P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 10/2010 |
26. 4. 2010 |
|
Vážení čtenáři! Snad pro každého v této době jsou informace o automobilu v podnikání, které uvádíme v Tématu novin a v otázkách čtenářů a odpovědích našich odborníků, užitečné. V pokračování příspěvku Jak vytvořit efektivní pracovní skupinu můžete otestovat pracovníky, kolegy, přátele, rodinu a samozřejmě sami sebe. V rubrice Řekli moudří si přečtete Murphyho úvahy o svatbě. Přejeme příjemné chvíle u čtení em@ilových novin a na viděnou u dalších zpráv z našich rubrik. Denisa Orlická odpovědná redaktorka poradce@i-poradce.cz V tomto čísle najdete:
|
||||||||||||||
NÁJEM AUTOMOBILU Z HLEDISKA DANĚ Z PŘÍJMŮ PRONÁJEM AUTOMOBILU umožňuje zejména podnikatelům obstarat si drahé osobní i nákladní automobily, aniž by museli příslušnou finanční částku předem zaplatit. Nájemce tímto využívá cizí volný kapitál na financování vlastních potřeb, které výhodně splácí v rámci režijních daňových výdajů formou nájemného. Z obecného pohledu lze rozlišit pronájem – leasing, na finanční a operativní. Při finančním leasingu, který představuje dlouhodobý pronájem, nájemce po ukončení nájmu najatý majetek odkoupí za dohodnutou cenu. ZDP stanoví pro tento způsob pořízení automobilu, tj. hmotného majetku, řadu omezujících podmínek pro uplatňování výdajů spojených s pořízením majetku do výdajů daňových. Oproti finančnímu leasingu operativní leasing představuje zpravidla krátkodobý pronájem, kdy se po jeho ukončení najatý automobil vrací pronajímateli, vlastnické právo na nájemce nepřechází. Doba pronájmu není zákonem o daních z příjmů omezena. ZDP nestanoví ani jiné omezující podmínky. Daňovým výdajem je nájemné zaúčtované podle účetních předpisů nebo při zaplacení na straně podnikatelů, kteří vedou daňovou evidenci. Při operativním pronájmu je nutno pouze pamatovat, že nájemné je třeba sjednat v ceně obvyklé, tj. v souladu s § 23 odst. 7 ZDP, a to zejména v případech, kdy nájemce a pronajímatel jsou osoby spojené. Pokud se jedná o finanční leasing, ZDP v § 24 odst. 2 písm. h) stanoví, že do daňových výdajů lze zahrnout nájemné u finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku, který lze podle zákona odpisovat (tj. i osobního či nákladního automobilu), za zákonem stanovených podmínek, které jsou uvedeny dále; přitom u poplatníků vedoucích daňovou evidenci je nájemné u finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku výdajem jen v poměrné výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období. ZDP již od r. 1993 stanoví časové rozlišení nájemného při finančním leasingu na straně poplatníků, kteří nevedou účetnictví. Podle stanoviska Ministerstva financí zveřejněném v pokynu D – 300 u poplatníků vedoucích daňovou evidenci se poměrná výše nájemného u finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku připadající ze sjednané doby nájmu na příslušné zdaňovací období podle § 24 odst. 2 písm. h) zákona stanoví s přesností maximálně na kalendářní měsíce, a to i za každý započatý měsíc. U poplatníků, kteří vedou účetnictví, se nájemné časově rozliší podle účetních předpisů. (Ing. Eva Sedláková – DaÚ 5/2010)
NÁJEM DOPRAVNÍHO PROSTŘEDKU Z HLEDISKA DPH OD 1. 1. 2010, kdy nabyla účinnosti novela zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p.p., která byla provedena zákonem č. 489/2009 Sb., se změnila pravidla pro určení místa plnění při poskytování služeb. Tato změna se dotkla také určení místa plnění a uplatňování daně z přidané hodnoty (dále jen DPH) u nájmu dopravních prostředků, a to zejména v případě, kdy jsou pronajímatel a nájemce osobami povinnými k dani se sídlem nebo místem podnikání v různých členských státech, případně ve třetí zemi. VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Dopravní prostředek je pro účely DPH třeba od 1. 1. 2010 chápat ve smyslu definice uvedené v § 4 odst. 3 písm. a) zákona o DPH, podle níž se dopravním prostředkem rozumí vozidlo nebo jiný prostředek anebo zařízení, určené k přepravě osob nebo zboží z jednoho místa na jiné a obvykle užívané k uskutečnění přepravní služby. Prakticky to znamená, že dopravním prostředkem jsou jak motorová vozidla, lodě a letedla, tak i železniční vagóny, automobilové přívěsy a návěsy, jak vyplývá z čl. 10 Nařízení Rady č. 1777/2005, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici 77/388/EHS o společném systému daně z přidané hodnoty. KRÁTKODOBÝM NÁJMEM dopravního prostředku se podle § 10d odst. 2 zákona o DPH rozumí nepřetržité držení nebo užívání dopravního prostředku po dobu nepřesahující 30 dní a u lodí nepřesahující 90 dní. Toto vymezení odpovídá čl. 56 odst. 2 Směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Podle metodické informace Ministerstva financí ke změnám v oblasti DPH u služeb od 1. 1. 2010 jsou pro posouzení, zda jde o krátkodobý nebo dlouhodobý nájem, určující dohodnuté smluvní podmínky vždy pro konkrétní dopravní prostředek. Nastanou-li podle výkladu Ministerstva financí v průběhu krátkodobého nájmu nové skutečnosti, v jejichž důsledku dojde k prodloužení nájmu stejného dopravního prostředku nad lhůtu 30 dnů, popř. 90 dnů, je pronajímatel povinen místo zdanění překlasifikovat. Tato povinnost nevznikne pouze v případě, že nové skutečnosti nastaly nezávisle na vůli obou zúčastněných stran, tj. pronajímatele nebo nájemce. DLOUHODOBÝ NÁJEM dopravního prostředku není v zákoně o DPH výslovně definován, ale prakticky se jedná o nájem dopravního prostředku, který nesplňuje definici krátkodobého nájmu, tj. obecně nájem na dobu delší než 30 dní, v případě lodí na dobu delší než 90 dní. MÍSTO PLNĚNÍ se podle úpravy platné od 1. 1. 2010 posuzuje podle nových pravidel. Při poskytnutí služby, a to i nájmu dopravního prostředku, je klíčové, zda se jedná o nájem pro osobu povinnou k dani, či pro osobu nepovinnou k dani. Osobou povinou k dani se přitom obecně rozumí fyzická nebo právnická osoba, která samostatně uskutečňuje ekonomické činnosti, případně také skupina vymezená v § 5a zákona o DPH. Osobou povinnou k dani je i právnická osoba, která nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání, pokud uskutečňuje ekonomické činnosti. Ve vazbě na to se podle § 9 odst. 3 zákona o DPH tato osoba povinná k dani považuje pro účely stanovení místa plnění za osobu povinnou k dani ve vztahu ke všem službám, které jí jsou poskytnuty, i když jsou poskytnuty pro činnost, která není předmětem daně, a dále také osoba identifikovaná k dani nebo právnická osoba nepovinná k dani, která je osobou registrovanou k dani v jiném členském státě. Osobou nepovinnou k dani je prakticky každá osoba, která není osobou povinnou k dani, tj. např. fyzické či právnické osoby, ať již z tuzemska či z jiného členského státu nebo třetí země, které neprovádějí žádnou ekonomickou činnost a nemají ani registraci k DPH v některém z členských států. (Ing. Václav Benda – DaÚ 5/2010)
VYUŽITÍ MANAŽERSKÉHO VOZIDLA ZÁSADY PRO POSKYTNUTÍ MANAŽERSKÉHO VOZIDLA Možnost bezplatného využívání poskytnutého služebního motorového vozidla i pro soukromé účely mohou využít fyzické osoby, které mají příjmy ze závislé činnosti a z funkčních požitků podle § 6 ZDP a jsou považovány podle ustanovení § 6 odst. 2 ZDP za zaměstnance. Vozidlo může zaměstnanci poskytnout každý zaměstnavatel, ať se jedná o právnickou osobu, nebo o fyzickou osobu – podnikatele. Zaměstnanec může používat služební vozidlo i pro soukromé účely na základě smluvního vztahu uzavřeného mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Poskytnout lze jakékoliv motorové vozidlo – osobní automobil, dodávkový automobil, nákladní automobil, motocykl. K používání motorového vozidla pro služební i soukromé účely může zaměstnavatel poskytnout vozidlo zahrnuté v obchodním majetku, vozidlo najaté formou finančního pronájmu nebo operativního leasingu, resp. vozidlo vypůjčené z půjčovny. O použití služebního vozidla pro svou soukromou potřebu rozhoduje zaměstnanec, k jednotlivým soukromým jízdám není třeba žádného souhlasu zaměstnavatele, míra využití vozidla pro soukromé účely není zaměstnavatelem nikterak omezována. DAŇOVÉ ŘEŠENÍ BEZPLATNÉHO POSKYTNUTÍ MOTOROVÉHO VOZIDLA zaměstnanci pro služební i soukromé účely vychází z ustanovení § 6 odst. 6 ZDP.
Náklady na spotřebované pohonné hmoty pro soukromé účely si hradí zaměstnanec a nejsou daňově uznatelné u zaměstnavatele. Pokud by však zaměstnanec náklady na spotřebované pohonné hmoty pro soukromé účely neuhradil a zaměstnavatel by považoval jejich úhradu zaměstnavatelem za poskytnutou zaměstnaneckou výhodu, muselo by dojít ke zdanění tohoto nepeněžního příjmu u zaměstnance formou zdanění ze superhrubé mzdy včetně zahrnutí do vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění. DAŇOVÉ ŘEŠENÍ MANAŽERSKÉHO VOZIDLA U ZAMĚSTNAVATELE je uvedeno v bodu 28 pokynu D-300 k § 24 odst. 2 ZDP. Při využívání motorového vozidla, které je zahrnuto v obchodním majetku poplatníka nebo v pronájmu, jak pro služební, tak i pro soukromé účely zaměstnanců, se neuplatňuje u zaměstnavatele režim poměrné výše nákladů (daňových výdajů), např. podle § 28 odst. 6 zákona, nebo tento režim není uplatňován ani pro poměrnou výši pořizovací ceny motorového vozidla zahrnované podle § 6 odst. 6 zákona do základu daně zaměstnance (společníka, jednatele spol. s r.o.), která rovněž není závislá na skutečném fyzickém opotřebení, resp. na počtu ujetých km. Přitom daňové výdaje za pohonné hmoty jsou daňovým výdajem pouze při použití vozidla pro služební účely. Odpisy, náklady na opravy a udržování vozidla, silniční daň, pojištění odpovědnosti a havarijní pojištění, náklady na garážování vozidla a další náklady související s provozem manažerského vozidla jsou u zaměstnavatele daňově uznatelné v plné výši a nedochází k jejich daňovému krácení. Zaměstnavatel nemůže požadovat po zaměstnanci dílčí poměrnou úhradu za provedené opravy a údržbu vozidla z titulu bezplatného používání vozidla i pro soukromé účely. Náklady na spotřebované pohonné hmoty pro soukromé účely si však hradí zaměstnanec a nejsou daňově uznatelné u zaměstnavatele. Pokud by však zaměstnanec náklady na spotřebované pohonné hmoty pro soukromé účely neuhradil, může zaměstnavatel vycházet ze znění § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP. U zaměstnavatele by se jednalo o daňový náklad, pokud by tato zaměstnanecká výhoda poskytnutá zaměstnanci byla sjednána buď v kolektivní smlouvě, vnitřním předpisu, pracovní nebo jiné smlouvě. Pokud by tato zaměstnanecká výhoda nebyla sjednána v kolektivní smlouvě, ve vnitřním předpisu, v pracovní nebo jiné smlouvě, a přesto by zaměstnavatel netrval na úhradě spotřebovaných PHM pro soukromé účely po zaměstnanci, pak by u zaměstnavatele nešlo o daňový náklad. V obou případech však půjde o zdanitelný nepeněžní příjem zaměstnance. (Ing. Ivan Macháček - DaÚ 4/2010)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME: Částka 38, rozeslána dne 19. dubna 2010 105. Vyhláška o plánu přidělení kmitočtových pásem (národní kmitočtová tabulka) Částka 39, rozeslána dne 19. dubna 2010 106. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 1/2008 Sb., o ochraně zdraví před neionizujícím zářením 107. Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní rezervace Bílá Strž a stanovení jejích bližších ochranných podmínek 108. Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní rezervace Velká Niva a stanovení jejích bližších ochranných podmínek 109. Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Rečkov a stanovení jejích bližších ochranných podmínek 110. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně Částka 40, rozeslána dne 20. dubna 2010 111. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2007 Sb., o podmínkách poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech, oblastech s jinými znevýhodněními a v oblastech Natura 2000 na zemědělské půdě, ve znění pozdějších předpisů 112. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření, ve znění pozdějších předpisů Částka 41, rozeslána dne 22. dubna 2010 113. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 266/2009 Sb., o technických požadavcích na námořní zařízení 114. Vyhláška o ochraně handicapovaných zvířat při chovu Částka 42, rozeslána dne 22. dubna 2010 115. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva financí č. 197/2001 Sb., o způsobu vnějšího označení a odznacích celní správy, vzorech služebních stejnokrojů a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel celní správy, ve znění pozdějších předpisů 116. Vyhláška o vydání zlaté mince „Kulturní památka hamr v Dobřívě“ po 2 500 Kč 117. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivní smlouvy vyššího stupně Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby v nařízení vlády č. 113/2010 Sb. MEZINÁRODNÍ SMLOUVY: Částka 16, rozeslána dne 24. března 2010 37. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se mění a doplňuje sdělení Federálního ministerstva zahraničních věcí č. 500/1992 Sb. 38. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přijetí Českou republikou změny Přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu Částka 17, rozeslána dne 24. března 2010 39. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se mění a doplňuje sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 86/2007 Sb. m. s. Částka 18, rozeslána dne 29. března 2010 40. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o Zápisu o opravě Lisabonské smlouvy pozměňující Smlouvu o Evropské unii a Smlouvu o založení Evropského společenství 41. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se vyhlašuje oprava v textu Úmluvy o právech dítěte, vyhlášené pod č. 104/1991 Sb. FINANČNÝ ZPRAVODAJ: Částka 3, rozeslána dne 8. března 2010 7. Sdělení k vyhlášce č. 449/2009 Sb. – Číselník účelů VPS (prostředky poskytnuté dle § 21 odst. 3 a 4 zákona č. 218/2000 Sb.) 8. Sdělení k vyhlášce č. 449/2009 Sb. – Oprava legislativně technické chyby 9. Sdělení k uplatňování Smlouvy mezi vládou České republiky a orgánem výkonné moci Gruzie o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (č. 40/2007 Sb. m. s.) (Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŘAZENÍ AUTOMOBILU Z OBCHODNÍHO MAJETKU Podnikatel, FO vede DE a není plátcem DPH. Formou finančního leasingu si pořídil osobní automobil a po zaplacení odkupní ceny v roce 2001 jej vložil do obchodního majetku. K 31. 12. 2009 hodlá osobní automobil vyřadit z obchodního majetku, a to pro osobní potřebu. Jaké povinnosti podnikateli vyplývají při vyřazení automobilu z obchodního majetku? Při vyřazování movitého a nemovitého majetku z obchodního majetku (v daném případě osobního automobilu) je nutno vycházet především ze ZDP. Tento zákon je zcela rozhodující, neboť určuje především:
Podnikatel může tzv. vložit osobní automobil do obchodního majetku. Přitom je nutno uvést, že toto vložení do obchodního majetku může podnikatel provést pouze jednou (nemůže tak učinit např. tehdy, pokud už majetek v obchodním majetku byl vložen, podnikatel uplatňoval odpisy a další skutečné výdaje na provoz automobilu). Dále je nutno upozornit na skutečnost, že uplatňování skutečných výdajů v plném rozsahu v souvislosti s vložením osobního automobilu je možno pouze po dobu, po niž je v tomto majetku držen. Např. podnikatel, který po realizování odpisů z ceny automobilu (tj. po uplatnění plné výše odpisů) nebo po odkoupení automobilu, který byl leasován, se rozhodne, že automobil z obchodního majetku vyřadí, může nadále [po jeho vyřazení v souladu se ZDP, viz § 24, odst. 2, písm. k), bod 3.] uplatňovat pouze jen výdaje na PHM. Je tomu tak proto, že pomocí odpisů, na něž má podnikatel nárok při vložení automobilu do obchodního majetku, se již do daňových výdajů odepíše hmotná podstata automobilu (stejně jako se obdobně uplatní časově rozlišené částky v daňovém základu při pořízení automobilu formou finančního leasingu), a vyřadí-li tento osobní automobil z obchodního majetku, nelze již uplatnit ani výdaje na opravy, pouze spotřebované pohonné hmoty. Náhrada může být v tomto případě jak ve formě skutečné spotřeby, tak při použití průměrných cen uplatňovaných podle zveřejněné výše Ministerstvem financí. Vložení majetku do obchodního majetku Lze předpokládat, že pokud měl podnikatel automobil „v majetku firmy“, vložil jej do obchodního majetku. K tomu postačí zápis do inventární knihy (karty) dlouhodobého majetku podnikatele nebo jinak nazvané příslušné analytické evidence majetku, vedené dle § 7b, odst. 1b) a dalších s poznámkou, že jde o vložení do OM. Není tedy nutno, aby tato skutečnost byla jakkoliv doplňována v technickém průkazu na Dopravním inspektorátu. Pro ZDP je rozhodující prokázání vlastnictví, nikoliv zápis v TP. Pokud manželé mají společné vlastnictví, může být vložen do obchodního majetku podnikatele i automobil zakoupený např. manželkou podnikatele, pokud mají společné jmění. Výdaje, které je možno po vložení do obchodního majetku uplatňovat, jsou komplexní skutečné výdaje, které s provozem jsou spojené, v případě finančního leasingu jsou to zejména výdaje za opravy a údržbu, výdaje na pojištění a PHM podle skutečné spotřeby (doložené doklady od čerpacích stanic). Vyřazení majetku z obchodního majetku Obdobně jako při zařazení do obchodního majetku, i při vyřazení tohoto majetku z obchodního majetku podnikatele postačí zápis o vyřazení opatřený datem vyřazení tohoto majetku v příslušné evidenci majetku. Není třeba vystavovat žádné další doklady. To znamená, že podnikatel nevystavuje žádný příjmový doklad z pozice osoby (soukromníka). Je tomu tak proto, že:
AUTOMOBIL MANŽELKY V PODNIKÁNÍ MANŽELA Manželé mají majetek ve společném jmění manželů. Manželé podnikají samostatně (každý na vlastní IČO). Kdo z manželů může vložit majetek do obchodního majetku pro podnikání? Jakým způsobem postupovat? Pokud se jedná o majetek ve společném vlastnictví manželů, může tento majetek do obchodního majetku pro podnikání vložit pouze jeden z nich, bez ohledu na to, kdo tento majetek skutečně zakoupil a kdo je v technickém průkazu veden jako provozovatel vozidla. V případě úmrtí poplatníka se postupuje jako při ukončení podnikání, to znamená, že za toto období lze do daňových výdajů uplatnit daňový odpis v poloviční výši, nikoliv však zůstatkovou cenu vozidla. Jiný daňový dopad z hlediska daně z příjmů toto nemá. V případě daně dědické je od daně osvobozeno nabytí majetku děděním, pokud k němu dochází mezi osobami zařazenými v I. a II. skupině. Pokud by dědic zděděný automobil prodal, platí pro osvobození z příjmu lhůta přesahující 1 rok od nabytí. ZABUDOVÁNÍ ALARMU DO AUTOMOBILU Do automobilu si podnikatel nechal zabudovat alarm v celkové ceně i s montáží asi za 10 000 Kč. Může podnikatel částku odepsat jednorázově? Přestože zmíněné dovybavení automobilu má charakter technického zhodnocení, o technické zhodnocení se z pohledu zákona o dani z příjmů nejedná, protože výdaje na něj nepřesáhly 40 000 Kč (§ 33 ZDP). To samozřejmě za předpokladu, že k tomuto výdaji došlo až po uvedení věci do užívání, pokud by zmíněný výdaj byl realizován ještě před uvedením věci do stavu způsobilého k obvyklému užívání (tj. před jeho zařazením do užívání), šlo by o součást jeho vstupní ceny. Dále musí být také splněna podmínka, že nedošlo k dalším výdajům charakteru TZ, přičemž by úhrn těchto výdajů za zdaňovací období přesáhl 40 000 Kč. Tento výdaj pak tedy lze zahrnout jednorázově do daňově uznatelných výdajů. Nestává se tedy součástí vstupní ceny automobilu (při TZ v prvním roce odpisování – § 29 odst. 1 ZDP), resp. není třeba o něj zvyšovat vstupní a zůstatkovou cenu (při TZ v dalších letech odpisování). POŘÍZENÍ OSOBNÍHO AUTOMOBILU DO FIRMY Firma pořídila osobní automobil. Je to OSVČ, bez zaměstnanců, název firmy – vlastní jméno a příjmení. Faktura na pořízený automobil je vystavena na IČO OSVČ. Je nutno mít automobil zapsán ve velkém technickém průkazu na IČO? Není vůbec podstatné, zda si OSVČ do technického průkazu automobilu, jehož je vlastníkem, nechá zapsat své IČO či své rodné číslo. Rozhodující je skutečnost, že uvedený automobil zařadí podnikatel – OSVČ (jako jeho vlastník) do svého obchodního majetku. Podmínkou zařazení do obchodního majetku není uvedení IČO či rodného čísla OSVČ v technickém průkazu automobilu. NÁKUP OJETÉHO AUTOMOBILU Z AUTOBAZARU Z EU Firma nakoupila ojetý nákladní automobil z autobazaru z EU, který je dlouhodobým majetkem zařazeným ve skupině 2 s dobou odepisování 5 let. Provedli opravy typu běžné údržby, např. oprava brzd, startéru, výměna převodovky, nástřik podvozku, oprava elektroinstalace. Jsou opravy posuzované jako opravy a udržování, i kdyby překročily 100 000 Kč? Náklady na opravu a údržbu majetku již zařazeného do užívání se účtují jednorázově do nákladů běžného období bez ohledu na výši těchto nákladů (např. účet 511), jde o daňově uznatelné náklady. Opravou majetku se přitom odstraňují účinky částečného fyzického opotřebení nebo poškození za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu. Uvedením do provozuschopného stavu se rozumí provedení opravy i s použitím jiných než původních materiálů, dílů, součástí nebo technologií, pokud tím nedojde k technickému zhodnocení (TZ). Všechny zmíněné zásahy související se zmíněným nákladním automobilem přitom mají charakter oprav, nejde tedy o TZ tohoto automobilu. Pro účely daně z příjmů by však nastala jiná situace, pokud byl pořízen nefunkční (nepojízdný) nákladní automobil, který nesplňoval podmínky pro uvedení do užívání. Daňové odpisování lze totiž podle § 26 odst. 5 ZDP zahájit až po uvedení pořizované věci do stavu způsobilého obvyklému užívání, kterým se rozumí dokončení věci a splnění technických funkcí a povinností stanovených zvláštními právními předpisy pro užívání. Tzn. nepojízdný automobil by se musel nejprve opravit a teprve potom by mohl být automobil zařazen do užívání a daňově odpisován. Tyto zásahy v podobě oprav by pak byly součástí vstupní ceny majetku společně s nákupní cenou. Do daňových nákladů by pak tyto náklady vstupovaly prostřednictvím daňových odpisů. (víc otázek a odpovědí na toto téma najdete v dvouměsíčníku 1000 řešení 2/2010)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JAK VYTVOŘIT EFEKTIVNÍ PRACOVNÍ SKUPINU – 2. část Uvádíme test, který nám pomůže odhadnout vhodnost testovaného pracovníka pro tu kterou úlohu ve skupině, případně otestovat nás samotné. TEST V testu je 7 částí a v každé části je věta se 6 možnými zakončeními. Pro každou větu vyberte řešení, která nejlépe popisují vaše pocity, a rozdělte jim 10 bodů. Můžete přidělit všech deset bodů k jedné odpovědi, je-li jediná, která se na vás vztahuje, anebo můžete rozdělit body mezi všechny odpovědi, pokud si myslíte, že se všechny na Vás vztahují. Použijte všech 10 bodů na ohodnocení odpovědí v každé části. Po zhodnocení odpovědí zapište body do tabulky bodů. Část 1 Skupině mohu přispět tím, že budu umět:
Část 2 Když pracuji ve skupině, mojí slabinou je, že:
Část 3 Když pracuji s jinými lidmi:
Část 4 Všeobecně, když pracuji ve skupině:
Část 5 Líbí se mi, když:
Část 6 Když mám řešit těžkou úlohu s novými lidmi a mám na to málo času:
Část 7 Ve skupině mám někdy problémy, protože:
Tabulka bodů Prosím, zapište získané body do tabulky 1. Pokud jste se nezmýlili, každý řádek by měl dát součet 10. Tab. č. 1
Hodnocení Jen málo lidí je možné zařadit jednoznačně jen do jedné kategorie. Naopak, ve většině případů při hodnocení vlastností pracovníka zjistíme, že se na něho více méně hodí vícero charakteristik. Proto i závěrečné hodnocení testu poskytuje informaci o tom, do jaké míry patří pracovník do určité kategorie. Jak tedy postupovat při hodnocení? Přepište body z výše uvedené tabulky do následující tabulky a najděte řádek s největším, resp. nejmenším, počtem bodů. Podle písmene, kterým je tento řádek označený, najděte odpovídající kategorii pracovníka. Do jaké míry tato charakteristika platí, zjistíte z poslední tabulky. Bodování Do tabulky 2 přepište skóre z tabulky 1 (například na místo určené sloupcem 1 a řádkem U v tabulce 2 zapište body z tabulky 1, které odpovídají řádku č. 1 a sloupci g). Sčítáním bodů v daném řádku dostanete skóre určující předpoklady pracovníka pro určitou kategorii (určenou písmenem na začátku tohoto řádku). Potom vezměte nejvyšší/nejnižší skóre v řádku a prostřednictvím tabulky č. 3 najděte, která kategorie je pro pracovníka nejvíce/nejméně charakteristická. Tab. č. 2
Tab. č. 3
Vysvětlení hodnoticí tabulky Nejvyšší počet bodů, které pracovník získal v jednom řádku tabulky, určuje úlohu, která je pro něho nejvhodnější. Druhý nejvyšší počet bodů určuje úlohu, ve které může fungovat jako náhradník. Naopak, dva řádky s nejnižším počtem bodů ukazují úlohy, na které se pracovník nehodí. Nedoporučujeme tento nedostatek napravovat školením. Mnohem vhodnější je hledat další pracovníky, kteří naopak budou v těchto činnostech vynikat. Věříme, že Vám výše navržený postup pomůže vytvářet efektivně pracující skupiny, schopné včas a dobře splnit svoje úlohy.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MURPHYHO ÚVAHY O SVATBĚ Ceny zlata rapidně vzrostou zrovna tehdy, když si jdete koupit snubní prsteny.
Žádný den není dobrý jako termín svatby. Když máte alergii na květy, postaví před vás namísto svatebního dortu obrovskou kytici. Když jste se rozhodli pro svatební cestu okolo světa, zůstanete trčet doma na stanici kvůli stávce železničářů. Když mají novomanželé při přípitku kyselé tváře, nemusí to být jen od vína.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30. dubna pátek
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 10/2010
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5/2010
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 6/2010
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5/2010
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 5/2010
1 000 řešení – dvouměsíčník, č. 3/2010
Zisk – měsíčník, č. 4/2010
PŘIPRAVUJEME Poradce č. 11/2010 (V/2010)
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) č. 7/2010 (V/2010)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 6/2010 (V/2010)
Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále – (PaM) č. 6/2010 (V/2010)
Poradce veřejné správy – (PVS) č. 6/2010 (V/2010)
Zisk č. 5/2010 (V/2010)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLATY A MZDY V KOSTCE
V oblasti mzdové evidence se setkáváme v období hospodářské krize s celou řadou složitých právních předpisů. Jedná se např. o pravidla odměňování, minimální mzdy, sociální a zdravotní pojištění, náhradu mzdy zaměstnanců pro rok 2010. Součástí balíčku Platy a mzdy v kostce je Příručka mzdové účetní, která se týká problematiky mezd a všeho, co s nimi souvisí. Taky přinášíme pohled na platy a platové třídy ve veřejné správě, který najdete v měsíčníku PVS. Příručka mzdové účetní pro rok 2010 (měsíčník DÚVaP 4-5/2010, A5, 320 str.) cena: 251 Kč
Platové třídy – příspěvek (měsíčník PVS 5/2010, A4, 88 str.)
cena: 194 Kč Stavební zákon a související předpisy… (sborník Zákony IV., A5, cca 368 str.) cena: 153 Kč Zákony pro školy, obce, státní a veřejnou správu… (sborník Zákony V., A5, 352 str.) cena: 153 Kč Odpady,obaly a ochrana životního prostředí… (sborník Zákony VI., A5, 464 str.) cena: 154 Kč BALÍČEK PLATY A MZDY V KOSTCE, DÚVaP 4-5/2010 + PVS 5/2010 + Zákony IV., Zákony V., Zákony VI. - zdarma cena: 445 Kč
SPOTŘEBNÍ DANĚ
Již od počátku letošního roku dochází k významným změnám v několika daňových zákonech. Změny se dotýkají i spotřebních daní. Nejsou to jen změny formální, ale jsou to i změny zasahující do podstaty daňového řízení u spotřebních daní. Jaký je nový elektronický systém pro přepravu a sledování výrobků podléhajících spotřební dani a odpovědi na další otázky Vám přinášíme v následujících publikacích. Novela zákona o spotřebních daních - příspěvek (měsíčník Poradce 9/2010, A5, 224 str.) cena: 129 Kč
Novela zákona o spotřebních daních – příspěvek (měsíčník DaÚ 4/2010, A4, 80 str.)
cena: 203 Kč Zákon o spotřebních daních (Aktualizace k sborníku I. 2010 I/1, A5, cca 72 str.) cena: 45 Kč BALÍČEK SPOTŘEBNÍ DANĚ, DaÚ 4/2010 + Aktualizace 2010 + Poradce 9/2010 - zdarma cena: 248 Kč Bližší informace o cenách a způsobu objednání získáte i na telefonním čísle 558 731 125.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty. E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když jste s našimi službami spokojení, dejte to vědět Vašim známým, přátelům, kolegům! Když jste s našimi službami nespokojení, máte připomínky nebo námitky, napište nám, zatelefonujte, faxujte! Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zaslání e-mailových novin. V případě, že jste si noviny osobně nevyžádali(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu novin@i-poradce.cz. Následně budete vyřazený(á) z databáze příjemců e-mailových novin.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2010 |