokud vynaložené náklady dosáhnou ocenění určeného účetní jednotkou pro vykazování jednotlivého dlouhodobého majetku v položkách stavby a samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí.
S účinností od 1. 1. 2014 se rozšířilo v účetnictví rozhodnutí o cenovém kritériu pro samostatné hmotné movité věci a stavby i na jejich technické zhodnocení. Princip významnosti u technického zhodnocení staveb je značné subjektivní kategorií. V souladu se zákonem o účetnictví se obecně vymezuje, že informace je významná, jestliže by její neuvedení nebo chybné uvedení mohlo ovlivnit úsudek nebo rozhodování osoby, která tuto informaci využívá. Náklady vynaloženými na technické zhodnocení (obdobně i z pohledu daně z příjmů) se rozumí souhrn nákladů na dokončené zásahy do jednotlivého dlouhodobého majetku za účetní období. Náklady charakteru technického zhodnocení mohou být u konkrétního majetku uplatněny i několikrát za jedno účetní období. Všechna tato dílčí (dokončená) technická zhodnocení u jednoho majetku se v průběhu jednoho účetního období sčítají. Kromě toho je důležité, že technické zhodnocení musí být dokončené. V tomto okamžiku se teprve technické zhodnocení přeúčtovává na příslušný účet odpisovaného dlouhodobého majetku. Vnitřním předpisem je třeba rozhodnout, kde bude sledováno technické zhodnocení majetku za celé období. Vhodnými účty jsou například analytické účty k účtu 042-Pořizovaný dlouhodobý hmotný majetek případně analytické účty k účtu 548-Ostatní provozní náklady.
Odpisy majetku
vyjadřují trvalé postupné snižování ocenění majetku. Smyslem odpisů je zejména rozložit výdaj za pořízení majetku do nákladů podle souvisejících výnosů (výkonů). K povinnostem účetních jednotek patří sestavit odpisový plán, který je třeba respektovat jak v průběhu období, tak zejména i na konci období, kdy se vyčíslují i daňové odpisy. Odlišný pohled na daňový a účetní základ při vyčíslení odpisů je jedním z důvodů následného účtování o odložené dani. Opravné položky se vytvářejí pouze k účtům majetku v případech snížení ocenění majetku v účetnictví prokázaném na základě inventarizace majetku. Tyto opravné položky se vytvářejí jen v případech, kdy snížení ocenění majetku v účetnictví není trvalého charakteru. Tvorba opravných položek se účtuje na vrub nákladů a opravná položka se sníží, popřípadě zruší vyúčtováním ve prospěch nákladů, pokud inventarizace neprokáže opodstatněnost její výše. Opravné položky nesmí mít aktivní zůstatek a nelze je tvořit na zvýšení hodnoty majetku. Opravné položky k odpisovanému dlouhodobému majetku, jehož užitná hodnota se běžně snižuje opotřebením, se tvoří v případech, kdy je jeho užitná hodnota zjištěná při inventarizaci výrazně nižší, než je jeho ocenění v účetnictví po odečtení oprávek, a toto snížení hodnoty nelze považovat za definitivní (za snížení trvalého charakteru). Pravidla tvorby a zúčtování opravných položek i odpisů, při respektování právních předpisů, si vytváří každá účetní jednotka sama vnitřním předpisem. Důležité je, že tato pravidla se závazně zveřejňují v příloze v účetní závěrce. Uživatel účetní závěrky má tedy možnost posoudit kritéria odhadovaných položek (nejen odpisů, ale i opravných položek).
Při vyřazení majetku
(prodejem, darem, likvidací, v důsledku škody apod.) je nutné účetně vyřadit majetek z majetkového účtu, zúčtovat účet oprávek (zůstatkovou cenu) na vrub nákladů, a pokud se váže k danému majetku i opravná položka, potom je třeba zrušit nejpozději na konci účetního období i tuto opravnou položku.
Při částečné likvidaci jednotlivého dlouhodobého hmotného majetku trvalým vyřazením věci, aniž by se majetek znehodnotil nebo ztratil způsobilost užívání, a vyřazená věc byla součástí ocenění majetku a po vyřazení má povahu samostatné hmotné movité věci, se ocenění majetku sníží o ocenění vyřazené věci. Míra odepsanosti vyřazení věci je shodná s mírou odepsanosti původního majetku.
Dlouhodobý a krátkodobý finanční majetek
V oblasti finančního majetku je třeba se zaměřit zejména na vyčíslení a proúčtování kursových rozdílů (v případě podílů na obchodních společnostech, cenných papírů, cenin, pokud jsou vyjádřeny v cizí měně a cizích měn)a dále na oceňování reálnou hodnotou a ekvivalencí.
Kursové rozdíly
Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví v peněžních jednotkách české měny.
Majetek a závazky vyjádřené v cizí měně se přepočítávají na českou měnu kursem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou, a to:
- k okamžiku uskutečnění účetního případu,
- ke konci rozvahového dne nebo k jinému okamžiku, k němuž se účetní závěrka sestavuje.
V případě pohledávek a závazků, podílů na obchodních společnostech, práv z cenných papírů a zaknihovaných cenných papírů a derivátů, cenin, pokud jsou vyjádřeny v cizí měně, a cizích měn, jsou účetní jednotky povinny použít současně i cizí měnu; tato povinnost platí i u opravných položek, rezerv a technických rezerv, pokud majetek a závazky, kterých se týkají, jsou vyjádřeny v cizí měně. Souběžná evidence cizí měny k české měně (pouze ve výše uvedených případech) je důležitá zejména z toho důvodu, že v těchto specifikovaných případech mají účetní jednotky povinnost provést přepočet majetku a závazků vyjádřených v cizí měně na českou měnu ještě jednou, a to kursem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou ke konci rozvahového dne nebo k jinému okamžiku, k němuž se sestavuje účetní závěrka. Kursové rozdíly se zpravidla účtují na vrub účtu finančních nákladů nebo ve prospěch účtu finančních výnosů. Kursové rozdíly lze při pohybech na účtech v účtových skupinách 21, 22 a 26 vyúčtovat na vrub účtu finančních nákladů a ve prospěch účtu finančních výnosů až ke konci rozvahového dne nebo k jinému okamžiku, ke kterému se sestavuje účetní závěrka.
Ocenění cenných papírů reálnou hodnotou
Reálnou hodnotou, nejpozději koncem účetního období, se oceňují cenné papíry, s výjimkou cenných papírů držených do splatnosti, dluhopisů pořízených v primárních emisích neurčených účetní jednotkou k obchodování, cenných papírů představujících účast v ovládané osobě nebo v osobě pod podstatným vlivem a cenných papírů emitovaných účetní jednotkou.
Podle zákona o účetnictví se jako reálná hodnota použije:
- tržní hodnota (zpravidla vyhlášená na burze; uvedeme dále dle konkrétního majetku),
- ocenění kvalifikovaným odhadem nebo posudkem znalce, není-li tržní hodnota k dispozici nebo tato nedostatečně představuje reálnou hodnotu,
- ocenění stanovené podle zvláštních právních předpisů, nelze-li postupovat podle výše uvedených pravidel.
Změny reálných hodnot u cenných papírů určených účetní jednotkou k obchodování s cílem dosahovat zisk z cenových rozdílů v krátkodobém horizontu se účtují jako finanční náklad nebo finanční výnos.
Změny reálných hodnot ostatních cenných papírů oceňovaných reálnou hodnotou (realizovatelné cenné papíry) se účtují prostřednictvím rozvahových účtů v účtové skupině 41.
Oceněn ekvivalencí
(protihodnotou) může být pouze podíl, který představuje účast s rozhodujícím nebo podstatným vlivem. Ocenění ekvivalencí se rozumí ocenění hodnotou, která odpovídá míře účasti na vlastním kapitálu společnosti, v níž má účetní jednotka majetkovou účast.
Změny v ocenění cenných papírů a podílů oceňovaných podílem na vlastním kapitálu (ekvivalencí) ovládané osoby nebo osoby pod podstatným vlivem se účtují prostřednictvím rozvahových účtů v účtové skupině 41.
Kursové rozdíly z cenných papírů a podílů se při ocenění ke konci rozvahového dne nebo k jinému okamžiku, k němuž se sestavuje účetní závěrka, neúčtují samostatně na příslušné účty nákladů a výnosů, ale jsou součástí ocenění reálnou hodnotou nebo ocenění ekvivalencí, ať je účtována výsledkově nebo rozvahově. Pokud není cenný papír nebo podíl oceněn reálnou hodnotou nebo ekvivalencí, pak se kursové rozdíly účtují prostřednictvím rozvahových účtů v účtové skupině 41. Pokud není dluhový cenný papír oceněn reálnou hodnotou nebo se podle zákona reálnou hodnotou neoceňuje, pak se kursový rozdíl účtuje na vrub finančních nákladů a ve prospěch finančních výnosů.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku DaÚ 12/2015)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
ÚČETNÍ VÝSTUPY PŘI ROČNÍ ÚČETNÍ ZÁVĚRCE
Účetní jednotka chce vytvořit roční účetní závěrku u s.r.o. tak, aby byl spokojený finanční úřad při případné kontrole. Postupuje tak, že si vytiskne obratovou předvahu analyticky a jednotlivé konečné stavy kontroluje se stavem v jednotlivých souborech, které se daného analytického účtu týkají, pokud to nesedí, tak to opraví, ale neví, jakou má ke každému analytickému účtu vytisknout sestavu, jestli jen celkový sumář, tedy celkové obraty v účetním deníku, popř. sestavy z mezd, pohledávek a závazků, evidence DPH atd., nebo pohyby na účtech nebo pohyby na účtech položkově daného analytického účtu. Společnost nepodléhá auditu.
Jakou má ÚJ při roční účetní závěrce ke každému analytickému účtu vytisknout z účetního SW sestavu? Jakým způsobem podložit jeho účetní stav? Jaké další výstupy tisknout?
Samotná účetní závěrka je upravena v § 18 a násl. zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen ZÚ), rozsah a způsob sestavování účetní závěrky je pak stanoven ve vyhlášce č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Otevíráním a uzavíráním účetních knih se zabývá rovněž Český účetní standard pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb. č. 002 – Otevírání a uzavírání účetních knih. ÚJ však spíše zajímají konkrétní sestavy, kterými se dokládají jednotlivé řádky výkazů účetní závěrky a zůstatky analytických účtů z předvahy – obratovky, a to z toho důvodu, aby vámi vedené účetnictví věrně zobrazovalo skutečnost a samozřejmě aby uspokojilo mimo jiné i zástupce finanční správy při případné kontrole. Tato má odpověď nemůže být zcela úplná (jde o rozsáhlou problematiku, záleží i na typu podnikání účetní jednotky atd.), ale uvedu zde pár svých postřehů a zkušeností. Nejprve bych podotknul, že pracovníky FÚ zajímá především to, zda náklady uplatňované jako náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů skutečně byly vynaloženy v souladu se zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen ZDP) a zda byly zdaněny veškeré zdanitelné výnosy daňového poplatníka. Finanční orgány se tedy zabývají především položkami nákladů a výnosů (daňové x nedaňové náklady, daňové x účetní odpisy, využívání majetku i pro soukromé účely apod.), ale i dalšími účetními případy, které mohou mít vliv na náklady a výnosy (dodaňování neuhrazených dluhů). Je vhodné mít řádně podloženy veškeré hodnoty uvedené v daňovém přiznání (např. výsledek hospodaření, údaje o odpisech dlouhodobého majetku, příp. daňové odpočty atd.). Jde-li o plátce DPH, mohou se pracovníci FÚ zabývat i evidencí týkající se DPH (přijatá a uskutečněná zdanitelná plnění atd.). Samozřejmě pečlivou prací při uzavírání účetních knih (důsledná inventarizace účtů atd.) se významně snižuje riziko nedostatků v účetnictví a při sestavování daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob. Proto je vhodné při vedení účetnictví v průběhu roku či v rámci uzavírání účetních knih a sestavování účetní závěrky vykonávat mimo jiné i následující činnosti a vyhotovovat mimo jiné i následující sestavy:
- Je nanejvýš vhodné využívat saldokontní evidenci účtů, u kterých to má smysl, a provádět během účetního období průběžně „párování“ saldokontních položek a „čištění“ saldokonta. Saldokonto plní významnou kontrolní funkci v účetnictví a upozorňuje na některé chybně zaúčtované účetní operace. Ke každému saldokontnímu účtu je pak vhodné k 31. 12. vyjet jeho saldokontní evidenci (nespárované položky). Zůstatek saldokonta daného účtu by měl přitom souhlasit se zůstatkem tohoto účtu v předvaze (obratovce).
- Je vhodné si vyjet i stavy Knih vydaných faktur, přijatých faktur, ostatních pohledávek a ostatních závazků. Jejich neuhrazené zůstatky by měly opět souhlasit se zůstatkem příslušného analytického účtu (tj. 311, 321, 315, 325).
- Je vhodné provést kontrolu zůstatků účtů dlouhodobého majetku (účty 0xx) na modul evidence majetku. Tj. například aby souhrn vstupních cen, odpisů, oprávek a zůstatkových cen budov v účetnictví (účty 021, 081) seděl na tytéž údaje z modulu evidence majetku. Aby bylo možné z evidence majetku zjistit, z jakých položek majetku se skládá zůstatek např. na účtu 021, 081 atd. K tomu je třeba si vyfiltrovat v evidenci majetku majetek dle analytického účtu a přiložit inventurní soupis majetku.
- Zůstatky na účtech pokladen (např. 211) musí souhlasit se zůstatky jednotlivých pokladních knih a samozřejmě se skutečným stavem hotovosti v příslušné pokladně (přikládá se inventární soupis pokladen).
- Zůstatky na bankovních účtech (např. 221) musí souhlasit se zůstatky jednotlivých bankovních účtů (přikládá se např. kopie prosincového bankovního výpisu).
- Podobně zůstatky na účtech zásob (112, 132) musí souhlasit se stavem zásob ve skladové evidenci, k rozvahovému dni pak samozřejmě i se skutečným stavem zjištěným při inventarizaci.
Samozřejmě řadu analytických účtů nelze takto „rozepsat“ přímo z účetního SW. Je pak třeba jejich zůstatky podložit jinými způsoby. Např. účty, kde sledují závazky a pohledávky vůči FÚ, je vhodné kontrolovat na stav daňových účtů v Daňové informační schránce (DIS). Bankovní výpisy a úvěrové účty na výpisy za poslední měsíc účetního období. Poskytnuté a přijaté půjčky apod. pohybem jistiny těchto půjček během roku a výpočtem úroků, příp. si je i odsouhlasit s věřiteli, resp. dlužníky atd. Domníváme se, že je celkem zbytečné tisknout sestavy typu účetní deník (měsíčně, ročně), veškeré pohyby na jednotlivých účtech atd., jedná se někdy až o stovky stránek, se kterými se pak nijak nepracuje, pouze se archivují. Plně postačí, pokud jsou tyto sestavy k dispozici v účetním SW, ten samozřejmě musí být provozuschopný (spustitelný) i několik let po uplynutí příslušného účetního období. Příp. je možné si tyto sestavy uložit a archivovat v PDF tvaru.
Zůstatky jednotlivých analytických účtů je třeba mít podloženy podle typu položek, které se zde evidují (pokladna, pohledávky, majetek atd.). K tomu je vhodné využít různé sestavy a přehledy z účetního SW (např. saldokontní evidence, knihy závazků a pohledávek), inventurní soupisy majetku (např. pokladna, zásoby, dlouhodobý majetek), různé výpisy (např. bankovní výpisy, výpisy z DIS) atd. Je třeba mít také řádně podloženy veškeré hodnoty uvedené v daňovém přiznání (výsledek hospodaření, údaje o odpisech dlouhodobého majetku, příp. daňové odpočty atd.).
PAUŠÁLNÍ VÝDAJ NA DOPRAVU
Společnost s r.o., chce za rok 2015 uplatnit výdajový paušál na auto ve výši 5 000 Kč měsíčně.
Jak se o tomto paušálu účtuje? Musí se účtovat i o samotném nákupu PHM?
O paušálním výdaji na dopravu (5 000 Kč, resp. 4 000 Kč měsíčně na jedno vozidlo) se v účetnictví nijak neúčtuje. Tento paušální výdaj se uplatní až v daňovém přiznání k dani z příjmů jako položka, o které se neúčtuje, ale kterou ZDP uznává jako daňový náklad (v řádku č. 162). Tj. jedná se o mimoúčetní úpravu daňového základu, podobně jako je tomu např. u daňových odpisů atd. Účetní jednotka by však měla účtovat o skutečně vynaložených nákladech na PHM a na parkovné, k jejichž pokrytí paušál slouží (např. v pokladně jako pokladní výdaj). I tyto náklady by v účetnictví měly být zachyceny, protože byly dosaženy v souvislosti s podnikatelskou činností a mají vliv na (účetní) výsledek hospodaření účetní jednotky. Přičemž u motorového vozidla, u něhož poplatník uplatní paušální výdaj na dopravu, nejsou náklady na spotřebované PHM a parkovné podle § 25 odst. 1 písm. x) ZDP daňově uznatelným nákladem. Proto je třeba o nákladech na PHM a parkovném účtovat jako o nedaňových (např. 501.N / 211, resp. 518.N / 211).
O paušálním výdaji na dopravu se neúčtuje, účetní jednotka by však měla účtovat o skutečně vynaložených nákladech na PHM a na parkovné, přestože jde o nedaňové náklady.
VYROVNÁNÍ ZŮSTATKŮ ÚČTŮ
ÚJ již z minulých let nesouhlasí stav účtu 321 100 na skutečnost (asi o 7 000 Kč) a nemůže najít chybu, účet 321 100 – Dodavatelé, má být o zmíněnou částku vyšší.
Jak daný účet dát do souladu se skutečností?
Co se týká zmíněného nesouladu na účtu 321 100, jeho příčina by měla být zjistitelná provedením důsledné inventarizace tohoto účtu, tj. porovnáním nevyrovnaných položek na tomto účtu (tj. saldokonta), neuhrazených dluhů (závazků) z knihy přijatých faktur, a porovnáním těchto údajů se skutečností. Pro způsob provedení opravy je tedy třeba vědět, co je vlastně příčinou chybného zůstatku účtu 321 100, tj. co bylo v minulosti zaúčtováno chybně. Zjištěný rozdíl je pak třeba dát do souladu se skutečností (např. zaúčtování nezaúčtované faktury, oprava zaúčtování faktury, doúčtování chybně zaúčtované úhrady atd.). Příčinou nesouladu je pravděpodobně chybné účtování již v minulých letech, což ovšem svědčí o špatně prováděné inventarizaci účtu (a možná i jiných účtů) v předchozích účetních obdobích. Na tuto chybu se mělo přijít již dříve a měla být již dříve i opravena. Opravy v důsledku nesprávného účtování v minulých účetních obdobích, což je právě případ zmíněný v dotazu, je vhodné účtovat např. na účet 425 – Jiný výsledek hospodaření minulých let (položka „A.IV.3. Jiný výsledek hospodaření minulých let“). Pak by se tedy tyto opravy účtovaly např. 425 / 321 100. Smyslem tohoto účtování je, aby zaúčtování opravy či korekce účtování minulých let neovlivňovalo výsledek hospodaření v běžném účetním období. Pokud se však jedná o zanedbatelnou částku, je možné korekci účtu 321 100 zaúčtovat např. účetním zápisem: 7 000 Kč, 548 (nedaňový) / 321 100.
Je třeba zajistit, aby zůstatky všech účtů byly v souladu se skutečností. Pokud tomu tak není, je třeba opravit účetní operaci, která byla v minulosti proúčtována chybně. Pro tyto účely byl nedávno zaveden účet Jiný výsledek hospodaření minulých let (např. účet 425).
(Více na toto téma najdete v měsíčníku 1000 řešení 12/2015)
|
|
|
Částka číslo 128/2015 ze dne 23.11.2015
302/2015 Vyhláška o Programu statistických zjišťování na rok 2016
Částka číslo 129/2015 ze dne 23.11.2015
Vyhláška o nákladových indexech věkových skupin pojištěnců veřejného zdravotního pojištění pro rok 2016
304/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 143/2008 Sb., o stanovení bližších požadavků pro zajištění jakosti lidské krve a jejích složek (vyhláška o lidské krvi), ve znění pozdějších předpisů
305/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 447/2001 Sb., o báňské záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 130/2015 ze dne 25.11.2015
306/2015 Vyhláška o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem
307/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným
Částka číslo 131/2015 ze dne 27.11.2015
308/2015 Nařízení vlády o vymezení pojmů běžná údržba a drobné opravy související s užíváním bytu
309/2015 Vyhláška o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2016
310/2015 Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o vyhlášení aktualizovaného seznamu výzkumných organizací schválených pro přijímání výzkumných pracovníků ze třetích zemí
311/2015 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
Částka číslo 132/2015 ze dne 27.11.2015
312/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 24/2011 Sb., o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik, ve znění vyhlášky č. 49/2014 Sb.
313/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 98/2011 Sb., o způsobu hodnocení stavu útvarů povrchových vod, způsobu hodnocení ekologického potenciálu silně ovlivněných a umělých útvarů povrchových vod a náležitostech programů zjišťování a hodnocení stavu povrchových vod
|
|
|
JAK SE DOZVĚDĚT PRAVDU?
i>Pravda o jevech v pracovním prostředí se vyskytujících je pro vedoucího pracovníka nesmírně důležitá. Na poznání pravdy je totiž založena správnost rozhodování a potažmo pak přímo samotná existence ve funkci vedoucího. Jak se dopátrat k pravdě?
Nebudete-li systematicky a vytrvale vyhledávat pravdu a tuto ve své činnosti i ctít, dostanete se do bludného kruhu pochybností, způsobených vám podsouvanými polopravdami či zřejmými nepravdami s jediným cílem – poškodit nebo dokonce přímo ohrozit vaši pozici, vaši pověst. Protivníci a nepřející vám nedají nikdy pokoje, a buďte si jisti, že jsou v každém kolektivu, i v tom vašem, i když se vám na první pohled jeví všichni jako vaši nejvěrnější. Zdání klame, stejně jako klame zdání zdraví, protože i pro zdraví musíte něco dělat. Takže v situaci, kdy se ledacos dozvíte, kdy se k vám donesou i řeči o vás rozšiřované, musíte přejít do nenápadné ofenzívy a začít se aktivně bránit. Zavírání očí můžete s klidným svědomím postavit na roveň pštrosímu strkání hlavy do písku.
Správný náhled
Na vše, co vás obklopuje, a co se vás více či méně dotýká, si musíte učinit vlastní názor jako základ vašeho dalšího chování. Bez názoru či postoje můžete být pouze tehdy, pokud je daná skutečnost pro vás momentálně bezvýznamná za podmínky, že tomu tak bude i v budoucnu. Správnost prvotního náhledu na problém je přímo zásadní. Pokud provedete úvodní analýzu špatně, pak se to s vámi, lidově řečeno, poveze. I zedník, který začíná stavět budovu, musí velmi pečlivě položit základní rohové cihly, jinak se stavba zhroutí. Dokážete-li umně nasměrovat běh věcí žádoucím směrem, pak další vývoj už působí samočinně a od správného se neodchýlí, pokud k tomuto neuváženě nedáte chybný podnět. Jestliže jste něco rozhodli, bedlivě z povzdálí sledujte vývoj a usměrňujte jen tehdy, pokud cítíte potřebu. Je-li zadaný směr správný, vše dokončí neomylně fungující zákonitosti.
Zjistíte-li chybu, urychleně napravujte. Na špatném základě nelze nikdy budovat, protože nerozumně spuštěné tlačítko způsobí řetězovou reakci, která může být pro vás ve svých důsledcích zdrcující. Nikdy nepodceňujte zdánlivé maličkosti, které na první pohled nemusejí s vaší činností vedoucího souviset. Se vší vážností a odpovědností však vyhodnocujte každou informaci vztahující se k vaší řídící práci, ať se k vám přiblíží jakoukoli cestou. A jestliže usoudíte, že některá informace pro vás nemá význam, klidně ji můžete (nebo dokonce musíte) pominout. Váš myšlenkový prostor potřebujete pro tvůrčí činnost, proto si jej zbytečně nezahlcujte informačním balastem.
Slovo ovlivňuje
Může se vám to jevit jako příliš nadsazeným, ale pamatujte na důležitost každé věty, dokonce každého slova. Slovním projevem utváříte formy, které kolem vás způsobují pohyb. Slovem dáváte směr, určujete vývoj, slovem můžete pomoci, poradit, potěšit nebo ublížit. A obzvláště vedoucí pracovník by měl na pomyslných lékárnických váhách rozvažovat, co řekne, ve které chvíli se k nanesenému vyjádří nebo zda vůbec promluví. Méně je i v tomto případě někdy více. Mnoho slov nemusí nutně znamenat úspěch a obecně platí, že mluvka důvěryhodnosti příliš nepožívá.
Rvát se za správné rozhodnutí
Jste-li o správnosti vašeho rozhodnutí bez nejmenší pochyby přesvědčeni, pak musíte za jeho zdárné dokončení bojovat. Tvrdě a nesmlouvavě, abyste si mohli v případě neúspěchu s čistým svědomím říci, že jste učinili maximum možného. Pouze slaboši se vzdávají. Sejít z nastoupené cesty je projevem scházející statečnosti, obcházení potíží a vyhýbání se střetu pak projevem charakterově nevyzrálé osobnosti. Máte strach? V jedné z mnoha dojemných epizod ve filmu Sedm statečných jeden z domorodců říká: „ my víme, co je to strach, žijeme s ním celý život“. Strach má někdy každý, ale pokud to protistraně nedáte najevo, pak jste položili základní kámen stavby s názvem konečný úspěch.
Za prosazení pravdy a správnosti přesvědčení by měl člověk nasadit všechny síly a čestné prostředky. Ponechá-li se prostor zlu a špatnostem, jeho iniciátoři se ho nevzdají, protože se v něm cítí dobře. Už Mistr Jan Hus nabádal k boji proti všemu špatnému. Proto zlu a lžím je zapotřebí v mezích daných možností bojovat, jinak se rozšíří a pohltí vše. Raději se ctí prohrát, než zvítězit podvodem či intrikami. Nečestně dosažené vítězství nemá hodnoty, správně smýšlejícího nemůže nikdy těšit a těm, kteří ho takto dosáhli, nedopřeje klidu.
>b?
Jak se dopátrat k pravdě?
Cest je několik. Není vůbec na škodu si ve vámi řízeném kolektivu najít určitou vnitřní sounáležitost s některými jeho členy, postačí i s jedním, který se může stát takovým vaším mentorem, vrbou, rádcem či potřebným kritikem, kterému se třeba budete moci i svěřit s trápením či potížemi, ať už v pracovním nebo snad i v soukromém životě. Takovou spřízněnou duši většinou každý potřebuje. A takový člověk vám pak sdělí nezastřenou pravdu, i když to někdy bolí. Řekne vám ji proto, že bude mít o vás starost. Takového člověka si chraňte jako poklad.
Vždy se navzájem přitahují stejné typy lidí, takže pokud máte určité přesvědčení, ve kterém chcete jít po těch správných cestách, pak se nikdy nesblížíte s člověkem, který má v krvi nutkání škodit, ubližovat, pomlouvat. Na takové lidi obzvláštní pozor. Na první pohled se mohou líbivými řečmi jevit jako vaši pomocníci či ochránci, na ten druhý však dříve či později musíte vytušit duševní chlad, zřetelnou absenci srdečnosti a láskyplnosti a dokonce i potřebu konat zlé skutky. Těchto se úzkostlivě varujte a držte si co možná největší odstup. Časem takový postoj oceníte.
Jedním z velkých nebezpečí jsou nejen pro vedoucího,
ale pro každého člověka, pomluvy už z toho prostého důvodu, že pokud se o nich nedozví, nemůže se bránit. Jestliže se však taková nařčení dostanou k jeho sluchu, pak je nesmírně důležité zaujetí správného postoje. Lékem na pomluvu nikdy není další pomluva, ale v reakci na ni pokud možno strohé konstatování pravdy a tvrdá cílevědomá práce, která jediná časem všechny přesvědčí. Soustavné a dlouhodobé přesvědčování o jiném názoru, o své pravdě nebo o opaku může nakonec navodit další pochybnost. V některých situacích bývá tím nejlepším komentářem mlčení, obzvláště pak tehdy, pokud může být na pomluvě zrnečko pravdy. A přiznejme si upřímně, bez chyby nejsme nikdo. Proto je někdy vhodné upustit od slovních turbulencí a tím nejvýstižnějším stanoviskem bývá mlčení, neboť vždy se čeká na vyjádření, které se hned vzápětí začne znovu rozebírat. Proto vždy zvažujte jeho podobu či dokonce potřebu. A koneckonců, někdy je lepší i nevědět. Správný vedoucí se nikdy nebude patlat v titěrnostech, které musí ovšem umět správně oddělit od podstatného či významného. Nikdy neopouštějte vydobyté pozice, ale také se netlačte tam, kde vaše schopnosti nestačí. Vyhnete se ostudě a určitému osobnímu traumatu, které vás může na dlouhou dobu poznamenat.
Řekli o pravdě
Filosofické pojetí pravdy je věčným tématem. Například Aristotelés, řecký filosof a vychovatel Alexandra Makedonského, který se věnoval převážně otázkám člověka a společnosti, řekl, že „pravdivé je říci o něčem, co je, že to je, a o něčem, co není, že to není.“ Tomáš Akvinský, jako jedna z největších teologických autorit 13. století, prohlásil, že „pravda je shoda skutečnosti s poznáním“. Proto nepodložené domněnky pravdou být sice mohou, ale nemusejí. Říká se, že každý má svojí pravdu, a nezřídka se o ní snaží přesvědčit i druhé. Vždy takříkajíc záleží na úhlu pohledu. Skutečná pravda je však jen jedna, Hledejte ji, máte na to celý život.
Ing. Antonín Daněk
|
|
|
Termíny pro praxi v PROSINCI 2015
8. 12.
Úterý
|
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za listopad 2015
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
15. 12.
Úterý
|
Daně z příjmů - poplatník |
Odvod pololetní zálohy na rok 2015 (40 %), pokud daň za rok 2014 přesáhla 30.000 Kč, ale nepřesáhla 150.000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod čtvrtletní zálohy na rok 2015 (25 %), pokud daň za rok 2014 přesáhla 150.000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň silniční |
Zaplacení „čtvrtletní“ zálohy na daň silniční za říjen a listopad 2015
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
|
Zaplacení „roční“ zálohy 70 % daně silniční na rok 2015 za nákladní vozidlo, tahač, přívěs, návěs s hmotností od 12 tun využívající sazbu daně sníženou o 48 %
(§ 6 odst. 9 a 10, § 10 odst. 6 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
|
21. 12.
Pondělí
(za neděli
20. 12.)
|
Daně z příjmů – plátce |
Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti z mezd za listopad 2015
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za listopad 2015
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za listopad 2015
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za listopad 2015
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za listopad 2015
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní. pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za listopad 2015
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za listopad 2015
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
Důchodové spoření – zaměstnavatel |
Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za listopad 2015
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání hlášení k záloze na pojistné na důchodové spoření za listopad 2015
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
28. 12.
Pondělí
(za svátek
25. 12.)
|
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za listopad 2015 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Předložení výpisu z evidence za listopad 2015 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti v tuzemsku
(§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za listopad 2015, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za listopad 2015, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za listopad 2015, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
31. 12.
Čtvrtek
|
Daně z příjmů - plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v listopadu 2015 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v listopadu 2015 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o tomto zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Účetnictví |
Zveřejnění účetní závěrky a výroční zprávy povinně auditovaných účetních jednotek za kalendářní rok 2014 (respektive do 30 dnů po ověření a schválení)
(§ 21a odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
18.11.
|
19.11.
|
20.11.
|
23.11.
|
24.11.
|
25.11.
|
26.11.
|
27.11.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
17,886
|
17,984
|
18,106
|
18,229
|
18,271
|
18,307
|
18,507
|
18,401
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
6,569
|
6,662
|
6,73
|
6,818
|
6,816
|
6,835
|
6,777
|
6,771
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
13,82
|
13,819
|
13,815
|
13,821
|
13,82
|
13,821
|
13,818
|
13,819
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,957
|
3,97
|
3,961
|
3,962
|
3,979
|
3,972
|
3,996
|
3,985
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,623
|
3,623
|
3,622
|
3,623
|
3,622
|
3,623
|
3,622
|
3,623
|
EMU |
euro
|
EUR
|
27,03
|
27,03
|
27,025
|
27,03
|
27,025
|
27,03
|
27,025
|
27,03
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
53,416
|
53,695
|
53,76
|
53,816
|
53,923
|
53,899
|
54,228
|
54,035
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
3,252
|
3,269
|
3,262
|
3,263
|
3,28
|
3,274
|
3,294
|
3,285
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,553
|
3,547
|
3,541
|
3,544
|
3,543
|
3,541
|
3,54
|
3,543
|
Indie |
rupie
|
INR
|
38,211
|
38,269
|
38,206
|
38,2
|
38,297
|
38,259
|
38,483
|
38,252
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,836
|
1,836
|
1,835
|
1,852
|
1,853
|
1,851
|
1,865
|
1,855
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
20,475
|
20,53
|
20,53
|
20,588
|
20,643
|
20,71
|
20,8
|
20,777
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
1,752
|
1,783
|
1,78
|
1,814
|
1,813
|
1,804
|
1,812
|
1,79
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
2,15
|
2,166
|
2,176
|
2,189
|
2,194
|
2,198
|
2,23
|
2,216
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
18,91
|
19
|
19,029
|
18,997
|
19,002
|
18,999
|
19,155
|
19,143
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,667
|
8,693
|
8,711
|
8,72
|
8,687
|
8,667
|
8,659
|
8,655
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,749
|
5,773
|
5,819
|
5,901
|
5,908
|
5,972
|
6,058
|
6,032
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,507
|
1,513
|
1,516
|
1,524
|
1,533
|
1,535
|
1,542
|
1,539
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
34,818
|
34,919
|
34,911
|
34,894
|
34,97
|
34,935
|
35,062
|
34,975
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
2,904
|
2,927
|
2,92
|
2,937
|
2,944
|
2,934
|
2,944
|
2,941
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
16,326
|
16,373
|
16,474
|
16,587
|
16,561
|
16,513
|
16,721
|
16,738
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,373
|
6,354
|
6,358
|
6,373
|
6,373
|
6,344
|
6,344
|
6,327
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
6,089
|
6,079
|
6,083
|
6,084
|
6,075
|
6,079
|
6,084
|
6,085
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
38,181
|
38,953
|
38,934
|
38,985
|
38,809
|
38,361
|
38,749
|
38,63
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
17,722
|
17,801
|
17,86
|
17,907
|
17,92
|
17,931
|
18,152
|
18,082
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,899
|
2,906
|
2,902
|
2,913
|
2,921
|
2,919
|
2,915
|
2,915
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
25,053
|
24,937
|
24,795
|
24,923
|
24,915
|
24,955
|
24,976
|
24,866
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
70,079
|
70,408
|
70,503
|
70,758
|
70,893
|
70,862
|
71,463
|
71,205
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
8,74
|
8,848
|
8,88
|
8,968
|
8,933
|
8,816
|
8,869
|
8,765
|
USA |
dolar
|
USD
|
25,207
|
25,34
|
25,282
|
25,289
|
25,422
|
25,376
|
25,527
|
25,463
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
38,296
|
38,555
|
38,609
|
38,553
|
38,473
|
38,262
|
38,512
|
38,445
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
6,475
|
6,491
|
6,496
|
6,517
|
6,547
|
6,547
|
6,575
|
6,56
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 5/2016 (XI/2015)
- Zákon o důchodovém pojištění s komentářem – JUDr. Tomáš Hejkal
- Novela prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví – Ing. Jiří Koch
- Dary jako položky snižující základ daně – Ing. Eva Sedláková
- Právní odpovědnost příslušníků bezpečnostních sborů za správní delikty – Ing. Jan Šmolík
- Zdravotní pojištění - minimální vyměřovací základ a jeho poměrná část od 1. 1. 2016 – Ing. Antonín Daněk
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2015 (XI/2015)
- Vedeni účetnictví v plném a zjednodušeném rozsahu - Ing. Zdenka Cardová
- Daň stanovená paušálem - Ing. Eva Sedláková
- Tichy společník a daň z příjmů - Ing. Helena Machová<
- Inventarizace - Ing. Ivan Macháček
- Konec účetního období - Ing. Zdenka Cardová
- Postup při účtování pachtu obchodního závodu - Ing. Vladimír Hruška
- Dočasné přidělování zaměstnanců - JUDr. Ladislav Jouza
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2015 (XI/2015)
- Změny v účetnictví pro rok 2016 - Ing. Zdenka Cardová
- Příjmy z kapitálového majetku a ostatní příjmy – Ing. Eva Sedláková
- Změny v zákoníku práce a v zákoně o zaměstnanosti – JUDr. Eva Dandová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 12/2015 (XI/2015)
- Dědictví a oznamovací povinnost za rok 2015 - Ing. Ivan Macháček
- Novela zákoníku práce - JUDr. Eva Dandová
- NOZ v podnikatelské praxi - JUDr. Ladislav Jouza
- Právní nástupnictví ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 12-13/2015 (XI/2015)
- Další zvýšení minimální mzdy - JUDr. Eva Dandová
- Fond kulturních a sociálních potřeb – vyhláška - JUDr. Eva Dandová
- Obec platí silniční daň – Ing. Karel Janda
- Dědické smlouvy dle NOZ – JUDr. Jana Drexlerová
- Jednoduché účetnictví po 1. 1. 2016 – Jindřiška Plesníková
1000 řešení – měsíčník č. 12/2015 (XI/2015)
- Účetní závěrka a inventarizace - Ing. Miroslav Bulla
- Daně z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Monotematiky:
Daňové a nedaňové výdaje 2015 (II/2015) – Ing. Eva Sedláková
- daňově uznatelné výdaje
- nedaňové výdaje
Vzory smluv dle NOZ (IX/2014)
- Komentované vzory smluv podle nového občanského zákoníku – Lukáš a Vladimír Hruškovi
Vzory smluv dle zákoníku práce (XII/2014)
- Komentované vzory smluv podle zákoníku práce – JUDr. Ladislav Jouza
Příručka mzdové účetní (XII/2014) – Ing. Luděk Pelcl
- odměňování, minimální mzda
- zdravotní a sociální pojištění
- daňové zvýhodnění, slevy na dani
- minimální vyměřovací základ
Pomocník mzdové účetní (I/2015) – Ing. Miroslav Bulla
- nemocenské pojištění,
- přídavky na dítě,
- cestovní náhrady
- mzdy a platy
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 6/2016 (XII/2015)
- Služební zákon s komentářem – Mgr. Hana Erbsová, Mgr. Petr Taranda
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 1/2016 (XII/2015)
- Směrná účtová osnova a účtový rozvrh od 1. 1. 2016 – Ing. Zdenka Cardová
- Zákonná rezerva na opravy automobilu - Ing. Martin Děrgel
- Nastal čas inventarizace II. - Ing. Karel Janda
- Nejasnosti kolem výpovědi ze zdravotních důvodů - JUDr. Eva Dandová
- Daňová evidence a závěr roku 2015 – Ing. Helena Machová
- Opravná a následná kontrolní hlášení – Ing. Václav Benda
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 1/2016 (XII/2015)
- Optimalizace daňové povinnosti FO za rok 2015 – Ing. Ivan Macháček
- Silniční daň za rok 2015 - Ing. Karel Janda
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2016 (XII/2015)
- Roční zúčtovaní daně za rok 2015 - Ing. Eva Sedláková
- Dávky nemocenského v r. 2016 - nové redukční hranice - JUDr. Eva Dandová
- Postavení vedoucího zaměstnance (1.) - JUDr. Ladislav Jouza
- Hranice hrubého příjmů 2 500 Kč - Ing. Antonín Daněk
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 1/2016 (XII/2015)
- Neoznámení změny zdravotní pojišťovny zaměstnancem - Ing. Antonín Daněk
- Odstupné ve splátkách a zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk
- Dovolená za rok 2015 - JUDr. Ladislav Jouza
1000 řešení – měsíčník č. 1/2016 (XII/2015)
- Kontrolní hlášení - Ing. Václav Benda
- Daně z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Monotematiky:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2015 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání FO a PO za rok 2015 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Roční zúčtování příjmů za rok 2015 (postup ročního zúčtování ze závislé činnosti)
Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2016 (přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů ... z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2016) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
|
|
|
Kontrolní hlášení II.
Kontrolní hlášení budou plátci poprvé předkládat za leden 2016 nebo I. čtvrtletí 2016. Kterých plátců se bude týkat tato povinnost? Jaká jsou základní pravidla pro podávání kontrolních hlášení? Jaká jsou obecná pravidla pro podávání opravných a následných hlášení?
Odpovědi nejen na tyto dotazy najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, všem plátcům DPH, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům, účetním ...
- DaÚ 1/2016 - Opravná a následná kontrolní hlášení - příspěvek
/A4, str. 80/
- PaM 1/2016 - Kontrolní hlášení od 1. 1. 2016 - příspěvek
/A4, str. 80/
- 1000 řešení 1/2016 - Kontrolní hlášení - praktické příklady
/A5, str. 96/
Cena balíčku je 469 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 329 Kč.
Ušetříte 140 Kč.
Inventarizace a ukončení roku v účetnictví
Před sestavením účetní závěrky je třeba provést a zaúčtovat řadu transakcí, které jsou specifické právě pro toto období. Jak postupovat při zpracování značného objemu prací, aby bylo zajištěno včasné a úplné zpracování účetní závěrky?
Pomoci vám mohou naše publikace, které jsou určeny především účetním, ale i podnikatelům, živnostníkům, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, fyzickým i právnickým osobám...
- DaÚ 12/2015 - Nastal čas inventarizací - příspěvek
/A4, str. 80/
- 1000 řešení 12/2015 - Konec roku v účetnictví - příklady z praxe
/A5, str. 120/
- Zákony I - daňové, účtovní ...
/A5, str. 656/ - daň z příjmů, daň z přidané hodnoty, zákon o účetnictví ...
- Edice Zákony do kapsy - Zákon o účetnictví, České účetní standardy - úplné znění zákona + ČÚS
/A6, str. 128/
- Daňové a nedaňové výdaje 2015 (monotematika) - uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových - příspěvek
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 704 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 352 Kč.
Ušetříte 352 Kč.
Dědictví a oznamovací povinnost
Věděli jste, že zemřelý člověk (podnikatel, pronajímatel, zaměstnanec) se pro daňové účely považuje i po smrti nadále za „živého“ až do skončení dědického řízení a vyřízení pozůstalosti?
Vyplývá to z daňového řádu. Jaké jsou podmínky pro podnikání dědice? Více o tomto tématu najdete v našich publikacích, které jsou určeny především podnikatelům, živnostníkům, fyzickým osobám, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům ...
- PaM 12/2015 - Dědictví a oznamovací povinnost za rok 2015 - příspěvek
/A4, str. 80/
- DaÚ 9-10/2015 - Využití zděděného majetku k podnikání dědice
- příspěvek
/A4, str. 120/
- Občanský zákoník I. (monotematika) - Občanský zákoník s komentářem
- komentář
/A5, str. 320/
- Zákona I/2015 - Daňový řád - úplné znění zákona
/A5, str. 656/
Cena balíčku je 991 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 397 Kč.
Ušetříte 594 Kč.
Podnikatelská činnost versus fiktivní činnost
Jaký je zásadní rozdíl mezi činností závislou alias zaměstnáním a činností samostatnou neboli podnikáním? Je sazba daně z příjmů fyzických osob jednotná? Co znamená tzv. „Outsourcing“? Rozdíl mezi činností závislou, činností alias zaměstnáním a činností samostatnou neboli podnikáním se zdá být nad slunce jasný. V praxi obvykle nečiní potíž jednu formu činnosti od té druhé na první pohled rozeznat. Nebo ne? Odpovědi najdete v našich publikacích, které jsou určeny především podnikatelům, živnostníkům, zaměstnavatelům, OSVČ, zaměstnancům, daňovým poradcům, ekonomům...
- PaM 12/2015 - Fiktivní versus podnikatelská činnost podnikatele - příspěvek
/A4, str. 80/
- DÚVaP 11/2015 - Ukončení podnikání OSVČ, likvidace obchodní korporace a konkurs - komplexně
- příspěvek
/A5, str. 168/
- 1000 řešení 9-10/2015 - Zákoník práce – novela
- příklady z praxe
/A5, str. 120/
- Aktualizace III/2 - Zákon o důchodovém pojištění, ... - úplná znění zákona
/A5, str. 496/
- Metodický pokyn D-300 a GFŘ D-6 - porovnání pokynů
/A5, str. 56/
Cena balíčku je 618 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 309 Kč.
Ušetříte 309 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Otázky:
1. Odkud nejčastěji čerpáte informace pro podnikání: tištěné publikace, internet, rozhlas, TV, sbírka zákonů, poradci – ( daňový,finanční ), jiní podnikatelé, jiné zdroje ( vyjmenujte ) - internet (portál POHODA), publikace PORADCE
2. Na internetu hledáte zejména informace: všechny, které potřebuji, jen aktuální, znění zákonů, vyhlášky, komentáře, diskuze, jiné ( vyjmenujte )
Odhadněte, kolik procent takovýchto informací běžně potřebujete ( součet musí být 100% )
1 z oblasti legislativy
2 z oblasti daní a oblasti účetnictví - 100 %
3 z oblasti ekonomiky státu ( např. údaje o nezaměstnanosti, růstu DPH )
4 z oblasti podnikání ( odborné informace )
5 odpočinek, zábava
3. Jaké typy informací podle vás je nejvhodnější hledat na internetu:
- všechny
- týkající se legislativního rámce podnikání ( zákony, vyhlášky, nařízení, komentáře k nim ).
- statistiky a přehledy
- denní zprávy
- informace pro zábavu
- jiné ( jaké? )
4. Jaké informace považujete za nejcennější – ( uspořádejte podle důležitosti ) :
- se zaručenou správností / přesností ( jméno www sídla, autora, zdroje ) 4.
- nejsrozumitelnější ( jednoznačné, s vysvětlením / komentářem ) 2.
- nejčerstvější ( obsahující nejaktuálnější informace k danému tématu ) 1.
- nejúplnější ( úplně uspokojí potřebu ) 3.
- vytištěné na papíru 5.
5. Informace z internetu čerpáte:
- vždy ze stejného zdroje ( webu - např. www.iporadce.cz )
- z menšího počtu osvědčených zdrojů (nejčastěji www.iporadce.cz, portál POHODA)
- náhodně přes vyhledávání v Googlu
6. Když máte na výběr více informací ke stejnému problému, vyberete si:
- podle jména autora informace, resp. jména instituce, která informaci vydala
- podle známé webové adresy
- podle jiného klíče ( uveďte jak )
7. Ověřujete si informaci tak, že si ji vyhledáte ve zdrojích? Většinou ANO
8. Jak postupujete při rutinním vyhledávání informací na webových stránkách:
- obyčejně postupuji podle používané šablony a opakuji stále stejný postup
- občas zkouším něco jiného
- vždy zkouším nové postupy a nové stránky
9. Jak postupujete při vyhledávání informací při časovém stresu:
- snažím se dodržovat zaběhnutý postup
- zkouším rychle něco “vygooglit“
- nechám internet internetem a volám známým
Děkujeme za vyplněné a rychlé zaslání.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |