|
TÉMA NOVIN NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA |
ŠKOLSKÝ ZÁKON – VELKÁ NOVELA
V současné době je schválen návrh zákona, kterým se mění školský zákon. Může ředitel střední nebo vyšší odborné školy vystupovat jako zprostředkovatel smlouvy mezi žákem nebo studentem a právnickou nebo fyzickou osobou? Jaké jiné změny novela přinesla?
Vláda předkládala tento návrh se záměrem upravit následující oblasti:
- Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
- Povinná školní docházka a spádové školy
- Ukončování středního vzdělávání
- Pracovní poměr ředitelů škol
- Správní řízení v působnosti škol a školských zařízení
Vlastní návrh prošel velkou diskusí v Po¬slanecké sněmovně a byla k němu přijata i řada pozměňovacích návrhů. Účinnost zákona je rozčleněna ke třem termínům. První skupinu tvoří ustanovení, která nabývají účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, takže – vzhledem k tomu, že dosud zákon již čeká pouze na podpis premiéra, dá se reálně předpokládat jeho publikace ve Sbírce zákonů během měsíce dubna a nabytí účinnosti 1. května 2015. Druhou skupinu tvoří ustanovení, která nabývají účinnosti dne 1. září 2015 a poslední jsou ustanovení, která potřebují delší čas legisvakance (na uvedení do praxe) a která nabývají účinnosti až za rok 1. září 2016.
Spolu s novelou školského zákona dochází i k novelám:
- zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením,
- zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
- zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách,
- zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
První skupina změn
Většina změn v novele školského zákona nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení ve Sbírce zákonů. Dá se tedy předpokládat, že to bude 1. květen 2015. Pro upřesnění – novela obsahuje celkem 97 změnových bodů, z nich pouze 27 má odloženou účinnost, 70 jich tedy nabývá účinnosti hned, tj. příští měsíc po zveřejnění ve Sbírce zákonů.
Změny v ustanoveních § 8, § 13 a § 15 jsou výhradně legislativně technické a zpřesňující.
První významnější změnou je novela § 30 zákona, kam se doplňuje nový odstavec 5 a v něm se stanoví, že ředitel střední nebo vyšší odborné školy může se souhlasem zřizovatele vystupovat jako zprostředkovatel smlouvy mezi žákem nebo studentem starším 15 let na jedné straně a právnickou nebo fyzickou osobou na druhé straně, ve které se za sjednaných podmínek právnická či fyzická osoba zaváže poskytovat žákovi či studentovi příspěvek na výuku či studium a žák či student se zaváže po ukončení výuky či studia uzavřít s určenou právnickou či fyzickou osobou pracovní poměr související s oborem jeho výuky či studia, a v tomto pracovním poměru setrvá po sjednanou dobu, nebo vrátí poskytnuté příspěvky.
Pro ředitele školy to bude znamenat sice určitou administrativu, neboť musí požádat zřizovatele o souhlas, aby při uzavírání těchto smluv vystupoval, nicméně na druhé straně je jeho účast při jednání zajisté přínosem pro obě strany. Zejména žák či student (který nemá s uzavíráním smluv žádné zkušenosti) vidí v osobě ředitele školy jistotu a záruku toho, že neuzavře něco, co by bylo pro něj nevýhodné.
V ustanovení § 32a se doplňuje nový odstavec 7, který zavádí výjimku z administrativních povinností stanovených zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, pro příjemce prostředků v programech podle § 32a financovaných z ESF.
Nově se stanoví, že na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie nebo jejich části, jejichž předmětem je kvalita, rozvoje nebo dostupnosti vzdělávání a školských služeb podle tohoto zákona se nevztahují ustanovení o programech podle rozpočtových pravidel.
Návrh Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání počítá totiž s projekty, cílenými také vůči školám a školským zařízení z oblasti regionálního školství, které v sobě budou v širší míře kombinovat investiční a neinvestiční finanční prostředky (přičemž se nebude jednat o křížové financování v podobě známé ze současného programového období). Ze stávající právní úpravy obsažené v § 12 rozpočtových pravidel by vyplývalo, že všechny tyto projekty by bylo nezbytné evidovat v informačním systému EDS/SMVS se všemi důsledky s tím spojenými.
Sám předkladatel – MŠMT uvádí v důvodové zprávě, že by to znamenalo nadměrnou administrativní zátěž, která by ve svém důsledku mohla vést k nezájmu o realizaci těchto projektů. Proto bylo nezbytné pro nové programovací období ošetřit výjimku z nutnosti evidovat tyto projekty v informačním systému EDS/SMVS, a to obdobným způsobem jako je tato výjimka již v současné době upravena v § 5 odst. 3 zákona č. 130/¬2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění zákona č. 110/2009 Sb.
V ustanovení se § 36 se obecním úřadům obcí se v přenesené působnosti ukládá poskytnout spádové škole seznamy žáků, kteří by se měli dostavit k zápisu, jelikož je pro ně daná škola spádovou. Informace se tudíž týká pouze žáků s trvalým pobytem v dané obci.
V ustanovení § 38 se na základě požadavků z praxe se dále zpřesňuje způsob nakládání s výstupy vzdělávání z institucí, které v souladu se smlouvou uzavřenou s ministerstvem poskytují českým občanům v zahraničí výuku českého jazyka a českých reálií (např. „české školy bez hranic“). Účelem změny je upravit rovnocennost dokladů o vzdělání, které žák plnící povinnou školní docházku v zahraničí získá ve škole zřízené podle tamního právního řádu a v ČŠBH, s vysvědčeními z prvního až osmého ročníku základní školy.
V § 47 zákona se stanoví, že přípravné třídy základní školy budou nově určeny nikoli pro děti s diagnostikovaným sociálním znevýhodněním (kategorie sociálního znevýhodnění bude transformována do podpůrných opatření odpovídajících některým překážkám ve vzdělávání z důvodu životních podmínek žáka), ale pro děti, u nichž může zařazení do přípravné třídy vyrovnat jejich vývoj, zejména pro děti s odkladem povinné školní docházky.
V dalším ustanovení, § 48 zákona se v souvislosti se změnou § 16 zpřesňuje úprava zařazování žáků do základní školy speciální. Dalším změny v § 50 odst. 2 a v § 67 odst. 2 jsou legislativně technické, terminologie se uvádí do souladu se zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách.
V ustanovení § 50 zákona se také zavádí se pravidlo ukončení základního vzdělávání žáka – cizince, který nemá na území České republiky trvalý pobyt – z důvodu dlouhodobé neúčasti ve vyučování. Nejde o sankční ustanovení, ale o nástroj pro jednoduché vyřazení cizince z evidence školy.
V praxi se totiž stává, že cizinec, na kterého dopadá povinná školní docházka, opustí území České republiky (tím se na něj přestane povinná školní docházka vztahovat) nebo změní školu, aniž by zákonní zástupci dali svůj úmysl škole předem na vědomí. V takových případech bylo dosud obtížné žáka ze školy „vyloučit“ nebo jinak docílit jeho vyřazení z evidence.
Další změny v ustanoveních § 50, § 55, § 56, § 60a a § 62 jsou též legislativně technické. V § 74 se stav dosažený v projektech NZZ a NZZ 2 převádí do právní úpravy stanovením povinnosti středních škol uskutečňovat závěrečnou zkoušku v oborech středního vzdělání s výučním listem podle jednotných zadání garantovaných ministerstvem. Jedná se o systém, na jehož zavedení a fungování se v širokém rozsahu podílely a stále budou podílet střední školy, a který nevyžaduje podrobnější právní úpravu. Změny v následujících ustanoveních – § 74, § 88, § 84 a § 97 jsou zase víceméně legislativně technické.
Za pozornost však stojí změny v § 108 zákona, konkrétně se mění odst. 5 a doplňuje nový odstavec 6. Předně se za účelem sjednocení praxe při nařizování nostrifikačních zkoušek se stanovuje, že nařízení zkoušky se provádí usnesením. Dosud nebylo využití formy usnesení s ohledem na § 76 odst. 1 správního řádu možné. Vzhledem k organizaci nostrifikačních zkoušek – pořádá je škola po dohodě s krajským úřadem a zpravidla jsou načasovány tak, aby je konalo v jednom termínu více žadatelů – nebývá vždy možné dodržet § 71 správního řádu o lhůtách pro vydání rozhodnutí. Proto se pozastavuje běh lhůty až do termínu pro konání nostrifikační zkoušky. Dále se pak ukládá t správním orgánům rozhodujícím o nostrifikaci (v prvním stupni krajským úřadům, ve druhém stupni ministerstvu), aby v případech, na které lze uplatnit Evropský kvalifikační rámec, přihlížely k tomuto rámci a nepřihlížely k odlišnostem ve vzdělávacích programech. Přednost před posouzením obsahu vzdělávacího programu bude mít též zjištění, že posuzované zahraniční vysvědčení opravňuje jeho držitele ve členském státu Evropské unie, podle jehož práva bylo vydáno, k přístupu k vysokoškolskému studiu.
Další skupina změn je zase legislativně technická, konkrétně se jedná o ustanovení § 110, § 114, § 116, § 121, § 123, § 129, § 132, § 143, § 148, § 149, § 150, § 152, § 160, § 161, § 162 a § 163 zákona.
Pozornost si však zasluhující změny v ustanovení § 165, § 166 a § 167 zákona týkající se ředitelů škol. Ustanovení § 165 zákona se jednak upravuje formulačně v souladu s aktuální judikaturou Nejvyššího správního soudu, která neuznává nedůvodné rozdíly mezi veřejnými, soukromými a církevními školami.
Ustanovení § 166 zákona změní tak, že pracovní poměr se ředitele na dobu určitou se mění v pracovní poměr na dobu neurčitou. To bude zásada. V podstatě se z textu zákona odstraňuje pravidlo jmenování ředitele veřejné školy a školského zařízení do pracovního poměru na dobu určitou 6 let. V rámci pracovního poměru ředitele školy, který bude založen na dobu neurčitou, se však budou opakovat po šesti letech tříměsíční časové úseky, kdy zřizovatel bude oprávněn (nebo na základě doporučení České školní inspekce nebo školské rady povinen) vyhlásit na místo ředitele konkurs a ředitel odvolat.
Jestliže zřizovatel nevyhlásí v uvedeném období konkurs, nic se nestane, pracovní poměr na dobu neurčitou poběží dále a opět za šest let se bude situace opakovat a zřizovatel bude mít právo vyhlásit konkurs na místo ředitele.
Dále se zrušuje dosavadní oprávnění školské rady navrhnout zřizovateli odvolání ředitele veřejné školy a tím přímo založit důvod opravňují zřizovatele tak učinit. Tato pravomoc se totiž ukazuje jako neúměrná ostatním pravomocem a odpovědnosti školské rady. Současně se zpřesňují důvody, pro které podává návrh na odvolání ředitele Česká školní inspekce. Další změny v § 167, a § 168, jsou též zpřesňující.
Pro praxi je důležité nové ustanovení § 169 zákona, podle kterého bude platit, že státní příspěvková organizace vykonávající činnost školy nebo školského zařízení může uzavřít pojištění pro případ své odpovědnosti za škodu vzniklou na věcech, životě a zdraví dětí, žáků a studentů a svých zaměstnanců.
V ustanovení § 174 zákona o České školní inspekci je také několik změn. Důležité je, že se úprava činnosti České školní inspekce doplňuje o pravidla jejího působení v mezinárodních vztazích. Jde o systematické doplnění § 174 v obdobném duchu, jako je tomu v právním řádu i u některých jiných správních úřadů s celostátní působností, např. u Generálního ředitelství cel v § 4 odst. 2 písm. c) zákona č. 17/2012 Sb., o celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Mezinárodní aktivity České školní inspekce jakožto orgánu podřízeného ministerstvu budou podléhat souhlasu ministerstva.
Dále se také zpřesňují se důvody, pro které Česká školní inspekce podává návrh na odvolání ředitele školy nebo školského zařízení, na základě čehož může zřizovatele ředitele odvolat (§ 166 odst. 5). Důvodem pro odvolání ředitele školy jsou závažné nedostatky v činnosti školy nebo školského zařízení, přestože při nich nelze konstatovat porušení nebo neplnění právních povinností ze strany ředitele [rozdíl mezi písmenem a) a b) v § 166 odst. 5].
Změnou ustanovení § 178
dojde podle předkladatele ke zpřesnění kompetence krajského úřadu rozhodovat o rozsahu školského obvodu základní školy a umožní se efektivní výkon této působnosti v zájmu dostupnosti základního vzdělávání.
Krajský úřad může svoji pravomoc uplatnit, pokud:
- jde o případ žáka s trvalým pobytem na území, které není pokryto školským obvodem,
- je tím ohroženo plnění povinné školní docházky žáka.
Stanovení školského obvodu provede krajský úřad opatřením obecné povahy.
Aby se zásah do obecní samosprávy omezil jen na nezbytnou míru, stanoví se omezení platnosti opatření obecné povahy a přednost pozdějšího postupu obce, kterým bude pro území vytvořen školský obvod. Proti návrhu opatření obecné povahy mohou dát dotčené obce námitky.
V § 183a zákona se upravuje povinnost ministerstva vnitra poskytovat školám nebo školským zařízením a ministerstvu pro účely registrů údaje ze základního registru obyvatel. To se týká především vedení registru pedagogických pracovníků a předávání údajů do registru. Je zapotřebí zpřístupnit ministerstvu, resp. právnickým osobám vykonávajícím činnost školy nebo školského zařízení referenční údaje ze základního registru obyvatel. Školy a školská zařízení budou údaje používat v případě potřeby ověření totožnosti pedagogického pracovníka, kterému byl přidělen agendový identifikátor fyzické osoby. Možnost ověření totožnosti pedagogického pracovníka bude zpřístupněna i ministerstvu, a to výlučně pro účely odstranění chyb ve sdružovaných údajích. Obsahem registru vedeného ministerstvem však nebude jméno, příjmení, datum narození ani místo pobytu pedagogického pracovníka. V souladu s § 28a odst. 2 bude pedagogický pracovník v registru identifikován výlučně agendovým identifikátorem, tzn. fyzická osoba bude pseudonymizována.
V odstavci 9 § 183a zákona se upravuje přístup obce k údajům v základních registrech potřebným pro plnění povinnosti podle § 34 odst. 8, tzn. pro sestavování seznamů „spádových dětí“; seznamy budou pravidelně před zápisy k povinné školní docházce předávány obcí řediteli spádové školy.
Dále se v novém odstavci 12 § 183a zákona výslovně stanoví, že údaje o místní identifikaci fyzických a právnických osob a činností v rejstříku škol a školských zařízení musejí být vedeny v souladu se základními registry, Umožní se tím rozšířit údaje např. o sídle právnické osoby vykonávající činnost školy, bydlišti ředitele školy nebo také o místě poskytování vzdělávání v rejstříku škol a školských zařízení o kód obce z registru územní identifikace. Tento kód je potřeba pro statistické účely a dále například pro technické zajištění rozpisu prostředků z rozpočtového určení daní obcím, jako zřizovatelům mateřských a základních škol.
V novém § 183c se svodně pro závěrečné zkoušky (kde bude nově zavedena povinnost využívat jednotná zadání), maturitní zkoušky, programy zjišťování výsledků vzdělávání vyhlašované ministerstvem a část inspekční činnosti spočívající v hodnocení efektivity vzdělávací soustavy zavádí speciální pravidla nakládání s údaji získanými při těchto aktivitách jak na úrovni škol, tak na úrovni zpracovatelů údajů (ministerstvo, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, Česká školní inspekce).
Účelem ustanovení je především ochránit získaná data před jejich vytěžováním prostřednictvím postupů podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, pro účely, pro něž nebyla data pořízena, a jejichž naplnění by narušilo důvěryhodnost zpracovávání těchto dat.
Jde zejména o sestavování rozmanitých neoficiálních žebříčků úspěšnosti škol v maturitních zkouškách nebo jiných zjišťováních výsledků vzdělávání. Data získaná v těchto procesech jsou natolik komplexní a závisí na tolika vzájemně nesrovnatelných podmínkách, že de facto vylučují sestavení pořadí škol nebo jiných skupin žáků, které by mělo objektivní vypovídací hodnotu. Přesto však bývá zkratkovité setřídění škol podle dílčího ukazatele (např. bodové hodnocení žáků v testu) tím nejjednodušším způsobem, jak formálně vytvořit pořadí škol, které však není s to podat pravdivou zprávu o kvalitě školy a ve výsledku je zavádějící a matoucí.
Důležitá změna zákona č. 373/2011 Sb.
K 1. květnu také dojde ke změně zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Tato změna je pro praxi středních škol velice důležitá, neboť zahrnuje novelu ustanovení § 51 zákona týkající se posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání.
Nově se upravuje pravidlo posouzení zdravotní způsobilosti k praktickému vyučování a praktické přípravě pouze před prvním zařazením na praktické vyučování nebo přípravu. Tato změna se provádí zvlášť pro případ, že praktické vyučování se uskutečňuje na pracovištích právnických nebo fyzických osob, na pracovištích fyzických osob samostatně výdělečně činných nebo pouze ve škole či školském zařízení. Nakonec je speciálně zohledněn případ, kdy žák průběžně koná praktické vyučování jak na pracovištích fyzických nebo právnických osob, tak ve škole. Také se zohledňuje, že osoby samostatně výdělečně činné, na jejichž pracovištích může být také uskutečňováno praktické vyučování nebo příprava, nemají poskytovatele pracovnělékařských služeb a že v takovém případě musí posudek vydat její registrující poskytovatel a jen v případě, když by ho neměla, tak by jej vydal poskytovatel pracovnělékařských služeb školy.
Nový odstavec 3 § 51 zákona upravuje další výjimky z povinnosti posouzení zdravotní způsobilosti k praktickému vyučování nebo praktické přípravě. Jde zčásti o výjimky upravené v již účinné prováděcí právní úpravě.
Výjimky se odvíjejí od povahy vzdělávání, od obsahu praktického vyučování a v neposlední řadě i od časového hlediska.
Předně platí, že zdravotní způsobilost se vůbec nebude muset zjišťovat u žáků a studentů v oborech vzdělání, pro které nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním středním a vyšším odborném vzdělávání nestanovuje zdravotní způsobilost.
Dále bude platit, že zdravotní způsobilost se neposuzuje, je li v rámci praktické přípravy nebo praktického vyučování vykonávána činnost za podmínek obdobných výkonu práce zařazené do kategorie první.
Nakonec se posouzení zdravotní způsobilosti se nebude provádět, jestliže odborná příprava nebo praktické vyučování začíná v době kratší než 12 kalendářních měsíců ode dne vydání lékařského posudku podle § 51odstavce 1 (tedy před přijetím do školy) a pokud nedošlo během této doby ke změně zdravotního stavu; posouzení zdravotní způsobilosti se provede nejdéle do 12 kalendářních měsíců ode dne zařazení osoby na praktické vyučování nebo praktickou přípravu.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku PVS 5-6/2015)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
PRACOVNÍ POMĚR ŘEDITELE ŠKOLY (§ 166 školského zákona)
Ředitelce mateřské školy koncem letošního roku končí šestileté období, na které byla zřizovatelem (obcí) jmenována do funkce. Musí ředitelku zřizovatel odvolat?
Ustanovení § 166 o jmenování ředitelů do funkce se ke dni nabytí účinnosti novely zákona (tedy pravděpodobně k 1. květnu) změní tak, že pracovní poměr se ředitele na dobu určitou se mění v pracovní poměr na dobu neurčitou. To bude zásada. V podstatě se z textu zákona odstraňuje pravidlo jmenování ředitele veřejné školy a školského zařízení do pracovního poměru na dobu určitou 6 let. V rámci pracovního poměru ředitele školy, který bude založen na dobu neurčitou, se však budou opakovat po šesti letech tříměsíční časové úseky, kdy zřizovatel bude oprávněn (nebo na základě doporučení České školní inspekce nebo školské rady povinen) vyhlásit na místo ředitele konkurs a ředitel odvolat. Jestliže zřizovatel nevyhlásí v uvedeném období konkurs, nic se nestane, pracovní poměr na dobu neurčitou poběží dále a opět za šest let se bude situace opakovat a zřizovatel bude mít právo vyhlásit konkurs na místo ředitele.
Pro ředitelku podle přechodných ustanovení novely zákona platí, že Váš pracovní poměr je uzavřen na dobu neurčitou. Zřizovatel však má v období od začátku šestého do konce čtvrtého měsíce před uplynutím Vašeho období 6 let práce na pracovním místě ředitelky mateřské školy, vyhlásit na Vaše místo konkurs. Bude tedy záležet jen na Vašem zřizovateli, vzhledem k tomu, že u Vás nepůsobí školská rada (jste mateřskou školou), musela by návrh na jeho vyhlášení podat Česká školní inspekce, což nepředpokládám.
ŠKOLNÍ ŘÁD (§ 30 školského zákona)
FO se doslechla, že novela školského zákona upraví podmínky vydávání školního řádu a vnitřního řádu školského zařízení. Upraví novela školského zákona podmínky vydávání školního a vnitřního řádu?
Podle ustanovení § 30 školského zákona má ředitel školy povinnost vydat školní řád a ředitel školského zařízení vnitřní řád. Školní a vnitřní řád se typově rozlišují pouze podle toho, kdo je vydává, jinak obsahově jsou totožné. V těchto interních předpisech by mělo být upraveno vše, co není výslovně stanoveno právními předpisy, ale je podstatné pro řádný chod školy, např. pravidla pro omlouvání nepřítomnosti ve vyučování, pravidla pro zacházení s majetkem, závažné důvody, pro které může být žák vyloučen, pravidla pro vzájemné vztahy žáků a pedagogických pracovníků, pravidla pro hodnocení žáků a studentů.
Povinné otázky, které musí každý školní řád upravit, jsou stanoveny přímo zákonem. Jedná se o
- podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky,
- provoz a vnitřní režim školy nebo školského zařízení,
- podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí,
- podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků a studentů
- pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
Novela školského zákona, která nyní nabývá účinnosti, rozšiřuje pouze ustanovení o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky na ostatní zaměstnance školy nebo školského zařízení. Není totiž účelné, aby školní (vnitřní) řád omezoval pravidla chování žáků a studentů pouze na jejich vztah k pedagogickým pracovníkům. Praxe ukazuje, že je žádoucí vést žáky a studenty ke slušnému chování vůči všem zaměstnancům školy. V ostatním se obsah školního řádu ani podmínky jeho vydávání nezměnily.
ZDRAVOTNÍ ZPŮSOBILOST A PRAKTICKÉ VYUČOVÁNÍ (§ 51 zákona č. 373/2011 Sb.)
Syn studuje druhým rokem střední školu a v příštím roce bude absolvovat praktické vyučování v továrně. Otec slyšel, že dojde ke změnám týkajícím lékařských prohlídek před nástupem na praktické vyučování nebo praktickou přípravu. Čeho se lékařské prohlídky týkají?
Máte plnou pravdu. Nyní přijatá novela školského zákona zahrnuje i novelu ustanovení § 51 zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách týkající se posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání. Nově se upravuje pravidlo posouzení zdravotní způsobilosti k praktickému vyučování a praktické přípravě pouze před prvním zařazením na praktické vyučování nebo přípravu. Tato změna se provádí zvlášť pro případ, že praktické vyučování se uskutečňuje na pracovištích právnických nebo fyzických osob, na pracovištích fyzických osob samostatně výdělečně činných nebo pouze ve škole či školském zařízení. Nakonec je speciálně zohledněn případ, kdy žák průběžně koná praktické vyučování jak na pracovištích fyzických nebo právnických osob, tak ve škole. Také se zohledňuje, že osoby samostatně výdělečně činné, na jejichž pracovištích může být také uskutečňováno praktické vyučování nebo příprava, nemají poskytovatele pracovnělékařských služeb a že v takovém případě musí posudek vydat její registrující poskytovatel a jen v případě, když by ho neměla, tak by jej vydal poskytovatel pracovnělékařských služeb školy. Nový odstavec 3 § 51 zákona upravuje další výjimky z povinnosti posouzení zdravotní způsobilosti k praktickému vyučování nebo praktické přípravě. Jde zčásti o výjimky upravené v již účinné prováděcí právní úpravě. Výjimky se odvíjejí od povahy vzdělávání, od obsahu praktického vyučování a v neposlední řadě i od časového hlediska.
Předně platí, že zdravotní způsobilost se vůbec nebude muset zjišťovat u žáků a studentů v oborech vzdělání, pro které nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním středním a vyšším odborném vzdělávání nestanovuje zdravotní způsobilost. Dále bude platit, že zdravotní způsobilost se neposuzuje, je-li v rámci praktické přípravy nebo praktického vyučování vykonávána činnost za podmínek obdobných výkonu práce zařazené do kategorie první. Nakonec se posouzení zdravotní způsobilosti se nebude provádět, jestliže odborná příprava nebo praktické vyučování začíná v době kratší než 12 kalendářních měsíců ode dne vydání lékařského posudku podle § 51odstavce 1 (tedy před přijetím do školy) a pokud nedošlo během této doby ke změně zdravotního stavu; posouzení zdravotní způsobilosti se provede nejdéle do 12 kalendářních měsíců ode dne zařazení osoby na praktické vyučování nebo praktickou přípravu.
SMLOUVY O PARTNERSTVÍ (§ 32a školského zákona)
Školský zákon stanoví v ustanovení § 32a, že škola, která hodlá uskutečňovat projekt financovaný z prostředků Evropské unie, jehož předmětem je podpora kvality, rozvoje nebo dostupnosti vzdělávání a školských služeb podle školského zákona, může uzavírat s ostatními právnickými osobami vykonávajícími činnost školy a dalšími osobami oprávněnými k výkonu činnosti související s předmětem projektu smlouvy o partnerství. Zákon však stanoví obrovskou řadu podmínek.
Zavádí novela školského zákona výjimku?
Ano změnila. Novela školského zákona zavádí výjimku z administrativních povinností stanovených zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, pro příjemce prostředků v programech podle § 32a financovaných z ESF. Nově se stanoví, že na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie nebo jejich části, jejichž předmětem je kvalita, rozvoje nebo dostupnosti vzdělávání a školských služeb podle tohoto zákona se nevztahují ustanovení o programech podle rozpočtových pravidel. Návrh Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání počítá totiž s projekty, cílenými také vůči školám a školským zařízení z oblasti regionálního školství, které v sobě budou v širší míře kombinovat investiční a neinvestiční finanční prostředky (přičemž se nebude jednat o křížové financování v podobě známé ze současného programového období). Ze stávající právní úpravy obsažené v § 12 rozpočtových pravidel by vyplývalo, že všechny tyto projekty by bylo nezbytné evidovat v informačním systému EDS/SMVS se všemi důsledky s tím spojenými.
Sám předkladatel – MŠMT uvádí v důvodové zprávě, že by to znamenalo nadměrnou administrativní zátěž, která by ve svém důsledku mohla vést k nezájmu o realizaci těchto projektů. Proto bylo nezbytné pro nové programovací období ošetřit výjimku z nutnosti evidovat tyto projekty v informačním systému EDS/SMVS, a to obdobným způsobem jako je tato výjimka již v současné době upravena v § 5 odst. 3 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění zákona č. 110/2009 Sb.
(Více na toto téma najdete v měsíčníku 1000 řešení 5/2015)
|
|
|
Částka číslo 50/2015 ze dne 18.5.2015
116/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva financí č. 278/1998 Sb., k provedení zákona č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 60/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů
117/2015 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti Dodatku č. 2 ke Kolektivní smlouvě vyššího stupně
118/2015 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
119/2015 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení opakovaných voleb do zastupitelstva obce
Částka číslo 51/2015 ze dne 21.5.2015
120/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu, ve znění pozdějších předpisů
121/2015 Sdělení Ministerstva pro místní rozvoj o schválení Aktualizace č. 1 Politiky územního rozvoje České republiky
Částka číslo 52/2015 ze dne 26.5.2015
122/2015 Vyhláška o způsobu vnějšího označení, služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel, plavidel a letadel Policie České republiky a o prokazování příslušnosti k Policii České republiky (o policejním označení)
Částka číslo 53/2015 ze dne 26.5.2015
112/2015 Vyhláška o odborné a zdravotní způsobilosti členů posádky lodě, průkazech způsobilosti, námořnických knížkách a kapitánském slibu
Částka číslo 47/2015 ze dne 13.5.2015
123/2015 Vyhláška, kterou se stanoví seznam znaleckých oborů a odvětví pro výkon znalecké činnosti
124/2015 Vyhláška o stanovení ochranných pásem přírodního léčivého zdroje peloidu ložiska Habřínky lázeňského místa Velichovky a vymezení konkrétních ochranných opatření
Částka číslo 48/2015 ze dne 14.5.2015
114/2015 Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Státní dluhopis České republiky, 2015–2030, 0,95 %
Částka číslo 54/2015 ze dne 29.5.2015
125/2015 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 262/2000 Sb., kterou se zajišťuje jednotnost a správnost měřidel a měření, ve znění pozdějších předpisů, a kterou se zrušují některé vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu
126/2015 Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 100. výročí rozluštění chetitštiny Bedřichem Hrozným
|
|
|
PŘIROZENÉ PLAVÁNÍ
S blížícím se obdobím letních veder, které díky globálnímu oteplování nastanou určitě dříve než v první letní den, je vhodné si připomenout klasický sport, rekreační a osvěžující relaxační prostředek měsíců krásného počasí – plavání.
Takto označovaný cyklický pohyb ve vodě se považuje za velmi účinnou a zdravou vytrvalostní aktivitu. Plavání zapojuje do činnosti všechny hlavní svalové skupiny, srdečně cévní i dýchací systém, a proto i celkový kondiční zdravotní a regenerační efekt bývá velmi vysoký.
Plavání je ideální
pro lidi jakéhokoli věku i jakékoli úrovně tělesné zdatnosti. Používáním všech hlavních svalových skupin zlepšuje zejména sílu, vytrvalost a ohebnost. Stejně tak nabízí skvělý přínos pro posílení schopnosti práce plic, srdce a pružnosti cév. Na rozdíl od většiny pohybových aktivit, které se odehrávají na „pevné zemi“, připlavání používáme ve stejné míře horní i dolní končetiny a rovnoměrně zatěžujeme celý organismus. Když se pohybujeme ve vodě, ta nese váhu našeho těla, nevyvolává otřásání a bušení na váhu nesoucí kloubní spojení, které se obvykle objevuje během „pozemských“ aktivit. To dělá pohyb ve vodě velmi užitečným a zdraví prospěšným, zejména když plavec trpí na záněty kloubů (artritida) nebo jejich degenerativní změny (artróza – pozor, ta začíná skrytě už po 22 letech věku), mívá problémy s pohyblivostí krční, hrudní i bederní páteře, anebo s nadváhou či obezitou. Velmi vhodné je plavání pro těhotné ženy. Voda také nabízí více přirozeného odporu našim pohybům než vzduch, což pomáhá zvyšovat svalovou vytrvalost a pružnost.
Teplejší voda (26 až 28 stupňů Celsia)
během plavání:
- hladí,
- jemně masíruje,
- uvolňuje a ohřívá svaly,
- umožňuje kloubům větší rozsah pohybů bez rizika zranění.
Pro kondiční – tréninkové plavání je spíš vhodná voda chladnější (23 až 25 stupňů Celsia), která zároveň pomáhá zvyšovat plavcovu odolnost vůči nemocem a bolestem. Studenější voda se hodí pro otužovací procesy. Při vcházení do vody je ale třeba být opatrný z více důvodů.
Mnozí z nás mají v oblibě skákání do vody, které se však může za určitých okolností pro ně stát činností velmi nebezpečnou, i když vlastně ani nedochází k typickému úrazu nebo jinému druhu poškození, ale jen ke „srážce“ dvou rozličných teplot – teploty vody a skokanova těla. Při náhlém ponoření v touze po rychlém osvěžení, zejména tehdy, když je voda nižší teploty, se zpomalí frekvence úderů srdce (poklesne puls) a někdy dochází k zastavení srdeční činnosti spojenému s kolapsovým stavem, bezvědomím. Na vyvolání takové nepříjemné situace má vliv podráždění kožních zakončení trojklaného nervu v obličeji a nosní sliznici chladnou vodou, ale i reflexní zúžení cév periferie těla při náhlém zastavení dechu (apnoe). Podráždění bodů citlivých na tlakové podněty (tlakové receptory) v oblasti kmene cév vycházejících ze srdce vede pak ke zvýšenému napětí bloudivého nervu a k jeho negativnímu vlivu na funkčnost srdcové pumpy – zpomalení činnosti až zastavení. Takový incident často představuje riziko nejen u citlivějších osob či starších jedinců se změnami věnčitých cév srdce (například jejich zúžením), ale „při souhře okolností“ (stres, vyčerpání, dehydratace) i u dobrých plavců, kteří se takto mohou utopit. V převážné většině případů je však tento reflex přechodným jevem, nemívá výraznější popsané následky, ale jeho riziko je přítomné. Proto je třeba s ním počítat a do vody se rychle ponořit až po dostatečné aklimatizace a lehkém rozcvičení.
Mnozí lidé nemají rádi klasická koupaliště a bazény, spíš preferují plavání v řekách a jezerech – mají pocit, že jsou méně „chemické“, přirozené, relativně čisté a kvalitní a není třeba se ničeho bát. O to větší je překvapení, když se jim objeví fleky na kůži a špatně se jim po plavání dýchá. Co se v říční či jezerní vodě může nacházet? Sleduje se to vůbec?
I přesto, že kvalita našich řek
je v posledním desetiletí výrazně lepší, nedoporučuje se koupání pod velkými zdroji průmyslového znečištění nebo pod většími městy. Je tam mnohem vyšší výskyt chemických látek, mikroorganismů a čas, které mohou způsobit plavci rozličné zdravotní problémy, jako jsou kožní ekzémy nebo alergické reakce. Kvalita vody se měří dvanáctkrát ročně na určitých úsecích všech našich větších řek. Prověřuje se mnoho ukazatelů – základní parametry jakosti vody (teplota, množství rozpuštěného kyslíku), její chemické složení (pH, tvrdost, množství živin nebo síranů), přítomnost mikroorganismů a zelených řas. Měří se i výskyt těžkých kovů a různých organických látek.
Sleduje se více než sto údajů a možných nálezů – nejčastěji:
- koliformní baktérie a enteroviry, které mohou způsobit žaludeční a střevní problémy i žloutenku typu A,
- viditelné znečištění (odpadky, dehet, dřevo, plasty, obaly ze skla),
- chlorofyl (stupeň jeho obsahu ukazuje znečištění řasami a sinicemi),
- fosfor (způsobuje rozvoj fytoplanktonu),
- dusík (podporuje zelené zbarvení vody) a
- mikroskopický obraz (podává informaci o druzích přítomných řas, sinic a drobných živočichů i neživých částic rozptýlených ve vodě).
Hodnoty naměřené v našich řekách jsou poměrně přehledně znázorněné na internetu.
Pro zdraví a nastartování tvorby kondice
má pravděpodobně větší význam pobyt u moře. Skutečně ozdravný rekondiční a relaxační pobyt u mořské vody by neměl být kratší než 14 dní. Talasoterapie je totiž komplexní využití jedinečných účinků kombinace mořské vody, přímořského klimatu a pobřeží. Hodí se nejen pro ty, kteří trpí novodobými civilizačními nemocemi, jako např. alergiemi, chudokrevností, dýchacími problémy, atopickým ekzémem, psoriázou či jinými kožními nemocemi, nebo problémy s klouby, ale i pro oslabené a unavené „zdravé“ organismy. Účinky souvisí určitě s obsahem soli ve vodě. Proto jsou pro pobyt velmi vhodná tzv. vnitřní moře s malým říčním vtokem a s vysokým výparem, například Egejské či Jadranské moře (stupeň slanosti je až 40) anebo Rudé moře (slanost víc než 42). Silný přítok říční vody má za následek nižší slanost a menší ozdravující účinky, například Černé moře je „řídké“ (slanost kolem 17) a Baltské ještě řidší (slanost kolem 5).
Všechny soli – minerály a stopové prvky obsažené v mořské vodě, ale i oleje ze stromů – cedrů, mořských borovic či pinií a k tomu prosolený čistý mořský vzduch bez příměsí městských pachů, mají na lidský organismus pozitivní vliv.
Pokožka vstřebává mořské i vzdušné příměsi a neobvyklým způsobem se provlhčuje (dlouhodobě hydrazuje), ale i mineralizuje. V kombinaci s vdechováním ovzduší (zejména ráno jsou vhodná různá dechová cvičení), které je vhodně ionizované a zvyšuje produkci serotoninu (hormon dobré nálady, mozkový mediátor), zrychluje se látková výměna, lépe se prokrvují a uvolňují dýchací cesty, zvlhčují se jejich sliznice, výrazně se zlepšuje hloubka nádechu a výdechu. Dochází ke komplexní relaxaci. Zvyšuje se také koncentrace železa v krvi, počet červených krvinek (o pět i více procent) a zkvalitňuje se složení bílého krevního obrazu. Aby byl efekt výraznější, doporučuje se před vstupem do vody krátké rozcvičení a protažení kvůli lepší distribuci krve v organismu.
Dobrý vliv na cévy, klouby i kosti má i „písková koupel“. Jáma v písku, hluboká 30 až 40 cm v délce těla (na pohodlné ležení) se nechá asi hodinku vyhřát. Potom se do ní dotyčný uloží a až po hlavu nechá zasypat pískem. Zahrabaný zůstává deset až dvacet minut, ne více. Potom následuje vodní osvěžení.
Plaváním se dá překonat i víc kilometrů denně v různém tempu a získávat postupně žádoucí fyzickou zdatnost bez většího nebezpečí natažení svalu nebo poškození kloubu. Ale plavci se zase musí chránit před ušními nebo očními infekcemi, problémy s nosními dutinami, plísňovými onemocněními kůže a před jinými chorobami, které se mohou vyskytovat při pravidelném delším pobytu ve vodě. Efektivní a plynulé plavání (nejenom „čeření vody“) vyžaduje aspoň průměrné zvládnutí některé z plaveckých technik. Nejčastěji se plavou „prsa“, která jsou vhodná pro rekreační i kondiční způsob plavání. Za nejúčinnější styl pro kondiční plavání se považují kraul a motýlek. Znak patří spíš do kategorie rekreačního a rehabilitačního plavání – speciálně pro ty, co mají problémy s páteří. Plava tedy může (a měl by) vlastně každý – svým tempem a na své úrovni. Pokud se necítíme dobře nebo jsme dlouho neplavali (jsme bez tréninku), začínáme plaváním asi na vzdálenost jedné délky bazénu (50 metrů) a pak si dáme půlminutový odpočinek. V dalších dnech se postupně snižují intervaly přestávek, až dokud člověk nebude plavat kontinuálně (bez odpočinku). Když se subjektivně cítíme opravdu fit, stanovíme si jako cíl 20 až 40 minut soustavného plavání s použitím různých stylů.
Aquaerobik
– aerobik ve vodě nabízí skvělou příležitost pro zlepšení kondice srdce a svalů a – protože voda nám stále „klade odpor“ – můžeme zvyšovat i sílu svalů. Nácviky všeobecně obsahují širokou škálu mírných rytmických pohybů, většinou po pás anebo po hrudník ve vodě. Při úrovni po pás voda podporuje asi 50 procent naší tělesné hmotnosti, při úrovni po hrudník to představuje podporu 80 až 90 procentům naší hmotnosti. To způsobuje, že aquaerobik tak nezatěžuje pohybový systém.
Příležitostná cvičení se vykonávají v hlubší vodě s pomocí plovoucích pomůcek, je to trénink skoro bez námahy. Je dostupná nabídka speciálního vybavení, včetně „vodních“ činek a rukavic s plovací blánou, navržených kvůli zvýšení odporu vody.
!Upozornění
Pijte hodně tekutin. Možná nebudete cítit žízeň, protože vám to ve vodě ani nenapadne, ale měli byste být na sebe opatrní a dostatečně se zavodňovat, protože i ve vodě se potíte a ztrácíte tekutiny.
Nezapomeňte se před plaváním rozcvičit – působení vody na vaše tělo může zpočátku zapříčinit zvýšení krevního tlaku a prudké změny srdeční frekvence, a tak byste měli startovat pomalu.
MUDr. Pavel Malovič
|
|
|
Termíny pro praxi v ČERVNU 2015
1. června
Pondělí (za neděli 31. 5.) |
Daně z příjmů- plátce |
b>Odvod „srážkové“ daně sražené v dubnu 2015 a hlášení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v dubnu 2015 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z nemovitých věcí |
b>Úhrada daně na rok 2015, pokud roční daň nepřesáhla 5 000 Kč, anebo sice přesáhla, ale poplatník nevyužije splátkování daně
(§ 15 odst. 2 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
|
Odvod první ze dvou splátek (á 50 %) daně na rok 2015, pokud daň přesáhla 5 000 Kč, poplatník neprovozuje zemědělskou výrobu a nechce daň platit najednou
(§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
|
8. června
Pondělí
|
Daně z příjmů - poplatník |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za květen 2015
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
15. června
Pondělí |
Daně z příjmů - poplatník |
Odvod 1. pololetní zálohy na rok 2015 (ve výši 40 %), pokud daň za rok 2014 byla mezi 30 000 Kč a 150 000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod 2. čtvrtletní zálohy na rok 2015 (ve výši 25 %), pokud daň za rok 2014 byla vyšší než 150 000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
22. června
Pondělí (za sobotu 20. 6.) |
Daně z příjmů – plátce |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za květen 2015
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za květen 2015
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za květen 2015
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za květen 2015
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za květen 2015
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za květen 2015
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za květen 2015
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Důchodové spoření – zaměstnavatel
|
Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za květen 2015
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání hlášení k záloze na pojistné na důchodové spoření za květen 2015
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
25. června
Čtvrtek |
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za květen 2015 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Předložení výpisu z evidence za květen 2015 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu (tuzemského) přenesení daňové povinnosti
(§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za květen 2015, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za květen 2015, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za květen 2015, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
30. června
Úterý |
Daně z příjmů - plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v květnu 2015 a hlášení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v květnu 2015 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
DPH |
Žádost zahraniční osoby povinné k dani o vrácení daně za rok 2014 za nakoupené zboží a poskytnuté služby v tuzemsku nebo při dovozu zboží
(§ 83 odst. 7 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
15.5.
|
18.5.
|
19.5.
|
20.5.
|
21.5.
|
22.5.
|
25.5.
|
26.5.
|
27.5.
|
28.5.
|
29.5.
|
1.6.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
19,486
|
19,351
|
19,263
|
19,502
|
19,42
|
19,382
|
19,347
|
19,517
|
19,542
|
19,449
|
19,25
|
19,115
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
7,949
|
8,036
|
8,025
|
8,133
|
8,097
|
8,155
|
8,078
|
7,989
|
8,021
|
7,981
|
7,997
|
7,94
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
14,038
|
14,01
|
14,009
|
13,989
|
13,97
|
13,985
|
14,006
|
13,99
|
14,007
|
14,011
|
14,04
|
14,013
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,876
|
3,898
|
3,878
|
3,943
|
3,962
|
3,966
|
3,96
|
4,02
|
4,041
|
4,068
|
4,065
|
4,03
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,678
|
3,67
|
3,671
|
3,667
|
3,664
|
3,667
|
3,674
|
3,671
|
3,675
|
3,675
|
3,681
|
3,674
|
EMU |
euro
|
EUR
|
27,455
|
27,4
|
27,4
|
27,355
|
27,33
|
27,35
|
27,395
|
27,37
|
27,395
|
27,405
|
27,46
|
27,41
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
53,988
|
54,378
|
54,084
|
54,936
|
55,106
|
55,275
|
55,091
|
55,936
|
56,152
|
56,395
|
56,503
|
56,049
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
3,101
|
3,12
|
3,104
|
3,157
|
3,17
|
3,169
|
3,166
|
3,216
|
3,234
|
3,254
|
3,25
|
3,222
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,637
|
3,632
|
3,638
|
3,631
|
3,628
|
3,628
|
3,634
|
3,631
|
3,624
|
3,617
|
3,622
|
3,619
|
Indie |
rupie
|
INR
|
37,754
|
37,99
|
37,789
|
38,417
|
38,527
|
38,624
|
38,661
|
39,223
|
39,225
|
39,384
|
39,489
|
39,151
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,83
|
1,847
|
1,831
|
1,866
|
1,865
|
1,871
|
1,866
|
1,891
|
1,898
|
1,911
|
1,906
|
1,889
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
20,169
|
20,177
|
20,096
|
20,362
|
20,328
|
20,292
|
20,293
|
20,516
|
20,436
|
20,393
|
20,291
|
20,158
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,032
|
2,038
|
2,029
|
2,064
|
2,065
|
2,086
|
2,083
|
2,089
|
2,089
|
2,081
|
2,081
|
2,055
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
2,204
|
2,219
|
2,215
|
2,244
|
2,243
|
2,246
|
2,25
|
2,273
|
2,27
|
2,274
|
2,273
|
2,245
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
20,124
|
20,091
|
19,953
|
20,09
|
20,123
|
20,11
|
20,117
|
20,279
|
20,259
|
20,251
|
20,201
|
20,07
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,926
|
8,934
|
8,909
|
8,968
|
8,917
|
8,915
|
8,925
|
8,895
|
8,862
|
8,875
|
8,897
|
8,874
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,712
|
6,786
|
6,741
|
6,814
|
6,801
|
6,821
|
6,849
|
6,896
|
6,912
|
6,937
|
6,919
|
6,814
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,58
|
1,597
|
1,601
|
1,617
|
1,62
|
1,618
|
1,611
|
1,632
|
1,639
|
1,645
|
1,644
|
1,627
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
34,146
|
34,245
|
34,119
|
34,442
|
34,446
|
34,556
|
34,53
|
35,076
|
34,879
|
35,038
|
35,022
|
34,732
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,255
|
3,271
|
3,269
|
3,273
|
3,254
|
3,244
|
3,257
|
3,262
|
3,273
|
3,253
|
3,234
|
3,21
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
18,061
|
17,982
|
17,841
|
18,115
|
18,043
|
17,945
|
18,064
|
18,216
|
18,286
|
18,232
|
18,052
|
17,79
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,729
|
6,777
|
6,745
|
6,757
|
6,722
|
6,68
|
6,679
|
6,664
|
6,616
|
6,63
|
6,651
|
6,638
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
6,158
|
6,169
|
6,163
|
6,15
|
6,147
|
6,147
|
6,151
|
6,146
|
6,143
|
6,161
|
6,181
|
6,17
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
48,109
|
48,279
|
48,915
|
49,552
|
49,247
|
49,494
|
49,064
|
49,853
|
49,671
|
48,554
|
48,052
|
47,728
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
18,237
|
18,237
|
18,201
|
18,38
|
18,399
|
18,389
|
18,453
|
18,583
|
18,625
|
18,657
|
18,652
|
18,517
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,924
|
2,906
|
2,92
|
2,938
|
2,941
|
2,953
|
2,962
|
2,961
|
2,982
|
2,957
|
2,965
|
2,938
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
26,434
|
26,184
|
26,143
|
26,254
|
26,2
|
26,312
|
26,3
|
26,447
|
26,461
|
26,528
|
26,546
|
26,506
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
71,768
|
71,957
|
72,142
|
73,201
|
73,19
|
73,563
|
73,592
|
74,22
|
74,436
|
74,454
|
74,477
|
74,083
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
9,229
|
9,328
|
9,327
|
9,47
|
9,476
|
9,571
|
9,472
|
9,545
|
9,528
|
9,495
|
9,489
|
9,401
|
USA |
dolar
|
USD
|
24,038
|
24,185
|
24,059
|
24,471
|
24,577
|
24,57
|
24,543
|
24,931
|
25,072
|
25,226
|
25,203
|
24,978
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
37,97
|
37,987
|
37,693
|
37,898
|
38,18
|
38,531
|
38,383
|
38,549
|
38,605
|
38,753
|
38,543
|
38,109
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
6,294
|
6,315
|
6,291
|
6,343
|
6,347
|
6,358
|
6,359
|
6,411
|
6,459
|
6,504
|
6,496
|
6,45
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 12-13/2015 (V/2015)
- Zákon o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění s komentářem – Ing. Antonín Daněk
- Pasivní strana rozvahy – Ing. Vladimír Hruška
- Dodatečné a opravné daňové přiznání – Ing. Martin Děrgel
- Problematické zásoby – Ing. Zdenka Cardová
- Vyšší náhrada za nevyplacenou mzdu – novela od 1. 5. 2015 – JUDr. Ladislav Jouza
- Zákon o státní službě a státní zaměstnanec – Ing. Jan Šmolík
- Novela stavebního zákona – JUDr. Jiří Plos
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5-6/2015 (IV/2015)
- Živnostenský zákon po novelách - Ing. Karel Janda
- Porušení podmínek odpočtu na penzij. spoření a život. pojištění ... - Ing. Ivan Macháček
- Zdaňování příjmů z nájmu nemovité věci - Ing. Eva Sedláková
- Dodatečné daňové přiznání - Ing. Helena Machová
- Přechod dluhů na dědice - JUDr. Jana Drexlerová
- Manželé na jednom pracovišti - JUDr. Ladislav Jouza
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 6/2015 (IV/2015)
- Finanční a operativní leasing v daních a účetnictví - Ing. Martin Děrgel
- Švarcsystém aneb „nelegální práce“ - Ing. Zdeněk Burda
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5-6/2015 (IV/2015)
- Dohoda o provedení práce – aktuální změny - Richard W. Fetter
- Mzdy v cizí měně - Ing. Martin Děrgel
- Právní ochrana majetku zaměstnavatele - JUDr. Lada Jouzová
- Klady a zápory práce z domova - JUDr. Eva Dandová
- Odměny členů orgánů právnických osob včetně jednatele - Ing. Eva Sedláková
- Významná rozhodnutí pro poskytování stravenek - JUDr. Marie Salačová
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 5-6/2015 (IV/2015)
- Osobní údaje – jejich ochrana - Ing. Karel Janda
- Svobodný přístup k informacím - JUDr. Jana Drexlerová
- DPH u léků a zdravotnických prostředků – Ing. Václav Benda
- Dotace z EU a nárok na odpočet daně – Ing. Václav Benda
- Školský zákon – velká novela – JUDr. Eva Dandová
- Pracovní řád ve školství – JUDr. Ladislav Jouza
- Cestovní náhrady ve školství – vybrané problémy – Ing. Zdeněk Morávek
1000 řešení – měsíčník č. 5/2015 (IV/2015)
- Živnostenský zákon - JUDr. Irena Fleischmanová
- Školský zákon - novela - JUDr. Eva Dandová
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
1000 řešení – měsíčník č. 6/2015 (IV/2015)
- Finanční leasing a nájem (operativní leasing) - Ing. Ivan Macháček
- Daňové a účetní odpisy - Karel Starý
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Monotematiky:
Daňové a nedaňové výdaje 2015 (II/2015) – Ing. Eva Sedláková
- daňově uznatelné výdaje
- nedaňové výdaje
Vzory smluv dle NOZ (IX/2014)
- Komentované vzory smluv podle nového občanského zákoníku – JLukáš a Vladimír Hruškovi
Vzory smluv dle zákoníku práce (XII/2014)
- Komentované vzory smluv podle zákoníku práce – JUDr. Ladislav Jouza
Příručka mzdové účetní (XII/2014) – Ing. Luděk Pelcl
- odměňování, minimální mzda
- zdravotní a sociální pojištění
- daňové zvýhodnění, slevy na dani
- minimální vyměřovací základ
Pomocník mzdové účetní (I/2015) – Ing. Miroslav Bulla
- nemocenské pojištění,
- přídavky na dítě,
- cestovní náhrady
- mzdy a platy
Daňové a nedaňové výdaje 2015 (III/2015) – Ing. Eva Sedláková
- daňově uznatelné výdaje
- nedaňové výdaje
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 1/2015 (I/2016)
- Živnostenský zákon s komentářem – JUDr. Viktor Šmejkal
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 7/2015 (VI/2015)
- Solidární zvýšení daně pro rok 2015 - Ing. Eva Sedláková
- Škody a daň z příjmů - Ing. Helena Machová
- DPH u stravovacích a ubytovacích služeb - Ing. Václav Benda
- Opravy při chybném účtování služeb v minulých obdobích - Ing. Zdenka Cardová
- Odpovědnost členů dozorčích rad - JUDr. Jana Drexlerová
- Klady a zápory dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr - JUDr. Eva Dandová
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 7-8/2015 (V/2015)
- Daňové a účetní odpisy - Ing. Martin Děrgel
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 7/2015 (V/2015)
- Novela zákona o zaměstnanosti – investiční pobídky - Mgr. Olga Bičáková
- Rozvrhování a evidence pracovní doby (2.) - JUDr. Jana Drexlerová
- Ústní výpověď - Richard W. Fetter
- Zaměstnání při studiu a zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk
- Nemocenské: Ochranná lhůta - nároky - Richard W. Fetter
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 7/2015 (VI/2015)
- Úraz při cestě ze stravování na pracoviště - Richard W. Fetter
- Zdravotní pojištění pro začínající (2.) - Ing. Antonín Daněk
- Právní úprava sousedských vztahů (2.) – JUDr. Jana Drexlerová
- O posuzování vlivů na životní prostředí (2.) – Zákon č. 100/2001 Sb.
1000 řešení – měsíčník č. 7/2015 (V/2015)
- Zásoby - Karel Starý
- Stavební zákon – novela - Ing. Karel Janda
- Daně z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
|
|
|
Balíček za vysvědčení I. (6 – 8 leté děti)
Blíží se vysvědčení a určitě i Vy přemýšlíte, jak potěšit svoji ratolest. Také pedagogové ve školách přemýšlí, jak odměnit dobré žáky. Spolu s čokoládou a cukrovím potěší i něco trvalejšího. Přinášíme Vám nabídku edice Poradce dětem, kterou jsme namixovali podle věku dětí, kterým nabízíme knížky a pracovní sešity nejen pro potěšení, ale i k poučení. Balíček publikací pro děti máte možnost získat za výhodnou cenu.
Balíček je určen základním školám a rodičům dětí...
- Sto zvířátek v hádankách - obrázková, veršovaná knížka, která děti seznámí se zvířaty ...
- celobarevná kniha
/atyp 210 x 210, str. 48/
- Kouzlení s hádankami - knížka hádanek s obrázkovou galerií, rozvíjí u dětí nejen logické myšlení ...
- celobarevná kniha
/atyp 210 x 210, str. 56/
- S pastelkou v království matematiky I. - pracovní sešit hravou formou děti zavede do království čísel, geometrických tvarů ... - celobarevný prac. sešit
/A4, str. 32 /
- S pastelkou v království matematiky II. - pracovní sešit hravou formou děti zavede do království čísel, geometrických tvarů ... - celobarevný prac. sešit
/A4, str. 32 /
Cena balíčku je 600 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 300 Kč.
Ušetříte 300 Kč.
Balíček za vysvědčení II. (6 – 8 leté děti)
Blíží se vysvědčení a určitě i Vy přemýšlíte, jak potěšit svoji ratolest. Také pedagogové ve školách přemýšlí, jak odměnit dobré žáky. Spolu s čokoládou a cukrovím potěší i něco trvalejší. Přinášíme Vám nabídku edice Poradce dětem, kterou jsme namixovali podle věku dětí, kterým nabízíme knížky a pracovní sešity nejen pro potěšení, ale i k poučení. Balíček publikací pro děti máte možnost získat za výhodnou cenu.
Balíček je určen základním školám a rodičům dětí...
- S pastelkou v království matematiky - zábavné úlohy pro nejmenší počtáře
- celobarevná kniha
/A4, str. 96/
- Mluvící písmenka a slabiky - obrázky „mluvících písmenek“ prozradí dětem tajemství abecedy - celobarevná kniha
/A5, str. 40/
- Malý rytíř - zveršované pohádky a pověsti - celobarevný prac. sešit
/A4, str. 32/
- Malý rytíř – omalovánky - rozvíjejí vztah k barvám a kreslířským dovednostem - omalovánky
/A4, str. 32 /
Cena balíčku je 580 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 290 Kč.
Ušetříte 290 Kč.
Balíček za vysvědčení (12 – 15 leté děti)
Blíží se vysvědčení a určitě i Vy přemýšlíte, jak potěšit i svoje starší děti. Také pedagogové ve školách přemýšlí, jak odměnit dobré žáky. Přinášíme Vám nabídku edice Poradce dětem, kterou jsme namixovali podle věku dětí, těm starším přinášíme zábavné čtení ... Balíček publikací pro děti máte možnost získat za výhodnou cenu.
Balíček je určen základním školám a rodičům dětí...
- Zrnka úsměvu - veselé citáty
/A6, str. 256/
- Murhpyho zákoník - Humorné, moudré a duchaplné výroky
/A6, str. 176
- Murphy v bájkách - Murphyho věčné pravdy a zákony v bajkách
/A6, str. 140/
Cena balíčku je 500 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 250 Kč.
Ušetříte 250 Kč.
Zdravotní pojištění v kostce po novelách
Začátkem roku došlo k vícero změnám ve zdravotním pojištění. Jste již informování o změnách? Potřebovali byste je mít po ruce spolu v jednom balíčku? Pokud ano, najdete je v našich publikacích, v balíčku, který je určen zaměstnavatelům, zaměstnancům, OSVČ, živnostníkům, podnikatelům ...
- Poradce 12-13/2015 - Zákon o pojistném na zdravotní pojištění s komentářem - komentář
/A5, str. 304/
- 1 000 řešení 2-3/2015 - Dohody a zdravotní pojištění - praktické příklady
/A5, str. 120/
- PaM 2-3/2015 - Změny ve zdravotním pojištění - příspěvek
/A4, str. 120/
- PVS 1/2015 - Zdravotnictví a regulační poplatky - příspěvek
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 1 040 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 520 Kč.
Ušetříte 520 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |