Em@ilové noviny

 

č. 20/2013

30. 10. 2013

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Mezi nejvýznamnější úseky sociální politiky patří důchodové pojištění, z kterého se poskytují důchody. Představuje základní zabezpečení občanů jak ve stáří, tak při invaliditě a ztrátě živitele. Jaké změny přinesla novela zákona o důchodovém pojištění najdete v dnešním Tématu novin i v rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají.

V rubrice Praktická komunikace se dozvíte, jak se stát úspěšným vedoucím pracovníkem.

Tento měsíc jsme připravili balíčky na téma: Nový katastrální zákon, Mzdová účetní, Novela zákoníku práce a Občanský zákoník I. a Zákoník práce po novele s komentářem.

Přeji Vám příjemné a užitečné čtení a těším se na brzké setkání.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVIN
ZÁKON O DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ - NOVELA

 
NOVELA ZÁKONA O DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ

V nedávné době byly přijaty dvě novely zákona o důchodovém pojištění. Novela zákona, která nabývá účinnost dnem 1. 12. 2013 zavádí zejména speciální dávku – tzv. dorovnávací příspěvek. Kdo bude mít nárok na dorovnávací příspěvek a za jakých podmínek? Novelou zákona o státní sociální podpoře zase dochází k rozšíření výčtu druhů a forem studia uznatelných jako studium na střední škole pro účely státní sociální podpory. O které formy studia se jedná?

Zákon č. 274/2013 Sb.

nabývá účinnosti dne 1. 12. 2013. Zákon novelizuje zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Uvedený zákon zavadí speciální dávku – dorovnávací přídavek. Tímto se snaží reagovat na to, že někteří důchodci jsou ve výši důchodu znevýhodněni, zejména pokud pracovali na Slovensku. Podstatou novely je, že osobám, které pobírají český a slovenský starobní důchod, a jejich úhrn je nižší, než kdyby dostávali důchod český za federální doby, bude vyplácena speciální dávka – dorovnávací přídavek. Nárok na přídavek budou mít pouze ti, kteří splní zákonem o důchodovém pojištění nově stanovené podmínky.

Dorovnávací přídavek
se týká pouze osob, které pobírají český i slovenský důchod. Dorovnávací přídavek není pevně stanovený, jeho výše závisí na rozdílu mezi vypláceným českým a slovenským důchodem a důchodem vypočteným podle získaných dob důchodového pojištění po roce 1992 v České republice a před rokem 1993 na Slovensku.

Nárok na dorovnávací přídavek má pojištěnec, kterému byl přiznán starobní důchod z českého pojištění (český starobní důchod), pokud
a) získal před 1. lednem 1993 aspoň 25 let československé doby pojištění, za kterou mu byl po 31. prosinci 1992 přiznán starobní důchod ze slovenského důchodového pojištění (slovenský starobní důchod), v tomto zákoně se pro účely dorovnávacího přídavku za československou dobu pojištění považují doby zaměstnání a náhradní doby získané před 1. lednem 1993 podle československých právních předpisů a československá doba pojištění se započítává v rozsahu, v jakém se započítává podle právních předpisů České republiky účinných ke dni, od něhož byl přiznán český starobní důchod,
b) získal v období od 1. ledna 1993 do 31. prosince 1995 aspoň 1 rok doby pojištění podle právních předpisů České republiky; pro účely splnění této podmínky se do doby pojištění nezahrnují náhradní doby, c) český starobní důchod a slovenský starobní důchod jsou vypláceny ke dni, od něhož pojištěnec žádá o přiznání dorovnávacího přídavku,
d) výše dorovnávacího přídavku má ke dni, od něhož pojištěnec žádá o jeho přiznání, kladnou hodnotu.

Výše dorovnávacího přídavku
Dorovnávací přídavek
k českým starobním důchodům bude při splnění zákonem stanovených podmínek vyplácet plátce důchodu, tedy zpravidla Česká správa sociálního zabezpečení. Nepůjde o pevně stanovenou částku, ale výše dorovnávacího přídavku se bude odvíjet zjednodušeně řečeno od rozdílu mezi úhrnem aktuálně vypláceného českého a slovenského starobního důchodu a hypotetickým starobním důchodem vypočteným podle získaných dob důchodového pojištění po roce 1992 v České republice a před rokem 1993 na Slovensku. Pokud po odečtení první částky od druhé vyjde kladné číslo, právě takovou částku bude Česká správa sociálního zabezpečení vyplácet jako dorovnávací přídavek. Z povahy dorovnání dále vyplývá, že – není-li vyplácen důchod, který má být dorovnáván, nebo důchod společně, s nímž se dorovnání vyplácí nebo nejsou-li vypláceny oba tyto důchody, není co dorovnávat, resp. nelze dost dobře dorovnání realizovat, a nárok tudíž nevznikne, – pokud dorovnání nebude k požadovanému datu přiznání činit kladnou hodnotu, není co přiznat a nárok na dorovnání tudíž rovněž nevznikne.

Výše dorovnávacího přídavku se nově stanoví ke dni 31. ledna každého kalendářního roku neboť v ČR i v SR se důchody pravidelně valorizují od lednové splátky důchodu. Při stanovení nové výše dorovnávacího přídavku se vychází z výše vypláceného českého starobního důchodu a z výše vypláceného slovenského starobního důchodu ke dni 31. ledna kalendářního roku a z hypotetické výše starobního důchodu stanovené dle výše uvedených podmínek.

Dorovnávací přídavek se vyplácí, jen pokud náleží výplata českého starobního důchodu i slovenského starobního důchodu. Z toho také vyplývá, že v případě zastavení výplaty některého starobního důchodu se zastaví též výplata dorovnávacího přídavku, což však neznamená ztrátu nároku na tuto dávku. V případě, že se starobní důchod vyplácí ve výši poloviny, bude se dorovnávací přídavek vyplácet rovněž ve výši poloviny, aby nedošlo ke zvýhodnění jeho příjemce. Dorovnávací přídavek se vyplácí spolu s českým starobním důchodem a stejným způsobem jako tento důchod. Dorovnávací přídavek má stejnou povahu jako důchody z důchodového pojištění – je vyplácen ze státního rozpočtu, jedná se o příjem důchodce, k němuž se přihlíží při posuzování příjmů podle zvláštních právních předpisů, lze jej postihnout výkonem rozhodnutí apod..

Vzhledem ke změnám měnového kurzu je třeba jednoznačně stanovit, jaký kurz se pro účely přepočtu slovenského důchodu použije. Vychází z toho, že kurzové rozdíly (které se mění zpravidla každý den) nemohou být z administrativních důvodů průběžně zohledňovány. Při přepočtu vypláceného slovenského starobního důchodu na českou měnu pro účely stanovení nové výše dorovnávacího přídavku se použije kurz české koruny vůči euru vyhlášený Českou národní bankou pro první den kalendářního měsíce, v němž se stanoví nová výše dorovnávacího přídavku.

(Více se dozvíte v měsíčníku DaÚ 11/2013)


DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ – NOVELA ZÁKONA

Z důchodového pojištění se poskytují důchody při stanovených sociálních událostech, za které zákon o důchodovém pojištění považuje stáří, invaliditu a úmrtí živitele. Jaké změny platí od 1. prostince 2013?

DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ patří mezi nejvýznamnější úseky sociální politiky, neboť představuje základní zabezpečení občanů ve stáří, při invaliditě a při ztrátě živitele a je z nich i nejnákladnější. Výdaje na důchody tvoří cca 30 % výdajů státního rozpočtu. V České republice je důchodové pojištění nově upraveno od 1. 1. 1996 zákonem č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění. Tento zákon byl od svého přijetí změněn řadou novel. V září 2013 to bylo již 57 novel a dva Nálezy Ústavního soudu. Novela, kterou si dnes okomentujeme je padesátou osmou novelou zákona. Zákon č. 274/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů byl publikován ve Sbírce zákonů dne 10. září 2013. Vzhledem k tomu, že nabývá účinnosti počátkem třetího měsíce po dni svého vyhlášení ve sbírce zákonů, nabude účinnosti 1. prosince 2013.

Z DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ SE POSKYTUJÍ DŮCHODY při stanovených sociálních událostech, za které zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění (dále jen „zákon o DP“) považuje:
  • stáří (dosažení stanoveného důchodového věku je podmínkou
  • nároku na starobní důchody),
  • invaliditu (tj. dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, který se rozděluje do tří stupňů a na jejichž základě se poskytují invalidní důchody) a
  • úmrtí živitele (tj. manžela nebo rodiče, příp. osoby, která péči rodiče nahrazuje a které je podmínkou vzniku nároku na pozůstalostní důchody, tj. vdovský, vdovecký a sirotčí)

  • Tyto sociální události vycházejí z čl. 30 Listiny základních práv a svobod. Základní charakteristiku českého důchodového pojištění popsal Ústavní soud v nálezu sp.zn. Pl ÚS /07 (vyhlášeném pod č. 135/2010 Sb.).

    „Důchodové pojištění je konstruováno jako systém veřejného sociálního pojištění. Z hlediska financování lze český systém důchodového pojištění charakterizovat jako čistý systém průběžně financovaný, dávkově definovaný. Jedná se tedy o systém, který ke svému fungování vyžaduje vysokou míru jak mezigenerační, tak integrační solidarity.“

    Důchodové pojištění je upraveno
    ve třech základních zákonech. Základ tvoří zákon o DP, ten stanoví výše důchodů, výplatu důchodů při souběhu nároků na více důchodů a další obecné otázky týkající se nároků na důchody a jejich výplatu. Druhým v pořadí je zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Ten upravuje otázky organizace (vymezení orgánů důchodového pojištění a jejich působnost), provádění důchodového pojištění, povinnosti pojištěnců, zaměstnavatelů a příjemců důchodů, jejich odpovědnost a některé procesní otázky (řízení o důchodu, rozhodování o důchodu a podávání opravných prostředků). Třetím v pořadí je zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Tento zákon upravuje pojistné na důchodové pojištění, které je u zaměstnanců a zaměstnavatelů součástí pojistného na sociální zabezpečení, okruh poplatníků, stanovení výše pojistného, způsob jeho odvodu, sankce za porušení povinností apod.

    MEZINÁRODNÍ SMLOUVY - Ve vztahu k cizině lze obecně rozlišovat v důchodovém pojištění tři situace, a to:
  • vztah k nesmluvní cizině (s cizím státem Česká republika neuzavřela smlouvu o sociálním zabezpečení),
  • vztah ke smluvní cizině (s cizím státem Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení) a
  • vztah k jiným členským státům Evropské unie (po vstupu České republiky do Evropské unie)
    platí přímo unijní předpisy, zejména nařízení Rady (EEC) č. 1408/71 a nařízení Rady (EEC) č. 574/72 a od 1. května 2010 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, která ve vztahu k jiným členským státům Evropské unie mají přednost i před mezinárodními smlouvami o sociálním zabezpečení, pokud se nejedná o ustanovení smluv o sociálním zabezpečení, která ve smyslu čl. 8 odst. 1 nařízení č. 883/2004 jsou uvedena v příloze II tohoto nařízení – jde o čl. 12, 20 a 33 smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o sociálním zabezpečení z roku 1992 (č. 228/1993 Sb.), čl. 39 odst. 1 písm. b) a) smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o sociálním zabezpečení z roku 2001 (č. 94/2002 Sb. m.s.), čl. 32 odst. 4 smlouvy mezi Českou republikou a Kyprem o sociálním zabezpečení z roku 1999 (č. 106/2000 Sb.m.s.), čl. 52 bod 8 smlouvy mezi Českou republikou a Lucemburskem o sociálním zabezpečení z roku 2000 (č. 18/2002 Sb.m.s.) a čl. 32 odst. 3 smlouvy mezi Českou republikou a Rakouskem o sociálním zabezpečení z roku 1999 (č. 55/2001 Sb.m.s.). Unijní předpisy jsou postaveny na koordinaci. Dvoustranné smlouvy o sociálním zabezpečení s členskými státy Evropské unie po vstupu České republiky do Evropské unie neztratily svoji platnost, avšak jsou aplikovány jen výjimečně, a to v případech uvedených v přílohách nařízení č. 883/2004, v otázkách, které nařízení neupravují.

    Nároky na důchody podle zákona o důchodovém pojištění jsou modifikovány v případě, že pojištěnec získal dobu pojištění v cizím státě podle cizích právních předpisů a Česká republika má s tímto státem uzavřenou mezinárodní smlouvu, která se týká důchodového pojištění (jde o tzv. prezidentské smlouvy, které schvaluje Parlament a ratifikuje prezident republiky). Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu. Podle čl. 10 Ústavy platí, že stanoví- li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.

    SMLOUVA MEZI ČR A SR O SOCIÁLNÍM ZABEZPEČENÍ
    - Takovou prezidentskou smlouvou je i Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o sociálním zabezpečení č. 228/1992 Sb. Tato Smlouva je uzavřena na principu vzájemnosti. V oblasti důchodového pojištění platí zásada, že každý smluvní stát započítává doby důchodového pojištění získané na území druhého smluvního státu, jako by byly získány na území vlastního státu. K této mezinárodní smlouvě se Slovenskou republikou je uzavřeno ještě tzv. správní ujednání, které obsahuje některá podrobnější a vysvětlující ustanovení a ustanovení o provádění smlouvy. Toto správní ujednání bylo publikováno pod č. 117/2002 Sb. m.s. Navíc byl se Slovenskou republikou uzavřen ještě tzv. Protokol (č. 60/2001 Sb.) mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem vnitra Slovenské republiky o spolupráci v oblasti sociálního zabezpečení, který zejména obsahuje kritéria pro posuzování tvrdostí při provádění Smlouvy.

    (Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PaM 11/2013)


     

  •  
     
    ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

     
    KRÁCENÍ DOROVNÁVACÍHO PŘÍDAVKU

    Dorovnání, kdy. není součástí starobního důchodu, se v případě souběhu s pozůstalostním důchodem krátí.
    Z jakého důvodu?

    Dorovnávací přídavek je samostatnou dávkou, avšak pro účely souběhů podle § 58 a 59 zákona o DP se (z administrativních důvodů) na něj hledí, jako by byl součástí starobního důchodu, s ním se vyplácí. Protože dorovnávací přídavek představuje příjem důchodce a je s ním vyplácen, bude se k němu přihlížet stejně jako k důchodu, a to například při posuzování příjmů podle zvláštních právních předpisů.

    ZÁNIK NÁROKU NA VYROVNÁVACÍ PŘÍDAVEK

    Nárok na vyrovnávací přídavek zanikl.
    Může nárok na vyrovnávací přídavek zaniknout?

    Ano, může. V případě, že by výše dorovnávacího přídavku k 31. lednu, kdy se vyrovnávací přídavek automaticky přepočítává, byla nulová, zanikne nárok na výplatu s tím, že další výpočet dorovnání se provede automaticky bez nutnosti o něj žádat k 31. lednu následujícího kalendářního roku. V případě, že dorovnání bude vyšší než 0 Kč, pak nárok na jeho výplatu vznikne od dubnové splátky daného kalendářního roku. Pokud by dorovnání bylo opět nulové, další jeho přepočet se provede opět automaticky k 31. lednu následujícího kalendářního roku. Jestli je dorovnání ve třech po sobě bezprostředně jdoucích kalendářních letech nulové, nárok na dorovnávací přídavek zaniká dnem 31. ledna posledního z těchto kalendářních roků. Tento postup pružně reaguje na změny výší vyplácených důchodů s přihlédnutím k jejich valorizaci i vývoji kurzů měn. O přepočet dorovnání není třeba žádat, a to ani po zániku nároku na jeho výplatu, neboť je prováděn z moci úřední. Tříletá absence kladného rozdílu je dostatečná k odůvodnění předpokladu, aby výplata dorovnání nenáležela ani v budoucnu.

    PŘEPOČET NA DOROVNÁVACÍ PŘÍDAVEK

    Důchodce je poživatelem dorovnání přiznaného MPSV v roce 2010.
    Bude dorovnání automaticky přepočteno na dorovnávací přídavek podle letošní novely zákona o DP?

    V souvislosti se stanovením pravidel pro vznik nároku na dorovnání a jeho výpočet v zákoně o důchodovém pojištění (změna § 106a zákona o DP) se stanovilo, že dřívější opatření učiněná v rámci výkladu MPSV spočívající v přiznání dorovnání slovenského důchodu se nadále ponechávají v platnosti a příslušné plnění příslušející dosavadním příjemcům se bude i nadále vyplácet v „zakonzervované“ výši k roku 2011. Pokud poživatel takového plnění požádá o dorovnání podle nových pravidel, bude jeho nárok na dorovnání posouzen a dorovnání bude přiznáno, jen bude-li vyšší než dosavadní vyplácené plnění.



    (Více na toto téma najdete v měsíčníku 1 000 řešení 11/2013)

     

     
     
    P6 AKTUAL

     
    Částka číslo 121/2013 ze dne 14.10.2013
    318/2013 Nařízení vlády o stanovení národního seznamu evropsky významných lokalit


    Částka číslo 127/2013 ze dne 16.10.2013
    328/2013 Nařízení vlády o stanovení rozsahu a způsobu poskytovaní údajů do Informačního systému o platech


    Částka číslo 128/2013 ze dne 23.10.2013
    329/2013 Vyhláška kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb.
    330/2013 Vyhláška kterou se mění vyhláška č. 335/1997 Sb., kterou se provádí § 18 písm.a), d), h), i), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, pro nealkoholické nápoje a koncentráty k přípravě nealkoholických nápojů, ovocná vína, ostatní vína a medovinu, pivo, konzumní líh, lihoviny a ostatní alkoholické nápoje, kvasný ocet a droždí, ve znění pozdějších předpisů
    331/2013 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí, kterým se vyhlašuje pro účely nemocenského pojištění výše redukčních hranic pro úpravu denního vyměřovacího základu platných v roce 2014


    Částka číslo 129/2013 ze dne 25.10.2013
    332/2013 Vyhláška o vzoru Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka
    333/2013 Vyhláška kterou se mění vyhláška č. 388/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, ve znění pozdějších předpisů


    Částka číslo 130/2013 ze dne 29.10.2013
    334/2013 Vyhláška k provedení některých ustanovení zákona o povinném značení lihu
    335/2013 Vyhláška kterou se mění vyhláška č. 430/2001 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a státních příspěvkových organizacích, ve znění pozdějších předpisů
    336/2013 Vyhláška kterou se mění vyhláška č. 77/2003 Sb., kterou se stanoví požadavky pro mléko a mléčné výrobky, mražené krémy a jedlé tuky a oleje, ve znění pozdějších předpisů


    Částka číslo 131/2013 ze dne 29.10.2013
    337/2013 Rozhodnutí prezidenta republiky o svolání zasedání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
    338/2013 Nařízení vlády o stanovení limitu prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2014
    339/2013 Nařízení vlády kterým se mění nařízení vlády č. 86/2011 Sb., o technických požadavcích na hračky, ve znění nařízení vlády č. 24/2013 Sb.


    Částka číslo 132/2013 ze dne 30.10.2013
    340/2013 Zákonné opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí
    341/2013 Zákonné opatření Senátu, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
    342/2013 Zákonné opatření Senátu, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů


    Částka číslo 133/2013 ze dne 30.10.2013
    343/2013 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konaných ve dnech 25. a 26. října 2013


     

     
     
    PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

     
    VŮDCE JE VÍC NEŽ MANAŽER

    Jedním z nejfrekventovanějších slov je dnes bezpochyby slovo manažer. My jsme se jeho zvýraznění v názvu tohoto příspěvku úmyslně vyhnuli a namísto něho jsme zvýraznili slovo vůdce.

    Vedoucí je vždy autoritou,

    ať se nachází na jakémkoli stupni řízení. Měli by mít podřízení úctu k této autoritě? Určitě ano, avšak tato úcta bude v přirozené rovině na takové úrovni, jakou si vedoucí zaslouží. Získávání autority je však dlouhodobý proces a k opravdové autoritě, úctě či vážnosti se vedoucí pracovník u svých podřízených dopracuje pouze vlastní trpělivostí a pracovitostí, spojenými s prozíravostí, odvahou a sebevědomím.

    Manažer

    je spokojený sám se sebou, když se mu, spolu s pracovní skupinou, kterou vede, podařilo splnit, případně překročit vytyčené cíle.

    Vůdce
    je člověk, který se v první řadě soustřeďuje na vytyčování správných cílů a až potom na jejich dosahování.

    Vytyčit cíl
    není nijak zvlášť náročná činnost – stačí ukázat na určitý bod v bližší anebo vzdálenější budoucnosti.


    Vytyčit správný cíl, to už je jiné kafe. Vyžaduje si to schopnost identifikovat faktory, které budou ovlivňovat budoucí vývoj, analyzovat jejich dopad a navíc ještě něco, co se ve škole člověk nenaučí – intuici a životní zkušenosti.

    Životní zkušenosti
    Nad nimi se dnes obvykle ohrnuje nos s odůvodněním, že dnes se všechno tak rychle mění, že včerejší dobré praktiky se dnes už nedají aplikovat. Byla by to pravda, kdybychom životní zkušenosti chápali jako do skály vytesaný tunel, která nás vede jen jedním směrem. Životní zkušenosti jsou však o něčem jiném – o porovnávání současného problému s těmi, které jsme již řešili, identifikování podobností a rozdílů a na základě toho stanovení optimálního přístupu. Též je to o schopnosti zaškatulkovat problémy jako existenční, důležité a málo důležité. Tím chceme naznačit, že bohaté životní zkušenosti nelze automaticky spojovat s počtem „odkroucených“ roků. Je zcela přirozené, že někdo, kdo seděl 40 roků na místě, kde musel rozhodovat jen o tom, kdy půjde na oběd, bude mít méně zkušeností, než jeho o 30 roků mladší protějšek, který už sám zkusil podnikat. Vraťme se ale k vytyčování správných cílů. Dnes opravdu nemá smysl pokoušet se určit v dálce bod, do kterého se musíme trefit. Jednak by nás to stálo příliš úsilí a jednak bychom se ocitli v kamenném tunelu, který by nás vedl ke svému konci bez ohledu na to, co se mezitím událo v okolí. Tak by se celkem dobře mohlo stát, že po vynoření se z tunelu bychom sice byli v námi určeném bodě, ale všichni ostatní by byli někde úplně jinde, na mnohem zajímavějších místech. Proto vůdce nemarní čas určováním izolovaných bodů, ke kterým je třeba se dostat, ale snaží se identifikovat oblasti, které budou v budoucnosti zajímavé. To je možné nejlépe udělat aplikováním techniky scénářů budoucího vývoje.

    Z tvorby scénářů se dá udělat věda, ale základní myšlenka je velmi jednoduchá a dá se shrnout do následujících bodů:
    1. analýza současného stavu,
    2. formulování předpokladů
    (když),
    3. očekávané důsledky (tak).
  • V prvním kroku určujeme, kde se momentálně nacházíme my, naši konkurenti, technologie i celá společnost.
  • Ve druhém kroku se snažíme najít dva klíčové faktory, které mohou významně změnit aktuální stav.
  • Konečně ve třetím kroku určujeme, jak bude vypadat nové prostředí. Těžko říci, který z uvedených tří kroků je nejdůležitější. V každém případě je důležité, nakolik popustíme uzdu fantazii při formulování předpokladů o možném budoucím vývoji (krok 2).


  • Předpoklady o možném budoucím vývoji
    Tři typy
    předpokladů:
    a) Obvyklá cesta: neočekáváme žádné podstatné změny prostředí, jinými slovy zítřek bude věrnou kopií dneška.
    b) Mírná nespojitost: díky pokroku v technologiích, metodách řízení, mírné změně chování zákazníků, atd., se bude zítřek sice v hrubých rysech podobat dnešku, ale bude tu pozorovatelná tendence k odklonu od zaběhaných praktik.
    c) Odtržení od minulosti (radikální změna): zítra nezůstane z dneška kámen na kameni, všechno bude jinak – zákazníci budou mít úplně jiné preference, budou se používat nové, dnes neznámé postupy a technologie.

    Je zřejmé, že zatímco v prvních dvou případech se můžeme opřít o minulost, ve třetím případě, aspoň na první pohled, nám bude spíš užitečnější křišťálová koule a jasnovidka. Když ale vyloučíme možnost, že nás zítra čeká konec světa, potom se všechny ostatní eventuality budoucího vývoje dají více nebo méně přesně popsat. Chce to jen dávku představivosti, dávku trpělivosti a dávku znalosti oboru. Správné použití uvedených třech dávek pomůže vykreslit svět budoucnosti v jeho základních rysech. Předpokládejme, že určení správných cílů máme úspěšně za sebou, a podívejme se na to, co dále dělá vůdce vůdcem. Ano, je to jeho schopnost zformovat efektivně fungující pracovní skupinu. Příručky o managementu dopodrobna rozebírají, jaké typy vůdců a jim podřízených skupin existují. Vůdce nemarní čas určováním izolovaných bodů, ke kterým je třeba se dostat, ale snaží se identifikovat oblasti, které budou v budoucnosti zajímavé.

    Vlčí smečka
    V čele smečky je vždy nejschopnější jedinec, který ji dokáže vést
    tak, aby spolu každý den dosáhli vytyčený cíl – ulovit dostatek kořisti k obživě smečky. Podstatné je, že není sám, kdo se snaží o dosažení cíle, ale naopak, všichni členové smečky aktivně spolupracují při vyhledávání a pronásledování kořisti. S trochou nadsázky se dá říci, že zájem skupiny povýší nad vlastní zájmy. Komunikace ve skupině a rozdělení rolí jsou proto striktně orientované na efektivní dosažení cíle. Vlci jdou v optimalizaci ještě dále a bez zbytečného sentimentu se zbavují těch, co už nestačí tempu smečky, a to bez ohledu na jejich předcházející postavení ve smečce, resp. zásluhy.

    Souhrnná charakteristika:
  • nejschopnější v čele;
  • aktivní spoluúčast ostatních;
  • koordinace činností;
  • zbavování se nevýkonných (včetně vůdce);
  • skupina existuje proto, že je silnější a efektivnější než x jednotlivců;
  • existují důkazy o tom, že vlci loví i tehdy, když jsou dosyta nažraní, jednoduše proto, že to mají „v popisu práce“.


  • V čele stáda je beran, protože se ovcím líbí
    Beran vodí ovce podle svého momentálního rozmaru sem a tam po louce a ovce ho bezmyšlenkovitě následují. Beran a ovce dohromady tvoří stádo, kde sjednocujícím prvkem je pocit strachu. Když se stádo dostane do problémů, jeho jednotliví členové se rozutíkají na všechny strany.

    Souhrnná charakteristika:
  • nejoblíbenější v čele;
  • neexistuje koordinace aktivit;
  • pasivní jednotlivci;
  • stádo nevyloučí nevýkonné členy;
  • skupinu drží pohromadě pocit strachu.


  • V čele skupiny oslů je superosel,
    který dokáže nejhlasitěji hýkat.
    Superosel vede skupinu vždy jen ke kupce sena bez ohledu na jiné možnosti, které se nabízejí u cesty. Když osli uvidí kupku sena, přestávají registrovat dění kolem sebe a jsou schopni na kopytech roznést každého, kdo by se je pokusil odklonit od cesty k ní.

    Souhrnná charakteristika:
  • v čele je jedinec, který na sebe umí upoutat pozornost,
  • skupina jde tvrdohlavě za svým prospěchem bez ohledu na okolí,
  • skupina se neumí chovat strategicky.


  • Dobrá pracovní skupina
    I když je jasné, že dobrá pracovní skupina by se měla spíš podobat vlčí smečce než ovčímu stádu, či stádu oslů, život ukazuje opak. Nejčastěji se vyskytujícím typem skupiny není smečka, ale stádo. To má kromě výše uvedených vlastností ještě jednu navíc: časem se ze skupiny stane „sehraná partička“.

    V ní platí následující pravidla:
  • Nesluší se pracovat ani příliš málo, ani příliš mnoho: v prvním případě člověka nazvou parazitem, ve druhém kariéristou.
  • Nesluší se informovat šéfa o čemkoli, co se děje v partě. Kdo tak učiní, je donašeč.
  • Za to, zda se věci dostanou až tak daleko, odpovídá vůdce – on je odpovědný za složení svého týmu: když přijde nový dirigent k orchestru a druhý den je obecenstvo vypíská, je vinen orchestr, když se totéž stane za měsíc, je vinen dirigent, který nedokázal dát dohromady dobré hráče.


  • Vůdce musí dělat i nepopulární rozhodnutí
    Protože zde jde o osudy lidí, je pochopitelné, že vůdce je v silném pokušení udělat kompromisní anebo „dočasné“ rozhodnutí. Praxe ukazuje, že máloco je trvanlivější než rozhodnutí, původně přijaté jen jako dočasné. Je lepší v případě, kdy si vůdce není jistý, že jde o správné rozhodnutí, raději nedělat rozhodnutí žádné. Rozhodování není basketbal. Nejlepší není ten, kdo „dá“ nejvíc rozhodnutí, ale ten, kdo má nejvíc správných rozhodnutí.

    Závěr Jestliže chcete patřit mezi úspěšné vůdce, tak musíte postupovat následovně:
  • Dívat se víc dopředu než dozadu.Vyhledávat příležitosti a ne hrozby.
  • Orientovat se sám a nenechávat si ukazovat směr jinými.
  • Směřovat spíše k vysokým metám než k lehce přístupným jistotám.


  • Ing. Milan Konvit

     

     
     
    CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

     
    Termíny pro praxi v říjnu 2013

    21. 10.
    Pondělí (za neděli 20. 10.)
    Daně z příjmů – plátce Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za září 2013
    (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Sociální pojištění - OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2013
    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2013
    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2013
    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2013
    (§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2013
    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2013
    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Důchodové spoření – zaměstnavatel Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za září 2013
    (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření) (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání hlášení (elektronické) k záloze na pojistné na důchodové spoření za září 2013 (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
    (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    25. 10.
    Pátek
    DPH Podání přiznání k DPH a její zaplacení za září 2013 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
    (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání přiznání k DPH a její zaplacení za 3. čtvrtletí 2013 u plátců se čtvrtletním zdaňovacím obdobím
    (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Předložení výpisu z evidence za září, resp. za 3. čtvrtletí 2013 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti
    (§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení (elektronicky) plátce za září, případně za 3. čtvrtletí 2013, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
    (§ 102 odst. 1, 3 až 7 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za září 2013, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
    (§ 101 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení (elektronicky) identifikované osoby za září 2013, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    31. 10.
    Čtvrtek
    Daně z příjmů- plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2013 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
    (§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Odvod zajištění daně sraženého v září 2013 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
    (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Zákonné pojištění úrazu Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2013
    (§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)
    DPH Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH od 1. 1. 2014, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace
    (§ 95a odst. 2 a 3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Název krajiny Název měny Měna 30.9. 1.10. 2.10.
    Austrálie dolar AUD 17,767 17,825 17,7
    Brazílie real BRL 8,468 8,521 8,559
    Bulharsko lev BGN 13,154 13,113 13,093
    Čína renminbi CNY 3,113 3,092 3,094
    Dánsko koruna DKK 3,451 3,439 3,433
    EMU euro EUR 25,735 25,65 25,605
    Filipíny peso PHP 43,757 43,695 43,654
    Hongkong dolar HKD 2,457 2,44 2,442
    Chorvatsko kuna HRK 3,38 3,368 3,36
    Indie rupie INR 30,435 30,292 30,319
    Indonesie rupie IDR 1,645 1,645 1,642
    Japonsko jen JPY 19,526 19,342 19,458
    Jihoafrická rep. rand ZAR 1,893 1,881 1,873
    Jižní Korea won KRW 1,773 1,763 1,762
    Kanada dolar CAD 18,496 18,368 18,308
    Litva litas LTL 7,453 7,429 7,416
    Lotyšsko lat LVL 36,623 36,502 36,438
    Maďarsko forint HUF 8,634 8,661 8,629
    Malajsie ringgit MYR 5,848 5,852 5,868
    Mexiko peso MXN 1,442 1,44 1,435
    MMF SDR XDR 29,23 29,081 29,087
    Norsko koruna NOK 3,171 3,154 3,148
    Nový Zéland dolar NZD 15,792 15,673 15,604
    Polsko zlotý PLN 6,085 6,062 6,07
    Rumunsko nové leu RON 5,768 5,765 5,755
    Rusko rubl RUB 58,724 58,744 58,676
    Singapur dolar SGD 15,175 15,121 15,129
    Švédsko koruna SEK 2,973 2,971 2,961
    Švýcarsko frank CHF 21,05 20,93 20,925
    Thajsko baht THB 60,894 60,668 60,57
    Turecko nová lira TRY 9,354 9,405 9,384
    USA dolar USD 19,054 18,922 18,937
    Velká Británie libra GBP 30,781 30,731 30,71
    Izrael šekel ILS 5,391 5,357 5,355

    Název krajiny Název měny Množství Měna 03.10.13 04.10.13 07.10.13 08.10.13 09.10.13 10.10.13 11.10.13 14.10.13 15.10.13 16.10.13 17.10.13 18.10.13
    Australie dolár 1 AUD 17,633 17,739 17,689 17,825 17,907 17,797 17,833 17,850 18,079 18,048 18,099 18,193
    Brazílie real 1 BRL 8,531 8,541 8,474 8,550 8,593 8,591 8,649 8,661 8,695 8,714 8,678 8,760
    Bulharsko lev 1 BGN 13,066 13,067 13,042 13,050 13,092 13,054 13,053 13,064 13,098 13,129 13,140 13,180
    Čína renminbi 1 CNY 3,071 3,072 3,071 3,071 3,095 3,085 3,075 3,084 3,111 3,104 3,085 3,090
    Dánsko dánska koruna 1 DKK 3,426 3,4260 3,42 3,421 3,433 3,422 3,423 3,426 3,434 3,443 3,446 3,456
    EMU euro 1 EUR 25,555 25,555 25,51 25,520 25,605 25,530 25,530 25,550 25,615 25,680 25,700 25,780
    Filipíny peso 100 PHP 43,634 43,456 43,61 43,633 43,940 43,703 43,706 43,667 44,097 43,867 43,690 43,738
    Hongkong dolar 1 HKD 2,424 2,425 2,424 2,424 2,443 2,433 2,427 2,429 2,448 2,442 2,426 2,430
    Chorvatsko kuna 1 HRK 3,352 3,352 3,347 3,348 3,363 3,356 3,358 3,355 3,362 3,369 3,372 3,385
    Indie rupie 100 INR 30,446 30,605 30,417 30,417 30,592 30,730 30,814 30,604 30,698 30,661 30,719 30,747
    Indonesie rupie 1000 IDR 1,631 1,632 1,631 1,632 1,643 1,642 1,656 1,658 1,670 1,666 1,660 1,664
    Japonsko jen 100 JPY 19,243 19,357 19,402 19,342 19,464 19,286 19,138 19,186 19,274 19,251 19,224 19,279
    Jihoafrická rep. rand 1 ZAR 1,862 1,881 1,874 1,895 1,896 1,893 1,907 1,896 1,909 1,900 1,910 1,926
    Jižní Korea won 100 KRW 1,749 1,753 1,753 1,751 1,761 1,759 1,757 1,757 1,783 1,775 1,770 1,776
    Kanada dolar 1 CAD 18,182 18,201 18,209 18,235 18,252 18,164 18,114 18,198 18,329 18,253 18,265 18,298
    Litva litas 1 LTL 7,401 7,401 7,388 7,391 7,416 7,394 7,394 7,400 7,419 7,437 7,443 7,466
    Lotyšsko lat 1 LVL 36,372 36,362 36,298 36,317 36,438 36,331 36,331 36,355 36,468 36,555 36,573 36,687
    Maďarsko forint 100 HUF 8,635 8,609 8,624 8,648 8,644 8,643 8,666 8,640 8,674 8,679 8,731 8,756
    Malajsie ringgit 1 MYR 5,885 5,91 5,893 5,880 5,928 5,911 5,918 5,921 5,967 5,968 5,974 5,965
    Mexiko peso 1 MXN 1,427 1,435 1,427 1,439 1,438 1,436 1,441 1,446 1,460 1,460 1,466 1,437
    MMF SDR 1 XDR 28,931 28,912 28,898 28,895 29,056 28,918 28,877 28,905 29,046 29,043 28,930 29,076
    Norsko koruna 1 NOK 3,15 3,149 3,139 3,157 3,157 3,115 3,141 3,141 3,155 3,156 3,168 3,184
    Nový Zéland dolar 1 NZD 15,575 15,616 15,562 15,653 15,735 15,571 15,700 15,747 15,890 15,926 15,981 15,989
    Polsko zlotý 1 PLN 6,077 6,078 6,081 6,088 6,099 6,085 6,089 6,107 6,126 6,149 6,156 6,166
    Rumunsko nové leu 1 RON 5,759 5,771 5,761 5,753 5,737 5,726 5,740 5,726 5,755 5,770 5,775 5,792
    Rusko rubl 100 RUB 58,488 58,431 58,221 58,324 58,566 58,430 58,384 58,347 58,795 58,751 58,777 59,128
    Singapur dolar 1 SGD 15,049 15,085 15,063 15,067 15,133 15,091 15,108 15,132 15,275 15,220 15,166 15,224
    Švédsko koruna 1 SEK 2,964 2,946 2,918 2,933 2,928 2,894 2,912 2,904 2,924 2,915 2,928 2,940
    Švýcarsko frank 1 CHF 20,818 20,823 20,804 20,776 20,798 20,738 20,734 20,717 20,721 20,807 20,846 20,855
    Thajsko baht 100 THB 60,088 60,071 59,898 59,954 60,245 60,142 60,151 60,185 60,700 60,547 60,640 60,677
    Turecko nová líra 1 TRY 9,386 9,411 9,419 9,474 9,535 9,542 9,529 9,489 9,549 9,534 9,557 9,585
    USA dolar 1 USD 18,797 18,802 18,796 18,797 18,947 18,866 18,820 18,838 18,984 18,933 18,811 18,840
    Velka Britanie libra 1 GBP 30,442 30,174 30,237 30,280 30,255 30,103 30,067 30,125 30,264 30,356 30,315 30,507
    Izrael šekel 1 ILS 5,313 5,300 5,301 5,277 5,312 5,304 5,304 5,323 5,351 5,337 5,327 5,338

    Název krajiny Název měny Množství Měna 21.10.13 22.10.13 23.10.13 24.10.13 25.10.13 29.10.13 30.10.13
    Australie dolár 1 AUD 18,255 18,191 18,053 17,959 17,916 17,753 17,793
    Brazílie real 1 BRL 8,685 8,613 8,614 8,491 8,547 8,588 8,549
    Bulharsko lev 1 BGN 13,196 13,156 13,202 13,177 13,163 13,165 13,166
    Čína renminbi 1 CNY 3,100 3,088 3,086 3,070 3,071 3,072 3,072
    Dánsko dánska koruna 1 DKK 3,460 3,4490 3,461 3,455 3,451 3,452 3,452
    EMU euro 1 EUR 25,810 25,73 25,815 25,775 25,745 25,750 25,745
    Filipíny peso 100 PHP 43,734 43,601 43,557 43,335 43,399 43,363 43,409
    Hongkong dolar 1 HKD 2,436 2,427 2,421 2,408 2,410 2,412 2,415
    Chorvatsko kuna 1 HRK 3,388 3,379 3,391 3,381 3,376 3,378 3,380
    Indie rupie 100 INR 30,682 30,516 30,440 30,390 30,361 30,432 30,595
    Indonesie rupie 1000 IDR 1,666 1,666 1,666 1,674 1,696 1,685 1,675
    Japonsko jen 100 JPY 19,235 19,126 19,275 19,189 19,188 19,093 19,057
    Jihoafrická rep. rand 1 ZAR 1,918 1,905 1,918 1,912 1,900 1,894 1,897
    Jižní Korea won 100 KRW 1,778 1,774 1,774 1,760 1,758 1,760 1,768
    Kanada dolar 1 CAD 18,346 18,271 18,187 17,954 17,901 17,909 17,924
    Litva litas 1 LTL 7,475 7,452 7,476 7,465 7,456 7,458 7,456
    Lotyšsko lat 1 LVL 36,719 36,605 36,726 36,664 36,642 36,639 36,622
    Maďarsko forint 100 HUF 8,719 8,743 8,850 8,803 8,793 8,785 8,768
    Malajsie ringgit 1 MYR 5,960 5,927 5,932 5,909 5,943 5,944 5,946
    Mexiko peso 1 MXN 1,468 1,448 1,451 1,434 1,440 1,447 1,453
    MMF SDR 1 XDR 29,107 28,985 29,000 28,899 28,925 28,880 28,895
    Norsko koruna 1 NOK 3,189 3,163 3,173 3,173 3,164 3,171 3,186
    Nový Zéland dolar 1 NZD 15,981 15,916 15,710 15,621 15,510 15,451 15,480
    Polsko zlotý 1 PLN 6,171 6,152 6,178 6,158 6,150 6,152 6,159
    Rumunsko nové leu 1 RON 5,810 5,799 5,822 5,793 5,784 5,796 5,815
    Rusko rubl 100 RUB 59,154 58,926 59,056 58,900 58,772 58,361 58,489
    Singapur dolar 1 SGD 15,210 15,164 15,141 15,098 15,108 15,083 15,129
    Švédsko koruna 1 SEK 2,938 2,936 2,942 2,941 2,948 2,936 2,932
    Švýcarsko frank 1 CHF 20,895 20,828 20,977 20,954 20,850 20,841 20,856
    Thajsko baht 100 THB 60,701 60,376 60,228 59,977 60,082 60,212 60,310
    Turecko nová líra 1 TRY 9,552 9,493 9,505 9,434 9,413 9,403 9,412
    USA dolar 1 USD 18,884 18,816 18,773 18,671 18,686 18,705 18,720
    Velka Britanie libra 1 GBP 30,496 30,355 30,310 30,188 30,219 30,064 30,085
    Izrael šekel 1 ILS 5,338 5,337 5,333 5,291 5,291 5,308 5,321

     

     
     
    NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

     
    Poradce, měsíčník č.2/2014 (IX/2013)
    • Zákon o dani silniční s komentářemIng. Karel Janda
    • Krátkodobý finanční majetek v rozvaze podnikatelských subjektůIng. Vladimír Hruška
    • Spolupráce osob ve společné domácnostiIng. Vlasta Ptáčková
    • Dohoda o vině a trestuJUDr. Jana Drexlerová
    • Zajištění závazků zaměstnance pro zaměstnavatele podle NOZJUDr. Ladislav Jouza

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11/2013 (X/2013)
    • Dary jako nezdanitelná část základu daně z příjmů Ing. Eva Sedláková
    • Škody a daň z příjmů Ing. Helena Machová
    • DPH u seminářů a vzdělávacích akcí Ing. Václav Benda
    • Příloha k účetní závěrceIng. Vladimír Hruška
    • Novela zákona o zaměstnanosti JUDr. Eva Dandová
    • Novela zákona o důchodovém pojištění JUDr. Jana Drexlerová

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 11/2013 (X/2013)
    • Daňové řešení zaměstnaneckých benefitů Ing. Ivan Macháček
    • Krácení odpočtu DPH Ing. Václav Benda
    • Chyby zaměstnavatelů v pracovněprávních vztazíchJUDr. Ladislav Jouza

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11/2013 (X/2013)
    • ZP umožňující řetězení pracovních poměrů na dobu určitou – novela JUDr. Jana Drexlerová
    • Zákon o důchodovém pojištění – novela JUDr. Eva Dandová
    • Personální smlouvy a dohody podle NOZJUDr. Lada Jouzová
    • Jak čelit nezaměstnanosti?Ing. Olga Bičáková
    • Pracovní volno z osobních důvodů JUDr. Ladislav Jouza
    • Státní sociální podpora – změny JUDr. Eva Dandová

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 11/2013 (X/2013)
    • Katastrální zákon – novela Ing. Karel Janda
    • Uplatňování NOZ v personální činnosti ÚSCJUDr. Ladislav Jouza
    • Pečovatelská péče – úprava v NOZ od 1. 1. 2014 JUDr. Jana Drexlerová
    • Revize v občanských sdruženích Jindřiška Plesníková

    1000 řešení – měsíčník č. 11/2013 (X/2013)
    • Důchodové pojištění – novela zákonaJUDr. Eva Dandová
    • Zákoník práce – novela JUDr. Ladislav Jouza

    PŘIPRAVUJEME

    Poradce, měsíčník č. 3-4/2014 (X/2013)
    • Zákoník práce s komentářemJUDr. Ladislav Jouza

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2013 (XI/2013)
    • Novela zákona o živnostenském podnikání - Ing. Karel Janda
    • Příloha k účetní závěrce (2.) - Ing. Vladimír Hruška
    • Zasílání zboží do JSČ, třístranný obchod - Ing. Zdeněk Kuneš
    • Smluvní úrok z prodlení - Ing. Martin Děrgel
    • Novela zákoníku práce - JUDr. Eva Dandová
    • Katastrální zákon – novela - JUDr. Eva Drexlerová

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2013 (XI/2013)
    • Časové rozlišení nákladů a výnosů - Ing. Zdenka Cardová
    • Účetní výkazy a účetní závěrka podnikatelů - Ing. Vladimír Hruška
    • Novela zákoníku práce - JUDr. Eva Dandová

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 12/2013 (XI/2013)
    • Zákon o pomoci v hmotné nouzi - JUDr. Eva Dandová
    • Zákon o životním a existenčním minimu – novela - JUDr. Eva Dandová
    • Právní úprava poskytování stravenek - JUDr. Marie Salačová
    • NOZ – uplatňování v pracovněprávních vztazích - JUDr. Ladislav Jouza
    • Správní delikty při zpracování osobních údajů - Ing. Karel Janda
    • Zdravotní pojištění a průměrná mzda v roce 2014 - Ing. Antonín Daněk

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č.12/2013 (XI/2013)
    • Katastrální zákon – novela (2.) - Ing. Karel Janda
    • Právnická osoba v NOZ (2.) - JUDr. Ladislav Jouza
    • Manažerské vozidlo v roce 2013 a 2014 - Ing. Ivan Macháček

    1000 řešení – měsíčník č. 12/2013 (XI/2013)
    • Inventarizace a účetní závěrka - Karel Starý
    • Změny ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Katastrální zákon – novela
    Nová úprava katastrálního zákona se snaží upravit vztahy k nemovitostem tak, aby ten, kdo v dobré víře nabyl nemovitost, měl relativní jistotu, že vlastníkem zůstane. Zároveň rozšiřuje povinnosti katastrálního úřadu tak, aby co nejvíce ochránil občany před podvody. Jak budou po novém probíhat zápisy v katastru? Jaká přísnější pravidla vláda schválila? Odpovědi na tyto otázky naleznete ve výhodném balíčku „Katastrální zákon – novela“.

    • PVS 11/2013 - Nový katastrální zákon
      /A4, str. 80/
    • PORADCE 13/2013 - Stavební zákon s komentářem, územní plánování, stavební řád - příspěvek
      /A5, str.240/
    • Aktualizace IV/1 2013 - Zákon o katastru nemovitostí /katastrální zákon/
      /A5, str. 16/

    Cena balíčku po slevě je 265,- Kč.

    Nový ZÁKONÍK PRÁCE a OBČANSKÝ ZÁKONÍK
    Od 1. ledna 2014 dochází ke změnám v zákoníku práce a nabývá platnost nový občanský zákoník. V souvislosti s rekodifikací soukromého práva mění některé zákony (tzv. změnový zákon). Většina ustanovení dostává jinou podobu. Jedná se např. o nahrazování některých pojmů (právní jednání), změny ve skončení pracovního poměru, o zasahování do rodinného práva apod. Zákoník práce ovlivňuje nový občanský zákoník, zejména v právní a teoretické části. Důležitá je zásada, že nový občanský zákoník se použije v pracovněprávních vztazích, jestliže problematika není upravena zákoníkem práce (tzv. zásada podpůrnosti). Nabízíme Vám balíčky, které obsahují zákony, komentáře a příspěvky související s novými zákony.

    1. Objednávám si Novelu Zákoníku práce a Občanský zákoník I. s komentářem
    290,- Kč.
    • Zákoník práce – úplné znění zákona po novele
    • DÚVaP č. 12/2013 (příspěvek k novele ZP)
    • Občanský zákoník I. s komentářem (Obecná část, Rodinné právo, Absolutní majetková práva)


    2. Objednávám si Nový Zákoník práce s komentářem
    250,- Kč.
    • Zákoník práce(Poradce č. 3-4/2014 – zákon s komentářem)
    • PaM č. 12/2013 (příspěvek)
    • DaÚ č. 12/2013 (příspěvek)


    3.Objednávám si Občanský zákoník II. s komentářem
    290,- Kč.
    • Občanský zákoník II. s komentářem (Relativní majetková práva, Ustanovení společná, přechodná a závěrečná)
    • Uplatňování NOZ v pracovněprávních vztazích (Poradce 4-5/2013)
    • DaÚ č. 11/2013 (příspěvek)

    Jestli si objednáte publikace do 25. 11. 2013 pošleme Vám Mikulášský dárek z edice Vesele i vážně.
    Ceny jsou uvedeny včetně DPH a distribučních nákladů. Předplatitelé PORADCE si mohou uplatnit bonus.
    Balíčky si můžete objednat i na tel. č. 558-731 125, 732 708 627, 732 479 069, faxem 558-731 128.


    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.

    Jen do vyprodání zásob.


    Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem:

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 – 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page