Em@ilové noviny

 

č. 9/2016

15.5.2016

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Praktická komunikace 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Dnem 1. července 2016 nabývají účinnosti změny obecního a krajského zřízení a zákona o hlavním městě Praze. Nutnost jejich významných úprav přineslo i vydání nového kodexu soukromého práva. Najdete v naší rubrice Téma a praktické příklady z praxe v rubrice Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají.

V rubrice Chybovat znamená platit, na Vás čeká přehled odvodových povinností na měsíc Květen 2016.

OSN prohlásila rok 2015 Mezinárodním rokem světla, aby upozornila na to, jaký může mít přirozené světlo pozitivní vliv na zdraví a celkovou pohodu obyvatel zeměkoule. Co může zmírnit rozladěný život bez slunce najdete v rubrice Praktická komunikace- příspěvek Jak přežít bez slunce.

Z aktuální nabídky tematických balíčků vybíráme: Jarní výprodej zákonů I., II., III., Stavíme bez chyb, pokut a penále, Školský balíček

Srdečně Vás zdravím a těším se na příští setkání.
Katarka Galbavá
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVIN
OBCE? KRAJE? HLAVNÍ MĚSTO PRAHA

 
ZÁKON O OBCÍCH, O KRAJÍCH, O HLAVNÍM MĚSTĚ PRAZE - NOVELA

OBCE, KRAJE A HLAVNÍ MĚSTO PRAHA

Dnem 1. července 2016 nabývají účinnosti změny obecního a krajského zřízení a zákona o hlavním městě Praze. Od vyhlášení v roce 2000 byly všechny tyto tři zákony změněny a doplněny řadou novelizujících zákonů. Nutnost jejich významných úprav přineslo i vydání nového kodexu soukromého práva.

Podstatná část vynucených změn byla provedena novelizujícími zákony v těsné časové návaznosti na nabytí účinnosti nového občanského zákoníku. Následná aplikační praxe odhalila další nevyřešená místa. Důsledkem společenského a ekonomického vývoje je i vznik nových problémů v činnosti územních samosprávných celků.
Úpravy, doplnění a změny novelizujícími zákony jsou zákonitým jevem. Jde o proces kopírující přirozený běh života občanské společnosti a vývojové změny státnosti. Jedním z důležitých předpokladů harmonického vývoje je stabilita a kontinuita právního prostředí. To plně platí i pro úspěšné fungování a pro systematickou činnost územních samosprávných celků. Příliš časté novelizace nesvědčí o dobré úrovni právního řádu státu. Jsou znakem nesystémové práce orgánů výkonné a zákonodárné moci státu. Množství a přílišná častost formálních úprav textů zákonů ukazují nekvalitní práci státní administrativy. Rychlá frekvence obsahových změn zákonů je důkazem nekvalifikované práce státní správy, její nedokonalé schopnosti kvalitní prognostiky budoucího vývoje státu a společnosti.

Dnem 1. července 2016 přicházejí významné změny
obecního a krajského zřízení a zákona o hlavním městě Praze. Tímto dnem nabývá účinnosti zákon č. 106/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) – dále jen „novelizující zákon“.
Vládní návrh novelizujícího zákona byl Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky schválen dne 10. února 2016. Senát návrh zákona schválil dne 16. března 2016. Tento den se považuje za den přijetí zákona Parlamentem České republiky. Prezident zákon podepsal dne 22. března 2016. Zákon č. 106/2016 Sb., se stal platným předpisem právního pořádku České republiky vyhlášením formou otištění plného textu v částce 41 Sbírky zákonů České republiky dne 6. dubna 2016.

Legisvakanční doba
v trvání téměř tří měsíců dává dostatečný časový prostor k důkladnému seznámení se se změnami v zákonech o územních samosprávných celcích a k vytvoření podmínek pro jejich úspěšnou aplikaci ve správní praxi obcí, krajů a hlavního města Prahy a jejich úřadů.

Co novelizace přináší
Novelizující zákon vnáší významné změny především do tří okruhů činností územních samosprávných celků:
-řešení sporných hranic obcí,
– aplikace nového občanského zákoníku v samostatné působnosti územních samosprávných celků,
– problematika národnostních menšin a užívání jejich jazyka.
Kromě shora uvedených tří hlavních okruhů obsahuje novela též některé dílčí změny převážně technického charakteru. Jedná se o tyto oblasti:
– kompetence rozhodování o zpeněžení či nabytí majetku formou veřejné dražby či veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku,
– možnost delegování pravomoci rady obce na jiný orgán obce,
– přesun pravomoci rozhodovat o uzavření nájemních smluv a smluv o výpůjčce z vyhrazené kompetence rady obce do nevyhrazené,
– upřesnění pravomoci primátora hlavního města Prahy v tzv. volebním mezidobí (s cílem především umožnit oddávání v tomto období),
– výslovné stanovení samostatné působnosti obce, kraje, hlavního města Prahy, jakož i městských částí a městských obvodů statutárních měst a městských částí hlavního města Prahy v oblasti ocenění významných životních událostí jejich občanů.

Nový občanský zákoník se promítá v činnosti obcí, krajů i hlavního města Prahy
Zákony o územních samosprávných celcích byly v souvislosti s novým občanským zákoníkem novelizovány zákonem č. 303/2013 Sb., s účinností od 1. ledna 2014. Praxe po 1. lednu 2014 však ukázala, že provedená novelizace nevyřešila veškeré aplikační problémy, které v souvislosti s vazbou zákonů o územních samosprávných celcích na nové soukromé právo mohou vzniknout.
Novelizující zákon legislativní cestou odstraňuje ty aplikační problémy, které nelze uspokojivě řešit interpretací a u nichž taktéž není možné s ohledem na požadavek právní jistoty vyčkat na sjednocení výkladu cestou precedentních soudních rozhodnutí. Problémy přineslo především nové pojetí nemovité věci, které zahrnuje kromě hmotných nemovitých věcí též i věcná práva ke hmotným nemovitým věcem (např. právo stavby, věcná břemena apod.). Obtíže při aplikaci zákonů o územních samosprávných celcích vyvolává též nové pojetí některých smluvních závazků, neboť nový občanský zákoník nyní rozlišuje nájem, jakožto úplatné přenechání věci jinému do užívání (§ 2201 občanského zákoníku), a pacht, jakožto úplatné přenechání věci jinému k užívání a požívání (§ 2332 odst. 1 občanského zákoníku), a dále výprosu (§ 2189 občanského zákoníku) a výpůjčku (§ 2193 občanského zákoníku), zatímco občanský zákoník z roku 1964 pachty ani výprosy jako samostatné smluvní instituty nerozlišoval, když obsahově byly součástí nájmu, resp. výpůjčky.

I. Novela obecního zřízení
Ustanovení novelizujícího zákona řeší zejména praktické potíže, s nimiž se obce při stávajícím znění obecního zřízení setkávají a potýkají.
Ministerstvo vnitra nabývá pravomoc rozhodovat o územních sporech mezi obcemi, které vznikly sloučením nebo rozdělením. Podle stávajícího znění obecního zřízení se musí obce, které spolu vedou územní spor, dohodnout, a to bývá velmi obtížné, často až nemožné.
Novelizující zákon novým způsobem zasahuje do řešení problematiky národnostních menšin a užívání jejich jazyka. Dává oprávnění spolkům národnostních menšin žádat o dvojjazyčné pojmenování ulic a jiných veřejných prostranství, pokud na území obce působí nejméně pět let a pokud se při posledních dvou sčítáních lidu k dané národnosti přihlásilo alespoň deset procent obyvatel obce. Přiznává jim iniciativu pro zřízení výboru pro národnostní menšiny. Obce dostávají větší možnost ocenit významné životní události svých občanů.

Řešení problematiky sporných hranic obcí
je klíčovým důvodem novelizace obecního zřízení.
Existence sporných hranic obcí je důsledkem vzniku nesouladu území obce s katastrálním členěním či absencí vlastního katastrálního území obce. Tyto tzv. územní anomálie v současnosti výrazně komplikují výkon nejen územní samosprávy, ale i státní správy. Novelizací obecního zřízení je vytvořen právní nástroj k vyřešení všech identifikovaných územních anomálií, který bude aplikován tam, kde dohoda obcí dlouhodobě není možná. Za územní anomálii může být považována i situace, kdy obec má tzv. multipolygonální (nesouvislé) území. Tento problém ale novelizující zákon neřeší.
Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů a tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce (§ 1 obecního zřízení). Má jedno nebo více katastrálních území (§ 18 odst. 2 obecního zřízení). Území obce a katastrální území nelze ztotožňovat. Nejsou to synonyma. Zatímco katastrální území je technická jednotka, kterou tvoří místopisně uzavřený a v katastru nemovitostí společně evidovaný soubor nemovitých věcí (§ 2 písm. h) katastrálního zákona), území obce je pojem právní, který společně s občany obce, majetkem obce a pravomocemi, jimiž je obec nadána, právně a současně i fyzicky ohraničuje obec jako samosprávnou veřejnoprávní korporaci.
Řešení územních anomálií se netýká městských obvodů a městských částí územně členěných statutárních měst ani městských částí hlavního města Prahy.

Územní anomálie
jsou historicky vzniklým jevem. K jejich vzniku vedly především následující důvody:
– obec v minulosti chybně přidělila čísla popisná stavebním objektům v té části sousední obce, která k ní má logické územní vazby, nebo
– část obce byla v minulosti administrativně přičleněna k jiné obci, ale nebyl již odpovídajícím způsobem upraven katastrální operát, nebo
– obec vznikla rozdělením jiné obce, avšak nebylo vytvořeno její vlastní katastrální území.
Příčinou identifikovaných územních anomálií může být jednak proces dělení a slučování obcí v minulosti a jednak řízení o číslování budov.
Přesahy budov s chybně přidělenými čísly popisnými, kdy budova má přiděleno číslo popisné z jiné obce, než je obec, na jejímž území se nachází, je možné řešit již podle stávající právní úpravy. Chybně přidělené číslo popisné lze zrušit usnesením podle § 156 odst. 2 správního řádu a následně přidělit nové číslo popisné, pokud se obce v konkrétním případě nedohodnou na změně hranic obcí podle § 26 obecního zřízení. Řešení územních anomálií novelizujícím zákonem tak dopadá výhradně na případy uvedené výše ve druhé a třetí odrážce a je zaměřeno především na řešení nevypořádané dezintegrace obcí, probíhající kolem roku 1990. Problematika sporných hranic se dotýká celkem 30 obcí, nejvíce ve Středočeském kraji, v Jihočeském kraji a v Kraji Vysočina.

Postup řešení sporných hranic obcí
upravuje nový § 26a obecního zřízení. Předpokládá dvoufázové řešení územních anomálií. V první fázi Ministerstvo vnitra vyzve dotčené obce k uzavření dohody o změně hranic obcí podle § 26 obecního zřízení. Zákon stanovuje jednoletou lhůtu. Do konce roku 2017 mají být územní anomálie odstraněny. Pokud do uplynutí stanovené lhůty nedojde k odstranění územního nesouladu, bude zahájeno správní řízení. Ministerstvo vnitra při svém rozhodování přihlédne zejména k historickým hranicím a současným územním vazbám dotčených obcí, k vlastnictví pozemků a staveb, k výsledkům místních referend, pokud se v této věci konala, a k průběhu dosavadních jednání dotčených obcí. Na základě pravomocného rozhodnutí Ministerstva vnitra, které bude vydáváno s přihlédnutím k lokálním podmínkám, bude možné provést zápis změny údajů o katastrálních územích a hranicích obcí v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí, popřípadě v dalších veřejných rejstřících. Ministerstvo vnitra zašle opis pravomocného rozhodnutí Českému úřadu zeměměřickému a katastrálnímu, příslušnému katastrálnímu úřadu a Českému statistickému úřadu.
U pravomocných rozhodnutí se vylučuje přezkumné řízení i obnova správního řízení. Důvodem pro vyloučení mimořádných opravných prostředků podle správního řádu je zájem na zachování právní jistoty. Soudní přezkum správního rozhodnutí je možný.

Existují rizika
spočívající v předpokládané obraně ve správním soudnictví těch obcí, v jejichž neprospěch bude rozhodnuto. Přestože v některých případech bude možné sporné území směnit za jiné, vždy v konečném důsledku jedna obec získá a druhá ztratí (území, občany, daňové výnosy apod.) Tomuto riziku nelze předejít.

Zvyšuje se legitimita spolků národnostních menšin
Novelizující zákon změnil úpravu zřizování výborů pro národnostní menšiny.
Obec, v jejímž územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů obce hlásících se k národnosti jiné než české, zřizuje výbor pro národnostní menšiny, pokud o to písemně požádá spolek zastupující zájmy národnostní menšiny. Není třeba, aby v obci existovala jedna národnost s více než 10 % občanů obce, postačí, pokud všechny v obci se nacházející národnosti jiné než česká celkem tvoří alespoň 10 % občanů obce.
Písemnou žádost může podat spolek, který dle svých stanov zastupuje zájmy některé z národnostních menšin, jež jsou v dané obci přítomny. Účinky žádosti se vztahují pouze na funkční období zastupitelstva, neboť jeho uplynutím veškeré výbory zřízené zastupitelstvem končí svou činnost. Nejméně polovinu členů výboru musí tvořit příslušníci národnostních menšin, pokud tuto podmínku umožňuje splnit dostatek kandidátů z řad národnostních menšin. Příslušníkem národnostní menšiny je občan České republiky, který se hlásí k jiné než české národnosti a projevuje přání být považován za příslušníka národnostní menšiny spolu s dalšími, kteří se hlásí ke stejné národnosti. Národnostní menšinou se rozumíspolečenství občanů České republiky žijících na území České republiky, kteří se odlišují od ostatních občanů zpravidla společným etnickým původem, jazykem, kulturou a tradicemi, tvoří početní menšinu obyvatelstva a zároveň projevují vůli být považováni za národnostní menšinu za účelem společného úsilí o zachování a rozvoj vlastní svébytnosti, jazyka a kultury a zároveň za účelem vyjádření a ochrany zájmů jejich společenství, které se historicky utvořilo (§ 2 odst. 2 zákona č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů).
Tím ustanovením § 117 odst. 3 novelizující zákon dává spolkům národnostních menšin nové významné právo.

Označování jazykem národnostních menšin
Legitimita spolků národnostních menšin se zvýšila i jejich oprávněním vstupovat do rozhodování o uplatnění jazyka menšin v úředním životě obce. Novelizující zákon mění stávající právní úpravu uvádění názvu obce, ulic a jiných veřejných prostranství a budov státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků v jazyce národnostní menšiny (§ 29 obecního zřízení).
Podle platné právní úpravy vzniká obci povinnost takové označení provést, jestliže se podle posledního sčítání lidu hlásilo k dané národnosti alespoň 10 % občanů obce, pokud o to požádali zástupci národnostní menšiny prostřednictvím výboru pro národnostní menšiny a pokud ten svým usnesením návrh zastupitelstvu doporučí. To v praxi umožňuje, aby výbor takovou žádost bez dalšího odmítl a tím znemožnil označení provést (resp. případné vícejazyčné označení pak ponechává na dobrovolném rozhodnutí obecních orgánů). Nově je možné, aby označení v jazyce národnostní menšiny bylo povinně zaváděno i v případě, že o takové označení požádá spolek zastupující zájmy příslušné národnostní menšiny, který ke dni podání žádosti působí alespoň pět let na území obce. Tím je zaručen vztah spolku k obci a zamezeno účelovému vytváření spolků.
Současně se povinnost vícejazyčného označení omezuje na případy, kdy v obci žilo alespoň 10 % občanů obce dané národnostní menšiny podle posledních dvou sčítání lidu. Dochází tak ke zdůraznění aspektu trvalého usídlení dané národnostní menšiny na území obce.

Orientační číslo mohou mít i budovy s číslem evidenčním
Novelizující zákon úpravou § 31 odst. 4 obecního zřízení nově umožňuje označovat pro usnadnění územní orientace číslem orientačním i budovy s číslem evidenčním. Stávající znění tohoto ustanovení vylučuje možnost označit budovu s číslem evidenčním zároveň číslem orientačním, což komplikuje územní orientaci složkám integrovaného záchranného systému.

Obce budou mít možnost ocenit významné životní události svých občanů
Umožňuje to nový § 36a obecního zřízení. Novým § 143 obecního zřízení nabývají toto oprávnění i městské části a městské obvody statutárních měst.
Do samostatné působnosti obce vstupuje možnost obce ocenit významné životní události svých občanů, např. formou „vítání občánků“, blahopřání k významnému výročí narození, blahopřání k významnému výročí svatby, případně vzniku registrovaného partnerství. Za tímto účelem bude moci obec využívat údaje ze základního registru obyvatel nebo z informačního systému evidence obyvatel. V této souvislosti je ustanovení § 149a odst. 2 obecního zřízení doplněno o oprávnění čerpat údaje potřebné k ocenění výročí svatby, případně vzniku registrovaného partnerství.
Působnost obce ocenit významné životní události svých občanů spadá do tzv. nevyhrazené pravomoci rady obce (§ 102 odst. 3 obecního zřízení). Pokud si tuto pravomoc nevyhradí zastupitelstvo obce, může ji rada obce svěřit starostovi nebo obecnímu úřadu.
Způsob ocenění významné životní události občana bude závislý na povaze významné životní události. Pojem „ocenění“ významné životní události občana zahrnuje pouze ocenění ve vztahu k tomuto občanovi. Bez souhlasu občana v této souvislosti nelze zveřejnit údaje týkající se jeho osoby. Zveřejnění osobních údajů občana bez jeho souhlasu by bylo v rozporu s principem ochrany osobních údajů. Osobní údaje lze využít ke splnění účelu vždy jen v takové míře, která je nezbytná a která do práva na ochranu osobních údajů zasahuje co nejméně. Pokud by tedy obec například chtěla gratulaci k výročí narozenin uveřejnit v místních novinách či v místním rozhlase, byl by k tomu nutný souhlas občana, jehož se blahopřání týká.

Legislativní zajištění správné aplikace nového občanského zákoníku
je důležitým posláním novelizujícího zákona. V souvislosti s novým pojetím nájmů a výpůjček v novém občanském zákoníku a v souvislosti se zavedením speciálních smluvních závazků pacht a výprosa, se v ustanovení § 39 odst. 1 obecního zřízení výslovně doplňuje povinnost zveřejňovat záměr i v případě pachtů a výpros nemovitého majetku obce.
Nový občanský zákoník v § 498 odst. 1 jako nemovité věci chápe i věcná práva ke hmotným nemovitým věcem, tedy např. věcné břemeno vážící se k pozemku apod. V aplikační praxi přitom vznikaly po 1. lednu 2014 interpretační nejasnosti, do jaké míry je třeba zveřejňovat záměr při zřizování služebností či při vzniku jiných věcných práv majících povahu nemovitých věcí. K zabránění těchto nejasností se výslovně stanoví, že povinnost zveřejňovat záměr se týká pouze hmotných nemovitých věcía práva stavby (§ 39 odst. 1 obecního zřízení). Z nehmotných nemovitých věcí se povinnost zveřejňovat záměr výslovně vztahuje jen na právo stavby jako specifické věcné právo ve smyslu § 1240 občanského zákoníku. Tento postup platí i pro případy smluvního zřízení práva stavby k tíži obecního pozemku, které se svou závažností blíží prodeji obecního pozemku.

Pozor na cenu při prodeji majetku obce Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou státem (§ 39 odst. 2 obecního zřízení). V souvislosti s novým pojetím neplatnosti právních jednání se nově stanoví – v souladu s judikaturou Nejvyššího soudu – že úplatný převod majetku za cenu nižší, než je obvyklá cena, bez zdůvodnění této odchylky, bude důvodem absolutní neplatnosti právního jednání.

Zajištění rovného postavení obce jako účastníka dražby
zajišťuje nový § 40 obecního zřízení.
O účasti obce v dražbě, ale i o maximální částce, do které je zástupce obce oprávněn licitovat, rozhoduje zastupitelstvo na jednání, které je veřejné (ve vztahu k nabytí nemovitého majetku), případně rada obce (ve vztahu k nabytí jiného majetku), jejíž jednání je sice podle obecního zřízení neveřejné, usnesení na něm přijatá však jsou obecně přístupná. Obecná veřejná znalost hranice pro licitaci tak staví obec do nerovného postavení vůči ostatním účastníkům dražby. Novelizující zákon proto v zájmu ochrany postavení obce stanoví, že usnesení, jímž zastupitelstvo obce nebo rada obce rozhodly o nabytí věci v dražbě, ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku nebo o jejím nabytí jiným obdobným způsobem, se až do ukončení dražby, veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku nebo jiného obdobného postupu nezpřístupňují ani neposkytují jako veřejná informace. Doplnění speciální výluky z poskytování informací není v rozporu s unijním právem. Oblast přístupu k informacím veřejného sektoru je předmětem regulace Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/98/ES, o opakovaném použití informací veřejného sektoru, ve znění Směrnice č. 2013/37/EU. Ta v čl. 1 odst. 2 písm. c) umožňuje, aby členské státy ve svých právních předpisech určité informace vyloučily z poskytování z důvodu ochrany obchodní důvěrnosti (např. obchodního, profesního nebo firemního tajemství). Nově doplněná výjimka je pod zmíněné ustanovení Směrnice plně podřaditelná.

Rozšiřuje se delegace pravomocí
Obecní zřízení je doplněno o výslovnou deklaraci oprávnění rady obce svěřit rozhodování v tzv. nevyhrazených pravomocech starostovi nebo obecnímu úřadu (§ 102 odst. 3 obecního zřízení).

II. Novela krajského zřízení
Ustanovení novelizujícího zákona řeší zejména praktické potíže, s nimiž se kraje při stávajícím znění krajského zřízení setkávají a potýkají. Značná část změn, které novelizující zákon vnesl do krajského zřízení je obdobná změnám, jež novelizací nastaly v obecním řízení.

Kraje budou mít možnost ocenit významné životní události svých občanů
umožňuje to nový § 13a krajského zřízení. Obce budou mít možnost ocenit významné životní události svých občanů. Na rozdíl od obcí a hlavního města Prahy, kraje v praxi nevyužívají možnost gratulovat svým občanům k výročí svatby. Nedoplňuje se tedy, na rozdíl od obecního zřízení a zákona o hlavním městě Praze, ustanovení upravující využívání údajů z informačního systému evidence obyvatel o možnost čerpat údaje potřebné k ocenění výročí svatby, případně vzniku registrovaného partnerství. Legislativní zajištění správné aplikace nového občanského zákoníku je řešeno obdobně jako v obecním zřízení.

I v krajích se zvyšuje legitimita spolků národnostních menšin
Novelizující zákon změnil úpravu zřizování výborů pro národnostní menšiny (§ 78 krajského zřízení). Kraj, v jehož územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu alespoň 5 % občanů obce hlásících se k národnosti jiné než české, zřizuje výbor pro národnostní menšiny, pokud o to písemně požádá spolek zastupující zájmy národnostní menšiny. Není třeba, aby v kraji existovala jedna národnost s více než 5 % občanů kraje, postačí, pokud všechny v kraji se nacházející národnosti jiné než česká celkem tvoří alespoň 5 % občanů kraje.
Písemnou žádost může podat spolek, který dle svých stanov zastupuje zájmy některé z národnostních menšin, jež jsou v daném kraji přítomny. Účinky žádosti se vztahují pouze na funkční období zastupitelstva, neboť jeho uplynutím veškeré výbory zřízené zastupitelstvem končí svou činnost. Nejméně polovinu členů výboru musí tvořit příslušníci národnostních menšin, pokud tuto podmínku umožňuje splnit dostatek kandidátů z řad národnostních menšin.

III. Novela zákona o hlavním městě Praze
Rozhodující část změn, které novelizující zákon vnesl do zákona o hlavním městě Praze je obdobná změnám, jež novelizací nastaly v obecním řízení.
O možnost ocenit významné životní události svých občanů se § 10a nově vloženým do zákona o hlavním městě Praze rozšiřují oprávnění hlavního města i jeho městských částí stejným způsobem jako je tomu v obecním zřízení. Legislativní zajištění správné aplikace nového občanského zákoníku je řešeno obdobně jako v obecním zřízení. Rovné postavení hlavního města a jeho městských částí jako účastníků dražby zajišťuje § 42nově vložený do zákona o hlavním městě Praze. Novelizující zákon stanoví, že usnesení, jímž zastupitelstvo obce nebo rada hlavního města nebo městské části rozhodly o nabytí věci v dražbě, ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku nebo o jejím nabytí jiným obdobným způsobem, se až do ukončení dražby, veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku nebo jiného obdobného postupu nezpřístupňují ani neposkytují jako veřejná informace.

(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku PVS č. 6/2016)


 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
PŘECHODNÁ USTANOVENÍ K NOVELIZUJÍCÍMU ZÁKONU Č. 106/2016 SB.

Součástí novelizujících zákonů bývají zpravidla přechodná ustanovení, která stanoví postupy uplatňované v období po nabytí jejich účinnosti. Možnost, nebo povinnost, uplatnění přechodných ustanovení je vždy časově omezená. Obsahuje zákon č. 106/2016 Sb., přechodná ustanovení?
Zákon č. 106/2016 Sb., obsahuje přechodná opatření ke všem třem svým dílčím částem:
– k změně obecního zřízení,
– k změně krajského zřízení,
– k změně zákona o hlavním městě Praze.
Všechna tato tři přechodná ustanovení mají obdobná znění jako přechodné ustanovení ke změně obecního zřízení, jehož plný text je: „Čl. II Přechodné ustanovení
Pokud orgán obce rozhodl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona o majetkoprávním jednání, posoudí se splnění podmínek pro toto jednání, které jsou stanoveny obecním zřízením, podle obecního zřízení ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“
V přechodném opatření k části druhé – Změna krajského zřízení jsou slova „obecním zřízením“ nahrazena slovy „krajským řízením“ a slova „obecního zřízení“ jsou nahrazena slovy „krajského zřízení“.
V přechodném opatření k části třetí – Změna krajského zřízení jsou slova „obecním zřízením“ nahrazena slovy „zákonem o hlavním městě Praze“ a slova „obecního zřízení“ jsou nahrazena slovy „zákona o hlavním městě Praze“.

ZŘÍZENÍ VÝBORU PRO NÁRODNOSTNÍ MENŠINY

V obci má trvalý pobyt větší počet občanů vietnamské národnosti. Současně je zde určitý počet Vietnamců, kteří pracují jako zaměstnanci nebo provozují živnostenskou činnost, ale nejsou dosud občany České republiky. Zástupci vietnamské komunity vznesli návrh na ustavení výboru pro národnostní menšinu při zastupitelstvu obce. Jaké jsou zákonné podmínky pro zřízení výboru pro národnostní menšinu?
Příslušníci národnostních menšin mají právo na aktivní účast v kulturním, společenském a hospodářském životě a ve veřejných záležitostech, zvláště pak těch, které se týkají národnostních menšin, jejichž jsou příslušníky, a to na úrovni obce, kraje i na celostátní úrovni. Toto právo jim zaručuje ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb. Uvedené právo vykonávají zejména prostřednictvím výborů pro národnostní menšiny, zřizovaných podle ustanovení § 117 odst. 3 obecního zřízení.
Výbor pro národnostní menšiny zastupitelstvo obce zřizuje jako svůj iniciativní a kontrolní orgán při současném splnění těchto dvou zákonných podmínek:
-v územním obvodu obce žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů obce, kteří se hlásí k jiné než české národnosti,
– o zřízení výboru pro národnostní menšiny požádá písemně spolek zastupující zájmy národnostní menšiny. Podmínka 10 %podílu se nevztahuje k jednotlivým v obci žijícím národnostním menšinám. Rozhodující je, že 10 %podíl je tvořen příslušníky národnostních menšin souhrnně.
Pokud v obci žádný spolek zastupující zájmy národnostních menšin není, pak obec povinnost zřízení výboru pro národnostní menšiny nemá. Nic nebrání jeho zřízení jen z iniciativy obce samé.

MÍSTNÍ OZNAČENÍ V JAZYCE NÁRODNOSTNÍ MENŠINY

V obci žije početná polská národnostní menšina. Obdobně je tomu v sousedních obcích a městysech. V některých z nich jsou názvy ulic a místních částí uváděny na prvním místě v českém jazyce a na druhém místě v jazyce polském. Tento stav trvá již historicky. Zastupitelstvo obce považuje za vhodné vyhovět občanům obce polské národnosti, kteří mají zájem o zavedení dvojjazyčného místního označení. Kdy je možné v obci zavést dvojjazyčné místní označení?
Podle ustanovení § 29 odst. 1 obecního zřízení se název obce a názvy jejích částí, ulic a jiných veřejných prostranství povinně uvádí vždy v českém jazyce.
Příslušníci národnostních menšin, které tradičně a dlouhodobě žijí na území České republiky, mají právo, aby název obce, v níž žijí, názvy jejích částí, ulic, jiných veřejných prostranství, označení budov orgánů veřejné správy a volebních místností byly uvedeny rovněž v jazyce národnostní menšiny (§ 8 odst. 1 zákona č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb.).
Realizaci tohoto práva umožňuje ustanovení § 29 odst. 2 obecního zřízení. Označení v jazyce konkrétní národnostní menšiny je vázáno na splnění podmínky, že obci se v posledních dvou sčítáních lidu ke konkrétní národnostní menšině hlásilo vždy alespoň 10 %ˇobčanů obce.
Při splnění této podmínky je možné zvolit jednu ze dvou možných variant dalšího postupu.
1. O zavedení označení v jazyce národnostní menšiny požádají zástupci příslušné národnostní menšiny prostřednictvím výboru pro národnostní menšiny,
– výbor pro národnostní menšiny svým usnesením přijetí návrhu doporučí.
2. O zavedení označení v jazyce národnostní menšiny písemně požádá spolek, který podle svých stanov zastupuje zájmy příslušné národnostní menšiny a ke dni podání žádosti působí na území obce alespoň pět let. Splněním základní podmínky a uplatněním jednoho z uvedených postupů vznikne obci povinnost dvojjazyčného označení názvu obce, jejích částí, ulic a jiných veřejných prostranství a označení budov státních orgánů a územních samosprávných celků. Veřejným prostranstvím jsou všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru. Název ulice nebo veřejného prostranství v jazyce národnostní menšiny je umístěn na téže tabulce pod názvem v českém jazyce. Velikost a typ písma jsou v stejném provedení.

ZVEŘEJNĚNÍ ZÁMĚRU OBCE PROPACHTOVAT OBECNÍ LES

Obec vlastní les, který do současné doby sama provozovala. Rada obce se shodla na záměru obecní les dlouhodobě propachtovat. Je obec povinna ke zveřejnění tohoto záměru?
Obec je povinna svůj záměr prodat, směnit, darovat, pronajmout, propachtovat nebo poskytnout jako výpůjčku hmotnou nemovitou věc nebo právo stavby, nebo je přenechat jako výprosu, a záměr obce smluvně zřídit právo stavby k pozemku ve vlastnictví obce, zveřejnit po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky (§ 39 obecního zřízení). Záměr může obec též zveřejnit způsobem v místě obvyklým. Pokud obec záměr nezveřejní, je právní jednání neplatné. Zveřejnění tímto způsobem se nepoužije, jde-li o pronájem bytů nebo hrobových míst anebo o pronájem, pacht nebo výpůjčku majetku obce na dobu kratší než 30 dnů nebo jde-li o pronájem, pacht, výprosu nebo výpůjčku právnické osobě zřízené nebo založené obcí nebo právnické osobě, kterou obec ovládá.

VÝZNAMNÉ ŽIVOTNÍ UDÁLOSTI OBČANŮ

Obec ve svém dvouměsíčníku zveřejňuje mj. narozeniny občanů a spojuje je s veřejným blahopřáním. Uvádí 50., 55. a 60. výročí narození. Poté pak zveřejňuje každé výročí. Postačuje k tomuto zveřejňování usnesení zastupitelstva obce, nebo musí obec získat souhlas občana ke zveřejnění výročí jeho narození?
Do obecního zřízení je s účinností od 1. července 2016 vložen nový § 36a, jímž je obcím umožněno ocenit významné životní události svých občanů. Uvedená výročí narození lze za takovou událost považovat. Pojem „ocenění“ významné životní události občana zahrnuje pouze ocenění ve vztahu k tomuto občanovi; není možné bez souhlasu občana zveřejnit v této souvislosti údaje týkající se jeho osoby. Zveřejnění osobních údajů občana bez jeho souhlasu by bylo v rozporu s principem ochrany osobních údajů. Osobní údaje lze využít ke splnění účelu vždy jen v takové míře, která je nezbytná a která do práva na ochranu osobních údajů zasahuje co nejméně. Pokud obec gratulaci k výročí narozenin uveřejní v obecním časopise, místních novinách či v místním rozhlase, je k tomu nutný souhlas občana, jehož se gratulace týká.

RUČENÍ OBECNÍM MAJETKEM

Městys zřídil příspěvkovou organizaci k zajišťování údržby náměstí, ulic a dalších veřejných prostranství. Tato příspěvková organizace požádala svého zřizovatele o ručení za závazek vzniklý pořízením potřebných strojů pro provádění údržby prostorů ve vlastnictví městyse. Je městys oprávněn k poskytnutí ručení za uvedený závazek?
Ustanovení § 38 odst. 3 obecního zřízení zakazuje ručení obecním majetkem za závazky fyzických a právnických osob. Výjimka z tohoto zákazu je přípustná u závazků:
– vyplývajících ze smlouvy o úvěru, jsou-li peněžní prostředky určeny pro investici uskutečňovanou s finanční podporou ze státního rozpočtu, státních fondů nebo národního fondu,
– vyplývajících ze smlouvy o úvěru, jsou-li peněžní prostředky určeny pro investici do nemovitostí ve vlastnictví obce,
– právnických osob, jejichž zřizovatelem je obec, kraj nebo stát,
– právnických osob, v nichž míra účasti jí samé nebo spolu s jinou obcí nebo obcemi, krajem nebo kraji nebo státem přesahuje 50 %,
– bytových družstev,
– honebních společenstev.
Městys požádala o ručení příspěvková organizace jím zřízená. Je proto možné uplatnění výjimky ze zákazu ručení obecním majetkem. Městys je oprávněn ručit svým majetkem za závazky příspěvkové organizace.



(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku PVS č. 6/2016)

 

 
 
P6 AKTUAL

 
Částka číslo 53/2016 ze dne 2.5.2016
137/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

Částka číslo 54/2015 ze dne 6.5.2016
138/2016 Rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlášení voleb do Senátu Parlamentu České republiky a o vyhlášení voleb do zastupitelstev krajů
139/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 496/2012 Sb., o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), a zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Částka číslo 55/2016 ze dne 6.5.2016
140/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
141/2016 Vyhláška o vyznačování hranic vojenských újezdů a vyznačování bezpečnostních a ochranných pásem na území vojenských újezdů (o vyznačování hranic a pásem na území vojenských újezdů)
142/2016 Vyhláška o vymezení zón ochrany přírody Chráněné krajinné oblasti Železné hory a o změně vyhlášky č. 156/1991 Sb., o zřízení chráněné krajinné oblasti Železné hory

Částka číslo 56/2016 ze dne 6.5.2016
143/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 418/2003 Sb., kterou se stanoví podrobnější vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondů veřejného zdravotního pojištění zdravotních pojišťoven, podmínky jejich tvorby, užití, přípustnosti vzájemných převodů finančních prostředků a hospodaření s nimi, limit nákladů na činnost zdravotních pojišťoven krytých ze zdrojů základního fondu včetně postupu propočtu tohoto limitu, ve znění pozdějších předpisů
144/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 335/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o zacházení s některými pyrotechnickými výrobky, ve znění pozdějších předpisů

Částka číslo 57/2016 ze dne 11.5.2016
145/2016 Vyhláška o vykazování elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o vykazování energie z podporovaných zdrojů)
146/2016 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce

Částka číslo 58/2016 ze dne 17.5.2016
147/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
148/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
149/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
150/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
151/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 458/2009 Sb., kterou se stanoví denní sazba připadající na náklady spojené s výkonem trestu domácího vězení a způsob úhrady

Částka číslo 59/2016 ze dne 17.5.2016
152/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 82/2011 Sb., o měření elektřiny a o způsobu stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru, neoprávněné dodávce, neoprávněném přenosu nebo neoprávněné distribuci elektřiny, ve znění vyhlášky č. 476/2012 Sb.
153/2016 Vyhláška o stanovení podrobností ochrany kvality zemědělské půdy a o změně vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu
154/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 98/2011 Sb., o způsobu hodnocení stavu útvarů povrchových vod, způsobu hodnocení ekologického potenciálu silně ovlivněných a umělých útvarů povrchových vod a náležitostech programů zjišťování a hodnocení stavu povrchových vod, ve znění vyhlášky č. 313/2015 Sb.

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKACE

 
JAK PŘEŽÍT BEZ SLUNCE

Organizace spojených národů (OSN) prohlásila rok 2015 Mezinárodním rokem světla, aby upozornila na to, jaký může mít přirozené světlo (nebo jeho adekvátní sofistikované náhrady) pozitivní vliv na zdraví a celkovou pohodu obyvatel zeměkoule. Co může zmírnit rozladěný život bez slunce? Jaká je osvědčená léčba na poruchy, které vznikají nedostatkem světla? Co vytváří specifický projekt technologie rozptylu světla?

VŠECHNY ROČNÍ OBDOBÍ RELATIVNĚ VÝRAZNĚ PŘISPÍVAJÍ NA ŽIVOTNÍ STYL, pracovní výkonnost a zdraví člověka,
ale zcela specifické situace nastávají v jejich přechodové fázi, což se asi nejvýrazněji projevuje při přelévání podzimu do zimy. Převaha „černých“ dnů, kdy později svítá a dříve se stmívá, mnohé láká více k lenošení, nižšímu fyzickému zatěžování během vzácných volných hodin a k výraznější konzumaci nepříliš zdravých potravin. Situace tak obvykle negativně přispívá k uložení vyšších zásob tuku a redukci fyzické i psychické kondice. Absence barev přírody a především nedostatek denního světla navíc způsobuje, že v průběhu tmavých měsíců si vyčerpáme nashromážděné „zásoby“ slunečního svitu a energie, které jsme pracně nashromáždili během letních měsíců. Ne každý má pak šanci a čas řešit tuto kritickou světelnou ztrátu tím, že odletí na čtrnáct dní do teplých slunečných zemí nebo zastihne azurově svítící nebe v horách.

POKUD NESTRÁVÍME V PRŮMĚRU MINIMÁLNĚ STO DVACET MINUT NA PŘÍMÉM DENNÍM SVĚTLE a nejsme výrazněji fyzicky aktivní alespoň tři čtvrtě hodiny ze dne, může se to nepříznivě projevit i náchylností:
  • k vyšší unavitelnosti,
  • k migrénám „bez příčiny“,
  • nízké kreativitě a depresivním náladám či smutku - jakýmsi příznakem „chřipky duše“.

  • Málokdy si tak dobře uvědomujeme magický vliv přirozeného světla, které je hlavní ochranou před špatnou náladou, a výrazně se podílí na tvorbě serotoninu - "ladiče" dobré nálady nebo mozkového hormonu štěstí. Často ale není problémem jen špatná nálada, spojená s jeho nízkými hladinami.

    Rozladění a nepříjemné pocity
    můžeme časem sami překonat, ale dostavují se mnohem nepříjemnější stavy - deprese. Patří do kategorie tzv. sezónních emocionálních poruch
    (zkratka SAD - seasonal Affective disorders). Odhaduje se, že právě tímto smutečním stavem může být postiženo 4 až 6 procent populace a u dalších 10 až 20 procent se vyskytuje mírnější forma SAD, označovaná jako takzvaná „zimní melancholie“. Pokud stavy deprese překročí určité meze a začnou vadit v koncentraci na výkon v práci, při zájmových činnostech („koníčcích“) nebo osobním životě, je vhodné vyhledat specialistu lékaře - psychologa. Hluboce melancholická situace nitra člověka, na kterou často nestačí psychoterapie v podobě opakovaného dobrého, laskavého a „všechno chápajícího“ slova a je nezbytné začít s užíváním „růžových“ tablet - antidepresiv, může mít za následek snížení imunity (obranyschopnosti vůči infekcím) s následným vznikem častější nemocnosti (např. onemocnění horních cest dýchacích, virózy), případně nevysvětlitelné chronické únavy. Nic na tom nezmění pseudo - pomocné chování partnerů nebo spolupracovníků vůči postiženým, kteří za to opravdu nemohou. Někdy následuje agresivní chování postiženého, neurčité chronické pobolívání celého těla a „z ničeho nic“ se dostavuje výrazná až „ďábelská“ chuť k jídlu. Mnozí odborníci tvrdí, že tento stav se projevuje u žen, které drží nějakou dietu, spojenou s omezováním příjmu oblíbené potravy a nedostatkem pohybu. Velmi často se taková situace objevuje u usilovně studujících, kteří tráví denně při knihách a počítačích dlouhé hodiny bez ohledu na časové souvislosti. Snížení množství serotoninu v lidském těle se obvykle projeví i tím, že člověk má chuť na cosi sladké (čokoláda, zákusek, kostka cukru a podobně) – „organismus si to ptá“. Cítíme se „pod psa“, zažíváme nepřátelství k sobě samému, jsme jakoby „vygumovaní“, „odcházíme“, hodnotíme se jako zlí, máme intenzivní pocit, že nic nedokážeme a nic dobrého si nezasloužíme (nebo naopak - nedostaneme to), že život nemá smysl. Právě konzumace sladkostí věc řeší pouze částečně a dočasně. Světlo a pohyb tvorbu tohoto hormonu „lepší nálady“, který vzniká z aminokyseliny L - tryptofanu, stimulují.

    UŽ DELŠÍ DOBU SE TOTIŽ PROKAZATELNĚ VÍ, ŽE KRATŠÍ PODZIMNÍ A ZIMNÍ DNY,
    výraznější absence přímého slunečního svitu a jen velmi krátce trvající aktivní pohyb během denního světla mohou u citlivějších osob narušit jejich biorytmus a „zkazit“ jim vnitřní biologické hodiny. Únava, nepochopitelná nervozita, pocity nejistoty a převládající znechucení ze všeho kolem, ale především z vlastní osoby, pak člověka kompletně ovládnou a pohltí.
    Stává se tak jakoby „nepoužitelným“ a práce méně schopným, což se promítá i do sfér soukromého života.

    ROZSÁHLÉ BIOMEDICÍNSKÉ VÝZKUMY prokázaly, že pokusy o „první pomoc“ v takové situaci náhradou přirozeného světla „klasickým“ umělým (kancelářské neonky, bytové světlo) podzimně - zimnímu rozladění bez slunce organismu nepomáhají. Je naopak možné, že dojde až k jakési biorytmologické dezorientaci - zejména pokud se jedná o jedince, kteří chodí spát v tomto ročním období až s úderem dvanácté a ukrajují si z porce velmi prospěšného, alespoň dvouhodinového spánku před půlnocí. Nejoptimálnější pro člověka, který nesnáší život „bez slunce“, je žít v takovém kritickém období bez dlouhého večerního svícení a ráno se probouzet pomocí tzv. světelného budíku. Ten začíná přibližně devadesát minut před předpokládaným časem buzení zalévat prostor místnosti, kde osoba spí, stupňujícími dávkami světla až po hranici svícení slunečného letního dne.

    Organismus tak plynule přechází ze spánku
    do reality nadcházejícího dne bez „zuřivého“ zvuku budíku nebo načasované hlasité hudby z rádia, které mohou způsobit nečekaný emocionální šok. Osvědčenou a účinnou metodou na sezónní poruchu tohoto typu je i dosud používána léčba světlem (fototerapie). Dokáže výrazně zlepšit kvalitu života pomocí speciálních biolamp, alespoň do určité míry nahrazujících sluneční svit. Obyčejná „klasická“ lampa slunce nenahradí, protože ve skutečnosti jde jen o velmi slabý zdroj světla. Na účinný léčebný druh fototerapie se používá světlo s intenzitou až 2 500 luxů, což je záření přibližně deset krát větší než běžné osvětlení. O délce aplikace sezení před biolampou (několik dní po sobě 30 minut až dvě hodiny) je vhodné poradit se s lékařem - specialistou. Cílená světloléčba se aplikuje v různých regeneračních centrech, ale vhodnou biolampu lze zakoupit i do domácnosti, či firmy. Na rozdíl od solárií nemá toto světelné polarizované záření nežádoucí účinky na zdraví a jeho efekt je podobný účinkům léků proti depresi.

    Lidé, kteří pracují nebo žijí v podzemních areálech
    (ať už kvůli nedostatku prostoru nebo kvůli odezvě extrémních klimatických podmínek jako např. Na Faerských ostrovech, v Kanadě nebo Spojených arabských emirátech či Japonsku), mohou mít tak komfortnější fyzický i psychický život. Stejně tak i ti, kteří žijí v oblastech s pravidelnou polární nocí (Skandinávie), kde je během dlouhého období roku nedostatek přírodního světla.
    Co by mohlo tedy (ještě) zmírnit rozladěný život bez slunce dokud nemáme možnost využívat nejnovější technologii?
  • Pravidelný a co nejdelší pobyt na čerstvém vzduchu
  • Obklopováním se teplými pastelovými barvami (agresivní textilní vzory a syté barvy jako červená, ostře oranžová nebo černá mohou totiž zbytečně dráždit a zároveň unavovat)
  • Využívání aromaterapie:
    • bergamotový olej - zklidňuje a osvěžuje,
    • růžový olej - obnovuje psychickou rovnováhu,
    • citronová tráva - působí proti stresu a únavě.

  • MUDr. Pavel Malovič

     

     
     
    CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

     
    Termíny pro praxi v KVĚTNU 2015

    20. května Pátek Daně z příjmů- zaměstnavatel Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za duben 2016
    (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Sociální pojištění – OSVČ Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za duben 2016
    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za duben 2016
    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Sociální pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za duben 2016
    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za duben 2016
    (§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za duben 2016
    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za duben 2016
    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
    25. května Středa DPH Podání přiznání k DPH a její zaplacení za duben 2016 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
    (§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání kontrolního hlášení DPH plátce za duben 2016 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období
    (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
    Podání souhrnného hlášení plátce za duben 2016, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
    (§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za duben 2016, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
    (§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
    Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za duben 2016, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
    30. května Pondělí Sociální pojištění – zaměstnavatel Předložení evidenčních listů důchodového pojištění zaměstnanců za rok 2015 České správě sociálního zabezpečení skrze okresní správy sociálního zabezpečení
    (§ 39 odst. 2 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociál. zabezpečení)
    31. května Úterý Daně z příjmů- plátce Odvod „srážkové“ daně sražené v dubnu 2016 a hlášení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
    (§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Odvod zajištění daně sraženého v dubnu 2016 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce o provedeném zajištění daně
    (§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
    Daň z nemovitých věcí Úhrada daně na rok 2016, pokud roční daň nepřesáhla 5 000 Kč, anebo sice přesáhla, ale poplatník nevyužije splátkování daně
    (§ 15 odst. 2 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
    Odvod první ze dvou splátek (á 50 %) daně na rok 2016, pokud daň přesáhla 5 000 Kč, poplatník neprovozuje zemědělskou výrobu a nechce daň zaplatit najednou
    (§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Název krajiny Název měny Měna 2.5. 3.5. 4.5. 5.5. 6.5. 9.5. 10.5. 11.5. 12.5. 13.5. 16.5. 17.5.
    Austrálie dolar AUD 18,093 18,006 17,623 17,585 17,708 17,437 17,379 17,451 17,46 17,39 17,347 17,403
    Brazílie real BRL 6,808 6,809 6,602 6,578 6,71 6,657 6,767 6,819 6,838 6,847 6,834 6,758
    Bulharsko lev BGN 13,825 13,83 13,822 13,819 13,818 13,818 13,818 13,818 13,81 13,819 13,812 13,813
    Čína renminbi CNY 3,658 3,635 3,606 3,609 3,632 3,64 3,643 3,647 3,643 3,642 3,652 3,659
    Dánsko koruna DKK 3,633 3,635 3,633 3,633 3,633 3,632 3,632 3,633 3,631 3,632 3,632 3,633
    EMU euro EUR 27,04 27,05 27,035 27,03 27,03 27,02 27,02 27,025 27,02 27,025 27,02 27,02
    Filipíny peso PHP 50,533 50,032 49,692 49,654 49,894 50,179 50,204 50,879 50,924 50,976 51,046 51,313
    Hongkong dolar HKD 3,057 3,033 3,013 3,022 3,045 3,048 3,055 3,061 3,051 3,058 3,067 3,073
    Chorvatsko kuna HRK 3,601 3,598 3,6 3,598 3,597 3,601 3,613 3,601 3,593 3,603 3,601 3,604
    Indie rupie INR 35,724 35,442 35,22 35,243 35,528 35,502 35,606 35,636 35,551 35,585 35,663 35,699
    Indonesie rupie IDR 1,799 1,786 1,772 1,772 1,784 1,786 1,785 1,788 1,78 1,784 1,788 1,794
    Japonsko jen JPY 22,094 22,09 22,085 22,041 22,06 22,112 21,905 21,785 21,775 21,711 21,867 21,918
    Jihoafrická rep. rand ZAR 1,673 1,659 1,614 1,588 1,583 1,583 1,57 1,56 1,564 1,583 1,57 1,533
    Jižní Korea won KRW 2,078 2,068 2,044 2,017 2,026 2,017 2,021 2,025 2,027 2,03 2,03 2,022
    Kanada dolar CAD 18,928 18,802 18,557 18,417 18,432 18,371 18,327 18,332 18,397 18,523 18,481 18,465
    Maďarsko forint HUF 8,661 8,703 8,676 8,647 8,639 8,615 8,58 8,588 8,57 8,584 8,574 8,564
    Malajsie ringgit MYR 6,07 6,024 5,948 5,878 5,899 5,902 5,91 5,861 5,869 5,903 5,91 5,922
    Mexiko peso MXN 1,383 1,375 1,343 1,321 1,337 1,318 1,323 1,311 1,316 1,326 1,319 1,311
    MMF SDR XDR 33,611 33,355 33,367 33,308 33,472 33,527 33,54 33,543 33,47 33,528 33,596 33,629
    Norsko koruna NOK 2,934 2,93 2,903 2,894 2,907 2,89 2,895 2,889 2,891 2,927 2,914 2,925
    Nový Zéland dolar NZD 16,53 16,526 16,308 16,223 16,307 16,197 16,141 16,006 16,115 16,162 16,186 16,218
    Polsko zlotý PLN 6,152 6,171 6,163 6,152 6,111 6,114 6,122 6,115 6,107 6,116 6,151 6,182
    Rumunsko nové leu RON 6,041 6,036 6,024 6,017 6,002 6,004 6,017 6,021 6,016 6,005 6,008 6,021
    Rusko rubl RUB 36,913 36,34 35,15 35,598 36,012 35,646 35,94 35,73 36,003 36,662 36,485 36,712
    Singapur dolar SGD 17,661 17,554 17,365 17,31 17,403 17,409 17,354 17,355 17,308 17,302 17,372 17,418
    Švédsko koruna SEK 2,95 2,947 2,931 2,918 2,92 2,913 2,914 2,913 2,908 2,907 2,896 2,894
    Švýcarsko frank CHF 24,616 24,595 24,638 24,589 24,532 24,413 24,45 24,395 24,343 24,426 24,509 24,434
    Thajsko baht THB 67,91 67,491 66,913 66,792 67,258 67,256 67,475 67,43 67,161 67,117 67,166 67,436
    Turecko nová lira TRY 8,467 8,432 8,258 8,213 8,151 8,106 8,081 8,083 7,992 8,048 8,03 8
    USA dolar USD 23,714 23,534 23,383 23,457 23,628 23,654 23,717 23,762 23,681 23,729 23,81 23,859
    Velká Británie libra GBP 34,657 34,569 34,197 34,092 34,275 34,276 34,209 34,312 34,22 34,259 34,305 34,287
    Izrael šekel ILS 6,339 6,28 6,234 6,217 6,254 6,256 6,272 6,278 6,287 6,309 6,312 6,257

     

     
     
    NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

     
    Poradce, měsíčník č. 11/2016 (V/2016)
    • Zákon o veřejných rejstřících s komentářemJUDr. Jiří Nesnídal
    • Daňová kontrolaIng. Dalimila Mirčevská
    • Dary poskytnuté zaměstnanciIng. Ivan Macháček
    • Ochranná lhůta v nemocenském pojištěníJUDr. Tomáš Hejkal
    • Sankce v účetnictvíIng. Vladimír Hruška

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 6/2016 (V/2016)
    • Novela vyhlášky o nakládání s odpady - Ing. Karel Janda
    • Daňové a účetní odpisy - Ing. Helena Machová
    • Daňová ztráta - Ing. Ivan Macháček
    • Příjmy plynoucí manželů do a ze SJM - Ing. Eva Sedláková
    • Dluhy v daňové evidenci - Ing. Eva Sedláková

    Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 6/2016 (V/2016)
    • Služby v DPHIng. Václav Benda
    • Podnikání ve sdruženíIng. Eva Sedláková

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 6/2016 (V/2016)
    • Jak rozvrhnout pracovní dobu, práce na směny? - JUDr. Ladislav Jouza
    • Koncepční novela zákoníku práce - JUDr. Lada Jouzová
    • Příplatky ke mzdě - JUDr. Ladislav Jouza

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 6/2016 (V/2016)
    • Obce, kraje a hlavní město Praha – novela - Ing. Karel Janda
    • DPH při prodeji pozemku v roce 2016 - Ing. Václav Benda
    • Jak bezpečně ukončit pracovní poměr? (2.)Ing. Karel Janda

    1000 řešení – měsíčník č. 6/2016 (V/2016)
    • Odpisování dlouhodobého majetku - Ing. Martin Děrgel
    • Stavby bez chyb, pokut a penále - Ing. Karel Janda
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce
    • Pracovní právo

    Monotematiky:

  • Účetní závěrka podnikatelů za rok 2015 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
  • Daňová přiznání FO a PO za rok 2015 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
  • Roční zúčtování příjmů za rok 2015 (postup ročního zúčtování ze závislé činnosti)
  • Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2016 (přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů ... z oblasti mezd a platů)
  • Daňové a nedaňové výdaje (2016) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
  • Povinnosti zaměstnavatel – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
  • Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
  • Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
  • Stavíme bez chyb, pokut a penále – (legislativní část, změny a novinky, slovník stavebních pojmů)


  • PŘIPRAVUJEME

    Poradce, měsíčník č. 12/2016 (VI/2016)
    • Zákon o přestupcích s komentářemMgr. Petr Taranda
    • Vnitropodnikové směrnice v roce 2016 - Ing. Vladimír Hruška

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 7-8/2016 (VI/2016)
    • Sleva na studentaIng. Helena Machová
    • DPH u telekomunikačních služebIng. Václav Benda
    • Zálohy poplatníků na daň z příjmů - Ing. Martin Děrgel

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 7-8/2016 (VI/2016)
    • Zákoník práce – připravovaná novela - JUDr. Eva Dandová
    • Co se mění v ZP v roce 2017 - srovnání - JUDr. Ladislav Jouza
    • Rodinný závod a daň z příjmů - Ing. Helena Machová

    Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 7-8/2016 (VI/2016)
    • Legislativní úprava daňové soustavy ČR - Ing. Karel Janda
    • Vydědění - JUDr. Jana Drexlerová

    1000 řešení – měsíčník č. 7-8/2016 (V/2016)
    • Letní brigády studentů - Ing. Martin Děrgel
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce
    • Pracovní právo

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Jarní výprodej zákonů I.
    Jste podnikatel, živnostník, účetní, daňový poradce, ekonom, auditor, stavař, majitel stavby, pronajímatel, nájemce …? Nabízíme vám sborníky zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Balíček Zákony 2016 I. obsahuje úplná znění zákonů – daňové, účetní, občanské, stavební, katastrální…. po posledních novelách.
    Zákony, které již byly tento rok aktualizovány nabízíme v balíčku i s aktualizacemi. Máte jedinečnou možnost získat tyto zákony se slevou. Naše nabídka platí jen do vyprodání zásob.

    • 1. Zákony I. - daňové, účtovní …br> /A5, str. 672/ - daň z příjmů, daň z přidané hodnoty, zákon o účetnictví …
    • 2. Zákony II. - občanské, trestní …
      /A5, str. 848/ - občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád, exekuční řád, trestní zákoník …
    • 3. Zákony IV. - stavební, katastrální …
      /A5, str. 424/ - stavební zákon, katastrální zákon, zákon o požární ochraně ….
    • 4. Aktualizace I/1 - České účetní standardy - úplné znění
      /A5, str. 72/
    • 5. Aktualizace II/1 - Trestní zákoník - úplné znění zákona
      /A5, str. 80/

    Cena balíčku je 538 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 376 Kč.
    Ušetříte 362 Kč.

    Jarní výprodej zákonů II.
    Jste zaměstnavatel, zaměstnanec, personalista, mzdová účetní, pracovník veřejné správy, pracovník ve školství, pracovník obecního nebo krajského úřadu …? Nabízíme vám zákony, které vám pomohou při vaší činnosti.
    Balíček Zákony 2016 II. obsahuje úplná znění zákonů – zákoník práce, mzdové a platové předpisy, sociální, zdravotní a nemocenské pojištění, zákony o organizaci veřejné správy, školský a vysokoškolský zákon a sedm vyhlášek ke školskému zákonu….
    Zákony, které již byly tento rok aktualizovány nabízíme v balíčku s aktualizacemi. Máte jedinečnou možnost získat tyto zákony se slevou. Naše nabídka platí jen do vyprodání zásob.

    • 1. Zákony III. - sociální, zdravotní …br> /A5, str. 480/ - zákoník práce, nemocenské pojištění, zdravotní pojištění, důchodové pojištění …
    • 2. Zákony V. - veřejná správa a školství …
      /A5, str. 400/ - zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon, zákon o matrikách, zákon o ochraně osobních údajů …
    • 3. Zákony VI - životní prostředí, odpady a obaly
      /A5, str. 544/ - zákon o životním prostředí, zákon o ochraně přírody a krajiny, vodní zákon, zákon o obalech, zákon o odpadech …
    • 4. Aktualizace III/1 - Zákoník práce, zákon o nemocenském pojištění - úplná znění zákonů
      /A5, str. 136/
    • 5. Aktualizace V/1 - Zákon o obcích, zákon o krajích …. - úplná znění zákonů
      /A5, str. 120/
    • 6. Aktualizace VI/1 - Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady - úplné znění vyhlášky
      /A5, str. 40/

    Cena balíčku je 593 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 415 Kč.
    Ušetříte 178 Kč.

    Jarní výprodej zákonů III.
    Jste podnikatel, živnostník, zaměstnavatel, pracovník obecního nebo krajského úřadu, stavař, ekonom …? Nabízíme vám zákony, které vám pomohou při vaší činnosti.
    Balíček Zákony 2016 III. obsahuje úplná znění zákonů – občanské, trestní a správní právo, ochrana spotřebitele, životní prostředí, zákon o odpadech a obalech ….
    Zákony, které již byly tento rok aktualizovány nabízíme v balíčku prostřednictvím aktualizací. Máte jedinečnou možnost získat tyto zákony se slevou. Naše nabídka platí jen do vyprodání zásob.

    • 1. Zákony II. - občanské, trestní …br> /A5, str. 848/ - občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád, exekuční řád, trestní zákoník …
    • 2. Zákony VI - životní prostředí, odpady a obaly
      /A5, str. 544/ - zákon o životním prostředí, zákon o ochraně přírody a krajiny, vodní zákon, zákon o obalech, zákon o odpadech …
    • 3. Aktualizace II/1 - Trestní zákoník - úplné znění zákona
      /A5, str. 80/
    • 4. Aktualizace VI/1 - Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady - úplné znění vyhlášky
      /A5, str. 40/

    Cena balíčku je 388 Kč.
    Cena balíčku s 30 % slevou je 272 Kč.
    Ušetříte 116 Kč.

    Stavíme bez chyb, pokut a penále
    Rozhodli jste se postavit si nový dům, nebo zrekonstruovat starý? Výběr vhodného pozemku je nejdůležitější částí celého procesu stavby nového domu. Jaké dokumenty potřebujete při stavbě vybavit? Na co si třeba dávat pozor? Jaké úřady musíte navštívit a jaké dokumenty přinést? V našich publikacích vám poradíme od výběru vhodné lokality až po realizaci samotné stavby.

    • 1. Stavíme bez chyb, pokut a penále - monotematika
      /A5, str. 400/
    • 2. 1000 řešení 6/2016 - Stavby bez chyb, pokut a penále - praktické příklady – Ing. Karel Janda
      /A5, str. 96/
    • 3. PVS 3-4/16 - Právní úprava daně z nabytí nemovitých věcí - příspěvek – JUDr. Jana Drelxerová
      /A4, str. 112/
    • 4. Poradce 9/2016 - Právo nezbytné cesty - příspěvek – JUDr. Jana Drexlerová
      /A5, str. 296/

    Cena balíčku je 686 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 343 Kč.
    Ušetříte 343 Kč.

    Školský balíček
    Jaké novinky přinesla nová vyhláška ohledně maturity z psaní na počítači? Kromě toho najdete v balíčku najdete příklady z praxe k novele školského zákona, úplné znění školského zákona, zákona o ověřování a uznávání výsledku dalšího vzdělávání a sedm platných vyhlášek ke školskému zákonu, například: vyhlášku o krajských normativech, o zájmovém vzdělávání, o organizaci školního roku, o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a další. Ekonomický a personalistický slovník plný odborných pojmů a výrazů je praktickou pomůckou pro všechny. Přinášíme také aktuální znění Ústavy ČR.
    Balíček je určen předškolním, základním, středním, vyšším odborným školám, rodičům, zákonným zástupcům žáků všem pracovníkům ve školství.

    • 1. PVS 1/2016 - Školský zákon po novele - příspěvek – JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 72/
    • 2. PVS 5/2016 - Půjdeme k maturitě z psaní na počítači – nová vyhláška - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 72/
    • 3. Ekonomický a personalistický slovník - cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
      /A5, str. 272/
    • 4. Ústava ČR - aktuální znění Ústavy ČR a zákona o volbě prezidenta republiky
      /A6, str. 88/

    Cena balíčku je 628 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 314 Kč.
    Ušetříte 314 Kč.



    Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page