|
TÉMA NOVIN ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON - NOVELA |
ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON - NOVELA
Novela živnostenského zákona je platná od 1. ledna 2015. Novela přináší snížení administrativní zátěže. Nastanou změny v podávání dokladů při ohlášení živnosti a při podání žádosti o koncesi. Mění se charakteristika osob považovaných za občany členského státu Evropské unie a právnických osob se sídlem na území členského státu Evropské unie. Na jaké další změny se musí živnostníci připravit?
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon) nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1992. Patří mezi zákony, u nichž dochází k častým změnám. Do současné doby byl novelizován 132 zákony a k jeho změně došlo i jedním nálezem Ústavního soudu. Některé novely přinesly jen změny administrativního a formálního charakteru. Většina z nich zasáhla do věcného obsahu živnostenského zákona, některé i významně změnily jeho filozofickou podstatu.
Dnem 1. ledna 2015 se stane účinným zákon č. 140/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „novela“). Tento zákon ze dne 18. června 2014 byl vyhlášen v částce 59 Sbírky zákonů dne 22. července 2014. Téměř pololetní doba legisvakance, tj. období od okamžiku nabytí platnosti zákona jeho vyhlášením do okamžiku nabytí jeho účinnosti, umožňuje dokonalé seznámení se s novou právní úpravou. Živnostenské podnikání je již dlouhodobě nejčastějším způsobem podnikání v České republice. V posledních letech počet vydaných živnostenských oprávnění každoročně roste. K 31. prosinci 2013 bylo živnostenskými úřady evidováno 3 321 289 živnostenských oprávnění. V průběhu 1. pololetí 2014 přibylo dalších 114 800 živnostenských oprávnění. Na jeden tisíc obyvatel je evidováno 327 živnostenských oprávnění. Nejvyšší počet živnostenských oprávnění je evidován v hlavním městě Praze, nejnižší pak v Karlovarském kraji.
Letošní novelizace
má racionalizační poslání, přináší snížení administrativní zátěže, především časové a finanční, podnikatelů i živnostenských úřadů. Dotýká se zejména následujících oblastí:
- ukládání dokumentů v datovém úložišti živnostenského rejstříku,
- uchovávání osobních údajů v živnostenském rejstříku.
Obecná poznámka
Při odkazu na určité ustanovení zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, v textu tohoto článku je v závorce nebo i v textu uváděno jen označení příslušného paragrafu, odstavce a písmene. Název zákona či jiné právní normy je uveden pouze v případech, kdy se odkaz vztahuje na jiný právní předpis než živnostenský zákon.
Stručná charakteristika současného stavu, který se novelou výrazně mění je podána v následujících odstavcích.
Ukládání dokumentů v datovém úložišti živnostenského rejstříku
Fyzická nebo právnická osoba, která hodlá provozovat živnost, tj. činnost, jež je definována v § 2 jako soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem, ohlásí živnost nebo podá žádost o koncesi kterémukoliv obecnímu živnostenskému úřadu.
Ke vzniku živnostenského oprávnění musí prokázat:
- splnění všeobecných podmínek provozování živnosti (plná svéprávnost a bezúhonnost),
- splnění zvláštních podmínek provozování živnosti u živností vázaných a u živností koncesovaných (např. dosažení určitého stupně vzdělání, splnění určité doby praxe v oboru),
- že u ní není překážka provozování živnosti.
Splnění těchto podmínek musí být doložené příslušnými doklady. Ohlašovatel ohlašovací živnosti nebo žadatel o koncesi jsou oprávněni se obrátit se svým podáním podle svého uvážení na kterýkoliv z obecních živnostenských úřadů na území České republiky. Při každém svém podání jsou však povinni předkládat obecnímu živnostenskému úřadu doklady bez ohledu na to, že je již doložili při svém předchozím podání jinému obecnímu živnostenskému úřadu a skutečnosti, které tyto doklady uvádějí, se nezměnily.
Uchovávání osobních údajů v živnostenském rejstříku
Stávající právní úprava živnostenského zákona předpokládá časově neomezené zveřejňování údajů týkajících se podnikatelů a jejich živností, s výjimkou údajů o rodných číslech a pokutách uložených živnostenskými úřady a sankčních opatření uložených jinými správními orgány v souvislosti s podnikáním, které jsou považovány po celou dobu od jejich uložení do živnostenského rejstříku za údaje neveřejné.
Publikovanými údaji vedenými v živnostenském rejstříku jsou:
- údaje identifikující osobu podnikatele (jméno a příjmení podnikatele-fyzické osoby, název nebo obchodní firma podnikatele-právnické osoby, jméno a příjmení členů statutárních orgánů právnické osoby, datum narození fyzických osob vedených v živnostenském rejstříku, jejich bydliště nebo místo pobytu na území České republiky, bydliště na území jiného státu, jedná-li se o zahraniční fyzickou osobu, sídlo podnikatele a jeho identifikační číslo),
- údaje týkající se živnostenského oprávnění podnikatele (např. předmět podnikání, jeho vznik a zánik, druh živnosti, doba platnosti živnostenského oprávnění, provozovny v nichž jsou živnosti provozovány, a identifikační údaje týkající se ustanoveného odpovědného zástupce),
- další související údaje (např. identifikační údaje osob pokračujících v provozování živnosti v případě úmrtí podnikatele, překážky provozování živnosti, adresa místa, kde lze vypořádat případné závazky po ukončení činnosti v provozovně).
V historické části živnostenského rejstříku jsou zveřejňovány i údaje o osobách, které ukončily činnost v živnostenském podnikání; k jejich aktualizaci již nedochází. V aktuálním náhledu do živnostenského rejstříku je u této osoby vyznačeno, že již ukončila činnost v režimu živnostenského zákona, ale údaje o ní jsou i nadále veřejně přístupné. V živnostenském rejstříku jsou zveřejňovány údaje o bydlišti fyzických osob, a to jak na území České republiky, tak na území jiného státu (u zahraničních fyzických osob), a dále pak údaje o povoleném pobytu těchto osob na území České republiky. V případě podnikatelů-fyzických osob se jedná o nadbytečný údaj, neboť charakteristickým identifikátorem těchto osob je vedle jejich jména a příjmení, data narození a identifikačního čísla osoby i adresa sídla na území České republiky. Podnikatel je povinen zapisovat do živnostenského rejstříku své skutečné sídlo.
Novela se dotkne
jak fyzických a právnických osob, které svoji podnikatelskou činnost vykonávají v režimu živnostenského zákona, tak i živnostenských úřadů. Cílem novelizace je do budoucna snížit administrativní (zejména časovou a finanční) zátěž podnikatelů, kteří v současné době musí při podání učiněném u obecního živnostenského úřadu dokládat rovněž doklady, které v minulosti některému obecnímu živnostenskému úřadu při ohlášení živnosti, resp. při žádosti o koncesi nebo při oznámení změny již doložili a přitom skutečnosti, které tyto doklady osvědčují, zůstávají beze změny.
Těmito doklady se v souladu s ustanovením § 46 rozumí zejména:
- výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem státu, jehož je ohlašovatel živnosti nebo žadatel o koncesi, resp. odpovědný zástupce, občanem, nebo členského státu posledního pobytu,
- doklad prokazující odbornou způsobilost ohlašovatele nebo žadatele o koncesi, popřípadě odbornou způsobilost odpovědného zástupce, pokud ji zákon vyžaduje,
- doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, do nichž fyzická osoba umístila své sídlo, liší-li se od bydliště, nebo má-li bydliště na adrese sídla ohlašovny, zvláštní matriky nebo na adrese sídla správního orgánu.
Právní úprava živnostenského rejstříku
ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů zapisovaných osob novela také přináší.
Přestanou být zveřejněné:
- některé údaje, které jsou v současné době vedeny jako údaje veřejné (adresa bydliště a místa pobytu fyzických osob),
- všechny údaje osob, jimž zaniklo před více než čtyřmi lety poslední živnostenské oprávnění.
Veřejné údaje týkající se osob, které ukončily činnost v režimu živnostenského zákona, budou přesunuty mezi údaje neveřejné po uplynutí čtyř let ode dne zániku jejich posledního živnostenského oprávnění. Uvedená lhůta je stanovena jednotně pro všechny podnikatele v návaznosti na délku lhůty upravenou živnostenským zákonem ve vztahu k povinnosti plnění závazků podnikatelem, jenž ukončil činnost v provozovně. Tyto neveřejné údaje budou sdělovány obecními živnostenskými úřady formou výpisu z živnostenského rejstříku nebo potvrzení o existenci určitého zápisu v živnostenském rejstříku pouze osobám, které prokáží právní zájem na získání těchto údajů.
Sjednocuje se terminologie
živnostenského zákona se zákonem č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon věcně odlišuje pobyt od místa pobytu. Pobytem se, bez ohledu na jeho délku, rozumí stav. Bydliště je místem trvalého pobytu. Proto se v ustanovení § 5 odst. 2 nahrazují slova „trvalý pobyt na jejím území“ (rozumí se na území České republiky) slovy „místo trvalého pobytu na jejím území“. K terminologickému sjednocení se zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, dochází nahrazením pojmu „identifikační číslo“ pojmem „identifikační číslo osoby“ a pojmem „identifikační číslo provozovny“. Tyto pojmy jsou identifikátorem osoby vedené v základním registru právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci. Zkratka IČ se tak nahrazuje zkratkou IČO, příp. IČP. Náhradou slova „pracovník“ slovem „zaměstnanec“ se dosáhlo terminologického souladu se zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 10/2014)
ŽIVNOSTENSKÉ PODNIKÁNÍ – ZMĚNY
KONKRÉTNÍ ZMĚNY
První změnou z důvodu snížení administrativní zátěže podnikatelů je změna údajů, které je povinen podnikatel oznámit v případě zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně. Podle současné právní úpravy ustanovení § 17 odst. 5 ŽZ je mimo jiné podnikatel povinen dokládat údaje o sídlu nebo trvalém pobytu a zahraniční osoba adresu ještě údaje o pobytu na území České republiky, byl-li jí pobyt povolen, a umístění organizační složky závodu na území České republiky, pokud ji zřizuje. Tyto údaje se nadále v oznámení podle § 17 odst. 3 ŽZ uvádět nebudou.
Konkrétní změny týkající se dokladů ukládaných do živnostenského rejstříku se týkají zejména ustanovení § 45 a § 46 ŽZ. Předně se zpřesňuje ustanovení § 45 odst. 3 písm. a) ŽZ. Zde dosud bylo uvedeno, že právnická osoba v ohlášení uvede obchodní firmu nebo název, sídlo (název obce, její části, název ulice, číslo popisné nebo evidenční, popřípadě orientační číslo, poštovní směrovací číslo) a u osoby nebo osob, které jsou jejím statutárním orgánem nebo jeho členy, jméno, příjmení, rodné číslo, bylo-li přiděleno, datum narození, bydliště nebo adresa pobytu na území České republiky, pokud byl povolen. Členem statutárního orgánu právnické osoby mohou být nejen fyzické osoby, ale rovněž osoby právnické. Jedná se především o osobní společnosti (veřejnou obchodní společnost a komanditní společnost). Statutárním orgánem veřejné obchodní společnosti je každý její společník, v případě komanditní společnosti mohou být statutárním orgánem pouze komplementáři.
Společníkem tak mohou být nejen obchodní společnosti nebo družstva, ale např. i obce. V případě, kdy je společníkem právnická osoba, vykonává práva společníka pověřený zmocněnec, jímž může být pouze osoba fyzická.
Z toho důvodu bylo třeba doplnit do živnostenského zákona povinnost ohlašovatele/žadatele o koncesi, který je právnickou osobou, oznámit živnostenskému úřadu základní identifikační údaje týkající se nejen statutárního orgánu tvořeného fyzickými osobami, ale rovněž osobami právnickými, jakož i osoby, která bude oprávněna tuto právnickou osobu v její roli statutárního orgánu zastupovat.
Další změnou je změna § 46 odst. 2 písm. a) a § 46 odst. 2 písm. b) ŽZ. Tady úprava
reaguje na stávající praxi, podle níž některé členské státy Evropské unie a další státy Dohody o Evropském hospodářském prostoru včetně Švýcarska nevydávají výpisy z evidence trestů, ani jiné rovnocenné doklady potvrzující trestní bezúhonnost právnických osob, a to buď z toho důvodu, že dosud nemají trestní odpovědnost právnických osob zavedenu a nevedou tudíž žádný rejstřík, do něhož se potrestání právnických osob nebo ochranná opatření uložená právnickým osobám zapisují (jako např. Švédsko) nebo se z tohoto rejstříku žádné výpisy ani obdobné doklady týkající se uložených sankcí právnickým osobám nevydávají (např. Slovensko).
Proto je v tomto ustanovení stanoveno, že právnická osoba připojí k ohlášení, je-li právnickou osobou se sídlem na území jiného státu než České republiky, výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto státu, prokazující, že u ní není překážka provozování živnosti podle § 8 odst. 5; tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce a že nevydá-li tento stát výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, musí dotyčný doložit čestné prohlášení učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem toho státu o tom, že u ní není překážka provozování živnosti.
Stěžejní změnou právní úpravy z důvodu snižování administrativní zátěže podnikatelů je
změna ustanovení § 46 odst. 6 ŽZ. Podle tohoto ustanovení platí, že ohlašovatel není povinen připojit k ohlášení doklady uvedené v odstavcích 1 a 2, pokud dokládané skutečnosti jsou zjistitelné ze základních registrů. Nyní je toto ustanovení doplněno v tom smyslu, že podnikatel není povinen připojit doklady podle odstavce 1 písm. a), b), d) a f) a odstavce 2 písm. a), b), d) a g) vztahující se k osobě zapsané v živnostenském rejstříku, pokud tyto doklady byly již připojeny k některému z ohlášení, k některé žádosti o koncesi nebo k oznámení změny a pokud skutečnosti, které tyto doklady osvědčují, zůstaly beze změny. Znamená to tedy, že nyní již ohlašovatel živnosti stejně jako žadatel o koncesi nemusí při dalším ohlášení živnosti nebo podání další žádosti o koncesi dokládat obecnímu živnostenskému úřadu dokument, jako je např. vysvědčení, doklad o praxi, souhlas vlastníka s umístěním sídla na určité adrese apod., pokud jej již předložil při předchozím ohlášení živnosti, při předchozí žádosti o koncesi nebo oznámení změny učiněných po nabytí účinnosti tohoto zákona kterémukoliv obecnímu živnostenskému úřadu, tento doklad je již uložen v živnostenském rejstříku a nepozbyl platnosti. To platí i v případě, pokud doklad předložil i jiný podnikatel (např. doložení odborné způsobilosti odpovědného zástupce). Obecní živnostenský úřad si uvedený dokument vyzvedne z datového úložiště živnostenského rejstříku. Uložený výpis z rejstříku trestů podnikatele nebo obdobný doklad použije obecní živnostenský úřad za předpokladu, že tento výpis nebude starší 3 měsíců od jeho vydání.
V ustanovení § 46 odst. 7 ŽZ se stanoví obecnímu živnostenskému úřadu povinnost, aby doklady, které obdrží od ohlašovatelů živností a žadatelů o koncesi v listinné podobě a které prokazují splnění podmínek nebo povinnost stanovených zákonem, převedl do digitální podoby a vytvořil jejich elektronické kopie, které se uloží do datového úložiště živnostenského rejstříku. Tyto doklady pak bude moci využívat kterýkoliv živnostenský úřad v okamžiku, kdy podnikatel v budoucnu učiní opětovně např. podání za účelem dalšího živnostenského oprávnění nebo za účelem změny.
Odkaz na tuto právní úpravu se provádí ještě v ustanovení § 49 odst. 1 a v § 56 odst. 1 ŽZ.
I zde bude platit, že jestliže podnikatel jednou doloží při oznámení změny živnostenskému úřadu stanovené doklad v listinné podobě, bude zaměstnanec živnostenského úřadu povinen vytvořit elektronické kopie těchto dokladů a vložit je do datového úložiště živnostenského rejstříku, aby si je mohl v budoucnu odtud vyzvednout kterýkoliv živnostenský úřad.
Z nových ustanovení § 49 odst. 2 a § 56 odst. 2 ŽZ vyplývá, že i pro předkládání dokladů
o oznámení změn a doplnění platí zásada § 46 odst. 6 ŽZ. Znamená to, že podnikatel nemusí při oznámení změny předkládat obecnímu živnostenskému úřadu dokumenty, jako je např. vysvědčení, doklad o praxi, souhlas vlastníka s umístěním sídla na určité adrese apod., pokud tento doklad již předložil při předchozím ohlášení živnosti nebo při předchozí žádosti o koncesi učiněných po nabytí účinnosti tohoto zákona kterémukoliv obecnímu živnostenskému úřadu, příp. pokud jej již předložil jiný podnikatel (např. doložení odborné způsobilosti odpovědného zástupce), příslušný doklad je uložen v živnostenském rejstříku a nepozbyl platnosti. Obecní živnostenský úřad si uvedený dokument vyzvedne z datového úložiště živnostenského rejstříku.
Hlavní změny týkající živnostenského rejstříku se týkají ustanovení § 60 ŽZ. První změnou
je změna ustanovení § 60 odst. 1 ŽZ. Toto ustanovení se mění formulačně, nicméně dosavadní právní úprava definující živnostenský rejstřík zůstává zachována, pouze dochází k logickému uspořádání ustanovení a k formálnímu upřesnění výčtu skutečností zapisovaných do živnostenského rejstříku a jejich doplnění v návaznosti na předchozí změny živnostenského zákona, které zavádí povinnost živnostenských úřadů ukládat do živnostenského rejstříku dokumenty získané živnostenským úřadem při ohlášení živnosti, podání žádosti o koncesi nebo při oznámení změny podnikatelem, jimiž bylo ze strany ohlašovatele (žadatele o koncesi nebo oznamovatele změny) prokázáno splnění podmínek a povinností stanovených živnostenským zákonem.
Jak jsme uvedli výše, obecní živnostenský úřad z dokumentu předloženého v listinné podobě vytvoří elektronickou kopii a uloží ji do datového úložiště, které je přístupné ostatním obecním živnostenským úřadům pro výkon živnostenské agendy.
Další změny týkající se živnostenského rejstříku jsou obsaženy v ustanovení § 60 v odst. 3 až 6 ŽZ. Vzhledem k tomu, že živnostenský rejstřík sestává ze dvou částí, a to jednak z části veřejné, která je tvořena údaji zpřístupněnými veřejnosti bez jakýchkoliv omezení, a dále z části neveřejné.
Mezi neveřejné údaje jsou nově zařazeny údaje o bydlišti fyzických osob na území České republiky a u fyzických osob, které nemají bydliště na území České republiky, údaje o bydlišti na území jiného státu a údaje o místě jejich pobytu na území České republiky. Jedná se o osobní údaje, jejichž zveřejnění je zásahem do soukromého života osob. V živnostenském rejstříku jsou tyto údaje vedeny jak u podnikatele-fyzické osoby, tak i osob zúčastněných na jeho podnikání, jako je např. odpovědný zástupce nebo člen statutárního orgánu. Za dostačující údaje o podnikateli se považuje vedle jeho jména a příjmení, data narození a identifikačního čísla, adresa jeho sídla. Podnikatel je povinen zapisovat do živnostenského rejstříku své skutečné sídlo a mít k zapsané adrese sídla právní důvod jejího užívání po celou dobu, kdy je tato adresa zapsána v živnostenském rejstříku. Za nadbytečné se naproti tomu považuje zveřejnění údaje o bydlišti nebo místě pobytu odpovědného zástupce, neboť vztah podnikatele a jeho odpovědného zástupce je vztahem soukromoprávním a odpovědnost za plnění závazků vůči orgánům státní správy i vůči veřejnosti nese podnikatel. Z těch všech důvodů se bude zveřejňovat pouze jejich jméno, příjmení a datum narození.
Do neveřejné části živnostenského rejstříku
budou dále uloženy jinak veřejně přístupné údaje, a to po uplynutí 4 let ode dne, kdy fyzické nebo právnické osobě, která je podnikatelem, zanikne poslední živnostenské oprávnění. Tyto znepřístupněné údaje budou opětovně zveřejněny za předpokladu, že podnikateli opětovně vznikne živnostenské oprávnění.
Neveřejnou část živnostenského rejstříku budou tvořit i dokumenty, jimiž podnikatel prokáže při ohlášení živnosti, při podání žádosti o koncesi nebo při oznámení změny splnění podmínek a povinností stanovených živnostenským zákonem; z těchto dokumentů obecní živnostenské úřady vytvoří elektronické kopie a uloží je do datového úložiště živnostenského rejstříku.
Nakonec dochází i k určitým změnám v přílohách zákonu, tedy v seznamu živností vázaných a živností koncesovaných. U živností Výroba nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických směsí a prodej chemických látek a chemických směsí klasifikovaných jako vysoce toxické a toxické, u živnosti Speciální ochranná dezinfekce, dezinsekce a deratizace, u živnosti Poskytování tělovýchovných služeb v oblasti a u živnosti Výroba a zpracování paliv a maziv a distribuce pohonných hmot se doplňuje možnost doložit odbornou způsobilost dokladem o profesní kvalifikaci.
Přechodná ustanovení
Pro praxi jsou vždy u změnového zákona důležitá přechodná ustanovení. Nejinak tomu je i v případě této novely živnostenského zákona. V podstatě z nich vyplývá, že podnikatel, který doloží obecnímu živnostenskému úřadu v souvislosti s ohlášením živnosti, žádostí o koncesi nebo oznámením změny zákonem stanovené dokumenty, nemusí při dalším svém podání vůči obecnímu živnostenskému úřadu tyto dokumenty opětovně dokládat, pokud skutečnosti, které tyto dokumenty osvědčují, zůstávají beze změny. Vzhledem k tomu, že živnostenské úřady budou ukládat do datového úložiště živnostenského rejstříku dokumenty získané až po nabytí účinnosti tohoto zákona, nebude se navrhované zproštění povinnosti vztahovat na případy, kdy podnikatelé živnostenskému úřadu předložili dokumenty přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
S ohledem na právní jistotu účastníků dosud neukončených řízení před živnostenským úřadem se jednoznačně stanoví, že po nabytí účinnosti tohoto zákona se postupuje podle nové právní úpravy.
Nakonec se stanoví, že živnostenská oprávnění, která byla nabyta před účinností novely zákona, zůstávají nadále v platnosti. Na právo provozovat živnost nemají vliv změny v předmětu podnikání novelizovaných živností, ani změny požadavků na odbornou způsobilost.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PaM 10/2014)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
LHŮTY
Živnostenský zákon ukládá povinnosti nejen podnikatelům, ale také úřadům, které rozhodují o vzniku, změnách nebo zániku živnostenského oprávnění. V této souvislosti stanoví lhůty k provedení některých úkonů, často však není zřejmé, zda např. lhůty resp. dny, které určují délku lhůt, jsou pouze pracovní nebo zahrnují také dny pracovního klidu.
Pamatuje na podobné nepřesnosti v textu současného znění živnostenského zákona také jeho novela?
Živnostenský zákon stanoví řadu lhůt k provedení úkonů, které jsou spojeny se vznikem živnostenského oprávnění. Např. živnostenský úřad před rozhodnutím o koncesi zjišťuje, zda žadatel splnil všeobecné a zvláštní podmínky pro provozování živností a zda netrvá překážka bránící podnikání. Pokud zjistí, že jsou splněny všechny zákonné podmínky, vydá rozhodnutí o koncesi.
Podle současné právní úpravy, živnostenský úřad do pěti dnů od nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese, provede zápis do živnostenského rejstříku a podnikateli vydá výpis. Novela živnostenského zákona odstraňuje nejasnost týkající se zmíněné pětidenní lhůty tím, že specifikuje, že se jedná o pět pracovních dnů.
ZMĚNY V OBSAHU PŘÍLOH
Téměř každá nová právní úprava živnostenského zákona zasahuje do obsahu jeho příloh.
Dochází ke změnám příloh také v příštím roce? Jakým způsobem se případné změny dotknou současného znění vázaných živností?
Je skutečností, téměř každá právní úprava živnostenského zákona „pamatuje“ na nějakou změnu v obsahu jeho příloh. Tato „zvyklost“ se odráží také v zákoně č. 140/2014 Sb., který mění obsah.
Příloha č. 2.
Do skupiny vázaných živností (Příloha č. 2) zasahuje následujícím způsobem:
1. Citovaná novela přináší změnu terminologie v příloze: např. u živnosti „Speciální ochranná dezinfekce, dezinsekce a deratizace – bez použití toxických nebo vysoce toxických chemických látek a chemických přípravků, s výjimkou speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace v potravinářských a zemědělských provozech, – v potravinářských nebo zemědělských provozech, – toxickými nebo vysoce toxickými chemickými látkami nebo chemickými přípravky, s výjimkou speciální ochranné dezinsekce a deratizace v potravinářských nebo zemědělských provozech“ se mění slovo přípravků na směsi.
2. Nová právní úprava rovněž rozšiřuje možnosti splnění požadované odborné způsobilosti, a to s odkazem na příslušný právní předpis.
Tato změna se týká např. již jmenované živnosti vázané, kdy pro speciální ochrannou dezinfekci, dezinsekci a deratizaci bez použití toxických nebo vysoce toxických chemických látek a chemických směsí s výjimkou speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace v potravinářských a zemědělských provozech, se současné dvě možnosti požadované odborné způsobilosti (tzn. podle § 58 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění zákona č. 392/2005 Sb. nebo doklady podle § 7 odst. 5 písm. j) – m) živnostenského zákona) rozšiřují o třetí možnost v podobě profesní kvalifikace pro činnost asanačního pracovníka bez fumigantů podle zvláštního právního předpisu, a to zákona č. 179/2006 Sb., o prověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů /zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání/, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání“). Stejná změna se promítne do Přílohy č. 2 v případě speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace v potravinářských nebo zemědělských provozech.
V případě speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace toxickými nebo vysoce toxickými chemickými látkami nebo chemickými směsmi, s výjimkou speciální ochranné dezinsekce a deratizace v potravinářských nebo zemědělských provozech, dochází k uvedenému rozšíření také, ale v dikci profesní kvalifikace pro činnost asanačního pracovníka s fumiganty podle zvláštního právního předpisu, kterým je již citovaný zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání).
V současné době požadovaná odborná způsobilost se mění, resp. rozšiřuje také u další živnosti, a to živnosti vázané v předmětu podnikání „Výroba nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických směsí klasifikovaných jako vysoce toxické+) a toxické+). Současný text jmenované přílohy živnostenského zákona, který nyní uvádí pět možností požadované odborné způsobilosti, se nově doplňuje o další možnost, kterou je profesní kvalifikace pro činnost chemika pro obsluhu zařízení podle zvláštního právního předpisu ++); tímto zvláštním právním předpisem je stejný zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Mimo uvedenou profesní kvalifikaci chemika, novela živnostenského zákona vyžaduje také čtyřletou praxi v oboru. Zde je namístě poznamenat, co se pro účely živnostenského zákona rozumí „praxí v oboru“ a „praxí v příbuzném oboru“. Vyžaduje-li se v rámci odborné způsobilosti „praxe v oboru“, pro účely živnostenského zákona se touto praxí rozumí výkon odborných činností náležejících do oboru nebo příbuzného oboru živnosti, a to osobou samostatně výdělečně činnou v oboru (nebo v příbuzném oboru na základě příslušného živnostenského oprávnění k podnikatelské činnosti (nebo osobou pověřenou vedením závodu, nebo organizační složky závodu, odpovědným zástupcem, osobou bezprostředně odpovědnou za řízení činnosti, jež je předmětem živnosti či osobou vykonávající samostatné odborné práce odpovídající oboru živnosti v pracovněprávním vztahu, služebním, členském nebo obdobném poměru). Za „příbuzný obor“ je považován obor, který užívá stejných či podobných pracovních postupů a odborných znalostí. Osoba, která hodlá provozovat vázanou živnost, a to v předmětu podnikání „Poskytování tělovýchovných a sportovních služeb v oblasti“, může rovněž využít rozšíření způsobů prokázání požadované odbornou způsobilost pro výkon této živnosti, a to v podobě profesní kvalifikace pro příslušnou oblast tělovýchovné činnosti; také zde platí odkaz na zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
KONCESOVANÉ ŽIVNOSTI
Koncesované živnosti jsou obsaženy v samostatné příloze k živnostenskému zákonu.
Dojde v roce 2015 ke změnám u koncesovaných živností?
Novela živnostenského zákona zasahuje rovněž do výčtu koncesovaných živností (Příloha č. 3), což se jmenovitě týká předmětu podnikání „Provádění trhacích a ohňostrojových prací“, resp. také zde dochází k úpravě odborné způsobilosti, a to ve vazbě na konkrétně prováděné práce. Současná právní úprava uvádí pouze jednotlivé možnosti požadované odborné způsobilosti, aniž by uváděla, co je požadováno „pro provádění trhacích prací“ a co „pro provádění ohňostrojových prací“.
S účinností od 1. ledna 2015 se u koncesované živnosti „Provádění trhacích a ohňostrojových prací“ původní tři možnosti člení tak, že „pro provádění trhacích prací“ je stanoveno buď
a) oprávnění nebo průkaz střelmistra vydané obvodním báňským úřadem nebo
b) oprávnění technického vedoucího odstřelů vydané Českým báňským úřadem.
V případě provádění ohňostrojových prací se uvádí oprávnění nebo průkaz odpalovače ohňostrojů vydané obvodním báňským úřadem.
Původně stanovená požadovaná odbornost se rozšiřuje rovněž u další živnosti koncesované, kterou je „Výroba a zpracování paliv a maziv a distribuce pohonných hmot“. Zde je současný text sice členěn na dvě části, a to část „výroba a zpracování paliv a maziv“ a část „distribuce pohonných hmot“, nově se však do přehledu stávající požadované odbornosti doplňuje další způsob požadované odborné způsobilosti. Jedná se o profesní kvalifikaci pro činnost chemika pro obsluhu zařízení podle zvláštního právního předpisu (tento zvláštní právní předpis má rovněž podobu zákona o uznávání dalšího vzdělávání). Mimo uvedenou kvalifikaci bude také vyžadována čtyřletá praxe v oboru.
Poznámka: Doklady o odborné způsobilosti, kterými byla v souladu s právní úpravou účinnou přede dnem nabytí účinnosti novely živnostenského zákona (tzn. zákona č. 140/2014 Sb., který nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2015) prokázána odborná způsobilost pro získání koncese pro živnost „Provádění trhacích a ohňostrojových prací“ se v případě, že byla koncese pravomocně udělena do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, považují za doklady o odborné způsobilosti podle zákona č. 455/1991 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona).
KONTOROLA ŽIVNOSTENSKÝMI ÚŘADY
Podnikání živnostníků je předmětem kontroly živnostenských úřadů.
Kontrolují živnostenské úřady také nakládání s lihem, značení lihu a další oblasti, které jsou nebezpečné pro veřejnost? Je toto řešeno přímo v živnostenském zákoně? K jakým změnám v oblasti živnostenské kontroly dojde v příštím roce?
Živnostenský zákon obsahuje v samostatné části úpravu tzv. živnostenské kontroly. Přímo v textu tohoto zákona je stanoveno, že živnostenské úřady kontrolují dodržování povinností při značení lihu a nakládání s lihem podle zákona upravujícího povinné značení lihu, pokud porušení těchto povinností zjistí při výkonu své jiné působnosti. Tyto úřady kontrolují rovněž dodržování povinností při značení tabákových výrobků podle zákona, který upravuje spotřební daně, a kontrolují také dodržování zákazu prodeje lihovin a tabákových výrobků podle zákona, který upravuje spotřební daně. Zjistí-li, že došlo k porušení povinnosti (nebo k porušení zákazu), živnostenské úřady sdělí tuto skutečnost bezodkladně správci spotřební daně. V případě, že obec (nebo kraj) vydává průkaz osoby, která vykonává kontrolu, zaměstnanci živnostenského úřadu se při kontrole prokazují tímto průkazem. Pokud se takový průkaz nevydává, zaměstnanci živnostenského úřadu se při výkonu kontroly prokazují písemným pověřením k jednotlivé kontrole. Uvedení zaměstnanci jsou při provádění kontroly oprávněni požadovat potřebné doklady, údaje a vysvětlení (písemná, ústní), a to ve vazbě na předmět jejich činnosti a v rozsahu, který stanoví živnostenský zákon. Zaměstnanci živnostenských úřadů jsou povinni mlčet o skutečnostech, které se dozvěděli při výkonu kontrolní činnosti, což je upraveno v zákoně o živnostenských úřadech (zákon č. 570/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Zákon č. 140/2014 Sb., který představuje novelu současného znění živnostenského zákona, doplňuje obsah § 60b takto: Poskytnutí informací o výsledku kontroly u podnikatele nebo o výsledku správního řízení vedeného s podnikatelem jinému správnímu orgánu na základě jeho žádosti a pro účely kontroly nebo správního řízení, není porušením mlčenlivosti zaměstnance podle zvláštního právního předpisu (odkaz na zvláštní právní předpis představuje zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů).
(Více na toto téma najdete v měsíčníku Poradce 3/2015)
|
|
|
Částka číslo 83/2014 ze dne 25.9.2014
199/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 441/2013 Sb., k provedení zákona o oceňování majetku (oceňovací vyhláška)
Částka číslo 84/2014 ze dne 26.9.2014
200/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady), ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 85/2014 ze dne 26.9.2014
201/2014 Zákon, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
202/2014 Vyhláška o způsobu výpočtu nároku na vrácení daně z minerálních olejů zaplacené v cenách některých minerálních olejů spotřebovaných v zemědělské prvovýrobě a způsobu a podmínkách vedení dokladů a evidence s nimi souvisejícími
203/2014 Sdělení Ministerstva financí o dni, kdy nabývá účinnosti směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/91/EU ze dne 23. července 2014
Částka číslo 86/2014 ze dne 26.9.2014
204/2014 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
205/2014 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 135/2009 Sb., o poskytnutí jednorázového příspěvku ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem, ve znění nařízení vlády č. 51/2013 Sb.
206/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 415/2006 Sb., kterou se stanoví technické podmínky a postup při pořizování a dalším zpracovávání biometrických údajů obsažených v nosiči dat cestovního dokladu, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 87/2014 ze dne 30.9.2014
207/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 215/2008 Sb., o opatřeních proti zavlékání a rozšiřování škodlivých organismů rostlin a rostlinných produktů, ve znění pozdějších předpisů
|
|
|
VEDOUCÍ PRACOVNÍK – PROCENTUÁLNÍ POMĚRY A LIDSKÝ FAKTOR
Procentuální podíl
Oblíbeným způsobem řešení určité situace či konečným výstupem pracovního nebo řídícího procesu je stanovení procentuálního podílu, který v porovnání s maximem možného vyjádří míru úspěšnosti či spokojenosti nebo naopak zřetelně odhalí nezdar díla. Tyto matematické konstrukce nezpochybnitelně nastaví strohé zrcadlo, vždy se však jedná o řeč čísel a dat, mnohdy zavádějící, za kterou bychom však měli hledat příčinné souvislosti a především člověka jako tvůrce hodnot. Pokusme se podívat na onen pojem poměrného vyjádření trochu jinak.
Zkuste si odpovědět
Vedoucí častokrát až s odstupem času ke svému nemilému překvapení zjistí, kolik prostoru a energie věnoval (a mnohdy zbytečně) řešení určitého problému, nastavení výchozích parametrů, jednání s podřízenými, kolegy či klienty, kontrolní činnosti apod. Ani si neuvědomí, že se snahou o přílišnou podrobnost až preciznost stal komplikovaným, nesrozumitelným až nepochopeným. Pokuste se o návrat k jednoduchosti a jednoznačnosti, vždyť v neustále se prohlubujících složitostech se nakonec jako základním momentem ukážou prvky jednoduchosti a prostoty, na kterých lze tvořit.
Pokud cítíte, že se začínáte stále více a více nebezpečně zaplétat do zrychlujícího se soukolí běhu doby, pak si položte třeba tyto otázky:
Neustále se setkáváte s někým a něčím. Kdy jste se však naposledy setkali sami se sebou? Kdy jste dny, nebo alespoň hodiny, rozvažovali nezatíženi každodenními povinnostmi a udělali si čas opravdu pro sebe? Na klidném, tichém místě, odpoutáni od vnějších vlivů, bez tlaku okolí. A kolik toho času bylo? Čím je toto procento menší, tím hůře pro vás. Argument nedostatku času na tyto „zbytečnosti“ nepoužívejte. Jsou věci, na které si v životě prostě ten čas najít musíte, jinak může být pozdě – pro vás i vaše blízké. Budete-li se takto sami před sebou omlouvat scházejícím časovým prostorem, pak se snadno stanete obětí, jejíž hodnotu málokdo docení.
Kolik času jste v posledních měsících věnovali řešení operativních nebo strategických záležitostí a přitom nemysleli na sebe? Rozvíjíte se nebo již žijete jen z podstaty a věříte, či spíše doufáte, že to takhle může jít dál? V tomto směru musíte myslet nejen na vaše podřízené, ale především na sebe. Ve varu doby se nesmíte zastavit, jinak vás okolí či okolnosti časem odstaví na vedlejší kolej.
V jakém poměru cítíte na straně jedné čas věnovaný příkazům, instrukcím a rozhodnutím, bez ohledu na formu, v jaké tyto předkládáte, a naslouchání druhým na straně druhé? Jste vůbec ještě schopni a ochotni přijmout dobře míněnou radu či fundovaný názor jiných a takto se učit? Vnímejte jevy kolem sebe, neboť některé z nich se vás mohou, třeba i existenčně, dotýkat. Pamatujte, že každá informace má v daném čase svoji cenu.
Přemýšleli jste někdy o svých dobrých a špatných vlastnostech, jakož i o chování vašich podřízených? Jak posílit a potažmo pro firmu využít ty dobré vlastnosti a oslabit ty špatné? Pokud to jde, přihlížejte při rozdělování úkolů k charakteru a povaze jednotlivých členů kolektivu, zkrátka rozvažujte o tom, co komu „sedne“.
Kdy jste se naposledy společně – a neformálně - zabývali firemními záležitostmi? Kdy jste si takto otevřeně řekli, co vás trápí a co byste chtěli zlepšit? Vedoucí pracovník musí umět navodit atmosféru nebo situaci, ve které se „vyčistí vzduch“. I za tu cenu, že to bude bolet. Přervávající pracovní dusno je velmi dobrou živnou půdou pro demotivaci, stavy deprese a všelijaké zbytečné řeči.
Vzpomenete si, kdy jste si v kolektivu upřímně sdělili, z čeho máte radost, co vás navzájem spojuje, připomenete si, co jste udělali jeden pro druhého, čeho si na druhém vážíte? Tyto okamžiky procítěné lidskosti úzce souvisí s principem neformálního řízení a neodmyslitelně by měly patřit do repertoáru prozíravého vedoucího.
Dokázali jste si za dobu vašeho vedení nalézt člověka, který vás trpělivě vyslechne nejen proto, že jste vedoucí, a nezištně vám bez postranních úmyslů i poradí, když jste nuceni řešit složitou situaci? Máte takovou oporu? A naopak, prokazujete ve vaší firmě takovou službu někomu jinému i vy osobně? Všímejte si, zda se nestalo zvykem, že vám podřízení všechno odkývají, aniž přijdou s poznámkou nebo podnětem. Proto vypusťte z vašeho slovníku frázovitost, které je všude kolem nadbytek, lidé mají rádi jasné odpovědi na jasně položené otázky. Tlučhubové nebudou nikdy oblíbeni. Nelze vaši profesi chápat jako poslání? Nejste v takové pozici vy nebo některý z vašich lidí? O to větší odpovědnost pak na vás dopadá a vy ji musíte přijmout, pokud nutnost takového postoje opravdu cítíte.
Přemýšleli jste někdy o efektivnosti investic, v jakékoli formě vložených firmou do vás a do vašich lidí? Nebyl to někdy ztracený čas, o promrhaných penězích ani nemluvě? Která investice měla v alespoň určité míře nějaký pozitivní efekt a která skončila ve ztracenu? Kdo je na vině – zvolená forma vzdělávání, lektor, chybná aplikace závěrů, osoba vedoucího? Proto nezapomínejte na provedení analýzy, porovnání zisků a ztrát.
Pokud se něco nepovede, kde hledáte chybu? V prvé řadě ji musíte hledat sami u sebe a teprve pak u jiných. Vždyť vaši lidé jsou do jisté míry i vaším zrcadlem. Jinak řečeno, dosažené výsledky jsou v přímé úměře k úrovni vašeho řízení a vedení.
Důkladně zvažte, zda procenta vámi věnovaná jednotlivým činnostem jsou pro vás dostačující. Pokud tomu tak není, pak urychleně sjednejte vaši soukromou nápravu. Jako vedoucí se budete v takových situacích cítit hodně osamoceni a řešení je jedině na vás, protože vy sami se znáte nejlépe. Přijatá dobrá rada či protrpěná zkušenost jiných však zpravidla nejsou na škodu, mohou ukázat směr.
Výsledek = potenciál minus obavy
Aby lidé odvedli takovou práci, jaká je od nich vyžadována, musejí mít motivaci. Jakoukoli. Čím více vhodných motivačních faktorů, tím lépe. Nejhorší pracovník je ten, který motivaci ztratil. Kýžený výsledek přinese pouze optimální využití zdrojů, sil a prostředků s minimalizací škod, kterými lze chápat třeba obavy z nutnosti provedení určité činnosti, strach z přijetí rozhodnutí, nevyužití příležitosti. Nefalšovaný optimismus a nakažlivý elán dokážou zázraky.
Lidský faktor
Jeden světem protřelý podnikatel vyprávěl o tom, jak v počátcích své kariéry přicházel s produkty, s nápady, hledal zákazníky, vymýšlel inovace, zkrátka cíleně budoval firmu k obrazu svému. Až po letech zjistil, že největší brzdou či překážkou dalšího rozvoje je ten činitel, o kterém příliš nepřemýšlel a kterému ani moc nerozuměl – člověk jako faktor, od kterého se odvíjejí úspěchy nebo ztráty.
Lidský faktor hraje v životě vedoucího pracovníka zásadní roli, nesmí se podcenit, ani přecenit, vedoucí musí smysluplně využít kvality lidí, které má k dispozici. Neponechávejte bez povšimnutí člověka s jeho vlastnostmi, schopnostmi a slabostmi, můžete na to i doplatit. Ať ve vašem řídícím postoji převažují přísnost a náročnost nad benevolencí a zavíráním očí. Problémů, které se vyřeší samy, bývá velmi málo.
Ing. Antonín Daněk
|
|
|
Termíny pro praxi v říjnu 2014
8. 10.
Středa |
Zdr. poj. – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za září 2014
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
15. 10.
Středa |
Daň silniční |
Zaplacení zálohy na daň silniční za III. čtvrtletí 2014
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční) |
20. 10.
Pondělí |
Daně z příjmů – plátce |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za září 2014
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2014
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2014
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2014
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2014
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2014
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2014
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
Důchodové spoření – zaměstnavatel |
Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za září 2014
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání hlášení k záloze na pojistné na důchodové spoření za září 2014
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
27. 10.
Pondělí
(za sobotu
25. 10.)
|
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za září 2014 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za 3. čtvrtletí 2014 u plátců se čtvrtletním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Předložení výpisu z evidence za září, resp. za 3. čtvrtletí 2014 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti
(§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za září, případně za 3. čtvrtletí 2014, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za září 2014, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení (elektronicky) identifikované osoby za září 2014, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
31. 10.
Pátek |
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2014 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v září 2014 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Zákonné pojištění úrazu |
Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2014
(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce)
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)
|
DPH |
Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH od 1. 1. 2015, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace
(§ 95a odst. 2 a 3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
19.9.
|
22.9.
|
23.9.
|
24.9.
|
25.9.
|
26.9.
|
29.9.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
19,264
|
19,022
|
19,022
|
19,002
|
19,086
|
19,086
|
19,013
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
9,098
|
8,974
|
8,974
|
8,898
|
9,02
|
9,02
|
8,927
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
14,099
|
14,066
|
14,066
|
14,068
|
14,09
|
14,09
|
14,077
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,495
|
3,493
|
3,493
|
3,478
|
3,534
|
3,534
|
3,53
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,704
|
3,701
|
3,701
|
3,696
|
3,703
|
3,703
|
3,7
|
EMU |
euro
|
EUR
|
27,575
|
27,545
|
27,545
|
27,515
|
27,56
|
27,56
|
27,535
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
48,175
|
48,092
|
48,092
|
48,002
|
48,318
|
48,318
|
48,17
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,769
|
2,767
|
2,767
|
2,753
|
2,796
|
2,796
|
2,788
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,617
|
3,612
|
3,612
|
3,609
|
3,615
|
3,615
|
3,61
|
Indie |
rupie
|
INR
|
35,28
|
35,238
|
35,238
|
35,017
|
35,347
|
35,347
|
35,368
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,793
|
1,791
|
1,791
|
1,783
|
1,81
|
1,81
|
1,799
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
19,722
|
19,664
|
19,664
|
19,67
|
19,846
|
19,846
|
19,818
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
1,946
|
1,928
|
1,928
|
1,923
|
1,933
|
1,933
|
1,934
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
2,055
|
2,06
|
2,06
|
2,053
|
2,079
|
2,079
|
2,071
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
19,554
|
19,495
|
19,495
|
19,396
|
19,495
|
19,495
|
19,463
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,986
|
7,978
|
7,978
|
7,969
|
7,982
|
7,982
|
7,975
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,872
|
8,831
|
8,831
|
8,846
|
8,876
|
8,876
|
8,839
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,64
|
6,611
|
6,611
|
6,578
|
6,665
|
6,665
|
6,637
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,625
|
1,62
|
1,62
|
1,611
|
1,623
|
1,623
|
1,616
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
32,129
|
32,065
|
32,065
|
31,98
|
32,303
|
32,303
|
32,246
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,382
|
3,381
|
3,381
|
3,373
|
3,383
|
3,383
|
3,371
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
17,479
|
17,404
|
17,404
|
17,324
|
17,214
|
17,214
|
17,093
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,585
|
6,587
|
6,587
|
6,589
|
6,596
|
6,596
|
6,587
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
6,264
|
6,254
|
6,254
|
6,25
|
6,264
|
6,264
|
6,254
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
55,773
|
55,604
|
55,604
|
55,31
|
56,29
|
56,29
|
55,43
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
16,955
|
16,908
|
16,908
|
16,85
|
17,064
|
17,064
|
17,007
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
3,009
|
3,003
|
3,003
|
3
|
3,002
|
3,002
|
2,989
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
22,854
|
22,824
|
22,824
|
22,8
|
22,825
|
22,825
|
22,811
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
66,638
|
66,576
|
66,576
|
66,259
|
67,08
|
67,08
|
66,942
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
9,643
|
9,572
|
9,572
|
9,555
|
9,621
|
9,621
|
9,588
|
USA |
dolar
|
USD
|
21,461
|
21,444
|
21,444
|
21,342
|
21,68
|
21,68
|
21,626
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
35,061
|
35,015
|
35,015
|
35,008
|
35,313
|
35,313
|
35,267
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
5,888
|
5,862
|
5,862
|
5,835
|
5,893
|
5,893
|
5,881
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 3/2015 (IX/2014)
- Prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví – Ing. Zdenka Cardová
- Smlouvy dle zákona o obchodních korporacích – Ing. Vladimír Hruška
- Vzory smluv dle ZOK – JUDr. Jana Drexlerová
- Živnostenský zákon – novela – JUDr. Irena Fleischmanová
- Zákon o zaměstnanosti – novela – JUDr. Ladislav Jouza
- Postavení a povinnosti prodávajícího podle nové právní úpravy – JUDr. Jiří Nesnídal
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
- Živnostenský zákon - novela – Ing. Karel Janda
- Limity při zdanění fyzických osob – Ing. Ivan Macháček
- DPH u poradenských a právních služeb – Ing. Václav Benda
- Veřejné rejstříky – Ing. Vladimír Hruška
- Novela zákona o pobytu cizinců na území ČR a novela zák. o zaměstnanosti – JUDr. Eva Dandová
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
- DPH a obchodování se zbožím – Ing. Václav Benda
- Fúze obchodních korporací – účetně a daňově – Ing. Luděk Pelcl
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
- Živnostenské podnikání – změny – JUDr. Eva Dandová
- Desatero změn v zákoně o zaměstnanosti - novela – JUDr. Ladislav Jouza
- Ochrana firmy před konkurencí – JUDr. Zdeněk Budovec
- Zaměstnanec – nákup a prodej akcií – Ing. Ivan Macháček
- Nemoci z povolání (změny) – Ing. Antonín Daněk
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 10/2014 (IX/2014)
- Právní postavení starostů obcí, měst a ÚSC po komunálních volbách – JUDr. Ladislav Jouza
- Změny v účetnictví příspěvkových organizacích – Ing. Zdeněk Morávek
- Společenství vlastníků v roce 2014 - Ing. Zdeněk Morávek
- Pracovní poměr na zkoušku - JUDr. Zdeněk Budovec
- Ošetřování člena domácnosti a zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk
1000 řešení – měsíčník č. 9/2014 (IX/2014)
- Zákon o zaměstnanosti - novela – JUDr. Ladislav Jouza
- Zákon o odpadech – novela – Ing. Karel Janda
- Daně z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Vzory smluv dle nového občanského zákoníku (IX/2014)
- Vzory smluv - Lukáš Hruška, Vladimír Hruška
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 4/2014 (XI/2015)
- Zákon o dani z nabytí nemovitých věcí s komentářem – JUDr. Alena Holmes
- Novela zákona o DPH – Ing. Václav Benda
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- Zákon o dani z přidané hodnoty – novela - Ing. Václav Benda
- Příjmy a výdaje ze služebnosti - Ing. Eva Sedláková
- Drobný HM, účetnictví a daň z příjmů - Ing. Helena Machová
- DPH při prodeji knih, novin a časopisů - Ing. Václav Benda
- Exekuce pozastavením řidičského průkazu - JUDr. Jana Drexlerová
- Jak dále v úrazovém pojištění - JUDr. Eva Dandová
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- DPH a ochodování se zbožím - Ing. Václav Benda
- Fúze obchodních korporací - účetně a daňově - Ing. Luděk Pelcl
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- Zvýšení minimální mzdy od 1. ledna 2015 - Mgr. Olga Bičáková
- Firemní pracovní řád - JUDr. Ladislav Jouza
- Smlouva o smlouvě budoucí - JUDr. Jana Drexlerová
- Právní důsledky nelegální práce - JUDr. Jana Drexlerová
- Cestovní náhrady - JUDr. Eva Dandová
- Svěřenský fond – vymezení a zdanění - Ing. Ivan Macháček
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- Novela zákona o DPH – zavedení režimu jednotného správního místa - Ing. Zdeněk Kuneš
- Antidiskriminační zákon v praxi veřejné správy - JUDr. Ladislav Jouza
- Výběrové řízení úředníků ve VS – JUDr. Zdeněk Budovec
- Společenství vlastníků v podmínkách NOZ – Ing. Karel Janda
- Postavení ombudsmana – JUDr. Jana Drexlerová
1000 řešení – měsíčník č. 9/2014 (IX/2014)
- Novela zákona o DPH - Ing. Václav Benda
- Daně z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
|
|
|
Daňová kontrola – jak se na ni připravit
Řada daňových poplatníků žije v obavách před kontrolou finančního úřadu. Často neznají nejen své povinnosti, ale ani svá práva. Do kdy mohou přijít aneb prekluze vyměření daně? Jak vybírá finanční úřad, koho bude kontrolovat a namátkovost kontroly? Proč je potřebné znát přesné datum zahájení kontroly? Jaký je postup v případě, kdy daňový subjekt neumožnil zahájení kontroly?
Podrobně rozebrané téma daňové kontroly najdete v našich příspěvcích, které jsou určeny pro daňové poplatníky, daňové poradce, podnikatele, živnostníky, účetní, auditoři ....
- DÚVaP 9/2014 - Daňová kontrola podle daňového řádu - příspěvek
/A5, str. 152/
- DaÚ 9/2014 - Jak se připravit na daňovou kontrolu - příspěvek
/A4, str. 80/
- Zákony I/2014 - účetní, daňové, správa daní - úplná znění zákonů
/A5, str. 624/
- CD E-Poradce (únor) zdarma
Cena balíčku je 500 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 250 Kč.
Ušetříte 250 Kč.
Smlouvy dle NOZ
V souvislosti s přijetím NOZ došlo počátkem roku ke změnám v problematice týkající se smluvních typů. Ty byly do konce roku 2013 definovány v předchozím občanském zákoníku a v obchodním zákoníku. V balíčku najdete vypracovaný přehled základních informací týkající se jednotlivých smluvních typů s vazbou na základní vymezení a s odkázáním na příslušné ustanovení NOZ. Také zde najdete vzory některých často využívaných smluv.
Balíček je určen právníkům, podnikatelům, auditorům, ekonomům, živnostníkům, stavebníkům.
- Poradce 12-13/2014 - Smlouvy dle NOZ + vzory smluv - příspěvek + vzory smluv
/A5, str. 304/
- DaÚ 5/2014 - Darovací smlouva - nemovité věci
- vzor smlouvy
/A4, str. 80/
- PVS 4/2014 - Smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory, timesharing - příspěvek
/A4, str. 80/
- CD E-Poradce zdarma
Cena balíčku je 550 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 385 Kč.
Ušetříte 165 Kč.
Trestní zákoník po novele
Trestní zákoník je součástí veřejného práva a upravuje trestní právo hmotné. Trestní zákoník prodělal za krátkou dobu své účinnosti celou řadu změn. Změny nastaly i od počátku tohoto roku. V našich publikacích najdete i aktuální výkladová stanoviska Nejvyššího soudu, která jsou určena všem fyzickým osobám, policistům, lékařům, podnikatelům, auditorům, odsouzeným ...
- PVS 1/2014 - Lichva – půjčka na vysoký úrok - příspěvek
/A4, str. 80/
- Poradce 5/2014 - Trestní zákoník s komentářem - komentář
/A5, str. 288/
- Zákony II/2014 - občanské, správní, trestní - úplná znění zákonů
/A5, str. 816/
Cena balíčku je 500 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 250 Kč.
Ušetříte 250 Kč.
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.
Jen do vyprodání zásob.
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem:
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 – 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |