Em@ilové noviny

 

č. 3/2015

15.2.2015

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Jaké změny nastaly od počátku roku v zákonu o daních z příjmů? Najdete v rubrice Téma novin a Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají.

V rubrice Chybovat znamená platit, na Vás čeká přehled odvodových povinností v měsíci lednu. Rubrika Nejvíce čtená témata a publikace Vás seznámí s vybranými tématy našich publikací a v rubrice Připravujeme najdete přehled chystaných novinek.

Barvy výrazným způsobem ovlivňují lidskou psychiku, přičemž pozitivní naladění zaměstnanců dokáže zvýšit produktivitu až několikanásobně. Které barvy je vhodné použít na pracovišti a jak která barva působí, najdete v příspěvku Barevné řešení pracovního prostředí.

Tento měsíc jsme připravili balíčky na tato témata: Příručka mzdové účetní, Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO II., Vnitropodnikové směrnice po novelách zákonů, Balíček daňové a nedaňové výdaje.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:
 
 
TÉMA NOVIN
ZÁKON O DANÍCH Z PŘÍJMŮ PO NOVELÁCH

 
ZÁKON O DANÍCH Z PŘÍJMŮ – ZMĚNY PO NOVELE

Počínaje r. 2015 přinesl zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992, Sb., ve znění pozdějších předpisů) v oblasti daně z příjmů fyzických osob řadu důležitých změn, na které musejí poplatníci pamatovat. V následujícím příspěvku jsou uvedeny ty nejdůležitější z nich. Jak se změnila doba pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů? Bude se zvyšovat základ daně o právně zaniklý dluh? Jaké omezení je při osvobození příspěvku zaměstnavatele na soukromé životní pojištění zaměstnance?

1. Nová oznamovací povinnost

Zákon z důvodu zúžení prostoru pro realizaci praní špinavých peněz a pro rozkrývání závažné trestné činnosti, v novém § 38v stanoví, že pokud poplatník daně z příjmů fyzických osob obdrží příjem, který je od daně z příjmů fyzických osob osvobozen a je vyšší než 5 000 000 Kč, je povinen oznámit správci daně tuto skutečnost do konce lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém příjem obdržel. Tato lhůta pro oznámení platí obecně i u poplatníků, kteří povinnost podávat daňové přiznání nemají. V případě plné moci udělené daňovému poradci, je oznámení možné podat v prodloužené lhůtě podle § 136 odst. 2 daňového řádu. Oznámení je podáním podle daňového řádu a lze jej učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou.
Limit pro oznámení se posuzuje u jednotlivého příjmu, tj. daruje-li se např. věc hromadná jako podnik je tento příjem ve výši ocenění celého tohoto podniku a ne jeho jednotlivých složek. Případné účelové rozkládání příjmů tak, aby byly nižší než limit, se bude posuzovat jako obcházení tohoto zákona (např. rozložení příjmu v podobě 20 milionů Kč do 5 po sobě navazujících plnění, která nebudou překračovat zákonný limit).
V případě dědictví bude limitu pro oznamovací povinnost podroben jednotlivý osvobozený příjem z dědictví, nikoliv výsledná výše, o kterou se zvýšilo jmění poplatníka (tj. příjmy z dědictví po zohlednění dluhů). Zdědí-li poplatník např. umělecké dílo oceněné na 8 mil. Kč spolu s 6 milionovým dluhem, vztahuje se na něho oznamovací povinnost ohledně nabytí uměleckého díla.
,b> Oznámení se vztahuje na všechny příjmy osvobozené od daně z příjmů fyzických osob podle § 4, 4a, § 6 a 10 zákona, a to od 1. ledna 2015. To znamená, že první oznámení budou poplatníci podávat k 31. březnu 2016.

V oznámení poplatník uvede:
a) výši příjmu,
b) popis okolností nabytí příjmu (např. dědictví, prodej obrazu, výhra v loterii),
c) datum, kdy příjem vznikl.

Vznikl-li příjem z titulu dědictví, postupuje se podle § 239a daňového řádu, který upravuje tzv. „ležící pozůstalost“ a stanoví, že pro účely daňových zákonů se má za to, jako by zůstavitel žil až do okamžiku rozhodnutí soudu v řízení o dědictví. Z toho důvodu nedochází ke vzniku příjmu v okamžiku smrti zůstavitele, ale až v okamžiku rozhodnutí soudu o dědictví. V okamžiku, kdy se poplatník stává dědicem, nezná často výši nabytého příjmu, neboť rozdělení pozůstalosti se definitivně určí až v průběhu dědického řízení.
Výše uvedená oznamovací povinnost se nevztahuje na příjem, o němž může výše uvedené údaje správce daně zjistit z rejstříků či evidencí, do kterých má přístup a které zveřejní na úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup, tj. např. v katastru nemovitostí. V tomto případě musí být naplněny obě zákonné podmínky současně, tj. evidence či rejstřík musí obsahovat potřebné informace a správce daně tuto evidenci a rejstřík zveřejní. Předmětem oznamovací povinnosti bude především movitý majetek, který nelze zjistit jiným způsobem. Zpravidla se bude jednat o zlato a drahé kovy, drahé kameny, šperky, starožitnosti, obrazy a další předměty či sbírky vyšší hodnoty.
Zjistí-li správce daně nesplnění této oznamovací povinnosti, vyzve poplatníka k jejímu dodatečnému splnění a stanoví mu k tomu náhradní lhůtu. Délku této lhůty správce daně stanoví s přihlédnutím k okolnostem daného případu, přičemž musí respektovat limit stanovený § 32 daňového řádu. Samotné vyzvání i náhradní lhůta jsou zásadními časovými okamžiky pro stanovení výše pokuty podle § 38w, tj. pokuty za neoznámení osvobozeného příjmu. Pokud uplyne lhůta pro stanovení daně, v rámci jejíhož zdaňovacího období osvobozený příjem nastal, není možné pokutu uložit.
Jde-li o příjem plynoucí do společného jmění manželů, oznámí správci daně výše uvedenou skutečnost jeden z manželů, jak stanoví § 38v odst. 5 zákona.
– pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu
Za nesplnění oznamovací povinnosti zákon v § 38w stanovuje pokutu. Ta je stanovena jako sankce vznikající ze zákona, která je určena procentem z částky neoznámeného příjmu, správce daně nemá prostor pro jiné stanovení její výše. Zákon stanoví, že poplatníkovi vzniká povinnost uhradit pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu, pokud nepodá oznámení o osvobozených příjmech fyzických osob, ve výši
a) 0,1 % z částky neoznámeného příjmu, pokud tuto povinnost splní, aniž by k tomu byl vyzván,
b) 10 % z částky neoznámeného příjmu, pokud poplatník tuto povinnost splní v náhradní lhůtě poté, co byl k tomu vyzván, nebo
c) 15 % z částky neoznámeného příjmu, pokud poplatník nesplní tuto povinnost ani v náhradní lhůtě.

Pokuta je splatná do 15 dnů od právní moci rozhodnutí o pokutě. Pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu lze uložit nejpozději do uplynutí lhůty pro stanovení daně. O povinnosti platit pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu rozhodne správce daně platebním výměrem. Správce daně může v souladu s§ 38w odst. 6 zákona zcela nebo zčásti prominout pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu, pokud k nesplnění povinnosti oznámit osvobozený příjem došlo z důvodu, který lze s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit.
Zákon dává správci daně možnost zcela nebo zčásti prominout uloženou pokutu. K prominutí může přistoupit v souladu s § 259 odst. 1 daňového řádu na základě žádosti nebo z moci úřední. Kritériem, které musí správce daně pro prominutí pokuty zohlednit, je existence ospravedlnitelného důvodu pro nesplnění povinnosti oznámit osvobozený příjem.
Z hlediska sankce není rozhodující kvalita podaného oznámení, ale pouze to, zda toto oznámení bylo či nebylo podáno, popřípadě, zda bylo podáno dobrovolně nebo v důsledku výzvy ze strany správce daně. Např. poplatník oznámí bezúplatný nepeněžní příjem v podobě obrazu 6 mil. Kč s tím, že tento příjem bude později oceněn na 9 mil. Kč. V daném případě se sankce neuplatní, rozhodující je, že poplatník příjem nahlásil, byť v jeho odhadu byl nepřesný. Při výpočtu výše sankce se vychází z reálného ocenění toho příjmu, který poplatník jako příjem neuvedl. Přitom se však do sankce nezapočítávají ty příjmy, které byly pouze nepřesně oceněny.
Reálné ocenění příjmu se uplatní i při pozdním oznámení, pro účely sankce (např. oněch 0,1 %) není rozhodující, jakou výši příjmu poplatník v oznámení uvádí.

Na webových stránkách Finanční správy bylo k oznamovací povinnosti poplatníků daně z příjmů fyzických osob zveřejněno v souladu s § 38v odst. 3 zákona následující sdělení:
Sdělení k oznámení o osvobozených příjmech fyzických osob (podle § 38v zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů)
Správce daně upozorňuje na povinnost poplatníka daně z příjmů fyzických osob, jež obdrží ve zdaňovacím období příjem, který je od daně z příjmů fyzických osob osvobozen a je vyšší než 5 000 000 Kč (limit se posuzuje za jednotlivý příjem samostatně), oznámit správci daně tuto skutečnost do konce lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém tento příjem obdržel. V oznámení poplatník uvede:
– výši příjmu,
– popis okolností nabytí příjmu a
– datum, kdy příjem vznikl.

Tato povinnost se týká poprvé příjmů získaných ve zdaňovacím období roku 2015.
Povinnost oznámit osvobozený příjem se nevztahuje na příjem, o němž může údaje správce daně zjistit z rejstříků či evidencí, do kterých má přístup a které zveřejní na úřední desce. Správci daně přístupnou evidencí je katastr nemovitostí České republiky.
Oznamovací povinnost se nevztahuje na osvobozený příjem z prodeje rodinného domu a souvisejícího pozemku, nebo jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru, a souvisejícího pozemku zapisované do katastru nemovitostí České republiky nebo na příjem z prodeje nemovitých věcí zapisovaných do katastru nemovitostí České republiky [ve smyslu § 4 odst. 1 písm. a), b) a u) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů].


2. Majetkový prospěch z titulu výpůjčky, výprosy a bezúplatné zápůjčky a převod majetku
V r. 2014 nebyl předmětem daně v souladu s § 3 odst. 4 písm. j) zákona majetkový prospěch
1. vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
2. vypůjčitele při výpůjčce,
3. výprosníka při výprose.

Výše uvedené ustanovení bylo počínaje r. 2015 zrušeno, uvedený majetkový prospěch bude počínaje r. 2015 zdanitelným příjmem, pokud nebude od daně z příjmů osvobozen podle § 4a a § 6 zákona.
osvobození bezúplatného příjmu z titulu majetkového prospěchu podle § 4a zákona
Počínaje r. 2015 je podle § 4a písm. m) zákona od daně osvobozen bezúplatný příjem v podobě majetkového prospěchu:
– vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
– vypůjčitele při výpůjčce nebo
– výprosníka při výprose,
pokud tyto příjmy nejsou příjmy ze závislé činnosti, a pokud
1. se jedná o příjmy od příbuzného v linii přímé, linii vedlejší, pokud jde o sourozence, strýce, tetu, synovce nebo neteř, manžela, manžela dítěte, dítěte manžela, rodiče manžela nebo manžela rodičů,
2. se jedná o příjmy od osoby, se kterou poplatník žil nejméně po dobu jednoho roku bezprostředně před získáním bezúplatného příjmu ve společně hospodařící domácnosti a z tohoto důvodu pečoval o domácnost nebo byl na tuto osobu odkázán výživou,
3. se jedná o příjmy obmyšleného z jeho majetku, který do svěřenského fondu vyčlenil nebo kterým zvýšil majetek tohoto fondu, nebo z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn nebo který zvýšil majetek tohoto fondu osobou uvedenou v bodě 1 nebo 2, nebo
4. v úhrnu příjmy z těchto majetkových prospěchů od téhož poplatníka nepřesáhnou ve zdaňovacím období částku 100 000 Kč.

Vzhledem ke skutečnosti, že počínaje r. 2015 je majetkový prospěch dlužníka z bezúročné zápůjčky, výpůjčky nebo výprosy již předmětem daně z příjmů, zákon stanoví podmínky pro osvobození uvedených bezúplatných příjmů od daně. Osvobození navazuje na ustanovení § 10 odst. 3 písm. c) zákona, které upravuje podmínky, za kterých je osvobozen bezúplatný příjem.
Příjem v podobě majetkového prospěchu je osvobozen, pokud se jedná o příjem od mezi osobami příbuznými, tj. osobami uvedenými v bodě 1 a 2, dále též, v případě, kdy dochází k plnění obmyšlenému mezi příbuznými, tj. osobami uvedenými v navrhovaném bodě 1 a 2. Stejným způsobem bude posuzován příjem z majetku svěřenského fondu u osoby, která zvýšila majetek tohoto fondu nebo je zakladatel svěřenského fondu, a je současně osobou obmyšlenou. Podle bodu 4 je příjem v podobě majetkového prospěchu osvobozen, pokud za dané zdaňovací období úhrnná výše všech majetkových prospěchů (z bezúročných zápůjček, z výpůjček a z výpros) od téže osoby nepřekročí stanovený limit 100 000 Kč.
Bude-li uvedený limit převýšen, je zdanitelným příjmem již celý příjem. Majetkový prospěch od téhož věřitele bude např. činit 105 000 Kč, přesáhne zákonný limit 100 000 Kč, zdanitelným příjmem bude částka 105 000 Kč.

Příklad 1
Poplatník obdržel v r. 2014 bezúročnou zápůjčku, kterou se zavázal splatit do 10 let. Jaký daňový dopad bude mít tato zápůjčka počínaje r. 2015?

Na straně dlužníka – vydlužitele, nemá a ani počínaje r. 2015 nebude mít bezúročná zápůjčka poskytnutá v r. 2014 žádný daňový dopad. Majetkový prospěch, který vznikl vydlužiteli v r. 2014 nebyl v souladu s § 3 odst. 4 písm. j) zákona.


Příklad 2
Syn obdržel v r. 2015 od rodičů bezúročnou zápůjčku na pořízení bydlení 1 mil. Kč, kterou se zavázal splatit do 10 let. Jaký daňový dopad bude mít tato zápůjčka?

Na straně syna je majetkový prospěch od daně osvobozen v souladu s § 4a písm. m) bod 1 zákona.


Příklad 3
Syn obdržel v r. 2015 od rodičů bezúročnou zápůjčku na zahájení podnikání 5 mil. Kč, kterou se zavázal splatit do 10 let. Jaký daňový dopad bude mít tato zápůjčka?

Na straně syna je majetkový prospěch od daně osvobozen v souladu s § 4a písm. m) bod 1 zákona. – osvobození bezúplatného příjmu z titulu majetkového prospěchu na straně zaměstnance


Zákon v § 6 odst. 9 písm. v) stanoví, že od daně je osvobozen příjem od téhož zaměstnavatele plynoucí zaměstnanci v podobě majetkového prospěchu při bezúročné zápůjčce až do úhrnné výše jistin 300 000 Kč z těchto zápůjček.

Jde o bezúplatný příjem z titulu majetkového prospěchu plynoucí zaměstnanci z bezúročné zápůjčky, a to u nesplacených zůstatků z těchto zápůjček (jistin) až do úhrnné výše 300 000 Kč od téhož zaměstnavatele. Majetkový prospěch ve výši úroku obvyklého, který se zdaní jako příjem ze závislé činnosti, se vypočte jen z částky přesahující stanovený limit.
– ocenění majetkové prospěchu
Pro ocenění majetkového prospěchu zákon v § 3 odst. 3 písm. b) stanoví, že nepeněžní příjem se pro účely daně z příjmů fyzických osob oceňuje jako pětinásobek hodnoty ročního plnění, pokud příjem spočívá v jiném majetkovém prospěchu, jehož obsahem je opakující se plnění na dobu
1. neurčitou,
2. života člověka nebo
3. delší než 5 let.
– převod majetku zemědělského podnikatele
Podle § 3 odst. 4 písm. f) předmětem daně nejsou příjmy získané převodem majetku mezi osobami blízkými v souvislosti s ukončením provozování zemědělské činnosti zemědělského podnikatele, pokud osoba blízká v činnosti zemědělského podnikatele pokračuje alespoň do konce třetího zdaňovacího období následujícího po ukončení provozování zemědělské činnosti zemědělského podnikatele převádějícího tento majetek s výjimkou nepokračování v činnosti z důvodu smrti; při porušení této podmínky jsou tyto příjmy předmětem daně ve zdaňovacím období, kdy k převodu tohoto majetku došlo a má se za to, že poplatník není v prodlení, pokud podá daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání a zaplatí daň nejpozději do dne, kdy je povinen podat daňové přiznání k dani za zdaňovací období, ve kterém nesplnil tuto podmínku. Zákon stanoví podmínky, za kterých předmětem daně nebude příjem z převodu majetku mezi osobami blízkými v souvislosti s ukončením zemědělské činnosti (např. otce), kdy v rámci rodiny v zemědělské činnosti bude pokračovat jiná osoba (např. syn). Dojde-li k darování uvedeného majetku, na straně obdarovaného (např. syna) se podle § 3 odst. 4 písm. f) zákona nejedná o zdanitelný příjem, dojde-li k prodeji majetku, na straně prodávajícího (např. otce) není příjem z prodeje předmětem daně tak, jako platí doposud. Pokud by však např. nabyvatel, který získal majetek darem, zemědělskou činnost ukončil do 3 let od nabytí majetku, nebude již takový příjem příjmem, který není předmětem daně. V takovém případě je příjem předmětem daně, a to v tom zdaňovacím období, kdy vznikl. Nabyvatel by musel podat daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání za zdaňovací období, ve kterém majetek získal a příjem z titulu daru uvést jako zdanitelný příjem podle § 7 zákona.
Z uvedeného důvodu počínaje r. 2015 zákon v § 38r odst. 4 nově stanoví lhůtu pro stanovení daně z důvodu nesplnění podmínky pokračování v činnosti zemědělského podnikatele podle § 3 odst. 4 písm. f) zákona, tj. pro případ kdy zemědělský podnikatel nesplní podmínku pokračování v zemědělské činnosti po zákonem stanovenou dobu 3 let od doby, kdy na něho byl příslušný majetek převeden s tím, že uvedený převod majetku nebyl předmětem daně. Lhůty pro stanovení daně z důvodu nesplnění podmínky pokračování v činnosti zemědělského podnikatele počínají běžet od konce kalendářního roku, v němž tato podmínka není splněna.

Příklad 4
Soukromý zemědělec, vedoucí daňovou evidenci, ukončil činnost a daroval synovi svoji farmu. Syn rovněž vede daňovou evidenci. Je příjem z darování farmy u syna osvobozen od daně z příjmů? Může si syn uplatnit jednotlivé položky do daňových výdajů?

V případě darování majetku z důvodu ukončení zemědělské činnosti se postupuje podle § 3 odst. 4 písm. f) zákona. Na straně syna jde o příjem, který není předmětem daně. Syn musí v daném případě pamatovat na § 25 odst. 1 písm. i) zákona. Ten stanoví mimo jiné, že za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat výdaje vynaložené na příjmy, které nejsou předmětem daně. Syn, který majetek nabyl bezúplatně darem, nemůže příslušné částky uplatnit jako daňové výdaje. Nabyl-li syn darem také hmotný majetek, nemůže do daňových výdajů uplatnit jeho odpisy podle § 27 zákona.


(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DÚVaP 5/2015)


SLEVA NA DANI Z PŘÍJMŮ ZA UMÍSTĚNÍ DÍTĚTE

Služba péče o dítě v dětské skupině je činnost spočívající v pravidelné péči o dítě od jednoho roku věku do zahájení povinné školní docházky, mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí. Kdo může být poskytovatelem služby? Která zařízení se rozumí dětskou skupinou? Za jakých podmínek lze uplatnit slevu na dani na dítě, které je umístěno v dětské skupině? Které výdaje na provoz zařízení péče o děti lze uplatnit do daňových výdajů?

Zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině

a o změně souvisejících zákonů, který upravil podmínky, za nichž je poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, podmínky pro získání oprávnění k poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a s tím spojený výkon veřejné správy, přinesl také slevu na dani za umístění dítěte. Již počínaje r. 2014 mohou poplatníci daně z příjmů fyzických osob, kteří vyživují dítě ve společně hospodařící domácnosti, uplatnit další slevu na dani, a to slevu za umístění dítěte.

Podle zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině se službou péče o dítě v dětské skupině rozumí činnost spočívající v pravidelné péči o dítě od jednoho roku věku do zahájení povinné školní docházky, která je poskytována mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí a která je zaměřena na zajištění potřeb dítěte a na výchovu, rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků dítěte. Poskytovatelem služby péče o dítě v dětské skupině je fyzická nebo právnická osoba, která za zákonem stanovených podmínek poskytuje službu péče o dítě v dětské skupině rodiči nebo jiné osobě, které bylo rozhodnutím příslušného orgánu svěřeno dítě do péče nahrazující péči rodičů, je-li zaměstnavatelem rodiče.

Poskytovatel nemusí být zaměstnavatelem rodiče, pokud je:
a) ústavem, jestliže poskytování služby péče o dítě v dětské skupině je v souladu s jeho zakládací listinou,
b) právnickou osobou registrovanou nebo evidovanou podle zákona o církvích a náboženských společnostech, pokud poskytování služby péče o dítě v dětské skupině je v souladu s jejím předmětem činnosti,
c) územním samosprávným celkem nebo jím založenou právnickou osobou,
d) obecně prospěšnou společností, jestliže poskytování služby péče o dítě v dětské skupině je v souladu s její zakládací listinou nebo zakládací smlouvou,
e) nadací nebo nadačním fondem,
f) vysokou školou, nebo
g) spolkem, jestliže poskytování služby péče o dítě v dětské skupině je v souladu s jeho stanovami.

Poskytovatel může poskytovat službu péče o dítě v dětské skupině rodiči též na základě dohody se zaměstnavatelem tohoto rodiče a za podmínek, za kterých poskytuje službu péče o dítě v dětské skupině jinému rodiči. Poskytovat službu péče o dítě v dětské skupině lze jen na základě oprávnění k poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Oprávnění vzniká dnem zápisu fyzické nebo právnické osoby do evidence poskytovatelů. Zápis do evidence poskytovatelů provádí na žádost fyzické nebo právnické osoby o zápis do evidence poskytovatelů Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Služba péče o dítě v dětské skupině je poskytována bez úhrady nákladů nebo s částečnou nebo plnou úhradou nákladů. Poskytovatel není povinen dítěti poskytovat stravovací služby, není-li dohodnuto jinak. Způsob stravování a úhradu nákladů s ním spojených si poskytovatel a rodič dohodnou ve smlouvě o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Pokud zajišťuje dítěti stravu rodič, je poskytovatel povinen v zájmu ochrany zdraví dětí zajistit uchování, případný ohřev a podání stravy dítěti.

Změny v zákoně o daních z příjmů (dále jen zákon).

Osvobození příjmů na straně zaměstnance nebo rodinného příslušníka
V návaznosti na zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině se na straně zaměstnance od daně z příjmů osvobozuje i plnění pro rodinné příslušníky zaměstnance, tj. pro děti, z titulu úhrady za použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona. V daném případě se však musí jednat o nepeněžní plnění zaměstnanci, tj. příslušnému zařízení musí platit přímo zaměstnavatel s tím, že si hrazenou částku nemůže uplatnit do daňových výdajů.

Zákon v § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 stanoví, že od daně z příjmů fyzických osob jsou osvobozena nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, ve formě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona, knihovny zaměstnavatele, tělovýchovných a sportovních zařízení.

Za zařízení péče o dítě předškolního věku lze pro účely zákona o daních z příjmů považovat jakékoliv zařízení zabývající se pravidelnou celodenní péčí o dítě předškolního věku. Např. dětská skupina, mateřská školka (registrovaná podle školského zákona, nebo i firemní, soukromá), dále jakékoliv jiné obdobné zařízení jako např. lesní školka, soukromé jesle, dětské centrum v případě, že provozuje mateřskou školku s výjimkou zájmových kroužků (ty mají vzdělávací charakter).

Výdaje na provoz zařízení péče o děti
V návaznosti na zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině zákon o daních z příjmů stanoví, že daňovým výdajem jsou i výdaje na provozování zařízení péče o děti předškolního věku a příspěvky na provoz těchto zařízení zajišťovaný jinými subjekty pro děti zaměstnanců zaměstnavatele, který tyto příspěvky bude poskytovat. Podle § 24 odst. 2 písm. zw) zákona jsou daňovým výdajem výdaje (náklady) v podobě:
1. výdajů na provoz vlastního zařízení péče o děti předškolního věku, nebo
2. příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku zajišťovaný jinými subjekty pro děti vlastních zaměstnanců.


Současně byl upraven § 25 odst. 1 písm. h) bod 2, z něhož bylo vypuštěno ustanovení týkající se výdajů na předškolní zařízení, a § 25 odst. 1 písm. k) zákona. Podle § 25 odst. 1 písm. k) zákona daňovým výdajem nejsou výdaje převyšující příjmy v zařízeních k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo jiných osob s výjimkou § 24 odst. 2 písm. j) body 1 až 3, písm. zw). Zaměstnavatel tak bude mít možnost uplatnit uvedené výdaje buď do výdajů daňových nebo jako výdaje nedaňové. Uplatní-li zaměstnavatel příslušné výdaje jako výdaje nedaňové, bude toto nepeněžní plnění na straně zaměstnance od daně osvobozeno podle doplněného § 6 odst. 9 písm. d) zákona. Uplatní-li zaměstnavatel příslušné výdaje jako výdaje daňové, bude se na straně zaměstnance jednat o zdanitelný příjem, který podléhá i sociálnímu a zdravotnímu pojištění.

Do výdajů podle § 24 odst. 2 písm. zw) nelze uplatnit výdaje na pořízení objektů sloužících pro provoz dětské skupiny, popřípadě na výdaje na úpravu stávajících objektů, které budou mít charakter technického zhodnocení. Tyto výdaje nejsou jednorázovým daňovým výdajem, jde o výdaje, které bude možno uplatnit prostřednictvím odpisů hmotného majetku.

Sleva na dani za umístění dítěte
Podle § 35ba odst. 1 písm. g) zákona se poplatníkům – fyzickým osobám, daň vypočtená podle § 16, případně snížená podle § 35, 35a nebo 35b za zdaňovací období snižuje o slevu za umístění dítěte. Podmínky a výše slevy jsou upraveny v novém § 35bb.

Podle § 35bb výše slevy za umístění dítěte odpovídá výši výdajů prokazatelně vynaložených poplatníkem za umístění vyživovaného dítěte poplatníka v daném zdaňovacím období v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona, pokud jím nebyly uplatněny jako výdaj podle § 24.

Slevu na dani lze uplatnit pouze, žije-li vyživované dítě s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti. Slevu lze uplatnit za vyživované dítě poplatníka, pokud se nejedná o vnuka nebo vnuka druhého z manželů. Za vnuka nebo vnuka druhého z manželů lze slevu uplatnit pouze, pokud jsou v péči, která nahrazuje péči rodičů. Za každé vyživované dítě lze uplatnit slevu maximálně do výše minimální mzdy, tj. v r. 2014 do výše 8 500 Kč a v r. 2015 do výše 9 200 Kč. Vyživuje-li dítě v jedné společně hospodařící domácnosti více poplatníků, může slevu za umístění dítěte uplatnit ve zdaňovacím období jen jeden z nich.



(Více na toto téma najdete v měsíčníku DaÚ 2-3/2015)


 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
DAR POZEMKU SYNOVI

Rodiče darují svému synovi pozemek s rodinným domem.
Z toho plynoucí bezúplatný příjem bude u syna osvobozen od daně z příjmů, ale pravděpodobnost, že hodnota daru bude vyšší než 5 miliónů Kč, je vysoká. Syn tedy sice nezaplatí žádnou daň, ale pokud hodnota darovaného pozemku s rodinným domem bude vyšší než 5 miliónů Kč, bude povinen do 1. 4. následujícího roku oznámit a v oznámení uvést výši příjmu, popis okolností nabytí příjmu a datum, kdy příjem vznikl.

PRODEJ POZEMKU S RODINNÝM DOMEM

V roce 2015 by pan Jiří prodal pozemek s rodinným domem, ve kterém bydlel 10 let před prodejem, za cenu 5 000 000 Kč a neoznámil tento příjem osvobozený od daně správci daně nejpozději do 1. dubna 2016.
Pak pokud by si později svou chybu uvědomil a oznámení podal, ale opožděně, zaplatil by pokutu 5 000 Kč. Pokud by oznámení podal až poté, kdy by existenci příjmu zjistil správce daně a k podání oznámení by jej vyzval, pokuta by byla 500 000 Kč. V případě, že by oznámení nepodal ani ve lhůtě stanovené ve výzvě, pak by výše pokuty činila 750 000 Kč.

PRODEJ CENNÝCH PAPÍRŮ

V roce 2015 by pan Aleš prodal cenné papíry za celkovou cenu 110 000 Kč, z toho 60 000 Kč by obdržel za akcie, které má ve vlastnictví více než tři roky a 50 000 Kč by obdržel za akcie, které vlastnil pouze jeden rok, tak osvobozen bude pouze příjem ve výši 60 000 Kč, ale částka 50 000 Kč bude zdanitelným příjmem, protože celková částka z prodeje akcií přesáhla stanovený limit 100 000 Kč a nelze je osvobodit od daně.
Pokud by ale celková částka za prodej byla maximálně 100 000 Kč, např. příjem z prodeje akcií držených déle než tři roky, by byl 30 000 Kč a příjem z prodeje akcií držených dobu kratší než 3 roky by byl 65 000 Kč, pak by byla podmínka pro osvobození splněna. Tedy v případě, že osvobozené příjmy z prodeje cenných papírů budou minimálně 100 000 Kč, tak jakýkoliv jiný příjem z prodeje cenného papíru, na který nelze uplatnit osvobození po uplynutí tří let od nabytí, bude nutno zdanit.

DAŇOVÁ KONTROLA

Při daňové kontrole správce daně zjistí, že místo původně přiznaného základu daně 200 000 Kč, který poplatník snížil uplatněním daňové ztráty na nulu, má být daňový základ před odpočtem ztráty 300 000 Kč. Z minulých let ale poplatníkovi zbývá doposud neuplatněná daňová ztráta 150 000 Kč, kterou požaduje v rámci doměření daně uplatnit.
Konečná daň bude ve výši nula, neboť zvýšení daňového základu o 100 000 Kč bude pokryto uplatněním daňové ztráty. Pokud by ale nebyl základ daně snížen o ztrátu, byla by doměřena daň ze zvýšení základu daně o 100 000 Kč ve výši 19 000 Kč. Správce daně tedy vyměří penále ve výši 20 % zvýšení daně, které bude činit 3 800 Kč.



(Více na toto téma najdete v měsíčníku Poradce 7/2015)

 

 
 
P6 AKTUAL

 
Částka číslo 12/2015 ze dne 3.2.2015
18/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 109/1994 Sb., kterou se vydává řád výkonu vazby, ve znění pozdějších předpisů
19/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 345/1999 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších předpisů
20/2015 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků dodatečných voleb do zastupitelstev obcí konaných dne 31. ledna 2015
21/2015 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků opakovaného hlasování do zastupitelstev obcí konaného dne 31. ledna 2015
22/2015 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění opravy celkových výsledků voleb do zastupitelstev obcí konaných ve dnech 10. a 11. října 2014

Částka číslo 13/2015 ze dne 5.2.2015
23/2015 Zákon, kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů
24/2015 Zákon, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
25/2015 Zákon, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů
26/2015 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 5/2003 Sb., o oceněních v oblasti kultury, udělovaných Ministerstvem kultury, ve znění pozdějších předpisů

Částka číslo 14/2015 ze dne 6.2.2015
27/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
28/2015 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce

Částka číslo 15/2015 ze dne 13.2.2015
29/2015 Vyhláška o stanovení ochranných pásem přírodního léčivého zdroje peloidu ložiska Hamr na Jezeře a vymezení konkrétních ochranných opatření
30/2015 Vyhláška o stanovení ochranných pásem přírodního léčivého zdroje peloidu ložiska Lázně Kundratice a vymezení konkrétních ochranných opatření

Částka číslo 16/2015 ze dne 13.2.2015
31/2015 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů představitelů podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, kterým se nahrazuje sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 366/2014 Sb.
32/2015 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů soudců podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, kterým se nahrazuje sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 367/2014 Sb.
33/2015 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu státních zástupců podle zákona č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, kterým se nahrazuje sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 368/2014 Sb.

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

 
BAREVNÉ ŘEŠENÍ PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ

Logo tvoří z velké části jeho barevná kombinace. Barvy v nás vzbuzují emoce a podprahově ovlivňují naše rozhodování. Barevné řešení pracovního prostředí ovlivňuje koncentraci nebo kreativní myšlení?

Identita podniku

se často spojuje s barvami použitými nejen v logu, ale i v jeho interiérech. Ten mnohokrát kopíruje barvy loga, proto může podléhat jisté uniformitě. Když ale máte prostor pro změnu barevného ladění, měli byste při volbě barevnosti kanceláří zohlednit, jak bude ovlivňovat zaměstnance, kteří se v jejich prostoru nejčastěji zdržují. Teorie o působení barev v interiéru nám poskytují návod, podle kterého lze firemní prostor harmonizovat.

Důležitost práce s barvami v interiéru a exteriéru je daná fyziologickými a psychologickými účinky na tělo člověka, a při výběru barevnosti interiéru vycházíme i z jeho funkce, tvaru a velikosti místnosti, osvětlení, orientace na světové strany.

Dobře zařízení interiér
nemá obsahovat víc než tři barevné tóny, přičemž největší plochu zabírá neutrální barva, ta tvoří jakýsi rámec pro vyznění dvou zbývajících. S barvami, které jsou blízké čistým barevným tónům, je třeba v interiéru zacházet s velkou opatrností.
Když zvolíme výraznější barvu nábytku, pak je nutné pro stěny a podlahové krytiny vybrat neutrální barevnost. Čistě bílé stěny nejsou vhodné do velkých prostorů, protože chlad sterilní bílé barvy dává pocit prázdnoty a navíc příliš oslňuje a unavuje oči. Dobré jsou však jako doplňkové stěny k jiným teplým odstínům barev, neboť místnost opticky rozšiřují. Další zásadou je dodržování přirozeného postupu barev v přírodě – od tmavé při zemi po světlou směrem nahoru. Obrácené uspořádání může v člověku vzbuzovat pocit něčeho nepřirozeného, tísnivého, tíživého, až ohrožujícího. Kromě toho tmavý strop místnost opticky snižuje.

  • Teplé barvy snášejí dobře hladké povrchy bez textury. Neměly by však figurovat v místnostech, kde se intenzivně přemýšlí a pracuje (obchodní setkání), a tam, kde jsou světelné zdroje se studeným světlem.
  • Chladné a tlumené barvy volíme tam, kde potřebujeme snížit teplotu místnosti a navodit svěží dojem. Většinou jsou to malé místnosti s okny na jih, prostory s velkou hlučností. Chladné odstíny se hodí i do stísněných a malých prostorů, dotvářejí prostředí pro dosažení klidné atmosféry vyžadující soustředění a kde se předpokládá delší doba pobytu. Tyto barvy navíc potlačují chuť k jídlu.

  • Barevné řešení pracovního prostředí
    má vliv na naši koncentraci či kreativní myšlení. Proto je třeba zvolit takové barvy, abyste v zaměstnancích vyvolali všechny pozitivní vlastnosti, které od nich očekáváte.

    Barvy v kancelářích dokážou do značné míry ovlivnit pracovní výkon. Vyšší výkon se spojuje s vyššími zisky. Na jeho zvýšení mají pozitivní vliv barvy intenzivních tónů ve škále modré, zelené, oranžové a žluté.
    • Modrá uklidňuje duševní nepohodu a stres, současně podporuje koncentraci, komunikaci a týmovou práci. Je to barva odpovědnosti a bezpečí. Díky ní se budete cítit sebejistě a budete pracovat soustředěně na plné obrátky. Tato barva vám pomůže i k tomu, aby zákazníci považovali váš podnik za seriózní. Když ji použijete na strop ve světlém odstínu, místnost se vám opticky zvýší. Když ji použijete v tmavém odstínu na podlahu, bude působit dojmem chladu – to je vhodné v prostorech, do nichž přichází velké množství slunečního světla. Při optimistické žluté a oranžové zase probudíte kreativní část mozku. Tyto svěží barvy podporují fantazii.
    • Žlutá barva ze všech nejvíc zatěžuje oko, a tím strhává pozornost. Podporuje intelekt a dokáže být velmi stimulující, proto ji používejte opatrně. V přírodních odstínech pískové a okrové je vhodná na podlahy, odstíny jasně žluté jsou vhodné do prostorů s nedostatkem denního světla, protože má vysokou reflexivnost.
    • Oranžová působí tepleji než žlutá a v interiéru je i příjemnější na velkých plochách. V zemitějších tónech působí příjemně a povzbuzujícím dojmem ve většině prostorů. Oranžová barva podobně jako odstíny červené má spíš stimulující účinky. První dojem u oranžové barvy je velmi dobrý – navozuje pocit uvítání, otevřenosti a pohody. Hodí se hlavně do prostorů sloužících pro setkávání, případně do společných prostorů pro zaměstnance. Výrazné odstíny vzpružují, pastelové a jemné přinášejí pocit klidu a přátelské atmosféry.
    • Zelená je kombinací modré a žluté a skutečně spojuje vlastnosti obou barev do jedné. Kromě kreativity podporuje i soustředěnost a pocit jistoty. Zelenou jsou i z tohoto důvodu označované bezpečnostní úniky a východy. Je barvou „přirozenosti“ přírody a vytváří příjemné a uklidňující prostředí. Je vhodná na podlahách, kde vyvolává iluzi zatravněného prostoru. Hodí se do místností s jasným přirozeným světlem a potřebuje vyvážit bílými nebo krémovými plochami.
    • Červená barva je pro práci možná moc agresivní. Když je použita na stěnách místnosti, zhoršuje soustředění a koncentraci ve stresových situacích. Zvyšuje adrenalin, proto, když to s červenou přeženete, soutěživost a nasazení na pracovišti může nabýt až nezdravou formu. Vhodné je volit ji na část interiéru anebo na doplňky na přitažení pozornosti, vyvážení klidných barev či nadměrného chladu. V sytém odstínu ji můžete použít jen v místnostech, ve kterých zaměstnanci tráví méně času. V červenohnědém odstínu ji můžete použít jen v místnostech, kde zaměstnanci tráví méně času. V červenohnědém odstínu je příjemná i na velkých plochách podlah. Purpurový odstín na ušlechtilých textiliích je vhodný do reprezentačních prostorů.
    • Bílá vyvolává pocit neohraničenosti. Výborně se proto uplatní v malých prostorech s nedostatkem světla. Při správně rozvržené ploše nikdy nepůsobí rušivě a sjednocuje vícero barevných prvků v interiéru. Na příliš velkých plochách může způsobit skleslost, únavu i chlad. V současnosti si mnoho podniků zařizuje kanceláře práce v bílé barvě. Je to barva čistoty, proto jako základ na stěny a nábytek je její volba elegantním řešením. Je to podkladová barva, která nepůsobí rušivě a díky ní interiér nikdy nebude ponurý. Je třeba si uvědomit, že bílá kancelář i tak bílou nezůstane – zpestří ji knihy, šanony, a jiné doplňky (vázy, fotografie, obrazy). Různé barevné předměty zvýrazní bílý interiér a zaměstnanec tak dostane možnost zařídit si pracovní prostředí barvami podle vlastního uvážení.
    • Černá opticky zmenšuje prostor. Lze ji použít v malých plochách na zdůraznění akcentu.
    • Šedá barva je stylová, ale trochu nevýrazná a izolační barva. Na velkých plochách a bez barevného kontrastu působí však negativně. Na podlaze asociuje nečistotu, jakoby zašpinění sama navozovala. Její použití na velkých plochách působí ponuře. Dobře se však vyjímá v kombinaci s chromem a hliníkem. Efekt můžeme dosáhnout její kombinací s kontrastní barvou, např. s červenou.
    • Fialová je náročná, osobitá a exkluzivní. V interiéru se doporučuje používat ji jen v minimální míře, s citem a na kvalitním podkladě. Má nejvyšší a nejjemnější vibrace z barevného spektra. Působí proti migréně a depresím, její pomocí se mohou vyrovnávat stavy úzkosti a harmonizovat podrážděnost. Je považována i za barvu inspirace.
    • Hnědou je nejvhodnější použít všude, kam přirozeně patří, tedy na podlahy. Její použití na stěnách ve světlých odstínech je závislé na citlivosti jednotlivce, protože tmavý odstín může vyvolat pocit fádnosti, nudnosti a tíže. Velmi vhodné je vyvážit její působení bílou.

    Zohledněte i působení vzorů,
    výrazné vzory na tapetách, závěsech, stěnách anebo podlahových krytinách můžou nepěkné prostorové proporce změnit k lepšímu. Výsledný efekt je tím výraznější, čím intenzivnější jsou barvy a čím větší vzory, např.:
  • Tapeta s velkým vzorem (zvláště v červené) dokáže prostor opticky zkrátit.
  • Široké pruhy na podlaze směrem k čelní stěně opticky prodlužují krátké chodby nebo místnosti.
  • Příčné pruhy na stěnách způsobují, že místnost vypadá širší, ale nižší.
  • Podélné pruhy zvýrazňují výšku a protahují prostor.
  • Malé vzory vzbuzují prostorový a velkorysý dojem.

  • Pro pohodu zaměstnanců je třeba používat více barev. Převládající barvy by přitom měly být 2 až 3. S jedinou barvou se člověk může cítit nekompletně, naopak při 5 a víc barvách může příliš mnoho vjemů způsobit až úzkost. Pro duševní rovnováhu je vhodné do kanceláře umístit protichůdné barvy – jednu, která uklidňuje, a druhou, která povzbuzuje.

    Závěr
    I když má kancelářské prostředí jinou funkci než domácnost, příjemný pocit člověka je tu stejně důležitý jako doma. Je vědecky dokázané, že barvy výrazným způsobem ovlivňují lidskou psychiku, přičemž pozitivní naladění zaměstnanců dokáže zvýšit produktivitu až několikanásobně. Na druhé straně příliš mnoho barev a typů povrchů působí neuspořádaně a chaoticky, což se může negativně odrazit na pracovním výkonu zaměstnanců. Kromě snahy docílit, aby vaše společnost vytvářela příjemní prostředí pro zaměstnance, je důležité se zaměřit i na zanechání určitého dojmu, který má mít vaše návštěva. Právě proto je důležité sladit barvy na pracovišti tak, aby měly pozitivní dopad na práci a pracovní vztahy.

    Ing. Jana Jarošová, PhD.

    Použitá literatura:
    Huckova K.: Psychologie barev. Jaké poselství nese vaše logo? Online dostupné na: http://www.personalni-marketing.cz/detail-clanku/psychologie.-barev-jake-poselstvi-nese-vase-logo-castI, Lettrich A.: Skrytý význam farieb v reklame. Online (25-01-2012).
    Dostupné na: http://aleslettrich,blog.sme.sk/c/287237/Skryty-vyznam-farieb-v-reklame-html, Šablová, B. Farby, ktoré zarobia najviac peňazí. Online (2013). Dostupné na http://www.kancelarie.sk/poradna/farby-ktore-zarobia-najviac-penazi.

     

     
     
    CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

     
    Termíny pro praxi v únoru 2015

    16. února
    Pondělí (za neděli 15. 2.)
    Daně z příjmů – zaměstnanec Podpis prohlášení poplatníka ke snížení záloh na daň z mezd za rok 2014 a na rok 2015
    (§ 38k odst. 4 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Žádost o roční zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění za rok 2014
    (§ 38ch odst. 1 až 3, § 38k odst. 5 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    „Invalidní daň“ Zaměstnavatel s více než 25 zaměstnanci oznámí úřadu práce plnění povinného podílu (4 %) zaměstnání osob se zdravotním postižením za rok 2014, příp. i zaplatí náhradní odvod
    (§ 81 až 83 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti)
    20. února
    Pátek
    Daň z příjmů – zaměstnavatel Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za leden 2015
    (§ 38h odst. 10 zákona č. č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Sociální pojištění – OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za leden 2015
    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za leden 2015
    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za leden 2015
    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za leden 2015
    (§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za leden 2015
    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za leden 2015
    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
    Důchodové spoření – zaměstnavatel Odvod záloh na důchodové spoření zaměstnanců zapojených do spoření za leden 2015
    (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
    (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání hlášení k záloze na pojistné na důchodové spoření za leden 2015
    (§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
    (§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    25. února Středa DPH Podání přiznání k DPH plátce s měsíčním zdaň. obdobím za leden 2015 a její zaplacení
    (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    (§ 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Předložení výpisu z evidence za leden 2015 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti v tuzemsku (§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení plátce za leden 2015, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
    (§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za leden 2015, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
    (§ 101 odst. 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za leden 2014, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    28. února Sobota 28. února Sobota Daňové povinnosti se přesouvají na pondělí 2. března 2015.

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Název krajiny Název měny Měna 30.1. 2.2. 3.2. 4.2. 5.2. 6.2. 9.2. 10.2. 11.2. 12.2. 13.2.
    Austrálie dolar AUD 19,119 19,126 19,115 18,751 18,898 18,973 19 19,206 19,092 18,957 18,768
    Brazílie real BRL 9,447 9,227 9,162 9,002 8,984 8,879 8,784 8,825 8,765 8,55 8,509
    Bulharsko lev BGN 14,213 14,211 14,187 14,188 14,198 14,18 14,162 14,172 14,176 14,149 14,164
    Čína renminbi CNY 3,932 3,934 3,92 3,898 3,883 3,888 3,874 3,935 3,933 3,919 3,917
    Dánsko koruna DKK 3,735 3,734 3,728 3,728 3,73 3,724 3,72 3,723 3,724 3,719 3,722
    EMU euro EUR 27,8 27,795 27,75 27,75 27,77 27,73 27,695 27,72 27,725 27,68 27,705
    Filipíny peso PHP 55,728 55,658 55,608 55,358 55,038 55,087 54,738 55,323 55,266 55,095 55,141
    Hongkong dolar HKD 3,168 3,171 3,164 3,145 3,129 3,135 3,12 3,17 3,165 3,155 3,153
    Chorvatsko kuna HRK 3,612 3,611 3,602 3,6 3,602 3,595 3,59 3,592 3,592 3,585 3,588
    Indie rupie INR 39,685 39,643 39,664 39,518 39,243 39,358 39,199 39,562 39,437 39,235 39,268
    Indonesie rupie IDR 1,954 1,941 1,934 1,927 1,922 1,924 1,918 1,943 1,937 1,924 1,912
    Japonsko jen JPY 20,833 20,884 20,855 20,783 20,648 20,696 20,625 20,724 20,572 20,423 20,412
    Jihoafrická rep. rand ZAR 2,113 2,121 2,119 2,129 2,124 2,136 2,139 2,124 2,11 2,068 2,071
    Jižní Korea won KRW 2,24 2,23 2,227 2,218 2,234 2,231 2,225 2,241 2,241 2,212 2,207
    Kanada dolar CAD 19,598 19,404 19,364 19,379 19,481 19,405 19,436 19,666 19,682 19,393 19,473
    Maďarsko forint HUF 8,91 8,908 8,937 8,974 8,991 9,024 9,043 9,018 8,967 8,926 9
    Malajsie ringgit MYR 6,767 6,772 6,759 6,718 6,818 6,805 6,828 6,902 6,856 6,8 6,781
    Mexiko peso MXN 1,657 1,651 1,644 1,647 1,65 1,642 1,64 1,66 1,652 1,631 1,621
    MMF SDR XDR 34,606 34,66 34,57 34,383 34,363 34,406 34,285 34,646 34,544 34,464 34,506
    Norsko koruna NOK 3,149 3,145 3,182 3,213 3,219 3,211 3,231 3,218 3,236 3,218 3,169
    Nový Zéland dolar NZD 17,875 17,848 17,832 17,622 17,932 17,972 17,965 18,227 18,159 18,123 18,023
    Polsko zlotý PLN 6,568 6,608 6,643 6,667 6,676 6,659 6,65 6,629 6,601 6,562 6,609
    Rumunsko nové leu RON 6,261 6,258 6,3 6,304 6,299 6,284 6,274 6,256 6,249 6,224 6,243
    Rusko rubl RUB 35,486 34,799 35,527 36,596 36,795 36,402 36,022 37,076 37,131 37,071 36,796
    Singapur dolar SGD 18,159 18,173 18,137 18,06 18,032 18,053 18,007 18,138 18,094 17,983 17,992
    Švédsko koruna SEK 2,982 2,97 2,963 2,949 2,945 2,932 2,928 2,927 2,941 2,927 2,877
    Švýcarsko frank CHF 26,796 26,547 26,384 26,356 26,202 26,191 26,289 26,583 26,522 26,443 26,236
    Thajsko baht THB 74,997 75,047 75,313 74,73 74,374 74,53 74,362 75,306 75,209 74,922 74,809
    Turecko nová lira TRY 10,193 10,084 10,148 10,137 9,992 9,957 9,936 9,867 9,853 9,797 9,826
    USA dolar USD 24,562 24,585 24,537 24,388 24,261 24,304 24,19 24,58 24,541 24,462 24,455
    Velká Británie libra GBP 37,17 37,008 36,87 36,804 36,948 37,064 37,054 37,379 37,368 37,421 37,555
    Izrael šekel ILS 6,247 6,25 6,228 6,221 6,254 6,27 6,251 6,329 6,335 6,348 6,269

     

     
     
    NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

     
    Poradce, měsíčník č. 7/2015 (I/2015)
    • Daň z přidané hodnoty s komentářemIng. Václav Benda
    • Srážková daň u AH a podání DaP 2014 (poprvé a naposled)Ing. Ivan Macháček
    • Sankce ve zdravotním pojištění – změny k 1. 1. 2015Ing. Antonín Daněk

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Novela prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví - Ing. Vladimír Hruška
    • Sleva za umístění dítěte - Ing. Eva Sedláková
    • Přiznání k dani z nemovitostí - Ing. Anna Teklá
    • Řešení změny uplatnění výdajů u podnikatele v DaP 2014 - Ing. Ivan Macháček
    • Účetní závěrka za rok 2014 - Ing. Vladimír Hruška
    • Novela DPH – změny - Ing. Václav Benda
    • Služební zákon – nový zákon - JUDr. Jana Drexlerová

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 3-4/2015 (II/2015)
    • Vnitropodnikové směrnice pro podnikatele - Ing. Vladimír Hruška

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 5/2015 (II/2015)
    • Zákon o daních z příjmů – změny po novele - Ing. Eva Sedláková
    • Alkohol na pracovišti a BOZP - JUDr. Eva Dandová

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Daňová přiznání při souběhu zaměstnání - Ing. Martin Děgel
    • Opravné prostředky ve věcech důchodového pojištění - JUDr. Jana Drexlerová
    • Zaměstnávání cizinců – změny - Mgr. Olga Bičáková
    • Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2014 - Ing. Eva Sedláková
    • Zápočet bezpečnostních přestávek do pracovní doby - JUDr. Ladislav Jouza
    • Podpora v nezaměstnanosti - JUDr. Jana Drexlerová
    • Dohoda o srážkách ze mzdy podle NOZ - Richard W. Fetter

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Změny v zákoně o sociálních službách - JUDr. Eva Dandová
    • Čas a lhůty podle NOZ - JUDr. Ladislav Jouza
    • Působnost inspektorátů práce (2.)JUDr. Jana Drexlerová
    • Zdravotní pojištění – změnyIng. Antonín Daněk

    1000 řešení – měsíčník č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Daňová přiznání k dani z příjmů FO a PO - Ing. Ivan Macháček
    • Daně z příjmů
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

    Monotematiky:

    Daňové a nedaňové výdaje 2015 (II/2015)Ing. Eva Sedláková
    • daňově uznatelné výdaje
    • nedaňové výdaje

    Vzory smluv dle NOZ (IX/2014)
    • Komentované vzory smluv podle nového občanského zákoníkuLukáš a Vladimír Hruškovi

    Vzory smluv dle zákoníku práce (XII/2014)
    • Komentované vzory smluv podle zákoníku práceJUDr. Ladislav Jouza

    Účetní závěrka podnikatelů za rok 2014 (XII/2014)Ing. Jiří Koch
    • účetní zásady,
    • účetní knihy,
    • inventarizace
    • účetní závěrka

    Příručka mzdové účetní (XII/2014)Ing. Luděk Pelcl
    • odměňování, minimální mzda
    • zdravotní a sociální pojištění
    • daňové zvýhodnění, slevy na dani
    • minimální vyměřovací základ

    Roční zúčtování příjmů za rok 2014 (XII/2014)Ing. Martin Děrgel
    • ze závislé činnosti,
    • z funkčních požitků,
    • roční zúčtování záloh

    Pomocník mzdové účetní (I/2015)Ing. Miroslav Bulla
    • nemocenské pojištění,
    • přídavky na dítě,
    • cestovní náhrady
    • mzdy a platy

    Daňová přiznání za rok 2014 (I/2015) – Ing. Kateřina Illetško, Ing. Martin Děrgel
    • fyzické osoby
    • právnické osoby
    • vzory podání
    • vyplnění tiskopisy

    PŘIPRAVUJEME

    Poradce, měsíčník č. 8-9/2015 (II/2015)
    • Zákon o dani z příjmů s komentářemIng. Václav Benda

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 4/2015 (II/2015)
    • Paušální výdej počínaje r. 2015 - Ing. Eva Sedláková
    • Příjmy ze zahraničí v přiznání DPFO 2014 - Ing. Martin Děrgel
    • Novela zákona o DPH - Ing. Zdeněk Kuneš
    • Oprava základu dané a výše daně v roce 2015 - Ing. Václav Benda
    • Ceniny v účetnictví a daních - Ing. Karel Janda
    • ZP a Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2014 - Ing. Antonín Daněk

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 6/2015 (III/2015)
    • Finanční a operativní leasing v účetnictví a daních - Ing. Martin Děrgel
    • Schwarz systém - Ing. Zdeněk Burda

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 4/2015 (II/2015)
    • Bezúročné zápůjčky - nově - Ing. Ivan Macháček
    • Komplikované případy z personální činnosti - JUDr. Ladislav Jouza
    • Naturální mzda verzus nepěněžní bendit - Ing. Martin Děrgel

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 4/2015 (II/2015)
    • Klady a zápory pružní pracovní doby - JUDr. Eva Dandová
    • Obec vydává právní předpisy - Ing. Karel Janda
    • Jak stanovit nezaopatřenost dítětě?JUDr. Jana Drexlerová

    1000 řešení – měsíčník č. 4/2015 (II/2015)
    • ZDP od 1. ledna 2015 - Ing. Eva Sedláková
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

    Monotematiky:

    Daňové a nedaňové výdaje 2015 (II/2015) – Ing. Eva Sedláková
    • daňově uznatelné výdaje
    • nedaňové výdaje

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    DPH po novele
    Jaké nejdůležitější změny nastaly a nastanou v zákoně o DPH s účinností od 1. ledna 2015 a 1. dubna 2015? Změny se kromě jiného týkají obratu, daňových subjektů, dodání a pořízení nových dopravních prostředků uvnitř území Evropské unie, daňových dokladů, základu daně, sazby daně ...
    Vše aktuální se dočtete v publikacích, které jsou určeny plátcům DPH, podnikatelům, daňovým poradcům, živnostníkům, OSVČ, ekonomům ...

    • Poradce 7/2015 - Zákon o dani z přidané hodnoty s komentářem - komentář
      /A5, str. 288/
    • 1000 řešení 1/2015 - Zákon o DPH po novele - praktické příklady
      /A5, str. 96/
    • DaÚ 1/2015 - Poskytnutí elektronicky poskytované služby osobě nepovinné k dani - příspěvek
      /A4, str. 80/
    • Občanský zákoník II. část - zákon s komentářem
      /A5, str. 320/

    Cena balíčku je 423 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 280 Kč.
    Ušetříte 143 Kč.

    Balíček daňové a nedaňové výdaje
    V zákonu o daních z příjmů nastalo počátkem roka mnoho změn. Jaký vliv mají tyto změny na uplatňování konkrétních vynaložených výdajů do výdajů daňových? Komplexní informace ohledně výdajů, úplné znění zákona s komentářem a také praktické příklady najdete v našem balíčku. Balíček využijí čtenáři, kteří provozují podnikatelskou činnost, jinou samostatnou výdělečnou činnost, zemědělští podnikatelé, fyzické osoby, účetní, daňový poradci, živnostníci, auditoři ...

    • Daňové a nedaňové výdaje 2015 (monotematika) - uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových - příspěvek
      /A5, str. 264/
    • Poradce 8-9/2015 - Zákon o dani z příjmů s komentářem - komentář
      /A5, str. 400/
    • DÚVaP 5/2015 - Zákon o daních z příjmů – novela v příkladech - příspěvek s příklady
      /A5, str. 168/

    Cena balíčku je 648 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 324 Kč.
    Ušetříte 324 Kč.

    Daňové zvýhodnění na děti (2.)
    Služba péče o dítě v dětské skupině je činnost spočívající v pravidelné péči o dítě od jednoho roku věku do zahájení povinné školní docházky, mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí. Za jakých podmínek lze uplatnit slevu na dani na dítě, které jeumístěno v dětské skupině? Kdo může být poskytovatelem služby? Které výdaje na provoz zařízení péče o děti lze uplatnit do daňových výdajů?
    Publikace v balíčku pomohou zorientovat se všem poplatníkům, fyzickým osobám, mzdovým účetním, daňovým poradcům, podnikatelům, živnostníkům, zaměstnavatelům, zaměstnancům ...

    • DÚVaP 5/2015 - Novela zákona o daních z příjmů v příkladech - praktické příklady
      /A5, str. 168/
    • DaÚ 2-3/2015 - Sleva na dani z příjmů za umístění dítěte - příspěvek
      /A4, str. 120/
    • 1000 řešení 12/2014 - Nová možnost péče o dítě zaměstnance - praktické příklady
      /A5, str. 104/

    Cena balíčku je 529 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 310 Kč.
    Ušetříte 219 Kč.

    Vnitropodnikové směrnice po novelách zákonů
    Vyhotovování vnitropodnikových směrnic nepatří mezi oblíbené činnosti. Povinnost jejich vypracování však vyplývá z legislativních norem. Měly by být každoročně revidovány či alespoň kontrolovány. Směrnice nejenže slouží ke splnění pracovních povinností, ale majitel či management firmy může správně formulovanou směrnicí prosadit své cíle a záměry. Jak zasáhly novely zákonů platné od začátku roku tvorbu vnitropodnikových směrnic?
    Najdete v publikacích v našem balíčku, který je určen managerům, podnikatelům, účetním jednotkám, zaměstnavatelům ....

    • DÚVaP 3-4/2015 - Vnitropodnikové směrnice pro podnikatele - příspěvek
      /A5, str. 250/
    • PVS 2-3/2014 - Kolektivní smlouvy a vnitřní předpisy zaměstnavatele ve světle novely ZP - příspěvek
      /A4, str. 120/
    • Občanský zákoník II. část - zákon s komentářem
      /A5, str. 320/

    Cena balíčku je 640 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 320 Kč.
    Ušetříte 320 Kč.



    Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page