Em@ilové noviny

 

č. 7/2017

15.4.2017

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Jaké změny přinesla novela zákona o DPH? Změny se týkají kromě jiného obchodního majetku, nového přístupu k leasingu, zrušení speciální úpravy pro společnost bez právní subjektivity, upřesnění místa plnění, pořízení zboží do jiného členského státu pod českým DIČ, opravy základu a výše daně, osvobození služeb dětských skupin, služeb souvisejících s dovozem a s vývozem, mank a škod, rozšíření režimu přenesení daňové povinnosti, časového posunu, ručení za daň, nového institutu nespolehlivé osoby …. Dočtete se v rubrice Témata novinNovela zákona o dani z přidané hodnoty a také v našich měsíčnících DaÚ 5/2017, Poradce 10/2017,1000 řešení 5/2017, DÚVaP 6/2017.

Důvodem této novelizace školského zákona byla nutnost vytvoření právního základu pro realizaci změn v systému financování regionálního školství územně samosprávných celků. Novela má rozčleněnou účinnost do čtyř termínů – dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů - 5. dubna 2017, dnem 1. září 2017, dnem 1. září 2018 a dnem 1. září 2020. Jaké změny nastanou ve financování škol a pedagogické práce? Ohledně novely školského zákona se dočtete v rubrice Témata novin i v našich měsíčnících PaM 6/2017, Poradce 9/2017, 1000 řešení 5/2017.

Práce s lidmi v každé firmě patří k tomu nejdůležitějšímu. V rubrice Být dobrý nestačí najdete tentokrát příspěvek V čem má být personalista odborník.

Jaké jsou aktuální tematické balíčky? Novela školského zákona, Novela zákona o DPH, Mzdy a platy po novelách, Mzdy a platy pro podnikatele, Mzdy a platy pro školy, Balíček managera, Vzory smluv dle NOZ III.

Srdečně Vás zdravím a těším se na příští setkání.
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


TÉMATA ČÍSLA:
  • Horká témata
  •  

     
     
    TÉMATA NOVIN

     
    NOVELA ZÁKONA O DANI Z PŘIDANÉ HODOTY

    Novelou zákona o DPH, která je součástí daňového balíčku, byly navrženy původně s účinností od 1. 1. 2017 zejména změny ve vymezení vzniku povinnosti přiznat daň, v pravidlech pro uplatňování nároku na odpočet daně, další rozšíření režimu přenesení daňové povinnosti a dílčí změny v oblasti správy DPH v tuzemsku.

    Uvedený vládní návrh byl schválen až v lednu 2017 Poslaneckou sněmovnou, a proto byl navržen nejprve posun jeho účinnosti až od 1. 4. 2017 a po vrácení Senátem v březnu 2017 se účinnosti posune zřejmě až na 1. 7. 2017. V dalším textu jsou ve srovnání s dosavadní právní úpravou shrnuty zejména nejvýznamnější změny zákona o DPH, které jsou součástí daňového balíčku.

    Povinnost přiznat ve stanovených případech daň
    Tato povinnost vzniká zejména plátci jako poskytovateli zdanitelného plnění při jeho uskutečnění v tuzemsku, jak vyplývá z § 21 zákona o DPH. Plátce má dále povinnost přiznat daň při pořízení zboží z jiného členského státu, při dovozu zboží a při přijetí služby od osoby neusazené v tuzemsku s místem plnění v tuzemsku. Novelou zákona o DPH jsou v pravidlech pro stanovení vzniku povinnosti přiznat daň a data uskutečnění zdanitelného plnění navrhovány dílčí změny. Vznik povinnosti přiznat daň při dodání zboží a poskytnutí služby v tuzemsku ve standardním režimu zdanění a pravidla pro stanovení data uskutečnění zdanitelného plnění, jako jednoho z okamžiků, k němuž tato povinnost plátci vzniká, je vymezen v dosavadním znění § 21 zákona o DPH. Plátce je podle § 21 odst. 1 zákona o DPH povinen přiznat daň ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, nebo ke dni přijetí úplaty, která se vztahuje k tomuto zdanitelnému plnění, podle toho, která skutečnost nastane dříve, jak nadále vyplývá z odstavce 1.

    Novelou zákona o DPH bude prakticky dosavadní § 21 odst. 1 zákona o DPH převeden po úpravách a doplnění do nového § 20a, v němž bude vymezen vznik povinnosti přiznat daň při dodání zboží a poskytnutí služby. Podle novelizovaného znění bude nadále vznikat povinnost přiznat daň při dodání zboží nebo poskytnutí služby ke dni uskutečnění zdanitelného plnění. Bude-li však před uskutečněním zdanitelného plnění přijata úplata, bude vznikat povinnost přiznat daň z přijaté částky ke dni přijetí úplaty. Tato povinnost však nově nebude platit, nebude-li zdanitelné plnění ke dni přijetí úplaty známo dostatečně určitě. Zdanitelné plnění přitom bude známo dostatečně určitě, bude-li alespoň známo, jaké zboží má být dodáno, nebo jaká služba má být poskytnuta, sazba daně a místo plnění. Nebudou-li tyto skutečnosti plátci známy, nebude tedy muset prakticky z přijaté úplaty např. za voucher či poukázku nahrazující peníze přiznávat plátce daň okamžitě k datu přijetí úplaty, ale až v okamžiku uskutečnění zdanitelného plnění, na které bude voucher či poukázka použity.

    V novelizovaném znění § 21 zákona o DPH budou obdobně jako dosud upravena pravidla pro stanovení dne uskutečnění zdanitelného plnění. Novelou zákona je navrhováno zrušit dosavadní právní úpravu pro opakovaná plnění. Nově bude uplatňováno pravidlo, podle něhož bude-li poskytováno zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku po dobu delší než 12 měsíců, bude se považovat zdanitelné plnění za uskutečněné nejpozději posledním dnem každého kalendářního roku.

    Dodání zboží do jiného členského státu, které je osvobozeno od daně

    s nárokem na odpočet daně je plátce povinen přiznat v daňovém přiznání a v souhrnném hlášení. V kontrolním hlášení se dodání zboží do jiného členského státu nevykazuje. Jestliže je dodání zboží do jiného členského státu osvobozeno od daně s nárokem na odpočet daně vzniká plátci podle § 22 zákona o DPH povinnost přiznat uskutečnění tohoto dodání k patnáctému dni v měsíci, který následuje po měsíci, v němž bylo zboží odesláno nebo přepraveno do jiného členského státu. Pokud však byl daňový doklad vystaven před tímto patnáctým dnem, je plátce povinen přiznat uskutečnění tohoto dodání ke dni vystavení daňového dokladu.

    Podle § 24 odst. 1 zákona o DPH vzniká plátci jako příjemci služby při poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku osobou neusazenou v tuzemsku povinnost přiznat daň ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, tj. ke dni poskytnutí služby nebo ke dni poskytnutí úplaty, a to k tomu dni, který nastane dříve. Novelou zákona o DPH se navrhuje doplnit, že povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před datem poskytnutí služby nevzniká, není-li zdanitelné plnění ke dni poskytnutí úplaty známo dostatečně určitě. Obdobný postup jako při poskytování služeb se uplatní také při dodání zboží s instalací nebo montáží a také pro dodání zboží soustavami a sítěmi, které se posuzují z hlediska přiznávání DPH obdobně jako přeshraniční služby.

    Podle § 24a odst. 1 zákona o DPH má plátce při poskytnutí služby s místem plnění mimo tuzemsko povinnost přiznat toto plnění ke dni jeho uskutečnění nebo ke dni přijetí úplaty, a to k tomu dni, který nastane dříve. Novelou zákona o DPH se navrhuje doplnit, že povinnost přiznat plnění z přijaté částky ke dni přijetí úplaty nevzniká, není-li plnění ke dni přijetí úplaty známo dostatečně určitě. Den uskutečnění plnění se stanoví, jak vyplývá z § 24a odst. 2 zákona o DPH, obdobně podle § 21 zákona o DPH, tj. jako při poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku.

    Základní podmínky pro vznik nároku na odpočet daně
    jsou nadále vymezeny v § 72 zákona o DPH. Tyto podmínky se novelou zákona o DPH nezmění. Z § 73 odst. 4 zákona o DPH vyplývá povinnost plátce uplatnit nárok na odpočet daně v částečné výši vždy v příslušném kalendářním roce, ve kterém byl oprávněn tento nárok uplatnit. Toto pravidlo prakticky platí i pro odpočty daně u plnění použitých částečně pro ekonomické činnosti plátce a částečně pro jiné účely.

    Novelou zákona o DPH se navrhuje doplnit, že plátce nebude muset uplatňovat nárok na odpočet daně vzniklý v předchozím kalendářním roce pouze v dodatečném daňovém přiznání v případech, kdy má u přijatého zdanitelného plnění nárok na odpočet daně v krácené výši a příslušný vypořádací koeficient pro krácení nároku se podle § 76 odst. 5 zákona o dani z přidané hodnoty považuje za roven 100 %, tj. činí 95 % nebo více.

    Podle § 74 odst. 1 zákona o DPH se postupuje v případě, kdy má oprava základu daně a výše daně podle § 42 zákona o DPH za následek snížení uplatněného odpočtu daně. V tomto případě je plátce, pro něhož se uskutečnilo plnění, povinen provést opravu odpočtu daně, a to v daňovém přiznání za zdaňovací období, ve kterém se dozvěděl o okolnostech rozhodných pro vznik povinnosti tuto opravu provést. Novelou zákona se navrhuje upřesnit, že plátce je povinen provést opravu odpočtu daně, a to za zdaňovací období, ve kterém se o těchto skutečnostech dozvěděl nebo dozvědět měl a mohl. Novelou zákona se navrhuje do pravidel pro opravu odpočtu daně doplnit povinnost provést opravu odpočtu daně uplatněného z titulu poskytnuté zálohy před uskutečněním zdanitelného plnění na zdanitelné plnění, které se neuskutečnilo a tato úplata nebyla vrácena ani použita na úhradu jiného plnění. Tato povinnost vyplývá z judikatury Soudního dvora Evropské unie. Opravu odpočtu daně z tohoto titulu je plátce povinen provést za zdaňovací období, ve kterém se prokazatelně dozvěděl, že se zdanitelné plnění neuskuteční a že poskytnutá úplata nebude vrácena ani použita na úhradu jiného plnění, nebo kdy se tyto skutečnosti dozvědět měl a mohl.

    Vyrovnání odpočtu je korekční me¬chanismus upravený v § 77 zákona o DPH, který se vztahuje na odpočet daně u majetku, vyjma dlouhodobého majetku. Z § 77 odst. 1 zákona o DPH vyplývá, že vyrovnání odpočtu se provede, pokud v tříleté lhůtě pro uplatnění nároku na odpočet daně plátce daně obchodní majetek, vyjma dlouhodobého majetku, použije v rámci svých ekonomických činností pro jiné účely, než které zohlednil při uplatnění původního odpočtu daně. Tímto použitím pro jiné účely se rozumí případy, kdy plátce uplatnil původní odpočet daně v plné výši a následně tento majetek použije pro účely, pro které má nárok na odpočet daně v krácené výši nebo nárok na odpočet daně nemá, nebo případy, kdy plátce uplatnil odpočet v krácené výši a následně tento majetek použije pro účely, pro které nárok na odpočet daně nemá, nebo pro účely, pro které má nárok na odpočet daně v plné výši.

    Novelou zákona o DPH se navrhuje doplnit, že použitím pro jiné účely se rozumí nově také případy, kdy plátce uplatnil původní odpočet v plné nebo částečné výši a následně u tohoto majetku došlo ke zničení, ztrátě či odcizení, které nejsou řádně doloženy ani potvrzeny. Povinnost provést vyrovnání odpočtu bude vznikat dnem, kdy se plátce o těchto skutečnostech dozvěděl nebo dozvědět měl a mohl. Tyto situace již tedy nebudou posuzovány jako použití majetku pro účely nesouvisející s ekonomickou činností plátce, které jsou spojeny s povinností přiznat daň na výstupu, ale jako situace, kdy bude plátce povinen provést korekci dříve uplatněného odpočtu daně formou vyrovnání odpočtu daně.

    (Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčních DaÚ 5/2017, Poradce 10/2017, 1000 řešení 5/2017, DÚVaP 6/2017)


    NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA

    Novela přináší změny do oblasti financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí. Jak se budou nově financovat základní umělecké školy, jaké bude financování „nepedagogické práce“? Jak bude fungovat zcela odlišný systém financování pedagogické práce v mateřských školách, základních školách, ve středních školách a v konzervatořích a ve školních družinách?

    Již třetí rok za sebou dochází poměrně k velkým změnám školského zákona. Po novelách provedených zákonem č. 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, který nabyl účinnosti 1. 5. 2015 a zákonem č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti 1. 9. 2016 přichází další novela školského zákona.

    Účinnost změn
    obsažených v novelizačním zákoně je rozčleněna celkem ke čtyřem datům účinnosti. První skupina změn nabude účinnosti dnem vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů, tj. 5. dubna 2017. Jedná se pouze o devět změn, které jsou převážně legislativně technické, většinou se jedná o opravy chyb ve školském zákoně. Druhá skupina změn nabude účinnosti 1. září 2017. Sám novelizační zákon jako takový se svými hlavními změnami v oblasti financování regionálního školství nabude účinnosti dne 1. září 2018, tedy za rok. Důvodem této delší legisvakanční lhůta je, aby se dostatečně připravil přechod na nový systém financování škol a školských zařízení. Nakonec poslední změna nabude účinnosti až 1. září 2020 (ta souvisí se zavedením předškolního vzdělávání od 2 let věku dítěte). V našem článku se zaměříme na změny, které nastanou počátkem letošního školního roku a počátkem příštího školního roku.

    PRVNÍHO ZÁŘÍ 2017 nastane ve školském zákoně celkem 15 změn, řada jich byla doplněna až na základě poslaneckých pozměňovacích návrhů, pro praxi jsou však významné (např. vzdělávání cizinců a osob pobývajících dlouhodobě v zahraničí, cíle středního vzdělávání, uznávání zahraničního vzdělávání apod.). Za nejdůležitější je však třeba považovat vložení nových ustanovení § 22a a § 22b o právech a povinnostech pedagogických pracovníků do zákona. Dosud byla výčtem upravena pouze práva a povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků v ustanoveních § 21 a § 22 ŠZ. Podobná úprava práv a povinností pedagogických pracovníků při výkonu jejich pedagogické činnosti však stanovena nebyla. Změna reaguje na nedávné události ukazující na šikanu pedagogických pracovníků od žáků a jejich zákonných zástupců. Je nesporné, že nová úprava byla vedena záměrem stanovit práva pedagogických pracovníků s ohledem na jejich zvlášť odpovědné poslání.

    Nová konstrukce práv pedagogických pracovníků počítá s tím, že těmto právům odpovídá povinnost zaměstnavatele (ředitele školy) tato práva zajistit. Výkon pedagogické činnosti je vždy plněn v rámci základního pracovněprávního vztahu. Podle zákoníku práce je povinností vedoucích zaměstnanců mj. vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Všechna nová práva pedagogických pracovníků směřují k ochraně podmínek pro výkon jejich práce.

    Hodnocení odborné a pedagogické úrovně činnosti pedagogického pracovníka a její řízení přísluší primárně řediteli školy nebo školského zařízení, popřípadě kontrolnímu orgánu, zejména České školní inspekci. Za zvlášť významné je třeba z tohoto úhlu pohledu považovat stanovení práva pedagogického pracovníka na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí a žáků.
    Nově stanovené povinnosti pedagogických pracovníků akcentují povinnost vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání podle školského zákona (§ 2 ŠZ), chránit zájem dítěte (žáka, studenta) spočívající v ochraně jeho práv, informací o něm, jeho zdraví a potřebě bezpečí. Některá nová práva nebo některé povinnosti jsou rozvedená, konkretizovaná ustanovení jiných právních předpisů nebo jsou odvozena od povinnosti škol a školských zařízení jako právnických osob.

    S touto změnou souvisí i novela ustanovení § 31 ŠZ nazvaného „Výchovná opatření“. V ustanovení došlo ke třem změnám. Předně byla v odstavci 3 opuštěna definice závažného zaviněného porušení povinností s tím, že tato kategorie zůstane v zákoně zachována. Je však na ředitelích škol a školských zařízení, aby vyhodnotili sami, zda konkrétní porušení zákona je zvláště závažným porušením. Zcela evidentně taková porušení mohou být i individuální hrubé slovní či fyzické útoky. Nicméně v odstavci 2 se ředitelům zachovává široká úvaha, zda v konkrétním případě přistoupí k rozhodnutí o podmíněném vyloučení nebo vyloučení žáka, či studenta ze školy či školského zařízení.

    Dále se v odstavci 3 nově zavádí kategorie zvláště závažných zaviněných porušení, které jsou definovány jako opakované fyzické či slovní útoky směřované vůči zaměstnancům školy či školského zařízení, tak vůči jiným studentům či žákům. Takovéto projevy do škol a školských zařízení nepatří a proto se v odstavci 2 jako obligatorní následek zakotvuje vyloučení žáka či studenta ze školy.

    To logicky nebude možné v případě, že žák nesplnil povinnou školní docházku a dále se navrhuje výslovně vyloučit tento obligatorní následek v případě, že se jedná o žáka či studenta umístěného v zařízení ochranné nebo ústavní výchovy, nebo v zařízení pro preventivně výchovnou péči. V takovém případě by totiž o přemístění žáka mohl rozhodovat pouze soud a navíc i zde je třeba ponechat rozhodujícímu orgánu širší úvahu, neboť žáci mohou být na tyto typy školských zařízení existenciálně závislí.

    Nakonec v novém odstavci 5 se zavádí obecná oznamovací povinnost ředitelů škol a školských zařízení ohlásit jednání, které dosahuje intenzity zvláště závažných zaviněných porušení povinností stanovených školským zákonem, orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) a státnímu zastupitelství. Tato povinnost má zejména význam s ohledem na žáky, kteří plní povinnou školní docházku a nemohou být ze školy vyloučeni, protože i tyto situace je potřeba v praxi řešit.

    OSPOD tak může postupovat v souladu s § 13 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, a uložit některé z výchovných opatření. Pokud taková výchovná opatření nevedla k nápravě, může OSPOD v souladu s § 13a výše uvedeného zákona podat návrh k soudu na dočasné odejmutí dítěte z péče rodičů a jeho umístnění do střediska výchovné péče. Pokud u dítěte mladšího 15 let jednání dosahuje intenzity trestného činu, může státní zastupitelství soudu navrhnout uložení opatření podle § 93 zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), které může spočívat i v nařízení ochranné výchovy.

    PRVNÍHO ZÁŘÍ 2018 nastanou změny v systému financování regionálního školství. Současný systém normativního financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu, upravený ve školském zákonu, je založen na principu financování prostřednictvím tří typů normativů:
  • republikové normativy stanoví ministerstvo jako výši výdajů připadajících na vzdělávání a školské služby pro jedno dítě, žáka nebo studenta příslušné věkové kategorie v oblasti předškolního vzdělávání, základního vzdělávání, středního vzdělávání a vyššího odborného vzdělávání na kalendářní rok; tyto republikové normativy slouží pouze k transferu prostředků státního rozpočtu z rozpočtu ministerstva do rozpočtů jednotlivých krajů,
  • krajské normativy stanoví krajský úřad jako výši výdajů připadajících na jednotku výkonu na kalendářní rok; tyto krajské normativy slouží k transferu prostředků státního rozpočtu z rozpočtu kraje do rozpočtů jednotlivých škol a školských zařízení zřizovaných krajem, obcí nebo svazkem obcí,
  • normativy pro soukromé a církevní školství stanoví ministerstvo a slouží pro poskytování dotací jednotlivým soukromým a církevním školám a školským zařízením.

  • Podle MŠMT se současný systém financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí ze státního rozpočtu vyznačuje řadou problémů, jejichž důsledkem je nerovné postavení jednotlivých srovnatelných příjemců v rámci České republiky. MŠMT při přípravě návrhu zákona označilo za hlavní problémy stávajícího systému především, že v úrovni normativního rozpisu prostředků státního rozpočtu vyčleněných ve své kapitole pro financování regionálního školství územně samosprávných celků do rozpočtů jednotlivých krajů nemůže MŠMT zohlednit důležitá objektivní specifika regionálního školství územně samosprávných celků v jednotlivých krajích, která významně ovlivňují skutečnou potřebu finančních prostředků v kraji, jako jsou rozdílná velikostní struktura mateřských a základních škol, rozdílná oborová struktura středního a vyššího odborného školství, rozdílný procentní podíl ze školní populace zapojený do vzdělávání v základních uměleckých školách, nebo rozdílná finanční náročnost podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami apod. Již při alokaci rozpočtových zdrojů z úrovně MŠMT je tak regionálním školství územně samosprávných celků v krajích, v nichž je souběh uvedených objektivních faktorů příznivější, zvýhodněno oproti regionálnímu školství územně samosprávných celků v krajích s nepříznivým souběhem uvedených faktorů. V úrovni normativního rozpisu prostředků státního rozpočtu z rozpočtu kraje do rozpočtů jednotlivých právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení se dosavadní systém financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí vyznačuje velkými rozdíly ve výši krajských normativů, tj. rozdíly ve výši „státní“ finanční podpory na vzdělávání žáka ve stejném oboru vzdělání, mezi jednotlivými kraji. Výše normativů navíc není dlouhodobě předvídatelná nejen ze strany škol jako příjemců finančních prostředků, ale ani ze strany ministerstva. Tvorba krajských normativů totiž ze zákona přísluší krajským úřadům a ministerstvo ji reguluje pouze dílčími limity v souladu se zmocněním v § 161 odst. 4 ŠZ. Normativní systém financování „na žáka“ s sebou vedle výše uvedených problémů nese i některé další problémy, nevýhody a nerovnosti. V oblasti financování „pedagogické práce“ systém nezohledňuje skutečný rozsah vzdělávání poskytovaný žákům konkrétní školou. Normativ na „žáka“ vlastně vyjadřuje určitý předpokládaný objem pedagogické práce, který by měla škola danému počtu žáků poskytnout, aniž by byla zajištěna vazba na skutečně realizovaný vzdělávací proces. Škola, která danému počtu žáků poskytne nižší objem pedagogické práce, než je objem předpokládaný v normativu, je pak systémem zvýhodněna a naopak škola, která by v zájmu kvality vzdělávání chtěla objem pedagogické práce zvýšit je systémem výrazně limitována. Dále pak systém „financování na žáka“ nezohledňuje rozdílnou úroveň nárokových složek platů pedagogů v konkrétních školách (tarifní platové stupně podle délky vykonávané praxe, specializační příplatky, do budoucna pak například nároky vyplývající z kariérního systému učitelů apod.). Obecně v tomto normativním systému financování platí, že čím více pedagogů, jejichž vyšší kvalita práce bude vyjádřena vyšším nárokem na úroveň jejich odměňování, bude konkrétní škola mít, tím více bude tímto normativním systémem financování znevýhodněna. Tato skutečnost je fakticky v přímém rozporu se strategickou prioritou ministerstva, vyjádřenou ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 „Podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad“ a zejména pak s jedním z klíčových kroků k realizaci této strategické priority, kterým je zavedení kariérního systému pro učitele. V oblasti financování „nepedagogické práce“ systém bez zřetelného důvodu zvýhodní školu s vyšší naplněností tříd oproti stejně zorganizované škole s naplněností tříd nižší. MŠMT v odůvodnění návrhu uvádělo konkrétní příklad dvě základní školy, které by měly v podstatě stejné prostorové uspořádání (stejný objekt, stejný druh vytápění, stejný počet tříd (např. 9), kabinetů a dalších místností, stejná schodiště i chodby, ale lišily by se pouze tím, že ve třídách první z nich by se učilo v průměru 18 žáků/třídu a v druhé z nich 23 žáků na třídu, pak v současném systému financování první základní škola obdrží v roce 2015 na mzdy svých provozních zaměstnanců v průměru pouze cca 547 tis. Kč/rok, zatímco druhá škola na tento účel obdrží cca 658 tis. Kč/rok, tj. o cca 20 % více než škola první. I fakticky nevýznamné změny (z pohledu organizace vzdělávání) v počtech žáků školy mohou mít pro školu zcela zásadní důsledky v oblasti odměňování jejích zaměstnanců. Například základní škola s dvěma třídami v ročníku, ve které by meziročně z důvodu migrace obyvatelstva, odchodů žáků do víceletých gymnázií a podobných důvodů ubyl počet žáků v každé třídě o jednoho, „přijde“ o 18 normativů mzdových prostředků, tj. o mzdové prostředky v řádu statisíců Kč/rok, což může vyústit i v nedostatek zdrojů na nárokové složky platů zaměstnanců školy. Podobná nevýznamná změna (pokles) počtu žáků může v konkrétní škole i zcela negovat například záměry vlády na zvýšení úrovně odměňování zaměstnanců ve veřejném sektoru, což lze dobře znázornit na příkladu malé mateřské školy. Podle údajů MŠMT v roce 2015 činí průměrná výše krajského normativu mzdových prostředků pro MŠ s počtem dětí 28 cca 27 437 Kč/1 dítě na rok a průměrná výše normativu pro MŠ s počtem dětí 27 cca 27 566 Kč/1 dítě na rok. Mateřská škola, která má v roce 2015 28 dětí, tedy v roce 2015 obdrží na mzdy svých zaměstnanců cca 768 234 Kč. Pro rok 2016 rozhodla vláda o tříprocentním růstu platů zaměstnanců ve veřejném sektoru. Ve stávajícím systému normativního financování regionálního školství lze růst platů realizovat pouze odpovídajícím zvýšením normativů. Na základě rozhodnutí vlády o tříprocentním růstu platů zaměstnanců v roce 2016 tedy budou krajské normativy mzdových prostředků zvýšeny proti roku 2015 o 3 %, takže pro MŠ s 28 dětmi budou činit v průměru cca 28 260 Kč/dítě na rok a pro MŠ s 27 dětmi cca 28 393 Kč/dítě na rok. Pokud mateřské škole, která měla v roce 2015 28 dětí, ubude v roce 2016 oproti roku 2015 jedno dítě, pak na rok 2016 obdrží na mzdy svých zaměstnanců cca 766 610 Kč, tj. o cca 0,2 % méně než měla k dispozici v roce 2015 a její zaměstnanci se tak namísto očekávaného nárůstu svých platů dočkají jejich snížení.

    (Více se o tomto tématu dočtete v měsíčnících PaM 6/2017, Poradce 9/2017, 1000 řešení 5/2017 a v Aktualizaci V/1)


     

     
     
    P6 AKTUAL

    Částka 39 Rozeslána dne 5. dubna 2017
    98/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
    99/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
    100/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon), ve znění pozdějších předpisů
    101/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
    102/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů
    103/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    104/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), a některé další zákony

    Částka 40 Rozeslána dne 5. dubna 2017
    105/2017 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Bublák a niva Plesné a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
    106/2017 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Kosířské lomy a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
    107/2017 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Malhotky a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
    108/2017 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Rašovické skály a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
    109/2017 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní rezervace Zlatník a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
    110/2017 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní rezervace Velký Špičák a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
    111/2017 Vyhláška o zrušení právního předpisu o vyhlášení zvláště chráněných území

    Částka 41 Rozeslána dne 7. dubna 2017
    112/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení
    113/2017 Vyhláška o vzoru formuláře pro zveřejnění zprávy o financování volební kampaně
    114/2017 Vyhláška o vzoru průkazu předsedy, členů a zaměstnanců Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí a o vzoru formuláře pro výroční finanční zprávu politické strany a politického hnutí

    Částka 42 Rozeslána dne 13. dubna 2017
    115/2017 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů
    116/2017 Vyhláška o nákladech a úsporách přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy za přerušenou veřejnou osobní drážní dopravu
    117/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 43 Rozeslána dne 13. dubna 2017
    118/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem, ve znění pozdějších předpisů
    119/2017 Vyhláška o vydání zlaté mince „Hrad Bouzov“ po 5000 Kč
    120/2017 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozhodné částce pro určení celkové výše mzdových nároků vyplacených jednomu zaměstnanci podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů
    121/2017 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí, kterým se vyhlašuje částka odpovídající 50 % průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství pro účely životního a existenčního minima a částka 50 % a 25 % průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství pro účely státní sociální podpory
    122/2017 Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenového rozhodnutí

     

     
     
    CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

     
    18. dubna Úterý (za sobotu 15. a svátek 17.) Daň silniční Zaplacení zálohy na daň silniční za I. čtvrtletí 2017
    (§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
    Zdravotní pojištění – OSVČ Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za rok 2016 OSVČ nepodávající přiznání (pokud Přehled podala až 10. 4., jinak doplatek do 8 dnů po Přehledu)
    (§ 8 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
    20. dubna Čtvrtek Daň z příjmů – zaměstnavatel Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za březen 2017
    (38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Sociální pojištění – OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za březen 2017
    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za březen 2017
    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za březen 2017
    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za březen 2017
    (§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za březen 2017
    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za březen 2017
    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
    DPH - uživatel Podání přiznání a zaplacení DPH za I. čtvrtletí 2017 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa alias „MOSS“
    (§ 110r odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    (§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    25. dubna Úterý DPH Podání přiznání a zaplacení DPH plátce za březen nebo za I. čtvrtletí 2017
    (§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání kontrolního hlášení DPH plátce za březen nebo za I. čtvrtletí 2017
    (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání souhrnného hlášení DPH plátce za březen nebo za I. čtvrtletí 2017, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
    (§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za březen 2017, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
    (§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání souhrnného hlášení DPH identifikované osoby za březen 2017, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
    30. dubna Neděle Daně z příjmů - plátce Daňové povinnosti se přesouvají na úterý 2. května 2017.
    Zákonné pojištění úrazu Pojistná povinnost se přesouvá na úterý 2. května 2017.
    Soc. poj. – zaměstnavatel Pojistná povinnost se přesouvá na úterý 2. května 2017.
    Sociální pojištění – OSVČ Pojistná povinnost se přesouvá na úterý 2. května 2017.
    Zdravotní pojištění – OSVČ Pojistná povinnost se přesouvá na úterý 2. května 2017.

     

     
     
    BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

     
    V ČEM MÁ BÝT PERSONALISTA ODBORNÍK

    Práce s lidmi v každé firmě patří k tomu nejdůležitějšímu. Firma může mít dokonalou technologii, ale pokud nemá dobré zaměstnance, nebude úspěšná. K oblasti personální práce patří všechny činnosti související s lidmi, ať už je to jejich získávání, výběr, adaptace, rozvíjení, odměňování, firemní kultura, mezilidské vztahy, spolupráce na pracovišti, práce s osobními údaji, příprava výkazů pro vedení, plánování pracovních sil, strategie v oblasti lidských zdrojů a mnohé další. V čem má být personalista odborník a jaké jsou nároky kladené na jeho osobnost?

    PERSONÁLNÍ PRÁCE JE V KAŽDÉ FIRMĚ JEDINEČNÁ
    a závisí na segmentu, ve kterém daná firma působí – zda je to výrobní společnost, IT sektor, obchod, reklama nebo státní správa – všude je mírně modifikovaná firemní kultura, zvyklosti, potřeby a požadavky na personální oddělení. Stejně tak závisí na místě mateřské společnosti a lokálním managementu – jinak vypadá personální řízení ve firmě s asijským managementem, jinak s americkým nebo německým. Základní prvky a činnosti jsou samozřejmě stejné, ale celková firemní kultura ovlivňuje ve velkém i způsob práce personalisty.

    VÝVOJ PERSONALISTIKY A ROLE PERSONALISTY
    - Personalistika se vyvíjela v průběhu minulého století z etapy personální administrativy, kdy personální oddělení bylo vnímáno pouze jako podpůrný útvar, který zastřešuje administrativní agendu spojenou s přijímáním, propouštěním, mzdami či docházkou zaměstnanců, přes etapu řízení lidských zdrojů, kdy začalo být personální oddělení vnímáno jako aktivní činitel působící i na tvorbu firemní kultury, motivaci zaměstnanců, budování týmovosti a rozvoj zaměstnanců, až k dnešní podobě, kdy je v nejprogresivnějších firmách vnímáno jako strategický byznys partner, který má vliv na všechna důležitá rozhodnutí ve firmě. To, že personální práce prošla takovým velkým posunem, ale neznamená, že je to tak v každé současné firmě u nás – mnoho firem má personalistu či personálního manažera stále jako správce dat a někoho, kdo přijímá, propouští a dělá tabulky pro vedení, tím jeho úloha končí. Je nutné poznamenat, že v mnoha případech si za toto postavení mohou personalisté sami. Nemají potřebnou odbornost – často personalistu dělá „kdokoli“, kdo umí udělat potřebné administrativní úkony – personalisté nemají argumenty, kterými by přesvědčili vedení firmy o jakýchkoli personálních změnách ve firmě, nemluví jazykem managementu, nevnímají ekonomické dopady personálních činností, nezajímají se o obchodní cíle firmy.

    CO VŠECHNO MÁ V NÁPLNI PRÁCE DNEŠNÍ PERSONALISTA, PERSONÁLNÍ MANAŽER?
    strategické řízení lidských zdrojů,
    konzultace a servis pro liniové manažery,
    plánování lidských zdrojů,
    analýza pracovních míst,
    personální marketing,
    • výběr zaměstnanců,
    • adaptace nových
    zaměstnanců,
    vzdělávání a rozvoj zaměstnanců,
    hodnocení zaměstnanců,
    • řízení
    pracovního výkonu,
    řízení a plánování kariéry,
    • řízení talentů,
    • mobilita zaměstnanců,
    • skončení pracovního poměru,
    outplacement,
    motivace zaměstnanců,
    • řízení odměňování a firemní benefity,
    • řízení pracovněprávních vztahů,
    • řízení podnikové kultury,
    • řízení podnikových změn,
    • řízení komunikačních procesů
    v organizaci,
    řízení pracovních podmínek a bezpečnosti a zdraví při práci,
    řešení problematických situací v podniku (lobbing, absence, nadměrná fluktuace apod.)
    udržování personálního informačního systému,
    reporting a mnoho dalších úkolů.

    PERSONALISTA JAKO BYZNYS PARTNER Personalista ve 21. století by měl být byznys partnerem pro vedení firmy. S konceptem byznys partnera přišel v 90. letech 20. století Dave Ulrich, který ve svém přelomovém díle Human Resource Champions popisuje personalistu jako člověka čtyř rolí. Měl by to být:
    - strategický partner – tvoří a realizuje firemní personální strategii, ovlivňuje firemní kulturu,
    - agent změny – ovlivňuje postoje lidí ke změnám, napomáhá k překonávání odporu, získává lidi pro změnu,
    - administrativní specialista – buduje efektivní personální strukturu (personální procesy) ve firmě,
    - bojovník za práva zaměstnanců – podporuje motivaci a rozvoj zaměstnanců, ovlivňuje postoje ve firmě.

    Ulrich dále popisuje změnu úlohy personalistů v přechodu od:
    - operativního k strategickému,
    - kvalitativního ke kvantitativnímu,
    - dohledu k partnerství,
    - krátkodobého k dlouhodobému,
    - administrativního ke konzultativnímu,
    - orientovaného na funkci k orientovanému na podnik a podnikání,
    - zaměřeného na vnitřní záležitosti k zaměřenému na vnější záležitosti a zákazníka,
    - reagujícího k iniciativnímu, proaktivnímu,
    - zaměření k činnosti k zaměření na řešení.

    Personalista by měl mít strategický pohled na věci, neřešit jen operativní záležitosti ve firmě („hašení požárů“), dokázat kvantifikovat přidanou hodnotu, kterou přinášejí řešení, jež navrhuje vedení, být pro liniové manažery odborným konzultantem, být iniciátorem změn ve firmě, proaktivně se zapojovat do firemních projektů.

    Personalista by měl být vnímaný zaměstnanci jako jejich zástupce a důvěryhodný člověk, kterému mohou přijít povědět jakékoli náměty anebo stížnosti bez obav, že se to obrátí proti nim. U personalisty je velký důraz kladen i na jeho osobnost. Měl by to být člověk komunikativní, s dobrými prezentačními schopnostmi, schopný přesvědčit druhé, ovlivnit chod firmy, neustále se vyvíjející v odborných záležitostech a nových metodách používaných v personálních činnostech. V těch nejlépe fungujících podnicích je personální manažer členem nejvyšších rozhodovacích orgánů společnosti, což je velmi dobrý krok – dokáže tam totiž komunikovat dopady všech firemních rozhodnutí na zaměstnance a přinášet jiné než ekonomické pohledy, se kterými přichází většina členů takovýchto orgánů. Personalista úzce spolupracuje s liniovými manažery – poskytuje jim metodickou podporu při vykonávání všech personálních činností, zaškoluje je a radí jim (jak vybírat zaměstnance, jak hodnotit zaměstnance apod.) –, formuluje všechny personální postupy, často ve firmě funguje jako interní kouč. Je jedním z hlavních reprezentantů firemní kultury, definuje, jak firma vystupuje před uchazeči o zaměstnání. V jeho rukou je výběr externích dodavatelů při outsourcování personálních služeb – kdo bude školit firemní zaměstnance, jaká personální agentura bude firmě dodávat lidi a podobně.

    Personalista tedy funguje v jakési multiroli, měl by být:
    - byznys partner – spolutvůrce firemní strategie,
    - konzultant – expert, konzultant pro management v oblasti personálních otázek, poradce při změnách ve firmě,
    - facilitátor – spojovatel mezi zaměstnanci a vedením, facilitátor porad, týmové práce,
    - servis a administrativa – řešitel otázek v oblasti pracovního práva, metodická podpora pro všechny personální procesy, docházku, formuláře, benefity, mzdy.

    Dnešní personalista by neměl být pouze vykonavatelem pokynů vedení, ale proaktivním činitelem, který mění firmu k lepšímu. Jako osobnost musí být akceptovatelný zaměstnanci, stejně jako managementem firmy. Musí se umět chovat k manažerům jako ke svým zákazníkům, hovořit jejich jazykem, ovlivňovat situaci na všech úrovních managementu, umět komunikovat uvnitř firmy i navenek. Měl by dokázat dešifrovat informace od manažerů a identifikovat a formulovat jejich dopad na řízení lidí ve firmě. Je důležité, aby dokázal identifikovat problematické osobnosti ve firmě, náročné mezilidské vztahy a proaktivně do nich vstupoval s cílem vyřešit tyto problémy. Při takových zásazích musí zvládat i kritiku anebo odpor některých zainteresovaných. Při spolupráci s managementem by měl umět postupovat na úrovni projektového řízení – i v personální oblasti je potřeba udělat s manažerem potřebný kontrakt, odsouhlasit si očekávané výstupy a použité zdroje. Během práce na projektu musí sledovat dodržování plánu, identifikovat a diskutovat rizika se všemi zainteresovanými stranami, načas doručovat výsledky a přebírat zodpovědnost. S ostatními manažery ve firmě by měl dokázat sdílet zkušenosti (i neúspěchy), rozebírat jejich příčiny, vyčíslit přidanou hodnotu personálních činností pro firmu a dělat personálnímu oddělení dobré PR.

    EKONOMICKÁ STRÁNKA PERSONALISTIKY – Personalista by se měl zabývat i ekonomickou stránkou řízení lidí, která je jednou z těch, co nejvíce zajímá management firem. Manažeři chtějí vědět, zda zaměstnanci přinášejí přidanou hodnotu a jaká je její velikost v porovnání s konkurencí. Zajímavé vyhodnocené ukazatele, ve kterých se prostřednictvím výsledků, jež přinášejí na trh konzultační firmy, mohou firmy porovnávat s konkurencí, jsou například:
    - výnosy na plný pracovní úvazek (PPÚ),
    - náklady na PPÚ,
    - zisk na PPÚ,
    - průměrné osobní náklady,
    - HC ROI – návratnost investic do lidského kapitálu,
    - míra absence,
    - externí dobrovolná fluktuace,
    - akceptační poměr pracovních nabídek,
    - počet hodin školení na PPÚ.

    DALŠÍMI VÝZVAMI PERSONALISTŮ, kterým personalisté aktuálně čelí, jsou například přechod značné části jejich práce do elektronického prostředí. Nábor mladé generace probíhá ve většině případů už pouze v elektronickém prostředí, personalista se musí umět zorientovat v možnostech, které mu nabízejí sociální sítě, mobilní aplikace, různé speciální portály, online testování. Nemůže zaspat v 90. letech minulého století a používat stále stejné metody komunikace s potenciálními uchazeči. Stejně tak správa zaměstnaneckých údajů a informování zaměstnanců je dnes jiné, než bylo před několika roky. Prostřednictvím interaktivních systémů mohou zaměstnanci sami spravovat změnu svých osobních údajů, sledovat si docházku, čerpání zaměstnaneckých benefitů. Zaměstnanci – zejména ti mladší – jsou dnes náročnější na to, co jim zaměstnavatel nabízí. Nespokojí se s průměrnou kvalitou školení, žádají pro sebe víc. Personalista se musí orientovat v nabídce vzdělávání na trhu, umět správně definovat kurzy na míru pro své kolegy. Identifikace s firmou je v dnešní době slabší, než tomu bylo v minulosti. Je snazší změnit práci a náročnější udržet si ty nejlepší lidi, protože o ně má zájem i konkurence.

    Personalista musí ve spolupráci s liniovými manažery řešit angažovanost a spokojenost zaměstnanců, aby neodcházeli do jiných firem, protože nejsou řešeny jejich problémy. Personalista se musí orientovat i v odměňování – vědět, co znamenají hodnoty jako medián, průměr, sledovat situaci na pracovním trhu, platovou politiku konkurence.

    Stojí také před otázkou, jak efektivně nastavit základní a variabilní složku odměňování tak, aby podporovaly cíle firmy. S odměňováním úzce souvisí i systém hodnocení v podniku. Otázkou pro personalistu je, jak ho nastavit tak, aby byl spravedlivý, akceptovaný zaměstnanci, jednoduchý na obsluhu a čas managementu, aby celofiremní cíle byly propojené s cíli oddělení a jednotlivců. Komunikace ve firmě se také přesouvá do elektronického prostředí. Personalista musí dbát i na to, aby se ve firmě vedení setkávalo se zaměstnanci i osobně, aby s nimi manažeři diskutovali tváří v tvář, nejen přes e-mail. Nové nároky na řízení lidských zdrojů přinesla častá maticová struktura ve firmách a virtuální týmy složené z lidí z různých částí světa. Samostatnou kapitolou je sledování rovnováhy mezi prací a soukromým životem zaměstnanců. Personalista by měl mít přehled o počtu přesčasů, které zaměstnanci mají, a v případě významných odchylek od průměru se zaměřit na problémové oddělení – je práce přerozdělena správně? Nejsou lidé přetížení? Není v některém případě množství přesčasů spíš signálem pomalosti zaměstnance? Alternativy jsou různé, je třeba identifikovat problém a ve spolupráci s vedením ho řešit. Pokud se některá část personální práce outsourcuje, personalista musí dohlédnout, aby vstupy externí firmy byly co nejkvalitnější a v souladu s kulturou firmy. Jednoduchou otázkou není ani rozvoj manažerů. Jak zvyšovat jejich lídrovské schopnosti, emocionální inteligenci, znalost metod řízení, koučinku, mentoringu?

    Závěr
    Úloha personalisty ve 21. století je velmi náročná, komplexní, z vedení firem jsou na něj kladena vysoká očekávání, musí se neustále rozvíjet odborně i osobnostně. Práce s lidmi je ale velmi zajímavá a personalista je role, která dokáže ovlivnit v zásadě chod celé firmy, což vkládá do rukou těchto zaměstnanců velké pravomoci, ale také velkou zodpovědnost za odevzdané výsledky.

    Mgr. Monika Jakubíková, Ph. D.

     

     
     
    PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

     
    Poradce, měsíčník č. 8/2017 (III/2017)
    • Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele s komentářemJUDr. Ladislav Jouza
    • Mzda a plat - komentář k aktuálním předpisůmJUDr. Ladislav Jouza
    • Nový způsob zdanění hazardních herIng. Martin Děrgel
    • Zdaňování příjmů ve vazbě na rezidentstvíIng. Dalimila Mirčevská
    • Obrana proti exekučnímu příkazu správce daně ve světle aktuální judikaturyMgr. Petr Taranda
    • Oprávnění kontrolních orgánů ke vstupu do objektů užívaných k podnikáníIng. Jan Šmolík
    • Dohody o provedení práce a zdravotní pojištěníIng. Antonín Daněk

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
    • Zákon o DPH – novelaIng. Václav Benda
    • Příjem z darováníIng. Eva Sedláková
    • Zdanění příjmů FO z kapitálového majetkuIng. Martin Děrgel
    • DPH u finančního leasinguIng. Václav Benda
    • Přeměny obch. společností a družstev - účetní pohledIng. Dalimila Mirčevská
    • Přeměny obch. společností a družstev - právní pohledIng. Dalimila Mirčevská
    • Zápočet vzájemných pohledávekIng. Karel Janda
    • Odstupné při převedení na jinou práciRichard W. Fetter

    Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
    • Slevy na dani a daňové zvýhodněníIng. Eva Sedláková
    • Souvztažnosti dle syntetických účtů třída 2 a 3Ing. Vladimír Hruška
    • BOZP ve stavebnictvíJUDr. Eva Dandová

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
    • Mzdy a platy - JUDr. Eva Dandová
    • Mzdy a platy ve školství - JUDr. Eva Dandová
    • Příjímání zaměstnanců bez chybJUDr. Ladislav Jouza
    • Daňové výdaje na zdraví a práva zaměstnancůIng. Eva Sedláková
    • Kdy je pracovnělékařský posudek závazný?Richard W. Fetter
    • Následky neplatného rozvázání pracovního poměruJUDr. Jana Drexlerová
    • Obec vykonává státní správuIng. Karel Janda
    • Daňové odpisy u příspěvkových organizacíIng. Zdeněk Morávek

    1000 řešení – měsíčník č. 5/2017 (IV/2017)
    • Novela zákona o DPHIng. Zdeněk Kuneš
    • Novela školského zákonaJUDr. Eva Dandová
    • Daňové výdajeIng. Ivan Macháček
    • Daň z příjmů
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

    SBORNÍKY ZÁKONŮ:
  • zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané hodnoty, zákon o účetnictví … (I/2017)
  • Zákony IIA – občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád … (IIA/2017)
  • Zákony IIB – trestní zákoník, trestní řád, zákon o přestupcích … (IIB/2017)
  • Zákony III – zákoník práce, zákon o nemocenském pojištění, zákon o důchodovém pojištění … (III/2017)
  • Zákony IV – stavební zákon, katastrální zákon, zákon o zadávání veřejných zakázek … (IV/2017)
  • Zákony V – zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon …. (V/2017)
  • Zákony VI – zákon o odpadech, zákon o životním prostředí, vodní zákon … (VI/2017)

  • ODBORNÉ PUBLIKACE:

  • Účetní závěrka podnikatelů za rok 2016 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
  • Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO za rok 2016 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
  • Pomocník mzdové účetní 2017 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
  • Daňové a nedaňové výdaje (2017) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
  • Povinnosti zaměstnavatele – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
  • Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
  • Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
  • Stavíme bez chyb, pokut a penále – (legislativní část, změny a novinky, slovník stavebních pojmů)
  • Daňové výdaje z účetního a daňového hlediska bez chyb, pokut a penále – (které výdaje uplatnit do daňových výdajů a jak správně účtovat)
  • Mzdy a platy bez chyb, pokut a penále(mzdy a platy aktuálně po novelách)


  • PŘIPRAVUJEME

    Poradce, měsíčník č. 9/2017 (IV/2017)
    • Školský zákon s komentářemJUDr. Eva Dandová
    • Příjmy z prodeje a držby cenných papírůIng. Eva Sedláková
    • Dodání zboží v EU z pohledu DPHIng. Václav Benda
    • Výzkum a vývoj z pohledu ZDPIng. Dalimila Mirčevská
    • Kontrolní hlášení DPH po přezkumu Ústavním soudemMgr. Petr Taranda
    • Trestní odpovědnost ve zdravotnictvíJUDr. Jana Drexlerová

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 6/2017 (V/2017)
    • Oprava odpočtu daněIng. Václav Benda
    • Novela insolvenčního zákonaIng. Karel Janda
    • Příjmy z kapitálového majetkuIng. Eva Sedláková
    • Tichá společnost a daňové souvislostiIng. Ivan Macháček
    • DPH u oprav movitých a nemovitých věcíIng. Václav Benda
    • Zisk a ztráta z účetního pohleduIng. Martin Děrgel
    • Zaměstnávání cizinců v České republiceMgr. Olga Bičáková

    Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 6/2017 (V/2017)
    • DPH po novele v příkladechIng. Václav Benda

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 6/2017 (V/2017)
    • Novela školského zákonaJUDr. Eva Dandová
    • Novela zákona o nemocenském pojištěníJUDr. Eva Dandová
    • Příspěvky od Úřadu práce pro OSVČ v r. 2017Mgr. Olga Bičáková
    • Povinnosti zaměstnavatele před vznikem pracovního poměruJUDr. Ladislav Jouza
    • Dohoda o provedení práce (brigáda) – pravidla, zdanění a odvodyRichard W. Fetter
    • Obec vykonává státní správu (2.)Ing. Karel Janda
    • Nájem nemovitých věcí z pohledu DPH u neziskových subjektůIng. Zdeněk Morávek

    1000 řešení – měsíčník č. 6/2017 (V/2017)
    • Novela insolvenčního zákonaJUDr. Jana Drexlerová
    • Oprava odpočtu daněIng. Zdeněk Kuneš
    • Daň z příjmů
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Mzdy a platy po novelách
    Jedním z důsledků růstu ekonomiky je zvyšování mezd a platů. Otázky s tím spojené jsou proto v současnosti velmi aktuální. V našich publikacích najdete kromě jiného aktuální komentář pracovněprávních předpisů, které řeší mzdové a platové otázky. V poslední době nastalo v této oblasti několik změn. Jak správně řešit v praxi mzdové a platové otázky na pracovištích? V každodenní praxi využijí balíček nejen mzdové účetní a personalisté, ale i zaměstnavatelé, zaměstnanci, podnikatelé, živnostníci, ekonomové, auditoři, daňoví poradci …

    • 1. PaM 5/2017 – Mzdy a platy - příspěvek – JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 80/
    • 2. DÚVaP 5/2017 – Slevy na dani a daňové zvýhodněnípříspěvek – Ing. Eva Sedláková
      /A5, str. 160/
    • 3. Vzory smluv dle ZP - komentované vzory smluvJUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 144/
    • 4. Mzdy a platy – monotematikaJUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 120/

    Cena balíčku je 708 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 354 Kč.
    Ušetříte 354 Kč.

    Mzdy a platy – pro podnikatele
    Jedním z důsledků růstu ekonomiky je zvyšování mezd a platů. Otázky s tím spojené jsou proto v současnosti velmi aktuální. V našich publikacích najdete kromě jiného aktuální komentář pracovněprávních předpisů, které řeší mzdové a platové otázky. V poslední době nastalo v této oblasti několik změn. Jak správně řešit v praxi mzdové a platové otázky na pracovištích? V každodenní praxi využijí balíček nejen mzdové účetní a personalisté, ale i zaměstnavatelé, zaměstnanci, podnikatelé, živnostníci, ekonomové, auditoři, daňoví poradci …

    • 1. Poradce 8/2017 – Mzda a plat – komentář k aktuálním předpisům - komentář – JUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 248/
    • 2. PaM 5/2017 – Mzdy a platypříspěvek – JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 80/
    • 3. DÚVaP 5/2017 - Slevy na dani a daňové zvýhodněnípříspěvek – Ing. Eva Sedláková
      /A5, str. 160/
    • 4. Ekonomický a personalistický slovníkcca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
      /A5, str. 272/

    Cena balíčku je 760 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 380 Kč.
    Ušetříte 380 Kč.

    Mzdy a platy – pro školy
    Plat, stejně jako mzda, je peněžitým plněním za práci. V zákoníku práce, v nařízení vlády o platech a katalogu prací a služeb bylo v poslední době dosti změn. Jaké změny nastaly? Balíček nabízí ucelený pohled na mzdovou sféru a je určen pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům, ale i zaměstnavatelům, personalistům, zaměstnancům …

    • 1. Poradce 8/2017 - Mzda a plat – komentář k aktuálním předpisům - komentář – JUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 248/
    • 2. PaM 5/2017 - Mzdy a platy pro školypříspěvek – JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 80/
    • 3. DÚVaP 5/2017 - Slevy na dani a daňové zvýhodněnípříspěvek – Ing. Eva Sedláková
      /A5, str. 160/
    • 4. Vzory smluv dle ZPkomentované vzory smluv – JUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 144/
    • 5. Ústava ČR - aktuální znění Ústavy ČR a zákona o volbě prezidenta republiky
      /A6, str. 88/
    • 6. Ekonomický a personalistický slovník - cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
      /A5, str. 272/

    Cena balíčku je 960 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 480 Kč.
    Ušetříte 480 Kč.

    Novela školského zákona II.
    Důvodem této novelizace školského zákona byla nutnost vytvoření právního základu pro realizaci změn v systému financování regionálního školství územně samosprávných celků. Změny se kromě jiného týkají: financování základních uměleckých škol, financování „nepedagogické práce“, zavedení zcela odlišného systému financování pedagogické práce v mateřských školách, základních školách, ve středních školách a v konzervatořích a ve školních družinách. Balíček je určen předškolním, základním, středním, vyšším odborným školám, rodičům, zákonným zástupcům žáků, všem pracovníkům ve školství.

    • 1.Poradce 9/2017 - Školský zákon po novele s komentářem - komentář – JUDr. Eva Dandováá
      /A5, str. 288/
    • 2. 1000 řešení 5/2017 - Školský zákon – novelapraktické příklady
      /A5, str. 112/
    • 3. Murhpyho večné zákony - Murhpy eternal lawsanglicko - slovenské citáty (dárek zdarma)
      /A6, str. 224/
    • 4. Ústava ČRaktuální znění Ústavy ČR a zákona o volbě prezidenta republiky
      /A6, str. 88/
    • 5. Ekonomický a personalistický slovník - cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
      /A5, str. 272/
    • 6. CD Poradce Únor 2017

    Cena balíčku je 540 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 270 Kč.
    Ušetříte 270 Kč.

    Zákon o DPH - novela
    Změny zákona o DPH se týkají kromě jiného obchodního majetku, nového přístupu k leasingu, zrušení speciální úpravy pro společnost bez právní subjektivity, upřesnění místa plnění, pořízení zboží do jiného členského státu pod českým DIČ, opravy základu a výše daně, osvobození služeb dětských skupin, služeb souvisejících s dovozem a s vývozem, mank a škod, rozšíření režimu přenesení daňové povinnosti, časového posunu, ručení za daň, nového institutu nespolehlivé osoby …….. Jak se jednotlivé oblasti změnily a jaké jsou další změny? Najdete v našich publikacích, které jsou určeny všem plátcům DPH, účetním, ekonomům, auditorům, daňovým poradcům, pracovníkům finančních úřadů …

    • 1. Poradce 10/2017 - Zákon o dani z přidané hodnoty po novele s komentářem - komentář – Ing. Václav Benda
      /A5, str. 288/
    • 2. DaÚ 5/2017 - Zákon o DPH - novelapříspěvek – Ing. Václav Benda
      /A4, str. 80/
    • 3. 1000 řešení 5/2017 - Novela zákona o DPHpraktické příklady – Ing. Zdeněk Kuneš
      /A5, str. 112/
    • 4. DÚVaP 6/2017 - Novela DPH v příkladechpříspěvek – Ing. Václav Benda
      /A5, str. 160/

    Cena balíčku je 578 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 405 Kč.
    Ušetříte 173 Kč.



    Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page