Em@ilové noviny

 

č. 27/2012

10.12.2012

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Jaké právní kroky může podniknout pacient, který není spokojený se zdravotní péčí? Postup podání stížnosti najdete v rubrice Téma novin Zdravotní péče. V rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají najdete příklady z praxe týkající se všech zaměstnanců i zaměstnavatelů. Jedná se o vstupní lékařské prohlídky. V rubrice Praktická komunikace se věnujeme tématu Chorobná závislost na internetu. V článku najdete sedm hlavních symptomů, které naznačují rozvoj problému.

Vzhledem k blížícímu se konci roku Vám připomínáme předplatné měsíčníků na ročník 2013. Jestli jste si je zapomněli, nebo ještě nestihli předplatit, můžete tak udělat telefonicky nebo e-mailem. Formulář najdete na poslední stránce e-novin.

Přicházíme také s aktuálními balíčky na témata: Inventarizace nově, Občan I. a Občan II.

Srdečně Vás zdravím a těším se na brzké setkání u e-mailových novin.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVIN
ZDRAVOTNÍ PÉČE

 
STÍŽNOSTI NA POSKYTOVANOU ZDRAVOTNÍ PÉČI (1.)

V každé oblasti lidské činnosti dochází k situacím, kdy člověk, kterému je poskytována nějaká služba, není s touto službou spokojen. Tak tomu je rovněž ve zdravotnictví. Pokud pacient není se zdravotní péčí spokojen, může zvažovat případné právní kroky. V případě, že pacient chce, aby byla přezkoumána jemu poskytnutá zdravotní péče, má možnost podat stížnost.

MOŽNOSTI PODÁVÁNÍ STÍŽNOSTÍ

do 31. 3. 2012 řešil velmi stručně zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících předpisů. Od 1. 4. 2012 je účinný zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, který rovněž upravuje podávání a řešení stížností na poskytování zdravotních služeb a dle kterého došlo k určitým změnám ve způsobu vyřizování stížností, jakož i v terminologii a významu jednotlivých pojmů. Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících předpisů již jen v ust. § 11 odst. 2 stanoví, že má-li pojištěnec za to, že mu nejsou poskytovány hrazené služby v souladu s tímto zákonem, může podat stížnost podle zákona o zdravotních službách. Nejprve je třeba si upřesnit pojmy, které dále zákon o zdravotních službách používá.

Poskytovatelem zdravotních služeb
je fyzická nebo PO, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle zákona o zdravotních službách (podle dřívější právní úpravy platné před 1. 4. 2012 se užíval pojem provozovatel nestátního zdravotnického zařízení). Poskytovatelem zdravotních služeb může být FO, tedy lékař, který poskytuje zdravotní služby jako FO (např. všeobecný praktický lékař, neurolog atd.). Poskytovatelem zdravotních služeb může být rovněž PO, tedy zdravotní služby poskytují lékaři v rámci např. polikliniky, nemocnice, s.r.o. apod. Problematikou podávání stížností se zabývá část osmá zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách označená názvem „stížnosti“ v ust. § 93 až § 97 zákona.

Má-li pacient za to, že mu není poskytována náležitá zdravotní péče, může podat stížnost. Stížnost lze podat:
  • na poskytování zdravotních služeb
  • proti činnostem souvisejícími se zdravotními službami.

Stížnost může podat:
a) pacient,
b) zákonný zástupce pacienta,
c) osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel, nebo
d) osoba zmocněná pacientem.

Pokud je stížnost podána osobou, která není shora vyjmenovaná (tj. osobou, která k tomu není oprávněna), je stížnost příslušným správním orgánem posouzena jako podnět k provedení kontroly. V takovém případě příslušný správní orgán ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení stížnosti písemně vyrozumí osobu o tom, jak se stížností bylo naloženo.

STÍŽNOST SE PODÁVÁ POSKYTOVATELI ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB,

proti kterému směřuje. Tím ale není dotčena možnost podat stížnost podle jiných právních předpisů. Stížnost je tedy možné adresovat:
  • vždy prvotně k poskytovateli zdravotních služeb,
  • nesouhlasí-li stěžovatel s výsledkem vyřízení jeho stížnosti poskytovatelem, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb (krajskému úřadu),
  • České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře podle zvláštního zákona č. 220 /1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře.

Pokud se pacient rozhodl k podání stížnosti na poskytnutou zdravotní péči, měl by stížnost směřovat k poskytovateli zdravotních služeb, tj. lékaři, který poskytuje zdravotní péči jako FO nebo vedoucímu zdravotnického zařízení, pokud je zdravotní péče poskytována v rámci zdravotnického zařízení (např. řediteli nemocnice).

Poskytovatel

je povinen se stížností zabývat. Poskytovatel je povinen nejprve navrhnout stěžovateli ústní projednání stížnosti, pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné. Poskytovatel je také vázán lhůtou k vyřízení stížnosti. Stížnost musí být vyřízena do 30 dnů ode dne jejího obdržení, přičemž lhůtu lze prodloužit, pokud je prodloužení odůvodněné, o dalších 30 dnů. Zároveň je poskytovatel povinen o prodloužení lhůty informovat stěžovatele.

Pokud stěžovatel podal stížnost poskytovateli, který není příslušný k vyřízení stížnosti, je tento poskytovatel povinen stížnost do 5 dnů ode dne jejího obdržení prokazatelně postoupit věcně příslušnému subjektu a o tomto kroku informovat stěžovatele.


Poskytovatel je dále také povinen vést o podání stížnosti a o způsobu jejího vyřízení evidenci a umožnit stěžovateli nahlížet do spisu, který ke stížnosti vede a pořizovat z něj kopie. Poskytovatelé, kteří poskytli související zdravotní služby, jsou také povinni na vyžádání poskytnout včasnou a nutnou součinnost poskytovateli, který vyřizuje stížnost. Poskytovatel lůžkové nebo jednodenní péče je dále povinen vypracovat postup pro vyřizování stížností a tento postup a informaci o možnosti podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb, uveřejnit ve zdravotnickém zařízení na veřejně přístupném místě a na svých internetových stránkách.

STÍŽNOSTI SPRÁVNÍMU ORGÁNU
– pokud stěžovatel nesouhlasí s tím, jak byla vyřízena stížnost směřovaná k poskytovateli, může následně podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Ve stížnosti musí stěžovatel uvést důvody, pro které nesouhlasí s vyřízením stížnosti ze strany poskytovatele. Oprávnění k poskytování zdravotních služeb udělují krajské úřady. Příslušný správní orgán se podanou stížností musí zabývat a má rovněž tak jako poskytovatel zdravotních služeb několik povinností v rámci vyřizování stížnosti.

Správní orgán má na vyřízení stížnosti lhůtu:
  • 30 dnů ode dne jejího obdržení
  • 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka
  • 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi.

Lhůtu v délce 30 dnů lze odůvodněně prodloužit o dalších 30 dnů, zbývající lhůty 90 a 120 dnů lze odůvodněně prodloužit o dalších 60 dnů. O prodloužení lhůty je povinen správní orgán informovat stěžovatele. Lhůty sice běží od okamžiku obdržení stížnosti, zákon však ke lhůtám 90 a 120 dnů dodává, že lhůta začne běžet až ode dne ustanovení nezávislého odborníka nebo nezávislé odborné komise.

Pokud je správnímu orgánu doručena stížnost, k jejímuž vyřízení není správní orgán příslušný, je povinen stížnost ve lhůtě do 5 dnů od jejího obdržení prokazatelně postoupit věcně příslušnému subjektu a o postoupení stížnosti je povinen informovat stěžovatele.

Správní orgán

je rovněž povinen vypracovat postup pro vyřizování stížností a určit pracoviště krajského úřadu k přijímání stížností, dále uveřejnit tento postup pro vyřizování stížností a adresu určeného pracoviště, úřední hodiny a kontakt na toto pracoviště na úřední desce. Správní orgán je povinen vést evidenci o podání stížností a o způsobu jejich vyřízení, umožnit stěžovateli nahlížet do konkrétního stížnostního spisu a pořizovat z něj kopie. Vzhledem k tomu, že ve většině případů bude potřebné k vyřízení stížnosti nahlížení do zdravotnické dokumentace popř. pořízení kopií či výpisů z této zdravotnické dokumentace, bude potřebný k vyřízení stížnosti souhlas pacienta s nahlížením do jeho zdravotnické dokumentace popř. s pořízením kopií, výpisů. Nevysloví-li pacient nebo zákonný zástupce pacienta souhlas (popř. osoba blízká či osoba zmocněná pacientem, není-li pacient s ohledem na svůj zdravotní stav schopen projevit svou vůli), krajský úřad šetření stížnosti může ukončit. Dle ust. § 94 odst. 2 zákona o zdravotních službách může totiž příslušný správní orgán šetření stížnosti ukončit, jde-li o stížnost, k jejímuž vyřízení je nezbytné nahlížení do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi, popřípadě pořízení kopie nebo výpisu z této dokumentace, jestliže s nahlížením a popřípadě též s pořízením kopie nebo výpisu nevyslovil souhlas tento pacient nebo zákonný zástupce pacienta.

Příslušný správní orgán je povinen informovat o ukončení šetření stížnosti z uvedeného důvodu a důvodu, který ho k tomu vedl, pacienta, jehož se stížnost týká, stěžovatele, pokud jím není pacient, a poskytovatele, k němuž se stížnost vztahuje.

V rámci vyřizování stížnosti má správní orgán možnost a v některých případech povinnost ustavit nezávislého odborníka nebo nezávislou odbornou komisi. V těchto případech je příslušný správní orgán povinen ustavit nezávislého odborníka nebo nezávislou odbornou komisi bez zbytečného odkladu. Příslušný správní orgán může na základě stížnosti nebo z moci úřední nebo jiného podnětu, a to zejména pro posouzení případů, u nichž vznikly pochybnosti, zda byl při poskytování zdravotních služeb dodržen správný postup, popřípadě k vyloučení příčinné souvislosti mezi nesprávným postupem a újmou na zdraví pacientovi při poskytování zdravotních služeb, ustavit nezávislého odborníka nebo nezávislou odbornou komisi.

(Více na toto téma najdete v měsíčníku PaM 11/2012)

STÍŽNOSTI NA POSKYTOVANOU ZDRAVOTNÍ PÉČI (2.)

STÍŽNOST ČESKÉ LÉKAŘSKÉ KOMOŘE
Dalšími subjekty, které se mohou podílet na kontrole poskytované zdravotní péče, jsou Česká lékařská komora, Česká stomatologická komora a Česká lékárnická komora, které představují samosprávné nepolitické stavovské organizace sdružující všechny lékaře, stomatology a lékárníky zapsané v seznamech vedených komorami. Česká lékařská komora, Česká stomatologická komora a Česká lékárnická komora jsou zřízené na základě zákona č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře. Zákon o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře upravuje podmínky členství v jednotlivých komorách,činnost komor a v jejich rámci rovněž postup při podávání a vyřizování podaných stížností. Veškerá výslovná právní úprava vyřizování stížností je však soustředěna do disciplinárního řádu České lékařské komory. Zákon č. 220/1991 Sb. stanoví, že každý lékař, který vykonává na území České republiky lékařské povolání, musí být členem České lékařské komory.

Zákon svěřuje komorám oprávnění řešit stížnosti na výkon povolání svých členů a zároveň uplatňovat disciplinární pravomoc v rozsahu stanoveném tímto zákonem, pokud člen jejich komory nevykonává své povolání odborně, v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným zákony a řády komor.

Každý občan má možnost

podávat k orgánům České lékařské komory (ČLK) stížnost na jednání lékařů, pokud se domnívá, že lékař postupoval neodborně nebo jednal neeticky. Stížnost je oprávněn podat kdokoliv, tj. nikoliv jen osoba, která byla jednáním lékaře, proti kterému stížnost směřuje, dotčena. Česká lékařská komora řeší jen stížnosti na jednání svých členů (tj. lékařů), nikoliv jednání jiných zdravotnických pracovníků. Disciplinární provinění nelze projednat, uplynula-li od jeho spáchání promlčecí doba, jež činí jeden rok. Stížnosti přijímá Revizní komise České lékařské komory. Stížnost je ale možné podat i u jiných orgánů ČLK (např. u orgánů okresního sdružení), které postoupí stížnost revizní komisi. Na základě podané stížnosti musí provést revizní komise okresního sdružení ČLK šetření před případným zahájením disciplinárního řízení a výsledkem tohoto šetření je návrh na zahájení disciplinárního řízení čestné radě okresního sdružení ČLK nebo naopak návrh na rozhodnutí o nezahájení tohoto řízení.

Dle ust. § 2 odst. 14 disciplinárního řádu ČLK jsou orgány okresního sdružení komory povinny postupovat tak, aby disciplinární rozhodnutí bylo zpravidla vydáno do šesti měsíců ode dne přijetí stížnosti komorou. Nejprve předseda revizní komise okresního sdružení pověří některého z členů revizní komise okresního sdružení provedením předběžného šetření, které předchází samotnému projednání stížnosti. V předběžném šetření je nutné informovat o stížnosti lékaře, proti kterému stížnost směřuje. Od tohoto lékaře je vyžádáno vyjádření k samotné stížnosti. Lékař, proti kterému stížnost směřuje, má právo se do dvou týdnů od výzvy pověřeného člena revizní komise k věci vyjádřit a navrhnout provedení důkazů.

(Více na toto téma najdete v měsíčníku PaM 12/2012)


 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
SMLOUVA MEZI LÉKAŘEM A ZAMĚSTNAVATELEM KE ZDRAVOTNÍ PÉČI

Každý zaměstnavatel, který nemá vlastní závodní zdravotnické zařízení, by měl mít uzavřenu smlouvu s příslušným poskytovatelem zdravotnických služeb.
Co má obsahovat smlouva?

Smlouva by měla obsahovat podrobně rozpracované závazky a formy spolupráce. Uzavírá se podle občanského zákoníku (§ 51 a § 491) nebo podle obchodního zákoníku. V závazcích pro zaměstnavatele má největší význam obsahová náplň činností poskytovaných prostřednictvím závodní preventivní péče, v čem tato činnost bude spočívat, komu a kdy bude poskytována.
Mezi závazky lékaře by např. mělo patřit:
  • odborná poradenská činnost pro zaměstnavatele a zástupce zaměstnanců v otázkách fyziologie a ergonomie práce, toxikologie, při úpravách pracovních míst, projektování a rekonstrukci pracovišť apod.,
  • dohled nad pracovními podmínkami za účelem ověřování zdravotní náročnosti práce, vyhledávání nesprávně upravených pracovních míst apod.,
  • dohled nad zdravím zaměstnanců, zejména provádění lékařských preventivních vstupních, periodických i řadových prohlídek, posuzování zdravotní způsobilosti k práci v konkrétních pracovních podmínkách,
  • pravidelné kontroly pracovišť, podíl na zajišťování a organizování poskytování první pomoci, spoluúčast na rozborech pracovní úrazovosti apod.

PŘEZKOUMÁNÍ LÉKAŘSKÉHO POSUDKU

Zaměstnavatel si potřebuje před nástupem do zaměstnání ověřit zdravotní způsobilost uchazeče o práci.
Kde jsou stanovena pravidla pro vydávání a přezkoumávání lékařských posudků?

Zákonná pravidla jsou pro tyto účely stanovena v zákoně č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, jehož účinnost je od 1. dubna 2012. Zákon uvádí, co je součástí posudkové péče ve vztahu k zaměstnavatelům. Je to posuzování zdravotní způsobilosti k práci na základě pracovnělékařské prohlídky, zejména zdravotní způsobilosti zaměstnanců. Tuto činnost vykonává poskytovatel zdravotnické služby, v pracovněprávních vztazích se jedná o lékaře nebo zdravotnické zařízení, které plní úkoly v závodní preventivní péči jako poskytovatel pracovnělékařských služeb (dále jen „poskytovatel služeb“). Zdravotní způsobilost zaměstnance vyjadřuje poskytovatel služby v lékařském posudku. Ten vychází z výsledků lékařské prohlídky a dalších potřebných odborných vyšetření, z výpisu ze zdravotnické dokumentace vedené o posuzované osobě jejím lékařem, u něhož je zaměstnanec registrován a ze zdravotní náročnosti pro výkon práce, služby, povolání nebo jiné činnosti, pro které je osoba (zaměstnanec) posuzována. Lékařský posudek musí být vydán nejdéle do 10 pracovních dnů ode dne obdržení žádosti, např. zaměstnance nebo zaměstnavatele. Z posudku musí být zřejmé, zda je zaměstnanec pro účel, pro který byl posuzován, zdravotně způsobilý či nezpůsobilý nebo zda jeho zdravotní stav splňuje požadavky nebo předpoklady stanovené např. pro výkon práce. Posudek nesmí postrádat poučení, že zaměstnanec může podat návrh na jeho přezkoumání. To může učinit do 10 pracovních dnů ode dne jeho předání a podává se k poskytovateli (lékaři), který posudek vydal. Lhůta pro podání opravného prostředku může být prominuta, jestliže k podání návrhu ve stanovené lhůtě bránily zaměstnanci objektivní důvody. Návrh na přezkoumání nemá však odkladný účinek. Lékař může na základě zjištěných skutečností, případně podle nového posouzení zdravotní způsobilosti, vydat posudek nový. Jestliže návrhu na přezkoumání nevyhoví v plném rozsahu, postoupí do 10 pracovních dnů od jeho doručení spis s návrhem na přezkoumání (včetně svého stanoviska) příslušnému správnímu orgánu, kterým je územní samosprávný celek – zřizovatel zdravotnického zařízení (např. městský úřad, krajský úřad). Tyto skutečnosti lékař oznámí osobě, které uplatněním lékařského posudku vznikají práva nebo povinnosti, např. zaměstnavateli a posuzované osobě (zaměstnanci). V zaměstnání se jedná např. o zdravotní nezpůsobilost k práci, o možnou výpověď z pracovního poměru, převedení na jinou práci vhodnou ze zdravotních důvodů apod.

VSTUPNÍ LÉKAŘSKÁ PROHLÍDKA

Personální praxe nebyla jednotná při posuzování právních důsledků vstupních lékařských prohlídek. Zákoník práce tyto otázky neřeší a v § 32 ponechal tuto úpravu zvláštnímu právnímu předpisu.
Jaká je právní úprava vstupních lékařských prohlídek?

Zákon č. 373/2011 Sb., vstupní prohlídky řeší v § 59. Vstupní prohlídka u uchazeče o zaměstnání se uskutečňuje u lékaře, s nímž má zaměstnavatel uzavřenou písemnou smlouvu. Může být vykonána i u lékaře, u něhož je uchazeč registrován, jestliže by měl zaměstnanec vykonávat práce zařazené do první kategorie. Jestliže by se uchazeč před vznikem pracovněprávního vztahu nebo obdobného vztahu nepodrobil vstupní prohlídce, považuje se na zvolenou pracovní činnost za zdravotně nezpůsobilého. Zákon č. 373/2011 Sb., v souvislosti s posuzováním zdravotní způsobilosti k práci uvádí pojmy „zaměstnání“ a „pracovněprávní vztah“. Vzhledem k tomu, že toto vymezení obsahuje nejen pracovní smlouvu, ale i dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, je vstupní lékařská prohlídka povinná i před výkonem práce podle dohody o pracovní činnosti nebo podle dohody o provedení práce. Uvedený zákon v přechodném ustanovení umožňuje, aby se pracovnělékařské služby (včetně posudků) poskytovaly podle dosavadních předpisů k závodní preventivní péči. Tato možnost platí do 31. března 2013. To znamená, že vstupní lékařská prohlídka není povinná u dohody o provedení práce ani u dohody o pracovní činnosti. Podle tohoto zákona se však postupuje při úhradě těchto služeb.

ÚHRADA LÉKAŘSKÉ PROHLÍDKY

Uchazeč o zaměstnání absolvuje vstupní lékařskou prohlídku.
Kdo hradí vstupní lékařskou prohlídku?

Vstupní lékařskou prohlídku hradí osoba ucházející se o zaměstnání. Zaměstnavatel hradí vstupní lékařskou prohlídku, pokud uzavře s uchazečem o zaměstnání pracovněprávní nebo obdobný vztah. Může se však se zaměstnancem dohodnout, že prohlídku uhradí zaměstnavatel. Uhradí-li prohlídku zaměstnavatel, je možné výdaj za ni zahrnout do nákladů zaměstnavatele podle § 24 odstavec 2 zákona o daních z příjmů. Bylo by však v rozporu se zákonem, kdyby zaměstnavatel stanovil ve svém vlastním opatření (např. ve vnitřním předpise) nebo sjednal se zaměstnancem, že lékařskou prohlídku bude hradit až po uplynutí zkušební doby po jeho nástupu do pracovního poměru. Může např. stanovit ve vnitřním předpise nebo sjednat v kolektivní smlouvě, že bude vstupní prohlídku hradit ve všech případech. I když by nebyl uzavřen pracovněprávní vztah, nebo že prohlídku bude hradit zaměstnanec.


(Více na toto téma najdete v měsíčníku 1 000 řešení 12/2012)

 

 
 
P6 AKTUAL

 

Částka číslo 153/2012 ze dne 4.12.2012
418/2012 Vyhláška o ochraně zvířat při usmrcování
419/2012 Vyhláška o ochraně pokusných zvířat
420/2012 Sdělení Ministerstva zdravotnictví o antigenním složení očkovacích látek pro pravidelná, zvláštní a mimořádná očkování pro rok 2013

Částka číslo 154/2012 ze dne 5.12.2012
421/2012 Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení celního zákona
422/2012 Vyhláška o stanovení minimální prahové hodnoty pro počet a objem dovozních operací, které jsou dostatečné pro vydání osvědčení schváleného hospodářského subjektu
423/2012 Vyhláška o zvyšování důchodů vyplácených z pojistné smlouvy o pojištění důchodu
424/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 433/2009 Sb., o způsobu předkládání, formě a náležitostech výkazů pojišťovny a zajišťovny, ve znění vyhlášky č. 359/2010 Sb.
425/2012 Vyhláška o předkládání informací penzijní společností České národní bance
426/2012 Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Mezinárodní statistické klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN-10)
427/2012 Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace hospitalizovaných pacientů (IR-DRG)

Částka číslo 155/2012 ze dne 5.12.2012
428/2012 Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi)

Částka číslo 156/2012 ze dne 30.11.2012
429/2012 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 355/2012 Sb., o stanovení limitu prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu vícenákladů spojených s podporou elektřiny z obnovitelných zdrojů pro rok 2013

Částka číslo 157/2012 ze dne 7.12.2012
430/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 47/2012 Sb., o vzorech služebního průkazu zaměstnance v orgánu Finanční správy České republiky
431/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, ve znění pozdějších předpisů
432/2012 Vyhláška o způsobu vedení evidence výnosů a příjmů provozovatele, který poskytuje poštovní služby nebo zajišťuje zahraniční poštovní služby
433/2012 Vyhláška o stanovení obsahu, formy a způsobu uveřejnění informací o výsledcích poskytování a zajišťování základních služeb a vyhodnocení plnění parametrů kvality
434/2012 Vyhláška o stanovení vzoru formuláře oznámení podnikání v oblasti poštovních služeb

Částka číslo 158/2012 ze dne 7.12.2012
435/2012 Vyhláška o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem a o změně vyhlášky č. 527/2006 Sb., o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

Částka číslo 159/2012 ze dne 7.12.2012
436/2012 Vyhláška,kterou se mění vyhláška č. 365/2009 Sb., o Pravidlech trhu s plynem, ve znění pozdějších předpisů

Částka číslo 160/2012 ze dne 10.12.2012
437/2012 Nález Ústavního soudu ze dne 27. listopadu 2012 sp. zn. Pl. ÚS 1/12 ve věci zrušení § 30 odst. 2 písm. d) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a některých ustanovení zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), a návrhu na zrušení některých dalších zákonů

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

 
CHOROBNÁ ZÁVISLOST NA INTERNETU

Neodolatelná přitažlivost moderních technologií,
které přinesly nový druh závislosti – na první pohled nezhoubné a relativně „bezpečné“, stále ještě považované jen za více méně roztomilý druh specifické zábavy, ventil na uvolnění intelektuální energie, vyvíjející se však do hrozivé podoby, připomínající nejpesimističtější vize spisovatelů sci-fi žánru o virtuálním světě. Záležitosti nepříjemné jak pro samotného závislého člověka, tak pro jeho blízké, rodinu, přátele a spolupracovníky. Mnohoúčelový internet s online hazardem a pornografií, chaty, počítačové hry, DVD, MP3, seriálové simulace reality, vícerozměrná komunikace prostřednictvím mobilních telefonů – to vše v různých variantách může způsobovat závislost, která je v konečném důsledku a v mnoha perspektivách ještě hrozivější než ta klasická, chemická. Nepříjemně gradující situace v technologicky expandujících vyspělých státech, která se u nás už diskrétně projevuje a sílí, varuje poměrně velmi výrazně. Internet, který poskytuje exponenciální nárůst základních, všestranných i specializovaných poznatků. Aby člověk nebyl informačním analfabetem a stal se gramotným, musí umět rozeznat, kdy se u něho vytváří informační potřeba (a kdy spotřeba), dokázat si ji zorganizovat a správně použít. V třetím tisíciletí se o to snažíme už u dětí na základních školách, které ještě neumí posuzovat hodnoty a závazky. V případě špatného pedagogického vedení a možnosti odpozorovat nevhodné vzory (můžou jimi být nejen starší spolužáci, ale i učitelé a rodiče) se děti už v útlém věku přestávají ovládat a cítí nutkavou potřebu být stále v kybersvětě. Začíná to tím, že všechny možné činnosti, i stravování, vykonávají podle možnosti před internetem a tvrdí, že jim tak lépe chutná.

Sedm hlavních symptomů,
které na rozvoj problému ukazují:
1) ztráta kontroly nad časem: Postižený přestává zvládat svůj časový harmonogram a období strávené u blikající obrazovky jde na úkor jiných aktivit, které byly pro něho dosud typické, marně slibuje, že čas strávený u počítače omezí, ale nedaří se mu to. Postupně nad sebou ztrácí kontrolu.
2) Lhaní: Postižený nemluví pravdu o tom, co přes den dělal nebo kolik času strávil na internetu.
3) Změna psychického stavu: Objevuje se nekontrolovatelný nepokoj, nesoustředěnost, ztráta koncentrace, zvýšená nervozita, podrážděnost, nespavost.
4) Změna osobnosti: Potenciálně postižený se stává prostřednictvím internetu někým jiným, než ve skutečnosti je, žije dvojí život, někdy až schizofrenního typu. Vlastně ani neví, jakého pohlaví jsou jeho noví virtuální přátelé, kteří mají neutrální přezdívky, ví o nich jen to, co o sobě napíšou oni sami.
5) Emocionální nestabilita: Pocit štěstí po sednutí k počítači a připojení na internet střídají pocity viny z množství promrhaného času stráveného surfováním a zanedbávání povinností ve škole, práci, rodině i péči o blízké.
6) Zoufalství: Potenciálně postižený reaguje velmi podrážděně i na minimální podnět, nebo je zoufalý, když z nějakého důvodu nemůže strávit libovolný čas u počítače. Vehementně si brání své právo využívat počítač nehledě na to, že tento čas by měl věnovat obvyklým činnostem ve škole, práci nebo rodině.
7) Fixace (připoutání): Dotyčný často myslí na práci s počítačem i při jiných aktivitách, např. ve škole, na rodinném výletě, během práce v zaměstnání. Počítač a připojení na internet jsou pro něho důležitější než jakákoli soukromá, pracovní nebo školní záležitost. Peníze určené na jiné účely neustále investuje do inovace hardware a přídavných programů a vylepšení počítače.

Osoby, které se našly v některém ze sedmi bodů, riskují, že se stanou závislými na některé službě internetu. Když se našly ve dvou a více bodech a stav trvá více měsíců, může nastat vážnější problém – postupující až agresivní závislost.

Závěr
I když diagnóza závislosti na internetu IAD nebyla doposud zařazena oficiálně do diagnostických záznamů a jednotná definice této „psychické poruchy“ vlastně neexistuje, v mnoha evropských zemích se realizuje výstavba a provoz klinik specializovaných na léčbu tohoto typu závislosti (ale i dalších – na videohrách, mobilních telefonech apod.)..

MUDr. Pavel Malovič

 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

 
10. 12.
Pondělí (za sobotu 8. 12.)
Zdravotní pojištění – OSVČ Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za listopad 2012
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
17. 12.
Pondělí (za sobotu 15. 12.)
Daně z příjmů - poplatník Odvod pololetní zálohy na rok 2012 (40 %), pokud daň za rok 2011 přesáhla 30.000 Kč, ale nepřesáhla 150.000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Odvod čtvrtletní zálohy na rok 2012 (25 %), pokud daň za rok 2011 přesáhla 150.000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Daň silniční Zaplacení „čtvrtletní“ zálohy na daň silniční za říjen a listopad 2012
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
Zaplacení „roční“ zálohy 70 % daně silniční na rok 2012 u nepodnikajícího provozovatele nákladních aut nad 12 tun využívajícího sazbu daně sníženou o 48 %
(§ 6 odst. 9 a 10, § 10 odst. 6 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
20. 12.
Čtvrtek
Daně z příjmů – plátce Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti z mezd za listopad 2012
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Sociální pojištění – OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za listopad 2012
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za listopad 2012
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za listopad 2012
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za listopad 2012
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
Zdravotní. pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za listopad 2012
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za listopad 2012
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
27. 12.
Čtvrtek (za svátek 25. 12.)
DPH Podání přiznání k DPH a její zaplacení za listopad 2012 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
E-podání souhrnného hlášení za listopad 2012, pokud plátce dodal zboží jinam do EU, poskytl službu osobě registrované k DPH jinde v EU, přemístil do jiného státu EU obchodní majetek nebo byl „prostřední osobou“ v třístranném obchodu
(§ 102 odst. 4, 5 a 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
31. 12.
Pondělí
Daně z příjmů - plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v listopadu 2012 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Odvod zajištění daně sraženého v listopadu 2012 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Účetnictví Zveřejnění účetní závěrky a výroční zprávy povinně auditovaných účetních jednotek za kalendářní rok 2011 (respektive do 30 dnů po ověření a schválení)
(§ 21a odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví)

 

 
 
EKONOMIKA

 
Název krajiny Název měny Měna 29.11. 30.11. 3.12. 4.12. 5.12. 6.12. 7.12. 10.12.
Austrálie dolar AUD 20,292 20,246 20,173 20,201 20,22 20,23 20,458 20,49
Brazílie real BRL 9,252 9,223 9,191 9,158 9,17 9,266 9,387 9,393
Bulharsko lev BGN 12,899 12,914 12,909 12,908 12,898 12,883 12,885 12,905
Čína renminbi CNY 3,117 3,124 3,105 3,097 3,102 3,095 3,134 3,133
Dánsko koruna DKK 3,381 3,386 3,385 3,384 3,381 3,378 3,378 3,384
EMU euro EUR 25,225 25,26 25,25 25,245 25,225 25,195 25,2 25,24
Filipíny peso PHP 47,598 47,629 47,292 47,153 47,21 47,092 47,674 47,65
Hongkong dolar HKD 2,505 2,51 2,495 2,488 2,491 2,487 2,52 2,518
Chorvatsko kuna HRK 3,346 3,35 3,353 3,354 3,354 3,345 3,351 3,354
Indie rupie INR 35,454 35,842 35,304 35,259 35,463 35,602 35,879 35,815
Indonesie rupie IDR 2,022 2,027 2,015 2,008 2,011 2,006 2,03 2,027
Japonsko jen JPY 23,637 23,522 23,522 23,525 23,508 23,403 23,733 23,76
Jihoafrická rep. rand ZAR 2,212 2,203 2,188 2,186 2,202 2,206 2,246 2,246
Jižní Korea won KRW 1,791 1,796 1,786 1,779 1,785 1,779 1,804 1,81
Kanada dolar CAD 19,576 19,57 19,482 19,396 19,465 19,441 19,678 19,778
Litva litas LTL 7,306 7,316 7,313 7,311 7,306 7,297 7,298 7,31
Lotyšsko lat LVL 36,232 36,283 36,263 36,251 36,217 36,184 36,186 36,249
Maďarsko forint HUF 9,035 8,983 8,956 8,942 8,926 8,888 8,874 8,902
Malajsie ringgit MYR 6,374 6,398 6,357 6,336 6,349 6,326 6,391 6,379
Mexiko peso MXN 1,5 1,506 1,499 1,487 1,492 1,494 1,517 1,523
MMF SDR XDR 29,789 29,851 29,713 29,689 29,723 29,649 29,91 29,891
Norsko koruna NOK 3,432 3,425 3,435 3,436 3,428 3,434 3,438 3,445
Nový Zéland dolar NZD 16,001 15,921 15,888 15,908 15,942 16,057 16,254 16,282
Polsko zlotý PLN 6,158 6,154 6,145 6,115 6,123 6,094 6,1 6,121
Rumunsko nové leu RON 5,592 5,592 5,582 5,569 5,55 5,547 5,554 5,563
Rusko rubl RUB 62,929 62,859 62,546 62,56 62,657 62,441 63,064 63,513
Singapur dolar SGD 15,908 15,926 15,867 15,836 15,844 15,811 15,992 15,98
Švédsko koruna SEK 2,921 2,916 2,917 2,926 2,915 2,919 2,924 2,924
Švýcarsko frank CHF 20,947 20,956 20,89 20,803 20,804 20,799 20,869 20,916
Thajsko baht THB 63,213 63,374 63,133 62,831 62,944 62,86 63,648 63,679
Turecko nová lira TRY 10,855 10,878 10,823 10,804 10,803 10,777 10,9 10,894
USA dolar USD 19,413 19,449 19,338 19,28 19,308 19,275 19,527 19,517
Velká Británie libra GBP 31,123 31,154 31,091 31,075 31,077 31,052 31,262 31,376
Izrael šekel ILS 5,072 5,098 5,075 5,053 5,079 5,055 5,093 5,099

 

 
 
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

 
Poradce, měsíčník č. 3/2013 (Poradce) – měsíčník nejen pro podnikatele, zákony s komentáři, účetnictví, odvody, ekonomika, daně
  • Zákon o živnostenském podnikání s komentářem - JUDr. Irena Fleischmanová
  • Zděděný a darovaný hmotný majetek z daňového pohledu – Ing. Ivan Macháček
  • Účtování a vykazování (ostatních) daní - Ing. Vladimír Hruška

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2012 (XI/2012)
  • Inventarizace – nově – Ing. Luděk Pelcl
  • Výdaje a příjem z pojištění – Ing. Eva Sedláková
  • Úroky z hypotečních úvěrů a daň z příjmů – Ing. Helena Machová
  • Zprostředkování zaměstnání – JUDr. Ladislav Jouza
  • Jak řešit mezinárodní dvojí zdanění – Ing. Martin Děrgel
  • Zúčtovací vztahy – Časové rozlišení v pasivech rozvahy – Ing. Zdenak Cardová

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2012 (XI/2012)
  • Finanční deriváty v účetnictví podnikatelů – Ing. Luděk Pelcl
  • Opravy chyb v aktuálním a minulém účetním období – Ing. Karel Janda

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 12/2012 (XI/2012)
  • Stížnosti na poskytovanou zdravotní péči (2.) – JUDr. Jana Drexlerová
  • Souběh pracovního poměru se samostatnou výdělečnou činností – Ing. Karel Janda
  • Příspěvek na péči v zákoně o sociálních službách (2.) – JUDr. Zdeněk Hájek

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 12-13/2012 (XI/2012)
  • Novela zákona o rozpočtovém určení daní – Ing. Eduard Komárek
  • Změny v evidenci pro účely DPH – Ing. Václav Benda
  • Zvolení zastupitelé a zdravotní pojištění – Ing. Antonín Daněk
  • Odpisování u vybraných účetních jednotek – praktické poznatky – Ing. Zdeněk Morávek

1000 řešení – měsíčník č. 12/2012 (XI/2012)
  • Inventarizace – nově – Karel Starý
  • Nový občanský zákoník – JUDr. Ladislav Jouza

PŘIPRAVUJEME

Poradce, měsíčník č. 4-5/2013 (XII/2012)
  • Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele - JUDr. Ladislav Jouza
  • Jak na změnu účetního období
  • Slevy na dani
  • Nová organizace celní správy
  • Pokuty a sankce v účetnictví

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 1/2013 (XII/2012)
  • Přiznání k dani silniční za rok 2012
  • Účetní závěrka

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 1/2013 (XII/2012)
  • Účetní výsledek hospodařeni versus základ daně
  • Zdanitelné a nezdanitelné příjmy FO za rok 2012

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2013 (XII/2012)
  • Roční zúčtování z příjmů ze závislé činnosti za rok 2012
  • Referentské vozidla
  • Zdravotní pojištění po 1. 1. 2013
  • Závislá práce a její zastírání

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 1/2013 (XII/2012)
  • Audit hospodaření obce (2.)
  • Externí vedení účetnictví (2.)
  • Prodej části obecního pozemku

1000 řešení – měsíčník č. 1/2013 (XII/2012)
  • Časové rozlišení – Karel Starý
  • Konec roku v podnikání

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
INVENTARIZACE NOVĚ
Rok 2012 přinesl některé změny, vyplývající z novely zákona o účetnictví, týkající se též provádění inventarizací. O jaké změny se jedná? Více nabízíme v balíčku Inventarizace nově.

  • Inventarizace - nově - příspěvek
    měsíčník DaÚ 12/2012 (A4, 80 str.)
  • Inventarizace - příklady a řešení
    měsíčník 1000 řešení 12/2012 (A5, 104 str.)
  • Novela zákona o účetnictví - příspěvek
    měsíčník Poradce 1/2013 (A5, 224 str.)

BALÍČEK INVENTARIZACE NOVĚ obsahuje: Poradce 1/2013 – příspěvek + 1000 řešení 12/2012 - příklady a řešení + DaÚ 12/2012 – příspěvek

Cena balíčku je 422 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 296 Kč.
Ušetříte 126 Kč.

OBČAN I
Prvním dnem roku 2014 vstoupí v účinnost novela občanského zákoníku ve zcela nové podobě. Vzhledem k tomu, že nový kodex zahrnuje, kromě jiného, podstatnou část dosavadního obchodního zákoníku, jedná se o nejvýznamnější normu i pro oblast podnikání a obchodu. S určitou nadsázkou můžeme hovořit o bibli podnikatele. Změny v zákoně nabízíme ve třech variantách.

  • Občanský zákoník I. – nový zákon s komentářem
    monotematika (A5, cca 400 str.)
  • Nový občanský zákoník – příklady a řešení
    měsíčník 1000 řešení 12/2012 (A5, 80 str.)
  • Nový občanský zákoník a pracovněprávní vztahy - příspěvek
    měsíčník PaM 12/2012 (4 (A5, 80 str.)

BALÍČEK OBČAN I obsahuje: Občanský zákoník I - nový zákon s komentářem + 1000 řešení 12/2012 - příklady a řešení + PaM 12/2012 - příspěvek

Cena balíčku je 560 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 390 Kč.
Ušetříte 170 Kč.

OBČAN II

  • Občanský zákoník II – nový zákon s komentářem
    monotematika (A5, cca 280 str.)
  • Právnická osoba podle NOZ - příspěvek
    měsíčník DaÚ 12/2012 (A4, 80 str.)
  • Uplatňování nového občanského zákoníku v pracovněprávních vztazích - příspěvek
    měsíčník Poradce 4-5/2013 (A5, cca 320 str.)

BALÍČEK OBČAN II obsahuje: Občanský zákoník II – nový zákon s komentářem + DaÚ 12/2012 – příspěvek + Poradce 4-5/2013 – příspěvek

Cena balíčku je 558 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 390 Kč.
Ušetříte 168 Kč

Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.

Jen do vyprodání zásob.


Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz


RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH a E-MAILOVÉ ADRESE.
OBJEDNÁVKY VYŘIZUJEME DO 48 HODIN.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page