|
ZÁKON O DANÍCH Z PŘÍJMŮ – ZMĚNY OD ROKU 2018
Osvobození příjmů z prodeje nemovité věci rozšířeno
na vypořádání spoluvlastnictví k nemovité věci jinak než rozdělením této věci podle velikosti spoluvlastnických podílů, které není předmětem daně v souladu s § 3 odst. 4 písm. g) bodu 1 zákona.
Podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů se od daně osvobozuje příjem z prodeje nemovitých věcí nebo z vypořádání spoluvlastnictví k nemovitým věcem neosvobozený podle písmene a), přesáhne-li doba mezi nabytím vlastnického práva k těmto nemovitým věcem a jejich prodejem nebo vypořádáním spoluvlastnictví k nim dobu 5 let.
Doba 5 let se zkracuje o dobu, po kterou byly tyto nemovité věci prokazatelně ve vlastnictví zůstavitele v případě, že jde o prodej nemovitých věcí nabytých děděním od zůstavitele, který byl příbuzným v řadě přímé nebo manželem, nebo o vypořádání spoluvlastnictví k nemovitým věcem nabytým děděním od takového zůstavitele nebo o dobu, po kterou prodávající nebo spoluvlastník vlastnil pozemek, jenž byl předmětem výměny v rámci pozemkových úprav, v případě prodeje nebo vypořádání spoluvlastnictví k pozemku nabytého výměnou od pozemkového úřadu.
Rozšíření osvobození příjmů z převodu práv a účasti a cenných papírů
Počínaje r. 2018 zákon zkrátil časový test v případě příjmu z úplatného převodu podílu v obchodní korporaci, který byl nabyt děděním od zůstavitele, který byl příbuzným v řadě přímé nebo manželem. Shodná úprava je doplněna i v případě příjmů z úplatného převodu cenných papírů.
Podle § 4 odst. 1 písm. s) zákona je od daně z příjmů osvobozen příjem z úplatného převodu podílu v obchodní korporaci s výjimkou příjmu z úplatného převodu cenného papíru, přesahuje-li doba mezi jeho nabytím a úplatným převodem dobu 5 let; doba 5 let mezi nabytím a úplatným převodem podílu se zkracuje o dobu, po kterou byl poplatník členem této obchodní korporace před přeměnou obchodní korporace, nebo o dobu, po kterou byl tento podíl prokazatelně ve vlastnictví zůstavitele, v případě, že jde o úplatný převod podílu nabytého děděním od zůstavitele, který byl příbuzným v řadě přímé nebo manželem.
Podle § 4 odst. 1 písm. x) zákona je od daně osvobozen příjem z úplatného převodu cenného papíru, přesáhne-li doba mezi nabytím a úplatným převodem tohoto cenného papíru při jeho úplatném převodu dobu 3 let; doba 3 let se zkracuje o dobu, po kterou byl tento cenný papír nebo podíl připadající na podílový list při zrušení podílového fondu ve vlastnictví zůstavitele, v případě, že jde o úplatný převod cenného papíru nebo podílu připadajícího na podílový list při zrušení podílového fondu nabytého děděním od zůstavitele, který byl příbuzným v řadě přímé nebo manželem.
Zákon rozšířil možnost uplatnit srážkovou daň o příjmy do limitu 2 500 Kč
(např. za výkon funkce člena volební komise, svědečné u zaměstnance, příjem ze zaměstnání malého rozsahu, dohoda o pracovní činnosti do výše hrubého příjmu 2 500 Kč). Poplatník nebude v případě těchto nízkých příjmů povinen podávat daňové přiznání. Poplatníkovi zůstane zachována možnost postupu podle § 36 odst. 7 nebo 8 zákona o daních z příjmů, tj. započtení sražené daně z výše uvedených příjmů na celoroční daň v daňovém přiznání.
Podle § 6 odst. 4 zákona jsou příjmy zúčtované nebo vyplacené plátcem daně po zvýšení podle odstavce 12 samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně, pokud zaměstnanec u tohoto plátce daně neučinil prohlášení k dani podle § 38k odst. 4, 5 nebo 7 anebo nevyužije-li postup podle § 36 odst. 7 nebo 8 a jedná-li se o příjmy podle odstavce 1
a) plynoucí na základě dohody o provedení práce, jejichž úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za kalendářní měsíc částku 10 000 Kč, nebo
b) v úhrnné výši nepřesahující u téhož plátce daně za kalendářní měsíc částku 2 500 Kč.
Pokud by v r. 2018 měl zaměstnanec příjem z dohody o provedení práce do výše 10 000 Kč v měsíci a současně ještě příjem z dohody o pracovní činnosti do výše hrubého příjmu 2 500 Kč a neučinil by prohlášení podle § 38k zákona, plátce daně by mu z obou dohod srazil daň srážkou ve výši 15 % s tím, že by zaměstnanec nemusel podávat daňové přiznání. V případě, že by se však zaměstnanec rozhodl, daňové přiznání by podat mohl s tím, že předmětné částky by uvedl do daňového přiznání, uplatnil by si zákonné slevy na dani z příjmů a požádal správce daně o vrácení přeplatku na dani z příjmů.
Limity paušálních výdajů sníženy na polovinu
V návaznosti na snížení maximální výše paušálních výdajů byl zrušen § 35ca, tj. poplatník může při splnění zákonných podmínek uplatnit slevu na manželku a daňové zvýhodnění na děti.
Paušální výdaje u příjmů ze samostatné činnosti podle § 7 lze uplatnit ve výši:
a) 80 % z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství a z příjmů z živnostenského podnikání řemeslného; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 800 000 Kč,
b) 60 % z příjmů ze živnostenského podnikání; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 600 000 Kč,
c) 30 % z příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 300 000 Kč,
d) 40 % z jiných příjmů ze samostatné činnosti, s výjimkou příjmů podle odstavce 1 písm. d) a odstavce 6; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 400 000 Kč.
Paušální výdaje u příjmů z nájmu podle § 9 lze uplatnit ve výši 30 % z veškerých dosažených příjmů, nejvýše však do částky 300 000 Kč.
(Více se o tomto tématu se dočtete v odborné tematické publikaci Daňové a nedaňové výdaje 2018, v měsíčnících DaÚ 3-4/18, PaM 3-4/18 a v Aktualizaci I/2)
ZÁSADY TVORBY VNITŘNÍCH PŘEDPISŮ BOZP
Zákoník práce rozlišuje vnitřní předpis, pracovní řád a tzv. další vnitřní předpisy, především z oblasti BOZP. Jaké jsou podmínky platnosti vnitřního předpisu? Co patří mezi podstatné náležitosti vnitřního předpisu? Které předpisy patří mezi vnitřní předpisy z oblasti BOZP a co obsahují?
Vnitřní předpis podle § 305 ZP může stanovit mzdová nebo platová práva a ostatní práva v pracovněprávních vztazích, z nichž je oprávněn zaměstnanec, nemůže však stanovit povinnosti, tím spíš již ne nad rámec zákona. Naproti tomu pracovní řád by měl, podle obecné teorie pracovního práva i podle výslovného znění § 306 ZP, blíže rozvádět v souladu s právními předpisy jednotlivé ustanovení zákoníku práce, popřípadě zvláštních právních předpisů podle zvláštních podmínek zaměstnavatele, pokud jde o povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance vyplývající z pracovněprávních vztahů. Pracovní řád nemůže zaměstnancům ukládat další povinnosti nad rámec zákoníku práce a dalších obecně závazných právních předpisů, nelze v něm ani omezovat či zakládat nové právní nároky zaměstnanců. Pracovní řád by měl především blíže rozvést pravomoci a kompetence příslušných vedoucích zaměstnanců a jejich postup při rozhodování v pracovněprávních záležitostech. Poslední skupinu pak tvoří ostatní vnitřní předpisy, zejména z oblasti BOZP podle § 349 ZP, které budou především předmětem našeho zájmu.
Podmínky platnosti vnitřního předpisu
První a zásadní podmínkou platnosti každého vnitřního předpisu je jeho písemná forma. Vnitřní předpis musí být vydán písemně, nesmí být v rozporu s právními předpisy ani být vydán se zpětnou účinností, jinak je zcela nebo v dotčené části neplatný. Druhou podmínkou platnosti vnitřního předpisu je, že nesmí odporovat právním předpisům. Případný rozpor s jiným právním předpisem by mohl založit částečnou nebo dokonce úplnou neplatnost vnitřního předpisu. V neposlední řadě pak vnitřní předpis nesmí být vydán se zpětnou účinností, to je další podmínka jeho platnosti. V praxi se doporučuje, aby ve vnitřním předpise bylo výslovně uvedeno datum účinnosti. Neupravuje-li však vnitřní předpis nabytí své účinnosti, má se zato, že platí dnem, kdy byl vyhlášen.
Podstatné náležitosti vnitřního předpisu
nejsou výslovně upraveny, co v praxi občas způsobuje problémy. Nicméně i při absenci povinných náležitostí se v praxi vytvořilo několik náležitostí, které se označují jako obvyklé, ačkoliv nejsou právní úpravou výslovně požadovány a zmiňovány, ale které se v praxi pravidelně používají, zejména jako kritéria při kontrolách prováděných orgány inspekce práce. Jedná se o následující:
- název zaměstnavatele, včetně uvedení statutárního orgánu, který jedná jménem zaměstnavatele,
- vymezení působnosti vnitřního předpisu, tj. na jaký okruh zaměstnanců se vztahuje,
- obsah předpisu – zde záleží, zda se jedná o mzdový/platový vnitřní předpis či vnitřní předpis upravující např. cestovní náhrady či zda jiný vnitřní předpis,
- společná a závěrečná ustanovení – v praxi upravují některé procedurální otázky vydání vnitřního předpisu a jeho případných budoucích změn, dále zde mohou definovat některé pojmy, které zaměstnavatel ve vnitřním přepise užívá a které nesou definovány ze zákona,
- vymezení účinnosti vnitřního předpisu, tj. ke kterému dni nabývá účinnosti a sdělení, zda se jedná o dobu určitou či neurčitou, včetně případného data, ke kterému skončí účinnost (což bývá praktické u vnitřních předpisů v oblasti odměňování),
- místo a den vydání vnitřního předpisu,
- podpis statutárního orgánu zaměstnavatele.
Požadavky legislativně-technické povahy
Při tvorbě zákonů, nařízení vlády a vyhlášek se řídí ministerstva a ostatní ústřední orgány Legislativními pravidly, které jsou veřejně dostupné na webových stránkách vlády. Jejich účel je zřejmý – sjednotit postup ministerstev a celé státní správy při tvorbě právních předpisů a tím přispět ke zvýšení kultury právního řádu. Obdobné je pak třeba mít na paměti při tvorbě vnitřního předpisu zaměstnavatele. Každý vnitřní předpis musí být koncipován přehledně, formulován naprosto jednoznačně, srozumitelně, jazykově a stylisticky bezvadně. Z požadavků legislativně–technické povahy je pro tvorbu vnitřních předpisů důležité ihned úvodní ustanovení, které musí mít také normativní povahu. V úvodním ustanovení lze v případě potřeby vymezit předmět úpravy nebo vymezit pojmy, které budu používat následující ustanovení vnitřního předpisu. V té souvislosti je třeba poznamenat, že je nesprávné, pokud by byly ve vnitřním předpisu upravovány věci různorodé, které spolu vnitřně bezprostředně nesouvisí. Pokud jde o systematiku vnitřního předpisu, je obvyklé jeho členění na články (někteří zaměstnavatelé preferují členění na paragrafy). V zájmu přehlednosti a jednoznačnosti je důležité, aby články byly krátké. Článek, který by obsahoval deset a více odstavců se doporučuje rozčlenit na dva či tři články. Článek by měl obsahovat jen taková ustanovení, která se týkají daného problému. Jednotlivé články lze opatřit nadpisy, nadpis se píše pod označení článku, jeho první písmeno je velké a na jeho konci se neuvádí tečka. Pokud by byl nadpis umístěn nad číselným označením článku, znamenalo by to, že jde o společný skupinový nadpis. V tom případě je třeba respektovat, že další nadpisy se již nad konkrétní články nevkládají až do posledního článku dané skupiny. Do závěru vnitřního předpisu se zařazují tzv. společná a přechodná ustanovení. Tato ustanovení určují, jakým způsobem ovlivňuje vydání nového vnitřního předpisu již existující vnitřní předpisy a pracovněprávní vztahy na jejich základě vzniklé. V praxi se zde často uvádí informace o zrušení předchozího vnitřního předpisu. Obecně je třeba mít na paměti, aby vnitřní předpis byl terminologicky jednotný a aby navazoval na terminologii používanou v obecně závazných právních předpisech, zejména v předpisech, na jejichž základě byl vydán. V textu předpisu se používá oznamovacího způsobu přítomného času, zpravidla jednotného času. Důležitý je samozřejmě i výběr slov, slova by měla být jednoznačná, a pokud se nelze vyhnout použití slova s více významy, musí být z dikce vnitřního předpisu patrné, v jakém významu je slovo použito. Cizích slov by se měl vnitřní předpis vyvarovat. V odůvodněných případech je lze použít např., jsou-li součástí běžně užívané právní terminologie nebo užívají-li se běžně v jazyce např. BOZP a nelze je dostatečně vhodně nahradit českým pojmem. Také pro vyjádření číslovek a peněžních částek jsou daná jasná legislativní pravidla. Základní číslovky se v textu předpisu vyjadřují zpravidla arabskou číslicí bez tečky. Řadové a druhové číslovky a zlomky se neuvádějí číslicí, ale slovně.
VNITŘNÍ PŘEDPISY Z OBALSTI BOZP - Podle § 349 ZP jsou právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP všechny předpisy na ochranu života a zdraví. Mezi ně jsou tímto zahrnuty i předpisy hygienické a protiepidemické, technické předpisy, technické dokumenty a technické normy, stavební předpisy, dopravní předpisy, předpisy o požární ochraně a předpisy o zacházení s hořlavinami, výbušninami, zbraněmi, radioaktivními látkami, chemickými látkami a chemickými přípravky a jinými látkami škodlivými zdraví, jestliže upravují otázky týkající se ochrany života a zdraví. To jsou právní předpisy obecně závazné, které byly uveřejněny ve Sbírce zákonů nebo jejichž vydání bylo ve Sbírce zákonů oznámeno (zákony, nařízení vlády, vyhlášky a z dřívější doby též směrnice). Zmíněné předpisy ovšem nezřídka stanoví jen základní rámec, přičemž podrobnější úpravu musí zaměstnavatelé provést ve svých vnitřních předpisech.
Zmocnění k vydání vnitřního předpisu
Obecně platí, že k vydání vnitřního předpisu zaměstnavatele zejména v oblasti BOZP není třeba zvláštního zmocnění v zákoně, jako je tomu při tvorbě podzákonných předpisů publikovaných ve Sbírce zákonů (nařízení vlády, vyhlášek). Zaměstnavatel plně odpovídá za BOZP všech zaměstnanců a všech osob zdržujících se na jeho pracovišti a z pohledu této odpovědnosti má právo si organizovat práci a stanovit pracovní postupy tak, jak jemu to nejlépe vyhovuje, v daném případě vnitřním předpisem. Zaměstnavatel nepotřebuje k vydání konkrétního předpisu nakonec žádné zmocnění, záleží na jeho úvaze, jak on sám chce zajistit BOZP na svých pracovištích a jak chce organizovat práci a pracovní postupy.
Vnitřní předpis zaměstnavatele pro poskytování OOPP
je klasickou ukázkou toho, jak zákon neukládá zaměstnavateli povinnost vydat vnitřní předpis, ale praktická aplikace zákona ho k tomu předurčuje. Podle § 104 odst. 6 ZP platí, že vláda stanoví nařízením bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů. Tím je nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Toto nařízení vlády blíže specifikuje osobní ochranné pracovní prostředky a pracovní oděvy a obuv v příloze č. 2 a 3.
V příloze č. 2 jsou vedle ostatních osobních ochranných pracovních prostředků demonstrativně vyjmenovány osobní ochranné pracovní prostředky pro ochranu rukou a paží (jako např. rukavice), pro ochranu trupu a břicha (jako např. vesty, kabáty a zástěry) a pro ochranu celého těla (jako např. pro ochranu před chemickými látkami a biologickými činiteli, oděvy chránící před rozstřikem kovu, oděvy odolné proti žáru, chladu apod.). Obuv se jako osobní ochranné pracovní prostředky poskytuje podle této přílohy pro ochranu nohou zejména k ochraně před uklouznutím (obuv s protiskluznou podešví). V příloze č. 3 pak opět mimo jiné jsou příkladně vyjmenovány práce a činnosti, které vyžadují ochranu nohou (bod 2), tedy obuv jako osobní ochranné pracovní prostředky a práce a činnosti, které vyžadují ochranu těla, paží a rukou (bod 6), tedy oděv jako osobní ochranné pracovní prostředky. V obou přílohách jde však pouze o demonstrativní výčet, navíc jde o předpis již starý (byl vydán před více než 10 lety a i v této oblasti je patrný technický pokrok), takže jej nelze považovat za neměnný. Zaměstnavatel si proto sám musí vyhodnotit rizika a na tomto základě zpracovat formou vnitřního předpisu svůj seznam osobních ochranných pracovních prostředků. V tomto seznamu pak musí zaměstnavatel stanovit také, komu se OOPP poskytují, jak často se mění a jak je s nimi nakládáno po skončení doby použitelnosti. Vnitřním předpisem by také zaměstnavatel měl stanovit podmínky, za kterých se osobní ochranné oděvy čistí a kde se OOPP ukládají. To vše zaměstnavateli ani § 104 ZP ani nařízení vlády č. 495/2001 Sb. výslovně nenařizují, k tomu ho vede praxe. Pro všechny tyto účely musí vydat vnitřní předpis, pokud chce ochránit svůj majetek a zajistit řádné hospodaření s OOPP.
PROVOZNÍ ŘÁD (nebo také místně provozně bezpečnostní předpis) je druhem vnitřního předpisu zaměstnavatele, který je vydáván v zájmu zajištění BOZP na pracovištích.
Podle podmínek jednoho každého konkrétního zaměstnavatele, jeho pracovišť a vykonávané činnosti obsahuje zejména:
- podmínky výkonu určitých činností (stanovení technologických či pracovních postupů, pracovních režimů),
- organizaci práce a pracovních postupů se zvláštním zaměřením na BOZP,
- způsob použití strojů, technických zařízení, dopravních prostředků, přístrojů, nářadí, opět se zvláštním zaměřením na BOZP a na rizika při jejich používání,
- zakázané manipulace a činnosti,
- pravidla pohybu zaměstnanců a zařízení v prostorech a na pracovištích zaměstnavatele,
- zásady prevence vzniku úrazů a nehod,
- postupy při vzniku nehod, úrazů a havárií, postupy při šetření těchto událostí.
Provozní řád (místně provozně bezpečnostní předpis) se zpravidla vyvěšuje v prostorech a na pracovištích, jichž se týká. V některých případech přímo obecně závazné právní předpisy vyžadují zpracování provozního řádu (místně provozně bezpečnostního předpisu). Jedná se zejména o:
- zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, který na řadě míst (zejména školám, předškolním zařízením, poskytovatelům zdravotních služeb, osobám provozujícím sociální služby, osobám vykonávajícím činnosti epidemiologicky závažné) ukládá povinnost zpracování provozních řádů a předložení jejich návrhů a změn orgánům ochrany veřejného zdraví, které je pak rozhodnutím schvalují,
- nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí ukládá, že minimálními požadavky na bezpečný provoz a používání zařízení v závislosti na příslušném riziku vytvářeném daným zařízením v souladu s provozní dokumentací zaměstnavatel stanoví místním provozním bezpečnostním předpisem, a to minimálně v rozsahu daném normovou hodnotou; místní provozním bezpečnostním předpisem také zaměstnavatel stanoví podmínky pohybu zaměstnanců pod zavěšeným břemenem, je-li to nezbytné,
- vyhláška č. 48/1982 Sb., Českého úřadu bezpečnosti práce ze dne 15. dubna 1982 kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení stanoví, že pro provoz plynového zařízení musí být vypracován místní provozní řád,
- nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky stanoví, že zaměstnavatel vydá místní provozně bezpečnostní předpis pro pracovní a technologické postupy pro bezpečné provozování dopravy,
- nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí stanoví, že pro kotelny musí být písemně zpracován provozní řád kotelny, který musí obsahovat předepsané náležitosti a musí být v kotelně trvale k disposici.
POŽÁRNÍ ŘÁD je také pravidelným zvláštním druhem vnitřního předpisu zaměstnavatele z oblasti BOZP. Podle vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci). Požární řád upravuje základní zásady zabezpečování požární ochrany na místech, kde se vykonávají činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím. Požární řád obsahuje:
- stručný popis vykonávané činnosti a charakteristiky požárního nebezpečí provozované činnosti,
- požárně technické charakteristiky, popřípadě technicko - bezpečnostní parametry látek potřebné ke stanovení preventivních opatření,
- nejvýše přípustné množství látek, jejich technicko - bezpečnostní parametry, které se mohou vyskytovat v místě provozované činnosti,
- stanovení podmínek požární bezpečnosti k zamezení vzniku a šíření požáru nebo výbuchu s následným požárem,
- vymezení oprávnění a povinností osob při zajišťování stanovených podmínek požární bezpečnosti, a to pro zahájení, průběh, přerušení a ukončení činnosti,
- stanovení podmínek pro bezpečný pobyt a pohyb osob a způsob zabezpečení volných únikových cest,
- jméno a příjmení odpovědného vedoucího zaměstnance.
Přílohou Požárního řádu jsou pokyny pro činnost preventivní požární hlídky a přehled o umístění výstražných a bezpečnostních značek, věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení. Nedílnou součástí Požárního řádu jsou pokyny pro činnost preventivní požární hlídky. Tyto vždy obsahují určení prostor nebo činností, pro které je preventivní požární hlídka zřízena, jmenný seznam, stanovení úkolů jednotlivých zaměstnanců zařazených do preventivní požární hlídky a potřebného vybavení k provedení prvotního zásahu, popřípadě další skutečnosti. Požární řád se zveřejňuje tak, aby byl dobře viditelný a trvale přístupný pro všechny osoby vyskytující se v místě provozované činnosti.
POŽÁRNÍ EVAKUAČNÍ PLÁN upravuje postup při evakuaci osob, zvířat a materiálu z objektů zasažených nebo ohrožených požárem.
Požární evakuační plán obsahuje:
- určení osoby, která bude organizovat evakuaci, a místo, ze kterého bude evakuace řízena,
- určení osob a prostředků, s jejichž pomocí bude evakuace prováděna,
- určení cest a způsobu evakuace, místa, kde se evakuované osoby, popřípadě zvířata budou soustřeďovat, a určení zaměstnance, který provede kontrolu počtu evakuovaných osob,
- způsob zajištění první pomoci postiženým osobám,
- určení místa, na kterém se bude soustřeďovat evakuovaný materiál, a určení způsobu jeho střežení,
- grafické znázornění směru únikových cest v jednotlivých podlažích.
Požární evakuační plán se zpracovává pro objekty a prostory, ve kterých jsou složité podmínky pro zásah nebo kde se provozují činnosti s vysokým požárním nebezpečím a v případě, že tak stanoví dokumentace požární ochrany. Požární evakuační plán je uložen u jednotky hasičského záchranného sboru podniku. Není-li tato jednotka zřízena, je požární evakuační plán uložen na trvale dosažitelném místě. Grafické znázornění směru únikových cest se umísťuje na dobře viditelném a trvale přístupném místě v jednotlivých podlažích objektů a zařízení.
Vnitřní předpisy, které vydává zaměstnavatel na základě svého rozhodnutí – akty řízení
Tvorba a vydávání vnitřních předpisů patří k typickým, nezbytným činnostem zaměstnavatele a je odvozena od jeho povinností a oprávnění organizovat a řídit činnost podřízených zaměstnanců, soustavně dbát o bezpečný a zdraví neohrožující výkon práce a činností na pracovištích. A nejen u vlastních zaměstnanců. Jak vyplývá z § 101 odst. 5 ZP, povinnost zaměstnavatele zajišťovat BOZP se vztahuje na všechny osoby, které se s jeho vědomím zdržují na pracovištích (účastníci exkurzí, návštěvy, zástupci kontrolních orgánů apod.).
(Více se o tomto tématu se dočtete v odborné tematické publikaci Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále, Povinnosti zaměstnavatele a v měsíčnících Poradce 10/18, 1000 řešení 2/18)
|
|
|
Částka 19 Rozeslána dne 7. března 2018
35/2017 Zákon o změně některých zákonů upravujících počet členů zvláštních kontrolních orgánů Poslanecké sněmovny
36/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů
37/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), ve znění pozdějších předpisů
38/2017 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně
Částka 20 Rozeslána dne 8. března 2018
39/2018 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 54/2004 Sb., o potravinách určených pro zvláštní výživu a o způsobu jejich použití, ve znění pozdějších předpisů
40/2018 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti Kolektivní smlouvy vyššího stupně
Částka 21 Rozeslána dne 13. března 2018
41/2018 Rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlášení doplňovacích voleb do Senátu Parlamentu České republiky
42/2018 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 176/2009 Sb., kterou se stanoví náležitosti žádosti o akreditaci vzdělávacího programu, organizace vzdělávání v rekvalifikačním zařízení a způsob jeho ukončení
|
|
|
15. března Čtvrtek |
Daně z příjmů – poplatník |
Odvod čtvrtletní zálohy na daň z příjmů na rok 2018, pokud poslední známá daňová povinnost poplatníka za zdaňovací období kalendářního roku 2017 přesáhla 150.000 Kč
(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
20. března
Úterý
|
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za únor 2018
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Elektronické podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za rok 2017 včetně příloh (listinné podání bylo nutné podat již do 1. 3.)
(§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za únor 2018
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za únor 2018
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za únor 2018
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za únor 2018 (§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za únor 2018
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za únor 2018
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
26. března
Pondělí
(za neděli 25. 3.)
|
DPH |
Podání přiznání k DPH plátce s měsíčním zdaň. obdobím za únor 2018 a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení za únor 2018 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco u plátců z řad osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za únor 2018 o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu prostřední osobou a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 1, 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za únor 2018, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za únor 2018 o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
31. března
Sobota |
Daně z příjmů - plátce |
Daňové povinnosti se přesouvají na úterý 3. dubna 2018. |
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Daňové povinnosti se přesouvají na úterý 3. dubna 2018. |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Daňové povinnosti se přesouvají na úterý 3. dubna 2018. |
|
|
|
NEODKLÁDEJTE ROZHODNUTÍ, JEDNEJTE
Ing. Jana Jarošová, Ph. D.
Úklid, příprava jídla a nakupování jsou nejčastější úkoly umožňující oddálit činnosti, do kterým se nám nechce pouštět. Je přirozené, že se snažíme vyhýbat nejistým, novým či složitým aktivitám a raději děláme to, co nám jde a co zvládáme. Čím je úkol těžší či náročnější na myšlení, tím větší bývá snaha jej odložit.
PŘEDSEVZETÍ - Dáváte si novoroční předsevzetí? Zpravidla platí, že předsevzetí si dáváme tehdy, když chceme něčeho dosáhnout, ale příliš se nám do toho nechce. Prožíváme při tom jakýsi vnitřní konflikt – víme, že je to dobré, ale nedokážeme se k tomu přinutit. A tak namísto toho, abychom se hned pustili do práce, odložíme danou věc nebo činnost na později – na pondělí, na další měsíc nebo nový rok. A proto se nám tyto závazky tak často nedaří plnit.
Nejčastějším důvodem je, že předsevzetí jsou:
- těžké na realizaci,
- nepohodlné,
- vyžadují hlubší zamyšlení nebo studium,
- odměna za ně je velmi vzdálená.
Dát si předsevzetí je něco jako „říkat si o kontrolu okolí“. Potřebujeme se ubezpečit, že naše okolí bude kontrolovat plnění našich slibů. Je to jakýsi projev naší nejistoty – předsevzetí se nám nechce splnit a očekáváme, že okolí nám to bude připomínat. Při sepisování novoročních předsevzetí buďte opatrní. Pocit prohry z nesplněného závazku je frustrující. Pokud tušíte, že vaše předsevzetí ani tak nesplníte, ani si ho nedávejte. Prohra je nepříjemná. Pokud si totiž uvědomíte, že jste něco nezvládli, tento pocit si zapamatujete. Příště, když se budete chtít do něčeho pustit, se vám tato vzpomínka vrátí a vzdáte to už předem.
Pokud chcete něco změnit, není třeba čekat na nový rok.
Někdy si do nového roku dáváme i takové předsevzetí, které opravdu chceme uskutečnit a na jehož realizaci se těšíme. To však bývá spíše výjimkou, protože pokud máme chuť se do něčeho pustit, nečekáme na nějaké konkrétní datum, abychom začali. Začneme hned. Jak tedy novoroční závazky nastavit, aby se pravděpodobnost jejich splnění zvýšila? Pokud máte nějaký záměr, který by vám jakkoli vylepšil život, realizujte ho ihned. Člověk by měl realizovat změny k lepšímu hned, jak ho to napadne. Není třeba se spoléhat na magické kulaté datum.
Důvody prokrastinace
Prokrastinace je označení pro chorobné odkládání důležitých úkolů na později. Jde o psychickou záležitost, na rozdíl od lenosti, jež je fyzického rázu. Častou příčinou prokrastinace je velikost úkolu. Dáte si za cíl vytvořit něco velkého a rozsáhlého. Když si potom uvědomíte rozsah práce, jaký si splnění vašeho cíle žádá, začne vás to demotivovat. Podvědomí začne produkovat výmluvy, jak je to ještě třeba lépe promyslet, víc se na to připravit, a na vašem velkém úkolu stále nezačínáte pracovat.
Závazky a sliby
Jednou ze všeobecně uznávaných psychologických teorií je Baumeisterova hypotéza o vyčerpání ega, jež tvrdí, že naše vůle je vyčerpatelná. Teorie hovoří o tom, že pokud se rozhodnete pro jakoukoli změnu, je to psychicky vyčerpávající. Pokud v práci prožíváte každodenní stres, potom už nemusíte mít v zásobě dostatek psychické síly plnit další náročné cíle, které jste si předsevzali. Proto je užitečné, když si ještě před plněním závazku promyslíte, co vám bude sílu naopak dodávat. Něco, co vás povzbudí a motivuje, co vás potěší, rozesměje nebo bude nějak naplňovat. Omezte zároveň přístup k negativním podnětům. Tím dosáhnete toho, že vaše celková psychická bilance se až tak nezmění. Například nepříjemnou skutečnost, že si v průběhu hubnutí nemůžete dopřát zákusky, vyvažte tím, že si večer zajdete do kina na dobrou komedii. Pozitivní podnět vám pomůže udržet disciplínu. Nepodceňujte význam emocí. Když si spojíte nějakou činnost s pozitivní emocí, podpoří to vaši chuť znovu ji opakovat. Platí to i naopak. Mozek nechce opakovat činnosti, které vyvolávají špatné pocity. Když vykonáváte nějakou činnost s nechutí či odporem, váš mozek vyhodnotí, že je pro vás nevhodná a představuje ohrožení, proto se bude snažit v budoucnu takové aktivity utlumit. Dá raději přednost těm osvědčeným a příjemným, na něž je zvyklý.
Začněte jednat
Je důležité začít, cesta se pak objeví sama. Místo předsevzetí je třeba začít jednat. Někdy odkládáme věci jen proto, že nevíme, jak je udělat. Nevědomost nám může brát energii a frustrovat nás. Proto změny dělejte po malých krocích. Postupně se posílí vaše vůle a vytrvalost. Důležité je s nimi vůbec začít. Stručně to vysvětluje následující hádanka. „Na větvi sedí čtyři vrabci. Tři z nich se rozhodnou odletět. Kolik vrabců zůstane na větvi? Přece všichni čtyři. Tři se sice mohli rozhodnout odletět, ale dokud to, co si předsevzali, neuskuteční, zůstanou tam sedět.“ Bez rozhodnutí se nic nestane. Ale ani rozhodnutím se nic nezmění, pokud za ním nenásleduje zásadní krok, který dané rozhodnutí podporuje. Proto zapomeňte na předsevzetí a dejte si měřitelný a časově ohraničený cíl. A začněte ho plnit – ihned. Nepřidávejte se k davu lidí, kteří čekají na zítřek nebo na 1. 1.
Zapomeňte na multitasking
Snaha udělat víc věcí zároveň, tzv. multitasking, je jen jednou z nejjednodušších cest k prokrastinaci, protože vám dovoluje oddálit ty méně lákavé úkoly. Soustřeďte se na jeden cíl, nesnažte se změnit všechno za jeden den, protože neuspějete. Abyste se odhodlali ke změně a ve svém úsilí setrvali, musíte se soustředit na jediný cíl. Zaměřením se na jeden, klíčový cíl se naučíte, jak udělat změny i v dalších oblastech.
Posilujte svou sebedisciplínu
Nejčastější chybu, kterou lidé dělají vzhledem k sebedisciplíně, je neschopnost přesně určit svou momentální situaci a ztotožnit se s ní. Pokud chcete svou disciplínu posílit, musíte nejprve pochopit realitu – jak na tom v daném čase jste.
Do jaké míry jste právě teď disciplinovaní? Které výzvy jsou pro vás jednoduché a které vám připadají nedosažitelné? Na začátku si určete, v které oblasti jste na tom se svou disciplínou nejhůře. Následně potřebujete zjistit, jak na tom momentálně jste, abyste si uvědomili a přijali svou startovní pozici. Pak si vypracujte plán, jak se v dané oblasti zlepšit. Začněte s jednoduchými cíli, o nichž víte, že je zvládnete, a postupně zvyšujte jejich náročnost směřující ke stále větším výzvám. Bez toho, aniž byste přijali současný stav, v němž se nacházíte, žijete buď v nevědomosti, nebo v popření. Pokud jste ve stavu popření vzhledem ke své sebedisciplíně, jste uzavřeni ve zkresleném vnímání reality. Buď jste přehnaně pesimističtí, nebo naopak optimističtí vzhledem k vašim schopnostem. V případě nevědomosti zase ani netušíte, jak jste disciplinovaní, protože jste o tom nikdy nepřemýšleli.
Vytvořte si režim
I navzdory tomu, že dnešní doba nám nabízí množství nástrojů a pomůcek k usnadnění organizace práce i volného času, mnoho lidí žije v chaosu a neorganizovaném systému. Když jsme byli žáci a studenti, na každý den jsme měli rozvrh. Málokdo si však dostatečně zodpovědně připravuje rozvrh svého pracovního dne. Pokud máte svou produktivitu využít na maximum, takový denní harmonogram by měl být samozřejmostí. Při jeho vytváření myslete na to, abyste měli jasně stanovené své priority a aby váš „rozvrh dne“ byl v souladu s těmito prioritami.
Seznam povinností a termín, kdy mají být hotové, může sice působit děsivě, ale správné rozdělení času je velmi důležité. Když před sebou uvidíte úkoly s přesnou dobou, do kdy je máte mít hotovy, snižujete riziko, že se necháte rozptýlit něčím jiným.
Rozlišujte důležité od naléhavého
Zní to jednoduše, ale sami často nevíme, co je v našem životě skutečně důležité. Občas se stává, že to, co je skutečně důležité, objevíme až tehdy, kdy jsme nuceni čelit určité krizi. Potom toho litujeme a slibujeme si, že v budoucnu se budeme dané věci věnovat mnohem odpovědněji. Ale časem opět upadneme do rutiny a pozornost věnujeme tomu, co je akutní. Rozlišovat mezi tím, co je důležité, a tím, co je pouze naléhavé, má velký význam pro organizaci času. Naléhavé je to, co spěchá, vytváří na vás tlak a způsobuje stres. Důležité věci se vyznačují tím, že jejich trvání je dlouhodobé, dávají nám pocit zadostiučinění, uspokojení a hrdosti. Jednoduše je rozlišíte tak, že vykonávání důležitých věcí je obvykle příjemné, zatímco vykonávání naléhavých věcí ve vás může vyvolávat i nepříjemné pocity v důsledku tlaku na jejich realizaci. Platí, že věci, které jsou pro nás podstatné a důležité, mohou a nemusí být zároveň i naléhavé.
Spisovatel Reinhold Stritzelberger ve své knize Tajemství sebemotivace uvádí tři principy řízení času:
1. Když člověk nic neudělá, začnou být věci naléhavé.
2. Čím dříve začneme jednat, tím bude zapotřebí menšího úsilí a tím lepší bude výsledek.
3. Když na nás není vyvíjen tlak, vytvoříme si ho sami.
Odměňte se
Jedním ze způsobů, jak se zbavit prokrastinace, je dopřát si odměnu. Ale až po splnění úkolu, případně jeho části. Například si řeknete, že si dáte čokoládu, ale až vyřídíte všechny e-maily. Právě jste si vytvořili motivaci, která vás žene vpřed. Ty nejtěžší úkoly si splňte jako první. Jejich dokončení bude dobrým povzbuzením k plnění jednodušších zadání.
ZÁVĚR – Sklon k odkládání důležitých věcí na později je zvyk. Sklon udělat důležitou věc ihned je také jen zvyk. To je pozitivní zjištění, protože se svými zvyky umíme pracovat. Důležité je naučit se rozlišovat mezi tím, co je důležité, a tím, co je jen naléhavé, stanovit si pevný režim a dodržet ho pomocí sebedisciplíny.
Zdroje: Duhigg, Ch. Sila zvyku. Bratislava: Tatran, 2013. ISBN 978-80-222-0636-5. • Stritzelberger, R. Tajemství sebemotivace. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80247-5419-2. • Veselý, M. 7 trikov pre novoročné predsavzatia. Dostupné z: https://uspech-ako.sk/novorocne-predsavzatia/7-trikov-novorocne-predsavzatia/. • Veselý, M. Ako sa donútiť začať robiť? Dostupné z: https://uspech-ako.sk/prokrastinacia/ako-zacat/. • Potvrdené. Novoročné predsavzatia sú nanič. Dostupné z: https://hnonline.sk/expert/558648-potvrdene-novorocne-predsavzatia-su-nanic.
JARNÍ PROCITNUTÍ – PŘEJÍDÁNÍ V DOBĚ SVÁTKŮ
Velikonocemi se nazývá okruh křesťanských památných dní. Této skupině svátků předchází období půstu v trvání 40 dní (od Popeleční středy), v němž se od věřících mezi osmnácti a šedesáti lety života vyžaduje, aby nejedli maso a dosyta se najedli jen jednou za den.
Jarní procitnutí se oslavuje
podle různých národů různě, přičemž u nás k tomu neodmyslitelně patří polévání studenou vodou, rozdávání kraslic, ale i zvýšená konzumace alkoholických nápojů a přejídání … Čas velikonočních svátků a s ním související okolnosti mohou být v některých bodech velmi dobrou inspirací pro zamyšlení se na téma zdravý životní styl.
Postní období je zdravé
- mnoho redukčních a léčebných diet doporučuje tzv. očišťovací dny, což znamená pravidelné výrazné omezení konzumace pevné stravy, kterou nahrazují zeleninové a ovocné šťávy, a to je určitou formou hladovky. Očistný den může být do stravovacího režimu zařazen prakticky každý týden, nejlépe vždy v pondělí. Důvodem je ve většině případů zvýšený energetický příjem (a větší objem potravy) v době víkendu. V průběhu očistného dne se organismus zbaví nahromaděných zbytků požité potravy ve střevech a s nimi i dalších toxických látek kolujících v organismu, které přijal v průběhu stravování. Tímto způsobem může být umožněn odpočinek všem orgánům, které jsou zapojeny do zpracování přijímané potravy. Občasné, tzv. přerušované hladovky, vycházejí v zásadě z původního režimu v přírodě – většina zvířat takové přerušované hladovění absolvuje nedobrovolně, mnohokrát se hladovka protáhne i na více dní. Člověk se však postupně v průběhu svého vývoje vymanil ze závislosti na cyklech potravy a tím nevědomky zhoršil svůj zdravotní stav.
Mnoho experimentů dokázalo, že po vícedenní hladovce je organismus člověka schopen znovu fungovat mnohem lépe a dochází k úpravě některých porušených životních funkcí. Možná i proto se tento systém nazývá fyziologicky prospěšné hladovění.
Existují různé způsoby takové léčebné a osvěžující hladovky a velmi zajímavý systém má tento postup ve čtyř fázích (podle arménského badatele Arakeljana):
- Jeden den v týdnu 24 hodin hladovky.
- Jedenkrát za 14 dní dva souvislé dny hladovky.
- Jednou za 3 měsíce souvislá týdenní hladovka.
- Jednou za 1 rok souvislých 20 dní hladovky.
Pro dnešního člověka jsou zajímavé první dvě fáze – ty je ochoten akceptovat. Když je střídá v pravidelných intervalech, mají pro jeho organismus určitě význam. V pojmu „hladovka“ se skrývá vynechání pevné stravy a konzumují se jen tekutiny nejrůznějšího složení, které mohou být obohaceny vitamíny a minerálními látkami. Někdo ještě používá bylinkové čaje a speciální ovocné a zeleninové šťávy. Jiní přidávají zvláštní přírodní produkt mumio, nebo žen-šen. Takový systém se určitým způsobem přibližuje praxi jogínů a starověkých křesťanů, kteří si takto očišťovali tělo a umožňovali duši koncentraci a poznání nepoznatelného.
Několikadenní hladovka
může iniciovat žádoucí redukci hmotnosti, později stačí jen „očistné dny“. Správně volenou hladovkou se dá velmi výrazně korigovat nebezpečí vývoje diabetu (cukrovky), poruchy tukového metabolismu apod. Pro zdraví se zdá být nutné použití krátkodobé hladovky po období výrazněji zvýšeného příjmu potravy (po víkendech, různých svátcích atd.). Když nic jiného – tak docílíme udržení stálé tělesné hmotnosti. Hladovka však vyžaduje vůli a nácvik. Doporučuje se začít jednou za 14 dní jen 24 hodinami hladovky, v jejich průběhu se přijímá dostatek tekutin. Optimální je zahájit tento proces v neděli večer, další strava pak následuje v pondělí večer – musí být málo vydatná, nesmí docházet k přejídání. Vhodná je hustá zeleninová polévka s těstovinami a nic víc. Ještě lepší je vydržet až do úterního rána, kdy je dobré dát si obilní směs s různými semínky, hrozinkami a nízkotučným bílým jogurtem. Ten, kdo trpí zácpou, může v průběhu pondělka použít „projímadlo“ z heřmánkového vývaru v množství asi 0,5 litru. Je třeba ještě připomenout nutnost příjmu většího množství tekutin v průběhu hladovky (aspoň 3 litry čisté přefiltrované vody za den).
Jeden recept na čerstvou zeleninovou šťávu: 150 g červené řepy, 100 g hlávkové kapusty, 50 g celeru a 150 g mrkve nastrouháme na nerezovém struhadle a přelijeme dvěma litry studené, předtím převařené vody. V nádobě uložíme do chladu a tmy na 24 hodin. Pijeme po 1 dcl tak, abychom za den vypili aspoň litr.
Detox recepty
Víkendový energizér – pro zaneprázdněné
Začněte už v pátek lehkou večeří v podobě salátu se zálivkou z olivového oleje a citronové šťávy s hnědou rýží. Jídlo posypte čerstvými bylinkami. K tomu si můžete dopřát maximálně trochu ovoce a bílý jogurt. Uvolnění se doporučuje masáží, koupelí nebo sprchou. Choďte brzy spát. Během víkendu relaxujte. Hned po probuzení vypijte aspoň půl litru vody. Pokožku si masírujte kartáčem, osprchujte se. Potom si chvilku zacvičte (doporučují se strečinkové nebo jogínské cviky). Na snídani si dejte pohár zeleninové šťávy. A na oběd to samé. Po obědě si dopřejte 45-minutovou procházku. Pijte tekutiny bez bublinek. Na večeři si můžete dát čtyři druhy zeleniny, připravené např. na páře. Do postele jděte brzy. Do „normálního“ života se od pondělka vracejte postupně, kdybyste se hned pustili do těžkých jídel, mohlo by vás to nepříjemně nadýmat.
Monodieta
Stejně jako víkendový energizér má výhodu v tom, že se drží krátce a tedy není pravděpodobné, že se dostaví nežádoucí vedlejší účinky. Můžete jíst několik jídel, které sestávají z jediné potraviny. Měla by obsahovat škrob, nebo pomalu se uvolňující cukr. Sníží se množství toxinů, kterými si zatěžujete tělo.
Syrová monodieta: 1 a 1/2 kg zvoleného druhu syrového ovoce nebo zeleniny denně.
Vařená monodieta: 1 – 1 a 1/2 brambor nebo do 1/2 kg suché hmotnosti hnědé rýže, pohanky nebo prosné kaše. Potravinu vařte ve vodě, na talíři ji můžete polít čajovou lžičkou olivového oleje a citronovou nebo limetkovou šťávou.
Vhodné pro energizér a monodietu
Jablka – pomáhají snižovat cholesterol, protože jsou bohaté na vlákninu.
Hrozny – je v nich hodně draslíku a pomalu uvolňují cukr.
Hrušky – mají vysoký obsah vlákniny, vitaminu C a draslíku.
Papája – obsahuje enzymy napomáhající trávení.
Mrkev – zmírňuje pálení žáhy.
Celer – zvyšuje tvorbu moči, což zintenzivňuje detoxikaci a pomáhá snížit krevní tlak.
Nekonzumujte!
Uzeniny – obsahují množství soli, která zadržuje vodu a zvyšuje krevní tlak.
Sladkosti – vysoký kalorický příjem, nežádoucí zatížení trávicího traktu.
Tvrdý alkohol (hlavně barvený) – vysoký kalorický příjem, nežádoucí zatížení trávicího traktu, ledvin a jater.
MUDr. Pavel Malovič
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 10/2018 (III/2018)
- Živnostenský zákon s komentářem / JUDr. Viktor Šmejkal
- Obchodní majetek a podnikání fyzické osoby – Ing. Ivan Macháček
- Daňový doklad a účtenka v roce 2018 – Ing. Václav Benda
- Aktivace v účetnictví – Ing. Zdenka Cardová
- Odpady - občan a živnostník bez pokut – Ing. Miroslav Sedláček
Poradce, měsíčník č. 11/2018 (III/2018)
- Daňový řád s komentářem – Mgr. Petr Taranda
- Daňový doklad a účtenka v roce 2018 – Ing. Václav Benda
- Pořízení vybraných výrobků uvedených do volného daňového oběhu v jiném členském státě – Ing. Jan Šmolík
- Rodinné podnikání – JUDr. Ladislav Jouza
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 3-4/2018 (II/2018)
- Změny v zákoně o daních z příjmů – Ing. Eva Sedláková
- Daňové přiznání FO za rok 2017 – Ing. Martin Děrgel
- Příjmy ze zahraničí – Ing. Martin Děrgel
- Likvidace majetku a daň z příjmů – Ing. Ivan Macháček
- DPH při prodeji majetku – Ing. Václav Benda
- Pokladna u podnikatele – Ing. Zdenka Cardová
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 4/2018 (II/2018)
- Danové přiznání k DPH – kontrolní hlášení – Ing. Václav Benda
- Nájem majetku z hlediska ZDP – Ing. Eva Sedláková
- Zdravotní pojištění – chyby zaměstnavatele – Ing. Antonín Daněk
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 3-4/2018 (II/2018)
- Změny v čerpání rodičovského příspěvku v kontextu zdravotního pojištění – Ing. Antonín Daněk
- Změny v zákoníku práce z důvodu změn nemocenského pojištění – Richard W. Fetter
- Inspekce (kontrola) na pracovišti – JUDr. Ladislav Jouza
- Podmínky v pracovněprávních vztazích – JUDr. Ladislav Jouza
- Povinnosti zaměstnavatele nabídnout odvolanému vedoucímu zaměstnanci novou práci – JUDr. Jana Drexlerová
- Dary přijaté neziskovými subjekty a jejich zdanění – Ing. Zdeněk Morávek
- Odměňování členů volebních komisí – Ing. Eva Sedláková
1000 řešení – měsíčník č. 3-4/2018 (II/2018)
- Zapůjčení zaměstnance – JUDr. Ladislav Jouza
- Daňové výdaje pro rok 2017 – Ing. Eva Sedláková
- Minimální vyměřovací základ a zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
SBORNÍKY ZÁKONŮ:
Zákony IA- zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané hodnoty, daňový řád … (I/2018)
Zákony IB - zákon o účetnictví, živnostenský zákon, zákon o rezervách … (I/2018)
Zákony IIA – občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád … (IIA/2018)
Zákony IIB – trestní zákoník, trestní řád, zákon o přestupcích … (IIB/2017)
Zákony III – zákoník práce, zákon o nemocenském pojištění, zákon o důchodovém pojištění … (III/2018)
Zákony IV – stavební zákon, katastrální zákon, zákon o zadávání veřejných zakázek … (IV/2018)
Zákony V – zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon …. (V/2018)
Zákony VI – zákon o odpadech, zákon o životním prostředí, vodní zákon … (VI/2018)
ODBORNÉ PUBLIKACE:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2017 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO za rok 2017 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Pomocník mzdové účetní 2018 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2018) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
Smluvní vztahy nejen pro mzdovou účtárnu (komentované vzory smluv)
Příručka mzdové účetní 2018 (souhrn pravidel pro mzdovou účetní, výpočet mezd, srážek z mezd a odvodů)
Povinnosti zaměstnavatele 2018 – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní pohled na bezpečnost na pracovišti)
Daňové a mzdové zákony 2018 (úplná znění zákonů nejvíce využívaných v praxi) (právě vychází)
Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele) (připravujeme)
Pracovněprávní výkladový slovník (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími pracovněprávními předpisy) (připravujeme)
Stavíme bez chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky) (připravujeme)
Výkladový slovník pro veřejný sektor (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru) (připravujeme)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 12/2018 (IV/2018)
- Zákon o nemocenském pojištění s komentářem – JUDr. Tomáš Hejkal
- DPH u internetových obchodů – Ing. Václav Benda
- Podnikání ve společnosti – Ing. Eva Sedláková
- Rozdíly ve zdanění prodeje a pronájmu hmotného majetku zahrnutého a nezahrnutého do obchodního majetku – Ing. Ivan Macháček
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5/2018 (IV/2018)
- Živnostenský zákon po novele – JUDr. Eva Dandová
- Daňová kontrola – Ing. Martin Děrgel
- Archivace účetní a daňové kontroly – Ing. Helena Machová
- Občané Slovenska a zdravotní pojištění v ČR – Ing. Antonín Daněk
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 5-6/2018 (IV/2018)
- Vnitropodnikové směrnice – Ing. Vladimír Hruška
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5/2018 (IV/2018)
- Novela živnostenského zákona – JUDr. Jana Drexlerová
- Vrácení odstupného - nová pravidla – Richard W. Fetter
- Archivace mzdové agendy – JUDr. Ladislav Jouza
- Daňová kontrola – Ing. Ivan Macháček
- Nejasnosti v souvislosti se zahraničními pracovními cestami – JUDr. Marie Salačová
- Rodinné podnikání – JUDr. Jana Drexlerová
1000 řešení – měsíčník č. 5/2018 (IV/2018)
- Archivace mzdové a účetní agendy
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
|
|
|
Bezpečné a ekonomické podnikání - změny
Dodržet bezpečnost a ochranu zdraví na pracovišti je povinností každého podnikatele. Přinášíme komplexní pohled na podnikání z pohledu BOZP. Jste živnostníkem a potřebujete podrobný a zrozumitelný výklad živnostenského zákona? Najdete jej také v našem balíčku. Balíček využijí čtenáři, kteří provozují podnikatelskou činnost, jinou samostatnou výdělečnou činnost, zaměstnavatelé, živnostníci, personalisti, auditoři …
- 1. Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále - odborná tématická publikace – kolektiv autorů
/A5, str. 360/
- 2. Poradce 10/2018 – Źivnostenský zákon s komentářem – komentář – JUDr. Viktor Šmejkal
/A5, str. 320/
- 3. 1000 řešení 2/2018 – Povinnosti zaměstnavatele v příkladech – praktická řešení – JUDr. Eva Dandová
/A5, str. 112/
- 4. Povinnosti zaměstnavatele – odborná tématická publikace – Ing. Luděk Pelcl
/A5, str. 48/
Cena balíčku je 556 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 389 Kč.
Ušetříte 167 Kč.
Rodinné podnikání
Na pracovištích, zejména v soukromých firmách, jsou často zaměstnáváni i rodinní příslušníci. Mohou vznikat pracovněprávní vztahy mezi manžely nebo mezi rodiči a dětmi a dalšími příbuznými. Právní předpisy na tyto situace pamatují. Jak řeší právní předpisy tyto vztahy? Čtěte v našich publikacích, které jsou určeny: zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům, mzdovým účetním, manažerům, zaměstnancům, ekonomům …
- 1. Poradce 10/2018 – Źivnostenský zákon s komentářem – komentář – JUDr. Viktor Šmejkal
/A5, str. 320/
- 2. PaM 5/2018 – Rodinné podnikání – příspěvek – JUDr. Jana Drexlerová
/A5, str. 80/
- 3. Poradce 8-9/2018 – Zákoník práce s komentářem – komentář – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 496/
- 4. Povinnosti zaměstnavatele – odborná tématická publikace – Ing. Luděk Pelcl
/A5, str. 48/
Cena balíčku je 621 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 310,50 Kč.
Ušetříte 310,50 Kč.
Archivace mzdové a účetní agendy
Různé písemnosti, především účetní dokumentace, mohou být i po čase potřebné na dokazování sporných skutečností. Mzdová agenda je i po letech nevyhnutelná pro dokazování nároků na důchodové zabezpečení zaměstnanců. Jak dlouho uchovávat jednotlivé dokumenty? Co je nutné archivovat?
Čtěte v našich publikacích, které jsou určeny: zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům, mzdovým účetním, účetním, auditorům…
- 1. PaM 5/2018 – Archivace mzdové agendy – příspěvek – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 80/
- 2. DaÚ 5/2018 – Archivace účetní a daňové agendy – příspěvek – Ing. Vladimír Hruška
/A5, str. 80/
- 3. 1000 řešení 5/2018 – Mzdová a účetní agenda v příkladech – praktická řešení
/A5, str. 112/
- 4. Pracovněprávní slovník – cca 2 000 odborných pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, zaměstnavatelé, personalisté, mzdové účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách – odborná tématická publikace /A5, str. 300/
Cena balíčku je 796 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 398 Kč.
Ušetříte 398 Kč.
Daňové výdaje v kostce 2018
Které výdaje mohou poplatníci daně z příjmů v praxi uplatnit do daňových výdajů? Komplexní informace ohledně daňových a nedaňových výdajů pro rok 2018 a také praktické příklady najdete v našich publikacích. Jednotlivé hesla jsou abecedně seřazeny.
Balíček využijí čtenáři, kteří provozují podnikatelskou činnost, jinou samostatnou výdělečnou činnost, zemědělští podnikatelé, fyzické osoby, účetní, daňový poradci, živnostníci, auditoři, ale i pracovníci daňových úřadů …
-
1. Daňové a nedaňové výdaje 2018 – odborná tematická publikace – Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 312/
- 2. DaÚ 3-4/2018 – Změny v zákoně o daních z příjmů – příspěvek – Ing. Eva Sedláková
/A4, str. 120/
- 3. PaM 3-4/2018 – Zdanění (či nezdanění) ostatních příjmů fyzických osob – příspěvek – Ing. Helena Machová
/A4, str. 120/
- 4. Aktualizace I/2 – Zákon o daních z příjmů ….. – úplná znění zákonů
/A5, str. 360/
Cena balíčku je 1087 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 543,50 Kč.
Ušetříte 543,50 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše připomínky.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |