Em@ilové noviny

 

č. 19/2013

10.10.2013

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Máte pohledávky a chybí vám hotovost na jejich úhradu? Můžete to řešit třeba úvěrem nebo půjčkou. V dnešním Tématu novin najdete na úvěry a půjčky daňový a účetní pohled a také k jakým změnám při poskytování úvěru a půjček došlo v tomto roce. V rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají najdete praktické dotazy z praxe.

V rubrice Praktická komunikace si přečtete jak si získat a udržet autoritu ve funkci vedoucího pracovníka.

Tento měsíc jsme připravili balíčky za zvýhodněnou cenu na témata: Mzdová účetní a Daňová kontrola.

Přeji Vám příjemné a užitečné čtení a těším se na brzké setkání.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVIN
ÚVĚRY A PŮJČKY

 
ÚVĚRY A PŮJČKY V ÚČETNICTVÍ A DANÍCH

Bankovní a nebankovní peněžní úvěry umožňují rozvoj ekonomických činností v každém pod¬niku. Chcete posílit svou likviditu? Úvěr vám zajistí plynulost výrobních i dalších ekonomic¬kých procesů. Významnou roli v plynulém financování a zachování platební bilance sehrávají půjčky mezi kapitálově spojenými osobami. Stávají se efektivní náhradou úvěrů. Jaký je v tom rozdíl? Jak úvěry a půjčky ovlivní vaše účetnictví nebo daňovou evidenci? Má to dopad i na daně a výsledek hospodaření?

1.2 Úvěr jako účetní kategorie
Přijatý úvěr je součástí pasiv úvěrované fyzické nebo právnické osoby či organizační složky státu. Není pasivem vzniklým činností účetní jednotky, která je příjemcem úvěru. Jeho zdrojem není výsledek hospodaření úvěrované osoby. Nevznikl ani vkladem majetku jejími zakladateli nebo zřizovateli. Úvěr je pasivem vzniklým činností jiných subjektů. Nemůže být trvalou součástí zdrojů úvěrované osoby. Po dobu existence úvěrující osoby má charakter závazku vůči ní. Podle sjednané doby splatnosti je buď závazkem krátkodobým, nebo závazkem dlouhodobým. Přijetím úvěru vzniká úvěrované osobě povinnost jeho následného splacení.

Účetní klasifikace úvěrů
je odlišná od jejich klasifikace ekonomické a bankovní. Podle ekonomické a bankovní klasifikace se úvěry v závislosti na délce své splatnosti člení do tří skupin:
- úvěry krátkodobé se splatností do jednoho roku,
- úvěry střednědobé se splatností delší než jeden rok, ale nepřevyšující dobu pěti let,
- úvěry dlouhodobé se splatností delší než pět let.

V účetnictví, i v daňové evidenci, se i u úvěrů uplatňuje jednotné kritérium pro rozlišení krátkodobosti a dlouhodobosti. Tím univerzálním kritériem je jeden rok. U úvěrů, stejně jako u závazků obecně, je rozhodující délka doby splatnosti. V závislosti na době splatnosti se peněžní úvěry člení na:
- úvěry krátkodobé se splatností do jednoho roku,
- úvěry dlouhodobé se splatností delší než jeden rok.
V účetnictví jsou do kategorie dlouhodobých úvěrů zatříděny i úvěry střednědobé a dlouhodobé podle ekonomické a bankovní klasifikace.

Splatnost se vždy sjednává nebo určuje při vzniku závazku. Tato zásada plně platí i pro úvěry. Doba splatnosti je předmětem smlouvy o úvěru. Délka doby splatnosti sjednané ve smlouvě o úvěru je rozhodující pro rozhodnutí, zda úvěr přísluší do kategorie úvěrů krátkodobých či do kategorie úvěrů dlouhodobých. Dobu splatnosti lze změnit jen změnou smlouvy o úvěru nebo sjednáním dodatku k ní. Doba skutečného trvání úvěru je pro účetní klasifikaci naprosto irelevantní.

Úvěr mění bilanci účetní jednotky úvěrovaného
Poskytnutí úvěru vede ke změně pasiv účetní jednotky a zpravidla i ke změně jejích aktiv. Přijetím peněžního úvěru se obvykle zvyšují pasiva. Vzroste objem cizích zdrojů. Dochází ke strukturálním změnám rozvahy účetní jednotky. Peněžní úvěr poskytnutý formou převodu peněz na bankovní účet úvěrované účetní jednotky nebo formou peněžní hotovosti zvyšuje pasiva v kategorii krátkodobého či dlouhodobého úvěru. Současně zvyšuje aktiva v kategorii krátkodobého finančního majetku. Peněžní úvěr poskytnutý formou úhrady závazků účetní jednotky (zaplacením dodavatelských faktur) změní vnitřní strukturu pasiv. Zvýší se jím cizí zdroje v kategorii krátkodobého nebo dlouhodobého úvěru. Současně se ve stejné výši sníží cizí zdroje v kategorii krátkodobých nebo dlouhodobých závazků. Podobný dopad do struktury pasiv přináší i přijetí úvěru na refinancování staršího úvěru.

Splacením úvěru se stejnou částkou sníží aktiva i pasiva účetní jednotky.

Poskytnutím jednotlivých druhů ručitelského úvěru se v prvním kroku zvýší pasiva v kategorii krátkodobého úvěru,
někdy v kategorii dlouhodobého úvěru, se současným zvýšením aktiv zpravidla v kategorii krátkodobého finančního majetku. Ve druhém kroku akceptací směnky dodavatelem se úhradou závazků z obchodního vztahu sníží cizí zdroje pasiv při současném snížení krátkodobého finančního majetku v aktivech. Přijetím obchodního úvěru nedochází k žádným změnám aktiv. Změnit se může jen vnitřní struktura pasiv, jestliže dojde ke smluvní změně splatnosti závazku změnou krátkodobého závazku na dlouhodobý. Tato situace nastává spíše výjimečně. Zpravidla obchodní úvěr neznamená žádnou změnu v bilanci účetní jednotky.
Žádnou změnu aktiv ani pasiv nepřináší zbožový úvěr.
Přijetí úvěru a jeho splacení jsou účetními případy, které nijak neovlivňují výsledek hospodaření příjemce úvěru.
U poskytovatele úvěru poskytnutí peněžního úvěru a jeho následné splacení mění strukturu aktiv. Poskytnutím peněžního úvěru se sníží objem finančního majetku, zpravidla krátkodobého, při současném zvýšení objemu pohledávek. Přijetí splátek má účinek opačný.
Závazkovým úvěrem se dočasně zvyšuje stav peněz při současném vzniku závazku. Následně při splatnosti garantované směnky zaniká závazek a snižuje se stav peněz.

Poskytnutí obchodního úvěru se sjednáním změny doby splatnosti pohledávky může promítnout do strukturální změny aktiv. Může do¬jít k převodu pohledávky z krátkodobých pohledávek do kategorie pohledávek dlouhodobých. Tato situace nastává zřídkakdy.
Poskytnutí zbožového úvěru k žádné změně aktiv ani pasiv nevede.

Úrok z úvěru
ovlivňuje výsledek hospodaření úvěrované účetní jednotky i její bilanci. Úroky jsou nákladem účetní jednotky, ve většině případů nákladem snižujícím základ daně z příjmů. Předpisem úroku vzniká náklad se současným vznikem krátkodobého závazku. Úhradou úroku se stejnou částkou snižují aktiva i pasiva účetní jednotky. Snížení krátkodobého finančního majetku je spojeno se stejným snížením krátkodobých závazků.
Výsledek hospodaření úvěrující účetní jednotky zvyšují úroky z poskytnutých úvěrů. Tyto úroky vstupují do základu daně z příjmů.

1.3 Právní úprava úvěrů
Je obsažena v dílu V hlavy II části třetí obchodního zákoníku (§ 497 až 507). Tato úprava se vztahuje na všechny vztahy založené smlouvou o úvěru a to bez ohledu na právní formu účastníků tohoto smluvního vztahu [§ 261 odst. 3 písm. d) obchodního zákoníku]. Poskytování některých úvěrů se řídí zvláštním zákonem. Tak například spotřebitelský úvěr je samostatně upraven zákonem č.145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 43/2013 Sb. Dnem 1. ledna 2014 nabude účinnosti nový občanský zákoník. Tím zaniká úprava daná obchodním zákoníkem. Právní režim úvěrů je obsahem ustanovení § 2395 až 2400 nového občanského zákoníku. Nová úprava přináší výrazné věcné i terminologické změny.

1.4 Klasifikace úvěrů
je výsledkem historického vývoje. V právnické a ekonomické teorii i v prováděcí praxi existuje řada způsobů klasifikace úvěrů podle různých hledisek třídění. V tomto pojednání je použito členění úvěrů na:
- úvěry zbožové,
- úvěry obchodní,
- úvěry peněžní,
- úvěry závazkové (ručitelské).
V různých odborných publikacích a článcích v odborných časopisech, v přednáškách a v učebnicích se čtenář může setkat i s jinými způsoby třídění úvěrů.

(Více se dozvíte v měsíčníku DÚVaP 10/2013)


NOVELA ZÁKONA O SPOTŘEBITELSKÉM ÚVĚRU

Dnem 25. února 2013 došlo ke změnám v poskytování spotřebitelského úvěru. Účelem změn ve fungování systému spotřebitelského úvěru je posílení právní jistoty občanů. Změny přispějí ke zlepšení postavení zájemců o získání spotřebitelského úvěru ve vztahu k jeho poskytovatelům nebo zprostředkovatelům. Zamezí i některým nelegálním praktikám při poskytování spotřebitelského úvěru. O jaké konkrétní změny se jedná?

4. Konkrétní cíle novely zákona o spotřebitelském úvěru jsou následující:

- převzetí dodatečných předpokladů pro výpočet RPSN,
- zvýšení ochrany spotřebitele proti neúměrnému zadlužování spotřebitelů,
- zvýšení ochrany spotřebitele před zneužíváním zajištění pohledávek věřiteli,
- zvýšení ochrany spotřebitele před zneužíváním předražených telefonních linek při poskytování nebo zprostředkování spotřebitelských úvěrů.

4.1 Co přináší novelizace jednotlivým dotčeným subjektům
  • Spotřebitelům:
    - posílení ochrany na finančním trhu,
    - vyšší pravděpodobnost zamezení předlužení a vzniku dluhové pasti,
    - zvýšení bezpečnosti v rámci směnečného práva,
    - vyčištění úvěrového trhu od neférových praktik,
    - zajištění pohledávky věřitele hodnotou úměrnou hodnotě úvěru,
    - přiměřenou cenu telefonních služeb,
    - možnost odstoupení od smlouvy o zprostředkování do 14 dnů od jejího uzavření, včetně smluv o doplňkových službách, pokud nebude do té doby uzavřena smlouva o poskytnutí spotřebitelského úvěru,
    - podmíněnost úhrady odměny zprostředkovateli podáním výkazu o výsledku jeho zprostředkovatelské činnosti.

    Poskytovatelům spotřebitelského úvěru:
    - zvýšení důvěry na úvěrovém trhu,
    - snížení reputačního rizika,
    - vyčištění finančního trhu od neférových praktik,
    - snížení rizika nesplácení úvěru spotřebitelem v důsledku jeho předlužení,
    - povinnost přiměřené hodnoty zajištění pohledávky ze spotřebitelského úvěru k výši poskytnutého úvěru.
  • Zprostředkovatelům spotřebitelského úvěru:
    - zvýšení důvěry na úvěrovém trhu,
    - snížení reputačního rizika,
    - vyčištění finančního trhu od neférových praktik,
    - nutnost oslovení potenciálního poskytovatele spotřebitelského úvěru do 14 dnů od uzavření smlouvy o zprostředkování.
  • České národní bance a České obchodní inspekci při výkonu dohledu:
    - zvýšení důvěry na úvěrovém trhu,
    - jednoznačný výklad práva,
    - vyčištění úvěrového trhu od neférových praktik,
    - rozšíření dohledu nad dalšími povinnostmi poskytovatelů spotřebitelského úvěru i spotřebitelů.

    Nepřímým dopadem novelizace bude:
    - dočasné snížení objemu prodaného zboží,
    - snížení počtu uplatnění institutu oddlužení (osobních bankrotů) a exekucí,
    - snížení celkového objemu vyplacených sociálních dávek.

5. Reputačním rizikem
se rozumí riziko ohrožení dobré pověsti. Úspěšnost banky nebo finanční společnosti je postavena na vybudování dobrého jména a na jeho následném udržení. Proto se tyto instituce věnují řízení reputačního rizika. Udržení dobrého jména je klíčovým faktorem dlouhodobé úspěšnosti. Ztráta dobrého jména v očích veřejnosti může způsobit odliv klientů a následné existenční potíže banky. Ztráta dobré reputace může být otázkou okamžiku. Vybudovat si dobré jméno a získat si přízeň klientů a další veřejnosti je záležitost mnohaletá, na jejím vybudování se musí pracovat prakticky nepřetržitě od počátku podnikání. Reputační riziko se jen velmi obtížně dá měřit kvantitativně, na rozdíl od ostatních druhů rizik. Pro jeho řízení jsou proto využívány metody analýzy scénářů. Je důležité nalézt rizikové oblasti, ve kterých se mohou nacházet rizikové faktory. Pro efektivní řízení reputačního rizika je nutné určit jeho potenciální zdroje, příčiny jeho vzniku a rizikové faktory. Riziko může plynout z vnějších oblastí (klienti, obchodní partneři, konkurenti, média, regulátor, atd.) nebo vnitřních oblastí (např. zaměstnanci). Typickou rizikovou oblastí jsou klienti banky. Klient, který není spokojen se službami banky a svou nespokojenost dá najevo veřejnosti (třeba prostřednictvím médií), může značně ohrozit reputaci banky.

5.1 Dobré mravy musí být základem všech jednání
Někteří poskytovatelé spotřebitelských úvěrů se dopouštějí porušení dobrých mravů. Institut dobrých mravů je jednou z nejstarších právních zásad. Bonimores v římském právu byly chápány ve smyslu zachování pravidel slušnosti převzatých od předků. Tento pojem, v právu často užívaný, není však právem definovaný. Není definice pojmu „dobré mravy“. Při aplikaci práva se zpravidla cituje z judikatury. Časté je využití právní věty z rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 15. dubna 1993, sp. zn. 15 Co 137/93, která dobré mravy definuje takto: „Dobrými mravy společnosti je nutno chápat souhrn určitých etických a kulturních norem společnosti, z nichž některé jsou trvalou a neměnnou součástí lidské společnosti, jiné spolu se společností podléhají vývoji.“ Podobně pojem „dobré mravy“ charakterizuje i právní věta z usnesení Ústavního soudu ČR ze dne 26. 2. 1998, sp. zn. II. ÚS 249/97:„… „dobré mravy“ jsou souhrnem etických, obecně zachovávaných a uznávaných zásad, jejichž dodržování je mnohdy zajišťováno i právními normami tak, aby každé jednání bylo v souladu s obecnými morálními zásadami demokratické společnosti. Tento obecný horizont, který vývojem společnosti rozvíjí i svůj morální obsah v prostoru a času, musí být posuzován z hlediska konkrétního případu také právě v daném čase, na daném místě a ve vzájemném jednání účastníků právního vztahu.“ Dobré mravy porušují poskytovatelé a zprostředkovatelé spotřebitelských úvěrů, kteří při svém jednání používají různé neférové praktiky.

(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 10/2013)


 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
PUJČKY Z FKSP

Při inventarizaci FKSP k 31. 12. bylo zjištěno, že zaměstnanec, kterému byla poskytnuta půjčka z FKSP, již v organizaci nepracuje a při ukončení pracovního poměru nebylo po něm požadováno vrácení zůstatku nesplacené půjčky v souladu s uzavřenou smlouvou.
Jak dále postupovat?

Podle odst. 3 § 6 vyhlášky v případě skončení pracovního nebo služebního poměru je půjčka splatná nejpozději do šesti měsíců ode dne jeho skončení, pokud není ve smlouvě o půjčce stanoveno jinak. Ve smlouvě o půjčce lze stanovit dobu splatnosti delší, například jeden rok. Zaměstnanec ještě mohl před skončením pracovního (služebního) poměru požádat o prominutí zůstatku nesplacené půjčky, například ze sociálních důvodů. V konkrétních případech lze dluh prominout, ale nejvýše 15 000 Kč v souladu s odst. 7 § 3 vyhlášky č. 114/2002 Sb. O tom, zda mu organizace dluh zcela nebo zčásti prominula, musí být sepsána dohoda. Pokud spolurozhoduje odborová organizace, je nutné její vyjádření. Pokud dojde k prominutí splacení půjčky nebo její části, jde o peněžitý příjem, který podléhá dani z příjmů ze závislé činnosti. V případě, že bývalému zaměstnanci zůstatek nesplacené půjčky nebyl prominut, mohla se s ním organizace dohodnout na způsobu úhrady formou splátek. Pokud však ani do šesti měsíců od skončení pracovního nebo služebního poměru (pokud nebyl stanoven termín splatnosti delší) bývalý zaměstnanec zůstatek nesplacené půjčky neuhradil, nezbývá, než dluh po bývalém zaměstnanci vymáhat.

PŮJČKY NA BYTOVÉ ÚČELY

Půjčky zaměstnancům na bytové účely dle § 6 vyhlášky byly v minulosti poskytovány přímo z běžného účtu FKSP, kdy si zaměstnanec na zapůjčenou kartu účtu organizace sám peníze vybral z bankovního automatu.
Jak to řešit?

Lze konstatovat, že takové poskytnutí půjčky není v souladu s platnou vyhláškou.
1. Finanční hotovost může z běžného účtu vybírat pouze pověřená osoba organizace, která je pro tento úkon zplnomocněna
2. Vybraná finanční hotovost musí být vložena do pokladny FKSP
3. Půjčka nemůže být poskytnuta v hotovosti.
Protože veškerá plnění z fondu, s výjimkou sociálních výpomocí, sociálních půjček a darů lze poskytovat pouze v nepeněžní formě, nelze připustit také další zavedený postup, kdy například byla půjčka zaslána z běžného účtu FKSP přímo na osobní účet zaměstnance.

ÚROKY Z ÚVĚRU

Zaměstnanec, kterému záplava již podruhé zničila rodinný dům, si na hypoteční úvěr v roku 2013 koupil rodinný dům, kam se nastěhoval i s rodinou.
Může si zaměstnanec odečíst úroky z úvěru od základu daně již za rok 2013?

Zaměstnanec si úroky z úvěru od základu daně v roce koupě rodinného domu odečíst může, jde o bytovou potřebu podle § 15 odst. 3 písm. c) zákona, kterou poplatník vlastní. Zaměstnavatel zaměstnanci sníží o příslušnou částku základ daně v rámci ročního zúčtování záloh z příjmů ze závislé činnosti, nebo může zaměstnanec podat v daňovém přiznání, ve kterém si odpočet sám uplatní s tím, že požádá správce daně o vrácení přeplatku na dani.



(Více na toto téma najdete v měsíčníku 1000 řešení 9 a 10/2013)

 

 
 
P6 AKTUAL

 
Částka číslo 116/2013 ze dne 30.9.2013
303/2013 Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím rekodifikace soukromého práva
304/2013 Zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob


Částka číslo 117/2013 ze dne 2.10.2013
305/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších předpisů
306/2013 Zákon o zrušení karty sociálních systémů
307/2013 Zákon o povinném značení lihu
308/2013 Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o povinném značení lihu
309/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
310/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 407/2012 Sb., a další související zákony


Částka číslo 118/2013 ze dne 4.10.2013
311/2013 Zákon o převodu vlastnického práva k jednotkám a skupinovým rodinným domům některých bytových družstev a o změně některých zákonů
312/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
313/2013 Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony


Částka číslo 119/2013 ze dne 4.10.2013
314/2013 Vyhláška o předkládání výkazů České národní bance osobami, které náleží do sektoru finančních institucí
315/2013 Vyhláška o směnárenské činnosti


Částka číslo 120/2013 ze dne 9.10.2013
316/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 286/2012 Sb., o vnějším označení, odznacích, služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel celní správy
317/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 343/2012 Sb., o Programu statistických zjišťování na rok 2013


Částka číslo 122/2013 ze dne 8.10.2013
319/2013 Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 100. výročí narození Otty Wichterleho
320/2013 Vyhláška o vydání zlaté mince „Železniční most v Žampachu“ po 5 000 Kč
321/2013 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí


Částka číslo 123/2013 ze dne 10.10.2013
322/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti České republiky č. 37/1992 Sb., o jednacím řádu pro okresní a krajské soudy, ve znění pozdějších předpisů


Částka číslo 124/2013 ze dne 10.10.2013
323/2013 Vyhláška o náležitostech formulářů na podávání návrhů na zápis, změnu nebo výmaz údajů do veřejného rejstříku a o zrušení některých vyhlášek
324/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 118/2006 Sb., kterou se určují zastupitelské úřady, kterým budou při volbách do Poslanecké sněmovny hlasovací lístky dodány, a zastupitelské úřady, kterým bude hlasovací lístek zaslán k vytištění nebo rozmnožení přenosovou technikou, ve znění vyhlášky č. 93/2010 Sb.


Částka číslo 125/2013 ze dne 11.10.2013
325/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 19/2010 Sb., o způsobu tvorby bilancí a rozsahu předávaných údajů v plynárenství operátorovi trhu
326/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 434/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o pojišťovnictví


Částka číslo 126/2013 ze dne 11.10.2013
327/2013 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 427/2008 Sb., o stanovení výše náhrad výdajů za odborné úkony vykonávané v působnosti Státního ústavu pro kontrolu léčiv a Ústavu pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv, ve znění vyhlášky č. 160/2012 Sb.


 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

 
ÚCTA K AUTORITÁM

Vedoucí pracovník je vždy autoritou, třebaže část této autority získává formálně jmenováním do funkce. Poté nastupuje druhá fáze získávání autority, ta neformální, kterou si každý vedoucí musí časem sám vybojovat.

Vedoucí je vždy autoritou,

ať se nachází na jakémkoli stupni řízení. Měli by mít podřízení úctu k této autoritě? Určitě ano, avšak tato úcta bude v přirozené rovině na takové úrovni, jakou si vedoucí zaslouží. Získávání autority je však dlouhodobý proces a k opravdové autoritě, úctě či vážnosti se vedoucí pracovník u svých podřízených dopracuje pouze vlastní trpělivostí a pracovitostí, spojenými s prozíravostí, odvahou a sebevědomím.

Jak úctu získat a neztratit

Když se vám s trvalým vynakládáním nemalého úsilí konečně podaří dosáhnout u podřízených vážnosti v té podobě, v jaké si ji představujete, pak s ní musíte umět rozumně nakládat. Nesmíte ustrnout v odborném vývoji, naopak se v tomto směru permanentně zdokonalujte. Vaši podřízení to musí vidět, proto jim vaše znalosti a rozhled dávejte vhodným způsobem najevo. Základním principem vašeho vnímání vertikálnosti vztahu nadřízenosti a podřízenosti by měl být lidský přístup ke každému členovi kolektivu. Zároveň však musíte být přísní až nekompromisní vůči těm, kteří si takový postoj zasluhují – a když k tomu přidáte patřičnou noblesu, pak je jen dobře. Právě kvůli těm poctivým, slušným a pracovitým, které máte, nesmíte brát ohledy na ty druhé. Vždy si úctu získáte tehdy, pokud neděláte podrazy, když se dokážete zastat, nevymlouváte se, ale čelem se stavíte k problémům. Vaši lidé by z vás vždy měli cítit pozitivní vzor, pokud možno ve všem.

Projevem osobní úrovně je umění přiznat si chybu, k čemuž však může dojít zcela výjimečně. Po důkladně promyšleném rozhodnutí si vždy stůjte za svým, filosofie „kam vítr, tam plášť“ je zřetelným projevem osobní slabosti. Dobrou práci jiných vyzvedávejte přede všemi, nedostatky a chyby řešte mezi čtyřma očima.

Každý vedoucí je neustále pod ostrým kritickým dohledem. Abyste nezakolísali, musíte odpovědně promýšlet každý váš pracovní (a de facto i soukromý) počin. Čím větší míra zdravého sebevědomí, tím lépe pro vás. Dávejte však pozor, aby toto sebevědomí nepřerostlo v domýšlivost a ješitnost, které vám v očích druhých budou vždy škodit. Proto za všech okolností nabádám k trvalé bdělosti.

Konfliktní situace
jsou součástí pracovního života už proto, že kolektiv tvoří jedinci různých povah a charakterů. Konflikt na pracovišti zpravidla bez obalu ukáže, jaký kdo je, protože ve vypjatých chvílích, kdy se takříkajíc „láme chleba“, se lidé málokdy dokážou kontrolovat. Klidně je nechejte, ať se projeví, takto získaný obrázek se vám v budoucnu může hodit. A právě schopností sebekontroly by se měl vedoucí za všech okolností odlišovat. Při řešení jakékoli konfliktní situace je důležité si uvědomit vážnost nastalého okamžiku, vzít rozum do hrsti, nenechat se unést, rozvažovat slova. To jsou situace, kdy vedoucí musí projevit své kvality, protože to podřízení (právem) očekávají.

Neklamte se iluzí, že si vás budou vážit skutečně všichni, už babička říkávala, že „není na světě člověk ten, co by se zalíbil lidem všem“. Pokud dáte někomu správně pocítit vaši tvrdou ruku, pak jsou možné v podstatě dvě reakce: buď si podřízený uvědomí svoji chybu a váš postup přijme jako ponaučení, anebo se ve své povaze ještě více zatvrdí a kudy bude chodit, tam vás bude pomlouvat. S takovými nic nenaděláte, řešením bývá rozchod, i když budete brát v úvahu pracovní schopnosti dotyčného. U takových lidí vždy musíte zvážit, co je pro vás a kolektiv větším přínosem nebo ztrátou – zda setrvání takové osoby, třeba za tu cenu, že bude tým do jisté míry rozkládat, nebo dle možností urychlený odchod. Tito lidé právě pro své osobní vlastnosti nikdy nepřekročí svůj stín a nestanou se opravdovými autoritami či osobnostmi. Proto se k těm skutečným autoritám chovají tak, že je přehlížejí, znevažují a snižují u těch, kteří jsou ochotni jim naslouchat. Z pozice vedoucího je to těžký boj, ve kterém však nesmíte ustoupit. Vedoucí nikdy nesmí připustit, aby jej obzvláště tyto typy jakkoli ovládly. Právě z takových důvodů je někdy vhodné zvažovat tykání. Z praxe znám případy, kdy kolegové s odstupem času litovali, že si s někým kdysi „potykali“.

Změna jako zlom
Jste součástí zaběhnutého a na první pohled dobře fungujícího systému? Pak se vše jeví jako ono příslovečné OK. Pokud se však vedoucí rozhodne pro změny, odezva na sebe nenechá dlouho čekat. A jestliže se někdo bude cítit zamýšlenými změnami bezprostředně ohrožen, pak v té mírnější podobě přijdou na scénu škodolibé posměšky, v té ostřejší pak vyhrůžky nebo přímo ataky. Hlavou proti zdi nikdy nechoďte, láme to vaz. Nedejte se však odradit, protože kdo se chce postavit proti pohybu, jakoby se pokoušel zastavit kolo dějin. Buďte rádi, pokud ve vaší touze po změnách naleznete spřízněnou duši. Pokud tomu tak nebude, budete se nutně cítit více či méně osamělými, ovšem časem zjistíte, že vám tato „osamělost“ prospívá. Totiž, pokud člověk pocítí jakékoli omezování nebo spoutávání, pak nastal čas pro změnu. Jak v životě pracovním, tak soukromém. Přetrvávající status quo bez vývoje již v zárodku generuje úpadek, zastavení je již faktickým poklesem. Proto je nezastupitelnou rolí vedoucího pracovníka měnit sebe i jiné žádoucím směrem, každý „lídr“ by měl vždy být budujícím, tvořícím a rozvíjejícím. Máte-li v kolektivu mladé lidi, dejte jim prostor. Mívají dobré nápady právě proto, že nejsou zatíženi předsudky, nemohou ještě být postiženi jakýmikoli formami pracovní deformace a někdy se můžete i přiučit.

Cesta byla nastoupena
Jestliže jste se rozhodli pro změnu, nemůžete ustoupit, cena za to bývá příliš velká. Okolí bude samozřejmě velmi zvědavé, jak změnu zvládnete, a podle toho vás také bude hodnotit. Opravdová osobnost nikdy nezmění správně zvolenou linii, ať jsou vnější tlaky jakékoli. Je těžké nepodlehnout nepřejícímu okolí, ty plody za vytrvalost a vynaloženou námahu za to však rozhodně stojí. Uvážlivě se vždy rozhodujte, abyste nemuseli napravovat chyby.

Zastavit se ve stáří?
Je opravdu ideálem představa o klidném stáří spojeném s nečinností? Takzvaný odchod do důchodu je vskutku razantní změnou po několik desetiletí zažitého životního rytmu, se kterou se musí člověk správně vyrovnat. Pokud okamžitě přestane být činný, na což byl doposud zvyklý, pak se nemůže divit, že tělo dříve či později adekvátně zareaguje, obvykle nějakou změnou zdravotního stavu. Je nabíledni, že k horšímu. Obrovskou výhodou lidí tohoto věku je skutečnost, že již a priori nejsou třeba nuceni tvrdě pracovat ve svém každodenním zaměstnání, ale mohou dát své činnosti svobodně zvolenou orientaci a potřebnou přiměřenost. Se stářím jsou spojeny mnohé negativní projevy, jako ubývání sil a nemoci, avšak moudré pokračování v jakýchkoli smysluplných aktivitách je prakticky jedinou cestou, jak tyto projevy zmírnit resp. oddálit. Proto se nikdy nepodivujte aktivitám důchodců a mějte pro ně pochopení. Potřebují je, popravdě řečeno, přímo existenčně, protože nečinnost je (nejen ve stáří) jedem doslova smrtícím. Není málo případů, kdy konec nastane brzy poté, jakmile člověk nechá ochabnout svoji fyzickou a duševní sílu. Proto udržujte svaly i rozum v trvalé činnosti.

Pokora ke všemu, co vás obklopuje
Mnozí se mnou nebudou souhlasit, ale i ve zběsilém tempu doby bychom měli pokoru chápat jako jednu z nejdůležitějších lidských vlastností a hodnot. Co je vlastně pokora? Úcta ke všemu, co provází náš každodenní život. Procítěné děkování osudu za zdraví, rodinu, přátele, zaměstnání, dostatek jídla a pití a spoustu dalšího – všeho, co máme a denně užíváme, za každou jednotlivost. Nejsou to samozřejmosti, jak by se na první pohled mohlo zdát. S čím větší mírou pokory budete žít, tím více se vám bude dostávat. Co činíte pro druhé, konáte ve skutečnosti pro sebe. Nebudete-li v mysli pokorní vůči všemu, co vás obklopuje, vůči všemu, čím jste denně obdarováváni, může se vám snadno stát, že o tyto dary přijdete právě proto, že jste si je svým chováním nezasloužili.

Ing. Antonín Daněk

 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

 
Termíny pro praxi v říjnu 2013

15. 10.
Úterý
Daň silniční Zaplacení zálohy na daň silniční za III. čtvrtletí 2013
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
21. 10.
Pondělí (za neděli 20. 10.)
Daně z příjmů – plátce Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za září 2013
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Sociální pojištění - OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2013
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2013
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2013
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2013
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2013
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2013
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
Důchodové spoření – zaměstnavatel Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za září 2013
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření) (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
Podání hlášení (elektronické) k záloze na pojistné na důchodové spoření za září 2013 (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

 

 
 
EKONOMIKA

 
Název krajiny Název měny Měna 30.9. 1.10. 2.10.
Austrálie dolar AUD 17,767 17,825 17,7
Brazílie real BRL 8,468 8,521 8,559
Bulharsko lev BGN 13,154 13,113 13,093
Čína renminbi CNY 3,113 3,092 3,094
Dánsko koruna DKK 3,451 3,439 3,433
EMU euro EUR 25,735 25,65 25,605
Filipíny peso PHP 43,757 43,695 43,654
Hongkong dolar HKD 2,457 2,44 2,442
Chorvatsko kuna HRK 3,38 3,368 3,36
Indie rupie INR 30,435 30,292 30,319
Indonesie rupie IDR 1,645 1,645 1,642
Japonsko jen JPY 19,526 19,342 19,458
Jihoafrická rep. rand ZAR 1,893 1,881 1,873
Jižní Korea won KRW 1,773 1,763 1,762
Kanada dolar CAD 18,496 18,368 18,308
Litva litas LTL 7,453 7,429 7,416
Lotyšsko lat LVL 36,623 36,502 36,438
Maďarsko forint HUF 8,634 8,661 8,629
Malajsie ringgit MYR 5,848 5,852 5,868
Mexiko peso MXN 1,442 1,44 1,435
MMF SDR XDR 29,23 29,081 29,087
Norsko koruna NOK 3,171 3,154 3,148
Nový Zéland dolar NZD 15,792 15,673 15,604
Polsko zlotý PLN 6,085 6,062 6,07
Rumunsko nové leu RON 5,768 5,765 5,755
Rusko rubl RUB 58,724 58,744 58,676
Singapur dolar SGD 15,175 15,121 15,129
Švédsko koruna SEK 2,973 2,971 2,961
Švýcarsko frank CHF 21,05 20,93 20,925
Thajsko baht THB 60,894 60,668 60,57
Turecko nová lira TRY 9,354 9,405 9,384
USA dolar USD 19,054 18,922 18,937
Velká Británie libra GBP 30,781 30,731 30,71
Izrael šekel ILS 5,391 5,357 5,355

 

 
 
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

 
Poradce, měsíčník č.2/2014 (IX/2013)
  • Zákon o dani silniční s komentářemIng. Karel Janda
  • Krátkodobý finanční majetek v rozvaze podnikatelských subjektůIng. Vladimír Hruška
  • Spolupráce osob ve společné domácnostiIng. Vlasta Ptáčková
  • Dohoda o vině a trestuJUDr. Jana Drexlerová
  • Zajištění závazků zaměstnance pro zaměstnavatele podle NOZJUDr. Ladislav Jouza

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 10/2013 (IX/2013)
  • Silniční daňIng. Karel Janda
  • Daňová ztráta z hlediska daně z příjmůIng. Eva Sedláková
  • Přenesení daňové povinnosti při dodání odpadových materiálůIng. Václav Benda
  • Účtování o zásobách periodickým způsobem BIng. Zdenka Cardová
  • Automobil v daňové evidenciIng. Helena Machová
  • Navýšení minimální mzdyJUDr. Eva Dandová

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 10/2013 (IX/2013)
  • Technické zhodnocení hmotného a nehmotného majetkuIng. Eva Sedláková
  • Úvěry a půjčky v účetnictví a daníchIng. Karel Janda
  • Zdravotní pojištění pro mzdovou účetní Ing. Antonín Daněk

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 10/2013 (IX/2013)
  • Silniční daň Ing. Martin Děrgel
  • Nová výše minimální mzdy od 1. srpna 2013JUDr. Ladislav Jouza
  • Právní jednání v personálních vztazích podle NOZJUDr. Zdeněk Budovec
  • Jak sestavit harmonogram směn?JUDr. Eva Dandová
  • Daňová kontrola u zaměstnavateleIng. Ivan Macháček
  • Mzdové a platové otazníkyJUDr. Ladislav Jouza

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 10/2013 (IX/2013)
  • Daňové změny v souvislosti s rekodifikací soukromého právaIng. Zdeněk Morávek
  • Podání daňového přiznání po 1. lednu 2014Ing. Zdeněk Kuneš
  • Fond kulturních a sociálních potřebIng. Eliška Hryzláková
  • Prodej majetku v občanských sdruženíchJindřiška Plesníková
  • Změny v dědickém právu – nový OZJUDr. Jana Drexlerová
  • Obec vlastní majetekIng. Karel Janda

1000 řešení – měsíčník č. 10/2013 (IX/2013)
  • Silniční daňIng. Martin Děrgel

PŘIPRAVUJEME

Poradce, měsíčník č. 3-4/2014 (X/2013)
  • Zákoník práce s komentářemJUDr. Ladislav Jouza

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11/2013 (X/2013)
  • DPH u vzdělávacích služeb a seminářů - Ing. Václav Benda
  • Přechod z vedení účetnictví na daňovou evidenci - Ing. Eva Sedláková
  • Metoda oceňování dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku - Ing. Zdenka Cardová
  • Sankce v obchodních vztazích - Ing. Karel Janda
  • Novela zákona o zaměstnanosti - JUDr. Eva Dandová
  • Novela zákona o důchodovém pojištění - JUDr. Jana Drexlerová

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 11/2013 (X/2013)
  • Daňové řešení zaměstnaneckých benefitů - Ing. Ivan Macháček
  • Krácení odpočtu DPH - Ing. Václav Benda
  • Chyby zaměstnavatelů v pracovněprávních vztazích - JUDr. Ladislav Jouza

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11/2013 (X/2013)
  • ZP umožňující řetězení pracovních poměrů na dobu určitou – novela - JUDr. Jana Drexlerová
  • Zákon o důchodovém pojištění – novela - JUDr. Eva Dandová
  • Personální smlouvy a dohody podle NOZ - JUDr. Lada Jouzová
  • Jak čelit nezaměstnanosti? - Ing. Olga Bičáková
  • Pracovní volno z osobních důvodů - JUDr. Ladislav Jouza
  • Státní sociální podpora – změny - JUDr. Eva Dandová

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č.11/2013 (X/2013)
  • Katastrální zákon – novela - Ing. Karel Janda
  • Uplatňování NOZ v personální činnosti ÚSC - JUDr. Ladislav Jouza
  • Pečovatelská péče – úprava v NOZ od 1. 1. 2014 - JUDr. Jana Drexlerová
  • Revize v občanských sdruženích - Jindřiška Plesníková

1000 řešení – měsíčník č. 10/2013 (IX/2013)
  • Zákoník práce a důchodové pojištění

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
Mzdová účetní
Mzdová účetní má na starosti výpočet mezd, srážek, daní a jiných odvodů. Výsledkem jsou podklady pro vyplacení mzdy pracovníkovi a přehledy pro instituce sociálního zabezpečení. Co všechno zapadá do agendy mzdové účetní? Náš výhodný balíček je skvělým pomocníkem všem mzdovým účetním, personalistům a podnikatelům.

  • Zákony III. 2013 - Zákoník práce a všechny související předpisy
    /A5, str. 512/ - zdarma
  • PaM 10/2013 - Mzdové a platové otázniky - příspěvek
    /A4, str. 80/
  • DÚVaP 10/2013 - Zdravotní pojišténí pro mzdovou účetní
    /A5, str. 152/
  • DaÚ 10/2013 - Mzdová účetní - dotazy z praxe
    /A4, str. 80/

Cena balíčku po slevě je 375 Kč.

Daňová kontrola
Daňová kontrola je strašákem mnoha menších i větších podnikatelů. Je dobré vědět, na co má podnikatel nárok, v případě, že mu na dveře zaklepe daňová kontrola. Co všechno mohou kontroloři prověřovat? Co se stane, když nebudete chtít s kontrolou spolupracovat? To vše vám nabízí výhodný balíček „Daňová kontrola“.

  • PORADCE 2/2014 - Daňová kontrola - příspěvek
    /A5, str. 276/
  • PaM 10/2013 - Daňová kontrola u zaměstnavatele
    /A4, 120 str./
  • Aktualizace I/1 2013 - Daňový řád - úplné znění zákona
    A5, str. 176/

Cena balíčku po slevě je 275 Kč.

Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.

Jen do vyprodání zásob.


Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem:

RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 – 15,00 HOD.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page