|
TÉMA NOVIN ÚČTOVÁNÍ A VYKAZOVÁNÍ DANÍ |
ÚČTOVÁNÍ A VYKAZOVÁNÍ „OSTATNÍCH“ DANÍ
Na syntetickém účtu 345 – Ostatní daně a poplatky se vykazují všechny „ostatní“ daně, a přímé, nebo nepřímé a různé poplatky. Příspěvek je zaměřen na spotřební daně, poplatky, majetkové daně a daně energetické.
Daň je platební povinnost stanovená státem za účelem zisku příjmů. Rozlišuje se daň přímá (daň z příjmů a majetkové) a nepřímá (univerzální a selektivní) – viz Encyklopedický slovník, Encyklopedický
dům, spol. s r.o., 1993.
Tato krátká definice je následně v uvedené publikaci rozšířena na specifikaci jednotlivých daní. Pokud bychom měli uvést v krátkosti specifikace daně, lze uvést, že se jedná o povinnou platbu uloženou
zákonem plynoucí do veřejného rozpočtu. Mezi další vlastnosti daně patří, že se jedná o nenávratnou, neekvivalentní a zpravidla neúčelovou platbu. Není smyslem tohoto příspěvku dále popisovat problematiku daňové teorie. My se v rámci tohoto příspěvku zaměříme na zahrnutí (účtování) vybraných druhů daní do účetnictví podnikatelského subjektu tak, aby byla v rámci účetní závěrky vykázána správná výše daní na těch řádcích výkazů, kde se tyto hodnoty vyskytovat mají. Konkrétně se budeme zabývat náplní syntetického účtu 345 – Ostatní daně a poplatky.
Poznámka
Je nezbytné uvést, že tvorba syntetických účtů je plně v kompetenci účetní jednotky. V tomto příspěvku používáme syntetické účty obvykle používané, nicméně nejedná se o jediné možné řešení. Konkrétní syntetické účty je nezbytné stanovit v rámci tvorby účtového rozvrhu.
Na uvedeném syntetickém účtu účtujeme tzv. „ostatní“ daně, a přímé, nebo nepřímé a různé poplatky správního charakteru, které se nevykazují na syntetických rozvahových účtech:
- 341 – Daň z příjmů – zde se účtují placené zálohy na daň z příjmů v průběhu roku a sražená daň z příjmů (zvláštní sazbou daně) v případech, kdy podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z příjmů“) lze sraženou daň započíst na celkovou daňovou povinnost a k rozvahovému dni se na tomto účtu vyúčtuje závazek účetní jednotky ze splatné daně k finančnímu orgánu za zdaňovací období podle daňového přiznání.
- 342 – Ostatní přímé daně – zde se účtuje daň z příjmů, jejíž odvod finančnímu orgánu zajišťuje účetní jednotka jako plátce daně za daň vybranou od poplatníků nebo sraženou poplatníkům daně, například zaměstnancům(placené zálohy na daň z příjmů v průběhu roku).
- 343 – Daň z přidané hodnoty.
Pokud jsme se zmínili o daních přímých, uveďme, že ty dopadají na důchod fyzických a právnických osob přímo. Jsou vyměřované z příjmů podléhajících zdanění (po odpočtu výdajů vynaložených
na jejich dosažení, zajištění a udržení). Dalším titulem přímých daní jsou daně z majetku. Vedle toho rozlišujeme nepřímé daně, které se uvalují na spotřeby. Jedná se většinou o daně, které jsou spojeny s prodejem a poskytnutím zboží nebo služeb. V dalším textu se tedy budeme zabývat spotřebními daněmi, poplatky, majetkovými daněmi a energetickými daněmi.
1. Spotřební daně
Jak již bylo uvedeno, pozornost věnujeme účtové skupině 34 – Zúčtování daní a dotací, konkrétně obvykle používanému syntetickému účtu 345 – Ostatní daně a poplatky. Ve prospěch tohoto účtu se účtuje podle daňových dokladů daňová povinnost účetní jednotky ze spotřebních daní za zdaňovací období vůči finančnímu orgánu.
Spotřební daně jsou jednorázové (vybírají se pouze jednou – plátcem daně jsou všechny právnické a fyzické osoby, které jsou provozovatelem daňového skladu, oprávněným příjemcem nebo výrobcem, jimž vznikla povinnost daň přiznat a zaplatit v souvislosti s uvedením vybraných výrobků do volného oběhu).
Jedná se o daň vybíranou z minerálních olejů, z lihu, z piva, vína a meziproduktů, a dále z tabákových výrobků. Zdaňovacím obdobím je pro vybrané výrobky s výjimkou dovážených vybraných výrobků kalendářní měsíc. Souvztažným účtem k účtu 345 – Ostatní daně a poplatky bývá účet pohledávek
nebo nákladů. Účtování o spotřebních daních musí být uspořádáno tak, aby účetní jednotka na jeho podkladě prokázala finančnímu orgánu, v návaznosti na daňové přiznání daňový závazek za zdaňovací období, nárok na vrácení daně za zdaňovací období, zúčtování spotřebních daní, kterým se vyjádří celkový výsledný vztah vůči finančnímu orgánu za zdaňovací období.
Ve prospěch účtu 345 – Ostatní daně a poplatky se účtuje podle daňových dokladů daňová povinnost účetní jednotky ze spotřebních daní za zdaňovací období vůči finančnímu orgánu, a to se souvztažným zápisem na vrub příslušného účtu účtových tříd 1 a 5, jestliže zdanitelné plnění bylo uskutečněno pro vlastní potřebu účetní jednotky nebo při bezplatném plnění ve prospěch jiných osob, jakož i při vzniku manka a škody na vybraných výrobcích.
2. Poplatky
Dalším titulem pro účtování na uvedeném účtu jsou poplatky. Předpis poplatků účtujeme ve prospěch účtu 345 – Ostatní daně a poplatky. V rámci účetního software, například v saldokontu by tento předpis měl být zaúčtován ve prospěch příslušného příjemce poplatků. Souvztažným zápisem (na vrub) tohoto účtu je účet účtové skupiny 53 – Daně a poplatky. V praxi se obvykle využívá syntetický účet 538 – Ostatní daně a poplatky. Placení poplatků se vyúčtuje na vrub příslušného účtu.
3. Majetkové daně
Dalšími položkami, které účtujeme na
účtu 345 – Ostatní daně a poplatky, jsou daně
podle příslušných daňových předpisů,
které označíme jako daně majetkové. Zahrneme
sem:
- daň silniční,
- daň z nemovitostí,
- daň dědickou,
- daň darovací,
- daň z převodu nemovitostí.
Na problematiku uvedených daní se zaměříme v dalším textu.
3.1 Daň silniční
Tato daň je stanovena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o dani silniční). Poplatníkem silniční daně je fyzická nebo právnická osoba, která:
- je provozovatelem vozidla registrovaného v České republice v registru vozidel a je zapsána v technickém průkazu,
- užívá vozidlo, v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena, anebo vozidlo, jehož provozovatel je odhlášen z registru vozidel.
Zákon o silniční dani dále stanoví, že poplatníkem je také:
- zaměstnavatel, pokud vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla, pokud daňová povinnost nevznikla již provozovateli vozidla,
- osoba, která používá vozidlo registrované a určené jako mobilizační rezerva nebo pohotovostní zásoba k účelům uvedeným v zákoně o dani silniční (konkrétně v § 2 odst. 1),
- stálá provozovna nebo jiná organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí.
Silniční daň je daňovým nákladem dle § 24 odst. 2 písm. ch) zákona o dani z příjmů. Daňovým výdajem je i silniční daň zaplacená jedním z manželů, který je zapsán jako držitel – provozovatel motorového vozidla v technickém průkazu, přičemž vozidlo je používáno pro podnikatelskou a jinou samostatnou výdělečnou činnost druhým z manželů, který jako provozovatel v technickém průkazu zapsán není [viz 24 odst. 2 písm. u) zákona o daních z příjmů]. Dalším titulem pro daňový náklad je silniční daň zaplacená veřejnou obchodní společností za společníky veřejné obchodní společnosti nebo komanditní společností za komplementáře, kteří pro pracovní cesty používají vlastní vozidlo.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 3/2013)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
OPOŽDĚNĚ UHRAZENÁ ZÁLOHA NA DAŇ Z PŘÍJMŮ PO
OSVČ má problémy s účtováním čtvrtletní zálohy na daň z příjmů PO, která byla namísto v zákonném termínu do 15. 12. 2011 zaplacena až v lednu 2012. Potřebuje si ji započíst do záloh pro rok 2011, což konzultovala se správcem daně. Jinak zálohu účtuje 341/221.
V tomto případě by to měl být závazek — 341, ale jaký protiúčet?
Výše uvedený problém je třeba posuzovat z pohledu daně z příjmů a odděleně z hlediska předpisů o vedení účetnictví. Pohled daňový: zde je třeba vycházet z faktu, že záloha na daň z příjmů měla být zaplacena do 15. 12. 2011 proto, aby mohla být započítána do záloh pro rok 2011. K tomu evidentně nedošlo a tento fakt — nezaplacení — nelze ničím (účetně) napravit. Nelze se totiž časově „vrátit“ do prosince a provést úhradu — tato chyba již nemůže být účetně napravena. Jiná otázka je, jak na to zareaguje správce daně (např. vyměřením penále). Pohled účetní: účetní předpisy jsou (na rozdíl od daňového systému) konstruovány tak, že jednotlivé účetní zápisy jsou jednak vždy souvztažné, ale dále je třeba jejich obsah
dělit na účetní zápisy charakteru předpisů a jednak na účetní zápisy, které sledují ty záznamy, při nichž dochází k faktické úhradě (faktur, daní atd.). V tomto konkrétním případě tedy nelze hledat účetní náhradu pro souvztažnost 341 a účet, nahrazují účet banky. Účetní zápis, který by nahradil faktickou úhradu zálohy (účetní předpis MD 341 a Dal 211), nelze nahradit, neboť tento účetní zápis může zobrazit výhradně reálnou (skutečnou) platbu, nikoliv předpis. Je nutno uvést, že předpis zálohy se neúčtuje, tudíž
ani nemůže být účtováno o existenci závazku ze zálohy. Existuje až závazek, který vznikne v roce 2012 zúčtováním předpisu vyúčtování daně z příjmů podle vyhotoveného daňového přiznání: MD 591 — Daň z příjmů z běžné činnosti — splatná a Dal účet 341 — Daň z příjmů. O nezaplacené záloze v roce 2011 se tedy nemůže vůbec účtovat — není o čem účtovat — účetnictví v souladu se zákonem o účetnictví např. § 7 zobrazuje poctivě a věrně skutečnosti, které nastaly. Účtování o úhradách záloh a doplatku daně se realizuje tedy až v roce 2012, na základě skutečných bankovních výpisů plateb, kdy dojde následně k vyrovnání daňového dluhu na účtu 341. Dohoda se správcem daně tedy nemůže být následována nějakým účetním zápisem, který by substituoval neuhrazenou zálohu v roce 2011. Náprava vzniklého chybného stavu se tedy odráží samostatně po linii daňového systému, v účetnictví se finálně zobrazí toto řešení v konečných zápisech, kdy jsou definitivně vypořádány zálohy, resp. závazky či pohledávky (nedoplatky či přeplatky záloh) a realizováno finální peněžní vypořádání netto vztahu ke správci daně v oblasti daně z příjmů PO.
ÚČTOVÁNÍ SRÁŽKOVÉ DANĚ Z PŘÍJMŮ S ODLOŽENOU VÝPLATOU PODÍLU NA ZISKU
Ve společnosti s.r.o. se na základě valné hromady rozhodlo o vyplácení podílů na
zisku z důvodu nedostatku cash flow postupně:
- k 1. 11. 2011 ve výši 200 000 Kč před zdaněním,
- k 1. 12. 2011 ve výši 200 000 Kč před zdaněním,
- k 1. 3. 2011 ve výši 200 000 Kč před zdaněním.
Srážková daň z celkové částky 600 000 Kč ve výši 90 tis. Kč byla sražena k 30. 9. 2011 a odvedena 15. 10. 2011. Problém je v tom, že již nyní pracovníci s.r.o. ví, že k 1. 12. 2010 nebude mít společnost k dispozici finanční prostředky na odvod zdaněného podílu na zisku společníkům.
Může společnost nevyplacený, ale již zdaněný podíl na zisku účtovat jako závazek vůči společníkům a vyplatit jej později, např. až za dva roky, až bude mít společnost dostatek finančních prostředků?
Uvedený případ, kdy vzniká neuhrazený závazek vůči společníkům (v daném případě z titulu nevyplacených podílů na zisku) je problém nikoliv účetní, ale právní (závazkový). Společnost, jak je popisováno, správně postupovala v souladu se zněním obchodního zákoníku a zřejmě i v návaznosti
na obsah své společenské smlouvy: na valné hromadě se společníci rozhodli o vyplacení podílů na zisku z evidentně účetně vytvořeného zisku. Z důvodů, které nejsou relevantní k danému postupu, nastala situace, že společnost pouze odvedla srážkovou daň (v souladu se příslušným zněním zákona o daních
z příjmů, tj. formou srážkové daně a v termínu, který zákon předepisuje). Zbývalo provést druhý krok: vyplatit již zdaněné podíly společníkům. V této situaci jde tedy o uhrazení závazku vůči společníkům, který účetní jednotka zaúčtovala na účet 364 — Závazky ke společníkům při rozdělování zisku a ve prospěch účtu 431 — Hospodářský výsledek ve schvalovacím řízení. Daň byla zřejmě zaúčtována MD účet 364/342 atd. Klíčové nyní je, jak se společníci domluví a jaké učiní rozhodnutí. Lze doporučit, aby se tak stalo opět formou postupu, který si schválí na valné hromadě (např. mimořádné), kdy se shodnou na
dalším postupu. Nabízí se několik řešení:
a) odložená výplata — v době, kdy bude společnost dostatečně solventní (např. podle dohodnutého
splátkového kalendáře),
b) rozhodnutím o zvýšení základního kapitálu (posílení vlastních zdrojů) či
c) převedení nevyplacených a zdaněných podílů na tzv. příplatek (účtuje se ve prospěch účtu 413 — Ostatní kapitálové fondy).
Výhodou tohoto řešení je, že může jít o dočasné zvýšení vlastních zdrojů, které může být opět zrušeno bez zápisu v obchodním rejstříku: z pohledu cizích subjektů (banky, obchodních partnerů, v rozvaze uvedený vlastní zdroj vypadá zcela jinak než vykázaný závazek vůči společníkům). Pochopitelně tato řešení musí být odsouhlasena všemi společníky. Prioritní otázkou však bylo, zda lze tuto výplatu odložit: to tedy jde — záleží jen a jen na společnících (jde o záležitost zcela interní, do které nemůže žádný subjekt zasahovat, a to ani FÚ, neboť daňové povinnosti již byly splněny). Po odvodu srážkové daně jsou práva společníků na netto částku podílů na zisku, tak jak vyplynulo ze schválení valnou hromadou, nezpochybnitelné: řeší se pouze časový odklad výplaty (převodu na bankovní účet společníků) či jiné výše naznačené řešení, které však musí být rozhodnuto samotnými věřiteli (společníky).
ÚČTOVÁNÍ ODVODU DANĚ Z PŘÍJMŮ PO
Pro účely účtování daně z příjmů PO volí účetní jednotky zpravidla syntetický účet 341, otevřený v účtové skupině 34 — Zúčtování daní a dotací.
Jak zaúčtovat daň z příjmů PO z daňového přiznání za rok 2011? Jak je to se zálohami, které vyplynou jako povinnost poplatníka (PO) k úhradě?
Je třeba uvést, že jedna věc je účtování daní (včetně daně z příjmů a záloh), druhou věcí je vykazování daní v daňovém přiznání, stejně jako záloh na daň z příjmů. Úhrada záloh za daň z příjmů placená z běžného účtu během příslušných let se účtuje MD účet 341 — Daň z příjmů a Dal účet 221 — Bankovní účty. Zálohy se na rozdíl od celkové daně z příjmů — neúčtují ve dvou krocích (předpis, platba). Stejně jako placení záloh na dodávky zboží či služeb se v účetnictví promítne přímo platba příslušné zálohy, viz výše uvedená souvztažnost. Naproti tomu celková povinnost daně z příjmů se musí zaúčtovat vždy formou předpisu této daně — v účetnictví se tedy nejprve zachytí celková povinnost poplatníka (v tomto případě účetní jednotky), vyplývající z daňových předpisů a dosažených výsledků hospodaření a propočtu dle pokynů k sestavení daňového přiznání. Předpis daně z příjmů podle vyhotovení daňového přiznání (vyúčtování daňové povinnosti splatné daně za dané účetní a zdaňovací období) se účtuje na vrub účtu 591 — Daň z příjmů z běžné činnosti — splatná a ve prospěch účtu 341 — Daň z příjmů. Event. přeplatky či nedoplatky se účtují dle povahy účetní operace na účtech 341 a 221 (přeplatky 221/341 a nedoplatky 341/221). Stanovení záloh vyplývá ze zákona o daních z příjmů — postupuje se dle § 38a.
ÚČTOVÁNÍ SRÁŽKOVÉ DANĚ Z LIKVIDAČNÍHO ZŮSTATKU
A.s. měla jednoho majoritního akcionáře a asi 120 dalších drobných akcionářů. Podíly na likvidačním zůstatku se začaly vyplácet hned následující dny po valné hromadě.
Jak postupovat z hlediska účetního při likvidaci společnosti?
Jak z dotazu vyplývá, obchodní společnost typu a.s. je v likvidaci. To z právního, účetního, daňového aj. hlediska představuje stav, kdy firma vystupuje jako a.s. v likvidaci a realizuje přesně stanovené kroky (právní, účetní atd.), jejichž postup řídí likvidátor. Zpravidla se postupuje dle likvidačního plánu, resp. projektu. Obecně se při likvidaci obchodních společností postupuje dle § 70 Likvidace společnosti a dle dalších paragrafů. Podle § 75a obchodního zákoníku končí likvidace společnosti rozdělením likvidačního zůstatku. Přitom s odvoláním na § 75 je třeba, aby byl návrh na rozdělení likvidačního zůstatku odsouhlasen atd. Pakliže je tedy již připraven podklad pro rozdělení likvidačního zůstatku, měl by účetní postup reflektovat reálný stav, který nastal v průběhu likvidace. To v praxi znamená, že je třeba, aby účetní, popř. jiná osoba, která předkontaci připravuje v návaznosti na vyplacení, provedla kontrolu, zda postup odpovídá dikci obchodního zákoníku i likvidačnímu plánu či postupu, který byl oficiálně odsouhlasen v likvidované společnosti příslušnému likvidátorovi.
Zásadní postup při likvidaci je uveden v Českém účetním standardu č. 021 — Některé postupy v účetnictví při vyrovnání, nuceném vyrovnání, konkursu a likvidaci.
Pro vlastní postup výplaty podílů na likvidaci je zásadní odst. 5.1.2. Ke dni zpracování návrhu na rozdělení likvidačního zůstatku uzavře účetní jednotka v likvidaci účetní knihy a sestaví účetní závěrku, v níž vykáže závazek ke státnímu rozpočtu ve výši splatné daňové povinnosti. K následujícímu dni otevře znovu účty majetku a závazků a zaúčtuje vypořádání daňové povinnosti a vyplacení podílů společníků na likvidačním zůstatku. V případě, že není účtováno o dodatečných výsledkových operacích, není nutno již sestavovat účetní závěrku ke dni podání návrhu na výmaz účetní jednotky v likvidaci z obchodního rejstříku. Účtování o výplatě, rozděleném likvidačním zůstatku se dále odvíjí od reality, jež předchází výplatu podílu na likvidačním zůstatku, popř. jeho poukázání nebo připsání úhrady ve prospěch poplatníka. V praxi by měly být před jejich výplatami uhrazeny veškeré závazky, prodán majetek, vymoženy pohledávky a provedeny další úkony, v jejichž finálním důsledku je redukce aktiv a pasiv na konečnou finanční částku (z hlediska aktiv). Optimálně by měly být k dispozici finanční prostředky na bankovním účtu či bankovních účtech, popř. v pokladně likvidované společnosti. Účetně by měly být provedeny takové účetní operace, které finálně před výplatou zredukují pasiva na vyjádření závazků k osobám, které mají dle seznamu nárok na podíly z likvidace (z likvidačního zůstatku). To znamená, že jejich pohledávky budou zaúčtovány na účtech 379 — Jiné závazky. Po vyplacení podílů na likvidačním zůstatku by v likvidované společnosti neměl existovat již žádný faktický majetek. Účetní zápisy, související s výplatou by tedy měly být (jak bývá v účetnictví pravidlem) vyjádřeny ve dvou krocích:
a) zaúčtováním předpisu nároku a
b) zaúčtováním skutečné výplaty cash či převedení na účet příslušné osoby.
Je třeba zdůraznit, že tyto finální kroky musí navazovat na reálný postup určený v plánu likvidace, musí být odsouhlaseny likvidátorem společnosti a pochopitelně nesmí odporovat dikci obchodního zákoníku.
V praxi tedy je třeba nejprve vyjádřit nárok osob na příslušný podíl (Dal účet 379 — Jiné závazky, AÚ a MD příslušné účty pasiv). Následně se při výplatě účtuje MD účet 379 a Dal účet 221 či 211 — Pokladna. V tomto případě — stejně jako u výplat podílů na zisku — je třeba, aby účetní jednotka v likvidaci nejdříve odvedla srážkovou daň a výplatu realizovala ve formě netto částky po tomto odvodu.
Srážková daň ve výši 15 % (viz § 36 a 38d ZDP) se účtuje:
- předpis daně MD účet 379 a Dal účet 342 — Ostatní přímé daně a
- odvod srážkové daně MD účet 342 a Dal účet 221.
(Více na toto téma najdete v měsíčníku 1000 řešení 11/2012)
|
|
|
Částka číslo 126/2012 ze dne 19.10.2012 342/2012 Vyhláška o zdraví zvířat a jeho ochraně, o přemísťování a přepravě zvířat a o oprávnění a odborné způsobilosti k výkonu některých odborných veterinárních činností
Částka číslo 127/2012 ze dne 19.10.2012 343/2012 Vyhláška o Programu statistických zjišťování na rok 2013
Částka číslo 128/2012 ze dne 22.10.2012 344/2012 Vyhláška o stavu nouze v plynárenství a o způsobu zajištění bezpečnostního standardu dodávky plynu 345/2012 Vyhláška o dispečerském řízení plynárenské soustavy a o předávání údajů pro dispečerské řízení
Částka číslo 129/2012 ze dne 22.10.2012 346/2012 Vyhláška o termínech a postupech výběru formy podpory, postupech registrace podpor u operátora trhu, termínech a postupech výběru a změn režimů zeleného bonusu na elektřinu a termínu nabídnutí elektřiny povinně vykupujícímu (registrační vyhláška) 347/2012 Vyhláška, kterou se stanoví technicko-ekonomické parametry obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny a doba životnosti výroben elektřiny z podporovaných zdrojů 348/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 140/2009 Sb., o způsobu regulace cen v energetických odvětvích a postupech pro regulaci cen, ve znění pozdějších předpisů 349/2012 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Částka číslo 130/2012 ze dne 22.10.2012 350/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony
Částka číslo 131/2012 ze dne 22.10.2012 351/2012 Nařízení vlády o kritériích udržitelnosti biopaliv
Částka číslo 132/2012 ze dne 22.10.2012 352/2012 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací, ve znění pozdějších předpisů 353/2012 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků voleb do třetiny Senátu Parlamentu České republiky konaných ve dnech 12. a 13. října 2012 (I. kolo) a ve dnech 19. a 20. října 2012 (II. kolo)
Částka číslo 133/2012 ze dne 29.10.2012 354/2012 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 109/2008 Sb., o podmínkách poskytování zvláštních cen veřejně dostupné telefonní služby 355/2012 Nařízení vlády o stanovení limitu prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu vícenákladů spojených s podporou elektřiny z obnovitelných zdrojů pro rok 2013 356/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 388/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením 357/2012 Vyhláška o uchovávání, předávání a likvidaci provozních a lokalizačních údajů 358/2012 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Částka číslo 134/2012 ze dne 29.10.2012
359/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů
360/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 135/2012 ze dne 01.11.2012
361/2012 Nařízení vlády o sdělení klíčových informací pro účastníky doplňkového penzijního spoření a důchodového spoření
362/2012 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
363/2012 Sdělení Českého statistického úřadu o změně v Klasifikaci územních statistických jednotek (CZ-NUTS)
364/2012 Sdělení Ústavního soudu o přijetí rozhodnutí ze dne 30. října 2012 č. Org. 49/12 o atrahování působnosti
|
|
|
PROBLÉMOVÍ ZAMĚSTNANCI
Ve škole si můžete své přátele vybrat, ale pro kolegy v práci to už neplatí. Skoro určitě nebudete mít všechny rádi a mnozí z nich nebudou zase mít rádi vás. Soustřeďte se na svoji práci a nenechte se zatáhnout do soutěživých či nepřátelských tendencí. Nemusíte být nejlepší přátelé, ale vytvořte si a udržujte aspoň korektní pracovní vztahy.
PROBLÉMOVÍ LIDÉ jsou jedni z nejlepších učitelů, jaké máme. Čím lepší interpersonální schopnosti v řešení problémů budete mít, tím lépe budete zvládat další problémové situace a tím více budete flexibilnější. Nemůžete je změnit. Ať už je drzý váš kolega nebo šéf, vy takoví být nemusíte. První krok je uvěřit, že si zasloužíte respekt. Nezískáte ho, jestli ho sami neočekáváte.
ZVLÁDNUTÍ PROBLÉMOVÝCH KOLEGŮ – spory v práci jsou součástí života. Problémoví zaměstnanci frustrují a utlumují druhé lidi, kteří s nimi pracují. Lidé kvůli sporům na pracovišti často mění zaměstnání. Průzkum provedený na portálu Jobs.cz v České republice ukázal, jak důležitá je pro zaměstnance dobrá atmosféra na pracovišti. Přibližně dvě třetiny lidí uvedlo, že zažili situaci, kdy museli změnit zaměstnání, především kvůli špatným vztahům s kolegy či nadřízenými. U další čtvrtiny respondentů podobný stav přispěl k rozhodnutí najít si novou práci. Problémové lidi můžete zvládnout. Ale toto zvládání jiných nemá nic společného se snahou je změnit. Jediná osoba, jejíž jednání můžete změnit, jste vy. Zvládnutí znamená, že pomůžete sobě a problémové osobě pracovat spolu efektivněji.
Co tedy můžete udělat a jak reagovat na některé situace?
Můžete přijít na to, jak je zvládnout. Můžete s nimi bojovat. Anebo s nimi můžete dojít k určitému kompromisu. U obzvláště problémových zaměstnanců se projevy jejich problémového chování mohou vyskytovat i současně.
Patří k nim:
- Agresivní, hrubé nebo urážlivé jednání s okolím.
- Sklon vyvolávat konflikty, narušovat týmovou atmosféru a poškozovat mezilidské vztahy.
- Nezodpovědnost, sklon k apatickému chování, nezájem o práci, sklon k nedochvilnosti.
- Tendence porušovat předpisy, sklon k nepoctivosti.
- Snaha přenášet vinu na druhé.
- Sklon k nerespektování autorit nebo negativní postoj k autoritám, problémy s přizpůsobováním se okolí nebo hierarchickým vztahům apod.
VŠEOBECNÉ ZÁSADY, JAK TO VYDRŽET S KONFLIKTNÍMI KOLEGY – konfliktního
kolegu, který permanentně poskytuje záminky vytvářející překážky efektivní spolupráce, potkal snad už každý. Zde je několik zásad, jak si s ním poradit.
1. Ubezpečte se, že váš pracovní výkon je v souladu s požadavky. To vám umožní si ho vždycky obhájit.
2. Soustřeďte pozornost na společné cíle. Vyjasněte si je s ostatními.
3. Zjistěte, o co vašim „nepřátelům“ jde. Jaké jsou jejich cíle? Jejich pochopení vám pomůže objasnit a zvládnout danou situaci.
4. Buďte profesionální. Nesnižujte se na úroveň vašeho nepřítele. Nechejte nejprve odplavit negativní emoce, až potom budete schopni lépe reagovat na vzniklou situaci.
5. Lichoťte vašim nepřátelům – nejlépe veřejně. I když tím člověkem možná pohrdáte, když mu dáte kompliment před ostatními, nebude na vás útočit. A když na vás zaútočí, budete mít u jiných sympatie.
6. Když budete chtít něco spolu prodiskutovat, setkejte se na neutrální půdě, třeba v restauraci či kavárně. Zaměřujte se na cíle, ne na osobnost. Zeptejte se, co je špatně, namísto obviňování.
7. Získejte posily. Podporu u šéfa ale hledejte až v případě nevyhnutelnosti, jinak riskujete, že budete vypadat jako udavač nebo informátor.
DŮLEŽITÁ JE KOMUNIKACE – dobré pracovní výkony ve většině případů přímo souvisí s komunikací na pracovišti. Konfliktní pracovník se totiž obírá o možnost zapojovat se do společných projektů a nedostane se k mnoha informacím a podkladům, které mají přímý vliv na jeho výkony.
Nemusíte reagovat na žádné urážky, ani na blahosklonné chování ostatních.
Když se doslechnete, že o vás kolega šíří nějaké klepy, jednoduše mu oznamte, co jste slyšeli. Požádejte ho, aby vám detailně popsal, o čem mluvil. Mluvte rozhodným hlasem, bez hněvu, anebo obviňování a dívejte se mu při tom do očí.
Někteří zaměstnanci řeší svoje problémy agresivitou. Nejlepší způsob, jak komunikovat s agresivními lidmi, je přerušit jejich nepřátelskou konverzaci, postavit se jim, donutit je, aby si sedli a jasně vyjádřit svoje stanovisko. Udržujte oční kontakt. Nikdy neztraťte kontrolu, nikdy nechoďte pryč. Nenechejte se ovlivnit jejich postojem a nenechejte se nakazit jejich negativismem. Vy máte svůj postoj pod kontrolou. V komunikaci při konfliktu je vhodné využívat ne útočné, ale spíše obranné strategie. Používejte tvrzení s „já“. Vyhněte se obviněním typu „tvoje návrhy jsou špatné“, dejte přednost výrokům jako „já si myslím, že společně najdeme vhodnější řešení“. U konfliktního kolegy musíte umět pracovat s informacemi tak, abyste situaci uklidnili, a ne ji ještě více vyhrotili. Současná odborná literatura pracovní psychologie uvádí několik nástrojů pro potlačování konfliktů na pracovišti. Jak tedy vyjít s konfliktním kolegou, když s ním nechcete „jít do boje“?
Když se cítíte konfliktním chováním kolegy dotčení,
měli byste mu to přímo říci. Potlačování vlastních emocí v konfliktu vede k vytváření negativního postoje, a tím i ke zdroji potenciálních konfliktů v budoucnosti. Komunikaci s konfliktním kolegou je ale třeba obohatit o aktivní naslouchání. Abyste mohli efektivně komunikovat, potřebujete si vyslechnout i druhou stranu. Dejte kolegovi najevo, že vás zajímá jeho stanovisko i přesto, že s ním nesouhlasíte. Naučte se dělat kompromisy. Kompromisní řešení konfliktu s kolegou musí vycházet z vlastního ústupku. Při řešení konfliktu musíte upravit svůj postoj. Namísto toho, abyste mysleli na to, co z navrhovaného řešení získáte vy, musíte se zaměřit na řešení, které bude výhodné pro vás oba. Aby druhá strana měla pocit, že se opravdu snažíte o kompromisní řešení, přicházejte s návrhy, ve kterých přiznáte svůj podíl viny na vzniklé situaci a navrhněte možné řešení. Výsledkem konfliktu by měla být dohoda. Když se situace uklidní, je dobré udělat si s kolegou malé shrnutí. Podání ruky, souhlasné či pochvalné zhodnocení řešení problému, který přerostl do konfliktu, pomáhají k uklidnění situace.
JAK V PRÁCI ZAČÍT, ABYSTE SE PROBLÉMOVÝMI NESTALI VY – buďte aktivní a bystrý, pracujte na sobě. Máte-li možnost, zapište se na kurzy. Když budete působit nedbale a dezorganizovaně, vaši noví kolegové budou předpokládat, že máte podobný přístup i k práci. Přesvědčte je o opaku. Ukažte jim, že jste iniciativní. Buďte asertivní, aniž byste byli agresivní. Ale neupadejte do workoholismu, který hrozí už po prvním měsíci. Nad stanovenou pracovní dobu zůstaňte v běžných dnech maximálně hodinu. Ve dnech, kdy se obětuje celý tým, setrvejte i déle a v takovémto případě nikdy neodcházejte z práce jako první. Vždy mějte dobrý důvod pro odchod z práce, kdyby se někdo ptal. Když ho nemáte, předem si ho vymyslete. Na začátku budete mít mnoho otázek. Zkuste si je zodpovědět sami. Když si skutečně nebudete umět poradit, vymyslete vlastní návrh, nebo se zeptejte kolegů, jestli souhlasí, nebo jestli je lepší vymyslet alternativní řešení. V každém případě se jim bude zamlouvat, že přemýšlíte, což není nikdy špatný začátek.
Zlepšete si komunikaci s kolegy. Pracujte s lidmi, které máte rádi a které respektujete. Pomozte druhým, když je to potřeba. Buďte týmový hráč, vyhýbejte se konfliktům.
VYPOŘÁDAT SE S PROBLÉMOVÝM ZAMĚSTNANCEM je jedním z nejtěžších úkolů manažera. Nezáleží na tom, o jaký problém jde. Ať už je to nedochvilnost, nepořádnost, anebo nevyhovující výkony, nutné je nenechat takovou kontraproduktivní činnost bez povšimnutí
a okamžitě jednat.
V prvním kroku je třeba problém identifikovat. Častokrát postačí krátký a upřímný rozhovor. Ten může odstranit menší problémy v postojích vůči podniku, avšak trvalejší a opakující se problémy si vyžadují více.
Rozhodnutí manažera se v zásadě mohou ubírat dvěma směry:
- Častější je disciplinární, který má obvykle formu písemného varování anebo přeložení na jiné oddělení. Takovýto krok je vhodný v případě, kdy jde o vážné porušení podnikových pravidel.
- Druhou volbou je koučování nebo mentorování. Jde o dobré řešení při prvním prohřešku anebo
při problémech s pracovní výkonností u nově přijatých lidí. Koučování ale vyžaduje manažera,
který bude pracovat s problémovým zaměstnancem, anebo vyžaduje určit dalšího zkušeného pracovníka, který bude vykonávat dozor nad tím méně zkušeným. Mentor by měl poskytovat zaměstnanci zpětnou vazbu a řešení pro zlepšení výsledků.
Nedostatečné výkony zaměstnanců jsou ne vždy zapříčiněné jen nedostatkem zkušeností. Zaměstnanec může být třeba jen nepořádný nebo dezorientovaný, případně může problém spočívat v neslučitelnosti jeho dovedností s prací, kterou vykonává. V tomto případě můžete zaměstnanci nabídnout trénink, nebo mu svěřit jiné úkoly. Když zachytíte nějaké chyby, upozorněte na ně a kontrolujte práci takového zaměstnance intenzivněji. Jestliže chyby přetrvávají, detailně je rozeberte v pracovním rozhovoru s dotčeným zaměstnancem. Nezapomeňte zůstat pozitivní a zaměřte se na vyzdvižení důležitosti práce, kterou vykonává, pro blaho organizace. Je-li problém závažnější, ukažte problémovým pracovníkům exaktní důkazy jejich nevhodného jednání. Prodiskutujte možné důsledky jejich nevhodné činnosti – změny v pracovních úkolech, přeložení, anebo výpověď.
Pro každého manažera je velmi rozumné stanovit včas jasná a jednoznačná pravidla hry, která platí pro všechny stejně. Podřízení musí tato pravidla nejen znát, ale z činů manažera musí vidět jeho odhodlání držet se jich za každých okolností.
Několik tipů, co dělat s problémovými zaměstnanci?
Tip č. 1: Dokumentujte.
Pokud byste chtěli zaměstnance propustit, potřebujete k tomu dokumentaci, která prokáže, že jste ho předem varovali. Proto je velmi důležité dokumentovat problémy a zaznamenávat všechny rozhovory a akce, které jste udělali pro nápravu špatného stavu. Zaměstnanci se víc obávají písemných upozornění než ústních varování, a tyto je nutno si pečlivě ukládat, zejména pro případ výpovědi. Také
zachovejte písemné důkazy o tom, co všechno jste udělali pro rozvoj zaměstnanců – dokumentujte školení a koučování.
Tip č. 2: Buď objektivní, ne subjektivní.
Vždy zachovejte objektivitu při popisu chování zaměstnance nebo jeho výsledků. Stanovené cíle musí být měřitelné, specifické a zdokumentované písemně. Zaměřte se na kvalitu odvedené práce, ne na to, jak se zaměstnanec tváří, když mu práci zadáváte. Nesoustřeďujte se na jeho chování, ale na fakta, výsledky jeho práce. Vaše jednání musí být jednoznačné a stejné vůči všem, tedy i vůči „neoblíbencům“.
Tip č. 3: Dejte jasně najevo, co očekáváte.
Dbejte na to, aby úkoly byly zadané jasně a srozumitelně. Zaměstnanci musí přesně vědět, co od nich vyžadujete, zvýšíte tak jejich motivaci k lepším výkonům. Dohodněte si s nimi termíny k jednotlivým úkolům. Neformulujte všeobecně. Čím jasnější a jednoznačnější dohody uzavřete, tím hlubší bude jejich psychologický účinek. Upozorněte je na důsledky, jestliže požadovaného výkonu nedosáhnou. Postupujte ale přiměřeně. Dobré prostředky jsou odsunutí plánovaného zvýšení platu, zdržení pracovního postupu, snížení prémií, změna pracovní náplně s úpravou platu, nebo kárné opatření.
Tip č. 4: Buďte vzorem pro ostatní.
Skuteční manažeři se na sebe dokážou podívat kriticky. Při vedení lidí je třeba mít na paměti, že jako manažer se stáváte jejich vzorem. Uvědomte si proto, jak prezentujete sami sebe. Dávejte si pozor, jestli správně používáte oční kontakt, tón hlasu, řeč těla a další neverbální projevy. To všechno může tvořit až 93 % vašeho dojmu na ostatní.
Tip č. 5: Hledejte příčiny problémového chování zaměstnanců.
Snažte se zjistit, jestli zaměstnanci neřeší nějaké osobní problémy, o kterých byste měli vědět. Zeptejte se jich, jestli je všechno v pořádku. Jestli je důvodem nízké výkonnosti to, že zaměstnanec nemá svoji práci rád, zeptejte se ho, jestli by raději nepracoval na jiném oddělení. Není-li to možné, dejte mu najevo, jak svojí prací přispívá k výsledkům podniku a jak je jeho role pro podnik důležitá.
Tip č. 6: Nezanedbejte důslednou kontrolu a hodnocení.
Kontrola neslouží jen k odhalení chyb a nedostatků, ale také poskytuje příležitost k osobní pochvale
zaměstnanců a komunikaci s nimi. Termíny kontroly si dohodněte spolu se zaměstnanci a pravidelně kontroly vykonávejte. Je to taky příležitost k povzbuzení těch méně výkonných, což bude pro zaměstnance velmi motivující.
JAK ŘÍDIT MAVERICKA – problematické chování může být někdy charakteristické i pro tzv. mavericky, tedy pro talenty, resp. osoby s velmi specifickými schopnostmi, na jejichž využití a dalším rozvoji mají podniky zvýšený zájem. Využití jejich potenciálu předpokládá zpravidla respektování jejich zvláštních osobnostních rysů a požadavků, což je často velkou výzvou pro management. Ani nadaný a pracovitý člověk nemusí splňovat kritéria ideálního zaměstnance. Zaměstnanec, který není schopný dobře vycházet se svým okolím, může i přes svůj talent podávat nedostatečné pracovní výsledky. Konflikty u mimořádně nadaných a nadprůměrně výkonných zaměstnanců nejsou žádnou výjimkou. Ti mohou být arogantní, egoističtí a ve svém odhodlání dokončit úkol někdy až fanatičtí. Proto je k nim potřebné zvolit specifický přístup a poskytnout jim větší míru volnosti, dostatečně náročnou náplň práce a nezapomenout jejich snahu ocenit. Maverick je ten, kdo má nekonvenční nebo kontroverzní nápady či způsoby práce. Je to někdo, kdo se nedrží zavedených pravidel, kdo myslí a jedná nezávisle. Nezávislý jedinec, který se nechová jako ostatní členové skupiny nebo společenství. Osoba, která myslí a jedná jinak, než se očekává, než je běžné a zažité.
Maverick není zvyklý se podrobovat jakýmkoliv formám autority. Proto je i náročnější takové zaměstnance efektivně řídit. K rozvoji podniku může ale přispět podnětnými a kreativními
myšlenkami a připomínkami, které budou pro zaměstnavatele velmi užitečné.
ZÁVĚR – Řešení problémového chování zaměstnanců patří k nejsložitějším a nepříliš vděčným řídícím úkolům, jejichž vykonávání závisí do značné míry na sociálních schopnostech manažera. Předpokladem zvládnutí takového chování je nejen schopnost včas ho identifikovat, ale také porozumět jeho příčinám a uplatňovat správné metody jeho řešení. V případě konfliktu se zaměstnancem je třeba si uvědomit, že konflikt není nic jiného, než řešitelný problém, ke kterému se přidal lidský názor. V každém konfliktu proto hledejte jeho původní problém. Uvědomte si, že s klidem jste schopni lépe reagovat na stresovou situaci a že křik a hádka ještě nikdy žádný konflikt nevyřešily.
Ing. Jana Jarošová
|
|
|
31. 10.
Středa |
Daně z příjmů - plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2012 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Odvod zajištění daně sraženého v září 2012 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o tomto zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Zákonné pojištění úrazu |
Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2012
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o pojištění odpovědnosti zaměstnavatele) |
DPH |
Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH od 1. 1. 2013, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace
(§ 95a odst. 2 a 3, § 106a zákona č. 235/2004 Sb., o DPH) |
8. 11.
Čtvrtek |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za říjen 2012
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění) |
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
17.10.
|
18.10.
|
19.10.
|
22.10.
|
23.10.
|
24.10.
|
25.10.
|
26.10.
|
29.10.
|
30.10.
|
31.10.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
19,544
|
19,601
|
19,717
|
19,668
|
19,668
|
19,94
|
19,912
|
19,942
|
20,086
|
20,034
|
20
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
9,298
|
9,297
|
9,391
|
9,399
|
9,445
|
9,533
|
9,458
|
9,523
|
9,567
|
9,506
|
9,499
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
12,681
|
12,655
|
12,687
|
12,729
|
12,734
|
12,77
|
12,732
|
12,73
|
12,794
|
12,794
|
12,816
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,022
|
3,02
|
3,044
|
3,047
|
3,065
|
3,089
|
3,071
|
3,087
|
3,107
|
3,094
|
3,093
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,325
|
3,318
|
3,327
|
3,338
|
3,339
|
3,348
|
3,339
|
3,338
|
3,354
|
3,355
|
3,36
|
EMU |
euro
|
EUR
|
24,8
|
24,75
|
24,82
|
24,895
|
24,905
|
24,975
|
24,905
|
24,9
|
25,02
|
25,025
|
25,065
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
45,982
|
45,723
|
45,962
|
46,089
|
46,289
|
46,588
|
46,485
|
46,632
|
46,99
|
46,868
|
46,876
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,439
|
2,435
|
2,456
|
2,459
|
2,471
|
2,49
|
2,473
|
2,489
|
2,503
|
2,491
|
2,489
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,289
|
3,281
|
3,291
|
3,292
|
3,293
|
3,302
|
3,296
|
3,303
|
3,319
|
3,324
|
3,33
|
Indie |
rupie
|
INR
|
35,751
|
35,331
|
35,352
|
35,634
|
35,644
|
35,912
|
35,789
|
36,016
|
35,865
|
35,776
|
35,851
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,974
|
1,968
|
1,984
|
1,984
|
1,993
|
2,008
|
1,995
|
2,008
|
2,02
|
2,008
|
2,008
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
24,028
|
23,799
|
24,022
|
23,87
|
23,982
|
24,174
|
23,91
|
24,136
|
24,361
|
24,297
|
24,15
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,182
|
2,185
|
2,207
|
2,209
|
2,19
|
2,199
|
2,201
|
2,208
|
2,234
|
2,237
|
2,225
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,71
|
1,708
|
1,724
|
1,726
|
1,735
|
1,749
|
1,745
|
1,758
|
1,767
|
1,769
|
1,769
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
19,202
|
19,281
|
19,264
|
19,164
|
19,212
|
19,498
|
19,329
|
19,353
|
19,401
|
19,308
|
19,281
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,183
|
7,168
|
7,188
|
7,21
|
7,213
|
7,233
|
7,213
|
7,212
|
7,246
|
7,248
|
7,259
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
35,622
|
35,555
|
35,646
|
35,748
|
35,768
|
35,868
|
35,778
|
35,766
|
35,943
|
35,95
|
36,003
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,888
|
8,936
|
8,886
|
8,905
|
8,839
|
8,891
|
8,904
|
8,83
|
8,771
|
8,795
|
8,824
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,226
|
6,216
|
6,24
|
6,244
|
6,264
|
6,31
|
6,305
|
6,345
|
6,345
|
6,331
|
6,333
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,474
|
1,475
|
1,478
|
1,48
|
1,478
|
1,49
|
1,482
|
1,479
|
1,487
|
1,479
|
1,477
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
29,261
|
29,185
|
29,371
|
29,394
|
29,472
|
29,654
|
29,514
|
29,623
|
29,791
|
29,698
|
29,717
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,353
|
3,355
|
3,363
|
3,371
|
3,358
|
3,358
|
3,338
|
3,335
|
3,357
|
3,364
|
3,394
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
15,491
|
15,495
|
15,601
|
15,585
|
15,565
|
15,721
|
15,787
|
15,828
|
15,919
|
15,871
|
15,85
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,044
|
6,033
|
6,043
|
6,063
|
6,024
|
6,039
|
6,015
|
6
|
6,031
|
6,059
|
6,058
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,418
|
5,404
|
5,415
|
5,44
|
5,44
|
5,458
|
5,454
|
5,461
|
5,501
|
5,512
|
5,518
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
61,54
|
61,384
|
61,767
|
61,579
|
61,336
|
61,484
|
61,383
|
61,29
|
61,647
|
61,563
|
61,586
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
15,544
|
15,501
|
15,59
|
15,595
|
15,635
|
15,774
|
15,72
|
15,784
|
15,878
|
15,83
|
15,81
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,864
|
2,883
|
2,896
|
2,897
|
2,89
|
2,885
|
2,866
|
2,871
|
2,902
|
2,905
|
2,914
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
20,489
|
20,468
|
20,536
|
20,579
|
20,585
|
20,644
|
20,59
|
20,594
|
20,702
|
20,706
|
20,755
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
61,735
|
61,593
|
61,984
|
61,999
|
62,28
|
62,823
|
62,462
|
62,746
|
63,143
|
62,949
|
62,894
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
10,498
|
10,511
|
10,596
|
10,616
|
10,627
|
10,691
|
10,658
|
10,691
|
10,759
|
10,735
|
10,752
|
USA |
dolar
|
USD
|
18,903
|
18,872
|
19,035
|
19,055
|
19,15
|
19,299
|
19,167
|
19,288
|
19,398
|
19,306
|
19,29
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
30,564
|
30,479
|
30,532
|
30,558
|
30,613
|
30,902
|
30,939
|
31,076
|
31,1
|
31,034
|
31,076
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
4,98
|
4,961
|
4,978
|
4,992
|
4,995
|
5,003
|
4,969
|
4,975
|
4,994
|
4,959
|
4,965
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 3/2013 (Poradce) – měsíčník nejen pro podnikatele, zákony s komentáři, účetnictví, odvody, ekonomika, daně
- Zákon o živnostenském podnikání s komentářem - JUDr. Irena Fleischmanová
- Zděděný a darovaný hmotný majetek z daňového pohledu – Ing. Ivan Macháček
- Účtování a vykazování (ostatních) daní - Ing. Vladimír Hruška
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) č. 11/2012 - řešení problematiky daní, účetnictví a odvodů pomoci vzorů, případů, příkladů…
- Obchodování se zahraničím a DPH – Ing. Václav Benda
- Vlastní a cizí kapitál společnosti – Ing. Vladimír Hruška
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 11/2012 – daňová, účetní a mzdová problematika skloubená s citáty aktuálních zákonů
- Zdaňování důchodu pracujícího důchodce – Ing. Ivan Macháček
- Osvobození od daně a připravované změny – Ing. Václav Benda
- Zúčtovací vztahy – Časové rozlišování aktiv – Ing. Zdenka Cardová
- Rozdělení zisku a zdanění podílu na zisku – Ing. Dalimila Mirčevská
- Vklad automobilu do obchodní společnosti – Ing. Zdenka Cardová
- Sankce podle daňového řádu – Ing. Martin Děrgel
- Zaměstnanecké benefity – JUDr. Ladislav Jouza
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) č. 11/2012 – problematika pracovního práva, mezd, BOZP, odvodů a citace aktuálních zákonů
- Zdaňování důchodu a penzí pracujícího důchodce - Ing. Eva Sedláková
- Co je zaměstnání malého rozsahu? – JUDr. Tomáš Hejkal
- Problémy s doručováním písemností – JUDr. Eva Dandová
- Cestovní příkaz – JUDr. Marie Salačová
- Personální agenda v roce 2013 – JUDr. Ladislav Jouza
- Použití nového občanského zákoníku v praxi – JUDr. Zdeněk Budovec
Poradce Veřejné Správy – (PVS) č. 11/2012 – informace a rady a citace zákonů z daňové, účetní, legislativní oblasti
- Absolventi škol a mladiství na trhu práce (2.) – Mgr. Olga Bičáková
- Zaměstnanecké benefity (2.) – Ing. Vlasta Ptáčková
- Minimální vyměřovací základ zaměstnance ve zdravotním pojištění – Ing. Antonín Daněk
1 000 řešení č. 11/2012 – měsíčník – problémy z ekonomické, daňové, účetní a mzdové praxe a jejich řešení
- Zaměstnanecké benefity – JUDr. Ladislav Jouza
- Účtování a vykazování daní – Karel Starý
- Účetnictví
- Daňová evidence
- Zákoník práce
- Daň z přidané hodnoty
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 4-5/2013 (X/2012)
- Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele
- Jak na změnu účetního období
- Slevy na dani
- Nová organizace celní správy
- Pokuty a sankce v účetnictví
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2012 (XI/2012)
- Inventarizace – nově
- Výdaje a příjem z pojištění
- Úroky z hypotečních úvěru a daň z příjmů
- Zprostředkování zaměstnání
- Jak řešit mezinárodní dvojí zdanění
- Zúčtovací vztahy – Časové rozlišení v pasivech rozvahy
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2012 (XI/2012)
- Finanční deriváty v účetnictví podnikatelů
- Opravy chyb v aktuálním a minulém účetním období
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 12/2012 (XI/2012)
- Stížnosti na poskytovanou zdravotní péči (2.)
- Souběh pracovního poměru se samostatnou výdělečnou činností
- Příspěvek na péči v zákoně o sociálních službách (2.)
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 12-13/2012 (XI/2012)
- Novela zákona o rozpočtovém určení daní
- Změny v evidenci pro účely DPH
- Zvolení zastupitelé a zdravotní pojištění
- Odpisování u vybraných účetních jednotek – praktické poznatky
1000 řešení – měsíčník č. 11/2012 (X/2012)
- Inventarizace – nové
- Nový občanský zákoník v praxi
|
|
|
ÚČTOVÁNÍ A VYKAZOVÁNÍ DANÍ
Vlastnosti daní je to, že se jedná o nenávratné, neekvivalentní a zpravidla neúčelové platby. V rámci příspěvků se zaměříme na zahrnutí – účtování vybraných druhů daní do účetnictví podnikatelského subjektu, tak aby byla v rámci účetní závěrky vykázána správná výše daní na těch řádcích výkazů, kde se tyto hodnoty vyskytovat mají.
-
Účtování a vykazování ,, ostatních" daní – příspěvek
měsíčník Poradce 3/2013 (A5, cca 224 str.)
- Účtování a vykazování daní – příklady a řešení
měsíčník 1000 řešení 11/2012 (A5, cca 80 str.)
- Zákon o účetnictví - úplné znění zákona
Aktualizace I/4 (A5, 24 str.)
BALÍČEK ÚČTOVÁNÍ A VYKAZOVÁNÍ DANÍ obsahuje: Poradce 3/2013 - příspěvek + 1000 řešení 11/2012 - příklady a řešení + Aktualizace I/4 - uplné znění zákona
Cena balíčku je 239 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 191 Kč.
Ušetříte 48 Kč.
ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY II
Poskytování zaměstnaneckých benefitů, tedy různých pěněžních nebo nepeněžních plnění zaměstnancům jejich zaměstnavatelem nad rámec sjednané mzdy, přispívá k motivaci zaměstnanců a jejich vyšší loajalitě k zaměstnavateli. Jaké jsou možnosti poskytování benefitů, zejména těch, které jsou předmětem daně nebo jsou osvobozeny od daně z příjmů u zaměstnanců a zároveň jsou daňově uznatelným výdajem zaměstnavatele?
- Zaměstnanecké benefity – příspěvek
měsíčník PaM 9/2012, (A4, 80 str.)
-
Zaměstnanecké benefity - příspěvek
měsíčník PVS 10/2012, (A4, 80 str.)
- Zaměstnanecké benefity – příklady a řešení
měsíčník 1000 řešení 11/2012, (A5, 88 str.)
- Zaměstnanecké benefity - příspěvek
měsíčník DaÚ 11/2012, (A4, 80 str.)
BALÍČEK ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY II obsahuje: PaM 9/2012 - příspěvek + PVS 10/2012 - příspěvek + 1000 řešení 11/2012 – příklady a řešení + DaÚ 11/2012 – příspěvek
Cena balíčku je 672 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 336 Kč.
Ušetříte 336 Kč.
ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON
Co je účelem změn, které přinesla novela živnostenského zákona? Jak bude snížena administrativní zátěž podnikatelů? Jak budou zjednodušeny postupy při zahájení živnostenského podnikání i v jeho průběhu? Vše nabízíme v balíčku živnostenský zákon.
-
Novela živnostenského zákona – příspěvek
měsíčník DaÚ 7-8/2012, (A4, 120 str.)
-
Živnostenský zákon – příspěvek
měsíčník Poradce 3/2013, (A5, cca 224 str.)
- Zákon o živnostenském podnikání - úplné znění zákona
Aktualizace I/3, (A5, 184 str.)
BALÍČEK ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON obsahuje: DaÚ 7-8/2012 - příspěvek + Poradce 3/2013 - příspěvek + Aktualizace I/3 – úplné znění zákona
Cena balíčku je 620 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 310 Kč.
Ušetříte 310 Kč.
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.
Jen do vyprodání zásob.
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH a E-MAILOVÉ ADRESE. OBJEDNÁVKY VYŘIZUJEME DO 48 HODIN.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |