Em@ilové noviny

 

č. 5/2012

24.3.2012

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 Sbírka zákonu v kostce 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Co musí udělat poplatník s pohledávkami a závazky z hlediska daně z příjmů při ukončení, přerušení činnosti, změně způsobu uplatňování výdajů,při přechodu z vedení daňové evidence na účetnictví a při přechodu z vedení účetnictví na daňovou evidenci? Více se dočtete v dnešním Tématu novin a v rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají.
Rubrika Sbírka zákonů v kostce k Vám přichází s přehledem nových předpisů a změn v legislativě.

Srdečně zdraví a na další setkání se těší


Redakce em@ilových novin
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVIN
POHLEDÁVKY A ZÁVAZKY

 
POHLEDÁVKY A ZÁVAZKY V DE

KDY ZÁVAZEK PRÁVNĚ ZANIKÁ
stanoví zákon (z hlediska daně z příjmů je třeba zejména pamatovat na občanský zákoník, obchodní zákoník, insolvenční zákon). Občanský zákoník pojednává o zániku závazků v § 559 a násl. Důvodem zániku závazku je jeho řádné a včasné splnění, občanský zákoník však upravuje i další způsoby zániku závazku. Jedná se o dohodu - § 570 a násl. občanského zákoníku, nemožnost plnění - § 575 a násl. občanského zákoníku, uplynutí doby - § 578 občanského zákoníku, smrt dlužníka nebo věřitele - § 579 občanského zákoníku, započtení - § 580 a násl. občanského zákoníku, výpověď - § 582 občanského zákoníku, neuplatnění práva - § 583 občanského zákoníku, splynutí - § 584 občanského zákoníku, narovnání - § 585 a násl. občanského zákoníku. Obchodní zákoník pojednává o zániku závazku v § 324 a násl.
Právní zánik závazků upravuje i zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění p.p. Ten v § 356 stanoví mimo jiné, že není-li tímto zákonem nebo reorganizačním plánem stanoveno jinak, zanikají účinností tohoto plánu práva všech věřitelů vůči dlužníkovi. Dále pak v § 414 stanoví, že jestliže dlužník splní řádně a včas všechny povinnosti podle schváleného způsobu oddlužení, vydá insolvenční soud po slyšení dlužníka usnesení, jímž dlužníka osvobodí od placení pohledávek, zahrnutých do oddlužení, v rozsahu, v němž dosud nebyly uspokojeny. Učiní tak jen na návrh dlužníka. V daném případě se jedná o právně zaniklé závazky. Na straně dlužníka se jedná z hlediska daně z příjmů o nepeněžní příjem, který je vzhledem k ustanovení § 4 odst. 1 písm. x) ZDP, od daně z příjmů osvobozený. V této souvislosti je třeba upozornit, že právně zaniklým není závazek, který se vztahuje k promlčené pohledávce.
ZDP v § 5 odst. 10 písm. a) stanoví, že rozdíl mezi příjmy a výdaji se zvyšuje o částku závazku, který zanikl jinak než:
  • jeho splněním,
  • započtením,
  • splynutím práva s povinností u jedné osoby,
  • dohodou mezi věřitelem a dlužníkem, kterou se dosavadní závazek nahrazuje závazkem novým, a
  • narovnáním podle zvláštního právního předpisu.
Výše uvedené ustanovení § 5 odst. 10 písm. a) zákona se nevztahuje na závazky ze:
  • smluvních pokut,
  • úroků z prodlení,
  • poplatků z prodlení a
  • jiných sankcí.

Závazek 36 měsíců po splatnosti
Počínaje r. 2008 § 23 odst. 3 písm. a) bod 12 zákona stanovil mimo jiné, že výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji se zvyšuje o částku neuhrazeného závazku zachyceného v účetnictví dlužníka odpovídajícího pohledávce, od jejíž splatnosti uplynulo 36 měsíců nebo se promlčela. Toto se nevztahuje na závazky dlužníka, který je v úpadku podle zvláštního právního předpisu a u ostatních poplatníků na závazky z titulu cenných papírů a ostatních investičních nástrojů, plnění ve prospěch vlastního kapitálu, úhrady ztráty společnosti, úvěrů, půjček, ručení, záloh, smluvních pokut, úroků z prodlení, poplatků z prodlení a jiných sankcí ze závazkových vztahů a dále na závazky, z jejichž titulu vznikl výdaj (náklad), ale je výdajem (nákladem) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, jen pokud byl zaplacen. Toto ustanovení se dále nevztahuje na závazky, z jejichž titulu nebyl uplatněn výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů a dále na závazky, o které vedou poplatníci rozhodčí řízení podle zvláštního právního předpisu nebo soudní řízení a nebo správní řízení podle zvláštního právního předpisu, jehož se poplatník řádně účastní a řádně a včas činí úkony potřebné k uplatnění svého práva, a to až do doby pravomocného rozhodnutí.
Dále zákon stanoví, že poplatníci s příjmy podle § 7 nebo 9, kteří nevedou účetnictví, a výdaje uplatňují podle § 24, zvýší rozdíl mezi příjmy a výdaji o částku neuhrazeného závazku odpovídajícího pohledávce, od jejíž splatnosti uplynulo 36 měsíců nebo se promlčela, s výjimkou závazků dlužníka, který je v úpadku podle zvláštního právního předpisu, a u ostatních poplatníků s výjimkou závazků z titulu úvěrů, půjček, smluvních pokut, úroků z prodlení, poplatků z prodlení a jiných sankcí.
Na straně poplatníků s příjmy podle § 7 nebo 9, kteří nevedou účetnictví je ve většině případů závazek výdajem až po jeho uhrazení. Závazkem, ze kterého může být uplatněn daňový výdaj aniž došlo k jeho zaplacení, je závazek z titulu finančního leasingu. Je však otázkou zda v praxi může dojít k tomu, že nájemce bude najatou věc používat v případě, kdy 3 roky nezaplatil nájemné. Dalším takovým závazkem na straně poplatníků s příjmy podle § 7 nebo 9, kteří nevedou účetnictví by mohl být závazek z titulu pořízení a odpisování hmotného majetku. Pokud dlužník bude evidovat příslušné nezaplacené dluhy, základ daně podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 12 zákona zvýší. Ve zdaňovacím období, kdy dluh zaplatí, základ daně podle § 23 odst. 3 písm. c) bod 6 sníží [tím vyrovná zvýšení základu daně podle uvedeného § 23 odst. 3 písm. a) bod 12 zákona].

Ukončení činnosti, přerušení činnosti
nebo změna způsobu uplatňování daňových výdajů. Poplatník s příjmy podle § 7 ZDP, tj. s příjmy z podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, který eviduje pohledávku a jedná se o poplatníka vedoucího DE musí:
  • při ukončení činnosti,
  • přerušení činnosti,
  • při změně způsobu uplatňování daňových výdajů (výdaje uplatní namísto ve skutečné výši paušální částkou z dosažených příjmů nebo naopak z paušálních výdajů by přešel na uplatňování výdajů ve skutečné doložené výši),
postupovat podle § 23 odst. 8 písm. b) ZDP. Pro tyto případy zákon stanoví, že poplatník musí, mimo jiné základ daně zvýšit o pohledávky, které by při úhradě byly zdanitelným příjmem, s výjimkou pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y). Ve výše uvedených případech tedy musí i poplatník s příjmy podle § 7 zákona příslušné pohledávky zdanit.
Dále zákon stanoví, že základ daně (dílčí základ daně) se upraví za zdaňovací období předcházející zdaňovacímu období, ve kterém ke změně způsobu uplatňování výdajů došlo; v tomto případě se má za to, že poplatník není v prodlení, jestliže podá dodatečné daňové přiznání a zaplatí daň nejpozději do dne, kdy je povinen podat daňové přiznání k dani za zdaňovací období, ve kterém ke změně uplatňování výdajů došlo.

PŘECHOD Z VEDENÍ DE NA VEDENÍ ÚČETNICTVÍ
Stejný dopad na zvýšení základu daně z příjmů jako v případě ukončení, činnosti nastane i v případě, kdy poplatník vedoucí DE přejde na  vedení účetnictví. Při přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví, se podle přílohy č. 3 k ZDP základ daně ve zdaňovacím období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví, zvýší o hodnotu zásob a cenin, hodnotu poskytnutých záloh s výjimkou záloh na hmotný majetek, hodnotu pohledávek, které by při úhradě byly zdanitelným příjmem. Jedná-li se o plátce daně z přidané hodnoty, rozumí se pro účely tohoto postupu hodnotou pohledávky hodnota bez daně z přidané hodnoty, byla-li splněna daňová povinnost na výstupu.
Podle § 23 odst. 14 ZDP z příjmů při přechodu z DE na vedení účetnictví u poplatníka s příjmy podle § 7, lze hodnotu zásob a pohledávek, které poplatník evidoval v době zahájení vedení účetnictví, zahrnout do základu daně:
  • buď jednorázově v době zahájení vedení účetnictví (v souladu s přílohou č. 3 k zákonu) nebo
  • postupně po 9 následujících zdaňovacích období, počínaje zdaňovacím obdobím zahájení vedení účetnictví.
Dále zákon stanoví, že o hodnotu zásob a pohledávek, která ještě nebyla zahrnuta do základu daně musí poplatník zvýšit základ daně v případě, že:
  • ukončí nebo
  • přeruší činnost nebo
  • ukončí vedení účetnictví nebo
  • vloží pohledávky nebo zásoby do obchodní společnosti nebo družstva anebo
  • změní způsob uplatňování daňových výdajů na výdaje paušální,
před uplynutím doby zahrnování zásob a pohledávek do základu daně.
Základ daně poplatník zvýší ve zdaňovacím období, ve kterém byla činnost přerušena nebo ukončena nebo ve kterém bylo ukončeno vedení účetnictví, nebo pohledávky nebo zásoby vloženy do obchodní společnosti nebo družstva anebo ve kterém uplatňoval výdaje podle § 24 před změnou způsobu uplatňování paušálem podle § 7 odst. 7. Při zahájení vedení účetnictví může podnikatel rozdělit hodnotu pohledávek, pokud se tak rozhodne, na 9 let. Dále zákon stanoví, že pokud poplatník bude pohledávky rozdělovat na 9 let nemusí tak činit rovnoměrně, ale postupně. Dále příloha č. 3 k zákonu o daních z příjmů stanoví, že základ daně se ve zdaňovacím období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví, sníží o hodnotu přijatých záloh, hodnotu závazků, které by při úhradě byly výdajem na dosažení, zajištění a udržení příjmů.

Přechází-li poplatník z vedení účetnictví na DE,
pak podle přílohy č. 2 k zákonu se pohledávky a závazky za kalendářní (hospodářský) rok, v němž poplatník vedl účetnictví, které budou proplaceny v kalendářním roce, ve kterém poplatník vede DE, vyloučí ze základu daně kalendářního roku, ve kterém poplatník vede DE tak, že:
  • pohledávky sníží základ daně [tytéž příjmy se nezdaňují dvakrát - § 23 odst. 4 písm. d) zákona].
  • závazky zvýší základ daně (tytéž výdaje nelze uplatnit dvakrát - § 24 odst. 1 zákona).

Závazky při uplatňování paušálních výdajů
Ve zdaňovacím období, kdy poplatník bude výdaje uplatňovat paušální částkou z dosažených příjmů, musí pamatovat na § 25 odst. 1 písm. zd) zákona. Ten stanoví, že daňovým výdajem nejsou výdaje spojené s úhradou závazku vzniklého ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník uplatňoval výdaje podle § 7 odst. 7 nebo § 9 odst. 4 zákona, tj. paušálem. Výjimkou jsou závazky vzniklé z důvodu pořízení hmotného a nehmotného majetku. Výdaje spojené s pořízením odpisovaného majetku, je možno do daňových výdajů zahrnout prostřednictvím odpisů podle § 26 až 33 zákona o daních z příjmů. V období, kdy poplatník fyzická osoba uplatňuje daňové výdaje paušální částkou z dosažených příjmů, zákon stanoví, že poplatník (vlastník nebo nájemce) vede odpisy pouze evidenčně. To je z toho důvodu, že paušální výdaje obsahují veškeré daňové výdaje, tedy i odpisy hmotného majetku.
Přejde-li poplatník z uplatňování výdajů paušální částkou na výdaje ve skutečné vynaložené výši, musí základ daně zdaňovacího období, kdy uplatňoval výdaje paušální částkou z dosažených příjmů, zvýšit o hodnotu pohledávek, ale nemůže základ daně tohoto zdaňovacího období snížit o hodnotu závazků. Bude-li poplatník zvažovat zda je vhodné uplatnit výdaje paušální částkou z dosažených příjmů, musí vždy provést inventarizaci závazků vzniklých např. z důvodu pořízení zásob či služeb. Pokud by příslušný závazek uhradil až v období, kdy již bude výdaje uplatňovat ve skutečné vynaložené výši, musí příslušné výdaje evidovat jako výdaje nedaňové!

Závazkovým vztahem
podle § 488 a násl. občanského zákoníku je právní vztah, ze kterého věřiteli vzniká právo na plnění (pohledávka) od dlužníka a dlužníkovi vzniká povinnost splnit závazek. Závazky vznikají z právních úkonů, zejména ze smluv, jakož i ze způsobené škody, z bezdůvodného obohacení nebo z jiných skutečností uvedených v zákoně. Z hlediska daně z příjmů je třeba na straně podnikatele vedoucího DE pohledávku nebo závazek zaevidovat v momentě vystavení nebo obdržení příslušné faktury např. za dodávku zboží či provedené služby nebo uzavření smlouvy. Tato pohledávka nebo závazek trvá až do okamžiku úplného uhrazení fakturované částky, pokud se smluvní strany nedohodnou jinak. Poplatník vedoucí DE pohledávku nebo závazek zaeviduje do evidence pohledávek nebo závazků. V případech kdy je např. zboží hrazeno hotově v okamžiku jeho dodání (na základě dodacího listu, prodejního paragonu, či jiného řádného daňového dokladu), pak pohledávka, resp. závazek, nevzniká.

Hodnota pohledávky
ZDP pro poplatníky uvedené v § 2, tj. pro fyzické osoby, stanoví v § 5 odst. 9, že hodnotou pohledávky se rozumí:
  • jmenovitá (dříve nominální) hodnota nebo
  • pořizovací cena u pohledávky nabyté postoupením (tj. koupí) a
  • u pohledávky nabyté děděním nebo darem cena zjištěná ke dni jejího nabytí podle zvláštního právního předpisu o oceňování majetku. Zvláštním právním předpisem o oceňování majetku je zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku, ve znění p.p. a vyhláška Ministerstva financí č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění p.p. (oceňovací vyhláška).
Jmenovitou (nominální) hodnotou pohledávky se rozumí částka, na kterou byla pohledávka (faktura) vystavena. Pořizovací cenou se rozumí částka, za kterou byla pohledávka koupena neboli nabyta postoupením. U poplatníků, kteří jsou plátci daně z přidané hodnoty nebo jimi byli v době vzniku pohledávky, se jmenovitá hodnota pohledávky snižuje o výši daně z přidané hodnoty, pokud byla splněna vlastní daňová povinnost na výstupu.

Pohledávky, které lze uplatnit u soudu
jsou způsobilé k započtení, jak stanoví Obchodní zákoník v § 358 a násl. Započtení však nebrání, jestliže pohledávka je promlčena, avšak promlčení nastalo teprve po době, kdy se pohledávky staly způsobilými k započtení. Proti pohledávce splatné nelze započíst pohledávku nesplatnou, ledaže jde o pohledávku vůči dlužníku, který není schopen plnit své peněžité závazky. Započíst lze i pohledávku, jež není splatná jen proto, že věřitel na žádost dlužníka odložil dobu splatnosti jeho závazku, aniž se změnil jeho obsah. Peněžité pohledávky znějící na různé měny jsou započitatelné, jen když tyto měny jsou volně směnitelné. Byla-li pohledávka postupně převedena na několik osob, může dlužník použít k započtení pouze pohledávku, kterou měl v době převodu vůči prvnímu věřiteli, a pohledávku, kterou má vůči poslednímu věřiteli. Na základě dohody stran lze započítat jakékoli vzájemné pohledávky.

Jsou-li splněny podmínky stanovené obchodním zákoníkem (resp. podmínky § 580 a násl. občanského zákoníku, týkající se započtení), započtení závazků a pohledávek lze provést. U poplatníka vedoucího DE je pohledávka k zápočtu příjmem zahrnovaným do základu daně (jedná-li se např. o pohledávku vzniklou podnikateli z titulu prodeje zboží) a závazek k zápočtu je z hlediska daně z příjmů daňovým výdajem (jedná-li se např. o závazek vzniklý podnikateli z titulu nákupu zboží).

Právo se promlčí uplynutím promlčecí doby stanovené zákonem (§ 387 a násl. ObchZ). Promlčením právo na plnění povinnosti druhé strany ale nezaniká, nemůže však být přiznáno nebo uznáno soudem, jestliže povinná osoba namítne promlčení po uplynutí promlčecí doby. I po uplynutí promlčecí doby může však oprávněná strana uplatnit své právo při obraně nebo při započtení, jestliže:
  • obě práva se vztahují k téže smlouvě nebo k několika smlouvám uzavřeným na základě jednoho jednání nebo několika souvisejících jednání, nebo
  • právo mohlo být použito kdykoli před uplynutím promlčecí doby k započtení vůči nároku uplatněnému druhou stranou.
Nestanoví-li zákon pro jednotlivá práva jinak, činí promlčecí doba čtyři roky. Změna v osobě dlužníka nebo věřitele nemá vliv na běh promlčecí doby. Strana, vůči níž se právo promlčuje, může písemným prohlášením druhé straně prodloužit promlčecí dobu, a to i opakovaně; celková promlčecí doba nesmí být delší než 10 let od doby, kdy počala poprvé běžet. Toto prohlášení lze učinit i před počátkem běhu promlčecí doby. Podle § 100 a násl. občanského zákoníku se promlčují práva majetková s výjimkou práva vlastnického. Promlčecí doba podle § 101 občanského zákoníku je tříletá.

HODNOTY POHLEDÁVEK
se do daňových výdajů zahrnují podle § 24 ZDP. Podle § 24 odst. 2 písm. o) zákona lze do daňových výdajů u poplatníků, kteří vedou daňovou evidenci, zahrnout pořizovací cenu u pohledávky nabyté postoupením (koupí), a to jen do výše příjmů plynoucích z jejich úhrady dlužníkem nebo postupníkem při jejím následném postoupení (prodeji).
Pohledávky uvedené v § 24 odst. 2 písm. y) při přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví.
ZDP v § 24 odst. 2 písm. y) stanoví, že u poplatníků, kteří přešli z vedení daňové evidence na vedení účetnictví, se postupuje obdobně jako u poplatníků, kteří vedou účetnictví. To znamená, že poplatníci – fyzické osoby, kteří přejdou z vedení DE na vedení účetnictví, a musí mimo jiné zvýšit základ daně o hodnotu neuhrazených pohledávek (v souladu s přílohou č. 3 k zákonu nebo podle § 23 odst. 14 zákona), mohou v případech uvedených v § 24 odst. 2 písm. y) zákona, hodnotu pohledávky uplatnit do daňových výdajů.
Poplatníci, kteří přejdou z DE na vedení účetnictví, tak mají stejné podmínky pro uplatňování daňových výdajů, jako poplatníci vedoucí účetnictví od počátku, i když k uvedeným pohledávkám nemohou tvořit opravné položky, protože o pohledávce při jejím vzniku nebylo účtováno ve výnosech (§ 2 odst. 2 zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění p.p.).
Podle § 24 odst. 2 písm. y) zákona je u poplatníka vedoucího účetnictví, daňovým výdajem
  • jmenovitá hodnota pohledávky nebo
  • pořizovací cena pohledávky nabyté postoupením, vkladem a při přeměně společnosti,
a to za předpokladu, že:
  • o pohledávce při jejím vzniku bylo účtováno ve výnosech a
  • takto vzniklý zdanitelný příjem nebyl od daně osvobozen a že
  • lze současně k této pohledávce uplatňovat opravné položky podle § 24 odst. 2 písm. i) nebo se jedná o pohledávku, ke které nelze tvořit opravnou položku podle právního předpisu upravujícího tvorbu rezerv a opravných položek pro zjištění základu daně z příjmů pouze proto, že od její splatnosti uplynulo méně než 6 měsíců, nebo o pohledávku, ke které nelze tvořit opravnou položku podle právního předpisu upravujícího tvorbu rezerv a opravných položek pro zjištění základu daně z příjmů pouze proto, že se jedná o pohledávku se jmenovitou hodnotou v okamžiku vzniku vyšší než 200 000 Kč, ohledně které nebylo zahájeno rozhodčí řízení, soudní řízení nebo správní řízení,
za dlužníkem:
1)   u něhož soud zrušil konkurs proto, že majetek dlužníka je zcela nepostačující, a pohledávka byla poplatníkem přihlášena u insolvenčního soudu a měla být vypořádána z majetkové podstaty,
2)   který je v úpadku nebo jemuž úpadek hrozí na základě výsledků insolvenčního řízení,
3)   který zemřel, a pohledávka nemohla být uspokojena ani vymáháním na dědicích dlužníka,
4)   který byl právnickou osobou a zanikl bez právního nástupce a věřitel nebyl s původním dlužníkem spojenou osobou (§ 23 odst. 7),
5)   na jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je uplatňována veřejná dražba, a to na základě výsledků této dražby,
6)   jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je postižen exekucí, a to na základě výsledků provedení této exekuce.
Uplatnit do daňových výdajů podle § 24 odst. 2 písm. y) zákona nelze např. pohledávku vzniklou z titulu půjčky, úvěru, smluvní pokuty, úroku z prodlení, z titulu podílu na zisku, protože k takové pohledávce nelze tvořit opravnou položku v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění p.p. Uplatnit do daňových výdajů nelze ani pohledávku pokud má věřitel k dlužníkovi současně splatné závazky a neprovede zápočet, protože k takové pohledávce nelze tvořit opravnou položku v souladu s § 2 odst. 4 zákona o rezervách.

Pravidla pro postoupení pohledávky stanoví Občanský zákoník v § 524 a násl. Příjem z postoupení a vkladu pohledávky u poplatníka, který nevede účetnictví. Věřitel může svou pohledávku i bez souhlasu dlužníka postoupit písemnou smlouvou jinému. S postoupenou pohledávkou přechází i její příslušenství a všechna práva s ní spojená.
Nelze postoupit pohledávku:
a)   která zaniká nejpozději smrtí věřitele nebo jejíž obsah by se změnou věřitele změnil.
b)   pokud nemůže být postižena výkonem rozhodnutí.
c)   jestliže by postoupení odporovalo dohodě s dlužníkem.
Postoupení pohledávky je povinen postupitel bez zbytečného odkladu oznámit dlužníkovi. Dokud postoupení pohledávky není oznámeno dlužníkovi nebo dokud postupník postoupení pohledávky dlužníkovi neprokáže, zprostí se dlužník závazku plněním postupiteli.
ZDP v § 23 odst. 13 stanoví, že u poplatníků, kteří nevedou účetnictví:
  • při vložení pohledávky do obchodní společnosti nebo družstva a
  • při postoupení pohledávky,
s výjimkou pohledávky podle § 33a zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, je příjmem hodnota této pohledávky, a to i v případě, že se jedná o pohledávku postoupenou nebo pohledávku vloženou za cenu nižší, než je její hodnota. Pokud byla pohledávka postoupena za cenu vyšší, než je její hodnota, je příjmem tato vyšší cena. Při postoupení pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y) je příjmem částka, za kterou byly pohledávky postoupeny.
Podle stanoviska Generálního finančního ředitelství v pokynu GFŘ D - 6 (aktualizovaný pokyn Ministerstva financí D – 300) se podle ustanovení § 23 odst. 13 ZDP neposuzují pohledávky, které vznikly z titulu příjmů fyzických osob, které nejsou předmětem daně (např. z titulu půjček) nebo jsou od daně z příjmů fyzických osob osvobozeny. Jde o pohledávky, ze kterých by na straně fyzické osoby příjem vzniklý z titulu úhrady této pohledávky nebyl zahrnován do základu daně z příjmů ve smyslu § 3 a § 4 zákona. V případě, že se jedná o pohledávku včetně daně z přidané hodnoty, hodnota pohledávky se pro účely § 23 odst. 13 ZDP sníží o daň z přidané hodnoty, pokud byla splněna vlastní daňová povinnost na výstupu.

Odpis neuhrazené pohledávky splatné do konce roku 1994
S účinností od 1. ledna 1995 ZDP umožnil poplatníkům vedoucím podvojné účetnictví postupný odpis pohledávek do daňových výdajů. Postup se v jednotlivých letech měnil. S účinností od 1. ledna 2008 bod 11 přechodných ustanovení novely č. 261/2007 Sb., zákona stanoví, že poplatník, který vede účetnictví může počínaje zdaňovacím obdobím roku 1995 uplatnit jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů ročně nejvýše 10 % a počínaje rokem 1998 a nejpozději do konce roku 2007 za zdaňovací období nejvýše 20 % z neuhrazené části hodnoty pohledávky nebo ceny pořízení u pohledávky nabyté postoupením, u nichž termín splatnosti nastal do konce roku 1994, s výjimkou pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y) bodech 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném pro zdaňovací období 1994, a počínaje zdaňovacím obdobím roku 1998 též s výjimkou pohledávek uvedených v předposlední větě § 24 odst. 2 písm. y) zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném pro zdaňovací období 1998. Celkově lze uplatnit jako výdaj (náklad) nejvýše neuhrazenou část hodnoty pohledávky nebo cenu pořízení pohledávky nabyté postoupením. Obdobně lze postupovat i u celého souboru těchto pohledávek.
Toto ustanovení nelze uplatnit u pohledávek
a)   za společníky, akcionáři, členy družstev za upsaný vlastní kapitál,
b)   mezi ekonomicky nebo personálně spojenými osobami.
Ekonomicky nebo personálně spojenými osobami se rozumí, jestliže se jedna osoba podílí přímo nebo nepřímo na vedení, kontrole nebo kapitálu druhé osoby nebo jestliže se shodné právnické nebo fyzické osoby přímo nebo nepřímo podílejí na vedení, kontrole nebo kapitálu obou osob. Účastí na kontrole či kapitálu se rozumí vlastnictví více než 25 % podílu na základním kapitálu nebo podílu s hlasovacím právem; podíl na základním kapitálu nebo podíl s hlasovacím právem ve zdaňovacím období se stanoví jako podíl součtu stavů k poslednímu dni každého měsíce a počtu měsíců ve zdaňovacím období,
c)   mezi osobami blízkými,
d)   z titulu úvěrů a půjček nebo ručení za ně a z titulu záloh,
nebo
e)   podle zvláštního právního předpisu.
Poplatník, u něhož došlo k přechodu z vedení DE na vedení účetnictví, může ve zdaňovacím období, ve kterém vede účetnictví, uplatnit jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle tohoto ustanovení násobek 10 % neuhrazené části hodnoty pohledávky nebo ceny pořízení pohledávky nabyté postoupením a počtu let, které uplynuly od začátku roku 1995 do konce roku 1997, a počínaje zdaňovacím obdobím roku 1998 nejvýše násobek 20 % neuhrazené části hodnoty pohledávky nebo ceny pořízení pohledávky nabyté postoupením a počtu let, které uplynuly od roku 1998 včetně do konce roku předcházejícího roku, v němž došlo k přechodu na účtování v soustavě účetnictví.
Obdobně postupuje poplatník při ukončení podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti a při ukončení pronájmu. Toto ustanovení se nevztahuje na neuhrazenou část hodnoty pohledávky, která byla odepsána na vrub hospodářského výsledku.

ODPIS POHLEDÁVKY V DE
Vzhledem ke skutečnosti, že vznik pohledávky na straně poplatníka, který vede daňovou evidenci, neovlivnil základ daně z příjmů, není možno evidované pohledávky ani daňově odpisovat. Praktický odpis pohledávky, resp. možnost nezvyšovat základ daně z příjmů o hodnotu některých pohledávek, poplatníky vedoucími DE je možný až v okamžiku jejího zdanění. To je konkrétně v případě ukončení nebo přerušení podnikatelské činnosti anebo při změně způsobu uplatňování výdajů, kdy se podle § 23 odst. 8 zákona základ daně nezvyšuje o pohledávky uvedené v § 24 odst. 2 písm. y) zákona a dále v případě kdy poplatník přechází z vedení DE na vedení účetnictví a příslušné pohledávky může podle uvedeného § 24 odst. 2 písm. y) zahrnout do daňových výdajů.
Jedná-li se o poplatníka, který vede DE, je možno z obchodního majetku ve smyslu § 4 odst. 4 zákona majetek vyřadit, a tedy vyřadit i pohledávku. V daném případě je však nutno pamatovat, že výdaje spojené s touto pohledávkou po jejím vyřazení z obchodního majetku poplatníka, již nebudou výdajem na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle § 24 odst. 1 zákona. Je tedy třeba základ daně o příslušné výdaje spojené s pohledávkou, v roce vyřazení pohledávky z obchodního majetku zvýšit v souladu s § 5 odst. 6 zákona.
Další z možností jak odepsat pohledávku, je prominout dlužníkovi jeho závazek. Pro  daný případ občanský zákoník v § 572 stanoví, mimo jiné, že strany se mohou dohodnout, že nesplněný závazek nebo jeho část se ruší, aniž by vznikl nový závazek. Nevyplývá-li z dohody něco jiného, zrušovaný závazek zaniká, když návrh na jeho zrušení byl přijat druhou stranou. Dohoda o zrušení závazku musí být uzavřena písemně, jestliže se zrušuje závazek sjednaný písemně. Na straně věřitele, který dluh prominul, a tedy jeho pohledávka zanikla, je třeba pamatovat, že jako daňový výdaj nelze uplatnit výdaje spojené se vznikem předmětné pohledávky. Nejedná se o výdaje na dosažením, zajištění a udržení příjmů podle § 24 odst. 1 ZDP. Věřitel musí v daném případě zvýšit základ daně o příslušné výdaje, a to v roce kdy dluh dlužníkovi prominul, v souladu s § 5 odst. 6 zákona.

V přiznání k dani z příjmů FO za rok 2011 může poplatník uplatnit veškeré slevy na dani specifikované v § 35 až § 35d ZDP. Uvede je v 5. Oddílu daňového přiznání. Zejména půjde o základní slevy na poplatníka stanovené v § 35ba písm. a) až písm. f) ZDP (sleva na poplatníka, sleva na manželku, slevy na invaliditu a sleva na studenta), které v případě jejich neuplatnění ve zdaňovacím období propadají. Podobně u slevy na dani z důvodu zaměstnání zaměstnanců se zdravotním postižením dle § 35 ZDP neuplatněná sleva ve zdaňovacím období propadá. Aby poplatník mohl uplatnit tyto slevy na dani v daňovém přiznání, musí dosáhnout příslušného základu daně, který umožňuje při jednotné sazbě daně z příjmů fyzických osob ve výši 15 % tyto slevy v plné míře uplatnit.
V příspěvku pojednáme o uplatnění základních slev na dani u poplatníka specifikované v § 35ba odst. 1 ZDP za rok 2011, které může uplatnit každá fyzická osoba, tedy jak zaměstnanec, tak poplatník s příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti či poplatník s příjmy z kapitálového majetku, z pronájmu nebo poplatník, který má pouze ostatní příjmy podléhající zdanění dle § 10 ZDP. Slevy na dani mohou být uplatněny jak v rámci ročního zúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti, tak u poplatníka, který podává daňové přiznání.

Sleva na dani na poplatníka ve výši 23 640 Kč za rok 2011 (v r. 2012 pak 24 840 Kč) ročně přísluší každé fyzické osobě, která podléhá zdanění daní z příjmů. Výše slevy je stejná bez ohledu na to, kolik měsíců poplatník pobíral zdanitelný příjem. Poplatník, který podává přiznání k dani z příjmů fyzických osob, uplatní si tuto slevu na dani v daňovém přiznání za příslušné zdaňovací období (kalendářní rok) po vypočtení daně ze základu daně.
Možnost uplatnění slevy na dani na poplatníka se vztahuje i na starobního důchodce. Půjde například o situaci, kdy starobní důchodce má kromě svého důchodu i další příjmy zdaňované dle § 7 až 10 ZDP a podává daňové přiznání k dani z příjmů, anebo starobní důchodce souběžně s důchodem nadále pracuje a pobírá příjmy ze závislé činnosti, resp. má souběžně příjmy ze závislé činnosti a další příjmy dle § 7 až § 10 ZDP. Podle znění § 4 odst. 1 písm. h) ZDP je od daně z příjmů osvobozena za rok 2011 výše vyplácených důchodů a penzí ve výši 288 000 Kč za rok. Toto osvobození pravidelně vyplácených důchodů a penzí se dle § 4 odst. 3 ZDP nepoužije v r. 2011 v případě, kdy součet příjmů podle § 6 a dílčích základů daně podle § 7 a § 9 u poplatníka přesáhne ve zdaňovacím období částku 840 000 Kč.
Slevu na dani manželku (manžela) žijící s poplatníkem v domácnosti ve výši 24 840 Kč může poplatník uplatnit pouze tehdy, pokud manželka (manžel) nemá vlastní příjmy přesahujíc za zdaňovací období 68 000 Kč. Je-li manželka (manžel) držitelkou průkazu mimořádných výhod III. stupně (zvlášť těžké postižení s potřebou průvodce) – průkaz ZTP/P zvyšuje se částka slevy na dvojnásobek (s účinností od 1. 1. 2012 se zákonem č. 329/2011 Sb. zpřesňuje, že částka slevy na dvojnásobek se uplatní na manželku, je-li držitelkou průkazu ZTP/P).
Vlastními příjmy manželky se podle pokynu GFŘ č. D-6 rozumí úhrn všech vlastních příjmů dosažených ve zdaňovacím období nesnížených o daňové výdaje včetně příjmů, které podléhají srážkové dani nebo jsou od daně z příjmů fyzických osob osvobozeny nebo nejsou předmětem této daně.
Nepřihlédne se však k příjmům uvedeným v § 3 odst. 4 písm. b) ZDP a k příjmům uvedeným v § 35ba odst, 1 písm. b) ZDP, které jsou taxativně v zákoně vymezené takto:
  • dávky státní sociální podpory podle zákona o státní sociální podpoře, tj. ve smyslu znění pokynu GFŘ č. D-6:
    a)   dávky poskytované v závislosti na výši příjmů jako přídavek na dítě, a
    b)  ostatní dávky, jako rodičovský příspěvek, dávky pěstounské péče (příspěvek na úhradu potřeb nezaopatřeného dítěte, odměna pěstouna, příspěvek při převzetí dítěte a příspěvek na       zakoupení motorového vozidla), porodné a pohřebné
  • dávky sociální péče (od 1. 1. 2012 zpřesněno na dávky osobám se zdravotním postižením)
  • dávky pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi
  • příspěvek na péči, sociální služby
  • příjem plynoucí z důvodu péče o blízkou nebo jinou osobu, která má nárok na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, který je osvobozen od daně podle § 4 ZDP
  • státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona o penzijním připojištění se státním příspěvkem
  • státní příspěvky podle zákona o stavebním spoření a o státní podpoře stavebního spoření
  • stipendium poskytované studujícím soustavně se připravujícím na budoucí povolání (soustavná příprava na budoucí povolání se posuzuje podle zákona o státní sociální podpoře).
U manželů, kteří mají majetek ve společném jmění manželů, se do vlastního příjmu manželky (manžela) nezahrnuje příjem, který plyne druhému z manželů nebo se pro účely daně z příjmů považuje za příjem druhého z manželů.
Jedná se o slevu, která je uplatněna u zaměstnance až v rámci ročního zúčtování daně anebo obecně až při podání přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Protože zákon hovoří o slevě na manželku, nemůže tuto slevu uplatnit poplatník na svou přítelkyni, i když žije s poplatníkem ve společné domácnosti.

Slevu na dani na invaliditu ve výši 2 520 Kč ročně uplatní poplatník, který:
a)   pobírá invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně z důchodového pojištění podle zákona o důchodovém pojištění, nebo
b)   zanikl-li nárok na částečný invalidní důchod z důvodu souběhu nároku na výplatu tohoto invalidního důchodu a starobního důchodu.
Slevu na dani na invaliditu ve výši 5 040 Kč ročně uplatní poplatník, který:
a)   pobírá invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně nebo jiný důchod z důchodového pojištění podle zákona o důchodovém pojištění, u něhož jednou z podmínek přiznání je, že je invalidní ve       třetím stupni,
b)   zanikl-li nárok na invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně z důvodu souběhu nároku na výplatu invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně a starobního důchodu,
c)   poplatník je plně invalidní, avšak jeho žádost o plný invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně byla zamítnuta z jiných důvodů než proto, že není plně invalidní.

Sleva držitele průkazu ZTP/P – tato sleva činí 16 140 Kč ročně.
Slevy na dani z titulu invalidity patří mezi slevy, které zaměstnavatel uplatní při výpočtu zálohy na daň ze závislé činnosti v poměrné výši 1/12 za každý kalendářní měsíc, na jehož počátku jsou podmínky pro uplatnění slevy splněny. Pokud poplatník podává přiznání k dani z příjmů, uplatní nárok na slevu v tab. č. 1 na řádcích 67 až 68 daňového přiznání.

Sleva na dani na studenta ve výši 4 020 Kč ročně náleží poplatníkovi po dobu:
  • po kterou se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem,
  • maximálně do dovršení věku 26 let,
  • maximálně do dovršení věku 28 let poplatníka, jde-li o prezenční formu studia v doktorském studijním programu, který poskytuje vysokoškolské vzdělání.
Dobou soustavné přípravy na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem se rozumí doba vymezená zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře. Sleva na dani v poměrné výši 1/12 ročního slevy náleží pouze za kalendářní měsíc, na jehož počátku je splněna podmínka, že poplatník se soustavně připravuje na budoucí povolání ve smyslu zákona o státní sociální podpoře. U studenta vysoké školy není přitom pro uplatnění slevy rozhodující, jakou formou studium probíhá, zda jde o formu prezenční, distanční nebo o kombinaci obou forem studia.

(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ)

 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
NEZAPLACENÝ ZÁVAZEK

Podnikatel FO s příjmy podle § 7 zákona vedoucí DE má nezaplacený závazek z titulu půjčky a věřitel mu zbývající dluh v r. 2012 prominul.
Jak bude podnikatel – dlužník postupovat z hlediska daně z příjmů?

Na straně dlužníka – podnikatele s příjmy podle § 7 zákona se v r. 2012, kdy mu byl dluh prominut, se jedná o nepeněžní příjem, o který dlužník zvýší základ daně, resp. dílčí základ daně podle § 7 zákona v souladu s § 5 odst. 10 zákona.

ČÁSTKA ZÁVAZKU

ZDP stanoví, ž e rozdíl mezi příjmy a výdaji se zvyšuje o částku závazku, který zanikl jinak než narovnáním. Podnikatel vedoucí DE provedl narovnání podle občanského zákoníku tak, že původní částka 20 000 Kč, činila po narovnání 17 000 Kč.
Jak se toto projeví daňově u dlužníka i u věřitele, tj. zda může podnikatel použít toto ustanovení bez nutnosti zdanění?

ZDP v § 5 odst. 10 písm. a) stanoví mimo jiné, že rozdíl mezi příjmy a výdaji se zvyšuje o částku závazku, který zanikl jinak než narovnáním podle zvláštního právního předpisu. Občanský zákoník v § 585 stanoví, že dohodou o narovnání mohou účastníci upravit práva mezi nimi sporná nebo pochybná. Dohoda, kterou mají být mezi účastníky upravena veškerá práva, netýká se práv, na něž účastník nemohl pomýšlet. Byl-li dosavadní závazek zřízen písemnou formou, musí být dohoda o narovnání uzavřena písemně; totéž platí, týká-li se dohoda promlčeného závazku. Dosavadní závazek je nahrazen závazkem, který vyplývá z narovnání. Je-li dosavadní závazek ve výši 20 000 Kč v daném případě nahrazen závazkem novým ve výši 17 000 Kč, znamená to, že věřitel má pohledávku ve výši 17 000 Kč (namísto původní pohledávky ve výši 20 000 Kč) a dlužník závazek ve výši 17 000 Kč (namísto původního závazku ve výši 20 000 Kč). Rozdíl ve výši 3 000 Kč mezi původním a novým závazkem, na straně věřitele ani dlužníka v daném případě základ daně neovlivní.

ÚPRAVA ZÁKLADU DANĚ

Podnikatel vedoucí DE, plátce DPH koupil hmotný majetek s tím, že uplatnil odpočet DPH na vstupu, ale dluh zatím nezaplatil. Tento závazek je v letošním roce 39 měsíců po splatnosti. Vstupní cena hmotného majetku podle § 29 ZDP je 52 000 Kč, v daňových výdajích má daňové odpisy ve výši 27 000 Kč.
Jak podnikatel upraví základ daně?

Závazek z titulu pořízení hmotného majetku, který je 36 měsíců po splatnosti, základ daně podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 12 zákona zvýší, a to o částku 27 000 Kč, kterou podnikatel uplatnil do daňových výdajů. Na webových stránkách Ministerstva financí je k této problematice uvedeno mimo jiné, že prokáže-li poplatník, že nejsou naplněny podmínky pro jednorázové dodanění závazku (např. z titulu závazku nebyl uplatněn daňový výdaj nebo výdaj byl uplatněn jen zčásti), je možné uplatňovat postupné dodaňování závazku v návaznosti na postupné uplatňování daňových výdajů (např. závazek z titulu pořízeného odpisovaného majetku).

NÁKUP SLUŽBY

Podnikatel vedoucí DE eviduje závazek vzniklý z titulu nákupu služby ve výši 11 000 Kč. Tento závazek byl v květnu letošního roku 36 měsíců po splatnosti.
Bude muset podnikatel zvýšit základ daně letošního roku pokud dluh do konce letošního roku nezaplatí?

Třetí věta § 23 odst. 3 písm. a) bod 12 zákona stanoví mimo jiné, že toto ustanovení se dále nevztahuje na závazky, z jejichž titulu nebyl uplatněn výdaj na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Na straně podnikatele - fyzické osoby vedoucí DE je závazek vzniklý z titulu nákupu služby evidován v evidenci závazků s tím, že do daňových výdajů bude příslušná částka zahrnuta po zaplacení závazku. Vzhledem ke skutečnosti, že z předmětného závazku nebyl uplatněn daňový výdaj ve smyslu třetí věty § 23 odst. 3 písm. a) bod 12 zákona, podnikatel základ daně zvyšovat nebude.

ODPISY HMOTNÉHO MAJETKU

Podnikatel vedoucí DE, ukončil v květnu letošního roku podnikatelskou činnost. V daňových výdajích má odpisy hmotného majetku ve výši 42 000 Kč s tím, že 36 měsíční lhůta splatnosti závazku z titulu nákupu předmětného hmotného majetku nastane v listopadu tohoto roku, tj. až po datu ukončení podnikatelské činnosti.
Musí podnikatel základ daně zvýšit, pokud již činnost ukončil?

Zákon stanoví mimo jiné, že poplatníci s příjmy podle § 7, kteří nevedou účetnictví a výdaje uplatňují podle § 24, zvýší rozdíl mezi příjmy a výdaji o částku neuhrazeného závazku odpovídajícího pohledávce, od jejíž splatnosti uplynulo 36 měsíců. Z uvedeného ustanovení zákona je zřejmé, že pokud měl podnikatel v letošním roce příjmy podle § 7 zákona, výdaje uplatňuje ve skutečné vynaložené výši, základ daně o hodnotu závazku ve výši 42 000 Kč zvýšit musí, a to i v případě, že 36 měsíců od splatnosti závazku uplyne až po ukončení činnosti. Rozhodující je skutečnost, že poplatník v letošním roce měl příjmy podle § 7 a výdaje uplatňuje ve skutečné vynaložené výši. ZDP nestanoví pro případ ukončení činnosti žádnou výjimku.


(Víc na toto téma najdete v měsíčníku DaÚ)


 

 
 
SBÍRKA ZÁKONU V KOSTCE


Přinášíme přehled právních předpisů, které vyšly ve Sbírce zákonů od částky 151/2011 do částky 18/2012, ve výběru pro podnikatelskou sféru.

PODNIKÁNÍ


NOVELIZACE NAŘÍZENÍ VLÁDY - FINANČNÍ LIMITY VEŘEJNÝCH ZÁKAZEK

Nařízení vlády č. 447/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného ČR – Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočetech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 78/2008 Sb., kterým se stanoví finanční limity pro účely koncesního zákona, ve znění nařízení vlády č. 474/2009 Sb.
Částka 153/2011 Sb. Účinnost 1. 1. 2012

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 137/ 2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 139/2006 Sb., koncesní zákon, ve znění pozdějších předpisů.

NEMOVITOSTI

NOVELIZACE VYHLÁŠKY - TECHNICKÉ POŽADAVKY NA STAVBU

Vyhláška č. 20/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby
Částka 6/2012 Sb. Účinnost 1. 2. 2012

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 183/ 2006 Sb., stavební zákon.

FINANCE

ZÁKON O FINANČNÍ SPRÁVĚ

Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky
Částka 157/2011 Sb. Účinnost 1. 1. 2013
Zrušuje
zákon č. 513/1990 Sb., o územních finančních orgánech, a 23 dalších právních předpisů.

Zakotvuje zejména:
  • Postavení, působnost a strukturu orgánů finanční správy:
    • Generálního finančního ředitelství,
    • Odvolacího finančního ředitelství,
    • územních finančních úřadů a specializovaného finančního úřadu.
  • Zvláštní ustanovení o řízení při správě daní.
  • Práva a povinnosti zaměstnanců v orgánech finanční správy.

Zákon č. 457/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Finanční správě ČR
Částka 157/2011 Sb. Účinnost 1. 1. 2013

Změny se týkají zejména:
  • zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách,
  • zákona č. 526/1990 Sb., o cenách,
  • zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
  • zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti cen,
  • zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích,
  • zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí,
  • zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
  • zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon,
  • zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
  • zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,
  • zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
  • zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích (uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).

NOVELY ZÁKONŮ SOUVISEJÍCÍCH S FINANCEMI

Zákon č. 37/2012 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s reformou dohledu
Částka 14/2012 Sb. Účinnost 31. 1. 2012

Změny se týkají:
  • zákona č. 21/1992 Sb., o bankách,
  • zákona č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech,
  • zákona č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu,
  • zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování,
  • zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu,
  • zákona č. 377/2005 Sb., o finančních konglomerátech,
  • zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku,
  • zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).

VYHLÁŠKA - SLUŽEBNÍ PRŮKAZ ZAMĚSTNANCE V ORGÁNU FINANČNÍ SPRÁVY ČR

Vyhláška č. 47/2012 Sb., o vzorech služebního průkazu zaměstnance v orgánu Finanční správy ČR
Částka 18/2012 Sb. Účinnost 1. 1. 2013

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 456/ 2011 Sb., o Finanční správě ČR.

VYHLÁŠKA - ÚZEMNÍ PRACOVIŠTĚ FINANČNÍCH ÚŘADŮ

Vyhláška č. 48/2012 Sb., o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech
Částka 18/2012 Sb. Účinnost 1. 1. 2013

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 456/ 2011 Sb., o Finanční správě ČR.

CELNÍ SPRÁVA

ZÁKON O CELNÍ SPRÁVĚ

Zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky
Částka 5/2012 Sb. Účinnost 1. 1. 2013
Zrušuje zákon č. 185/2004 Sb., o Celní správě ČR, a dalších 14 právních předpisů.

Zakotvuje zejména:
  • Postavení, působnost a strukturu Celní správy ČR:
    • Generálního ředitelství cel,
    • celních úřadů.
  • Zvláštní ustanovení o nahlížení do spisu při správě daní.
  • Výkon některých funkcí, povinnosti, oprávnění a prostředky celníka a občanského zaměstnance.
  • Informační povinnosti celních orgánů, celní informační systém.

Zákon č. 18/2012 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě ČR
Částka 5/2012 Sb. Účinnost 1. 1. 2013

Změny se týkají zejména:
  • zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon,
  • zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
  • zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,
  • zákona č. 191/1999 Sb., o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví,
  • zákona č. 63/2000 Sb., o ochraně před dovozem subvencovaných výrobků,
  • zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon,
  • zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech,
  • zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
  • zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).

PRÁCE A MZDY

NOVELA ZÁKONA O ZAMĚSTNANOSTI

Zákon č. 1/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka 1/2012 Sb. Účinnost 5. 1. 2012

Změny dalších souvisejících zákonů se týkají:
  • zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění,
  • zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách,
  • zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, (uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).

NAŘÍZENÍ VLÁDY - NÁHRADA PO SKONČENÍ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI

Nařízení vlády č. 9/2012 Sb., o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých (úprava náhrady)
Částka 2/2012 Sb. Účinnost 10. 1. 2012

PRÁVNÍ POMOC

ZÁKON - MEZINÁRODNÍ POMOC PŘI VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK

Zákon č. 471/2011 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek
Částka 161/2011 Sb. Účinnost 1. 1. 2012

Zakotvuje postup a podmínky, za kterých tuzemské orgány poskytují nebo se dožadují mezinárodní pomoci při
  • vymáhání finančních pohledávek,
  • zajištění finančních pohledávek,
  • výměně informací souvisejících s vymáháním nebo zajištěním finančních pohledávek,
  • doručování dokumentů souvisejících s vymáháním nebo zajištěním finančních pohledávek.

NOVELA ZÁKONA O ZNALCÍCH A TLUMOČNÍCÍCH

Zákon č. 444/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících, ve znění pozdějších předpisů
Částka 153/2011 Sb. Účinnost 1. 1. 2012

NOVELA ZÁKONA O ROZHODČÍM ŘÍZENÍ

Zákon č. 19/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka 5/2012 Sb. Účinnost 1. 4. 2012

Změny dalších souvisejících zákonů se týkají:
  • zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích,
  • zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
  • zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích,
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).

BEZPEČNOST

NOVELIZACE VYHLÁŠEK - OCHRANA UTAJOVANÝCH INFORMACÍ

Vyhláška č. 453/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 523/2005 Sb., o bezpečnosti informačních a komunikačních systémů a dalších elektronických zařízení nakládajících s utajovanými informacemi a o certifikaci stínících komor
Vyhláška č. 454/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 528/2005 Sb., o fyzické bezpečnosti a certifikaci technických prostředků, ve znění vyhlášky č. 19/2008 Sb.

Částka 155/2011 Sb. Účinnost 1. 1. 2012

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NOVELA ZÁKONA O POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Zákon č. 38/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů
Částka 14/2012 Sb. Účinnost 31. 1. 2012

NOVELIZACE NAŘÍZENÍ VLÁDY - INTEGROVANÝ REGISTR ZNEČIŠŤOVÁNÍ

Nařízení vlády č. 450/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí
Částka 154/2011 Sb. Účinnost 1. 1. 2012

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 25/ 2008 Sb., o integrovaném registru znečiš_ování životního prostředí.

INFORMACE

NOVELA ZÁKONA O ELEKTRONICKÝCH KOMUNIKACÍCH

Zákon č. 468/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Částka 160/2011 Sb. Účinnost 22. 12. 2011

Změny dalších zákonů se týkají zejména:
  • zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti,
  • zákon a č. 63/1992 Sb., o ochraně spotřebitele,
  • zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů,
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).

DOPRAVA

NOVELIZACE VYHLÁŠKY - ŘIDIČSKÉ PRŮKAZY

Vyhláška č. 27/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 11/2012 Sb. Účinnost 9. 2. 2012

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 361/ 2000 Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů.

 

 
 
P6 AKTUAL

 

Částka číslo 21/2012 ze dne 24.2.2012
55/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
56/2012 Vyhláška o příspěvku na úhradu zaopatření dítěte a jeho průvodce v dětském domově pro děti do 3 let věku

Částka číslo 22/2012 ze dne 28.2.2012
57/2012 Vyhláška o minimálních náležitostech statutu účastnického fondu a statutu důchodového fondu
58/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 233/2009 Sb., o žádostech, schvalování osob a způsobu prokazování odborné způsobilosti, důvěryhodnosti a zkušenosti osob a o minimální výši finančních zdrojů poskytovaných pobočce zahraniční banky, ve znění vyhlášky č. 192/2011 Sb.

Částka číslo 23/2012 ze dne 2.3.2012
59/2012 Vyhláška o regulačním výkaznictví

Částka číslo 24/2012 ze dne 29.2.2012
60/2012 Nařízení vlády o stanovení některých podmínek pro poskytování zvláštní podpory zemědělcům
61/2012 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 87/2010 Sb., o stanovení některých podmínek pro poskytování platby na krávy chované v systému s tržní produkcí mléka, ve znění nařízení vlády č. 369/2010 Sb., a nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření, ve znění pozdějších předpisů
62/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 76/2005 Sb., o stanovení způsobu výpočtu rozdílu mezi příjmy pojistného na důchodové pojištění a výdaji na dávky důchodového pojištění, ve znění vyhlášky č. 56/2010 Sb.
63/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 330/2001 Sb., o odměně a náhradách soudního exekutora, o odměně a náhradě hotových výdajů správce podniku a o podmínkách pojištění odpovědnosti za škody způsobené exekutorem, ve znění pozdějších předpisů
64/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 484/2000 Sb., kterou se stanoví paušální sazby výše odměny za zastupování účastníka advokátem nebo notářem při rozhodování o náhradě nákladů v občanském soudním řízení a kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
65/2012 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení Dodatku č. 1 a Dodatku č. 3 ke kolektivním smlouvám vyššího stupně

Částka číslo 25/2012 ze dne 7.3.2012
66/2012 Úplné znění zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, jak vyplývá z pozdějších změn
67/2012 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí

Částka číslo 26/2012 ze dne 7.3.2012
68/2012 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
69/2012 Úplné znění zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, jak vyplývá z pozdějších změn

Částka číslo 27/2012 ze dne 7.3.2012
70/2012 Vyhláška o preventivních prohlídkách

Částka číslo 28/2012 ze dne 12.3.2012
71/2012 Ústavní zákon, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů
72/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
73/2012 Zákon o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech
74/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů
75/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů
76/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
77/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách), ve znění pozdějších předpisů
78/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 208/2004 Sb., o minimálních standardech pro ochranu hospodářských zvířat, ve znění pozdějších předpisů

Částka číslo 29/2012 ze dne 16.3.2012
79/2012 Vyhláška o stanovení vzorů diplomatických a služebních pasů a vzorů tiskopisů žádostí o jejich vydání
80/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 16/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o ekologickém zemědělství
81/2012 Sdělení Ministerstva zdravotnictví o vydání cenového předpisu 1/2012/DZP o regulaci cen zdravotní péče, stanovení maximálních cen zdravotní péče zubních lékařů hrazené z veřejného zdravotního pojištění, stomatologických výrobků plně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a specifických zdravotních výkonů

Částka číslo 30/2012 ze dne 16.3.2012
82/2012 Vyhláška o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách)
83/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění pozdějších předpisů

 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

 
26. března
Pondělí (za neděli 25. 3.)
DPH Podání přiznání k DPH a její zaplacení za únor 2012 u plátců s měsíčním zdaň. obdobím (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
E-podání souhrnného hlášení za únor 2012, pokud plátce dodal zboží do jiného státu EU nebo poskytl službu (kterou má zdanit příjemce) osobě registrované k DPH jinde v EU, přemístil jinam do EU obchodní majetek nebo byl prostřední osobou v třístranném obchodu (§ 102 odst. 4, 5 a 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
31. března
Sobota
Daně z příjmů – plátce Daňové povinnosti se přesouvají na pondělí 2. dubna 2012.

 

 
 
EKONOMIKA

 
Název krajiny Název měny Měna 23.2. 24.2. 27.2. 28.2. 29.2. 1.3. 2.3. 5.3. 6.3. 7.3. 8.3. 9.3.
Austrálie dolar AUD 20,173 20 19,994 19,941 20,01 20,145 20,151 20,057 20,025 20,011 19,908 19,905
Brazílie real BRL 11,074 10,914 10,947 10,891 10,851 10,883 10,883 10,853 10,813 10,719 10,636 10,606
Bulharsko lev BGN 12,82 12,797 12,807 12,732 12,701 12,726 12,636 12,668 12,711 12,717 12,666 12,637
Čína renminbi CNY 2,994 2,963 2,969 2,938 2,936 2,967 2,969 2,972 2,997 3,004 2,962 2,969
Dánsko koruna DKK 3,371 3,366 3,369 3,349 3,34 3,348 3,324 3,332 3,345 3,345 3,332 3,324
EMU euro EUR 25,075 25,03 25,05 24,9 24,84 24,89 24,71 24,775 24,865 24,87 24,77 24,715
Filipíny peso PHP 44,072 43,548 43,541 43,2 43,23 43,669 43,795 43,778 44,001 44,2 43,931 43,994
Hongkong dolar HKD 2,431 2,406 2,412 2,387 2,383 2,41 2,41 2,414 2,435 2,442 2,411 2,415
Chorvatsko kuna HRK 3,307 3,301 3,304 3,289 3,28 3,288 3,265 3,276 3,291 3,291 3,278 3,274
Indie rupie INR 38,36 38,137 37,965 37,716 37,746 37,981 37,733 37,655 37,536 37,7 37,281 37,586
Indonesie rupie IDR 2,084 2,063 2,05 2,05 2,049 2,059 2,059 2,054 2,069 2,081 2,048 2,051
Japonsko jen JPY 23,494 23,179 23,234 22,974 23,019 23,059 22,936 23,034 23,315 23,474 22,896 22,899
Jihoafrická rep. rand ZAR 2,452 2,458 2,453 2,461 2,482 2,502 2,489 2,48 2,484 2,475 2,485 2,492
Jižní Korea won KRW 1,67 1,658 1,655 1,645 1,655 1,67 1,676 1,677 1,68 1,685 1,677 1,676
Kanada dolar CAD 18,914 18,689 18,651 18,588 18,704 18,966 18,947 18,868 18,926 18,926 18,8 18,877
Litva litas LTL 7,262 7,249 7,255 7,211 7,194 7,209 7,156 7,175 7,201 7,203 7,174 7,158
Lotyšsko lat LVL 35,898 35,829 35,852 35,633 35,562 35,628 35,386 35,494 35,618 35,641 35,5 35,464
Maďarsko forint HUF 8,663 8,669 8,585 8,595 8,603 8,647 8,541 8,505 8,47 8,392 8,457 8,468
Malajsie ringgit MYR 6,253 6,195 6,187 6,148 6,169 6,228 6,226 6,204 6,253 6,265 6,214 6,225
Mexiko peso MXN 1,476 1,456 1,447 1,442 1,445 1,458 1,465 1,465 1,465 1,459 1,461 1,476
MMF SDR XDR 29,115 28,983 29,053 28,777 28,753 28,976 28,885 28,901 29,112 29,196 28,877 28,893
Norsko koruna NOK 3,357 3,347 3,341 3,328 3,338 3,353 3,33 3,338 3,336 3,339 3,338 3,313
Nový Zéland dolar NZD 15,738 15,623 15,614 15,526 15,621 15,642 15,592 15,446 15,397 15,498 15,429 15,423
Polsko zlotý PLN 5,998 6,008 6,001 6,013 6,028 6,049 6,017 6,005 5,991 5,97 6,022 6,029
Rumunsko nové leu RON 5,753 5,749 5,756 5,726 5,712 5,721 5,679 5,696 5,712 5,708 5,685 5,674
Rusko rubl RUB 63,731 63,878 64,442 63,773 63,464 63,735 63,801 63,993 63,96 63,722 62,976 63,82
Singapur dolar SGD 15,008 14,865 14,849 14,782 14,852 14,958 14,954 14,918 14,976 15,025 14,927 14,961
Švédsko koruna SEK 2,844 2,837 2,835 2,82 2,82 2,824 2,798 2,803 2,797 2,787 2,785 2,775
Švýcarsko frank CHF 20,805 20,774 20,778 20,664 20,612 20,651 20,485 20,541 20,628 20,639 20,551 20,505
Thajsko baht THB 62,148 61,46 61,463 60,985 61,082 61,102 61,181 61,159 61,425 61,604 61,235 61,305
Turecko nová lira TRY 10,691 10,602 10,566 10,549 10,596 10,657 10,614 10,605 10,597 10,6 10,55 10,52
USA dolar USD 18,854 18,662 18,709 18,509 18,479 18,693 18,698 18,739 18,905 18,957 18,706 18,735
Velká Británie libra GBP 29,636 29,512 29,642 29,362 29,437 29,809 29,679 29,684 29,864 29,786 29,532 29,566
Izrael šekel ILS 5,03 4,959 4,924 4,889 4,904 4,942 4,924 4,936 4,96 4,973 4,951 4,958



Název krajiny Název měny Měna 12.3. 13.3. 14.3. 15.3. 16.3. 19.3. 20.3. 21.3. 22.3. 23.3.
Austrálie dolar AUD 19,651 19,761 19,735 19,776 19,758 19,703 19,439 19,472 19,483 19,402
Brazílie real BRL 10,348 10,347 10,435 10,479 10,379 10,314 10,149 10,21 10,314 10,259
Bulharsko lev BGN 12,558 12,571 12,586 12,558 12,529 12,543 12,508 12,591 12,648 12,642
Čína renminbi CNY 2,96 2,976 2,976 2,972 2,955 2,951 2,931 2,945 2,983 2,962
Dánsko koruna DKK 3,303 3,307 3,311 3,303 3,296 3,299 3,29 3,312 3,327 3,325
EMU euro EUR 24,56 24,59 24,615 24,56 24,51 24,53 24,465 24,625 24,74 24,725
Filipíny peso PHP 43,894 44,145 43,948 43,717 43,361 43,476 43,049 43,239 43,641 43,473
Hongkong dolar HKD 2,413 2,426 2,428 2,423 2,407 2,403 2,387 2,398 2,419 2,405
Chorvatsko kuna HRK 3,255 3,263 3,27 3,27 3,253 3,257 3,247 3,269 3,285 3,287
Indie rupie INR 37,465 37,721 37,705 37,334 37,26 37,132 36,707 36,737 36,69 36,447
Indonesie rupie IDR 2,045 2,055 2,055 2,052 2,046 2,044 2,025 2,036 2,052 2,039
Japonsko jen JPY 22,784 22,763 22,546 22,568 22,311 22,354 22,146 22,166 22,615 22,669
Jihoafrická rep. rand ZAR 2,467 2,485 2,462 2,455 2,458 2,463 2,433 2,438 2,433 2,418
Jižní Korea won KRW 1,666 1,675 1,669 1,669 1,659 1,661 1,644 1,648 1,659 1,645
Kanada dolar CAD 18,858 18,982 19,042 18,948 18,86 18,818 18,678 18,804 18,809 18,645
Litva litas LTL 7,113 7,122 7,129 7,113 7,098 7,104 7,085 7,132 7,165 7,161
Lotyšsko lat LVL 35,257 35,3 35,341 35,252 35,165 35,204 35,121 35,335 35,508 35,479
Maďarsko forint HUF 8,366 8,356 8,426 8,431 8,433 8,473 8,454 8,451 8,431 8,396
Malajsie ringgit MYR 6,184 6,215 6,176 6,157 6,11 6,11 6,014 6,056 6,096 6,069
Mexiko peso MXN 1,476 1,485 1,496 1,484 1,479 1,471 1,459 1,47 1,467 1,453
MMF SDR XDR 28,753 28,898 28,867 28,803 28,621 28,692 28,506 28,665 28,899 28,792
Norsko koruna NOK 3,283 3,3 3,261 3,246 3,248 3,248 3,217 3,235 3,245 3,236
Nový Zéland dolar NZD 15,263 15,427 15,305 15,366 15,373 15,37 15,141 15,192 15,185 15,163
Polsko zlotý PLN 5,975 5,963 5,928 5,934 5,935 5,948 5,928 5,93 5,938 5,929
Rumunsko nové leu RON 5,638 5,638 5,639 5,608 5,594 5,602 5,587 5,629 5,658 5,655
Rusko rubl RUB 63,206 63,533 63,945 63,927 63,687 63,789 63,308 63,666 63,832 63,557
Singapur dolar SGD 14,84 14,919 14,879 14,871 14,825 14,821 14,675 14,734 14,83 14,764
Švédsko koruna SEK 2,75 2,766 2,77 2,755 2,767 2,763 2,744 2,764 2,771 2,77
Švýcarsko frank CHF 20,371 20,404 20,327 20,303 20,304 20,332 20,29 20,421 20,521 20,514
Thajsko baht THB 61,077 61,424 61,234 61,128 60,775 60,72 60,204 60,492 60,918 60,718
Turecko nová lira TRY 10,415 10,474 10,504 10,421 10,405 10,309 10,196 10,268 10,357 10,363
USA dolar USD 18,723 18,832 18,845 18,809 18,682 18,653 18,537 18,617 18,787 18,674
Velká Británie libra GBP 29,268 29,424 29,597 29,47 29,537 29,61 29,398 29,492 29,69 29,563
Izrael šekel ILS 4,95 4,982 4,978 4,979 4,972 4,957 4,948 4,978 5,009 5,001

 

 
 
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

 
Daně, účetnictví – vzory a případy – (DÚVaP) č. 3/2012 (II/2012)
  • Optimalizace daně FO
  • Novela zákona o DPH

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 3/2012 (II/2012)
  • Výdělečná činnost důchodců
  • Fúze obchodních společností po novele

Práce, mzdy a odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) č. 3/2012 (II/2012)
  • Novela zákona o zaměstnanosti od 1. ledna 2012
  • Změny u tuzemského stravného od roku 2012

Poradce veřejné správy – (PVS) č. 3/2012 (II/2012)
  • Zápočtový list po novele
  • Příplatky k platu - změny
  • Zdravotní pojištění – zákony v roce 2012

PŘIPRAVUJEME

Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č.9/2012
  • Zákon o účetnictví

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č.5/2012
  • Rezervy a opravné položky
  • Daňové evidence
  • Změny pracovních podmínek

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č.4-5/2012
  • Dohadné položky v účetnictví
  • Rezervy v daňové evidenci

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 4-5/2012
  • Rodičovská dovolená a zdravotní pojištění
  • Příplatky za přesčasy a mzda za svátek

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 4-5/2012
  • Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
  • Odstupné ve veřejné správě
  • Práva občanů obce

Poradce č. 10/2012 (III/2012)
  • Zákon o přeměnách obchodních společností a družstev s komentářem

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
ÚČETNICTVÍ PO NOVÉM
Balíček Účetnictví je určen odborným pracovníkům v oblasti daní z příjmů, účetním, daňovým a ekonomickým poradcům a auditorům. Publikace využijí i ti, kteří provozují podnikatelskou činnost, jinou samostatnou výdělečnou činnost, zemědělští podnikatelé a všichni, kteří mají příjmy z pronájmu, z kapitálového majetku, zaměstnavatelé i samostatně podnikající osoby a další. Publikace nabízíme za výhodnou cenu a dozvíte se z nich důležité informace pro vedení účetnictví v roce 2012.

  • Daňové a nedaňové výdaje
    monotematika (A5, str. 256)
  • Změny ČÚS pro podnikatele – příspěvek
    měsíčník Poradce 8/2012 (A5, str.72)
  • Zákon o účetnictví s komentářem – zákon s komentářem
    měsíčník Poradce 9/2012 (A5, str. 272)

BALÍČEK ÚČETNICTVÍ PO NOVÉM se slevou 30 % obsahuje: Poradce 8/2012 + Poradce 9/2012 + Daňové a nedaňové výdaje
cena: 326 Kč


Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.

Jen do vyprodání zásob.


Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz

ZÁKONY 2012
Přicházíme s možností získat sborníky Zákonů 2012 se slevou . Sborníky obsahují úplná znění zákonů a související předpisy platné od 1. 1. 2012. Balíček obsahuje daňové, účetní, obchodní, občanské, sociální a zdravotní, stavební, katastrální zákon, zákon o životním prostředí…

  • Zákony I - daňové, účetní
    (A5, 324 str.) - Daň z přidané hodnoty; Daň z nemovitostí; Silniční daň; Zákon o účetnictví; Živnostenský zákon.
  • Zákony II – obchodní, občanské….
    (A5, 752 str.) - Obchodní zákoník; Občanský zákoník; Občanský soudní řád; Exekuční řád; Trestní právo; Správní právo; Ochrana spotřebitele.
  • Zákony III – sociální, zdravotní….
    (A5, 512 str.) - Zákoník práce; Mzdové a platové předpisy, Sociální zabezpečení; Nemocenské pojištění; Důchodové pojištění; Zdravotní pojištění.
  • Zákony IV – stavební, katastrální zákon
    (A5, 352 str.) - Stavební zákon; Katastrální zákon; Nájem bytů; Vlastnictví bytů; Pozemkové úřady.
  • Zákony V- veřejná správa….
    (A5, 352 str.) - Zákon o obcích; Zákon o krajích; Zákon o matrikách; Zákon o ochraně osobních údajů; Školský zákon.
  • Zákony VI – životní prostředí, odpady….
    (A5,496 str.) Životní prostředí; Ochrana ovzduší; Vodní zákon; Lesní zákon; Zákon o odpadech; Zákon o obalech; Energetický zákon.
  • Silniční doprava a trestná činnost
    monotematika (A5,264 str.)      zdarma
  • Efektivní komunikace
    měsíčník Zisk (A4, 64 str.)      zdarma

BALÍČEK ZÁKONY 2012 obsahuje: Zákony I + Zákony II + Zákony III + Zákony IV + Zákony V + Zákony VI + Silniční doprava a trestná činnost + Zisk
cena: 670 Kč


Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.

Jen do vyprodání zásob.


Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz


RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH
OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page