|
ÚČETNÍ ZÁVĚRKA ZA ROK 2010 - téma novin |
ÚČETNÍ ZÁVĚRKA PODNIKATELŮ ZA ROK 2010
ÚČETNÍ ZÁSADY
Všechny účetní jednotky jsou povinny při vedení účetnictví a sestavování účetní závěrky dodržovat obecně uznávané účetní principy a zásady, a to i v případě, že účetní jednotka zvolí účetní postup, který není výslovně upraven účetními předpisy. Tyto obecné principy a zásady nejsou vždy přímo obsaženy v žádných předpisech, účetní předpisy však z nich vycházejí. K základním zásadám a principům patří:
- Účetní jednotka - (§ 1 odst. 2, § 2, § 4 odst. 9 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů)
- Vedení účetnictví - (§ 4 zákona)
- Zásada věrného a poctivého zobrazení - (§ 7 odst. 1 a 2 zákona)
- Správnost a úplnost účetnictví - (§ 8 odst. 1, 2 a 3 zákona)
- Akruální princip - (např. § 3 odst. 1 zákona)
- Princip podvojnosti a souvztažnosti - (např. § 3 odst. 1 zákona)
- Zásada opatrnosti - (§ 26 zákona)
- Dokladovost a inventarizace - (§ 6 odst. 1 a 2, § 29 a 30 zákona)
- Okamžik uskutečnění účetního případu - (např. Český účetní standard č. 001 Účty a zásady účtování na účtech bod 2.4.3)
- Zákaz kompenzace - (§ 7 odst. 6 zákona)
- Stálost metod - (§ 7 odst. 4, § 4 odst. 15 zákona)
- Oceňování - (zejména § 24 až 28 zákona)
- Bilanční kontinuita - (§ 19 odst. 4 zákona)
- Zásada nepřetržitosti trvání účetní jednotky - (§ 7 odst. 3 zákona)
Právní a věcný rámec ÚČETNÍ ZÁVĚRKY
Mezinárodní východiska Vzhledem k přistoupení České republiky k Evropské unii je současná právní úprava českých účetních předpisů koncipována v souladu s účetním právem Evropských společenství. Podstatné pro vytvoření právního rámce účetní závěrky jsou direktivy neboli směrnice EU. Direktivy tvoří pro členské státy Evropské unie rámec, v němž by se měla vyvíjet právní úprava vymezené problematiky jednotlivých států při respektování jejich specifik a ekonomických a politických podmínek.
Pro oblast účetnictví byl vypracován kodex účetní legislativy Evropského hospodářského společenství (Evropské unie), který obsahuje tři direktivy (Směrnice):
- Čtvrtá směrnice Rady EU (78/660/EHS z 25. července 1978) o ročních účetních závěrkách některých forem společností, upravuje roční účetní závěrku,
- Sedmá směrnice Rady EU (83/349/EHS ze 13. června 1983) o konsolidovaných účetních závěrkách, upravuje konsolidaci účetních závěrek,
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU (2006/43/ES ze 17. května 2006) o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek, je vymezena pro statutární auditory.
Dalšími právními předpisy upravující oblasti účetnictví členských států Evropské unie jsou:
- Nařízení (ES) č. 1606/2002 Evropského parlamentu a Rady ze dne 19. července 2002, o uplatňování mezinárodních účetních standardů, ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 297/2008,
- Nařízení Komise (ES) č. 1126/2008 ze dne 3. listopadu 2008, kterým se přijímají některé mezinárodní účetní standardy v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002, ve znění pozdějších nařízení Komise (ES).
Poznámka
Směrnice Rady a další dokumenty v aktuálním znění jsou dostupné i v českém jazyce, např. na internetové adrese: http://europa. eu/index_cs.htm, záložka „Dokumenty“.
Podstatným východiskem pro účetní závěrku je zejména Čtvrtá směrnice, jejímž základem jsou především všeobecné účetní zásady, obsah a hranice pro rozsah účetní závěrky a povinnost auditu některých forem společností.
Používání mezinárodních účetních standardů (mezinárodních standardů účetního výkaznictví) upravuje Nařízení (ES) č. 1606/2002 Evropského parlamentu a Rady ze dne 19. července 2002, o uplatňování mezinárodních účetních standardů, ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 297/2008, a Nařízení Komise (ES) č. 1126/2008 ze dne 3. listopadu 2008, kterým se přijímají některé mezinárodní účetní standardy v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002, ve znění pozdějších nařízení Komise (ES).
Mezinárodní účetní standard 1 – Sestavování a zveřejňování účetní závěrky stanoví základnu pro prezentaci účetní závěrky k zajištění srovnatelnosti účetních závěrek a vymezuje především dvě hlavní složky:
- všeobecné účetní zásady při sestavování účetních výkazů,
- strukturu a obsah jednotlivých složek účetních výkazů.
Použití mezinárodních účetních standardů
Mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropské unie povinně používají k účtování a sestavení své „individuální“ účetní závěrky pouze účetní jednotky, které jsou emitentem cenných papírů přijatých k obchodování na regulovaném trhu se sídlem v členském státě Evropské unie (kotované společnosti).
S účinností od 1. ledna 2011 je novelou zákona o účetnictví použití mezinárodních účetních standardů pro účtování a sestavování individuálních účetních závěrek rozšířeno o možnost jejich použití u účetních jednotek v konsolidaci, pokud se tyto účetní standardy použijí k sestavení konsolidované účetní závěrky; novela zákona a prováděcí vyhlášky obsahují rovněž legislativní úpravy konsolidace. Rozhodnutí o používání mezinárodních účetních standardů je v těchto případech podmíněno schválením nejvyšším orgánem účetní jednotky. Jedná se o významné rozhodnutí, které může mít, kromě značné finanční a organizační náročnosti, i další zásadní důsledky – disponibilní zisk a některé další rozvahové položky podle účetnictví vedeného podle mezinárodních účetních standardů v porovnání s účetnictvím podle českých předpisů budou mít odlišné hodnoty, což může mít fatální důsledky při rozhodování např. o alokaci kapitálových zdrojů, předčasném splacení bankovních úvěrů, rozsahu leasingu, atd. Je proto nezbytné, aby si akcionáři na valné hromadě sami rozhodli – nejen tedy vedení společnosti – že jsou ochotni vynaložit zvýšené prostředky na vedení účetnictví, výkaznictví, audit a daňové a právní poradenství, které použití mezinárodních účetních standardů nezbytně vyvolá, namísto jejich použití na jiné účely.
Z daňového hlediska je nutno si uvědomit, že podle § 23 odst. 2 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) se pro zjištění základu daně vychází z výsledku hospodaření (zisk nebo ztráta), a to vždy bez vlivu mezinárodních účetních standardů. Postup upravuje pokyn Ministerstva financí D–295 zveřejněný ve Finančním zpravodaji č. 1/1 ze 13. 1. 2006.
Česká legislativa
Účetní závěrka pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, za účetní období započaté v roce 2010 je upravena především v těchto ustanoveních základních účetních normativů:
- Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“ nebo „zákon o účetnictví“),
- Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“),
- České účetní standardy pro podnikatele č. 001 až 023 (dále jen „ČÚS“).
Poznámka
Aktuální znění zákona o účetnictví, vyhlášky a Českých účetních standardů (publikovaných ve Finančních zpravodajích) lze nalézt i na internetové adrese Ministerstva financí, http://www.mfcr.cz, záložka např. „Ministerstvo“, „Legislativa“.
VNITŘNÍ PŘEDPISY ÚČETNÍ JEDNOTKY
Základní funkcí vnitřního kontrolního systému účetní jednotky je, pokud možno „ex ante“, zabránit vzniku chyb. Aby mohl vnitřní kontrolní systém dobře fungovat, musí mít nastavená jasná pravidla, která jednak vycházejí z požadavků zákonných norem a jednak v sobě zahrnují specifika účetní jednotky, a to především tam, kde právní předpisy umožňují určité ustanovení využít či nikoliv anebo nabízejí alternativní řešení. Nedílnou součástí vnitřního kontrolního systému jsou dobře zpracované vnitřní předpisy účetní jednotky; jejich vhodnou formou je např. příkaz jednatele společnosti.
Zákon o účetnictví výslovně stanoví povinnost účetní jednotky mít vnitřní předpis pouze v několika vybraných případech, např. v § 14, § 24 odst. 7 a § 33a odst. 10, České účetní standardy ve svých doporučeních tento okruh poněkud rozšiřují; z řady ustanovení zákona a vyhlášky tato povinnost vyplývá nepřímo. Každá účetní jednotka si však ve vlastním zájmu vytváří systém vnitřních předpisů, které umožní zajistit bezproblémově celý proces zpracování účetnictví a účetní závěrky. Zvolený přístup účetní jednotky k účetní závěrce musí být obrazem celkového koncepčního rámce jejího vnitřního řízení.
Tento systém vnitřních předpisů musí vycházet z organizačního řádu a navazovat na strukturu informační soustavy účetní jednotky, jejího vnitřního informačního systému, jejímiž základními nástroji jsou: účetnictví, operativní evidence, kalkulace, rozpočetnictví, a nelze opomenout ani statistiku, přičemž první a poslední jmenované oblasti jsou legislativně upraveny.
Cílem komplexu vnitřních norem účetní jednotky je v podstatě zajistit průkaznost, úplnost a správnost účetnictví a docílit věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky. Tím současně naplňuje úlohu účetnictví jako nástroje pro získání základních informací o hospodářské situaci účetní jednotky. Tyto informace slouží jak pro ekonomické řízení účetní jednotky, tak jsou stěžejní též pro rozhodování podílníků na podnikání jiných osob (např. Akcionářů akciových společností). Průběžná aktualizace těchto norem při legislativních změnách, změnách předmětu podnikání, účetních metod apod. je samozřejmým požadavkem. Níže uvedený přehled základních vnitřních předpisů a jejich principy jsou určeny i pro menší účetní jednotky včetně těch, které v souladu s § 5 odst. 1 zákona pověřili vedením svého účetnictví jinou osobu (právnickou nebo fyzickou). Pro praxi lze ještě poznamenat nezbytnost prověření příslušné kvalifikace této osoby včetně oprávnění k vykonávání této činnosti a platného pojištění na škody, a v neposlední řadě i její schopnost účetnictví vést v souladu s zákonem a dalšími předpisy. Pověřením vedení účetnictví jinou osobou se účetní jednotka, resp. její statutární orgán, nezbavuje odpovědnosti za vedení svého účetnictví. V posledních letech je patrná tendence, že účetní jednotky svěří své účetnictví nebo některou jeho část, popř. daňovou agendu, jiné společnosti v rámci majetkově propojené skupiny společností.
V případě zahraničního zřizovatele účetní jednotky se zpravidla i většina vnitřních zásad řízení účetnictví přizpůsobuje požadavkům zřizovatele. Pokud ovšem tyto požadavky v oblasti účetnictví nejsou v souladu s tuzemskými právními předpisy, musí účetní jednotka zajistit dodržování těchto předpisů.
(Víc se o tomto tématu dočtete v publikaci Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
PRINCIP METODY EKVIVALENCE
Společnost B pořídí 70% podíl na společnosti A za 100. V souladu s § 27 odst. 7 zákona o účetnictví se rozhodne, že podíly, které představují rozhodující nebo podstatný vliv, bude oceňovat ekvivalencí.
K 31. 12. 2009 společnost A vykazuje v účetní závěrce vlastní kapitál v hodnotě 300.
Výpočet: vlastní kapitál 300 ≥ 0,70 x 300 = 210; 210 – 100 = +110
K 31. 12. 2010 společnost A vykazuje v účetní závěrce vlastní kapitál v hodnotě v hodnotě 50
(snížení v důsledku ztráty)
Výpočet: vlastní kapitál 50 ≥ 0,70 x 50 = 35; 35 – 210 = – 175
Jakým způsobem bude účtovat společnost B?
Způsob účtování u společnosti B:
|
Účetní případ
|
částka
|
MD
|
D
|
datum
|
1.
|
Podíl 70 %
ve společnosti A - počáteční zůst.
|
100
|
061/1
|
|
PZ 31. 12.
2009
|
2.
|
Přecenění podílu
ekvivalencí
|
110
|
061/2
|
414
|
31. 12.
2009
|
3.
|
Podíl 70 %
ve společnosti A - konečný zůst.
|
210
|
061
|
|
KZ 31. 12.
2009
|
4.
|
Přecenění podílu
ekvivalencí
|
175
|
414
|
061/2
|
31. 12.
2010
|
5.
|
Podíl 70 %
ve společnosti A - konečný zůst.
|
35
|
061
|
|
KZ 31. 12.
2010
|
POSTUP PŘI SRAŽENÍ A ODVEDENÍ SRÁŽKOVÉ DANĚ
Valná hromada akciové společnosti (nejde o a. s. se zaknihovanými akciemi) dne 21. 4. 2010 schválila účetní závěrku roku 2009 a rozhodla o výplatě dividend společníkovi ve výši 1 mil. Kč. V souladu s § 178 odst. 7 obchodního zákoníku zároveň valná hromada rozhodla, že k výplatě dividend dojde 10. 9. 2010. V daném případě dividendy nejsou osvobozeny od daně z příjmů a společník je právnickou osobou.
Jak bude postupovat společnost i příjemce?
Správný postup je zaúčtovat sraženou daň k datu výplaty podílu (poukázání nebo připsání úhrady ve prospěch poplatníka), nejpozději však do konce třetího měsíce následujícího po konání valné hromady podle toho, který den nastane dříve. Den výplaty dividend je v tomto případě termínem pozdějším. Srážková daň ve výši 15 % činí 150 tis. Kč a bude sražena nejpozději ke dni 31. 7.2010, tj. do konce třetího měsíce následujícího po dni rozhodnutí valné hromady o výplatě dividend. Daň bude odvedena na účet správce daně do konce měsíce následujícího po sražení, tj. do 31. 8. 2010.
Způsob účtování u společnosti, která rozdělila zisk:
|
Účetní případ
|
tis.
Kč
|
MD
|
D
|
datum
|
1.
|
Předpis závazku
ke společníkovi z titulu podílu na zisku
|
1 000
|
431
|
364
|
21. 4.
2010
|
2.
|
Předpis srážkové
daně ve výši 15 %
|
150
|
364
|
342
|
31. 7.
2010
|
3.
|
Úhrada srážkové
daně
|
150
|
342
|
221
|
31. 8.
2010
|
4.
|
Úhrada závazku
vůči společníkovi (výplata podílu na zisku)
|
850
|
364
|
221
|
10. 9.
2010
|
Způsob účtování u příjemce dividend:
|
Účetní případ
|
tis.
Kč
|
MD
|
D
|
datum
|
1.
|
Předpis nároku
z titulu podílu na zisku (netto)
|
850
|
378
|
665
|
21. 4.
2010
|
2.
|
Přijatý podíl na
zisku dle výpisu z bankovního účtu
|
850
|
221
|
378
|
10. 9.
2010
|
Poznámka
Okamžikem účtování o předpisu nároku z titulu podílu na zisku u akcionáře může být i jiné
datum, např. rozhodný den, kterým se rozumí datum obdržení avíza o výši přiznaných dividend.
PŘEDPOKLÁDANÁ ZBYTKOVÁ HODNOTA
Pořizovací cena stroje je 6 mil. Kč, jeho předpokládaná doba použitelnosti byla stanovena na 5 let s lineárními časovými odpisy. Prodejní cena při jeho vyřazení byla odhadnuta ve výši 1 mil. Kč (předpokládaná zbytková hodnota), tzn., že účetní jednotka bude odpisovat z částky 5 mil. Kč každý rok po 1 mil. Kč.
Je to správné odepisování?
Účetní jednotka tak v průběhu používání majetku odepíše tzv. odpisovatelnou částku, kterou se rozumí pořizovací cena majetku snížená o předpokládanou zbytkovou hodnotu. Při prodeji stroje tak nedojde k výraznějšímu ovlivnění výsledku hospodaření. Předpokladem je správně stanovený odhad zbytkové hodnoty včetně jeho případného přehodnocení; odchylka od skutečné prodejní ceny je pak jen nevýznamná. V opačném případě, tzn. pokud by účetní jednotka neuplatnila zbytkovou hodnotu, bude po dobu 5 let účtovat odpisy ve výši 1,2 mil. Kč a při prodeji bude jednorázově realizovat zisk 1 mil. Kč, tj. ve výši prodejní ceny.
(Víc otázek a odpovědí na toto téma najdete v publikaci Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010)
|
|
|
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME:
Částka číslo 5/2011 ze dne 31.1.2011 11/2011 Vyhláška,kterou se mění vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, ve znění pozdějších předpisů 12/2011 Vyhláška o stanovení ochranných pásem přírodních léčivých zdrojů minerální vody v Karviné a vymezení konkrétních ochranných opatření
MEZINÁRODNÍ SMLOUVY:
Částka 1, rozeslána dne 7. ledna 2011
1. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí a nóta Velvyslanectví České republiky v Berlíně, kterou česká strana oznámila německé straně změnu v označení a působnosti orgánů příslušných k provádění Smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo a dodatcích k Evropské úmluvě o vzájemné pomoci ve věcech trestních z 20. dubna 1959 a usnadnění jejího používání
2. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí k platnosti dvoustranných mezinárodních smluv ve vztazích mezi Českou republikou a Republikou Kosovo
Částka 2, rozeslána dne 21. ledna 2011
3. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přístupu České republiky k Úmluvě o založení Evropské organizace pro využívání meteorologických družic (EUMETSAT)
4. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přístupu České republiky k Protokolu o výsadách a imunitách Evropského organizace pro využívání meteorologických družic (EUMETSAT)
5. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi Českou republikou a Evropskou organizací pro využívání meteorologických družic (EUMETSAT)
Částka 3, rozeslána dne 25. ledna 2011
6. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi vládou České republiky a vládou Mongolska o ukončení platnosti Dohody mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Mongolské lidové republiky o vzájemném poskytnutí užívacího práva k pozemkům pro výstavbu administrativně-služebních budov Velvyslanectví Československé socialistické republiky v Mongolské lidové republice a Velvyslanectví Mongolské lidové republiky v Československé socialistické republice ze dne 4. června 1976, včetně Doplňku k Dohodě o vzájemném poskytnutí užívacího práva ze dne 29. června 1982, tvořícího její nedílnou součást, Dohody o vzájemném prodeji budov Velvyslanectví Československé socialistické republiky v Mongolské lidové republice a Velvyslanectví Mongolské lidové republiky v Československé socialistické republice ze dne 4. června 1976 a Ujednání mezi Ministerstvem financí Československé socialistické republiky a Ministerstvem financí Mongolské lidové republiky o způsobu přepočtu národních měn na převoditelné ruble pro zúčtování výstavby objektů Velvyslanectví Československé socialistické republiky v Ulánbátaru a Velvyslanectví Mongolské lidové republiky v Praze ze dne 1. března 1984
(Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
|
|
|
ŘÍJEN - LISTOPAD 2010 I.
přehled nových předpisů a změn v legislativě od částky 106/2010 do částky 116/2010, ve výběru pro podnikatelskou sféru
BYDLENÍ
Zrušení vyhlášky o nájemném z některých bytů
Vyhláška č. 301/2010 Sb., kterou se zrušuje vyhláška č. 85/1997 Sb., o nájemném z bytů pořízených v družstevní bytové výstavbě a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním těchto bytů
Částka 111/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
PODNIKÁNÍ
Novelizace nařízení vlády – obsahové náplně živností
Nařízení vlády č. 288/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností
Částka 108/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon, ve znění zákona č. 130/2008 Sb., č. 274/2008 Sb. a č. 155/2010 Sb.
Změny se týkají přílohy č. 1 „Obsahové náplně živností řemeslných“, č. 2 „Obsahové náplně živností vázaných“, č. 3 „Obsahové náplně živností koncesovaných“ a č. 4 „Obsahová náplň živnosti volné“.
Nález Ústavního soudu – interpretace ustanovení exekučního řádu
Nález Ústavního soudu č. 310/2010 Sb.
Částka 113/2010 Sb. Účinnost 15. 11. 2010
Podstata nálezu: Ustanovení § 89 věty druhé zákona č. 120/2001 Sb., exekuční řád, ve znění pozdějších předpisů, nutno v souladu s ústavou interpretovat v návaznosti na ustanovení § 89 věty první exekučního řádu tak, že v případě zastavení exekuce pro nemajetnost povinného je povinnost oprávněného hradit paušálně určené či účelně vynaložené údaje exekutorovi odvislá od posouzení míry jeho zavinění na zastavení exekuce.
ZAHRANIČNÍ OBCHOD
Novelizace vyhlášky – statistika vyváženého a dováženého zboží
Vyhláška č. 317/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 201/2005 Sb., o statistice vyváženého a dováženého zboží a způsobu sdělování údajů o obchodu mezi Českou republikou a ostatními členskými státy Evropských společenství, ve znění pozdějších předpisů
Částka 117/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění zákona č. 1/2002 Sb. a č. 187/2004 Sb.
OCHRANA SPOTŘEBITELE
Novelizace vyhlášky – požadavky na některé potraviny
Vyhláška č. 291/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 157/2003 Sb., kterou se stanoví požadavky pro čerstvé ovoce a čerstvou zeleninu, zpracované ovoce a zpracovanou zeleninu, suché skořápkové plody, houby, brambory a výrobky z nich, jakož i další ze Sbírky zákonů způsoby jejich označování, ve znění vyhlášky č. 650/2004 Sb.
Částka 109/2010 Sb. Účinnost 1. 12. 2010
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, ve znění pozdějších předpisů.
FINANCE
Vyhláška – informační povinnost penzijních fondů
Vyhláška č. 302/2010 Sb., o předkládání výkazů a dalších informací penzijními fondy České národní bance pro účely dohledu
Částka 111/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Zrušuje vyhlášku č. 93/2007 Sb., o informační povinnosti penzijního fondu pro účely dohledu České národní banky.
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění zákona č. 57/2006 Sb., stanoví obsah, formu, lhůty, způsob sestavování výkazů a způsob předkládání informací penzijním fondem České národní bance pro účely dohledu.
Vyhláška – poskytování investičních služeb
Vyhláška č. 303/2010 Sb., o podrobnější úpravě některých pravidel při poskytování investičních služeb
Částka 111/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Zrušuje vyhlášku č. 237/2008 Sb., o podrobnostech některých pravidel při poskytování investičních služeb.
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů.
Stanoví zejména:
- Pravidla činnosti obchodníka s cennými papíry a investičního zprostředkovatele při poskytování investičních služeb.
- Pravidla jednání těchto subjektů se zákazníky při poskytování investičních služeb.
Novelizace vyhlášky – Centrální registr úvěrů
Vyhláška č. 292/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 164/2002 Sb., o podmínkách přístupu k informacím v informační databázi České národní banky – Centrální registr úvěrů
Částka 109/2010 Sb. Účinnost 1. 11. 2010
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 126/2002 Sb. a č. 285/2009 Sb.
PÉČE O ZDRAVÍ
Vyhláška – veřejné zdravotní pojištění 2011
Vyhláška č. 307/2010 Sb., o nákladových indexech věkových skupin pojištěnců veřejného zdravotního pojištění pro rok 2011
Částka 112/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění zákona č. 438/2004 Sb.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ
Nařízení vlády – důchodové pojištění
Nařízení vlády č. 283/2010 Sb., kterým se pro účely důchodového pojištění stanoví výše všeobecného vyměřovacího základu za rok 2009 a výše přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2009 a upravují částky pro stanovení výpočtového základu
Částka 106/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění zákona č. 134/1997 Sb., č. 289/1997 Sb. a č. 353/2001 Sb.
Stanoví zejména:
- Výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2009 . . . . . . 24 091 Kč.
- Výši přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2009 . . . . . . 1,0269.
- Zvýšení částek pro stanovení výše výpočtového základu (§ 15 zákona o důchodovém pojištění)
- z 10 500 Kč na 11 000 Kč,
- z 27 000 Kč na 28 200 Kč.
Sdělení – denní vyměřovací základ nemocenského pojištění 2011
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 293/2010 Sb., kterým se vyhlašuje pro účely nemocenského pojištění výše redukčních hranic pro úpravu denního vyměřovacího základu platných v r. 2011
Částka 109/2010 Sb. Účinnost 27. 10. 2010
Podstata úpravy: K provedení § 22 odst. 3 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění.
Stanoví:
- První redukční hranici . . . . . . . 825 Kč.
- Druhou redukční hranici . . . 1 237 Kč.
- Třetí redukční hranici . . . . . . 2 474 Kč.
VEŘEJNÁ SPRÁVA
Novelizace vyhlášky – matriky
Vyhláška č. 315/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 116/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Novelizace vyhlášky – územní uspořádání
Vyhláška č. 316/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, a vyhláška č. 564/2002 Sb., o stanovení území okresů České republiky a území obvodů hlavního města Prahy, ve znění pozdějších předpisů Částka 116/2010 Sb. Účinnost 1. 1. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, a zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění zákona č. 320/2002 Sb.
|
|
|
8. února Úterý
|
Zdr.
pojištění - OSVČ
|
Odvod zálohy na
zdravotní pojištění OSVČ za leden 2011 (§ 7 odst. 2
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění)
|
15. února
Úterý
|
Daně z příjmů
- zaměstnanec
|
Podepsání prohlášení
poplatníka ke snížení daňových záloh za rok 2010 a na rok 2011.
(38k odst. 4 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Lhůta pro podání
žádosti u posledního plátce daně v roce 2010 o
provedení ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění na
daň z příjmů ze závislé činnosti za rok 2010 (38ch
odst. 1 až 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
„Invalidní
daň“
|
Zaměstnavatel s více
než 25 zaměstnanci oznámí úřadu práce plnění povinného
podílu (4 %) zaměstnání osob se zdravotním postižením (OZP) za
rok 2010, příp. i zaplatí náhradní odvod úřadu práce á
2,5 x průměrná mzda za 1. až 3. Q 2010, která činila 23 324 Kč.
(§ 81 až 83 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, a také
sdělení MPSV č. 390/2010 Sb.)
|
21.
února Pondělí (za neděli
20. 2.)
|
Daň z příjmů
- plátce
|
Odvod úhrnu sražených
záloh na daň z příjmů z mezd za leden 2011 (38h
odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Soc.
pojištění - OSVČ
|
Odvod zálohy na
sociální pojištění OSVČ za leden 2011 (§ 14a odst. 1
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální
pojištění - zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na
sociální pojištění za zaměstnance za leden 2011 (§ 9
odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)
|
Předložení měsíčního
přehledu pro účely sociálního pojištění za leden 2011 (§
9 odst. 5 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení)
|
Zdravotní
pojištění -zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na
zdravotní pojištění za zaměstnance za leden 2011 (§ 5
odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění)
|
Předložení měsíčního
přehledu pro účely zdravotního pojištění za leden 2011 (§
25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
25.1.
|
26.1.
|
27.1.
|
28.1.
|
31.1.
|
1.2.
|
2.2.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
17,65
|
17,648
|
17,507
|
17,637
|
17,604
|
17,669
|
17,649
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
10,656
|
10,617
|
10,578
|
10,561
|
10,569
|
10,527
|
10,506
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
12,386
|
12,382
|
12,395
|
12,397
|
12,386
|
12,325
|
12,335
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
2,706
|
2,689
|
2,685
|
2,687
|
2,681
|
2,658
|
2,666
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,251
|
3,25
|
3,252
|
3,253
|
3,25
|
3,233
|
3,236
|
EMU |
euro
|
EUR
|
24,23
|
24,22
|
24,24
|
24,245
|
24,23
|
24,105
|
24,125
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
39,939
|
39,903
|
39,975
|
40,094
|
39,96
|
39,655
|
39,756
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,285
|
2,273
|
2,269
|
2,27
|
2,269
|
2,249
|
2,245
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,271
|
3,268
|
3,271
|
3,268
|
3,266
|
3,25
|
3,251
|
Indie |
rupie
|
INR
|
38,867
|
38,929
|
38,748
|
38,636
|
38,588
|
38,295
|
38,368
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,971
|
1,959
|
1,958
|
1,959
|
1,956
|
1,939
|
1,938
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
21,609
|
21,529
|
21,276
|
21,496
|
21,543
|
21,491
|
21,457
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,523
|
2,492
|
2,496
|
2,489
|
2,461
|
2,449
|
2,445
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,587
|
1,584
|
1,589
|
1,587
|
1,58
|
1,573
|
1,569
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
17,816
|
17,767
|
17,754
|
17,766
|
17,711
|
17,577
|
17,689
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,017
|
7,014
|
7,02
|
7,022
|
7,017
|
6,981
|
6,987
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
34,476
|
34,403
|
34,359
|
34,395
|
34,467
|
34,323
|
34,391
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,807
|
8,831
|
8,888
|
8,923
|
8,848
|
8,875
|
8,948
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,836
|
5,799
|
5,789
|
5,787
|
5,78
|
5,725
|
5,744
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,472
|
1,468
|
1,473
|
1,468
|
1,456
|
1,449
|
1,456
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
27,766
|
27,651
|
27,638
|
27,659
|
27,641
|
27,503
|
27,479
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,087
|
3,08
|
3,06
|
3,057
|
3,056
|
3,057
|
3,059
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
13,604
|
13,58
|
13,669
|
13,745
|
13,64
|
13,64
|
13,67
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,253
|
6,253
|
6,218
|
6,191
|
6,157
|
6,159
|
6,168
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,686
|
5,675
|
5,681
|
5,694
|
5,688
|
5,661
|
5,666
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
59,768
|
59,512
|
59,621
|
59,538
|
59,395
|
59,149
|
59,331
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
13,88
|
13,813
|
13,806
|
13,819
|
13,823
|
13,743
|
13,738
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,72
|
2,733
|
2,741
|
2,738
|
2,734
|
2,738
|
2,723
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
18,815
|
18,749
|
18,73
|
18,734
|
18,793
|
18,609
|
18,66
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
57,52
|
57,448
|
57,345
|
57,001
|
57,298
|
56,706
|
56,654
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
11,381
|
11,214
|
11,191
|
11,114
|
11,029
|
11,022
|
11,06
|
USA |
dolar
|
USD
|
17,811
|
17,697
|
17,671
|
17,682
|
17,696
|
17,528
|
17,481
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
28,101
|
28,052
|
28,197
|
28,164
|
28,138
|
28,242
|
28,316
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
4,924
|
4,906
|
4,843
|
4,815
|
4,764
|
4,739
|
4,749
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 6-7/2011
- Zákon o daních z příjmů – úplné znění s komentářem
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 2/2011
- Zákon o daní z příjmů novely od 1. 1. 2011
- Účetní závěrka – práce nekončí
- Zákoník práce novela od 1. 1. 2011
- Zákon o zaměstnanosti - novelizace
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2011
- Novela zákona o daních z příjmů
- Novela zákona o účetnictví
- Odpočet darů daňovém přiznání FO a PO za rok 2010
- Roční zúčtování příjmů
- Slevy na dani
- Přiznání k DPH v roce 2011
- DPH při využití služebního automobilu pro soukromou potřebu
- Povinnost auditu
- Povinnost vypracovat vnitropodnikové směrnice
- Odborný konzultant v daňovém řízení
- Novela zákona o zaměstnanosti
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 2/2011
- Zdravotní pojištění po 1. lednu 2011
- Změny zákoníku práce
- Stravné v roce 2011
- Rodičovská dovolená
- Novela zákona o daních z příjmů
- Sjednání nebo stanovení výše mzdy
- Zálohy OSVČ ve zdravotním pojištění
- Práce na černo co sní?
- Vyšší příspěvek na bydlení
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 2/2011
- Státní rozpočet na rok 2011
- Stravné v roce 2011 – nové sazby
- Správa DPH a změny pro rok 2011
- Valorizace náhrady – ztráta na výdělku
- Úprava základu daně -. jednoduché účetnictví
- Zákon o zaměstnanosti – pronajímaní pracovních sil
- Bytová politika – oprava , rekonstrukce, nová výstavba
- Zaměstnavatelé a úřady práce
1 000 řešení – dvouměsíčník, nadstavba měsíčníků Poradce, DaÚ, PaM a DÚVaP, č. 1/2011
- Zákoník práce a zákon o zamestnanosti novela k 1. 1. 2011
- Daně
- Pracovní právo
- Účetnictví
Zisk – měsíčník, č. 1/2011
- Cena, která přinese zisk – jak ji stanovit
- Hodíte se pro podnikání?
- Udělali jste chybu, a co teď?
- Zkušenostní marketing – jak jej neznáme
- Trendy v online marketingu
- Průzkum jako kompas podnikání
- Jak motivovat zaměstnance ve firmě
Monotematiky
Pomocník mzdové účetní
- nemocenské pojištění
- přídavek na dítě
- cestovní náhrady
- mzdy a platy
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010
- účetní zásady
- účetní knihy
- inventarizace
- proces účetní závěrky
- účetní závěrka
- výroční zpráva
Daňová přiznání za rok 2010
fyzické osoby
právnické osoby
vzory podání
vyplněné tiskopisy
PŘIPRAVUJEME
Poradce č. 8/2011 (I/2011)
- Zákon o DPH – úplné znění s komentářem
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 3/2011 (II/2011)
- Novela zákona o daních z příjmů
- Mimořádné odpisy v daňovém přiznání
- Pořízení, využití, pronájem a prodej bytu (rodiného domu)
- Spolupracující osoby
- Zdaňování příjmů ve vazbě na rezidentství
- Osvobození od daně při dovozu zboží a změny v r. 2011
- Podávání souhrnného hlášení
- Vklady do vlastního kapitálu mimo základní kapitál
- Zjednodušený obsah účetnictví
- Nemocenské pojištění - novela
Poradce veřejné správy – (PVS) č. 3/2011 (II/2011)
- Státní sociální podpora v roce 2011 – změny
- Změna náhrad cestovních výdajů
- Nemovitosti a DPH
- Vyšší náhrady za poškozené zdraví
- Doručování ve správě daní
- Účetnictví v občanských sdruženích v roce 2011
1000 řešení č. 2/2011 (II/2011)
- Daňová přiznání FO a PO za rok 2010
|
|
|
KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ
Rok 2011 teprve začal, ale přináší sebou povinnost ročního zúčtování příjmů ze závislé činnosti, sestavení účetní závěrky.…
Jaké jsou povinnosti účetní jednotky? To Vám přinášíme v našich příspěvcích a publikacích: Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010, Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti…
- Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010
(monotematika - A5, 176 str.)
- Účetní závěrka to nekončí - příspěvek
(DÚVaP 2/2011 – A5, 192 str.)
- Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010
(monotematika, A5, cca 128 str.)
- Daňová příznání za rok 2010
(monotematika, A5, 104 str.)
BALÍČEK KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ, se slevou cca 50 % obsahuje: Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010 – zdarma + DÚVaP 2/2011 + DaÚ 1/2011 + Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010 – zdarma + Daňová přiznání za rok 2010
cena: 363 Kč
BALÍČEK PRO PERSONALISTY
Od 1. 1. 2011 došlo ve srovnání s rokem 2010 ke změnám v oblasti mezd, pracovního práva, dávek nemocenského pojištění, důchodu a sociálních dávek.
Nabízíme užitečnou pomůcku pro mzdové účetní, personalisty, ale i zaměstnance a zaměstnavatele, příjemce dávek nemocenského pojištění, např. pro kontrolu jejich oprávněných nároků...
- Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010
(monotematika - A5, cca 188 str.) publikace určená odborné veřejnosti, kterou zajímá způsob vypořádaní daňové povinnosti, obsahuje: roční zúčtování příjmu ze závislé činnosti, z funkčních požitků, roční zúčtování záloh
- Pomocník mzdové účení
(monotematika – A5, 23 str.) přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti mezd a platu
- Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010
(monotematika, A5, cca 128 str.)
- Agenturní zaměstnávání – změny od 1. ledna 2011 – praktické řešení
(měsíčník PaM 1/2011, A4, 80 str.)
- Měsíčník Zisk
(A4, 72 str.) Z obsahu vybíráme: Jak si udržet dobrého zákazníka, Tvořivost - výzva pro podnikatele, 10 způsobů, jak snížit náklady o 20%.
BALÍČEK PRO PERSONALISTY, se slevou 30 % obsahuje: Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti + Pomocník mzdové účetní + PaM 1/2011 + Zisk - zdarma
cena: 270 Kč
BALÍČEK ZÁKONY 2011
Přicházíme s možností získat sborníky Zákonů 2011 se slevou. Sborníky obsahují úplná znění zákonů a související předpisy platné od 1.1.2011. Balíček č. 1 obsahuje daňové,účetní, obchodní, občanské, sociální a zdravotní zákony. Balíček č. 2 obsahuje stavební, katastrální zákon, zákon o státní a veřejné správě, zákon o životním prostředí..
Balíček č.1
- Zákony I – daňové, účetní...
daň z přidané hodnoty, daň z nemovitostí, silniční daň, zákon o účetnictví, živnostenský zákon (A5, 592 str.)
- Zákony II – obchodní, občanské...
obchodní zákoník, občanský zákoník, občanský soudní řád, exekuční řád, trestní právo, správní právo, ochrana spotřebitele (A5, 720 str.)
- Zákony III – sociální, zdravotní...
zákoník práce, mzdové a platové předpisy, sociální zabezpečení, nemocenské pojištění, důchodové pojištění, zdravotní pojištění (A5, 464 str.)
- Pomocník mzdové účetní
přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti mezd a platu (A5, 23 str.)
BALÍČEK ZÁKONY Č. 1 se slevou 20 % obsahuje: Zákony I/2011 + Zákony II/2011 + Zákony III/2011 + Pomocník mzdové účetní – zdarma
cena: 290 Kč
Balíček č.2
- Zákony IV– stavební, katastrální zákon...
stavební zákon, katastrální zákon, nájem bytů, vlastnictví bytů, pozemkové úřady (A5, 352 str.)
- Zákony V – státní správa, veřejná správa...
zákon o obcích, zákon o krajích, zákon o matrikách, zákon o ochraně osobních údajů, školský zákon (A5, 352 str.)
- Zákony VI – životní prostředí, odpady...
životní prostředí, ochrana ovzduší, vodní zákon, lesní zákon, zákon o odpadech, zákon o obalech, energetický zákon (A5, 472 str.)
- Státní rozpočet na rok 2011 -příspěvek
(měsíčník PVS 2/2011 A5, 23 str.)
BALÍČEK ZÁKONY Č. 2 se slevou 20 % obsahuje: Zákony IV/2011 + Zákony V/2011 + Zákony VI/2011 + PVS 2/2011 – zdarma
cena: 290 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH
OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu noviny@i-poradce.cz, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |