Em@ilové noviny

 

č. 2/2015

30.1.2015

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Murphy jednou řekl: „Pokud v daňovém přiznání není špatné číslo ani špatný text a nechybí podpis, jistě chybí přílohy“. Aby ve vašem případě neplatil uvedený výrok, zpracovali jsme vše podstatné k daňovým přiznáním za rok 2014.

V rubrice Chybovat znamená platit, na Vás čeká přehled odvodových povinností v měsíci lednu. Rubrika Nejvíce čtená témata a publikace Vás seznámí s vybranými tématy našich publikací a v rubrice Připravujeme najdete přehled chystaných novinek.

Jak zdůrazňuje Jay Conger, profesor na Claremont McKenna College: „Nejdůležitější podmínkou toho, jestli někdo zůstane ve firmě, je jeho spokojenost se svým současným šéfem.“ Vaši zaměstnanci hledají u vás pravděpodobně inspiraci a jakéhosi průvodce těžkými časy - Udržte si nejlepší zaměstnance - čtěte v rubrice Praktická komunikace.

Tento měsíc jsme připravili balíčky na tato témata: Příručka mzdové účetní, Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO II., Vnitropodnikové směrnice po novelách zákonů, Konce roku v účetnictví, Nevyčerpaná dovolená za rok 2014.

Nezapomeňte si přečíst, co přinášejí naše měsíčníky a jaké novinky jsme si pro vás připravili. Zajímavé čtení vám přeje......

Katarína Galbavá
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:
 
 
TÉMA NOVIN
DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ ZA ROK 2014

 
DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ ZA ROK 2014 - ODPOČET VÝDAJŮ NA VÝZKUM A VÝVOJ

V rámci podpory výzkumu a vývoje umožňuje zákon o daních z příjmů poplatníkům daně z příjmů fyzických a právnických osob uplatnit výdaje (náklady) vynaložené na realizaci výzkumu a vývoje jako daňově uznatelné výdaje (náklady). Zákon umožňuje i uplatnit odpočet výdajů vynaložených na realizaci projektu výzkumu a vývoje od základu daně z příjmů v daňovém přiznání.

Uplatněním odpočtu na podporu výzkumu a vývoje
se zabývá znění § 34 odst. 4 a odst. 5 ZDP a dále specifická ustanovení § 34a až § 34e ZDP.
K jednotnému postupu při uplatňování tohoto odpočtu byl vydán metodický pokyn MF č. D-288, zveřejněný ve Finančním zpravodaji č. 10/1/2005 a následně sdělení MF ze dne 1. 4. 2010 doplňující článek 2 pokynu D-288, zveřejněné ve Finančním zpravodaji č. 4/2010.

Základní vymezení výzkumu a vývoje pro účely zákona o daních z příjmů vychází z § 2 odst. 1 písm. a) až c) zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků. V pokynu MF ČR D-288 ve znění sdělení MF ze dne 1. 4. 2010 se k tomu uvádí:
  • výzkumem se rozumí základní výzkum nebo aplikovaný výzkum a vývojem se rozumí experimentální vývoj;
  • základní výzkum je teoretická nebo experimentální práce prováděná zejména za účelem získání nových vědomostí o základních principech jevů nebo pozorovatelných skutečností, která není primárně zaměřena na uplatnění nebo využití v praxi;
  • aplikovaný výzkum je teoretická a experimentální práce zaměřená na získání nových poznatků a dovedností pro vývoj nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb;
  • experimentální vývoj je získávání, spojování, formování a používání stávajících vědeckých, technologických, obchodních a jiných příslušných poznatků a dovedností pro návrh nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb.

  • Základním kriteriem pro odlišení výzkumu a vývoje od ostatních (příbuzných) činností je považována přítomnost ocenitelného prvku novosti a vyjasnění výzkumné nebo technické nejistoty. Pro jejich posouzení se použijí tato doplňující (pomocná) kritéria:
    - stanovené cíle projektu (jejich dosažitelnost a vyhodnotitelnost po ukončení projektu),
    - prvek novosti nebo novátorství (v rámci možných informací, které může mít poplatník k dispozici v dané době),
  • hledání předtím neodhalených jevů, struktur nebo vztahů,
  • aplikace poznatků nebo techniky novým způsobem,
  • výsledkem má být nové, hlubší chápání jevů, vztahů, principů s významem širším než pro jednoho poplatníka,
  • - očekávaný přínos, tj. patent, licence, chráněný vzor apod.,
    - kvalifikace pracovníků zařazených do projektu,
    - používané metody,
    - souvislost s větším celkem (např. s programem, s činností podniku),
    - míra obecnosti předpokládaných výsledků,
    - souvislost projektu s jinou vědeckotechnickou činností.

    Poplatník však není povinen splnit zároveň všechna z uvedených doplňujících kritérií pro to, aby jeho aktivity bylo možno označit za výzkum a vývoj. Přítomnost ocenitelného prvku novosti a požadavek na vyjasnění výzkumné nebo technické nejistoty jsou u projektu výzkumu a vývoje zachovány i v případě, že cíl projektu nebo jeho část je již známa jiným subjektům a daňový subjekt řešící projekt výzkumu a vývoje prokáže, že je pro něj věcně či ekonomicky nedostupný nebo nepoužitelný z jiného věcného či ekonomického důvodu nebo v době řešení projektu neměl o jeho existenci informace. Zákon č. 130/2002 Sb. v § 2 odst. 1 pod písmenem d) ještě definuje pojem inovace, kterými rozumí zavedení nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb do praxe, s tím, že se rozlišují inovace postupů a organizační inovace. I když výdaje (náklady) na inovace jsou daňově uznatelnými výdaji, odpočet od základu daně dle § 34 odst. 4 ZDP se na ně nevztahuje (nejde o výzkum a vývoj).
    < br> Výše odpočtu na podporu výzkumu a vývoje
    Dle znění § 34a odst. 1 ZDP činí odpočet výdajů na podporu výzkumu a vývoje součet:

    a) 100% výdajů vynaložených v období na realizaci projektu výzkumu a vývoje zahrnovaných do odpočtu, které nepřevyšují úhrn výdajů vynaložených v rozhodné době na realizaci projektu výzkumu a vývoje zahrnovaných do odpočtu, a
    b) 110% výdajů vynaložených v období na realizaci projektu výzkumu a vývoje zahrnovaných do odpočtu, které převyšují úhrn výdajů vynaložených v rozhodné době na realizaci projektu výzkumu a vývoje zahrnovaných do odpočtu.

    Rozhodnou dobou se pro účely odpočtu rozumí doba, která končí dnem předcházejícím dni, ve kterém začíná období, a je stejně dlouhá jako období. Obdobím se pro účely odpočtu rozumí zdaňovací období, nebo období, za které se podává daňové přiznání. Od zdaňovacího období započatého v roce 2014 se poprvé použije možnost stanovená zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb. uplatnit jako odpočet od základu daně z příjmů 110% vynaložených výdajů v daném období převyšujících úhrn vynaložených výdajů na realizaci projektu výzkumu a vývoje v předchozím období.

    Výdaji vynaloženými na výzkum a vývoj zahrnovanými do odpočtu
    se rozumí podle znění § 34b odst. 1 ZDP výdaje (náklady), které poplatník vynaložil při realizaci projektu výzkumu a vývoje na experimentální či teoretické práce, projekční a konstrukční práce, výpočty, návrhy technologií, výrobu funkčního vzorku či prototypu produktu nebo jeho části související s realizací projektu výzkumu a vývoje.
    Počínaje rokem 2014 lze nově zahrnout do výdajů vynaložených na výzkum a vývoj uplatňovaných do odpočtu:
  • úplatu u finančního leasingu hmotného movitého majetku, která souvisí s realizací projektu výzkumu a vývoje,
  • nakoupené služby, které souvisí s realizací projektu výzkumu a vývoje a které jsou pořízeny od veřejné vysoké školy nebo výzkumné organizace vymezené v zákoně upravujícím podporu výzkumu a vývoje pro účely poskytování podpory a to v podobě činností uvedených v § 34b odst. 1 písm. a) – např. experimentální či teoretické práce, projekční a konstrukční práce ad.,
  • výdaje (náklady) na nehmotné výsledky výzkumu a vývoje, které souvisí s realizací projektu výzkumu a vývoje a které jsou pořízeny od veřejné vysoké školy nebo výzkumné organizace vymezené v zákoně upravujícím podporu výzkumu a vývoje pro účely poskytování podpory.

  • Ze znění bodu 6 pokynu MF ČR D-288 vyplývá, že za výdaje (náklady) vynaložené v daném zdaňovacím období nebo v období, za které se podává daňové přiznání, jsou pro účely odpočtu od základu daně považovány výdaje (náklady):
  • u poplatníků, kteří vedou účetnictví, zaúčtované podle účetních předpisů při respektování časové a věcné souvislosti a jsou současně daňově uznatelné v daném zdaňovacím období nebo v období, za které se podává daňové přiznání,
  • u poplatníků, kteří vedou daňovou evidenci, výdaje v ní zahrnuté v daném zdaňovacím období, snižující výsledek hospodaření a současně daňově uznatelné.
  • Tzn., že při pořízení hmotného majetku je možné uplatnit pro stanovení výše odpočtu pouze daňový odpis, dále je možné uplatnit pouze výdaj (náklad) časově rozlišený a výdaj (náklad), jehož daňová uznatelnost je podmíněna zaplacením, až po jeho zaplacení.

    Výdaji (náklady) vynaloženými na výzkum a vývoj zahrnovanými do odpočtu však dle § 34b odst. 2 ZDP nejsou:
  • výdaje (náklady), na něž byla byť jen z části poskytnuta podpora z veřejných zdrojů – za veřejné zdroje se ve smyslu § 29 odst. 1 ZDP považují poskytnuté dotace ze státního rozpočtu, z rozpočtu obcí a krajů, státních fondů, regionální rady regionu soudržnosti, poskytnuté prostředky (granty) přidělené podle zákona č. 130/2002 Sb., poskytnuté granty ES, poskytnuté dotace, příspěvky a podpory z veřejných rozpočtů a jiných peněžních fondů cizího státu;
  • výdaje (náklady) na služby, s výjimkou výše uvedených;
  • na rozdíl od roku 2013 již za rok 2014 nelze zahrnout do odpočtu výdaje (náklady) na certifikaci výsledků dosažených prostřednictvím projektů výzkumu a vývoje;
  • licenční poplatky;
  • výdaje (náklady) na nehmotné výsledky výzkumu a vývoje pořízené od jiných osob s výjimkou výše uvedenou.

  • Důležitou podmínkou pro zahrnutí výdajů souvisejících s realizací projektu výzkumu a vývoje do odpočtu od základu daně je, že jde jednoznačně o výdaje (náklady) na dosažení zajištění a udržení příjmů a tyto výdaje (náklady) jsou evidovány odděleně od ostatních výdajů (nákladů). Pokud tyto výdaje (náklady) souvisejí s realizací projektů výzkumu a vývoje pouze zčásti, zahrnují se do výdajů vynaložených na výzkum a vývoj zahrnovaných do odpočtu pouze jejich poměrné části.

    V pokynu MF ČR D-288 jsou vyjmenovány:
  • v bodu 3 činnosti prováděné poplatníkem při realizaci projektů výzkumu a vývoje, které lze zahrnout mezi činnosti výzkumu a vývoje pro účely odpočtu od základu daně z příjmů,
  • v bodu 4 činnosti, které nelze zahrnout mezi činnosti výzkumu a vývoje pro účely odpočtu od základu daně z příjmů,
  • v bodu 5 druhy výdajů, které lze považovat za výdaje (náklady) vynaložené při realizaci projektů výzkumu a vývoje,
  • v bodu 7 externí služby, tj. výkony od jiných osob, které nelze uplatnit pro účely odpočtu od základu daně z příjmů.

  • Zpracování projektu výzkumu a vývoje
    je základním dokumentem, kterým poplatník daně z příjmů prokazuje nárok na zahrnutí výdajů vynaložených na výzkum a vývoj do odpočtu od základu daně. Projekt výzkumu a vývoje musí být schválen poplatníkem před zahájením jeho řešení.

    Projektem výzkumu a vývoje se dle § 34c ZDP rozumí dokument, ve kterém poplatník před zahájením řešení projektu výzkumu a vývoje vymezí svou činnost ve výzkumu a vývoji podle zákona upravujícího podporu výzkumu a vývoje a který obsahuje:
    a) základní identifikační údaje o poplatníkovi,
    b) dobu řešení projektu,
    c) cíle projektu, které jsou dosažitelné v době řešení projektu a vyhodnotitelné po jeho ukončení,
    d) předpokládané celkové výdaje (náklady) na řešení projektu a předpokládané výdaje (náklady) v jednotlivých letech řešení projektu,
    e) jména všech osob, které budou odborně zajišťovat řešení projektu s uvedením jejich kvalifikace a formy pracovněprávního vztahu k poplatníkovi,
    f) způsob kontroly a hodnocení postupu řešení projektu a dosažených výsledků,
    g) den a místo schválení projektu,
    h) jméno a podpis odpovědné osoby za projekt výzkumu a vývoje.

    (Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 2-3/2015)


    NASTAL ČAS DAŇOVÝCH PŘIZNÁNÍ!

    Článek podrobně popisuje právní úpravu podávání daňových přiznání a placení daní. Uvádí lhůty pro podání přiznání k jednotlivým daním daňové soustavy ČR a lhůty jejich splatnosti. U daní s povinností záloh nebo splátek upozorňuje i na splatnost těchto plateb. Jak správně postupovat v situacích, kdy je předem známo ohrožení splnění lhůty i v situacích, kdy z vážných důvodů nemohla být lhůta dodržena?

    DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ
    je podáním, jímž fyzická nebo právnická osoba přiznává svou povinnost k jednotlivým daním České daňové soustavy. Pro splnění této povinnosti daňový řád a příslušné zákony k jednotlivým daním stanoví konkrétní hmotněprávní a procesní lhůty. Porušení povinností podat daňové přiznání ve stanovené lhůtě a porušení povinnosti ve lhůtě splatnosti zaplatit daň zakládá zpravidla podstatu vzniku správního deliktu, někdy i trestného činu. Důsledkem spáchání správního deliktu je uložení sankce podle daňových zákonů.

    Zpracování a podání daňového přiznání
    je jednou ze základních povinností daňového subjektu povinného k příslušné dani. Příprava daňového přiznání je vysoce odpovědnou činností.
    U většiny daní právnická osoba i fyzická osoba v přiznání k příslušné dani sama zjistí základ daně a daň vypočítá. Správce daně podle přijatého daňového přiznání daň stanoví. Výši daně stanoví písemným (listinným nebo elektronickým) výměrem nebo konkludentně. Správnost přiznané výše daně zpravidla prověřuje až při daňové kontrole. Při oprávněné pochybnosti o správnosti přiznané daně může správce daně vyzvat daňový subjekt, aby svoji chybu napravil podáním dodatečného přiznání.

    PODÁNÍ DAŇOVÉHO PŘIZNÁNÍ JE POVINNOSTÍ
    každého daňového subjektu,
    kterému to ukládá zákon nebo jehož k tomu vyzve správce daně (§ 135 odst. 1). Daňový subjekt je povinen v řádném daňovém tvrzení vyčíslit daň a uvést další údaje rozhodné pro vyměření daně (§ 135 odst. 2). Daň je splatná v poslední den lhůty stanovený pro podání řádného daňového tvrzení (§ 135 odst. 3).

    Pro podání daňového přiznání a placení daně jsou stanoveny lhůty
    daňovým řádem a hmotněprávními zákony
    upravující jednotlivé daně. Lhůty pro podání řádného přiznání k dani a pro její zaplacení obecně stanoví § 136 daňového řádu. Běh lhůty, jeho počátek i jeho konec jsou závazně upraveny ustanoveními § 33. Tato úprava je identická s úpravou obsaženou v § 605 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“).

    Ve správě daní se pracuje se dvěma druhy lhůt
    Pro velkou část úkonů ve správě daní daňový řád, jednotlivé hmotně právní zákony a další obecně platné předpisy upravující konkrétní daně stanoví pro jednotlivé daně
    zákonné lhůty. Správci daně jsou oprávněni ke stanovení pořádkových (správcovských) lhůt pro úkony, k jejichž provedení zákonná lhůta stanovená není.
  • Lhůty zákonné jsou zásadně právně závazné. Jejich uplynutím zaniká nárok osoby zúčastněné na správě daní na uplatnění práva k úkonu, pro který byla příslušná lhůta stanovena. Délku a běh této lhůty určuje přímo zákon. Rozhodnutím správce daně je možné délku a běh zákonné lhůty změnit, případně navrátit v předešlý stav jen tehdy, pokud tento postup příslušný zákon výslovně připouští. Zákonnými lhůtami jsou zejména lhůty:
    - pro registraci daňového subjektu
    (§ 125),
    - pro podání daňového přiznání (§ 136, § 138, § 141),
    - pro placení daní (§ 160),
    - pro podání odvolání (§ 109).
  • Lhůty pořádkové je správce daně oprávněn určit, pokud je to pro provedení příslušného úkonu nebo pro součinnost se správcem daně zapotřebí a jestliže zákonná lhůta pro tuto situaci neexistuje (§ 32 odst. 1). Pořádkové lhůty určené individuálním rozhodnutím správce daně jsou zpravidla spojeny s výzvou daňovému subjektu nebo i jiné osobě zúčastněné na správě daní k provedení určitého úkonu ve správě daní.
  • Správce daně, který příslušnou lhůtu stanovil, je plně oprávněn k rozhodnutí o její změně i k navrácení v předešlý stav. Nedodržením pořádkové lhůty právo spojené s touto lhůtou nezaniká. Při nesplnění pořádkové lhůty je správce daně oprávněn řízení zastavit nebo provést jiný obdobný úkon. Tuto svou pravomoc nemůže uplatnit v situaci, kdy daňový subjekt splnil svoji právní povinnost sice po uplynutí pořádkové lhůty, ale dříve než správce daně přikročil k využití svého oprávnění.

    Lhůta stanovená podle týdnů, měsíců nebo let
    počíná běžet dnem, který následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty. Končí uplynutím toho dne, který svým pojmenováním nebo číselným označením odpovídá dni, v němž nastala událost, která určuje počátek lhůty (§ 33 odst. 1). Pokud v měsíci, v němž lhůta končí, není den toho číselného označení, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty, končí lhůta posledním dnem měsíce.

    KONKLUDENTNÍ PRODLOUŽENÍ LHŮTY
    ve smyslu ustanovení § 36 odst. 3 nastává tehdy, když správce daně nevydá rozhodnutí k žádosti o prodloužení lhůty:
  • do doby, o níž má být lhůta podle žádosti prodloužena,
  • do 30 dnů ode dne, kdy žádost o prodloužení lhůty obdržel.

  • Lhůta se prodlužuje tak, jak žadatel ve své žádosti požadoval. Tato právní fikce se uplatňuje u lhůt zákonných i u lhůt stanovených správcem daně, pokud to příslušné zákonné ustanovení výslovně nevylučuje.

    POZDNÍ DORUČENÍ ZAMÍTAVÉHO ROZHODNUTÍ
    prodlužuje původní lhůtu (§ 36 odst. 3). Jestliže žadatel obdrží rozhodnutí správce daně, jímž nebylo žadateli plně vyhověno, až po uplynutí lhůty, o jejíž prodloužení se žádalo, pak k určitému prodloužení lhůty dochází. Běh lhůty končí až uplynutím tolika dnů po oznámení tohoto rozhodnutí, kolik dnů zbývalo v době podání žádosti do uplynutí původní lhůty.

    Lhůta pro podání daňového přiznání je zachována,
    jestliže nejpozději v posledním dni lhůty (§ 35 odst. 1):
  • bylo podání přiznání v listinné podobě na tiskopise vydaném Ministerstvem financí učiněno věcně a místně příslušnému správci daně,
  • poštovní zásilka obsahující daňové přiznání adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně byla podána provozovateli poštovních služeb,
  • byla datová zpráva adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně opatřená zaručeným elektronickým podpisem podána na technické zařízení správce daně nebo na technické zařízení společné pro několik správců daně,
  • byla datová zpráva podána do datové schránky věcně a místně příslušného správce daně,
  • zasláno daňové přiznání podáno datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
  • zasláno daňové přiznání datovou zprávou bez uznávaného elektronického podpisu, tj. běžnou elektronickou zprávou,
  • zasláno daňové přiznání jinou přenosovou technikou, kterou je správce daně způsobilý přijmout (faxem).

  • Jakou formu podání zvolit
    Ustanovení § 71 tak umožňuje svobodný výběr z uvedených taxativně vymezených forem podání. Podání v listinné podobě, datovou zprávou opatřenou uznávaným elektronickým podpisem, datovou zprávou odeslanou prostřednictvím datové schránky, datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, se označují jako podání kvalifikované. Podání učiněná datovou zprávou bez uznávaného elektronického podpisu, nebo jinou přenosovou technikou, jsou podáními nekvalifikovanými. Podmínkou účinnosti podání daňového přiznání v listinné formě je jeho opatření podpisem osoby, která toto podání činí.

    KVALIFIKOVANÉ PODÁNÍ UČINĚNÉ V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ
    musí obsahovat údaj o poskytovateli certifikačních služeb, který certifikát vydal a vede jeho evidenci, nebo musí být certifikát přímo připojen k podání.
    Při podání učiněném podáním daňové zprávy opatřené uznávaným elektronickým podpisem se postupuje podle zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů. Odeslání podání prostřednictvím datové schránky upravuje zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Při učinění podání datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky příslušná datová zpráva nemusí být opatřena uznávaným elektronickým podpisem. K ověření identity podatele dojde způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky. Podatel prostřednictvím přístupových údajů, elektronicky čitelných identifikačních dokladů nebo jiných elektronických prostředků, stvrdí správci daně, že elektronicky zaslané podání pochází skutečně od něj. Nejde tedy o podání prostřednictvím datové schránky, tj. datová zpráva není zasílána systémem datových schránek do datové schránky příslušného správce daně.

    Účinné je i nekvalifikované podání
    daňového přiznání učiněné vůči správci daně za použití datové zprávy bez zaručeného elektronického podpisu nebo použitím jiných přenosových technik.
    Podání datovou zprávou bez zaručeného elektronického podpisu se uplatňuje zejména u daňových přiznání prostřednictvím tzv. e-tiskopisů. Musí však být ve lhůtě do pěti dnů od dne od obdržení tohoto nekvalifikovaného podání potvrzeno nebo opakováno písemně, připojením zaručeného elektronického podpisu nebo odesláním prostřednictvím datové schránky. Tato lhůta je prekluzivní lhůtou. Má charakter zákonné procesně právní lhůty. Nelze ji prodloužit ani navrátit v původní stav. Při jejím počítání se postupuje podle § 33. Počíná běžet dnem následujícím po dni, v němž došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty.

    LHŮTY PRO PODÁNÍ ŘÁDNÉHO PŘIZNÁNÍ K DANI A PRO JEJÍ ZAPLACENÍ
    jsou stanoveny jak daňovým řádem, tak i příslušnými hmotněprávními zákony jednotlivých daní. Obecně jsou lhůty stanoveny § 136 daňového řádu. Nevznikla-li daňovému subjektu ve zdaňovacím období daňová povinnost k dani, ke které je registrován, sdělí tuto skutečnost správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání nebo vyúčtování (§ 136 odst 5).

    PŘIZNÁNÍ K DANI Z PŘÍJMŮ - Podle ustanovení § 136 odst. 1 daňového řádu daňové přiznání u daní vyměřovaných za zdaňovací období, které činí nejméně 12 měsíců, se podává nejpozději do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období. Tato zásada se plně uplatňuje u přiznání k dani z příjmů fyzických osob i u přiznání k dani z příjmů právnických osob. Posledním dnem lhůty pro podání přiznání za rok 2014 je 1. duben 2015. U daňového subjektu, který má § 20 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o účetnictví“), nebo jiným zvláštním zákonem, uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, se lhůta pro podání řádného daňového přiznání prodlužuje na šest měsíců. Posledním dnem lhůty pro podání přiznání za rok 2014 je 30. červen 2015. Daňový subjekt, jehož daňové přiznání zpracovává a podává daňový poradce nebo advokát, je oprávněn k podání řádného daňového přiznání též nejpozději do šesti měsíců po uplynutí zdaňovacího období, tj. do 30. června 2015. Podmínkou možnosti využití tohoto prodloužení lhůty je podání plné moci udělené daňovému poradci nebo advokátu věcně a místně příslušnému správci daně před uplynutím výše uvedené tříměsíční lhůty. Pokud v takto prodloužené šestiměsíční lhůtě daňový poradce nebo advokát zemře nebo zanikne, zůstává tato lhůta zachována. Podle zásady pro zdaňovací období trvající déle než rok se postupuje i v případech, kdy je zdaňovací období kratší než 12 měsíců (§ 38m odst. 2 zákona o daních z příjmů).

    Nestandardní situace
    nastává při fúzi obchodní společnosti, převodu jmění na společníka, rozdělení obchodní společnosti nebo družstva, přeměně obchodní společnosti a dalších událostech taxativně uvedených v § 38ma odst. 1 zákona o daních z příjmů. V těchto případech se daňové přiznání podává nejpozději do konce třetího měsíce po události uvedené v § 38ma odst. 2 zákona o daních z příjmů. Daň je splatná ve lhůtě pro podání řádného přiznání k dani.

    Zálohy na daň jsou povinny platit poplatníci:
  • jejichž poslední známá daňová povinnost přesáhla 30 000 Kč, avšak nepřesáhla 150 000 Kč, ve výši 40 % poslední známé daňové povinnosti ve dvou zálohách; první záloha je splatná do 15. dne šestého měsíce zdaňovacího období a druhá je splatná do 15. dne dvanáctého měsíce zdaňovacího období,
  • poplatníci, jejichž poslední známá daňová povinnost přesáhla 150 000 Kč, platí čtyři zálohy na daň na zdaňovací období, a to ve výši 1/4 poslední známé daňové povinnosti; první záloha je splatná do 15. dne třetího měsíce zdaňovacího období, druhá záloha je splatná do 15. dne šestého měsíce zdaňovacího období, třetí záloha je splatná do 15. dne devátého měsíce zdaňovacího období a čtvrtá záloha je splatná do 15. dne dvanáctého měsíce zdaňovacího období.

  • DAŇ Z NEMOVITÝCH VĚCÍ - Podle ustanovení § 136 odst. 3 daňového řádu se daňové přiznání u daní vyměřovaných na zdaňovací období, které činí 12 měsíců, podává nejpozději do konce prvního měsíce, jímž začíná běh zdaňovacího období. Ustanovení § 13a odst. 1 zákona o dani z nemovitých věcí ukládá povinnost podání přiznání k této dani do 31. ledna příslušného běžného roku. Lhůtu pro podání daňového přiznání v nestandardních situacích stanovují ustanovení § 13a odst. 11 zákona o dani z nemovitých věcí. Jedná se o následující případy. Nebylo-li do 31. prosince roku, ve kterém byl podán návrh na vklad práva vlastnického do katastru nemovitostí, kterým toto právo vzniká, rozhodnuto o jeho povolení, je poplatník povinen za nemovitou věc, která byla předmětem vkladu práva vlastnického podat daňové přiznání nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž byl zapsán vklad práva vlastnického do katastru nemovitostí. Daňové přiznání poplatník podává na zdaňovací období následující po roce, v němž vznikly právní účinky vkladu. Povinnost podat daňové přiznání nevzniká, pokud daňové přiznání za nemovitost podal současný společný zástupce nebo společný zmocněnec.

    Placení daně
    upravují
    ustanovení § 15 zákona o dani z nemovitých věcí. Daň z nemovitých věcí je splatná:
  • u osob, které provozují zemědělskou výrobu a chov ryb ve dvou stejných splátkách, a to nejpozději do 31. srpna a do 30. listopadu běžného zdaňovacího období,
  • u ostatních poplatníků daně ve dvou stejných splátkách, a to nejpozději do 31. května a do 30. listopadu běžného zdaňovacího období.
  • Pokud roční daň z nemovitostí nepřesáhne částku 5000 Kč, je splatná najednou, a to nejpozději do 31. května běžného zdaňovacího období. Ke stejnému datu lze daň z nemovitostí zaplatit najednou i při vyšší částce. Ve výše uvedených nestandardních situacích je daň z nemovitých věcí za nemovitou věc, která byla předmětem vkladu práva vlastnického, připadající na již uplynulé termíny splatnosti, splatná nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž byl zapsán vklad práva vlastnického do katastru nemovitostí.

    Daň z nemovitých věcí za nemovitou věc, která byla předmětem dědického řízení, připadající na již uplynulé termíny splatnosti, je splatná nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž nabylo právní moci rozhodnutí příslušného orgánu, kterým bylo skončeno dědické řízení.

    DAŇ SILNIČNÍ
    se vyměřuje za zdaňovací období trvající 12 měsíců. Pro podání řádného daňového přiznání se postupuje podle ustanovení § 136 odst. 1 daňového řádu. Ustanovením § 15 odst. 1 zákona o dani silniční je uloženo podat přiznání k dani silniční ve lhůtě do 31. ledna následujícího zdaňovacího období. Tato lhůta se uplatní i v případech, jedná-li se o poplatníka, kterému přiznání zpracovává daňový poradce, nebo poplatníka, jehož úpadek nebo hrozící úpadek se řeší v insolvenčním řízení. Daň je splatná ve lhůtě pro podání daňového přiznání.

    ZÁLOHY
    ve výši 1/12 roční sazby daně z každého vozidla podléhajícího dani silniční jsou splatné za ukončené kalendářní měsíce ve lhůtách do 15. dubna, do 15. července, do 15. října a do 15. Prosince (§ 10 zákona o dani silniční).

    DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY - Podle ustanovení § 136 odst. 4 daňového řádu se u daní se zdaňovacím obdobím kratším než 1 rok, podává daňové přiznání do 25 dnů po uplynutí zdaňovacího období. Tuto lhůtu nelze prodloužit. S použitím této zásady upravuje podání přiznání k dani z přidané hodnoty ustanovení § 101 odst. 1 zákona o DPH. Další odstavce § 101 upravují postup v nestandardních situacích. Splatnost daně je shodná se lhůtou pro podání daňového přiznání (§ 101 odst. 1 zákona o DPH).

    SPOTŘEBNÍ DANĚ mají měsíční zdaňovací období, s výjimkou dovážených výrobků (§ 17 zákona o spotřebních daních). Zákon o spotřebních daních upravuje daň z:
  • minerálních olejů,
  • lihu,
  • piva,
  • vína a meziproduktů,
  • tabákových výrobků.

  • Přiznání ke spotřebním daním se podává samostatně za každou daň do 25. dne po skončení zdaňovacího období (§ 18 odst. 1 zákona o spotřebních daních). Při dovozu vybraných výrobků se za daňové přiznání považuje celní prohlášení, jímž je navrženo propuštění vybraných výrobků do příslušného celního režimu (§ 18 odst. 2 zákona o spotřebních daních). Specifický postup u daně z tabákových výrobků upravuje § 116 zákona o spotřebních daních.

    Daň je splatná do 40. dne po skončení zdaňovacího období (18 odst. 5 zákona o spotřebních daních). Daň vybíraná při dovozu vybraných výrobků je splatná ve lhůtě 10 kalendářních dní ode dne, kdy bylo povinné osobě doručeno rozhodnutí o vyměření cla, daní a poplatků, nebo ústně sdělena výše daně, popřípadě ve lhůtě stanovené správcem daně, rozhodl-li o odkladu platby celního dluhu (§ 18 odst. 5 zákona o spotřebních daních).

    Přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí
    je poplatník povinen podat nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž:
  • byl zapsán vklad práva do katastru nemovitostí,
  • nabyla účinnosti smlouva o úplatném převodu vlastnictví k nemovitosti, která není evidována v katastru nemovitostí nebo nabyla účinnosti smlouva o postoupení pohledávky,
  • bylo vydáno potvrzení o nabytí vlastnictví k vydražené nemovitosti ve veřejné dražbě nebo nabylo právní moci rozhodnutí o příklepu a bylo zaplaceno nejvyšší podání anebo nabylo právní moci usnesení o předražku a předražek byl zaplacen při výkonu rozhodnutí nebo exekuci,
  • nabylo právní moci rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu o náhradě za vyvlastnění nebo nabylo právní moci rozhodnutí soudu, je-li podána žaloba ve věci náhrady za vyvlastnění,
  • nabylo právní moci rozhodnutí nebo byla daňovému subjektu doručena jiná listina, kterými se potvrzují nebo osvědčují vlastnické vztahy k nemovitosti, nejedná-li se o úplatný převod nebo přechod vlastnictví k nemovitosti uvedený v předchozích odrážkách (§ 32 zákona o dani z nabytí nemovitých věcí).

  • Na rozdíl od ostatních daní poplatník v podaném daňovém přiznání daň nevyčísluje. Pouze v něm uvádí údaje rozhodné pro stanovení daně. Výši daně stanoví svým rozhodnutím věcně a místně příslušný finanční úřad.

    Splatnost daní stanovuje § 18 zákona o dani z nabytí nemovitých věcí. Daň je splatná ve lhůtě pro podání daňového přiznání.

    OPRAVA CHYBNÉHO DAŇOVÉHO PŘIZNÁNÍ - Při zjištění chyby v daňovém přiznání je třeba aktivně jednat. Není vhodné ani rozumné jen pasivně čekat a doufat, že chyba ujde pozornosti správce daně. Postup při odstranění chyby závisí na mnoha okolnostech. Významnou roli hraje doba, kdy je chyba zjištěna. O uplatnění postupu může rozhodnout i vliv chyby na daňovou povinnost - zda chybou došlo ke zkrácení daně, nebo zda chyba vedla k přiznání vyšší daňové povinnosti.
    Chybu v daňovém přiznání lze opravit podáním:
  • opravného daňového přiznání (§ 138),
  • dodatečného daňového přiznání (§ 141),
  • Uplatněním těchto způsobů opravy chyb v daňovém přiznání může vzniknout přeplatek nebo nedoplatek daně.

    KDY LZE PODAT OPRAVNÉ DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ - Při zjištění chyby v daňovém přiznání podaném před uplynutím zákonné lhůty je možno do skončení této lhůty podat opravné daňové přiznání. Opravné přiznání má formu i obsah zásadně shodné s řádným přiznáním. Jeho posláním je opravit jakoukoli chybu v předchozím daňovém přiznání. Může vést k:
  • zvýšení původně přiznané daně,
  • snížení původně přiznané daně,
  • vzniku daňové povinnosti z původně přiznané daňové ztráty,
  • vzniku daňové ztráty z původně přiznané daňové povinnosti,
  • zvýšení daňové ztráty,
  • snížení daňové ztráty.
  • Při podání opravného daňového přiznání se v daňovém řízení postupuje výhradně podle něj. Údaje obsažené v původním daňovém přiznání se stávají irelevantními. Novým přiznáním se nahradí předchozí chybné přiznání bez jakýchkoliv sankcí ze strany správce daně. Opravné přiznání je možno podat i opakovaně. Pro vyměřovací řízení použije správce daně poslední podané opravné přiznání a k předešlým přiznáním se nepřihlíží. Ve spise poplatníka jsou uložena všechna podaná daňová přiznání, tedy i ta, která nebyla ve vyměřovacím řízení vůbec využita. Jestliže poplatník uhradil svou daňovou povinnost před podáním opravného daňového přiznání a z opravného daňového přiznání vyplývá vyšší daňová povinnost, je povinen tuto rozdílovou částku zaplatit na účet správce daně do skončení lhůty pro podání řádného daňového přiznání. Pokud z opravného daňového přiznání vyplyne nižší daň, než činila zaplacená částka, vznikne prvním dnem následujícím po lhůtě splatnosti daně daňový přeplatek. Stejná situace nastane, jestliže výsledkem opravného daňového přiznání je daňová ztráta, přičemž předchozím daňovým přiznáním byla přiznána daňová povinnost. Daňovým přeplatkem je částka plateb převyšující splatnou daň.
    Přeplatek nemůže vzniknout před splatností daně. Proto nelze účinně požádat správce daně o vrácení částky, která i zjevně převyšuje daňovou povinnost, ale která dosud nenabyla charakteru daňového přeplatku.

    DODATEČNÉ DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ
    slouží k opravě daně přiznané řádným nebo opravným daňovým přiznáním, jestliže důvod této opravy byl zjištěn po uplynutí lhůty pro jejich podání.
    Lze je podat jen proti poslední známé dani za příslušné zdaňovací období. Poslední známou daní je výsledná daň správcem daně pravomocně stanovená v dosavadním průběhu daňového řízení. Poslední známou daňovou ztrátou je výsledná daňová ztráta správcem daně pravomocně stanovená v dosavadním průběhu daňového řízení. Posledním známým daňovým odpočtem je výsledný daňový odpočet správcem daně pravomocně stanovený v dosavadním průběhu daňového řízení.
    Dodatečné daňové přiznání je možné podávat opakovaně.

    Povinnost podat dodatečné daňové přiznání
    vzniká v situaci, kdy daňový subjekt zjistí, že (§ 141 odst. 1):
  • jeho daň má být vyšší, než poslední známá daň,
  • jeho daňová ztráta má být nižší, než poslední známá daňová ztráta,
  • došlo z poslední známé daňové ztráty k povinnosti přiznat a zaplatit daň,
  • jeho daňový odpočet u daně z přidané hodnoty má být nižší, než poslední známý daňový odpočet.
  • Toto daňové přiznání musí daňový subjekt předložit správci daně nejpozději do konce kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž chybu zjistil. Tato povinnost trvá po celou dobu běhu lhůty pro stanovení daně (§ 148 zákona). Ve stejné lhůtě je dodatečně přiznaná daň splatná. Jedná se však o náhradní lhůtu splatnosti, která poplatníkovi jen zaručuje, že po dobu jejího běhu nebude správce daně dlužnou částku daně vymáhat. Z doměřené daně podle dodatečného daňového přiznání se penále nepředpisuje (§ 251 odst. 4).

    Oprávněnost k podání dodatečného daňového přiznání
    má daňový subjekt tehdy, když zjistí, že (§ 141 odst. 2):
  • jeho daň má být nižší, než poslední známá daň,
  • jeho daňová ztráta má být vyšší, než poslední známá daňová ztráta,
  • došlo z poslední známé daně ke vzniku daňové ztráty,
  • jeho daňový odpočet u daně z přidané hodnoty má být vyšší, než poslední známý daňový odpočet.
  • Důvody pro podání dodatečného daňového přiznání se v něm uvedou. Podání tohoto dodatečného daňového přiznání není povinností, je právem. Dodatečné přiznání na nižší daň se podává ve stejné lhůtě jako dodatečné přiznání na vyšší daň, tj. nejpozději do konce kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v jehož průběhu byl zjištěn důvod pro podání tohoto dodatečného daňového přiznání. Účinky dodatečného přiznání na nižší daň nastávají dnem uplynutí lhůty pro jeho podání. Daňová povinnost se jím snižuje od původního dne splatnosti.

    Kdy je podání dodatečného přiznání nepřípustné
    Dodatečné přiznání na snížení daně nebo zvýšení ztráty či zvýšení daňového odpočtu nelze podat v případech, kdy (§ 141 odst. 3):
  • poslední známá daň, nebo,
  • poslední známá daňová ztráta, nebo,
  • poslední známý daňový odpočet
  • byly stanoveny podle pomůcek nebo na základě sjednání daně (§ 98).

    Dodatečné daňové přiznání nemusí vést ke změně poslední známé daně,
    poslední známé daňové ztráty nebo posledního známého daňového odpočtu (§ 141 odst. 4). Poplatník nebo plátce daně je může použít i jen ke změně údajů uvedených v předchozím daňovém přiznání. Tímto způsobem lze změnit údaje, které nemají vliv na výši daně, daňové ztráty nebo daňového odpočtu.

    Opravné dodatečné daňové přiznání
    Jestliže poplatník podá dodatečné daňové přiznání před ukončením lhůty pro jeho podání a následně zjistí, že přiznaná výše daně, daňového odpočtu nebo daňové ztráty není správná, může do ukončení běhu lhůty podat opravné dodatečné daňové přiznání. Počet těchto opravných dodatečných přiznání není omezen, může je podat i opakovaně. Využití opravného dodatečného přiznání je výhodné, jestliže jím dochází ke snížení daně. Může se tak časově urychlit získání vratky daňového přeplatku.
    Pokuta za opožděné tvrzení daně se ukládá za opožděné podání řádného daňového přiznání daně i za opožděné podání dodatečného daňového přiznání (§ 250). Správce daně je k uložení pokuty povinen.
    Pokutu správce daně uloží daňovému subjektu, který:
  • nesplnil povinnost podat daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání,
  • podal tato přiznání po uplynutí stanovené lhůty se zpožděním delším než pět pracovních dnů.
  • Za tato porušení povinnosti se uloží pokuta ve výši:
  • 0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně,
  • 0,05 % stanoveného daňového odpočtu za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanoveného daňového odpočtu, nebo
  • 0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty.




  • (Více na toto téma najdete v měsíčníku PaM 2-3/2015)


     

     
     
    ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

     
    DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ ZA ROK 2014

    Podnikatel, který vede DE, vynaložil ve zdaňovacím období roku 2013 výdaje na realizaci projektu výzkumu a vývoje, splňující podmínky pro uplatnění těchto výdajů jako odpočet od základu daně, ve výši 85 000 Kč. Ve zdaňovacím období roku 2014 vynaloží výdaje na realizaci projektu výzkumu a vývoje, splňující podmínky pro uplatnění těchto výdajů jako odpočet od základu daně, ve výši 110 000 Kč.
    Kolik si může poplatník celkem v DP za rok 2014 uplatnit?
    Poplatník si může v DP k dani z příjmů FO za rok 2014 uplatnit jednak v rámci vedení daňové evidence jako daňově uznatelný výdaj částku 110 000 Kč, vynaloženou v průběhu roku 2014 na realizaci výzkumu a vývoje, ale dále si může uplatnit následující odpočet od základu daně:
  • 100 % výdajů vynaložených v roce 2014 na výzkum a vývoj odpovídající výdajům vynaložených v roce 2013, tj. částku 85 000 Kč,
  • 110 % výdajů vynaložených v roce 2014 na výzkum a vývoj převyšující vynaložené výdaje v roce 2013, tj. částku 110 % z (110 000 Kč – 85 000 Kč) = 27 500 Kč,
  • celkem si může poplatník uplatnit v DP za rok 2014 odpočet od základu daně na podporu výzkumu a vývoje ve výši 112 500 Kč.
    Ing. Ivan Macháček (I/2015)

    ZAMĚSTNANEC STAROBNÍ DŮCHODCE VERSUS DP

    Poplatník měl v roce 2014 kromě pravidelně vypláceného starobního důchodu ve výši 12 x 10 000 Kč, což je příjem osvobozený od daně z příjmů podle § 4 odst. 1 písm. h) ZDP (až do úhrnné výše 306 000 Kč ročně), ještě příjmy z příležitostného zaměstnání (z brigád) formou dohod o provedení práce nepřesahující za jednotlivé kalendářní měsíce 10 000 Kč, v úhrnu si takto přivydělal 40 000 Kč. Protože u zaměstnavatelů nepodepsal tzv. prohlášení k dani, byly tyto jeho příjmy zdaněné v souladu s § 6 odst. 4 ZDP daní vybíranou srážkou zvláštní sazbou daně 15 %. Kromě toho měl ještě příjem 10 000 Kč z pronájmu chaty od zprostředkovatelské agentury. A 5 000 Kč získal prodejem plodů ze zahrádky na tržnici – což je až do 30 000 Kč za rok osvobozeno od daně.
    Musí podávat poplatník DP za rok 2014?
    Poplatník tak sice za rok 2014 dosáhl příjmů 175 000 Kč, ovšem po vyloučení příjmů osvobozených a zdaněných srážkovou daní zbývá jen 10 000 Kč z nájmu, takže nemusí podávat daňové přiznání za rok 2014. Existuje ale i druhá možnost, která je pro tohoto důchodce daňově výhodnější. Může totiž dobrovolně podat DP, do něhož zahrne kromě nájemného za chatu také příjmy z dohod o provedení práce, i když byly zdaněny „konečnou“ srážkovou daní. Pro tyto účely si od jednotlivých zaměstnavatelů musí vyžádat příslušná potvrzení o sražené dani, která budou přílohou DP. Jelikož Ústavní soud vrátil starobním důchodcům nárok na základní slevu na dani 24 840 Kč, bude konečná daňová povinnost pana Jiřího za rok 2014 nulová. Díky tomu představují z odměn za dohody sražené srážkové daně přeplatek na dani, o jehož vrácení může FO požádat správce daně (jinak by je započetl na úhradu roční daně podle § 36 odst. 7 ZDP).
    Ing. Martin Děrgel (I/2015)

    ZAMĚSTNANCI S LEHČÍM ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM

    Zaměstnavatel po celý rok 2014 zaměstnával dva zaměstnance s „lehčím“ zdravotním postižením – paní A.B. a pana C.D. Na pracovišti zaměstnavatele je stanovena obvyklá 40 hodinová týdenní pracovní doba (8 hodin denně), což představuje pro rok 2014 roční fond pracovní doby 2016 (252 pracovních dnů × 8 hodin). Paní A.B. pracuje u dotyčného zaměstnavatele již od roku 2012, přičemž v roce 2014 měla součet nezapočítávaných neodpracovaných časů (viz § 35 odst. 2 ZDP) celkem 80 pracovních hodin. Pan C.D. zde pracuje až od 1. 2. 2014 jen na 30 hodinovou týdenní pracovní dobu (6 hodin denně), přičemž např. kvůli dlouhodobému uvolnění pro výkon veřejné funkce neodpracoval 120 pracovních hodin.
    Jak se vypočte průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců s lehčím zdravotním postižením?
    V případě zaměstnance C.D. zaměstnavatel odečíst 22 pracovních dnů měsíce ledna, kdy nebyl u dotyčného zaměstnavatele ještě zaměstnán. Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců s „lehčím“ zdravotním postižením se vypočte takto:
    [ (252 dnů × 8 hodin – 80 hodin) + (230 dnů × 6 hodin – 120 hodin) ] / (252 dnů × 8 hodin) = [ (2016 hodin – 80 hodin) + (1380 hodin – 120 hodin) ] / 2016 hodin = [ 1936 hodin + 1260 hodin ] / 2016 hodin = 3196 hodin / 2016 hodin = 1,5853 -> po zaokrouhlení = 1,59 zaměstnance s „lehčím“ zdravotním postižením. Zaměstnavatel si tak může za dva zaměstnance s „lehčím“ zdravotním postižením uplatnit slevu na dani z příjmů za rok 2014 = 1,59 × 18 000 Kč = 28 620 Kč.
    Ing. Martin Děrgel (I/2015)



     

     
     
    P6 AKTUAL

     
    Částka číslo 6/2015 ze dne 16.1.2015
    8/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů

    Částka číslo 7/2015 ze dne 21.1.2015
    9/2015 Vyhláška o stanovení náležitostí a vzorů pověření k výkonu státního dozoru, státního odborného dozoru, vrchního státního dozoru a vrchního státního odborného dozoru v dopravě ve formě průkazu a o změně souvisejících vyhlášek

    Částka číslo 8/2015 ze dne 21.1.2015
    10/2015 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí

    Částka číslo 9/2015 ze dne 23.1.2015
    11/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 289/2007 Sb., o veterinárních a hygienických požadavcích na živočišné produkty, které nejsou upraveny přímo použitelnými předpisy Evropských společenství, ve znění vyhlášky č. 61/2009 Sb.
    12/2015 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně

    Částka číslo 10/2015 ze dne 29.1.2015
    13/2015 Sdělení Ministerstva zdravotnictví o vydání Cenového předpisu 1/2015/DZP o regulaci cen poskytovaných zdravotních služeb, stanovení maximálních cen zdravotních služeb poskytovaných zubními lékaři hrazených z veřejného zdravotního pojištění a specifických zdravotních výkonů
    14/2015 Nález Ústavního soudu ze dne 16. prosince 2014 sp. zn. Pl. ÚS 9/14 ve věci návrhu na zrušení § 158 písm. a) zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění

    Částka číslo 11/2015 ze dne 30.1.2015
    15/2015 Zákon o zrušení vojenského újezdu Brdy, o stanovení hranic vojenských újezdů, o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů (zákon o hranicích vojenských újezdů)
    16/2015 Zákon, kterým se mění zákon č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu, ve znění pozdějších předpisů
    17/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů

     

     
     
    PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

     
    UDRŽTE SI NEJLEPŠÍ ZAMĚSTNANCE

    Ekonomický rozvoj je stále na bodě mrazu a míra nezaměstnanosti se zvyšuje. Je snadné uvěřit, že zaměstnanci jsou celí šťastní, když si udrží svoji současnou práci. Ale je to velmi nebezpečný předpoklad. Úkolem manažera je vymyslet způsob, jak si udržet své nejlepší hráče. I tehdy, když je na tom firma finančně bídně.

    1. VYUŽÍVÁNÍ FLEXIBILNOSTI PRO UDRŽENÍ HVĚZD
    Braňo, manažer v konzultační firmě, byl hvězdným pracovníkem. Podle jednoho z jeho nadřízených překonal svým výkonem každého, kdo byl na tom místě předtím. Byl usilovný, se smyslem pro detaily a měl výjimečnou schopnost kreativně řešit problémy. Když firmu získala v rámci akvizice konkurence, bylo jasné, že většina propuštěných bude pocházet z manažerských míst. Braňovo místo bylo v ohrožení, protože podobné pracovní místo nebylo zřízeno ve firmě nového majitele. Ale všichni věděli, že nechtějí Braňa ztratit.

    Posadili se s ním a zeptali se ho: „Na čem ti teď nejvíc záleží?“ Řekl, že má rád svoji práci, ale v tomto bodě svého života by chtěl víc flexibilnosti v práci, aby mohl pracovat na své hudební kariéře. S touto informací přehodnotilo vedení pracovní zařazení Braňa. Byli schopni vytvořit flexibilní funkci, která vyžadovala pracovat tři dny v týdnu a zahrnovala plánování akcí, budování firemní kultury, podporování komunity zákazníků. ,br> Získal tak každý: Braňo se těšil z nové úlohy ve firmě i ze svojí rostoucí flexibilnosti. Firma si udržela vrcholového hráče a uvědomila si šetření mzdových nákladů vyplývající z Braňova částečného úvazku.


    2. POŽÁDEJTE SVÉ HVĚZDY, ABY VYUČOVALY OSTATNÍ
    Rado, zakladatel firmy specializující se na každodenní e-mailové zpravodajství nabízející hodnocení restaurací, barů a všeho, co se týká jídla – ví velmi dobře o problému odměňování hvězd bez tradičních finančních podnětů. Jeho začínající firma (Rado ji založil v říjnu 2008) nemá ty samé finanční odměny jako starší firmy.

    Rado se musel spolehnout na jiné druhy odměn, aby si přitáhl a udržel talenty. Jednou z klíčových odměn je příležitost dělat vzrušující práci a být součástí rychle se rozvíjející společnosti. „Každý se může velmi snadno přesvědčit, jak jeho každodenní úsilí přispívá k vytvoření úspěšné organizace,“ říká Rado. Firma nemá personální oddělení (je jím Rado sám) nebo nějaký oficiální proces hodnocení zaměstnanců. Místo toho Rado dělá opakovaně pohovory se svými 12 zaměstnanci podle délky působení ve firmě.


    3. CO ŘÍKAJÍ ODBORNÍCI
    Jako manažer máte za úkol vymyslet, které z možných benefitů si vaši lidé nejvíc považují. Jak zdůrazňuje Conger: „Mnoho manažerů ani neví, co mají k dispozici.“ Využívání nízkonákladových pák je vynikající způsob, jak dokázat svým hvězdám, že si jich vážíte, oceňujete jejich práci a zajímáte se o jejich pracovní postup. Boris Groysberg, profesor na Harvard Business School, navrhuje: „Najít podněty, které mají větší hodnotu pro jednotlivce, než jsou náklady na ně pro firmu.“

    Tipy, které můžete využít v případě, že váš rozpočet je tento rok zase o něco tenčí.
  • Ocenění za dobrou práci. Je to jedno z finančně nejméně náročných a bohužel nejvíc podceňovaných prostředků, které mohou manažeři využívat. Conger říká: „Téměř ve všech firmách je zaznamenán deficit ocenění pracovního přínosu zaměstnanců.“ Vyjádříte vděčnost za práci, která je za hranicemi běžného standardu. Buďte konkrétní.
  • Projekty a úkoly, které jsou výzvami. Abyste si udrželi neustálý zájem vynikajícího pracovníka o práci, dejte mu příležitost projevit se na novém projektu nebo na úkolu, díky nimž si vybuduje své dovednosti a vznikne mu možnost zazářit. Může to být týmový projekt, který dá dohromady vaši hvězdu s dalšími hvězdami z jiných oddělení nebo s jinými funkcemi. Anebo to může být sólo projekt, čímž ukážete svoji víru v jeho schopnosti.
  • Když přemýšlíte nad projekty, které byste mohli zadat, ptejte se sám sebe, které z vašich projektů jsou nejzajímavější a nejvíc vás naplňují.

    4. MĚJTE ZNEPOKOJENÍ A FRUSTRACI PODŘÍZENÝCH POD KONTROLOU

    Když jsou bonusy zrušeny a mzdy zmraženy, je nevyhnutelné, že někteří vynikající zaměstnanci začnou pociťovat frustraci a znepokojení nad vlastní budoucností v dané firmě. Vaším úkolem coby manažera je odpovídat na tyto negativní pocity. Pokud čelíte hvězdě, která ztratila odvahu, Conger navrhuje využít sebe sama jako vzor. „Zeptejte se sám sebe, proč zůstáváte ve firmě. A podělte se se svými závěry se svojí hvězdou.“

    5. HODNĚ KOMUNIKOVAT
    Zásadní je otevřená komunikace s vaší hvězdou. V těžkých dobách by měli manažeři mnohem víc komunikovat, aby pomohli zmenšit strach a úzkost. Buďte upřímní při popisu současné situace firmy a jejích výhledech do budoucnosti. Groysberg říká: „Čím víc informací budete dávat, tím víc získáte.“ Ale buďte opatrní, abyste neslibovali, co nebudete moci splnit. Jak tvrdí Conger: „Lidé mají velmi dobrou paměť. Jasně se vyjádřete, proč je hvězda potřebná ve vaší firmě. Popište cestičku do budoucnosti realisticky a buďte upřímní, co se týká budoucích problémů.“

    6. NA FIREMNÍ KULTUŘE ZÁLEŽÍ VÍC NEŽ KDYKOLI PŘEDTÍM
    Silná firemní kultura je velmi nápomocná při udržení hvězd. Groysberg říká, že firmy by se měly zaměřit na „vybudování silné firemní kultury oproti národu svobodných agentů“, aby vynikající zaměstnanci byli více méně nuceni zůstat hlavně tehdy, když má firma problémy. Insitut SAS, soukromá softwarová firma se sídlem v Cary, North Carolina, měla dlouho problémy, co se týká udržení a motivace zaměstnanců.

    Zpracovala – red – podle: www.hbr.com

     

     
     
    CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

     
    Termíny pro praxi v únoru 2015

    2. února
    Pondělí (za sobotu 31. 1.)
    Daně z příjmů - plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v prosinci 2014 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
    (§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Odvod zajištění daně sraženého v prosinci 2014 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
    (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Daně z příjmů - poplatník Podání žádosti o stanovení daně paušální částkou na zdaňovací období roku 2015
    (§ 7a odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    DPH Oznámení finančnímu úřadu dobrovolné změny zdaňovacího období z měsíčního na čtvrtletní od 1. 1. 2015 u plátců s obratem do 10 mil. (není-li nespolehlivý ani člen skupiny)
    (§ 99a zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Silniční daň Podání přiznání k dani silniční za zdaňovací období 2014 a odvod příp. doplatku daně
    (§ 15 odst. 1 a 2 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
    Daň z nemovitých věcí Podání přiznání k dani z nemovitých věcí na zdaňovací období roku 2015, pokud nebylo v minulosti podáno a nastaly změny rozhodné pro vyměření daně nebo se změnil poplatník
    (§ 13a odst. 1 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
    Oznámení o tom, že osoba ztratila postavení poplatníka daně z nemovitých věcí proto, že v průběhu roku 2014 změnila vlastnická nebo jiná práva, anebo nemovité věci zanikly
    (§ 13a odst. 9 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
    Zákonné pojištění úrazu Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za I. čtvrtletí 2015 (§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)
    9. února
    Pondělí (za neděli 8. 2.)
    Zdravotní pojištění – OSVČ Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za leden 2015
    (§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    16. února
    Pondělí (za neděli 15. 2.)
    Daně z příjmů – zaměstnanec Podpis prohlášení poplatníka ke snížení záloh na daň z mezd za rok 2014 a na rok 2015
    (§ 38k odst. 4 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Žádost o roční zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění za rok 2014
    (§ 38ch odst. 1 až 3, § 38k odst. 5 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    „Invalidní daň“ Zaměstnavatel s více než 25 zaměstnanci oznámí úřadu práce plnění povinného podílu (4 %) zaměstnání osob se zdravotním postižením za rok 2014, příp. i zaplatí náhradní odvod
    (§ 81 až 83 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti)
    20. února
    Pátek
    Daň z příjmů – zaměstnavatel Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za leden 2015
    (§ 38h odst. 10 zákona č. č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Sociální pojištění – OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za leden 2015
    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za leden 2015
    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za leden 2015
    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za leden 2015
    (§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za leden 2015
    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za leden 2015
    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Důchodové spoření – zaměstnavatel Odvod záloh na důchodové spoření zaměstnanců zapojených do spoření za leden 2015
    (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
    (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání hlášení k záloze na pojistné na důchodové spoření za leden 2015
    (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
    (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Název krajiny Název měny Měna 13.1. 14.1. 15.1. 16.1. 19.1. 20.1. 21.1. 22.1. 23.1. 26.1. 27.1. 28.1. 29.1.
    Austrálie dolar AUD 19,514 19,677 19,507 19,691 19,682 19,727 19,713 19,803 19,513 19,653 19,511 19,578 19,558
    Brazílie real BRL 9,026 9,123 9,134 9,121 9,156 9,147 9,169 9,271 9,32 9,584 9,51 9,52 9,505
    Bulharsko lev BGN 14,464 14,526 14,432 14,237 14,207 14,252 14,238 14,288 14,265 14,23 14,19 14,249 14,235
    Čína renminbi CNY 3,864 3,891 3,87 3,844 3,863 3,862 3,87 3,881 3,868 3,992 3,947 3,947 3,928
    Dánsko koruna DKK 3,803 3,819 3,795 3,745 3,738 3,75 3,745 3,758 3,747 3,739 3,728 3,741 3,74
    EMU euro EUR 28,29 28,41 28,23 27,84 27,79 27,88 27,845 27,945 27,9 27,835 27,755 27,865 27,84
    Filipíny peso PHP 53,339 53,888 53,724 53,39 53,753 53,881 53,945 54,307 54,301 56,402 55,983 55,909 55,627
    Hongkong dolar HKD 3,091 3,11 3,092 3,068 3,093 3,098 3,102 3,109 3,097 3,207 3,183 3,179 3,166
    Chorvatsko kuna HRK 3,684 3,698 3,674 3,621 3,613 3,625 3,616 3,626 3,625 3,613 3,604 3,623 3,62
    Indie rupie INR 38,558 38,853 38,581 38,322 38,753 38,947 38,97 39,127 38,98 40,409 40,117 40,165 39,999
    Indonesie rupie IDR 1,902 1,914 1,901 1,894 1,905 1,903 1,911 1,931 1,923 1,993 1,973 1,975 1,966
    Japonsko jen JPY 20,127 20,359 20,532 20,401 20,578 20,451 20,268 20,538 20,412 21,068 20,859 20,937 20,819
    Jihoafrická rep. rand ZAR 2,079 2,097 2,085 2,077 2,073 2,061 2,069 2,088 2,092 2,167 2,15 2,126 2,122
    Jižní Korea won KRW 2,208 2,227 2,21 2,206 2,225 2,225 2,211 2,227 2,216 2,303 2,28 2,285 2,26
    Kanada dolar CAD 20,142 20,15 20,036 20,099 19,923 20,038 20,018 19,964 19,446 19,973 19,812 19,78 19,76
    Maďarsko forint HUF 8,893 8,926 8,826 8,635 8,678 8,748 8,77 8,86 8,842 8,953 8,935 8,927 8,921
    Malajsie ringgit MYR 6,719 6,71 6,671 6,674 6,738 6,724 6,652 6,67 6,668 6,902 6,82 6,844 6,783
    Mexiko peso MXN 1,635 1,65 1,64 1,645 1,637 1,642 1,645 1,65 1,635 1,688 1,685 1,687 1,678
    MMF SDR XDR 34,238 34,454 34,268 33,951 34,107 34,162 34,149 34,239 34,175 34,834 34,646 34,668 34,649
    Norsko koruna NOK 3,099 3,116 3,117 3,124 3,158 3,157 3,164 3,167 3,157 3,197 3,176 3,162 3,164
    Nový Zéland dolar NZD 18,582 18,674 18,514 18,706 18,683 18,687 18,544 18,479 18,184 18,52 18,338 18,333 18,367
    Polsko zlotý PLN 6,615 6,634 6,586 6,474 6,435 6,46 6,437 6,49 6,489 6,583 6,583 6,588 6,572
    Rumunsko nové leu RON 6,31 6,331 6,283 6,188 6,164 6,192 6,175 6,198 6,197 6,2 6,203 6,235 6,25
    Rusko rubl RUB 38,27 36,46 36,252 36,846 36,739 37,139 36,934 36,707 37,286 38,537 37,577 36,342 36,19
    Singapur dolar SGD 17,93 18,063 17,953 17,989 18,089 18,037 17,962 18,076 18,023 18,483 18,364 18,37 18,144
    Švédsko koruna SEK 2,965 3,004 2,971 2,942 2,954 2,965 2,952 2,965 2,955 2,983 2,964 2,993 2,998
    Švýcarsko frank CHF 23,556 23,657 23,507 27,078 27,468 27,515 27,587 27,952 28,056 28,346 27,713 27,402 27,179
    Thajsko baht THB 72,865 73,4 73,138 72,663 73,525 73,688 73,589 74,03 73,729 76,232 75,752 75,708 75,423
    Turecko nová lira TRY 10,447 10,571 10,476 10,426 10,339 10,271 10,313 10,297 10,282 10,574 10,456 10,408 10,334
    USA dolar USD 23,965 24,112 23,975 23,783 23,977 24,015 24,049 24,104 24,013 24,859 24,68 24,643 24,543
    Velká Británie libra GBP 36,308 36,58 36,409 36,284 36,383 36,374 36,457 36,434 36,492 37,241 37,054 37,292 37,29
    Izrael šekel ILS 6,059 6,111 6,096 6,101 6,119 6,109 6,127 6,133 6,106 6,219 6,175 6,192 6,22

     

     
     
    NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

     
    Poradce, měsíčník č. 7/2015 (I/2015)
    • Daň z přidané hodnoty s komentářemIng. Václav Benda
    • Srážková daň u AH a podání DaP 2014 (poprvé a naposled)Ing. Ivan Macháček

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Novela prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví - Ing. Vladimír Hruška
    • Sleva za umístění dítěte - Ing. Eva Sedláková
    • Přiznání k dani z nemovitostí - Ing. Anna Teklá
    • Řešení změny uplatnění výdajů u podnikatele v DaP 2014 - Ing. Ivan Macháček
    • Účetní závěrka za rok 2014 - Ing. Vladimír Hruška
    • Novela DPH – změny - Ing. Václav Benda
    • Služební zákon – nový zákon - JUDr. Jana Drexlerová

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 2/2015 (I/2015)
    • Zákon o daních z příjmů po novele v příkladech - Ing. Eva Sedláková
    • Zákon o DPH od 1. 1. 2015 - Ing. Václav Benda

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Daňová přiznání při souběhu zaměstnání - Ing. Martin Děgel
    • Opravné prostředky ve věcech důchodového pojištění - JUDr. Jana Drexlerová
    • Zaměstnávání cizinců – změny - Mgr. Olga Bičáková
    • Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2014 - Ing. Eva Sedláková
    • Zápočet bezpečnostních přestávek do pracovní doby - JUDr. Ladislav Jouza
    • Podpora v nezaměstnanosti - JUDr. Jana Drexlerová
    • Dohoda o srážkách ze mzdy podle NOZ - Richard W. Fetter

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Změny v zákoně o sociálních službách - JUDr. Eva Dandová
    • Čas a lhůty podle NOZ - JUDr. Ladislav Jouza
    • Působnost inspektorátů práce (2.)JUDr. Jana Drexlerová
    • Zdravotní pojištění – změnyIng. Antonín Daněk

    1000 řešení – měsíčník č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Daňová přiznání k dani z příjmů FO a PO - Ing. Ivan Macháček
    • Daně z příjmů
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

    Monotematiky:

    Daňové a nedaňové výdaje 2015 (II/2015)Ing. Eva Sedláková
    • daňově uznatelné výdaje
    • nedaňové výdaje

    Vzory smluv dle NOZ (IX/2014)
    • Komentované vzory smluv podle nového občanského zákoníkuLukáš a Vladimír Hruškovi

    Vzory smluv dle zákoníku práce (XII/2014)
    • Komentované vzory smluv podle zákoníku práceJUDr. Ladislav Jouza

    Účetní závěrka podnikatelů za rok 2014 (XII/2014)Ing. Jiří Koch
    • účetní zásady,
    • účetní knihy,
    • inventarizace
    • účetní závěrka

    Příručka mzdové účetní (XII/2014)Ing. Luděk Pelcl
    • odměňování, minimální mzda
    • zdravotní a sociální pojištění
    • daňové zvýhodnění, slevy na dani
    • minimální vyměřovací základ

    Roční zúčtování příjmů za rok 2014 (XII/2014)Ing. Martin Děrgel
    • ze závislé činnosti,
    • z funkčních požitků,
    • roční zúčtování záloh

    Pomocník mzdové účetní (I/2015)Ing. Miroslav Bulla
    • nemocenské pojištění,
    • přídavky na dítě,
    • cestovní náhrady
    • mzdy a platy

    Daňová přiznání za rok 2014 (I/2015) – Ing. Kateřina Illetško, Ing. Martin Děrgel
    • fyzické osoby
    • právnické osoby
    • vzory podání
    • vyplnění tiskopisy

    PŘIPRAVUJEME

    Poradce, měsíčník č. 8-9/2015 (II/2015)
    • Yákon o dani z příjmů s komentářemIng. Václav Benda

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 4/2015 (II/2015)
    • Paušální výdej počínaje r. 2015 - Ing. Eva Sedláková
    • Příjmy ze zahraničí v přiznání DPFO 2014 - Ing. Martin Děrgel
    • Novela zákona o DPH - Ing. Zdeněk Kuneš
    • Oprava základu dané a výše daně v roce 2015 - Ing. Václav Benda

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 3-4/2015 (II/2015)
    • Novelizace zákona o DPH od 1. 1. 2015 - Ing. Václav Benda

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 4/2015 (II/2015)
    • Bezúročné zápůjčky - nově - Ing. Ivan Macháček
    • Komplikované případy z personální činnosti - JUDr. Ladislav Jouza
    • Naturální mzda verzus nepěněžní bendit - Ing. Martin Děrgel

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 4/2015 (II/2015)
    • Klady a zápory pružní pracovní doby - JUDr. Eva Dandová
    • Obec vydává právní předpisy - Ing. Karel Janda
    • Jak stanovit nezaopatřenost dítětě?JUDr. Jana Drexlerová

    1000 řešení – měsíčník č. 4/2015 (II/2015)
    • ZDP od 1. ledna 2015 - Ing. Eva Sedláková
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Příručka mzdové účetní
    Přehled změn v zákoně o daních z příjmů, sazeb, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti mezd a platů, jejich zdanění, odvodů na zdravotní a sociální pojištění ...
    Jde o údaje, které používají mzdové účetní a personalisté při své každodennípráci. Jaké změny nastaly v práci mzdových účetních v tomto roce? Čtěte v příspěvcích od odborníků.
    Balíček Příručka mzdové účetní je nenahraditelnou a neocenitelnou pomůckou pro mzdové účetní, manažery, zaměstnavatele, personalisty.

    • Příručka mzdové účetní - monotematika (obsahuje až 322 praktických příkladů)
      /A5, str. 320/
    • Roční zúčtování příjmů - monotematika
      /A5, str. 64/
    • PaM 1/2015 - Příplatky ke mzdě v roce 2015 - příspěvek
      /A4, str. 80/
    • DÚVaP 11/2014 - Zvýšení minimální mzdy a zdravotní pojištění - příspěvek
      /A5, str.152/

    Cena balíčku je 541 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 379 Kč.
    Ušetříte 162 Kč.

    Daňová přiznání FO a PO za rok 2014 (2.)
    Čas podání daňových přiznání je tady. Oproti loňskému roku nastaly mnohé změny. Od základu daně lze odečíst úroky z úvěru, příspěvky na penzijní a životní pojištění ... Lze také uplatnit slevy na poplatníka, na manžela, studenta nebo za umístění dítěte.
    Podrobněji již v publikacích našeho balíčku, který je určen pro fyzické osoby, právnické osoby, účetní, daňové poplatníky, daňové poradce, podnikatele, živnostníky, auditory, OSVČ ...

    • DÚVaP 1/2015 - Odpočty a slevy na dani v daňovém přiznání za rok 2014 - příspěvek
      /A5, str. 184/
    • Poradce 6/2015 – Nová úprava práva stavby v účetnictví - příspěvek
      /A5, str. 288/
    • Daňová přiznání FO a PO za rok 2014 (monotematika) - příspěvek
      /A5, str. 128/
    • Roční zúčtování příjmů (monotematika) - příspěvek
      /A5, str. 80/

    Cena balíčku je 424 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 280 Kč.
    Ušetříte 144 Kč.

    Konec roku v účetnictví
    Blíží se ukončení účetního roku, který pro převažující účetní jednotky představuje povinnost nejen sestavit řádnou účetní závěrku. Účetní závěrce předchází inventarizace majetku a závazků. Jaké další povinnosti čekají účetní jednotky? Jaké změny nastaly v účetní závěrce oproti minulému roku?
    Balíček našich publikací je určen daňovým poradcům, podnikatelům, živnostníkům, OSVČ, ekonomům, ale především účetním.

    • Poradce 6/2015 - Účetní závěrka – změna prováděcí vyhlášky - příspěvek
      /A5, str. 288/
    • Účetní závěrka podnikatelů za rok 2014 - monotematika
      /A5, str. 192/
    • 1 000 řešení 12/2014 - praktické příklady k účetní závěrce
      /A5, str. 104/
    • Aktualizace I/4 - České účetní standardy
      /A5, str. 56/

    Cena balíčku je 321 Kč.
    Cena balíčku s 20 % slevou je 257 Kč.
    Ušetříte 64 Kč.

    Nevyčerpaná dovolená za rok 2014
    Nestihli jste vy nebo vaši zaměstnanci letos dovolenou? Nevadí, nepřijdete o ni ani vy ani zaměstnanci. Nevyčerpaná dovolená nepropadá, lze ji převést k čerpání do příštího roku. Pokud nebude zaměstnanci zaměstnavatelem určena ani do 30. 6. 2015, určí si termín dokonce sám zaměstnanec. Balíček objasní problémy kolem nevyčerpané dovolené všem zaměstnavatelům, zaměstnancům, mzdovým účetním, personalistům ...

    • PVS 12-13/2015 (2014) - Dovolená za rok 2015 - příspěvek
      /A4, str. 120/
    • PaM 1/2015 - Nevyčerpaná dovolená 2014 - převod - příspěvek
      /A4, str. 80/
    • 1 000 řešení 1/2015 - Nevyčerpaná dovolená - příklady
      /A5, str. 96/

    Cena balíčku je 628 Kč.
    Cena balíčku se 60 % slevou je 251 Kč.
    Ušetříte 377 Kč.

    Vnitropodnikové směrnice po novelách zákonů
    Vyhotovování vnitropodnikových směrnic nepatří mezi oblíbené činnosti. Povinnost jejich vypracování však vyplývá z legislativních norem. Měly by být každoročně revidovány či alespoň kontrolovány. Směrnice nejenže slouží ke splnění pracovních povinností, ale majitel či management firmy může správně formulovanou směrnicí prosadit své cíle a záměry. Jak zasáhly novely zákonů platné od začátku roku tvorbu vnitropodnikových směrnic?
    Najdete v publikacích v našem balíčku, který je určen managerům, podnikatelům, účetním jednotkám, zaměstnavatelům ....

    • DÚVaP 3-4/2015 - Vnitropodnikové směrnice pro podnikatele - příspěvek
      /A5, str. 250/
    • PVS 2-3/2014 - Kolektivní smlouvy a vnitřní předpisy zaměstnavatele ve světle novely ZP - příspěvek
      /A4, str. 120/
    • Občanský zákoník II. část - zákon s komentářem
      /A5, str. 320/

    Cena balíčku je 640 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 320 Kč.
    Ušetříte 320 Kč.



    Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page