Em@ilové noviny

P O R A D C E

e-m@ilové noviny

č. 20/2010

24. 9. 2010

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual v legislativě 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 Kostka ze Sbírky zákonů 
 Řekli moudří 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 
Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin) s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

     V dnešních em@ilových novinách jsou rubriky Téma novin a Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají věnované Automobilu v podnikání, snad nejčastěji používané věci.
     Kromě pravidelných rubrik přicházíme i s novinkou - Kostka ze Sbírky zákonů, která blíže popisuje změny v legislativě. V prvních částech tohoto seriálu uvedeme měsíce červen, červenec a srpen, v každých následujících novinách a během roku se s vždy setkáme jednou v měsíci.
     Tešíme se na další setkání a děkujeme za podnětné připomínky, které nám pomáhají vylepšovat naše služby pro vás.

Denisa Orlická
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz
V tomto čísle najdete:

 

 
 
AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ - téma novin

 
AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ Z HLEDISKA DANĚ Z PŘÍJMŮ

K nejčastěji používaným movitým věcem každého podnikajícího subjektu patří beze sporu dopravní prostředek a výpočetní technika. Jelikož použití automobilu může mít několik různých variant, které mají rozdílný daňový dopad z hlediska daně z příjmů, budeme se v následujícím textu zabývat nejen automobilem zahrnutým do obchodního majetku, ale také automobilem pořízeným na leasing, dále automobilem ve sdružení, automobilem, který v obchodním majetku zahrnut není, a také se zmíníme o použití automobilu zaměstnance a automobilu manžela. Na závěr se pak podíváme na možnosti uplatnění výdajového paušálu na dopravu.

AUTOMOBIL V OBCHODNÍM MAJETKU
Zákon o daních z příjmů (ZDP) definuje obchodní majetek pro účely daně z příjmů fyzických osob v § 4 odst. 4 jako "souhrn majetkových hodnot (věcí, pohledávek a jiných práv a penězi ocenitelných jiných hodnot), které jsou ve vlastnictví poplatníka a o kterých bylo nebo je účtováno anebo jsou nebo byly uvedeny v evidenci majetku a závazků pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů (daňové evidenci)".
Dnem vyřazení majetku z obchodního majetku se pak rozumí den, kdy poplatník o tomto majetku naposledy účtoval nebo jej naposledy uváděl v daňové evidenci.
Pro právnické osoby není obchodní majetek v ZDP žádným speciálním ustanovením vymezen, a proto se pro tyto účely použije § 6 obchodního zákoníku, podle něhož se za obchodní majetek právnické osoby považuje veškerý její majetek.
Z uvedeného tedy vyplývá, že právnická osoba nemůže vlastnit žádný majetek, který by nebyl součástí jejího obchodního majetku.
V souvislosti s používáním vozidla v obchodním majetku, se můžeme setkat s těmito nejběžnějšími výdaji (náklady):
  • odpisy,
  • spotřeba pohonných hmot, oleje a dalších provozních kapalin,
  • výdaje na opravy a údržbu včetně technických prohlídek a měření emisí,
  • vybavení vozidla (zimní pneumatiky, sněhové řetězy, tažné zařízení apod.),
  • pojištění vozidla, a to jak povinné ručení, tak pojištění havarijní,
  • dálniční známka, parkovací poplatky, apod.,
  • silniční daň.

OBECNÉ PODMÍNKY DAŇOVÉ UZNATELNOSTI
Aby mohly být výše uvedené výdaje (náklady) považovány za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, musí být splněny obecné podmínky daňové uznatelnosti, a to:
  • musí být prokazatelné, že uvedené výdaje skutečně vznikly,
  • musí být prokazatelné, že výdaje vznikly v souvislosti s dosažením, zajištěním a udržením zdanitelných příjmů,
  • výdaje musí být zachyceny v daňové evidenci u osoby, která nevede účetnictví, a v případě účetní jednotky pak musí být zachyceny v účetnictví v souladu s platnými účetními předpisy,
  • výdaj nesmí být vyloučen z daňově uznatelných výdajů ZDP ani jiným předpisem.
K prokázání těchto výdajů mohou sloužit doklady o pořízení automobilu a jeho zařazení do příslušné odpisové skupiny, doklady o nákupu PHM, případně další doklady prokazující vznik příslušného výdaje a podobně.
Pokud jde o daňovou evidenci, kterou upravuje § 7b ZDP, je nutné, aby zde byly zachyceny výdaje v příslušném zdaňovacím období, ve kterém skutečně vznikly.

Technické zhodnocení vozidla
V případě, že dojde k technickému zhodnocení vozidla v souladu § 33 ZDP, zvyšuje hodnota technického zhodnocení vstupní cenu a zároveň zůstatkovou cenu vozidla v tom zdaňovacím období, kdy je technické zhodnocení dokončeno a uvedeno do stavu způsobilého obvyklému užívání. Poplatník pak pokračuje v odpisování s použitím roční odpisové sazby pro zvýšenou vstupní cenu v případě rovnoměrného odpisování a v případě zrychleného odpisování použije příslušný koeficient pro zvýšenou zůstatkovou cenu.

Kniha jízd
K prokázání výdajů vynaložených na pohonné hmoty slouží kniha jízd, přičemž správce daně může v odůvodněných případech stanovit poplatníkovi i jiný způsob prokazování těchto výdajů. Podle pokynu D-300 musí evidence jízd obsahovat minimálně tyto údaje:
  • datum jízdy,
  • cíl jízdy,
  • účel jízdy,
  • ujeté km,
  • typ vozidla,
  • registrační značku,
  • stav ujetých km k 1. 1. (případně k datu zahájení činnosti nebo zahájení používání vozidla) a k 31. 12. kalendářního roku (případně k datu ukončení činnosti nebo ukončení používání vozidla).

Pokud je vozidlo použito k soukromým účelům, není nutno u těchto cest odpisové skupiny maximální roční odpisové sazby.

(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 2/2011 od autora Ing. Jiřího Nigrina)

PRODEJ OSOBNÍHO AUTOMOBILU

Jaké je daňové řešení prodeje osobního automobilu u fyzické osoby z hlediska daně z příjmů v případě, kdy osobní automobil je nebo byl zařazen v obchodním majetku poplatníka? Jaké je daňové řešení, když se jedná o soukromý osobní automobil, který nebyl zařazen v obchodním majetku poplatníka?

OBCHODNÍ MAJETEK
řeší § 4 odst. 4 ZDP. Obchodním majetkem se u FO rozumí souhrn majetkových hodnot (věcí, pohledávek a jiných práv a penězi ocenitelných jiných hodnot), které jsou ve vlastnictví poplatníka a o kterých bylo nebo je účtováno (u poplatníka, který vede účetnictví) anebo jsou nebo byly v evidenci majetku a závazků pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů (u poplatníka, který vede daňovou evidenci).
Z výše uvedeného vyplývá, že pořízený osobní automobil lze do obchodního majetku zahrnout pouze při vedení DE anebo při vedení účetnictví. Pokud poplatník zakoupí osobní automobil pro účely podnikání ve zdaňovacím období, kdy uplatňuje paušální výdaje, nemůže tento hmotný majetek vložit do svého obchodního majetku, protože obchodní majetek při vedení paušálních výdajů u poplatníka neexistuje.

DNEM VYŘAZENÍ MAJETKU Z OBCHODNÍHO MAJETKU POPLATNÍKA
se rozumí den, kdy poplatník o tomto majetku naposledy účtoval nebo jej naposledy uváděl v DE. Datum přechodu z uplatňování výdajů v prokazatelné výši na uplatňování výdajů procentem z příjmů je u poplatníka, který dosud vedl daňovou evidenci, i datem vyřazení majetku z obchodního majetku.
Poplatník - FO se může kdykoliv rozhodnout a majetek vyřadit z obchodního majetku pro své osobní potřeby, záleží vždy na jeho svobodném rozhodnutí. V případě vyřazení hmotného majetku z obchodního majetku v průběhu zdaňovacího období, může poplatník zahrnout do daňových výdajů polovinu roční výše daňových odpisů. U neodepsaného majetku však nemůže poplatník při jeho vyřazení z obchodního majetku do osobního užívání uplatnit zůstatkovou cenu do daňových výdajů. Při vyřazení majetku z obchodního majetku do osobního užívání nevzniká podnikateli žádný zdanitelný příjem.

PŘÍJEM Z PRODEJE AUTOMOBILU ZAHRNUTÉHO V OBCHODNÍM MAJETKU
je zahrnut do dílčího základu daně dle § 7 ZDP. Daňově uznatelným výdajem je ve zdaňovacím obdobím, kdy dochází k prodeji osobního automobilu, polovina roční výše daňového odpisu a daňová zůstatková cena automobilu. Daňově uznatelnými výdaji jsou dále výdaje související s prodejem vozidla (např. inzerce, znalecký posudek, sepsání kupní smlouvy právníkem, poplatky za převod vozidla apod). Z prodeje vozidla zařazeného v obchodním majetku může vzniknout i daňově uznatelná ztráta. Rozdíl příjmů a daňově uznatelných výdajů vstupuje do částky pro výpočet vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a na všeobecné zdravotní pojištění.
Specifickou otázkou je prodej osobního automobilu v případě, že poplatník uplatňuje paušální výdaje dle § 7 odst. 7 ZDP. Pokud poplatník uplatňuje paušální výdaje a nevede účetnictví, nemá obchodní majetek. Dnem vyřazení z obchodního majetku je den přechodu z daňové evidence na uplatnění paušálních výdajů. V případě prodeje osobního automobilu bude příjem zdaňován nikoliv podle § 7, ale podle § 10 ZDP jako ostatní příjem.
Jiná situace bude u poplatníka, který sice uplatňuje paušální výdaje, ale vede účetnictví. U tohoto poplatníka je zařazen i nadále osobní automobil v obchodním majetku, protože je o něm účtováno. V případě prodeje vozidla ve zdaňovacím období, kdy uplatňuje poplatník paušální výdaje a vede účetnictví, bude příjem z prodeje zahrnut jako příjem zdaňovaný podle § 7 ZDP. Nelze však jako daňový výdaj uplatnit ani odpis vozidla ani daňovou zůstatkovou cenu, protože obě položky jsou součástí paušálních výdajů.

(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 10/2010 od autora Ing. Ivana Macháčka)

VYPŮJČENÝ AUTOMOBIL

K VYPŮJČENÍ VOZIDLA DOCHÁZÍ
smlouvou o výpůjčce mezi půjčitelem a vypůjčitelem podle § 659 až § 662 občanského zákoníku. Půjčitel poskytuje vozidlo vypůjčiteli (uživateli vypůjčené věci) na dohodnutou dobu k bezplatnému užívání.
Půjčitelem může být fyzická i právnická osoba. Bývá jím zpravidla vlastník automobilu, vlastnický vztah však není podmínkou uzavření smlouvy o výpůjčce. V roli půjčitele může být i nájemce automobilu, ať v systému finančního leasingu, nebo v systému operativního pronájmu.
Výpůjčka a půjčka není totéž,
jsou to rozdílné právní vztahy občanským zákoníkem samostatně upravené. Předmětem výpůjčky je vždy věc individuálně určená, po ukončení doby výpůjčky musí být bez porušení své podstaty vrácena půjčiteli. Předmětem půjčky je vždy věc druhově určená, přičemž věcí se rozumí i peníze. Půjčená věc zpravidla bývá věřitelem spotřebována. Po uplynutí sjednané doby dlužník vrací věřiteli zpravidla jinou věc, ale stejného druhu a stejné hodnoty.
Základním znakem výpůjčky je její bezplatnost. Půjčka může být též bezplatná, častěji však bývá úplatná.
Při peněžité půjčce lze dohodnout úrok.
Výpůjčka je bezplatným dočasným převodem práva
užívání věci. Převzetí jakékoliv úhrady, i v nepeněžní formě, mění výpůjční vztah na vztah nájemní.
Součástí smlouvy o výpůjčce automobilu může být ujednání o náhradě jeho běžného opotřebení. Tento postup se zpravidla zvolí při dlouhodobějším trvání výpůjčky. Skrývá však v sobě potenciální nebezpečí.
Pokud by náhrada běžného opotřebení podstatně převyšovala hodnotu tohoto opotřebení, jednalo by se o zastření skutečného právního stavu jiným stavem formálně právním. Dohoda o náhradě běžného opotřebení vozidla by zastírala nájemní smlouvu. Důsledkem by pak byla neplatnost simulovaného právního úkonu, tj. smlouvy o výpůjčce, a vztah by získal povahu nájmu.

SMLOUVA O VÝPŮJČCE
nemá předepsánu písemnou formu, plně postačuje ústní dohoda mezi smluvními stranami. Písemná smlouva má však jednoznačnější a tím vyšší důkazní schopnost. Součástí smlouvy je i stanovení způsobu krytí nákladů souvisejících s provozem a užíváním věci, která je předmětem výpůjčky. Zpravidla tyto náklady nese na svůj vrub vypůjčitel.
Půjčitel je povinen předat vypůjčiteli vozidlo ve stavu způsobilém k řádnému užívání (§ 660 občanského zákoníku). Současně je povinen seznámit vypůjčitele se způsobem ovládání vozidla a zvláštnostmi jeho provozu. Vypůjčitel je oprávněn k používání vypůjčeného vozidla v souladu s účelem, který byl ve smlouvě sjednán nebo k němuž je svým druhem určen (§ 661 odst. 1 občanského zákoníku). Je povinen chránit vozidlo před poškozením, ztrátou a zničením. Vypůjčitel je oprávněn k přenechání vypůjčeného vozidla k užívání jiné osobě jen tehdy, když to je ve smlouvě o výpůjčce výslovně uvedeno (§ 661 odst. 2 občanského zákoníku).

(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PVS 10/2010 od autora Ing. Karla Jandy)

LÉKÁRNIČKA NOVĚ

Zdánlivá maličkost, jakou je autolékárnička, se v těchto měsících nutně stává místem pozornosti všech motoristů. Přičinili se o to legislativci, kteří další novelou upřesnili její obsah. Důvodem zvýšeného zájmu všech provozovatelů silničních motorových vozidel o to, zda mají autolékárničku v pořádku, by ale neměla být jen obava, zda jejich autolékárnička úspěšně obstojí při silniční kontrole, ale skutečnost, že kvalita jejího obsahu a dovednost jejího využití může rozhodovat o záchraně života.
Každý řidič automobilu s sebou autolékárničku vozí. Zvykli si na ni i řidiči motocyklů. Mnozí měli a mají to štěstí, že ji nikdy neotevřeli. Někteří možná ani neví, co se v obalu autolékárničky nachází.
Přítomnost lékárničky ve vozidle a její obsah bývají součástí silniční kontroly příslušníky Policie České republiky. Po 1. lednu 2011 se lékárnička bude těšit jejich zvýšené pozornosti.

LÉKÁRNIČKA
Podle § 75 odst. 1 zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (zákona č. 56/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů) je lékárnička součástí výbavy silničního motorového vozidla. Patří do té části výbavy silničních motorových a přípojných vozidel, která je povinná (§ 32 odst. 6 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů - dále jen "vyhláška o technické způsobilosti vozidel").

ÚČEL LÉKÁRNIČKY
Účelem lékárničky je umožnit poskytnutí první pomoci osobám postiženým úrazem při dopravní nehodě nebo při jiné podobné události. Jde o zdravotnické úkony, k nimž je oprávněn a které zvládne i laik. Vůbec není účelem lékárničky umožnit léčení onemocnění nebo ulevovat od bolestí. Slouží jen pro poskytnutí první pomoci. Je určena pro poskytnutí zdravotnické první pomoci kterémukoli z účastníků silničního provozu. Vyplývá to z povinnosti každého občana poskytnout první pomoc každému, kdo se dostal do ohrožení zdraví nebo ohrožení života jakýmkoli úrazem.
Označení "lékárnička" neodpovídá plně jejímu poslání ani jejímu obsahu. Běžně se lékárnička chápe jako místo pro uložení léků a léčiv. V lékárničce, která je povinnou výbavou silničního motorového vozidla, nejsou uloženy žádné léky ani žádná léčiva. Obsahuje jen zdravotnický materiál a zdravotnické pomůcky. Označení "lékárnička" je již jen označením vyplývajícím z tradice.

LÉKÁRNIČKA JE POVINNOU VÝBAVOU
silničních motorových vozidel (§ 32 odst. 6 vyhlášky o technické způsobilosti vozidel). Je povinností provozovatele vozidla zajistit vybavení vozidla lékárničkou. Její obsah musí udržovat v souladu s aktuálně platnými právními ustanoveními. Je odpovědný i za funkčnost a zdravotní nezávadnost zdravotnických prostředků v lékárničce obsažených.

Záchranka     155
Policie     158
Hasiči     150
Tísňové volání     112

Lékárničkou nemusí být vybavena vozidla vyčerpávajícím způsobem uvedená v § 32 odst. 6 vyhlášky o technické způsobilosti vozidel. Jde o tato vozidla:
  • moped,
  • motokolo,
  • jednonápravový traktor s přívěsem,
  • motorový vozík.
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 2/2010 od autora Ing. Karla Jandy)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATIVĚ

 
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME:

Částka 99, rozeslána dne 20. září 2010
266. Nařízení vlády o převodu některých archiválií ve vlastnictví České republiky do zahraničí
267. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 335/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů
268. Vyhláška, kterou se zrušuje směrnice Ministerstva zdravotnictví České socialistické republiky č. 18/1982 Věstníku MZ ČSR o podmínkách pro umělé oplodnění
269. Nález Ústavního soudu ze dne 7. září 2010 ve věci návrhu na zrušení ustanovení § 3 odst. 4 zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění zákona č. 418/2009 Sb., pokud se týká soudce

Částka 100, rozeslána dne 20. září 2010
270. Vyhláška o inventarizaci majetku a závazků
271. Vyhláška o vydání zlaté mince „Národní kulturní památka důl Michal v Ostravě“ po 2 500 Kč
272. Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 100. výročí narození Karla Zemana

Částka 101, rozeslána dne 20. září 2010
273. Úplné znění zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), jak vyplývá z pozdějších změn

Částka 102, rozeslána dne 20. září 2010
274. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění vyhlášky č. 90/2010 Sb.

MEZINÁRODNÍ SMLOUVY:

Částka 37, rozeslána dne 24. září 2010
75. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o snížení emisí síry nebo jejich toků přes hranice států nejméně o 30 procent k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Helsinkách dne 8.července 1985
76. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezování emisí oxidů dusíku nebo jejich toků přes hranice států k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Sofii dne 31. října 1988
77. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezení emisí těkavých organických látek nebo jejich toků přes hranice k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Ženevě dne 18. listopadu 1991

Částka 38, rozeslána dne 24. září 2010
78. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o dalším snižování emisí síry k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Oslo dne 14. června 1994
79. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o těžkých kovech k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Aarhusu dne 24. června 1998

Částka 39, rozeslána dne 24. září 2010
80. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o perzistentních organických polutantech k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Aarhusu dne 24. června 1998
81. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezování acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Göteborgu dne 30. listopadu 1999

Částka 40, rozeslána dne 24. září 2010
82. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se mění a doplňuje sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 62/2010 Sb. m.s. o vyhlášení přijetí změn a dodatků Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR)

(Zdroj: Sbírka zákonů ČR)

 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
DAROVANÝ AUTOMOBIL

FO (nepodnikatel) daruje svému sousedovi nákladní automobil. Je sepsána darovací smlouva, ve které je nákladní automobil oceněn podle zákona o oceňování majetku na částku 62 000 Kč. Po jednom roce začne soused podnikat jako zemědělský podnikatel a automobil vloží do svého obchodního majetku.
Může darovaný automobil podnikatel daňově odpisovat?
V § 3 odst. 4 písm. a) ZDP se uvádí, že předmětem daně z příjmů nejsou dary movité věci s výjimkou darů přijatých v souvislosti s výkonem činnosti podle § 6 nebo v souvislosti s podnikáním, anebo s jinou samostatnou výdělečnou činností. Tato podmínka je v našem případě splněna, protože dar nebyl poskytnut v souvislosti s podnikáním. Proto tento dar nepodléhá dani z příjmů, ale bude podléhat dani darovací. Protože se jedná o III. skupinu osob, bude darovací daň podle znění § 19 odst. 4 písm. a) zákona č. 357/1992 Sb. vybrána z částky převyšující 20 000 Kč, tj. z částky 42 000 Kč.
Pokud následně vloží nákladní automobil FO do svého obchodního majetku při zahájení podnikání jako zemědělský podnikatel, nebude se na ni vztahovat znění § 27 písm. ch) ZDP a bude moci nákladní automobil daňově odpisovat ze vstupní ceny stanovené dle § 29 odst. 1 písm. e) ZDP.
Pokud neuplynula u poplatníka daně z příjmů fyzických osob doba mezi nabytím majetku darem a jeho vložením do podnikání více než 5 let, bude vstupní cenou cena stanovená podle zákona o oceňování majetku ke dni nabytí majetku. S přihlédnutím ke znění § 27 písm. ch) ZDP se však domnívám, že touto vstupní cenou pro daňové odpisování nebude u podnikatele částka 62 000 Kč, ale částka, ze které byla placena darovací daň, tj. částka 42 000 Kč.

VSTUPNÍ CENA VOZIDLA

FO používá automobil k soukromým účelům.
Jakou sazbu DPH má FO použít při stanovení nepeněžního příjmu při užívání automobilu k soukromým účelům dle § 6 odst. 6 ZDP platnou v době pořízení automobilu, platnou v době sepsání smlouvy o poskytnutí a aktuální v době zdanění?
ZDP v § 6 odst. 6 stanoví, že za příjem se považuje částka ve výši 1 % vstupní ceny vozidla a dále pokud není v ceně zahrnuta daň z přidané hodnoty, pro účely tohoto ustanovení se vstupní cena o tuto daň zvýší.
Z uvedeného lze tedy odvodit, že se jedná o vstupní cenu vozidla, tedy cenu při jeho pořízení včetně výše daně platné v době pořízení vozidla.

VÝDAJE U AUTOMOBILU HRAZENÉHO FORMOU SPLÁTEK

Poplatník vedoucí DE si koupil specielní nákladní automobil s přívěsem za 4 mil. Kč s tím, že cenu bude splácet 5 let. Vlastníkem automobilu se stane po zaplacení poslední splátky z ceny.
Jak bude podnikatel uplatňovat výdaje spojené s koupí automobilu i s jeho provozem?
Na straně kupujícího, který není vlastníkem kupovaného automobilu do doby zaplacení poslední splátky ze sjednané kupní ceny, ale předmětný automobil již využívá, lze jako daňový výdaj uplatnit výdaje podle § 24 odst. 1 ZDP, tzn. skutečné vynaložené výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů (jde o výdaje provozní, např. na pohonné hmoty, drobné opravy a údržbu, pojištění apod.).
Výdaje spojené s nákupem hmotného majetku - samostatné věci movité (automobilu) tímto způsobem, jsou po dobu, než zaplatí celou sjednanou kupní cenu, výdajem nedaňovým. Po zaplacení poslední splátky sjednané kupní ceny, tj. v okamžiku, kdy na kupujícího přejde vlastnictví k předmětnému automobilu, může vlastník zahájit odpisování tohoto hmotného majetku podle § 31 nebo § 32 ZDP, a to v souladu s § 28 odst. 1 zákona. Vstupní cenou bude sjednaná kupní cena v kupní smlouvě, kterou kupující hradí formou splátek.

PRODEJ OJETÉHO AUTOMOBILU

Osobní automobil je v majetku firmy. Při jeho pořízení bylo již uplatněno vrácení DPH. Automobil bude prodán v Bělorusku a) plátci reg. k dani, b) neplátci. Jak správně postupovat v případě prodeje ojetého osobního automobilu?
Za předpokladu, že byl ojetý osobní automobil pořízen po 31. březnu 2009 a při jeho pořízení byl uplatněn nárok na odpočet daně podle § 72 až 79 zákona o DPH, vzniká plátci při jeho prodeji v tuzemsku povinnost přiznat daň na výstupu. Avšak prodej ojetého osobního automobilu do třetí země je považován za vývoz takového automobilu, pokud byl automobil přepraven z tuzemska do třetí země a ojetý osobní automobil byl propuštěn do příslušného celního režimu, např. režimu vývoz. V takovém případě se jedná o plnění osvobozené od daně podle § 66 zákona o DPH.
Při vývozu zboží má plátce obecně povinnost vystavit daňový doklad podle § 30 zákona o DPH. Za den uskutečnění vývozu zboží se považuje den výstupu zboží z území Evropského společenství potvrzený celním orgánem.


(víc otázek a odpovědí nejenom na toto téma najdete v dvouměsíčníku 1000 řešení 5/2010)

 

 
 
KOSTKA ZE SBÍRKY ZÁKONŮ

 
ČERVEN - ČERVENEC 2010 - 1. ČÁST

Přinášíme přehled právních předpisů, které vyšly ve Sbírce zákonů od částky 61/2010 do částky 81/2010, ve výběru pro podnikatelskou sféru.

PODNIKÁNÍ

Novela zákona o veřejných zakázkách

Zákon č. 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Částka 62/2010 Sb.              Účinnost 15. 9. 2010

Změny dalších zákonů se týkají:
  • zákona č. 417/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů,
  • zákona č. 139/2006 Sb., koncesní zákon, ve znění pozdějších předpisů.

DANĚ

Novela zákona o daních z příjmů

Zákon č. 199/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Částka 66/2010 Sb.              Účinnost 1. 1. 2011

Změny dalších zákonů se týkají zejména:
  • zákona č. 190/2004 Sb., o dluhopisech,
  • zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
  • zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
  • zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, - zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem,
  • zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).

OCHRANA SPOTŘEBITELE

Novelizace nařízení vlády - nebezpečné nepotravinářské výrobky

Nařízení vlády č. 175/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 396/2004 Sb., o postupech, obsahu a formě informace o výskytu nebezpečných nepotravinářských výrobků
Částka 61/2010 Sb.              Účinnost 4. 6. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků, ve znění zákona č. 277/2003 Sb.

Novelizace vyhlášek - měřidla

Vyhláška č. 204/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu, ve znění pozdějších předpisů
Částka 68/2010 Sb.              Účinnost 1. 1. 2011

Vyhláška č. 229/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 262/2000 Sb., kterou se zajišťuje jednotnost a správnost měřidel a měření, ve znění vyhlášky č. 344/2002 Sb.
Částka 78/2010 Sb.              Účinnost 1. 8. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění zákona č. 119/2000 Sb. a č. 137/2002 Sb.

Technické požadavky na pyrotechnické výrobky

Nařízení vlády č. 208/2010 Sb., o technických požadavcích na pyrotechnické výrobky a jejich uvádění na trh
Částka 70/2010 Sb.              Účinnost 1. 7. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů, ve znění pozdějších předpisů.

Vratné zálohované obaly

Nařízení vlády č. 209/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 111/2002 Sb., kterým se stanoví výše zálohy pro vybrané druhy vratných zálohovaných obalů
Částka 70/2010 Sb.              Účinnost 1. 8. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 477/2001 Sb., o obalech.

Požadavky na potraviny

Vyhláška č. 235/2010 Sb., o stanovení požadavků na čistotu a identifikaci přídatných látek
Částka 81/2010 Sb.              Účinnost 1. 8. 2010

Zrušuje odpovídající vyhlášku č. 54/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, ve znění pozdějších předpisů.

NEZISKOVÝ SEKTOR

Novela zákona o obecně prospěšných společnostech

Zákon č. 231/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 79/2010 Sb.              Účinnost 1. 1. 2011

FINANCE

Vyhláška - úhrada nákladů za poskytování údajů

Vyhláška č. 212/2010 Sb., o způsobu stanovení výše vynaložených věcných nákladů a způsobu její úhrady při poskytování údajů centrálním depozitářem a osobou, která vede samostatnou evidenci investičních nástrojů
Částka 71/2010 Sb.              Účinnost 30. 6. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu.

Novelizace vyhlášky - kolektivní investování

Vyhláška č. 224/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 269/2004 Sb., o náležitostech a přílohách žádosti podle zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování
Částka 77/2010 Sb.              Účinnost 1. 8. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění zákona č. 296/2007 Sb.

Novelizace vyhlášky - předkládání informací finančními institucemi

Vyhláška č. 225/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 307/2004 Sb., o předkládání informací a podkladů České národní bance, které náleží do sektoru finančních institucí, ve znění pozdějších předpisů
Částka 77/2010 Sb.              Účinnost 1. 9. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 6/1991 Sb., o České národní bance, ve znění zákona č. 57/2006 Sb.

BYDLENÍ

Státní podpora bydlení

Nařízení vlády č. 228/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 333/2009 Sb., o podmínkách použití finančních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí části nákladů spojených s výstavbou sociálních bytů formou dotace právnickým a fyzickým osobám
Částka 78/2010 Sb.              Účinnost 1. 8. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení, ve znění zákona č. 61/2005 Sb.

 

 
 
ŘEKLI MOUDŘÍ

 
O STRACHU

To, čeho se bojíš, buď není velké, anebo netrvá dlouho.

Velký strach se dá zakrýt odvážným gestem.

Nejrychleji se rodí strach.

Nemůžeme žít bez strachu, když sami strach vzbuzujeme.

Kdo nemá žádný strach, nemá žádnou fantazii.

Často jsme silní ze slabosti a zmužilí ze strachu.

Muži jsou udatní.
Když už ne od přírody, tak alespoň ze strachu před výsměchem.

Když má člověk strach, přestává myslet.

 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

 

27. 9.
Pondělí
(za sobotu 25. 9.)


DPH

Podání přiznání k DPH a její zaplacení za srpen 2010 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)

Podání souhrnného hlášení za srpen 2010 za uskutečněná intrakomunitární plnění formou datové zprávy s uznávaným e-podpisem nebo přes datovou schránku

(§ 102 odst. 4 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)


30. 9.
Čtvrtek


Daně z příjmů- plátce

Odvod „srážkové“ daně sražené v srpnu 2010 a oznámení plátce o této dani, byla-li sražena zahraničnímu poplatníkovi

(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v srpnu 2010 a hlášení plátce o provedení zajištění daně zahraničnímu poplatníkovi

(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)


DPH

Podání žádosti plátce o vrácení DPH z jiného státu EU za rok 2009 (jen přes http://adisspr.mfcr.cz, aplikace je dostupná po prvotním podání Žádosti o přístup)

(§ 82 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)

 

 
 
EKONOMIKA

 
Název měny Měna 15.9. 16.9. 17.9. 20.9. 21.9. 22.9. 23.9.
dolar AUD 17,846 17,633 17,633 17,773 17,842 17,802 17,576
real BRL 11,158 10,934 10,934 11,012 11,015 10,868 10,778
lev BGN 12,552 12,585 12,585 12,619 12,617 12,607 12,565
renminbi CNY 2,833 2,799 2,799 2,811 2,81 2,803 2,743
koruna DKK 3,297 3,306 3,306 3,314 3,313 3,311 3,299
euro EUR 24,55 24,615 24,615 24,68 24,67 24,66 24,575
koruna EEK 1,569 1,573 1,573 1,577 1,577 1,576 1,571
peso PHP 43,114 42,512 42,512 42,756 42,846 42,76 41,909
dolar HKD 2,46 2,423 2,423 2,433 2,43 2,421 2,369
kuna HRK 3,371 3,38 3,38 3,389 3,387 3,386 3,374
rupie INR 41,167 40,838 40,838 41,253 41,287 41,138 40,355
rupie IDR 2,129 2,096 2,096 2,103 2,102 2,096 2,053
jen JPY 22,933 21,982 21,982 22,035 22,012 22,007 21,717
rand ZAR 2,673 2,644 2,644 2,646 2,645 2,643 2,62
won KRW 1,642 1,616 1,616 1,628 1,624 1,619 1,584
dolar CAD 18,601 18,341 18,341 18,403 18,29 18,218 17,963
litas LTL 7,11 7,129 7,129 7,148 7,145 7,142 7,117
lat LVL 34,636 34,738 34,738 34,827 34,791 34,769 34,637
forint HUF 8,653 8,744 8,744 8,727 8,77 8,811 8,788
ringgit MYR 6,148 6,036 6,036 6,092 6,08 6,061 5,949
peso MXN 1,484 1,472 1,472 1,477 1,477 1,473 1,449
SDR XDR 29,01 28,694 28,694 28,808 28,768 28,677 28,307
koruna NOK 3,117 3,094 3,094 3,099 3,103 3,111 3,11
dolar NZD 13,93 13,63 13,63 13,757 13,752 13,712 13,558
zlotý PLN 6,226 6,248 6,248 6,229 6,248 6,25 6,235
nové leu RON 5,796 5,798 5,798 5,796 5,786 5,78 5,77
rubl RUB 62,05 60,657 60,657 60,952 60,848 60,463 59,285
dolar SGD 14,278 14,085 14,085 14,148 14,148 14,113 13,87
koruna SEK 2,661 2,67 2,67 2,674 2,688 2,696 2,692
frank CHF 19,012 18,612 18,612 18,688 18,745 18,745 18,592
baht THB 62,002 61,127 61,127 61,46 61,367 61,142 59,994
nová lira TRY 12,726 12,592 12,592 12,595 12,612 12,586 12,387
dolar USD 19,106 18,818 18,818 18,896 18,867 18,795 18,388
libra GBP 29,424 29,397 29,397 29,536 29,426 29,166 28,732

 

 
 
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

 
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 1/2011
  • Spotřebitelský úvěr – zákon s komentářem
  • Paušální daň, paušalní výdaje a paušální výdaj na dopravu
  • Pořízení majetku na úvěr
  • Novela zákona o platebním styku

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 9/2010
  • Příjmy osvobozené od DPFO DPPO
  • Plnění osvobozená od DPH
  • Antidiskriminační zákon v evropské praxi

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2010
  • Zastupování v daňovém řízení
  • Novela zákona o platebním styku
  • Spotřebiteské úvěry
  • Prodej družstevního bytu – osvobození a zdanění z příjmů
  • Autorské honoráře v daních a pojistném
  • Telefony v podnikání
  • Základní kapitál a jeho změny
  • Zdravotní pojištění – minimální vyměřovací základ

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 9/2010
  • Evidence pracovních úrazů - změny
  • Daň z příjmů vybíraná srážkou
  • Slevy na dani z příjmů
  • Přestávky v práci
  • Odpovědnost zaměstnavatele za pracovní úraz
  • Naturální mzda
  • Český pojištěnec v zemích EU
  • Snižování administrativní zátěže podnikatelů
  • Náhrada mzdy v zemích EU

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 9/2010
  • Zákon o pedagogických pracovnících
  • Zákon o vysokých školách
  • Stresování a poškozování žáků pedagogem
  • Územní rozpočty a státní závěrečný účet
  • Odměňování funkcionářů v SVJ
  • Pracovní cesta zaměstnance
  • Zaměstnávání osob se zdravotním postižením
  • Kontrola hospodaření a činnost revizních komisí
  • Dovolená ve školství

1 000 řešení – dvouměsíčník, č. 5/2010
  • Daňové výdaje
  • Daně
  • Pracovní právo
  • Účetnictví

Zisk – měsíčník, č. 8/2010
  • Efektivní komunikace – bez ní to nejde
  • Jak se správně dorozumět?
  • Prezentujte se tam, kde je nejvíc lidí
  • Není čas na změnu lidí?
  • Nechej vydělávat a vyděláš
  • Jak bezpečně smazat data?
  • Spolupráce s davem má své výhody

PŘIPRAVUJEME

Poradce č. 2/2011 (IX/2010)
  • Zákon o zaměstnanosti s komentářem

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) č. 10/2010 (IX/2010)
  • Pohledávky z pohledu zákona o účetnictví
  • Pohledávky od A do Z a ZDP
  • Odpoveědnost za škodu na zdraví při práci

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 11/2010 (X/2010)
  • Živnotstenský zákon - novela
  • Zálohy na daň
  • Slevy na dani na manželku
  • Závodní stravování z pohledu daně z příjmů a DPH
  • DPH u cestovních služeb
  • Inventarizace a inventarizační rozdíly

Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále – (PaM) č. 10/2010 (IX/2010)
  • Vysílání zaměstnanců na práci v EU – nové nařízení vlády
  • Mateřská dovolená a výpověď
  • Odvoláníé zaměstnance z funkce vedoucího
  • Zálohy na zahraniční pracovní cesty
  • Práce s osobními údaji zaměstnanců
  • Roční zúčtování záloh
  • Kontroly zaměstnavatelů
  • Zdravotní pojištění v EU

Poradce veřejné správy – (PVS) č. 11/2010 (X/2010)
  • Vyláška č. 177/2009 Sb. O podmínkách ukončování vzdělání ve SŠ
  • Dotace z daňového hlediska v neziskových organizacích
  • Oprava účetních záznamů
  • Prodej majetku občanským sdružením
  • Vnitřní předpis ÚSC

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
EKONOMICKÝ BALÍČEK
Letní čas přináší dovolené a relax, víme však, že pro účetní, daňové a odvodové termíny prázdniny neexistují.
Na toto období jsme pro vás připravili novely zákonů o spotřebitelském úvěru a platebním styku, ale i jiné novely zákonů, které jsou potřebné pro vaši práci.


  • Novela zákona o platebním styku - příspěvek
    Spotřebitelský úvěr - příspěvek
    (DaÚ 9/2010 - A4, 88 str.)
    cena: 204 Kč
  • Spotřebitelský úvěr - komentář
    Novela zákona o platebním styku - příspěvek
    (Poradce 1/2011 - A4, 224 str.)
    cena: 126 Kč
  • Živnostenské podnikání
    (1000 řešení 3/2010, A5, 160 str.)
    cena: 122 Kč
  • Zákon o platebním styku
    Zákon o živnostenském podnikání

    (Aktualizace I/2, A5, 112 str.)
    cena: 53 Kč
  • Zákony I/2010
    (Sborník, A5, 576 str.)
    cena: 156 Kč
  • Zákony II/2010
    (Sborník, A5, 768 str.)
    cena: 168 Kč

EKONOMICKÝ balíček , DaÚ 9/2010 + Poradce 1/2011 + 1000 řešení 3/2010 + Aktualizace I/2 Zákony I/2010 + Zákony II/2010 - zdarma
cena: 425 Kč

Bližší informace o cenách a způsobu objednání získáte i na telefonním čísle 558 731 125.


Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu noviny@i-poradce.cz, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
  •  

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefon:
Poradce s.r.o
Štefánikova 2
737 01 Český Tešín
  558 731 125
558 731 126
558 731 127
 
E-mail:   Fax:
poradce@i-poradce.cz   558 731 128
 
Informace o našich produktech naleznete i na naší internetové stránce
www.i-poradce.cz.

 

 
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page