Problematika
účtování o majetku je velmi rozsáhlá, a přináší řadu leckdy nepříliš
jednoduchých otázek k řešení. Škála subjektů, které účtují
v podvojném účetnictví, je navíc velmi široká a v mnohém se tyto
osoby vzájemně velmi významně odlišují. Jedná se nejenom o podnikatele,
nýbrž také o neziskové organizace, pojišťovny, banky, územní samosprávné
celky, příspěvkové organizace atd.. Účetní předpisy nepoužívají pro tyto
subjekty označení „fyzická nebo právnická osoba“, ale obecnější označení
„účetní jednotka“.
1.
Dlouhodobý majetek a účetnictví
Použití příslušných účetních předpisů
je pak závislé na tom, o jakou účetní jednotku účtující v účetnictví
se jedná. V této souvislosti je vhodné uvést, že od roku 2016 rovněž došlo
k další významné změně, spočívající v oficiálním návratu tzv.
„jednoduchého účetnictví“ pro některé vybrané neziskové právnické osoby (blíže
viz účetní vyhlášku č. 325/2015 Sb., a dále ustanovení § 1f, §
13b zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví).
Výčet všech účetních předpisů, ve
kterých je definován pojem „dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek“ by byl
tudíž z výše uvedených důvodů dosti obsáhlý. Vzhledem k tomu, že
tento text je zaměřen přednostně na osoby, které jsou podnikateli
účtujícími v podvojném účetnictví, lze se v tomto okamžiku
spokojit s konstatováním, že se jedná zejména o následující účetní
předpisy:
·
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví.
·
Vyhláška č. 500/2002 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro účetní
jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v podvojném účetnictví.
·
České účetní standardy pro podnikatele (označované dále jako „ČÚS“).
V odborné literatuře se lze
rovněž někdy setkat s již poněkud relativně zastaralými pojmy „stálá
aktiva“, popřípadě „investiční majetek“. Používání těchto označení a pojmů
však účetní předpisy převážně již opustily a zavedly místo toho
„dlouhodobý majetek“. Polemika o tom, zda by nebylo vhodnější zůstat
v dřívějších dobách u používaného termínu „investiční majetek“ by již
byla poněkud nadbytečná. Vzhledem k tomu, že čas přináší změny, pojem
„stálá aktiva“ se však po letech opět vrátil zpět, a to na základě novely
účetní vyhlášky č. 500/2002 Sb. provedené vyhláškou
č. 441/2017 Sb., která s účinností od 1. 1. 2018 nahradila
v rozvaze pojem „dlouhodobý majetek“ staronovým pojmem „stálá aktiva“. Inu
řečeno v humornější nadsázce, „dobří holubi se vracejí“. Toto označení
příslušné položky majetku v rozvaze pak odpovídá účetní zásadě, uvedené
v § 19 odst. 8 zákona o účetnictví, která stanoví, že pro účely
vykazování v účetní závěrce se aktiva mohou členit na stálá a oběžná.
Zjednodušeně řečeno, pokud účetní jednotka investuje,
pak z účetního hlediska pořizuje, popřípadě svojí činností vytváří
dlouhodobý majetek (stálá aktiva). Lze si však povšimnout, že současné účetní
předpisy přece jenom zcela neopustily používání termínů obsahujících slovíčko
„investiční“. Připomenout si lze skutečnost, že podle současných účetních
předpisů se kupříkladu investiční činností rozumí „pořízení
a prodej dlouhodobého majetku, popřípadě činnost související
s poskytováním úvěrů, zápůjček a výpomocí, které nejsou považovány za
provozní činnost“ (viz konkrétně § 41 vyhlášky č. 500/2002 Sb.).
Daňové a účetní předpisy:
Provázání účetních a daňových
předpisů je poněkud komplikovanější záležitostí. Po stránce terminologické je
nutné zapamatovat si následující pravidla:
·
Dlouhodobý majetek je odborný termín, který je definován pouze
v účetních předpisech. Zákon o účetnictví používá rovněž pojmy
„hmotný majetek“ a „nehmotný majetek“, avšak již blíže nedefinuje, co se
tím přesně rozumí (příslušná prováděcí účetní vyhláška pak obsahuje pouze
definici „dlouhodobého nehmotného majetku“ a „dlouhodobého
hmotného majetku“.
·
Zákon o daních z příjmů (dále jako „ZDP“) oproti
tomu obsahuje vlastní definici „hmotného majetku“ a „nehmotného
majetku“. Pokud tento daňový zákon zcela výjimečně používá pojem
„dlouhodobý majetek“, odkazuje se na příslušné účetní předpisy [viz například §
25 odst. 1 písm. zg) ZDP].
Ovšem na druhou stranu, v řadě
případů zákon o daních z příjmů při použití pojmů „nehmotný majetek“
a „hmotný majetek“ odkazuje na účetní předpisy, ovšem aniž by upřesnil, že
se jedná o „dlouhodobý majetek“ [viz například § 24 odst. 2
písm. v)].
Účetní definice dlouhodobého majetku:
Zákon o účetnictví definuje v § 19
odst. 8 dlouhodobý majetek následujícím způsobem: „Dlouhodobým se
rozumí takový majetek a závazky, kde doba použitelnosti, popřípadě
sjednaná doba splatnosti při vzniku účetního případu je delší než 1 rok,
ostatní majetek a závazky jsou považovány za krátkodobé. Pokud
s ohledem na charakter majetku a závazků objektivně nelze použít
uvedená hlediska členění, je rozhodující záměr účetní jednotky projevený při
jejich pořízení“.
1.1.
Členění dlouhodobého majetku
Pro správné členění dlouhodobého
majetku je nutné respektovat směrnou účtovou osnovu, která je pro
podnikatele uvedena v příloze č. 4 k vyhlášce č.
500/2002 Sb. Dlouhodobý majetek je vykazován v rozvaze na straně
aktiv. Bližší popis uspořádání a označování jednotlivých položek rozvahy
v případě účetních jednotek, které jsou podnikateli, je uveden
v příloze č. 1 k účetní vyhlášce č. 500/2002 Sb.
Z účetního hlediska je dlouhodobý majetek rozdělen
na 3 základní kategorie:
·
Dlouhodobý NEHMOTNÝ majetek (bližší popis viz § 6, § 69
odst. 4 vyhlášky č. 500/2002 Sb.),
·
Dlouhodobý HMOTNÝ majetek (bližší popis viz § 7, § 69 odst. 3
a 4 vyhlášky č. 500/2002 Sb.),
·
Dlouhodobý FINANČNÍ majetek (bližší popis viz § 8 vyhlášky č.
500/2002 Sb.).
·
Z účetního hlediska je pro dlouhodobý majetek vyčleněna účtová
třída 0, která se dále člení na následující účtové skupiny:
·
Účtová skupina 01 – Dlouhodobý nehmotný majetek
·
Účtová skupina 02 – Dlouhodobý hmotný majetek odpisovaný
·
Účtová skupina 03 – Dlouhodobý hmotný majetek neodpisovaný
·
Účtová skupina 04 – Nedokončený dlouhodobý nehmotný a hmotný
majetek
·
Účtová skupina 05 – Poskytnuté zálohy na dlouhodobý majetek
·
Účtová skupina 06 – Dlouhodobý finanční majetek
·
Účtová skupina 07 – Oprávky k dlouhodobému nehmotnému majetku
·
Účtová skupina 08 – Oprávky k dlouhodobému hmotnému majetku
·
Účtová skupina 09 – Opravné položky k dlouhodobému majetku.
Pro úplnost lze doplnit, že položky
aktiv (majetku), které nejsou dlouhodobým majetkem, jsou v rozvaze
vykazovány jako „Oběžná aktiva“. Jedná se o zásoby, pohledávky,
krátkodobý finanční majetek a peněžní prostředky. Zásoby patří
z účetního hlediska mezi „hmotný majetek“, neboť je takto výslovně zmíněn
v § 25 zákona o účetnictví. Pro účely časového rozlišení pak slouží
v rozvaze položka „Časové rozlišení aktiv“, která je v rozvaze
vykazována samostatně, mimo oběžná aktiva.
1.2.
Zařazení do dlouhodobého majetku
Při rozhodování o tom, zda
v konkrétních případech účetní jednotka pořizuje dlouhodobý majetek, je
nutné správně vyhodnotit splnění příslušných požadavků, vyplývajících
z účetních a případně i dalších právních předpisů.
Do úvahy je nutné brát především:
·
hledisko časové,
·
hledisko věcné,
·
hledisko výše ocenění,
·
hledisko účelové,
·
hledisko stavové,
·
hledisko vlastnické.
Hledisko časové
Jak vyplývá z příslušné definice „dlouhodobosti“,
uvedené v § 19 odst. 8 zákona o účetnictví, jedním
z rozhodujících kritérií pro zařazení příslušné položky do dlouhodobého
majetku je hledisko časové, které je měřitelné prostřednictvím doby
použitelnosti, popřípadě doby splatnosti dané položky dlouhodobého majetku.
Rozhodující pro posouzení při zařazování do dlouhodobého
majetku je, zda při vzniku účetního případu tato doba přesahuje 1 rok.
(Pozor, jinak je tomu v případě dlouhodobých pohledávek, které však nejsou
vykazovány v rozvaze jako dlouhodobý majetek). „Dobu použitelnosti“
zákon o účetnictví již blíže nespecifikuje. Příslušnou definici však
nalezneme v příslušné prováděcí vyhlášce č. 500/2002 Sb.
k zákonu o účetnictví:
Dobou použitelnosti se pro
účely účetnictví rozumí „doba, po kterou je majetek využitelný pro současnou
nebo uchovatelný pro další činnost nebo může sloužit jako podklad nebo součást
zdokonalovaných nebo jiných postupů a řešení včetně doby ověřování
nehmotných výsledků“ (viz § 6 odst. 1 vyhlášky č. 500/2002 Sb.).
·
Doba použitelnosti je faktorem, který je obvykle
rozhodující v případě zařazení příslušné položky do dlouhodobého
nehmotného, popřípadě dlouhodobého hmotného majetku.
·
Doba splatnosti je obvykle používána v případě posuzování, zda
příslušnou položku lze zařadit do dlouhodobého finančního majetku (například
v případě poskytnutých úvěrů a zápůjček). Při podrobnějším zkoumání
však lze s určitým překvapením zjistit, že toto hledisko nemusí být
striktně rozhodující. Do dlouhodobého majetku jsou kupříkladu zařazovány
i poskytnuté krátkodobé zálohy (viz § 6 odst. 7 nebo § 7
odst. 9, § 8 odst. 3 vyhlášky č. 500/2000 Sb.). Toto platí za
předpokladu splnění podmínky, že se jedná o zálohy poskytnuté na pořízení
dlouhodobého nehmotného nebo hmotného, popřípadě dlouhodobého finančního
majetku.
Výjimky:
·
V případě pohledávek, jejichž doba splatnosti je
delší než 1 rok, se o dlouhodobý majetek nejedná. Tyto pohledávky jsou
z účetního hlediska zařazeny do oběžných aktiv v položce „Dlouhodobé
pohledávky“, a nikoliv do dlouhodobého majetku (§ 10 vyhlášky č.
500/2002 Sb.). Zařazení do položky dlouhodobé pohledávky se uplatní za
podmínky, že k časovému okamžiku, ke kterému je účetní závěrka sestavena,
mají tyto pohledávky dobu splatnosti delší než 1 rok.
·
Obdobně toto časové hledisko neplatí v případě dlouhodobých
záloh, pokud jsou poskytnuty na pořízení zásob. Tyto dlouhodobé
zálohy jsou vykazovány v rozvaze rovněž jako zásoby (§ 9 vyhlášky č.
500/2002 Sb.).
·
Hledisko doby použitelnosti není rozhodující v případě
položky „Stavby“ (§ 7 odst. 2 vyhlášky č. 500/2002 Sb.). Tato
výjimka pak poněkud narušuje navyklý způsob pohledu na to, co je dlouhodobým
majetkem. Kupříkladu i dočasné stavby, jejichž doba trvání není delší než
1 rok, by měly být z tohoto pohledu vykazovány v položce „Stavby“. To
znamená jako dlouhodobý hmotný majetek (například provozní důlní díla).
·
„Drobný nehmotný majetek“ s dobou použitelnosti delší
než 1 rok, jehož ocenění nedosahuje dolní hranice určené účetní jednotkou, se
nevykazuje v dlouhodobém nehmotném majetku, nýbrž v nákladech [§ 6
odst. 2 písm. b) vyhlášky č. 500/2002 Sb.].
·
Hmotné movité věci s dobou
použitelnosti delší než 1 rok, jejichž ocenění nedosahuje dolní hranice určené
účetní jednotkou, pokud se jedná o „drobný hmotný majetek“, jsou
zařazeny mezi zásoby, konkrétně pod položku „Materiál“. Tudíž majetek,
který je účetní jednotkou považován za drobný hmotný majetek, mezi dlouhodobý
majetek zařazen není a je o něm účtováno jako o zásobách [§ 9
odst. 1 písm. g) vyhlášky č. 500/2002 Sb.]. Pokud bychom na
chvíli odskočili do ZDP, lze si povšimnout, že v případě, pokud se jedná
o zásoby, nejedná se pro účely daně z příjmů ani o hmotný
majetek (§ 26 odst. 2 ZDP).
Lze tedy konstatovat, že definice „dlouhodobosti“,
uvedená v § 19 odst. 8 zákona o účetnictví je určujícím
prvkem pro členění majetku na dlouhodobý a krátkodobý jen
do určité míry. Z určujícího pravidla, které stanoví jako rozhodující
při posuzování časové hledisko (tzn. dobu použitelnosti nebo splatnosti
přesahující 1 rok) existují zcela bezpochyby určité významné výjimky. Tyto
výjimky jsou pak uvedeny v příslušných ustanoveních prováděcí účetní
vyhlášky k zákonu o účetnictví. Lze konstatovat, že tímto konceptem
(pravidlem, které však neplatí vždy, neboť platí řada výjimek) se ovšem pohled
na správný účetní postup při posuzování dlouhodobosti majetku poněkud
komplikuje. Výjimky z obecného pravidla obvykle přinášejí jen riziko
případných účetních chyb a nesprávností při posuzování konkrétních
účetních případů.
Dílčí závěr
v tomto směru je takový, že v případě poskytnuté zálohy
(závdavku) není rozhodujícím faktorem časové hledisko, nýbrž věcné
hledisko. Pokud se krátkodobá záloha váže k dlouhodobému majetku, je
vykazována v rozvaze rovněž jako součást dlouhodobého majetku. Pokud se
dlouhodobá záloha váže k pořízení zásob, je vykazována v rozvaze jako
součást zásob.
V případě stavby doba
použitelnosti nehraje naprosto žádnou roli pro jejich zařazení do dlouhodobého
majetku. Tím se do dlouhodobého majetku ovšem dostávají i dočasné stavby,
jejich doba použitelnosti nepřesahuje 1 rok. Doba použitelnosti delší než 1 rok
rovněž nehraje roli v případě majetku, který účetní jednotka považuje za „drobný
nehmotný majetek“ nebo za „drobný hmotný majetek“.
Doba splatnosti delší než 1 rok není
důležitá v případě pohledávek, neboť tyto nejsou považovány za
dlouhodobý majetek, nýbrž za oběžná aktiva.
(Více ohledně
majetku a závazků v účetnictví již najdete v měsíčníku DÚVaP
11-12/2019 a k problematice konec roku v účtárně v PaM 1/2020, 1000 ř. 1/2020 a odborné tematické
publikaci Účtování – zákony a předpisy)
Osoby se zdravotním postižením jsou osoby,
které mají určitou zdravotní nevýhodu. V České republice žije zhruba
1 000 000 osob se zdravotním postižením. Podpora osob
s postižením v oblasti zaměstnávání a celkově uplatnění na trhu
práce je důležitá. Jak jsou definovány osoby zdravotně postižené? Jaké jsou
povinnosti zaměstnavatelů při zaměstnávání zdravotně postižených? Jak je
podporováno zaměstnávání osob se zdravotním postižením?
Definice osob
zdravotně postižených
Ustanovení § 67
odst. 1 zákona o zaměstnanosti obsahuje prohlášení, že fyzickým osobám se zdravotním postižením se
poskytuje zvýšená ochrana na trhu práce. Následující odstavec vymezuje pojem osob se zdravotním
postižením a tyto rozděluje do 3 kategorií.
Dle ust. § 67
odst. 2 zákona o zaměstnanosti osobami se zdravotním postižením jsou
fyzické osoby, které jsou orgánem sociálního zabezpečení uznány:
a) invalidními ve třetím stupni (osoba
s těžším zdravotním postižením),
b) invalidními v prvním nebo druhém
stupni,
c) zdravotně znevýhodněnými (osoba zdravotně
znevýhodněná).
Invalidita
je dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav.
Základním posudkovým kritériem určení invalidity je určitý pokles pracovní schopnosti.
Dle zákona č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění je osoba považována za invalidní, jestliže
z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu nastal pokles její
pracovní schopnosti nejméně o 35 %. Pokud pracovní schopnost osoby
poklesla:
a) nejméně o 35 %, avšak nejvíce
o 49 %, jedná se o invaliditu prvního stupně,
b) nejméně o 50 %, avšak nejvíce
o 69 %, jedná se o invaliditu druhého stupně,
c) nejméně o 70 %, jedná se
o invaliditu třetího stupně.
Pracovní schopností se rozumí schopnost osoby vykonávat výdělečnou činnost
odpovídající jejím tělesným, smyslovým a duševním schopnostem,
s přihlédnutím k dosaženému vzdělání, zkušenostem a znalostem
a předchozím výdělečným činnostem. Poklesem pracovní schopnosti se
rozumí pokles schopnosti vykonávat výdělečnou činnost v důsledku
omezení tělesných, smyslových a duševních schopností ve srovnání se
stavem, který byl u osoby před vznikem dlouhodobě nepříznivého zdravotního
stavu. Při určování poklesu pracovní schopnosti se vychází ze zdravotního stavu
osoby doloženého výsledky funkčních vyšetření.
Podrobnější právní úprava posuzování
invalidity je obsahem prováděcího předpisu zákona o důchodovém pojištění,
a to vyhlášky č. 359/2009 Sb., kterou se stanoví procentní míry
poklesu pracovní schopnosti a náležitosti posudku o invaliditě
a upravuje posuzování pracovní schopnosti pro účely invalidity (vyhláška
o posuzování invalidity).
Osobou zdravotně znevýhodněnou
dle ust. § 67 odst. 3 zákona o zaměstnanosti
je fyzická osoba, která má zachovánu schopnost vykonávat soustavné zaměstnání
nebo jinou výdělečnou činnost, ale její schopnosti být nebo zůstat pracovně
začleněna, vykonávat dosavadní povolání nebo využít dosavadní kvalifikaci nebo
kvalifikaci získat jsou podstatně omezeny z důvodu jejího dlouhodobě nepříznivého
zdravotního stavu. Dlouhodobě nepříznivý stav je také základním předpokladem
pro stanovení stupně invalidity. Jedná se o stav, který má trvat déle
než jeden rok a podstatně omezuje tělesné, smyslové nebo duševní
schopnosti, a tím i schopnost pracovního uplatnění.
Status osoby zdravotně znevýhodněné se získává
rozhodnutím o uznání osobou zdravotně znevýhodněnou, a to dnem nabytí
právní moci rozhodnutí o uznání osobou zdravotně znevýhodněnou. Rozhodnutí
okresní správy sociálního zabezpečení je také jediným dokladem o této
skutečnosti. Status osoby zdravotně znevýhodněné se deklaruje rozhodnutím
orgánu sociálního zabezpečení. Vztah invalidity a osoby zdravotně
znevýhodněné je neslučitelnost obou statusů u jedné osoby.
POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELŮ PŘI ZAMĚSTNÁVÁNÍ
ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH - Dle
ust. § 237 zákoníku práce povinnosti zaměstnavatelů k zaměstnávání
fyzických osob se zdravotním postižením a k vytváření potřebných
pracovních podmínek pro tyto osoby stanovuje zvláštní právní předpis, kterým je
zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Tato úprava klade důraz
na zvýšenou ochranu této skupiny osob, která vyplývá již z Listiny
základních práv a svobod a dále z mnoha mezinárodních dokumentů,
k jejichž dodržování se Česká republika zavázala.
Dle ust. § 80 zákona o zaměstnanosti
jsou zaměstnavatelé
povinni:
a) rozšiřovat podle svých podmínek a ve
spolupráci s lékařem poskytovatele pracovnělékařských služeb možnost
zaměstnávání osob se zdravotním postižením individuálním přizpůsobováním
pracovních míst a pracovních podmínek a vyhrazováním pracovních míst
pro osoby se zdravotním postižením,
b) spolupracovat s krajskou pobočkou
Úřadu práce při zajišťování pracovní rehabilitace,
c) vést evidenci zaměstnávaných osob se
zdravotním postižením, evidence obsahuje údaje o důvodu, na základě
kterého byla uznána osobou se zdravotním postižením (§ 67 odst. 2),
d) vést evidenci pracovních míst vyhrazených
pro osoby se zdravotním postižením.
Ustanovení § 103
odst. 1 písm. a) zákoníku práce ukládá zaměstnavateli povinnost nepřipustit,
aby zaměstnanec vykonával zakázané práce a práce, jejichž náročnost by
neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti. Tím se rozumí
nejen zákaz přidělovat zaměstnanci práci, pro kterou není zdravotně způsobilý,
ale rovněž povinnost zamezit tomu, aby takovou práci zaměstnanec vykonával.
S tím souvisí rovněž povinnost zaměstnavatele převést zaměstnance na jinou
práce, pokud by například pozbyl dlouhodobě způsobilost konat dosavadní práci
nebo pokud by nesměl podle lékařského posudku dále konat práci pro pracovní
úraz, onemocnění nemocí z povolání nebo ohrožení touto nemocí, anebo
dosáhl-li na pracovišti určeném příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví
nejvyšší přípustné expozice apod.
Zákoník práce dále
v ust. § 103 odst. 5 také ukládá zaměstnavateli povinnost pro
zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením, zajišťovat na svůj
náklad technickými a organizačními opatřeními, zejména potřebnou úpravu
pracovních podmínek, úpravu pracovišť, zřízení chráněných pracovních míst
a dílen, zaškolení nebo zaučení těchto zaměstnanců a zvyšování jejich
kvalifikace při výkonu jejich pravidelného zaměstnání. V souvislosti
s tím je v ust. § 287 odst. 2 písm. f) zákoníku práce
uložena zaměstnavateli povinnost projednat s odborovou organizací opatření
k vytváření podmínek pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Opatření k vytváření podmínek pro zaměstnávání osob se zdravotním
postižením se mohou rovněž stát předmětem kolektivního vyjednávání a mohou
být zahrnuta do kolektivní smlouvy.
POVINNÝ PODÍL - Důležitou povinností zaměstnavatelů uloženou
zákonem o zaměstnanosti je v ust. § 81 tohoto zákona uložená
povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu
těchto osob na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele. Zákon
o zaměstnanosti ukládá zaměstnavatelům povinnost zaměstnavatelů
zaměstnávajících více než 25 zaměstnanců, zaměstnat osoby se zdravotním
postižením ve výši povinného podílu. K zajištění vyšší míry
zaměstnanosti osob se zdravotním postižením se využívá právě tento
administrativně donucovací nástroj na podporu zaměstnávání osob se zdravotním
postižením, kdy se na základě zákona ukládá povinnost zaměstnavatelům, kteří
mají více jak 25 zaměstnanců v pracovním poměru, zaměstnávat osoby se
zdravotním postižením ve výši povinného podílu 4 % těchto osob na celkovém
počtu zaměstnanců zaměstnavatele. Zaměstnavatel může splnit tuto povinnost tak,
že zaměstná osoby se zdravotním postižením v pracovním poměru nebo zvolí
náhradní způsob plnění. Ten může mít několik podob. V případě, že se
zaměstnavatel rozhodne nevyužít ani jednu z možností, splní povinnost
odvodem do státního rozpočtu. Zaměstnavatel si může způsob, jakým svou
povinnost splní, vybrat, může též jednotlivé způsoby plnění kombinovat. Za neplnění
povinnosti dle ust. § 81 zákona o zaměstnanosti může být
zaměstnavateli uložena pokuta za přestupek ve smyslu ust. § 140
odst. 2 písm. a), b) zákona o zaměstnanosti.
Povinnost uvedenou v ust. § 81
odstavci 1 zákona
o zaměstnanosti
zaměstnavatelé plní:
a) zaměstnáváním v pracovním poměru,
b) odebíráním výrobků nebo služeb od
zaměstnavatelů, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání
zaměstnavatele, nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům nebo odebíráním
výrobků nebo služeb od osob se zdravotním postižením, které jsou osobami
samostatně výdělečně činnými a nezaměstnávají žádné zaměstnance, nebo
zadáváním zakázek těmto osobám,
c) odvodem do státního rozpočtu,
nebo vzájemnou kombinací způsobů uvedených
v písmenech a) až c).
Způsoby plnění, tj. zaměstnávání v pracovním poměru, odběr výrobků
a služeb nebo odvod do státního rozpočtu, jsou považovány za rovnocenné
a lze je vzájemně kombinovat. Zaměstnavatelé, kteří jsou organizačními složkami státu nebo jsou
zřízeni státem, nemohou plnit povinný podíl způsobem odvodu do státního
rozpočtu.
Zaměstnání v pracovním poměru
je pro osobu se zdravotním postižením
nejvhodnější. O dosažení tohoto cíle se snaží i zákon
o zaměstnanosti. Úspěšnost zaměstnávání osob se zdravotním postižením je
rozdílná dle jednotlivých regionů, také v různých odvětvích.
Z možností daných zaměstnavateli v ust. § 81 odstavci 1 zákona o zaměstnanosti nejčastěji volí zaměstnavatelé možnost zaměstnat osoby se
zdravotním postižením v povinném podílu.
Pro zjištění celkového počtu zaměstnanců, kteří jsou osobami se
zdravotním postižením, a povinného podílu je rozhodující průměrný roční
přepočtený počet zaměstnanců. Způsob výpočtu průměrného ročního přepočteného
počtu zaměstnanců je podrobně upraven v ust. § 15 vyhlášky
Ministerstva práce a sociálních věcí č. 518/2004 Sb., kterou se
provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Důležité je, že
do průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců se započítávají pouze
zaměstnanci v pracovním poměru, nikoli zaměstnanci vykonávající práci na
základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců se zjišťuje jako podíl
celkového počtu skutečně odpracovaných hodin těmito zaměstnanci v daném
kalendářním roce (zvýšeného
o neodpracované hodiny v důsledku a) dočasné pracovní
neschopnosti, b) v důsledku čerpání dovolené, c) z důvodu překážek
v práci na straně zaměstnavatele, d) z důvodu překážek v práci
na straně zaměstnance, pokud se jedná o překážky, při kterých má
zaměstnanec nárok na náhradu mzdy nebo platu, e) v důsledku ošetřování
dítěte nebo péče o ně nebo ošetřování jiného člena domácnosti)
a celkové stanovené týdenní pracovní doby bez svátků připadající
v daném kalendářním roce na jednoho zaměstnance pracujícího po stanovenou
týdenní pracovní dobu. Z takto zjištěného průměrného ročního přepočteného
počtu zaměstnanců se stanoví povinný podíl. Pro účely posuzování splnění
povinnosti zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu
se každý zaměstnanec s těžším zdravotním postižením započítává třikrát.
Všechny výpočty se provádí na dvě desetinná místa.
Příklad
Způsob výpočtu
je možné ukázat na jednoduchém příkladu. Všichni zaměstnanci zaměstnavatele
odpracovali ve 40 hodinové týdenní pracovní době za celý kalendářní
rok 280 000 hodin. Součet všech započitatelných neodpracovaných hodin je
26 400. Celkový roční fond pracovní doby (bez svátků) připadající na jednoho
zaměstnance pracujícího na plnou pracovní dobu 40 hodin týdně ve sledovaném
roce činí 2024 hodin. Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců zjistíme pak
následovně – celkový počet hodin (280 000+26 400= 306 400) vydělíme celkovou
pracovní dobou připadající v daném kalendářním roce na jednoho zaměstnance
pracujícího po stanovenou týdenní pracovní dobu (2024).
Výsledkem je
průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců 151,38. Z toho 4 % podíl
je při zaokrouhlení na dvě desetinná místa 6,05. Zaměstnavatel by měl
v uvedeném případě zaměstnávat 6 osob se zdravotním postižením.
Odebírání výrobků nebo služeb
Dle ust. § 81 odst. 2 písm. b) zákona o zaměstnanosti mohou zaměstnavatelé svoji povinnost splnit
odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů, se kterými Úřad práce uzavřel
dohodu o uznání zaměstnavatele, nebo zadáváním zakázek těmto
zaměstnavatelům nebo odebíráním výrobků nebo služeb od osob se zdravotním
postižením, které jsou osobami samostatně výdělečně činnými a nezaměstnávají
žádné zaměstnance, nebo zadáváním zakázek těmto osobám. Tuto možnost může
zvolit zaměstnavatel, který nemůže (nechce) na svém pracovišti zaměstnat osoby
se zdravotním postižením ve výši povinného podílu. Smyslem tedy je, že pokud
zaměstnavatel nemůže sám zaměstnat tyto osoby, je alespoň povinen je ekonomicky
podpořit – činí tak odběrem zboží nebo služeb, nebo zadáním zakázky. Tzv.
dohoda o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce
souvisí s pojmem chráněný trh práce. Dohoda o uznání zaměstnavatele
za zaměstnavatele na chráněném trhu práce je uzavírána se zaměstnavateli, kteří
zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového
počtu svých zaměstnanců. Detailnější podmínky, za kterých je možné uzavřít se
zaměstnavatelem dohodu o uznání, stanoví ust. § 78 zákona o zaměstnanosti.
Přesné podmínky a vzorce pro výpočet
rozsahu povinného plnění zaměstnavatele
jsou blíže upraveny v ust. § 18
a násl. prováděcí vyhlášky k zákonu o zaměstnanosti – vyhlášky
č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti. Pro účely plnění povinnosti zaměstnávat osoby se
zdravotním postižením se počet osob se zdravotním postižením, které si
zaměstnavatel může započítat do plnění povinného podílu, vypočte tak, že
z celkového objemu plateb, uskutečněných za výrobky, služby nebo zakázky,
které zaměstnavatel odebral od jednotlivých právnických nebo fyzických osob
uvedených v ust. § 81 odst. 2 písm. b) zákona (dodavatel)
ve sledovaném kalendářním roce, se odečte daň z přidané hodnoty
a výsledná částka se vydělí sedminásobkem průměrné měsíční mzdy
v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí sledovaného
kalendářního roku vyhlášené Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Výsledek představuje počet osob se zdravotním postižením, které si může tento
zaměstnavatel započítat do plnění povinného podílu i když odebíral výrobky
a tyto osoby přímo nezaměstnával. Jestliže je tato částka větší než
průměrný přepočtený počet zaměstnanců se zdravotním postižením zaměstnávaných dodavatelem
v jednotlivých kalendářních čtvrtletích (dodavatel na faktuře nebo formou
čestného prohlášení potvrzuje průměrný čtvrtletní přepočtený počet svých
zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením), může si
zaměstnavatel započítat pouze nejvyšší potvrzený průměrný čtvrtletní
přepočtený počet. V případě,
že vypočtený počet osob se zdravotním postižením je větší než průměrný
přepočtený počet zaměstnanců dodavatele, kteří jsou osobami se zdravotním postižením,
potvrzený za kalendářní čtvrtletí, může si zaměstnavatel do plnění povinného
podílu za sledovaný kalendářní rok započítat osoby se zdravotním postižením jen
v počtu, který byl v jednotlivých kalendářních čtvrtletích potvrzen
jako nejvyšší. Kalendářním čtvrtletím pro tyto účely je kalendářní čtvrtletí
předcházející zdanitelnému plnění za dodání výrobků nebo služeb, nebo zadání
zakázek (§ 18 odst. 2 vyhlášky). Při odebírání výrobků nebo služeb
od osoby samostatně výdělečně činné, která je osobou se zdravotním postižením
a nezaměstnává žádné zaměstnance, nebo při zadávání zakázek této
osobě, je možno započítat maximálně jednoho zaměstnance, který je osobou se
zdravotním postižením (§ 18 odst. 3 vyhlášky).
Dle ust. § 18a vyhlášky zaměstnavatelé
a osoby samostatně výdělečně činné podle ust. § 81 odst. 2
písm. b) zákona o zaměstnanosti mohou do celkové výše stanovené
v ust. § 81 odst. 3 zákona o zaměstnanosti započítávat cenu
bez daně z přidané hodnoty, a to za výrobky a služby poskytnuté
v daném kalendářním roce, nebo za zadané zakázky splněné v daném kalendářním
roce.
(Více již
najdete v PaM 11-12/2019 a odborných tematických publikacích Zákoník práce
s komentářem A5, GDPR A6, 100 otázek Nemocenské pojištění, zaměstnávání a
v Aktualizace III/4)